مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

ارتباط پزشک-بیمار و نقش آن در رضایتمندی بیماران از فرآیند درمان

درمان بیماری ها وابستگی زیادی به تعامل بین پزشک و بیمار دارد و نتیجه ی همکاری بیمار با پزشک، درمانی سریع و موفق است. این امر هنگامی محقق می شود که پزشک از توانایی برقراری ارتباط با بیمار برخوردار باشد. تخقیقات زیادی نشان داده اند که ناتوانی کادر درمانی به خصوص پزشکان و پرستاران در ایجاد رابطه ی مناسب با بیماران نه تنها هزینه های زیادی ایجاد می کند بلکه موجب می شود که بیماران از فرآیند درمان نیز ناراضی باشند، به دستور العمل های درمان پزشک معالج عمل نکنند، تصمیم به تعویض پزشک داشته باشند و به طور کلی نسبت به درمان و سازمان های بهداشتی و درمانی نگرش منفی پیدا کنند. تحقیقات نشان داده است معایناتی که کمتر از 10 دقیقه طول می کشند از برقراری ارتباط مناسب جلوگیری می کنند و مانع از انجام یک معاینه ی کامل و حاکی از دلسوزی بوده و رضایت مندی بیماران را کاهش می دهند. البته بسیاری از پزشکان نسبت به اصل برقراری ارتباط با بیماران نگرش مثبت دارند، اما فاقد مهارت های ارتباطی مناسب هستند.

بدیهی است که هدف اصلی از مراجعه بیمار به پزشک اعاده یا تأمین سلامت است و طبعا دارای مراحل متعددی است و از آنجا که ارتباط پزشک با بیمار برای رسیدن به هدف مذکور کمک شایانی می کند، باید به کیفیت آن توجه عمیقی داشت زیرا توفیق هر دو در رسیدن به آن هدف، به طور مستقیم و بی واسطه در گرو کیفیت این رابطه است. ظاهرا  این واقعیت مورد قبول است که وجود رابطه ی نیکو بین پزشک و بیمار که باعث ایجاد جو اطمینان میان آن ها می شود حائز اهمیت است که در برخی موارد یا اکثر اوقات حاذق بودن پزشک را تحت تاثیر قرار می دهد.

در سال های اخیر به خواسته های بیماران در امور پزشکی توجه بیشتری شده است، به طوری که می توان گفت چنین دیدگاه هایی موجب تحول و انقلاب در روابط پزشک با بیمار شده و پزشکی را در آستانه ی حاکمیت یا محور بودن بیمار در امور درمانی قرار داده است. این تحول در بسیاری از امور پزشکی از جمله پیشگیری، مراقبت، درمان، آموزش، تحقیقات و ارزیابی کیفیت سیستم خدمات بهداشتی و درمانی قابل مشاهده است. در حقیقت محور شدن بیماران در مراقبت های پزشکی موجب شده است تا خواسته ها، نیازها و تمایلات بیماران نیز بها داده شود.

ارتباط پزشک-بیمار

برقراری ارتباط یک توانمندی انسانی است که با آموزش و یادگیری، قابل توسعه به صورت مهارت ارتباطی است. این مهارت ها جزء جدایی ناپذیر فعالیت های بالینی پزشکان هستند. پژوهش ها نشان داده اند که 60 تا 80 درصد از موارد تشخیص بیماری ها و نیز تصمیم گیری های درمانی بر مبنای اطلاعات بدست آمده از مصاحبه پزشک صورت می گیرد. مصاحبه ای که در آن ارتباطات انسانی نقش اساسی دارد موضوع مهارت های ارتباطی در آموزش پزشکی در دنیا جایگاه مهم و روبه رشدی دارد. مفید بودن آموزش مهارت های ارتباطی در برخی جوامع موجب شده است که بسیاری بر آموزش مهارت های ارتباطی به کادر پزشکی  پافشاری کنند. 

از چهار پیامد ارتباط صحیح پزشک-بیمار یعنی افزایش رضایت بیمار، تجربه ی کلینیکی خوشایندتر، افزایش دقت تشخیص و افزایش پیروی از درمان؛ رضایت بیمار، مهمترین پیامد این ارتباط بوده است.

ارتباطات بین فردی و رضایت مندی بیماران از فرآیند درمان

همانگونه که ذکر شد یکی از مهمترین نتایج برقراری ارتباط مناسب بین پزشک و بیمار رضایت مندی بیماران از فرآیند درمان است. رضایت مندی برداشت ذهنی بیماران از کمیت و کیفیت خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی است و این شناخت در جریان فرآیند درمان و فعل و انفعالات و روابط متقابل بین بیماران و کادر پزشکی به ویژه پزشکان به دست می آید.

پژوهش های زیادی نشان داده است که نوع ارتباط پزشک با بیمار در ایجاد این رضایت مندی نقش مهمی دارد. مدیریت مطب باید توجه نماید رضایتمندی بیمار از فرآیند درمان را تحت تاثیر دو دسته از عوامل قرار دارد: عوامل مربوط به پزشک و عوامل غیر پزشک.

از عوامل مربوط به پزشک می توان قابلیت وی در توجه به نگرانی ها و انتظارات بیمار، فن ارتباط بین فردی وی، خصوصیات انسانی او و توانایی او از نظر بیمار را نام برد؛

نظافت مطب، زمان بندی ملاقات ها و رفتار دوستانه ی کارکنان غیر پزشکی نیز جز عوامل غیر پزشکی است.

پژوهش ها مشخص کرد که عنصر برقراری رابطه مطلوب با بیماران در بین سه گزینه اول رتبه بندی یک پزشک خوب قرار داشته، پیامد این رابطه افزایش همکاری بیمار با پزشک و عدم تغییر پزشک معالج است.

دلیل اهمیت رضایت مندی بیماران از فرآیند درمان

رضایت مندی از فرآیند درمان، موجب می شود بیماران به انجام صحیح و به موقع دستورالعمل های درمانی ترغیب شوند که این امر موجب تسریع درمان و دستیابی به هدف اصلی درمان ها، یعنی بهبود بیماری می شود. از طرف دیگر با ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده توسط مدیریت مطب به بیماران، ذهنیت مثبتی نسبت به فرآیند درمان در بیماران ایجاد می شود. علاوه بر این  میزان رضایت مندی بیماران از فرآیند درمان، می تواند شاخصی برای برآورد کیفیت ارائه ی خدمات درمانی نیز محسوب شود.

تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی کادر درمان

امروز در بحث مدیریت مطب تلاش می شود بیمار، محور اصلی فرآیند درمان باشد و تمام خدمات درمانی به خاطر او انجام شود. بنابراین، رضایت بیمار می تواند تا حد زیادی نشان دهنده ی انجام صحیح خدمات باشد؛ رضایتی که صرفا از تکنولوژی بالا به دست نمی آید بلکه رفتار پرسنل و عملکرد آن ها نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است. نیازها، انتظارات، توقعات و تجارب بیمار از دریافت خدمات بهداشتی و درمانی در پدیده رضایت مندی از فرآیند درمان متجلی شده و نمود پیدا می نماید.

جلب رضایت بیمار نشان دهنده ی این است که کادر بهداشت و درمان از اهمیت پاسخگویی به نیازهای زیستی روانی و اجتماعی بیمار آگاه بود و نسبت به آن احساس مسئولیت می کنند. نتیجه رضایت بیمار از فرآیند درمان اعتماد بیمار به سیستم درمانی است. اعتماد به دست آمده بیمار در همکاری با پزشک متجلی می شود و همکاری از طریق پذیرش و اجرای دستورالعمل های پزشک نمودار می شود موجب بهبودی سریع تر بیمار و بازگشت وی به جامعه می شود. بنابراین با توجه به چرخه ی حساس و مهم بیماری_تندرستی، جایگاه پر اهمیت ارتباط بین پزشک و بیمار و تاثیر اقتصادی، روانی و اجتماعی آن مشخص می شود. بنابراین پژوهشگران تاکید بر تدوین و اجرای برنامه ی آموزش مهارت های ارتباطی به کادر بهداشتی درمانی دارند.

این پیشنهاد از آنجا ناشی می شود که مشاهده شده، هر چند پزشکان و کادر درمانی نگرش مساعدی نسبت به برقراری ارتباط مناسب درمانی با بیماران دارند، در تجربه ی پزشکی خود، به طور موثری با بیمارانشان ارتباط برقرار نمی کنند و نیازمند آموزش مداوم این مهارت ها هستند. 

آموزش مهارت های ارتباطی به تربیت پزشکانی کارآمدتر منجر می شود؛ پزشکانی که با استفاده از مهارت بالینی و ایجاد ارتباط و جلب اعتماد، در مدت زمان کوتاه تری به درمان بیماران اقدام کرده، به بازگشت سریع تر آنها به فعالیت های اجتماعی کمک می کنند و بدین وسیله منافع این آموزش علاوه بر درمان بیماران، موجب ارتقاء سلامت جامعه نیز خواهد شد.

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

تاکتیک‌های ارزان بازاریابی مطب و کلینیک

مدیریت مطب و رضایت بیمار

راههای جذب بیمار در شرایط بحرانی

مزایای توانمندسازی پرسنل کلینیک

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تاکتیک‌های ارزان بازاریابی مطب و کلینیک

امروزه برای بازاریابی راههای زیادی از تبلیغات اینترنتی تا چاپ اقلام تبلیغاتی مختلف وجود دارد. بیان ویژگی‌های کلینیک، مطب و خدمات به طرق مختلف امکان‌پذیر است. اگر پول زیادی برای تبلیغات و بازاریابی ندارید، نگران نباشید؛ تاکتیک‌های کم‌هزینه‌ی فراوانی وجود دارد که می‌توانید در کسب‌وکار خود به کار ببرید تا باعث موفقیت شما شود. مدیریت مطب می تواند یک برنامه بازاریابی به وجود آورد که در آن هدف‌ها، بودجه اختصاص‌یافته و زمان موردنیاز برای رسیدن به هدف‌ها آمده باشد. با این کار دید وسیع‌تری نسبت به نیازمندی‌های بازاریابی خود و هزینه‌ای که صرف آن کرده‌اید پیدا خواهد کرد.

دراین مطلب به چند تکنیک بازاریابی کم‌هزینه، ولی مؤثر برای مدیران مطب و کلینیک ها اشاره می‌کنیم که هم به گردش کار شما کمک می‌کند و هم به شما یاری می‌دهد که از سرمایه خود در ارائه خدمات بیشتر، گسترش کسب‌وکار و توجه بیشتر به پرسنل تان استفاده کنید:

  • بازاریابی مجازی یک روش بسیار خوب برای خدمات قابل ارائه توسط یک کلینیک است. یک وب‌سایت درست کنید که بیماران بتوانند از آن طریق نظرات خود را به شما منتقل کنند. یک روش برای ایجاد ارتباط، استفاده از وبلاگ، ایستگاه انتقال پیام و تالارهای گفتگو است.
  • تبلیغات دهان‌به‌دهان بهترین شکل بازاریابی است. ایجاد تفکر مناسب در افراد بسیار حائز اهمیت است. این می‌تواند به‌صورت به راه انداختن یک مسابقه یا یک رویداد باشد. بیماران خود را برای دریافت این اطلاعات در اولویت قرار دهید؛ آن‌ها در مورد شما به همه خواهند گفت. همچنین از مراجعین وفادار خود بخواهید از دوستان و آشنایان خود دعوت کنند در صورت نیاز به شما مراجعه کنند.
  • به مراجعین خوب و وفادار خود جایزه بدهید. هزینه به دست آوردن یک مراجعه کننده چند برابر بیشتر از نگه‌داشتن یک مراجعه کننده قدیمی است. برنامه جایزه دادن به مراجعین، یک گزینه بسیار خوب بازاریابی است. با این کار در آن‌ها انگیزه به وجود آورید. این راه بسیار خوبی در نگهداری مراجعین است خصوصاً اینکه اگر به آن‌ها همان خدماتی را جایزه دهید که می توانند از مطب و کلینیک شما دریافت کنند.
  • روی بهترین مراجعین احتمالی خود تمرکز کنید. . مشتریان فعلی را تحلیل کنید و ببینید آن‌ها در چه مواردی برای باهم اشتراک دارند و چرا این خصوصیات باعث شده است آن‌ها را به بهترین مراجعین شما تبدیل سازد. پیام بازاریابی خود را به باسلیقه آن‌ها اصلاح کنید. این باعث افزایش میزان مراجعه شده و به موفقیت شمارا در مورد بیماران جدید خواهد انجامید.
  • انجام تبلیغات مطب و کلینیک را خودتان به عهده بگیرید. وقتی خودتان تبلیغ می‌کنید هزینه‌ها کاهش می‌یابند اما این کار ممکن است وقت‌گیر باشد. مطمئن شوید که شیوه‌ی بازاریابی شما با نیازهای بازاریابی مطب و کلینیک که قبلاً در نظر داشته‌اید، سازگاری دارد، سپس آن را اجرا کرده و پیگیری کنید. این تماس‌ها و پیگیری‌های اولیه بسیار مهم و حیاتی هستند و به موفق شدن شما در کار کمک می‌کند.

  • درصدی از درآمد ناخالص خود را به‌عنوان بودجه سالیانه بازاریابی تعیین کنید. هرسال هدف‌های خاص بازاریابی را تعیین و هر سه ماه یک‌بار آن‌ها را ارزیابی و تنظیم کنید؛ و آن‌ها را درجایی به‌صورت مکتوب گردآوری کنید.
  • با یافتن شرکای دیگر از بین سایر کسب‌وکارها در برنامه‌های بازاریابی خود، می‌توانید دامنه کار خود را وسعت ببخشید. درعین‌حال هزینه شما کاهش می‌یابد. و فهرست مشتریان احتمالی خود را باهم ترکیب کرده و حتی در هزینه‌های تبلیغات باهم شریک شوید. همچنین می توانید یک بروشور حاوی قابلیت‌ها و امکانات مرکز خود تهیه کنید و تصاویری از تجهیزات درمانی و کارکنان را نیز در آن قرار دهید. شخصاً بروشورها و کارت ویزیت‌ها را در مطب پزشکان توزیع کنید و مدیران مطب و کلینیک را برای بازدید از مرکز خود دعوت کنید.
  • آگهی‌های رقبای خود را گرداوری کنید و بامطالعه آن‌ها، اطلاعاتی درباره استراتژی، ویژگی‌ها و مزایای خدمات آن‌ها به دست آورید.
  • از بیماران خود در این مورد که چرا شمارا انتخاب کردند، نظرخواهی کنید و خواستار توصیه‌هایی برای بهبود کیفیت شوید و از مراجعین سابق خود بپرسید چرا شمارا رها کردند.
  • در راستای توسعه محصولات و خدمات مرتباً محصولات و خدمات جدید را عرضه کنید و به ارائه خدمات خود سرعت بیشتری ببخشید.
  • در اوقات فراغت خود در حوزه‌های مرتبط باکار خود مطالعه کرده و در سمینارها و نمایشگاه‌های تندرستی و سلامت شرکت کنید.
  • مرتباً در پی یافتن بازار هدف تازه و بیماران جدید باشید.
  • در مقاطع اوج فعالیت تجاری برای کسب‌وکارتان تبلیغ کنید.
  • برای سایت اینترنتی خود، یک نشانی به‌یادماندنی انتخاب کنید و آن را در تمامی ارتباطات خود قید کنید.
  • به طرق مختلف اعم از اعلام رویدادهای خاص داخلی، اهدای جوایز، درج آگهی، انتشار مقالات، انعکاس اخبار حرفه‌ی خود و … با رسانه‌ها ارتباط برقرار کنید.
  • در حوزه آموزش و مشاوره، با تیم هایی که از کارکنان، بیماران ، همکاران تشکیل‌شده‌اند در خصوص بهبود ارائه خدمات خود، اتخاذ استراتژی‌های جدید، وضعیت موجود بازار در مقاطع مختلف نظرخواهی کرده و با آن‌ها مشورت کنید.
  • نسبت به تحولاتی که شاید روی بازار هدف، خدمات یا استراتژی بازاریابی شما تأثیر بگذارد، هوشیار باشید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

مدیریت مطب و رضایت بیمار

راههای جذب بیمار در شرایط بحرانی

مزایای توانمندسازی پرسنل کلینیک

نقشه سفر بیمار چیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

مدیریت مطب و رضایت بیمار

یکی از مهمترین و برجسته ترین مباحث در مدیریت مطب ، بحث رضایت بیمار است چرا که تکرار مراجعه بیماران زمانی اتفاق می افتد که بیمار از عملکرد و خدمات شما رضایت داشته باشد. برای شما بارها اتفاق افتاده است که دلیل مراجعه مجدد شما به یک مرکز به خاطر رضایتی بوده که در مراجعه قبلی اتفاق افتاده بود.

در مدیریت مطب ، موضوع قابل توجه در مراجعات افراد به خیلی از مراکز درمانی، مشاهده رضایت مندی سایر بیماران است. به عبارت بهتر خیلی از بیماران راضی، رضایت خود را برای افراد دیگر بازگو می کنند و افراد به محض شنیدن این رضایت مندی کنجکاو می شوند که حداقل برای یک بار از مرکزی که دوستشان رضایت داشته، استفاده کنند. زیرا در بازاریابی پزشکی وقتی مراکز درمانی تبلیغ می کنند و در تبلیغ خود می گویند خوب و با کیفیت هستند ، مردم خیلی به این گونه تبلیغ ها اعتماد نمی کنند؛ اما چنانچه دوستی از خوب بودن، معتبر بودن و با کیفیت بودن مرکز خدمات درمانی صحبت کند، به حرف آن دوست یا آشنا اعتماد می کنند. زیرا وقتی مراکز درمانی از خودشان می گویند به دلیل ذینفع بودن، مردم کمتر به آنها اعتماد می کنند تا زمانی که از زبان دیگران می شنوند.

چرا رضایت بیمار اهمیت دارد؟

به طور کلی دلایل اصلی اهمیت رضایت بیمار عبارتند از:

  • وفاداری بیمار: بیمار راضی، مجددا از محصولات یا خدمات استفاده می‌کند و وفادار باقی می‌ماند.
  • تمایز: مطب ها و کلینیک هایی که سطح بالایی از رضایت بیمار را فراهم می‌کنند، از رقیبان خود متمایز خواهند بود.
  • کاهش ریزش مراجعه کنندگان
  • کاهش بدگویی بیماران در برابر دیگران: تخمین زده می‌شود که هر مراجعه کننده ناراضی می‌تواند ۹ تا ۱۵ نفر را با کلمات منفی خود ازمراجعه به یک کلینیک یا مطب منصرف کند!
  • حفظ و نگهداری مراجعه کننده فعلی ارزان‌تر از جذب مراجعه کننده جدید است.

مدیریت مطب و گارانتی رضایت بیمار:

 به برابری انتظارات بیمار و عملکرد مطب یا کلینیک شما، رضایت بیمار گفته می شود. به عبارت بهتر چنانچه مرکزی بتواند عملکردی ارائه کند که بیماران انتظارش را داشتند؛ بحث رضایت بیماران اتفاق افتاده است. در صورت ضعیف شدن عملکرد سازمان در مقایسه با انتظارات بیماران ، نارضایتی بیمار بروز خواهد کرد و در صورت قوی تر شدن عملکرد نسبت به آنچه که بیماران انتظار داشتند؛ خشنودی بیمار شکل می گیرد.

یک مجموعه تا زمانی زنده و پابرجا  خواهد ماند که بتواند در درجه اول مشتریان فعلی خود را حفظ کند و در کنار این فعالیت مشتریان جدید را نیز جذب کند.

بنابراین وظیفه مهم و اولیه هر مرکز خدمات درمانی، حفظ بیماران یا نگهداری بیماران است. چنانچه این فعالیت خوب انجام شود، می تواند ضمانتی باشد برای به دست آوردن بیماران جدید. بدین معنی که با ورود بیماران جدید این بیماران نیز به افراد وفادار و طرفدار مرکز شما تبدیل خواهند شد، زیرا فرایند حفظ و کسب رضایت به خوبی  در حال انجام شدن است.

در مدیریت مطب گفته می شود؛ چنانچه مرکزی در به دست آوردن رضایت بیماران فعلی خود ناکام مانده باشد و نتواند رضایت بیماران را، به خوبی جلب کند، این مرکز باید مطمئن باشد که هیچ وقت نخواهد توانست این بیماران را حفظ کند. مرکز خدمات درمانی که در حفظ بیماران جاری موفق نباشد، هر قدر هم که بازایابان و فروشندگان شخصی، بیماران جدید به مرکز معرفی کنند، باز هم بیماران جدید به یکی از شاکیان و بیماران ناراضی تبدیل خواهند شد. بنابراین یکی از مهمترین اصول در مدیریت مطب و کلینیک اینست که هر مرکزی باید حفظ بیمار و جلب رضایت بیمار فعلی را در الویت اول قرار دهد و بعد از این اولویت، سراغ جذب بیماران جدید برود.


نقش بیمار راضی در بازاریابی مطب :

آیا میدانید یک مراجعه کننده یا بیمار راضی چه ویژگی هایی دارد؟ یک بیمار راضی انقدر می تواند به مطب شما مزیت دهد که بخشی از مزیت رقابتی شما شود. و بیمار راضی در نهایت به سازمان وفادار خواهند شد. بیمار راضی به قیمت حساسیت کمتری دارند و به محصولات و خدمات رقبا توجه زیادی نمی کنند. بیماران راضی از خدمات جدید مرکز درمانی شما استقبال می کنند و دائماً از شما نزد دیگران تعریف می کنند بیمار راضی به کاهش هزینه های سازمان شما کمک می کنند زیرا با صرف هزینه ی کمتر در قسمت ترویج می توانید از طریق پچ پچ های مشتری، بیمار بیشتری داشته باشید. بیماران راضی، به مدیریت مطب و کلینیک ایده های جدید و خلاقانه می دهند و کلینیک پزشکی شما را به دیگران توصیه می کنند. 

ویژگی بیماران راضی:

1- وفاداری به مرکز درمانی

2- حساسیت کم نسبت به هزینه ها

3- بی توجهی به خدمات سایر مراکز درمانی

4- استقبال از خدمات جدید ارائه شده در مرکز

5- تعریف از مرکز نزد آشنایان دوستان و اقوام

6- ارائه ایده های جدید به مرکز درمانی

7 توصیه مرکز درمانی به دیگران

استراتژی‌های افزایش رضایت بیمار

واقعیت این است که راه‌حلی برای رضایت کامل همه‌ی مراجعه کنندگان وجود ندارد و موفق‌ترین مطب یا کلینیک هم ممکن است تعدادی بیمار ناراضی داشته باشند، با این حال داشتن یک ذهنیت بیمار محور که در تصمیم‌گیری و مدیریت مطب و کلینیک کمک کند بسیار مهم است. طیف وسیعی از استراتژی‌ها برای افزایش رضایت بیماران وجود دارد که در این مطلب به چکیده‌ای از آنها اشاره می‌کنیم:

۱. تمرکز بر اندازه‌گیری میزان رضایت مشتری

۲. پاداش دادن به مشتریان وفادار

۳. با مشتریان در ارتباط باشید

۴. از رسانه‌های اجتماعی غافل نشوید

۵. رضایت کارمندان خود را در نظر داشته باشید

۶. شخصی‌سازی

با هر مشتری طوری رفتار کنید که احساس کند برای شما با بقیه فرق دارد. برای مثال، روز تولدش را تبریک بگویید، در ایمیلی که برایش می‌فرستید به جای کلمه‌ی مشتری عزیز، از نام او استفاده کنید و مواردی از این دست.

۷. زمان انتظار را حذف یا مدیریت کنید

سعی کنید تا حد امکان به سرعت خدمات را ارائه دهید. مشتریان جایی را ترجیح می‌دهند که فرایند کسب‌وکار در آن ساده و راحت انجام شود. از تشریفات و فرایندهای پیچیده در کسب‌وکار خودداری کنید.

۸. از مشتریان خود بپرسید چه روشی را برای پاسخگویی ترجیح می‌دهند.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

راههای جذب بیمار در شرایط بحرانی

مزایای توانمندسازی پرسنل کلینیک

نقشه سفر بیمار چیست؟

بازاریابی داخلی در مدیریت کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

راه های جذب بیمار در شرایط بحرانی

زمانی که یک کسب و کار با شرایطی بحرانی و دشوار مواجه می‌شود و اوضاع مالی آن رو به وخامت می‌گذارد، صاحب آن کسب و کار با نگرانی‌ها و اضطراب‌ها و فشارهای عصبی سختی درگیر می‌شود و حس می‌کند که همه چیز علیه اوست. در این مواقع، بسیاری از صاحبان مشاغل ناامید شده اظهار می‌‌کنند که کاری از دستشان ساخته نیست و دیگر نمی‌توانند این کسب و کار را نجات داده تداوم آن را حفظ نمایند. به همین جهت تصمیم می‌گیرند که دست از کار بکشند و رویای موفقیت و خلق تجارتی توانمند را از سر بیرون کنند. 

همگی ما بارها و بارها در اخبار شنیده‌ایم که کشور یا کشورهایی در منطقه خاصی از جهان با بحران اقتصادی روبه‌رو شده‌اند، ارزش واحد پولشان سقوط کرده یا سیاست جهانی در سمت و سویی علیه آنان قرار گرفته است ولی همین کشورهای بحران‌زده توانسته‌اند پس از مدتی شرایط اقتصادیشان را بهبود بخشند و در روندی مثبت و روبه‌ رشد قرار گیرند. حالا در نظر بگیرید که یک مطب یا کلینیک که نمونه‌ای بسیار بسیار کوچک از اقتصاد و جریان‌های پولی و مالی است، نمی‌تواند اوضاع آشفته‌ای را تغییر دهد و نمودار نزولی سود و درآمدش را به نموداری مستقیم و یا حتی صعودی تبدیل نماید. 

مهم این است که یک مطب یا کلینیک به عنوان یک مجموع کسب وکار چگونه این بحران را مدیریت کند. در اصل همان دو کلمه مدیریت بحران در اینجا مطرح می‌شود که به دفعات به گوشمان خورده است. شکست یا موفقیت در شرایط بحرانی به دیدگاه و باورهای مدیریت مطب و کلینیک بستگی دارد و این که با چه زاویه‌ای دیدی به این اوضاع بحرانی نگاه کند. دیدگاه و زاویه دید هر انسانی به زندگی، بیش از هر زمان دیگری، در موقعیت‌های تنش‌زا و هنگام مواجهه با چالش‌ها، اهمیت پیدا می‌کند. 

در اصل بیشتر اوقات فاکتورهای خارجی سبب می‌شوند که یک مرکز درمانی با دشواری مواجه شود. ما نمی‌توانیم شرایط بیرونی را کنترل کنیم ولی قادریم که واکنش‌هایمان نسبت به موقعیت‌های دشوار و چالش‌ها را کنترل نماییم. 

از طرف دیگر بیماران رفتار خود را با تغییر شرایط اقتصادی (رونق به رکود و بالعکس) تغییر می‌دهند. مدیریت مطب و کلینیک اگر به دنبال موفقیت در هر دو محیط هستند باید رویکردهای مدیریت خود را تغییر دهند.
در شرایط رکود اقتصادی، ترس و تعویق در مراجعه به مرکز درمانی ممکن است گریبانگیر بیماران باشد. بدون شک بیماران امروز بسیار تغییرپذیر هستند و رفتارشان به طور چشمگیری در حال تغییر است. 

با در نظر گرفتن سه دسته کلی مراجعه کننده (یعنی مراجعین فعلی، مراجعین از دست رفته و مراجعان بالقوه) می‌توان چهار نوع راهبرد مختلف را جهت جذب بیمار مطرح کرد.

1. حفظ و نگهداری مشتریان فعلی

در شرایط رکود و رونق بازار، مدیریت مطب و کلینیک باید از مراجعین و بیمارانی که در حال حاضر دارد حفاظت و نگهداری کنند. از دست دادن چیزی که داریم بسیار رنج‌آورتر از چیزی است که تاکنون آن را نداشته‌ایم. دلیل دیگر برای حفظ بیماران فعلی این است که احتمال آنکه بیماران فعلی مراجعه خود را تکرار کنند ۲۵ برابر بیشتر از بیمارانی است که تاکنون هیچ‌گونه مراجعه ای به مطب و کلینیک ما نداشته اند.

بررسی دوره‌ای مشتری

 به‌عنوان بخشی از راهکار حفظ و نگهداری باید با هر یک از بیماران خود حداقل سالی دو بار در تماس باشید. برای بیماران مهم‌تر، چهار بار در سال و برای بیماران رتبه A (مشتریانی که به‌ صورت بالفعل و بالقوه حجم بالایی از مراجعه را تشکیل می‌دهند) حداقل ماهی یک‌ بار و گاهی اوقات بیشتر در تماس باشید و روند درمان آنها را پیگیری کنید

استفاده از راهکار مدیریت تاثیر

استفاده از ابزارهایی مانند: ملاقات چهره به چهره، تماس‌های تلفنی، شبکه های اجتماعی و غیره راهکار مدیریت تاثیر را تشکیل می‌دهند. مدیران حرفه ای سعی می کنند ارتباط بیشتری را از طریق کانال‌های مختلف با بیماران برقرار می‌کنند. 

2. بیمار جدید

مدیریت مطب و کلینیک باید به دنبال شناسایی و سوژه‌یابی بیماران جدید جهت جذب بیمار جدید باشند. یکی از راه‌های جذب بیمار، توصیه‌ها و معرفی‌هایی است که از سوی بیماران و مراجعین فعلی صورت می‌گیرد.  در صورتی که توسط مراجعین به دیگر افراد توصیه شوید احتمال موفقیت تا ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین از بیماران قدیمی بخواهید که شما را به همکاران یا اطرافیان معرفی کنند. هنگامی که بیمار از خدماتتان رضایت دارد یا کاری را برای بیمار انجام می‌دهید که منجر به خشنودی او می‌شود، بهترین زمان برای ارائه درخواست توصیه است.

3. بهبود روابط اولیه

به سوی بیماران اولیه برگردید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این مراجعین قبلی با مطب و کلینیک آشنا هستند؛ بنابراین نسبت به جذب بیمار جدید، زمان کم‌تری برای پیگیری و سازماندهی امور از سوی شما می‌طلبند. اگر ایشان ارتباط خود را با شما قطع کرده‌اند دلیل آن می‌تواند نارضایتی‌ها و رنجشی باشد که مطب و کلینیک مسبب آن بوده است. البته عدم رضایت تنها عامل قطع ارتباط بیماران با مطب و کلینیک نیست گاهی دلیل آن ارائه خدماتی مناسب تر از سوی رقیب یا ارائه خدمتی است که در موقعیت زمانی خاص به رفع نیازهای بیمار نزدیک‌تر است.

4. توسعه روابط موجود

چهارمین و آخرین راهبرد مدیریت مطب و کلینیک جهت جذب بیمار و رشد درآمد، علی‌الخصوص در شرایط رکود، توسعه روابط با بیماران فعلی است. نزدیک شدن به بیماران فعلی با وسواس و دقت زیاد به منظور شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر به اهداف خود دست پیدا نکردید، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که نتوانستید از یکی از سه روش توسعه روابط استفاده کنید. این سه روش عبارت‌اند از:
فروش حجم بیشتری از خدمات به بیمار فعلی.
فروش همزمان خدمات اضافی و مرتبط با خدمت اصلی (مکمل) به مراجعه کننده و بیمار فعلی.
ارائه خدمات مختلف در یک مطب و کلینیک (بخش‌ها و زیرمجموعه‌های دیگر مطب و کلینیک). همچنین توصیه‌هایی که درون همان مطب و کلینیک به بخش‌های دیگر صورت می‌گیرد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

مزایای توانمندسازی پرسنل کلینیک

نقشه سفر بیمار چیست؟

بازاریابی داخلی در مدیریت کلینیک

مراقبت و درمان دلسوزان بیماران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

مزایای توانمندسازی پرسنل کلینیک

توانمندسازی کارکنان یکی از تکنیکهای موثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت و تواناییهای فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی است. توانمندسازی فرایندی است که در آن از طریق توسعه و گسترش نفوذ و قابلیت افراد و تیم ها به بهبود و بهسازی مستمر عملکرد کمک می شود. به عبارت دیگر توانمندسازی یک راهبرد توسعه و شکوفایی سازمانی است.

 اگر شما مدیریت کلینیک یا مطب را بر عهده داشته باشید حتما می دانید که میزان اعتبار و درآمد شما به شدت تحت تاثیر عواملی مانند افزایش رقابت، تعریف کیفیت از دید مشتری و پیگیری های پس از درمان، می باشد. پس از سالها مطالعه و پژوهش توسط دانشگاه و مراکز پیشرفته تحقیقاتی، به این نتیجه رسیده ند که اگر سازمانی بخواهد در بخش درآمد و اعتبار و شهرت خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند باید بتواند از نیروی انسانی توانمند، خلاق و با انگیزه بالا، بهره مند باشد. امروزه منابع انسانی توانمند را ثروت و دارایی واقعی یک سازمان می دانند. یک کلینیک موفق، مجموعه ای است که از انسانهایی متخصص با فرهنگ سازمانی، با اهداف مشترک در مدیریت کار تیمی و با مهارتهای بالای ارتباطی، تشکیل شده است.  استفاده از توانایی های بالقوه نیروی انسانی در مدیریت موفق کلینیک مزیتی بزرگ محسوب می گردد.

تعریف توانمندسازی

به زبان ساده توانمند سازی فرایند توسعه پایدار می باشد، که باعث افزایش توان کارکنان برای تشخیص و حل مشکل و ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی آنان می شود. {توانمندسازی اعطای اختیار تصمیم گیری به کارکنان به منظور افزایش کارایی آنان و ایفای نقش مفید در سازمان است. (اتروز ۱۹۹۷) }

توانمندسازی پرسنل به آنها مسئولیت و اختیاری می‌دهد تا بتوانند در زمینه‌ی وظایف مشخصی که در کلینیک دارند، تصمیم گیری کنند. این تصمیم‌ گیری ها در مواردی است که پرسنل کلینیک به شیوه ی منحصر به فرد به یک مسئله نگاه می کنند و سایر مسائلی که کلینیک با آنها روبه روست نقطه نظری ندارند.

وقتی مدیریت مطب و کلینیک به فرایند توانمندسازی پرسنل اقدام می کند، در اصل موجب رشد آنان گردیده و در اصل نیازشان را به سرپرست مستقیم کم می کند و می آموزند که چطور در فرایند تغییر و بهبود کلینیک، نقش داشته باشند. توانمندسازی پرسنل کلینیک باعث بالا رفتن مهارتها و قدرت تشخیص و حل مسئله آنها می گردد. توانمند سازی کارکنان از طریق اعمال فشار مدیران بالادستی و دستورالعمل ها صورت نمی گیرد بلکه فرایندی است که لازمه آن آموزش و سپس مشارکت کارکنان شما می باشد.

آموزش پرسنل یکی از مهمترین و پیچیده ترین وظایف در مدیریت مطب و کلینیک به ویژه در مدیریت نیروی انسانی می باشد. پس از انجام امورات مبنی بر جذب نیرو، نظام بسیار مهم بهینه سازی و به کارگیری نیروی انسانی قرار دارد. در اصل آموزش پرسنل یکی از مهمترین اقدامات و برنامه های هر سازمان می باشد و همیشه نظام آموزشی تکمیل کننده نظام استخدامی در هر مجموعه موفقی می باشد.

مزایای توانمندسازی پرسنل:

۱. افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌ها

در مورد افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌ها کارکنان معمولا ایده‌های فوق‌العاده‌ای دارند، اما مدیریت مطب باید بدانند که چگونه به دنبال آن ایده‌ها برود و درعین‌حال به پرسنل هم توجه کنند. این امر اغلب به پرسنلی نیاز دارد که مزایای وجود کارکنان توانمند را نشان دهد. 

۲. برخورداری از خدمات بهتر

 کارکنان توانمند آنهایی هستند که می‌توانند خدمات استثنائی را به مراجعین و بیماران ارائه کنند. کارکنان توانمند، قدرتِ گرفتن چنین تصمیماتی را بدون کمک‌گرفتن از مافوق دارند. و بهترین کار  را برای بیماران انجام دهند. 

۳. استقبال از تغییرات

کارکنان توانمند همیشه قادر به تغییر و به‌چالش‌کشیدنِ شرایط موجودی هستند که برای کلینیک که به‌سرعت در حال تغییرند و سکان‌شان در دست محیط رقابتی است، واقعا مهم محسوب می‌شوند. کلینیک ها و کارمندانی که نسبت به زیرسؤال‌بردنِ شرایط فعلی خود حس راحتی ندارند، به‌احتمال زیاد راکد خواهند ماند. با ایجاد محیطی که کارمندان احساس کنند به‌راحتی می‌توانند در آن سؤال کنند، پیشنهاد بدهند و ایده‌های جدید را به‌چالش بکشند، می‌توان به ایجاد تغییر کمک کرد.

۴. بهبود کیفیت کار

وقتی کارمندانِ خود را توانمند می‌کنید، باعث می‌شوید آنها احساس کنند که به رشد و توسعه کلینیک کمک می‌کنند. به‌این‌ترتیب انعطاف‌پذیری و آزادی عمل برای کمک به ایجاد تغییر محیط کاری به این کارمندان داده می‌شود. آنها احساس توانمندی می‌کنند و کار بسیار باکیفیتی ارائه می‌دهند. علاوه‌براین، کارمندان در کارشان اختیار عمل را هم در دست می‌گیرند و مسئول انجام کاری خوب و مناسب هم می‌شوند. در نتیجه، مدیریت مطب و کلینیک با ارائه‌ی خدمات و محصولاتی با کیفیت بالا، خودش هم از مزایای داشتن چنان کارمندانی بهره‌مند می‌شود.

۵. همکاری

وقتی کارمندان به‌عنوان اجزای مهمی در کلینیک مورد توجه قرار می‌گیرند و توانمند می‌شوند، اعتماد به نفس زیاد و توانایی‌هایی به‌دست می‌آورند که به نوبه‌ی خود کلینیک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. وقتی پای تغییر یا ارائه‌ی ایده‌های جدید به‌میان می‌آید، بسیار راحت‌تر با این قضایا کنار می‌آیند و رفتار صادقانه و شفافی خواهند داشت. رفتار آنها کار گروهی را هم تقویت می‌کند. همچنین در حمایت از اهداف گسترده‌تر کلینیک حضور مؤثرتری خواهند داشت. همکاری به مدیریت کلینیک این اجازه را می‌دهد تا خیلی بیشتر از آنچه افراد به‌تنهایی قادر به دست‌یابی‌اند، موفق شوند.

۶. تقویت ارتباطات

وقتی تغییرات مهمی در کلینیک به‌وجود می‌آیند، هیچ کارمندی دوست ندارد، آخرین نفری باشد که خبرها را می‌شنود. مدیریت مطب و کلینیک برای مقابله با آن چنین حسی، باید در برقراری ارتباط با پرسنل بهتر عمل کنند و وقتی پای محیط کار و محول‌نمودنِ وظایف به‌میان می‌آید، پرسنل خود را مطلع نگه دارند. 

۷. کاهش تغییر و تبدیل نیروی کار

در طول سال‌ها مشخص شده که آدم‌ها به‌خاطر مدیریت، کار خود را ترک می‌کنند، نه به‌خاطر خود آن کار. دلیلی که پشت این قضیه است، مدیرانی هستند که روی فرایند و نتایجش تأکید و تمرکزِ زیادی دارند. این ویژگی بیشتر جلوی توانمندی را می‌گیرد. وقتی پای ترسیدن از انجام حرکت بزرگی پیش می‌آید، کارمندان نباید حس کنند، دست‌شان بسته است. هر قدر کارمندان نسبت به اقدامات‌شان حس بهتری داشته باشند و حضورشان همراه با تأثیر مثبت باشد، نزدیکی به مدیریت را بیشتر حس می‌کنند. این امر از مدیریت آغاز و به صدا و چهره‌ی کلینیک تبدیل می‌شود. وقتی پای گرفتن تصمیمات و دادن وظایف مهم به‌میان می‌آید، هر قدر مدیریت آزادتر باشد، کمتر روی استراتژی و عملیاتی تمرکز می‌کند که باید در برنامه ریزی کسب‌وکار عمل کند.

۸. مراجعین و بیماران بسیار خوشحال‌تر هستند

وقتی قدرت زیادی به پرسنل داده شود، آنها احساس شادی و رضایت فراوانی نسبت به جایگاه‌شان خواهند داشت. مشتاق‌تر می‌شوند و احساس بهتری دارند. وقتی پیشرفت‌های مالی از توانمندسازی کارکنان نشأت می‌گیرند، این امر به موضوع مهمی تبدیل می‌شود. همیشه بیماران با پرسنلی که رفتاری باملاحظه و دوستانه دارند، ارتباط برقرار می‌کنند! کارکنان توانمند هم رویکرد بسیار شخصی‌تری نسبت به بیماران در پیش می‌گیرند و روی روش های بهتری برای درمان و معالجه بیماران تمرکز می‌کنند که به‌نوبه‌ی خود بیماران  نسبت به کلینیک  وفادارتر خواهند بود.
لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

نقشه سفر بیمار چیست؟

بازاریابی داخلی در مدیریت کلینیک

مراقبت و درمان دلسوزان بیماران

اخلاق پزشکی در مدیریت مطب و کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

نقشه سفر بیمار چیست؟

تعریف ساده سفر بیمار (Patient  journey map)

یک نمایش از جزئیات همه نقاط تماس کلینیک و مطب با بیمار که آن فرد تلاش می کنه تا به یک هدف برسه، و احساسی که آنها در طی این مسیر دارند را مسیر سفر بیمار می گوئیم.
اصطلاح نقشه‌ی سفر بر پایه‌ی این فرض شکل گرفته است که  بخش بسیار کوچکی از مشتریان بالقوه‌ی هر کسب و کار، به شکل سریع، مستقیم و کاملاً لحظه‌ای، به نقطه‌ی خرید می‌رسند.

مسیر تبدیل شدن یک مخاطب بالقوه به مشتری واقعی (و سپس مشتری وفادار)، معمولاً مسیری طولانی و چندمرحله‌ای است؛ مسیری که می‌توان آن را به یک سفر تشبیه کرد.

اصطلاح سفر بیمار (Patient  journey map) هم بر اساس این استعاره رواج یافته است: سفر از نقطه‌ی ناآشنایی تا دریافت خدمت و شکل‌گرفتن رابطه‌ی عمیق.

وقتی به دنبال جذب بیمار بیشتر در کلینیک یا مطب خود هستید ناچارید چیزی بیشتر از فقط پاسخ به یک نیاز اصلی باشید. نیازهای بیمار جز جدایی‌ناپذیرخدمات شما هستند که مدیریت مطب باید در هر بخشی از فرآیند کار لحاظ کرد و یافتن این نیازها و پاسخ به آنها اولین خدمتی‌است که کلینیک شما ارائه می‌کند.
اما مفهوم دیگری در ارائه خدمات وجود دارد. مدیریت مطب هرچقدر از نظر احساسی ارتباط بهتری با مراجعین و بیماران برقرار کنید و تجربه بهتری در فرآیند ارائه خدماتتان ایجاد کنید، شانس وفاداری مراجعین را بالا برده‌اید. ایده استفاده از نقشه سفر بیمار کاربردی و ساده است و یک راه‌حل موثر برای کشف چگونگی رساندن بیمار به تجربه‌ مطلوب‌اش است. این روش به تشریح تک‌تک قدم‌هایی که بیمار با خدمات ما طی می‌کند می‌پردازد و به دنبال ایجاد ارزش‌هایی نوین و پایدار در کسب‌وکار تان است. با بکارگیری این روش مدیریت مطب قادر خواهید بود:

 1- درک بهتری از بیماران خود داشته باشد.

2-مقیاس‌های بهتری برای اندازه‌گیری رشد کسب‌وکار خود ایجاد کند.

3-مدیریت مطب پی می برد که چگونه ارزش واقعی برای بیماران یجاد کند.

4-کار بر روی خدمات را با کارایی بیشتر الویت‌بندی کنید.

 در حقیقت نقشه سفر بیمار، چارچوبی است که مدیریت مطب را قادر می‌کند که تجربه بیمار از خدمات را ارتقا دهیم. در این روش مدیریت مطب پی می برد که بیمار چه تجربیاتی در حال حاضر در برابر خدمات دارد و مدیریت مطب در کدام قسمت‌ها بایستی پیشرفت ایجاد کند تا رضایت بیمار جلب شود. پس از جمع‌آوری اطلاعات اولیه از بیمار، بایستی مسیرهایی را که مراجعه کننده یا بیمار طی می‌کند تا به  کلینیک و مطب برسد را شناسایی کنیم: یافتن مطب، کلینیک یا خدمات ، تحقیق درباره آن، انتخاب، دریافت خدمت و بازگشت به آن.

نقشه سفر بیمار به مدیریت مطب کمک می‌کند به این سوال پاسخ دهد که در فرآیند ارائه خدمت به بیمار چه اتفاقاتی پیش خواهد آمد و بیمار چگونه به مطب و کلینیک وفادار خواهد ماند. هدف نهایی مرتفع نمودن نیاز بیمار و برای این مسئله باید بیشتر از مراجعه کنندگان و بیماران بدانیم.

نقشه سفر بیمار دیدن دنیا از چشم او است. برای ایجاد یک نقشه سفر ابتدا باید مدیریت مطب و کلینیک بیشتر درباره بیمار بداند. پس از شناسایی قدم‌های اصلی‌اش، می‌بایست هدف‌های وی را در هر کدام از این قدم‌ها کشف کند و سپس قادر خواهد بود فعالیت‌هایی که می‌تواند نیازهای بیمار را پاسخ دهد و او را در دستیابی به اهدافش کمک کند، دیزاین نماید.

برای این منظور می‌توانیم مراحل زیر را به کار ببندیم:

1- اول مرور اهداف خدمات و ارزش‌هایی که به مخاطبان ارائه می‌دهد را مشخص کنیم.

2- با کمک ابزارهای مطالعات کیفی مثل مصاحبه‌های عمیق و داده‌های پشتیبانی بیمار، تجربیات بیمار را بیابیم.

3- نقاط تماس بیمار با کلینیک یا مطب و راه‌حل‌هایی که انتخاب می‌کند  مشخص شود (مثلا اگر قرار است یک پرداخت داشته باشد آنرا حضوری انجام می‌دهد یا آنلاین و یا با کمک عابربانک‌ها)

4- نقشه همدلی که به مدیریت مطب در کشف احساسات مخاطبان کمک می‌کند و می‌تواند از اهداف یا دلخوشی‌های بیمار باخبر شودرا ایجاد کنیم و داده‌های آن را به کار ببندد.

5- جلسه طوفان فکری برای بدست آوردن آنچه می‌تواند برای بهبود تجربه بیمار انجام دهد، برگزار کند.

6- ایده‌ها را مرتب و نقشه سفر بیمارمان را ترسیم کند.

پس از این مرحله می‌توانیم یک نقشه راه اجرایی داشته باشیم و برای هر نقطه تماس فعالیت‌هایی انجام دهیم تا نظر بیمار هر چه بیشتر به مطب یا کلینیک جلب شود و بخواهد از خدمات کلینیک و مطب استفاده کند.

از مرحله ای که مخاطب با مطب و کلینیک آشنا می شود تا زمانی که خدمات  را دریافت می کند و همچنین مرحله پیگیری درمان مراحل مختلفی از سفر بیمار را در بر می گیرد.

مراحل مختلف در سفر بیمار به طور خلاصه به شرح زیر می باشد.

  • Awareness یا آگاهی و شناخت در سفر بیمار
  • Interest یا جذابیت برای بیمار و مراجعه کننده
  • Desire یا خواست و میل
  • Action یا اقدام  توسط بیمار
  • Post Action یا خدمات پس از عمل (خدمات پس از فروش به بیمار)

فاز Awareness یا آگاهی در سفر بیمار چیست؟

فاز شناخت یا آگاهی (Awareness ) در سفر بیمار درست همان جایی است که مخاطبان با نوع سرویس شما آشنا می شوند.

فاز Interest یا ایجاد جذابیت برای بیمار چیست؟

پس از فاز شناخت، بیمار وارد فاز Interest  می شود.
در این فاز بیمار با مطب، کلینیک و خدمات شما آشنایی دارد اما مطلبی که اینجا برای مخاطب جذابیت پیدا می کند این است که اطلاعات بیشتری در مورد مطب و کلینیک مورد نظر به دست بیاورد. با ویژگی های خدمات شما آشنا شود و….

فاز Desire یا مقایسه در سفر بیمار چیست؟

در فاز desire یا مقایسه در سفر بیمار، مخاطب با شما آشنا شده است اما موضوعی که در این فاز اهمیت پیدا می کند این است که مخاطب بداند خدمات شما چه تفاوتی با خدمات رقبای شما دارد.

فاز Action یا تصمیم نهایی بیمار در Patient  journey map

زمانی که مخاطب شما به فاز action می رسد می توان گفت شما تقریبا موفق عمل کرده اید، در این فاز مخاطب تبدیل به مشتری می شود و از فاز مقایسه و تصمیم گیری عبور کرده است.

فاز Post Action در سفر مشتری چیست؟

هر کسب و کاری علاقه مند است تا مشتریان وفاداری داشته باشد و قصه هریک از مشتریانش پس از خرید به پایان نرسد. اما برای تبدیل مشتری به مشتری وفادار باید چه کرد؟

در فاز post action بیمار از شما خرید کرده است و ممکن است نیاز به دریافت خدماتی نظیر آنچه در ادامه می خوانید داشته باشد:

  • پیگیری درمان
  • پاسخ به سوالات احتمالی
  • ارائه راهنمای مناسب برای بهره مندی از خدمات

البته توجه داشته باشید ممکن است مخاطبان شما فاز های مختلف سفر بیمار را به ترتیب طی نکنند و یا تمام مراحل سفر بیمار را تجربه نکنند.
لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

بازاریابی داخلی در مدیریت کلینیک

مراقبت و درمان دلسوزان بیماران

اخلاق پزشکی در مدیریت مطب و کلینیک

راه های ساده مدیریت پرسنل مطب و کلینیک

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

بازاریابی داخلی در مدیریت کلینیک

در سالهای اخیر و با افزایش رقابت در کسب و کارها، کیفیت کالاها یا خدمات یک طبقه کالایی یا خدماتی بسیار به یکدیگر نزدیک شده است. این امر سبب شده است که سازمان ها برای جذب مشتری و حفظ وی، اقدام به ارائه خدماتی جانبی در کنار محصول/ خدمات خود نمودند. وظیفه ارائه این خدمات را کارکنان سازمان ها به عهده دارند. این امر شرایطی را بوجود می آورد که همانند تیغ دو لبه عمل می نماید؛ یعنی هم می تواند برای سازمان یک مزیت رقابتی ایجاد نماید و هم می تواند به آن ضربه بزند.
کارکنان ناراضی می توانند باعث نارضایتی مراجعین شوند در حالی که کارکنان راضی می توانند به بهترین وجه در ایجاد رضایت در مراجعین و بیماران موثر باشند. به همین دلیل ایجاد رضایت در کارکنان، به یکی از اهداف و برنامه های سازمانها تبدیل گردیده است که این امر از طریق بازاریابی داخلی میسر می گردد.

تخصص اصلی کلینیک یعنی مراقبت و درمان اگر به درستی اداره شود، می تواند به یک مزیت رقابتی برای کلینیک بدل شده، سهم بازار و یا سودآوری آن را افزایش دهد. یکی از اشکال مزیت رقابتی، خدمت رسانی به بیماران می باشد که در نتیجه آن وفاداری بیماران و مراجعین افزایش می یابد. کلید خدمت رسانی عالی، بازاریابی داخلی است.

بازاریابی داخلی یکی از شاخه های مدیریت منابع انسانی می باشد که از بازاریابی خدمات نشأت گرفته است و اهمیت روزافزون می یابد.

بازاریابی داخلی در حال حاضر به یک رشته علمی و تجاری در زمینه ارتقای سطح رضایتمندی کارکنان و مشتریان تبدیل شده است.

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی عبارت است از جذب، توسعه، انگیزش و تداوم کیفیت کارکنان، از طریق شغل به عنوان یک محصول و ارضای نیازهای آنان

بانتین بازاریابی داخلی را راهبردی برای توسعه ارتباطات میان کارمندان در محدوده داخلی سازمان می داند و معتقد است هدف آن افزایش کیفیت و ارتباطات خارجی است.
تعریف دیگر بازاریابی داخلی را به کار بستن فلسفه و فعالیت های بازاریابی برای افرادی می داند که به مشتریان خارجی، خدمت ارائه می دهند

بازاریابی داخلی رویکردی است که به کارکنان توانایی و انگیزه برای ارزیابی نقش خود می دهد تا از طریق این دیدی مشتری گرا و سرویس محور بیابند.

همانگونه که گفته شد، بازاریابی داخلی متاثر از مدیریت کیفیت و بازاریابی خدمات می باشد که بر اهمیت و ضرورت ایجاد کیفیت در فرایند خدمت رسانی تاکید دارد. بازاریابی داخلی به کارکنان به عنوان مشتریان داخلی و به مشاغل به عنوام محصولات داخلی می نگرد و سعی می کند تا به کمک عرضه کنندگان داخلی، این محصولات را به گونه ای طراحی نماید تا به بهترین وجه نیازهای این مشتریان را برآورده ساخته و برای آنها ارزش آفرینی نمایند. این فرایند، ارزش های هسته ای سازمان را در کارکنان نهادینه ساخته و باعث برانگیخته شدن کارکنان می گردد.

همچنین با استفاده از فعالیت های بازاریابی داخلی مدیریت کلینیک قادر می باشد بهترین افراد را استخدام نموده و از خروج کارکنان شایسته از سازمان جلوگیری نماید.

هدف بازاریابی داخلی

هدف بازاریابی داخلی شناسایی و ارضای نیازهای کارکنان به عنوان افراد و ارائه دهندگان خدمت می باشد. بازاریابی داخلی فرایند فروش مفهوم "خدمت به مشتری" به کارکنان می باشد. با انجام صحیح این فرایند، مجموعه ای از ارزش ها در کارکنان نهادینه می شود. از دیگر اهداف این فرایند ایجاد اطمینان از رضایتمندی کارکنان سازمان و توسعه کیفیت محصولات و خدمات به منظور دستیابی به رضایت مراجعین و بیماران کلینیک می باشد که این امر به صورت فرایندی از کارکنان به مراجعین و بیماران کلینیک جریان دارد.

اهمیت بازاریابی داخلی در مدیریت مطب و کلینیک

در صورت انجام صحیح و موثر فعالیت های بازاریابی داخلی توسط مدیریت کلینیک، کارکنان پنج رفتار را از خود بروز خواهند داد که بر رضایت بیماران ، تاثیر مستقیم دارد:

1- وظیفه شناسی و وجدان کاری

2- حسن اخلاق اجتماعی

3- ادب و نزاکت

4- نوع دوستی

5- جوانمردی

اهمیت این رفتار در کسب و کارهای خدماتی پر تماس بسیار زیاد می باشد و کیفیت خدمت از کیفیت ارائه دهنده آن جدایی ناپذیر است. بنابراین هر چه تماس کارکنان یک سازمان با مشتریان خارجی بیشتر باشد، بازاریابی داخلی برای آن سازمان اهمیت بیشتری برخوردار می باشد

ابزارهای بازاریابی داخلی

برای انجام یک برنامه بازاریابی داخلی موثر، مدیریت کلینیک می تواند از ابزارهای گوناگون استفاده کند که مهمترین این ابزارها عبارتند از

امنیت شغلی: هر کاهش بهره وری یا سودآوری ممکن است به انتقال، آموزش مجدد و گردش شغلی کارمند بیانجامد. اخراج به ندرت و آخرین اقدام مدیریت است.

آموزش های متنوع: سرمایه گذاری در زمینه آموزش، نتایج ملموسی به همراه خواهد داشت.

ارائه پاداش های سخاوتمندانه: کارکنان با حقوق و مزایایی بالاتر از حد متوسط دارای سطح رضایتمندی بیشتری هستند.

تسهیم اطلاعات: تسهیم اطلاعات در ایجاد سهولت در تصمیم گیری و ایجاد یک مکانیسم مناسب بازخورد است. علاوه بر آن با تسهیم اطلاعات، سطح توانمندی کارکنان بالا می رود.

توانمند سازی کارکنان: توانمند سازی دارای دو جنبه است، یکی آزادی عمل و اختیار و دیگری انتظارات و مسئولیت ها. کارکنانی که دارای آزادی عمل و اختیارات بیشتر و سطح مسئولیت متناسب با آن می باشند، از سطح رضایتمندی و تعهد بالاتری برخوردارند.

کاهش فاصله طبقاتی در میان کارکنان: با کاهش فاصله طبقاتی میان کارکنان، آنها می توانند به سادگی ایده هایشان را بیان کنند و در نتیجه خلاقیت، صداقت، اعتماد و رضایت شغلی شان افزایش می یابد.

نتایج حاصل از بازاریابی داخلی

با اجرای بازاریابی داخلی بطور مناسب، در نهایت نتایج زیر حاصل می شود:

فرهنگ خدمت رسانی به مشتری: یعنی کارکنان مطب و کلینیک دارای طرز فکر و گرایش خدمت به مراجعین می شوند. همانگونه که گفته شد رضایت مشتریان داخلی به خدمت بیشتر و بهتر به مشتریان خارجی و در نهایت رضایت آنان منتج می شود.

بخش منابع انسانی بازاریابی محور: در این حالت بخش منابع انسانی کلینیک و بیمارستان با استفاده از ایده های بازاریابی، توجه ویژه ای را در مورد مسائل مربوط به کارمندیابی و آموزش آنها در تمام سطوح و زمان ها، مبذول می نماید. در واقع می توان گفت بخش منابع انسانی به عنوان یک فرایند کل نگر برای یکپارچه سازی وظایف چندگانه سازمان عمل می نماید.

تسهیم اطلاعات در میان کارکنان: این امر موجب تسهیل فرایند حل مسئله در تمامی سطوح کلینیک می شود. در نتیجه سرعت سازمان در واکنش به محرک های محیطی افزایش می یابد که می تواند برای سازمان یک مزیت باشد. همچنین کارکنان با داشتن اطلاعات در مورد محصول یا رویدادهای  آتی می توانند به عنوان بازاریابان نیمه وقت برای سازمان عمل نمایند. علاوه بر آن این اطلاعات باعث افزایش انگیزه کارکنان شده، آنها سازمان را از خود و خود را از سازمان می دانند.

سیستم پاداش بسیار قوی: بسیاری از استراتژی های ترفیع به دلیل عدم حمایت سیستم پاداش از برنامه های بازاریابی داخلی، به شکست منجر می شوند. بنابراین مدیریت کلینیک برای تضمین موفقیت بازاریابی داخلی کلینیک، به دنبال پیاده کردن یک سیستم پاداش موثر و قوی برخواهد آمد.

توازن : بازاریابی داخلی موثر به همکاری و هماهنگی مناسب و موثر تمامی بخش های دخیل احتیاج دارد. به این منظور باید عناصر ایجاد کننده تعارض را تا حد امکان در کلینیک از میان برد که این عمل به ایجاد توازن  منتج خواهد شد.
لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

مراقبت و درمان دلسوزانه بیماران

اخلاق پزشکی در مدیریت مطب و کلینیک

راههای ساده مدیریت پرسنل مطب و کلینیک

چالش هایی که در مدیریت مطب با آن روبه رو هستید؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک