مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

مزایای ارسال پیامک برای یادآوری قرار ملاقات ها

یادآوری قرار ملاقات ها برای تجارت شما و کاهش تعداد کنسلی ها و بدقولی ها بسیار امر حیاتی محسوب می شود. آمار نشان داده است که 62% از تمام سروقت نرسیدن و نیامدن به وقت ملاقات ها بنا به این دلیل است که بیماران شما فراموش کرده اند. با ارسال پیامک هایی برای یادآوری به بیماران درباره ی رزرو های خود می توانید با سرعت چشمگیری از تعداد کنسلی ها کم کنید.

کسب و کارهایی که بر مبنای قرار ملاقات فعالیت می کنند اغلب بین 5 تا 10 درصد از زمان خود را بخاطر کنسلی ها و نیامدن مشتریان از دست می دهند. سازمان های خدمات درمانی ملی به صورت سالانه 700 میلیون یورو بخاطر قرار ملاقات های از دست رفته ضرر می کند. بیمارانی که در زمان قرار ملاقات خود حاضر نمی شوند به یک مشکل اساسی تبدیل شده اند که تاثیر خود را بر مراکز درمانی بزرگ و کوچک گذاشته اند. این بدان معناست که برای آن دسته از کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند یک مسئله ی با اهمیت است.

برقراری تماس های تلفنی یک روش قدیمی برای یادآوری به بیماران درباره ی قرار ملاقات هایشان است، اما این کار بسیار زمان بر و پر هزینه است. ارسال پیامک سریع، کارامد و کم هزینه است. واقعیت این است که سرویس های پیامکی خدماتی بسیار کارآمد و کم هزینه را برای کسب و کارهایی که در این صنعت فعالیت می کنند ارائه می کند و با میزان احتمال خوانده شدن 98% این مسئله را تضمین می کند که پیام شما حتماً به دست مشتریان و مخاطبان شما خواهد رسید.

ارسال پیامک به روش ترجیح داده شده به منظور فرستادن یادآور برای  وقت ملاقات ها تبدیل شده است. یک تحقیق انجام شده توسط مجله ی ژورنال اینترنتی خدمات درمانی به این نتیجه دست پیدا کردند که با استفاده از ارسال پیامک های یادآوری از میزان قرار ملاقات های از دست رفته، 38% کاهش اتفاق افتاده است.

مزایای استفاده

  • برنامه ریزی برای قرار ملاقات ها به شکلی ساده و راحت
  • محیا کردن این فرصت برای بیمارانی که قرار ملاقات خود را فراموش کرده اند یا به هر دلیلی قادر به حاضر شدن در آن ساعت و روز نیستند، تا زمان ان را جابجا کنند.
  • مشخصات دقیق قرار ملاقات در تلفن بیماران شما می ماند و مورد استفاده ی آن ها قرار می گیرد.
  • با ارسال پیامک های یادآور شما نه تنها برای خود بلکه برای بیماران نیز این فرصت را فراهم می کنید تا هردو در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کنید.
  • یک پیامک کوتاه می توان به سرعت و به سادگی قرار ملاقات پیش رو را یادآوری کند.
  • استفاده از این سرویس راهی بسیار مفید تر، مقرون به صرفه تر است تا اینکه از یک کارمند یا یکی از کارکنان خود بخواهید این کارها را انجام بدهد درحالیکه از توانایی های او می توان استفاده های خیلی بهتری برد.

یافتن راهکارهایی برای کاهش تعداد کنسلی ها در قرار ملاقات های تعیین شده برای بسیاری از پزشکان کلید موفقیت است. سودهای از دست رفته و ضررهای وارد شده بخاطر حاضر نشدن بیماران در زمان مقرر شده می توانند بسیار چشمگیر باشند. تکنولوژی دکتر لینک امکان ارسال پیامک های زماندار و یادآوری را برای کاربران فراهم می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فعالیت های دکتر لینک با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط :

کاربرد سیستم پیام رسان دکتر لینک برای مراکز پزشکی

روش های کاهش وقت های کنسل شده در مطب

تبلیغات آفلاین در مطب: طراحی کاتالوگ

آیا سال 97 زمان توسعه کسب و کار پزشکی شما است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

با دکتر لینک آشنا شوید

 "تکنولوژی دکتر لینک" سیستم جامع مدیریت و برنامه ریزی یکپارچه مراکز بهداشت و درمان

  • سیستم هوشمند جذب بیمار

  • ویزیت تصویری

  • نوبت دهی آنلاین

  • پرونده الکترونیک

  • سیستم گزارش دهی از فعالیت ها

www.aparat.com/v/RFHjB

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده دمو تکنولوژی دکتر لینک با ما در تماس باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تبلیغات آفلاین در مطب: طراحی کاتالوگ

یکی از مواردی که در بازاریابی آفلاین مطرح است بازاریابی در مطب است. بله بازاریابی در مطب خود شما نیز امکان پذیر است،!

یکی از مواری که برای این نوع بازاریابی مطرح است ارایه کاتالوگ و بروشور از تمام کارهایی ایست که شما به عنوان یک پزشک یا جراح انجام می دهید،

شما می توانید با طراحی یک کاتالوگ که انواع جراحی های زیبایی یا درمانی را شامل میشود به بیمارانی که برای کار خاص وارد مطب شما شده اند اطلاع رسانی نمایید.

نمونه عکس های قبل و بعد خود را در کاتالوگ قرار دهید ، درباره تکنیک های جراحی های خود بنویسید و از روش های خاص خود صحبت کنید، وقتی بیمار به مطب شما مراجعه می کند و منتظر است تا ویزیت شود فرصت خوبی ایست که به مطالعه این کاتالوگ بپردازد،

وقتی بیمار برای کاری دیگر مانند تزریق ژل و بوتاکس به مطب شما مراجعه کرده است و در کاتالوگ با خدمات لیزر مو شما برخوردخواهد می کند و در خود و یا اطرافیان خود این نیاز را احساس می کند حتما شرایط آن را از شما خواهد پرسید و به احتمال بسیار زیاد از آن خدمات نیز استفاده خواهد کرد.

ارایه کاتالوگ در مطب به منزله ویترین شما برای مشتری خواهد بود که با مطالعه آن علاوه بر اینکه حوصله وی در زمان انتظار ویزیت کمتر سر خواهد رفت! با تمام خدمات شما آشنا شده و عکس های جراحی های شما را خواهد دید،ضمنا وی کاتالوگ را با خود به منزل برده و اهالی خانه و فامیل نیز با خدمات شما آشنا می شوند.

کاتالوگ شما حکم ویترین شما را خواهد داشت

دستیاران شما حتما از خدماتی که در مطب به بیماران ارائه می‌شود، هزینه‌ها و چگونگی ارائه آنها باخبرند اما آیا شما و کارکنانتان از تکرار مکرر این عبارات برای بیماران خسته نشده‌اید؟ اکثر مطب‌ها یک کاتالوگ مخصوص به خود دارند که در آن به صورت اجمالی خدماتی که در مطب ارائه می‌شود و همچنین دیگر اطلاعات عمومی مربوط به کار آمده است. کاتالوگ ها می‌توانند زمان زیادی برای شما ذخیره کنند. یکی از بهترین، کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین ابزار بازاریابی برای مطب کاتالوگی است که به صورت حرفه‌ای طراحی شده باشد و مطالب در آن به خوبی آمده باشند. اگرچه ما در دوره زمانی‌ای زندگی می‌کنیم که هر کسی در هر کسب و کاری، وبسایت (یا تارنمای) شخصی خود را دارد، اما مردم گاهی اوقات دوست دارند چیزهایی را که می‌خوانند لمس کنند. اینکه شما به بیمارتان بگویید برای یافتن پاسخ‌هایش به سایتتان سر بزند در مقایسه با اینکه بروشور کاغذی‌تان را به دستش بدهید و از او بخواهید که سؤال‌هایش را مطرح کند چندان دلچسب به نظر نمی‌رسد! اگر در حال حاضر کاتالوگی ندارید، باید یک برنامه کاری منسجم بگذارید و کاتالوگی را طرح بریزید. این برنامه کاری با پرسش‌های زیر آغاز می‌شود:

  • جمعیت هدف کاتالوگ شما چه کسانی هستند؟ آیا این کاتالوگ بیماران قدیمی شما را هدف گرفته و می‌خواهد اطلاعاتی را که آنها جسته و گریخته دارند منظم و دسته‌بندی کند و یا توجه‌شان را به اطلاعاتی جلب کند که تا به حال از شما نشنیده‌اند؟ و یا اینکه این کاتالوگ برای جذب بیماران طراحی شده است؟
  • چه چیزی می‌خواهید به آنها بگویید؟
  • ساختار و چارچوب و طراحی آن بناست چگونه باشد؟
  •  بودجه شما برای این کار چقدر است؟

اینکه مخاطبان از چه طبقه اجتماعی می‌آیند مسأله بسیار مهمی است؛ چرا که برای طبقه متوسط، ادبیات به کار رفته باید متفاوت با طبقه متوسط پایین و یا کارگر باشد. مثلا اگر مخاطبان شما از اقشار کارگر و کشاورز هستند، استفاده از شکل و عکس، بیشتر می‌تواند راهگشا باشد اما برای تحصیل‌کردگان اطلاعات به‌روز و با ارجاعات مشخص قطعا جذابتر است. در ضمن اگر گرایش شما در مطب به انجام درمان‌های خاصی است به‌صورت خیلی خاص و جزئی به آن اشاره نکنید و بازار بالقوه خود را از ابتدا محدود نکنید. اکثر مردمی که به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند از تفاوت‌های مابین تخصص‌ها چندان اطلاعی ندارند در عین حال آنها ممکن است یک شکایت خاص داشته باشند ولی دندان‌های دیگر آنان نیاز به درمان‌هایی داشته باشند که در حیطه تخصصی شماست پس کاتالوگ شما نباید خیلی تخصصی شده باشد.

مردم می‌دانند که مطب دندان‌پزشکی محل انجام کارهای دندان‌پزشکی است. پس فضای کاتالوگ را با توضیح واضحات هدر ندهید و مثلا لزومی ندارد که پر کردن، درمان‌های ریشه و روکش و… را توضیح دهید. کافی‌ست برای این کار از چند پوستر ساده‌خوان در مطب استفاده کنید.

دوم اینکه مردم می‌خواهند بدانند که چرا باید به شما مراجعه کنند و مثلا سراغ فلان دکتری که یک خیابان پایین‌تر از شما مطب دارد نرود؟ پس مزیت‌های خود را ذکر کنید.

در ضمن آیا فکر می‌کنید که مردم دوست دارند در رابطه با چگونگی نحوه آموزش و تربیت پرسنلتان بخوانند ؟ (اگر لازم می‌دانید که بر این مزیت‌ها پافشاری کنید البته حرفی نیست ولی می‌توان این‌گونه موارد را به صورت عملی به بیماران نشان داد و از تبلیغ شفاهی آنان بهره گرفت.)

در کل عبارت‌پردازی‌های شما باید از یک طنین مطمئن، مثبت و حرفه ای برخوردار باشد و این متن باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • واضح باشد یعنی وقتی تصمیم گرفتید که پیغامتان چیست، آن را مفید و مختصر بیان کنید. از تکرار کلمات، استفاده از دستور زبان پیچیده و همچنین نقطه‌گذاری زائد خودداری کنید. از کلمات آشنا بهره ببرید و به جای آنکه بخواهید خیلی خاص و متفاوت به نظر بیایید قابل فهم بودن را در دستور کار بگذارید.

  • موجز و مختصر باشد یعنی از کلمات پیچیده تکنیکی و توضیحات مفصل پرهیز کنید.
  • درست و صحیح باشد یعنی اطلاعاتی که در آن آمده است باید دقیق و به روز باشد. این اطلاعات صحیح و درست و موجز باید تحت سرفصل‌ها و به صورت مجزا آورده شود. از شماره یا نقطه و خط فاصله می‌توان برای فهرست کردن توصیه‌های یک خطی استفاده برد تا چشم خواننده خسته نشود. مشغله مردم بیشتر از آن است که فرصت خواندن پاراگراف‌های طولانی داشته باشند. آنها خواستار این هستند که اطلاعات ساده، کوتاه و قابل هضم باشد.
  • جملات به کار رفته در بسیاری از بروشورهای حاضر و آماده که در بازار وجود دارد ساده و روان اما تکراری هستند. آنها از جمات مشابه جمله زیر سود می برند: «اگر شما بیمار جدید ما هستند، ما بسیار خوشحال هستیم که این فرصت را به ما داده‌اید تا در خدمت شما باشیم» کسانی که به دنبال یک پزشک جدید می‌گردند با خواندن یک جمله تکراری در همه کاتالوگ ها احساس می‌کنند که این جمات فقط یک تعارف خشک و خالی بوده و از حس و حال خالی هستند. پس تلاش داشته باشید تا از جملاتی استفاده کنید که حس و حال شما را بازتاب دهد و قالبی و تکراری نباشد.
  • وقتی متن را نوشتید آن را به یک ویراستار نشان بدهید و اگر یک نویسنده یا معلم زبان در میان بیمارانتان هست با او مشورت کنید و فراموش نکنید که اگر یک غلط واضح دستوری و یا انشایی در متن باشد بیمارتان به کل نهادی که این کاتالوگ را تولید کرده، بی‌اعتماد می‌شود.

  • از پیش‌نویس و چهارچوب کلی کاتالوگتان به صورت‌های مختلف و با قیمت‌های متفاوت نمونه چاپ بگیرید. ارزانترین را هیچ‌وقت انتخاب نکنید و البته فراموش نکنید که گران‌قیمت‌ترین لزوماً بهترین نیست!

جهت دریافت مقالات مرتبط و ارائه نظرات خود در رابطه با این مقاله دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط :

روش های کاهش وقت های کنسل شده در مطب

آیا سال 97 زمان توسعه کسب و کار پزشکی شما است؟

آشنایی با ایمیل مارکتینگ و اشتباهات تازه‌کارها

اشتباهات معمول بازاریابی در شبکه های اجتماعی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

روش های کاهش وقت های کنسل شده در مطب

کنسل شدن وقت بیماران اتلاف پول و وقت است و بنابراین یکی از دغدغه‌های اصلی اغلب مطب‌های پزشکی به شمار می‌رود، اما معمولاً راه حل کارکنان مطب‌ها برای این مشکل، غر زدن به بیماران به دلیل ارزش قائل نشدن برای وقت دکتر و اهمیت ندادن به اورژانسی بودن کارشان و گاهی هم کنار گذاشتن احترام و رودربایستی است. اگرچه بخشی از مسئولیت این وقت‌های کنسل شده بر عهده بیمار است، اما نمی‌توان تقصیر را صد در صد به گردن او انداخت. شاید برای شما مایه تعجب باشد اگر بدانید ریشه اصلی کنسل شدن وقت بیماران را باید در کارکنان مطب و کمبود آموزش مهارت‌های ارتباطی به آنان جستجو کرد.

در این مقاله، قصد داریم تعدادی نکته کلیدی که پذیرش مطب‌های پزشکی باید برای جلوگیری از این اتفاق رعایت کنند ذکر کنیم.

برای کنسل کردن وقت، قانون وضع کنید

وضع قانون مشخص برای کنسل کردن وقت و آگاه کردن بیماران از آن، سبب کم شدن تعداد وقت‌های کنسل شده می‌شود. البته به یاد داشته باشید خیلی مهم است بیماران این موضوع را خوب متوجه شوند! درضمن قسمت پذیرش مطب وظیفه دارد تاریخ دقیق ویزیت، زمان شروع، زمان پایان و طول وقت بیمار را برای او مشخص کند.

محدود وقت بدهید!

اگر برای بیماران چند وقت را یک جا تعیین کنید، با وقت‌های کنسل شده و بیماران غایب زیادی مواجه خواهید شد. بنابراین حتی اگر درمان یک بیمار طولانی است، همه وقت‌هایش را یک جا تعیین نکنید.

 وقت بیماران را حداقل ۴۸ ساعت قبل قطعی کنید

 تماس گرفتن با بیمار حداقل دو روز قبل، بهترین راه برای کاهش کنسل شدن وقتِ او است. بهترین گزینه ممکن این است که با خود بیمار صحبت کنید تا مطمئن شوید پیغامتان به او می‌رسد. راه‌ دیگر ارسال پیام‌های کتبی از طریق پیام‌رسان دکتر لینک‌ برای یادآوری وقت بیمار به او است.

از نرم‌افزار مکانیزه مدیریت مطب استفاده کنید

نرم‌افزار مدیریت مطب دکتر لینک می‌تواند به شما کمک کند تا وقت‌های کنسل شده را به سرعت جایگزین کنید و مدیریت وقت بیمارانتان را بهتر در دست داشته باشید. این برنامه‌ها شامل فهرست بیمارانی است که می‌توانند زودتر مراجعه کنند و همچنین شامل زمان‌های خالی بین وقت بیماران می باشد و امکان پرینت گرفتن این فهرست را به شما می دهد.

وقت‌های کنسل شده را به سرعت پر کنید

اگر بیماری وقتش را کنسل می‌کند تا فراموش نکرده‌اید، به سرعت بیمار دیگری را جایگزین او کنید و لطفاً این موضوع را جدی بگیرید! نرم‌افزار مدیریت مطب دکتر لینک در این مورد می‌تواند به شما کمک کند.

بیماران جدید را دست کم نگیرید!

اگر جذب بیماران جدید برایتان مهم است، باید بگوییم کسی که بهترین نوع ارتباط برقرار کردن با بیمار را می‌داند باید برای این دسته از بیماران وقت تنظیم کند، چرا که رفتار او تأثیر اولیه را بر بیمار می‌گذارد و باعث می‌شود او گرانی و ارزانی کار، نظم و ترتیب و برنامه‌ریزی و میزان اهمیت دادن به بیماران در مطب شما را سبک، سنگین کند. نکات مهمی که باید در اولین تماس به بیمار متذکر شد، مسئولیت‌های مالی او و ارزشمندی وقت دکتر است. به یاد داشته باشید جمله ممنوعه‌ای که هرگز نباید به این دسته از بیماران بگویند، این است که: «اگر می‌خواهید وقتتان را کنسل کنید یا تغییر دهید، تماس بگیرید.» چرا که به این ترتیب، ناخودآگاه به پیشواز کنسل شدن وقت می‌روند!

فنون قطعی کردن وقت!

وقتی با بیماری تماس می‌گیرید و به او می‌گویید: «عذر می‌خواهم، می‌خواستم وقتتان را قطعی/یادآوری کنم.» به طور ناخودآگاه این پیغام را به آنان منتقل می‌کنید که آن‌ها می‌توانند وقتشان را کنسل کنند. در عوض، یک نمونه پیغام صحیح که می‌توانید برای یادآوری وقت بیمار به او بگویید این است: «سلام خانم/آقای فلانی، شما روز سه‌شنبه ساعت چهار عصر با دکتر … وقت معاینه دارید. منتظرتان هستیم.»

خطاهای تبلیغاتی

گاهی پزشکان در تبلیغات و بروشورهای خود، ناخودآگاه احتمال کنسل شدن وقت‌هایشان را افزایش می‌دهند. برای مثال وقتی در بروشور یک کلینیک پزشکی نوشته شده است که بیماران باید برای کنسل کردن وقت خود بیست و چهار ساعت قبل تماس بگیرند، این پیغام را به آن‌ها منتقل می‌کند که متعهد نبودن به وقت از سوی بیمار پذیرفتنی است. در صورتی که تنها کاری که پذیرش مطب باید انجام دهد، این است که هنگامی که با بیماران تماس می‌گیرد، به آن‌‌ها بگوید چه زمانی وقت دارند و باید به موقع در مطب حاضر باشند.

سوال‌هایی با پایانِ باز!

وقتی می‌خواهید برای بیمار پرونده پر کنید، به جای درج سؤال‌هایی که جواب آن‌ها بله و خیر است، سؤال‌هایی با پایان باز از بیمار بپرسید که او را به پرسیدن سؤال متقابل از شما ترغیب کند. برای مثال می‌توانید از او بپرسید: «در مورد نحوه پرداخت هزینه‌های درمان خود چه سؤالی دارید؟» یا «در مورد طرح درمانی که با دکتر درباره آن بحث کردید چه سؤالی دارید؟» این گونه سؤالات، ابهاماتی که باعث می‌شود بیماران به خاطر آن‌ها وقت خود را کنسل کنند از بین می‌برد.

مقالات مرتبط:

استرس شغلی در میان پزشکان

آیا سال 97 زمان توسعه کسب و کار پزشکی شما است؟

کاربرد سیستم پیام رسان دکتر لینک برای مراکز پزشکی

از چه روش نوبت دهی در مطب استفاده کنیم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

استرس شغلی در میان پزشکان

امروزه استرس و اضطراب یکی از مشکلات جدایی‌ناپذیر مشاغل شده است، به گونه‌ای که نام «استرس شغلی» بر آن نهاده‌اند. در این میان پزشکان بیش از سایر افراد به دلیل فشار کاری در معرض این دسته از اختلالات هستند که اگر به آن رسیدگی نشود، اضطراب و استرس همراه همیشگیشان خواهد بود که مسلما صدمات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به جای خواهد گذاشت.

برخی می‌گویند ممکن است اضطراب و استرس در پزشکان، ربطی به حرفه‌شان نداشته باشد بلکه طبیب مانند سایر افراد، قبل از آنکه در این رشته مهم تحصیل کند، دچار اختلال اضطراب بوده و یا از استرس رنج می‌برده و در ‌‌نهایت مستعد این نوع هیجانات بوده که به دلیل کار پر خطرش، خود را نشان داده است.

به گفته روانپزشکان وجود اضطراب در پزشک تا حد مناسبی لازم است، چون باعث افزایش توجه، دقت و بالارفتن کیفیت درمان می‌شود اما اگر از حدش بگذرد، مخاطرات فراوانی را در پی خواهد داشت که سلامت جسمی و ذهنی پزشک را مورد تهدید قرار می‌دهد. در این زمینه روزنامه سپید با دکتر سید وحید شریعت، دانشیار روانپزشکی از منظر‌شناختی گفتگو کرده‌است که در زیر می‌خوانید.


استرس‌ها دو دسته هستند، درونی یا بیرونی. اگر بخواهیم استرس در پزشکان را از منظر بیرونی تحلیل کنیم، از دید شما چه عواملی باعث به‌وجودآمدن استرس و اضطراب در پزشک می‌شود؟

مسلما دلایل زیادی وجود دارد که در اینجا چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را عنوان می‌کنم:

۱( فشار کاری که منجر به محدودیت زمانی می‌شود. پزشک زمانی که حس می‌کند، باید کار‌ها و معاینات زیادی را در یک محدوده زمانی خاص انجام دهد، دچار استرس می‌شود.

۲( نوع کار و خطرات بالقوه آن. برخی از مداخلات پزشکی از این نوع هستند. در واقع پزشکی که مداخله انجام می‌دهد، استرس بیشتری را نیز تحمل می‌کند.

۳( جدید و ناشناخته بودن برخی از بیماری‌ها سبب می‌شود که پزشک به نسبت تشخیص و درمان‌های بیماری‌های شناخته شده، استرس بیشتری را تحمل نماید.

۴( اگر بیمار یکی از نزدیکان پزشک یا فرد خاصی در جامعه باشد، مسلما پزشک دچار استرس فراوانی می‌شود و به همین دلیل است که بار‌ها گفته می‌شود طبیبان، نزدیکان خود را درمان نکنند.

به نظر شما پزشکانی که به صورت شیفت در بیمارستان و درمانگاه‌ها کار می‌کنند، استرس و اضطراب بیشتری را تحمل می‌کنند یا پزشکانی که در مطب خود طبابت می‌کنند؟

جواب قاطعی نمی‌توان داد. پزشکان بسته به نوع موقعیت، انواع استرس‌ها را تجربه می‌کنند. زمانی که پزشک تنها است و در مطب کار می‌کند، اگر شرایط بحرانی شود، امکان آنکه بلافاصله کمک بگیرد، حداقل است و در نتیجه استرس بیشتری خواهد داشت. در بیمارستان هم به نوعی دیگر این مسئله بروز می‌کند. اگر بیمار بدحال باشد یا بلافاصله باید تشخیص داده شود که چه نوع درمانی برایش تجویز شود، در این حالت نیز استرس و اضطراب به سراغ پزشک خواهد آمد. هر شرایطی، استرس خاص خود را دارد.

جنسیت پزشک در اضطراب و استرس او موثر است؟

نقشی ندارد. استرس و اضطراب به جنسیت ربطی ندارد، بلکه به شخصیت خود فرد مرتبط است. اینکه فرد چقدر مستعد استرس است یا برعکس. به هرحال این موارد از جنبه‌هایی است که فرد قبل از آنکه وارد حیطه پزشکی شود، خودش می‌تواند متوجه گردد. فردی که شخصیت اضطرابی دارد که دور بر ما هم کم نیستند، فردی‌ است که مدام در نگرانی و استرس به سر می‌برد و اصلا هم ربطی به زن و مرد بودنش ندارد.

آیا فرد مضطرب یا شخصی که مستعد اختلال‌های اضطرابی است، می‌تواند از عهده پزشکی و طبابت برآید؟

بالاخره تمامی پزشکان کم ‌و بیش اضطراب را تجربه را کرده‌اند، اما اگر دچار اضطراب‌ها و استرس‌های زیادی هستند برای آنکه خودشان و دیگران را اذیت نکنند بهتر است موقعیت‌های پزشکی خاص مانند: کار کردن در اورژانس‌ها یا جراحی‌ها رو انتخاب نکنند. مثلا رادیولوژیست شوند یا پاتوبیولوژیست.

آیا استرس و سایر هیجانات این چنینی در تشخیص و درمان بیمار اثرگذار است؟

این سوال تا حدی به رابطه کیفیت کار با میزان استرس باز می‌گردد. در این زمینه یک رابطه «خطی» وجود دارد و یک رابطه «زنگوله‌ای». در رابطه «خطی» اگر پزشک تا حد استانداردی در هنگام درمان و تشخیص، اضطرابش بیشتر یا دچار اضطراب شود، کیفیت کار بهتر می‌شود، چرا که توجه و دقت بیشتری می‌کند، موضوع را ساده نمی‌گیرد و با وسواس به تشخیص یا درمان می‌پردازد. پس اضطراب تا حدی نه تنها مضر است بلکه مفید هم هست، اما گاهی اضطراب به شدت زیاد می‌شود که کیفیت کار پایین می‌آید و شکل زنگوله‌ای به خود می‌گیرد. در واقع اضطراب شدید در تشخیص و در درمان باعث افت عملکرد می‌شود.

از آنجا که اکثر اوقات بیمار و همراه بیمار ایجاد استرس و اضطراب می‌کنند و روی پزشک تاثیر می‌گذارند، چگونه باید برای این مسئله، راه حلی در نظر گرفت؟

یکی از دلایل اضطراب، ناآگاهی است. وقتی بیمار یا همراهش از بیماری یا درمان اطلاعات کافی ندارند، اضطرابشان بیشتر می‌شود. گاهی پزشکان بنا به دلایل مختلفی از جمله نداشتن وقت یا مهم نبودن پروسه اطلاع‌رسانی، بیمار و همراهش را از حداقل‌های بیماری آگاه نمی‌کنند. وقتی اطلاعات داده نشود اضطراب پیش می‌آید. در اینجا پزشک برای آنکه شدت اضطراب بیمار را کمتر کند که خودش کمتر تحت فشار قرار گیرد، باید تا حد امکان بیمار و همراهانش را در جریان کامل بیماری بگذارد.

با توجه به این قضیه، چرا پزشکان این‌گونه عمل نمی‌کنند؟

متاسفانه ما ابزارهای لازم را برای آموزش بیمار و همراهانش نداریم. مثلا دفترچه راهنما در مورد بیماری‌ها وجود ندارد. اگر دفترچه باشد، پزشک یک توضیح کلی می‌دهد و سپس دفترچه را در اختیار مریض و همراهانش قرار می‌دهد. وقتی حس اطمینان برای بیمار و همراهانش به‌وجود بیاید، مطمئن باشید اضطراب آن‌ها هم کمتر خواهد شد. در اینجا بهتر است من اشاره‌ای هم به تعرفه برای آموزش بیمار کنم. آموزش خانواده و بیمار یک مداخله رسمی است در حالی‌که در کتاب تعرفه‌ها به آن اشاره نشده است. در واقع تعریفی برای آموزش بیمار و خانواده وجود ندارد. اگر سیستم درمانی، تعرفه‌ای برای این مسئله بگذارد، پزشک برای آموزش دادن در جلسه‌ای نهایتا بیست دقیقه، هزینه دریافت می‌کند. آگاهی بیمار از بیمار‌ی‌اش سبب اضطراب کمتر او می‌شود، پزشک نیز از استرس آن‌ها مضطرب نمی‌شود، درمان بهتر و قطع آن کمتر می‌شود و در ‌‌نهایت برای سیستم‌های بیمه هم سودآور‌تر می‌شود.

آیا مسئولیت قانونی پزشک در ایجاد استرس‌ و اضطراب تاثیرگذار است؟

مسلما مسئولیت قانونی با زیاد شدن استرس در پزشک رابطه مستقیمی دارد، چون یکی از عواقب آن شکایت بیمار است. بار قانونی باعث اضطراب در افراد مستعد می‌شود. مخصوصا اگر بیمار فردی خاص باشد، در این شرایط آبرو و اعتبار پزشک در میان است و ناخودآگاه زمینه‌ساز استرس و اضطراب برای پزشک به‌وجود می‌آید.

چه راهکارهایی را برای مدیریت استرس پزشکان به آن‌ها توصیه می‌کنید؟

برای مدیریت استرس برنامه‌های مشخص و مدرنی وجود دارد، مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

۱( فشار کاریشان را تنظیم کنند تا اضطرابشان زیاد نشود، یکی از عللی که در ابتدا برشمردم فشار کاری بود، پس باید برنامه‌های کاریشان را تنظیم کنند.

۲( تمرین‌های ریلکسیشن و مدتیتیشن انجام دهند.

۳( حتما در مواقعی که کار ندارند، موسیقی گوش کنند و ورزش را هم فراموش نکنند.

۴( بین کار‌هایشان به خود استراحت دهند، همین که بین هر معاینه‌شان یک الی دو دقیقه استراحت داشته باشند، کافی است.

البته تمامی مواردی که ذکر شد به شرطی است که استرس پزشک در زمره اختلالات اضطرابی نباشد.

چگونه می‌توان بین استرس و اضطراب طبیعی و اختلال اضطرابی تمایز قائل شد؟

تفاوت بین اضطراب طبیعی و اضطراب بیمارگونه، وجود اختلال عملکرد است. در واقع وقتی برای فرد اختلال عملکرد ایجاد شد، یعنی آن شخص اختلال اضطرابی دارد. فردی که دچار اختلال اضطرابی است از نظر شغلی، خانوادگی و روابط بین فردی میزان ناآرامی زیادی را تجربه می‌کند. اگر فردی که در اینجا پزشک مدنظر ما است، این ناآرامی‌ها را به صورت متوالی داشته باشد و با تکنیک‌های مدیریت استرس نتواند اضطرابش را کنترل کند، نیاز به مداخله جدی‌تری دارد و باید به روانپزشک مراجعه کند.

جهت دریافت مقالات مرتبط دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط :

آیا سال 97 زمان توسعه کسب و کار پزشکی شما است؟

زمان مناسب برای افزایش نرخ خدمات پزشکی

عواملی که باعث افزایش مشغله کاری پزشکان می شود

چگونه مدیریت مطب خود را به پزشک دیگری واگذار کنیم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

آیا سال 97 زمان توسعه کسب و کار پزشکی شما است؟

آیا شما به عنوان پزشک که صاحب یک کسب و کار کوچک است، در حال پس‌انداز برای توسعه دادن کار خود هستید؟ انتخاب شما منطقی و درست است، چرا که پیشرفت تکنولوژی در حال توسعه دادن صنعت پزشکی است و همچنین جمعیت بسیاری از کشورها به سمت سالخوردگی می‌رود که این خود به معنای مراجعه بیشتر بیماران به مطب‌های پزشکی است.

گسترش کسب و کار پزشکی، می‌تواند از طرق مختلفی حاصل شود. یکی از این طرق، انتخاب محل بهتر برای مطب و قرار دادن بیشتر آن در معرض دید است. همچنین می‌توان فضای مطب را توسعه داد و به این طریق ظرفیت بیشتری برای ارائه خدمات وسیع‌تر فراهم آورد، اما قدم اول، این است که اصلاً متوجه شوید آیا وقتش است که کار خود را گسترش دهید یا خیر؟ برای پی بردن به اینکه آیا این زمان مناسب فرا رسیده است، چند سؤال زیر را از خود بپرسید:

  • آیا مطب شما به سوددهی رسیده است؟
  • آیا فکر می‌کنید بهتر است به محل دیگری از شهر بروید تا مطبتان بیشتر در معرض دید قرار گیرد و بیمارانتان افزایش یابند؟
  • آیا فکر می‌کنید بهتر است فضای مطبتان بزرگ‌تر شود؟
  • آیا تصمیم دارید تجهیزات مدرن‌تری را به مطب خود بیاورید؟

اگر پاسخ شما به این سؤال‌ها مثبت است، وقتش فرا رسیده است که کسب و کار خود را گسترش دهید. حالا وارد مرحله بعد می‌شویم و آن این است که چگونه باید این کار را انجام دهید؟

تغییر محل مطب

گاهی به جایی می‌رسید که می‌بینید مطبتان دیگر کشش سابق را ندارد. برای مثال فضای آن برای کار شما کوچک است یا در منطقه‌ای که برای شما مناسب است قرار ندارد. در این شرایط تغییر محل مطب، راه‌حلی است که به ذهن می‌رسد و به شما کمک می‌کند که بر این محدودیت‌ها فائق آیید. محل ایده آل برای مطب که به افزایش دیدرس و در نتیجه افزایش بیماران آن کمک می‌کند، محلی است که از محل عبور و مرور افراد مشاهده می‌شود و همچنین دسترسی آن از نقاط مختلف شهر راحت است.

اگر مطب شما در محل سابق خود موفق بوده است، بهتر است برند خود را در محلی که به آن مراجعت می‌کنید هم حفظ کنید. خبر خوب این است که با داشتن یک برنامه پیشرو، مطب پرمریض و تیم همکاران موفق، احتمال شکست شما در کسب و کارتان کمتر است. البته باید به خاطر داشته باشید که تغییر محل مطب کار سختی است و نکته مهم این است که شما باید زمانی این کار را انجام دهید که مطب اولتان به موفقیت دست یافته باشد و بتوانید تجربیات مثبتتان با خود به مطب جدیدتان ببرید.

کار رقابتی

یکی دیگر از راه‌های گسترش کسب و کار، رقابتی کردن کارتان است که ریسک کمتری از تغییر محل مطب دارد. برای این کار، باید مطمئن شوید خطرات تغییر محل را به خوبی سبک سنگین کرده اید. برای مثال: "کارمندان و بیمارانتان چقدر به شما وفادار هستند؟" "تأثیر آنی تغییر محل بر روی کار شما چیست" و "درآمدزایی‌تان چگونه تحت تأثیر قرار می‌گیرد؟"

تیم برنده خود را بسازید

اگر هر کدام از این راه‌حل‌ها که ذکر شد را در زمان درست به همراه تیم مناسب برای گسترش کار خود انتخاب کنید، درِ موفقیت را به روی خود گشوده‌اید، اما خصوصیات تیم مناسب چیست؟ این تیم شامل افراد و سازمان‌هایی است که صنعت پزشکی را می‌شناسند، می‌دانند بازار پزشکی چگونه است، بلد هستند با آن ارتباط برقرار کنند و می‌توانند به شما در موانعی که با آن روبرو می‌شوید مشاوره دهند. افراد و ارگان‌هایی که اینجا از آن‌ها یاد می‌کنیم، اجزاء کلیدی این تیم هستند:

  • سازمانی که برنامه مشخصی برای وام دادن به پزشکان دارد
  • مشاور املاکی که حقیقتاً بر بازار پزشکی اشراف دارد
  • معماران و پیمانکارانی که تجربه ساخت مطب‌های پزشکی و دندان‌پزشکی را دارند
  • نمایندگان کاربلدِ تجهیزات پزشکی
  • حسابدار و مشاور مالی که برای شما و دارایی‌هایتان برنامه مالی کوتاه‌ مدت و بلند مدت بچیند
  • مشاور شغلی که به شما کمک کند مطبتان را گسترش دهید. در این زمینه می توانید از تکنولوژی دکتر لینک کمک بگیرید.

البته نقش همکاران مطب شما هم در این میان بسیار مهم است. وقتی شما کارتان را گسترش می‌دهید و موقعیت‌های جدید هم برای آنان پیش می‌آید، جانی تازه می‌گیرند و خوب است آنان را شریک این موفقیت بدانید و در جریان تغییرات قرار دهید تا گمان نکنند غریبه هستند و منفعتی از گسترش این کسب و کار به آنان نمی‌رسد.

در پایان باید بگوییم گسترش کسب و کار پزشکی با چالش‌هایی همراه است، اما با در اختیار داشتن تیم خوب، تجربه کافی و محل مناسب، قطعاً نتیجه آن موفقیت است.

مقالات مرتبط :

برای جذب بیمار به دنبال شرایط بیرونی هستید یا درونی؟

۶ روش برای مدیریت مطب و کلینیک

زمان مناسب برای افزایش نرخ خدمات پزشکی

رازهای سنجش نیروی انسانی در کلینیک و مطب

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک