مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

جملات بیمار پران در دندانپزشکی !!!

آیا تا به حال برایتان پیش آمده بیماران مردد در پذیرش طرح درمان شما باشند؟ بررسی ها نشان می دهند. که نرخ پذیرش طرح درمان نزد بیمارانی که اولین بار به یک مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند. حدود ۲۳% است. چطور می توان این رقم را به ۷۰ تا ۸۰ درصد رساند؟

روش های زیادی برای برقراری ارتباط مؤثر بین پزشک و بیمار وجود دارد. که سبب می شود. بیمار خدمات مورد نیاز دندانپزشکی خود را بپذیرد. یکی از این شیوه ها استفاده از لغات و جملات خاصی است. که موجب افزایش میزان پذیرش درمان می شود.

بسیار حائز اهمیت است طوری با بیمار ارتباط برقرار کنید. که پیام ضرورت و اهمیت درمان دندانپزشکی را به آنها برساند. وقتی به دندانپزشکی که برای اولین بار بیماری را معاینه می کند گوش می دهیم،. کلماتی را می شنویم که در واقع اهمیت درمان های دندانپزشکی را کمرنگ می کند. در اینجا چند مثال از این کلمات و جملات را می آوریم که باعث از دست دادن بیماران می شوند.

 

– توصیه می کنم

"آقای ایکس، توصیه می کنم دندانتان را روکش کنید. "

این جمله این مفهوم را می رساند که ممکن است پزشک دیگری،. درمان متفاوتی را توصیه کند. این امر موجب خواهد شد بیمار بخواهد نظر فرد دیگری را نیز در این رابطه بپرسد. و یا فعلا صبر کند زیرا روکش دندان او تنها یک توصیه است. و نه نیاز واقعی.

 

– احتمالا…، من فکر میکنم که …، رویش فکر کنید

"آقای ایکس، احتمالا این دندان شما نیاز به روکش داشته باشد. " یا " آقای ایکس من فکر می کنم شاید نیاز باشد این دندان خود را روکش کنید. " و یا " آقای ایکس شاید بهتر باشد شما روی روکش کردن این دندان فکر کنید."

تمام این جملات احساس نیاز به درمان را در بیمار به شدت کاهش می دهد. چنین برداشت می شود که درمان دندان بیش از آنکه یک نیاز مبرم باشد یک انتخاب است.

 

– مراقبش باشید

" آقای ایکس من یک ترک روی دندان شما می بینم. بهتر است از این به بعد مراقبش باشید."

با مراقبت از این دندان چه چیزی عاید بیمار می شود؟ آیا به طرز معجزه آسایی خود به خود بهبود خواهد یافت؟ یا به تدریج بدتر خواهد شد؟ آیا بهتر است همین الآن درستش کند یا صبر کند تا بالاخره قسمتی از دندان بشکند. و بعدا به احتمال قوی آن را روت کانال کند؟

 

– کوچک یا کمی

" آقای ایکس دندان شما ترک کوچکی برداشته است." یا " دندان شما کمی پوسیدگی دارد." و یا " آقای ایکس، یک حفره (کاویتی) کوچک در این دندان شما به وجود آمده."

برداشت از این سخنان شما این است که اگر این حفره یا ترک، کوچک و ناچیز است؛ فعلا لازم نیست. کاری برایش انجام دهید. چرا صبر نکنیم که این مسئله به یک مشکل واقعی تبدیل شود و بعد درستش کنیم؟

 

– در نظر داشته باشید

" آقای ایکس در نظر داشته باشید که این دندان شما ممکن است به روکش نیاز پیدا کند."

این احساس به بیمار دست می دهد که ممکن است انتخاب های دیگری نیز داشته باشد. زیرا به نظر می رسد روکش کردن دندان چندان هم با اهمیت نیست. و دندانپزشک تنها از او می خواهد این انتخاب را نیز مد نظر داشته باشد.

 

– ممکن است…، شاید بتوانیم

" آقای ایکس ممکن است بتوانیم دندان شما را عصب کشی و سپس ترمیم یا روکش کنیم و یا شاید هم بهتر باشد آن را از اول ایمپلنت کنیم."

همانطور که همگی خوب می دانیم هنگام انتخاب یک پلن درمانی پارامترهای متعددی دخیل خواهد بود. اکثر بیماران این مسئله را نمی دانند. و فکر می کنند همه چیز یا سیاه است و یا سفید. بنابراین باید طوری با آنها ارتباط برقرار کنید. که با طرز فکر آنها مطابقت داشته باشد. اگر “بلند فکر کنید”، ممکن است طرح درمانی که در ذهن دارید غیرقطعی و نامطمئن به نظر رسد. این امر منجر می شود که بیمار با خود بیاندیشد. آیا باید به پزشکی که در روش درمانی خود مردد است، اعتماد کند یا نه.

 

– آموزش علم دندانپزشکی

" آقای ایکس آیا این نقاط تیره را روی عکس رادیوگرافی دندان خود می بینید؟ به اینها پوسیدگی های اینترپروگزیمال می گوییم. این پوسیدگی ها را پس از برداشتن با فرز، با مواد دندانی به نام کامپوزیت ترمیم می کنیم که به صورت مکانیکی و شیمیایی به دندان شما باند خواهد شد."

آیا واقعا فکر کرده اید که برای آقای ایکس اهمیتی دارد که شما به این حفره های ایجاد شده در دندان های او چه می گویید. و یا اینکه مواد دندانی چگونه کار می کنند؟ فکر می کنید پنج دقیقه بعد حتی کلمه ای از آموزش های شما در خاطر او می ماند؟ به نظرتان این جمله منطقی تر به نظر نمی رسد؟ " چند پوسیدگی در دندان شما به وجود آمده که نیاز به پر کردن دارند." اگر بیمارانتان را با آموزش های علمی دندان پزشکی گیج کنید،. معمولا هیچ تصمیمی اتخاذ نخواهند کرد. به قول یک ضرب المثل قدیمی در حوزه فروش: " مشتری های سردرگم هرگز خرید نمی کنند."

 

"با برقراری ارتباط مؤثر با بیماران، شما و تیمتان قدم بزرگی در راه افزایش پذیرش درمان نزد مراجعین مطب برداشته اید."

 

 

 

مقالات مرتبط:

به زبان مراجعین تان صحبت کنید

روش های برقراری ارتباط با بیمار

۹ راه‌ جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش

ویژگیهای یک پزشک ایده آل


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری

آیا تا به حال به "افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری" فکر کرده اید. در دانشکده های پزشکی به ندرت از قوانین، اصول یا شیوه های مطب داری سخنی به میان می آید. از طرف دیگر تعداد بسیار معدودی کسب و کار وجود دارد.که بتوان آنها را معیار مقایسه ای خوبی برای کار پزشکی در نظر گرفت. در نتیجه گاهی پزشکان بدون داشتن دانش کافی در این زمینه وارد بازار کار می شوند.

فقدان الگوهای تجاری موفق و نیز عدم تخصص در حوزه مدیریت اقتصادی، سبب می شود. اکثر مطبها و کلینیکهای پزشکی پس از مدتی به سطحی از راندمان (خواه بالا و خواه پایین) برسند. و تا آخر عمر کاری در همان سطح باقی بمانند. با این حال نتایج آماری نشان می دهد که اگر از بهترین الگوی شغلی پیروی شود،. اکثر مطب ها قادر خواهند بود بازگشت مالی فوق العاده ای داشته باشند.

مفهوم داشتن بهترین الگوها (Best Models) در هر کسب و کار، اولین بار توسط دکتر پیتر دراکر (Peter Drucker) مطرح شد. به این معنی که در هر کسب و کار روش هایی اثبات شده وجود دارد. که می تواند باعث حداکثر عملکرد و حداقل استرس شغلی گردد. تنها از طریق یک سیستم مدیریتی مطلوب است. که یک مطب قادر خواهد بود به بالاترین درجه راندمان و سوددهی برسد.

 

سه فاز اصلی در عمر حرفه ای یک پزشک:

 

  • در فاز اول اکثر مطب های تازه تاسیس ظرفیتی باور نکردنی دارند. هیچ دلیلی برای پزشک وجود ندارد که نگران «ساختارها» باشد. وقت کافی برای همه بیماران در اختیار است. اما مشکل اینجاست که عادات بد خیلی زود بروز کرده و رشد می کنند. در حالی که در این زمان هیچ تمرکز و نظارتی بر نحوه عملکرد مطب و پرسنل وجود ندارد.

 

  • در فاز دوم سر پزشک حسابی شلوغ می شود. و مطب به صورت تصنعی در حداکثر ظرفیت خود به نظر می رسد. و توسعه بیشتر دشوار می گردد. متاسفانه این «ظرفیت حداکثر» بسیار کمتر از ظرفیت عملکرد واقعی مطب است. مطب بسیار شلوغ به نظر می رسد ولی این ازدحام از عدم مدیریت صحیح مطب ناشی می شود. نه از رسیدن به حداکثر ظرفیت عملکردی آن. در این هنگام پزشک وقت ندارد. تا به سیستم مدیریتی بیاندیشد که «زیرکانه تر» کار کند و نه «سخت تر». به دلیل آموزش های بسیار اندک در زمینه کسب و کار، اکثر پزشکان نمی دانند. چگونه می توان یک سیستم مدیریتی کارآمد را در مطب به کار گرفت در نتیجه قادر نیستند. تغییرات لازم را جهت به حداکثر رساندن پتانسیل مطب اعمال کنند. در فاز دوم، عملکرد مطب در حداکثر میزان خود است و تنها گه گاه پیشرفت های ناچیزی به چشم می خورد. این پیشرفت ها بیش از آنکه ناشی از اعمال سیستم های کارآمدتر باشد. به دلیل افزایش تعرفه ها و یا افزودن برخی خدمات هستند.

 

  • فاز سوم (فاز رسیدن به ساحل): این فاز آخرین مرحله در زندگی حرفه ای یک پزشک است. متاسفانه برخی پزشکان طولانی تر از حد انتظار کار می کنند. با این وجود چه آنها دوره کاری خود را افزایش دهند چه ندهند،. فاز سوم با فاصله ۵ تا ۱۵ سال از فاز دوم رخ خواهد داد. در این مرحله معمولا پزشک دیگر برای کار در مطب هیچ هیجان و نشاطی ندارد. از دلایل اصلی این امر فشارهای ناشی از کار روزمره،. وقت دهی شلوغ و بدون نظم و تغییر مدام پرسنل مطب را می توان نام برد. در این حین پزشک به جای اینکه به دنبال تاکتیک های مدیریتی،. آموزش ها و تکنولوژی های جدید برای رفع این مشکلات باشد،. تنها به کار بیشتر برای رفع نیازهای اقتصادی ادامه می دهد بدون اینکه به دنبال راهی. برای بهره وری از پتانسیل واقعی مطب خود باشد. آنچه وضعیت فاز سوم را حتی وخیم تر می سازد. این است که پزشک شروع به صرفه جویی در هزینه ها می کند. به این امید که پول کافی جهت دوران بازنشستگی خود را پس انداز نماید. سپری کردن ۵ تا ۱۵ سال در فاز سوم معمولا تجربه ای به غایت ناخوشایند است. در این دوران پزشکان به شدت کار می کنند. تا به درآمد کافی برای دوران بازنشستگی برسند. کار کردن بدون هیچ پیشرفتی در واقع قرار گرفتن در سراشیبی سقوط است. به همین علت فاز سوم تا این حد خطرناک است.

 

راه حل :

 

۱- سنجش ظرفیت واقعی یک کسب و کار:

آگاه باشید که ما در اینجا سعی نداریم بگوییمکه پزشک تنها باید به ثروت اندوزی هر چه بیشتر بیاندیشد. بدون اینکه هیچ فاکتور دیگری را در نظر بگیرد. هر پزشک فلسفه شغلی، اخلاق حرفه ای و اهداف زندگی خاص خود را دارد. آنچه ما پیشنهاد می کنیم. این است که همه پزشکان باید راهکارهایی را مد نظر قرار دهند که کسب و کارشان را به بازده حداکثری برساند.

تحقیقات انجام شده بر این امر دلالت دارد که بیش از ۹۵ درصد مطب های پزشکی،. تنها با بازسازی مجدد شیوه کاری، افزودن سیستم های مناسب و آموزش پرسنل در این سیستم ها. قادرند ۳۰ درصد افزایش راندمان داشته باشند. وقتی خوب بدان فکر کنید می بینید که این افزایش بازدهی فرصتی باورنکردنی. برای شما فراهم خواهد آورد. پزشک نه تنها لذت کار در مطب را دوباره بازمیابد، بلکه می تواند همزمان وسعت کار را افزایش دهد تا به کارایی بالاتری دست یابد. در حالی که همزمان بهترین خدمات را به بیمار ارائه می کند. آنچه جالب توجه است. این است که برخلاف سایر مشاغل، همه اینها بدون افزایش ساعت کاری پزشک و تیم وی امکان پذیر است.

 

۲- مدیریت واقعی زمان:

اولین تکنیک جهت تضمین عملکرد بهتر، زمان بندی است. تجربه  نشان می دهد که هرگونه افزایش تولید با زمان بندی آغاز می شود. تعداد بی شماری از پزشکان سعی می کنند شیوه های کاری خود را بر اساس جدیدترین آموزه های بالینی تغییر دهند. ولی در آخر، ۶۰ تا ۹۰ روز بعد خود را ناامید و درمانده در انجام آن می یابند. دلیل آن این است که زمان بندی آنها هرگز وقت کافی. برای اعمال شیوه های جدید باقی نمی گذارد. و به تدریج کار به همان شیوه های سابق بر می گردد.

زمان بندی در مفهوم بهترین الگو، به معنای کنترل زمان است. باید زمان را برای ویزیت های پربازده اختصاص داد. نظیر زمانی که بیمار برای درمان چند دندان و یا دریافت چند سرویس مراجعه می کند. اختصاص زمان برای پروسه های مهمتر بسیار حائز اهمیت است. زیرا بیماری که موارد درمانی متعددی را می پذیرد، بسیار مشتاق است.و باید کار وی طی ۷ تا ۱۰ روز آغاز گردد. تاخیر بیش از ۱۰ روز می تواند موجب «پشیمانی مشتری» شود. و یا انگیزه ای که وی را از ابتدا برای پذیرفتن درمان مشتاق کرده بود، از بین ببرد.

 

۳- توضیحات جامع به بیمار:

سیستم مهم بعدی در حرفه پزشکی توضیح دادن شرایط به بیماران است. درمانهای مورد نیاز بیماران باید به صورت treatment plan هایی. با کیفیت و ضریب موفقیت بالا به بیماران معرفی شوند. تا بتوانند حداکثر بهره اقتصادی را داشته باشد. پزشکانی که قادرند فواید خدمات جامع خود را به بیمارانشان انتقال دهند. این فرصت را دارند که ویزیت های چند منظوره. (برای دریافت چند درمان یا سرویس مختلف) بیشتری داشته باشند.

مطب ها و کلینیک ها باید تعداد خدمات خود را گسترش دهند. تا بتوانند به تمام نیازهای بیماران پاسخ گویند. اگر پزشک گزینه های خدماتی وسیع و مختلفی را به بیمار ارائه نکند. در وضعیت باخت-باخت با بیمار قرار دارد. بیمار بازنده است. زیرا بهترین سرویس ممکن را نگرفته و پزشک بازنده است. زیرا از بازدهی مالی این خدمات سودی نبرده است. یکی از مزایای مدیریت درست مطب این است. که بیمارانی که بیشترین آموزش و اطلاعات را دریافت کرده اند،. بیشترین انگیزه را برای پذیرفتن درمان خواهند داشت.

از مشکلات آموزش به بیمار هنگام توضیح، کاربرد لغات ثقیل و اصطلاحات علمی می باشد. متاسفانه بسیاری از مردم نمی دانند. که تکنیکهای پزشکی چگونه اعمال می گردند. و یا برایشان فرقی نمی کند که بدانند. اگر قرار است اطلاع رسانی به بیمار انجام شود. باید با لغات قابل فهم و زبان ساده باشد.

 

۴- بیماران و پرداخت پول:

با اینکه  به ندرت در مورد پول در حرفه پزشکی سخن می گوییم. اما در واقع صحبت اصلی ما همین است. مطب هایی که سیستمی کارآمد و محیطی مناسب. برای صحبت با بیمار درباره مبالغ درمان و روش پرداخت آن در اختیار دارند،. دارای سودهی مالی بالاتری می باشند. بسیاری از پلن های درمانی تنها به این علت که بیمار نمی تواند. پرداختی راحت و به موقع داشته باشد، رد می شوند. هنگامی که بیمار مطب را ترک کند انگیزه خود را به سرعت از دست داده. و این امر عمدتا به نپذیرفتن درمان ختم می شود.

 

مقالات مرتبط :

۹ راه‌ جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش

تکنیک های بازاریابی برای حفظ مشتری

مدیریت و کاهش هزینه های مطب و کلینیک

۱۰ راه برای جذب مشتری جدید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

مراقب ۱۲ علامت خاموش در بدن باشید

برخی بیماری ها هیچ علائم و نشانه ظاهری واضحی ندارند. و زمانی تشخیص داده می‌ شوند که به میزان زیادی پیشرفت کرده ‌اند. این بیماری‌ ها در صورت عدم تشخیص و درمان،. اغلب می توانند مهلک باشند. اگر که افراد از ماهیت علائم آنها به اندازه کافی آگاهی داشته باشند،. ابتلا به این بیماری ها قابل پیشگیری است. در این جا به چند علامت پنهانی که ممکن است. نشان دهنده ابتلا به یک بیماری جدی باشند، اشاره می کنیم:

۱- کاهش ناخواسته وزن:

اگر شما بدون رعایت رژیم غذایی خاصی، ده پوند از وزن خود را از دست بدهید،. به گفته کارشناسان انجمن سرطان آمریکا، شاید به سرطان پانکراس،. سرطان مری، سرطان معده یا سرطان ریه مبتلا شده باشید.

۲- صدمه به دندان ها:

بسیاری از افرادی که مبتلا به ریفلاکس معده به مری هستند،. شاید تصور نکنند که ممکن است مینای دندان شان فرسوده شود. علائم دیگر ریفلاکس شامل گلودرد مداوم، سرفه، خس خس سینه غیر قابل توضیح است. ریفلاکس درمان نشده البته اگرچه می تواند. دلیل از بین رفتن مینای دندان و شروع پوسیدگی دندان باشد،. اما اگر به صورت پیشرفته ادامه یابد،. فرد را در معرض خطر سرطان مری نیز قرار می دهد.

۳- خارش پوست:

این واکنش می تواند روی آرنج، زانو، پوست سر و … در اثر ابتلا به اگزما رخ دهد. ولی گاهی می تواند نشان دهنده بیماری جدی تری به نام سلیاک باشد. مبتلایان به سلیاک حتی تحمل کمترین مقدار گلوتن مواد غذایی را نیز ندارند. تا ۲۵ درصد افراد مبتلا به سلیاک بثورات جلدی شناخته شده. به عنوان درماتیت هرپتی فرم را تجربه می کنند. این عارضه یک نوع التهاب مزمن پوست است .که مشخصه آن بروز خوشه هایی از تاول های کوچک خارش دار است. بسیاری از بیماران نیز فاقد علائم گوارشی ناشی از عدم تحمل گلوتن هستند. شروع یک رژیم غذایی فاقد گلوتن، بثورات جلدی ناشی از این بیماری را ناپدید می کند. و شما بدن خود را از دیگر عوارض طولانی مدت این بیماری مانند پوکی استخوان یا سرطان روده کوچک محافظت می کنید.

۴- تغییرات در روده یا مثانه:

ادرار بیشتر یا کمتر از حد معمول می تواند نشانه ابتلا به سرطان مثانه باشد. یبوست یا اسهال مکرر نیز در برخی موارد حکایت از سرطان تخمدان دارد. اگر هر کدام از این علائم بیش از یک هفته طول کشید،. باید با پزشک تان از نظر رد احتمال ابتلا به برخی بیماری ها تماس بگیرید.

۵- خراشیدگی های ناخن:

اگر ناخن شما دارای شکاف های کوچک و سفید و چاله و خراشیدگی هایی است،احتمالا شما به بیماری پوستی پسوزیاریس مبتلا هستید. این در حالی است که شاید شما فکر کنید،. خارش و قرمزی پوست تنها علامت این بیماری است. بین ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد با این نشانه دچار این بیماری هستند. بیماری پسوزیاریس بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می دهد. که سیستم ایمنی بدن سیگنال های اشتباهی می فرستد. این سیگنال ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول های پوستی می شود. پسوریازیس مسری نیست.

۶- درد آشیل پا:

حتی اگر پوستتان روشن و بدون خارش است،. درد آشیل و یا پاشنه پا می تواند نشان از بیماری آرتریت پسوریاتیک باشد. این بیماری نوعی درد در ناحیه تاندون ها به دلیل بیماری پوستی است. به گفته پزشکان،. ورم سوسیسی شکل در انگشتان دست و پا نیز یکی از علایم این نوع آرتریت است.

۷- لرز مکرر:

اگر حتی در فصل گرما احساس سرما می کنید،. ممکن است مبتلا به بیماری غده تیروئید باشید. کم کاری تیروئید اصلی ترین دلیل احساس سرما و لرز غیر عادی است. بهتر است در این زمان انرژی کمتری بسوزانید تا گرمای بیشتری را از دست ندهید.

۸- سرفه های آزاردهنده:

سرفه ها اغلب به معنای ابتلا به سرطان نیستند. و شاید در اثر ابتلا به آلرژی، آسم و یا مشکلات سینوس رخ دهند. با این حال اگر سرفه همراه با خشونت صدا باشد، می تواند نشان دهندهابتلا به سرطان ریه، حنجره یا گلو باشد.

۹- خرخر:

خر خر کردن می تواند نشانه ابتلا به آپنه انسدادی خواب باشد. این عارضه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. خر و پف کردن همچنین با ضخیم شدن. شریان کاروتید در گردن مرتبط است. همچنین می تواند با سیگار کشیدن،. کلسترول بالا و اضافه وزن ارتباط داشته باشد.

۱۰- خونریزی غیر قابل توضیح:

خونریزی واژینال غیر معمول شاید نشانه ابتلا به سرطان دهانه رحم یا آندومتر باشد. مشاهده خون در سرفه نیز با سرطان ریه مرتبط است. وجود خون در مدفوع با سرطان کلورکتال،. خون در ادرار با سرطان مثانه یا کلیه ارتباط دارد.

۱۱- سکسکه طولانی:

اگر سکسکه ۴۸ ساعت و یا بیشتر به طول بیانجامد،. می توان آن را علامتی از سرطان شش و یا سرطان مری دانست. همچنین گاهی این نشانه برای سکته مغزی و سایر. سرطان ها و بیماری های سیستم عصبی نیز دیده می شود.

۱۲- توده های زیر پوست:

برجستگی های زیر پوستی یا گره، ممکن است. از اولین نشانه های آرتریت روماتوئید باشند. این گره ها از جنس بافت هستند و گاهی تا اندازه یک گردو رشد کرده. و اغلب نزدیک مفاصل هستند، به ویژه در دست و در نزدیکی آرنج.

 

مقالات مرتبط :

سکسکه؛ خنده ‌دارترین بیماری دنیا!

کدام ورزش ها برای درمان افسردگی مناسب هستند؟

کلیپ انگیزشی تو میتونی

سلامت الکترونیک چیست و چرا مهم است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

سکسکه؛ خنده ‌دارترین بیماری دنیا!

امان از این هق‌هق‌های پشت سر هم که از انتهای گلو بالا می‌آید. همان صدای‌ تند و سریعی‌ که‌ می‌گویند. بر اثر گرفتگی‌ دیافراگم‌ از دهان‌ خارج‌ می‌شود و به عنوان خنده‌دارترین بیماری دنیا،. آن هم پس از آن که فردی به مدت ۶۸ سال سکسکه کرد، لقب گرفته است.

البته این دلیل نمی‌شود به کسی که دچار سکسکه شده است،. بخندید! چرا که همین سکسکه که معمولا بر اثر عوامل مختلف روانی یا جسمی بروز می‌کند. و زود هم پایان می‌یابد، اگر خیلی طولانی شود، بسیار آزاردهنده خواهد بود. و به نوعی شما را از زندگی ساقط می‌کند.

فقط لازم است پای صحبت کسانی که برای ساعت‌ها، روزها و حتی ماه‌ها و سال‌های متمادی سکسکه کرده‌اند،. بنشینید، تا ببینید انقباضات ناخودآگاه و مکرر عضله دیافراگم‌شان. چگونه آنها را مستاصل کرده. و از یک اتفاق شاید خنده‌دار یک بیماری آزاردهنده ساخته است.

در ایجاد سکسکه دیافراگم (عضله بزرگ و نازکی که قفسه سینه را از شکم جدا می کند) .و عصب فرنیک (عصبی که دیافراگم را به مغز وصل می کند) نقش دارند. معمولاً در حین سکسکه، صدایی تند و سریع که در اثر حرکت غیرارادی عضلات دیافراگم. و متعاقب آن بسته شدن سریع تارهای صوتی پدید می آید،شنیده می شود.

تقریباً همه ممکن است دچار سکسکه شوند،. حتی جنینی که در رحم مادر است. اما به طور کلی مردان به مراتب بیشتر از زنان دچار سکسکه می شوند. اما عملاً هر فردی از نوزاد گرفته تا افراد بزرگسال، آن را تجربه می کنند.

سکسکه معمولاً یک مشکل گذرا و خوش خیم است. با این حال، همین عارضه ساده، در صورتی که بیش از حد ادامه پیدا کند،. می تواند آزار دهنده و ناتوان کننده باشد.

در ضایعات مغزی، ضربه و تومورهای مغزی یا به دنبال بی هوشی ها نیز امکان بروز سکسکه وجود دارد. عموماً سکسکه با این علت، خود به خود بهبود یافته. و غالباً در افراد مضطرب و دارای استرس بالا و یا متعاقب خبر خوشایند و غم انگیز تظاهر می کند. و در برخی مواقع مصرف دارو و سموم نیز علت آن است.

 

علل ایجاد سکسکه

علل ایجاد سکسکه تحریک اعصابی است که عضلات تنفسی،. خصوصاً دیافراگم را تحریک می کنند. علت سکسکه کوتاه مدت معمولاً ناشناخته است، اما در صورتی که سکسکه طولانی مدت باشد. یا به شکل مکرر رخ دهد، امکان دارد به علت موارد زیر ایجاد شده باشد:

خوردن یا آشامیدن غذا یا نوشیدنی داغ یا مواد تحریک کننده،. بیماری پرده جنب (پرده ای که روی ریه را می پوشاند)، ذات الریه، اورمی (جمع شدن مواد زاید سمی در اثر نارسایی کلیه)،. الکلی بودن، مصرف برخی از داروها، اختلالات معده و مری و روده یا لوزالمعده،. حاملگی، تحریک مثانه، هپاتیت، سابقه عمل جراحی (خصوصاً جراحی روی شکم)، علل عاطفی،. پُر بودن معده، خنده شدید یا احساسات قوی، تغییر در دمای محیط.

چنانچه گفته شد، معده خیلی پُر و انباشته نیز می تواند. باعث حمله های سکسکه شود که به شکل غیرارادی بروز می کند. و در شرایط زیر پیش می آید: خوردن بیش از حد و سریع غذا؛ به درون کشیدن هوای بیش از اندازه به داخل ریه ها؛. تغییر ناگهانی در دمای معده، مثل نوشیدن مایعات سرد بلافاصله بعد از خوردن یک نوشیدنی داغ.

در گزارش جالبی که سال ها پیش در ژورنال نیوانگلند به چاپ رسید،. بیماری را معرفی کرده بود که برای چند روز دچار سکسکه های مقاوم به درمان شده بود. بررسی های مختلف در او هیچ مشکلی را نشان نمی دادند و تنها یافته غیر طبیعی،. وجود مورچه در گوش او بود! که پس از خارج کردن این مورچه، مشکلش برطرف شده بود!

از موارد بالا می توان نتیجه گرفت که در بسیاری از موارد،. علت مشخصی برای این حالت شناسایی نمی شود.

اغلب اوقات سکسکه، بیشتر از ۴۸ ساعت طول نمی کشد،. ولی در شکل مُداوم، فرد بیش از ۲ روز و کمتر از ۱ ماه سکسکه می کند. و در مواردی که بیش از این مدت طول بکشد یا در صورتی که با بیماری های دیگری مثل مشکلات قلبی- ریوی همراه باشد،. فرد نیاز به مراجعه به بیمارستان دارد.

اگر شما دچار سکسکه هایی می شوید که تا چند روز یا بیشتر ادامه پیدا می کنند،. پزشک می تواند انجام آزمایشاتی را تجویز کند که برای بررسی احتمال وجود یک مشکل جدی تر به کار می روند.

روش های درمان سکسکه متنوع هستند. و درمان های غیردارویی معمولاً بر روش های تحریک ناحیه حلق و بینی مبتنی هستند.

 

توصیه هایی برای رفع سکسکه :

۱- نفس خود را نگاه دارید و تا ۱۰ بشمارید.

۲- داخل یک کیسه کاغذی تنفس کنید (کیسه پلاستیکی به دلیل احتمال چسبندگی آن به بینی، خصوصاً در اطفال به هیچ عنوان توصیه نمی شود).

۳- انگشت شست خود را بین دندان ها و لب بالا قرار دهید، سپس لب بالا را با انگشت سبابه خود،. درست در زیر سوراخ بینی سمت راست، فشار دهید.

۴- یک لیوان آب را به سرعت بنوشید، باوری قدیمی وجود دارد. مبنی بر اینکه نوشیدن هفت جرعه( قلپ) آب سکسکه را متوقف می کند.

۵- نان خشک یا یخ خرد شده، قورت دهید.

۶- زبان خود را به ملایمت بکشید.

۷- یک قاشق چای خوری شکر خشک بخورید.

۸- بازی پول من را تو برداشتی؟ را به منظور پرت کردن حواس فرد انجام دهید.

۹- ترساندن ناگهانی فرد مبتلا می تواند مؤثر باشد (به این شرط که فرد دچار مشکلات بعدی نشود!)

۱۰- در برخی مطالب، به گذاشتن یخ و لیمو روی زبان برای متوقف کردن سکسکه، اشاره شده است.

۱۱- گذاشتن ژله انگور در زیر زبان

۱۲- بو کردن موادی که بوی نافذی دارند.

۱۳- در صورتی که آئروفاژی (AEROPHAGIA)علت ایجاد سکسکه است، فرد باید از صحبت کردن در حین صرف غذا خودداری کند،. غذا را به خوبی جویده و با استرس و اضطراب آن را صرف نکند. (آئروفاژی عبارتست از به درون کشیدن غیر عادی و بیش از اندازه ی هوا به داخل ریه ها).

۱۴- مصرف حجم کم غذا و پرهیز از خوابیدن پس از غذا خوردن،. برای درمان سکسکه با علت رفلاکس معده (REFLEX) ، موثر است. غذای پر چرب، نوشابه های گازدار، پیاز خام، مرکبات و حتی سیگار کشیدن،. سبب تشدید رفلاکس معده می شود.

۱۵- داروهایی هم برای درمان سکسکه معرفی شده اند. که سردسته داروهای مؤثر در درمان سکسکه "کلروپرومازین" است که هم به شکل قرص و هم به صورت آمپول وجود دارد؛. البته این دارو از انواع داروهای اعصاب است. و ظاهراً به این دلیل تجویز می شود که سکسکه یک رفلکس عصبی است. اماباید به خاطر داشته باشید که درمان های دارویی را هرگز بدون تجویز پزشک استفاده نکنید،زیرا عوارض جانبی دارد.

به طور کلی سکسکه معمولاً حالت خوش خیم داشته. و با درمان های خانگی برطرف می شود، در مواردی هم که به طول بیانجامد. یا به درمان های معمولی جواب ندهد، معمولاً با دخالت پزشک برطرف خواهد شد.

 

مقالات مرتبط :

کدام ورزش ها برای درمان افسردگی مناسب هستند؟

کلیپ انگیزشی تو میتونی

سلامت الکترونیک چیست و چرا مهم است؟

مراقب ۱۲ علامت خاموش در بدن باشید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

ضرورت ایجاد پرونده پزشکی برای بیماران

سال های سال دارندگان بسیاری از کلینیک ها فکر می کردند. که ایجاد پرونده بیمار بی ارزش و یک مسئولیت بیخودی است که به ندرت قابل استفاده در محاکم خواهد بود. بالا تر از همه، تنها منظور از تهیه پرونده برای بیمار به نظر می آمد که به درد کسانی می خورد که آژانسهای بیمه و امثال آن ممکن است. روزی بخواهند از آن استفاده نمایند. درست است! اینطور نیست؟ منظورم این است که ، چیزی که به درد دیگری ممکن است. بخورد را به چه دلیل من نگهداری نمایم؟ و به هر حال، باید بدانیم که اصولا یک پرونده پزشکی چیست و به چه کاری می آید؟

 

پرونده پزشکی یک رکورد روزانه شامل تمام وقایعی است که در دوره درمان هر بیمار برایش انجام می شود. دوره درمان شامل وقایع مهم زیر می باشد:

  • اطلاعات جمع آوری شده از بیمار: در این مرحله معمولا بیمار سوآلاتی را که از او شده است. پاسخ می دهد و اطلاعات مربوط به ثبت نام او در مطب می باشد.
  • معاینات کلینیکی: در اینجااست که پزشک می فهمد. که بیمار از نظر سلامتی در چه وضعی قرار دارد.
  • ارائه طرح خدمات مورد نیاز بیمار: دراین مرحله طرح درمان نزد بیمار مطرح می شود که شامل پیشنهادات و آلترناتیوهای مربوطه می باشد.
  • پیشنهادات برای درمان: که قبل از شروع به درمان باید تمام مراحل به بیمار گوش زد کرد، از طرف دیگر مسائل حقوقی مربوطه را باید مطرح ساخت.
  • ثبت مراحل درمان: این کار الزامی نیست ولی ثبت آن برای رکورد کیفیت کار انجام شده برای بیمار لازم است. 

 

منافع تشکیل پرونده را بشرح زیر می توان بیان داشت:

  • باعث پیشگیری از وقایع ناخواسته خواهد شد.
  • اطلاع از روشهای درمانی که برای بیماران مبتلا به بیماریهای عمومی، داروهای مورد مصرف بیمار و نیز مصرف داروهای متناسب با بهداشت عمومی بیمار.
  • پزشک را از مشاجره و اختلاف با بیمار محافظت می کند زمانی که به دقت موارد در پرونده درج شده باشد.
  • جمع آوری اطلاعاتی جامع از وضع بهداشتی بیمار به او اطمینان خاطر می دهد. که در این مطب درمانها بصورت صحیح و با دقت انجام می شود.
  • به همین شکل، داشتن اطلاعات از پیشینه وضع بیمار باعث می شود. که پزشک بداند از کجا کار خود را شروع کند تا رضایت بیمار فراهم گردد.
  • این پرونده شامل خدمات درمانی مورد نیاز بیمار هم می شود که به بیمار پیشنهاد شده است و او پذیرفته و یا گفته است درمان آنها را به بعد موکول خواهد کرد.

 

ملاحظه می کنید که ، تشکیل پرونده برای بیمار باعث می شود. که خدمات مطمئن تر وبهتری را بتوان به بیمار ارائه کرد و شب سر راحت به زمین گذاشتمعنی دار ترین استفاده از پرونده بیمار اعتماد به نفسی است که در بیمار به وجود خواهد آمد. جلب اعتماد بیمار سیمانی است که ارتباط دراز مدت با یک بیمار را تامین می کند. در دنیای تعامل، افراد به اصطلاح بیزینسمن. و یا به زبان ساده افراد کاسب سعی در جلب مشتری دارند نه مراجعه کننده. برای یک مشتری اعتقاد پیدا کردن به خدمات ارائه شده ای که در قضاوت او جلب اطمینان کرده باشد. اهمیت دارد در حالی که یک نفر مراجعه کننده عادی کسی است که مراجعه به هرجا برایش تفاوتی ندارد .و فقط قیمت خدمات برایش مطرح است.

 

سوألات مربوط به بهداشت عمومی به بیمار نشان می دهد که دانش فیزیولوژیکی لازم را پزشک آموخته است. تا توانسته است به این کار مبادرت نماید. دادن این تشخیص به بیمار، سطح اعتماد و احترام او به پزشک را بالا خواهد برد. و او مطمئن خواهد شد که سلامتی اش بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. و پزشک را بعنوان یک متخصص در نظر می گیرد تا یک تکنیسینی که یک سری کارهای عملی می تواند انجام دهد. زمانی که بیمار متوجه شد که خدمات پزشکی با همه ارگانهای او وابستگی دارد برای حفظ سلامت خوداحساس واهمه می کند و همین امر، ترس او را از مخارج مربوطه را تحت الشعاع قرار می دهد. بر این اساس می توان گفت که پرونده بیمار خود نوعی تبلیغ برای انجام خدمات پزشکی است.

 

زمانی که بیمار لزوم اطلاع از تاریخچه ای از وضع سلامتی خود آگاهی پیدا کند، احساس اطمینان خواهد کرد که از او حفاظت خواهد شد. در دنیای امروزهم ، مردم دارند می فهمند که پزشکی حتی می تواند. در بعضی از مواقع خطرناک باشد.

پرونده بیمار شما بهترین سند قانونی است که شبیه گزارش پلیس می باشد. چرا اینقدر مهم است؟ از نظر قانونی هر آنچه که نوشته نشده باشد اتفاق نیافتاده است. در صورتی که کار به اینجا کشید، نکات مطرح شده بین شما و بیمار مورد یادآوری و ارزشیابی قرار می گیرد. زمانی که چنین برنامه ای پیش آمد کرد،. آزمایش خاطرات( در مقابل بیمار) شروع می شود. زیرا پزشک به دادگاه مجبور است.اعلام کند که حافظه بیمار در رابطه با مشکلش بیشتر از پزشک صحت دارد. چرا که بیمار خاطره خود را دارد ولی پزشک نمی تواند آنچه را که برای صد ها بیمارش انجام داده است. را در خاطر خود بسپرد. به این ترتیب، زمانی که پزشکی پرونده بیمارش را داشته باشد،،درست مثل گزارش پلیس برای دادگاه اعتبار خواهد داشت. و در نتیجه نظراتش غیر قابل انکار خواهد بود.

 

یادداشت کار های انجام شده و یا در دست اقدام ( ثبت مراحل پیشرفت کار) برچسب بسیار خوبی استکه مراحل انجام و یا عدم انجام معالجات و نیز کارهائی که نیمه کاره مانده.و باید به درمان آنها ادامه داد را نشان می دهد. به دلایل بسیارمعالجاتی که برایش برنامه ریزی نشده ولی مورد نیاز بیمار او است. را هم باید ثبت کرده باشیم.

 

بسیاری از مواقع اتفاق می افتد که بیمار به درمان نیمه کاره و یا معالجه نشده اش ادامه نداده است. در اینگونه موارد باید مراتب را به او اطلاع داد و عواقب عدم ادامه معالجه اش را هر چند بار برایش توضیح دادتا زمانی که این پدیده به انجام برسد. زمانی که شرایط و موقعیت بیمار تغییر یافته باشد و بتواند برای ادامه معالجات خود اقدام کند، این کار باعث کسب درآمدهای زیادی شود. بسیار اتفاق می افتد که بیماری مصمم به معالجه تمام دندانهایش بوده است. منتهی در نظر داشته که زمانی به این کار مبادرت نماید که بودجه کافی برای آن داشته باشد. ولی بعدا آن را فراموش کرده باشد.

 

در این صورت، بنظر می رسد. تهیه پرونده برای بیمار بیش از آن که فکرش را می کردیم دارای اهمیت باشد. ولی آیا می دانید که پرونده بیمار شما می تواند. بخشی از استراتژی کسب درآمد برای مطب شما باشد؟

یک فامیل جدید ممکن است به شهر شما وارد شده باشد و به دنبال یک پزشک باشد. آنها به فامیل های خود که قبلا در آن شهر اقامت داشته اند. برای معرفی پزشک مورد اطمینان آنها دست به دامن این فامیل خود می شوند. این تز گاهی به این صورت برگزار می شود که : " خوب، شما می توانید نزد دکتر ایکس بروید. او تمام وسایل و دستگاههای پیشرفته را دارا است. همچنین شما می توانید به دکتر ایگرگ مراجعه کنید. ولی مطب اوکمی قدیمی و وسایلش کهنه است. ولی پسر، او کارش درست است." بنا براین ، شما فکر می کنید کدام پزشک را انتخاب خواهد کرد؟ با تجلیلی که از دکتر ایگرگ کرد او نزد دکتر ایگرگ خواهد رفت.

 

چگونه او به این اشتهار دست یافته است؟ غالبا از آن نظر که ، بیمار این نظریه و علاقه اش را از خواندن مطالب و مشاهدات خود در مطب او به این نتیجه رسیده است. با تهیه یک تاریخچه صحیح پزشکی از بیمار برای درج در پرونده او و به دنبال آن معاینات دقیق شما در طرز تفکر او نفوذ کرده اید. این کار باعث می شود که اینگونه بیماران را برای مدت بسیار زیادی برای خود حفظ کرده باشد.

 

" پس برای مطب خود یک چارت درمانی صحیح تهیه کنید."

 

مقالات مرتبط: 

گزارشاتی که هر پزشک به آنها احتیاج دارد

معرفی دکتر لینک | قسمت دوم پرونده الکترونیک سلامت – EHR چیست؟

مدیریت ارتباط با بیمار یا همان PRM چیست؟

سیستم نوبت دهی پزشکی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

مدیریت ارتباط با بیمار یا همان PRM چیست؟

مدیریت ارتباط با بیمار (PRM) به اقدامات، استراتژی‌ها و تکنولوژی‌هایی گفته می‌شود که کلینیک ها و مطب های پزشکی برای مدیریت و تجزیه و تحلیل درمان ها و تشخیص با بیمار در طول چرخه‌ی حیات او و با هدف بهبود ارتباطات تجاری و افزایش مراجعتن به کار می‌گیرند.

سیستم‌های مدیریت ارتباط با بیمار PRM با هدف گردآوردی اطلاعات در مورد بیماران از طریق کانال‌های مختلف، یا مراکز ارتباطی مختلف مانند وب‌سایت کلینیک، تلفن، ایمیل مستقیم، کانال‌های بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی، طراحی می‌شوند. در این مقاله می‌توانید در این باره بیشتر بخوانید. همچنین سیستم‌های PRM می‌توانند به کارمندانی که ارتباط مستقیم با بیماران دارند، اطلاعاتی درباره‌ی شخصیت، تاریخچه‌ی مراجعه ، علایق، نگرانی‌های‌شان و همچنین کلیه سوابق پزشکی بیمار را بدهند.

 

نرم‌افزار مدیریت ارتباط با بیمار

نرم‌افزار PRM اطلاعات و مدارک پزشکی بیمار را، به این هدف که پزشکان معالج  بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته و مدیریت کنند، در یک پایگاه‌ داده‌ به صورت یکپارچه جمع‌آوری می‌کند. از دیگر کاربردهای اصلی این نرم‌افزار می‌توان به ثبت تعاملات مختلف با بیمار (توسط تلفن، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های دیگر)، انجام خودکار فرآیندهای گردش‌ کاریِ مختلف مانند داروها، تقویم‌ها و هشدارها و امکان ردیابی عملکردها و بهره‌وری توسط مدیران بر اساس اطلاعاتی که وارد سیستم شده‌اند، اشاره کرد.

مشخصه‌های رایج نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با بیمار شامل موارد زیر می‌شوند:

 

– اتوماسیون بازاریابی: ابزارهای PRM که قابلیت‌های اتوماسیون بازاریابی را دارند، می‌توانند وظایف تکراری را به صورت خودکار انجام دهند تا خدمات بازاریابی را در بخش‌های مختلف چرخه‌ی حیات بیمار تقویت کنند. به عنوان مثال، وقتی بیماران احتمالی وارد سیستم می‌شوند، سیستم ممکن است به صورت خودکار مطالب مربوط به بازاریابی را با هدف تبدیل آنها به مشتریان دائمی، از طریق ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی برای آنها ارسال کند.

 

– اتوماسیون نیروی فروش: هدف اتوماسیون نیروی فروش که به عنوان مدیریت نیروی فروش هم شناخته می‌شود، این است که از دوباره‌کاری بین مأمور فروش و مشتری اجتناب کند. سیستم PRM از طریق ردیابیِ خودکار تمامی تماس‌هایی که بین مشتری و مأمور فروش اتفاق افتاده این کار را انجام می‌دهد.

 

– اتوماسیون مرکز ارتباط: اتوماسیون مرکز ارتباط به این منظور طراحی شده که جنبه‌های خسته‌کننده‌ی وظایف کارمند مرکز ارتباطی را کاهش دهد. این خودکارسازی می‌تواند شامل صدای از قبل ضبط شده باشد که برای حل مشکل یا توزیع اطلاعات به مشتریان به کار می‌رود. ابزارهای نرم‌افزاری مختلف که با ابزارهای دیگری که بر روی دسک‌تاپ کارمند قرار دارند، ادغام می‌شوند، می‌توانند به درخواست‌های مشتریان رسیدگی کنند تا زمان تماس‌های تلفنی کوتاه شده و فرآیند خدمات مشتریان ساده‌تر شود.

 

– تکنولوژی مکان‌های جغرافیایی یا خدمات مبتنی بر مکان: بعضی از سیستم‌های PRM شامل تکنولوژی‌هایی می‌شوند که می‌توانند با اپلیکیشن‌های وابسته به GPS ادغام شده و کمپین‌های بازاریابی را بر اساس مکان جغرافیایی مشتری دسته‌بندی کنند. تکنولوژی مکان‌های جغرافیایی همچنین می‌توانند به عنوان ابزار مدیریت شبکه با هدف پیدا کردن مشتریان احتمالی بر اساس مناطق جغرافیایی و مکان به کار گرفته شوند.

 

تکنولوژی دکتر لینک با تکیه بر علم های بومی سازی شده توانسته است تا با افتخاط اولین سیستم مدیریت ارتباط با بیماران را در مهن عزیزمان ایران راه اندازی کند. این سیستم هوشمند با بهره گیری از آخرین دستاورد های روز مدیریتی و علمی برای بهبود روند کسب و کار پزشکی همچنین مدیریت درمان هر شخص برعهده بگیرد.

 

مقالات مرتبط:

آشنایی بیشتر با درکتر لینک

 

سلامت الکترونیک چیست و چرا مهم است؟

۷ نکته سرویس دهی به مشتریان از زبان دکتر لینک

۵ سوالی که قبل از استفاده دکتر لینک باید از خود بپرسید

سامانه نوبت دهی اینترنتی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

کدام ورزش ها برای درمان افسردگی مناسب هستند؟

مشخص است که هر نوع ورزشی به درمان افسردگی کمک می‌کند اما باید بگوییم فعالیت‌های بدنی متوسطی هستند که تأثیرات قابل ملاحظه‌ای در بهبود افسردگی دارند. کارهایی مثل:

 

  • دوچرخه‌سواری؛
  • رقص؛
  • باغبانی؛
  • گلف؛
  • کارهای خانه؛
  • دویدن آرام؛
  • شنا کردن؛
  • پیاده‌روی؛
  • کارهای مربوط به محوطه‌ی خانه مثل چمن‌زنی یا تمیز کردن حیاط؛
  • ورزش هوازی؛
  • یوگا.

 

از آنجایی که مبتلایان به افسردگی به حمایت اجتماعی بیشتری نیاز دارند، بنابراین شرکت در کلاس‌های ورزشی مختلف می‌تواند ابعاد دیگری از تاثیر ورزش بر افسردگی را نمایان کند. البته می‌توانیم با یک دوست نزدیک یا با شریک زندگی‌مان ورزش کنیم، اما مهم این است که بتوانیم با جامعه، افراد آن و آنچه بیرون از ماست یک ارتباط مؤثر برقرار کنیم. به همین دلیل با شرکت در باشگاه‌های ورزشی، تاثیر ورزش بر افسردگی چند برابر می‌شود، اعتماد به نفس‌مان افزایش می‌یابد، احساس آرامش خواهیم کرد و این خیلی مهم است که بدانیم اطرافیان‌مان پشتیبان ما هستند و دوست دارند به ما کمک‌ کنند.

 

حالا که قرار است تاثیر ورزش بر افسردگی را جدی بگیریم و ورزش را برای بهبود افسردگی انتخاب کنیم، شاید این سؤال برای‌تان پیش بیاید: بهتر نیست پیش از شروع تمرینات با یک پزشک مشورت کنیم؟

خیلی از مردم برای مشورت درباره‌ی فعالیت در یک رشته‌ی ورزشی به سراغ پزشک‌شان نمی‌روند، اما اگر شما اهل ورزش مداوم نبوده و نیستید و البته بالای ۵۰ سال هم سن دارید یا خدای نکرده دچار بیماری‌های قلبی یا دیابت و… هستید، توصیه می‌کنیم قبل از شروع برنامه‌های ورزشی‌تان با پزشک خود مشورت کنید.

 

برای آنکه بتوانید بهترین و مناسب‌ترین تمرینات بدنی را برای بهبود افسردگی انتخاب کرده و برنامه‌‌ی ورزشی مؤثرتری تنظیم کنید، این سؤالات را از خودتان بپرسید:

  • از چه نوع فعالیت فیزیکی لذت می‌برم؟
  • به ورزش‌های گروهی علاقه دارم یا ترجیح می‌دهم تمرینات انفرادی داشته باشم؟
  • آیا شرایط فیزیکی خاصی دارم که برایم در انتخاب تمرینات بدنی محدودیت ایجاد کند؟
  • چه نوع برنامه‌ی ورزشی با برنامه‌‌های روزمره‌ی زندگی من تناسب بیشتری دارد؟
  • به دنبال چه اهدافی هستم؟ (با ورزش وزن کم کنم، عضلاتم را تقویت کنم، انعطاف‌پذیری بدنم را بالا ببرم یا می‌خواهم خلق‌وخوی بهتری داشته باشم)
  • چه برنامه‌ی زمانی ورزشی برای بهبود افسردگی مناسب‌تر است؟

سعی کنید، سه بار در هفته و هر بار حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنید. مطالعات نشان می‌دهد اگر تعداد دفعات تمرین را به ۴ تا ۵ بار در هفته افزایش دهید، بهتر است. اگر تازه شروع به ورزش کرده‌اید، سعی کنید زیاد به خودتان فشار نیاورید و ورزش‌های سنگین انجام ندهید. بهتر است با ۲۰ دقیقه شروع کنید و به مرور این زمان را تا ۳۰ دقیقه افزایش دهید.

 

مقالات مرتبط :

سکسکه؛ خنده ‌دارترین بیماری دنیا!

مراقب ۱۲ علامت خاموش در بدن باشید

کلیپ انگیزشی تو میتونی

سلامت الکترونیک چیست و چرا مهم است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

سلامت الکترونیک چیست و چرا مهم است؟

مهندسان سیستم های سلامت به دنبال کارایی و اثر بخشی هر چه بیشتر منابع موجود در نظام سلامت هستند. کشور های پیشرو فهمیده اند که نظام سلامت یکی از گلوگاه های اصلی تولید ناخالص داخلی آنها می باشد. و برای این که بتوانند از منابع موجود شان بهترین استفاده را کنند، مجبور به تغییر نگرش خود به سلامت، بیمار و بیمارستان و … شده اند. در این راستا سلامت الکترونیک(e-Health)  یک زمینه روبه رشد از تلاقى انفورماتیک،. پزشکى، بهداشت عمومى و تجارت است که از طریق اینترنت و تکنولوژى هاى مرتبط با آن ارتقا و تکامل مى یابد. سلامت الکترونیک را نه تنها به عنوان یک توسعه فنى بلکه به عنوان حالتى روحى، طرز تفکر و یک حرکت عمومى جهانى مى توان توصیف کرد. سلامت الکترونیک شامل حوزه های مختلفی است که عبارتند از:

 

۱ توانمندسازى بیمار و پزشک

مردم جوامعى که اطلاعات صحیح و کافى را نسبت به مراقبت از سلامت خود دارند، کمتر دچار بیمارى شده و در صورت ابتلا به بیمارى نیز مى دانند که در چه زمانى به چه متخصصى رجوع کنند. بدین ترتیب از مراجعه هاى مکرر آن ها به مراکز غیرمرتبط جلوگیرى به عمل آمده و در نتیجه شاهد ترافیک هاى بیهوده در محیط هاى بهداشتى نخواهیم بود،. افزون بر این افراد بیمار مى توانند آموزش هاى مورد نیاز خود را .در مورد برخورد با بیمارى و عوارض آن از طریق شبکه هاى اطلاع رسانى دریافت کنند.

 

۲– امکان تبادل اطلاعات میان مؤسسات بهداشتى

در این حوزه از سلامت دیجیتال امکان تبادل اطلاعات و اسناد پزشکى میان مؤسسات بهداشتى و درمانى فراهم خواهد شد. به نحوى که همواره از آخرین تغییرات دارویى، نسخه هاى درمانى، آموزش هاى پرستارى و مراقبتى و دیگر اطلاعات مورد نیاز آگاه شوند، بانک هاى اطلاعاتى این مؤسسات همواره به روز بوده. و از آخرین تجربیات همکاران خود در هر گوشه از جهان مى توانند استفاده کنند.

 

۳– اصول اخلاقى

سلامت الکترونیکى الگوهاى نوین ارتباطى میان پزشک و بیمار؛ پزشک و پزشک را ایجاد خواهد کرد و چالش ها،. تهدیدها، تحولات ونیز فرصت هاى جدیدى از جنبه اخلاق را به وجود مى آورد. از جمله این چالش ها بحث اخلاق پزشکى در درمان هاى آنلاین، محرمانه ماندن اطلاعات بیماران، محرمانه نگه داشتن مهارت هاى تخصصى پزشکان. و نیز رضایت پزشک و بیمار در درمان است.

 

۴– کارآیى

خصوصیاتى همچون حافظه، سرعت در پردازش و تحلیل و توانایى انجام حجم زیادى از عملیات موجب خواهد شد. که مدیریت خدمات بهداشتى و درمانى با استفاده از رایانه بتواند پیشرفت هاى قابل ملاحظه اى در راه توسعه و پیشرفت بردارد.

 

۵- آموزش آنلاین

در این بخش از سلامت دیجیتال متون آموزش پزشکى، آموزش سلامت، اطلاعات بهداشتى و درمانى و نیز اطلاعات پیشگیرى از وقوع بیمارى ها به صورت آنلاین و به شکل متن، صدا، تصویر و فیلم بر روى شبکه جهانى وب قرار مى گیرد تا همه کاربران به آن دسترسى داشته باشند. همچنین جدیدترین مسائل و یافته هاى پزشکى دنیا نیز بر روى شبکه جهانى قرار مى گیرد. تا پزشکان و متخصصان با مراجعه به آن اطلاعات پزشکى و درمانى خود را به روز نگاه دارند.

 

۶- ارتباطى جدید

سلامت دیجیتال نوعى ارتباط جدید میان بیمار و پزشک برقرار خواهد کرد . ارتباطى تمام وقت و ۲۴ ساعته که این ارتباط در روزهاى غیرکارى و تعطیل نیز قابل انجام است. بیمار از طریق اینترنت،. مى تواند آخرین اطلاعات را درباره بیمارى خودبه دست آورده و با آخرین و جدیدترین درمان ها آشنا شود. افزون بر این مى تواند علایم و نشانه هاى جدید را که خود مى بیند و دردهایى را که در بدن خود احساس مى کند. به صورت آنلاین در اختیار پزشک معالج خود قرار دهد و پزشک نیز راهنمایى هاى خود را به صورت آنلاین انجام دهد،. بدون این که نیاز به حضور فیزیکى هر یک از دو طرف در مطب و یا بیمارستان باشد. همچنین در صورت حاد شدن مشکل مریض مى تواند با ارسال درخواستى براى پزشک معالج خود،. تقاضاى حضور فیزیکى ایشان را در منزل و یا محل کار خود بنماید.

 

۷– گستره جغرافیایى

در حوزه سلامت الکترونیک مراقبت هاى درمانى به فراتر از مرزهاى قراردادى بشرى، پزشکان را قادر مى سازد تا به آسانى مراقبت هاى پزشکى خود را به صورت آنلاین از طریق اینترنت پیگیرى نمایند و نیز دسترسى بیماران را به دلیل نبود حضور فیزیکى پزشک معالج، محدود نخواهد کرد.

 

۸- افزایش کیفیت خدمات سلامت

به دلیل ثبت و نگهدارى اطلاعات پزشکان و مراکز بهداشتى در حافظه رایانه ها،. مقایسه میان ارائه کنندگان خدمات بهداشتى درمانى راحت تر خواهد بود. زمانى که این مقایسه صورت مى گیرد مشتریان به سوى مراکزى که خدمات با کیفیت ترى ارائه مى دهند،. هدایت خواهند شد و این امر سبب ازدحام جمعیت در مراکز بهداشتى و لزوم نوبت دهى براى مراجعه،. اعلام نتایج آزمایشگاهى و امکان بحث و بررسى راه هاى درمانى از طریق اینترنت را فراهم مى آورد. و به دلیل استقبال مردم از مراکز درمانى با کیفیت تر، دیگر مراکز نیز به سمت تعالى پیش خواهند رفت.

 

۹– مبتنى بر مدارک بودن

معالجات در محیط سلامت الکترونیک باید براساس مستندات صورت بگیرد به این معنى که اگر براى بیمار روش درمانى خاصى پیشنهاد شود. این روش باید با یافته هاى علمى روز مطابقت داشته باشد.

 

۱۰– افزایش دسترسى به خدمات

استفاده از خدمات سلامت الکترونیک سبب خواهد شد که افراد خدمات سرویس هاى بهداشتى درمانى مورد نیاز خود را از ارائه دهندگان آن در هر نقطه از جهان دریافت کنند. این خدمات مى تواند شامل مشاوره هاى ساده و ابتدایى تا معالجات پیچیده ترى در بیمارى هاى مزمن باشد. به این ترتیب فردى که تاکنون تنها امکان استفاده از خدمات بهداشتى را تنها در شهر خود داشته است. اکنون توانایى استفاده از این خدمات را در هر کجاى دنیا دارد و دسترسى استفاده کنندگان به مراکز بهداشتى راحت تر شده. و بدین ترتیب امکان برقرارى عدالت فراهم خواهد شد.

 

مقالات مرتبط :

معرفی دکتر لینک | قسمت دوم پرونده الکترونیک سلامت – EHR چیست؟

روش های برقراری ارتباط با بیمار

گزارشاتی که هر پزشک به آنها احتیاج دارد

سامانه نوبت دهی اینترنتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک