مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

کاربردی‌ترین روش‌های جذب درمانجو ویژه مراکز روانشناسی

امروزه مراکز مشاوره و روانشناسی، از راهکارهای مختلفی برای جذب درمانجو استفاده می‌کنند. امروزه توسعه کسب و کار مراکز روانشناسی به واسطه ابزارها و روش‌های متفاوتی برای جلب اعتماد مراجعین، جذب درمانجویان و ترغیب آن‌ها برای مراجعه مجدد میسر شده است.

امروزه مراکز مشاوره و روانشناسی رقابت جدی بر سر جذب درمانجو دارند، به همین دلیل شما با حجم انبوهی از تبلیغات را به صورت آنلاین و آقلاین در شکل‌های مختلف مشاهده می‌کنید.

برای جذب درمانجو روش‌های مختلفی را می‌توانید مورد استفاده قرار دهیم. اما یکی از بهترین روش‌ها طراحی سایت پزشکی اختصاصی است که با استفاده از آن می‌توانیم به کمک آن به بهترین شکل نیاز خود را در زمینه جذب درمانجو مرتفع نمائیم.

همچنین تبلیغات کیلیکی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز از دیگر روش‌های موثر در جذب درمانجو محسوب می‌شوند. در این مقاله با روش‌های کاربردی متعددی در جذب درمانجو آشنا می‌شویم.

همچنین این مطلب را هم بخوانید:  14تکنیک‌ جذب و حفظ درمانجو در مراکز روانشناسی

بهترین روش‌های جذب درمانجو

بازاریابی مراکز مشاوره و روانشناسی را به شکل‌های گوناگونی می‌توانیم انجام دهیم. روش‌های تبلیغاتی متعددی برای رسیدن به اهداف موردنظر به کار گرفته می‌شوند.

مدیران مراکز مشاوره و روانشناسی می‌توانند از اصول بازاریابی برای ارائه خدمات خود و جلب رضایت درمانجویان بهره ببرند. بازاریابی همانطور که می‌تواند به خوبی موجب ارتقاء کسب و کارهای با زمینه تجاری شود، در جوزه درمانی به ویژه حوزه مشاوره و درمان نیز کاربرد و تاثیر خود را نشان دهد.

اساس بازاریابی و استفاده از راهکارهای مختلف برای تبلیغات درمانی و سلامت به عنوان بهترین روش‌های جذب درمانجو شناخته می‌شوند.

از درمانجویان قدیمی غافل نشوید.

یک گام موثر برای جذب درمانجوی جدید، برقراری ارتباط با درمانجویانی است که از قبل به مرکز مشاوره و روانشناسی شما مراجعه می‌کنند و وفاداری خود را به شما اثبات کرده‌اند.

چرا که این دسته از درمانجویان بواسطه وفاداریشان، دیگران را هم ترغیب می‌کنند برای دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی به مرکز شما مراجعه کنند. به همین علت سعی کنید با روش‌های گوناگون آن‌ها را همواره به مراجعه و استفاده از خدمات مرکز خودتان ترغیب کنید.

بهره‌گیری از این روش و تمرکز بر درمانجویان قدیمی و البته وفادار به عنوان مهم‌ترین گام در بازاریابی درمان شناخته می‌شود.

جذب درمانجو با استخدام تیم پذیرش کاربلد

اولین نقطه ارتباط مراجعین با مرکز شما در دنیای واقعی، تیم پذیرش و پرسنل مرکز شما است. زمانی که شما از افراد متخصص، کاربلد و متعهد در تیم پذیرش مرکز خود بهره می‌برید، یکی از مهم‌ترین موارد برای جذب درمانجو را در اختیار دارید.

اهیمت موضوع همانطور که گفتیم این است که اولین نقطه ارتباط مراجعین با یک مراکز مشاوره و روانشناسی، تیم پذیرش شما است. چرا که درمانجو از طریق تماس تلفنی یا مراجعه حضوری، اولین ارتباط فیزیکی را با مرکز مشاوره و روانشناسی شما برقرار می‌کند و پرسنل و تیم پذیرش ما هستند که در این اشکال از ارتباط با درمانجو مواجه می‌گردند.

یک برخورد اشتباه و ناپسند تیم پذیرش با درمانجو کافی است تا درمانجو نسبت به حضور در مرکز روانشناسی شما یا بازگشت مجدد به آن مرکز مردد شود. سعی کنید برای توسعه کسب و کار خود نسبت به استخدام و آموزش پرسنل مرکز روانشناسی، دقت بالایی داشته باشید.

این مطلب را بخوانید: فرمول 5 مرحله‌ای استخدام پرسنل کلینیک

یک وب سایت کاربر پسند طراحی کنید.

همانطور که در دنیای واقعی پرسنل مرکز شما اولین نقطه ارتباط درمانجو با مرکز مشاوره و روانشناسی هستند، در دنیای مجازی وب‌سایت و صفحات مروبط در شبکه‌های اجتماعی هم اولین نقطه ارتباط درمانجو با شما هستند.

طراحی یک وب‌سایت کاربر پسند با محتوای مفید و موثر می‌تواند به افزایش اعتبار و رونق کسب و کار شما کمک کند و درمانحویان جدیدی را برای مراجعه به مرکز شما هدایت نماید.

تبلیغات مرکز مشاوره را هدفمند کنید.

تبلیعات محیطی، تابلوهای تبلیغاتی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات در شبکه­‌های اجتماعی موثر و ارائه تبلیغات در بسترهای مختلف باید به صورت هدفمند و یکپارچه انجام شود.

سعی کنید نیازهای اساسی درمانجویان خود را شناسایی کنید. بر اساس این نیازها محتوای تبلیغاتی خود را درست کرده و در زمان و کانال‌های مناسب آنها را منتشر کنید.

ایجاد رضایتمندی در درمانجویان ناراضی

بدون شک بخشی از مراجعین مرکز شما، هنگام مراجعه بدون تردید با مشکلات و مسائلی در فرآیند پذیرش، مدت زمان انتظار، فرآیند درمان دچار نارضایتی و احساس ناخوشایند می‌شوند، به همین دلیل ابتدا باید تکریم مراجعه کننده ناراضی را به شیوه‌های ممکن انجام دهید.

آمار نشان می‌داد در گذشته یک مراجعه کننده ناراضی، می‌توانست بر 6 نفر تاثیر گذاشته و آن‌ها را از مراجعه بازدارد، اما امروزه یک مراجعه کننده ناراضی، بواسطه شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تعداد قابل توجهی از افراد را از مراجعه به یک مرکز درمانی یا مرکز مشاوره بازدارد.

ارتباط با درمانجویان از طریق سامانه

راه‌اندازی سامانه‌ای برای یادآوری نوبت یکی از راهکارهایی است که موجب رضایت افراد می‌شود. امروزه نرم‌افزارهای مختلف مدیریت ارتباط با بیماران مانند نرم‌افزار مدیریت مراکز روانشناسی دکترلینک  وجود دارد که به راحتی می‌توانید از آن برای یادآوری زمان مراجعه به درمانجویان بهره ببرید.

اطلاعات کامل به درمانجویان ارائه دهید.

مواردی هستند که مراجعه کننده با دانستن آن­ها احساس می‌کند برای شما مهم هستند. چند مورد از این اطلاعات عبارتند از:

  • شفاف سازی از فرآیند درمان
  • ارائه اطلاعات کافی به بیمار در مورد مدت زمان درمان
  • روند پذیرش درمانجو
  • مدت زمان انتظار در مرکز روانشناسی

سایر موارد برای جذب درمانجو

اخلاق درمانگر و پرسنل فعال در مرکز روانشناسی، به عنوان یکی از اساسی­‌ترین اصول برای جذب درمانجو محسوب می­‌شود.

علاوه بر این، فضای داخلی مرکز روانشناسی را به گونه‌ای طراحی کنید که حسی خوشایند به مراجعه کننده القا کند.

پیشنهاد می‌شود این مطلب را بخوانید: ایده‌های دکوراسیون مناسب کلینیک روانشناسی برای جذب درمانجو

 

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در خصوص جذب درمانجو در مراکز مشاوره و روانشناسی خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

 

شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب مراجع نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای مشاوره رایگان سیستم مدیریت هوشمند مراکز روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

ایده‌های دکوراسیون مناسب کلینیک روانشناسی برای جذب درمانجو

مقدمه

اگر دکوراسیون مطب روانشناسی درست چیدمان شده باشد، باعث می‌شود مراجع احساس امنیت بیشتری کند و حس غربت و ناآشنایی نداشته باشد. این مسئله باعث افزایش صمیمت بین درمانجو و روان درمانگر می‌شود. درنتیجه اطلاعات بیشتری از خود در اختیار روانشناس قرار می‌دهد و باعث تسریع روند درمان خواهد شد.

اما دکور مطب روانشناسی نامناسب، اثرات بدی روی بیمار به جای می‌گذارد. چیدمان ضعیف سبب می‌شود، درمانجو با محیط احساس بیگانگی کند. در نتیجه رابطه خوبی با روان درمانگر خود برقرار نمی‌کند و در روند درمان همکاری نخواهد کرد. این مسئله درمان بیمار را به تعویق می‌اندازد.

نکات مهم درباره چیدمان و دکوراسیون مراکز مشاوره

باید بدانید تاثیر دکوراسیون مطب روانشناسی روی مراجعه کننده و درمان گر متفاوت است. زیرا آن‌ها درک متفاوتی از فضای مطب دارند. همچنین، نیازهای این افراد نیز با هم تفاوت دارد. بنابراین، بهتر است در هنگام طراحی این مطب‌ها، به حالات روان شناختی هر دوی آن‌ها توجه کنیم. در واقع باید آسایش روانی را هدف طراحی دکوراسیون مطب روانشناسی قرار دهیم. در همین راستا، مطمئن شوید موارد زیر در طراحی دکوراسیون مطب شما رعایت شده اند.

رنگ

ممکن است مشاورانی که در کلینیک‌های بزرگ کار می کنند نتوانند رنگ دیوارها و نوع کاغذ دیواری‌ها را انتخاب کنند. اما اگر شما توانایی این کار را دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در طراحی دکوراسیون مطب روانشناسی خود، حتما از رنگ‌های روشن استفاده کنید. آبی و سبز روشن یکی از پرکاربردترین رنگ‌هایی هستند که به عنوان رنگ دیوار در مراکز مشاوره به کار می‌روند. زیرا این رنگ‌ها آرامش خاصی در محیط ایجاد می‌کنند.

صندلی‌ها

در ارتباط با صندلی‌هایی که در دکوراسیون مطب روانشناسی خود به کار می‌برید نیز نکات حائز اهمیتی وجود دارد. قبل از هرچیزی مطمئن شوید که صندلی روانشناس و مراجعه کننده مناسب و راحت است. زیرا راحتی این صندلی‌ها موجب می‌شود، روانشناس و بیمار احساس صمیمیت بیشتری نسبت به هم داشته باشند. همچنین، لازم است از صندلی‌هایی در مطب استفاده کنید که تکیه گاه مناسبی دارند و قابل تنظیم هستند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، وزن این صندلی‌ها است. هرچه وزن آن‌ها بیشتر باشد بهتر است؛ تا اگر فرد پرخاشگری به مطب شما مراجعه کرد، نتواند آن‌ها را پرتاب کند. از طرف دیگر جایگاه ویژه‌ای برای صندلی در نظر بگیرید. خوب است محلی که انتخاب می‌کنید، به گونه‌ای باشد که به راحتی بتوانید مراجعه کننده را ببینید و او هم در آن مکان احساس امنیت داشته باشد.

عناصر طبیعی در دکوراسیون مطب روانشناسی

تحقیقات نشان می‌دهد حضور عناصر طبیعی در دکوراسیون مطب روانشناسی، با سلامت روان در ارتباط است. به همین علت در مطب خود چند گیاه مختلف نگهداری کنید. همچنین می‌توانید از تابلوها و تصاویر مناظر طبیعی در اتاق انتظار و محل مشاوره بهره ببرید.

اگر این امکان وجود دارد، مکانی را به عنوان مطب خود انتخاب کنید که به حیاط راه داشته باشد. در این صورت، می‌توانید برای گفتگو و مشاوره دادن به مراجعان خود در فضای باز قدم بزنید. این کار باعث می‌شود، شما و مراجعه کننده احساس بهتری داشته باشید.

روشنایی قابل تنظیم

خوب است در دکوراسیون مطب روانشناسی، از لامپ‌ها و لوسترهایی استفاده کنید که میزان روشنایی آن‌ها قابل تنظیم باشد. زیرا هر مراجعه کننده‌ای در نور خاصی آرامش دارد و شما می‌توانید با تنظیم روشنی محیط به مراجعه کننده احساس راحتی بیشتری دهید. حس آسودگی خاطر در بیمار، باعث می شود اطلاعات بیشتری از او به دست آورید.

حریم خصوصی

اطمینان حاصل کنید که صدای شما و بیمارتان در هنگام گفتگو از اتاق مشاوره خارج نمی‌شود. برای این کار، درها را کاملا ببندید تا مراجعه کننده مطمئن شود هیچ صدایی بیرون نمی‌رود. به این ترتیب، با احساس اعتماد و امنیت بیشتری با شما صحبت می‌کند.

پنجره‌ها

طراحان دکوراسیون مطب روانشناسی، توصیه می‌کنند تا جایی که امکان دارد پرده‌های پنجره‌ها را در طول روز کنار بکشید. زیرا این کار باعث می‌شود نور خورشید به فضای اتاق‌های مرکز مشاوره بتابد. بنابراین محیط مطب، روشن، گرم و صمیمی به نظر خواهد رسید. همچنین با این کار مراجعان شما امنیت بیشتری احساس می‌کنند.

عوامل حواس پرتی مثبت

برخی از عوامل هستند که منجر به حواس پرتی مثبت در مراجعه کننده می‌شوند. گاهی طی گفتگو، مسائل ناراحت کننده‌ای بیان می‌شود که حال روحی بیمار را به هم می‌ریزد. این وسایل با تاثیر مثبتی که دارند باعث می‌شوند، ذهن مراجعه کننده از اتفاقات غم انگیز دور شود و اوضاع عاطفی او در لحظه کمی بهبود یابد.

از این عوامل می‌توان به آثار هنری زیبا، آبنماهای کوچکی که روی میز قرار می‌گیرند، اسباب بازی‌ها و… اشاره کرد. شما می‌توانید با استفاده هوشمندانه از این ابزارها در دکوراسیون مطب روانشناسی خود، عواطف مراجعه کننده را به سمتی مثبت هدایت نمایید.

چه چیزهایی نباید دردکوراسیون مطب روانشناسی دیده شوند؟

اطمینان یابید در دکوراسیون مطب روانشناسی، این موارد وجود ندارند:

فضایی زندان مانند

محیطی که شبیه به زندان است، آرامش بیمار را به هم می‌زند چرا که احساس می‌کند حضور در آن مکان مجازات است و نمی‌تواند فرار کند. اتاق‌هایی بدون پنجره با لوازمی سخت و نامناسب می توانند کلینیک شما را به زندانی برای مراجعه کنندگان تبدیل نمایند.

نامرتب بودن

اگر مطب شما نامنظم به نظر برسد، مراجعه کننده دچار تشویش خواهد شد. این مسئله روند درمان را به تعویق می‌ندازد.

محرک‌های بالقوه

آثار هنری که به طور ناخواسته غم، خشونت یا مرگ را به تصویر می‌کشد، ممکن است باعث تقویت احساس آسیب پذیری در بیمار شوند. همچنین، امکان دارد که فردی با مشکلات روانی، هنگام مشاهده این تصاویر، رفتارهای خشونت آمیز از خود نشان دهد.

صندلی‌های ناهمسان

اگر در دکوراسیون مطب روانشناسی، بین صندلی روان درمانگر و مراجعه کننده تفاوت وجود داشته باشد، به گونه‌ای که صندلی روان شناس بهتر، بلندتر و راحت‌تر به نظر بیاید؛ بیمار دچار احساس ناراحتی و حقارت خواهد شد. بنابراین سعی کنید از صندلی‌های یکسان استفاده نمایید.

در آخر لازم است بگوییم که فضاهای اتاق انتظار، دفتر پذیرش و محل نگهداری پرونده‌ها نیز به اندازه اتاق مشاوره مهم هستند؛ زیرا اگر چیدمان مناسبی نداشته باشند، استرس زیادی در مراجعه کنندگان ایجاد می‌کنند. بنابراین لازم است دکوراسیون این مکان‌ها را به گونه‌ای بچینید که اثرات منفی روانی به حداقل برسد. شما می‌توانید با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله، اصلاحاتی اساسی را در دکوراسیون مطب روانشناسی خود ایجاد کنید تا به ظاهری استاندارد دست یابید.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در رابطه با روش‌های طراحی دکوراسیون مطب روانشناسی خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

 

شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب مراجع نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای مشاوره رایگان سیستم مدیریت هوشمند مراکز روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.


 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

گام به گام مدیریت درمان توسط درمانگر

 مقدمه 

روان‌درمانی یا درمان روانشناختی، استفاده از روش‌های روان‌شناختی مبتنی بر تعامل شخصی منظم با فرد بزرگسال، به منظور کمک به وی در تغییر رفتار و غلبه بر مشکلات است. روان‌درمانی برای بهبود سلامت روان فرد، حل یا کاهش رفتارهای دردسرساز، اعتقادات، اجبارها، افکار یا عواطف و بهبود روابط و مهارت‌های اجتماعی به کار می‌رود. امروزه هم‌چنین انواع مختلفی از روان‌درمانی برای کودکان و نوجوانان مانند بازی‌درمانی وجود دارد.

روان‌درمانی تکنیک و مجموعه روش‌هایی برای درمان اختلالات روانی، هیجانی، انواع اختلالات شخصیت، اعتیاد، ناهنجاری‌های رفتاری و سازگاری، با استفاده از روش‌هایی است که به ظاهر با محوریت گفتگو می‌باشد. اما در این فرایند گفت‌وگو، بررسی و ارزیابی تخصصی و بسیار فنی در رابطه با محتوا و فرایند فکر، احساسات، عواطف، گفتار، رفتار و … غیره، مراجع یا درمانجو توسط روان‌شناس به شکلی بسیار دقیق انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: رابطه درمانی بی قید و شرط چه تأثیری در روند درمان دارد؟

روان‌درمانی چیست؟

روان‌درمانی کاربرد آگاهانهٔ روش‌های بالینی و «مواضع میان‌فردی»است که از اصول روان‌شناسی نوین و کهن حاصل شده و هدف آن کمک به درمان‌گیران و درمانجویان است که رفتارها، شناخت‌ها، هیجان‌ها، و دیگر ویژگی‌های فردی خود را، در جهت درمان مطلوب و تعادل روان‌شناختی تغییر دهند.

روان‌درمانی دارای نظریه‌ها و رویکردهای گوناگونی است و روش‌های آن بسیار گسترده و متنوع است. تاکنون بیش از ۵۰۰ روش روان‌درمانی توسط نظریه‌پردازان مختلف ارایه شده‌است. از قدیمی‌ترین روش‌ها مانند هیپنوتیزم درمانی تا تکنیک‌های جدیدتر مانند درمان اکت. در حال حاضر پرکاربردترین روش‌های روان‌درمانی عبارت اند از: درمان‌های شناختی، یکپارچه‌نگر، کل‌نگر، روان‌پویشی و رفتاردرمانی 

برخی از انواع روان‌درمانی شامل رفتاردرمانی شناختی شناسایی باورهای ناکارآمد و رفتارهای ناسازگار و تغییر آن‌ها، روان درمانی تحلیلی ورود به معانی ناهوشیار، فکرها، رفتارها و هیجان‌های درمانجو و تغییر، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد طرحواره درمانی، روان‌درمانی وجودی (اگزیستانسی) روان‌درمانی به صورت انفرادی یا گروه درمانی هم قابل انجام است.

به صورت نمونه برای درمان ترس مرضی، روان‌درمانی به «سبک رفتاری» از چهار شیوهٔ حساسیت زدایی منظم غرقه سازی، سرمشق‌گیری و تنش کاربردی کمک می‌گیرد. در درمان اختلال‌های شخصیت، روان‌درمانی تحلیلی یا روان‌کاوانه کاربرد دارد.

رشته روان‌پزشکی

این رشتهٔ تخصصی به بررسی مسایل رفتاری، هیجانی و پیشگیری و درمان اختلالات روانی آدمی می‌پردازد. ارزیابی روان‌پزشکی معمولاً شامل اخذ شرح حال و معاینه وضعیت روانی است. معاینه فیزیکی، انجام آزمایش و گاه تصویربرداری از مغز از جمله روش‌هایی هستند که برای بررسی و ردکردن علل طبی احتمالی ایجادکننده علایم به کار می‌روند. داروها و روان‌درمانی‌ها اساس درمان‌های انجام‌شده در روانپزشکی هستند.

روان‌پزشک کیست؟

روانپزشک ، پزشکی است که متخصص تشخیص و درمان بیماری‌های روانی یا روان‌درمانی می‌باشد. کار روانپزشک، تشخیص، ارزیابی، درمان و پیشگیری از اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی است. همه روانپزشکان برای سنجش و درمان بیماری های روانی آموزش می بینند.

روانپزشکان و متخصصان بهداشت روانی تنها کسانی هستند که مرجعیت تجویز دارو برای درمان بیماری‌های روانی را دارند. برخی از روانپزشکان متخصص در کمک به گروه سنی ویژه ای می‌باشند، مانند روانپزشک کودکان، که درمان گروه سنی کودکان یا نوجوانان را بر عهده دارند روانپزشک وظیفه «تشخیص» مشکل یا بیماری را برعهده دارد و بر اساس تشخیص، مدیریت درمان را بر عهده می­‌گیرد.

به بیان دیگر، او با در نظر گرفتن جهات مختلف مشکلات فرد مراجع، باید بتواند منشأ جسمانی، روانی، خانوادگی یا اجتماعی مسایل پیش­‌آمده را تشخیص دهد و در صورت وجود یک بیماری، آن را از موارد مشابه تمیز دهد. او ممکن است فرد مراجع را برای انجام آزمایش تشخیصی به آزمایشگاه بفرستد یا از روش­‌های نوار مغزی یا تصویربرداری تشخیصی کمک بگیرد.

پس از تعیین تشخیص، او باید مناسب­‌ترین شیوه یا شیوه­‌های درمان را انتخاب و اعمال کند. این روش­‌ها شامل تجویز دارو، اجرای روان‌درمانی یا مشاوره، و در مواردی به کارگیری دستگاه یا ابزاری برای درمان است.

روانپزشک ممکن است فرد مراجع را برای اجرای آزمون­‌های (تست­‌های) روانشناسی یا اجرای روان‌درمانی به کارشناس ارشد یا دکتر روانشناسی بالینی ارجاع دهد و در مواردی از یاری مددکار اجتماعی یا کاردرمانگر بهره گیرد.

مراحل مدیریت درمان توسط درمانگر

مرحله اول: ارزیابی

وقتی فرد به یک روانشناس مراجعه می‌کند اولین کار روانشناس ارزیابی مشکل وی خواهد بود. فرض کنید مراجعه کننده دارای مشکل افسردگی شدید می‌باشد در جلسه اول و دوم درمانگر تلاش خواهد کرد نوع افسردگی، شدت افسردگی، تاریخچه شکل گیری آن و سابقه خانوادگی این بیماری را بررسی کند.

روانشناسان برای این کار از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. یک روش بسیار عالی برای شناخت بیماری شما استفاده از مصاحبه بالینی است. در این مصاحبه روانشناس به صورت قدم به قدم تمامی جنبه‌های مشکل شما را بررسی می‌کند.

روش دیگری نیز که به عنوان مکمل روش اول استفاده می‌شود استفاده از پرسشنامه‌ها است. پرسشنامه‌های روانشناسی مختلفی برای بیماری‌های مختلف وجود دارد و حتماً شما هم نام برخی از آن‌ها را که برای ارزیابی شخصیت، شغل یا هوش به کار می‌روند را شنیده‌اید

مرحله دوم: انتخاب درمان مناسب

وقتی کار ارزیابی مشکل فرد توسط روانشناس به اتمام رسید، حالا می‌توان یک درمان مناسب برای  فرد انتخاب کرد. در حال حاضر ده‌ها روش روان‌درمانی برای روانشناسان در دسترس است. هر روانشناس با توجه به آموزش‌هایی که دیده است و همچنین ماهیت مشکل درمانجو ، یک درمان را انتخاب می‌کند. برای مثال در درمان افسردگی می‌توان از درمان شناختی رفتاری، درمان بین فردی یا درمان مثبت‌گرا استفاده کرد.

روانشناسان معمولاً برای افسردگی شدید از درمان شناختی رفتاری و برای افسردگی متوسط و خفیف از درمان مثبت‌گرا استفاده می‌کنند. همچنین در مواردی که افسردگی به دلیل مهارت‌های ارتباطی ضعیف یا مشکلات مربوط به ارتباط درمانجو  با اطرافیان باشد درمان بین فردی موثر خواهد بود

مرحله سوم: اجرای درمان

اجرای موفق روان‌درمانی توسط روانشناسان به دو عامل بسیار مهم وابسته است. عامل اول تحصیلات و آموزش‌های روانشناس و کیفیت آن‌ها است. عامل دوم نیز به استفاده از پروتکل روان درمانی و مشاوره مناسب توسط روانشناس مربوط می‌شود.

تحصیلات و آموزش‌ها باعث آشنایی روانشناس با تکنیک‌ها و مهارت‌های روان‌ درمانی می‌شود و پروتکل مداخله نیز باعث ساختار جلسات درمانی می‌شود. برای مثل یک روانشناس که دوره روان‌درمانی مثبت‌گرا را دیده است با تکنیک‌های این شیوه درمانی مانند شمردن نعمت‌ها، هدیه زمان، شکرگذاری، استفاده از توانایی‌ها و کشف توانایی‌ها آشنا می‌گردد. سپس وی می‌تواند با استفاده از یک پروتکل مداخله استاندارد این تکنیک‌ها را در زمان مناسب به کار ببرد.

در واقع هر پروتکل مداخله شامل تعدادی جلسات درمانی است. در این پروتکل قید شده است که در هر جلسه روانشناس باید چه تکنیکی را در چه محدوده زمانی استفاده نماید. استفاده از پروتکل‌های مداخله استاندارد باعث ساختار داشتن جلسات و صرفه جویی در زمان و هزینه درمانجویان می‌شود.

بیشتر بخوانید: چالش‎های اتاق درمان

مرحله چهارم: پیگیری‌های پس از درمان

وقتی که روانشناس موفق شد پس از چندین جلسه روان‌ درمانی و مشاوره، درمانجو خود را درمان کند، حالا باید برنامه‌ای بچیند که از بازگشت مجدد مشکل پیشگیری نماید. برای این منظور معمولاً تکالیفی را به درمانجو می‌دهند که پس از درمان آن‌ها را انجام دهد. همچنین جلساتی را برای ماه‌های بعد برنامه ریزی می‌کنند تا بتوانند از عود مجدد بیماری پیشگیری نمایند.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در شناخت مراحل درمان کمک کرده باشد. لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

 

شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب مراجع نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

 

برای مشاوره رایگان سیستم مدیریت هوشمند مراکز روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.


 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک