مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

چهار اصل استراتژی بازاریابی خدمات درمانی

استراتژی کسب‌وکار در استراتژی بازاریابی خلاصه می‌شود. توانایی جذب بیمار مناسب، تعیین‌کننده موفقیت در کسب‌وکار است. شما مسئول هستید که تصمیمات استرتژیک مهمی برای کسب‌وکار خود، به خصوص در چهار حوزه اتخاذ کنید.

۱. تخصص

تخصص به معنی تمرکز همه تلاش‌ها بر یک محصول، خدمت درمانی، بیمار، یا حوزه‌‌ای خاص از فعالیت ها است که «نیروی محرک» فعالیت‌های بازاریابی و کسب‌وکار به شمار می‌آید. می‌توان در خدمت درمانی خاصی تخصص پیدا کرد و ارزش‌افزوده منحصربه‌فردی در آن گروه از خدمات درمانی ارائه داد که بهتر، سریع‌تر، ارزان‌تر و برتر از رقبا باشد.

همچنین می‌توانید خدمات تخصصی ارائه کنید. می‌توانید خدمت خاصی را به گروهی خاص از بیماران ارائه دهید که بهتر، ارزان‌تر،‌ مناسب‌تر و جذاب‌تر از خدمات رقبا است. شاید متخصص بیمار محوری باشید. و بر بیمارانی تمرکز کنید که «سالمند» هستند.

شاید بر اساس حوزه تخصص خود حوزه خاصی را هدف گرفته باشید. این حوزه می‌تواند توریسم درمانی باشد؛ اما وقتی حوزه خاصی را انتخاب می‌کنید،‌ باید بر کسب تخصص در آن حوزه و ارائه چیزی ارزشمندتر از سایر رقبا تمرکز کنید.

شاید در یک فناوری یا حتی در یک ویژگی خاص متخصص باشید که رقبا از آن بی‌بهره‌اند. بسیاری ازپزشکان برای خدمات خود از یک کانال توزیع تخصصی استفاده می‌کنند.

۲. تمایز

این اصل، نبض بازاریابی و دلیل اصلی موفقیت یا شکست کسب‌وکار است. حوزه تمایز جایی است که خود را از همه مراکز درمانی که سعی در ارائه خدمات درمانی مشابه به همان بیماران دارند، جدا می‌کنید.

حال تمرینی برای شما داریم: تصور کنید همه رقبا شما ناگهان ناپدید می‌شوند و شما تنها ارائه دهنده خدمات درمانی خاصی هستید. این موضوع چه تغییری در فروش و سودآوری‌تان ایجاد می‌کند؟ گمان می‌کنم باعث می‌شود به یکی از موفق‌ترین و سودآورترین کسب‌وکارهای حوزه خدمات درمانی و حتی دنیا تبدیل شوید. سوال این است: چگونه می‌توانید محصول یا خدمات  خود را به شکلی متمایز کنید که مشتری گمان کند «تنها گزینه» برای مراجعه جهت دریافت خدمت در بازار کنونی شما هستید؟

۳. بخش‌بندی

امروزه بسیاری از متخصصان بازاریابی بر این باورند که بازاریابی در آینده به توانایی بخش‌بندی دقیق بازار بستگی دارد. میلیاردها دلاری که هر سال صرف تحقیقات بازار می‌شود تا حد زیادی سعی در شناسایی دقیق بیمارانی دارد که به جای مراجعه به مرکز درمانی دیگر، به مرکز درمانی شما مراجعه می کنند. سوال این است: «بیمارانی که بیشترین اهمیت را به تخصص، منحصربه‌فرد بودن یا برتری شما می‌دهند که هستند و چه بیمارانی دقیقا همان ویژگی‌ها و مزایایی را می‌خواهند که در ارائه آن‌ها توانمند هستید؟» چه توصیفی از بیمار عالی یا ایده‌آل خود دارید؟ چه افرادی بازار هدف شما هستند؟ کدام افراد به خاطر ارزش‌افزوده منحصربه‌فردتان یا ارزش‌افزوده‌ای که با اصلاح خدمات درمانی که ایجاد می‌کنید، بیشترین توان و آمادگی مراجعه به شما را دارند؟

نخست، به «ویژگی‌های جمعیت‌شناختی» آن‌ها بپردازید. سن، جنسیت، محدوده درآمد، تحصیلات، شغل یا تخصص بیمار شما چیست؟ کجا زندگی یا کار می‌کند؟ شرایط خانوادگی یا ساختار خانواده‌ا‌ش چگونه است؟

شاید دومین بخش توصیف بیمار ایده‌آل مهم‌تر باشد. این بخش را «ویژگی‌های روانشناختی» می‌نامیم، یعنی همان چیزی که در ذهن بیمار می‌گذرد و بیشترین اثر را بر مراجعه به شما، مراجعه به سایر مراکز درمانی دارد. اهداف و آرزوهای مهم بیمار احتمالی  چیست؟ خواسته‌ها، نیازها و انگیزه‌های او برای مراجعه چیست؟ چه امیدهایی در درمان خود دارد که با کمک خدمات شما به واقعیت تبدیل می‌شود؟ بیمار چه ترس‌ها، تردیدها یا نگرانی‌هایی دارد که باعث می‌شود که به شما مراجعه کند یا از مراجعه منصرف شود؟ چه مشکلاتی در زندگی بیمار وجود دارد که خدمات شما به حل آن کمک می‌کند؟ خدمات شما چه نیازهایی را برطرف می‌کند؟ در دستیابی به چه اهدافی به بیماران کمک می‌کند؟ چه دردی را از بیمار دوا می‌کند؟‌

۴. تمرکز

تمرکز چهارمین ستون استراتژی بازاریابی است که با شفاف‌سازی دقیق حوزه تخصص، تمایز و بخش‌بندی حاصل می‌شود. خودتان می‌دانید چه چیزهایی ارائه می‌دهید و نمی‌دهید. دلیل اینکه مردم به جای مراجعه به رقبا باید به شما مراجعه کنند، را می‌دانید. بیمار احتمالی خود را مشخص کرده‌اید. اکنون در چهارمین مرحله باید بر بیمارانی تمرکز کنید که می‌توانند در بازه زمانی خاصی به شما مراجعه کنند و این کار را هم می‌کنند. بهترین روش‌های ممکن برای تبلیغ و برقراری ارتباط با بیماران چیست؟‌ بهترین رسانه‌هایی که امکان برقراری ارتباط با بیشترین تعداد بیماران با پایین‌ترین قیمت ممکن را فراهم می‌کند، کدامند؟ مهم‌تر اینکه، نیرومندترین جاذبه‌های شما که موجب پاسخ‌های سریع و حتی فوری می‌شوند، کدامند؟‌

برنامه بازاریابی شما

وقتی هفت بخش آمیخته بازاریابی را با چهار جزء استراتژی بازاریابی ترکیب کنید، به یک برنامه بازاریابی عالی می‌رسید.

یک برنامه بازاریابی عالی چند مزیت دارد. نخست اینکه موجب جذب جریانی دائمی از بیماران  مناسب شده و‌ رودخانه‌ای از بیماران را به مطب یا کلینیک شما سرازیر می‌شوند. یک برنامه بازاریابی عالی بارها بر پیشنهاد  منحصربه‌فردتان و «ارزش‌افزوده منحصربه‌فرد» تاکید می‌کند و به بیماران گوشزد می‌کند که شما بهترین و تنها گزینه برای مراجعه هستید. بازاریابی در بازار به شدت رقابتی امروز بسیار پیچیده و در عین‌ حال بسیار ساده است. بیماران خود و خواسته‌‌های آن‌ها را به دقت مشخص کنید. سپس راهی بیابید تا آنچه می‌خواهند را بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر از رقبا ارائه دهید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

5 نکته برای بازاریابی پزشکی در سال 2020

اهمیت مشتری مدار در پزشکی

5 روش برای کسب رضایت بیماران

چهار روش ساده یافتن بیمار

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

مزایای خلق یک برند پزشکی

اغلب انتخاب های ما در هنگام خرید یا دریافت خدمات، بر اساس برندسازی اثر گذار ارائه دهنده کالا یا خدمات صورت می گیرد. در اکثر موارد ما به سمت برندهایی سوق داده می شویم که می توانیم با خود برند یا با کیفیت آن برند ارتباط برقرار کنیم. توسعه برند عضو لاینفک استراتژی بازاریابی است. برند ارزش اصلی یک کسب و کار را برای مخاطبان خود تعریف می کند و به مخاطبانی که با آن برند ارتباط برقرار کرده اند، وعده کسب تجربه ای منحصربفرد را می دهد.

ارتباط برندینگ با تخصص پزشکی

خدمات درمانی و تخصص پزشکی هم یک نوع کسب و کار محسوب می شود و برای توسعه نیاز به برندسازی دارند. در یک فعالیت درمانی، برند آن چیزی است که بیماران با دیدن شما به عنوان پزشک یا مطب و مرکز درمانی شما، پس از ارتباط با شما و کارمندان شما حس می کنند. این شامل کارهای تبلیغاتی شما مانند پوستر و جزوات، دکوراسیون مطب، نحوه رفتار پرسنل درمانی، وب سایت و نحوه حضور شما در فضای مچازی و شبکه های اجتماعی که مدیریت مطب و کلینیک برای بیماران در نظر گرفته اید می شود.

چرا برندینگ در پزشکی مهم است؟

برندسازی در زمینه خدمات درمانی بسیار مهم است. به این خاطر که هیچ چیز مهم تر از سلامتی نیست. ممکن است فردی از یک فروشنده که او را نمی شناسد خریدهای انجام دهد اما در امور پزشکی چطور؟ در مسائل مربوط به خدمات درمانی افراد باید به ارائه دهندگان خدمات درمانی اعتماد کنند، چه آنها را بشناسند یا نه.

اگر به عنوان پزشک یا مدیریت مطب و کلینیک به اعتبار نیاز دارید، پس به برندسازی هم نیاز پیدا خواهید کرد این دو مسئله همیشه با هم مرتبط هستند. به این دلیل که تخصص پزشکی و مدیریت مطب و کلینیک مانند سایر کسب و کارها، به نوعی ارائه دهنده خدمت می باشد.

برندسازی موجب می شود هم بین شما و رقبایتان تمایز ایجاد شود و هم در ذهن بیماران نسبت به شما اعتماد و اطمینان خاطر بوجود آید.

ایجاد برند پزشکی

شاید برند پزشکی شما در بعضی جنبه ها با سایرین مشابهت داشته باشد، اما مدیریت مطب و کلینیک باید سعی کند ویژگی های منحصر بفرد و متفاوت در مطب یا کلینیک به نمایش بگذارد. البته ویژگی هایی که طیف وسیعی از جامعه پذیرای این ویژگیها باشند.

هنگامی که چهره ای موفق به جامعه عرضه نمایید، همین خود یک دارایی ارزشمند در عرصه برندینگ پزشکی خواهد بود.

همین تمایز نسبت به دیگر رقبا مهمترین فاکتور در ایجاد برند پزشکی موفق خواهد بود.

شرط تبدیل شدن به یک برند پزشکی موفق و قدرتمند این است که برند شما در تمام زوایای زندگی شخصی و کاری شما جریان داشته باشد، به عبارت دیگر برند خود باشید و آن را زندگی کنید.

برند پزشکی باعث قدرتمند شدن شما برای ورود به بازارهای سراسر رقابت پزشکی و درمان در داخل و حتی خارج از کشور خواهد شد.

بیماران جذب پزشکان و کلینیک های خواهند شد که نسبت که خود را هدفمندانه و به وضوح درمعرض دید دیگران قرار می دهند. هنگامی که از این مزیت برخوردار باشید همه اقشار جامعه شما را در جایگاه تخصص خود به عنوان یک پزشک برجسته، خواهند یافت.

تاثیرات یک برند پزشکی:

  1. گسترده شدن فرصت ها و روابط جدید در حوزه تخصصی 
  2. کاهش زمان چرخه ارائه خدمات و دستیابی به سود بیشتر نسبت به صرف زمان کمتر.
  3. افزایش چشمگیر فاکتور ( Q ) با همان کیفیت زندگی و همچنین افزایش عیار کیفیت کاری که مشغول آن هستید و توجه به پیشرفت های بیشتر و به کارگیری تکنولوژی ها و راه های درمانی جدیدتر در کار خود.

باید کاری کنید که بیماران شما ارزشی را که شما در سایه حرفه خود نصیبشان می سازید و خدمات درمانی که به آنها ارائه می دهید را به  ذهن بسپارند و آن را به موقع به یاد آورند. شما به عنوان یک پزشک با هر عمل خود پازل کلی برند خود را جور می کنید.

آیتم های مهم در برندینگ پزشکی موفق:

1- مدیریت زندگی کاری

با برند پزشکی راهکاری است می توانید مدیریت کسب و کار خود را در دست بگیرید . برندسازی پزشکی باعث می شود که پیام منحصر بفردی را برای جامعه بیماران خود داشته باشید.

2- اعتماد به نفس

برند پزشکی باعث می شود شما به عنوان پزشک یا مدیریت مطب و کلینیک کم کم در مسیر ساخت و دستیابی به برند پزشکی اعتماد به نفس کسب کنید. این اعتماد به نفس در راستای نگرش شما به نقاط قوت خود و فهمیدن آنکه جنبه های مثبت شما چه تاثیری در تفکر و نگرش بیماران نسبت به شما داشته است بوجود می آید. و افزایش اعتماد به نفس کم کم به عزت نفس ویژه ای تبدیل خواهد شد.

3- ارتباط با بیماران

موفقیت در برندینگ پزشکی نیازمند انتقال پیام به افراد مخاطب هدف مناسب است. این کار مستلزم ارتباط است. ارتباطی که باعث ایجاد پیوند عاطفی با بیماران گردد.مدیریت مطب و کلینیک بدون برقراری ارتباط عاطفی با بیماران که جامعه هدف خدمات درمانی هستند، نمی تواند برند پزشکی قدرتمندی را خلق کند. برندسازی بر مبنای ارتباط عاطفی قوی با مخاطب هدف باعث ایجاد کانال ارتباطی قوی و شفاف و سریع در رسیدن به هدف است.

4-تمایز

تمایز در موفقیت برندینگ پزشکی نقش حیاتی دارد. اگر مدیریت مطب و کلینیک همانند دیگران و خدماتی که ارائه می کنند باشد، مادامی که نتواند در جریان ارتباط مطب یا کلینیک با بیمار تفاوت و تمایز را القا نماید نمی تواند نام برند بر خود گذارد.

5-حمایت

به عنوان مدیریت مطب و کلینیک و در سایه تعریف برند با درک روشنی که نسبت به خود ، تخصص ، رفتار و وجوه تمایز در فن و تخصص خود دارید مورد حمایت طیف وسیعی از جامعه که بیماران شما هستند قرار خواهید گرفت ، تا جایی که از این حمایت برای رسیدن به بسیاری از اهداف و مقاصد تبلیغاتی و کاری خود به خوبی می توان استفاده کرد و کمپین های تبلیغاتی وسیعی را به پشتوانه این حمایت می توان برنامه ریزی نمود.

6-تمرکز

یکی از فواید برندینگ پزشکی  این است که در سایه تبدیل شدن به یک برند موفق در عرصه کاری و مورد حمایت و مورد توجه قرار گرفتن از طرف طیف از جامعه و درک روشنی که نسبت به ملیت خود در جامعه دارید به چیزهایی که در روند کاری و زندگی خواهان آن نیستید نیز درک روشنی را پیدا خواهید کرد.

استفاده از برندشخصی در تخصص پزشکی به مثابه یک فیلتر به شما اجازه می دهد به فرصت های مناسب آری بگویید و در قبال فرصت های اشتباه که باعث نابودی جایگاه شما می شود واکنش منفی نشان دهید . شما در این جایگاه می دانید چه چیزهایی باعث تقویت و چه چیزهایی باعث نابودی برند شما می شود.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

تقویت 6 عادت خوب در خدمت دهی کلینیک

اهمیت استخدام بهترین افراد برای کلینیک

9 نکته برای جلب اعتماد بیماران

هفت فعالیت حیاتی در مدیریت مطب و کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

5 نکته برای بازاریابی پزشکی در سال 2020

بازاریابی پزشکی به معنای مجموعه‌ای از اقدامات محسوس و نامحسوس است که ارتباط یک مجموعه پزشکی را با مشتریان بیشتر می‌کند، تجربه بیماران را مدیریت می‌کند و با پیام‌های خود روی آنها اثر می‌گذارد. در ادامه به تعاریف دقیق‌تر بازاریابی پزشکی می پردازیم:

بازاریابی پزشکی:

  • بازاریابی پزشکی به معنای رابطه‌ای است که با مشتریان خدمات پزشکی-درمانی برقرار می‌کنید. در بازاریابی پزشکی موضوع فرهنگ است. فرهنگی که در تمام بدنه یک مجموعه درمانی و پزشکی برقرار است و هر یک از پرسنل و اعضای به معنای واقعی کلمه، آن را درک کرده و در شغل خود رعایت می کنند.
  • بازاریابی پزشکی فقط جلب توجه بیماران نیست بلکه در بازاریابی پزشکی باید با پیام بیمار را که به دنبال یک خدمت پزشکی خاص است به سمت خود جلب کرد.
  • بازاریابی یعنی شناسایی و شناساندن و ایجاد رضایت طرفین. چیزی که از آن به عنوان ارتباط یاد می شود. ارتباط چیزی که در ارائه خدمات پزشکی بسیار مهم است.
  • بازاریابی پزشکی یعنی پی بردن به اینکه بیماران از شما چه می خواهند.

حالا با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به شما خواهیم گفت که تکنیک های بازاریابی پزشکی در سال ۲۰۲۰ به چه سمتی حرکت می کنند و از چه ابزارهایی باید استفاده شود.

5 نکته بازاریابی حوزه پزشکی در سال 2020

نکته اول: تبدیل شدن پزشکان به زیر مجموعه کلینیک ها و بیمارستان ها

کلینیک ها و بیمارستان تخصصی شروع به جذب پزشکان و متخصصان می کنند. آنها سیستم های یکپارچه ای ایجاد کرده، لذا بهتر می توانستند بین پزشکان، بیمارستان و سایر بخش های ارائه دهنده خدمات بهداشتی و سلامتی هماهنگی ایجاد نمایند. با انجام این روند، پزشکان به کارمندان سیستم تبدیل می شوند.

وقتی پزشکان یک مجموعه درمانی به کارمندان آن مجموعه تبدیل می شوند، توانایی خود را به عنوان فردی که تصمیم نهایی را در مورد مسائل مربوط، در یک مجموعه درمانی اخذ  می کند، از دست می دهند. در مقابل آنها به نوعی بخشی از مرکز درمانی محسوب خواهند شد که این امر می تواند تعداد بیماران بیشتری را به سمت خدمات آنها سوق دهد. 
 

نکته دوم: بیماران خود تبدیل به محققان جستجوگر شده اند.

بیماران دیگر تمایلی به پذیرش کورکورانه  ی سخنان پزشکان ندارند. آنها پیش از اینکه توسط پزشک ویزیت شوند، تحقیقات کافی درباره بیماری یا مشکل خود انجام می دهند. مجدد پس از ویزیت شدن توسط پزشک، در مورد شرایط خود و روش های درمانی بررسی های لازم را انجام می دهند. 
بیماران امروزی به درمان خود به عنوان نوعی همکاری بین خود و پزشک نگاه می کنند. آنها خود را نسبت به سلامتی و تصمیمات شان که بر نتیجه درمان موثر می باشد مسئول می دانند. امروزه، پزشکان با بیماران خود تنها در مورد درمان، بیمارستان و داروها و غیره صحبت نمی کنند.

 

نکته سوم: هدف قرار گرفتن مصرف کنندگان و پرداخت کنندگان حوزه های خدمات درمانی توسط بازاریابان

مخاطبان زیادی در مسیر فعالیت بازاریابان حوزه خدمات درمانی قرار دارند، بازیگران اصلی حوزه خدمات درمانی، مصرف کنندگان (بیماران) و ارائه دهندگان خدمات درمانی و پرداخت کننده های آن می باشند. آنها بسته به نوع محصولات و خدمات، مخاطبان اولیه خواهند بود.

مواردی مانند داروهای پزشکی، تجهیزات درمانی و مراکز تشخیص بیماری ها در گزارشات جمع آوری شده بازاریابان حوزه سلامت است. همینطور پزشکان همچنان در ردیف مهمترین گروه مورد توجه برای بازاریابان حوزه سلامت است.

بازاریابان حوزه خدمات درمانی به دنبال بیماران که در واقع مصرف کننده خدمات درمانی هستند نیز می باشمد. اما پزشکان همچنان در رده اصلی جامعه هدف بازاریابان حوزه خدمات درمانی می باشند.

به تدریج در حوزه بازاریابی خدمات درمانی قدرت تصمیم گیری پزشکان کاهش یافته و این قدرت به سمت مصرف کننده خدمات و بیماران سوق پیدا می کند. شیوه ی کار بازاریابان حوزه خدمات درمانی به این سمت خواهد رفت که علیرغم اینکه هنوز پزشکان را به عنوان پایه های اصلی برای پیاده سازی استراتژی های خود می دانند، بیشتر بر روی مصرف کنندگان و پرداخت کننده ها به عنوان گروه اصلی هدف متمرکز خواهند شد.

نکته چهارم: سبقت بازاریابی دیجیتال از بازاریابی سنتی

چیزی که امروز شاهد آن هستیم، در ادامه ی تغییراتی است که در طی چند سال گذشته در حوزه بازاریابی انجام پذیرفته است. و اکنون بازاریابی دیجیتال بر بازاریابی سنتی پیشی گرفته است. این مساله در تمام حوزه های بازاریابی از جمله بازاریابی حوزه بازاریابی حوزه خدمات درمانی بروز کرده است.

برای مثال در زمینه استفاده از تکنیک های بازاریابی مصرف کننده خدمات درمانی، بیشترین بودجه صرف تهیه اپلیکیشن موبایل و تبلت، ساخت برنامه های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی بوده است. ارائه دهندگان خدمات بیمارستانی نیز در حوزه بازاریابی در حال تغییر مسیر به سمت تبلیغات اینترنتی می باشند.

نکته پنجم: کلیدی بودن اینترنت در تصمیم گیری

بازاریابان حوزه سلامت به تلاش در تطبیق با تغییرات جدید که به سمت تعیین هزینه بر اساس خروجی درمانی، شفافیت در ارائه اطلاعات و قدرتمند کردن بیماران سوق پیدا کرده ادامه می دهند. در این میان شاهد افزایش بودجه های بازاریابی به میزانی بیشتر از قبل هستیم. بیشترین افزایش ها مربوط به حوزه تکنیک های بازاریابی اینترنتی می باشد.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:

اهمیت مشتری مدار در پزشکی

5 روش برای کسب رضایت بیماران

چهار روش ساده یافتن بیمار

استراتژی موثر برای بازاریابی و تبلیغات خدمات درمانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

ویژگی های یک روانشناس خوب

همواره یکی از دغدغه های مراجعین برای مشاوره روانشناسی یافتن مشاور روانشناس خوب است. یکی از اولین راه ها برای یافتن روانشناس خوب این است که از افرادی که تجربه موفقی از درمان داشته اند پرسیده شود. اما همیشه چنین تجربیاتی در اختیار افراد نیست. از طرفی اختلالات روانشناسی نیز انواع مختلفی دارند که ممکن است روانشناس پیشنهادی تخصص لازم برای برخی از اختلالات روانشناسی را نداشته باشد. اینجاست که این سوال مطرح می شود، روانشناس خوب کیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

1-برخورداری از دانش روز

علم روانشناسی با سرعت زیادی در حال پیشرفت و تغییر است. به همین دلیل یک روانشناس خوب باید همواره دانش خود را به روز نگه دارد. یک روانشناس خوب نباید فقط به علم خود اکتفا کند، بلکه هر روز باید به دنبال به روز بودن باشد. برای مثال اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی روانشناسی، به دلیل پژوهش و مطالعات مقالات به روز روانشناسی معمولاً از نظر علمی، دانش مناسبی دارند. به همین دلیل، این مشاوران معمولاً روش های مدرن و به روز را به کار می گیرند و می توانند در صورت دارا بودن ویژگی های زیر گزینه مناسبی برای مشاوره باشند.
 

2- احساس همدلی و همدردی داشته باشد.

درمانجو با چالش‌ها، ناکامی‌، ناامیدی و مشکلات روحی و روانی پیش روان‌شناس می‌آید و نیازمند یاری است. یک روانشناس خوب باید دلسوزانه برای رفع مشکل درمانجو تلاش کند و گره از کار او بگشاید. یکی از ویژگی های روانشناسان متعهد، ابراز همدردی و همراهی کردن با درمانجو است. همدلی و همراهی روانشناس با درمانجو این احساس را در وی بوجود می آورد که مشاور مشکلات و شرایط او را درک می کند. در این صورت درمانجو خیلی بهتر می تواند به درمانگر خود اعتماد کرده و مشکلات خود را مطرح کند. در نتیجه اختلالات روانشناسی بهتر مشخص می شود.
 

3-یک روانشناس خوب، شنونده خوب است.

یک روانشناس خوب باید در وهله اول شنونده خوبی باشد. یک روانشناس خوب برای اینکه بتواند به درمانجو کمک کند، نخست باید به مشکلات یا اختلالات روانشناسی او پی ببرد، بهترین راه کشف اختلالات و مشکلات درمانجو نیز شنیدن است. در پروسه درمان، همواره ابتدا باید مشکل را به خوبی تشخیص داد تا بتوان آن را درمان کرد. به همین دلیل یک روانشناس خوب، یک شنونده خوب است. در بسیاری از موارد درمانجویان، نیاز به همدلی، همراهی و گوش شنوا دارند.
 

4- روانشناس خوب، رازدار است.

هنگامی که یک درمانجود به مشاور یا روانشناس مراجعه می کند، بسیاری از مسائل شخصی و محرمانه خود را با روانشناس در میان می گذارد. آنچه بین درمانجو و درمانگر گفته و شنیده می شود باید مانند یک راز باقی بماند. پس رازداری را می توان به عنوان برجسته ترین ویژگی یک روانشناس خوب مطرح کرد. پس اگر کسی پیش روان‌شناس برود و بگوید به همسرش خیانت کرده یا دزدی کرده نباید نگران باشد چون روان‌شناس رازدار خواهد بود.

همچنین در جریان مشاوره، روانشناس به بسیاری از ویژگی های اخلاقی و رفتاری درمانجو پی خواهد برد. و این مطلب موید این است که یک روانشناس خوب باید رازداری خود را در این مورد به اثبات برساند
 

5- رفتار و گفتار یک روانشناس خوب سنجیده است.

روانشناسان به دلیل اقتضای شغل، ممکن است با مراجعانی مواجه شوند که رفتار نامناسبی از خود نشان دهند. در برخورد با این دسته مراجعان، روانشناسان باید صبور باشند. یک روانشناس خوب در چنین مواردی باید با اخلاق خوب و گفتار سنجیده خود، مراجع را آرام کند و با رفتار و گفتار مناسب، راه صحیح را به درمانجو نشان دهد. پس یکی از ویژگی های یک روانشناس خوب رفتار و گفتار سنجیده است.

6- روانشناس خوب هرگز قضاوت و داوری نمی‌کند.

قضاوت و داوری، چیزی است که یک روانشناس خوب باید از آن پرهیز کند. این کار درمانجود را از روانشناس و مشاور دور خواهد کرد. هر انسانی در زندگی خود اشتباهات، ناکامی، شکست و دغدغه هایی دارد. آنچه مراجعه کننده به آن نیازمند است، این است که او را درک کنیم.
پس یک روانشناس خوب از سرزنش کردن، قضاوت و پیش داوری درباره درمانجو پرهیز می کند. در صورتی که درمانجو مورد قضاوت و پیش داوری قرار گیرد، ممکن است مشکل اصلی او دیده نشود. درمانجو برای سرزنش شدن به مشاور روانشناس و مشاور خانواده مراجعه نمی کند. بلکه برای حل مشکلات روانشناسی و یا مشکلات خانوادگی به مشاور رجوع کرده است.

 

7- روانشناس خوب، در زمینه توانایی خود فعالیت می کند.

هر روان‌شناسی در زمینه‌ای مهارت و توانمندی ویژه‌ای دارد. نمی‌توانیم بگوییم که روان‌شناس در درمان همه‌ی اختلال‌های روان‌شناختی مهارت و توانمندی بسیار بالا دارد. روان‌شناسی که در زمینه‌ی درمان اختلال‌های افسردگی، استرس و اضطراب مهارت بیش‌تری داشته باشد هنگامی که با یک فرد دچار اختلال اتیسم برخورد می‌کند او را پیش همکاری می‌فرستد که در زمینه‌ی درمان اختلال اتیسم مهارت دارد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:
معرفی سیستم مدیریت مراکز روانشناسی

ویژگی های یک مرکز روانشناسی خوب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک