مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

پزشک مداری یا بیمار مداری، کدام؟

درک وجود ارتباط مستقیم و غیرمستقیم میان جسم و روان را می توان به حق، یکی از مهم ترین دستاوردهای علم پزشکی در طول دهه های اخیر قلمداد کرد. چنین درکی، علاوه بر اینکه در روند درمان و بهبود بیمار نقش بسیار عمده و سازنده ای ایفا می کند، بر سنگینی و اهمیت وظیفه وتکلیف طبیب نیز به مقدار زیادی می افزاید، به عبارت دیگر طبیب در زمان حاضر، به لحاظ لزوم و وجوب در نظر گرفتن مؤلفه های جسمی و روانی – اجتماعی، در پیدایش بیماری و تشخیص آن تکلیفی بسیار شاق تر از گذشته دارد.

 

اکثر پزشکان در ارتباط با تشخیص و درمان، روش «پزشک مداری» را اتخاذ می کند، به این معنی که به منظور تشخیص بیماری، با توجه به نشانه ها و علائم جسمانی بیمار، سوالات خاص مربوطه را مطرح می کنند. به این ترتیب بیمار بیشتر نقش پاسخگوی سوالات مطروحه را ایفا می کند گو آنکه اینگونه «جهت دادن ها» به بیمار در گزارشش ، اطلاعات مفیدی در اختیار پزشک قرار می دهد، ولی ، به لحاظ عدم توجه به اوضاع و مشکلات روانی بیمار از کفایت و کارایی کافی درمانی برخوردار نخواهد بود.

 

روشی دیگر روش «بیمارمداری» است که طی آن طبیب به بیمار فرصت می دهد تا با آزادی کامل و بدون هیچ مانع و رادعی «هر چه می خواهد دل تنگش» بیان کند. البته این روش باب وسیع و گسترده ای به ما از ضمیر و مکنونات درونی بیمار می گشاید و بخصوص بیمار از مقاومت های درونی خویش در قبال سیل سؤالات مستقیم پزشک رهایی می یابد، جلوگیری از ایجاد مقاومت خود نقش عمده ای در تشخیص و مداوای بیماری ایفا می کند.

 

اما روشن است که این روش نه تنها در کشورما بلکه تقریبا در هیچ یک از ممالک «راقیه» از نظر بهداشتی به لحاظ کثرت مشغله قابل اجرا نمی باشد و لذا پزشک باید روش میانه ای اتخاذ نماید و در هر حال به وضع روحی بیمار حتی الامکان توجه کافی داشته باشد و الا در تشخیص علل بیماری هایی که عامل عاطفی زیادی دارند موفقیت کامل نخواهند داشت و برخورد با آن تنها علامتی و خشک خواهد بود، بخصوص اگر مشکل واقعی بیمار در زیر سرپوش علائم ونشانه های نهفته باشد، مکشوف نخواهد شد و به علت عدم ایجاد ارتباط صمیمانه با بیمار ، جو لازم اعتماد نیز حاصل نخواهد شد.

 

لذا روش پزشک باید بدین منوال باشد که ضمن توجه به گفتار و مشکلات درونی بیمار ، روند مصاحبه را تحت هدایت خویش داشته باشد تا هر دو منظور تأمین گردد، یعنی هم معاینات و مصاحبه پزشکی دارای جهت و هدف باشد و هم بیمار با اظهار علاقه پزشک نسبت به مسائل درونیش احساس صمیمیت کند.

 

به طور کلی پزشک باید از نقطه نظر بالینی نکات زیر را مورد توجه قرار دهد:

 

  1. احساس مسئولیت پزشک
  2. رعایت اصول اخلاقی
  3. توجه به اعتقادات مذهبی بیمار
  4. توجه به ذخایر عاطفی و ذهنی بیمار
  5. توجه به میزان اطلاعات بیمار
  6. توجه به معنای خاص بیماری برای بیمار
  7. توجه به میزان آگاهی از وضعیت بیماری فرد
  8. حضور ذهن و احترام در گفتار و رفتار و تأکید بر امیدواری

 

در پست قبل، درباره ی بیماران مشکل صحبت کردیم. در مورد بیماران مشکل، هدف، بهبود تبعیت از دستورات و پذیرش نتایج اقدامات انجام شده از طرف بیمار، رفع نگرش منفی و کاهش حجم پرونده بیمار از طرف پزشک معالج است. 

 

  • خصوصیات بیماران مشکل

 

از نظر تاریخی، قانون و مقررات مشخصی برای تعریف و شناخت بیماران مشکل وجود ندارد. اغلب این بیماران خانم ها هستند و از علایم جسمی نامشخص که برحسب زمان نیز متغیر است، شکایت دارند. این بیماران اغلب ابراز تنفر، ناسازگاری، ترس و ناامیدی دارند و نسبت به پزشک معالج نیز بدبین هستند. این بیماران اغلب نوعی از بیماری را مطرح می کنند که تظاهر غیرطبیعی دارد و همواره سعی در وانمود کردن علایم جسمی آن دارند. این قبیل بیماران ممکن است اختلال شخصیتی نیز داشته باشند.

 

  •  تظاهر غیر طبیعی بیمار

 

طبق شواهد علمی و تجربی براساس فیزیولوژی و روان شناسی، هر بیماری اعم از جسمی و درمانی از علایم خاصی برخوردار است. بنابراین بروز هر نوع علامتی در بیماران نشانه وجود یک بیماری خاص است و شخص را وادار می سازد تا در جهت تسکین و بهبود آن اقدام نماید. باید توجه داشت که واکنش افراد نسبت به بیماری ها متفاوت بوده و احتمال دارد که تظاهرات آنها نیز در هر فرد به گونه ای ویژه باشد. برخی مواقع ممکن است تظاهر به بیماری وجود داشته باشد در صورتی که فرد دچار عارضه جسمی نیست. بیمارانی که با شکایات متعدد به پزشک مراجعه می کنند و ضایعات عضوی آنها ناچیز و کم اهمیت است، اغلب در ردیف بیمارانی قرار می گیرند که بیماری آنها رفتار غیرطبیعی دارد و اطلاق لقب بیمار روانی نیز به آنها محتمل است.

 

  • اختلال شخصیتی

 

 اگر بیمار یا پزشک از اختلال شخصیتی برخوردار باشند، برقراری ارتباط بین آنها اغلب با مشکل مواجه می شود. اغلب این بیماران در برابر مسائل روحی و روانی حالت دفاعی به خود گرفته، واکنش های تندی از خود نشان می دهند که موجب برداشت غیرواقعی و توجیه و تفسیر نامناسب از مسائل می گردد. به نحوی که به طور مستقیم در رفتار و برقراری ارتباط با دیگران اثر می گذارد. این بیماران در برخورد با مسائل اجتماعی از استرس و اضطراب درونی رنج می برند که کارایی و بازدهی آنها را کاهش می دهد.

 

  • تظاهر به بیماری عضوی

 

تظاهر به بیماری عضوی اغلب در بیمارانی مشاهده می شود که به طور مرتب از علایم جسمانی شکایت می کنند؛ در حالی که بیماری آنها را نمی توان به یک عارضه عضوی نسبت داد و یا میزان و شدت علایم به مراتب بیشتر از عارضه جسمی است. پزشکان به چنین بیمارانی، لقب بیماران مشکل داده اند. تظاهر به بیماری جسمی همانند رفتار غیرطبیعی بیماری، ناشی از ارتباط بین جسم، روح، بیماری و احساس بیماری است و علت آن کاملاً مشخص نیست و به عوامل فرهنگی و خانوادگی بستگی دارد. اگر این بیماران را با بیماران روانی مقایسه نماییم، مشاهده می کنیم که این افراد از افسردگی کمتری برخوردارند و میزان نارضایتی آنها از جامعه، میزان استرس اجتماعی و شغلی و همچنین وابستگی آنها به دیگران به مراتب کمتر است. گاهی اوقات این بیماران را هیستریک یا هیپوکندریازیس (خود بیمارانگاری) می نامند.

 

  • خصوصیات پزشکان

 

آموزش پزشکی، رفتار و روش هایی را به پزشکان می آموزد که به همراه خصوصیات ذاتی خود به بررسی و معالجه بیماران بپردازند. اگر چه این روند در ملاقات با بیماران ثابت است، با این وجود ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گرفته و در خصوصیات پزشک تاثیر بگذارد.

 

نفوذ عوامل به پزشک و نظرات او وابسته است، یا اینکه پزشک در ملاقات با بیماران تا چه حد به محوریت بیماران احترام قائل است و یا تا چه حد به محوریت پزشک معتقد است، بیمار را از دریچه بیماری و پزشکی می نگرد و یا اینکه در برابر مسائل روحی و هیجانی بیمار تحت تاثیر قرار می گیرد و سعی در درک آن دارد تا بتواند در جهت حل مسائل بیمار تلاش نماید. پزشکان در مواردی احساس می کنند که در ارائه کمک و درمان به برخی از بیماران با مشکل مواجه هستند.

 

اغلب این بیماران افرادی هستند که مرتب مراجعه می کنند و هیجان و استرس دارند، علایمی که اظهار می دارند بر پایه و اساس بیماری عضوی قابل توجیه نیست، از بیماری عضوی مزمن همراه با مسائل شدید روانی رنج می برند و یا دچار بیماری مزمن عضوی هستند که به درمان، پاسخ کامل و خوب نمی دهد. البته باید در نظر داشت قبول و پذیرش بیماری برای برخی از بیماران بسیار سخت است و تحمل و ظرفیت آن را ندارند. اختلال شخصیتی پزشک نیز همانند بیمار در پیچیدگی روابط تاثیر می گذارد و به همان اندازه در نتایج ملاقات تاثیر دارد.

 

با توجه به موارد عنوان شده، هر پزشک احتیاج دارد در رابطه با بیمار خود روش خاصی را در نظر بگیرد و رفتار مناسب با آن فرد را نشان دهد. در اینجا است که نرم افزار های مدیریتی به کمک آنها می آیند. زمانی که اطلاعات رفتاری بیمار، علاوه بر اطلاعات بیماری در پرونده الکترونیک موجود در سیستم ثبت گردد، در مراجعات بعدی، مسلما برای پزشک ارتباط با بیمار راحتر خواهد بود. تکنولوژی دکتر لینک این امکان را برای پزشکان فراهم نموده تا تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد بیمار در پرونده الکترونیک او ثبت گردد تا در مراجعات متعدد در فاصله های زمانی حتی طولانی ، نکته ای از نظر پزشک پنهان نماند و فراموش نشود.

 

مقالات مرتبط :

ضرورت ایجاد پرونده پزشکی برای بیماران

مدیریت ارتباط با بیمار یا همان PRM چیست؟

سلامت الکترونیک چیست و چرا مهم است؟

ویژگیهای یک پزشک ایده آل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

ارتباط در جهان امروز کلید و رمز موفقیت در ارایه خدمات است؛ نکته مهم در برقرار ارتباطات موثر این است که هر واژه، ارتباط غیر کلامی، تصاویر نوشتاری و گفتار ممکن است برای افراد مختلف در فرهنگ های مختلف معانی خاص داشته باشد.

 

ارتباط خوب و سالم بین پزشک و بیمار سنگ زیر بنای مراقبت‌های خوب پزشکی است. تحقیقات نشان می‌دهد، بیشتر تشخیص‌های پزشکی و تصمیم‌های درمانی براساس اطلاعات به‌دست آمده از مصاحبه است و اساس مصاحبه پزشکی ارتباط است. توانایی برقرارکردن ارتباط یک مهارت اساسی انسان است و مانند بسیاری از مهارت‌ها بعضی افراد استعداد ذاتی بیشتری برای برقراری ارتباط نسبت به بقیه دارند،اما مهارت‌ها می‌توانند و باید پیشرفت کنند. امور پزشکی، مداخله مستقیم در حیطه شخصی افراد را موجب می شود؛ امری که از لحاظ اخلاقی چندان پسندیده نیست.

 

از سوی دیگر پزشکی حرفه ای است که بدون بهره مندی از احساس انسانی و همدلی و اعتقاد نمی توان آن را به درستی انجام داد و همین باعث می شود که پزشکان از لحاظ اخلاقی جایگاه ویژه ای داشته باشند. در سال های اخیر، اخلاق پزشکی در سطح وسیعی در جامعه مطرح شده و موجب افزایش آگاهی مردم نسبت به این امور شده است.

 

بخشی از این آگاهی ها به توسعه دانش و ظهور فناوری های نوین در زمینه هایی نظیر بیولوژی، بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در چند دهه گذشته مربوط می شود که موجب ایجاد و گسترش مباحث اخلاق پزشکی در زمینه های مزبور هم شده و بخش دیگر به خاطر تحولات جامعه بشری در دهه های اخیر است.

 

در صحنه طبابت، پزشک همیشه با بیمارانی روبه رو می شود که به بیماران مشکل مشهورند. برخورد با چنین بیمارانی از همان لحظه اول دیدگاهی منفی در ذهن پزشک ایجاد می کند. این نگرش منجر به تلاش هایی می شود که حاصل آن دوری جستن از بیمار و یا انجام اقدامات تشخیصی و آزمایشگاهی غیرضروری است.

 

از طرف دیگر به بیمارانی مشکل گفته می شود که به طور مکرر با ناراحتی های حاد و مزمن به پزشک مراجعه می کنند، تعداد زیادی نسخه دارویی در دست دارند، اقدامات تشخیصی آزمایشگاهی و رادیولوژیکی بیش از حدی برای آنها انجام پذیرفته، به متخصصان مشاور متعددی معرفی شده اند و پرونده این بیماران نشان دهنده حجم وسیع کار و تلاشی است که پزشکان معالج به منظور تشخیص و درمان این بیماران انجام داده اند.

