مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

استراتژی های کلیدی ایجاد مزیت رقابتی در خدمات دندانپزشکی

تعداد کلینیک های دندانپزشکی روز به روز در حال افزایش است، و به دنبال آن رقابت بین این مراکز نیز بیشتر شده است. مراکزی که با وعده هایی مبنی بر خدمات جدید، متنوع و مقرون به صرفه را برای جذب بیمار بیشتر در تبلیغات خود به کار می برند. و باید متذکر شد در چنین شرایطی لزوم ایجاد مزیت رقابتی برای یک مرکز به شدت احساس می شود. البته ایجاد مزیت رقابتی برای یک مرکز نسبت به سایر رقبا در این شرایط بسیار دشوار است.

یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد مزیت رقابتی در یک کلینیک دندانپزشکی و مقاومت در چنین فضایی، ارائه خدمات مورد انتظار بیماران خواهد بود.

اگر مدیریت کلینیکدندانپزشکی ازقصد ارائه خدمات مورد انتظار بیماران خود را دارد، باید بر روی جامعه هدفی که در جستجوی خدماتی مشابه خدمات کلینیک است متمرکز گردد. برای دستیابی به چنین جامعه هدف، مدیریت کلینیک باید حضور قدرتمندی در فضای مجازی برای بازاریابی خود داشته و برای آن از شیوه های جدید و حتی بهترین شیوه های بازاریابی خدمات دندانپزشکی استفاده نماید.

رقبای کلینیک دندانپزشکی کسب و کارهایی هستند که ممکن است بیماران بالقوه کلینیک یا مطب برای دریافت خدمات به سوی آنها روانه شوند. البته حضور رقبا همیشه هم بد نیست. حضور یک رقیب برای یک کسب و کار بسیار هم مهم است. زیرا خلاقیت و نوآوری زاییده همین فضای رقابت است. رقابت و نوآوری زمانی اثر بخش است که شما بدانید در میدان رقابت چگونه واکنش نشان دهید.

در فضایی که بیماران گزینه های زیادی برای انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی یا پزشک متخصص دارند، متفاوت بودن نسبت به سایر رقبا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جمع بسیاری از دندانپزشکان، خدمات مشابهی را ارائه می دهند و اگر مدیریت کلینیک در این فضا تلاشی برای جذب بیمار به سوی مرکز درمانی نداشته باشد، احتمالا این بیماران برای دریافت خدمات به سایر مراکز مراجعه می کنند.

حال این سوال مطرح می شود در این فضا به شدت رقابتی، چگونه برای خود مزیت رقابتی ایجاد نمایید؟ در اینجا 10 استراتژی کلیدی برای متمایز شدن به شما ارائه می دهیم.

پزشک ارتباط نزدیکتری با بیمار داشته باشد.

خدمات دندانپزشکی به بیمارانش وابسته است و با وجود آنها موفق می شود. ممکن است یک پزشک بسیار توانمند باشد اما نتواند ارتباط مناسبی با بیمار خود برقرار کند، در این صورت هیچگاه بیماران او به بیماران وفاداری تبدیل نخواهند شد. بیماران فقط در جستجوی گزینه های درمانی و پوشش های بیمه ای نیستند. در واقع آنها در حین درمان به دنبال دلسوزی، درمان و دلگرمی از سوی پزشک خود هستند تا با خیال راحت نسبت به وضعیت سلامتی شان مطب را ترک نمایند.


اهداف روشنی داشته باشید.
مدیریت کلینیک باید اهداف مشخص و روشنی را تعریف کرده باشد، نه یک هدف مبهم مانند اینکه سال آینده کلینیک دندانپزشکی در چه حد و در چه موقعیتی باشد. 
اهداف خدمت رسانی شما چیست؟ چه گام هایی را برای رسیدن به این اهداف باید بردارید؟ اهدافتان را به هدف های کوچکتر بشکنید. مشکلی که اکثر مواقع کلینیک ها با آن مواجه هستند، پرت اندیشی، گیج شدن در مسیر و عدم تمرکز بر اهدافشان است. وقتی بر روی هدفتان تمرکز کنید، رقابت برای شما بسیار آسانتر خواهد بود.

 

در دسترس بیماران خود باشید.
برای بسیاری از بیماران اینکه یک پرستار یا دستیار دندانپزشک به جای پزشک برای معاینه آنها بیاید، قابل پذیرش نیست. هر مرتبه که بیماران برای معاینه مراجعه می کنند توصیه می شود دندانپزشک شخصا این کار را انجام دهد. در این صورت به حداکثر رضایت دست خواهید یافت. عدم حضور شما این مفهوم را به بیمار انتقال می دهد که بهبودی بیمار برای دندانپزشک مهم نیست. حتی اگر دندانپزشک وقت کافی برای هر بررسی ندارد کافی است امکان برقراری ارتباط را برای بیمار فراهم کنید تا در صورت نیاز با کلینیک تماس بگیرد.

 

ایجاد شخصیت مجازی برای کلینیک
نه تنها حضور در فضای مجازی بسیار مهم است، بلکه برخورداری کلینیک از یک شخصیت مجازی هم بسیار موثر می باشد.بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی با گذاشتن نام برای خدمات خود در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند. مراکز
فعالتر که در فضای مجازی حضور بیشتری هم دارند، قدرت جذب بیشتری دارند و حتی در همین فضای مجازی بر جسته تر از سایر رقبای خود خواهند بود.

 

پیشنهادات ویژه را اعلان کنید.

مدیریت کلینیک می تواند خدمات دندانپزشکی را از حالت عادی خارج کنید. مثلا برای ایجاد تمایز از یک طرح خاص برای روزهایی که قرار است خدمات دندانپزشکی ارائه شود استفاد نماید. برای مثال یک روز برای درمان دندان و روز دیگر برای ویزیت پزشک اجرا شود.این ایده بیماران را درگیر خواهد کرد مجددا به کلینیک مراجعه کنند.

 

ارائه خدمات عالی به مراجعان

اغلب مواقع بیماران ناراضی از کلینیک و نحوه درمان شکایت نخواهند کرد، آنها فقط برای درمان های آتی بار دیگر به شما مراجعه نخواهند کرد. نکته مهم این است اگر خدمات خوبی به مراجعان ارائه نشود آنها هیچگاه اشتباهات را گوشزد نخواهند کرد و یا در مورد نحوه عملکرد چیزی نخواهند گفت. بیمار ناراضی گاهی علاوه بر اینکه به کلینیک مراجعه مجدد نخواهد داشت، بلکه تجربه نامطلوب خود را به دیگرانانتقال خواهد داد. این حرکت می تواند اثر مخربی بر شهرت و برند کلینیک بر جای بگذارد.
مدیریت کلینیک دندانپزشکی برای ارائه خدمات عالی به بیماران از این که کادر درمانی و غیر درمانی کلینیک در مورد ارائه خدمات مطلوب به بیماران آموزش کافی دیده اند باید مطمئن گردد.
و هرگز به کادر خود اجازه ندهد که در بیمار نارضایتی ایجاد نماید. برخورد گرم و خوش آمدگویی کارمندان، این حس را در بیمار ایجاد می کند که می توانند با کلینیک ارتباط بگیرند و ممکن است منجر به انتقال این انرژی مثبت به سایرین شود.

داشتن یک وب سایت حرفه ای

می توان با داشتن یک وب سایت امکان اشتراک اطلاعات آموزشی با سایرین را فراهم کرد. به سوالات و درخواست ها پاسخ داد، امکان رزرو نوبت را برای بیماران فراهم کرد و اطلاعات ارزشمندی در مورد روش ها و درمان های پزشکی به افراد منتقل نمود.

ارتقای رتبه کلینیک در رده بندی موتور جستجو

سرمایه گذاری بر روی تاکتیک های سئو بسیار حائز اهمیت است زیرا رتبه سایت برای بازاریابی خدمات دندانپزشکی حیاتی است.اهمیت این مسئله به این خاطر است که هر زمان بیمار در اینترنت  یک مرکز خدمات دندانپزشکی را جستجو می کند، بتواند کلینیک را در اولین صفحه جستجو ببیند.

ساخت وبلاگ

وبلاگ نویسی در ایجاد محتویات تازه برای وب سایت کلینیک و کمک به سئو در رسیدن به اهداف بازاریابی موثر است. اینکه محتویات جدیدی به طور مداوم به وبلاگ اضافه شود نشان دهنده این امر است که مدیریت کلینیک به کسب وکار خود آشنایی دارد و سعی در حفظ ارتباط خود با بیماران می باشد.

تمرکز بر بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی ابزارهای قدرتمند بازاریابی هستند اما باید به درستی از آنها استفاده شود تا بتوان از تمامی مزایای آن بهره مند شد. شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در چگونگی تبلیغات مراکز دندانپزشکی ای که در حال رشد هستند، دارند.

مدیریت کلینیک باید شبکه اجتماعی ای که قصد تبلیغ در آن به درستی انتخاب نماید و پیش از شروع اطمینان یابد که می تواند زمان و منابع کافی برای تبلیغ خدمات خود در این فضاها اختصاص دهد. یک حضور قدرتمند در شبکه های اجتماعی بهترین راه برای برندسازی خدمات است و در جذب بیمار جدید به مدیریت کلینیک کمک می کند.

استراتژهای بازاریابی خدمات دندانپزشکی نه تنها به جذب بیمار کمک می کند بلکه به پابرجایی در میدان رقابت نیز اثر گذار است. همچنین به حفظ یک رابطه مثبت با بیمار نیز کمک می کند و روند رو به رشدی را در دستیابی به اهداف فراهم می کند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

نقش آموزش کارمندان در بازاریابی خدمات درمانی

اثر استراتژی نقشه سفر بیمار بر وفاداری بیمار

مراقبت و درمان دلسوزانه بیماران

اخلاق پزشکی در مدیریت مطب و کلینیک

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

جذب بیمار از نسل هزاره سوم

نسل هزاره که در ایران حدودا متولدین دهه ۷۰ به بعد می باشند، اگر اکنون بطور مستقیم تنها مخاطب بخشی از خدمات درمانی هستند تا چندسال آینده به عنوان مخاطب اصلی درمان خواهند بود ( البته در حال حاضر بعضا به شیوه غیرمستقیم بر روی تصمیم گیری والدین خود نیز تاثیرگذار هستند ).

نسل هزاره نه تنها در تمامی امور راحتی را می خواهند بلکه در بسیاری از مواقع تصور و درک درستی از شیوه های مرسوم و یا به اصطلاح قدیمی ندارند ( بطور مثال در نظر بگیرید که آیا این نسل می تواند دوره ای را به یاد بیاورد که مردم در باجه های بانک به جای استفاده از دستگاه نوبت دهی، در صف می ایستادند )، و دنیای آینده آنها مراکز درمانی را مجبور به ارائه خدمات در سطح بالاتری خواهد کرد بطور مثال انتظار چندهفته و یا چندماهه برای مشاوره با یک پزشک در دوره ای که آنها می توانند در چند دقیقه با هر فردی از هر نقطه دنیا ارتباط بگیرند یک انگاره منطقی نیست. 

پس شما با یک گروه جدید سر و کار دارید و باید نقشه های مبتکرانه و خلاق برای جذب بیمار از این نسل داشته باشید.

این سوال برای ما مطرح می شود برای جذب بیمار یا برای تحت تاثیر قرار دادن نسل هزاره سوم چه اقداماتی باید صورت پذیرد؟

استناد به شبکه های اجتماعی

چه شما دوست داشته باشید چه دوست نداشته باشید، بیماران هر روز در حال گذاشتن نظرات خود به صورت آنلاین هستند. نظرات آنلاین در حال حاضر به شدت توسط موتورهای جستجو اولویت بندی می‌شوند و افراد هنگام جستجو برای یک مرکز درمانی به آنها دست پیدا می کنند. 

بیماران امروزه نظرات ( مثبت یا منفی ) خودشان در مورد یک مرکز درمانی و حتی یک درمان یک پزشک را به راحتی در شبکه های اجتماعی و یا وب سایت های نظردهی ثبت می کنند و این داده های اطلاعاتی به مرور و تا چندسال آینده به عنوان یک رفرنس اطلاعاتی به حساب خواهند آمد.

 امروزه با پدیده ای روبرو هستیم به نام بازاریابی ” کامنت به کامنت “، یعنی افراد با رشد شبکه های اجتماعی و وب سایت های نظردهی روزانه در معرض صدها پیام قرار می گیرند بطوریکه به مرور به آنها عادت می کنند و بعد از مدتی در ذهن آنها تبدیل به یک منبع اطلاعات می شود.

این واقعیت برای نسل هزاره که خیلی هم سابقه حضور در جمع های خانوادگی و قدیمی که محل بازارایابی دهان به دهان بودند، را ندارند شکل جدی تر و تاثیرگذار تری به خود پیدا کرده است.

نظرات موجود در شبکه های اجتماعی برای نسل هزاره سوم که Search کننده های کاملا حرفه ای هستند بسیار تاثیر گذار است و ۸۴% این افراد اعتراف می کنند که نظرات دیگران در شبکه های اجتماعی بر روی تصمیم آنها در سفارشات اثر گذار بوده. پس یکی از کارهای مهم شما این است که برای جذب بیمار در صفحات ارئه خدمات امکان نظردهی افراد را ایجاد کنید و همچنین از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر به خوبی استفاده کنید تا برند خود را با بهترین شکل جا بیاندازید.

مطالعات نشان می دهد که مردم ( عمدتا نسل هزاره ) تقریباً به اندازه یک توصیه از یک دوست به نظرات آنلاین در حال اعتماد کردن هستند و این در حالی است که شما نمی‌توانید نظرات منفی که قبلاً وجود داشته اند را از بین ببرید، پس بایستی سعی کنید با چندین نظر مثبت آنها را تعدیل کنید و راهکار آن نیز قبول این واقعیت است و سعی در نقش آفرینی در آن.

برای ایجاد و بدست آوردن نظرات مثبت تلاش کنید، کامنت های منفی می تواند به شدت به ضرر کسب و کار شما باشد.

موبایلی شوید

در مورد نسلی که با تلفن های همراه بزرگ شده اند بر کسی پوشیده نیست که این افراد زمان زیادی را صرف کار با این دستگاه ها می کنند و بسیاری از آنها از اپلیکیشن های آفر و تخفیف در موبایل ها استفاده می کنند. جالب اینکه ۸۳% نسل موبایل با گوشی های خود به رختخواب می روند.

بنابراین مرکز درمانی شما هم باید جهت جذب بیمار برای موبایل ها وقت بگذارد، پس اطمینان حاصل کنید که وب سایت مرکز درمانی شما بصورت ریسپانسیو برای دستگاه های موبایل طراحی شده باشد. اگر سایتی به سختی قابل خواندن و گشت گذار باشد بازدید کننده به آن باز نخواهد گشت. 

پیشنهاد خدمات منحصر بفرد بدهید

نسل هزاره سوم بسیار زرنگتر، تحصیلکرده تر و عاقل تر از نسل های سنتی می باشد، استایل زندگی متفاوتی دارند و خانواده های آنها نیز شرایط خاصی از نظر اختلاف سلیقه را تجربه می کنند. در تبلیغات خود از تصاویر مربوط به این نسل استفاده کنید، کالاهایی سازگار با این افراد پیشنهاد دهید و مانند آنها نامحدود تفکر کنید تا بتوانید از این نسل نیز جذب بیمار کنید.

هرجا که هستند شما هم باشید

اگر آنها به سمت شما نمی آیند شما به طرف آنها بروید! مطابق آمارها ۸۵% این افراد خریدهای خود را پس از مشاهده در شبکه های اجتماعی انجام داده اند پس لازم است که این شبکه های اجتماعی را بشناسید و در آنها فعالیت کنید. ۵ شبکه برتر عبارتند از:

  • یوتیوب ۶۴%
  • فیسبوک ۵۱%
  • اینستاگرام ۴۵%
  • اسنپ چت ۴۲%
  • توئیتر ۲۸%

همچنین باید بدانید که تبلیغات ویدئویی اثر بیشتری روی این گروه سنی دارد.

لازم نیست انیشتین بازاریابی باشید تا اهمیت شناخت مخاطبین و چگونگی ارتباط با آنها را متوجه شوید، هر نسلی استایل زندگی و خصوصیات یکتای خود را دارد. نسل هزاره سوم، نسل تکنولوژی است! برای جذب آنها باید طبق علایق آنها خود را معرفی کنید.

حامی و اسپانسر باشید

برای نسل جدید مسئولیت اجتماعی و حضور در جامعه یک نوع تعهد است، پس برای برندهایی که فعالیت های اجتماعی دارند ارزش خاصی قائل می شوند. شما نیز تلاش کنید در کارهای خیر و برگزاری مراسم مختلف حضور اسپانسری داشته باشید تا این افراد نیز از شما حمایت کنند.

به ارزش های نسل هزاره سوم توجه کنید.

مخاطبین نسل هزاره می توانند قبل از ورود به مرکز درمانی، تمامی اطلاعات آن مرکز را به همراه کیفیت خدمات و همچنین ارزش هزینه ای آنرا بصورت آنلاین جستجو کنند و این کار را یقینا برای سایر همکاران شما نیز انجام می دهند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند. حال این سهم از دسترسی به اطلاعات چه بار معنایی را برای یک مرکز درمانی می تواند داشته باشد ؟

شما باید برای جذب بیماراز این نسل مواردی همچون هزینه ارائه خدمات را شفاف بیان کنید  و یا مصادیق ارزشی آنها را پررنگ تر و واضح تر تعریف کنید چرا که برای این نسل این موضوعات اهمیت دارد و به این سادگی و صرفا بیان یک جمله ” تعرفه خدمات چنین است ” قانع نمی شوند!!!

از طرفی نسل هزاره صرفا به دنبال یک تجربه درمانی نیست و برای وی بطور مثال سرویس ارائه خدمات، پاکیزگی محیطی، رعایت بهداشت کاری توسط پرسنل، نوع رفتار و برخورد پرسنل و … همگی شاخص هایی از ارزیابی هستند و در مجموع ارزش تجربه ای که کسب کرده اند را ملاک ارزیابی هزینه ها قرار می دهند و همگی این تغییرات ناشی از انتشار بدون مرزآگاهی و اطلاعات در دنیای امروز بوده و واقعیتی است که باید نسبت به آن آگاه باشیم.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

برندینگ دیجیتال در حوزه جذب بیمار خارجی

گردشگری سلامت

بهره گیری از بازاریابی دهان به دهان در حوزه خدمات درمانی

شیوه جذب بیمار برای دندانپزشکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

نقش آموزش کارمندان در بازاریابی خدمات درمانی

یکی از مهمترین علل اصلی عدم موفقیت بازاریابی خدمات درمانی و صنایع وابسته، در حوزه آموزش کارکنان می باشد. مدیر یت مطب و کلینیک می بایست تیم خود را برای بازاریابی بهتر، خدمات درمانی/ پزشکی بهینه سازی کنید.

تجربه های حوزه بازاریابی خدمات درمانی نشان می دهد که آموزش کارکنان برای بهبود موفقیت بازاریابی مرکز درمانی حیاتی است. به عنوان مثال، اگر کارکنان شما قادر به برقراری ارتباط موثر مناسبی با بیماران شما و همکاران خود در چارچوب مدیریت کار تیمی داشته باشند، برنامه های آموزشی مناسب می توانند باعث افزایش بهره وری آنها و در نهایت موفقیت شما در بازاریابی، گردد.

نقش آموزش پرسنل در بازاریابی خدمات درمانی

تمامی مراکز خدمات درمانی دنیا که در عرصه ارایه خدمات پزشکی و درمانی به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده اند همواره در ارتقای مهارت و دانش کارکنان خود اهتمام ورزیده اند . مجموعه هایی که میلیونها و شاید میلیاردها تومان هزینه سرمایه گذاری کرده اند ولی به دلیل آنکه  کارشناسان بازاریابی، فروشندگان و کارمندان رابط با مشتریان آنها هیچ گونه آموزشی ندیده اند،  دچار چالش های عمیقی در حوزه کسب و کار خود شده اندو  بیشترین آسیبها را از همین رهگذر دیده اند. متاسفانه مدیر یت مطب و کلینیکآموزش های مربوط به بازاریابی و فنون ارتباط موثر با مشتری، را اصلا علم و فن یا هنر نمی دانند بلکه به صورت کاملا سنتی عمل می کنند.

مزیت های آموزش پرسنل

مجموعه‌هایی هستند که پس از سال‌ها فعالیت برای اولین بار تصمیم گرفته‌اند کارکنان خود را آموزش دهند. پرسنل چنین مراکز درمانی به دلیل عدم آگاهی از دانش روز بازاریابی، فروش و روانشناسی فروش و عدم موفقیت بیشتر در فروش و جذب بیمار، دهها وگاهی صدها میلیون تومان  فقط فرصت کسب درآمد را از دست می دهند و با ادامه این روند، روزی می‌رسد که شاهد فروپاشی مراکز مطبوع شان باشند. مدیر یت مطب و کلینیک و مراکز خدمات درمانی هوشمند ۳ درصد از سودشان را  صرف ارتقای دانش، مهارت و شایستگی حرفه‌ای پرسنل شان می‌کنند. یادمان باشد که سطل دانش سوراخ است، حتی کسانی که بالاترین دانش را داشته باشند بدون بازآموزی و یادگیری مستمر، در آینده نزدیک به یک بی‌سواد مطلق تبدیل خواهند شد.

جذب بیمار

لطفا همین حالا یک محاسبه ساده را انجام دهید؛
اگر از راه آموزشکارکنان‌تان فقط ۲۰ درصد توان جذب بیمار آنها بالا برود سود آن چقدر خواهد شد؟
و بالعکس ضرر آن چقدر خواهد شد؟

در نتیجه کارکنان آموزش دیده نسبت به کارکنان آموزش ندیده به تغییرات سازمانی و همچنین تغییرات جامعه آگاهانه تر واکنش نشان می دهند و از آن جا که حیات و ادامه زندگی مجموعه شما تا حدود زیادی به دانش و مهارت کارکنان تان بستگی دارد، افراد ماهرتر و آموزش دیده تر نقش مؤثرتری در کارآمدی و بهره وری مطب و کلینیک شما خواهند داشت. از طرف دیگر آموزش با افزایش میزان اطلاعات، دانش، مهارت ها و قابلیت های کارکنان، آنان را برای ایفای وظایف و قبول مسئولیت های جدیدتر، آماده تر و مجهزتر می کند.

مزیت فعالیت های آموزشی

به طور کلی در  مراکز خدمات درمانی که به رشد کمی و کیفی دانش و مهارت کارکنان خود می اندیشند و پیوسته فعالیت های آموزش در آن در جریان است، افراد به طور مستمر توانایی های خود را افزایش  داده و چگونه آموختن و به کار بستن را می آموزند . در چنین مراکز درمانی، ابتکار، ابداع، ارتقای آگاهی و دانش افزایی به نوعی رفتار همگانی مبدل می شود و توفیق در تحقق اهداف سازمانی امری قطعی است و هرگز مجموعه شما دچار جمود فکری نخواهد شد.

بسیاری از صاحبنظران درباره اهمیت و نقش آموزش در جامعه اظهار نظر  کرده اند به عنوان نمونه:
پیتر دراکر عقیده دارد که علی رغم هزینه‌های سنگین تربیت نیروی کار، آموزش همراه با اِعمال صحیح مدیریت در مدتی کوتاه، هر کشور عقب مانده ای را در زمره کشورهای پیشرفته و برخوردار از بهره وری بالا قرار می دهد.

ارتباط توانمند سازی پرسنل و آموزش

یکی از مشکلات اساسی مجموعه های خدمات درمانی، کمبود کارکنان ورزیده و دارای مهارت کافی است. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در آماده سازی افراد برای ورود به مجموعه ها نقش زیادی ندارند. فارغ التحصیلان دانشگاهی با مجموعه ای از اطلاعات علمی هنوز قابلیت های لازم را برای فعالیت در دستگاه های اجرایی ندارند. بنابراین آموزش کارکنان و توانمندسازی و افزایش مهارت های فردی و شغلی آنها برای فعالیت هایی که مورد نظر است، شاید یکی از مهمترین راهکارهایی است که برای توانمندسازی نیروی انسانی در مجموعهء، مورد نظر است. تدوین برنامه های آموزشی برای کارکنان و اجرای دوره های کوتاه مدت و بلند مدت که قابلیت های فکری و تخصصی کارکنان را افزایش دهد از عواملی است که نقش بسیار مهمی برای توانا سازی کارکنان دارد از سوی مدیر یت مطب و کلینیکاست.

آموزش خوب، نارضایتی شغلی و دوباره کاری را به مقدار زیادی کاهش داده و کارکنان را یاری می دهد که با تمام ظرفیت خود کار کنند. یک چنین هدف های مهمی تحقق نمی یابند مگر آنکه تمام سلسله مراتب سازمان (از مدیر اجرایی تا کارکنان ) به اهمیت آموزش آگاه باشند .

بنابراین می توان نتیجه گرفت که: یکی از عواملی که تاثیر زیادی بر افزایش بهره وری داشته و می تواند در بهبود آن نقش مهمی را ایفا کند آموزش نیروی انسانی است. تکنیک های نو و طرح های جدید بهبود بهره وری نمی تواند بدون نیروی انسانی آموزش دیده در تمام سطوح سازمان به طور مؤثر ایجاد و یا به کار گرفته شود .

اهداف آموزش پرسنل مطب و کلینیک

اهداف آموزش، انواع، سطوح مهارت‌ها، توانایی‌ها، دانش و نگرش شرکت‌کنندگانی که در برنامه کامل آموزشی شرکت می‌کنند را مشخص می‌نماید.

هدف های مهم آموزش عبارتند از :

– افزایش رضایتمندی در کارکنان و مشتریان

– هماهنگی با تغییرات و پیشرفت های علمی و تکنولوژی در جهان

– هماهنگی با نیازهای جدید جامعه و ارباب رجوع

–  کسب مهارت های ادارکی ، فنی و روابط انسانی

–  کسب نگرش درست و آمادگی برای ایجاد تغییر در سازمان

– اثر بخشی و کارآیی نیروی انسانی

–  افزایش اعتماد به نفس و دستاوردهای فردی

–  فراهم کردن مسیر رشد آتی افراد

–  ارتقاء حس یادگیری

–  کاهش ترس از قبول وظایف جدید

–  مدیریت کار تیمی

–  تبدیل مجموعه به محلی بهتر برای کار و زندگی

– افزایش روحیه نیروی کار

–  همسویی کارکنان با اهداف سازمانی

–  افزایش اعتبار، صراحت و اعتماد در مجموعه

–  کمک به افزایش ارتقاء سازمان از درون

– کمک به کاهش هزینه ها در بسیاری از زمینه ها مانند تولید، امور اداری و پرسنلی و…

آموزش پرسنل خود را فراموش نکنید.

در یک مرکز خدمات درمانی افزایش رضایت بیمار، بسیار با اهمیت است. بیماران امروز انتظار دارند با  احترام  با آنها برخورد شود، یادتان باشد با توجه به رقابت شدید در تمام بخش های بازار، امروزه این امر بسیار مشکل است. فراموش نکنید کارکنان شما و چگونگی برخورد آن‌ها با بیمار، خود تبلیغ بسیار مهمی است. هر حرکت و جمله  آن‌ها برای بیماران موجود و آینده یک تبلیغ محسوب می‌شود.

شما می‌توانید بهترین تبلیغات را برای مجموعه خود انجام دهید اما یک برخورد اشتباه از طرف منشی شما که به تلفن پاسخ می‌دهد، می‌تواند تمامی میلیون‌ها تومان پولی را که برای معرفی شرکت خرج کرده‌اید، به باد دهد. در نتیجه تمام پرسنل شما که به هر نوعی با بیمار در تماس هستند می بایست دوره های مقدماتی و پیشرفته فنون مذاکره، فن بیان، اصول مشتری مداری،CRM ، روشهای نوین بازاریابی و فروش، مهارت های مدیریت فردی و گروهی، آداب معاشرت اجتماعی و تجاری، ارتباط تلفنی موثر و دوره هایی از این دست را طی کنند تا به ابزارهای ارتباطی نوین در مواجهه با مشتریان مسلح گردند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

اثر استراتژی نقشه سفر بیمار بر وفاداری بیمار

مراقبت و درمان دلسوزانه بیماران

اخلاق پزشکی در مدیریت مطب و کلینیک

راههای ساده مدیریت پرسنل مطب و کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

اثر نقشه سفر بیمار استراتژی بر وفاداری بیمار

همیشه در مدیریت مطب و کلینیک این پرسش وجود دارد که آنچه که مصرف کننده عادی را به ی بیمار وفادار تبدیل خیواهید کرد چه چیزی است؟ چگونه میتوان بیماران را به گونه ای جذب کرد کیه تنها از خدمات درمانی یک مرکز بهره ببرد؟

در این مقاله به شما نشان می دهیم چگونه با کمک نقشه سفر بیمار میتوان ذهنیت بیماران را به گونه ای تغییر داد تا بیمار از میان انبوه مراکز درمانی فقط به یک مرکز درمانی وفادار بماند. این نکته را خاطر نشان می کنیم بدون درک فرآیندهایی که بیمار در تعامل با مرکز درمانی با آنها روبه رو است، امکان دارد استراتژی و تولید محتوا اشتباه را در نظر بگیرید و حتی مخاطب هدف خود را اشتباه در نظر بگیرید.

یک نمونه را برای آشنایی بهتر با ساز و کار نقشه سفر بیمار با هم مشاهده می کنیم:

در این مثال بیمارانی را که به هدف کاهش وزن قصد عمل جراحی دارند را بررسی می کنیم:

این افراد معمولا اضافه وزن خود را انکار می کنند در ضمن تلاش می کنند به شیوه های مختلف وزن خود را کاهش داده، شکست بخورند و دوباره این چرخه را شروع کنند. در ضمن فکر می کنند عمل جراحی راه حل سریع برای کاهش وزن است. دنبال موفقیت هایی زود بازده هستند یعنی بدون اینکه سختی و دشواری متحمل شوند وزنشان را خود به خود کاهش دهند!

خُب مدیریت مطب و کلینیک  چطور برخورد کند تا بیماران را به برند خود وفادار کند. برای این کار باید مسیر حرکت بیماران یا نقشه سفر بیمار را شناسایی کرده و برای هر گام برنامه ای داشته باشید.

گام اول: نا آگاهی

در مرحله ناآگاهی، مخاطبان شما خودشان نمی دانند که به خدمات پزشکی یا درمانی نیاز دارند. هدف اصلی شما در این گام، آگاهی رسانی است. شما به عنوان مدیریت مطب و کلینیک بدون اینکه نسبت به مرکز درمانی خود و خدماتی که ارائه می دهید جانبدارانه صحبت کنید، باید مخاطبانتان را به بهره گیری از این خدمات تحریک کنید. حتی اگر بیماران به طور مستقیم در پی استفاده از خدمات درمانی نیستند، باید غیرمستقیم آنان را به این کار سوق دهید

آگاهی رسانی

در مثال ما، اقدام به آگاهی رسانی به فردی که اضافه وزن دارد نمایید، بدون اینکه خیلی مستقیم به تبلیغ مرکز درمانی خود بپردازید. شما می توانید به روش های علمی درمان این بیماران اشاره کنید. برای این کار می توانید از خبرنامه ها، نشریات علمی و آموزشی، بروشورهای آموزشی و ... بهره ببرید. البته فراموش نکنید فردی که نسب به وضعیت سلامت خود و روش های درمانی آگاهی کافی ندارد، نمی تواند یک بیمار وفادار به برند شما باشد.

اثر گذاری اجتماعی

این بخش از کار کاملا در اختیار شما نیست و بخش های مختلف جامعه بر ذهنیت بیمار اثر گذارند. مانند برنامه های تلویزیون، کمپین های سلامتی، بازخورد اطرافیان به یک فرد دارای اضافه وزن، مشکلات افراد دارای اضافه وزن که همواره گوشزد می شود، همه  در تغییر ذهنیت افراد دارای اضافه وزن و تلاش برای برون رفت از این شرایط موثر است.

شما می توانید کمپین بازاریابی خود را هر زمان و هر جایی که امکان ورود داشتید متمرکز کنید و از رسانه ها یا شبکه های اجتماعی کمک بگیرید و محتوای با کیفیت و معتبر ایجاد کنید. مخاطبان پیام ها و رسانه شما را به عنوان منبع موثق در نظر گرفته و به توصیه های آن اعتماد می کنند. 

گام دوم، اندیشیدن

در این گام، بیماران در مورد اطلاعاتی که به دست آورده اند، می اندیشند. آنان سب -سنگین خواهند کرد که آیا بهره گیری از خدمات درمانی که به آنان معرفی شده، برایشان سودمند خواهد بود یا خیر؟ برای مثال شیوه های مختلف کاهش وزن را بررسی خواهند کرد. چون نمی دانند یک رژیم غذایی سخت برای آنها موثر است یا جراحی.

احساس آرامش

بهتر است با بیماران احساس عاطفی برقرار کنید. از دو راه این کار را انجام دهید. نخست می توانید محتوایی الهام بخش ارائه دهید که از نقطه نظری مهم و قدرتمند  برای نشان دادن ویژگیهای خدمات شما بهره ببرد. دوم با داستانگویی، آنان را با خدمات مرک درمانی خود آشنا کنید. داستانهایی را بگویید که نشان میدهد چگونه بیماران شما بر مشکالت خود غلبه کرده اند بگویید که چگونه مرکز درمانی شما مشکلات، خواسته ها و نگرانی های بیماران را درک می کند و برای رفع آن در تلاش است. داستان مراکز درمانی، جنبه ملموس، انسانی و اثر گذار دارند.

بازنگری تصورات ذهنی

آنان آنچنان به مشکالت خود خو می کنند که باور نمی کنند می توانند به سطح بهتری از زندگیی و سلامت دست پیدا کنند. باید نشان دهید که این کار از مرک درمانی شما برمی آید. مدیریت مطب و کلینیک می توان کمپینی ایجاد کند تا به بیماران نشان دهیم که پس از عمل جراحی  بیماران چه کارهایی را می توانند انجام دهند کیه قبلا نمی توانستند.

گام سوم، برنامه ریزی

در این گام بیمار در حال بررسی روش های برای حل مشکل خود می باشد و می داند که ممکن است به کمک پزشکی و روش های درمانی نیاز داشته باشد. هر چند هنوز به اینکه از خدمات مرکز شما استفاده کند تعهدی ندارد. وظیفه شما در این گام این است که به بیمار نشان دهید مرکز درمانی شما به چه شیوه هایی و با چه ویژگی هایی می تواند مشکل او را حل کند.

تعهد

بیمار عمل جراحی را برای کاهش وزن خود انتخاب کرده ولی هنوز تعهدی برای استفاده از خدمات درمانی مرکز شما ندارد بلکه در حال جستجوی برای یافتن بهترین گزینه برای این کار است.

هدف مدیریت مطب و کلینیک ایجاد انگیزه در بیماران برای تعهد به برند شما یا مرکز درمانی است. این کار می تواند از ثبت دیدگاه در مورد یگ مقاله یا ویدیو شروع شیود و یا با دریافت اطلاعات بیمار مانند پر کردن ی فرم نظرسنجی، ثبت شماره تلفن بیمار، ارائه نوبت برای ویزیت، ارائه خدمات مشاوره ای و یا حتی دعوت به شرکت در یک دوره آموزشی رایگان پیرامون عمل جراحی، تعهد بیمار نسبت به برند شما افزایش می یابد.

گام چهارم، اقدام

در این گام بیمار برای انجام عمل جراحی تصمیم جدی گرفته است اما هنوز در مورد اینکه شما این عمل را انجام دهید تصمیمی نگرفته است. بیمار به محرکی نیاز دارد تا تصمیم خود درباره استفاده از خدمات مرکز شما قطعی کند. شما باید تغییراتی ظریف در شیوه تفکر آنان به وجود آورید تا آنها تصمیم نهایی را بگیرند.

جایگزینی مثبت

باید به بیماران اطمینان خاطر بدهید که عمل جراحی در مرکز شما به بهترین شکل صورت می گیرد. افکار منفی را از آنها دور کنید. با برگزاری کلاس در مورد عمل، آمادگی پیش از آن و مراقبت های پیش از عمل آگاهی رسانی کنید. و در کل به آنها نشان دهید که مرکز شما در همه ی مراحل، در کنار بیماران و پشتیبان آنان خواهد بود.

کنترل محیطی

برای مثال بیماری که آماده انجام عمل جراحی کاهش وزن است، بخواهد جراحان، پزشکان و کارکنان مرکز درمانی شما را بشناسد و یا با بیمارانی که از خدمات مرکز درمانی شما بهره برده اند، از نزدیک آشنا شوند. مدیریت مطب و کلینیک با این کار کمک می کند این اتفاق رقم بخورد؛ چرا که به این شیوه احتمال بیشتری دارد که بیمار را راضی کنید تا از خدمات برند شما استفاده کند.

هدیه

پس از دیدار حضوری با بیمار بهتر است به داده هدیه های تبلیغاتی مناسب یک حس مثبت همراه با قدردانی در آنها ایجاد کنید. هدایایی مانند وسایل مراقبت های پزشکی و بهداشتی مانند کیسه آب گرم، کیف کمک های اولیه، وسایل ورزش و تناسب اندام.

گام پنجم، فروش و خدمت رسانی

اکنون مخاطب شما دیگر بیمار مرکز درمانی شما شده اشت و از خدمات شما بهره گرفته است. حال باید او را از یک مصرف کننده عادی به یک فرد وفادار به برند خود تبدیل کنید.

روابط همه جانبه

اگر شما فقط بر تخصص پزشکان تمرکز داشته باشید، بیمار را تنها به پزشکان خود وفادار کرده اید. پس همه بخش های خدماتی و درمانی مرکزتان باید کارشان را به خوبی انجام دهند تا به بهترین شکل به بیماران خدمات بالینی مناسبی ارائه شود.

کسانی که با کمک مرکز درمانی و برند شما به بهبودی رسیده اند، بهترین طرفداران برند شما خواهند شد. پس فراموش نکنید که همواره روی مدیریت تجربه بیماران تمرک کنید تا آنان را تحت تاثیر قرار دهید

گام ششم، وفادری

در این گام، بیماران صد در ضد از خدمات درمانی شما بهره می برند و به برند شما وفادار شده اند. برای اینکه مخاطبان را در این وضعیت نگه دارید باید در قبال این رفتار، پاداش هایی را برای ایشان در نظر بگیرید.

تشویق

هر چند مرکز درمانی و پزشکان توجه چندانی به این نکته نمی کنند ولی تشویق بیماران برای وفادار نگه داشتن بیماران به برند شما الزامی است. می توانید با راه اندازی باشگاه مشتریان اقدام کنید. حتی با ارسال پیام به آنها نشان دهید که بهبود سلامتی آنان دغدغه مرکز درمانی شما است.

برای آنها کلاس های آموزشی سبک زندکی سالم برگزار کنید تا به روند بهبود تناسب اندام به ایشان کمک کنید. اگر بیماری در مسیر بهبودی تلاش بیشتری می کند وی را تشویق کنید. همه این نکات یک بیمار عادی را به یک بیمار هواخواه برند شما تبدیل می کند.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

مدیریت کارمندان در راستای جذب بیمار

مدیریت تجربه بیمار

مدیریت ارتباط با بیمار ویژه دندانپزشکان

داروخانه دیجیتال

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

مدیریت کارمندان در راستای جذب بیمار

موفقیت هر تشکیلات، حاصل انتخاب مناسب افرادی است که برای کارهای مهم و کلیدی برگزیده می شوند. اهمیت نقش کلیدی منابع انسانی در سازمان های پیشرفته ی امروزی به حدی است که محققین اثربخشی تمام تکنیک ها و تاکتیک ها را نهایتا به عامل انسانی نسبت می دهند زیرا معتقدند استفاده ی درست از نرم افزارها و سخت افزارها در هر رشته باعث کارآمدی و بهره وری آن می شود.

مدیریت رفتار کارمندان و نحوه برخورد با مشتریان و کاربران از مهم ترین دغدغه های مدیران ارشد شرکت ها و مجموعه ها است.

 کیفیت خدمات کلینیک شما، تاحدودی به روش برخورد کارکنان شما با بیمارتان بستگی دارد. بنابراین لازم است که از این منظر روش مدیریت کارکنان خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید و آن را بررسی کنید. آیا مدیریت مطب و کلینیک به نیازهای خاص کارکنان مطب یا کلینیک توجه می‌کند و به این ترتیب برعملکرد کارکنان شما تأثیر می گذارد.

آثار مدیریت صحیح کارکنان، بی شمار است و فراتر از برخوردهای تعاملی با دیگران می‌باشد. کارکنان با انگیزه، برخوردها و ارتباطات میان بیماران و مطب یا کلینیک را تسهیل و به صرفه می کنند. در واقع، ارتباط تنگاتنگی بین انگیزش کارکنان و بهره‌وری آنها وجود دارد.

نیازهای مختلف بخش خدمات

غالب کسب و کارهایی که از طریق کارکنان خود، خدمات برتر ارائه می کنند، مورد توجه و تقدیر قرار می گیرند. این کسب و کارها دایماً روش های مدیریت کارکنان خود را ارزیابی می کنند. کسب و کارهای دیگر نیز روش های جذب نیرو، آموزش، پرورش و انگیزش کارکنان را بررسی و تجزیه و تحلیل می کنند تا به بهترین روش برای مدیریت کارکنان بخش خدمات خود دست یابند. گاهی اوقات مشخص می شود که همیشه تقلید از فنون متداول و مورد استفاده دیگر کسب و کارها مؤثر نمی باشد. بنابراین مدیریت، شتابان و با دستپاچگی این ناکامی را معلول تفاوت میان بخش های مختلف خدمات می نامد.

خوب بودن شیوه مدیریت کارکنان نه ارتباطی به بخش صنعتی دارد و نه به شیوه آموزش و نه به فرهنگ کشوری که یک روش قبلاً در آن جا استفاده شده است، بلکه به ماهیت خدمات عرضه شده بستگی دارد. این ارتباط را می توان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد:

  • استمرار (و تناوب) تماس‌ها
  • عمق تعاملات میان مشتریان و کارکنان

استمرار تماس ها

هر چه مدت زمان تماس میان مشتری و کارکنان سازمان بیشتر باشد، تناوب تماس ها نیز بیشتر خواهد شد.

عمق تعاملات

در بسیاری از موارد، اگر چه تماس میان کارکنان کلینیک و بیماران طولانی است، اما گرم و عمیق نیست. در اغلب موارد تعامل میان کارکنان و بیماران تنها به رد و بدل چند کلمه یا تبادل اطلاعات در خصوص خدمت محدود می شود. کارکنان مطب یا کلینیک باید بیماران خود را ارزیابی کنند، نیازهای او را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند، مشکلات را شناسایی کنند، راه حل ها را پیدا و ارائه کنند و به شکایت ها رسیدگی کنند.و به طور کلی در هر خدماتی که نیازمند تعاملات عمیق باشد نیازمند کارکنانی است که پشتکار داشته باشند، بتوانند سریع تصمیم بگیرند و عمل کنند.

 با توجه به دو بُعد عمق و استمرار، می توان چهار نوع خدمات را تصور کرد که هر یک نیازمند اعمال روشی خاص در مدیریت کارکنان مطب و کلینیک وجود دارد.

بهتر است این چهار نوع خدمات را به ترتیب، بررسی کنیم:

خدمات مخصوص: با بیماری که اتفاقی و نامرتب مراجعه می کند و تمایس های او با کارکنان مطب و کلینیک کوتاه است، به گونه ای برخورد می شود که احساس می کند فردی خاص است. ممکن است که بیمارکه با کارکنان مطب و کلینیک تماس می گیرد مشکلی داشته باشد یا حال خوشی نداشته باشد و به دنبال فردی می گردد که با او گپ بزند. به هر حال او دوست دارد که به درد دل او گوش بدهد و با سر تکان دادن و کارهایی این چنین گفته هایش را تأیید کند.

خدمات صمیمی: در این نوع خدمات، کارکنان نه تنها باید استقلال و اختیار کافی داشته باشند و به موقع واکنش نشان بدهند، بلکه باید بتوانند رابطه ای صمیمی با بیمار برقرار کنند. در این مورد، مهارت های اجتماعی خوب مثل خوب گوش دادن، توجه به نیازهای آنها و همدلی و همدردی با آنها به همراه روابط مستمر و مداوم اهمیت بیشتری دارند.

مرکز خدمات : در این حالت، تعامل بین طرفین کوتاه و سطحی است. نیازی نیست که کارکنان اطلاعات گسترده ای در خصوص خدمات یا بیماران داشته باشند. در واقع در این نوع خدمات، وجود کارکنان ماهر آخرین فاکتور مورد نیاز مطب و کلینیک است. در این حالت اهمیت جملاتی که در برخوردهای میان کارکنان و بیماران رد و بدل می شود کمتر از دیگر جنبه های تعامل از قبیل مؤثر بودن مراودات و برخوردهای فیزیکی مثل طرز نگاه کردن و جو حاکم بر روابط طرفین است.

زنجیره خدمات: در این نوع از خدمات، ثبات رفتار کارکنان در همه جا و همه وقت نقش بسیار مهمی در جذب بیمار دارد. تمام کارکنان باید در خصوص کلینیک و خدمات آن اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند به پرسشهای مشتریان به خوبی پاسخ بدهند، به شکایت های آنها رسیدگی کنند و مشکلات آنها را رفع کنند. اعمال استراتژی هایی چون گردش شغلی و آموزش مهارت های مختلف به کارکنان می تواند به جلوگیری از ناکامی خدمات مربوط کمک کند. بنابراین خدمات مختلف، روش های مختلف مدیریت کارکنان را می طلبد.

مدیریت کارکنان در بخش های مختلف بر مبنای خدمات

هر کلینیک یا بیمارستانی، معمولاً از بخش های مختفی تشکیل می شود که هر بخش نیازمند روش های خاص مدیریتی خود است. در هر دایره انتخاب کارکنان، آموزش آنها، توسعه شغلی و تفویض اختیار به کارکنان، انگیزش و پشتیبانی به روش های مختلف انجام می شود. در اغلب اوقات، هر بخش خط مشی های منابع انسانی خود را متناسب با سطح خدماتی که ارائه می کند، تعریف و طراحی می نماید. لذا مدیریت مطب و کلینیک باید در ابتدا به واحدهای مختلف توجه کند، سپس با توجه به نیازهای بیمار، سیاست های کاری خود را طراحی کند. مدیریت مطب یا کلینیک باید هنگام طراحی سیاست های پرسنلی کارکنان خود را با توجه به بخش محل کار آنها دسته بندی کنند و سپس هر بخش را به طور مجزا مورد بررسی قرار دهند.

نقش جدید مدیر: مربی

فارغ از این که چه خدماتی ارائه می کنید، کدام دایره از شرکت را مدیریت می کنید، یا بر کدام گروه از کارکنان مدیریت می کنید، نقش شما به عنوان یک مدیر، در طی چند سال اخیر، به کلی متحول شده است. این نقش جدید مانند نقش مربی یک تیم است که تیمش را راهنمایی می کند.

آموزش‌های حرفه‌ای

در یک کلینیک، همه باید یک آموزش دهنده باشند، یعنی دانش، آگاهی و مهارت های خود را به دیگران منتقل کنند. این تنها راه برای داشتن کارکنان ماهرتر و انگیزش آنها از طریق ارائه فرصت هایی برای توسعه فردی است. مدیریت مطب و کلینیک که می داند چگونه باید آموزش دهد به تمام کارکنان توجه می کند و برای همه ارزش قایل است. و هنگام انتقال دانسته های خود به دیگران تحت تأثیر تخته سیاه و جاذبه آن قرار نمی گیرد.

آموزش‌های خصوصی

آموزش شامل توانایی انتقال آگاهی به یک گروه از کارکنان است، توانایی در مقابل دیگران قرار گرفتن و به کار گیری ترکیبی از این تکنیک ها: تکنیک های ارائه، مطالعات موردی، ایفای نقش، بحث و بررسی. از طرف دیگر آموزش خصوصی عبارت است از انتقال آگاهی از یک شخص به شخص دیگر.

روش هایی که در آموزش خصوصی استفاده می شود با روش های آموزش عادی تفاوت دارند. در آموزش خصوصی اساساً سه روش وجود دارد:

گفتن: وادار کردن فرد به گفتن.

انجام دادن: وادار کردن فرد به انجام دادن.

نشان دادن: وادار کردن فرد به نشان دادن.

یک جلسه آموزش عادی برای انتقال اطلاعات، سه تا پنج بار کمتر از یک پروژه آموزش خصوصی زمان می برد. اما آموزش خصوصی بیشتر برای فردی برگزار می شود که نیاز دارد در ساعت به خصوصی درباره یک موضوع خاص به او آموزش داده شود و این در صورتی است که آموزش عادی جوابگو نباشد.

استاد‌کاری

استادکاری عبارت است از کمک به تیم و اعضای آن تا بهترین استفاده را از سازمان ببرند و و به درستی کارشان را انجام دهند. به عبارت دیگر همه چیز باید دقیقاً روشن بشود: قواعد بازی، فرهنگ سازمانی، توجیه کارکنان در توجه به دیگر واحدها، بخش ها یا افراد دیگری که ممکن است به آنها در انجام کار یا پیشرفت کار کمک کنند. این روش با فراهم آوردن شرایط سازمانی لازم به تیم کمک می کند.

مشاوره

مشاوره به اعضای تیم کمک می کند تا مشکلات را حل کنند. مشاوره می تواند در تعیین اهداف و تعریف مشکلات به ما کمک کند. (یعنی شکاف آنچه که هست و آنچه که باید باشد). مشاوره به تعریف راه ها و روش های حل مشکل و مسئولیت های اجرایی کمک می کند. مشاوره مستلزم توانایی فرد در کمک به کار کنان برای تمرکز روی محورهای اساسی است و قواعد و ضوابط معینی را به آنان گوشزد می کنند. به عنوان مشاور، مدیریت مطب و کلینیک به منبعی تبدیل می شود که برای کمک به تصمیم گیری به او مراجعه می کنند.

ارزیابی

هدف از ارزیابی، اعلام نظر در خصوص عملکردهای مثبت و منفی است. ارائه گزارش های سالانه بدون بازتاب و اعلام نظر مستمر بیهوده اند. ارزیابی نه تنها کارکنان را بر می انگیزد بهتر کار کنند، بلکه نقاطی را که نیاز به بهبود دارند نیز مشخص می سازد. در حالی که می توان تقدیر و تشکر بیمار از کارکنان را منتشر ساخت، سرزنش ها و انتقادها را باید به طور خصوصی رسیدگی کرد. شما می توانید با نگاه به شیوه برخورد کارکنان مطب و کلینیک در بررسی انتقادات بیماران درباره دیدگاه مطب یا کلینیک به خوبی قضاوت کنید.

الهام

الهام عبارت است از ارائه تصویری روشن از آینده، فراهم آوردن فرصت های آموزشی  و فرصت های ارتقای شغلی برای کارکنان. با بررسی عملکرد گذشته مطب و کلینیک و دلیل و چرایی انجام کارها، فعالیت های تیمی کارکنان معنا و مفهوم می یابد. به عبارت دیگر همه در فعالیت های روزانه مشارکت دارند. ارائه یک تصویر روشن از آینده مستلزم داشتن وق و اشتیاق، بلند پروازی، قدرت تخیل و مهارت توصیف و بیان آن چیزهایی است که وجود ندارند.

این روش ممکن است در کوتاه مدت جواب بدهد، اما مانع رشد کارکنان می شود؛ کارکنان فقط مانند آدم ماشینی آنچه را که به آنها گفته می شود اجرا می کنند. در صورت بروز یک موقعیت جدید یا پیش بینی نشده دیگر نمی دانند که چه باید بکنند و چگونه رفتار کنند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

مدیریت تجربه بیمار

مدیریت ارتباط با بیمار ویژه دندانپزشکان

داروخانه دیجیتال

ایجاد مزیت رقابتی پایدار در خدمات درمانی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

مدیریت تجربه بیمار

مدیریت تجربه مشتری از آن موضوعات مهمی است که چند سالی است پای خود را به بحث‌های جدی بازاریابی و تبلیغات وارد کرده و هر روز به طیف و دامنه کاربردهای آن افزوده می‌شود. در بازاریابی پزشکی هم مقوله مدیریت تجربه بیماران مطرح است. این موضوع بسیار جدی‌تر از آن است که به آن به شکل یک برنامه لوکس و اضافی در ارائه خدمات بازاریابی پزشکی و مدیریت کلینیک نگاه شود. با وجود فناوری‌های متعددی که این روزها در دسترس قرار دارد، کوتاهی در ارائه برنامه‌ای مناسب برای مدیریت تجربه بیماران اصلا پذیرفتنی نیست. در زمینه مدیریت تجربه بیمار باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

1. خواسته های بیماران را بشناسید.

وضعیت مخاطبان شما در بازاریابی پزشکی با مخاطبان و مشتریان در زمینه‌های دیگر کاملا فرق می‌کند. در این جا دیگر بحث، بجث جان و سلامتی انسان‌هاست. اگر مشتری به خوبی از وضعیت خدماتی که ارائه می‌شود، رضایت نداشته باشد، علاوه بر اینکه به مجموعه کاری‌تان ضربه وارد می‌شود، مقوله اخلاق هم پا پیش می‌گذارد. ناتوانی در جلب رضایت و ایجاد رفاه برای بیمارانی که به شما اعتماد کرده بودند از نظر اخلاقی نادرست است و برای مدیریت کلینیک به تدریج مخدوش شدن برند و اعتبار را به همراه خواهد داشت. پس تا جایی که می‌توانید در شناخت انتظارات مشتری کوشا باشید و سعی کنید نظر رضایت آنها را جلب کرده و حتی پا را فراتر گذاشته و کمی از انتظاراتی که از شما دارند، فراتر بروید.

2. قدرت پذیرش نواقص را داشته باشید.

موضوع مهم دیگر در مدیریت تجربه بیماران به مقوله انکار می‌پردازد. منظور از انکار چیست؟ منظور این است که اگر  مدیریت کلینیک می‌خواهد مدیریت تجربه بیماران را به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنید باید بپذیرید که در بخش‌هایی از کارتان نقص وجود دارد. با بیماران مقابله نکنید و یاد بگیرید تنها در صورتی موفق خواهید بود که بیماران و مراجعین از شما راضی باشند. پس اگر می‌خواهید هزینه‌ای که برای بازاریابی پزشکی صرف می‌کنید، نتایج معقول و مناسبی برای‌تان به همراه داشته باشد، باید بهانه‌تراشی نکنید و با بهره‌مندی از سیستم تحقیقات بازاری مؤثر از نظرات منفی مخاطبان و مراجعین خود مطلع شوید. نخستین گام برای رفع هر مشکلی، پذیرش آن است.

3. از تمام امکانات در دسترس خود بهره بگیرید.

برای مدیریت تجربه بیماران از تمام ابزارهای فناوری جدید بهره ببرید. مثلا هر چقدر وبسایت، اقدامات و برنامه‌های بازاریابی ایمیلی و موبایلی را جدی‌تر پیگیری کنید، مخاطبان بیشتری به سوی شما جلب و جذب خواهند شد. فرض کنید، قرار است بازاریابی پزشکی و مدیریت تجربه بیمار را از طریق فضای مجازی کنترل و مدیریت کنید. در این صورت باید با طراحی استراتژی‌های مناسب، مخاطبی که شما را از طریق فضای مجازی پیدا کرده به سمت مجموعه‌تان بکشانید. محتوایی که تولید می‌کنید و شیوه ارائه آن باید به شکلی باشد که مخاطب یا همان بیمار برای پیگیری شما و رسیدن به مجموعه‌تان، کوچکترین زحمتی را متحمل نشود.

۴. استراتژی‌ها و برنامه‌های منعطف داشته باشید.

بعضی از مجموعه‌ها برای بازاریابی پزشکی و به تبع آن، مدیریت تجربه بیماران از زیرساخت‌ها و برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که هزینه بسیار بالایی نیاز دارند. این هزینه‌های به شدت زیاد اگر برای سیستمی نامنعطف خرج شود، چیزی جز ضرر و زیان به همراه نخواهد داشت. در روزگار امروز که هر لحظه، فناوری تازه‌ای پا به بازار می‌گذارد، استفاده از سیستمی نامنعطف اصلا ایده خوبی نیست و باعث می‌شود تا از موج تغییرات جا بمانید.

۵. خدمات را برای بیماران سفارشی‌سازی کنید.

در مدیریت کلینیک سفارشی‌سازی خدمات برای بیماران در هر کسب و کاری به شدت توصیه می‌شود. این روزها که به کمک تحقیقات بازار و پایگاه‌های داده امکان دست‌یابی به اطلاعات درباره بیمار بیش از پیش شده و بهتر و ساده‌تر می‌توان بیماران را شناخت، باید تلاش کنید در اقدامات بازاریابی خود جایی برای شخصی‌سازی سفارش بیماران باز کنید. البته ارائه پیام‌های شخصی‌سازی شده برای هر مخاطب نیاز به تحقیق و طراحی دقیق دارد. اگر این پیام‌ها نامربوط باشند یعنی برای مخاطب هیچ ارزش خاص و اضافه‌ای ایجاد نکنند، چیزی جز ضرر برای‌تان به دست نخواهد آمد.

6. به مدیریت تجربه پرسنل و کارکنان نیز توجه کنید.

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که مدیریت کلینیک در مدیریت تجربه بیماران باید در نظر داشته باشد، آموزش به کارکنان و پرسنل است. اگر بهترین اقدامات بازاریابی پزشکی را هم طراحی و تدوین کرده باشید اما در توجیه کارکنان و پرسنل مرکز خدماتی-درمانی موفق عمل نکرده باشید، هیچ نتیجه‌ درخوری دریافت نخواهید کرد. پرسنل شما در همه بخش‌ها و سطوح باید با استراتژی‌هایی که برای مدیریت تجربه بیماران در نظر گرفته‌اید کاملا آشنا باشند. یکپارچگی و هماهنگی میان اعضای مجموعه است که می‌تواند شما را به موفقیت نهایی و محسوس نزدیک کند.

۷. نبض بیماران خود را در دست بگیرید.

برای مدیریت تجربه بیمار کافی است، به اصول و اساسی که بیماران را راضی و خشنود نگه می‌دارد، توجه داشته باشید. مثلا سرعت عمل در ارائه خدمات به بیماران، راهنمایی درست و دقیق و… از اصول اولیه جلب رضایت بیماران هستند که با کمک روش‌های متنوع بازاریابی پزشکی و مدیریت تجربه می‌توانید، آنها را پیاده‌سازی کنید. برای مثال، حضور قوی مجموعه پزشکی شما در سطح فضای مجازی می‌تواند به راحتی مخاطب یا همان بیمار را به سمت‌تان سوق بدهد. حال اگر خدماتی مانند وقت دادن به بیماران یا ارائه مشاوره‌های نخست به او هم از طریق مجازی قابل پیگیری باشد، یعنی گام‌های نخست در مدیریت تجربه کارکنان را به خوبی پیش برده‌اید.

نتیجه گیری

مدیریت تجربه بیمار به معنای ایجاد تعامل با بیمار از اولین ثانیه‌های ارتباط تا حتی بعد از تعامل‌تان با اوست. حالا که انواع خدمات و محصولات رنگارنگ در بازار ارائه می‌شوند و قدرت چانه‌زنی بیش از هر زمان دیگری شده است، باید با مدیریت تجربه‌ای که برای او شکل می‌دهید در ذهن و قلبش نفوذ کنید تا شما را در میان گزینه‌های مختلف و متنوع فراموش نکند. دریافت سهمی از ذهن و قلب بیمار هم نیاز به مراقبت دارد و این یعنی مدیریت تجربه بیماران یک فرایند است. فرایندی طولانی‌مدت و پیچیده که نیاز به شناخت حرفه‌ای اصول بازاریابی پزشکی دارد. برای موفقیت در این زمینه حرفه‌ای رفتار کنید تا نتایج مطلوب بگیرید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

بررسی ارتباط رفتار کادر پزشکی با رضایتمندی و وفاداری بیماران

مدیریت ارتباط با بیمار ویژه دندانپزشکان

داروخانه دیجیتال

ایجاد مزیت رقابتی پایدار در خدمات درمانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

موارد موثر در اجرای موفق تله مدیسین

 هدف این نوشتار تعریف تله مدیسین (Telemedicine) یا پزشکی از راه دور است اینکه چگونه انجام می گیرد ؟چه مواردی در اجرای موفق تله مدیسین مؤثر است؟ و چه محاسن و منافعی دارد ؟ 

منظور از تله مدیسین استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در  پزشکی است با این هدف که بتوان خدمات پزشکی را از راه دور و بدون نیاز به ارتباط معمول و رو در روی بیمار و  پزشک ارائه کرد که این امر مستلزم انتقال متن، تصویر، صوت، ویدئو و یا سیگنال های تبدیل شده الکتریکی است.تله مدیسین یک اصطلاح کلی است که شامل بکارگیری تکنولوژیهای مختلف و استفاده از شبکه های ارتباطی جهت ارتباط بین مراکز درمانی و آموزشی مختلف است .

انجمن تله مدیسین بریتانیا، تله مدیسین را چنین تعریف می کند : ارائه خدمات درمانی در جایی که فاصله، فاکتور مهمی محسوب می شود ، توسط متخصصان حرفه ای با استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات برای تبادل اطلاعات صحیح در زمینه تشخیص، درمان و پیشگیری بیماریها و تحقیقات، با بهره گیری از جدیدترین دستاوردها در زمینه خدمات درمانی در راستای تامین هر چه بیشترسلامت افراد.

یک سیستم تله مدیسین یا پزشکی از راه  دور از چهار قسمت مختلف تشکیل می گردد:

1. تکنولوژِی : شامل وسایل ارتباطی و دستگاههای جانبی

2.شبکه های ارتباطی

3.استفاده کنندگان (بیماران و کادر پزشکی )

4.قوانین و مقررات

 هر یک از موارد بالا در جهت اجرای موفق تله مدیسین باید بصورت کامل و یکپارچه در نظر گرفته شوند.

تکنولوژی :

فناوری هایی که در پزشکی از راه دور بکار می روند شامل سخت افزار ها و نرم افزار و همچنین یک سری از دستگاههای جانبی است که جهت انجام فعالیتهای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد . اشکال متنوعی از تکنولوژی در پزشکی از راه دور کاربرد دارند . مانند :

تلفن ، تلفن تصویری ،کامپیوترهای شخصی سیستمهای ویدئو کنفرانس و سیستم های ذخیره و ارسال و به شکل کاملا حرفه ای پکیج های پزشکی از راه دور

وسایل جانبی یک قسمت مهم از سیستم های پزشکی از راه دور را وسایل جانبی تشکیل می دهند. این وسایل و دستگاه ها می توانند به سیستم اضافه و یا به آن متصل شوند و امکان انتقال حرفه ای تصاویر فیلم و صدا از اعضاء بدن را فراهم می کنند .

شبکه های ارتباطی 

دومین قسمت اصلی یک سیستم تله مدیسین ،شبکه های ارتباطی هستند. این ارتباطات الکترونیکی هستند که امکان اتصال وسایل فوق را میسر می سازند، اشکال مختلفی از شبکه های ارتباطی وجود دارند شبکه های قدیمی تلفن ، خطوط تلفنی دیجیتال مانند سوئیچ ها و شبکه های دیجیتال اختصاصی مانند  ( Asynchronous Transfer Mode (ATMو میکروویو ها و شبکه های ماهوارهای و همچنین اینترنت.
از هریک از این شبکه ها میتوان جهت ارسال اطلاعات استفاده کرد.هرچند هریک دارای محاسن و معایب مخصوص به خود می باشند . انتخاب مناسب ترین شبکه جهت فعالیت مورد نظر به عوامل متعددی مانند پهنای باند مورد نیاز و نوع ارتباط بین دو نقطه مورد نظر و هزینه شبکه مورد نظر در آن منطقه و نیز امکان ارائه خدمات پشتیبانی محلی بستگی دارد .

مردم

حتی اگر یک شبکه مناسب جهت تله مدیسین ساخته باشید امکان استفاده عموم مردم از آن به راحتی میسر نخواهد بود.شبکه های مردمی عاملی بسیار مهم ،حتی مهمتر ازشبکه های ارتباطی الکترونیکی هستند و دقیقا به همین دلیل است که باید استفاده کنندگان از این سیستم را بطور دقیق انتخاب کرده و تحت آموزش و پشتیبانی قرارداد . به عنوان یک اصل ،اکثر افراد نیازمند آموزش در زمینه تله مدیسین هستند .اینکه پزشکی از راه دور چیست ؟ چگونه انجام میشود و برای آنان چه محاسنی در مقایسه با عدم استفاده از آن دارد. اگر مردم استفاده از پزشکی از راه دور را انتخاب کنند انگاه در خود نیاز به آموزش چگونگی استفاده از آن را احساس خواهند کرد. ودرانتها استفاده کنندگان (بهره وران )نیازمندپشتیبانی هستند( به شکل ایده ال 24 ساعت در شبانه روز و هفت روز هفته ) تا اگر با مشکلی مواجه شدند بتوانند سریعا با فردی در جهت حل مشکل ارتباط برقرار کنند .

قوانین و مقررات

پیش از اجرای طرح های تله مدیسین باید موارد حقوقی در این زمینه مشخص گردد .بطور مثال پرداخت هزینه ها، صدور گواهی ها و تعهدات در ار این زمینه به چه صورت امکان پذیراست . سوالی که می تواند مطرح گردد این است که چه کسی هزینه تله مدیسین را وقتی که بیمار و پزشک نزدیک هم نیستند تقبل می کند .اگر اشتباه و یا خطایی در حین انجام این عمل صورت گیرد مثلا اگر در نحوه کار دستگاههای جانبی مشکلی پیش آید و یا دچار خطا باشند چه کسی مقصر است ؟ پزشک متخصص ، بیمارستان ،کمپانی فروشنده دستگاه ها و وسایل جانبی و یا سرویس دهنده شبکه ارتباطی . مسائلی اینچنین هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا نامشخص است .

نحوه کار سیستمهای پزشکی از راه دور

جهت انجام این فعالیتها ابتدا صدا و تصویر آماده انتقال میگردد و پس از تغییر و تبدیل  توسط دستگاه مرکزی و واحد کد کننده منتقل می گردند . این تغیررات معمولا شامل دیجیتال کردن و فشرده سازی صدا و تصویر است و بعد از این مرحله اطلاعات آماده انتقال خواهد بود و به نقطه دیگر که در فاصله مکانی دورتری قرارداد منتقل می گردند.
یکی از محاسن استفاده از اطلاعات دیجیتالی قابلیت فشرده سازی آن می باشد فشرده سازی میزان پهنای باند مرد نیاز را کاهش می دهد و در نتیجه هزینه شبکه ارتباطی نیز کاهش میابد . یک مثال ملموس در این زمینه شاید مقایسه آب میوه و کنسانتره آن می باشد .کنسانتره آب میوه می تواندحمل شده ودر محل دورتر با اضافه کردن آب تبدیل به آب میوه گردد . مشابه این فرایند در این قسمت اتفاق می افتد، اطلاعات دیجیتال فشرده گشته ، منتقل گردیده و سپس بصورت اولیه بر می گردند .

محاسن تله مدیسین

به طور خلاصه، برخی مزایای تله مدیسین، عبارتند از :

صرفه جویی در وقت برای پزشک و بیمار

بهره گیری از بانک اطلاعات بیماران، جهت بررسی روند بهبود بیماری

 استفاده از تجربیات پزشکان و متخصصان، در نقاط دیگر

سهولت تبادل نتایج آزمایشگاهی، تصاویر رادیولوژی و ...

بهبود ارائه خدمات پزشکی به مناطق روستایی و دورافتاده.

افزایش دسترسی به مراقبت های بهداشتی (شهری و روستایی)

بهبود کیفیت مراقبتهای بهداشتی

کاهش خطاهای پزشکی

بهبود دسترسی به اطلاعات، به ویژه در زمینه بیماری های واگیر و همه گیر

تبادل یافته های جدید پزشکی بین پزشکان سراسر جهان.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

تکنولوژی دکتر لینک برای شما بستری هوشمند و امن برای مشاوره آنلاین-TeleMedicine با بیماران خود در سراسر جهان بدون تاخیر و با کیفیت بالا فراهم می کند.

مقالات مرتبط:

موارد وابسته به تله مدیسین

پزشکی از راه دور چیست؟

کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان(قسمت دوم)

کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان(قسمت اول)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک