مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

تاثیر شبکه سازی در جذب بیمار

شبکه سازی، انتقال سریع و آسان اطلاعات را مهیا می کند. شما معمولا هر روز در حال شبکه سازی هستید. وقتی در حال صحبت با یکی از دوستانتان هستید ممکن است به او دیدن یک فیلم، رفتن به رستوران خاص یا مطالعه کتابی جذاب را پیشنهاد دهید. همچنین ممکن است او از ملاقاتی که با فرد مشهوری داشته است با شما صحبت کند.دقیقا مثل همین کاری را که در زندگی شخصی خود انجام می دهید، می توانید در زندگی حرفه ای خود به منظور شکار فرصت های شغلی مناسب انجام دهید.

شبکه‌سازی یک فعالیت تجاری، اجتماعی-اقتصادی است که توسط آن کسب‌وکارها و کارآفرینان برای ایجاد روابط تجاری و شناسایی، ایجاد و یا عمل بر فرصت‌های تجاری متعهد می‌شوند، اطلاعاتشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و به دنبال شرکای بالقوه برای همکاری و سرمایه‌گذاری می‌گردند.یکی از اهداف ضمنی شبکه‌سازی یا بهتر بگویم شبکه‌های تجاری ایجاد روابطی است که در آینده ممکن است برای ما فرصت‌های شغلی و یا پروژه‌هایی را به ارمغان آورد. این‌کار عمدتاً در رویدادهایی مانند کنفرانس‌ها، کنگره‌ها، سمینارها و دوره‌های آموزشی و یا بعضاً در جلسات اتفاق می‌افتاد.

شبکه‌سازی به معنای ایجاد ارتباط مؤثر و متقابل با افرادی است که در حوزه کاری شما قرار دارند.

شبکه‌سازی یک راهکار استراتژیک در حرفۀ پزشکی است و مبنای آن این است که از روش‌هایی استفاده کنید تا با افرادی که می‌توانید سود متقابل برای یکدیگر ایجاد کنید، ارتباط بگیرید.

چرا شبکه سازی کنیم؟

یکی از تأثیرگذارترین موارد در  حفظ ارتباط با بیماران فعلی و جذب بیمار جدید در واقع با شبکه‌سازی حصول پیدا می‌کند و همان‌طور که از اصل واژه شبکه‌سازی مشخص است وقتی که ما ارتباطمان را با بیمارانمان حفظ کنیم در واقع می‌توانیم از شبکه ارتباطی آنها نیز استفاده کنیم و بیماران خود را افزایش دهیم. چون بیمار ما را معرفی می‌کند. ولی برای این منظور باید بر روی کیفیت روابط بیشتر از کمیت آن تمرکز کنیم.

اگر پزشکی به بیمار خود بگوید که حاذق و کارآزموده است، تاثیر آن روی دیدگاه بیمار نسبت به شما، بسیار کم است.

اگر یکی از اقوام یا دوستان بیمار شما را به عنوان پزشکی کارآزموده معرفی کند، تاثیر بیشتری نسبت به روش اول دارد.

اما اگر یک پزشک شما را به بیماران خود معرفی کند، تاثیر آن فوق العاده خواهد بود.

 هر پزشک نیاز دارد با گروهی از پزشکان و افرادی که می‌توانند بیماران را به او ارجاع دهند، شبکه‌سازی کند و ارتباط متقابل داشته باشد. 

وقتی گروهی از پزشکان با یکدیگر تشکیل شبکه می‌دهند، به این معنا نیست که به یکدیگر وابسته هستند! بلکه هریک از آن‌ها مستقل است، موفقیت فردی دارد، بیماران وفادار دارد، پرسنل و دستیاران مجرب دارد و تبلیغات مستقل در حوزه خود انجام می‌دهد. اما ارتباط متقابلی با دیگر افراد موفق و متبحر ایجاد کرده است که رشد و موفقیت گروهی را به همراه دارد و هریک از پزشکان این شبکه به رشد پزشکان دیگر کمک می‌کند.

وقتی حوزه خاصی از تخصص خود را انتخاب می‌کنید ممکن است بیمارانی به شما مراجعه کنند که نیاز دارند به پزشک دیگری ارجاع داده شوند.
به‌عنوان‌مثال: ممکن است بیماری به شما که متخصص دندانپزشکی هستید مراجعه کند. شما فقط جراحی لثه انجام می‌دهید اما بیمار نیاز به ارتودنسی داشته باشد. در این شرایط بهتر است به‌جای اینکه فقط بگویید درمان ارتودنسی انجام نمی‌دهید و پیدا کردن پزشک مربوطه را به بیمار واگذار کنید، یکی از پزشکان متبحری را که می‌شناسید به او معرفی کنید. از طرفی با پزشکانی که بیماران را به آن‌ها ارجاع می‌دهید، رابطه متقابل ایجاد کنید تا وقتی بیماری به آن‌ها مراجعه می‌کند و نیاز به جراحی لثه دارد، آن پزشکان شما را به بیماران خود معرفی کنند.

ایجاد شبکه به معنی ارتباط متقابل با تعداد کمی از پزشکان نیست. هراندازه با تعداد بیشتری از پزشکان در ارتباط باشید و بیماران را به یکدیگر ارجاع دهید، شبکه‌تان وسیع‌تر و قدرتمندتر خواهد بود. ایجاد شبکه می‌تواند فراتر از ارتباط با همکاران پزشک باشد.

به‌عنوان‌مثال:
یک پزشک ارتوپد می‌تواند با سالن‌های ورزشی اطراف مطب خود ارتباط بگیرد تا در صورت بروز آسیب‌های ورزشی، ورزشکاران به مطب او ارجاع داده شوند.
یک جراح پلاستیک می‌تواند با کلینیک‌های لیزر و زیبایی ارتباط بگیرد.
یک کلینیک لیزر و زیبایی می‌تواند با سالن‌های زیبایی زنان شبکه‌سازی کند.
یک متخصص تغذیه می‌تواند با مربیان ورزشی شبکه‌سازی کند.
یک فیزیوتراپ می‌تواند با یک جراح مغز و اعصاب همکاری کند و …
این‌ها نمونه‌هایی از شبکه‌سازی با افرادی فراتر از همکاران بود.

نکته مهمی که در مورد ایجاد شبکه ارتباطی مؤثر و قدرتمند باید به آن توجه شود این است که با افراد قوی و نه افراد ضعیف‌تر از خود، شبکه‌سازی کنید. افرادی که در شبکه ارتباطی شما قرار دارند باید هم‌سطح شما و یا موفق‌تر از شما باشند. اگر بیمار خود را به فردی ارجاع دهید که توانایی‌های بالایی ندارد در بلندمدت باعث می‌شود دیدگاه بیمارانتان نسبت به خود شما هم منفی شود و در روند برندسازی شما اختلال ایجاد شود.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

تبلیغات آزمایشگاه های تشخیص پزشکی

عوامل موثر در گردشگری سلامت

بررسی آمیخته بازاریابی در بازاریابی پزشکی

جذب بیمار از نسل هزاره سوم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

در حوزه پزشکی به یک رهبر تبدیل شوید

تبدیل‌شدن به یک رهبر در حوزه پزشکی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و به سال ها تلاش مداوم نیاز دارد. اما اگر یک پزشک در مسیر درستی حرکت نکند حتی پس از گذشت ۳۰ سال تلاش و فعالیت هم نمی‌تواند به این جایگاه برسد.

در این مقاله در مورد چند اقدام مهمی صحبت شده که به پزشکان کمک می‌کند در حوزه تخصصی خود و برای مدیریت مطب به یک رهبر و پزشک بسیار معتبر تبدیل شوند:

۱- بر روی یک قسمت مشخصی از حوزه تخصصی خود متمرکز شوید

هیچ پزشکی نمی‌تواند در همه زمینه‌ها متبحر شود. پزشکانی که در حوزه تخصصی خود همه انواع جراحی‌ها را انجام می‌دهند هیچ‌وقت نمی‌توانند به‌اندازه پزشکی که در یک حوزه متمرکزشده موفقیت کسب کنند.

یک دندان‌پزشک را در نظر بگیرید که فقط روی ایمپلنت متمرکز است. قطعاً این پزشک تعداد ایمپلنت‌هایی که در طول سال انجام می‌دهد بیشتر از دندانپزشکی است که در همه زمینه‌ها فعالیت می‌کند. وقتی شما یک جراحی خاص را بارها و بارها انجام می‌دهید، در انجام آن بسیار متبحر می‌شوید.

تمرکز بر روی یک جراحی خاص باعث می‌شود که مطالعات شما نیز در آن زمینه متمرکز شود. فقط کتاب‌ها و مقالات مرتبط با آن را می‌خوانید و در رویدادها و کنگره‌های مرتبط با آن جراحی شرکت می‌کنید و با دانشی که کسب می‌کنید و تجربیات مکرری که از انجام آن جراحی خواهید داشت، در بلندمدت می‌توانید رضایت بیماران خود را به بهترین شکل جلب کنید و هرروز بیشتر و بیشتر توسط بیماران قبلی خود به دیگران معرفی شوید.

پس از گذشت چندین سال می‌توانید درنتیجه مطالعات و جراحی‌های متمرکزی که داشته‌اید، درزمینهٔ تخصصی‌تان حرفی برای گفتن داشته باشید و تبدیل به یک رهبر و یک پزشک معتبر در این زمینه بشوید.

فرقی نمی‌کند تخصص شما چه باشد. در هر تخصصی امکان متمرکز شدن بر روی یک فیلد خاص وجود دارد مثل متخصص گوش و حلق و بینی‌ای که فقط جراحی راینوپلاستی انجام می‌دهد، متخصص زنانی که فقط درزمینهٔ ناباروری فعال است، جراح عمومی‌ای که فقط جراحی‌های چاقی انجام می‌دهد.

۲- دانش روز را کسب کنید.

در حوزه پزشکی هر روز شاهد ظهور دستاوردها و تحولات فراوانی در رشته ها و تخصص های مختلف هستیم. و این مسئله می طلبد پزشکان در حوزه تخصص خود دانش و آگاهی خود را به روز کنند. و این امر با شرکت در کنفرانس ها و سمینارهای پزشکی، مطالعه مقالات پزشکی و دنبال کردن دستاوردهای حوزه پزشکی میسر خواهد بود.

اگر دقت کنید حتما پزشکان حرفه‌ای و بزرگی  در کسب دانش حرف اول را می‌زنند. ولی خیلی از پزشکان گاهی با وجود اینکه علم به روز ندارند ولی اصلا به کسب دانش برای تبدیل شدن به یک لیدر و رهبر حرفه‌ای شدن در حوزه خود اهمیت نمی‌دهند.

۳- محتوای باکیفیت تولید کنید

ارزش تولید محتوا در فضای آنلاین یک راز بزرگ است که فقط پزشکانی که این کار را انجام داده‌اند ارزش آن را می‌دانند. تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا پزشکانی که وب‌سایت یا صفحه اینستاگرام بسیار موفقی دارند هیچ‌گاه از تولید محتوا در آن‌ها دست نمی‌کشند. حتی اگر تعداد بیماران آن‌ها ده برابر ظرفیتشان شود بازهم به تولید محتوا در فضای آنلاین ادامه می‌دهند. دلیلش این است که این گروه از پزشکان با تمام وجود اثربخشی بالای فعالیت در فضای دیجیتال را تجربه کرده‌اند.

برای موفقیت در این راه باید حداقل یک سال به خودتان زمان بدهید. موفقیت در فضای آنلاین یک‌شب به دست نمی‌آید. به‌طور مرتب در وب‌سایتتان مقالات علمی ارزشمند بنویسید. از طریق اینستاگرام اتفاقات جالبی که در مطب و یا اتاق عمل می‌افتد را به مخاطبان خود گزارش دهید. اگر یک مطلب مفیدی به ذهنتان آمد همان لحظه لایو اینستاگرام خود را روشن کنید و آن مطلب به مخاطبان خود بگویید. شما باید همواره آماده باشید که اگر موضوع آموزشی یا موضوع جالبی به ذهنتان آمد، آن را منتشر کنید.

۴- با مخاطبان خود در فضای آنلاین تعامل داشته باشید

شما باید با مخاطبانتان تعامل داشته باشید. اگر کسی در وب‌سایت بیا صفحه اینستاگرام شما سؤالی پرسید جواب او را بدهید. برای این کار نیاز است در طول روز قسمتی از وقت خود را صرف تعامل با بیماران و مخاطبانتان نمایید و در فضای آنلاین با آن‌ها ارتباط بگیرید.

مخاطب شما باید حضور شمارا در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان حس کند. برای سؤالات متداولی که بیماران از شما می‌پرسند یک مقاله یا یک ویدئو آموزشی درست کنید.

5- در کنگره‌های پزشکی سخنرانی کنید

فقط کافی نیست که تلاش کنید در بین بیماران اعتبار کسب کنید. یک پزشک که در حوزه تخصصی خود به یک رهبر و پیشرو تبدیل می‌شود نیاز دارد هم در میان مردم و هم در جامعه پزشکی اعتبار داشته باشد.

برای سخنرانی در کنگره‌ها و رویدادهای مهم پزشکی برنامه‌ریزی کنید. مطالعات خود را بیشتر کنید، در اجرای روش‌های جدید پیشرو باشید و تلاش کنید در میان همکاران خود نیز به فرد شناخته‌شده و بااعتباری تبدیل شوید. هراندازه در میان همکاران خود معتبرتر باشید، آن‌ها بیماران بیشتری را به شما ارجاع می‌دهند. یک پزشک تمایل دارد بیمارش را به پزشکی ارجاع دهد که به مهارت و دانش تخصصی او اعتماد دارد.

همچنین می‌توانید تصویر سخنرانی‌هایتان در رویدادها و کنگره‌های پزشکی را در شبکه‌های اجتماعی خود نیز منتشر کنید.

هر دستاورد بزرگی ابتدا در ذهن ایجاد می‌شود و سپس با اولین قدم، نطفه آن شکل می‌گیرد. پس ذهن خود را باز نگه‌دارید و اولین قدم را بردارید.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

خدمات درمانی بیمار محور

استراتژی های کلیدی ایجاد مزیت رقابتی در خدمات دندانپزشکی

نقش آموزش کارمندان در بازاریابی خدمات درمانی

اثر استراتژی نقشه سفر بیمار بر وفاداری بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تبلیغات آزمایشگاه های تشخیص پزشکی

بنا به عقیده صاحب نظران وظیفه اصلی حرفه پزشکی تلاش به منظور حفظ، بازیابی و ارتقاء سالمت آحاد جامعه از طرق مختلف می باشد. افراد شاغل در این حرفه برای آگاهی دادن به آحاد جامعه، ترویج برخی از فعالیت های خویش و جذب بیمار گاه متوسل به ابزارهایی مانند تبلیغات می شوند که به وفور در سایر حرفه ها و مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از ابزارهای تبلیغاتی در حرفه پزشکی و حرفه های وابسته به آن همواره با مشکلات و مسائل اخلاقی همراه بوده است، به گونه ای که موضوع تبلیغات در این حرفه به یکی از چالش های بزرگ تبدیل شده است.

همه روزه در بسیاری از رسانه ها اعم از رسانه های دیداری و شنیداری یا رسانه های مجازی با تعداد زیادی از تبلیغات مربوط به خدمات بهداشتی، درمانی، روش های گوناگون تشخیصی و درمانی، مراکز پزشکی، آزمایشگاهی، تصویر برداری، همچنین داروها و کالاهای مرتبط با امر سلامت مواجه هستیم. گاه این پرسش مطرح می شود که در نظام سلامت و خصوصا حوزه آزمایشگاه تشخیص پزشکی چه کارکردی برای تبلیغات در نظر گرفته شود؟

حرفه پزشکی با مدنظر قرار دادن کرامت انسان و توجه به نیازها و منافع واقعی بیمار توانسته است به اعتبار و حیثیتی شایسته دست یابد. با شکل گیری انجمن های حرفه ای پزشکی در کشورهای مختلف، ممنوعیت تبلیغات در این حرفه نیز گسترش یافت، به گونه ای که تبلیغات در بیشتر نقاط دنیا دون شان و ارزش های اخلاقی این حرفه تلقی شد. به تدریج ممنوعیت تبلیغات بر اساس سایر ملاحظات دستخوش تغییر شد. در ایران تبلیغات در امور پزشکی از جمله در حوزه آزمایشگاه تشخیص پزشکی دارای قوانین و مقررات معینی است که مصادیق آن کاملا مشخص شده و سازمان نظام پزشکی در آن نقش صادر کننده مجوز تبلیغات را ایفا می کند. مروری بر مشکلات مربوط به تبلیغات در آزمایشگاههای تشخیص پزشکی حاکی از وجود موارد مختلفی مانند کم توجهی به حقوق و منافع بیمار و اعضای حرفه، عدم اخذ مجوزهای قانونی و بی اطلاعی از مقررات است. برای اصلاح این روند یکی از ضروری ترین اقدامات تاکید بر آموزش کلیه عوامل با موارد زیر است:

آشنایی با مفهوم و اهداف تبلیغات در امور پزشکی، تبیین وجود محدودیت های تبلیغات در حرفه پزشکی به منظور حفظ شان و کرامت این حرفه و تبیین مقررات و قوانین موجود.

اهداف اخلاقی تبلیغات در پزشکی

تبلیغات در حرفه پزشکی از یک طرف می تواند باعث فراهم آوردن اطلاعات لازم برای گیرندگان خدمت و جذب بیمار شود و از طرف دیگر می تواند میزان انتظارات را افزوده، تقاضای جدید ایجاد کرده، خواسته ها را تغییر داده و همچنین آن ها را به نیاز ضروری تبدیل نموده و حتی موجب تغییر قیمت خدمات مربوط به سلامت  شود.حرفه پزشکی دارای ابعاد مختلفی است، که یکی از آن ها جنبه اقتصادی و تجاری است. امروزه رابطه ساده مالی بین پزشک و بیمار تبدیل به رابطه ای بسیار پیچیده شده که در آن پزشک یکی از عناصری است که در این میان تنها نقش محدودی را بر عهده دارد. تبلیغات را می توان با استانداردهای اخلاق در تجارت شامل: صداقت، پرهیز از خدعه، احترام آمیز بودن و سود بخشی نیز مورد قضاوت قرار داد. اما نکته این است که سلامتی کالایی نیست که بتوان آن را با دریافت سود و به راحتی به جامعه فروخت.

تفاوت های فراوانی بین مراقبت از بیمار با فروش یک محصول تجاری وجود دارد. بیمار جایگاه ویژه ای به لحاظ آسیب پذیر بودن و وابستگی به گروه معالج خود دارد. جسم، حیات و سرنوشت بیمار در گرو اقدامات ارائه کنندگان خدمت است. چگونگی ارتباط بیمار با ارائه کنندگان خدمات پزشکی در تامین سلامت او نقش وافری دارد. همه این موارد و مواردی از این دست ایجاب می کند که نحوه تعامل ارائه کننده خدمات سلامت با گیرنده خدمت در قیاس با فروشندگان و خریداران کالا متفاوت باشد.

در دیدگاه سنتی مربوط به ممنوعیت انجام تبلیغات در امور پزشکی، توجه بر این نکته معطوف شده بود که باید اعضای حرفه را به سمتی سوق داد که کمترین مواجهه تجاری و مالی بین آنان و بیماران ایجاد شود. در این دیدگاه پزشک و مراکز درمانی تنها از طریق ایجاد رضایت در مراجعین و مشتریان خود مبادرت به کسب اعتبار و وجهه بیشتر می کردند و هیچ تلاش دیگری برای تبلیغات از خود نشان نمی دادند. در دیدگاه مقابل که مربوط به طرفداران اقتصاد بازار بوده اعتقاد بر این است که با رعایت صداقت، اطلاعاتی که تبلیغات در اختیار مصرف کننده خدمت قرار می دهد نهایتا "منجر به رقابت سالم وکاهش قیمت ها وگسترش عدالت می شود."

به طور کلی تبلیغات در پزشکی دارای دو کارکرد اصلی است.

1 -انتشارحقایق و اطلاعات: در حرفه پزشکی و حوزه خاصی مانند آزمایشگاه تبلیغات قادر است حقایق و اطلاعاتی همچون نوع خدمت آزمایشگاهی، محل آزمایشگاه، ساعت فعالیت، هزینه انجام آزمایش و ... را به اطلاع عموم برساند. بیشتر مباحثاتی که در جهت موافقت با تبلیغ در پزشکی و آزمایشگاه انجام می گیرد، با توجه به موضوع انتشار حقایق و اطلاعات است.

2 -متمایز شدن محصول یا خدمات مختلف: در این کارکرد تبلیغاتی به نحوی ادعا می شود که یک محصول یا خدمت از لحاظ کیفیت یا مرغوبیت برتر از دیگری است. عموما این کارکرد تبلیغات از نظر اخلاقی واجد مسایل بیشتری است. از نظر برخی موسسات نظارت بر تبلیغات، در اینجا ضرورت ایجاب می کند که از طرق تجربی این تفوق قابل اندازه گیری باشد. مثال چنانچه آزمایشگاهی در تبلیغات خود ادعا کند که با دقت و صحت مشخصی قادر است سندرم داون را در جنین کشف نماید، این به معنای متمایز شدن این آزمایشگاه نسبت به سایر رقبا بوده و ضروری است موارد ادعا شده توسط سازمان های نظارتی قابل تایید باشد.

وضعیت موجود در مراکز پزشکی و آزمایشگاه ها

امروزه فعالیت درحوزه مراقبت از سلامت، خصوصا آزمایشگاه تشخیص پزشکی توام با مسایلی است که وجود جنبه های تجاری در آن، بیش از گذشته احساس می شود. مواردی مانند هزینه انجام آزمایش، اعلام فهرست خدمات آزمایشگاهی، تبلیغات مربوط به تجهیزات و آزمایش های جدید، رقابت با سایر آزمایشگاهها در جذب بیمار و مواردی از این دست همگی از جمله مسایل موجود در حوزه مراقبت از سلامت بوده و در عین حال می تواند موضوعاتی تجاری محسوب شود. شاید روزگاری پزشکان در هنگام تصمیم گیری برای اجرای یک اقدام تشخیصی یا درمانی صرفا به خواسته ها و منافع بیمار توجه داشتند، اما امروزه در چنین شرایطی مسایل تجاری و تبلیغاتی هم مداخله می نماید.

با مروری بر قوانین، دستورالعمل و آیین نامه هایی که در کشور ما در حوزه تبلیغات پزشکی وجود دارد می توان اظهار نمود که در شرایط کشور ما نیز هر چند درباره تبلیغات پزشکی از گذشته نگرانی هایی وجود داشته است، اما تبلیغات در امور پزشکی به رسمیت شناخته شده و در جهت اعمال سیاست ها و ارزش های مقبول جامعه، درباره ابعاد مختلف تبلیغات قانونگذاری شده است. در حال حاضر بخش خصوصی در نظام سلامت کشور قسمت قابل توجهی از بار خدمات را بر عهده دارد. در عین حال بخش دولتی نیز گاهی در عرصه تبلیغات به رقابت با بخش خصوصی می پردازد. بنابراین ادامه روند تبلیغات در امور پزشکی و آزمایشگاه بر اساس چارچوب های قانونی موجود حتی در سالیان بعد، دور از ذهن نبوده و توجه به چالش های تبلیغات در پزشکی به منظور رفع اشکالات آن یقینا موثر خواهد بود.

طبق تعریفی که از موضوع تبلیغ یا آگهی در دستورالعمل نحوه تبلیغ و آگهی های دارویی و مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی و امور پزشکی ارائه شده است »تبلیغ یا آگهی، انتشار هر گونه اعلانی است که از طریق رسانه های عمومی و خصوصی دیداری و شنیداری از قبیل رادیو، تلویزیون، شبکه های ماهوارهای، مطبوعات، سینما، اینترنت، شبکه های صوتی و تصویری سازمانی و تولیدات چاپی مانند برگه های کاتالوگ، بروشور، دفترچه های راهنما، بسته بندی، برچسب، کارت ویزیت، بیلبورد، نمایشگاه، اسلاید، بانک های اطلاعاتی و نظایر آن ها برای معرفی کالاها و خدمات مشمول این دستورالعمل قرار می گیرد.« (قوانین نظام پزشکی، 1390 )

شاید بتوان مشکلات موجود در تبلیغات آزمایشگاه های تشخیص پزشکی را به شرح زیر خلاصه نمود.

1 -کم توجهی به منافع و حقوق بیمار: یکی از موضوعاتی که در حرفه پزشکی توجه خاص به آن شده، در اولویت قرار دادن و توجه به خواسته ها و منافع بیماران است. مانند تبلیغات درباره روش های تشخیصی درمانی و یا آزمایشگاهی گران قیمت که نتایج درمانی و یا ارزش تشخیصی بیشتری نسبت به سایر روش های ارزان تر نداشته و در تبلیغ به این موضوع اشاره نشده است

2 -کم توجهی به منافع و حقوق اعضای حرفه: در بعضی از تبلیغات به موضوعاتی پرداخته می شود که یا موجب تخریب وجهه حرفه می شود و یا به حقوق سایر اعضا و همکاران صدمه وارد می کند. مانند تبلیغ درباره پذیرایی کردن از بیماران پس از آزمایش های صبحگاهی با صبحانه!

3 -عدم اخذ مجوز قانونی تبلیغات: آزمایشگاه ها در بسیاری از موارد بدون طی کردن مراحل پیش بینی شده در مقررات و اخذ مجوز های لازم مبادرت به تبلیغات و انتشار آن می کنند.

4 -بی اطلاعی از قوانین و مقررات: یکی از بنیادی ترین و بارزترین مشکلات در امر تبلیغات بی اطلاعی افراد دخیل در فرآیند تبلیغات نسبت به مقررات و قوانین موجود است. مادامی که این نقص رفع نشود، نمی توان انتظار داشت تبلیغات به نحو مناسبی سامان دهی شده و اهداف آن محقق گردد. هر گونه اطلاع رسانی در این زمینه باید در بر گیرنده اهداف، کارکردها، روشها، مصادیق و محدودیت های مربوط به تبلیغات در امور پزشکی و آزمایشگاه باشد.

5-نظارت بر تبلیغات:جدیت بیشتر سازمان های ناظر در ایفای نقشی که قانون برای آنها مشخص کرده است می تواند موضوع تبلیغات در امور پزشکی و آزمایشگاهها را به درستی هدایت کرده تا علاوه بر آنکه از هرج و مرح در این زمینه اجتناب می شود، به حقوق و منافع بیمار و جامعه توجه شده و شرایط عادلانه تری به منظور تبلیغات برای کلیه اعضا حرفه فراهم شود.

نتیجه گیری:

در سیاست گذاری های نظام سلامت ایران هر چند تبلیغات در امور پزشکی و آزمایشگاه مجاز شناخته شده، اما مانند بسیاری از کشورها محدودیت هایی برای آن در نظر گرفته شده است. شرایط کنونی توسعه علم و فناوری در آزمایشگاهها به شکلی است که اطلاع رسانی به مراجعین و پزشکان از طرق گوناگون خصوصا تبلیغات با در نظر داشتن منافع بیمار، جامعه و اشخاص درگیر در آن ضروری به نظر می رسد.
لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

عوامل موثر در گردشگری سلامت

بررسی آمیخته بازاریابی در بازاریابی پزشکی

جذب بیمار از نسل هزاره سوم

برندینگ دیجیتال در حوزه جذب بیمار خارجی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

اهمیت پیگیری درمان در سلامت بیماران

یکی از مهم ترین اقداماتی که در دل جریان درمان باید همیشه اتفاق بیفتد، پیگیری اصولی بیماران  است. عموما، این پیگیری ها است که منجر به ادامه دار شدن وفاداری بیماران می شود. در واقع اینجاست که واقعا می توانیم ارزش و خدمت خودمان را ارائه دهیم. اینجاست که اطلاعات حقیقی جمع می شود و اینجاست که ارتباط دو سویه شکل گرفته و تثبیت می شود.

پروسه فالوآپ بدین صورت انجام میشود که فرد بیمار پس از بهبودی، به صورت منظم و مداوم تحت نظر یک متخصص قرار گرفته و پیوسته چکاپ های عمومی و روتین برای وی انجام میشود.

این چکاپ ها می‌توانند شامل: آزمایش های خونی یا هر تست دیگری باشند که به منظور بررسی هرگونه تغییر در وضعیت سلامت شما و یا مشکلات و عوارضی که در اثر پروسه درمان رخ داده باشند، انجام میشوند. همچنین انجام این چکاپ های روتین و ویزیت شدن مداوم توسط متخصص می‌تواند زمان مناسبی برای بررسی مشکلات جسمی و روحی ای باشد که ممکن است ماهها و یا حتی سالها پس از پایان پروسه درمان در فرد ایجاد شود.

این  فالوآپ درمانی به صورت مداوم، به همراه خلاصه ای از پروسه درمان گذرانده شده توسط بیمار، بخشی از یک برنامه سلامت جامع تر تحت عنوان ' برنامه مراقبت از بهبود یافتگان از سرطان' می باشد.

فالوآپ درمانی تمامی اطلاعات لازم برای بیمار و پزشک معالج را به منظور بحث و بررسی درباره وضعیت سلامت بیمار و اطمینان از اینکه تمامی مراقبت‌های لازم، پس از پایان پروسه درمان ، به صورت پیوسته و کامل دریافت می‌شود، فراهم می آورد.

دریافت برنامه فالوآپ و پیگیری درمان

به محض پایان روند درمان بیمار باید  برنامه‌ ای را از پرشک معالج و یا یکی از اعضای تیم درمان خود دریافت کند. این برنامه شامل مجموعه ای از توصیه های پزشکی به منظور مراقبت از وضعیت سلامت شما در ارتباط با بیماری می باشد.

برای انجام این فرایند بیمار می تواند از طریق همان پزشک معالج خود اقدام کند و یا از طریق فردی دیگر که در مراقبت های پس از درمان برای بهبود یافتگان  تخصص دارد، مورد فالوآپ و پیگیری قرار بگیرد. بیمار همچنین می تواند به پزشک عمومی خود مراجعه کند و با تیم درمانی درباره اینکه قصد دارد با کدام یک از این پزشکان این برنامه را ادامه دهید بحث کرده و مشاوره لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول پس از پایان فرایند درمان

هنگامی که بیمار تحت مراقبت پزشکی و فالوآپ قرار می‌گیرد باید پاسخ پرسش های زیر را از پزشک خود یا سایر متخصصانی که با آنها در ارتباط هست دریافت کند. همچنین اطمینان حاصل کنید که هرگونه پرسشی دیگر در این زمینه را با آنها مطرح کنید:

● چه مدت طول میکشد که بهبود پیدا کنم و به زندگی طبیعی برگردم؟

● برای انجام فرآیند فالوآپباید به چه دکتری مراجعه کنم؟ هر چند وقت یکبار باید ویزیت بشوم؟

● باید مراقب کدام یک از علائم باشم و در صورت مشاهده آن به پزشک مراجعه کنم؟

● بعد از پایان درمان باید چه آزمایشاتی و هر چند وقت یکبار آنها را انجام بدهم؟

● باید انتظار چه مشکلات بلند مدتی را به عنوان اثرات جانبی فرآیند درمان داشته باشم؟

● چقدر شانس بازگشت مجدد بیماری وجود دارد؟

● چه اطلاعات و مدارکی از پروسه درمان را باید نگهداری کنم؟

● چه کارهایی برای مراقبت از خودم انجام دهم تا سلامت خود را در بالاترین حد نگه دارم؟

● آیا می‌توانید یک گروه حمایتی که بتواند به من کمک کند را معرفی کنید؟

نوشتن این سوالات می‌تواند مفید باشد. همچنین وقتی بیمار به ملاقات پزشک یا متخصص مربوطه می رود می تواند از حرف های رد و بدل شده یادداشت بردارد یا آنها را ضبط کنید تا بعداً در صورت سوال داشتن در آن زمینه مجدداً به آنها رجوع کنید.

برنامه زمانی برای فالوآپ و پیگیری درمان 

هر بیمار برنامه زمانی متفاوتی برای انجام فالوآپ دارد. اینکه هر چند وقت یکبار باید برای انجام این بررسی‌ها به ملاقات متخصص بروید بستگی دارد به :

● نوع بیماری که بدان دچار بوده است

● نوع درمانی که دریافت کرده است

● وضعیت عمومی سلامت بیمار، که شامل مشکلات و عوارض ناشی از درمان نیز میشود.

به طور کلی بیمار پس از پایان پروسه درمان، باید طی دو تا سه سال ابتدایی هر ۳ یا ۴ ماه برای انجام فالوآپ و بررسی های لازم به متخصص مراجعه کنید و پس از آن هر سال یک یا دو بار کافی است.

طی این ویزیت ها بیمار تحت بررسی های فیزیکی، آزمایش های خون و هرگونه آزمایش و پروسه دیگری که ضروری باشد قرار می‌گیرد.

اینکه بیمار تحت چه آزمایشاتی قرار بگیرد و هر چند وقت یکبار آنها را انجام دهد بستگی به نظر پزشک معالج هنگام طراحی برنامه فالوآپو مراقبت‌های درمانی دارد.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند فالوآپ دکتر لینک باعث می شود میزان وفاداری بیماران به مرکز درمانی شما بیشتر شود.

مقالات مرتبط:

هوش مصنوعی برای پیگیری وضعیت بیمار پس از درمان

جذب بیمار به کمک پیگیری درمان

پیگیری درمان به کمک دکتر لینک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

خدمات درمانی بیمار محور

در نظام سلامت ایران به طور سنتی رابطه درمانی همواره پزشک-محور بوده است. اما نزدیک به دو دهه است که در بسیاری از کشورها اصطلاح خدمات درمانی بیمار-محور بجای خدمات پزشک-محور بکار برده می‌شود. تحقیقات زیادی به روی نظام درمانی بیمار-محور انجام شده است که مشخصا نشان می‌دهد  این رویکرد باعث کوتاه شدن طول درمان، افزایش رضایت، کاهش خطای پزشکی، کاهش هزینه‌های بیمارستانی، و در مجموع بهبود وضعیت درمانی می‌شود.

خدمات بیمارمحور رویکرد نوینی در نظام پزشکی است که بر مبنای رابطه متقابل و برابر بیمار و پزشک بنا شده است. تحقیقات نشان می‌دهد این رویکرد باعث کوتاه شدن طول درمان، افزایش رضایت، کاهش خطای پزشکی، کاهش هزینه‌های بیمارستانی، و در مجموع بهبود وضعیت درمانی می‌شود.

زمانی که برای نخستین بار تعریف جامعی از خدمات بیمار محور ارائه شد به ابعاد مختلف این روش از جمله احترام به ارزش ها و اولویت های بیمار، کمک به بیماران و حمایت احساسی، رفاه و راحتی بیماران، آموزش بیماران، تداوم و هماهنگ بودن خدمات درمانی، احترام به همراهان بیمار  اعم از اعضای خانواده و دوستان و مشارکت دادن آنها در روند درمان، و نهایتا دسترسی آسان به خدمات درمانی اشاره شد. و تاکید شد برای رسیدن به این مرحله آموزش و نظارت بر عملکرد پرسنل درمانی نیز از موارد کلیدی و ضروری است.

خدمات بیمار-محور یک رویکرد نسبتا نوین است با هدف برنامه‌ریزی، ارزیابی و اجرای خدمات درمانی جامعه و قابل اجرا برای تمام بیماران در هر سن و در هر سیستم درمانی است. 

در نظام سلامت بیمار-محور بجای تمرکز بر تصمیم و اولویتهای پزشک، بر روی نیازها و نگرانی های شخص بیمار متمرکز می‌شوند.

البته در این مدل هرچند که بیمارمحور تمرکز و تصمیم‌گیری است، نقش و دانش پزشک هم برای ایجاد رابطه موفق درمانی، اجتماعی و اقتصادی همچنان برجسته است.

نگرش بیمار محور بر همکاری دوسویه بین بیمار و پزشک و سایر کارکنان درمان تاکید دارد. پزشک و بیمار باید در جایگاهی کاملا برابر روبروی هم قرار گیرند و هرکدام دانش، نیازها و نگرانی‌های خود را درمیان بگذارند و هیچکدام نباید جایگاه تصمیم‌گیری قاطع داشته باشند. رابطه پزشک و بیمار در نظام درمانی بیمار-محور در واقع به معنی برتری جایگاه بیمار نیست، بلکه تصمیم‌گیری‌ها در جهت سلامت وی با تمرکز بر نیازهای شخصی، اجتماعی و اقتصادی بیمار صورت می‌گیرد.

البته مانند سایر مسائل، گفتن این حرف بسیار ساده تر از عمل کردن به آنهاست.

 برای درک بهتر نظام بیمار محور باید گفت چه چیزهایی جز این رویکرد نمی باشند و بیماران چه نکاتی را در نظام رایج درمان نمی پسندند؟ احساس تنها بودن، عدم دریافت احترام و توضیحات کافی، سردرگمی، احساس ناتوانی و دیده نشدن، عدم دریافت همدلی (امپاتی) از سوی پرسنل و عدم توجه به نیازهایشان از جمله مواردی است که بارها از زبان بیماران شنیده شده است.

مهمترین خواسته بسیاری از بیماران این است که با آنها مانند یک شخص و یک انسان که برای دریافت کمک به پزشک مراجعه کرده برخورد شود نه مثل یک نمودار یا مبحث علمی و یا مجموعه‌ای از علایم بیماری. درواقع ریشه تمام این نارضایتی‌ها و خشم جاری در جامعه به دلیل یک سیستم مدیریتی درمان غیرپاسخگو، و عدم گفتگوی کافی بین پزشک و بیمار است. در نظام سلامت ما جایگاه بیمار برای تکمیل چرخه سلامت و درمان به درستی تعریف نشده است و اگر هم شده باشد به آن بهایی داده نمی‌شود. این وضعیت به این دلیل است که تعاریف و نگرش های متعددی در توصیف نوع جایگاه بیمار وجود دارد.

گروهی بیمار را به عنوان مشتری دریافت خدمات درمانی می‌دانند که در اینصورت پزشک تنها در نقش یک فروشنده و ارائه‌دهنده خدمات است و این مشتری (بیمار) است که همیشه حق با اوست. نگرش دیگری می‌گوید پزشک به‌دلیل تخصص و دانشی که دارد تنها فرد دارای صلاحیت و مسوول برای تصمیم‌گیریهای درمانی است و صلاح بیمار را بیشتر از خود بیمار می‌داند، و بیمار یک فرد ناآگاه است که باید بدون چون و چرا تصمیم و توصیه پزشک را بپذیرد.

در تمام این نگرش ها ذات و ماهیت خدمات درمانی به دست فراموش سپرده شده است. مراجعه به پزشک به عنوان ارائه‌دهنده خدمات درمانی، نه شبیه به رستوران سلف سرویس است که بیمار هرچه دلش خواست بردارد و نه شبیه به پادگان نظامی است که هرچه پزشک گفت بیمار بدون سوال بپذیرد و انجام دهد. 

بین دو سر این طیف نقطه‌ایست که خدمات درمانی قرار دارد. خدماتی که باید بر اساس ارتباط، اعتماد، همکاری دو طرفه، و تبادل نظرات و احترام متقابل شکل گیرد. احترام متقابل بخش مهم و کلیدی شکل‌گیری این رابطه است که اغلب افراد جامعه این روزها آن را فراموش کرده‌اند و درواقع مردم و جامعه پزشکی هر دو وارد یک بازی باخت‌باخت علیه هم شده‌اند.

از نکات کلیدی در خدمات درمانی بیمار-محور که مدیریت مطب، کلینیک باید به آن توجه کند، آموزش و دسترسی آزاد بیمار به اطلاعات پزشکی است.رویکرد بیمار-محور پیشنهاد می‌کند که از پرونده‌های پزشکی به عنوان ابزاری برای گفتگو، آموزش و درگیر کردن بیشتر بیمار در روند درمان استفاده شود.

عامل مهم دیگری که برای موفقیت مدل درمانی بیمار-محور نحوه رفتار و باورهای مدیریت مطب، کلینیک و پرسنل درمانی با بیماران است. تنها درصورتی این سیستم موفق خواهد شد که ارزش‌ها و اخلاق حرفه‌ا‌ی پزشکان و تیم درمانگر واقعا منطبق با آموزشهای این رویکرد نوین خدمات درمانی باشد. از این منظر میتوان به اهمیت بازبینی اساسی در نظام گزینش، آموزش و نظارت بر فعالیت رشته های پزشکی و پیراپزشکی اشاره کرد.

 یکی از مشکلات این است که با توجه به تاکید خدمات بیمار-محور بر تمرکز بر نیازها و خواسته های بیمار، خیلی مواقع توقعات بیمار با آنچه پزشک تشخیص میدهد و یا حتی با آنچه که طبق دستورالعمل‌ها و آموزش‌های پزشکی است مغایرت دارد. درواقع خدمات بیمار-محور تاکید می‌کند که باید پزشک و بیمار بعد از تبادل نظر و گفتگوی مشترک، بر سر یک راه حل درمانی علمی واستاندارد به توافق برسند. راه حلی که هم بر اساس اصول و مسولیت‌های پزشکی باشد و هم حق انتخاب و اختیار بیمار درنظر گرفته شود. 

رویکرد بیمار-محور به این معنی نیست که پزشک اختیار کامل تصمیم‌گیری را به بیمار واگذار کند، همانطور که نباید اختیار کامل تصمیم‌گیری در دست پزشک باشد.

یکی از چالش‌های اصلی پیش روی پزشکان کمبود زمان لازم برای پذیرش، معاینه و گفتگوی کافی با تعداد زیاد بیماران است. اغلب پزشکان سوال می‌کنند که با وجود صف انبوه مراجعین به مراکز درمانی و مطب‌های شخصی، چگونه می‌توان وقتی برای آموزش و بالابردن کیفیت درمان و رضایت بیمار فراهم کرد؟

متاسفانه پاسخ به این سوال از دست پزشکان خارج است و بر‌می‌گردد به نظام مدیریتی و سیستم درمانی کشور. 

 از راه‌حل‌های مطرح شده می‌توان به اجرای درست سیستم ارجاع بیمار توسط مدیریت مطب، کلینیک به متخصص، تفکیک صحیح بیماران در پذیرش اورژانس‌ها و مراکز درمانی، و آموزش و تغییر رفتار و نگرش بیماران و پرسنل نسبت به امر درمان اشاره کرد.

 واضح است که تغییر یک سیستم و فرهنگ درمانی، که دیرزمانی است به طور فراگیر جا افتاده، کار ساده‌ای نیست.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

استراتژی های کلیدی ایجاد مزیت رقابتی در خدمات دندانپزشکی

نقش آموزش کارمندان در بازاریابی خدمات درمانی

اثر استراتژی نقشه سفر بیمار بر وفاداری بیمار

مراقبت و درمان دلسوزانه بیماران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

عوامل موثر در گردشگری سلامت

گردشگری سلامت پدیده ای بین المللی است که در آن افراد مسافت های طولانی را سفر می کنند تا به خدمات سلامتی دست پیدا کنند که به دلیل هزینه بالا، فهرست انتظار یا کمبود ظرفیت خدمات در کشور مبدا قابل دسترسی نیست.

در سال های اخیر گردشگری سلامت رشد سریعی داشته است . بر اساس اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، تعداد توریسم درمانی در سال بالغ بر ۵۰ میلیون نفر برآورد می شود

در این میان بازارهای نوظهور به واسطه برخوداری از مزیت قیمتی از موقعیت رقابتی مناسب برخودار هستند و مسافران توریسم درمانی از کشورهای توسعه یافته به کشورهایی مانند هند ، تایلند و سنگاپور با هدف صرفه جویی در هزینه های درمان قابل توجه است.

امروزه گردشگری  سلامت پدیده ای جهانی شده که بیمارستانهای چند ملیتی، قیمتهای رقابتی در سطح دنیا، کیفیت بین المللی استاندارد های جهانی و نزدیک شدن سطح تکنولوژیهای تخصصی کشورها از جمله مصادیق جهانی شدن سلامت می باشند و در این بین گردشگری  سلامت شامل توانمندی و امکانات مراکز درمانی در حوزه گردشگری سلامت(بیمارستانها، کلینکها، مراکز تشخیصی، مطبها، گیاهان دارویی- درمانی، چشمههای آبگرم و غیره)، توانمندی و امکانات مراکز خدماتی در حوزه گردشگری سلامت (حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی، آژانسها، هتلها، تورگردانها، موسسات مالی، بیمه ها، بانکها و غیره) و موانع و مشکلات موجود  در این زمینه می باشد.

در شرایط امروزی بهداشت و درمان به یک بازار جهانی تبدیل شده به طوری که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در  جذب بیمار خارجی با یکدیگر رقابت می کنند برای مثال درآمد این صنعت برای اقتصاد هند تا سال ۲۰۱۹ با ارزش ۳/۲ میلیارد پیش بینی شده است .  گردشگری سلامت  دلالت بر جذب بیمار خارجی و مسافرت افراد به خارج از کشور)مبداء( برای درمان به موقع و دسترسی ارزان به امکانات و خدمات بهداشتی و پزشکی دارد ). بنابراین جهانی شدن بهداشت و درمان شکل جدیدی از گردشگری است که عمدتاً به عنوان گردشگری سلامت شناخته میشود. همراه با توسعه گردشگری سلامت، گردشگری پزشکی نیز همگام با آن بعنوان یکی از بخشهای سریع درآمده و بسیاری از کشورها هم اکنون در حال ایجاد طرحهای کاربردی و قانونی خدمات رسانی در این زمینه هستند.

فاکتورهای گردشگران سلامت به منظور استفاده از خدمات پزشکی :

کاهش هزینه های حمل و نقل، درآمدهای بالاتر، انتقال فناوری و دانش و کاهش هزینه ها در اثر رقابت کشورهای رقیب ، همگی از فاکتورهای اساسی هستند که باعث مسافرت گردشگران درمانی به کشورهای دور به منظور استفاده از خدمات پزشکی این کشورها و  جذب بیمار  خارجی می شود .

عوامل موثر بر توسعه گردشگری سلامت

قیمت : بیماران بنابه دلایل مختلف به خارج از کشور مسافرت می کنند. یکی از دلایل آنها اختلاف در قیمت ها است. هزینۀ مراقبت درمانی در کلینیک های خارجی بسیار معدودی، گرانتر از کلینیک های کلانشهرها است . هزینۀ زیاد درمان در کشورهای پرهزینۀ جهان به ایجاد بازارهای مراقبت درمانی در کشورهایی که قیمت های رقابتی و ارزانی پیشنهاد می کنند، کمک می کند مسافرت به کشور میزبان در فصل های کم سفر به کاهش هزینه های فرد کمک می کند. برخی بیمارستانها با هتل های منطقه هماهنگی هایی جهت اسکان بیمارانشان انجام می دهند. سایر بیمارستانها مکان های خاصی برای اسکان بیماران و همراهانشان تدارک دیده اند.  

کیفیت : عامل دوم گردشگری سلامت لذت بردن از استاندار کامل خدمات است . برخی مراکز پزشکی در کشورهای مقصد بهترین مراکز دنیا می باشند البته نمی توان گفت که همه آنها در بالاترین سطح ممکن هستند .

گسترش سریع گردشگری سلامت :

گسترش سریع گردشگری سلامت با افزایش کیفیت درمان در کشورهای خارجی میزبان ممکن شده است . در غیر این صورت نگرانی های اخلاقی وجود دارد که پزشکان و پرستاران ممکن است به سختی بتوانند آنها را با تعهدات حرفه ای خود هماهنگ کنند .

تفاوت : عامل سوم گردشگری سلامت که باعث مسافرت بیماران به خارج کشور می شود موضوع تفاوت است . بعضی از بیماران به خاطر قیمت ارزانتر یا زمان انتظار کوتاهتر به خارج مسافرت می کنند . برخی به این دلیل که گزینۀ خارجی به معنای استاندارد بهتر مراقبت است آن را انتخاب می کنند. بیمارانی که از کشورهای ثروتمند هستند بیشتر به هزینه ها نگاه میکنند و بیمارانی که از مناطق رو به توسعه میآیند بیشتر به کیفیت مینگرند. البته دلیل سومی نیز وجود دارد بیماران به این دلیل به خارج میروند که راه حل خارجی هیچ شباهتی با آنچه در داخل تجربه می کنند ندارد .

جهانی شدن نظام های درمانی: درهای گردشگری سلامت به طور روز افزون بر روی رقابت و تجارت آزاد گشوده می شود. از این رو توریسم ها هر روز با گزینه های بیشتری برای خرید خدمات با قیمت و کیفیت بهتر روبه رو می شوند. جهانی شدن بازار گردشگری سلامت مجموعه ای از مشکلات پیچیده را در قانون گذاری یا تضعیف نظام سلامت در بعضی کشورها به دنبال می آورد.

سبک زندگی: ادامه تقاضا برای سبک های زندگی راحت تر، سبب افزایش تقاضا برای گردشگری سلامت خوهد شد.

مراکز یا قطب های پزشکی: جهانی شدن بازار گردشگری سلامت موجب ظهور پدیده ای به نام مرکز یا قطب شده است که طیف وسیعی از درمان ها را با پشتوانه گسترده ای از خدمات حرفه ای پزشکی و نیروی انسانی، تسهیلات تحقیق و توسعه و صنایع دارویی را پوشش می دهد. 

به طور کلی گردشگری سلامت یکی از رو به رشد ترین صنعت در دنیاست که بزرگترین فعالیت اقتصادی جهان محسوب می شود و به عنوان یک عامل اقتصادی عمده برای کشورهای با درآمد پایین سازگار یکی یافته است. با این وجود این صنعت میتواند سرمایه های مورد نیاز خارجی را به اقتصاد کشور وارد و پیامدهای مثبت زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی را برای کشور میزبان در پی داشته باشد و این  پیامدها منجر به دستیابی پایدار و اخیرا صنعت حامی کشورهای فقیر میباشد که هدف آن ایجاد منافع خالص برای  جمعیت های فقیر کشور میزبان میباشد.

راههای توسعه گردشگری سلامت عبارت است از :

توسعه زیر ساخت های بهداشت و درمان در سطوح مختلف منطقه ای با هدف پیشگیری از بیماری و افزایش بهبود سلامتی شهروندان و روستاییان

توجه ویژه به گروههای هدف جامعه و استفاده از متخصصان در بیمارستانهای دولتی به منظور کاهش تبعیض در درمان گروههای هدف

شناسائی جاذبه های طبیعی نظیر استفاده از آبهای گرم و معدنی، لجن درمانی، آفتاب درمانی و غیره به منظور توسعه گردشگری سلامت داخلی

استفاده از تشابهات فرهنگی منطقه و جذب گردشگران خارجی و کسب درآمدهای ارزی و هزینه کردن آن در توسعه زیرساختهای بهداشت و درمان

افزایش سهم رسانه بویژه رسانه ملی در ارتقای آموزش و مهارت شهروندان به منظور مراقبت از سلامت

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:

بررسی آمیخته بازاریابی در بازاریابی پزشکی

جذب بیمار از نسل هزاره سوم

برندینگ دیجیتال در حوزه جذب بیمار خارجی

گردشگری سلامت

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

بررسی آمیخته بازاریابی در بازاریابی پزشکی

صنعت پزشکی صنعتی بسیار گسترده است و زمینه‌های متنوع و مختلفی را پوشش می‌دهد. این صنعت دارای بخش‌های متنوع و عناصر گوناگونی است. وقتی صحبت از صنایع پزشکی و بازاریابی پزشکی می‌شود فقط منظور پزشکان و بیمارستان‌ها نیستند. بلکه طیف وسیعی از مشاغل و افراد در این حوزه دخیل هستند و در پیشبرد برندینگ و اهداف بازاریابی پزشکی و جذب بیمار نقش ایفا می‌کنند. برای مثال، بیمه خدمات درمانی، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای پزشکی، بخش تولید و فروش دارو و…، همگی بخشی از صنعت پزشکی و درمان هستند.

آمیخته بازاریابی چیست؟

و اما آمیخته بازاریابی... منظور از  آمیخته یا ترکیب این است که بین این اجزا می‌بایست یک نگرش ترکیب سیستمی و هماهنگ برقرار شود تا بتواند بر مشتری تاثیر گذارد.  آمیخته بازاریابی مجموعه‌ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی است که شرکت با در هم آمیختن آنها سعی در پاسخگویی به بازار هدف می نماید. به عبارت دیگر آمیخته بازاریابی دربرگیرنده همه فعالیتهایی است که شرکت می تواند با انجام آنها بر میزان تقاضای محصولاتش اثر گذارد.

آمیخته بازاریابی در صنعت پزشکی

 آمیخته بازاریابی عناصر مختلفی دارد: محصول (Product)، قیمت (Price)، تبلیغات (Promotion)، مکان توزیع (Place)، بسته‌بندی (Packaging) و… . قدیم‌ترها این آمیخته بازاریابی فقط شامل چهار گزینه بود اما این روزها عناصر دیگری مانند شواهد فیزیکی و… هم به آنها اضافه شده است. همه اینها نشان از آن دارد که برای طراحی و پیاده‌سازی یک کمپین بازاریابی و تبلیغات باید به موارد متعددی دقت کرد. در بازاریابی پزشکی برای جذب بیمار هم باید آمیخته بازاریابی را رعایت کرد. هر یک از عناصر این آمیخته می‌تواند برند را در صنایع پزشکی از این رو به آن رو کند.

اولینP: محصول در بازاریابی پزشکی

مهم‌ترین عنصر آمیخته بازاریابی محصول یا خدمتی است که به واسطه آن، در بازار شرکت می‌کنید و قصد ارزش‌آفرینی و دریافت ارزش دارید. منظور از محصول، کالا یا خدماتی است که به مشتری عرضه می‌کنیم. و محصول لزوماً یک چیز قابل لمس و فیزیکی نیست. 

در صنعت پزشکی جهت ارزش‌آفرینی با محصول نیاز به نگاهی دقیق به اهداف و فعالیت‌های مطب یا کلینیک خود دارید. باید از دید بیمار و مراجعین به خدمتی که قصد ارائه آن را دارید به کار خود نگاه کرده و ببینید که چه ادراک و احساسی از مواجهه با این خدمات به شما دست خواهد داد. البته چالش های متعددی در این میان وجود دارد.

 در این فرایند باید علاوه بر شناسایی دقیق ضعف‌ها و نقاط قوت خدمات، موقعیت رقبا و فرصت‌ها و تهدیدهایی که اکوسیستم و بازار فعالیت تحمیل می‌کند به خوبی بررسی شود.

    دومینP: قیمت گذاری خدمات در بازاریابی پزشکی

    قیمت همان پول و ارزشی است که در قبال ارائه خدمت و محصول دریافت می‌شود. قیمت باید طوری طراحی شود که سود و درآمد تولید کند.

    قیمت‌گذاری در دنیای بازاریابی بسیار کار دشواری است. قیمت‌گذاری روی خدمات یکی از چالش‌هایی است که کسب‌وکارها همیشه با آن سروکار داشته‌اند، و کارشناسان مختلف بازاریابی روش‌های مختلفی را برای آن پیشنهاد کرده‌اند. وظیفۀ ما این است که ضمن توجه به شرایط بازار، قیمت رقبا، ارزش محصول و هزینۀ تولید تا عرضۀ کالا، بهترین روش را برای قیمت‌گذاری روی خدماتمان انتخاب کنیم.

    قیمت‌گذاری در دنیای پزشکی، مسیر سرراستی ندارد. گاهی‌اوقات، خدمات و محصولات در بازاری انحصاری تولید و منتشر می‌شوند، گاهی‌اوقات، رقابت زیادی برای جذب بیمار وجود دارد و… . در هر حال، قیمت‌گذاری مقوله‌ای بسیار حساس است.

    سومینP: ترویج

    هدف از ترویج، افزایش آگاهی، جذب بیمار، افزایش فروش خدمات درمانی و ایجاد یک نشان تجاری (برند) معتبر است.

    یک مرحلۀ حیاتی! در این مرحله شما باید دربارۀ خدمات یا محصولاتتان صحبت و آن را تبلیغ کنید!

    ترویج شامل همه‌ی ارتباطات بازاریابی از جمله تبلیغات  و فعالیت‌های تشویقی برای افزایش است. فعالیت‌های ترویجی وابستگی زیادی به محصول و قیمت‌گذاری دارند. بودجه‌ی تبلیغات و بازاریابی و موقعیت خدمات  از نکاتی است که باید در نظر گرفته شود. اگر خدمات در بازار کاملاً جدید باشد نیاز به ایجاد آگاهی درباره‌‌ی برند یا خدمات درمانی است، در حالی‌ که اگر خدمات نو نباشد باید روی فعالیت‌های تبلیغی یادآوری برند تمرکز کنید.

    چهارمینP: توزیع در بازاریابی پزشکی

    توزیع در آمیخته بازاریابی به معنای شکل و شیوه ارائه محصول و خدمت به مشتریان است. مثلا اینکه چطور خدمات و محصولات پزشکی را و در چه زمانی به مشتریان و بیماران ارائه کنید از مصادیق توزیع در بازاریابی پزشکی است. توزیع هم می‌تواند در جای گرفتن برندتان در ذهن و نظر مشتریان و بیماران مختلف نقش داشته باشد. باید بدانید که هر محصول و خدمتی چطور معرفی شود تا مشتریان و مخاطبان را به سمت تصمیم‌گیری برای انتخاب شما سوق بدهد.

    پنجمینP: نیروی انسانی

    یکی از عناصر اصلی و تأثیرگذار در ارائه‌ی خدمات پزشکی کارکنان  هستند. استخدام افراد و آموزش دادن آن‌ها در جهت یادگیری نحوه‌ی ارائه‌ی خدمت به بیماران به منظور کسب مزیت رقابتی و موفقیت در بازار خدمات بسیار اهمیت دارد. زیرا در خرید خدمت، بیماران ارزیابی از کیفیت و خدمت را بر اساس فردی که آن را ارائه می‌دهد و چگونگی تعامل او انجام می‌دهند. بنابراین افراد در ارائه‌ی خدمت باید مهارت فردی مناسب و دانش خدمت را در اختیار داشته باشند.

    ششمین P: فرایند 

    به سیستمی اشاره دارد که به سازمان کمک می‌کند تا خدمت سریعی به بیماران رائه دهد. فرض کنید که در کلینیک به محض درخواست نوبت توسط بیمار پذیرش وی صورت بگیرد. چه فرآیندی ارائه‌ی خدمت را با این کیفیت میسر ساخته است؟

    هفتمین P: شواهد فیزیکی در بازاریابی پزشکی

    شواهد فیزیکی یا همان (physical evidence)، محیط و فضایی است که در آن خدمات پزشکی‌تان را ارائه می‌دهید. در واقع، منظور همان اشیا و وسایلی هستند که در مطب پزشک یا بیمارستان و… وجود دارند. مثلا صندلی‌هایی که در اتاق انتظار مطب یک پزشک چیده شده‌اند، بخشی از شواهد فیزیکی را تشکیل می‌دهند. تجهیزات و ساختار فیزیکی یک مطب یا بیمارستان یا مجموعه‌ای پزشکی هم در دسته شواهد فیزیکی قرار می‌گیرند و هر چقدر بهینه‌تر و صحیح‌تر طراحی شده باشند، بازاریابان پزشکی را به سوی گامی پیش‌تر هدایت خواهند کرد.

    از جمله عناصر و بخش‌هایی از یک محیط پزشکی که به عنوان شواهد فیزیکی شناخته می‌شود باید به موارد زیر اشاره کرد:

    • پیشخوان پذیرش بیمارستان؛
    • اتاق انتظار و اسباب و وسایل موجود در آن؛
    • اتاق بستری؛
    • اتاق پزشک و تجهیزات آن؛
    • لباس پرسنل و پزشکان؛
    • و… 

    لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

    سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

    مقالات مرتبط:

    جذب بیمار از نسل هزاره سوم

    برندینگ دیجیتال در حوزه جذب بیمار خارجی

    گردشگری سلامت

    بهره گیری از بازاریابی دهان به دهان در حوزه خدمات درمانی

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    دکتر لینک