 

امروزه بر این باور هستند که چنین اقدامات غیرضروری و زیاده از حد، حاصل ارتباط پزشک با بیمار است که هر دو در آن مسئولیت دارند. علاوه بر خصوصیات فردی پزشک و بیمار، عوامل اجتماعی نیز بر انتظارات و رفتار پزشک و بیمار تاثیر می گذارد. رضایت بیمار از ملاقات با پزشک، تبعیت از دستورات ارائه شده و ارائه تشخیص بالینی مناسب، نتیجه حاصل از ملاقات پزشک و بیمار است. در مورد بیماران مشکل، هدف، بهبود تبعیت از دستورات و پذیرش نتایج اقدامات انجام شده از طرف بیمار، رفع نگرش منفی و کاهش حجم پرونده بیمار از طرف پزشک معالج است.

 

پزشکان در مواردی احساس می کنند که در ارائه کمک و درمان به برخی از بیماران با مشکل مواجه هستند. اغلب این بیماران افرادی هستند که مرتب مراجعه می کنند و هیجان و استرس دارند، علایمی که اظهار می دارند بر پایه و اساس بیماری عضوی قابل توجیه نیست، از بیماری عضوی مزمن همراه با مسائل شدید روانی رنج می برند و یا دچار بیماری مزمن عضوی هستند که به درمان، پاسخ کامل و خوب نمی دهد. البته باید در نظر داشت قبول و پذیرش بیماری برای برخی از بیماران بسیار سخت است و تحمل و ظرفیت آن را ندارند. اختلال شخصیتی پزشک نیز همانند بیمار در پیچیدگی روابط تاثیر می گذارد و به همان اندازه در نتایج ملاقات تاثیر دارد.

مروری بر مطالعات آموزش مهارت‌های ارتباطی به دانشجویان پزشکی و پزشکان نشان داده که این آموزش باعث موفقیت برقراری ارتباط شده است.

 

هدف ارتباط عبارت است از:

 

مبادله اطلاعات، ایجاد فهم مشترک، اعتماد و رسیدن به تصمیم‌گیری مشترک.

 

نیاز است پزشکان مهارت‌های اساسی پایه مانند مهارت‌های بین فردی پزشک و بیمار مانند: سلام و احوالپرسی کردن، گوش دادن فعال، همدلی، احترام، علاقه‌مندی، تواضع، حلم و بردباری، رازداری، جمع‌آوری اطلاعات، دادن اطلاعات و آموزش بیمار و مهارت‌های پیشرفته ارتباطی را یاد بگیرند.

 

 روش های ارتباط پزشک با بیمار

  

پزشکان با ادای یک سوگند، متعهد می‌شوند به نجات زندگی‌ها بپردازند و در اوج رضایت از زمانی که پشت سر گذاشته‌اند، امیدوار به آینده‌ای پرثمر، بر منصب طبابت می‌نشینند. اکنون بعنوان یک متخصص مغز و اعصاب ، قلب ، ریه و یا هر تخصص دیگر به یکی از ارزشمندترین حرفه‌های بشری مشغولند.

 

حرفه‌ای که رسالت "درمان" را بر دوش دارد. به سبب این شغل ، در طول روز با افراد زیادی از گروه های مختلف جنسی، اجتماعی و سنی مواجه می‌شوند. این افراد گرچه باهم فرق دارند اما پزشک همه را با یک نام مشترک یعنی بیمار می‌شناسد و بیمار می‌داند که می‌تواند به او اعتماد کند و مشکل خود را با وی درمیان گذارد. به دلیل همین اعتماد، بیمار، تصمیم گیری درباره سلامت خود را به پزشک می‌سپارد.

 

قابلیت و توانایی علمی پزشک از مهمترین دلائل این اعتماد است اما آنچه بیمار بدان نیاز دارد تنها تجربه و مهارت علمی پزشک نیست بلکه او طبیبی را برای درمان دردش می‌جوید و طبیب، پزشکی است که درمان را با حس همدردی و محبت نسبت به بیمار خود همراه می‌سازد. این شفقتی است که طبابت را زینت می‌بخشد و تاثیر شگفتی در جلب اعتماد بیمار به طبیب و روند درمان دارد. در گذشته که راههای مشخصی برای درمان بیماریها وجود نداشت، پزشکی به جای آنکه یک علم باشد بیشتر یک هنر محسوب می‌شد.

 

با ظهور علم و تکنولوژِی، جنبه‌های میان فردی مراقبت از بیمار تحت الشعاع قرار گرفت اما امروزه نگاه اجتماعی به علم پزشکی مجددا رواج یافته است. بطور کلی ارتباط بین پزشک و بیمار دو بعد ابزاری و بیانی دارد. جنبه ابزاری پزشکی مستلزم مهارت پزشک در استفاده از تکنیکهای درمانی ، انجام تستهای تشخیصی ، معاینات بدنی است و بعد بیانی آن منعکس کننده هنر طبابت است که شامل برقراری ارتباط صمیمی و گرم با بیمار و احساس همدردی با اوست.

 

 مدل فعال – نافعال

  

برخی معتقدند تمایز قدرت بین پزشک و بیمار برای تداوم دوره درمانی موثر لازم است. بیمار برای درمان خود اطلاعاتی را بدست می‌آورد و طلب کمک می‌کند. پزشک هم یک سری دستورالعملها را توصیه می‌کند و بیمار ناگزیر باید بپذیرد. این مدل شاید در موارد فوریتهای پزشکی موثر باشد اما در مورد بیماریهای مزمن محبوبیت خود را از دست داده است. در این روش پزشک درمان بیماری را بر عهده می‌گیرد اما بیمار هیچ اراده و کنترلی در روند درمان ندارد.

 

مدل هدایت – همکاری

 

این روش معمولترین راه درمانی است که در آن پزشک درمان را توصیه نموده و بیمار همکاری می‌کند. روش فوق با این ایده که "دکتر بهتر می‌داند" تطابق دارد که در آن پزشک دخالت دیکتاتور مآبانه‌ای ندارد بلکه مسئول است تا بهترین درمان را بیابد. بیمار هم اجازه دخالت چندانی نداشته و موظف است با پزشک همکاری کند.

 

مدل مشارکت دو طرفه

 

در مدل سوم پزشک و بیمار هر دو مسئولیت تصمیم گیری و برنامه ریزی دوره درمان را بر عهده دارند. هر دو طرف به نظر یکدیگر احترام می‌گذارند. برخی می‌گویند این مناسب‌ترین راه درمان بیماریهای مزمن است که در آن پزشک و بیمار ارتباط پیوسته و مفیدی باهم دارند تا کفایت درمان را بررسی کنند.

 

 خصوصیات یک پزشک خوب

 

 پزشک خوب:

 

  • متوجه نیازهای بیمار است
  • توانا ، همراه ، مشاور ، صمیمی ، و اطمینان دهنده
  • متعادل ، با ایمان ، با شهامت ، و شجاع
  • با توجه ، دل نگران ، با قابلیت ، دلسوز ، بی‌پروا ، خلاق ، دارای مهارتهای ارتباطی قوی
  • خونسرد ، تسلی دهنده ، مدارا کننده ، با وجدان و وظیفه شناس ، همراه ، و صاحب کمال و معرفت
  • کاوشگر ، دارای توانایی مباحثه و مناظره ، قاطع ، حساس و دقیق
  • پیرو اصول اخلاقی ، دارای حس یکدلی ، کارآمد ، بردبار ، مشتاق و پرانرژی
  • دارای رفتار دوستانه ، باوفا نسبت به بیمار ، انعطاف پذیر
  • انسانی صادق ، خوش اخلاق ، نوع دوست ، فروتن ، با وقار و امیدوار
  • روشنفکر ، محقق ، منصف ، دارای اطلاعات مفید
  • دارای قضاوت عاقلانه و عادلانه ، خوش برخورد
  • مطلع و مهربان
  • آماده یادگیری ، شنونده خوب و وظیفه شناس
  • سخاوتمند ، پذیرای افکار نو ، خوش بین و هوشیار
  • صبور و با گذشت
  • واقع بین ، عاری از خود پرستی و عجب و … است .

 

شاید شناخت همه ویژگیهای پزشک خوب دشوارباشد و حتی با اطلاع از این شرایط ، ممکن است موارد دیگری در زمینه درمان برخی بیماران باشد که وی باید از آن آگاهی یابد. آنچه یک پزشک را به طبیبی حاذق تبدیل می‌کند همراهی علم پزشکی با هنر طبابت است. این دو متضاد هم نیستند بلکه کامل کننده یکدیگرند.

 

نکته ای که در این قسمت حائز اهمیت است، ماژول بیماران تکنولوژی دکتر لینک می باشد، که به پزشکان عزیز کمک های لازم در زمینه مدیریت بیماران خود را می دهد. به این شیوه که داخل پنل بیماران، اجازه دسته بندی بیماران گذری و بیماران  ثابت به پزشک داده شده و همچنین پزشک می تواند در مورد بیماران خود، نکته هایی که در هر بار رجوع بیمار باید به خاطر داشته باشد را ثبت نماید. در کل هر آنچه لازمه ی مدیریت صحیح ارتباط با بیمار است، توسط دکتر لینک در اختیار شما قرار گرفته است. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با قسمت پشتیبانی در ارتباط باشد.

 

مقالات مرتبط :

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک

آداب حضور در شبکه های مجازی، برای پزشکان

راهکارهایی برای جذب بیماران جدید از طریق تبلیغات اینترنتی

افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

مطب احتیاج به بهبود مستمر دارد یا مهندسی مجدد؟

بهترین معیار برای مهندسی مجدد مطب، شغل و کسب و کار چیست؟ اما سوال مقدماتی تر این است که مهندسی مجدد چیست؟

مهندسی مجدد (reengineering) به معنی طراحی مجدد صفر تا صد یک موضوع است؛ یعنی اینکه مجددا از خود بپرسم که آیا حاضر هستم با این مدرک در این شغل بمانم و به کسب و کارم ادامه دهم یا خیر؟ اگر تصمیم گرفتم به همین شغل و کسب و کار ادامه دهم آیا در همین لوکیشن می خواهم ادامه دهم یا خیر؟ آیا با این دکوراسیون و با این شیوه فرایندها می خواهم ادامه دهم یا خیر؟ اگر قرار باشد در یک لوکیشن جدید کار کنم آیا حاضرم از همین پرسنل استفاده کنم یا خیر؟

 

مهندسی مجدد یعنی ویران کردن و از نو ساختن. مهندسی مجدد در مقابل بهبود مستمر (کایزن) تعریف می شود. بهبود مستمر یعنی اینکه مطبم را ذره ذره بهتر کنم. امروز دکور را عوض کنم، فردا از پرسنل توانمندتری بهره بگیرم، پس فردا تجهیزات بهتری بخرم، روز بعد تابلو های مطب را اصلاح کنم و خلاصه هر چیزی که فکر می کنم نیاز به اصلاح دارد، آنرا اصلاح کنم. اما در مقابل مهندسی مجدد می گوید، اگر این شغل به کار من نمی آید بهبود مستمر جواب نمی دهد باید مهندسی مجدد داشته باشی و شغلت را عوض کنی. اگر لوکیشن مطبت در جای نامناسبی قرار دارد هر چقدر هم که در سایر قسمتها بهبود مستمر هم انجام دهی نتیجه کافی را نخواهد داد. باید مهندسی مجدد انجام داده و با لوکیشن جدیدتر و بهتر مطب را از نو برپا کنی.

 

حال بر گردیم به سوال اول بحث: بهترین معیار برای مهندسی مطب، شغل و کسب و کار چیست؟

 

چه زمانی این سوال را از خود می پرسیم؟ زمانی که مطب به دلایل عمدی یا غیر عمدی خلوت می شود. یا به عمد، برای تقویت اثر مشتری بر مشتری در روزهای آتی، مطب را خلوت کرده ایم و یا اینکه به واسطه تصمیمات نادرستِ قبلی حالا مطب به ناچار و غیر عمد خلوت شده است.

 

در این زمانهاست که این سوال را از خود می پرسم : بهترین معیار برای مهندسی مطب، شغل و کسب و کار چیست؟

از کجا بفهمم که مطب من احتیاج به بهبود مستمر دارد یا مهندسی مجدد؟

شاید مقایسه کردن مطب با سالهای قبل و پیدا کردن روندهای پیش رو قسمتی از پاسخ باشد. چگونه میتوانم این مقایسه را انجام بدیم؟ در اینجاست که تکنولوژی دکتر لینک به کمک شما می آید.

 

همانطور که قبلا در موردش صحبت کردیم، جعبه داشبورد دکتر لینک به شما این امکان را می دهد تا مقایسه های مورد نیاز برای پیدا کردن نقاط ضعف و قوت مطب خود را انجام دهید. داشتن یک جعبه داشبورد که به صورت مداوم چک شود، یکی از اصولی ترین ابزار های مدیریت کردن است. نرم افزار مدیریت مطب دکتر لینک سعی کرده تمامی مواردی که میتواند به شما عزیزان کمک کند تا خیلی سریع و راحت از وضعیت مطب خود آگاه بشید را در اختیار شما بگذارد.

 

گاهی مقایسه با منابع برون رشته ای و مقایسه کردن با سایر صنوف و شغلها نیز می تواند قسمت دیگری از پاسخ باشد.

 

اما به نظر می رسد پاسخ اصلی به انتظار ما از این مدرک و شغل و کسب و کار بر می گردد. اگر انتظار مرا پاسخگوست پس به بهبود مستمر نیاز دارد اما اگر توقعات مرا برآورده نمی کند احتیاج به مهندسی مجدد دارد.

 

مقالات مرتبط :

ویژگی های جعبه داشبورد تکنولوژی دکتر لینک

خصوصیات پرونده پزشکی در تکنولوژی دکتر لینک

شکستن تعرفه‌ها، رقابتی بدون برد

برای جذب بیمار به دنبال شرایط بیرونی هستید یا درونی؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

شکستن تعرفه‌ها، رقابتی بدون برد

احتمالاً هر ‌پزشکی، تجربه گذراندن ماه‌هایی را داشته است که تلفن مطبش کمتر به صدا در می‌آید. ‌پزشکان بالینی می‌توانند برای پیش‌بینی وضعیت مطب خود در ماه‌های مختلف سال، بر روی بیماری‌های فصلی شایع در طول سال حساب باز کنند. برای مثال زمستان و پاییز، فصل‌های سرماخوردگی و آنفولانزا هستند و تابستان با خودش مسمویت، آلرژی و حوادث ورزشی را به همراه می‌آورد. به همین دلیل، پزشکان بالینی در اوقاتی از سال حجم کار بیشتری دارند، اما خیلی نادر است که کارشان در بعضی فصل‌ها به کسادی برود.

 

اما سایرین از این پیش‌بینی محروم هستند و به غیر از روزهای پایانی سال، زمان دیگری نیست که بتوان افزایش مراجعه بیماران به مطب حساب کرد. چه اینکه همیشه تعطیلات میان هفته و رخدادهای جوی و فصلی به شکل موقتی روی تعداد بیمارانشان تاثیر می‌گذارد و گاه بیشتر از یک هفته کار آنها را به کسادی می‌کشاند.

 

شما چند وقت یک‌بار تبلیغ پزشکان را می‌بینید؟ احتمالاً خیلی کم، آن هم در مورد لیزر، جراحی‌های پلاستیک مینور و جراحی‌های زیباییحال دندان‌پزشکان چند وقت یک‌بار تبلیغ می‌کنند؟ خیلی بیشتر؛ گاهی هر ماه.

 

این همان جایی است که دندان‌پزشکان راه را اشتباه می‌روند. چرا که همه رقبایشان هم همین کار را انجام می‌دهند و این الگو مانند این است که همه آن‌ها می‌خواهند از یک حوضچه کوچک و محدود ماهی بگیرند. دندان‌پزشکان اغلب قیمت‌هایشان را برای جبران کمبود بیمار کاهش می‌دهند. رقیبانشان هم همین‌کار را می‌کنند و در نتیجه بازار درگیر رقابت کاهش تعرفه می‌شود. بنابراین برای پیروز شدن در این رقابت، باید پشتوانه مالی قوی داشته باشید.

 

در چنین بازاری، دندان‌پزشکان باید سخت‌تر کار کنند و درمان‌های ارزان بیشتری مانند درمان‌هایی که در یک مرتبه ملاقات تمام می‌شوند را انجام بدهند یا با تعرفه‌های پایین بیمه‌ها کار کنند.

اگر راه رقیبانتان را دنبال کنید، شانس و استثناء‌ها و همچنین سرمایه‌ عامل، درآمد، بیمارانتان و در نهایت حتی مطبتان را از دست می‌دهید.

 

اگر شیوه کار اغلب پزشکان را تحلیل کنید، می‌بینید که آنچه آنان انجام نمی‌دهند، از آنچه انجام می‌دهند مهم‌تر است! پزشکان با تبلیغ کردن، به جای اینکه خودشان بیمارانشان را گزینش کنند، به تعقیب بیمار می‌روند تا او را به دست بیاورند. این در حالی است که آنان می‌توانند دلایلی که دوست دارند را به بیمار ارائه کنند تا او، آن‌ها را انتخاب کند.

 

بسیاری از پزشکان، تألیفات و تحصیلات یا ادامه تحصیل خود را در سایتشان اعلان عمومی می‌کنند. شاید اگر بدانید این کار هیچ تأثیری روی جلب بیماران ندارد شگفت‌زده شوید، چرا که آنان تفاوت دانشگاه‌ها را از هم تمییز نمی‌دهند و وقتشان را برای خواندن تألیفات شما صرف نمی‌کنند. برای بیمارانتان مهم نیست که شما چه فلوشیپی دارید.به طور خلاصه باید بگوییم در نظر بیماران، پزشکان از صلاحیت علمی کافی برخوردار هستند و دلیلی ندارد شما با اعلان تحصیلات یا مدارکتان آن‌ها را تحت تأثیر قرار بدهید. درواقع در رقابتی که همه می‌خواهند بگویند: “من هم مانند بقیه این صلاحیت‌ها را دارم.” هیچ کس دوام نمی‌آورد.

 

راه حل :

 

اگر می‌خواهید خود را از رقابت با سایر پزشکان برهانید، باید در نظر بیمارانتان چیزی بیشتر از یک پزشک ارزان‌قیمت جلوه کنید. شما باید باعث شوید آنان دوست داشته باشند به مطبتان بیایند و به شما اعتماد کنند.

 

وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه وب‌سایت شخصی، از جمله ابزارهای تبلیغاتی هستند که باعث می‌شوند پایتان را از مطبتان بیرون بگذارید و فراتر بروید. نکته مهم این است که این شیوه‌های تبلیغ مانا هستند و از تبلیغات گاه به گاه، تأثیر پایدارتری دارند.

 

باید بکوشید بیمارانتان شما را از پشت ماسکتان، به عنوان یک فرد عادی و یک انسان قابل اعتماد بشناسند و این کار را با نوشتن مطالب سرگرم‌کننده، آگاهی‌بخش و مفاهیم تخصصی پزشکی که برای سطوح تحصیلی مختلف مناسب باشند انجام بدهید. نکته مهم این است که سعی کنید در نوشتن این مطالب، دوباره درگیر رقابت با همکارانتان نشوید و مطالبی بنویسید که برای بیمارانتان مفید باشند.

 

در این راستا تکنولوژی دکتر لینک می تواند با بالا بردن تبلیغات دهان به دهان و بازاریابی های الکترونیکی محبوبیت و تعداد بیماران مطب شما را افزایش دهد.

 

البته اگر تصمیم دارید روش فراخوانی بیمار را از تبلیغات سنتی و رایج به این شیوه‌ای که ذکر شد تغییر بدهید، به یاد داشته باشید که این روش، پروسه‌ای نیست که بتوان نتایج آن را به سرعت مشاهده کرد و احتمال آنکه در ماه‌های اول پس از این تغییرات، شاهد افزایش چشم‌گیری در تعداد بیماران خود باشید کم است. بلکه استفاده از راه‌های ارتباطی با بیماران، یک روش دیربازده، اما باثبات است.

 

مقالات مرتبط :

۹ راه‌ جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش

مؤثرترین عوامل در تبلیغات پزشکی

راهکارهایی برای جذب بیماران جدید از طریق تبلیغات اینترنتی

برندسازی شخصی برای پزشکان

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

برای جذب بیمار به دنبال شرایط بیرونی هستید یا درونی؟

چرا میزان درامد مطب کاهش پیدا کرده؟ چرا تعداد بیمار کم شده؟ چرا تعداد کیس های جراحی پایین آمده؟ دلیل کاهش تعداد خدمات پاراکلینیکی چیست؟ چرا نرخ تبدیل مریض به کیس جراحی کم شده؟ دلیل کاهش انگیزه پرسنل چیست؟ (چگونه این چراها را بفهمیم)

 

وقایعی که در مطب و پیرامون آن اتفاق می افتد علت یا عللی دارند که نگرش  ما نسبت به این علل ، شکست یا پیروزی مطب را خواهد ساخت.

نگرشی که یک نفر نسبت به علل بروز وقایع پیرامونش دارد مرکز کنترل او را می سازد. اگر چنین شخصی علل اتفاق افتاده را هر چیزی غیر از خودش بداند، مرکز کنترلش بیرونی است و اگر منشاء علل را فقط خودش بداند، مرکز کنترلش درونی است.

 

اگر یک تیم ورزشی علت های شکست را داور، حریف، زمین و هر چیزی غیر از خودش بداند مرکز کنترلش بیرونی و اگر علت ها را ناهماهنگی بازیکنان، نداشتن تمرین تاکتیکی مناسب، نداشتن آمادگی جسمی یا روحی و یا هر عامل داخلی دیگر بداند مرکز کنترلش درونی است.

 

رمز پیروزی ساده است:

داشتن مرکز کنترل بیرونی برای پیروزیها و مرکز کنترل درونی برای شکست و ناکامی ها.

 

اما ما عادت کرده ایم که برعکس باشیم در مواجهه با پیروزیها مرکز کنترل بیرونی داریم و در برابر شکست ها مرکز کنترل درونی. چنانچه قبلا هم بسیار گفته یا شنیده ایم که امتحان را ۲۰ شدم یا نمره ۱۰ به من دادند. (۲۰ را خودم گرفتم و ۱۰ را به من دادند). ما اگر مرکز کنترل بیرونی داشته باشیم، منتظر می مانیم که دیگران بیایند و تغییری در وضعیت دنیا بدهند تا شرایط من بهتر شود. در حالی که خود ما مسئول کارکرد خوب یا بدمان هستیم.

 

اینکه مرکز کنترل ما درونی باشد یا بیرونی کاملا شخصی و انتخابی است. من خودم انتخاب می کنم که دیگران را چقدر در سرنوشتم دخیل بدانم. اینکه سهم خودم را چقدر بدانم و سهم دیگران را چه میزان در نظر بگیرم انتخاب من است. من اگر سهم خودم را در سرنوشتم زیاد بدانم حتما به دنبال توسعه مهارتها و توانمندیهایم خواهم رفت. اما اگر سهم دیگران را زیاد بدانم به دنبال این هستم که دولت بیاید کاری کند؛ نظام پزشکی بیاید آستین بالا بزند؛ انجمن بیاید تغییری بدهد تا کارکرد مطب من بهتر شود. انتخاب مرکز کنترل(که درونی باشد یا بیرونی) باعث می شود کلماتی را که ما به صورت روزمره و عادت از آنها استفاده می کنیم تغییر کنند.

 

نوع و دامنه لغاتی که استفاده می کنیم تعیین کننده آینده و درآمد مطب ماست. ما با انتخاب مرکز کنترلمان ، لغات و کلمات روزمره مان را هم انتخاب می کنیم. ناچاریم که انتخاب کنیم. و بیشتر اوقات حتی بدون اینکه خودمان بفهمیم آنرا انتخاب کرده ایم. اینجا انتخابات ریاست جمهوری نیست که بگوییم شرکت نمی کنم.

 

  • می توانم                                                   نمی توانم
  • یاد می گیرم                                              از من گذشته
  • برای آن وقت جور می کنم                        وقت ندارم
  • همه چیز ممکن است                                غیر ممکن است
  • کجا اشتباه کردم                                       اشتباه من نبود. دیگران باعث شدند
  • واقعا این بهترین نتیجه است                   این نتیجه خوب است
  • چه چیزی را از قلم انداختم                      همه چیز ها را حساب کرده بودم

 

رویکرد افراد در منازعات بین صنفی نیز از این زاویه قابل تجزیه و تحلیل است. کسانی که مرکز کنترل بیرونی دارند وزن علل بیرونی را سنگین تر از علل درونی می دانند. وزیر بهداشت را مقصر می دانند. صنف مقابل را مجرم می دانند. صدا و سیما را متهم می کنند. دیوان عدالت اداری را بی طرف نمی دانند و . . . . و همیشه سعی می کنند مقصر را بیرون از صنف خود ببینند. این دسته کسانی هستند که با وزیر جلسه می گذارند، با کمسیون بهداشت مجلس مذاکره می کنند و در محکمه ها در مقابل صنف مقابل به دفاع می پردازند.

 

کسانی که مرکز کنترل درونی دارند وزن علل درونی را سنگین تر از علل بیرونی می دانند. اطلاعات ناکافی یا قدیمی،کیفیت نامطلوب معاینه و تجویزهای اشتباه همکاران را از علل اصلی می دانند. این گروه علتها را در داخل جستجو می کنند. این گروه دو دسته اند؛ یک دسته کاملا منفعل اند و هیچ گونه کاری در راستای اعتلای رشته بر نمی دارند ، کسانی هستند که مرکز کنترل درونی دارند اما به نفع خودشان از آن سود می برند. به دنبال فرصت طلبی بوده و کار خودشان را انجام می دهند. علی رغم اینکه وجهه قابل قبولی در بین همکاران دارند ولی عملا کار خاصی انجام نمی دهند و فقط در فکر بیرون کشیدن گلیم خود هستند.

 

و یا اینکه رویکرد افزایش مهارت دارند و سعی می کنند صلاحیت داشتن خود را در کارشان نشان دهند. این دسته اعتقاد دارند برای بدست آوردن حقمان باید ابتدا خود را ثابت کنیم تا بتوانیم حقوق خود را بگیریم. اگر همه ما کارمان را درست و بی عیب و نقص انجام دهیم ، نه تنها می توانیم از خود در هر محکمه ای دفاع کنیم بلکه می توانیم در طولانی مدت با پیشرفت علم ، شرح شغل خود را هم بسط و گسترش دهیم.

 

اینکه تمام علل را درونی یا همه را بیرونی بدانیم راه را به غلط رفته ایم. صحبت اینجاست که کسی که مرکز کنترل درونی دارد نسبت به شخصی که مرکز کنترل بیرونی دارد برای پیشرفت جلوتر است و راه سهل تری در پیش دارد. چرا که تغییر دادن خود و بدست آوردن مهارت و توانمندی به شدت ساده تر از عوض کردن شرایط بیرونی و عوض کردن سایر مردم است.

 

خوشبختانه تکنولوژی دکتر لینک این امکان را برای شما عزیزان فراهم نموده تا با ابزارهای مدیریتی تعریف شده در این سامانه، به راحتی بتوانید کنترل درونی مطب خود را بدست بگیرید و از نقاط ضعف و قوت  مدیریتی باخبر شوید و به راحتی بتوانید مشکلات را مدیریت کنید. ماژول های مدیریت ارتباط با بیمار، باعث ارتباط طولانی مدت بیماران با پزشک شده و همچنین احساس راحتی و آرامش را در آنها ایجاد می کند. از سوی دیگر نیز مراکز درمانی علاوه بر کسب سود، به طور رایگان مورد تبلیغ از سوی بیماران قرار گرفته و سهم بازار بیشتری را تصاحب می کند.

 

مقالات مرتبط :

افزایش کیفیت خدمات، بر اساس رویکرد مدیریت ارتباط با بیمار

۵ نکته قانونی درباره مطب پزشکان

آداب حضور در شبکه های مجازی، برای پزشکان

ده آماری که پزشک باید از مطب خود داشته باشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

آیا به مراجعه بعدی بیمار خود اهمیت می دهید؟

عادتهای روزمره شما در مطب چیست؟ سعی می کنید به چه کارهایی عادت کنید؟ آیا به پرونده نوشتن عادت دارید؟ آیا به پرسیدن نام معرف از بیمار عادت دارید؟ آیا به مراجعه بعدی بیمار خود اهمیت می دهید؟ آیا اهمیت فالوآپ بعدی را برای بیمار توضیح می دهید؟ آیا علت مراجعه بعدی را برای او شرح می دهید؟

 

احتمال خطاهای تشخیصی را می گیریم

 

مشخص کردن فالوآپ بعدی کمک می کند که اگر تشخیص درستی از بیماری نداشتیم، متوجه موضوع شویم. گاهی نیز ممکن است بین دو تشخیص شک داشته باشیم. در اینصورت بهتر است در وهله اول با یکی از همکارانِ دوست که از نظر تشخیصی بهتر از ما عمل می کند مشورت کنیم و به یک تشخیص اولیه درست برسیم و در مرحله بعد یک فالوآپ بعدیِ نزدیک برای بیمار مشخص کنیم تا از روند موثر بودن درمان اطمینان حاصل کنیم. با اینکار احتمال خطاهای تشخیصی مطب تا را اندازه بسیاری کاهش خواهیم داد.

 

حفظ ارتباط با بیمار

 

زمانهایی که تشخیص و درمان به درستی صورت گرفته باشد، مشخص کردن فالوآپ بعدی کمک می کند که ارتباط بلند مدت بیمار با مطب حفظ شوداگر دلیلی برای فالوآپ بعدی نداشتید؛ چکاپ کامل را مد نظر قرار دهید. فالوآپ بعدی یک رابطه برد-برد با بیمار است. هم مریض تحت نظر است و کنترل می شود و هم مطب خلوت نخواهد شد.

 

حفظ شلوغی مطب

 

مشخص کردن فالوآپ بعدی کمک می کند که روزهای خلوت مطب را پر کنیم. برای اینکار باید یک تشخیص اولیه در مورد روزهای آتی مطب داشته باشیم. اینکه چه روزهایی احتمالا شلوغ و چه روزهایی احتمالا خلوت هستند و سپس فالوآپ بعدی را برای آن روزهای خلوت تنظیم کنیم. برای اینکار نرم افزار های مدیریت مطب کمک بسیار زیادی خواهند کرد.

 

بهبود جایگاه مطب در ذهن بیمار

 

مشخص کردن فالوآپ بعدی از نگاه بیمار یعنی پیگیر بودن دکتر. یعنی وجدان کاری دکتر برای پیگیری بیماری. یعنی دلسوزی دکتر. اما این موضوع پاشنه آشیل هم دارد. آنجا که نباید افراط کنیم و بیمارانی که نیاز به پیگیری ندارند فالوآپ بعدی ندهیم. چرا که ممکن است با خود بگویند انگیزه مادی دارد!

 

دقت در معاینه

 

یکی از کارهای بسیار ضروری در هنگام مشخص کردن فالوآپ بعدی شرح دادن علت مراجعه بعدی است. برای پیدا کردن علت مراجعه بعدی ناچاریم در طول کل معاینه به دنبال این علت یا علل بگردیم. این جستجو و کنکاش کمک می کند در معاینه دقت کافی به خرج دهیم. دقتی وسواس گونه!

 

مقالات مرتبط :

طراحی یک شبکه حرفه‌ای برای جذب بیماران

چرا داشتن یک نرم افزار مدیریت مطب ضروری است؟

راهکارهایی برای جذب بیماران جدید از طریق تبلیغات اینترنتی

افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

خصوصیات پرونده پزشکی در تکنولوژی دکتر لینک

آیا برای بیماران خود پرونده تشکیل می دهید؟ از چه پرونده ای استفاده می کنید؟

 

ما معتقدیم که عمر پرونده های کاغذی به سر آمده است. زیرا فضای بسیار زیادی را در مطب اشغال می کند و پیدا کردن و بایگانی کردن یک پرونده کاغذی زمانبر است. بهترین راه برای خلاصی از این مشکلات تهیه سیستم های paperless است.

 

همچنین بر این باوریم که پرونده های بیماران باید این قابلیت را داشته باشد که بتوان کارهای حسابداری مطب را نیز با آن انجام داد. چنین نرم افزاری کمک می کند علاوه بر ثبت موارد تکنیکال رشته خود، مدیریت مطب را نیز بهتر از قبل انجام دهید.

 

پرونده پزشکی مطب زمانی ایده ال خواهد بود که قابل انعطاف باشد و بتوان در صورت لزوم برای تعریف های متعدد و یا جابجایی ها به راحتی از آن استفاده کرد. به طور مثال فرض کنیم در ابتدای کار برای دو بیماری قرنیه ای دو تعریف مجزا صورت داده ایم اما پس از گذشت دو سال به این نتیجه برسیم که هر دو را در قالب یک تعریف( بیماریهای قرنیه ای) قرار دهیم. نرم افزار باید این قابلیت را داشته باشد که بتوان آن دو را یکی کرد. بدون آنکه اطلاعات قبلی پاک یا مخدوش شود. این قابلیت برای کارهای تحقیقی (چه تکنیکال چه مدیریت مطب) بسیار موثر است.

 

پرونده مورد استفاده باید قابلیت شجره سازی بیماران را داشته باشد. شاید به جرات بتوان گفت مهمترین و موثر ترین آیتم یک نرم افزارِ خوب این مورد است. چرا که برای مدیریت مطب بسیار حایز اهمیت است و نبودن آن آنالیزها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

 

بعد از اینکه نوع پرونده پزشکی مطب را انتخاب کردیم لازم است به آیتم های مورد نیاز بپردازیم:

 

  • نام بیمار و جنسیت او

 

  • تاریخ ویزیت کنونی و قبلی

 

  • تلفن و موبایل: با تلفن و موبایل می توانیم یک ارزیابی مقدماتی در مورد توان مالی بیمار داشته باشیم. اینکه در چه منطقه ای ساکن است و آیا شماره موبایل اعتباری دارد یا دایمی.

 

  • سال تولد: شاید بهتر باشد به جای اینکه سن بیمار را بپرسیم سال تولدش را بپرسیم. هم می توانیم سن او را بفهمیم و هم اینکه در مراجعات بعدی اگر سن را پرسیده باشیم باید آنرا مدام تغییر دهیم.

 

  • تحصیلات و شغل

 

  • نام معرف: برای تشکیل شجره بیماران لازم است. این آیتم به طور غیر مستقیم بیانگر رضایت معرف از مطب است.

 

  • نوع بیمه ( هم تکمیلی و هم پایه): دانستن این ایتم قبل از شروع معاینه بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

  • تشخیص بیماری: نرم افزار باید قابلیت تعریف نامحدود داشته باشد. همچنین باید تشخیص های مشکوک را نیز قید کنیم.

 

  • نوع درمان توصیه شده و درمان صورت گرفته: این ایتم کمک می کند مطیع بودن بیمار را ارزیابی کرده و پیش بینی ای در مورد رفتار اینده اش داشته باشیم.

 

  • ثبت توصیه ها به بیمار: کمک می کند از تناقضات گفتاری پزشک در ویزیت های متوالی جلوگیری کند. عوام به دلیل اینکه به حوزه تکنیکال رشته پزشکی کاملا نا آشنا هستند، در ابتدا به دنبال تناقض در گفتار پزشک بوده و سپس در مرحله بعد به دنبال تناقض در گفتار با اطلاعات قبلی خودشان و در مرحله سوم به دنبال تناقض در گفتار با سایر همکاران می گردند. پیدا کردن تناقض یعنی بی اعتبار شدن دکتر در ذهن بیمار. یعنی اینکه تشخیص قبلی خودش را نیز قبول ندارد.

 

  • ثبت گزینه های تحقیقاتی: گاهی برای یافتن مزیت رقابتی و یا سرآمد شدن در یک زمینه خاص، ناچاریم بدانیم وضعیت انواع و تعداد بیماریها در مطب چگونه است. باید در چه زمینه ای قدرتمندتر عمل کنیم و کدام زمینه ها را رها کنیم. افزایش این توانایی منجر به مزیت رقابتی خواهد شد.

 

  •  ثبت تاریخ فالواپ بعدی  (F/U):  برای پرکردن روزهای خالی مطب و پیش بینی حرف شنوی مریض بسیار اهمیت دارد.

 

  • ثبت حساسیت های اخلاقی و رفتاری بیمار: گاهی نکاتی پیش می آید که اگر به آن بی دقتی شود ممکن است مریض برای مراجعات بعدی به مطب ما مراجعه نکند. ثبت و دقت به این موارد برای تک تک پرسنل مطب لازم است. به طور مثال اگر مریضی به وضعیت تاهلش حساس باشد هر گونه پرسش یا مزاح یا مثالی در این مورد احتمالا موجب رنجش و پرش او خواهد شد. یا اینکه حساس است که حتما بدانیم که قبلا عمل شده.

 

در تصویر زیر می توانید نمونه ای از پرونده بیمار در تکنولوژی دکتر لینک را مشاهده کنید.

 

 

مقالات مرتبط:

ویژگی های جعبه داشبورد تکنولوژی دکتر لینک

ضرورت ایجاد پرونده پزشکی برای بیماران

دکتر لینک کیست؟

گزارشاتی که هر پزشک به آنها احتیاج دارد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

ویژگی های جعبه داشبورد تکنولوژی دکتر لینک

برای مدیریت مطب خود از چه معیارهایی استفاده می کنید؟ آیا معیار های مورد استفاده شما ، نقص های مدیریت مطب تان را سریع و دقیق نشان می دهد؟ اگر مطب شما چند روز خوب کار نکند چطور می فهمید که ایراد کار کجاست؟ یا به طور مثال اگر سیاست جدیدی در پیش گرفته اید یا منشی خود را عوض کرده اید یا اینکه فروشنده جدید استخدام کرده اید یا تغییر مطب یا تغییر دکوراسیون داده اید، از چه معیاری استفاده می کنید ببینید در حال حاضر مطب اوضاعش چگونه است؟

 

چطور می فهمید این هفته تیم مطب تان خوب بوده یا نه ؟ آیا تعداد مریض را در نظر می گیرید؟ یا تعداد کیس های جراحی که گرفته اید؟ آیا معیارتان صندوق مطب است؟ اینکه چقدر پول گرفته اید؟ یا اینکه معیارتان ساعت حضور پرسنل در مطب ؟

 

بگذارید یک سوال دیگر بپرسم به نظر شما معیار خوب بودن یک تیم ورزشی چیست؟ فقط نتیجه؟ اگر این تیم در چند هفته اخیر نتیجه قابل قبول را نگیرد چطور می فهمید کجای کار دچار نقص است؟ ایا سریعا این موضوع را می فهمید یا زمان می برد که سر از آن دربیاورید؟

 

همین وضعیت در مورد مدیریت مطب نیز صادق است. داشتن یک جعبه داشبورد برای مدیریت مطب؛ دقیقا همانند یک جعبه داشبورد ماشین است. اگرمعیار های مدیریت کردن را خوب تعریف کرده باشیم، همانند ماشین که با یک نگاه اجمالی می توانیم وضعیت کارکرد موتور و دیگر قسمت ها را بفهمیم ، به راحتی خواهیم توانست وضعیت مطب خود را هم ببینیم. می توانیم تشخیص اولیه بدهیم.

 

" داشتن یک جعبه داشبورد که به صورت مداوم چک شود، یکی از اصولی ترین ابزار های مدیریت کردن است. "

 

حال هر چه قدر این معیار ها دقیق تر انتخاب شده باشند سریعتر و راحت تر می توانیم به مشکل پی ببریم. سریع بودن مهم است چون نمی خواهیم زمان را از دست بدهیم و راحت بودن مهم است که انرژی زیادی از ما نگیرد و اعصابمان را به هم نریزد.

 

نرم افزار مدیریت مطب دکتر لینک سعی کرده تمامی مواردی که میتواند به شما عزیزان کمک کند تا خیلی سریع و راحت از وضعیت مطب خود آگاه بشید را در اختیار شما بگذارد.  در شکل زیر متوانید مواردی که در داشبور تکنولوژی دکتر لینک قرار دارد را ببینید.

ویژگی های داشبورد نرم افزار مدیریت مطب دکتر لینک

همانطور که مشاهده می کنید، در تکنولوژی دکتر لینک، تمامی نمودار ها وگزارشات مورد نیاز به سادگی و به اجمال در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. شما تنها با یک نگاه میتوانید، اطلاعاتی مورد نیاز خود را بدست آورید، نقاط قوت وضعف کار خود را سریع و دقیق مشاهده کنید و به وضعیت دقیق مطب خود پی ببرید.

 

مقالات مرتبط :

دکتر لینک از کجا شروع شد؟

چرا دکتر لینک؟

معرفی دکتر لینک | قسمت اول – امنیت و احراز هویت

معرفی دکتر لینک | قسمت دوم پرونده الکترونیک سلامت – EHR چیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک