مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

ویژگی های یک مرکز روانشناسی خوب

شاید بارها برای حل مشکل‌تان به مرکز روانشناسی و مشاوره مراجعه کرده‌ باشید، اما به نتیجه دلخواه‌تان نرسیده‌اید. انتخاب یک مرکز روانشناسی خوب به شما کمک می کند تا مسئله ای که با آن رو به رو هستید به بهترین نحو حل شود. بر عکس این موضوع نیز ممکن است اتفاق بیفتد؛ یعنی با انتخاب یک مرکز روانشناسی و مشاوره نامناسب و دریافت راهکارهای غیر اصولی به ادامه و پیچیده تر شدن مشکل‌تان دامن بزنید. پس اگر به دنبال خدمات روانشناسی مناسب هستید، باید فاکتورهایی را برای انتخاب مرکز روانشناسی خوب در نظر بگیرید. در ادامه به ارائه ویژگی های یک مرکز روانشناسی و مشاورهخوب  پرداخته ایم.

کدام معیارها در انتخاب یک مرکز روانشناسی خوب دخیل هستند؟

برای انتخاب یک مرکز روانشناسی و مشاوره خوب فاکتورهای متعددی وجود دارد. معمولا افراد برای مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی ابتدا از خانواده و دوستان خود کمک می گیرند. البته افراد سلیقه های متفاوتی دارند و هر کس بر اساس نیاز و تجربه خود، ممکن است یک مرکز مشاوره روانشناسی را مناسب بداند. اما در اینجا ما به معرفی معیارهای اساسی که در انتخاب مرکز روانشناسی و مشاوره وجود دارد را معرفی می کنیم. می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-بهره گیری از مشاوران و روانشناسان مجرب و دارای سطح علمی بالا در حوزه‌های مختلف روانشناسی

مهمترین ویژگی یک مرکز روانشناسی و مشاوره خوب بهره گیری از روانشناسان و مشاوران مجرب و متخصص است. روانشناسانی که در کنار تجربه بالا که یک مزیت عمده برای روانشناسان یک مرکز روانشناسی و مشاوره است به علم روز و روش های نوین درمان روانشناسی مسلط هستند. وجود ترکیبی از مشاوران متخصص و مجرب در کادر یک مرکز روانشناسی و مشاوره می تواند گزینه مناسبی برای انتخاب مرکز باشد. و اما  بهترین راه برای تشخیص یک روانشناس خوب این است که او مدرس یا عضو هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور باشد. 

نکته مهم بعدی در انتخاب مرکز روانشناسی و مشاوره، این است که آن مرکز برای حوزه های مختلف روانشناسی، مشاور متخصص داشته باشد. دنیای امروز، دنیای تخصص هاست و یک مشاور غالبا در یک یا نهایتا سه حوزه مختلف تخصص دارد و لذا نمی تواند در تمام شاخه های روانشناسی به مراجعین به بهترین نحو مشاوره دهد. بنابراین لازم است که در یک مرکز روانشناسی و مشاورهتخصص های گوناگون برای درمانجویان متناسب با مشکلات و اختلالات وجود داشته باشد.

یک مرکز روانشناسی و مشاوره باید کادر مجرب و متخصص در حوزه های عمومی و تخصصی روانشناسی و برای سنین مختلف برخوردار باشد و پاسخگوی نیاز مراجعات و توانایی ارائه راهکارهای مناسب برای آنان را داشته باشد.

از لحاظ دسته بندی سنی می توان به بارداری، نوزاد، کودک، نوجوان، جوان و سالمند
از لحاظ اختلالات می توان به اختلالات روانی، اختلالات جسمی، اختلالات یادگیری، اختلالات شخصیتی و اختلالات رفتاری
در حوزه های تخصصی روانشناسی مانند افسردگی، وسواس، استرس، ترس، مشاوره فردی، خشم، انزوا
برای مشکلات خانوادگی اعم از زناشویی، زندگی مشترک، ازدواج، طلاق، زنان، خانواده، مشاوره جنسی و فرزند پروری اشاره کرد.

2-مجهز بودن مرکز روانشناسی و مشاوره به امکانات و تجهیزات نوین

امروز با پیشرفت تکنولوژی های گوناگون، امکان درمان خیلی از بیماری ها و اختلالات روانی فراهم شده است. از آنجایی که برخی از درمان های روانشناسی با استفاده از تجهیزات نوین قابل انجام است، اگر یک مرکز روانشناسی و مشاوره ، به امکانات و تجهیزات جدید مجهز باشد. یک مزیت مهم برای مرکز محسوب می شود.
 در درمان برخی از اختلال‌ها نظیر اختلال بیش فعالی روش‌های خاصی نظیر بیوفیدبک و نوروفیدبک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش‌ها به دستگاه‌های خاصی نیازمندند و درمانگران برای استفاده از آن‌ها باید آموزش‌های لازم را دیده باشند. 
همینطور وجود تست‌های روانشناسی که در تشخیص اختلالات روانی و تخمین ضریب هوشی افراد به کار می‌روند در یک مرکز روانشناسی بسیار ضروری هستند. 
وجود این تجهیزات و امکانات در مرکز نشانه به روز بودن مرکز و  تفکرات و نگرش های مترقی آن مرکز روانشناسی و مشاوره است.

3- استفاده از راهکارهای نوین درمان در مرکز روانشناسی

از آنجایی که هر بیمار یا مراجعه کننده به مراکز روانشناسی، شرایط و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارد، نتیجه اینکه روش درمان متفاوتی را می طلبد. این مسئله اهمیت استفاده از شیوه های نوین درمان روانشناسی را در یک مرکز روانشناسی و مشاوره نشان می دهد. امروزه روش های جدید درمان روانشناسی بسیار متنوع شده اند. روش هایی مانند روانکاوی، روش خانواده درمانی، گروه درمانی، درمان فرد، روش رفتاری-شناختی، درمان رفتاری و... که یک مشاوره یا روانشناس خوب باید به این روش ها تسلط داشته باشد.

4- برگزاری کارگاه های آموزشی در سطوح مختلف در مرکز روانشناسی و مشاوره

کارگاه های آموزشی، نقش موثری در ارتقا آگاهی مردم و توانمندسازی آنها در مقابله با اختلالات روانشناختی دارند. معمولا برای برگزاری کارگاههای آموزشی نظام روانشناسی شرایط خاصی را در نظر می گیرد. بنابراین کارگاههای آموزشی همواره توسط مرکز روانشناسی و مشاوره معتبر ارائه می شود. برگزاری کارگاههای آموزشی توسط یک مرکز روانشناسی نشانه اعتبار آن مرکز است. خصوصا اگر مدرسان دانشگاه یا مراکز بهتریستی در آن مرکز استفاده شود.

5- استفاده از روشهای نوین و به روز برای فرآیند مشاوره

 مشاوره آنلاین، مشاوره تلفنی، مشاوره در فضای مجازی و... از جمله خدمات مشاوره ای یک مرکز روانشناسی و مشاوره به روز و خوب است. از طریق مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی، هزینه مشاوره تا حدود زیادی کاسته می شود. و هزینه های رفت و آمد و هزینه های زمانی نیز عملاً از بین می روند.
دسترسی سریع به مشاوره و استفاده از راهنمایی های مشاور روانشناسی در هر زمان از شبانه روز، موجب استقبال چشمگیر مردم، از این نوع خدمات مرکز روانشناسی و مشاوره شده است.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:
معرفی سیستم مدیریت مراکز روانشناسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تقویت 6 عادت خوب در خدمت دهی کلینیک

بیشتر عادات در واقع کارهایی است که شما زمان زیادی آن‌ها را انجام داده‌اید و اکنون جزء طبیعت شما شده و لازم نیست درباره‌ آن‌ها فکر کنید؛ برای مثال زمانی که شما برای اولین بار سعی می‌کردید رانندگی را فرا بگیرید، احتمالا حس می‌کردید که هرگز نخواهید توانست که فرمان را بچرخانید، ترمز را بگیرید و همه‌ این کارها را در یک زمان انجام دهید؛ اما اکنون می‌توانید با چشم بسته نیز این کارها را بکنید (اگر اغراق‌آمیز صحبت کنیم). برخی از عادات اولیه را، که به نظر ما هر مدیریت کلینیک یا مطب باید داشته باشد تا بتواند مداوما خدماتی در حد عالی ارائه دهد، در اینجا برشمرده‌ایم.

1. وقت‌شناسی

وقت‌شناسی در تعیین زمان ویزیت که با بیماران  دارید، نشان‌دهنده‌ احترام شما به آن‌ها است. برعکس اگر آن‌ها را منتظر نگه داریم تاثیر منفی برجای می‌گذارد و به بیماران بی‌احترامی می‌شود؛ اما بعضی‌ اوقات شرایطی پیش می‌آید که شما مجبور می‌شوید تاخیر داشته باشید، مثل وجود ترافیک. قانون اصلی در این موارد این است که به‌ محض اینکه متوجه می‌شوید تاخیر خواهید داشت تلفن بزنید و اطلاع دهید. هر چه زودتر توسط منشی مطب یا کلینیک به بیماران اطلاع دهید که دیرتر می‌رسید آن‌ها کم‌تر ناراحت خواهند شد. تا لحظه‌ آخر صبر نکنید و فکر نکنید که همه‌ چیز خودش درست می‌شود.

2. پیگیری و عمل کردن به وعده خود

آن‌طور که از بسیاری از بیماران شنیده‌ایم مشکل عمده و دائمی آن‌ها این است که پرسنل کلینیک به صحبت ها آنها بی توجه هستند؛ برای مثال وقتی بیمار با آنها صحبت می کند پرسنل بی اعتنا هستند! گویی بیمار همه‌ این حرف‌ها را برای خود زده است.

بیماران آنقدر با بی اعتنایی و پیگیری نکردن از طرف پرسنل کلینیک مواجه بوده‌اند که اگر شما این عادت خوب را در خود تقویت کنید امتیازهای زیادی کسب خواهید کرد.

پس پزشکان و سایر پرسنل کلینیک همواره زمانی که بیمار با آنها صحبت می کند، باید به بیمار و صحبت های او با دقت توجه کنند، تا بیمار مجبور نباشد صحبت هایش را مجدد تکرار کند.

3. کم‌تر وعده بدهید و بیشتر عمل کنید

بعضی‌ اوقات به‌ دلیل خوش‌بینی مایل هستید که خواسته بیماران را اجابت کنید و در این راه به او قولی می‌دهید که انجام دادنش دشوار است. وقتی به بیمار قولی می‌دهید در ذهن او انتظاری ایجاد می‌کنید که امکان تحققش مشکل است. در این شرایط بهترین روش این است که به بیمار وعده‌ای بدهید که مطمئن هستید انجام می‌شود، نه اینکه امیدوارید انجام شود.

برای مثال، بیمار شما مایل است که راس ساعت 4 پزشک او را ویزیت کند. شما می‌دانید که این زمان برای ملاقات پزشک عملی است، اما نمی‌توان آن را تضمین کرد، در این وضعیت اگر قول بدهید که ساعت 4:30 دقیقه بعدازظهر می تواند پزشک را ملاقات کند از بروز ناراحتی بیمار در صورت تاخیر جلوگیری می‌شود و اگر ملاقات پزشک زودتر صورت بگیرد بیمار خوشحال خواهد شد.

4. تلاش بیشتری به خرج دهید

این عادت را در خود تقویت کنید که برای راه‌ انداختن کار بیماران تلاش بیشتری باید انجام داد. با کارهای کوچک اضافی برای بیماران، خدمات‌دهی شما به یاد خواهد ماند و کلینیک یا مطب شما از رقیبانش پیشی خواهد گرفت. در مواقعی که نمی‌توانید در حدی که بیمار مایل است برایش کار انجام دهید و شرایط طوری است که نمی‌توانید به خواسته‌ بیمار جواب مثبت دهید و مجبورید به او جواب منفی (نه) بدهید، حتما اقدامات زیر را انجام دهید.

اول: به بیمار انتخاب‌های دیگر ارائه کنید

دو وضعیت در خدمات‌دهی پیش می‌آید که باید به بیمار حق انتخاب داد: زمانی که مجبورید به بیمار نه بگویید یا زمانی که پیشنهادی دارید که برای بیمار تاثیرگذار است و درمان او را آسان‌تر و راحت‌تر می‌کند. مواقعی که نمی‌توانید خواسته‌ بیمار را برآورده کنید، ارائه راه‌های دیگر به آن‌ها باعث می‌شود که ناراحتی‌شان کاهش یابد. مثلا اگر تا دو ماه آینده نمی توانید وقت خالی برای ملاقات پزشک به بیمار بدهید، می توانید روزی که تراکم حضور بیماران کمتر است از بیمار بخواهید به مطب یا کلینیک مراجعه کند.

ارائه‌ پیشنهادهای زیاد به بیمار، او را تحت‌ فشار قرار می‌دهد؛ بنابراین به ارائه‌ یکی دو پیشنهاد قناعت کنید.

دوم: همدردی خود را ابراز کنید

بدون توجه به اینکه توان شما در امر ارائه‌ خدمات چقدر باشد، بعضی‌ اوقات پیش می‌آید که روحیه‌ شما برای برخورد با بیماران خوب نیست. در این‌گونه مواقع پروراندن عادت ابراز همگامی با بیمار مهم است. منظور از همگامی درک نقطه نظرات بیمار است بدون توجه به اینکه شما با آن موافق باشید یا نباشید.

در زیر به برخی از جملاتی که حاکی از حس همگامی است توجه کنید:

من درک می‌کنم که چرا شما این‌گونه احساس می‌کنید.

من نقطه‌ نظر شما را درک می‌کنم.

من به گفته‌های شما توجه دارم.

متاسفم که این اتفاق افتاد.

5. با بیماران خود به گونه‌ای رفتار کنید که گویی مهم‌ترین قسمت شغل شما هستند

زمانی که همه‌ فعالیت‌های کاری شما را خسته می‌کنند، عادت کنید که روحیه‌ خود را تغییر دهید. نگاه کردن به بیمار به عنوان یک مزاحم کاری بسیار آسان است. با توجه به بیماران به‌ عنوان کسانی که به‌ دلیل وجود آن‌ها شما سرکار هستید به ‌آن‌ها اهمیت می‌دهید. به‌ علاوه در واقع آن‌ها هستند که چک حقوق شما را تدارک می‌بینند.

6. با همکاران خود مانند یک مشتری رفتار کنید

کیفیت روابطی که شما با همکاران خود که در اطراف هستند ایجاد می‌کنید به‌اندازه‌ اهمیت خدماتی است که به بیماران عرضه می‌کنید.

رفتار با همکاران مانند یک بیمار باعث می‌شود که کیفیت ارتباط‌ها در کل یک کلینیک بهتر شود؛ برای مثال اگر همکار شما برای دریافت اطلاعات به شما زنگ می‌زند ولی شما اطلاعات لازم را ندارید که به او بدهید با بخش‌های دیگر تماس بگیرید تا بتوانید اطلاعات لازم را به دست آورید. اگر کارمند آن بخش رفتارش نسبت به نیازهای شما دوستانه و مسئولانه باشد شما نیز سریع‌تر می‌توانید به بیمار خود خدمات بهتری را ارائه دهید.

امیدواریم این مطلب در ارائه خدمات عالی در حوزه مدیریت کلینیک یا مطب برای شما مفید واقع شود. و به شما در ارائه خدمات با کیفیت به بیماران یاری رساند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذاید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

اهمیت استخدام بهترین افراد برای کلینیک

9 نکته برای جلب اعتماد بیماران

هفت فعالیت حیاتی در مدیریت مطب و کلینیک

چه زمانی برای توسعه کسب و کار کلینیک مناسب است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

اهمیت مشتری مداری در پزشکی

خدمات پزشکی بر مبنای تعامل بین پزشک و بیمار می باشد. و رفتار پزشک مهم ترین فاکتور در ایجاد تصویر ذهنی برای بیمار می باشد. باتوجه به اینکه خدمات پزشکی بر مبنای مسائل پیچیده می باشد لازم نیست حتما موارد پیچیده را که توسط دکتر گفته می شود بیمار درک کند. یک پزشک نمی تواند به طور کامل و صدرصد بیمار خود را راضی کند.

پزشکان تقریبا خدمات یکسانی دارند و نمی توانند خدمات خود را خیلی متمایز بکنند. بنابراین آنچه مهم هست کیفیت خدمات می باشد. کیفیت سرویس همواره به دکتر وابسته نیست بلکه به وضیعت پزشکی بیمار نیز بستگی دارد.

فاکتور بعدی درزمینه پزشکی این می باشد که نمی توان نتیجه را به طور کامل گارانتی نمود.

–       همواره به بیمار باید مزایای سرویس را بگویید و مشکلاتی را که می تواند از عدم درمان ایجاد شود به وی اطلاع رسانی بکنید.

–       از مطب خود یک تصویر مثبت بسازید تا مریض های بالقوه از آنها استفاده بکنند.

چرا پزشکان نیاز به مدیریت روابط مشتری دارند

مدیریت روابط مشتری، توانایی یک مطب یا کلینیک برای جذب بیمار، شناخت وی، تجدید تماس با آنها، اطمینان دادن به بیمار از اینکه مطب یا کلینیک هر آنچه آنها می خواهند می دهد. با این امر می تواند روابط خوبی با بیمار برقرار نمود و سرویس را بهبود داد.

دلیل اولیه برای سرمایه گذاری بر ساختن روابط مثبت با بیماران بعلت رقابت زیاد در بین مطب ها و کلینیک ها می باشد و تنها کلینیک ها از این موضوع اطلاع دارند. پس باید به بیماران بچسبید و شانس ایجاد یک بازار مورد اعتماد را برای خود ایجاد کنید.

تشویق بیماران به ادامه رابطه با پزشک، بسیار ارزانتر از جذب بیمار جدید می باشد.

استفاده از نام بیمار، منقطه اقامت و سایر اطلاعات می تواند بسیار مفید باشد.

خصوصی سازی باعث می شود تا با هر بیمار رویکرد ویژه ای داشته باشید که به انتظارات وی نیز پاسخ بدهد. مهم ترین هدف ارتباط با مشتری حفظ وفاداری بیماران می باشد. پزشکان از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری استفاده میکنند چرا که این امر مهم ترین و با اثرترین روش حفظ بیمار می باشد.

در حال حاضر تمرکز بر بیمار می باشد و باید بدانیم که رقابت بسیار بالا می باشد و پزشکانی که خود را درگیر مدیریت ارتباط با مشتری نمی کنند امکان سقوط و از دست دادن مریضشان بالاست.

مدیریت ارتباط با مشتریان

مدیریت ارتباط با مشتریان، مدام در حال گسترش و فراگیر شدن می باشد و واسط حفظ رابطه بین پزشک و بیمار میباشد. مدیریت ارتباط با مشتریان، برای پزشکان یک استراتژی کسب و کار می باشد که شامل جذب بیمار، ساختن ارتباط با بیمار و مدیریت رابطه طولانی مدت با بیمار می باشد. مدیریت ارتباط با مشتریان نیازمند مشخص شدن فلسفه و فرهنگ کسب و کار می باشد که باید بیمار محور باشد و باید اطمینان حاصل کند که فرآیندهای بازاریابی و فروش و خدمات موثر هستند.

مدیریت روابط با بیمار شامل موراد ذیل می باشد:

– به دست آوردن و به روز کردن مداوم دانش در مورد نیازها، انگیزه و رفتار  بیماران.

– اندازه گیری هزینه های بازاریابی، فروش، خدمات و سود بیماران.

– استفاده از شناخت بیمار جهت بهبود عملکرد مطب یا کلینیک از روند یادگیری از شکست ها

– ادغام و یکپارچه سازی تمام فعالیتهای بازاریابی، فروش، خدمات به منظور دستیابی به اهداف مشترک

– پیاده سازی سیستم های مناسب برای حمایت از کسب و به اشتراک گذاری دانش در مورد بیمار و اندازه گیری اثربخشی مدیریت روابط مشتری

اهداف اصلی در مدیریت روابط مشتری

۱- اصل اول :

هدف اصلی در مدیریت روابط مشتری،  فرآیندی هست که باعث ایجاد ارزش توسط بیمار می شود. بر این اساس، مهم ترین عامل نه بیشینه کردن سود از یک تراکنش بلکه همکاری با بیمار و ایجاد یک رابطه پایدار می باشد.

پزشک و مدیریت کلینیک که می خواهد از اصول مدیریت ارتباط با مشتری پیروی کند باید از تمام ابزار ممکن استفاده کند و تا آنجا که ممکن است در مورد فرآیند ایجاد ارزش یاد بگیرد (فرآیندی که در آن بیمار به اهداف خود می رسد) چرا که در این حالت دندانپزشک یا کلینیک می تواند از توانایی های خود برای به سود رسیدن از بیمار استفاده کند.  پس برای اینکه بتوان به تمام نیازهای بیمار رسیدگی کرد باید روابط با بیمار را به صورت یک فرایند در نظر گرفت که نه یک مرحله بلکه چندین مرحله دارد.

استفاده از مدیریت روابط مشتری، یعنی استفاده از توانمندی های پزشک یا کلینیک برای سود رساندن به بیمار و ایجاد فرایند مدوام ایجاد ارزش. هدف مدیریت روابط مشتری، یعنی به خدمت درآوردن توانمندی ها جهت پاسخ دهی به نیاز بیماران. اگر این پیش فرض ها را نداشته باشیم ساختن رابطه پایدار با بیمار غیر ممکن خواهد بود.

۲- اصل دوم :

اصل دوم مدیریت روابط مشتری، دیدن این مدیریت در چارچوب فرآیند می باشد. فرآیندی که در آن بین پزشک، بیمار رابطه بر مبنای ارزش ایجاد می شود. اگر ما فرآیند را بعنوان یک محصول در نظر بگیریم بنابراین وجه تمایز پزشکان یعنی وجه تمایز در فرآیندهایشان. رابطه بین بیمار و پزشک در لحظه دیدار شکل می گیرد. پزشکانی که فرآیند بهینه را پیاده میکنند توانایی کنترل شکل رابطه را با مشتری (بیمار ) دارند.

مدیریت روابط مشتری به ما اجازه می دهد تا تعداد زیادی رابطه داشته باشیم که به پزشک یک ارزش افزوده در بازار رقابتی می دهد.

۳- اصل سوم

در مدیریت ارتباطات مشتری ، مسوولیت پذیری پزشک یا کلینیک ها می باشد. در فرآیند پیاده سازی، مدیریت ارتباط با مشتری باید بدانیم که پوشش نیازهای بیماران اصل لازم و نه کافی می باشد. مطب یا کلینیک فقط وقتی می تواند یک رابطه پایدار با بیمار ایجاد کند که همواره به فکر بهبود مستمر فرصت ها برای ایجاد ارزش به منظور تقویت رابطه با بیمار باشد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

5 روش برای کسب رضایت بیماران

چهار روش ساده یافتن بیمار

استراتژی موثر برای بازاریابی و تبلیغات خدمات درمانی

نکاتی برای ارائه خدمات عالی به بیماران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

اهمیت استخدام بهترین افراد برای کلینیک

انتخاب کارمند لایق کلید موفقیت مدیریت مطب یا کلینیک است. هیچ‌چیز به اندازه توانایی شما در انتخاب کارکنان مناسب در ساختن آینده‌تان اهمیت ندارد. یک اشتباه در انتخاب به‌ تنهایی می‌تواند به کم‌کاری و شکست در یک حوزه مهم و اغلب شکست کل سازمان منجر شود.

اولین قانون مدیریت به انتخاب مربوط می‌شود. تقریبا 95 درصد موفقیت یک کلینیک در درجه اول به افرادی بستگی دارد که برای کار در آن سازمان انتخاب شده‌اند. اگر این کار را به‌ طرز صحیحی انجام دهید معمولا بقیه کارها نیز به‌ طرز صحیحی انجام می‌شوند. اگر افراد نامناسبی را انتخاب کنید هیچ کار دیگری درست از پیش نمی‌رود.

اگر با عجله کسی را استخدام کنید، بعدا از این کارتان پشیمان خواهید شد. بسیاری از بدترین مشکلات کاریتان به این مسئله مربوط می‌شود که یکی از افراد را سریع انتخاب کرده‌اید. به‌ محض اینکه آن شخص کارش را شروع می‌کند و مشخص می‌شود که فرد مناسبی نیست، مجبور می‌شوید مقدار زیادی از وقت، انرژی و احساستان را برای توجیه کردن تصمیمی‌ که گرفته‌اید و روبه‌رو شدن با مشکلات داشتنِ یک کارمند نامناسب صرف کنید. به همین دلیل مدیریت مطب یا کلینیک باید به برخی مسائل توجه ویژه ای داشته باشد، که در این مقاله به آن پرداخته می شود.

اولین گام

اولین و مهمترین گام در استخدام پرسنل مطب یا کلینیک این است که مدیریت مطب یا کلینیک بداند به دنبال استخدام چه نیرویی است. در ابتدای امر اولین نکته ای که مدیریت مطب یا کلینیک  باید به آن توجه داشته باشد این است که عنوان شغلی جهت استخدام دقیقا چیست؟ برای این عنوان شغلی چه مهارت هایی لازم است؟ فرد موردنظر چه ویژگی های شخصیتی باید داشته باشد و نهایتا به چه مهارت های ارتباطی نیازمند است. وقتی از روز اول همه چیز را مشخص می کنیم انتخاب بین متقاضیان کار راحت تر می شود.

آگهی استخدام برای یافتن بهترین گزینه

بعد از تعیین مهارت هایی فرد برای شغل موردنظر باید آگهی استخدام به روش هایی از قبیل انتشار در روزنامه ها، شبکه های اجتماعی، وب سایت های مرتبط ، وب سایت کاریابی ها و ...منتشر گردد تا متقاضیان کار، رزومه خود را برای مدیریت مطب یا کلینیک ارسال کنند. استفاده از شبکه های اجتماعی، وب سایت کاریابی ها موجب می شود افراد بیشتری آگهی را مشاهده کرده و در نتیجه رزومه بیشتری دریافت می گردد. این اقدام سبب می گردد مدیریت مطب یا کلینیک بتواند از بین متقاضیان بیشتری فرد موردنظر خود را استخدام کند.
 

بهترین زمان برای استخدام کارمندان

این که مدیریت مطب یا کلینیک چه زمانی اقدام به استخدام کارمند جدید برای مطب یا کلینیک نماید به مسائلی متعددی بستگی دارد. از جمله وسعت و گستردگی مطب یا کلینیک، میزان مراجعین، درآمد مطب یا کلینیک.
زمانی که گستردگی و مراجعین مطب یا کلینیک به حدی رسید مدیریت مطب یا کلینیک می تواند با استفاده از یک روش به این نکته پی ببرد که آیا زمان استخدام کارمند جدید رسیده است یا خیر.
مدیریت مطب یا کلینیک باید بر اساس درآمد ماهانه محاسبه کند که هر ساعت از کار چه میزان ارزش دارد. در واقع میزان درآمد ماهانه و تعداد ساعات کاری در هر روز میزان ارزش کار در یک ساعت را تعیین می کند. و اگر کارمندی استخدام شود که با مبلغی پایین تر از میزان ارزش کار حاصل در یک ساعت بتواند بعضی از کارها را انجام دهد، زمان استخدام فردی برای آن سمت شغلی رسیده است.

اما اگر مطب یا کلینیک با مشکلات جدی رو به رو شده است و در درآمدزایی به مشکلی برخورد کرده است، این را بدانیم که استخدام نیرو مشکلی را حل نخواهد کرد. ابتدا  با مشاوره مشکل موجود در سیستم را شناسایی و سپس برای برطرف کردن آن اقدام کنیم.


تنظیم یک دوره برای همکاری بصورت آزمایشی

بعد از اینکه تصمیم خود را نهایی کردیم بهتر است با متقاضی کار توافق کنیم که ۳ ماه به صورت آزمایشی با هم کار خواهیم کرد و بعد از ۳ ماه هر دو طرف تصمیم گیری خواهیم کرد که آیا همکاری ما ادامه داشته باشد یا خیر! تا هم ما و هم متقاضی کار این فرصت را داشته باشند که در صورت عدم تمایل قطع همکاری کنند.

 

شیوه درست برای رهبری کارمند جدید اتخاذ کنیم

زمانی که فرد مشغول به کار می شود باید توجه داشته باشیم که هرچقدر هم سابقه کار در مجموعه های دیگر را داشته باشد باز هم ابهامات و سوالاتی وجود دارد که باید به آن ها جواب داده شود.

پس لازم است برای رهبری کارمند جدیدی که استخدام کردیم ابتدا به مدت یک هفته تمام کارهایی را که باید انجام دهد را مو به مو اشاره کنیم تا با محیط و قوانین کاری ما کاملا آشنا شود.

بعد از آنکه نیروی جدید به امور مسلط شد، مدیریت مطب یا کلینیک باید کار را به او بسپارد و فقط نظارت داشته باشد و هر چند روز یا هر هفته یک گزارش کار دریافت کند تا ببیند کارها به درستی پیش رفته است یا خیر!
 

همه چیز را از اول شفاف باشد!

 اصل اول استخدام ، مشخص کردن دقیق ویژگی های کارمند مورد نظر توسط مدیریت مطب یا کلینیک است. این کار بسیار اهمیت دارد که باعث شفافیت برای خود مدیریت و برای متقاضی کار خواهد شد.

زمانی که کار را به صورت دقیق و شفاف مشخص می شود مدیریت مطب یا کلینیک می تواند مطمئن باشد که در ادامه مسیر همه چیز خوب پیش خواهد رفت.

وقتی موضوعی را درست و شفاف بیان نشود امکان برداشت اشتباه از هر دو طرف وجود دارد. پس لازم است مدیریت مطب یا کلینیک هم در زمان استخدام و هم در زمان شروع به کار کارمند جدید خود، حتما شفاف باشد و دقیقا مشخص کندکه کارها با چه روالی،در چه زمانی و با چه کیفیتی انجام شود.

آموزش پرسنل

وقتی کارمندی برای چند سال با در مکانی کار می کند ولی برنامه ای برای آموزش خود ندارد به مرور زمان انگیزه کار کردن او نیز کمتر می شود.

پس خوب است مدیریت مطب یا کلینیک برای آموزش پرسنل خود سرمایه گذاری کند. زیرا این کار در آینده به سود خود  مدیریت مطب یا کلینیک است. پس حتما روی آموزش پرسنل و کارمندان خود در هر سمت و جایگاهی که هستند باید فکر شود و برنامه ای داشته باشد و به آن به چشم هزینه برای مرکز درمان یا مطب خود نگاه نکند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

9 نکته برای جلب اعتماد بیماران

هفت فعالیت حیاتی در مدیریت مطب و کلینیک

چه زمانی برای توسعه کسب و کار کلینیک مناسب است؟

چهار قدم برای متمایز شدن از سایر مراکز درمانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

5 روش برای کسب رضایت بیماران

راز موفقیت یک مطب یا کلینیک را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: «بیماران خود را خشنود کنید.»

کلید آینده کلینیک شما به میزان ایجاد چنین تجربه‌ای برای بیماران بستگی دارد؛ یعنی خوشحال‌ کردن دوباره و دوباره بیماران و مصمم ساختن آن‌ها برای وفاداری با شما.

هیچ‌ چیز مانند تعهد کل اعضای کلینیک برای خشنود‌سازی بیماران، نمی‌تواند رضایت و وفاداری آن‌ها را برانگیخته و مراجعات مجدد را بیشتر کند.

جذب بیمار جدید، کار پر‌هزینه‌ای است. وقتی بیمارانی در اختیار دارید، باید نهایت تلاش خود را انجام دهید تا «آن‌ها را به خود وفادار نمایید.» در خدمت‌رسانی به بیماران وسواس داشته باشید. از بیماران خود بهتر از رقیبان مراقبت کنید و همواره در پی راه‌هایی برای بهبود باشید.

باید کاری کنید که بیماران شما را به دیگران معرفی کنند. باید کاری کنید که بیماران به‌ طور ویروسی پیام شما را انتشار دهند و بازار را از پیام شما پر کنند. هدف مطلوب آن است که مطب یا کلینیک شما را به دوستان و همسایگان خود معرفی کنند، درباره نحوه خدمت رسانی شما در وبلاگ‌ها بنویسند و ایمیل‌هایی برای یکدیگر ارسال کنند.

پنج گام برای ایجاد تجربه بی‌نظیر برای بیماران

تعیین نحوه برخورد با بیماران، نقطه شروع توسعه سیاستی برای خدمت‌رسانی بی‌نظیر به بیمار است. کار خود را با تعریف «تجربه بی‌نظیر بیماران» آغاز کنید.

اگر تجربه بیماران عالی و بی‌نقص باشد، چگونه خواهد بود؟ اگر بیماران مطلبی درباره نحوه خدمات رسانی شما به سایر افراد بگویند، دوست دارید آن مطلب چه باشد؟

1. اعتبار و ثبات: قابل پیش‌بینی باشید

اگر هر بار که دوستان خود را ملاقات می‌کنید، تغییر کرده باشند، چه احساسی به‌ شما دست می‌دهد؟ تصور کنید اگر هر‌ بار که آن‌ها را می‌بینید ظاهر، صدا و رفتارشان تغییر کرده باشد، حفظ ارتباط با آن‌ها چقدر دشوار می‌شود. این دقیقا همان احساس ناخوشایند و دلسردکننده‌ای است که با تغییر مداوم و بی‌دلیل خدمات خود، در بیماران به‌ وجود می‌آورید؛ برای مثال بسیاری از کلینیک ها یا مطب ها پوشش خدمات بیمه ای خود را کاهش می دهند، درست زمانی که بیماران از خدمات و نحوه خدمت رسانی کلینیک یا مطب موردنظر رضایت دارد و در بیمار احساس بلاتکلیفی بوجود می آورند.

اعتبار و ثبات به‌ این معنی است که بیماران می‌توانند روی یک برند حساب کنند و در هر دفعه استفاده از آن خدمات، همان تجربه را داشته باشند. هر بار که به این کلینیک یا مطب مراجعه می کنند، دقیقا می‌دانند نحوه خدمت رسنی چگونه خواهد بود؛ زیرا مشابه دفعات قبل است. برای اغلب کسب و کارها، همین موضوع تعریف برند است.

2. مسئولیت‌پذیری: وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید، آن ‌را قبول کنید

تحقیقات مکرر نشان می‌دهد وقتی بیماران شکایت می‌کنند، اغلب واقعا نمی‌خواهند پول خود را پس بگیرند یا ادامه درمان خود را لغو کنند. آن‌ها توقع دارند که روال درمان به‌ خوبی صورت گیرد. آن‌ها از مدیریت کلینیک و پزشک می‌خواهند به تعهداتی که هنگام مراجعه قول داده عمل کند.

بیماران از شما انتظار کمال ندارند. انتظار آن‌ها این است که مسئولیت اتفاقات خوب یا بدی که هنگام روال درمان برای بیمار رخ می‌دهد را بپذیرید. جالب است بدانید که بسیاری از پزشکان اگر به‌ سرعت اقدام کنند، بلافاصله عذرخواهی کنند و مسئولیت‌پذیر باشند، از طرف بیماران بخشیده می‌شوند.

هرگاه اشتباهی مرتکب می‌شوید، به‌ سرعت عذر‌خواهی کرده و برای حل مشکل اقدام کنید. از بهانه‌تراشی، مقصر دانستن دیگران یا کارهایی از این قبیل اجتناب کنید. از بیماران محافظت کنید.

افزایش وفاداری

بیمارانی که شکایت کرده و پاسخ سریعی دریافت می‌کنند، بیشتر از آن‌هایی که هرگز شکایت نکرده‌اند، در مراجعات بعدی و معرفی سایر بیماران به مطب یا کلینیک وفادار خواهند بود.

از طرف دیگر، پاسخ کند به شکایت بیمار باعث ترس و عصبانیت می‌شود. بیمار از این می‌ترسد که مجبور به مراجعه با کلینیک یا مطبی شود که به‌ خوبی خدمت رسانی نمی‌کند.

قانون کلی این است که به‌ سرعت به شکایات بیماران پاسخ دهید، از بهانه‌تراشی و موضع‌گیری اجتناب کنید و به‌ سرعت تلاش کنید تا بیمار را خوشحال کنید. در همه تعاملات خود با بیماران، صادق و انتقادپذیر باشید. تصور کنید هر‌ کاری که انجام می‌دهید و هر‌ چیزی که می‌گویید، به‌ سرعت پخش شده و به ‌اطلاع عموم می‌رسد. حقیقت را بگویید و این‌ کار را هر چه زودتر انجام دهید. سعی کنید در همه کارهای خود اعتماد ایجاد کرده و آن‌ را حفظ کنید.

3. پاسخگویی سریع: به سرعت به اصل ماجرا بپردازید

وقتی همسر یا دوستتان از شما می‌پرسد: «آیا مرا دوست داری؟» موضوع فقط دادن پاسخ مثبت نیست. سرعت مهم‌تر است. باید به این سوال به‌ سرعت جواب دهید.

امروزه با وجود ارتباطات لحظه‌ای و جهانی، بیماران در هر لحظه خبرهای مربوط به خدمات و نحوه خدمت رسانی شما را با استفاده از پیام‌های متنی به دیگران منتقل می‌کنند. 

همه باید بدانند که این بیمار است که موفقیت یا شکست شما و دستمزدتان را تعیین می‌کند. به خاطر داشته باشید شما یک رئیس دارید و آن بیمار است و هر زمانی که بخواهد می‌تواند با مراجعه به مطب یا کلینیک دیگر، شما را اخراج کند.»

شما وکیل‌مدافع بیماران خود هستید

خود را یک آژانس حمایت از بیماران بدانید که از بهترین بیمارانشان حمایت می‌کند. مرتبا سیستم ارزیابی  را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید موارد تشویقی مناسبی برای تیم خود در‌ نظر گرفته‌اید. باید با بیماران خود همسو باشید و تعهد عمیقی به انجام خدمات فوق‌العاده برای بیماران داشته باشید و این به‌ معنای پیش‌بینی بازدارنده‌هایی برای عملکردهای ضعیف است.

برای پیروزی در بازار رقابتی باید در سختی ها و دوران درمان بیماران خود همدل و سهیم باشید. هر تماس با بیمار، فرصتی برای ایجاد ذهنیت مثبت از کلینیک شما است. این برخورد اثر عمیقی بر بیمار دارد و در ادامه، اثر عمیقی بر آینده مطب و کلینیک شما خواهد داشت. حتما این جمله معروف قدیمی را شنیده‌اید، «تا وقتی ندانند به آن‌ها اهمیت می‌دهید، به دانش شما اهمیت نخواهند داد.» کار شما این است که مرتبا به بیماران  یادآوری کنید که قدرشان را می‌دانید.

4. خدمات اختصاصی: کاری کنید دقیقا مناسب بیمار به ‌نظر برسد

آیا تجربه بیمار شما مطابق با توقع واقعی او است؟ چگونه می‌توانید مطب یا کلینیک خود را به جایی برسانید که تجربه منحصربه‌فردی برای بیماران ایجاد کند و رقبا نتوانند بدون فداکاری برای بیماران خود، از آن تقلید کنند؟

5. تحویل: در هر فرصت ممکن فراتر از انتظارات عمل کنید

تعجبی ندارد کلینیک هایی که خدمات درمانی شان، قابل‌ اعتماد و قابل پیش‌بینی است، گوی رقابت را از چنگ کلینیک هایی که خدمات درمانی بی کیفیت و بی‌ثباتی دارند می‌ربایند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

چهار روش ساده یافتن بیمار

استراتژی موثر برای بازاریابی و تبلیغات خدمات درمانی

نکاتی برای ارائه خدمات عالی به بیماران

استراتژی‌هایی برای جذب بیمار بوسیله برندینگ احساسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک