مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۹ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

بیماران خود را شگفت‌زده کنید

فرض کنید جهت خانه‌تکانی عید می‌خواهید فرش‌هایتان را به یک قالی‌شویی ارائه کنید و یک کتابچه تبلیغاتی که در آن تبلیغ ۱۰ شرکت قالی‌شویی است روبروی شماست. هر یک از این شرکت‌ها با تصاویر و جملات زیبا و تأثیرگذار سعی کرده‌اند تبلیغاتی را ارائه کنند که شما را متقاعد کند همین الان گوشی تلفن را برداشته و به آن‌ها زنگ بزنید. در همین حین یکی از دوستان شما که کنارتان نشسته است از نیت شما برای تماس با قالی‌شویی باخبر می‌شود و می‌گوید که اخیراً فرش‌های خود را به یک قالی‌شویی ارائه کرده است که هم فرش‌ها را خیلی تمیز شسته و هم کار خود را سر وقت انجام داده‌ است و همچنین رفتار کارمندانشان بسیار مؤدبانه بوده است. سپس دوست شما شماره تلفن قالی‌شویی مورد نظر را در اختیارتان قرار می‌دهد. این شماره جزو هیچ یک از ۱۰ شرکتی که در کتابچه تبلیغاتی آگهی داده‌اند نیست.

 

آیا شما به پیشنهاد دوستتان توجه می‌کنید یا به آگهی‌های تبلیغاتی؟!

 

اکثر مردم به دوستشان اعتماد می‌کنند. به این می‌گویند قدرت باورنکردنی تبلیغات دهان به دهان. تبلیغات دهان به دهان مردم در هر کسب و کاری از هر گونه تبلیغی اثربخش تر است. در این مقاله یک روش جالب برای اینکه بیماران برایتان تبلیغات دهان به دهان گسترده داشته باشند را بررسی می‌کنیم.

برای اینکه کاری کنید تا بیماران پیش اقوام و دوستانشان درباره شما حرف بزنند باید آن‌ها را شگفت‌زده کنید. باید رفتار و خدماتی داشته باشید که جای دیگری ندیده باشند و کاملاً از شما و کارمندانتان احساس رضایت کنند.

 

با بیماران تماس گرفته و آن‌ها را شگفت‌زده کنید

 

همواره لیستی از بیمارانتان به همراه شماره تلفن و نوع بیماری‌شان با خود همراه داشته باشید. اگر تهیه این لیست برایتان دشوار است از منشی و یا کارمندتان بخواهید این لیست را برای شما آماده کرده و همواره لیست مورد نظر را به‌روز کند. سپس فایل لیست مورد نظر را از او دریافت کرده و در موبایل یا کامپیوترتان ذخیره کنید. هر روز خودتان با ۵ نفر از بیمارانتان تماس گرفته و جویای حالشان شوید و در مورد روند بهبودی‌شان از آن‌ها بپرسید و اگر نیاز بود مشاوره کوتاهی به او داده و یا در صورت لزوم از او بخواهید مجدداً به شما مراجعه کند.

این کار روزانه کمتر از ۳۰ دقیقه از شما زمان می‌گیرد اما باعث می‌شود در سال با ۱۸۲۵ نفر تماس بگیرید. وقتی بیماران شما یک تماس مستقیم از شما دریافت کنند انقدر شگفت‌زده می‌شوند که این اتفاق را حداقل به ده نفر از خانواده و دوستانشان بازگو می‌کنند. البته اگر بیمار شما خانم باشد داستان را برای تعداد بیشتری تعریف می‌کند. بنابراین صرف تنها ۳۰ دقیقه از زمانتان در روز باعث می‌شود که سالانه ۱۸۲۵ تماس بگیرید و با تبلیغات دهان به دهان مردم، سالانه ۱۸۲۵۰ نفر از خدمات استثنائی و رفتار انسان دوستانه شما مطلع شوند.

 

برای انجام این کار چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

 

  • با موبایل شخصی یا شماره منزل خود با بیماران تماس نگیرید تا تماس‌های بیماران در آینده برای شما دردسرساز نشود.
  • بهتر است هر روز زمان مشخصی را برای این کار اختصاص دهید. مثلاً ۴ الی ۴:۳۰ عصر. اختصاص زمان مشخص به این کار باعث می‌شود آن را فراموش نکنید و هر روز به طور منظم این کار را انجام دهید.
  • اگر این کار توسط خودتان انجام شود تأثیرش چند برابر است اما اگر برنامه کاری‌تان انقدر فشرده است که زمانی برای این کار ندارید از منشی یا کارمندتان بخواهید تا روزانه این کار را انجام داده و از وضعیت بیماران مطلع شود و گزارش تماس‌ها را به شما ارائه دهد.
  • در لیستی که از بیمارانتان جهت تماس با آن‌ها تهیه می‌کنید حتماً تاریخ مراجعه قبلی بیمار و یا تاریخ جراحی او مشخص باشد. بهتر است تماس شما با بیمار پس از دوره کامل بهبودی او نباشد. بیماری که می‌دانید به طور کامل خوب شده نیازی به تماس تلفنی ندارد.

 

شاید این روش برایتان عجیب و غریب به نظر برسد ولی تأثیرگذاری آن فوق‌العاده است. حداقل می‌توانید برای مدت کوتاهی این کار را امتحان کرده و تأثیرش را ببینید.تکنولوژی دکتر لینک می تواند در زمینه به شما کمک کند. در واقع در دکتر لینک شما می توانید به لیست بیمارانتان همراه با وضعیت بیماری و شماره تماس آنها دسترسی پیدا کنید و با آنها تماس بگیرید یا از طریق سیستم پیام کوتاه دکتر لینک برای آنها پیام بفرستید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

 

مقالات مرتبط :

جذب عاطفی بیماران

بازاریابی ایمیلی در مطب های کوچک را چرا و چگونه پیاده کنیم؟

ضرورت وب‌سایت حرفه ای برای پزشک

سه مرحله اساسی و ضروری برای جذب بیمار از اینستاگرام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

بازاریابی ایمیلی در مطب های کوچک را چرا و چگونه پیاده کنیم؟

در بازار پر رقابت فضای دیجیتال، کلینیک های بزرگ با تکیه بر بودجه‌های کلانی که در بخش بازاریابی سرمایه‌گذاری می‌کنند، چند قدم جلوتر از مطب های کوچک و متوسط هستند. آن‌ها با استفاده از نیروهای با استعداد و همینطور بهترین ابزارهای نرم‌افزاری، بازاریابی با ایمیل را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند؛ اما مطب های کوچک و متوسط چگونه می‌توانند از ایمیل برای بازاریابی استفاده کنند و مهم‌تر از آن، چگونه با رقبای بزرگ رقابت کنند تا ایمیل‌هایشان خوانده شود؟

 

۵ روش مهم دیجیتال مارکتینگ برای مطب های کوچک در سال ۲۰۱۷

 

بسیاری از مطب های کوچک و تازه‌کار فکر می‌کنند ارسال ایمیل‌های خودکار موجب نارضایتی مخاطب و کم اعتبار شدن پزشک می‌شود. این گفته صحیح است اما راه‌حل مشکل، افزودن کمی چاشنی به ایمیل‌ها است. وقتی یک بازدید کننده در سایت عضو می‌شود، مثل بسیاری دیگر از سایت‌ها، ایمیل خوش آمد گویی ارسال می‌شود و به احتمال زیاد خوانده نمی‌شود، اما با افزودن چاشنی مثل کوپن تخفیف برای اولین مراجعه، دادن امتیاز به بیمار یا اعطای عضویت ویژه مدت‌دار به احتمال زیاد ایمیل خوش‌آمد گویی خوانده می‌شود و باعث می‌شود مخاطب به ایمیل‌های بعدی نیز توجه کند.

 

اتوماسیون برای ارسال ایمیل می‌تواند بسیار پیشرفته‌تر و هدفمند‌تر عمل کند. وقتی اطلاعات کافی از بیمار در دسترس باشد، شناخت نیاز بیمار راحت‌تر خواهدشد و در این حالت ایمیلی مطابق نیاز، احتمال خوانده شدن بسیار بالاتری دارد تا یک ایمیل طراحی شده یکسان برای همه.

 

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ توسط raab انجام شد، نشان داد بیش از ۶۰ درصد شرکت‌های پر درآمد، بازاریابی ایمیلی بر مبنای اتوماسیون را اجرا کرده‌اند و تنها ۳ درصد از شرکت‌های کوچک از این روش استفاده می‌کنند. نسبت به زمان این گزارش تغییرات زیادی اتفاق افتاده و این تغییرات همچنان ادامه خواهد داشت، اما یک موضوع همچنان ثابت مانده است؛ درصد استفاده از روش‌های اتواسیون در بازاریابی ایمیلی مطب های کوچک و متوسط همچنان پایین است.

 

۱۰ استراتژی بازاریابی که همه پزشک ها باید بدانند

 

راحت‌ترین راه برای از دست دادن مشترکین ایمیلی چیست؟ بسیار ساده است، یک ایمیل بفرستید که نداند با آن چه کار کنند! با این حرکت بیمار را از دست خواهید داد.

مردم از مطب ها، کلینیک ها و هر نوع مرکز درمانی انتظار بالایی دارند. مردم می‌خواهند فقط آنچه مورد علاقه و نیازشان است دریافت کنند. به عبارت دیگر پزشک باید بتواند به بیمار گوش کند و مطابق نیاز و علاقه به او پیشنهاد دهد. اگر تنها داده در دسترس نام فرد و آدرس ایمیلش باشد کار سختی در پیش دارید. در آینده نه چندان دور هوش مصنوعی تاثیر خود را بر بازاریابی ایمیلی خواهد گذاشت. برای ارسال هدفمند ایمیل باید اطلاعات کافی داشت، هوش مصنوعی می‌تواند از طریق کانال‌های مختلف بازاریابی و همینطور کانال‌های مختلف ارتباطی و مجازی یک تصویر کلی از علایق و نیازهای بیمار بسازد. برای مثال بیمار در وبسایت مطب شما به کدام یک از خدمات ارائه شده بیشتر توجه کرده است؟ به دنبال پایین‌ترین قیمت کدام یک از خدمات بوده است؟ و موارد مشابه دیگر. این اطلاعات ارزشمند بازاریابی ایمیلی را بسیار ساده‌تر و هدفمند‌تر می‌کند.

 

۵ گام برای بازاریابی موفق اینترنتی در سال ۲۰۱۸

 

نظرسنجی Salesforce نشان می‌دهد بیش از نیمی از بیماراندر صورت ارائه نشدن ارتباطات شخصی سازی شده، تمایل به تغییر پزشک دارند. شخصی سازی کردن به معنای افزودن نام مخاطب در عنوان ایمیل نیست، بلکه شخصی سازی نیازمند شناخت ادامه‌دار بیماران و نشان دادن با اهمیت بودن نظرات و پاسخ‌های بیمار است. بیمار باید با ایمیلی که دریافت می‌کند ارزشمند بودن پاسخ به سوالات فرم عضویت یا شرکت در نظرسنجی‌ها را درک کند.

 

برای مثال برگزار کنندگان همایش و دوره‌های آموزشی در ایمیل معرفی برنامه‌های آینده، یک سوال چند گزینه‌ای از مخاطب می‌پرسند؛ ترجیح می‌دهید این دوره در چه تاریخ و ساعتی برگزار شود تا بتوانید در آن شرکت کنید؟ این سوال ساده چندین داده مفید در ارتباط با مخاطب را دریافت می‌کند. چه کسانی تمایل به حضور دارند، چه افرادی به این موضوع علاقه دارند و چه زمان‌هایی برای برگزاری مناسب است.

 

چند پیشنهاد برای پیشرفت مطب های کوچک در بازاریابی ایمیلی

 

۱- امکان رقابت وجود دارد

 

بسیاری از کلینیک های بزرگ به حدی از بازار رسیده‌اند که نیازی برای به روز کردن فناوری و روش‌های خود نمی‌بینند و این یک فرصت برای مطب های کوچک است تا با استفاده از تاکتیک‌ها و روش‌های جدید بیمار بیشتری جذب کنند. لازم نیست رقابت خود را با بزرگان بسنجید، از قسمت کوچکی شروع کنید و با سرعت یکنواختی پیش بروید.

 

۲- بیماران خود را بیشتر بشناسید

 

با هر روشی البته با رعایت اعتدال سعی کنید بیماران خود را بشناسید. هرچقدر درباره بیماران اطلاعات داشته باشید بهتر می‌توانید بازاریابی ایمیل شخصی‌سازی شده را اجرا کنید.

 

۳- به بیماران امتیاز دهید

 

یک ایمیل حاوی هدیه برای بیمار در روز تولد یا تخفیف به مناسبت اولین مراجعه برای مراجعه بعدی، بسیار جذاب و هیجان انگیز است. این نوع از ارتباط شاید یکبار در سال رخ دهد اما تاثیر آن باعث ارتباط صمیمی بیمار با پزشک می‌شود.

 

۴- از خدمات بازاریابی ایمیلی استفاده کنید

 

اگر خودتان توانایی اجرای بازاریابی ایمیلی را ندارید از خدمات دیگران استفاده کنید. این خدمات اکثر ویژگی‌های موردنیاز را برای بیماران فراهم می‌کنند. قالب‌های آماده، مدیریت فهرست مخاطبین، خدمات اتوماسیون و خدمات هوش مصنوعی از خدمات متداول هر شرکت ایمیل مارکتینگ است. با خدمات بازاریابی ایمیلی تکنولوژی دکتر لینک، به راحتی میتوانید با بیماران خود ارتباط برقرار کنید و همزمان اقدام به جذب بیمار جدید و اینجاد وفاداری در بیماران سابق نمایید.

 

بازاریابی ایمیلی با ظهور انواع روش‌های ارتباطی نوین، هنوز یک روش قابل اعتماد و معتبر است. ایمیل و بازاریابی ایمیلی به علت گستردگی و وابسته بودن به روش‌های هویت سنجی افراد، به زودی از بین نخواهد رفت و ارزش یک سرمایه‌گذاری بلند مدت را دارد. نظر و پیشنهاد شما چیست؟ بازاریابی ایمیلی در ایران تا چه اندازه تاثیر گذار است؟

 

مقالات مرتبط:

تکنیک های بازاریابی برای حفظ مشتری

تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار

ضرورت وب‌سایت حرفه ای برای پزشک

سه مرحله اساسی و ضروری برای جذب بیمار از اینستاگرام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

ضرورت وب‌سایت حرفه ای برای پزشک

در حال حاضر صدها میلیون وب‌سایت در فضای مجازی وجود دارد. بیش از نیمی از این وب سایت‌های ثبت‌شده به قبرستان وب‌سایت‌ها پیوسته‌اند و بازدیدکننده‌ای ندارند. آیا شما پزشک عزیز، دوست دارید وب‌سایت پزشکی پویایی داشته باشید یا وب‌سایت شما هم بدون هیچ بازدیدکننده‌ای در قبرستان وب‌سایت‌ها جای گیرد؟

 

هرچقدر که در دنیای مدرن امروز بیشتر پیش می‌رویم رقابت در همه‌ی زمینه‌ها گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. ذکر این نکته بسیار ضروری است که تبلیغاتی که بر اساس صداقت باشد چیزی جز خدمت بیشتر به خلق نیست.

 

تبلیغات صادقانه ۲ دستاورد بسیار ارزشمند برای شما خواهند داشت:

 

۱- تبلیغات شما را وادار می‌کنند که هر روز خدمات بهتری را به بیماران ارائه نمایید و این یعنی همان خدمت به خلق. از طریق اجرای تبلیغات صادقانه هر روز کیفیت ارتباط پزشک با بیمار و همچنین استاندارد شرایط مطب‌ها و مراکز درمانی بالاتر می‌رود که مستقیماً باعث افزایش رضایت بیماران می‌گردد و تلاش در جهت افزایش رضایت بیماران یک هدف الهی و بسیار ارزشمند است.

 

۲- پزشکان از زحمتکش‌ترین اقشار کشور هستند. آیا شما که تمامی سال‌های جوانی را وقف کسب علم کرده‌اید تا روزی به درجه‌ای برسید که به مردم خدمت نمایید دوست دارید که در دنیای فوق‌العاده رقابتی امروز در اثر رعایت نکردن اصول تبلیغاتی نتیجه تلاش‌های چندین ساله خود را به طور کامل دریافت نکنید. طبیعتاً پاداش پزشکانی که در زمینه تبلیغات فعال هستند، داشتن بیماران بیشتر و درآمد بیشتر است.

 

بر می‌گردیم به راه‌اندازی یک وب‌سایت حرفه‌ای پزشکی

 

طراحی وب‌سایت به شما کمک می‌کند که قشر جوان و اقشار میان‌سالی که با فضای مجازی رابطه خوبی دارند را جذب کنید. اگر شما وب‌سایتی نداشته باشید مطمئن باشید برخی از همکارانتان در این زمینه بسیار موفق عمل خواهند کرد.

 

پس از بررسی بسیاری از وب‌سایت‌های پزشکی در ایران مشاهد‌ه شده که اکثر وب‌سایت‌ها شامل موارد زیر است:

 

  • عکس و اسم پزشک و آدرس مطب
  • تخصص و فلوشیپ‌های گذرانده شده
  • افتخارات کسب‌شده توسط پزشک
  • انواع جراحی‌ها و روش‌های درمانی که توسط پزشک انجام می‌شود.

 

وب‌سایتی که تنها این اطلاعات در آن قرار داده شده است، جزو سطحی‌ترین نوع وب‌سایت‌های پزشکی است. دیگر در تبلیغات وب‌سایتی آن دوران به پایان رسیده است که پزشک مبلغی را به یک طراح وب‌سایت پرداخت کند و یک نتیجه خوب تبلیغاتی را دریافت نماید. در دنیای رقابتی امروز بهتر است خودتان وارد گود شوید و آستین‌ها را بالا بزنید. بهتر است دست به قلم شوید و تا آنجا که می‌توانید برای بیماران مطالب مفید بنویسید. برای هر جراحی و روش درمانی‌ای که دارید توضیحات جامعی ارائه دهید.

 

سعی کنید متن شما به زبان بسیار ساده و قابل‌فهم برای بیماران باشد و تا آنجا که می‌توانید از استفاده اصطلاحات پزشکی خودداری کنید. تلاش کنید به همه‌ی سؤال‌هایی که ممکن است به ذهن بیمار بیاید پاسخ دهید. همچنین می‌توانید یک قسمت با عنوان سؤالات متداول طراحی کنید و به تک‌تک سؤالات متداولی که از بیمارانتان شنیده‌اید پاسخ دهید.

 

حال سؤال اینجاست که این همه زحمت چه فایده‌ای دارد؟

 

اولاً شما برای نوشتن هر متن یک‌بار زحمت می‌کشید ولی این دستاورد شما تا ابد در فضای مجازی باقی خواهد ماند و دیگران می‌توانند از دانش و مشاوره شما استفاده کنند. اما دلیل مهم‌تر این است که اگر شما می‌خواهید افراد بیشتری شما را بشناسند این روش یک روش استثنایی است. هیچ‌کس تا زمانی که شما را نمی‌شناسد اسم شما را در موتور‌های جستجو مانند گوگل و یاهو Search نمی‌کند تا به سایت شما راه یابد. اما روزانه تعداد بسیاری از مردم در مورد بیماری‌های خود و پیدا کردن مشاوره‌های مناسب در فضای مجازی جستجو می‌کنند. هرچقدر که شما مطالب مفید و متنوع بیشتری در زمینه تخصصی خود در وب‌سایتتان ارائه نمایید احتمال اینکه دیگران شما را پیدا کنند و درباره شما بیشتر بدانند بیشتر است.

 

برای اینکه در موتورهای جستجو بهتر دیده شوید چند نکته زیر را رعایت کنید:

 

  • مطالب نوشتاری خود را به صورت متن در وب‌سایت خود قرار دهید و به صورت فایل PDF و یا عکس نگذارید.
  • از وب سایت‌های دیگران کپی نکنید. امروزه موتورهای جستجو دارای الگوریتم‌های پیشرفته‌ای هستند که تشخیص می‌دهند یک متن برای اولین بار توسط چه شخصی آپلود شده است و در جستجوهای خود وب‌سایت‌های کپی کار را تشخیص می‌دهند و جزو نتایج اولیه جستجو قرار نمی‌دهند.
  • از طراح وب‌سایت خود و متخصصان SEO (Search Engine Optimization) بخواهید در وب‌سایت شما تنظیماتی را رعایت کنند که وب‌سایت شما در موتورهای جستجو بهتر دیده شود.
  • هر چند وقت یک‌بار یک مطلب جدید به وب‌سایت خود اضافه کنید. از دید موتورهای جستجو وب‌سایت‌هایی که محتوایی ثابتی دارند کم ارزش تلقی می‌شوند و وب‌سایت‌هایی مرتب مطالب جدید آپلود می‌کنند ارزشمند هستند.

 

تا اینجای کار شما وب‌سایت خوبی دارید اما هیچ اقدامی در زمینه وفادار سازی بیماران خود و همچنین بازدیدکنندگان وب‌سایت انجام نداده‌اید. تا اینجای کار بیش از نیمی از زحمت‌های شما هدر رفته است. به یاد داشته باشید که درصد بسیار زیادی از افرادی که در فضای مجازی به یک وب‌سایت مراجعه می‌کنند دیگر در آینده به آن وب‌سایت مراجعه نخواهند کرد. حتی اگر مطلبی که خوانده‌اند مفید باشد. دلیلش این است که آن‌ها اسم وب‌سایت را فراموش می‌کنند.

 

حال سؤال اینجاست که راه حل وفادار سازی بیماران و مراجعه‌کنندگان به وب‌سایت چیست؟

 

راه حل، قرار دادن بخش عضویت در وب‌سایت شما است. بهتر است از افرادی که جهت خواندن مطالبتان به وب‌سایت شما می‌آیند در انتهای مطلب خود درخواست نمایید که جهت دریافت مطالب بیشتر می‌توانند در وب‌سایت شما عضو شوند. از طریق این روش می‌توانید اطلاعات تمامی علاقمندان خود را داشته باشید و هر زمانی که مطلب جدیدی آماده می‌کنید به ایمیل علاقمندان خود ارسال نمایید. بهتر است جمع‌آوری ایمیل را تنها از طریق وب‌سایت انجام ندهید. از هر بیماری که به مطب شما مراجعه می‌کند بخواهید در صورتی که آدرس ایمیل دارد آن را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید مطالب مفید پزشکی را برایشان ارسال نمایید. از طریق ارسال ایمیل به علاقمندانتان می‌توانید به طور مرتب با آن‌ها در ارتباط باشید.

 

در این صورت فکر می‌کنید که اگر روزی آن‌ها بیمار شوند به چه کسی مراجعه می‌کنند؟ مسلماً پیش شما می‌آیند. به دلیل اینکه در تمام این مدت شما یک مشاور خوب برایشان بوده‌اید و کمکشان کرده‌اید. آن‌ها به شما بیش از هر پزشک دیگری اعتماد می‌کنند و این دستاورد ارزشمند شما حاصل تلاشتان در جهت تولید مطالب مفید و ارزشمند و انجام تبلیغات موثرتان بوده است.

 

جهت دریافت مقالات مرتبط، دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

 

مقالات مرتبط :

سه مرحله اساسی و ضروری برای جذب بیمار از اینستاگرام

تعیین ماموریت در زندگی شغلی پزشکان

جذب عاطفی بیماران

تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

سه مرحله اساسی و ضروری برای جذب بیمار از اینستاگرام

یک تصویر گویاتر از هزار کلمه است. این جمله را صدها بار شنیده‌اید، اگر در دنیای مدرن امروزی قرار باشد مصداقی برای این جمله معرفی کنیم گزینه‌ای بهتر از اینستاگرامپیدا نمی‌شود. اینستاگرام هفت سال قبل مثل چند سرویس مشابه دیگر با هدف به اشتراک‌گذاری عکس معرفی شد و حالا ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه دارد و اسامی رقبا هم فراموش شده است. اینستاگرام امروزی در به اشتراک گذاری عکس‌های خندان مهمانی و مسافرت خلاصه نمی‌شود، هر برند بزرگ و چهره معروف حساب اینستاگرام دارد و بسیاری افراد درآمد اصلی خود را از اینستاگرام به دست می‌آورند. جذب بیمار از اینستاگرام  شاید در کشور ما پدیده جدید باشد، اما در کشورهای دیگر به خوبی جا افتاده و حالا به صورت تخصصی آموزش داده می‌شود.

 

جذب بیمار از اینستاگرام

 

چندین نظرسنجی و مطالعه انجام شده درباره تاثیر اینستاگرام در انتخاب و خرید، از رتبه بالای اینستاگرم در تاثیرگذاری بر افراد خبر می‌دهد. اما اینستاگرام صرفا یک پلتفرم است و در واقع آنچه بر افراد تاثیر می‌گذارد، افراد مشهور و معروف اینستاگرام هستند که امکان دارد یک سیاستمدار، بازیگر، چهره علمی یا یک فرد عادی باشد.

 

با بیشتر شدن تعداد چهره‌های معروف در اینستاگرام هر فردی با استعدادی که دارد، دوست دارد تا به سرعت تعداد زیادی دنبال‌کننده جمع کند و چهره تاثیرگذاری شود. اگر از دنبال‌کنندگان چهره‌های تاثیرگذار در اینستاگرام باشید متوجه تبلیغات و کسب درآمد این افراد شده‌اید.

 

اگر هدف از چهره شدن را کسب درآمد قرار داده‌اید، باید یک استراتژی داشته باشید. در ادامه سه مرحله اصلی برای ایجاد یک استراتژی خوب برای جذب بیمار از اینستاگرام را مرور می‌کنیم.

 

برای جذب بیمار از اینستاگرام اول جامعه هدف را انتخاب کنید

 

برای جذب بیمار از اینستاگرام بعد از این که استعداد و توانمندی خود را به درستی پیدا کردید، باید جامعه هدف را مشخص کنید. چه کسانی به شما اهمیت می‌دهند، چه افرادی شما را جذاب می‌بینند و دوست دارند داستان شما را دنبال کنند؟

 

اگر شما یک متخصص زیبایی هستید، جامعه هدف شما همه افرادی هستند که به زیبایی ظاهری علاقه دارند. هرچه استعداد و آنچه که شما را از دیگران متفاوت می‌کند عمومی‌تر باشد، پس جامعه هدف بزرگ‌تری خواهید داشت و در نتیجه دنبال کنندگان بیشتری خواهید داشت.

 

در همین مثال ، آنچه باعث تفاوت می‌شود و استعداد محسوب می‌شود، نکات و جزئیاتی است که متخصص زیبایی می‌داند و همین طور عمل های انجام شده ایی است که از آن‌ها عکس می‌گیرد و حتی داستان اتفاقات کوچک و روزمره مرتبط با کار است. برای این مثال جذب بیمار از اینستاگرام به راحتی قابل اجرا است.

 

پیوسته عمل کنید و با پشتکار باشید

 

جذب بیمار از اینستاگرام و هر شبکه اجتماعی دیگر، نیازمند رعایت نکات و جزئیات ظریفی است که در بلندمدت تاثیر خود را نشان خواهد داد. برنامه‌ریزی برای بلند مدت نیازمند پیوستگی و پشتکار است.

در اینستاگرام با توجه به ماهیت این سرویس باید با تصاویر خود به مخاطب پیام بدهید و این پیام‌رسانی باید مداوم و متنوع باشد. هیچ‌وقت یک تصویر و پیام را چند بار تکرار نکنید. اگر هم تصاویر شما مشابه و تکراری هستند آن‌ها را با چیزهای دیگری ترکیب کنید.

 

اگر تصویر جراحی بینی را می‌خواهید ارسال کنید، چه بهتر که تصویر قبل و بعد آن و داستان کوتاهی درباره این بیمار باشد. کیفیت تصاویر باید خوب باشد و همیشه مخاطب و جامعه هدف را در ذهن داشته باشید، چه چیزی در تصاویر شما برای مخاطب ارزش دارد؟ آن ارزش باید همیشه حفظ و تکرار شود.

 

شبکه‌سازی و ارتباط مستقیم با دنبال کنندگان

 

اگر می‌خواهید به هدف جذب بیمار از اینستاگرام برسید، باید راه‌های مختلف ارتباط با مخاطب ایجاد کنید. چه بهتر که این ارتباط مستقیم و رو در رو باشد. یک دورهمی برگزار کنید و از دنبال‌کنندگان برای حضور در آن دعوت کنید یا در رویدادهای مرتبط شرکت کنید.

 

با انواع راه‌های ارتباطی دیگر مثل ایجاد گروه شبکه‌سازی کنید و ارتباط قوی با دنبال‌کنندگان خود برقرار کنید. حتما در میان این افراد، کسانی هستند که دوست دارند به شما کمک کنند. آن‌ها را شناسایی کنید و از کمکشان استفاده کنید.

 

جذب بیمار از اینستاگرام با انجام این سه مرحله چندان سخت نخواهد بود، شاید در ابتدا کمی دشوار باشد اما وقتی کارها روی ریل افتاد، کارتان راحت‌تر خواهد بود.

 

بعد از رسیدن به این مرحله آنچه که مهم است حفظ اصالت و اعتبار است. اگر شما مشتاق جامعه هدف خود نباشید و استعدادی که باعث شد دنبال کنندگان زیادی کسب کنید را فراموش کنید، بازخورد ضعیفی دریافت خواهید کرد. استفاده از روش‌هایی مثل خرید دنبال‌کننده و لایک یک نوع ظاهرسازی بیهوده است. آنچه شما برای جذب بیمار از اینستاگرام می‌خواهید، دنبال‌کننده واقعی و در اصل مشتری بالقوه است.

 

نظر و پیشنهاد شما چیست؟‌ چه نکات دیگری را برای جذب بیمار از اینستاگرام  پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات خود را با دکتر لینک در میان بگذارید.

 

مقالات مرتبط:

جذب عاطفی بیماران

تاثیر کار بیش از حد بر سلامت پزشکان

تعیین ماموریت در زندگی شغلی پزشکان

تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تعیین ماموریت در زندگی شغلی پزشکان

در پست های گذشته در رابطه با برندینگ  شخصی برای پزشکان مطالبی ارائه کردیم و ضمن تاکید بر این مهم به ارائه راهکارهایی پرداختیماگر برند سازی را کوه یخ در نظر بگیریم ، ۲۰ درصد یا همان لایه بیرونی کوه یخ شامل تبلیغات و تولید محتوی و ارتباط با بیماران و دیزاین مطب و … است ، اما ۸۰ درصد این کوه که در لایه زیرین و پنهانی است، هویت برند مارا تشکیل میدهد.  این لایه شامل تدوین هویت برند و تعیین ماموریت یا mission است . لایه ای که تاثیراتی به مراتب بیشتر از ۲۰ درصد بیرونی خواهد داشتباید توجه کنیم که هر پزشکی برای داشتن برندسازی شخصی موفق، ملزم به تعریف ماموریت هایی در زندگی کاری است .

 

از جمله این ماموریت ها میتوان به مواردی چون  :

 

  • تبدیل شدن به چهره ای بین المللی
  • فعالیت در حوزه آموزشی و تربیت پزشکان جوان
  • نوآوری و ابداع روش های نوین در طب
  • برگزاری کنگره ها و کنفرانس های علمی

 

و چندین و چند هدف دیگر را میتوان نام برد که در ذهن یک پزشک میتواند وجود داشته باشد .

 

اجزای تشکیل دهنده ی ماموریت چیست؟

 

ماموریت مکان های مختلف از نظر حجم، محتوا، شکل و پرداختن به جزییات با هم متفاوت هستند. بیشتر کارشناسان و افراد صاحب نظر عنوان می کنند که اجزای ماموریت باید دارای نه ویژگی برجسته باشد. از آن جا که معمولاً ماموریت بیش از سایر فرآیندها به چشم می خورد و همگان از آن آگاه می شوند، پس مهم این است که دربر گیرنده ی همه ی ۹ بخش اصلی بشود. بنابراین می توان با پاسخ به سوالات زیر این بخش را در ماموریت مطب و یا کلینیک گنجاند :

 

بخش اول: بیماران

 

بیماران شما چه کسانی هستند ؟

بیماران شما دارای چه خصوصیاتی هستند ؟

 

بخش دوم: محصولات یا خدمات

 

محصولات و خدمات عمده ی مطب یا کلینیک شما چیست؟

 

بخش سوم: بازارها

 

از نظر جغرافیایی، مطب شما در کجا به رقابت می پردازد؟

 

بخش چهارم: فناوری

 

آیا شما از پیشرفته ترین فناوری ها استفاده می کنید؟

 

بخش پنجم: توجه به بقا،رشد و سودآوری

 

آیا مطب شما برای رشد و سلامت مالی از تعهد لازم برخوردار است؟

 

بخش ششم: فلسفه

 

باورها، ارزشها، آرزوها و اولویتهای اخلاقی اصلی شما چیست؟

 

بخش هفتم: ویژگی ممتاز

 

شما دارای چه مزیت رقابتی یا شایستگی ممتاز هستید؟

 

بخش هشتم: توجه به تصور مردم

 

آیا شما نسبت به مسائل اجتماعی، جامعه و محیطی واکنش مناسب نشان می دهید؟

 

بخش نهم:توجه به کارکنان (منشی)

 

آیا کارکنان به عنوان یک قلم دارایی ارزشمند برای مطب به حساب می آیند؟

 

برای ارزیابی هر بیانیه ماموریتی مامولاً از ماتریسی استفاده می کنند که هر ستون آن  یکی از همین ۹ عامل است و در زیر هر ستون مشخص می شود که آیا در بیانیه ماموریت اشاره ی شفاف و روشنی به آن مورد شده است یا خیر.  نکته قابل اهمیت اینکه تعریف هدف و ماموریت در زندگی شغلی برای پزشکی که به قله های بالاتری از اداره یک مطب می اندیشد الزامی است .

با تعریف ماموریت و برنامه ریزی برای رسیدن به آن و تقویت لایه زیرین برندینگ ، لایه بیرونی که شامل تبلیغات و … است نیز به نحو شایسته ای ،  اثرگذارتر خواهد بود.تکنولوژی دکتر لینک می تواند به شما عزیزان در تعیین ماموریت و هدف شما در زندگی شغلیتان کمک کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

 

مقالات مرتبط :

چگونه یک برند موفق شویم؟

برندسازی شخصی برای پزشکان

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک

طراحی یک شبکه حرفه‌ای برای جذب بیماران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

جذب عاطفی بیماران

برای متخصصان علم مارکتینگ سال‌ها این سوال مطرح بوده است که معیار تصمیم گیری بیماران به هنگام انتخاب پزشک چیست؟ آیا این تصمیم گیری‌ها بر اساس منطق انجام می‌شود یا بر اساس احساس؟ برای پیدا کردن جواب نظر سنجی‌های مختلفی انجام شده است. نتیجه نظر سنجی‌های فراوان در کشور‌های مختلف نشان می‌داد که مردم گفته‌اند بیشتر بر اساس منطق وکمی بر اساس احساسات تصمیم می‌گیرند. این نتایج نظرسنجی متخصصان علم مارکتینگ را سال‌ها در گمراهی فرو برد.

 

پس از اینکه بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی با شکست مواجه شدند، متخصصان مارکتینگ وادار شدند یک بررسی مجدد روی تحقیقات خود انجام دهند. در بررسی مجدد آن‌ها فهمیدند که در نظر سنجی‌ها مردم به آن‌ها دروغ می‌گفتند. معمولا انسان‌ها دوست دارند در نظر دیگران فردی منطقی به نظر برسند و برایشان خوشایند نیست که به دیگران بگویند احساسی تصمیم می‌گیرند.

 

حتی اگر شما دلایل تصمیم‌گیری مردم در خرید‌های مختلف را بپرسید ده‌ها دلیل منطقی برایتان می‌آورند و دلایل احساسی خود را پنهان می‌کنند. امروزه متخصصان علم مارکتینگ بر این باورند که مردم ۱۰۰ درصد بر احساس تصمیم می‌گیرند و پس از آن تصمیم خود را با دلایل منطقی فراوان در ذهن خود و همچنین برای دیگران توجیه می کنند.

 

بنابراین اگر شخصی خدمات یا محصولی به مردم ارائه می‌کند بهتر است ۱۰۰ درصد توان خود را به تاثیرگذاری احساسی مخاطب خود معطوف کند و همچنین چندین دلیل منطقی هم برای مشتری آماده کند. درست است که مردم بر اساس احساس تصمیم می‌گیرند اما چند دلیل منطقی هم نیاز دارند که به خود و به دیگران بقبولانند که منطقی هستند.

 

قبل از اینکه سراغ برندینگ عاطفی بیماران بروم چند مثال ساده می‌زنم:

 

بر اساس منطق، ساعت موبایل و یا یک ساعت مچی بسیار ارزان، نیاز شما را برای اطلاع از زمان بر طرف می‌کند اما ممکن است شما مبلغ بسیار بالایی را بر اساس معیار‌های احساسی صرف خرید یک ساعت گران قیمت کنید.

 

بر اساس منطق یک موبایل هوشمند ۲۰۰ هزار تومانی نیاز شما را برای تلفن زدن، SMS زدن و استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف از قبیل تلگرام، اینستاگرام، واتس آپ، لاین و غیره برطرف می‌کند اما ممکن است ۱۰ برابر این مبلغ را بر اساس معیار‌های احساسی صرف خرید یک موبایل گران‌قیمت کنید.

 

داشتن معیارهای احساسی در تصمیم گیری بد نیست. یکی از بزرگترین موهبت‌های خدا به انسان احساسات است اما درک کردن این موضوع به ما کمک می‌کند درجذب مشتری و ارائه خدمات بهتر به مشتری موفق‌تر باشیم.

 

در این مقاله به ۵ نکته بسیار مهم در برندینگ عاطفی بیماران اشاره می‌کنیم اما هدف اصلی این است که خود شما نیز با رویکرد برندینگ عاطفی بیماران روش‌های خلاقانه دیگری را ابداع کرده و برای جذب بیماران بیشتر بکار گیرید.

 

 ۱- First Impression :

  

دیدار اولیه بیمار با شما بسیار اهمیت دارد. وقتی شخصی را برای اولین بار می‌بینیم قوی ترین تصویر ذهنی از ما در طرف مقابل در همان چند ثانیه اول شکل می‌گیرد. در مطب خود سیستمی را طراحی کنید که قبل از ورود بیمار به اتاق‌تان اسم بیمار را بدانید. یک روشی را طراحی کنید که منشی شما چند لحظه قبل از ورود بیمار به اتاق‌تان اسم بیمار را به شما بگوید. مثلا اگر کامپیوترتان با منشی Share باشد این کار امکان‌پذیر است. یا منشی‌تان می‌تواند از طریق وایبر به شما اطلاع دهد.

 

انسان‌ها عاشق این هستند که اسم‌شان را بشنوند. به محض اینکه بیمار وارد اتاق می‌شود با خوشرویی به او سلام کرده و اسم او را بگویید. به عنوان مثال بگویید “سلام آقای احمدی خیلی خوش آمدید”. این جمله نسبت به جمله “سلام خیلی خوش‌آمدید” تاثیر بسیار بسیار بیشتری روی بیمار شما می‌گذارد و در همان برخورد اول او را شیفته خود می‌کنید. همچنین در میان صحبت‌هایتان با بیمار یکی دو بار دیگر اسم او را بیاورید. این حرکت یک تاثیر بسیار عمیق احساسی بر روی بیماران می‌گذارد.

 

۲- توجه:

 

نتیجه یک تحقیق از بیماران نشان می‌دهد که بیماران به پزشکانی که بطور کامل به حرف‌های آنان گوش می‌کنند اعتماد بسیار بیشتری می‌کنند و ارتباط عاطفی بسیار قوی‌تری با پزشک خود برقرار می‌کنند. از بیمار بخواهید که بطور کامل شرح حال خود را به شما بگوید. حتی اگر تا آخر کلام او را می‌توانید پیش‌بینی کنید اجازه دهید خودش بگوید. با این کار نشان می‌دهید که ارزش بسیار بالایی برای او قائل هستید و احساسات بسیار خوبی را در بیمار ایجاد می‌کنید. متاسفانه برخی پزشکان هنوز بیمار نصف حرفهایش هم نزده است، برای او دارو تجویز می‌کنند.

 

اگر مطب شما بسیار شلوغ است وسوسه نشوید که بیماران را سریع ویزیت کنید. کسی که یک ساعت منتظر مانده برایش دردناک است که یک دقیقه‌ای ویزیت شود. راه حل این است که اگر مطبتان خیلی شلوغ است یک پزشک یا یک فرد آموزش دیده را استخدام کنید و از او بخواهید که قبل از اینکه بیمار را ویزیت کنید یک شرح حال کامل از بیمار بگیرد و آن را به هنگام ویزیت بیمار در اختیار شما قرار دهد.

 

۳- حریم خصوصی:

 

یکی از اشتباهات فاحشی که برخی پزشکان انجام می‌دهند این است که چند بیمار را همزمان ویزیت می‌کنند. بهتر است به حریم شخصی بیماران احترام گذاشته شود. یک بیمار پزشک را محرم خود می‌داند اما بقیه افراد غریبه‌ای که کنار او نشسته‌اند را محرم نمی‌داند. همچنین با اجازه دادن ورود چند بیمار به اتاق‌تان ناخواسته به آن‌ها نشان می‌دهید که هیچ کدامشان برایتان مهم نیستند.

 

۴- برخورد مثل بهترین دوست:

 

تصور کنید هر بیماری که وارد اتاق شما می‌شود یکی از بهترین دوستان شما است که مدتها او را ندیده‌اید. با این تصور چگونه با او رفتار می‌کنید؟ لبخند زدن به بیماران باعث می‌شود حس عزت نفس در آن‌ها بیشتر شود و احساس بسیار بهتری نسبت به خود داشته باشند. وقتی بیماران ببینند در کنار شما احساس بهتری نسبت به خودشان دارند ناخودآگاه شیفته شما می‌شوند. همچنین اگر برخوردتان را با بیمار بسیار صمیمانه کنید خودتان نیز از کارتان لذت بسیار بیشتری می‌برید. نیازی نیست که ما لبخند و روابط گرممان را فقط به خانواده و دوستان صمیمی خود محدود کنیم. هرچقدر که انرژی مثبت بیشتری به اطراف بدهیم چند برابر انرژی مثبت بیشتر دریافت می‌کنیم.

 

۵- سورپرایز ویژه:

 

برای بیمارانتان وقتی از مطب شما خارج می‌شوند یک سورپرایز ویژه داشته باشید. از منشی خود بخواهید به هنگام ورود بیماران شماره موبایل آن‌ها را دریافت کند. از طریق سامانه‌های ارسال SMS در پایان هر روز به بیمارانی که در آن روز به مطب شما مراجعه کرده‌اند یک پیام با انرژی مثبت بفرستید مثلا بگویید: “جناب آقای احمدی برای شما آرزوی سلامتی دارم و از خداوند توفیقات روز افزون را برای شما خواستارم**دکتر حکیمی” هر متنی که از نظر شما می‌تواند مناسب باشد و حاوی انرژی مثبت است را می‌توانید انتخاب کنید و از منشی خود بخواهید این متن را برای همه‌ی بیمارانی که در هر روز می‌آیند با ذکر نام هر بیمار برای او از طریق سامانه ارسال SMSارسال نماید. وقتی یک کار را فراتر از انتظار بیمار انجام می‌دهید، خود را بطور قابل توجهی از پزشکان دیگر متمایز می‌کنید.

 

با استراتژی برندینگ عاطفی بیماران، ده‌ها روش دیگر را بر اساس تحلیل شرایط و بیماران خود می‌توانید اجرا کنید و از تاثیرات بسیار بسیار خوب برندینگ عاطفی لذت ببرید.

 

تکنولوژی Dr.Vas از سری محصولات دکتر لینک میتواند به شما پزشکان عزیز در زمینه جذب بیمار کمک نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

 

مقالات مرتبط :

تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار

چگونگی جایگاه سازی برای پزشکان

تأثیر اولیه چگونه به یک پزشک در جذب بیمار کمک می‌کند

تاثیر کار بیش از حد بر سلامت پزشکان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تاثیر کار بیش از حد بر سلامت پزشکان

همه ناچار هستیم کار کنیم تا خود، خانواده و نیازها و اهدافمان را تامین کنیم. آمارها نشان می‌دهند که عدم توانایی تشخیص زمانی که باید به کار خود خاتمه دهیم و استراحت کنیم و همچنین اینکه کار کردن بیش از حد چگونه بر سلامت زندگی‌مان تاثیرگذار است می‌تواند خطرآفرین باشد.

 

در اینجا به علایمی که کار بیش از حد را نشان می‌دهد اشاره می‌کنیم:

 

۱- مشکلات سلامت

بیماری‌های مربوط به سلامت مشکلات بهداشت روانی تا بیماری‌های فیزیکی مثل چاقی را در بر می‌گیرند. پرکاری ممکن است با کم‌خوری یا پرخوری همراه شود و یا مفاصل‌تان به قدری خشک شود که از انجام حرکات ورزشی ناتوان شوید.

 

۲- مشکلات شناختی

ممکن است به ضعف حافظه دچار شوید و آنچه به شما گفته می‌شود را ظرف چند دقیقه از یاد ببرید.

 

۳- روابط ضعیف

روابط‌تان با خانواده و دوستان کمرنگ می‌شود و زمان کمی برای گذران وقت با آنها دارید، زمانی هم که برای صرف شام یا تفریح با آنها همراه شوید مدام به مسائل کاری فکر می‌کنید. چنین فشاری بین شما و کسانی که دوستشان دارید فاصله ایجاد می‌کند.

 

۴- کارهای ناتمام را به خانه می‌آورید

زمانیکه حجم کارهایتان بالا میرود نمی‌توانید بین تایم کاری و اوقات استراحت و فراغتتان تفاوت ایجاد کنید. حتی در تعطیلات نیز به کار فکر می‌کنید.

 

۵- همیشه خسته هستید

می‌بینید صبح‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شوید و وابستگی بیش از حدی به اداره دارید تا حدی که تمرکزتان را از دست می‌دهید. احساس می‌کنید که ظرف یک سال ۱۰ سال پیرتر شده‌اید.

 

۶- افکار منفی به شما هجوم می‌آورند

افکارتان آشفته است. کوچکترین مساله‌ای موجب تحریک و برانگیختگی شما می‌شود.

 

۷- رضایت‌تان کم میشود

کم کم حس می‌کنید چیزهایی که قبلا به آن راضی بودید دیگر رضایت‌تان را جلب نمی‌کنند و اهمیت‌شان را برایتان از دست می‌دهند و رفته رفته نسبت به کل زندگی خود دچار ابهام می‌شوید.

 

۸- به راحتی روحیه خود را می‌بازید

به راحتی تحریک می‌شوید و امیدتان را نسبت به خیلی چیزها از دست می‌دهید

 

۹- عملکرد ضعیف در محل کار

توانایی حرفه‌ای و شغلیتان اُفت می‌کند. سخت تلاش می‌کنید اما بازده خوبی ندارید چرا که بدن شما تاب چنین حجم کاری را ندارد.

 

۱۰- کنترل خودتان را از دست می‌دهید

متوجه می‌شوید که خیلی راحت نسبت به همه چیز پرخاش می‌کنید و تندروی می‌کنید.

 

از اثبات جامعه آگاه باشید

 

امروزه اضافه‌کاری برای بسیاری پزشکان امری عادی بشمار می‌آید. شوربختانه اینکه گوشی تلفن به صدا در بیاید و دوست یا همسرتان بگوید که ناچار است زمان بیشتری در مطب بماند به موضوعی عادی تبدیل شده است. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که فشار و استرس بخش لاینفک آن بشمار می‌آید. اگر بیماری منتظر شما است، از اینکه آنرا رها کنید عذاب وجدان دارید و از اینکه دیگران بعد از شما در مطب و کلینیک بمانند و کارهای مانده را انجام دهند احساس گناه می‌کنید. به این حساسیت “اثبات جامعه”گفته می‌شود.

 

برای اجتناب از آن باید همواره از حق و حقوق‌مان و آنچه می‌خواهیم و موظف به انجامش هستیم آگاه باشیم بعنوان مثال تا آنجایی که به ما محول شده تلاش کنیم و زمانیکه به هدف مورد نظر رسیدیم دیگر دست بکشیم. این را تمرین کنید، این همان چیزی است که برایش درس خوانده اید و حالا انجامش می‌دهید.

 

بجای اینکه فشار کاری خود را بالا ببرید سعی کنید روش متفاوتی را امتحان کنید

وقتی خود را تحت فشار قرار می‌دهید دیگر از کار لذت نمی‌برید و همین سبب بیزاری از کار و تاثیر بر سلامت شما می‌شود. بجای اینکه خود را تحت فشار قرار دهید بیایید و تاکتیک‌های متفاوتی را امتحان کنید. روشی متفاوت در تایمِ کاری و نه گذاشتن وقت بیشتر در محل کار. اهداف مشخصی تعیین کنید، بجای اینکه بگویید آنقدر می‌مانم تا کارم را تمام کنم بهتر است بگویید امروز همه‌ی تلاشم را کردم و فردا روز دیگری است و کار را به پایان خواهد رساند. اینگونه است که می‌توانید کار را در زمان معقول به پایان برسانید و از وقت آزاد خود نیز نهایت استفاده را کنید.

برای دریافت مقالات بیشتر، دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

 

مقالات مرتبط:

کلیپ انگیزشی تو میتونی

مراقب ۱۲ علامت خاموش در بدن باشید

کدام ورزش ها برای درمان افسردگی مناسب هستند؟

افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

توانمند سازی پرسنل ( مدیریت مطب و کلینیک )

بسیاری از پزشکان وقت زیادی را صرف شرکت در دوره‌های آموزشی جدید می کنند. حتی به خاطر این آموزش‌ها حاضرند هزینه‌های بالایی پرداخت کنند و یا در دوره‌های خارج از کشور شرکت کنند و قید حضور در مطب و کسب درآمد را برای مدتی بزنند. این دوره‌های آموزشی به آنها کمک می‌کند تا سرمایه‌های فرهنگی و نمادین خودشان را افزایش دهند؛ به این امید که با داشتن یک مهارت نوین و در عین حال یک مدرک معتبر قابل نصب در دیوار مطب (!) بیماران بیشتری را به مطب خودم جلب کنند. علاوه بر این، سرمایه‌های اجتماعی آنها نیز با این دوره‌ها افزون می‌شود. یعنی همکاران بیشتری را می‌شناسند و امکان ارجاع برای آنها بیشتر می‌شود؛ چه ارجاع از همکاران به خود چه ارجاع ضروری به دیگر همکاران که هر دو می‌تواند به موفقیت مطب کمک بسیاری کند.

 

با همه اینها موفقیت یک مطب فقط به مهارت و توان و سرمایه‌های اجتماعی او بستگی ندارد. بلکه همه همکاران و پرسنل در موفقیت شریکند. در یک کلام کار تیمی در مطب یا کلینیک می‌تواند موفقیت یک ‌پزشک ماهر و توانا را تأمین کند، حال آنکه مهارت‌های فردی ‌پزشک برای موفقیت مطب یک شرط لازم ولی ناکافی است و سرمایه‌گذاری بر روی آموزش و ارتقاء پرسنل نتایج بلندمدت و بهتری هم از نظر مالی و هم از نظر جلب بیماران به آنها می‌دهد.

 

حال اگر می‌خواهید یک تیم برنده داشته باشید، باید به صورت مستمر در فکر ارتقاء و پیشرفت این تیم باشید. این می‌تواند به معنای داشتن برنامه پیشرفت و ارتقاء برای تک‌تک پرسنل باشد. این بخش مهم از مدیریت مطب را «فرایند توانمندسازی پرسنل» می‌نامیم. ارتقاء و پیشرفت فقط به معنای آموزش و پرورش نیست، بلکه معنای وسیع‌تری دارد و به فرایندی اطلاق می‌شود که در طول همکاری فرد با شما به افزایش مهارت‌ها، دانش و همچنین منافع او بیانجامد، تا آنجا که ظرفیت‌های فرد را به حداکثر خود برساند.

 

در قدم اول ضروری است شما با هر یک از پرسنل خود به‌صورت چهره به چهره صحبت کنید تا دورنمای شخصی او را از پیشرفت دریابید. اینکه او به عنوان یک فرد از حضور در مطب شما چه سودی می‌برد و از همه مهم‌تر چه چشم‌اندازی برای آینده دارد. خطوط اصلی این مصاحبه می‌تواند به‌صورت زیر باشد:

 

  • در حال حاضر در چه وضعیتی هستند. چه مهارت‌هایی دارند و دوست دارند از این توانایی‌ها در چه راستایی استفاده کنند؟
  • دلیل اصلی‌شان برای انتخاب این شغل چه بوده و آیا در حال حاضر به این اهداف نزدیک شده‌اند؟
  •  به کجا می‌خواهند برسند و چه برنامه‌ریزی‌ای در راه رسیدن به این هدف می‌تواند به آنها یاری برساند؟
  •  برای مهارت‌آموزی و آموزش چه انتخاب‌هایی وجود دارد و منابع موجود برای اینکه مهارت‌هاشان را بالا ببرند در داخل و خارج مجموعه در چه سطحی است؟
  •  کمک به پرسنل برای نظارت و ارزشیابی میزان پیشرفت‌شان و همچنین بازنگری و تعدیل برنامه‌هایشان چگونه باید باشد؟ آیا به‌صورت مکتوب باشد و یا در مصاحبه تک به تک یا مسایل در جلسات گروهی مطرح شود؟

 

در حین مصاحبه نکات کلیدی پاسخ‌های پرسنل را یادداشت کنید و در پرونده پرسنلی آنها نگهداری کنید تا در برنامه‌های ارزیابی بعدی از آن استفاده کنید. زیرا بسیاری از افراد تصویر دقیقی از خودشان ندارند و وقتی دورنماهایشان به‌صورت مکتوب در می‌آید و در روند زمان مورد بازخوانی قرار می‌گیرد، به تصویر روشن‌تری از خودشان می‌رسند که هم در زندگی روزمره و هم در کار و مسوولیت به آنها کمک می‌کند.

 

به دنبال چه برنامه‌هایی برای پیشرفت کارکنان باید رفت؟

 

یکی از این برنامه‌ها می‌تواند کلاس‌های مربوط به ارائه خدمات به مشتری باشد. در این کلاس‌ها مهارتهای ارتباطی و ایجاد اعتماد به نفس آموزش داده می‌شود) این کلاس‌ها در ایران در قالب NLPها و کلاس‌های موفقیت و افزایش اعتماد به نفس و… برگزار می‌شود. (علاوه بر این نباید فراموش کرد که فرصت‌های پیشرفت برای همه از یک طریق به دست نمی‌آید مثلا فرض کنید که رفتار پرستار شما با بیماران بزرگسال بسیار خوب بوده ولی مهارت‌های ارتباطی او با کودکان و نوجوانان ضعیف باشد. در این موارد شما می‌توانید به او کتابی در زمینه ‌پزشکی کودکان معرفی کنید و یا خود زحمت یاد دادن مهارت‌های ارتباطی با کودک به او را بکشید. اگر در نزدیکی دانشکده‌ها و یا کلینیک‌های تخصصی پزشکی قرار دارید می‌توانید با مدیریت آن هماهنگ نمایید تا پرستارانتان به عنوان مشاهده‌گر (Observer) در بخش کودکان (یا جراحی و یا…) حضور داشته باشد.

 

در تهران و شهرهای بزرگ اکثر ‌پزشکان هم در مطب کار می‌کنند و هم در کلینیک‌ها. می‌توان با مسؤلان کلینیک توافق کرد تا دستیاران تازه‌کار مطب، مدت کوتاهی در کلینیک حاضر شوند و در کنار شما و دیگر پرستاران به آموزش مشغول شوند. با این کار شما در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌کنید.

 

اگر این ارتباط‌ها برقرار شود یک راه عالی برای آموزش پرسنل فراهم شده است. چنین کارهایی به پرستارتان این نکته را می‌رساند که شما برای او ارزش قائل هستید و می‌خواهید او تا جای ممکن مهارت‌ها و شایستگی‌هایش ارتقاء یابد.

 

البته نباید فراموش کرد که پیشرفت فقط برای پرسنل شما نیست، بلکه شامل شما هم می‌شود! همان‌طور که در بالا آمد اطلاعات و آگاهی‌های شما باید به‌روز شود به‌خصوص در مواردی که چندان به آن نمی‌پردازید؛ مثلاً اگر سال‌هاست کار زیبایی نکرده‌اید، باید در کلاس‌های مربوطه شرکت کنید. اینکه شما (به عنوان صاحب‌کار) در کلا س‌های ارتقاء و بازآموزی شرکت کنید، البته که مشوق و انگیزه خوبی خواهد بود برای پرسنل و کارکنانتان تا همچون شما مشتاق آموختن باشند. همیشه به یاد داشته باشید و برای خود تکرار کنید که

 

 «موفقیت شما در گرو ارتقاء فعالیت تیمی مطب یا کلینیک شماست!»

  

خوشبختانه تکنولوژی دکتر لینک می تواند در زمینه توانمند سازی پرسنل و جذب بیمار شما را یاری کند. برای دریافت اطلاعات بیشتربا ما در تماس باشید.

 

مقالات مرتبط :

آیا زمانش رسیده که به نرم افزار مدیریت مطب فکر کنم؟

طراحی یک شبکه حرفه‌ای برای جذب بیماران

وظایف و مهارت های منشی پزشک

دشواری های رابطه پزشک و بیمار کدامند؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار

معمولاً پزشکان در انجام تبلیغات، تک بعدی عمل می‌کنند بدین معنی که تنها تبلیغات آن‌ها بر اساس حس بینایی مخاطبین است مانند تبلیغ در مجله، وب‌سایت و یا نصب تابلو یا پلاکارت در ورودی یا اطراف مطب. اگر تمایل دارید یک تأثیر قوی و بسیار مثبت در ذهن بیمار ایجاد کنید بهتر است به فکر تأثیرگذاری ۵ بعدی بر ذهن بیماران باشید. منظور از تأثیرگذاری ۵ بعدی تحریک ۵ حواس اصلی است. با مثال‌های زیر شما را به دنیای بازاریابی ۵ بعدی دعوت می‌کنم:

 

  1. حس شنوایی:

 

یک موسیقی آرام‌بخش تأثیر بسیار بالایی در ایجاد احساسات خوب در بیماران دارد. اگر بتوانیم با فراهم آوردن شرایطی ریتم نوسانات مغز بیماران را کاهش دهیم مقاومت آن‌ها در برابر بیماری‌ها افزایش‌یافته و روند بهبودی‌شان سریع‌تر می‌شود. یک موسیقی آرام دقیقاً همین کار را با ذهن بیماران می‌کند. همانند رستوران‌های لوکس در سالن انتظار مطب خود موزیک آرام‌بخش با صدای کم پخش‌کنید. بهتر است یک سیستم صوتی باکیفیت خریداری کرده تا اثربخشی موسیقی بیشتر شود.

 

ترجیحاً بهتر است موسیقی ای که پخش می‌کنید به صورت بی‌کلام و یا صدای طبیعت مانند صدای دریا یا بارش باران باشد. متأسفانه بسیار دیده‌ام که در مطب‌ها تلویزیون را با صدای بلند روشن کرده‌اند و به بیماران اخبار، سریال تلویزیونی یا آگهی بازرگانی نمایش می‌دهند. آیا می‌دانید که بیشتر مطالبی که در اخبار عنوان می‌شوند ناراحت‌کننده هستند. مردم به مطب می‌آیند که درمان شوند بنابراین بهتر است با فراهم بودن یک محیط آرام احساسات خوب به آن‌ها منتقل شود، نه اینکه صدای بلند تلویزیون و آگهی‌های ناخوشایند و اخبار گرانی و تحریم و اخبار جنگ‌های بین کشورها اعصابشان را خرد کند.

 

  1. حس بویایی:

 

اکثر مردم از بوی بیمارستان متنفرند به طوری که حتی بعضی افراد می‌گویند بیمارستان‌ها بوی مرگ می‌دهند. متأسفانه برخی از مطب‌ها نیز به همین شکل هستند. سرویس های بهداشتی به موقع نظافت نمی‌شوند و برخی اوقات حتی سالن انتظار نیز بوی خوبی ندارد. شخصاً در فصل تابستان به هنگام ورود به برخی مطب‌ها دیده‌ام که به علت نداشتن سیستم تهویه خوب و عدم دقت در نوبت دهی به بیماران، در یک فضای کوچک ۳۰ نفر بیمار ایستاده یا نشسته‌اند و به علت گرمای زیاد و تهویه نامناسب از بوی بدن همدیگر ناراحت هستند و عصبی شده‌اند. بنابراین سیستم تهویه مناسب، یک نکته بسیار کلیدی در مطب است.

 

همچنین بسیار توصیه می‌کنم از اسانس های خوشبوکننده در مطب خود استفاده کنید. البته منظورم دود کردن عودهای هندی سردرد آور نیست. اما می‌توانید اسانس هایی که بوی ملایمی دارند و حس خوبی به افراد می‌دهند استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام‌شده اسانس وانیل یک حس لذت‌بخش در خانم‌ها ایجاد می‌کند بنابراین اگر بیمارانتان بیشتر خانم هستند از وانیل غافل نشوید همچنین بوی قهوه دم کرده باعث ایجاد احساسات خوب و لذت‌بخش در اشخاص می‌شود.

 

  1. حس چشایی:

 

هیچ‌چیز بهتر از نوشیدن یک چای یا قهوه در هوای سرد زمستان و یا یک لیوان آب خنک و گوارا در گرمای تابستان نیست. پذیرایی از بیماران هزینه زیادی ندارد اما تأثیر بسیار خوبی بر ذهن آن‌ها می‌گذارد. همچنین می‌توانید پا را فراتر گذاشته و با شربت و شیرینی یا شکلات از بیماران پذیرایی کنید. پذیرایی همیشه تأثیر خوبی دارد. علاوه بر ارتباطی که جهت درمان بین پزشک و بیمار وجود دارد بهتر است مانند عزیزترین افراد زندگی از آن‌ها پذیرایی کرده و محیط مطب به یک محیط آرام‌بخش و بسیار دوست‌داشتنی برای بیماران تبدیل شود.

 

  1. حس لامسه:

 

بیمارانی که به مطب می‌آیند معمولاً دردی را متحمل هستند. بعضی اوقات سرپا ایستادن در مطب یا نشستن روی صندلی‌های پلاستیکی بی‌کیفیت آستانه صبر آن‌ها را پایین تر می‌آورد. بنابراین نسبت به تعداد، کیفیت و راحتی صندلی‌های اتاق انتظار بیماران به شدت حساس باشید. همچنین در اتاق پزشک بهتر است صندلی بیمار به صورت تمام اتوماتیک داشته باشید. گاهی اوقات به هنگام کشیدن تامپون یا بخیه، فشار بیمار می‌افتد و رنگش می‌پرد. صندلی‌های فول اتومات این قابلیت را به شما می‌دهند که با یک پدال بلافاصله صندلی را به صورت تخت در بیاورید تا بیمار به سرعت آرام شود. تمیزی محیط یک تأثیر بسیار مثبت بر حس لامسه و حس بینایی می‌گذارد. بهتر است حتماً شخصی را مختص این کار به صورت دائمی یا ساعتی استخدام کنید.

 

  1. حس بینایی:

 

مجهز بودن مطب به تجهیزات مدرن پزشکی نه تنها کار شما را در تشخیص راحت می‌کند بلکه تأثیر بسیاری بر افزایش اعتماد بیمار به شما دارد به عنوان مثال برخی دندان‌پزشکان و یا متخصصان گوش حلق و بینی به هنگام معاینه بیمار از طریق دوربین‌های پزشکی تصویر دندان یا پرده گوش را در مانیتور به خود بیمار نشان می‌دهند و علت بیماری را به او توضیح می‌دهند. وقتی شما از تجهیزات پیشرفته جهت تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنید، این حس به بیماران منتقل می‌شود که در یک مرکز درمانی بسیار حرفه‌ای هستند. همچنین برای طراحی فضای مطب می‌توانید از طراحان دکوراسیون داخلی کمک بگیرید. طراحان به شما کمک می‌کنند که رنگ‌بندی و چیدمان وسایل و تجهیزات مطب شما از یک هارمونی خوب برخوردار باشد.

 

پس از اینکه تأثیرگذاری ۵ بعدی را روی بیماران خود آغاز کردید، هر چند وقت یک‌بار بازخوردهای مثبت و منفی را از بیماران خود دریافت کرده و تدابیر جدیدی را جهت بهبود و افزایش تأثیرگذاری اقداماتتان بی اندیشید.

 

هدف تبلیغات به بیماران این نیست که بگوییم ما که هستیم، بلکه هدف این است که بگوییم چه خدمات استثنایی‌ای را به آن‌ها ارائه می‌کنیم. تبلیغاتی که باهدف خدمت بیشتر به خلق خدا انجام شود تأثیرگذاری بی‌نظیری خواهد داشت.

 

برای دریافت مقالات بیشتر، دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

 

مقالات مرتبط: 

تأثیر اولیه چگونه به یک پزشک در جذب بیمار کمک می‌کند

چگونگی جایگاه سازی برای پزشکان

دشواری های رابطه پزشک و بیمار کدامند؟

رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک