مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

جلب اعتماد بیمار

یک پزشک دورو و حیله‌گر شانس موفقیت کمی در زندگی تجاری خود دارد. چرا که بیماران تمایل دارند به پزشکانی مراجعه نمایند که قابل اعتماد باشند. اگر شما چند درمان بد انجام دهید، رفته رفته آوازه‌ی بدتان همه جا به گوش می‌رسد. برای اینکه این اتفاق نیفتد شما باید سعی کنید اعتماد بیمار را بدست آورید. در این مقاله با راه‌های جلب اعتماد بیمار برای افزایش تعداد بیماران آشنا می‌شوید.

در ابتدای مسیر مدیریت مطب معمولا بر سر دوراهی صداقت یا دورویی قرار می‌گیرید. بیمارانی که شما را نمی‌شناسند دلیلی برای اعتماد نکردن به شما ندارند. البته به صداقت شما هم ایمان نخواهند داشت.

بر اساس نظر صاحب‌نظران برای اینکه مشاوره‌ی شما قابل اطمینان به نظر بیاید، باید اول اعتماد را در بیمار احتمالی به وجود بیاورید.

با اینکه اعتماد امری لمس ناپذیر و مقیاسی لغزنده است، ولی هنوز هم اقداماتی وجود دارد که پزشک با انجام آنها می‌تواند ارتباط بهتری با بیمار برقرار نموده و اعتماد آنها را به دست آورد. در ادامه به ۹ توصیه‌ی روان‌شناسانه اشاره می‌کنیم تا به کمک آنها بتوانید در کمترین زمان اعتماد بیماران را جلب کنید.

 ۱. ارائه‌ی شواهد اجتماعی

 "اثر ارابه‌ی موسیقی" موجب می‌شود وقتی عده‌ی نسبتا زیادی از مردم به ایده یا چیزی گرایش پیدا می‌کنند، افراد دیگر هم بدون فکر به آن گرایش پیدا کنند. وقتی ما عده‌ی زیادی (به خصوص افرادی که به آن‌ها اعتماد داریم) را می‌بینیم که لباس خاصی را برای پوشیدن انتخاب می‌کنند یا از وسیله خاصی استفاده می‌کنند، ناخودآگاه ما هم به سمت استفاده از آن گرایش پیدا می‌کنیم.

به دست آوردن فواید اثر ارابه‌ی موسیقی و ارائه‌ی اثبات اجتماعی به منظور جذب بیمار، از طریق نمایش توصیه‌نامه‌های بیماران فعلی یا قبلی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام امکان‌پذیر است. آیا به بیمار خود کمک کردید تا چیز کمیاب یا نتیجه‌ی دلپذیری را به دست آورد؟ از او تقاضا کنید از تجربه‌ی خوبی که برایش ایجاد کرده‌اید، در صفحه‌ی شما در شبکه‌های اجتماعی بنویسد تا دیگران هم ببینند. کم‌کم نظر دیگران با خواندن این‌ توصیه‌ها نسبت به شما مثبت‌تر می‌شود (مخصوصا اگر فردی که شما را توصیه کرده با مراجعه‌کننده‌ی جدید شما آشنایی داشته باشد.)

 ۲. برای خود اعتبار به وجود آورید

 انسان به طور طبیعی از چیزهایی که نمی‌شناسد، می‌ترسد. همین ویژگی باعث شد تا در گذشته‌ی دور توسط حیوانات ترسناک و درنده خورده نشویم. آیا خش‌خش آن بوته می‌تواند نشانه‌ای از خطر باشد؟ شاید به جای این‌که فریاد‌زنان و با تکه‌ای چوب به سمتش بدویم، بهتر باشد آهسته و با احتیاط حرکت کنیم

امروزه احتمال شکار شدن ما توسط شیر به طور چشم‌گیری کاهش یافته، ولی احتمال این که توسط پزشکی فریب بخوریم، کم نشده است. از این‌ رو، بیماران با نگرانی به پزشک اعتماد می‌کنند که اعتبارشان اثبات نشده است. فراهم آوردن اطلاعات آماری در مورد پیشینه‌ی عملکرد مثبت شما، می‌تواند از نگرانی بیماران کم کرده و شما را یک گام به جلب اعتماد وی و جذب بیمار نزدیک‌تر کند.

 ۳. با بیمار خود ارتباط چشمی برقرار کنید

 وقتی مردم به کسی دروغ می‌گویند، مسیر چشمشان به سمت‌ زمین یا هر جایی به غیر از چشمان کسی که در حال دروغ گفتن به او هستند، منحرف می‌شود.

هم‌چنین نبود ارتباط چشمی موجب «دلالت ضمنی» منفی می‌شود. «بن دکر» مدیر اجرایی شرکت ارتباطاتی دکر بر اساس مقاله‌ای در وال استریت ژورنال می‌گوید: «افرادی که نگاهشان را زود از شما بر می‌دارند یا از ارتباط چشمی خودداری می‌کنند، معمولا غیر قابل اعتماد، بی‌توجه و عصبی هستند. »

در راه اعتمادسازی نحوه‌ی ارتباط غیرکلامی شما به اندازه‌ی ارتباط کلامی مهم است. البته خیره شدن تمام وقت به چشم بیمار می‌تواند حس ناراحتی در او به وجود بیاورد. یک ارتباط چشمی ۷ تا ۱۰ ثانیه‌ای برای ایجاد ارتباطی همراه با اعتماد و اطمینان توصیه می شود.

 ۴. بحث تجربیات بد را پیش بکشید

 آیا بیمارتان به‌وسیله‌ی پزشک دیگری که در تخصص شماست، فریب خورده؟ بیمار خود را تشویق کنید تا در مورد این تجربه‌ی بد و تاثیرش بر اعتماد به بیماران صحبت کند.

شاید این کار امری «ضدشهودی» به نظر بیاید، اما بیرون کشیدن احساسات منفی بیمار می‌تواند راهی برای جلب اعتمادش باشد. با کاوش در چگونگی ناامید شدنش توسط پزشک قبلی، می‌توانید به او اطمینان دهید که تجربه‌ی بدش تکرار نخواهد شد و شما او را ناامید نخواهید کرد.

مجله‌ی «روانشناسی امروز» در مقاله‌ای عنوان می‌کند اعتماد افراد کم و بیش ریشه در ارتباط‌شان با سرپرست دوران کودکی‌شان دارد. حال نیاز نیست شما در مسائل کودکی بیمار جستجو کنید. ولی اگر بیمار شما ذاتا قابلیت اعتماد کردن ندارد، او را به آرامی متوجه این خصلتش بکنید.

این مقاله در ادامه می‌گوید: «منطق ذهنی ما به‌ شکل خودکار و ناخودآگاه مسائل را تفسیر می‌کند. ما می‌توانیم با کشاندن اتفاقات و مسائل به ضمیر خودآگاه، با روش تفسیر ضمیر ناخودآگاه خود مبارزه کنیم». به عبارتی با مشخص کردن زمینه‌های بدگمانی بیمار، به او کمک می‌کنید تا بر روی نگرشش نسبت به شما و نحوه درمان شما ارزیابی مجددی انجام دهد.

 ۵. ثابت‌ قدم باشید

 اعتماد کامل افراد در یک روز به دست نمی‌آید. این امر می‌تواند روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها زمان ببرد. اما زمانی که فقط دو دقیقه برای جلب اعتماد دارید چه باید کرد؟

صرف‌نظر از زمان، استواری و ثبات قدم عامل کلیدی در اعتمادسازی است. شما باید به همه‌ی وعده‌های خود عمل کنید و در عین حال برای خود اعتبار هم به‌ وجود بیاورید.

 ۶. کاملا به آنها اعتماد کنید

 هر کاری که به صلاح هست انجام بدید و به تصمیمی که می‌گیرید اعتماد داشته باشید. این راهی برای اعتمادسازی است. ولی چرا؟ زیرا نشان دادن اعتمادتان به بیمار، او را نیز به اعتماد کردن به شما تشویق می‌کند.

پدیده‌ی روان‌شناسانه‌ای که در این‌جا اتفاق می‌افتد «اثر پیگمالیون» نام دارد. بر این اساس مردم در برخورد با دیگران متناسب با سطح انتظاراتی که از آنها دارند، رفتار می‌کنند. بنابراین اگر شما فکر می‌کنید فردی قابل اعتماد است، با او به همان شکل برخورد می‌کنید. چون شما مانند آنها با اعتماد برخورد می‌کنید، آنها نیز احتمالا همین اعتماد را در برخورد با شما نشان خواهند داد.

 ۷. در کارتان فرد شایسته‌ای باشید

 این امری کاملا واضح است. اگر شما در کارتان خوب نباشید، بیماران به شما اعتماد نخواهند کرد و حق هم دارند که نکنند. شایستگی پزشک به چه معنی است؟ شایستگی فراتوانایی های خاصی را نیز ضروری می سازد. فراتوانایی ها پزشک را قادر می سازند فراتر از یک درمانگر، قادر به ایفای نقش کلیدی خود در شرایط مختلف باشد.

 ۸. نشان دادن نگرانی واقعی

 بعضی اوقات اعتماد باعث می‌شود افراد جزئیات شخصی از زندگی خود را بازگو کنند یا اطلاعاتی بدهند که چندان جنبه‌ی عمومی ندارند. البته بعید است زمانی این کار را انجام دهند که فکر کنند شنونده اهمیتی نمی‌دهد یا حداقل متوجه حرف‌شان نمی‌شود.

بر اساس مقاله‌ای آکادمیک از دانشگاه ایالت اوهایو خوش‌قلبی به این شکل توصیف می‌شود: «ارزیابی ما نسبت به افراد قابل اطمینان، بر این اساس که آیا آسایش و رفاه ما نسبت به سایر مسائل ما برای‌شان اهمیت کافی دارد». این نکته نقش مهمی در به دست آوردن اعتماد دیگران دارد.

اگر شما برای بیمار خود و مشکلاتش اهمیتی قائل نیستید، پس در حرفه‌ی اشتباهی وارد شده‌اید. بهترین پزشکان کسانی هستند که به بیمار خود و دغدغه‌هایش اهمیت می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند. این توجه واقعی و یکدلی پزشک، نتیجه‌اش جلب اعتماد بیمار است.

 ۹. لبخند بزنید

 اعتماد بحثی جدی است، اما به این معنی نیست که برای جلب اطمینان افراد مجبورید خیلی جدی باشید. حالات غم‌انگیز در شما می‌تواند اثر منفی در جلب اعتماد دیگران داشته باشد. در مطالعاتی مشاهده شد یک لبخند سریع می‌تواند تا ۱۰٪ تمایل به اعتماد کردن را در افراد افزایش دهد.

دوباره باید بگوییم اعتماد در یک روز ساخته نمی‌شود، ولی می‌توان پایه‌های آن را در یک روز ساخت. از راه‌هایی که گفتیم استفاده کنید تا در زمان کمتری برای بیماران خود، پزشکی قابل اعتماد شوید و جذب بیمار داشته باشید.

دکتر لینک همراه همیشگی شما در مدیریت مطب و جذب بیمار

مقالات مرتبط :

بیمار مداری یا بیمار پرانی؟!

اشتباهات مدیریت مطب که به کسب و کار شما آسیب می‌زنند

جذب بیمار به کمک پیگیری درمان

اصول تبلیغات پزشکی برای میخکوب کردن بیماران


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

بیمار مداری یا بیمار پرانی؟!

امروزه رفتارهای اجتماعی ما،آراسته بودن، محیط مطب و بسیاری از گزینه ای دیگر در جذب بیمار تاثیر گذار است. در این میان مواردی وجود دارد که عدم رعایت آنها موجب بیمار پرانی می شود. در این مقاله با شناسایی این موارد گامی موثر در جذب بیمار و ایجاد وفاداری در بیماران حاضر خواهیم برداشت.

1) داشتن مطب کثیف و تاریک

 ظاهر مطب مهم است. تمیزی مطب بیش از تزئینات و لوکس بودن اهمیت دارد. همچنین مراجعین اگر احساس کنند مطب شما کثیف و شلخته است، به انتخاب شما به عنوان درمانگر رغبت نمی‌کنند.نور مناسب مطب به دریافت حس تمیزی و بهداشت توسط بیماران کمک می کند.

2) از بیمارانتان ویزیت دریافت نکنید!

 برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، عدم دریافت حق ویزیت ممکن است در ناخودآگاه بیماران شما را پزشکی سطح پایین و بدون دانش تشخیص جا بیاندازد. حق ویزیت یک حق قانونی است، اگر پزشکی از این حق می‌گذرد مثل رستورانی است که سوپ رایگان با غذا را تبلیغ می‌کند. چندان حس تحسین و احترام در بیمارانتان ایجاد نخواهد کرد.

دریافت ویزیت با جذب بیمار منافاتی ندارد.

3) عدم توضیح طرح درمان به بیمار

 آگاهی در مورد جزئیات درمان، پیش آگهی آن‌ها و درمان‌های جایگزین حق بیمار است و جزئی از فرآیند ویزیت بیمار است. بدون دانستن این موارد، مراجعین شما حس اعتماد به درمان‌های شما نخواهند داشت.

4) هزینه‌های متغیر و نامشخص برای خدمات خود داشته باشید

هزینه‌های درمان از ابتدا باید مشخص و شفاف باشند. اگر بعضی موارد را نمی‌توان از اول مشخص کرد باید حدود هزینه‌های حالت‌های مختلف قابل پیش‌بینی به بیمار توضیح داده شود.

5) بیماران خود را به دلیل وضعیت سلامتیشان شماتت و سرزنش کنید

خیلی از فاکتورهای عامل سلامتی خارج از کنترل افراد است. همان‌طور که ما کشور، نژاد و شهرمان را انتخاب نمی‌کنیم، بیماران ما هم وضعیت دفاعی بدن و سلامتی خود را انتخاب نکرده‌اند؛ بنابراین سرزنش آن‌ها یا یادآوری مداوم وضعیت، کمکی به اصلاح شرایط نمی‌کند. جملهٔ درستی که می‌توانید به کار ببرید این است: به نظرم شما نیازدارید که در روش‌های نگهداری سلامتی با راهنمایی‌هایی که من به مرور خواهم کرد تغییرات اساسی در سلامتی خود به وجود بیاورید!

6) منتظر گذاشتن بیش از حد مراجعین در سالن انتظار :

هیچ کس از منتظر ماندن خوشش نمی‌آید. البته بعضی ویزیت ها الزاماً طبق ساعت پیش نمی‌روند. مسائل پیش‌بینی نشده زیاد ممکن است طی درمان پیش بیاید که ساعات پذیرش مراجعین به طور دقیق مطابق با زمانبندی پیش نرود؛ اما توجه کنید که حق همهٔ مراجعین است که سر ساعت پذیرش شوند و اگر به هر دلیلی این اتفاق نمی‌افتد، کوتاهی از طرف ماست و باید قضیه با توضیح، معذرت‌خواهی و … جبران شود.جذب بیمار با یک متد اخلاقی استاندارد قابل حصول خواهد بود.

7) دستیاران و همکاران مطب خود را جلوی چشم بیماران دعوا کنید:

مشکلات داخلی مدیریتی در همهٔ مطب‌ها وجود دارند اما مراجعین ما قرار نیست از مشکلات داخلی ما با خبر شوند. دستیار و منشی را نباید جلوی بیماران دعوا و بدتر ازآن تحقیر کرد.

بیماران نباید به کادر درمان بی‌اعتماد شوند.

8) صحبت با تلفن در اتاق معاینه :

صحبت با تلفن در حضور بیماران بیش از آنکه تصور می‌کنیم به رابطهٔ ما و بیماران ضربه می‌زند. وقتی که برای مراجعین اختصاص می‌دهیم باید محترم بشماریم و همچنین از صحبت‌های روزمره پشت تلفن مخصوصاً امور مالی و تجاری اجتناب کنیم.

9) به ظاهر خود نرسید:

نامرتب بودن و شلختگی ظاهری خوشایند مراجعین نیست و آن‌ها را در مورد درمان بدبین می‌کند.

10) در نحوهٔ پرداخت بیماران مدارا نکنید:

هیچ پزشکی نمی‌تواند تمامی درآمدش از افراد مرفه و بدون دغدغهٔ مالی باشد. هزینه‌های پزشکی برای بیشتر اقشار جامعه هزینه‌های سنگینی است و ما باید با مردمی که برای حفظ و نگهداری سلامت خود ارزش قائل هستند مدارا کنیم. سرسختی مالی در پرداخت‌ها مخصوصاً نحوهٔ پرداخت موجب می‌شود که تعداد زیادی از مراجعین خود را از دست بدهیم.

11) توضیحات علمی و نامفهوم در مورد درمان بیماران بدهید:

مراجعین باید توضیحاتی دریافت کنند که به طور کامل آن را درک می‌کنند و برایشان مفهوم و روشن است.

12) تبلیغات نامناسب داشته باشید:

تبلبغات گول زننده یا خلافشان و منزلت رشته، شما را از چشم بیمارانتان می‌اندازد و در بلندمدت به زیان شما خواهد بود.

13) بیماران را برای درمانی که مشکل اصلیشان نیست تشویق کنید:

تشویق مراجعین به درمان‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارند یا شکایت اصلی‌شان در زمینه‌های درمان‌های زیبایی کار درستی نیست. بیماران ما باید به این نتیجه برسند که درمان‌های پیشنهادی به نفع آن‌هاست و نه صرفاً خدمات مورد ارائه توسط ما.

ما بازرایاب و فروشنده نیستیم.

14) همیشه در حالت پراسترس و بدون آرامش باشید:

استرس شما به مراجعین منتقل می‌شود. کما اینکه بیماران از آرامش و طمأنینه شما، آرامش پیدا می‌کنند. استرس و دستپاچگی شما همچنین حس عدم تسلط شما در کار را نشان می‌دهد. همچنین بیماران ممکن است این حس را پیدا کنند که احتمال بی‌دقتی و اشتباه در کارشان بالاست.

آرامش شما موجب جذب بیمار می شود.

15) به حرف‌های بیماران گوش نکنید:

یکی از بزرگ‌ترین معضلات رابطه ما و مراجعین این است که ما به حد کافی به بیماران خود گوش نمی‌دهیم. همیشه تصور بسیاری از ما این است که بیماران بیشتر ازآنچه لازم است در مورد مشکلشان صحبت می‌کنند و توضیح می‌دهند درحالی‌که قضیه کاملاً برعکس است. ما در بعضی موارد از گرفتن تاریخچهٔ صحیح از مراجعین خود ناتوانیم و با بیماران کمتر ازآنچه موردنیاز است در مورد شرح‌حال و بیماری‌شان صحبت می‌کنیم. حتی ما می‌توانیم در مورد حس مراجعین خود نسبت به مشکلشان و درمان آن چه‌بسا صحبت کنیم. این قضیه به شکل‌گیری درک صحیح ما از نگرش مراجعین به مشکل و بیماری منجر می‌شود.

تکنولوژی دکتر لینک همراه شما در افزایش "جذب بیمار" و "مدیریت مطب و کلینیک"

مقالات مرتبط:

اشتباهات مدیریت مطب که به کسب و کار شما آسیب می‌زنند

جذب بیمار به کمک پیگیری درمان

پیگیری درمان به کمک دکتر لینک

انواع روش‌ها و ابزارهای مدیریت مطب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

اشتباهات مدیریت مطب که به کسب و کار شما آسیب می‌زنند

آیا شما هم برای مدیریت مطب از نرم‌افزارهای تخصصی آن استفاده می‌کنید؟ چه اشتباهات در کار با این نرم‌افزارها ممکن است به کار شما آسیب وارد کند؟

بر اساس گزارش ارائه‌شده، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ رشد استفاده از نرم‌افزار مدیریت مطب رشد بسیاری خواهد داشت و به سرمایه‌ی جهانی یک میلیارد دلار دست خواهد یافت. با توجه به این‌که مراکز بهداشت و درمان به استفاده از روش‌های آنلاین تولید سرمایه تمایل بیشتری نشان می‌دهند، راه‌کارهای بهینه‌سازی چابک و مقیاس‌پذیر که به ایجاد زیرساخت‌های عملیاتی قدرتمند منتهی می‌شوند، طرفدار بیشتری پیدا خواهند کرد.

بزرگ‌ترین منفعت محصولات نرم‌افزار مدیریت مطب کاهش زمان عملیاتی و قادر کردن پزشکان برای تمرکز بیشتر روی عملکرد علمی است.

نرم‌افزار مدیریت مطب دکتر لینک یک سرویس (Software as a service) نرم‌افزاری است که مجوزدهی شده و متمرکز میزبانی می‌شود. کاربران معمولا با یک حساب کاربری از طریق مرورگر وب به این سرویس نرم‌افزاری دسترسی دارند. این سرویس به یک شیوه‌ی انتقالی برای بسیاری از برنامه‌های پزشکی شامل نوبت دهی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان، نرم‌افزارهای محاسبه‌گر حقوق، نرم‌افزارهای مدیریت پایگاه داده، نرم‌افزارهای مدیریتی و ... مبدل شده است.

ویژگی‌هایی مانند ابزارهای ویدئو کنفرانس، جذب بیمار و ... به بهبود و پیشرفت ارتباطات و همکاری بین کارمندان و اعضای تیم منتهی می‌شود. اما، با وجود توانایی‌هایی نرم‌افزار مدیریت مطب، اگر کار با آن‌ها به‌خوبی انجام نشود ممکن است به افزایش تنگناهای عملیاتی و هدر رفت منابع منجر شود.

اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از نرم‌افزار مدیریت مطب به دست آورید، باید از این خطاها و اشتباه‌ها بر حذر باشید.

۱. نداشتن معیارها و اهداف واضح

محصولات نرم‌افزار به‌عنوان سرویس امکانات بسیاری ارائه می‌دهند که اگر اهداف مشخص و از پیش تعیین‌شده‌ای وجود نداشته باشد، کار کردن با آن‌ها سخت می‌شود. به‌خوبی جستجو کنید و ابزارهایی پیدا کنید که برای سبک کسب و کار شما طراحی شده‌اند. چند نسخه‌ی رایگان این ابزارها را امتحان کنید و ببینید کدام‌یک به شما بهترین نتیجه را می‌دهد. پس از این مرحله بررسی و آزمایش، از قانون DUMB استفاده کنید؛ قانونی که می‌گوید ابزاری که استفاده می‌کنید باید قابل اجرا (Doable)، قابل فهم‌ (Understandable)، قابل مدیریت (Manageable) و سودمند (Beneficial) باشد.

۲. نداشتن آموزش‌های استفاده از نرم‌افزار

این‌که انتظار داشته باشید تمام اعضای تیم شما به‌طور خودکار استفاده از نرم‌افزار مدیریت مطب را یاد بگیرند، اشتباه است. هر کسی مهارت تکنولوژی ذاتی ندارد. معمولا توصیه می‌شود که برای استفاده ازاین‌گونه محصولات، کارمندان به دوره‌های آموزشی فرستاده شوند تا بتوانند به درک صحیحی از عملکرد پلتفرم دست پیدا کنند و بتوانند وظایف خود در نرم‌افزار دنبال کنند و از عملکرد کلی آن اطلاعات جامعی به دست آورند.

آموزش خصوصا در زمانی که یک ابزار در سمت منشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضروری می‌شود. مجرای فروش فاکتورهایی نظیر نگه‌داری و به‌روزرسانی لیست بیماران، کار کردن با ایمیل‌ها، مذاکره با بیمار، مکاتبه و ارسال مطالبات بیمار را در بر می‌گیرد. وقتی حجم کارها زیاد می‌شود، آموزش، شانس رخ دادن خطا را  کاهش می‌دهد.

۳. اولویت‌بندی نکردن وظایف

برای مراکز درمانی که به صورت خدماتی فعالیت دارند، هم‌زمانی مظایف و مدیریت آن‌ها بدون آنکه آشفتگی پیش بیاید کار آسانی نیست. اغلب اعضای تیم درمان ممکن است جذب مراکز درمانی جذاب‌تر اما با اولویت کمتر شوند و بدین ترتیب انجام بعضی وظایف به تعویق بیفتد. یک سیستم مدیریت ارتباط با بیمار و مدیریت مطب می‌تواند به مدیران امکان اولویت‌بندی کارها را برای تمام وظایف انجام دهد.

۴. گم کردن عملکرد پزشکان

با وجود این‌که با کمک نرم‌افزارهای مدیریت مطب امکان دورکاری پزشکان وجود دارد، اما همچنان معضلی برای گزارش عملکرد داخلی باقی می‌ماند. روشن نبودن نحوه‌ی پر کردن گزارش عملکرد یا آگاهی نداشتن شخص از چگونگی انجام کار و ارتباط برقرار کردن با بخش مربوطه از جمله عواملی است که به پدید آمدن این مشکل منتهی می‌شود. این معضل خصوصا در زمانی که مراکز درمانی باید بهره‌وری و کارآمدی پزشک را بررسی کند و در صورت نیاز به آن بها دهد، می‌تواند به یک تنگنای کاری منتهی شود.

برای حل مشکل از ابزارهای کنترل و دنبال‌کننده زمان استفاده کنید. این‌ ابزارها برای کسانی که دورکاری می‌کنند مفید هستند. بدین ترتیب می‌توانید مدت‌زمان صرف‌شده برای انجام هر درمان را اندازه‌گیری کنید. می‌توانید معیاری از تعداد کارهایی که در یک بازه‌ی زمانی یک‌ماهه به پایان رسیده است، به دست آورید و بدین ترتیب یک مقیاس برای اندازه‌گیری کارایی و بهره‌وری در ابتدای هر ماه داشته باشید. با کمک اندازه‌گیر بهره‌وری که در نرم‌افزار مدیریت مطب وجود دارد، می‌توانید یک ارزش‌یابی ماهانه از عملکرد کارمندان داشته باشید.

بدین ترتیب با کمک نرم‌افزار مدیریت مطب می‌توانید به چیزی ورای سیستم‌های گزارش عملکرد سنتی دست یابید.

۵. کمبود ارتباطات

ارتباطات مؤثر، هسته‌ی هر مدیریت خوب است و گذران روزها بدون برقراری ارتباط با سایر اعضای تیم و بیماران برای پیشرفت مضر است و می‌تواند به کسب و کار شما آسیب برساند. اعضای تیم که از قسمت مدیریت ارتباطات بیمار نرم‌افزار مدیریت مطب استفاده می‌کنند، نباید فقط به این دلیل که از یک سیستم مبتنی بر فضای ابری استفاده می‌کنند، احساس جدا بودن کنند. راهنماهای ساده‌ی مدیریت مطب همچون گزارش‌های تحویل دادنی و کنترل منظم موقعیت و ارتباطات فرد به‌ فرد با اعضای تیم، به حفظ انگیزه‌ی کارمندان کمک می‌کند و آن‌ها را بیشتر در جریان امور روزمره نگه می‌دارد.

تنها ثبت‌ نام کردن برای یک نرم افراز مدیریت مطب به کسب نتایج معجزه‌آسا منتهی نمی‌شود. اما می‌تواند بسیاری از فرآیندها را آسان کند؛ به شرط آنکه از اشتباهاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد دوری کنید و بکوشید که به بهترین نتیجه از برنامه‌های مدیریت مطب دست یابید.

تکنولوژی دکتر لینک به شما عزیزان کمک می کند فرآیند مدیریت مطب و ارتباط با بیمار را ساده نموده و از تکنولوژی در مدیریت مطب خود بهترین و بیشترین استفاده را ببرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

انواع روش‌ها و ابزارهای مدیریت مطب

پزشک و چالش های مدیریت مطب

روش های کاهش وقت های کنسل شده در مطب

زمان مناسب برای افزایش نرخ خدمات پزشکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

۵ استفاده ویدئو کنفرانس در پزشکی

پزشکی یکی از مهم ترین شاخه های علمی است. درمان بیماری ها باعث شده تا بشر بتواند در سلامت جسمی به پیشرفت های دیگر علمی بپردازد. افزایش طول عمر انسان مدیون علم پزشکی است. اما این پیشرفت چگونه محقق شد و به کجا خواهد انجامید؟ استفاده از تکنولوژی در علم پزشکی به همان سال های ابتدای ایجاد سیستم های پیشرفته بر می گردد. با اضافه شدن کامپیوتر ها و ابزار اندازه گیری الکترونیک دقیق علم پزشکی قادر شد تا با بهره وری از ابزار مناسب و مسلح شدن به سلاح مناسب به مبارزه با بیماری ها بپردازد. این پیشرفت علم پزشکی در ابزار های ارتباطی نیز خود را نمایان ساخت. در حال حاضر بیمارستان های مجهز جهان از ویدیو کنفرانس برای برقراری ارتباطات استفاده می کنند. اما چرا؟ ویدیو کنفرانس بر روی سطح کیفیت بیمارستان ها چه تاثیری دارد؟ حداقل می توان ۵ مورد استفاده ویدیو کنفرانس در پزشکی را برای پاسخ به این سوال برشمرد.

۱- استفاده از ویدیو کنفرانس برای اتاق icu بیمارستان

بسیار پیش آمده که وضعیت بیماری رو به وخامت رفته و نیاز به حضور دکتر بر بالین او بوده است. اما همیشه این امکان فراهم نیست و هر پزشکی نیز نمی تواند جای خالی پزشک معالج بیمار را پر کند. ویدیو کنفرانس به پزشکان بیمارستان این قابلیت را می دهد تا بتوانند حتی در تعطیلات خود نیز از وضعیت بیمار خود آگاه شوند و دستورات لازم را به پرستاران اتاق icu انتقال دهند. با استفاده از ویدیو کنفرانس نظارت ۲۴ ساعته بر روی بیمار فراهم می شود. اتاق های icu بیمارستان های بزرگ اکنون به این تکنولوژی مجهز هستند و خیال بیماران خود را از نظارت همیشگی پزشک معالج راحت می کنند.

 ۲- ضبط تصویری وقایع

 توضیح اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاد گاهی برای مجرب ترین پرستاران و بهیاران نیز سخت است! اما با ویدیو کنفرانس نیازی به توضیح نیست. یکی از قابلیت های مهم ویدیو کنفرانس ضبط تصویری وقایع است. این قابلیت در علم پزشکی به یکی از مهم ترین ابزار ها بدل شده است. بسیار پیش آمده که نیاز هست تا پزشک اولین ثانیه های وقوع یک اتفاق را ببیند تا بتواند بیمار خود را معالجه کند. با استفاده از ویدیو کنفرانس همه چیز در اختیار پزشک است، حتی از راه دور می تواند وقایع قدیمی را ببیند و نسخه درمانی نیز ارسال کند.

 ۳- گرفتن مشاوره از همکاران

 بهترین پزشکان جهان نیز بسیار پیش آمده تا از همکاران خود در مورد بیماری مشاوره بگیرند. خیلی از بیماری ها نیازمند این است تا چند پزشک مجرب نظر خود را به اشتراک بگذارند تا درمان آن مشخص شود. بهترین وسیله ارتباطی در این مواقع ویدیو کنفرانس است. با استفاده از ویدیو کنفرانس به سادگی می توان بیماری را بررسی و نظر پزشکی ارائه کرد. امروزه در بیمارستان های مجهز سیستم های ویدیو کنفرانس برای برقراری ارتباط میان پزشکان مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 ۴- جراحی از راه دور

 شاید در نگاه اول کمی خطرناک به نظر می رسد، اما جالب است بدانید در بسیاری از جراحی های موفق در بیمارستان های بزرگ از ویدیو کنفرانس استفاده شده است. بارها پیش آمده که جراح خارج از بیمارستان و در شهر دیگری است و به حضور در همان لحظه نیاز است. در این زمان ویدیو کنفرانس به کمک می آید تا با استفاده از ابزار های ویژه بتواند با جراح ارتباط برقرار کرده تا جراحی را به کمک پزشکان انجام دهد.

 ۵- آموزش های پزشکی با ویدیو کنفرانس

 با استفاده از ویدیو کنفرانس می توان برای بیماران متفاوتی از نقاط مختلف جهان در مورد سلامتی آن ها صحبت کرد و به آن ها نکات آموزشی ارائه داد. سمینار های مجازی با ویدیو کنفرانس بسیار ساده به نظر می رسند و بیمارستان ها می توانند با استفاده از این ابزار بدیع ارتباطات سمینار های سلامت برگذار کنند.

ویژگی های ماژول ویدئو کنفرانس در دکتر لینک :

  • تماس هوشمند جهت پیگیری درمان
  • تماس هوشمند برای یادآور دارو برای افراد نابینا و مسن
  • حذف مسافرت های شغلی و استفاده بهینه از زمان
  • کیفیت فوق العاده صدا و تصویر
  • امنیت بالا
  • امکان ضبط محتوای جلسات
  • استفاده بهینه از منابع انسانی و مدیریت کارآمدتر آنها

مقالات مرتبط:

مزایای پرونده الکترونیک دکتر لینک

آیا نباید با بیمارانمان همدردی کنیم؟

انواع روش‌ها و ابزارهای مدیریت مطب

پزشک و چالش های مدیریت مطب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

جذب بیمار به کمک پیگیری درمان

بگذارید از شما سوالی بپرسم که در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسد. آیا بیمارانتان و یا بیمارانی که در گذشته به درمان شما علاقه‌مند بوده‌اند برای شما مهم هستند؟ هیچ شکی نیست که بیماران برای مطب شما بسیار مهم هستند. در حقیقت، هر مرکز درمانی بدون حضور بیمار، از بین خواهد رفت. آنها عامل حیاتی هر رشد مطب شما هستند.

روش متداول برای تقویت این رابطه، پیگیری درمان است. پیگیری هر دو گروه بیماران جدید و بیماران باسابقه بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند تا مطب خود را به‌سرعت ارتقا دهید.

پیگیری درمان

اغلب پزشکان می‌دانند که به سرانجام رساندن درمان در تلاش اول کار آسانی نیست. آمار نشان می‌دهد که با افزایش تعداد تماس‌ها با بیمار، آمار پاسخ‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

اگرچه بیماران با اولین تلاش پزشک برای به سرانجام رساندن درمان، مخالفت نمی‌کنند، اما به این معنی نیست که بیمار به نحوه درمان شما علاقه‌مند است. شاید دلیل این باشد که بیمار برای اتخاذ تصمیم به زمان بیشتری احتیاج دارد یا شاید سوالات و ابهاماتی درباره درمان وجود دارد. بعد از ایجاد اولین ارتباط، تماس خود را با بیمار حفظ کنید، زیرا این کار نشان می‌دهد که واقعا به درمان آنها علاقه‌مند هستید و هدفتان فقط کسب سود برای خودتان نیست.

در روند پیگیری درمان می‌توانید از فرصت‌ها استفاده کرده و دلیل انتخاب نوع درمان  را برای بیماران توضیح دهید. یک استراتژی پیگیری موثر، فرصت مجددی برای درمان ایجاد می‌کند.

وفاداری بیماران موجود

از پزشکی یک سوال ساده پرسیدم: « روش بازاریابی شما برای بیماران کنونی چیست؟» و او با تعجب پرسید « منظورتان چیست؟ آنها بیماران ما شده‌اند، چرا باید بازاریابی را ادامه دهیم؟» همانطور که می بینید اغلب پزشکان سیستمی برای بازاریابی بیماران موجود خود ندارند.

جذب یک بیمار جدید بسیار سخت‌تر از حفظ بیماران موجود است. به این موضوع فکر کنید. بیماران کنونی، قبلا ثابت کرده‌اند که شما را دوست دارند. پس زمانی که نوبت به آنها می‌رسد، باید با آنها مانند طلای خالص رفتار کنید و بر بازاریابی آنها تاکید زیادی داشته باشید.

شرایطی استثنایی و ویژه برای بیماران قدیمی خود در نظر بگیرید. این کار نشان می‌دهد که برای مراجعه پایدار و ثابت آنها ارزش و احترام قائلید. واقعیت ناراحت کننده این است که اگر برای بیماران کنونی خود ارزش قائل نباشید و کارهای لازم برای حفظ آنها را انجام ندهید، رقبایتان بسیار خوشحال خواهند شد که شما را از بار این مسئولیت نجات دهند!

با پیگیری درمان بیماران قدیمی به آنها ثابت می‌کنید که برای شما مهم هستند. بگذارید سوال دیگری از شما بپرسم: آیا وقتی مردم برای تقدیر و تشکر از کارهایی که برای آنها انجام داده‌اید، وقت اختصاص می‌دهند، خوشحال نمی‌شوید؟ احتمالا جوابتان مثبت است. زمانی که بیمارنتان را پیگیری می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که می‌دانند رضایت بیماران برای شما واقعا مهم است. با این کار، نه تنها شانس جذب آنها را افزایش می‌دهید، بلکه امکان اینکه شما را در آینده به دیگران نیز پیشنهاد دهند، افزایش می‌یابد.

اشتباه بازاریابی: عدم استفاده از روش‌های خودکار بازاریابی

هیچ چیز بهتر از سود بردن از تکنولوژی در دنیای امروز نیست. خودتان را در حال گذران تعطیلات در مناطق زیبای شمال ایران مجسم کنید و اینکه کسب و کارتان به‌طور خودکار در حال برقراری ارتباط و بازاریابی بیماران کنونی و قدیمی شما است. آیا این موضوع با ارزش نیست؟ اگر جوابتان مثبت است، به خواندن ادامه دهید، زیرا این تکنولوژی به‌سرعت درحال گسترش است.

یکی از بهترین روش ها برای بازاریابی خودکار، استفاده از تماس هوشمند و یا سیستم یادآور دکتر لینک است. همچنین پاسخ‌دهنده خودکار دکتر لینک سیستمی است که «پیام ها و تبلیغات از قبل آماده شده» را به صورت خودکار برای کسانی می‌فرستد که در گذشته بیمار شما بوده اند، یا بیمار کنونی شما هستند و یا اینکه به فهرست شماره های شما اضافه شده‌اند تا مطلبی رایگان برای آنها بفرستید. این پیام ها بصورت متن هستند که چیزی بیش از یک تجربه سرگرم کننده می باشند.

شما می‌توانید متن چندین پیام را به‌گونه‌ای طراحی کنید تا در زمان‌های خاصی برای بیماران ارسال شود و با ارائه «تخفیفات ویژه» به بیماران، آنها را ترغیب به مراجعه کند. شاید بپرسید که آیا می‌توانم تبلیغات و ارتباطات خود را برای سال آینده برنامه‌ریزی کنم و همه آنها بطور خودکار انجام شوند؟ بله این کار امکان‌پذیر است.

شما همچنین می توانید از سایر خدمات پیگیری درمان و جذب بیمار تکنولوژی دکتر لینک استفاده نمایید و به سرعت تاثیر آن را بر رشد مطب و یا کلینیک خود ببینید.

مقالات مرتبط : 

پیگیری درمان به کمک دکتر لینک

پزشکان چگونه درصد موفقیت درمان را برای بیماران توضیح دهند؟

9 فاکتور اساسی جهت موفقیت تیم درمان

راهکارهای افزایش اعتماد مراجعین به پزشک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

پیگیری درمان به کمک دکتر لینک

عمولاً در رابطه با پیگیری درمان با سؤالاتی از این قبیل  مواجه می‌شوید: کدام بیماران را باید پیگیری کرد؟ چه زمانی باید یک بیمار را پیگیری کرد؟ چه زمانی باید پیگیری بیمار را قطع کرد؟و

افزایش پیگیری درمان منجر به بالا رفتن آمار مراجعه و نهایتاً رشد و توسعه مطب می‌گردد. در کنار تبلیغات گسترده و بعضاً پر هزینه، پیگیری درمان برای این امر راه ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری است.

الگوی رایجی که در رفتار بسیاری از پزشکان وجود دارد آن است که از اهمیت این موضوع غافل‌اند که تقویت رابطه با یک بیمار جدید و یا کسی که قبلاً به خدمات آن‌ها علاقه نشان داده است تا چه اندازه مهم است. روش متداول برای تقویت این رابطه، پیگیری درمان آن‌ها است.

پیگیری بیماران بالقوه:

طبق تحقیقات انجام‌شده  ۴۸ درصد از پزشکان هیچ‌گونه تعاملی برای ارتباط با بیمار ندارند. آمار بازاریابی نشان می‌دهد که با افزایش تعداد تماس‌ها با یک بیمار، مراجعه به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.

اگر مشتریان احتمالی به‌درستی پیگیری نشوند ممکن است بسیاری از فعالیت‌های بازاریابی بدون نتیجه به پایان برسند. بی‌شک هیچ بیمار وفاداری بدون پیگیری وارد سیستم ما نشده است. این نکته را فراموش نکنید که حتی اگر در اولین جلسه با بیمار بسیار موفق بوده‌اید این  پایان راه  نیست و برای ادامه مراجعه باید بیمار احتمالی را به‌طور مؤثر پیگیری کنید. مراجعه نکردن بیمار همواره به معنی علاقه‌مند نبودن به نوع درمان شما نیست درواقع گاهی ممکن است بیمار برای اتخاذ تصمیم، به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد و یا سؤالات و ابهاماتی درباره نحوه درمان و خدماتی که شما ارائه می دهید دارد.

پیگیری صحیح درواقع همراه بیمار ماندن تا لحظه درمان قطعی است‌.

پیگیری بیماران موجود:

آیا پیگیری فقط مربوط به بیماران بالقوه است؟ اغلب این‌گونه تصور می‌کنند که بازاریابی تنها مربوط به فرآیند قبل از مراجعه بیمار می‌باشد، درحالی‌که این تصور غلط است . بیماران فعلی شما با مراجعه به شما ثابت کرده‌اند که نحوه درمان شمارا دوست دارند بنابراین بازاریابی مجدد آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. با پیگیری درمان در مورد بیماران قدیمی به آن‌ها ثابت می‌کنید که مراجعه آن ها برای شما مهم است.

اطمینان حاصل کردن از رضایت بیماران باعث می‌شود که شانس جذب مجدد آن‌ها را افزایش دهید  و همچنین امکان اینکه در آینده شما را به دیگران پیشنهاد دهند نیز بالا می‌رود.

با کمک تکنولوژی دکتر لینک می‌توانید بیماران خود را از نقطه شروع فرآیند مراجعه تا مرحله درمان، به‌طور منظم پیگیری کنید. در ادامه می توانید با خدماتی که دکتر لینک در زمینه پیگیری درمان در اختیار شما می گذارد بیشتر آشنا شوید:

  • فالوآپ: از بخش فالوآپ دکتر لینک ، می توان جهت پیگیری درمان های ناتمام بیمار یا درمان های دوره ای و یا هر مورد دیگری که در تاریخ خاص نیاز به پیگیری داشته باشد، استفاده نمود که سیستم در تاریخ مورد نظر آلارم داده که کاربر میتواند پیگیری های لازم را از طریق تلفن ، موبایل انجام دهد.
  • وبدئو کنفرانس: تماس هوشمند جهت پیگیری درمان، تماس هوشمند برای یادآور دارو برای افراد نابینا و مسن، حذف مسافرت های شغلی و استفاده بهینه از زمان، کیفیت فوق العاده صدا و تصویر، امنیت بالا، امکان ضبط محتوای جلسات، استفاده بهینه از منابع انسانی و مدیریت کارآمدتر آنها امکاناتی است که دکتر لینک در زمینه ویدئو کنفرانس در اختیار شما می گذارد.
  • سیستم یادآور: به پزشکان این امکان را می دهد که علاوه بر ارسال پیام های یادآور دارو و نوبت ویزیت، اقدام به جذب بیمار نمایند. جذب بیمار از طریق پیام کوتاه در بیمارستان ها و مراکز درمانی باعث افزایش مشتری می شود و مهمتر از آن، رضایت بیمار که منجر به سود بیشتر می شود را جلب می کند. همچنین این سیستم اقدام به تخمین مدت زمان انتظار بیمار نموده و با اطلاع رسان به بیمار زمان حضور پیش پزشک را احتمال خطای 10 دقیقه انجام می دهد.

مقالات مرتبط:

پزشکان چگونه درصد موفقیت درمان را برای بیماران توضیح دهند؟

مزایای سرویس پیام کوتاه برای بیمارستان ها

9 فاکتور اساسی جهت موفقیت تیم درمان

راهکارهای افزایش اعتماد مراجعین به پزشک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

انواع روش‌ها و ابزارهای مدیریت مطب

چگونه مطبمان را مدیریت کنیم؟

اگر می‌خواهید مدیر مطب خود باشید، با مراحل زیر همراه باشید:

همکاری با سایر مطب ها وکلینیک ها

هر روزه به تعداد مطب و کلینیک هایی که در آن ها پزشکان مسئولیت مدیریت را به عهده می‌گیرند افزوده می‌شود. این مطب ها به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند و می‌توانند با اطلاعات تخصصی خود در مسیر مدیریت مطب همراه و یاری‌دهنده‌ی شما باشند.

نرم‌افزارهای مدیریت مطب

مدیران بیمارستان و کلینیک ها از نرم‌افزارهای مدیریتی برای سازماندهی وظایف و کارکنان خود استفاده می‌کنند. این نرم‌افزارها به مدیران اجازه می‌دهند تا گزارش‌ها و نمودارها در مدت چند دقیقه ترسیم شوند و برنامه‌ریزی،نوبت دهی، سازماندهی، استخراج اطلاعات از پرونده بیمار، برآوردتعداد مراجعه کننده و ارتباط بین تمامی بخش ها را میسر می‌سازند. همچنین هرچه پیچیدگی نرم‌افزار بیشتر باشد، امکانت بیشتری شامل: امنیت بالا در نگهداری اطلاعات بیمار، توانایی جذب بیمار، فالوآپ، مدیریت ارتباط با بیمار و... خواهد داشت.

ویدئو کنفرانس

نمونه‌ی دیگری از مدیریت مطب برای همکاری‌های از راه دور است که افراد متخصص از طریق نرم‌افزارهای ارتباطی هدایت و مدیریت کار را به عهده می‌گیرند.

صحبت کردن با مشاوران

طرح مورد نظرتان را با مشاوران در میان بگذارید و نظر آن‌ها را درمورد جزئیات بپرسید. هیچ چیز بدتر از تغییر برنامه در وسط راه نیست. پس از همان اول نظر افراد باتجربه را جویا شوید و اصلاحات لازم را اعمال کنید. بعلاوه قبل از اینکه مسئولیت‌هایی به تیم کاری‌تان بسپارید و کار را شروع کنید، لازم است آن‌ها را کاملا در جریان برنامه‌ها و نقشه‌ی راه قرار دهید تا متعهدانه به وظایفی که از آن‌ها خواستارید عمل کنند. گاهی در این گفت‌وگوها نظرات و ایده‌های جدیدی نیز برای تکمیل کار عنوان می‌شود.

اما برای نوشتن طرح اولیه‌تان لازم است نکاتی را مدنظر داشته باشید. هر کاری دارای سه موضوع اصلی است؛ «هدف، برنامه‌ریزی و برآورد هزینه‌های اولیه». تعیین کردن این سه مورد نشان می‌دهد که انجام دادن آن امکان‌پذیر است یا خیر. بعلاوه طرح اولیه‌ راهنمای شما تا انتهای کار خواهد بود و لازم است در تمام مسیر اجرا به این طرح رجوع کنید و بررسی کنید که در مسیر درستی حرکت می‌کنید. به همین دلیل طرح اولیه باید بی‌نقص باشد و اصلاحات لازم روی آن صورت گیرد.

تعیین وظایف و مسئولیت‌ها

حال که طرح اولیه‌ی مدیریت مطب را آماده کردید و اصلاحات لازم روی آن انجام شد، وقت آن رسیده که برای هر کدام از کارکنان‌ مسئولیت مشخصی در نظر بگیرید. درواقع شما برای پیشبرد کار  به اعضای زیر احتیاج دارید.

  • مدیر مطب و یا کلینیک: چه شما مدیر باشید و چه شخص دیگری را در این سمت استخدام کرده باشید، وظیفه‌‌‌ی این فرد کنترل، اجرا و سرپرستی تیم کاری است.
  • منشی پزشک: شخصی که دست راست پزشک محسوب می‌شود و وظیفه‌ی برنامه ریزی ملاقات های پزشک را دارد.
  • تیم کاری: تمامی افرادی که برای ارائه‌ی خدمتی خاص در کنار هم کار می‌کنند. این افراد می‌توانند در زمینه‌ی مشاوره، کار با دستگاه و... مشغول باشند.
  • اعضای دیگری مانند حسابرسان و... نیز ممکن است همراه شما باشند.

برگزاری جلسه‌ی گروهی

پس از اینکه به هر کدام از کارمندان وظایف‌شان را معرفی کردید، لازم است یک جلسه‌‌‌ی کلی با حضور تمامی اعضا تدارک ببینید. این یک راه موثر برای هماهنگی بخش‌های مختلف کار است و موجب برقراری ارتباط و شکل‌گیری اعتماد و روحیه‌ی همکاری می‌شود.

همانگونه که می‌دانید برای شروع هرنوع همکاری نوشتن قرارداد لازم و ضروری است. در متن قرارداد توجیه اهداف کاری، مدت زمان همکاری، مزایا و حقوق، پارامترهای ضروری و همچنین قوانین منجر به لغو همکاری ذکر می‌شود.

تجزیه و تحلیل کیفیت روند کاری

کیفیت یعنی اطمینان حاصل کنیم بیمار از خدمتی که دریافت نموده است رضایت دارد، به طوری که کارکنان مطب هم متقاضی استفاده از خدمات هستند. برای داشتن خدمات با کیفیت باید از بروز اشتباهات جلوگیری کرد و خطرات و موانع را کاهش داد.

مهارت برقراری ارتباط

در تمامی مواردی که در بالا اشاره شد، مهارتی بنیادی و ضروری به نام «برقراری ارتباط» نهفته است. شما به عنوان یک مدیر یا کارفرما به این هنر ارزشمند در تمامی جنبه‌های کارتان نیازمندید؛ از معرفی طرح و مشاوره گرفته تا توجیه کارکنان و بررسی‌های حین کار و حتی بازاریابی و در نهایت ارائه‌ی خدمات به بهترین نحو به بیماران.

پس از این ابزار قدرتمند مدیریتی و نفوذ غافل نشوید تا بتوانید تمامی تیم را متحد و یکپارچه در جهت برآوردن اهداف‌تان هدایت کرده و به نتیجه برسانید.

دکتر لینک همراه و پشتیبان شما در مدیریت مطب و کلینیک

مقالات مرتبط :

پزشک و چالش های مدیریت مطب

۶ روش برای مدیریت مطب و کلینیک

دغدغه های پزشک در مدیریت مطب

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

پزشک و چالش های مدیریت مطب

امروزه مدیریت مطب هم می تواند هیجان انگیز باشد و هم طاقت فرسا. توسعه‌ی یک طرح اولیه وکلی برای مطب، ایجاد یک محیط لذت بخش، برقراری و حفظ ارتباط با بیماران می تواند تجربه‌ی بسیار ارزنده ای باشد. خوشبختانه افراد و منابع زیادی در دکتر لینک در دسترس هستند که می توانند به شما در رسیدن به اهداف و تحقق بخشیدن به رویاهایتان کمک کنند. نکته‌ی خوب این است که در این راه تنها نیستید بلکه بخشی از یک جامعه هستید.

ممکن است شما پزشک عالی باشید ولی آیا می دانید چگونه باید مطب و یا کلینیک خود را مدیریت کنید؟

پس از راه اندازی مطب، مهمتر از هر چیزی این  است که بدانید که چگونه آن را در یک مسیر درست حفظ و اداره کنید به طوریکه در دراز مدت همچنان سود آور باشد. علاوه بر استخدام بهترین و باتجربه ترین افراد(کارمندان و منشی خلاق) اغلب موفقیت از طریق ایجاد بهترین مدل مدیریتی بدست می آید که در آن حین ایجاد محیطی که کارمندان و بیماران از تجربه‌ی همکاری با شما راضی و خشنود هستند برای شما هم بهترین نتیجه‌ی ممکن را به وجود می آورد.

در این مقاله برخی از مسائل کلیدی که پزشکان در مسیر شکل گیری و رشد مطب با آن مواجه می شوند را مطرح می کنیم، از جمله:

  • ایجاد یک طرح مدیریتی در مطب
  • تعیین فرآیندهای مدیریتی
  • برقراری ارتباط با بیماران

ایجاد یک طرح مدیریتی در مطب

بیائید اینطور شروع کنیم که احتمالاً از آنجائیکه شما آدم پزشک موفقی بوده اید، اقدام به تاسیس یک مطب و یا کلینیک کرده اید. ممکن است اصولاً در مدیریت مطب، مهارت نداشته باشید که اشکالی ندارد.مقالات بسیاری منتشر شده اند که چگونگی مدیریت مطب را توضیح می دهند. به منظور صرفه جویی در وقت شما، تعدادی از این مباحث را که بهتر است برای مدیریت مطبتان توجه خاصی به آنها داشته باشید را در اینجا آورده ایم.


  • نوشتن یک برنامه

به منظور ایجاد یک مطب و رشد و توسعه‌ی هوشمندانه‌ی آن قطعاً به نوشتن یک برنامه‌ی اولیه‌، نیاز خواهید داشت. اینکه منشی خود را استخدام کنید و به دنبال این باشیدکه بیماران به طور تصادفی شما را پیدا کنند، عملاً  شما را در مسیر موفقیت دراز مدت قرار نخواهد داد. یکی از مهمترین قسمتهای هر برنامه‌ی کسب و کاری این است که مجموعه ای از اهداف و استراتژیها را مشخص کرده و مطابق آن پیش بروید. اگر از ابتدا یک استراتژی مشخصی را برای مطبیتان تعیین نکنید، در مقاطع سخت و حیاتی که به احتمال زیاد در مسیر توسعه و تکامل با آنها روبرو خواهید شد آمادگی لازم برای تصمیم گیری درست را نخواهید داشت. آنچه که در نوشتن یک برنامه برای کسب و کارتان بسیار مهم و ضروری است این است که ابتدا ‌ اهدافتان را شناسایی کنید، سپس استراتژیها و تاکتیکهایی را تعیین کنید که شما را در مسیر رسیدن به آن اهداف قرار دهد و نیز معیارهایی برای نظارت بر میزان موفقیتتان داشته باشید.

یکی دیگر از جنبه های مهم در تهیه‌ی یک برنامه‌ی کسب و کار، بدست آوردن درک درستی از این است که رشد و ترقی چه تاثیری بر روی مطب شما خواهد داشت.به عنوان مثال، اگر درآمدتان ۱۰% افزایش یافت قادر به استخدام چه تعداد کارمند جدید خواهید بود؟ اگر ناگهان در موقعیتی قرار بگیریدکه بخواهید با تعداد زیادی بیمار جدید شروع به کار کنیدکه نیاز به صرف منابع زیادی داشته باشد، چه می شود؟ از کجا بدانید که برای ارائه‌ی خدمات به این بیماران چگونه باید آماده شوید؟ با تعیین معیارهایی برای کسب وکارتان از جمله مشخص کردن حداکثر تعداد کارمندان لازم برای مطب می توانید خیلی آسانتر زمان را برای توسعه و پیشرفت تنظیم کنید.

  • برنامه ریزی برای اصلاحات لازم

حتی بهترین برنامه ها هم ممکن است نقایصی داشته باشند.گاهی این تغییرات تحت کنترل شما هستند و گاهی هم هیچ کنترلی روی آن ندارید. اما بخشی از مدیریت مطب خلاق بودن است، بدان معنا که همواره باید برنامه‌ی خود را ارزیابی کرده و در صورت نیاز مسیر حرکت را  اصلاح کنید، که به طور کلی در دنیای کسب و کار با عنوان " تغییر محور اصلی کار" شناخته می شود. انعطاف پذیر بودن کسب و کار مهم است،یعنی اینکه قابلیت تطبیق با تغییرات بازار را داشته باشد. به طور کلی قابل درک است که اگر قرار باشد به گونه ای برنامه ریزی کنید که محور اصلی کارتان را به هیچ عنوان تغییر ندهید یعنی اینکه در معرض خطر قرار دارید زیرا باید بیش از حد ثابت قدم و یکنواخت عمل کنید. در عین حال اگر برنامه ای داشتید که در طول یک یا دو سال، چهار یا پنج بار مجبور به تغییر محور اصلی کارتان شدید بهتر است پرچم قرمز را بالا ببرید به نشانه‌ی اینکه احتمالاً برنامه‌ی کسب و کارتان نیاز به تجدید نظر دارد.معمولاً در چند سال اول تاسیس یک مطب متداول ،یک تا دو بار ،تغییر محور اصلی خواهید داشت.

  • برقراری فرهنگ در مطب

از آنجائیکه هر کارمندی نقاط قوت و علایق خاص خودش را دارد، به وجود آوردن فضایی که همه‌ی افراد بتوانند در آن راحت باشند و مفید عمل کنند بسیار مهم است. شما به عنوان مدیر مطب مسئول ایجاد چنین فرهنگی هستید و بهترین روش این است که آن را در برنامه‌ی مدیرت مطبتان داشته باشید. ممکن است به نظر بعضی افراد امر بدیهی باشد اما شما باید انجام چنین چیزهایی را در نظر داشته باشید، مثلاً داشتن یک ساعت شاد در ماه، فراهم کردن قهوه، نوشیدنی و سایر تنقلات، امکان شرکت در فعالیتهای اجتماعی به منظور ترویج تیم سازی و تشویق به انجام کار گروهی که کمک به ایجاد اعتماد بین کارمندان می کند. ایجاد چنین جوی کمک به برقراری آرامش خاطر در مطب می کند که مخصوصاً هنگام شلوغی مطب که باعث بالا رفتن میزان استرس می شود، اهمیت زیادی می‌یابد.

در عین حال، مهم است که همواره به یاد داشته باشید که شما مسئول اداره و مدیریت یک مطب هستید نه یک مرکز تفریحی. به منظور ایجاد تعادل بین کار و تفریح بهتر است یک ساختار مدیریتی را طراحی کنید که درعین حال که پشتیبان اهداف و استراتژیهای شما است بر روی فرهنگ مطب تان هم تاثیر منفی نگذارد. آنقدر سختگیری نکنید که تیم مدیریت سرگرمی را از قلم بیاندازد، اما همیشه هم متوجه باشید که موفقیت یک کسب وکار به کیفیت کاری که در حال انجام آن هستید بستگی دارد.

تعیین فرآیندهای کسب و کار

یکی از نکات مهم در نوشتن برنامه‌ی مدیریتی این است که مطمئن باشید زیرساختی را طراحی می کنید که مدیریت بدون اشکال مطبتان را تضمین خواهد کرد. در اینجا سه مبحث مهمی که هنگام تنظیم برنامه‌ی مدیرتی باید مد نظر داشته باشید را آورده‌ایم.

  • چرخه‌ی بازخورد

ایجاد یک چرخه‌ی بازخورد داخلی و خارجی روش بسیار خوبی برای تضمین پیشرفت مطب خواهد بود.چرخه‌ی داخلی بازخورد، راهی است که کارمندان بتوانند از طریق آن نظراتشان را با مدیت مطب در میان بگذارند. مطمئناً برخی از این نظرات ممکن است کمی احمقانه باشند اما با این کار به هر کارمندی حق اظهار نظر می‌دهید و به این ترتیب باعث می شوید آنها خود را بخشی از یک گروه بدانند.

چرخه‌ی بازخورد خارجی، بخش مهمی از مطب شما می باشد. دریافت نظرات بیمارنتان ضروری است تا معلوم شود که آیا سعی و تلاش شما در مطب جدیدتان کافی است یا باید آن را بیشتر کنید؛ تا مطمئن شوید که آیا رئوس کلی تعیین شده را دنبال کرده اید. نظرخواهی از بیماران نشان دهنده‌ی این است که برای نظر آنها ارزش قائلید و آماده‌ی شنیدن و تلاش برای بهتر شدن هستید.

  • فرآیندهای اجرایی در مطب

مهم است از همان ابتدا فرآیندهایی را برای مطب تعیین کنید تا به شما کمک کند که مطبیتان را بدون هیچ مشکلی اداره و مدیریت کنید. مراحلی که برای تضمین موفقیت یک مطب تازه تاسیس باید طی شوند را تعیین و تعریف کنید. مراحلی شامل هدف قرار دادن انواع خاصی از بیماران، چگونگی برقراری ارتباط با بیمار جدید و تبدیل آن به بیمار دائم، بالابردن وفاداری بیماران، جذب بیماران جدید در بازه های زمانی مشخص و غیره. همچنین فرآیندهای پیش‌بینی مالی برای حصول اطمینان از گردش نقدینگی مطمئن بسیار مهم هستند.

  • نهادینه کردن روحیه‌ی همکاری و مشارکت در مطب

ایجاد مکانیسم بازخورد و طراحی فرآیندهای مدیریتی مهم هستند زیرا کمک به شکل گیری محیطی با روحیه‌ی همکاری و مشارکت می کنند. همکاری کلمه ای است که اغلب در دنیای کسب و کار و به دلیل خوب بودن آن بکار برده می‌شود. با همکاری، ایده ها به اشتراک گذاشته می شوند، فرآیندها بهبود می یابند، و نتیجه‌ی نهایی تقریباً همیشه بهتر خواهد بود. بازهم در مورد تشویق بیماران و کارمندان برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها صحبت می‌کنیم به گونه‌ای که خود را در بهبود مطبتان سهیم بدانند.

برقراری ارتباط با بیماران

کاش فقط می توانستم مطبی را پیدا کنم که به کارمندانش گوش دادن را آموزش دهد. افراد حداقل باید به همان اندازه که لازم است صحبت کنند گوش هم بدهند. اکثر مردم قادر به درک این موضوع نیستند که ارتباط واقعی باید دوطرفه باشد." حال آنکه ممکن است این امر بدیهی به نظر برسد که، برای افرادی با سابقه‌ تمرکز بر به اشتراک گذاشتن آنچه که قابلیتهایشان است و آنچه که می توانند انجام دهند، کاملاً عادی باشد تا اینکه بسادگی به آنچه که یک بیمار می گوید گوش دهند.

مقالات مرتبط:

رابطه ی بین کیفیت خدمات و وفاداری بیماران در بیمارستان

۶ روش برای مدیریت مطب و کلینیک

چگونه مدیریت مطب خود را به پزشک دیگری واگذار کنیم؟

توانمند سازی پرسنل ( مدیریت مطب و کلینیک )

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

راهکارهای تبلیغاتی برای پزشکان تازه کار

شیوه تبلیغات در پنج سال پیش، دیگر امروز به کار نمی آید و همواره باید به دنبال ایده های جدید در تبلیغات بود. تبلیغات روز به روز در حال دگرگونی است. در نتیجه مطب های نوپا و کوچک برای هزینه کردن در تبلیغات بهتر، باید هوشمندانه عمل کنند. تاکتیک های متعددی در زمینه تبلیغات وجود دارد. اما موارد زیر مناسب مطب و کلینیک های نوپا و کوچک هستند که امکان هزینه فراوان برای تبلیغات ندارند.

امروزه موج تبلیغات کاغذی به تبلیغات در فضای مجازی رسیده است. روزنامه ها نیز تا همین سال های اخیر یکی از مکان های مناسب جهت تبلیغات بوده است اما با ظهور سایت های خبری گوناگون و متنوع، مردم بیشتر اخبارشان را از جاهای دیگر دنبال می کنند و با کاهش استقبال مردم از روزنامه ها، دیگر مکان چندان مناسبی برای تبلیغات به نظر نمی رسند. در نتیجه فکر خوبی است اگر پزشکان تازه کار نگاهی هم به فضای مجازی داشته باشند. البته تبلیغات در اینترنت نیز رو به متحول شدن است و تبلیغات بَنِری نیز دیگر کمتر مشتری دارد. پس چه باید کرد؟ در ادامه ما چند راه مناسب و به روز را به شما ارائه می کنیم:

1) با دیگر پزشکان همکاری کنید و بزرگ شوید!

می توانید به دنبال کلینیک و مطب هایی باشید که هر دو یک هدف دارید و مخاطبین شما یکسان هستند، در نتیجه می توانید یکدیگر را تکمیل کنید. با این کار، سایر پزشکان، مُبلغ شما و شما مُبلغ آنها خواهید بود.

2) موقعیت تبلیغات مکان-محور را از دست ندهید

بخصوص اگر رایگان باشد. شما جراح زیبایی هستید و سمیناری در زمینه دستاورهای جدید زیبایی در حال برگزاری است. اگر این امکان وجود دارد تا شما غرفه ای داشته باشید و مطب خود را تبلیغ کنید، پس معطل چه هستید؟! حتی اگر برایتان هزینه همکاری نیز دارد، آن را تقبل کنید.

 3) یک وبسایت کارامد داشته باشید.

 طی یک تحقیق نسبتا قدیمی مشخص شده بود که در سال 2007، 70 درصد مردم دنیا پیش از این که قدم به بازار خرید بگذارند، ابتدا جستجویی هم در اینترنت انجام می دهند. حالا 7 سال از این تحقیق می گذرد پس قطعا این میزان، بیشتر شده است. اگر از راه اندازی یک سایت هراس دارید و آن را چیز پیچیده ای تصور می کنید، باید به شما بگویم که راه اندازی سایت کار سخت و پیچیده ای نیست. بخصوص که با یک جستجوی ساده، راهنمای راه اندازی و طرز استفاده از آنها به زبان فارسی نیز قابل دسترسی است. یک وبسایت خوب یکی از ملزومات یک حرفه خوب است بخصوص که هزینه چندانی نیز نخواهد داشت.

4) پیام خود را چاپ و منتشر کنید.

فلایرها و تراکت ها هنوز هم قابلیت های خوبی در تبلیغات دارند. چرا که پیام شما و شعار شما آنطور که خودتان دوست دارید در کوی و برزن پخش می شود. بعلاوه شیوه های جدیدتر فلایرها نظیر فلایرهای آهنربایی می تواند بیشتر جلب توجه کند.

 5) یک راه تماس با بیماران ایجاد کنید.

 وقتی وبسایت خود را راه انداختید، یک فرم تماس ایجاد کنید و در ازای پر شدن آن توسط بیمار، به او خدمات ارائه کنید. مثلا با پر کردن فرم، به آنها 20 درصد تخفیف بدهید. با داشتن لیستی از ایمیل های مشتریان می توانید آنها را از اخبار و اطلاعات خود آگاه کنید. البته حواستان باشد که ایمیل های شما جنبه اسپم پیدا نکند چرا که تأثیر عکس خواهد داشت.

6) وجهه خوبی از خود به نمایش بگذارید.

با ایجاد صفحات و گروه های اجتماعی در سایت های مختلف، در مقابل انظار عمومی قرار بگیرید و به صورت کاملا مجانی، مخاطبین را از خدمات و کارایی های حرفه خود آگاه کنید. داشتن چنین گروهی وجهه ملموس تری داشته و ارتباط نزدیکتری بین بیمار و پزشک برقرار می شود. در نتیجه مراجعه کنندگان به وبسایت شما و در نهایت به شما بیشتر می شود.

7) وقتی همه این کارها را کردید، نتیجه هرکدام را نیز بررسی کنید.

اگر وبسایت را راه انداختید، آمار بازدیدکنندگان را مرور کنید. اگر از فلایرها استفاده کردید و با شما تماس گرفته شد،بدانید که از چه طریق و از کدام محدوده این تماس صورت گرفته است. حتی می توانید از فرم های نظر سنجی چه در محل کار و چه در وبسایت خود استفاده کنید.

8) یک بانک اطلاعاتی تهیه کنید.

برای بیماران خود یک بانک اطلاعاتی جامع تهیه کنید. شاید به نظر بی فایده باشد، اما ثبت یک بانک اطلاعاتی از بیماران باعث می شود در دراز مدت جامعه ای از مشتریان با ریز اطلاعات و دریافت خدمات و بازخورد آنها داشته باشید و به مرور مشتری های خود را بشناسید.

تاکتیک های متعددی در زمینه تبلیغات وجود دارد. اما موارد ذکر شده، مناسب مطب ها و کلینیک های نوپا و کوچک هستند که امکان هزینه فراوان برای تبلیغات ندارند. جهت دریافت مشاوره های تبلیغاتی و جذب بیمار با دکتر لینک در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

اصول تبلیغات پزشکی برای میخکوب کردن بیماران

تولید محتوای پزشکی

تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار

شکستن تعرفه‌ها، رقابتی بدون برد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک