مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

کاربرد نرم‌افزار CRM دکتر لینک در مراکز درمانی

در گذشته تعداد بیمارستان‌های مجهز در کشور بسیار محدود بود و این بیمارستان‌ها تنها به چند مرکز اصلی در کشور محدود بودند. بیماران مجبور بودند از مناطق کمتر برخوردار برای درمان به شهرهای بزرگ مراجعه کنند. اما امروزه با افزایش جمعیت و افزایش نرخ تقاضا برای مسائل درمانی نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای دنیا، تعداد بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تخصصی روبه ازدیاد است. افزایش نرخ تقاضا موجب شده است که حوزه درمان، دارو و رسیدگی به بیماران رشد بسیار عظیمی داشته باشد.

به همین نسبت، نیاز به مدیریت ارتباط بیماران برای پاسخ مناسب به نیازهای آنان نیز گسترده تر شده است. به همین علت در صنعت درمان به برنامه‌های مدیریت ارتباط با بیماران PRM یا Patient Relationship Management بوجود آمد.

در گذشته نرم‌افزارهای بسیاری در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌ها و مراکز درمانی-بهداشتی برای مدیریت درخواست مورد استفاده قرار می‌گرفت که البته هر کدام از این برنامه‌ها نواقص خود را داشتند و کامل نبودند.

پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از معرفی نرم افزارهای CRM، این برنامه‌ی جامع که نقصان سیستم های قبلی را پوشش داده بود، به عنوان نرم افزاری کامل در مراکز درمانی و بیمارستان ها مورد استفاده قرار گرفت. 

مزیت استفاده از CRM در مراکز درمانی

نرم افزار CRM که مخفف عبارت Customer Relationship Management به معنی برنامه مدیریت ارتباط با مشتریان می باشد، یک سیستم یکپارچه مدیریتی می باشد که هدف اصلی آن بهبود ارتباط با بیماران، جذب بیماران جدید، افزایش پذیرش و وفادارسازی بیماران بوده است. اما به مرور، این نرم افزار کاملتر شده و ماژول های مختلف دیگری را در خود جای داد که تمام نیازهای یک مرکز درمانی را رفع کند. این سیستم در مراکز درمانی و بهداشتی دو نوع استفاده دارد:

  • اولین دسته ی آن بیشتر در کلینیک ها برای جذب بیماران جدید به کار می رود. پیامک های تبلیغی و تخفیف های ترغیبی مثل مراکز لیزر و یا کلینیک های ارائه خدمات بهداشتی آرایشی، همگی از دل نرم افزار CRM برخاسته اند. این سیستم امکان یادآوری به بیماران را فراهم کرده است تا نه تنها بیماران قبلی حفظ شوند، بلکه از طریق پنل تبلیغات و استفاده از بانک اطلاعاتی جامع آن، بیماران جدیدی به این مراکز مراجعه کنند. این سیستم بیماران را به کمک ابزارهای گوناگون راهی مراکز درمانی خواهند کرد. درست است که بیماران برای درمان خود مجبور هستند به یک مرکز درمانی مراجعه کنند اما در عین حال گزینه هایی برای انتخاب دارند که همین امر لزوم استفاده از سی آر ام در این مراکز را دوچندان می کند.
     
  • دومین دسته مرتبط با آن گروه پزشکانی است که برای معرفی بیماران اهمیت ویژه ای قائل هستند. به همین منظور در پرونده هر بیمار در نرم افزار CRM توانایی مشاهده کامل سوابق بیمار با جزئیات کامل از جمله “ اطلاعات فردی، سابقه بیماری ها، پزشکان معالج و پزشکان معرف و … ” وجود دارد.
     
  • علاوه بر همه ی اینها ؛ نرم افزارهای CRM به تمام فرایند های سازمانی نظارت داشته و اتوماسیون های لازم را برای بهبود پیگیری، هماهنگی ها و ارتباطات در این مراکز، جاری سازی می کنند. بدین ترتیب با افزایش بهره وری در بیمارستان ها، کاهش زمان انتظار بیماران و زمان انجام فرایندها، رضایت پرسنل و بیماران به حداکثر خواهد رسید و این مراکز بیماران همیشگی و وفاداری خواهند داشت

اهمیت CRM در مراکز درمانی

در گذشته، مشتریان اصلی بیمارستان ها را پزشکان تشکیل می دادند و بیماران در اولویت بعدی قرار داشتند. اما با تغییر سیاست های کلان، این بیماران بودند که به عنوان مشتری در مراکز درمانی و درمانگاه ها معرفی شدند و در نتیجه رقابت بر سر جذب و رضایت آنها آغاز شد.

۷ معیار اصلی برای بهره مندی از نرم‌افزارهای CRM دکتر لینک توسط بیمارستان‌ها

۱-شناسایی بیماران جدید و قدیم و همچنین نحوه ارتباط با هر گروه

۲-وجود حق انتخاب بیماران برای نحوه ارتباط با بیمارستان

۳-کسب اطمینان از دسترسی کامل و پویا به پرونده بیماران در هر زمان

۴-کسب اطمینان از استفاده صحیح و به هنگام از اطلاعات بیماران

۵-به حداقل رساندن عوامل نارضایتی بیماران مثل مدت زمان انتظار، نقص اطلاعات و …

۶-افزایش توانایی مرکز در دسترسی سریع به اطلاعات بیماران و به اشتراک گذاشتن آنها با بیمار

۷-حسن رفتار با بیماران به عنوان اولویت اول مرکز مطابق با خواسته ها و نیازهای آنان

به همین علت، پس از دریافت نتایج این تحقیق، نرم افزارهای CRM گسترش بیشتری پیدا کردند. چراکه می توان به جرات گفت این سیستم به تمامی این نیاز ها پاسخ مناسب داده و علاوه بر افزایش چابکی و انعطاف پذیری مرکز درمانی، تمامی مشاغل حوزه درمان را برای برنامه ریزی در خصوص مواجهه با شرایط گوناگون، تجهیز کرده است.

نرم افزار CRM دکتر لینک برای مطب‌ها و کلینیک‌ها

CRM دکتر لینک به عنوان جامع ترین و کامل ترین سیستم  مدیریت ارتباط با بیماران، مطابق با مطب‌ها و کلینیک‌ها ارائه دهنده‌ی بهترین نرم افزار CRM برای مراکز پزشکی است.. این مراکز اعم از کلینیک‌ها و مطب‌ها و بیمارستان… با توجه به حجم مراجعه بیماران ، نیازمند برنامه ای جامع برای مدیریت این افراد و ایجاد نظم و هماهنگی در تمام فرایندها می باشند.

به همین منظور نرم افزار CRM دکتر لینک، مزایای زیر را برای این مراکز به ارمغان خواهد آورد:

  • بالا بردن کیفیت ارائه خدمات و رسیدگی بیماران

  • کاهش زمان انتظار مراجعین و کاهش زمان انجام فرایندها

  • افزایش بهره وری در مراکز و کاهش ناکارآمدی پرسنل

  • هماهنگی واحدهای مختلف و نظم بیشتر در سیستم

  • دسترسی به اطلاعات، سوابق و پرونده های کامل بیماران جهت خدمت رسانی بهتر بصورت اتوماسیون

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و آشنایی با CRM دکتر لینک که به هدف بهبود ارتباط با بیماران، جذب بیماران جدید، افزایش پذیرش و وفادارسازی بیماران است به شما در پیشبرد اهدافتان در مدیریت ارتباط با بیماران کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

سیستم CRM دکتر لینک، راهکاری برای جذب بیماران،حفظ و وفادرسازی بیماران در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

پرسنل و سمت آنها را چگونه تعریف کنیم؟ مدیریت افراد در دکترلینک

پرونده الکترونیک سلامت بیمار دکتر لینک و کاربردهای آن

چرا سیستم مدیریت مراکز درمانی دکترلینک؟ قسمت دوم

چرا سیستم مدیریت مراکز درمانی دکترلینک؟ قسمت اول

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چطور پزشکان تازه کار، اولین بیماران مطب خود را پیدا کنند؟

چند وقت قبل با سوال یکی از پزشکان تازه کار مواجه شدم که من اولین بیمارانم را از کجا پیدا کنم؟ این سوال مشکل بیشتر پزشکان تازه‌کار یا کلینیک‌های تازه تاسیس است. در اصل عامل زنده ماندن مطب‌ها یا کلینیک‌های کوچک، بیماران هستند و اگر پزشک جوان یا مدیریت تازه‌کار کلینیک  در جذب بیماران و حفظ آنها خیلی خوب عمل نکند، ممکن است فردا دیگر صاحب آن مطب یا کلینیک نباشد و هر چقدر هم که خدمات عالی به بیماران ارائه کنند، ولی شکست بخورد.

در دنیای ایده آل به محض اینکه پزشک تازه‌کار مطب خود را تاسیس می‌کند، تبلیغاتی محدود انجام داده، و مردم پزشک جوان را خیلی سریع پیدا می‌کنند و برای درمان بیماری خود به او مراجعه می‌کنند.

اما متاسفانه در دنیای واقعی اینطور نیست، در دنیای واقعی پزشکان جوان به سه مسئله روبه‌رو هستند، اول اینکه پزشکان متخصص و حاذق و کثیری در هر تخصصی وجود دارد، که در تخصص خود زبانزد خاص و عام هستند، این دسته از پزشکان البته منابع بیشتری را به امر تبلیغات اختصاص می‌دهند در حالیکه یک پزشک جوان از منابع کمتری برخوردارست، و مسئله دوم، مردم به راحتی به پزشکان جوان اعتماد نمی‌کنند.

در اینجا ما چند روش برای جذب اولین بیمارانتان را ارائه می دهیم ولی باید قبل از هر چیز شما بیماران هدف خودتان را تعیین کنید و حتی پرسونایی از آن ها بنویسید تا دقیق بدانید آن ها زندگی شان را چجوری میگذرانند؟ چند ساله هستند؟ چه موقعیت دارند؟

هر چقدر دقیق تر شما بیمار هدفتان را بشناسید، بهتر می توانید از روش های جذب آنها استفاده کنید و قطعا بازگشت سرمایه شما فوق العاده بالا می رود. در اینجا قصد نداریم از تعیین بیماران هدف صحبت کنیم ولی این توصیه را حتما و حتما در ذهن داشته باشید که شما به عنوان یک کسب و کار کوچک و متوسط هیچ وقت همه افراد را هدف قرار ندهید و بگذارید برای زمانی که خیلی بزرگ شدید به سمت بازار عمده حرکت کنید.

حالا با همه این حرف ها باید وارد عمل بشویم و اولین بیمار خودمان را پیدا کنیم:

1- پیدا کردن اولین بیماران به صورت حضوری

شاید باورش سخت باشد که کسب و کار های خیلی بزرگ هم از روش های خیلی ساده ای شروع کرده اند. به جایی بروید که بیماران هدفتان در آنجا هستند، خود را و تخصص خود را معرفی کنید، به برخی از سوالات و مشکلات آنها پاسخ دهید. و از آنها بخواهید برای درمان تخصصی به مطب شما مراجعه کنند.

2- از کسب و کارهای قبل و بعد کمک بگیریم.

وقتی یک پزشک اقدام به تاسیس خود می‌کند، یکی از کارهایی که می تواند برای جذب اولین بیماران انجام دهد این است که مراکز درمانی قبل و بعد از کسب‌و‌کار یک پزشک بهترین مراکز برای جذب بیماران احتمالی هستند، مانند مراکز پاراکلینیک، داروخانه‌ها. یک پزشک برای مثال می تواند آزمایشگاه‌ها، مراکز رادیولوژی، داروخانه‌ها را در کسب‌وکار خود شریک کند.

3- برگزاری رویداد

وقتی صحبت از رویداد می شود لازم نیست حتما ذهن شما به سمت یک سالن کنفرانس بزرگ با خرج های میلیونی و معرفی خشک خدماتتان برود. رویداد ها را می توان با ساده ترین و کم خرج ترین روش ها ولی در جهت معرفی خودتان تعریف کنید. مثلا می‌توانید یک همایش رایگان و محدود را برای افرادی که مخاطب هدف شما هستند برگزار کنید و به سوالات آنها پاسخ دهید.

4- شبکه های اجتماعی

امروزه ارتباط ساختن با افراد بسیار ساده‌تر شده است، شما می توانید در اینستاگرام و توییتر هشتک هایی مربوط به تخصص خود را سرچ کنید یا مخاطبان هدف خود را پیدا کنید، خود را به آنها معرفی کنید و کاری کنید تا افراد شما را یک حرفه ای ببینند. 

5- فریمیوم باشیم

وقتی شما خدمات رایگان عرضه می کنید، ریسک استفاده از خدمات شما را در ذهن مخاطب خیلی کم می‌کند. مجانی بودن به این معنا نیست که شما خدمات بدی را به مخاطبانتان ارائه میدهید، حتی باید اینقدر خوب باشد که شگفت زدگی او را به همراه داشته باشد. و به اینکه به شما مراجعه کنند ترغیب شوند تا به مطب شما مراجعه کنند.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان در جذب بیمار کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

هزینه جذب بیمار چیست؟

چرا به عنوان یک پزشک حرفه ای حضورتان در لینکدین ضروری است؟

وفادارسازی بیماران به چه معنی است؟

افزایش اعتبار برای پزشکان در فضای آنلاین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

بهترین‌ها را برای کلینیک خود استخدام کنید.

برای مدیریت یک کلینیک موفق، بازاریابی درجه‌یک، حیاتی است و بدون آن ممکن نیست. درضمن، وجود خدمات درمانی باکیفیت مهم است و داشتن ایده‌ای خوب هم لازم است. به همه این‌ها می‌شود دست پیدا کرد، اگر فقط یک مورد را داشته باشید: حضور آدم‌های مناسب برای کمک به ساخت، اجرا و رشد کلینیک‌تان.

یک پرسنل کلینیک عالی به‌اندازه‌ سه پرسنل خوب، ارزشمند است؛ ولی یک پرسنل فوق‌ستاره را نمی‌شود ارزش‌گذاری کرد.

هر کس که استخدام می‌کنید باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

حس فوریت

همه‌ کارمندان‌ باید حساسیت‌های کار در یک کلینیک یا مرکز درمانی را درک کنند و باید بدانند کار، کار است و خیلی هم جدی است.

اخلاق کاری قوی

مدیریت کلینیک، افرادی را می‌خواهد که به موقع بیایند و آماده‌ انجام کار باشند. سر ساعت، سر قرار‌ها و جلسات بیایند. دیر کردن در هر کاری نشانه‌ای‌ است از اهمیت ندادن.

احترام گذاشتن به بیماران

مشتریان حوزه درمان، یعنی بیماران علاوه بر اینکه وقت و پول خود را برای دریافت خدمات درمانی هزینه می‌کنند، به دلیل بیماری از لحاظ احساسی و روانی و جسمی تحت فشار هستند، بنابراین اولین وظیفه پرسنل کلینیک این است که به بهترین نحو به بیماران خدمت‌رسانی کنند.

چگونه مدیریت کلینیک بهترین پرسنل را پیدا کند

با توجه بر تبلیغات در نشریات تخصصی و جست‌وجو در سایت‌های مشاغل و بررسی درخواست متقاضیان، مدیریت کلینیک باید به روش‌های گوناگون شبکه‌ ارتباطات‌ خود را افزایش دهد. هرجایی که مردم باشند. همین یک شانس برای یافتن فردی‌ است که احتمالا برای کلینیک مناسب است.

فوق‌ستاره‌ها مثل پرنده‌ها نایاب هستند. اگر وقتی استخدام‌شان می‌شوند، احساس باارزش بودن نکنند، خیلی زود همکاری را قطع می‌کنند.

مدیریت کلینیک باید افرادی را استخدام کند که از خودشان بهتر هستند، و وظیفه دوم مدیریت کلینیک در این رابطه این است که باید اجازه دهد، این قبیل کارمندان به روش خودشان عمل کنند.

دیوید اگیلوی می گوید: دنبال افرادی باشید که اهداف عالی دارند، کسانی که برای کارهای عادی ساخته نشده‌اند.

 مراقبت از یک کارمند عالی

بهتر است کارمند فوق‌ستاره کلینیک‌ این را بداند چرا مدیریت کلینیک فکر می‌کند او استثنایی‌ است. مدیریت کلینیک باید به او بگوید که با او می‌خواهید تمام راه‌های صعود به بهتر شدن را برود.

روش‌های باانگیزه نگه‌داشتن افراد فوق‌ستاره

  1. بدون اینکه ریسک کنند به آن‌ها اختیار داده شود. از آزادی کافی در کار برخوردار باشند و در نهایت نتیجه این کار مشخص خواهد شد، البته تا جایی که لطمه‌ بزرگی به کلینیک وارد نشود.
  2. مدیریت کلینیک باید به این قبیل کارمندان بازخوردی با ترکیب مثبت و منفی بدهد. آنها را در جمع و به صورت خالصانه در وقت مناسب، ستایش کند؛ ولی از اینکه از آنها انتقاد کنید، نترسد. به صورت خصوصی و وقتی ضروری است، از آنها انتقاد کند. بهترین کارمندان نیاز به حمایت و مدیریت شدن ندارند، آنها به مشاوره و به یک چالش احتیاج دارند.
  3. به آن‌ها مشاوره داده شود. افراد عالی بیش‌تر قسمت‌های تکنیکی کسب‌وکارتان را خودشان یاد می‌گیرند. کافی است به آن‌ها آموزش داده شود. این کار به موفقیت‌ها‌یشان سرعت می‌دهد و این به نفع کلینیک و مدیریت کلینیک خواهد بود.
  4. مدیریت کلینیک به بهترین افراد بهترین کارها و مقدار زیادی از آن‌ها را بسپارد. کارشان را پیچیده و مشکل کند، دراین صورت کلینیک را ترک نخواهند کرد.
  5. برای فوق‌ستاره‌ها پول بالاترین انگیزه نیست، با این حال نمی‌شود آن را نادیده گرفت. خوب است حداقل 10 درصد بالاتر از نرخ بازار به آن‌ها پرداخته شود؛ ولی بیشتر از حق‌شان حقوق ندهید. پاداش‌شان باید کمی بیش‌تر از مقداری باشد که در جای دیگر می‌گیرند.

چگونه یک کلینیک فوق‌العاده بسازیم

مدیریت کلینیک باید در همه بخش‌ها و تخصص‌های مختلف، کارمندان و کادر درمانی فوق ستاره داشته باشد، وقتی آینده کلینیک به این مسئله بستگی دارد، جایی برای معمولی بودن نیست.

عوامل کلیدی را که احتیاج دارید تا به اهداف کسب‌و‌کارتان برسید، شناسایی کنید.

اگر فوق‌ستاره‌های بااستعدادتان که زیر نظر مستقیم مدیریت کلینیک کار می‌کنند خودشان کارمند ندارند، کلینیک هیچ‌وقت نمی‌تواند به اوجش برسد.

همه در یک کلینیک پر از کارمندان فوق‌ستاره، برای یک هدف کار می‌کنند: موفقیت کلینیک.

لی یاکوکا می گوید: با افراد خوب شروع کنید، قوانین را وضع کنید با کارمندان‌ ارتباط برقرار کنید، در آن‌ها انگیزه به وجود آورید و پاداش دهید، اگر همه‌ این کارها را انجام دهید، شکست نمی‌خورید.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان در مدیریت کلینیک کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

12راهکار مدیریت کلینیک برای حل اختلاف پرسنل

با بیماران ناراحت چگونه برخورد کنیم؟

تاثیر برقراری  نظم در مدیریت کلینیک

چرا به عنوان مدیریت کلینیک باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

هزینه جذب بیمار چیست؟

قطعا می‌دانید برای جذب هر بیمار جدید باید هزینه آن را بپردازید و گاهی این هزینه اصلا کم نیست. اما هزینه جذب بیمار چیست و چطور باید نرخ آن را محاسبه کنیم. تا پایان همراه ما باشید و بیشتر با این موضوع مهم آشنا شوید.
 بارها این نکته را ذکر کردیم که هزینه جذب بیمار جدید چندین برابر هزینه حفظ بیماران فعلی است. این مسئله نشان می‌دهد که هزینه جذب مخاطب اصلا کم نیست و باید بهای آن را بپردازید. اما واقعا هزینه جذب بیمارچیست؟

هزینه جذب بیمارر چیست؟

وقتی از هزینه جذب بیمار صحبت می‌کنیم، قطعا خود عنوان می‌تواند تعریف آن را مشخص کنید. هزینه جذب بیمار در فرایندهای فروش و تبلیغات موضوع عجیبی نیست و در واقع اگر بخواهیم ساده آن را تعریف کنیم باید بگوییم هزینه‌ای که کلینیک برای جذب بیمار جدید می‌پردازد.
اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر و عمیق‌تر باشیم، باید بگوییم هزینه جذب بیمار یعنی هزینه‌ای که کلینیک از روش‌های محتلف برای تبدیل افرادی که کلینیک را می شناسند به مراجعان کلینیک و متقاعدکردن آنها برای مراجعه به کلینیک استفاده می کند.

چرا هزینه جذب بیمار شاخصی حیاتی است؟

یکی از مهمترین دلایل شکست کسب و کارها از جمله کلینیک‌ها که تازه کارشان را شروع کرده‌اند، مشکل در بازاریابی اصولی و درست است. چراکه بسیاری از افراد و اعضای تیم جزو متخصصان پزشکی و درمان هستند و در زمینه جذب بیمار دچار مشکل می‌شوند.
به همین دلیل به اشتباه برای جذب بیماران جدید بی‌پروا هزینه می‌کنند و تصورشان بر این است که با هزینه کردن زیادی می‌توانند بیماران بیشتری جذب کنند. ضمن اینکه چون دید و ذهنیت درستی از شاخص هزینه جذب بیمار ندارند، محاسبات‌شان به خطا می‌رود. به همین دلیل نه می‌توانند درست بیمار جذب کنند و نه اینکه هزینه‌ها با بودجه و درآمدشان همخوانی دارد.

مزایای شاخص هزینه جذب بیمار

با این اوصاف تا اینجا متوجه اهمیت و حیاتی بودن شاخص هزینه جذب بیمار شدیم، اما نکته مهم این است ببینیم این شاخص چه مزایایی دارد و چطور مدیریت کلینیک باید از این مزایا در کلینیک‌ خود استفاده کند. 

مهمترین مزیت شاخص هزینه جذب بیمار این است که فقط به صورت کمی این مقدار را داریم می‌توانیم دقیقا بررسی کنیم و ببینیم کانال‌ها و برنامه‌های بازاریابی ما برای جذب هر بیمار چقدر هزینه در پی داشته است و بتوانیم درست آن را مدیریت کنیم.

ضمن اینکه می‌توانیم با ایجاد یک جامعه آماری خوب و مقیاس درست متوجه شویم که کجا باید هزینه‌ها را کمتر کنیم و در چه مواردی باید سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم تا با جذب بیماربتوانیم به درآمد بالاتر برسیم.
در نهایت می‌توان با درنظر گرفتن پارامترهای دیگر و کسب تجربه به جایی رسید که امکان محاسبه هزینه معقول برای جذب بیمار جدید را فراهم کرد.

چگونه هزینه جذب بیمار را محاسبه و اندازه‌گیری کنیم؟

بدون شک نحوه محاسبه هزینه جذب بیمار اهمیت بسیار زیادی دارد و دقیقا مهمترین بخش همین جاست که چطور هزینه جذب بیمار را محاسبه کنیم. هر چقدر در این قسمت بتوانیم دقیق‌تر عمل کنیم، خروجی به دست آمده کمک زیادی به ما می‌کند.

همان‌طور که گفتیم هزینه جذب بیمار یعنی تمام هزینه‌هایی که برای جذب یک بیمار جدید متحمل شده‌ایم. در نتیجه می‌توانید هزینه بازاریابی، فروش خدمات، دستمزد و حقوق‌ها را برای یک بازه زمانی مشخص در نظر بگیرید و در فرمول زیر بگذارید تا هزینه جذب بیمار به دست آید:

چگونه هزینه جذب بیمار را بهبود دهیم؟

قطعا هر چه بتوانیم هزینه کمتری برای جذب بیمار جدید متحمل شویم، برای ما بهتر است. به همین دلیل باید دنبال روش‌هایی باشیم که بتوانیم شاخص هزینه جذب بیمار را کاهش دهیم. در ادامه به چند روش کاربردی اشاره می‌کنیم:

استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با بیمار (PRM): مدیریت ارتباط با بیمار یا PRM اهمیت زیادی در کاهش و بهبود هزینه جذب بیمار  دارد. در این سرویس‌ها نه‌تنها می‌توانید در جریان فرایندهای بازاریابی و فروش قرار بگیرید، بلکه تعداد افراد درگیر، مشکلات موجود در مسیر، نظرات بیماران برای مراجعه یا عدم مراجعه نیز مشخص می‌شود. ضمن اینکه می‌توانید با خودکارسازی فرایندها، هزینه‌ها را کاهش دهید.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل و تست A/B در طراحی سایت: هر چه با کمک ابزارهای تحلیلی و آماری نظیر گوگل آنالیتیکس بتوانید مشکلات موجود را شناسایی کرده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید، می‌توانید به بهبود شاخص هزینه جذب بیمار امیدوار باشید. مواردی چون مشکلات صفحه فرود، مشکل در سفر بیمار، سرعت سایت، ریسپانسیو نبودن و… از مواردی است که باعث از دست رفتن مخاطب می‌شود. ضمن اینکه استفاده از تست A/B در بهینه‌سازی هزینه جذب بیمارکمک زیادی به شما می‌کند.

ارتقای ارزش پیشنهادی به کاربر: تا می‌توانید باید در خدمات خود ارزش‌هایی داشته باشید که مورد نیاز و علاقه بیماران باشد تا خودشان به سمت شما بیایند.

ارزش چرخه بیمار چیست؟

ارزش چرخه بیمار که از آن به عنوان ارزش چرخه طول عمر  تعامل بیمار با مرکز درمانی نیز یاد می‌شود، در واقع ارزشی است که کلینیک انتظار دارد بیمار در طول عمر خود در چرخه تعامل با کلینیک، برای آنها به ارمغان بیاورد.

این شاخص شامل تعداد تراکنش‌های مالی و تراکنش‌های غیرمالی مانند ارزش‌آفرینی از طرق مشارکت در برنامه‌های خاص می‌شود. اما به صورت کلی ارزش چرخه بیمار یعنی حداکثر درآمدی که یک کسب و کار می‌تواند از یک بیمار انتظار داشته باشد.

ارتباط بین هزینه جذب بیمار و چرخه ارزش بیمار چیست؟

طبیعتا همان‌طور که اشاره کردیم هزینه جذب بیمار به معنای هزینه جذب بیمار جدید است و چرخه ارزش بیمار به درآمد موردانتظار از یک بیمار مربوط می‌شود. در نتیجه باید برای جذب هر بیمار طوری هزینه کنیم که سرنخ و مخاطب ما به عنوان بیمار بالقوه کیفیت بالایی داشته باشد و در نهایت منجر به افزایش چرخه ارزش بیمار یا افزایش درآمد از بیمار شود.

در واقع هزینه جذب بیمار با چرخه ارزش بیمار رابطه معکوس دارد و هر چه بتوانید هزینه جذب بیمار را کاهش دهید و ارزش آورده بیمار بیشتر شود، سود بالاتری نصیب‌تان خواهد شد.

هزینه جذب بیمار یا چرخه ارزش بیمار؟ کدام یک مهمترند؟

سوال خوبی است. باید ببینیم بهبود هزینه جذب بیمار  برای ما شاخص مهمتری است، یا باید به فکر درآمدزایی بیشتر از او باشیم.

قطعا هر دو شاخص، معیارهای مهمی هستند و در نگاه اول شاید تصور کنید طبیعتا سودآوری بیشتر اهمیت بالاتری دارد، اما نکته مهم اینجاست بدون محاسبه هزینه جذب بیمار نمی‌توانید چرخه ارزش بیمار دقیقی داشته باشید. ضمن اینکه هزینه جذب بیمار نسبت به ارزش طول عمر چرخه بیمار دقیق‌تر و واقعی‌تر محاسبه می‌شود.

جمع بندی

هزینه جذب بیمار  و ارزش چرخه بیمار  هر دو معیارهای بسیار مهمی هستند که محاسبه آنها به مطب‌ها و کلینیک‌های نوپا کمک زیادی می‌کند. قطعا با توجه به محدودیت بودجه در شروع کار نمی‌توان بی‌پروا هزینه کرد، به همین دلیل باید شاخص هزینه جذب بیمار کاهش پیدا کند و از سوی دیگر باید ببینیم هر بیمار جدید چه مقدار ارزش آورده برای ما دارد و چه اندازه می‌‌توانیم از او درآمد داشته باشیم.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان در جذب بیمار کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

چرا به عنوان یک پزشک حرفه ای حضورتان در لینکدین ضروری است؟

وفادارسازی بیماران به چه معنی است؟

افزایش اعتبار برای پزشکان در فضای آنلاین

تبلیغات برای جذب بیماران تازه یا حفظ بیماران قدیمی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

12 راهکار مدیریت کلینیک برای حل اختلاف پرسنل

بروز اختلاف در محیط کار از جمله مطب‌ها و کلینیک‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ بنابراین آموزش راه‌های مدیریت اختلاف برای مدیریت کلینیک امری ضروری است. بر اساس یک تحقیق، پرسنل موسسات هر هفته 2.1 میلیون ساعت درگیر اختلاف‌های محیط کار هستند که مانع جریان سیال کار، خلاقیت و همکاری می‌شود. دلیل این اختلافات هرچه باشد (از تفاوت در نظرات و ایده‌آل‌ها تا احساس بی‌احترامی)، می‌توانید با این 12 روش کارشناسی راه‌حل‌ فوری برای آن‌ها پیدا کنید.

1. فورا اقدام کنید

هیچ چیز بدتر از خصومت قدیمی مخصوصا در محیط کلینیک نیست و واکنش‌های دیرهنگام باعث می‌شود احساسات سرکوب‌شده روی هم انبار شده و از کنترل خارج شود.

مدیریت کلینیک در صورت بروز اختلاف بین پرسنل باید فورا اختلاف‌‌ها را مدیریت کنید تا آسیب دائمی به روحیه، بهره‌وری کلینیک وارد نشود. 

 فوری اقدام کردن به‌معنی گستاخی و عجله نیست. خیلی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تا شماره 10 بشمارید یا کار دیگری انجام دهید تا عصبانیت‌تان فروکش کند و بعد اقدام به مدیریت اختلاف کنید.

2. از همه طرف‌های درگیر راهکار بخواهید

اگر دو نفر از کارمندان با هم اختلاف‌نظر دارند و این اختلاف بر کارشان اثر منفی می‌گذارد، باید به حرف‌شان گوش دهید و فرصتی برای خالی کردن خشم در اختیارشان قرار دهید؛ اما اجازه ندهید فقط از شخص مقابل شکایت کنند.

باید از آن‌ها بخواهید که با راهکارهای پیشنهادی در جلسه حاضر شوند تا گفتگویی سازنده داشته باشید. نمی‌توانید تضمین کنید که راه‌حل و تغییرهای پیشنهادی‌شان اثرگذار باشد؛ اما با این کار تشویق می‌شوند که فقط روی مشکل تمرکز نکنند و در عوض دنبال راهکار باشند. تخلیه احساسات منفی، سالم‌ترین بخش این فرایند است؛ اما پس از آن باید برای یافتن راه‌حل تلاش کنید.

3. از هیچ‌کس طرفداری نکنید

در بسیاری از کلینیک‌ها، مدیریت کلینیک با برخی از پرسنل کلینیک دوست هستند و در نتیجه مدیریت‌ اختلاف بین یکی از این پرسنل با سایر پرسنل یا کارمند جدید دردسرساز می‌شود. شاید کارمند دیگر خیلی حساس شود که آیا با او هم مثل دوستانتان رفتار می‌کنید یا نه.

خیلی مهم است که با همه پرسنل کلینیک عادلانه رفتار کنید و طرف هیچکس را نگیرید. وقتی خارج از اداره هستید، همه روابط با دوستانتان باید مربوط به مسائل غیرکاری باشد یا حداقل بدون حضور طرف دیگر از صحبت با دوستتان درباره مورد اختلاف خودداری کنید.

4. اجازه دهید طرفین دعوا حرف‌شان را بزنند

درصد کمی از اختلاف‌ها در محیط کلینیک با دخالت بالا به پایین (مدیریت کلینیک به کارمند) حل می‌شوند و اگر مدیر ریزبینی باشید، واسطه‌گری شما هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. به همین دلیل باید همکاران مشکل‌دار را تشویق کنید که خودشان اختلاف‌هایشان را حل کنند.

یکی از راه‌کارهای مناسب در مدیریت اختلاف این است که با هر یک از طرفین دعوا جداگانه و سپس با حضور هم صحبت کنید و بعد آن‌‌ها را تنها بگذارید تا با هم گفتگو کنند. وقتی شخص سومی حضور نداشته باشد که بخواهند حقانیت خود را به او ثابت کنند، خودشان راهی برای پر کردن این فاصله و شناخت بهتر یکدیگر پیدا می‌کنند. این دو نفر باید به‌تدریج و بدون ناظر با یکدیگر همکاری کنند و خیلی خوب است که هرچه سریع‌تر آن‌ها را در این مسیر قرار دهید.

5. ماهانه با هر کارمند جلسات دونفره داشته باشید

وقتی مدیریت کلینیک از کار تک‌تک پرسنل کلینیک اطلاع مستمر نداشته باشند، از اختلاف‌های بین پرسنل کلینیک خبردار نمی‌شوند. مدیریت کلینیک باید هر ماه با تک‌‌تک پرسنل کلینیک جلسه کوتاه داشته باشید تا نیاز‌هایشان را بیان کنند. سال‌ها تجربه نشان داده که جلسات ماهانه 30 دقیقه‌ای و دونفره مدیر با هر کارمند بسیار مفید است.

این جلسات خصوصی هستند و کارمند می‌تواند مشکلات شخصی و تیمی‌اش را با مدیر درمیان بگذارد و مدیر هم می‌تواند تجربه، نظر و نوع کمک کلینیک به آن فرد را بیان کند. به این ترتیب، هر دو طرف می‌توانند مشکلات و نگرانی‌هایشان را بدون ایجاد مزاحمت برای سایر پرسنل کلینیک با هم درمیان بگذارند.

هر مسئله خوب و بدی که در این جلسات مورد بحث قرار می‌گیرد، در همان اتاق می‌ماند و هیچ‌کس دیگری از آن باخبر نمی‌شود.

6. از حل مشکل سه‌ضلعی اجتناب کنید

اگرچه واسطه‌گری مدیر برای مدیریت اختلاف میان کارمندان لازم است؛ اما نزد شما آمدن هنگام بروز مشکل، نباید اولین گزینه کارمندان باشد.

شرایط سه‌ضلعی وقتی اتفاق می‌افتد که شخص اول با شخص دوم مشکل دارد و برای حل این اختلاف سراغ شخص سوم (مثلا مدیریت کلینیک) می‌رود. با این کار افرادی که اصلا نباید وارد ماجرا شوند، در آن درگیر می‌شوند و وقت مدیریت کلینیک هدر می‌رود.

اگر کسی با شخص دیگری مشکل دارد باید مستقیم نزد او برود و خودشان مشکلشان را حل کنند. اگر نتوانستند دونفره اختلاف را حل کنند، با هم نزد شخص سومی می‌روند که به داوری‌اش اعتماد دارند؛ مثلا نزد مدیریت کلینیک یا یک فردی معتمد می‌روند تا اختلاف‌شان را حل کند. در هر دو صورت، سیاست کلینیک خود را در مواقع بروز اختلاف بین پرسنل کلینیک را مشخص کنید.

حل اختلاف سه‌ضلعی علاوه بر هدر دادن وقت باعث جناح‌بندی کارمندان علیه هم می‌شود. این کار اتحاد اعضا را از بین می‌برد و آسیب شدیدی به کلینیک وارد می‌کند. پس به جای آن مستقیم سراغ طرف مقابل بروید و بر اساس پروتکل شرکت اختلاف‌تان را حل کنید.

7. برای هدایت روند گفتگو از روش چهار مرحله‌ای استفاده کنید

داشتن یک چهارچوب رسمی مدیریت اختلاف خیلی موثرتر از کشاندن دو طرف دعوا به یک اتاق و مجبور کردن آن‌ها به گفتگو بدون دستورالعمل است.

خیلی از سازمان ها و موسسات درباره راهکار حل اختلاف با همه اعضا توافق می‌کنند. آن‌ها به صراحت درباره همه مسائل صحبت می‌کنند و تلاش می‌کنند مطابق اصول رفتار کنند. این روش حل اختلاف چهار مرحله دارد و تابلوی فرایند آن در همه اتاق‌ها نصب می‌شود.

  • مشاهده. این کار کاملا بی‌طرفانه انجام می‌شود و بهتر است جمله خود را به‌جای «شما» با «من» آغاز کنید.
  • نظردهی. در این مرحله هم بی‌طرف باشید. کسی را متهم یا مقصر نکنید یا از کسی تقاضای بی‌مورد نکنید.
  • تفسیر. مشاهدات و نظرات‌تان را تفسیر کنید؛ نه انگیزه‌ها یا شکست‌‌های طرف مقابل را.
  • خواهش. نکته کلیدی این مرحله این است که از طرف مقابل خواهش کنید نه اینکه به او دستور دهید. سعی کنید با احترام کامل برخورد کنید.

معمولا داور بدون ایجاد مزاحمت به حرف‌های چهار‌مرحله‌ای شخص اول گوش می‌دهد و سپس از شخص دوم می‌خواهد سوال‌هایش را بپرسد یا دیدگاه جدیدی ارائه دهد؛ اما نباید نظرات شخص اول را رد کند. بعد از آن درباره گام بعدی (ارائه راه‌حل یا جستجوی اطلاعات تکمیلی) با هم توافق می‌کنند.

8. از رویکرد بدون تنبیه استفاده کنید

وقتی طرفین دعوا این تصور را داشته باشند که «بازنده» تنبیه می‌شود، اختلاف‌ها شدیدتر می‌شود. اگر آن‌ها را متقاعد کنید که این راهکار فقط گامی برای اجتناب از شکست و مشکلات در آینده است، آنوقت می‌بینید که فورا به راهکار مناسب می‌رسند و به‌جای این‌که یکدیگر را مقصر کنند یا حالت تدافعی به‌خود بگیرند، فقط به تعیین این فاصله‌ها و پر کردن آن‌ها فکر می‌کنند.

9. گوش دادن پویا را تمرین کنید

گوش دادن پویا یک تکنیک ارتباطی است که شنونده را ملزم می‌کند به گوینده بازخورد بدهد و حرف‌های او را به زبان خودش تکرار کند. این روش باعث ایجاد همدلی و کاهش سوءتفاهم‌ها می‌شود.

هم دو همکار طرف دعوا و هم ناظری که نقش واسطه میان دو کارمند را بازی می‌کند، می‌توانند از این تکنیک استفاده کنند. گوش دادن پویا راه گفتگوی آزاد بین دو طرف اختلاف را باز می‌کند و وقتی طرف مقابل حرف‌های شخص اول را با جملات و عبارات جدید به خودش برمی‌گرداند، طرف اول احساس می‌کند مشکلات و نگرانی‌هایش شنیده شده است.

این روش کارمندان را تشویق می‌کند که مشکلات، افکار، نگرانی‌ها و احساساتشان را با دیگران درمیان بگذارند که گامی موثر در کاهش اختلاف‌ها در محل کار است.

نکته کلیدی این است که طرفین اختلاف بدون قطع کردن سخنان شخص مقابل و دفاع از خودشان با‌دقت به حرف‌هایش گوش دهند. وقتی کارمندان بادقت به رویکرد و نظرات شخص مقابل توجه می‌کنند، یکدیگر را شرکای حل اختلاف می‌بینند، نه طرفین دعوا.

10. بر مشکل تمرکز کنید، نه بر شخص

حمله به شخص باعث می‌شود اختلاف طرفین دعوا عمیق‌تر شود و دنبال یافتن راهکار نروند. به همین دلیل طرفین اختلاف باید روی مسئله موردبحث تمرکز کنند و تا حد ممکن از بیان کلمات و جملات نامناسب اجتناب کنند.

بهترین راه گفتگوی آرام و مدیریت اختلاف در محیط کلینیک بررسی موارد مورد توافق و مورد اختلاف است؛ نه این‌که همه مشکلات را گردن یک نفر بیندازیم. همه ما اختلاف‌هایی با دیگران داریم؛ اما نباید اجازه دهیم مشاجره‌ها تشدید شوند.

11. مستندسازی کنید تا کارمندان تقصیر را به گردن هم نیندازند

وقتی کلینیک شما با مشکل مواجه می‌شود، این مشکل نتیجه تصمیم‌های اشتباه یکی از پرسنل کلینیک نیست. اغلب، کل فرایند شکست می‌خورد؛ اما پرسنل کلینیک به‌راحتی می‌توانند یکدیگر را مقصر کنند.

همه پرسنل کلینیک فرصت کمک به این مستندسازی را دارند و آن را وظیفه خود می‌دانند. اگر یکی از پرسنل کلینیک اشتباه کند، تقصیر خودش نیست، بلکه به‌خاطر نقص در کار کل پرسنل کلینیک است. با این روش همه به یک اندازه در اشتباه رخ داده مقصر هستند که منجر به تغییرات مثبت در روند کار می‌شود و اختلاف میان اعضا از بین می‌رود.

12. از مقصر بخواهید عذرخواهی کند

یک‌ عذرخواهی به‌موقع و صمیمانه، قوی‌ترین ابزار برای حل اختلاف بین پرسنل کلینیک است. گاهی تنها چیزی که یک کارمند آزرده نیاز دارد بشنود همین عذرخواهی است تا مشاجره را کنار بگذارد و بر مسائل مهم تمرکز کند.

خیلی از افراد در بحث‌ها معذرت‌خواهی نمی‌کنند که باعث تخریب روابط و حل نشدن مشکل می‌شود. جیسون ترو نویسنده کتاب «ثروت اجتماعی» گام‌های زیر را برای حل اختلاف پیشنهاد می‌کند:

گام 1. چند دقیقه به این‌ فکر کنید که چرا باید عذرخواهی کنید و چه باید بگویید. به این فکر کنید که چطور می‌توانید مشکل را حل کنید و باید چه گام‌هایی بردارید. قبل از مواجهه با فرد مقابل این گام‌ها را با خود تمرین کنید.

گام 2. به‌طور خصوصی از فرد مقابل عذرخواهی کنید و درباره موضوع پیش‌آمده صحبت کنید. بگویید «من اشتباه کردم». بعد دلیل اشتباه‌تان را بگویید و به شخص مقابل یادآوری کنید که ارتباط با او چقدر برای‌تان مهم است.

گام 3. از او بپرسید چطور می‌توانید شرایط را اصلاح کنید.

گام 4. به او بگویید برای جلوگیری از رخ دادن اختلاف‌های مشابه در آینده چه کارهایی انجام داده‌اید و از بازخورد او هم استفاده کنید. به شخص مقابل بگویید نتیجه جدید و روند پیشرفت‌‌تان را در یک تاریخ مشخص به اطلاعش می‌رسانید و به اصلاح این شرایط متعهد هستید.

این چهار گام به طرف مقابل نشان می‌دهد که مهربان و مسئولیت‌پذیر هستید و می‌خواهید شرایط را اصلاح کنید. در نتیجه دوباره به شما اعتماد می‌کند و هر دو می‌توانید گذشته‌‌ها را فراموش کنید.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان در مدیریت کلینیک کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

با بیماران ناراحت چگونه برخورد کنیم؟

تاثیر برقراری  نظم در مدیریت کلینیک

چرا به عنوان مدیریت کلینیک باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید؟

سه قانون کلیدی برای تبلیغات مراکز درمانی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

با بیماران ناراحت چگونه برخورد کنیم؟

پزشکانی که طرز رفتار صحیح با بیماران را نمی‌دانند از بیمارانشان می‌گریزند. ماهیت کار یک پزشک ایجاب می‌کند با بیمارانی که او را عصبانی می‌کنند، کنار بیایذ. ممکن است بیماران شما گستاخ، ناامید، گیج یا خیلی خشمگین باشند، ولی درست نیست که برخوردهای کوچک به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود.

با مطالعه‌ی این مقاله فرآیندی شش قدمی را می‌آموزید که به پزشکان و مدیریت کلینیک ها کمک می‌کند شرایط بدی را که با بیماران ناراحت ایجاد می‌شود را از سر بگذرانند. شش قدم عبارت‌اند از:

1. اجازه دهید بیمار تخلیه‌ی روحی شود

وقتی بیماران ناراحت هستند، به دو چیز نیاز دارند: اول اینکه احساساتشان را بیان کنند و دیگر اینکه مشکلشان حل شود.

نیاز به خالی کردن احساسات خود، در بیمارا آن‌چنان زیاد است که به اولین پرسنل کلینیک، دستشان برسد خود را تخلیه روحی می‌کنند. بعضی از مدیران کلینیک معتقدند که تخلیه‌ی روحی بیماران بی‌فایده است، زیرا آن‌ها قصد دارند هر چه زودتر به حل مشکلی بپردازند. اما تلاش برای شرایط پیش‌آمده بدون گوش دادن به سخنان و احساسات بیماران هرگز کارساز نیست. فقط وقتی بیماران به سخنان شما گوش می‌دهند که تخلیه‌ی روحی شده باشند.

آرام و ساکت باقی بمانید

هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی وقتی‌که بیمار یا همراهان او مشغول تخلیه‌ی احساسات خویش است و ما به او می‌گوییم آرام باشد، باعث جوش آوردن او نمی‌شود. اگر سعی کنید که جلو بیان احساسات بیمار را بگیرید، در کمتر از چند ثانیه بیمار ناراحت را تبدیل به فردی خشمگین می‌کنید. بهترین کار این است که آرام باشید و با قطع کردن سخنان بیمار شرایط را بدتر نکنید. به‌خصوص از ادای کلمات و جملات زیر اجتناب کنید:
به نظر نمی‌آمد که درک کنید…
احتمالاً گیج شده‌اید…
باید…
ما این کار را نمی‌کنیم… ما هرگز… ما نمی‌توانیم…
شما اشتباه می‌کنید…
این سیاست ما نیست…

اگرچه شما قصد ندارید زمانی که آن‌ها احساساتشان را بیان می‌کنند سخنان آن‌ها را قطع کنید، ولی مایلید آن‌ها بدانند که شما به سخنان ایشان گوش می‌دهید. پس وقتی بیماران در حال تخلیه‌ی روحی خود هستند باید سه کار انجام دهید:
سر خود را مرتباً تکان دهید.
مرتباً بگویید: بله، بله.
تماس چشمی با بیمار داشته باشید.

موضوع را شخصی تلقی نکنید

وقتی‌که بیماران احساساتشان را خالی می‌کنند، درواقع ناامیدی، آزردگی، یاس و عصبانیت خود را بروز می‌دهند. از همه‌ی این احساسات، عصبانیت تنها حسی است که ممکن است آن را به خودتان بگیرید، زیرا حسی است که همچون رگبار مسلسل به‌سوی ما شلیک می‌شود.

صدای بلند، رگ‌های برآمده و تکان دادن مشت‌ها همگی باعث می‌شود که شما دلتان بخواهد فرار کنید و درجایی پنهان شوید، یا اینکه به‌نوعی در آینده انتقام بگیرید. عصبانیت همچون آتشی است که با حضور فرد دیگری در صحنه شعله‌ور می‌شود.

اگر شما پایتان به مبل برخورد کند، از مبل عصبانی می‌شوید. اگر حشره‌ای شما را نیش بزند از او عصبانی می‌شوید. اگر کلید‌های ماشینتان را داخل آنجا بگذارید از خودتان عصبانی می‌شوید و لگدی به چرخ ماشین می‌زنید تا این حس خود را تخلیه کنید. بنابراین اگر خشم بیمار به‌سوی شماست به یاد داشته باشید که شما عامل ناراحتی بیمار نیستید، بلکه فقط فردی هستید که بیمار هنگام تخلیه‌ی احساساتش روی سخنش با شماست و آن را شخصی تلقی نکنید.

2. از به دام افتادن در تله‌ی نگرش‌های منفی اجتناب کنید

اصطکاک بین شما و بیمار ناراحت در صورتی بدتر می‌شود که شما رفتار او را به‌نوعی تعبیر کنید. لحظه‌ای پیش خودتان (نه جوری که بشنود) به اسم‌هایی که به بیمار ناراحت می‌دهید فکر کنید.  به‌محض اینکه شما دارای یکی از این نگرش‌های منفی در مورد بیماران بشوید این نگرش منفی در فکر شما جا می‌افتد و دید شما، نحوه‌ی سخن گفتن و شنیدن شما را تغییر اساسی می‌دهد.

نگرش‌های منفی واگیر دارند

وقتی یکی از پرسنل کلینیک نگرش منفی نسبت به یک بیمار پیدا می‌کند با بازگو کردن آن برای سایر کارکنان این نگرش نسبت به آن بیمار را به آن‌ها منتقل می‌دهد. وقت این موضوع بارها در کلینیک اتفاق می‌افتد کم‌کم تمام پرسنل کلینیک نگرش بدی نسبت به تمام بیماران پیدا می‌کنند.

من ترجیح می‌دهم که به‌جای جنگیدن تغییر کنم

بعضی‌اوقات در ذهن برخی از پزشکان و کادر درمان در مورد بعضی از بیماران نگرش منفی ایجاد می‌شود که امری اجتناب‌ناپذیر است. نکته مهم این است که در این نگرش‌ها گیر نکنید. دانستن مضرات نگرش منفی باعث نمی‌شود که آن‌ها دیگر ایجاد نشوند، بلکه این شمایید که باید تصمیم بگیرید روی این نگرش‌ها تمرکز کنید یا آن را رها سازید. راه رهایی از نگرش منفی این است که ذهنیت دیگری مثل نگرش خدمات‌دهی در ذهن خود ایجاد کنید و این امر با طرح سؤال زیر از خود میسر می‌شود:

این بیمار چه می‌خواهد و چگونه می‌توانم کمکش کنم؟

با طرح این سؤال نگرش دیگری پیش‌روی شما قرار می‌گیرد و ذهنیت شما تغییر می‌یابد. ذهنیت منفی به کنار می‌رود و نگرش «خدمات‌دهی» جای آن را پر می‌کند. این جابه‌جایی مانند روزنه‌ی نوری در اتاق تاریک است: با تغییر هدف جرقه‌ای در ذهن شما زده می‌شود و تمرکز شما بر ارائه‌ی خدمات قرار می‌گیرد و دیگر به رفتار بیمار و تعبیر آن نمی‌اندیشد.

3. با بیمار ابراز همدردی کنید

اگر شما به بیمار اجازه‌ی تخلیه‌ی احساساتش را بدهید، بالاخره حرارت او فرو می‌نشیند و برای گفت‌وشنود با شما آمادگی پیدا می‌کند. کمی همدردی در آرام کردن بیمار ناراحت بسیار مؤثر است. همدردی یعنی قدردانی و درک شخص دیگر در شرایطی که با او توافق ندارید. اگر بیماران پی ببرند که شما علت ناراحتی آن‌ها را درک می‌کنید، پل ارتباطی محکمی بین شما و آنها ایجاد می‌شود.

منظور از همدردی هم‌فکری نیست. هم‌فکری وقتی است که شما به‌طور اغراق‌آمیزی نظر بیمار را تأیید کنید. برای مثال اگر یک بیمار به شما مراجعه کند و بگوید «مطب یا کلینیک شما واقعاً اهمیتی به بیماران نمی‌دهد.» یکی از واکنش‌های هم‌فکرانه این است که بگویید: «حق با شماست، ما به پول که مظهر قدرت است از هر چیز دیگری بیشتر اهمیت می‌دهیم!»

همدردی یعنی اینکه همواره بگویید متأسفم 

شاید مدیریت کلینیک، پزشکان یا پرسنل کلینیک از معذرت‌خواهی زیاد خوششان نمی‌آید، زیرا آن را اعتراف به گناه تلقی می‌کنند. معذرت‌خواهی از بیمار مفهومش این نیست که شما یا کلینیک شما کار خلافی انجام داده، بلکه مفهومش این است که شما عمیقاً از اینکه بیمار شما تجربه‌ی ناگواری داشته متأسف هستید.

لحن صدا نقش بسزایی در انتقال حس همدردی با بیمار دارد. اگر شما از همه‌ی کلمات صحیح استفاده کنید، ولی آن‌ها را با سردی به بیمار بگویید، کلمات حالت غیر صمیمی برای آن‌ها خواهد داشت.

4. اقدامات عملی برای حل مشکل را آغاز کنید

تا حالا هدف شما این بود که حرف‌های بیمار را بشنوید. از حالا به بعد شما می‌توانید با طرح سؤالات به علت مشکل بیمار پی ببرید.

هنگام طرح سؤالات مراقب باشید که به هرچه که او می‌گوید گوش دهید و فوری نتیجه‌گیری نکنید. چون شما به‌ دلیل سروکار داشتن با این‌گونه شرایط، می‌توانید به‌سادگی بیندیشید که جواب را می‌دانید و بدین ترتیب اطلاعات مربوط به جزئیات خاص این شرایط را از دست بدهید.

5. توافق دوجانبه در مورد راه‌حل

پس از جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد واقعیت‌ها، با همکاری بیمار به راه‌حلی قابل‌قبول برسید. اگر هنوز نمی‌دانید که چه‌کاری بیمار را خوشحال می‌کند، از او سؤال کنید. اگر لازم می‌دانید که اقداماتی در، به‌اصطلاح، پشت‌صحنه برای حل مسئله انجام دهید، با اجازه‌ی بیمار وقت کوتاهی را صرف این کار بکنید، ولی حتماً به بیمار توضیح دهید که چرا مدتی باید صبر کند و این زمان چقدر طول می‌کشد و بالاخره وقتی‌که هر دو در انتخاب راه‌حل توافق کردید، اقداماتی را که باید در این زمینه انجام گیرد شرح دهید.

کاری را که نمی‌توانید انجام دهید قولش را ندهید. در مورد کارهایی که می‌خواهید انجام دهید صادق و واقع‌بین باشید. توصیه ما همواره این است: «وعده‌ی کمتر، عمل بیشتر» با این کار انتظار بیمار این خواهد بود که شما قادرید که کار را انجام دهید و حتی فراتر نیز بروید.

برای مثال اگر در زمان رزرو نوبت برای بیمار می‌دانید که او باید 1 ساعت دیگر نوبتش فرا می رسد، بهتر است به بیمار بگویید که دو ساعت دیگر باید منتظر بماند. با این عمل زمانی را نیز برای تاخیرات احتمالی در نظر گرفته‌اید و بیمار نیز اگر زودتر از انتظار نوبتش فرا برسد خوشحال می شود.

6. پیگیری

با پیگیری احوال بیمار، از طریق تلفن، نشانی الکترونیکی یا نامه، مطمئن شوید که راه‌حل انتخابی کارساز بوده یا نه، و بدین ترتیب امتیازات زیادی در خدمات‌دهی به دست آورید. در تماس با بیمار اگر متوجه شدید که راه‌حل مناسب نبوده، فوراً مهر باطلی روی آن بزنید و دنبال راه‌حل مناسب دیگری باشید.

پیگیری مؤثر شامل تصحیح فرآیندی که از ابتدا خود باعث مشکل شده نیز هست. با صرف وقت و رفع مشکلاتی که باعث ناراحتی بیماران می‌شود، می‌توانید از وقوع چنین مسائلی در آینده جلوگیری کنید.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

تاثیر برقراری  نظم در مدیریت کلینیک

چرا به عنوان مدیریت کلینیک باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید؟

سه قانون کلیدی برای تبلیغات مراکز درمانی

بازارسازی ویژه خدمات پزشکی و درمانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تاثیر برقراری نظم در مدیریت کلینیک

نظم چیست؟

نظم داشتن یعنی پیوستگی و سامان داشتن. در واقع وقتی که ما در حال صحبت از نظم در زندگی هستیم، منظور این است که تعدادی از کارها به صورت زنجیر وار و پیوسته و مرتب انجام شوند. در هر حوزه‌ای که تصور کنید نظم عامل ایجاد پیوستگی و تناسب میان اجزای مختلف آن حوزه است. اگر در مدیریت مطب و کلینیک نظم و انضباط وجود نداشته باشد بدون شک شما نمی توانید برنامه های خود را آن گونه که مد نظر دارید به سمت جلو هدایت کنید یا خدمات درمانی مناسب را به بیماران ارائه دهید. زیرا باید نظمی وجود داشته باشد که به برنامه‌های شما جهت و مفهوم مناسبی بدهد.

سه مولفه اصلی نظم در مدیریت کلینیک

زمانی که صحبت از نظم می شود، 3 مولفه اساسی و مهم باید مد نظر قرار بگیرد که مفهوم نظم به طور کامل پیاده شود.

1. هدف

خب اصلاً  “نظم داشته باشیم که چی بشه؟”

زمانی که صحبت از نظم می شود، باید در پی آن هدفی نیز وجود داشته باشد. و طبیعتا اگر هدفی وجود نداشته باشد قطعا منظم انجام دادن کارها و رعایت نظم و اصول مرتبط با آن هیچ مفهومی نخواهد داشت. یک مرکز درمانی به عنوان یک سازمان یا کسب و کار نیز برای خود اهداف مشخصی دارد. رسیدن به این اهداف نیازمند آن است که مدیریت کلینیک و کادر درمان به رعایت نظم و منظم انجام دادن کارها پایبند باشند.

2. برنامه ریزی

در کنار نظم، داشتن برنامه ریزی بسیار مهم است. بدون داشتن برنامه ریزی، منظم بودن در کارها قابل اجرا نخواهد بود. اگر قرار است نظم برقرار باشد، باید بدانید که نیازمند است که به یک برنامه ریزی پایبند و متعهد باشید. در غیر این صورت نمی توانید به معنای واقعی نظم را در مدیریت کلینیک خود پیاده سازی کنید.

زمانی که قرار است کلینیک یا مطب به هدف مشخصی دست پیدا کند، بدون شک باید یک برنامه ریزی دقیق برای رسیدن به آن هدف طراحی شده باشد و این برنامه ریزی را طبق اصول به صورت کاملاً منظم پیگیری شود. باید برنامه ریزی خود را به صورت کاملاً منظم دنبال کنید. 

3. رهبری و مدیریت

و نکته آخر در مبحث نظم  این است که آیا توان مدیریت و رهبری برنامه طراحی شده وجود دارد یا خیر؟ قطعاً زمانی که قرار است برنامه اجرا شود و نهایتاً به یک هدف مشخص برسد، مدیریت کلینیک باید بتواند که این برنامه را مدیریت کنید و آن را به طور منظم پیش ببرید تا به هدف مدنظر منتهی شود. بنابراین نیاز است که در کنار همه موارد، توانایی مدیریت خود را نیز ارتقا پیدا کند تا هدف مدنظر تحقق یابد.

چرا باید نظم داشته باشیم؟

بدون داشتن نظم، نمی توان به موفقیت در زندگی و کسب و کار دست پیدا کرد. می توان این طور گفت که شاهرگ حیاتی موفقیت، داشتن نظم ذهنی و رفتاری است.

به عنوان مثال فرض کنید شما تصمیم دارید  به یک کلینیک تراز اول در حوزه زیبایی تبدیل شوید، گذشته از برخورداری از امکانات و تجهیزات پیشرفته و پزشکان حاذق،  آیا بدون اقدامات منظم و مستمر، این کار ممکن است؟ بدون شک خیر! بنابراین می توانیم به این نتیجه برسیم تا زمانی که در امری نظم و مداومت وجود نداشته باشد، نمی توانیم توقع نتایج خوبی را داشته باشیم.

اگر یک سری از اقدامات را یک روز انجام داده و روز دیگر رها شود، آیا این کار نهایتاً به نتیجه ای خوب منتهی خواهد شد؟ بدون شک هرگز! بنابراین انجام منظم یک فعالیت، تضمین کننده رسیدن به موفقیت در زمینه آن می باشد. فرقی نمی کند چه نوع فعالیتی مد نظر است. آنچه که اهمیت دارد این است که نظم در هر زمانی می تواند تضمین رسیدن به خواسته ها و اهداف باشد.

راه های پیاده سازی نظم

شاید برای این که بتوانیم نظم را در کار خود پیاده سازی کنیم، بهتر است که پیاده سازی نظم را از محیط اطراف خود آغاز کنیم. باید محیط کلینیک و مطب منظم باشد و هر چیزی ترتیب خاصی داشته باشد. 3 نکته ای که می‌توانید برای پیاده سازی نظم بیشتر در مطب و کلینیک رعایت کنید، شامل موارد زیر است:

1. جای مشخصی به تجهیزات کلینیک اختصاص داده شود.

هر یک از تجهیزات پزشکی جای مشخصی داشته باشند و سعی شود همیشه این تجهیزات استریل شده و در همان محل نگهداری شوند. وقتی تجهیزات مطب یا کلینیک جایگاهی برای خود داشته باشند، موجب می شود که محیط کلینیک، دارای نظم و آراستگی باشد.

2. زمانبندی صحیح

یکی از دلایل عمده بی نظمی مطب ها نداشتن زمانبندی مناسب برای نوبت دهی به بیماران است. یکی از اقداماتی که می شود انجام داد این است که زمان دقیق حضور بیمار در مطب یا کلینیک را به او گفته شود، این اقدام از ازدحام و بی نظمی در مطب یا کلینیک پیشگیری می کند.

یا روزهای خاصی از هفته را به خدمات خاصی اختصاص داده شود. برای مثال در یک مطب دندانپزشکی، هر روز به یکی از خدمات دندانپزشکی اختصاص داشته باشد. مثلا دوشنبه ها به جراحی ریشه اختصاص داشته باشد.

3. هر چیزی در جای خود قرار گیرد.

یکی از مواردی که به داشتن نظم کمک می کند قرار گرفتن هر چیز در جای خود است. هر زمان از وسیله ای استفاده می شود باید به محل اولیه خود بازگردانده شود. اگر این موضوع همواره رعایت شود، علاوه بر اینکه محیط کار مرتب خواهد بود، هیچگاه نیاز به جستجوی تجهیزات نخواهد بود.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

چرا به عنوان مدیریت کلینیک باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید؟

سه قانون کلیدی برای تبلیغات مراکز درمانی

بازارسازی ویژه خدمات پزشکی و درمانی

ویژگی هایی که از شما یک پزشک موفق می سازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چرا به عنوان مدیریت کلینیک باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید؟

شاید الان برای شما این سوال پیش آید که دیجیتال مارکتینگ چه کمکی به مطب یا کلینیک من انجام می‌دهد؟ 

زمانی طراحی و پیاده‌سازی کمپین‌های بازاریابی تنها به معنای سنتی آن، یعنی تبلیغات در رادیو و تلویزیون و چاپ کردن اقلام تبلیغاتی مانند بروشور، تراکت، کارت ویزیت، بنر، روزنامه‌ها و غیره بود. اما امروزه با رشد روزافزون دنیای دیجیتال و پیشرفت های بازاریابی در سطح جهان، کسب و کارهای درمانی و بهداشتی نیز به واسطه‌ تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ، در حال گسترش و بروز رسانی روش‌های مارکتینگ خود هستند و  دیجیتال مارکتینگ پزشکی بعنوان یک کاتالیزگر در محیط رقابتی کنونی در حوزه پزشکی و سلامت ایفای نقش می‌کند.

مدیریت کلینیک اگر بخواهد در فضای کسب و کار کنونی از رقبای خود پیشی بگیرد و به بهترین نحو خدمات و کارهای خود را در اختیار مخاطبین قرار دهد، می‌بایستی تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ را به عنوان بخشی از استراتژی کل خود بصورت حرفه‌ای بکار گیرد.

البته استفاده از دیجیتال مارکتینگ به معنی نادیده گرفتن تبلیغات سنتی و اقلام تبلیغاتی سنتی نیست. در واقع مدیریت کلینیک باید به کارگیری تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در کنار استراتژی های بازاریابی سنتی، شاهد رشد قابل ملاحظه ای در نتیجه یک کمپین تبلیغاتی موفق خواهد بود.

در این مقاله به این موضوع که چرا شما به عنوان مدیریت کلینیک باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید؟

1-امروزه بیشتر افراد آنلاین هستند.

امروزه بواسطه رشد اینترنت و فضای دیجیتال و همچنین گسترش استفاده از وب سایت ها و شبکه های اجتماعی، شیوه جستجو افراد برای یافتن جواب سوالات خود نیز تغییر کرده است. بسیاری از افراد برای پیدا کردن کلینیک یا پزشک موردنظر خود در اینترنت جستجو کرده و نظر سایر کاربران در شبکه های اجتماعی ملاک اتخاذ تصمیم برای انتخاب پزشک یا کلینیک قرار می دهند.

به همین دلیل نقش دیجیتال مارکتینگ بیش از گذشته برجسته شده و تاثیرات آن برای پزشکان و مدیران کلینیک ها مشخص شده است.

در کنار اهمیت اینکه شما چه تخصصی دارید و در کدام حیطه درمان و سلامت فعالیت می‌کنید، در حال حاضر ساختن یک هویت آنلاین حرفه‌ای بوسیله استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، که بتواند مراجعین موجود و بالقوه را در تخصص خودتان جذب کند، ضروری بوده و اولویت ویژه‌ای دارد.

بنابر شرایط حال حاضر دنیای دیجیتال و ارتباط آن با حوزه سلامت، بهداشت و درمان مدیریت کلینیک می‌بایست علاوه بر تمرکز بر بهبود عملکرد حرفه‌ای بالینی پزشکان و کادر درمان کلینیک خود، به اندازه کافی به حوزه بازاریابی و بهبود ارائه خدمات خود نیز بپردازید.

2-تحت تاثیر قرار دادن مخاطب هدف

عصر دیجیتال برای بازاریابی یک استراتژی دقیق و سفارشی برای مخاطبان می طلبد. باید این اصل را درنظر بگیرید که در دیجیتال مارکتینگ برای هر محصول یا خدمت، یک مشتری خاص وجود دارد. پس مدیریت کلینیک می‌تواند از این فرصت استفاده کند و بصورت اختصاصی بیماران را پیدا کرده و پیشنهادات خود را برای آن‌ها مطرح کند!

در دیجیتال مارکتینگ با کانال‌های آنلاین و ابزارهای مجازی متعدد، می‌توان بازارها و گروه‌های خاصی از مخاطبان را مورد هدف قرار داد. برای مثال فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر اجازه می دهند که گروه‌های خاصی را براساس اطلاعات جمعیتی، علاقه و غیره جستجو کرد.

به بیان دیگر مدیریت کلینیک می‌تواند از طریق تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ، مطب و کلینیک خود را برای بیماران هدف، تبلیغ و معرفی کند و پتانسیل تبدیل بازدیدکنندگان به لید و در نهایت بیمار  وفادار را افزایش دهد.

3-دیجیتال مارکتینگ، یک روش مقرون به صرفه

خاصیت دیجیتال مارکتینگ است که زمینه‌ عمل را برای همه هم تراز کرده است. بطوری که درحال حاضر دنیای اینترنت به همه‌ کسب و کارها مانند مطب و کلینیک، صرف نظر از اندازه، بودجه و یا جایگاه آن‎ها، فرصت پیشرفت یکسانی پیشنهاد می‌دهد.

تمام کاری که دیجیتال مارکتینگ برای حرفه شما انجام می‌دهد شامل: برنامه‌ریزی، طراحی و استفاده صحیح و حرفه‌ای از ابزارها و سرویس‌های مرتبط مانند مدیریت لیست آنلاین، بازاریابی محتوایی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است تا مطب و کلینیک خود را به صورت آنلاین و حرفه‌ای در معرض دید مخاطبین و مردم مستقر کنید.

علاوه بر این دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات سنتی نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه دسترسی گسترده‌تری را به سراسر مخاطبین با ریزترین جزئیات قابل سنجش ارائه می‌دهد.

4-تعامل آسان با بیماران

متدهای بازاریابی سنتی به طور معمول یک طرفه هستند، بدین شکل که اطلاعات به‌ بیماران بالقوه داده می‌شود بدون اینکه روشی برای تعامل بین بیمار و مطب شما پیشنهاد شود. بنابراین تعامل سازنده‌ای در این سطح از بازاریابی صورت نمی‌گیرد.

اما دیجیتال مارکتینگ فرصت‌های تعامل و ارتباط زیادی را با بیماران بالقوه و بالفعل، ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار، با بیماران خود در تعامل باشید، از خواسته‌های آن‌ها آگاه شده و یک برنامه دیجیتال مارکتینگ قوی‌تر بسازید.

5-برندسازی

دیجیتال مارکتینگ به مطب و کلینیک‌های تازه و کوچک کمک می‌کند تا خودشان را در بازار مستقر کنند و به سوی ساختن یک برند معتبر حرکت کنند. مدیریت کلینیک می تواند از طریق کانال‌های آنلاین موثر، تبلیغات کرده و تجربه‌ کاربری  زیادی  ایجاد کند که در آینده تاثیر مثبتی در برندینگ مطب یا کلینیک خواهد داشت. به یاد داشته باشید، برندینگ فقط فروش یک محصول یا خدمت نیست و تجربه بیماران و آگاهی آنها از مطب و کلینیک شماست که می‌تواند برندینگ قوی ایجاد کند.

هرچه آگاهی از برند شما بیشتر باشد موفق‌تر خواهید بود چرا که اعتماد بیشتری به شما، تخصص و حرفه‌تان خواهد شد.

6-رقیبان

عدم استفاده از دیجیتال مارکتینگ یک انتخاب بسیار اشتباه است که در کوتاه مدت می‌تواند آسیب زیادی را متوجه  مطب و کلینیک‌ کند.

مدیریت کلینیک با آنالیز رقبا و همکاران، پی خواهید برد که چه تعداد از آنها در حال استفاده از دیجیتال مارکتینگ هستند. با آنالیز رقبا روشن خواهد شد آنها چطور فعالیت می کنند و مدیریت کلینیک برای پیشی گرفتن آر آنها باید دست به چه اقداماتی بزند.

دیجیتال مارکتینگ گزینه‌های متعددی را  پیشنهاد می‌‌دهد تا برندینگ آنلاین را بیازمایید و تخصص پزشکی و خدمات درمانی خاص خود را به بازار عرضه کنید. در این زمینه شما باید یک استراتژی  دیجیتال مارکتینگ متناسب با ایده و اهداف و تخصص خود تعیین کنید تا بتوانید بیماران بیشتری جذب کنید و حرفه و تخصص‌تان را گسترده‌تر کنید. 

7-به یک پیشگام در حوزه تخصص خود تدیل خواهید شد.

 شبکه‌های اجتماعی این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهند که با تولید و انتشار محتوای مفید و آگاهی بخش، بعنوان یک رهبر پیشگام در حوزه فعالیت خود شناخته شوید و افراد به عنوان یک منبع و مرجع از شبکه اجتماعی و محتوا شما استفاده کرده و آن‌ را به سایر افراد معرفی نمایند.

علاوه بر این  با جستجوی گروه‌های مرتبط در لینکدین و انجمن‌های مرتبط، استفاده از ریپورتاژ آگهی و غیره خود را در سطح کلان مطرح کنید، دیجیتال مارکتینگ مسیر چندین ساله رهبری در تخصص شما را بسیار کوتاه‌تر می‌کند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

سه قانون کلیدی برای تبلیغات مراکز درمانی

بازارسازی ویژه خدمات پزشکی و درمانی

ویژگی هایی که از شما یک پزشک موفق می سازد.

نقش شبکه های اجتماعی در تبلیغات و بازاریابی پزشکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چرا به عنوان یک پزشک حرفه ای حضورتان در لینکدین ضروری است؟

لینکدین از جمله شبکه‌های اجتماعی فعال در سطح جهان است که کاربران فعال بسیاری دارد. این شبکه اجتماعی درحال حاضر با سرعت نسبتا زیادی درحال رشد و همه‌گیری است و می‌توان از آن بعنوان مجمع حرفه‌ای‌ها نیز نام برد.

درحال حاضر میتوان از لینکدین بعنوان یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای نام برد که اکثر افراد فعال در آن در یک حوزه بخصوص، بصورت تخصصی فعالیت می‌کنند. در واقع لینکدین تاکنون توانسته افراد حرفه‌ای و متخصص را از سایرین جدا کرده و در یک شبکه اجتماعی گرد آورد تا از این طریق مسبب شکل‌گیری شبکه‌های ارتباطی تخصصی و حرفه‌ای شود.

بنابراین میتوان گفت افراد با هر تخصصی که دارند برای گسترش ارتباطات و بهبود عملکرد خود، می‌بایستی به فعالیت مستمر در این پلتفرم بپردازند.

پزشکان نیز بعنوان یک گروه موثر در روند یک جامعه می‌بایستی در لینکدین حضور داشته باشند تا بتوانند علاوه بر ارتباط با سایر متخصصین و پزشکان، به تبادل تجربه‌ها و دانش خود بپردازند. در واقع به همان میزان که ارتباط صحیحی بین پزشکان در سطح بین‌المللی صورت بگیرد به همان میزان نیز شاهد بهبود در روند درمان و بهداشت و همچنین جذب بیمار خواهیم بود. 

اهداف حضور در لینکدین

1-برندسازی برای پزشک

هدف اصلی شبکه اجتماعی لینکدین، تسهیم و اشتراک اطلاعات بر حسب رزومه کاری کاربران و روابط تجاری آنها می باشد. از این رو می توان با ارائه یک رزومه حرفه ای در لینکدین کسب و کار خود را بهتر و تخصصی تر معرفی نمایید.

به عنوان یک پزشک با انتشار پست های موثق و علمی در حوزه و رشته تخصص خود می توانید گامی در برندسازی شخصی خود بردارید. با فعالیت مستمر در لینکدین سایر همکارانتان شما رابه عنوان فردی حاذق و با  و قابل اعتماد در حوزه تخصصی تان شناخته و علاوه بر استفاده از مطالب و محتوای منتشر شده توسط شما، در صورت نیاز بیماران را به شما ارجاع می دهند.

2- آموزش و یادگیری در حوزه پزشکی

در صورتی که در یک زمینه خاص فعالیت می‌کنید یا مطالعات زیادی دارید، می توانید پست ها و مطالب آموزشی تهیه کنید. و نتیجه چه خواهد شد؛همکارانتان بزودی شما را بعنوان یک مرجع در آن حوزه خاص خواهند شناخت.

همچنین در لینکداین می‌توانید از آموزش دیگر همکاران خود استفاده کنید درحالی که میتوانید از موثق بودن آن‌ها مطمئن باشید. بنابراین هم آموزش دهید و هم یاد بگیرید.

3-شبکه سازی با سایر پزشکان

لینکدین بستر بسیار مناسبی برای شبکه سازی افراد متخصص و حرفه ای است. در لینکدین می توانید هر پزشک و هر تخصصی که میخواهید را در کسری از ثانیه پیدا کنید. و عضو یک شبکه کاملا حرفه ای از پزشکان در یک حوزه مانند جراحی قلب باشید.

ضرورت های حضور در لینکدین برای جذب بیمار

1- حضور بیماران در لینکدین:

تصور اینکه چون لینکداین یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای است بنابراین بیماران در آن حضور ندارند یک تفکر اشتباه است. چرا که بیماران شما نیز در بسیاری از مواقع در حوزه دیگری متخصص هستند و در این فضا فعالیت می‌کنند بنابراین براحتی با یک سرچ میتوانند شما را پیدا کرده و بعد از اطمینان از تخصص شما، به شما مراجعه کنند. و یا حتی درصورتی که بیماران شما در گوگل نام شما را سرچ کنند پروفایل لینکدینتان نیز نمایش داده خواهد شد. بنابراین هرچه بیشتر در نتایج گوگل حضور داشته باشید اعتماد افراد نسبت به شما بیشتر خواهد شد.

همچنین همکاران شما میتوانند براحتی به شما اعتماد کرده و بیماران مرتبط با تخصصتان را به شما ارجاع دهند پس در این مورد، در نتیجه جذب بیمار بصورت غیرمستقیم اتفاق افتاده است.

2- دیجیتال مارکتینگ پزشکی در لینکدین:

 لینکدین نیز از جمله مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که میتوانید با فعالیت در آن به روند رو به رشد بازاریابی آنلاین خود کمک کنید.

همچنین لینکدین تاثیر بسزایی در بهبود سئو وب سایت پزشکی شما دارد که این اقدام میتواند در رتبه شما در گوگل بسیار موثر باشد.

بنابراین درکنار فعالیت در اینستاگرام، توییتر و هر شبکه اجتماعی دیگر لینکدین خود را نیز فعال کنید.

 3- برندسازی در لینکدین:

امروزه و با گسترش شبکه های اجتماعی، این فرصت برای پزشکان ایجاد شده تا با تبلیغات هوشمند و هدفمند در این شبکه ها به برند سازی و بهبود برند خود بپردازند. هر چند که تعدد شبکه های اجتماعی، امکان دسترسی به کاربران ببیشتر را نیز رقم می زند اما هر شبکه هدف و پتانسیل خاصی دارد که لازم است متناسب با آن برای بازاریابی و رسیدن به برند برتر برنامه ریزی نمود.

شبکه اجتماعی لینکدین به عنوان بزرگترین شبکه جهانی در حوزه کسب و کار شناخته شده و  بیش از 600 میلیون کاربر را از سراسر جهان را به سوی خود جذب کرده است. پس نقش این شبکه در بازاریابی و برندسازی انکار ناپذیر است.

در صورتی که بتوانید در برندسازی خوب عمل کنید به نتایج قابل توجهی در اعتماد سازی و متعاقبا در جذب بیمار دست پیدا خواهید کرد.

4- آموزش 

روزانه تعداد زیادی ریزمحتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف بویژه اینستاگرام منتشر می‌شوند، که در بسیاری از مواقع یک شخص متخصص و منبع موثق پشت آن مطلب نیست.

اما شما میتوانید بعنوان یک شخص متخصص مطالعات و تجربه‌های بالینی خود را در بستر مناسب منتشر کنید. فقط باید درنظر داشته باشید که جامعه هدف شما در لینکدین متفاوت‌تر از سایر شبکه‌های اجتماعی است. و معمولا افرادی که شما را دنبال می‌کنند شامل سه دسته از افراد هستند:

  • گروه اول همکاران شما هستند که ممکن است هم تخصص شما باشند یا حتی حوزه تخصصی دیگری داشته باشند.

  • گروه دوم دانشجویان پزشکی هستند که به دنبال یادگیری می‌باشند.

  • و گروه سوم افرادی هستند که به مباحث پزشکی علاقمندند.

بنابراین لینکدین بستری را فراهم کرده که شما آموزش دهید و از این طریق آن خود را به یک مرجع در زمینه تخصصی خودتان تبدیل کنید.

5-یافتن فرصت شغلی در حوزه پزشکی

در صورتی که درحال حاضر مطب و یا کلینیک اختصاصی ندارید و به دنبال یک گزینه مناسب برای همکاری هستید بهترین روش کاریابی این بستر حرفه‌ای است.

برای اینکار در ابتدا پروفایل خود را تکمیل کنید و سعی کنید خلاصه‌ای از مهم‌ترین رزومه خود را در آن بنویسید سپس از طریق ارتباط با افراد و کلینیک‌هایی که به دنبال تخصص شما هستند میتوانید در اسرع وقت محل کار موردپسند خود را بیابید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

وفادارسازی بیماران به چه معنی است؟

افزایش اعتبار برای پزشکان در فضای آنلاین

تبلیغات برای جذب بیماران تازه یا حفظ بیماران قدیمی

روشی در برندسازی پزشکی، داستان خود را بگویید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

وفادارسازی بیماران به چه معنی است؟

با توجه به رشد چشمگیر هر روزه کلینیک ها و مطب های کوچک و بزرگ ، بدیهی است که موفقیت بیشتر سهم مرکز درمانی است که بیماران بیشتر و وفادارتری دارد.به همین دلیل حفظ بیماران قدیمی و وفادارسازی آنان به مرکز درمانی بسیار با اهمیت است.

با توجه به افزایش بی سابقه رقبا، می توان به وفادارسازی بیمار به عنوان ضمانت قابل قبولی برای حفظ بقاء  مطب یا کلینیک نگریست. وفادارسازی بیمار فرآیندی است که تا حدود زیادی آینده مرکز درمانی را تامین می کند. اما قطعا به سهولت ممکن نخواهد شد و نیازمند صرف زمان و برنامه ریزی مداوم و طولانی مدت است.

تعریف وفادارسازی بیمار:

وفادارسازی بیماران به معنای برقراری یک ارتباط عاطفی بین یک مرکز درمانی و بیمارانش است که نهایتا حمایت بیماران را به دنبال دارد؛ به این معنا که بیمار، خدمات درمانی مطب یا کلینیک شما را به سایر مراکز درمانی ترجیح دهد و حتی با کاهش یا افزایش هزینه خدمات شما، بازهم شما را انتخاب کند.

توجه کنید که یک فرد را که صرفا شما را دنبال می کند را نمی توان بیمار وفادار دانست چرا که به شما مراجعه نمی کند، همچنین مراجعه مداوم یک فرد صرفا به معنای وفاداری آن بیمار نیست.

در کل وفاداری بیمار به شما به معنای به اشتراک گذاشتن احساس و پول آن بیمار با شماست به این معنا که نه تنها برای درمان به شما مراجعه می کند بلکه شما را با ذوق و اشتیاق به دیگران نیز معرفی می کند.

برای درک بهتر می توان اینگونه مثال زد که:

فرض کنیم شما یک ماهیگیر باشید، در ابتدا دغدغه ی اصلی تان صید ماهی است، و بالاخره با تلاش های بسیار موفق به صید تعدادی ماهی شده اید، اما تنها صید ماهی نشانه ی موفقیت شما نیست و پس از این مرحله باید به دنبال راهی برای تازه نگه داشتن ماهی هایتان باشید.

همانطور که هر کلینیک یا مرکز درمانی در ابتدا دغدغه‌ی جذب بیمار را دارد و پس از جذب بیماران، به دنبال راهکارهایی برای وفادار نگه داشتن بیماران و مراجعان داشته باشد.

نتیجه گیری از مثال: این تفکر که تنها جذب بیمار می تواندمرکز درمانی ما را به پیشرفت و رشد برساند، کاملا غلط بوده و مدیریت کلینیک باید بداند که پس از جذب بیمار وارد مرحله‌ای جدیدی می‌شود که مربوط به وفادار نگاه داشتن بیمارانش است.

اهمیت وفادارسازی بیماران:

اگر شما از آن دسته مدیران کلینیکی هستید که به استراتژی های حفظ بیمار به عنوان اهرمی برای پیشبرد اهداف فعالیت های بازاریابی و پیشبرد کسب و کارتان باوردارید، به طور حتم با برنامه های وفادارسازی مشتریان  Customer Loyalty آشنا هستید.

امروزه  کسب و کارهای موفق در سراسر دنیا توسط برنامه وفاداری مشتری از قبیل امتیازدهی، معرفی مشتری جدید، برنامه های اختصاصی برای مشتریان VIP، مصمم به ساخت و استحکام روابط برند با مشتریان هستند. راستی که اگر برنامه های وفادارسازی مشتریان با توجه به هویت برند و نوع مشتریان، به درستی تهیه و اجرا شود، برگشت سرمایه ی قابل توجهی برای کسب و کار خواهد داشت.

تحقیقات بازاریابی نشان می دهد که ۸۹% از مشتریان با اشتیاق تمایل به شرکت در برنامه های وفاداری برند را دارند. برنامه های وفادارسازی به طور قطع اگر و اگر درست تهیه، تدوین و اجرا شوند، یکی از بخش های مهم و موفق فعالیت های بازاریابی تلقی خواهند شد.

یادمان باشد اگر در تهیه، تدوین و اجرای برنامه های وفادارسازی موجب آزردگی خاطر بیماران شویم، کسب و کار را با مشکل بزرگی مواجه نموده ایم، چرا که هم بیماران را از دست خواهید داد و هم به اعتبار کسب و کارمان لطمه زده خواهد شد و هم بودجه تخصیص یافته کاملا به هدر خواهد رفت.

از آنجایی که مراکز درمانی با افزایش تعهد در بیمار سود بیشتری کسب می کند، در نتیجه با چالش‌های بخصوصی در ایجاد ارتباط قوی با بیماران و مراجعان خود رو به رو هستند. 

کلینیک ها نیاز دارند تا از تکنولوژی های نوین برای کسب اطلاعات ارزشمند از بیماران استفاده کنند و میزان تعهد یک بیمار را برای ارزیابی مقدار وفاداری او بسنجند. 

شناخت بیماران وفادار به داشتن اطلاعات حیاتی درباره آنها نیازمند است و بدون داشتن اطلاعات حیاتی از آنها شناخت بیماران وفادار بسیار دشوار است. این اطلاعات شامل ، دفعات مراجعه در ماه یا سال و مقدار ارزشمند بودن زمان برای آن هاست.

تحقیقات نشان می دهد ایجاد یک بیمار جدید هفت برابر بیشتر از حفظ بیماران قدیمی نیاز به زمان و هزینه دارد. این واقعیت بیانگر این است که شما باید روی بیماران قدیمی تان تمرکز کنید تا مقدار سود خود را افزایش دهید.

چگونه یک برنامه وفادارسازی مشتری طراحی کنیم؟

برنامه وفادرسازی ، یک برنامه ثابت که قابل استفاده برای همه کلینیک ها و مطب ها باشد، نیست. هر مرکز درمانی ویژگی های منحصربفردی دارد. علاوه بر محصولات و خدمات که بر نوع برنامه وفادارسازی تاثیر می گذارد، بیماران که از قشر متفاوتی هستند، مراکز درمانی را بر آن میدارند که متناسب با بیماران خود برنامه وفادارسازی بیماران خود را طراحی کنند

روش های وفادارسازی بیماران:

در بالا توضیح دادیم که وفادارسازی بیماران به چه معناست اما اکنون سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان وفاداری را در بیماران ایجاد کرد؟

بیماران قدیمی بدون شک کسانی هستند که شما را می‌شناسند و با شما ارتباط عاطفی و تجاری برقرار کرده‌اند و قطعا برای شما سودآورتر از بیماران تازه‌اند. به عبارتی بدون شک ۸۰ درصد درآمد و سود شما، از ۲۰ درصد بیماران وفادارتان است.

بنابراین شما باید ضمن حفظ بیماران وفادار قدیمی، به جذب بیماران جدید بپردازید.

 برای جذب و وفادارسازی بیماران لازم است که خود را به جای آن ها بگذارید. دوست دارید چگونه با شما برخورد شود؟ چه چیزی ممکن است شما را جذب یک پزشک، کلینیک یا مرکز درمانی کند؟

بی شک شما رقبای زیادی خواهید داشت که هر کدام سعی می کنند در حوزه خود بهترین باشند، بنابراین شما باید تمام تلاشتان را به کار گیرید تا متفاوت ظاهر شوید. کیفیت، قیمت، مکان،اطمینان خاطر بیمار از خدمات شما، و … همه در وفادارسازی بیماران و اعتماد سازی آنان بسیار تاثیر گذار می باشند.

در کنار همه این موارد، نحوه برخورد با بیمار میتواند تاثیر زیادی در وفادارسازی بیماران نسبت به شما و کسب و کارتان داشته باشد.

اگر توجه کرده باشید معمولا کسب و کارها برای افزایش فروش و جذب مشتری، از مناسبت ها استفاده می کنند و به بهانه مناسبت های مختلف، تخفیفات و جوایزی را در نظر می‌گیرند تا به این وسیله مشتریان خود را افزایش دهند. این یک روش کلیشه ای است که توصیه می شود از آن کمتر استفاده کنید، و به جای آن، برای وفادارسازی بیماران، سعی کنید به بیماران خود، حس ارزشمند بودن را بدهید بدون هیچ توقعی!

برای مثال اگر شما یک کلینیک دارید، به تمامی بیماران خود، هنگام خروج از کلینیک یا مطب یک گل هدیه بدهید. همین گل کم قیمت که بدون چشم داشت به بیماران داده شده، بی شک تاثیر مثبتی در روحیه آنها خواهد گذاشت. 

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

افزایش اعتبار برای پزشکان در فضای آنلاین

تبلیغات برای جذب بیماران تازه یا حفظ بیماران قدیمی

روشی در برندسازی پزشکی، داستان خود را بگویید.

راهکارهای متقاعدسازی بیماران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک