مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

فناوری رایانش ابری در حوزه پزشکی

در سال‌های اخیر، رایانش ابری با سرعت قابل توجهی به حوزه‌ی پزشکی نیز وارد شده‌ است. منابع نامحدود ارائه شده توسط رایانش ابری و انعطاف‌پذیری ذاتی این فناوری، موجب شده تا از این فناوری برای توسعه و ارائه‌ی خدمات درمانی استفاده شود. علاوه‌بر این، از قدرت پردازش ابری در مطالعات پزشکی در زمینه‌هایی نظیر ژنتیک و پزشکی مولکولی نیز استفاده می‌شود.

از جمله خدماتی که به کمک رایانش ابری توسعه‌ی بیشتری پیدا کرده است، می‌توان به درمان از راه دور اشاره کرد. همچنین به‌لطف رایانش ابری، امکان برگزاری کنفرانس‌های تصویری و اشتراک گذاری اطلاعات پزشکی بیماران از گذشته نیز ساده‌تر شده‌است. در زمینه‌ی تحقیقات بالینی نیز، با کمک رایانش ابری، امکان دریافت و ذخیره‌سازی منظم اطلاعات بیماران فراهم شده و پژوهشگران می‌توانند با دسترسی به داده‌هایی که از نقاط مختلف در فضای ابری ذخیره شده، تحقیقات خود را به انجام برسانند.

ذخیره‌سازی اطلاعات بیماران به‌طور محلی، چه به‌صورت آرشیوهای فیزیکی قدیمی و چه به‌صورت الکترونیکی و در سرورهای داخلی، نه‌تنها هزینه‌بر است، بلکه پیچیدگی‌های خاصی را نیز برای مراکز پزشکی به‌همراه می‌آورد. به‌همین دلیل بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی نیز در حال روی آوردن به ذخیره‌سازی ابری اطلاعات بیماران هستند، این مسئله باعث می‌شود پزشکان و بیماران بتوانند در هر لحظه و بدون مراجعه به مراکز پزشکی، به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

آسان‌سازی انجام کارهای گروهی نیز یکی از مزایای رایانش ابری در حوزه‌ی پزشکی است. فرض کنید قرار است در مورد وضعیت یک بیمار تصمیمی حیاتی گرفته شود؛ در حالت سنتی، انجام هماهنگی برای برگزاری جلسات تیم‌های پزشکی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیمار در میان اعضای تیم، کاری وقت‌گیر است. به‌لطف رایانش ابری، نه تنها اشتراک گذاری اطلاعات بیماران فوق‌العاده آسان خواهد شد، بلکه نیاز به برگزاری جلسات رو در رو نیز از بین خواهد رفت.

یکی از مثال‌های موفق در این زمینه، شبکه‌ای موسوم به HealthHiWay در هندوستان است. این شبکه با متصل کردن بیش از ۱۱۰۰ بیمارستان و ۱۰ هزار پزشک به یک‌دیگر، نه‌تنها اشتراک اطلاعات و انجام هماهنگی‌های مختلف میان مدیران، پزشکان و شرکت‌های فعال در حوزه‌ی پزشکی را ساده کرده، بلکه هزینه‌های پزشکی را نیز به‌مراتب کاهش داده است.

با این وجود، تحقیقات انجام شده توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده نشان می‌دهد، فعالان حوزه‌ی پزشکی هنوز از آشنایی کافی با رایانش ابری برخوردار نیستند و در بسیاری موارد، رایانش ابری را با ارائه‌ی خدمات آنلاین یکسان می‌دانند. علاوه‌بر این، به‌واسطه‌ی حساسیت اطلاعات پزشکی بیماران، بخشی از جامعه‌ی پزشکی درباره‌ی امنیت اطلاعات بیماران نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند. با این وجود، نباید فراموش کرد که به‌لطف رایانش ابری، پرونده‌های کاغذی قطور، عکس‌های رادیولوژی و نسخه‌های پزشکی که اغلب با دست نوشته می‌شوند، به اسناد الکترونیکی تبدیل خواهند شد که می‌توان در هر زمان و مکان به آن‌ها دسترسی داشت.

در حال حاضر، برخی از دانشمندان در اندیشه‌ی ایجاد پلتفرم‌های ابری پزشکی در مقیاس جهانی هستند که امکان همکاری پزشکان و مراکز پزشکی در سراسر جهان را فراهم می‌آورند. در صورت ارائه‌ی چنین پلتفرم‌هایی، بیماران ساکن در مناطق فاقد دسترسی به امکانات پزشکی، می‌توانند از خدمات پزشکی راه دور استفاده کنند. چنین سیستمی، اشتراک گذاری یافته‌های جدید پزشکی و همکاری پزشکان از سراسر جهان را نیز ساده‌تر می‌کند.

تکنولوژی دکتر لینک با استفاده از رایانش ابری هزینه ذخیره سازی اطلاعات و پرونده های پزشکی بیماران را تا حد امکان پایین آورده است. همچنین امنیت اطلاعات بیماران در این سیستم تا حد بسیاری بالا رفته. در کنار آن، امکان برگزاری کنفرانس‌های تصویری و اشتراک گذاری اطلاعات پزشکی بیماران نیز در این سیستم فراهم آماده است. جهت مشاهده دمو و استفاده رایگان از تکنولوژی دکتر لینک با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین پزشکان شود؟

فناوری اطلاعات در پزشکی

بازار کار و وضعیت استخدام پزشک در کشورهای مختلف

روش های شگفت انگیز مدیریت زمان و نوبت دهی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

بازار کار و وضعیت استخدام پزشک در کشورهای مختلف

تقریبا همه دوست دارند پزشک بشوند. در بیشتر جوامع، این شغل دارای ارزش و اعتبار بسیار خوبی است. در ایران هم که حتما می‌دانید، تقریبا تمام والدین آرزو دارند فرزندشان دکتر بشود. اما اجازه بدهید درباره وضعیت پزشکان و درآمدشان در سطح جهانی برای‌تان بیشتر بگوییم. بیشترین دستمزد پزشکان در چه کشورهایی پرداخت می‌شود؟ در کدام نقاط دنیا این شغل حساس و پر مخاطره دستمزد بهتری دارد؟ قبل از آن اجازه بدین مکان هایی که برای اشتغال پزشکان وجود دارند را مرور کنیم :

الف ) مطبهای شخصی که بر حسب تمایل پزشک و نیاز منطقه در شهرها و روستاها دایر می‌گردد و پزشکان ویزیت مراجعان را در مطب ها انجام می‌دهند.

ب ) بیمارستانها و درمانگاه های خصوصی و دولتی که در آنها پزشکان به تشخیص و درمان بیماریهای مراجعان خود می‌پردازند.

ج ) مراکز بهداشتی و درمانی شهری یا روستایی که اغلب مدیریت و سرپرستی این مراکز به عهده پزشکان عمومی می‌باشد و همچنین این مراکز از پزشکان عمومی برای تشخیص، درمان و پیگیری بیماریها نیز استفاده می‌نمایند.

د) در صورت علاقه به مباحث علمی و آموزش، پزشک می تواند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تدریس کرده و در کنار آن به تحقیقات علمی نیز بپردازد.

ه ) در برخی از وزارت خانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی مانند وزارت بهداشت و درمان، سازمان انتقال خون و … استخدام پزشک انجام می شود.

حال با در نظر گرفتن مکان های اشتغال برای پزشکان، با هم ببینیم بیشترین دستمزد در کدام کشورها به پزشکان پرداخت می شود:

۱۰. دانمارک

دانمارک تنها کشور اسکاندیناوی است که در فهرست ما قرار می‌گیرد. نکته عجیب و جالب توجهی هم درباره دانمارکی‌ها وجود دارد. دستمزد پزشکان عمومی در دانمارک از پزشکان متخصص بیشتر است. به طوری که در سال درآمد پزشک عمومی ۱۰۹ هزار دلار و درآمد پزشک متخصص ۹۱ هزار دلار است.

۹. سوئیس

سوئیس نه تنها یکی از کشورهایی است که بیشترین دستمزد پزشکان را پرداخت می‌کند بلکه برای سایر مشاغل نیز حقوق و دستمزدی خوب دارد. این کشور صلح‌ دوست و ثروتمند به پزشکان متخصص ۱۳۰ هزار دلار و به پزشکان عمومی ۱۱۶ هزار دلار دستمزد می‌دهد. اگر طرفدار کوهستان‌های زیبا، شکلات‌های خوش‌طعم و ساعت‌های شیک سوئیسی هستید حتما به پزشک شدن و مهاجرت به سوئیس فکر کنید.

۸. ایرلند

دستمزد متوسط پزشکان متخصص در ایرلند ۱۴۳ هزار دلار در سال و پزشکان عمومی هم ۹۰ هزار دلار است. اگر با هوای ایرلند مشکلی ندارید و به زبان انگلیسی هم کاملا واقف هستید، پزشکی بخوانید و برای دریافت درآمد زیاد به ایرلند مهاجرت کنید. درس خواندن در دانشگاه‌های ایرلندی هم فکر خوبی است که می‌توانید در برنامه‌های خود بگنجانید.

۷. فرانسه

تقریبا همه فرانسه زیبا و شهرهای دوست‌داشتنی‌اش را برای زندگی و کار می‌پسندند. یکی از نکات قابل توجهی که درباره این کشور وجود دارد، حضور داروخانه‌های بی‌شمار در شهرهای آن است. دستمزد پزشکان متخصص در سال به ۱۴۹ هزار دلار می‌رسد و برای پزشکان عمومی هم مبلغ دستمزد به ۹۲ هزار دلار می‌رسد. بنابراین، پاریس یا سایر شهرهای فرانسه، انتخاب بسیار خوبی برای تحصیل و کار در زمینه پزشکی است. درآمد متوسط پزشکان متخصص در سال ۱۴۹ هزار دلار و برای پزشکان عمومی هم ۹۲ هزار دلار است. اگر قصد مهاجرت به فرانسه و پزشک شدن دارید یادتان باشد که آن‌ها شیفته زبان‌شان هستند و برای زندگی و کار کردن حتما باید فرانسوی‌تان عالی باشد.

۶. انگلستان

انگلستان هم یکی از کشورهایی است که بیشترین دستمزد پزشکان را در سال پرداخت می‌کند. مبلغ دستمزد پزشکان عمومی ۱۱۸ هزار دلار در سال و متخصصان هم ۱۵۰ هزار دلار است. نکته شایان ذکر این است که دانشگاه‌های انگلیسی، خدمات و امکانات فوق‌العاده خوبی در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند.

۵. کانادا

کانادا نیز در فهرست کشورهایی قرار دارد که دستمزد خوبی به پزشکان می‌دهند. متخصصان در سال به طور میانگین ۱۶۱ هزار دلار و پزشکان عمومی هم ۱۰۷ هزار دلار دریافت می‌کنند. البته یکی از مشکلاتی که این کشور در زمینه پزشکی دارد، مهاجرت متخصصین به آمریکا است. زیرا درآمد متخصصین در آمریکا تقریبا از سایر نقاط دیگر دنیا بالاتر است.

۴. بلژیک

پزشکان عمومی در بلژیک سالانه ۶۱ هزار دلار و پزشکان متخصص ۱۸۸ هزار دلار درآمد دارند. البته ساعت کاری پزشکان در کشور بلژیک هم نسبت به سایر نقاط اروپا بسیار زیاد و در حدود ۵۱ ساعت در هفته است. ضمن اینکه مبلغ مالیات هم در این کشور زیبا و قدیمی بسیار زیاد است. بنابراین شاید جای جالبی برای مهاجرت به عنوان یک پزشک نباشد.

۳. آمریکا

درآمد سالانه پزشکان عمومی در آمریکا به طور متوسط ۱۶۱ هزار دلار و درآمد متخصصین هم ۲۳۰ هزار دلار است. جالب است بدانید که تا ۱۵ سال آینده، آمریکا به خاطر هزینه تربیت پزشک و مسائل بیمه کمبود پزشک دارد.

۲. استرالیا

استرالیا هم برای زندگی و کار کردن به عنوان یک پزشک جای بسیار خوبی است. پزشکان عمومی سالانه ۹۱ هزار دلار و متخصصین ۲۴۷ هزار دلار درآمد دارند. تمرکز بر آموزش و تحصیل در کشور استرالیا بسیار زیاد است. پزشکان هم باید بخشی از ساعات کاری خود را به یادگیری تکنیک‌های تازه پزشکی و آموزش دادن به دانشجویان اختصاص بدهند.

۱. بیشترین دستمزد پزشکان در: هلند

یکی از بهترین سرزمین‌هایی که به عنوان پزشک برای شما وجود دارد، کشور هلند است. در کشور هلند، درآمد پزشکان بسیار بالا است، شرایط و محیط کاری درجه یک تعریف شد

ه و تعطیلات زیاد به همراه ساعات کار اندک به جذابیت‌های آن بیش از پیش می‌افزاید. درآمد پزشک عمومی در هلند در سال ۱۱۷ هزار دلار و پزشک متخصص ۲۵۳ هزار دلار است.

دانشجویان پزشکی بسیار زحمت می‌کشند و درس خواندن در مدتی طولانی را پشت سر می‌گذارند. برای چنین شغل حساس و مهمی قطعا باید دستمزدهای خوبی هم پرداخت شود. اگر پزشک هستید یا پزشکی را دوست دارید و ضمنا قصد مهاجرت هم به سرتان زده است، بد نیست نگاهی به فهرست بالا داشته باشید تا برای مهاجرت به انتخاب خوبی دست پیدا کنید. مشاوران دکتر لینک در هر مرحله از کسب و کار شما پزشکان عزیز همراه شما هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط :

 تبدیل اتاق انتظار به مکانی خوشایند (مدیریت مطب)

 فرصت های جدید برای جذب بیماران

  کلیدهای طلایی شروع یک رابطه موفق با بیمار

  آیا سال 97 زمان توسعه کسب و کار پزشکی شما است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

پرسنل و سمت آنها را چگونه تعریف کنیم؟ (مدیریت افراد در دکتر لینک)

به کارگیری سیستم‌های نرم افزاری در مراکز بهداشت و درمان می تواند ضریب اطمینان اجرای صحیح و دقیق همه برنامه‌ها را بالا برده و کمک مؤثری به اشراف کلی پزشکان بر کارهای انجام شده کند و آن‌ها را در اخذ تصمیمات صحیح و مناسب یاری دهد.

استفاده از تکنولوژی دکتر لینک در این راستا می تواند دستیابی به اهداف را آسان سازد ؛ زیرا یک ابزار مناسب ، با صرفه اقتصادی و قابل اطمینان برای ورود، ثبت، تحلیل و گزارش گیری از اطلاعات بوده و در نهایت از طریق کاهش زمان مصرفی، ضایعات کاغذی، میزان خطا و افزایش دقت عمل و نتیجه گیری های مستمر باعث بهبود مستمر در سطح سلامت، ایمنی و محیط زیست بوده که نه تنها به پیشبرد کار کمک می کند، بلکه ارتقای بهره وری در سطح ملی را نیز به دنبال خواهد داشت.

در راستای آشنایی بیشتر با تکنولوژی دکتر لینک در مقاله حاضر به معرفی زیرسیستم "مدیریت افراد" خواهیم پرداخت.

1. دسته پزشک ها :

تعریف پزشکان و کلیه پرسنل مرتبط شاغل در مرکز درمانی یکی از اولین گام های راه اندازی نرم افزار مدیریت مطب است. پس از تعریف پزشک در سیستم، با استفاده از سایر زیرسیستم های تکنولوژی دکتر لینک به راحتی میتوان برای پزشک تعریف شده، قرارداد، کارانه، بیمه ، تنظیم ساعات کاری، ثبت نوبت و ... را انجام دهید.

► نحوه "ثبت پزشک":

جهت ایجاد حساب کاربری برای پزشکان مشغول به کار در مطب، کلینیک و یا بیمارستان از گزینه "پزشک جدید" استفاده نموده و طبق مراحل زیر، اطلاعات پزشک مربوطه را وارد نمایید.

  • مرحله اول (اطلاعات هویتی):

شکل 1


  • مرحله دوم (اطلاعات تحصیلی):

شکل 2


  • مرحله سوم (اطلاعات تماس):

شکل 3

  • مرحله چهارم (اطلاعات امنیتی):

شکل 4

نکته : با انتخاب "وضعیت" به حالت  “فعال” پزشک موردنظر در سیستم امکان فعالیت خواهد داشت. در صورت نیاز به تغییر این گزینه پس از ثبت میتوانید در قسمت لیست پزشک ها اقدام به تغییر آن نمایید.


  • مرحله پنجم (ارسال مدارک):

شکل 5


► لیست پزشک ها :

پس از تعریف پزشک در سیستم می توانید مشخصات او را در لیست پزشک ها مشاهده نموده و اقداماتی از جمله : "ویرایش اطلاعات"، "مشاهده جزئیات بیشتر"، "تغییر رمز عبور" و "فعال" یا "غیر فعال" نمودن کاربر را در صورت لزوم انجام دهید. همچنین می توانید اطالاعات لیست پزشک ها را به صورتPDF  ،EXCEL  و یا HTML ذخیره نمایید.

► جستجو در لیست پزشک ها :

یکی از مشخصه های این سیستم امکان جستجو در لیست پزشک ها بر اساس "نام"، "نام خانوادگی"، "کد نظام پزشکی"، "جنسیت"، "نوع تخصص"، "سطح تخصص"، "استان" و یا "شهر" می باشد.

► گزارش کارکرد :

در قسمت مدیریت افراد، در زیر سیستم پزشک ها، گزینه ای با عنوان گزارش کارکرد درج گردیده است، که با کمک آن می توانید نمودارهای: "میزان ارجاع بیمار به هر پزشک در سی روز گذشته" و "تعداد پزشک ها به تفکیک تخصص" را مشاهده نمایید.

2. دسته کارمند ها :

با تعریف پرسنل مطب، کلینیک و یا بیمارستان در سیستم می توان نسبت به حضور و غیاب پرسنل، بررسی حقوق و دستمزد و  سایر موارد اقدام نمایید.

► کارمند جدید :

جهت ثبت پرسنل در سیستم از گزینه "کارمند جدید" استفاده نموده و طبق مراحل زیر اطلاعات را وارد نمایید.

  • مرحله اول (اطلاعات شخصی):

شکل 6

  • مرحله دوم (اطلاعات تماس):

شکل 7

  • مرحله سوم (اطلاعات امنیتی):

شکل 8

► لیست کارمند ها :

پس تعریف کارمند در سیستم می توانید مشخصات او را در لیست کارمند ها مشاهده نموده و اقداماتی از جمله : "ویرایش اطلاعات"، "مشاهده جزئیات بیشتر"، "تغییر رمز عبور" و "فعال" یا "غیر فعال" نمودن کاربر را در صورت لزوم انجام دهید. همچنین می توانید اطالاعات لیست کارمندها را به صورتPDF  ،EXCEL  و یا HTML ذخیره نمایید.

► جستجو در لیست کارمند ها :

یکی از مشخصه های این سیستم امکان جستجو در لیست کارمندها بر اساس "نام"، "نام خانوادگی"، "کد ملی"، "جنسیت"، "رشته تحصیلی"، "میزان تحصیلات"، "استان" و یا "شهر" می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک و دریافت نسخه رایگان آن با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط : 

پرونده الکترونیک سلامت بیمار دکتر لینک و کاربرد های آن

چرا باید به سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک اعتماد کنیم؟

چرا سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک؟ ( قسمت اول)

چرا سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک؟ ( قسمت دوم)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت

هر نوع اطلاعات مربوط به سلامت جسمی یا روانی یا وضعیت یک فرد که در سیستم های الکترونیکی ثبت می شود و برای کسب، انتقال، دریافت، ذخیره، بازیابی، اتصال و دستکاری داده های چند رسانه ای به منظور فراهم کردن مراقبت بهداشتی اولیه و خدمات بهداشتی مربوطه مورد استفاده قرار می گیرد .

پرونده الکترونیک سلامت شامل یادداشتهای بهداشتی درمانی دوران عمر یک فرد است که در داخل سیستم بهداشتی درمانی ایجاد و به صورت خصوصی و محرمانه نگهداری می شود. این پرونده بصورت الکترونیکی برای ارائه کنندگان مجاز خدمات در هر مکان و زمان به منظور حمایت و پشتیبانی از ارتقا کیفیت خدمات وی باید در دسترس باشد.

پرونده الکترونیک سلامت یک سیستم اطلاعات الکترونیکی ایمن وقابل توسعه است که استفاده کنندگان مجاز در مراکز بهداشتی درمانی در هر زمان به اطلاعات گذشته بیمار دسترسی دارند و اطلاعات درمانی جدید بیمار را نیز به آن اضافه می نمایند.

دسترسی به اطلاعات کامل بیمار در بهبود مراقبتهای بالینی و کاهش اشتباهات پزشکی بسیار مهم است.

پرونده الکترونیک سلامت یک مجموعه متمرکز بلند مدت از اطلاعات مراقبت سلامت یک فرد است که برای تمام ارائه کنندگان خدمات در هر مرکز و در هر زمان قابل استفاده باشد و به عنوان قسمت اصلی یک سیستم اطلاعات سلامت یکپارچه محسوب می شود .سیستم هایی که دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند این قابلیت را دارند که در حالیکه موجب بهبود سطح سلامت بیمار می شوند، صدها ساعت در زمان صرفه جویی کنند وهزینه های مراقبت را نیز کاهش دهند .

یک پرونده الکترونیک سلامت موجب تصمیم گیری بهتر در سیر درمان و توسعه نتایج درمانی شده وداده های بهتری را برای بهداشت عمومی و تحقیقات جمع آوری می کند، اما فقط زمانی این اتفاق می افتد که برای ایجاد وتوسعه آن یک روش استاندارد انتخاب شده باشد.

اهمیت وضرورت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت :

حفظ و نگهداری دقیق و کامل پرونده ها قسمت اساسی مدیریت درمان بیمار می باشد.

افزایش تخصص در مراقبت های بهداشتی و مهاجرت و سفر افراد (به هر دلیلی درمانی،کاری،سیاحتی و...) موجب افزایش تفکیک و فروپاشی مدارک و پرونده های بهداشتی سنتی شده است. یادداشت ها و مدارک پزشکی در مکان ارائه خدمات بهداشتی بوجود می آید و همان جا نگهداری می شود. این تفکیک یادداشت ها و مدارک از نظر پزشکی نامطلوب است.

این موارد منجر به دوباره کاری در جمع آوری اطلاعات مربوط به سابقه ی بیماران، ابهام در روند خدمات بلند مدت بالینی، دوباره کاری در تست های آزمایشگاهی و مطالعات تشخیصی، تاخیر در انجام تست ها و درمان های مورد نیاز و ضروری و هم چنین آزردگی خاطر، نارضایتی و نگرانی بیماران در مورد کیفیت و سالم بودن خدمات می شود.

قابلیت های تکنولوژی دکتر لینک نظیر پرونده های الکترونیک سلامت، ابزارهایی را جهت سهولت به اشتراک گذاری اطلاعات ارزشمند بهداشتی برای ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی و در نتیجه افزایش کیفیت مراقبت و بهبود سلامت جامعه را در اختیار گذاشته است.

دسترسی به چنین اطلاعاتی به این معنی است که مشتریان و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی تصمیمات را بر اساس اطلاعات در وضعیت بهتری (کامل تر،دقیق تر،امن تر، در دسترس تر و...) اتخاذ می کنند.

ماهیت و محتوای پرونده الکترونیک سلامت :

پرونده الکترونیک سلامت در بر گیرنده ی اطلاعات مراقبت بهداشتی است که در طول حیات فرد (حتی می تواند قبل از تولد و پس از مرگ را هم شامل شود) به صورت الکترونیکی، باهدف پشتیبانی از مراقبت مستمر با کیفیت بهتر، آموزش و پژوهش ذخیره شده است. در واقع پرونده الکترونیک سلامت تمام عملکردهای یک پرونده سنتی را با کیفیت بهتر پوشش می دهد.

پرونده الکترونیک سلامت یک منبع واحد و منسجم، یکپارچه و کامل  از اطلاعات بهداشتی بیماران فراهم می سازد. مسائلی از قبیل: درمان، تجویز، نتایج آزمایشات، اثرات تشخیصی، اطلاعات ژنتیکی مهم، تصاویر پزشکی، اطلاعات مربوط به محیط و اطلاعات مراقبت های بهداشتی در آن گنجانده می شود.

پرونده ی بهداشتی بیماران شامل اسناد اصلی و اولیه خدمات تدارک دیده شده در تمام مراکز مختلف مراقبتی می باشد.

پرونده الکترونیک سلامت برای هر فرد یک پرونده ی محرمانه ی مادام العمر از سابقه ی بهداشتی فرد و مراقبت از وی در یک سیستم بهداشتی فراهم می کند.

این پرونده به صورت الکترونیک در دسترس ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و هر فرد مجاز در هر مکان و در هر زمان قرار خواهد گرفت تا از مراقبت با کیفیت بالا حمایت شود، ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در سراسر کشور موجب توسعه ی کیفی خدمات بهداشتی می شود.

فواید و مزایای پرونده الکترونیک سلامت  :

پرونده ی الکترونیک سلامت علاوه برانجام دادن تمامی عملکردهای پرونده های سنتی اولیه، دارای مزایای فراوان دیگری نیز می باشد.که در اینجا به مهم ترین آنها اشاره می شود :

دسترسی همزمان به محتویات اطلاعات از مکان های مختلف :

مشاوران، پزشکان، پرستاران (و تمامی افراد مرتبط به بهداشت درمان) در ساختمان های مختلف یا راه های دور (کشوریا شهرهای دیگر) می توانند در یک زمان دسترسی به پرونده های بیمار داشته باشند. این امر باعث می شود تصویر یکپارچه ای از آنچه در پرونده هست بدست آید.

صحت محتویات :

از آنجا که اطلاعات به صورت کد ماشینی یا تایپ دستی ذخیره می شوند امکان خطا در نمایش اطلاعات نیست.

کاهش هزینه و بهره وری:

پرونده الکترونیک سلامت باعث حذف فاصله زمانی بین نوشتن گزارشات و آماده شدن تصاویر می شود. هم چنین باعث سهولت در نوشتن، ذخیره و بازیابی گزارشات دارای تصاویردر زمان اقدام می شود.

کاهش خطاهای ارائه داده:

برای اطلاعاتی که در یک مدل قابل فهم و ساختمند کامپیوتری ذخیره می شوند،پرونده الکترونیک سلامت یادآوری ها و هشدارهای اتوماتیک جهت اجتناب از خطاهای ارائه داده و استفاده از خدمات پیشگیرانه را بهبود بخشیده.

پشتیبانی تصمیم گیری:

یک پرونده کامل و دقیق پزشکی به پزشک اجازه می دهد بر اساس اطلاعاتی که در پرونده هست تصمیم بگیرد. توانایی ارتباط دادن اجزا اطلاعات جدید می تواند به بهتر شدن نتایج تصمیم گیری در مراقبت های طبی و اقدامات پزشکی کمک کند.

جلوه های مختلف اطلاعات:

از آنجا که اطلاعات به صورت الکترونیکی و ساخت یافته و نظام یافته ذخیره می شوند، در صورت مشخص شدن ارتباطات، می تواند به فرم های مختلف نمایش یابد

پشتیبانی سایر تحلیل های اطلاعات:

تحقیقات پزشکی، بررسی های اپیدمیولوژی و تحلیل روند بیماری می تواند بر اساس پرونده های پزشکی شکل گیرد، این گونه از تحلیل اطلاعات بر اساس استخراج اطلاعات در گروهی از پرونده ها شکل می گیرد، به این ترتیب ارتباط موقعیت جغرافیایی و بیماری های خاص یا بیماری وسن و نظایر آن مشخص شود.

مشارکت در مراقبت های پزشکی:

دو بیمارستان به راحتی می توانند از محتویات یک پرونده پزشکی بدون نیاز به انتقال بین دو مکان استفاده کنند.

با توجه به موارد عنوان شده در زمینه مزایا و ضرورت ایجاد پرونده الکترونیک در مراکز درمانی، تکنولوی دکتر لینک با در اختیار قرار دادن این امکان برای شما عزیزان گامی در جهت پیشرفت نظام سلامت برداشته است. همچنین با ایجاد تکنولوژی مراقبت و درمان سمت بیمار دکتر یو این امکان در اختیار بیماران شما نیز قرار گرفته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

نقش پرونده الکترونیک بر نظام سلامت

پرونده الکترونیک سلامت بیمار دکتر لینک و کاربرد های آن

خصوصیات پرونده پزشکی در تکنولوژی دکتر لینک

راه حل های پرونده پزشکی مبتنی بر ابر تکنولوژی دکتر لینک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چگونه هزینه و درآمد مطب، کلینیک و یا بیمارستان را مدیریت کنیم؟

هزینه ها و درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی در مطب، کلینیک و یا بیمارستان های مختلف، متفاوت است. بر اساس ابعاد و زوایای مختلف کیفیت، اصول و مهارت های مدیریتی و الزامات کارآیی فنی و تخصیصی می توان وضعیت موجود را ارتقاء داد. با توجه به برنامه استراتژیک و شرایط و چالش هایی که در پیش رو وجود دارد، می توان در رابطه با موارد ذکر شده در ذیل تصمیم گیری نمود.

این راهکارها و موارد می تواند حسب مورد تحت بررسی بیشتری قرار گیرد.

الف) راهکارهایی برای افزایش درآمد:

 ۱-افزایش بهره وری نیروی انسانی (مبحث توانمندسازی، تطبیق حجم کاری با نیروی انسانی)

 ۲-استفاده صحیح از منابع (نیروی انسانی، فضای فیزیک، سرمایه گذاری ها و تجهیزات و پول)

 ۳-رعایت کدهای خدمات  کتاب ارزش نسبی خدمات

 ۴-بازبینی کتاب ارزشهای نسبی خدمات در کمیته بیمارستانی کسورات

 ۵-اعمال کسورات واقعی در دریافتی پزشکان

 ۶-استفاده از ظرفیت های خالی مطب، کلینیک و یا بیمارستان

 ۷-نظرسنجی از پزشکان متخصص در خصوص راهکارهای افزایش درآمد

 ۸-شناسایی ظرفیت های بالقوه و به فعل درآوردن آنها مثل آزمایشگاه، نسخ سرپایی داروخانه و …

 ۹-ایجاد دسترسی آسان مراجعان جهت ارائه خدمات سرپایی

 ۱۰-اطلاع رسانی در خصوص خدمات سرپایی موجود در بیمارستان ها

 ۱۱-فعال کردن بخش های ناقص و غیر فعال

 ۱۲-راه اندازی خدمات تخصصی مورد نیاز

 ۱۳-تحلیل هزینه – فایده خدمات جدید

 ۱۴-برنامه ریزی جهت جذب مراجعین بیشتر (استفاده از پزشکان با انواع تخصص، تجهیزات پیشرفته)

 ۱۵-استفاده از تجربیات موفق سایر مطب، کلینیک و یا بیمارستان ها

 ۱۶-ترویج فرهنگ صرفه جویی، فرهنگ کار و استفاده صحیح

 ۱۷-کاهش هزینه تخفیفات

 ۱۸-واگذاری برخی خدمات به بخش خصوصی در بیمارستان ها

 ۱۹-جلب مشارکت خیرین

 ۲۰-عقد قرارداد با تمامی بیمه های تکمیلی

 ۲۱-بهبود کیفیت خدمات درمانی

 ۲۲-ارتقاء درجه اعتبار بخشی بیمارستان

 ۲۳-افزایش رضایت مندی بیماران

 ۲۴-اصلاح کسورات سهم دانشگاه از درآمد بیمارستانها

 ۲۵-فعال کردن بخش هایی که هزینه سربار کمتری دارند مثل کلینیک تخصصی

 ۲۶-افزایش ارائه خدمات با جزء فنی بالاتر

 ۲۷-تامین پزشکان متخصص مورد نیاز (به طور مثال در شیفت عصر)

 ۲۸-مشارکت افراد در درآمدها

 ۲۹-بهسازی و جا به جایی فضاهای فیزیکی واحدهای ارائه خدمات

 ۳۰-تهیه امکانات و تجهیزات جدید

۳۱-پیگیری حق فنی داروخانه

 ۳۲-واگذاری خدمات زیان ده

 ۳۳-افزایش ظرفیت خدمت رسانی

 ۳۴-دخالت مدیران بر حسب شرح وظایف در امور مختلف

 ۳۵-توجه ویژه به بخش های درآمدزا

 ۳۶-ارتقاء سیستم HIS   (جهت بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز)

 ۳۷-تغییر سیاست سطح بندی خدمات

 ۳۸-تقویت سیستم ارجاع

۳۹-توجه به در آمدهای غیر اختصاصی مثل واگذاری فضاها

۴۰-ایجاد خدمات مجازی

۴۱-ایجاد خدمات پرستاری در منزل توسط بیمارستان

۴۲-ارتقاء وضعیت اورژانس ها (تقویت نیروها)

۴۳-تکریم ارباب رجوع

۴۴-ایجاد برند تجاری (افزایش میزان اطلاع رسانی)

۴۵-ادغام بخش ها به شکل صحیح (جهت کاهش هزینه)

۴۶-هیأت امنایی شدن بیمارستان

۴۷-استفاده از سیستم نوبت دهی

ب) راهکارهایی برای تعدیل هزینه های :

 -نگاه افزایش درآمد به جای کاهش هزینه ها

 -تهیه فهرست هزینه ها

 -اولویت بندی هزینه ها

 -تدوین فرایند رصد کردن تعمیرات

 -ساماندهی منابع انسانی و بکارگیری افراد در جاهای مناسب

 -بازنگری قرار دادها

 -دخیل شدن مدیران در نظارت بر قراردادها

 -بالفعل درآمدن تخصص ها و توانایی های موجود (استفاده بهینه از نیروها)

 -پرداخت بر اساس عملکرد پرسنل در بخش

 -تخفیف بیمارستان در خدمات سرپایی بر اساس ابلاغ وزارت

 -نگهداری پیشگیرانه تجهیزات،ساختمان و …

 -صرفه جویی در مصارف انرژی، لوازم مصرفی و …

 -تحلیل مصارف انرژی

 -تجدید نظر در دریافتی های متخصصین پس از اجرای طرح تحول

 -جذب پزشکان پرکیس

 -فعال کردن کمیته اقتصاد درمان بیمارستان

 -حذف وسایل برقی پرمصرف

 -افزایش قدرت اجرایی مدیران بیمارستانها

 -استفاده صحیح از تجهیزات پزشکی

 -استفاده مناسب از لوازم مصرفی پزشکی و غیر پزشکی

 -برآورد حجم کار متناسب با نیروی انسانی

 -نظارت بر هزینه تعمیرات تجهیزات پزشکی

 -ساماندهی اعزام در بیمارستانهای غیر مرجع به بیمارستانهای مرجع

 -نظارت بر داروهای نزدیک به انقضاء

 -ساماندهی چاپ و تکثیر فرم های مورد نیاز

 -نظارت بر انبارهای بخش ها و ساماندهی آنها

 -نظارت بر مواد مصرفی غیر پزشکی مثل شوینده ها ،ضد عفونی کننده ها و …

 -نظارت بر خریدهای کالا (پزشکی،غیر پزشکی،دارو و لوازم و …)

تکنولوژی دکتر لینک بهترین سیستم مدیریت مطب، کلینیک و یا بیمارستان در کنترل هزینه ها و مدیریت بخش های مختلف می باشد. جهت آشنایی بیشتر با خدمات دکتر لینک با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

روش های شگفت انگیز مدیریت زمان و نوبت دهی

چرا باید به سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک اعتماد کنیم؟

مشکلات مدیریت مطب و راه حل آن

نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک تحت وب تکنولوژی دکتر لینک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

کسب مهارت های ارتباطی در ارتباط با بیمار

همان طور که می دانید، مهارت های ارتباطی جزء لاینفک حرفه پزشکی محسوب می شوند و البته با چالش هایفراوانی نیز مواجه هستند. بنابراین، یادگیری آنها توسط کادر پزشکی می تواند به کسب نتایج درمانی بهتر منجر شود. در این مقاله نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه را به صورت تیتر وار ارائه می کنیم که حاصل از بهبود مهارت های ارتباطی در چارچوب زیر طبقه بندی شده اند:

الف- روند مصاحبه:

  1. هر چه پزشک دیرتر صحبت بیمار را قطع کند، او می تواند تعداد بیشتری از مشکلات خود را بیان کند و احتمال پیدا شدن مشکل جدید در پایان مصاحبه کمتر است.
  2. برخلاف تصور معمول، بیماران اصولاً خلاصه صحبت می کنند. در ویزیت های متخصصانی که صحبت بیماران را قطع نمی کردند و به آنها اجازه می دادند تا مشکلاتشان را بیان کنند، این مدت زمان به طور متوسط 92 ثانیه بود.
  3. استفاده از سوالات باز و گوش دادن فعال، احتمال آشکار شدن نگرانی های اصلی بیمار را افزایش می دهد.
  4. اگر اجازه دهیم بیمار سوالات خویش را بپرسد، مشخصا اطلاعات بیشتری نیز کسب می کند.
  5. دریافت سرنخ های بیمار و پاسخ گویی به آنها، موجب کوتاه شدن مدت زمان ویزیت می شود.

ب- رضایت بیمار:

معمولا رضایت مندی بیمار با موارد زیر افزایش می یابد:

  1. ارتقای بیمار– محوری در طول مصاحبه
  2. پیداکردن و ارج نهادن به انتظارات بیمار
  3. پرسش از بیمار در مورد داشتن سوال در زمینه بیماری و اطمینان از نبود سوال پاسخ داده نشده
  4. ارتباط غیر کلامی پزشک (ارتباط چشمی، طرز نشستن، فاصله، ارتباط هیجانی از طریق چهره و صدا
  5.  دادن اطلاعات، بیان احساسات، ایجاد ارتباط، همدلی و افزایش بیمار – محوری
  6. میزان اطلاعاتی که بیمار فکر می کند پزشک به او داده است (کم یا کافی)
  7. دخالت دادن بیماران سرطانی در تصمیم گیری درمانی موجب افزایش رضایت بیمار از مصاحبه می شود.


پ- درک و یادآوری بیشتر:

  1. اگر از بیمار بخواهیم اطلاعاتی را که فهمیده است، با کلام خودش بیان کند، میزان ماندگاری آنها تا 30 درصد افزایش می یابد.
  2. عدم هماهنگی در چهارچوب توضیحات پزشک، بیمار و عدم اصلاح آن در مصاحبه موجب می شود بیمار اطلاعاتی را که به او می دهیم، درک نکند.
  3. دسته بندی اطلاعات، مرحله بندی، خلاصه سازی، تکرار، شفاف سازی و استفاده از نمودار افزایش میزان یادآوری بیمار را به دنبال دارد.
  4. دادن اطلاعات نوشتاری، صوتی یا تصویری باعث افزایش رضایت، یادآوری، درک و اجرای دستورها توسط بیمار می شود.

ت. پیروی از برنامه تشخیصی– درمانی:

براساس مطالعات انجام شده، عوامل زیر در افزایش پیروی بیمار پیشنهاد می شود:

  1. برخورد با بیمار به صورت هم تراز، بیان منطق درمان و کمک در درک بیماری
  2. پرسش از بیمار در مورد اطلاعات، عقاید، نگرانی و نگرش او نسبت به بیماریش
  3. کشف انتظارات بیمار (چه به آن عمل شود، چه نشود)
  4. مهم ترین عامل در خصوص پیروی از برنامه تشخیصی– درمانی در بیماران سالخورده، ارتباط مناسب پزشک با بیمار است.
  5. نتایج یک تحقیق نشان می دهد که کشف عقاید بیمار در مورد ناخوشی، دارو و هم چنین درک، پذیرش و انگیزه وی موجب افزایش پیروی بیمار از برنامه درمانی تا سه ماه پس از ویزیت می گردد. به طور معمول تصور می شود که مهارت های ارتباطی عمدتا در میزان رضایت بیماران موثر هستند و علاقه و توجه به پزشک معالج را افزایش می دهند. این مساله که مهارت های ارتباطی مطلوب، موجب دستیابی به پیامدهای درمانی بهتر می شوند به اثبات رسیده و مطالعات متعدد نشان داده اند حتی بهبود پیامدهای علامتی و و فیزیولوژیک را در بیماران به دنبال دارند.

جهت دریافت مقالات و آموزش های مرتبط در زمینه مهارت های ارتباطی دکتر لینک را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

روش های موثر در برخورد با بیمار

مهارت گفتن خبر بد به بیمار

رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

چگونه پزشک جذاب و کاریزماتیکی شویم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

روش های شگفت انگیز مدیریت زمان و نوبت دهی

مدیریت زمان و برنامه ریزی در هر کسب و کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیریت زمان در مطب نیز برای پزشک از اولویت ها محسوب می شود. در این مقاله سعی داریم به شما راهکار هایی شگفت انگیز ارائه کنیم تا در زمان های اورژانسی  تغییر زمان نوبت یا لغو آن را به سرعت به بیماران خود اطلاع دهید و تقویم کاریتان را به آسانی و بدون دغدغه مدیریت نمایید.

یکی از اتفاق های ناخوشایند در برنامه ریزی های مطب میتواند کنسلی های نوبت و به هم ریختن برنامه ویزیت باشد. از طرفی هر پزشک روی زمان ویزیت و تعداد نوبت‌هایی که در روز دارد برنامه‌ریزی زمانی خود را انجام می‌دهد و انصراف ناگهانی نوبت‌ها برای پزشک مطلوب نیست.

از جمله دلایلی که ممکن است بیمار وقت خود را کنسل نماید، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شرایط کاری و عدم توانایی در گرفتن مرخصی
  • ترافیک و مشکلات رفت و آمد
  • منصرف شدن از درخواست ویزیت
  • عدم ثبت قطعی زمان ویزیت
  • رفع نگرانی یا بیماری
  • پیشامد های غیر منتظره...


همچنین دلایلی که پزشک ممکن است، برنامه ویزیت خود را تغییر دهد:

  • احضار به بیمارستان،  تاخیر و تعجیل بخاطر شرایط اورژانسی که یکی از عمده ترین مشکلات غیر قابل پیش بینی در برنامه پزشکان محسوب می شود .
  • مشکلات شخصی
  • مشکلات ترافیکی
  • خستگی و عدم داشتن تمرکز برای ویزیت
  • پیشامد های غیر منتظره...

 به هر کدام از دلایل بالا ممکن است بیمار یا پزشک تصمیم به لغو ویزیت ها بگیرند. دردسر تازه شروع می شود. نوبت‌هایی که بیمار با سختی و برحسب زمان خالی پزشک موردنظر خود می‌گیرد برای او بسیار با ارزش است. از طرفی وقت پزشک نیز طلا است و محدودیت زمانی او اهمیت بسیاری دارد و نباید در برنامه پزشک اتلاف زمانی رخ دهد.

رخ دادن اتفاق‌های ناگهانی شبیه تغییر برنامه پزشک یا رخدادی که موجب شود خود بیمار مجبور به لغو نوبت یا جابجایی زمان آن شود باعث بهم ریختن برنامه‌ها می‌شود. فراهم شدن بستری ساده برای مدیریت این چالش‌ها می‌تواند کمک بزرگی به بیماران و پزشکان باشد.

توصیه ها برای مدیریت برنامه ریزی زمان ویزیت

بالطبع پزشک دغدغه های بسیاری در ذهن خود دارد که برای مدیریت برنامه هایش به ابزارهای کمکی برای نظم دهی نیاز خواهد داشت.

یکی از این راه حل ها استفاده از سررسید و تقویم است.

درصورتی که از روش های سنتی استفاده کرده اید پیشنهاد میکنیم از سامانه های اتوماسیون مدیریت مطب و ابزار های تقویم آن برای مدیریت زمان خود استفاده کنید تا به راحتی بتوانید برنامه ریزی کنید.

اتوماسیون ها و نرم افزار های مدیریت مطب همانند یک دستیار حرفه ای به شما فرصت برنامه ریزی و مدیریت بهتر مطب را خواهند داد.

چگونه در مواقع اورژانسی برای مدیریت مطب خود اقدام اورژانسی انجام دهیم؟

 راه‌حل بسیار ساده است. یکی از سیستم‌های مدیریت مطب و کلینیک موجود تکنولوژی دکتر لینک است که  برای این مسئله راه‌حل بسیار خوبی ارائه کرده است. در این سیستم امکان لغو و جابجایی نوبت به‌راحتی وجود دارد. هم‌چنین درصورتی‌که موردی اورژانسی برای پزشک رخ دهد از طریق این سامانه به‌راحتی می‌توان تغییر زمان نوبت را به بیماران اعلام کرد.

تکنولوژی دکتر لینک از طریق پیامک به‌صورت اتوماتیک کنسلی، جابجایی و زمان نوبت را به بیماران قبل از موعد مقرر اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

وجود امکاناتی مثل یادآور نوبت موجب می‌شود ساعاتی قبل از نوبت، از طریق ارسال پیامک یا تماس، زمان نوبت را به بیمار یادآوری کنید تا از فراموشی نوبت از سمت بیماران جلوگیری کنید. با این کار دیگر نوبت‌های شما از دست نمی‌روند و می‌توانید برنامه‌ریزی دقیقی را برای مدیریت مطب و زمان‌های ملاقاتتان داشته باشید!

ماژول نوبت دهی در تکنولوژی دکتر لینک به گونه ای طراحی شده است، که به طور همزمان پاسخگوی نیازهای پزشک و بیمار باشد و مدیریت زمان در مطب و کلینیک را به راحتی مدیریت نماید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

چالش های زمان بندی در مدیریت مطب

مزایای سیستم نوبت دهی آنلاین تکنولوژی دکتر لینک

روش های کاهش وقت های کنسل شده در مطب

از چه روش نوبت دهی در مطب استفاده کنیم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

نقش پرونده الکترونیک بر نظام سلامت

امروزه دلایل بسیاری برای ایجاد و توسعه پرونده الکترونیک سلامت در سطح ملی وجود دارد. ضرورت دسترسی به اطلاعات در حوزه های مختلف، باعث ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی از قبیل پرونده الکترونیک سلامت شده است، تا جایی که امروزه کشورهای پیشرفته دنیا هریک به نوعی به این بستر اطلاعاتی مجهز شده اند.

با وجود تعاریف مختلف از مفهوم پرونده الکترونیک سلامت، آنچه در این نوشتار به عنوان پرونده الکترونیک سلامت مد نظر ماست، در واقع بستر اطلاعاتی یکپارچه ای است که امکان ورود، پردازش و خروجی گرفتن از اطلاعات مربوط به سلامت افراد جامعه را – اعم از اطلاعات مربوط به وضعیت بیماری و روند درمان فرد- بر روی آن وجود دارد و در هر لحظه توسط افراد مجاز (پزشک و بیمارستان و…) در اقصی نقاط کشور قابل دسترسی است.

پرونده الکترونیک سلامت در بر گیرنده ی اطلاعات مراقبت بهداشتی است که در طول حیات فرد به صورت الکترونیکی، باهدف پشتیبانی از مراقبت مستمر با کیفیت بهتر،آموزش و پژوهش ذخیره شده است. تعریف فوق، اگرچه تعریف دقیقی از مفهوم پرونده الکترونیک سلامت نیست، لکن مراد تنها ترسیم یک تصویر کلی از این بستر می باشد.

نظام سلامت پزشکی

دلایل بسیاری برای ایجاد و توسعه پرونده الکترونیک سلامت در سطح ملی وجود دارد. ضرورت دسترسی به اطلاعات در حوزه های مختلف، باعث ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی از قبیل پرونده الکترونیک سلامت شده است، تا جایی که امروزه کشورهای پیشرفته دنیا هریک به نوعی به این بستر اطلاعاتی مجهز شده اند. در ادامه تلاش می کنیم به بیان دلایل ضرورت استقرار این سیستم در کشور و چند مورد از مزایا و امتیازات آن بپردازیم.

  • جلوگیری از تکرار و دسترسی سریع

یکی از بدیهی ترین دلایل نیاز به پرونده الکترونیک سلامت، لزوم دسترسی سریع ارائه دهندگان خدمت به اطلاعات بیمار می باشد. دسترسی به اطلاعات پزشکی بیمار، علاوه بر این که یک ضرورت مهم جهت ارائه خدمت می باشد، می تواند سبب جلوگیری از تکرار اقدامات تشخیصی درمانی شود. خلاصه وار، لازم است پزشک در هر لحظه اطلاعات مربوط به بیمار را، و بیمه ها اطلاعات مربوط پزشک را در اختیار داشته باشد. پرونده الکترونیک سلامت چنین امکانی را در هر لحظه فراهم می کند.

  • کاهش هزینه ها

تمام کشور های دنیا، فارغ از اینکه چقدر ثروتمند هستند، به دنبال ایجاد راهکارهایی برای کاهش هزینه های بهداشت و درمان خود می گردند. نیاز مردم به خدمات سلامت روز به روز در حال بیشتر شدن است و تمایل مردم برای سالم تر ماندن نیز افزایش یافته. این موضوع فشار بیشتری را بر روی دولت ها وارد می کند که نسبت به خواسته مردم برای خدمات سلامت پاسخگو باشند. پرونده الکترونیک سلامت یکی از ابزارهای اصلی برای مدیریت هزینه های بخش سلامت است.

پرونده الکترونیک سلامت به چند طریق می تواند به کاهش هزینه ها کمک کند که یکی از آنها، جلوگیری از تکرار اقدامات تشخیصی درمانی و کاهش درمان های تکراری است.

با ثبت اطلاعات گذشته بیمار، نیازی به تکرار کردن خیلی از آزمایشها و اقدامات دیگر تشخیصی نمی باشد. دیگر راه مدیریت هزینه های بخش بهداشت و درمان که از طریق پرونده الکترونیک سلامت صورت می گیرد، امکان مدیریت بیمه ها بر عملکرد ارائه دهندگان خدمت می باشد که می تواند منجر به اعمال نظارت جهت کاهش هزینه های این بخش بشود. همچنین لازم به ذکر است، یکی از چالشهای مهم در بحث هزینه های درمان، موضوع درمانهای القایی می باشد. پرونده الکترونیک سلامت می تواند بستر لازم برای جلوگیری از ایجاد درمان القایی را فراهم کند.

  • افزودن بر دانش پزشک

همانگونه که پیشتر ذکر شد، یکی از کاربردهای مهم پرونده الکترونیک سلامت استفاده در مباحث آموزشی می باشد. پرونده الکترونیک هر شخص، شامل تاریخچه ای از بیماری های وی و مداخلات انجام شده و اثر این مداخلات؛ در طول زمان می باشد. بدیهی است که این گنجینه ارزشمند اطلاعاتی به لحاظ آموزشی و پژوهشی دارای ارزش بسیاری می باشد. آموزش علوم پزشکی نیازمند بررسی سیر وضعیت سلامت بیمار است و پرونده الکترونیک سلامت می تواند به بهترین نحو ممکن اطلاعات پزشکی تمام بیماران را در اختیار آموزش پزشکی قرار دهد. همچنین، فراهم کردن یک پایگاه جامع اطلاعاتی برای استفاده در پژوهش های علوم پزشکی و دیگر علوم، یکی دیگر از امتیازات مهم پرونده الکترونیک سلامت می باشد.

  • بستر تحول در نظام سلامت

بدون شک، یکی از مهمترین زیرساختها برای ایجاد تحول در نظام سلامت کشورها، بهبود زمینه های اطلاعاتی حوزه سلامت می باشد. پرونده الکترونیک سلامت با ویژگی هایی که دارد و دسترسی هایی که ایجاد می کند، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای ایجاد تحول در نظام سلامت می باشد. تجربه کشورهای موفق در اصلاح نظام سلامت نیز گواه این موضوع است که ایجاد تحول در نظام سلامت، بدون استقرار سیستم اطلاعاتی یکپارچه نظام سلامت غیرممکن است. بنابراین، در صورتی که بدنبال اصلاح نظام سلامت باشیم، یکی از اولویتهای ما، بوجود آوردن پرونده الکترونیک سلامت خواهد بود.

  • کاهش خطاهای پزشکی

از دیگر پیامدهای وجود پرونده الکترونیک سلامت، کاهش خطاهای پزشکی خواهد بود. همچنین به علت ثبت الکترونیکی نسخ پزشکی، مشکلات ناشی از ناخوانا بودن این نسخه ها نیز برطرف خواهد شد.

  • سهولت مدیریت و نظارت

به علت ویژگی های ذاتی خدمات پزشکی، من جمله اجتهادی بودن آنها؛ نظارت بر این حوزه بسیار دشوار بوده و نیاز به آگاهی ناظر دارد. صاحبنظران مدیریت بهداشت و درمان بر این باورند که نظارت مطلوب بایستی از سوی خریدار خدمت – که می بایستی بیمه ها باشند- صورت گیرد. ابزار نظارتی که بیمه می تواند برای این مهم به کار گیرد، پرونده الکترونیک سلامت است. در نوشتار بعدی به نقش بیمه ها در مدیریت نظام سلامت خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می کنیم جهت بررسی ماژول پرونده الکترونیک و ده ها ماژول مرتبط با فرایند نوبت دهی و مدیریت مطب و مراکز درمانی با مراجعه به وب سایت تکنولوژی دکتر لینک  به صورت رایگان از سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک استفاده نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

پرونده الکترونیک سلامت بیمار دکتر لینک و کاربرد های آن

ضرورت ایجاد پرونده های پزشکی الکترونیکی

خصوصیات پرونده پزشکی در تکنولوژی دکتر لینک

مزایای پرونده الکترونیک دکتر لینک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تبدیل اتاق انتظار به مکانی خوشایند (مدیریت مطب)

اولین جایی که یک بیمار هنگام مراجعه به مطب پزشک با آن روبرو می شود، اتاق انتظار است. این مکان نقش بسیار پر رنگ و تاثیر گذاری را از عملکرد کاری پزشک در ذهن مراجعین ایفا می کند. آیا شما، به عنوان یک پزشک، اتاق انتظار مناسب و خوبی دارید؟؟؟ در ادامه به مواردی که میتواند به شما کمک کند اشاره خواهیم کرد:

منشی و دستیار خوش برخورد

اولین برخورد بیمار شما، با منشی مطبتان اتفاق می افتد. برای حفظ برند و هویت کاری خود، انتخاب منشی خوش برخورد و اجتماعی بسیار مهم و ضروری است. همیشه از برخورد مناسب، گرم و محترمانه دستیار و منشی خود با بیماران، اطمینان حاصل نمائید.

لوازم و وسایل

تلاش کنید از لوازم بروز و مناسب در مطب خود استفاده نمائید. در انتخاب مبلمان و رنگ دیوارها، کمی حساسیت به خرج دهید. دقت کنید که رنگ ها در برداشت مراجعین و احساس آنها تاثیر بسیاری می گذارد. به طور مثال، روانشناسی رنگ ها معتقد است که رنگ قرمز، تشویش و دلواپسی را افزایش می دهد، پس هرگز از این رنگ در اتاق انتظار خود استفاده نکنید. رنگ بنفش تیره، فاقد هویت است و حس دوستانه و صمیمی را از بین می برد. زرد، نماد انرژی است اما کمی تنش به همراه خود دارد و بهتر است از این رنگ به صورت ترکیبی با رنگ های دیگر استفاده شود. رنگ های آرام بخش و ملایمی مثل آبی و بژ را در طراحی دیوارها، پرده ها و مبلمان مطب خود بکار ببرید تا آن را به مکانی خوشایند، آرام و دوستانه تبدیل نمائید.

علاوه بر رنگ، از چیدمان وسایل غافل نشوید. به طور مثال، اگر نحوه قرار گرفتن صندلی ها به گونه ای باشد که مراجعین پشت به هم بنشینند، از میزان معذب و ناراحت بودن آنها خواهد کاست اگرچه این چیدمان، مستلزم وجود فضای کافی در مطب است. یک دکوراسیون اشتباه، می تواند مشاجره و بحث های بیشتری را بین مراجعین و منشی ایجاد نماید، پس لازم است در انتخاب آن دقت و توجه نمود. استفاده از آکواریوم و گل و گیاه طبیعی، به کاهش استرس و درد بیماران کمک می نماید. علاوه بر موارد ذکر شده، از تهیه وسایلی مثل دستمال کاغذی، آبسردکن، دستگاه تهویه، جالباسی و ... غافل نشوید.

موزیک

موزیک برای بسیاری از افراد، چیزی فراتر از یک صداست. در مکان شلوغی مثل مطب، موسیقی می تواند تا حد زیادی به کاهش آشفتگی و خستگی افراد منتظر کمک نماید. مطالعات نشان می دهد که موسیقی، اثری شفابخش روی انسان دارد، ریتم قلب را منظم می کند و این نظم به سایر ارگان های بدن نیز سرایت می کند. همچنین در کاهش استرس و روند بهبود بیمار نقش موثری دارد و با پرت کردن موقتی حواس او، درد را تسکین می دهد. پس، نسبت به پخش یک موزیک ملایم حتماً اقدام نمایید.

وی مطالب بهداشتی و پزشکی جذاب، برای مطب شما مفید و مناسب هستند. سعی کنید سلیقه های مختلف مراجعین را در نظر داشته باشید و با تهیه مجلات ورزشی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و ... در سرگرم نمودن بیماران، موفق عمل کنید.

دسترسی به اینترنت

امروزه اینترنت، به نیاز همیشگی و ضروری تبدیل شده است. بهتر است از این نیاز غافل نشوید و با نصب یک وای فای مناسب و نوشتن پسورد آن در جایی که همه می بینند، انتظار را برای بیماران کوتاه تر و قابل تحمل تر سازید.

مجلات

اینکه امروزه افراد در لحظات انتظار گرایش بیشتری به گوشی های موبایل خود دارند، دلیل موجهی برای فراهم نکردن فرصت مطالعه برای آنها نمی شود. ممکن است در مطب، موبایل ها آنتن ندهد، بنابراین لازم است انتخاب های گسترده تری برای سرگرم شدن داشته باشند. مجلات مختلف، علاوه بر سرگرم نمودن مراجعین، بار آموزشی بسیاری برای آنها دارد. سعی کنید از مجلاتی با مطالب کوتاه، جذاب و تصاویر زیاد استفاده نمایید. مطمئناً در محیط شلوغی مثل مطب، کسی حوصله خواندن مطالب علمی مفصل و کسل کننده را ندارد. همچنین برای انتخاب مجله، به جنس برگه ها توجه نمایید تا مجبور نشوید هر روز مجلات پاره را تعویض کنید. مجله های حا

قهوه و نوشیدنی

صرف نوشیدنی های کافئین داری مثل چای و قهوه، برای کسانی که منتظر ملاقات با یک پزشک هستند، تجربه جالب و متفاوتی است. این گزینه را در نظر داشته باشید و با فراهم نمودن نوشیدنی های مناسب و سالم، از مراجعین خود پذیرایی نمایید و مطمئن باشید این کار، به عنوان یک حرکت قابل ستایش، از سوی بیماران برداشت می شود. می توانید برای کودکان، چیزی مثل هات چاکلت در نظر بگیرید.

جایگاهی برای کودکان

مسلماً در یک مطب، به خصوص یک مطب شلوغ، همیشه تعدادی کودک نیز به چشم می خورد. انتظار کشیدن برای آنها بسیار خسته کننده تر است و به کودکی که از نشستن در یک جا خسته شده، نمی توان توضیح داد که نباید به صندلی دیگران لگد بزند! در چنین وضعیتی، نمی توان کودک را سرزنش کرد. توصیه می شود در صورت امکان، جایگاهی اختصاصی برای کودکان در نظر گرفته شود تا ضمن سرگرمی آنها، صدای گریه و لگدهای پی در پی به صندلی را به حداقل ممکن رساند.

تلویزیون

این جعبه جادویی، نقش مهمی در پرت شدن حواس بیمار از درد ایفا می نماید. علاوه بر این، به کاهش استرس و اضطراب او نیز کمک کرده و نشان می هد که شما به عنوان شخص اول مطب، به فکر آسایش و راحتی بیماران هستید.

بهبود فضای اتاق انتظار، به نوعی ارتقا دهنده برند تجاری شماست. با توجه کافی به آن، بیزینس خود را رشد دهید و در حفظ جایگاه اجتماعی خود به عنوان یک پزشک خوش نام، گام بردارید. اکنون به اتاق انتظار مطب خود نگاهی بیندازید و این سوال مهم را از خود بپرسید:

"آیا این مکان، همان جایی است که من می خواهم در آن انتظار بکشم؟"

جهت دریافت مشاوره در زمینه مدیریت مطب و طراحی اتاق انتظار یا مشاورین ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

چرا باید به سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک اعتماد کنیم؟

اشتباهات مدیریت مطب که به کسب و کار شما آسیب می‌زنند

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک

6 روش برای مدیریت مطب و کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک