مهم نیست خدمات درمانی شما چقدر خوب است و یا کارکنان شما چه استعدادها و مهارتهایی دارند. آن چیزی که بیماران و مراجعان شما بیش از هر چیزی به خاطر میآورند، تعامل مستقیم آنها با کلینیک شما است. بنابراین توجه اساسی به بهبود خدمات درمانی به بیماران و مراجعین از مهمترین وظایف مدیریت کلینیک به حساب میآید.
به عنوان مدیریت مطب یا کلینیک همواره باید از خود بپرسید که بهترین خدمات درمانی که به بیمار میتوان ارائه داد چیست و چه راهکارهای جدیدی برای آن وجود دارد؟ اگر به دنبال فرصتی برای بهبود خدمات و ارتباط با بیماران خود هستید، در ادامه چند نکتهی بسیار مهم را به شما یادآوری میکنیم.
1. تقویت مهارتهای پرسنل و کادر درمان
قبل از هر چیزی باید مطمئن شوید که تیم و پرسنل درمان شما دارای مهارتهای مناسب برای مدیریت نیازهای و درمان بیمارتان هستند. هیچ نرمافزار و تکنولوژی جدیدی نمیتواند جایگزین اشتباهات و قصور کادر درمان شود. اما کادر درمان باید چه مهارتهایی داشته باشد.
همدلی، صبر و انسجام
برخی از بیماران همواره در آرامش هستند، برخی دیگر پر از سوال و مضطرب هستند.
برخی دیگر فقط میخواهند بیشتر درباره بیماری و پروسه درمان بدانند.
پرسنل درمان باید بدانند که با هر کدام از این بیماران چگونه رفتار کنند.
سازگاری
هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است و خلقوخوی خاصی دارد.
شما باید بتوانید در ابتدا بیمار را درک کنید، سپس دقیقا براساس شرایط او با او رفتار کنید.
اگر عصبانی است، کمی با او ملایمتر رفتار کنید.
اگر خوشحال است، کاری کنید خوشحالتر شود و … .
ارتباطات شفاف
دقیقا آنچه را که میخواهید بگویید به زبان آورید و بیمار را درگیر کلمات پیچیده نکنید. همچنین به یاد داشته باشید که قبل از درمان کامل بیمار ارتباط با بیمار را قطع نکنید.
داشتن اخلاق کاری
بیمار از پزشک،کادر درمان و کلینیکی راضی خواهند بود که زمان کافی را برای وی اختصاص داده باشد و مشکل و بیماریش را به طور کامل حل کند. اما مدیریت مطب یا کلینیک و کادر درمان هم باید مدیریت زمان داشته باشند و زمان زیادی را به یک بیمار اختصاص ندهند، در حالیکه بیماران دیگر در انتظار هستند.
برخورداری ازدانش لازم
پرسنلی مانند پرسنل پذیرش مطب یا کلینیک باید تا حدودی درباره بیماریها و البته اطلاعات کافی درباره ارتباط با بیماران داشته باشد، حتی اگر خدمات درمانی کلینیک شما بسیار تخصصی باشد، باید افرادی با دانش تخصصی خوب و هم مهارت ارتباطی بالا استخدام کنید. زیرا هر اطلاعات کم یا اشتباهی با رفتار اشتباهی در ذهن بیمار تاثیر بدی میگذارد.
قوی بودن
پرسنل کلینیک و درمان باید روحیهی بسیار قوی داشته باشد و از هر بازخورد منفی به نفع خودش استفاده کند. آنها باید بتوانند غرور خود را ببلعند و کمک به بیمار را اولویت کاری خود قرار دهند.
2. به همهی ارتباطات با بیمار دقت کنید
تجربهی بد بیمار میتواند در هر مرحله از پروسه مراجعه و درمان رخ دهد.
علاوه بر اینکه سعی میکنید کادر درمان بهترین رابطه را با بیمار برقرار کنند، به بخش دیگری که با بیمار در ارتباط هستند نیز توجه کنید.
مدیریت کلینیک باید سعی کند تجربهی کلی بیمار را خوب کنید، که بخشی از آن به تیم درمان وابسته است.
مردم دوست دارند، عضو گروهها و جامعهها شوند. برای همین، بسیار عالی خواهد بود اگر بتوانید حس گروه را به آنها القا کنید.
3. تعامل و ارتباط با بیمار را تقویت کنید.
حتی اگر پرسنل درمان شما مهارتهای کافی برای ارتباط با بیماران را داشته باشند، این موضوع تضمین نمیکند که بیماران بهترین تعاملات را با شما خواهند داشت. بنابراین موارد زیر را تمرین کنید
گوش کردن فعالانه
بسیاری از پرسنل کلینیک و درمان، حرفهای آمادهای دارن و آنها را برای هر کسی خرج میکنند.
با این حال، گوش کردن به بیمار یک اصل اساسی است و پرسنل درمان باید به آن دقت کنند، چرا که خواستههای بیمار میتواند راهنماییهای بسیاری برای رشد آنها فراهم کند.
اشتباهات خود را بپذیرید
اگر کادر درمان اشتباهی را انجام داده است، آن را بپذیرید.
حتی اگر بیمار متوجه اشتباه شما نشده است، به او اطلاع دهید و مسئولیت آن را بپذیرید.
این موضوع اعتماد ایجاد میکند و سبب رشد مطب یا کلینیک شما میشود.
بیماران را در حین درمان و پس از آن پیگیری کنید
همانطور که گفتیم نباید قبل از اینکه مطمئن شوید، بیمار کاملا درمان شده است، ارتباط با بیمار را قطع کنید. علاوه بر این کار، شما باید پیگیر بیمار در دوره درمان و پس از آن باشید، تا مشکلش بطور کامل رفع شود.
4. استراتژی خدمات به بیماران خود را توسعه دهید
استراتژی خدمات به بیمار متفاوت از مهارتهای برقراری ارتباط است.
شما در ابتدا باید بتوانید استراتژی صحیحی برای خدمات به بیماران خود تنظیم کنید.
شخصیسازی خدمات درمانی
شخصیسازی در دنیای کنونی یکی از اصول اساسی بازاریابی پزشکی است.
بیمار باید احساس کند که شما برای شخص او ارزش گذاشته و اهمیت میدهید.
در دسترس بیماران باشید
اگر بواسطه وبسایت یا شبکههای اجتماعی اطلاعات کافی از شما در اختیار بیمار قرار داشته باشد، بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد.
بنابراین به بیمار این اطمینان را بدهید که به سادگی میتواند به شما دسترسی داشته باشد.
احترام به بیمار
بیماران بزرگترین دارایی کلینیک یا مطب هستند، بنابراین مطمئن شوید که به اندازهی کافی به آنها اهمیت و احترام قائلید.
5. به بیماران خود راههایی برای برقراری ارتباط بدهید
این که چقدر تیم خوب و حرفهای دارید، باعث نمیشود که هیچ مشکلی پیش نیاید.
همواره مشکلاتی خواهند بود که میبایست آنها را برطرف کنید.
اولین گام اینست که مشکلات را بیابید، بیماران تنها کسانی هستند که میتوانند در این راه به شما کمک کنند.
با فرمهای نظرسنجی، صفحهی تماس با ما، ایمیل و … با بیمار در ارتباط باشید و به آنها انگیزه بدهید تا مشکلات خود را با شما در میان بگذارند.
اگر برای مدیریت کلینیک خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارین، میتوونید با همکاران و مشاوران ما تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.
امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان در مدیریت کلینیک کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.
مقالات مرتبط:
جذب بیمار جدید یا حفظ بیمار قبلی؛ مسئله این است
معرفی بهترین ارائه دهنده خدمات هاست پزشکی