مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

بایدها و نبایدهای برخورد با نظرات بیماران

مدیریت هویت و برندینگ  نقش مهمی در موفقیت مطب و کلینیک شما دارد. نظرات بیماران در مورد تخصص شما، مطب شما و میزان رضایت نهایی شان از نحوه ی ارائه خدماتتان، تأثیر بسزایی در موفقیت نهایی تان به عنوان پزشک موفق و قابل اعتماد دارد.

درصد زیادی از بیماران در زمان انتخاب پزشک جهت مراجعه به نظرات سایر افراد و بیماران توجه می کنند البته درصدی هم به این نظرات بی اهمیت هستند. 72 درصد از بیماران معتقدند نظرات مثبت سبب جلب اعتماد آنها به پزشک یا مرکز درمانی می شود. همین تعداد بیماران پس از دریافت نظرات مثبت نسبت به پزشک یا کلینیک تصمیم گرفته و وارد عمل می شوند. در این میان 62 درصد بیماران پس از دریافت نظرات منفی تمایلی به مراجعه به مطب موردنظر را ندارند.

مواقعی که نظرات بیماران پیشین مثبت نباشد، در برخورد با اینگونه از نظرات، باید این نظرات را پذیرفت، فواید آنها را شناسایی کرد و با یادگیری استفاده از آنها به سود خود بهره برد.

برای برخورد با نظرات منفی به این نکات توجه کنید:

  1. مطب خود را نه به خاطر نظرات، بلکه به خاطر ارتقاء سطح کیفی خدمات بهبود ببخشید.
    همواره به فکر جذب بیماران راضی بیشتر و افزایش رضایت آنها باشید. در 27 درصد مواقع قابل اعتماد بودن پزشک یا کلینیک مهم ترین عاملی است که بیماران در جستجوی آن هستند. 21 درصد به دنبال مهارت بوده و 18 درصد آنها به اخلاق و رفتار اهمیت می دهند.

پزشک در مدیریت مطب خود به جای تمرکز بر معیارهای بی اهمیت مانند تعداد نظرات باید بر اجرا و تقویت روش های تمرکز نماید که به بهبود تجربیات بیماران کمک نماید و حتی فراتر از سطح انتظار بیماران باشد. زمانی که سطح کیفی خدمات مطب را افزایش دهید، نظرات مثبت بیشتری دریافت خواهید کرد.

نکته1: نظرات مثبت بیماران پیشین، بیماران جدید را به مطب شما هدایت می کند، اما آنچه بیماران را به شما وفادار می کند، خدمات عالی و رضایت بیمار است که باعث می شود در صورت نیاز باز هم به شما مراجعه کنند و شما را به دوستان و خانواده خود پیشنهاد دهند.

  1. توجه خود را به رضایت بیمار معطوف کنید، نه به تعداد نظرات
    تنها موضوع مهمی که باید به آن توجه کنید رضایت بیمار از لحظه مشاوره تا پس از درمان از حضور در مطب شما می باشد. تعداد نظرات تنها یک معیار کمی است. در مدیریت مطب توجه به تعداد نظرات شما را از هدف اصلی، یعنی بهبود تجربیات بیماران، دور می کند. بهبود تجربه بیماران باعث افزایش نظرات می شود. تاکید می شود شما بر کیفیت خدمات خود تمرکز نمایید و به ارزیابی مداوم رضایت بیمار خود بپردازید.

نظرات بیماران باید قسمت جدایی ناپذیر از تجربیات بیماران باشد نه اقدامی در جهت کسب نظرات بیشتر. تنها راه رسیدن به این مهم، ایجاد روشی است که در آن ارزیابی تجربه ی بیمار آخرین قدم می باشد. هدف شما علاوه بر ارزیابی رضایت بیمار تشویق بیمار وفادار به ثبت نظر خود، شناسایی و تصحیح نظرات منفی می باشد.

سه اقدام اصلی در اینجا ذکر می شود:

الف) قدم اول انجام بررسی با هدف شناسایی احساسات منفی و مثبت می باشد.
برای انجام این کار فرمی تهیه کرده، فرم را در سایت خود قرار دهید یا پرسش نامه ای کاغذی تهیه کرده و آن را به بیمار دهید. سوالات به گونه ای باشد که بیمار بتواند عملکرد شما را درجه بندی کند.

ب) در صورتی که بیمار از تجربه حضور در مطب شما رضایت داشت با ارسال پیامک یا ایمیل از وی تشکر کنید و از او بخواهید نظر خود را درسایت ثبت کند. 
در صورتی که بیمار ناراضی بود سریعا موضوع را پیگیری کنید و علت را جویا شوید و پیش از آنکه بیمار نارضایتی خود را در سایت شما اعلام کند مشکل را حل کنید.

با تبدیل نظرات بیماران به قسمتی از تجربه ی کلی بیمار، کنترل بهتری بر شرایط و گفتگوها خواهید داشت.

  1. به بیماران خود حق انتخاب بدهید. با آنها با احترام رفتار کنید و آنها را مجبور به کاری نکنید.

بیماران برای ثبت نظرات خود باید اختیار عمل داشته باشند. در ایران تلگرام و اینستاگرام برای ثبت نظرات کاربران مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین سایت هایی که به عنوان مرجع، پزشکان و کلینیک های درمانی با تخصص های مختلف را معرفی می کنند.

  1. قوانین امنیتی و حفظ حریم خصوصی را رعایت کنید و اعتبار خود را زیر سوال نبرید.
    به عنوان صاحب مطب یا کلینیک، وظیفه ی شما این است که مطابق قوانین امنیتی و حفظ حریم خصوصی مربوط به استفاده و دریافت نظرات رفتار کنید. برای مثال از درخواست برای ثبت نظر به تعداد زیاد خودداری کنید. ارسال درخواست ثبت نظرات غیرقانونی نیست اما روش مناسبی هم برای جمع آوری نظرات معتبر و موثق نمی باشد.

تکنیک های کلیدی

جمع آوری نظرات بیماران در مورد پزشک یا کلینیک درمانی کار دشواری است به این دلیل که بسیاری از بیماران نظر خود را ثبت نمی کنند و درصدی اندکی این کار را بعضی از مواقع انجام می دهند. هر چند این کار به نظر دشوار است اما نقش اساسی در درک و تصمیم گیری بیماران بالقوه دارد.

باید ها را انجام داده و از انجام نبایدها بپرهیزید و همواره این نکات را به خاطر داشته باشید:

  • روش عملکرد خود به عنوان پزشک، دندانپزشک، جراح ... و کادر درمانی مطب خود را برای کسب اعتبار، تخصص و مهارت بهبود بخشید.
  • روشی برای دریافت و ارزیابی تجربه ی بیمار تهیه کنید و آن را قسمت مهمی از تجربیات بیماران خود قرار دهید.
  • نگران تعداد نظرات نباشید، چرا که این مسئله اهمیتی ندارد.
  • دریافت نظرات بیماران فرایندی ادامه دار است و نباید هر چند ماه یک بار برای جمع آوری نظرات اقدام کرد.
  • برای بیماران خود شرایطی فراهم کنید که بتوانند در سایت های مختلف، که از طریق موبایل و کامپیوتر قابل دسترسی هستند، نظر خود را ثبت کنند.

این نکات را رعایت کنید و خواهید دید که در جذب بیمار و مدیریت مطب و کسب اعتبار موفق خواهید بود.

نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تکنولوژ دکتر لینک جهت مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا که جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد ارائه می دهد.

مقالات مرتبط:

تأثیر کیفیت ارتباط با بیمار بر تصویر برند کلینیک با تکیه بر ارزش ویژه برند(قسمت اول)

تأثیر کیفیت ارتباط با بیمار بر تصویر برند کلینیک با تکیه بر ارزش ویژه برند(قسمت دوم)

مدیریت سنتی مطب در مقابل مدیریت مدرن

افزایش بهره وری در مدیریت مراکز درمانی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی(قسمت دوم)

تشخیص بیماری به اطلاعات متعدد و مرتبط کردن آن ها به یکدیگر بستگی دارد. هوش مصنوعی احتمالاً گزینه مناسبی برای این کار محسوب می شود.

هوش مصنوعی در مراقبت‌های مرتبط با سلامت به معنای استفاده از الگوریتم‌ها و نرم‌افزارها است تا تقریباً شناخت انسان را در تجزیه و تحلیل اطلاعات پزشکی پیچیده مورد استفاده قرار دهد. به‌طور خاص، هوش مصنوعی توانایی الگوریتم‌های کامپیوتری برای به دست آوردن نتایج بدون درنظر گرفتن مستقیم انسان است.

آنچه تکنولوژی هوش مصنوعی را از تکنولوژی‌های قدیمی در مراقبت‌های مرتبط با سلامت متمایز می‌کند، توانایی کسب اطلاعات، پردازش آن و ارائه خروجی به‌طور دقیق به کاربر نهایی است. هوش مصنوعی این عملیات را با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین انجام می‌دهد که می‌تواند الگوها را در رفتار تشخیص دهد و منطق خود را ایجاد کند. برای کاهش خطا، الگوریتم هوش مصنوعی نیاز دارد تا بارها مورد آزمایش قرار گیرد.

تشخیص بیماری های چشم با هوش مصنوعی

نمونه اول) تشخیص بیماری چشمی ناشی از دیابت به کمک هوش مصنوعی

پژوهشگران استرالیایی برای تشخیص نوعی بیماری چشمی ناشی از دیابت، روشی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه داده‌اند.
روش‌های استاندارد تشخیص شبکیه‌رنجوری دیابتی، معمولا تهاجمی و پرهزینه هستند و اغلب در دسترس ساکنان بخشی از جهان قرار نمی‌گیرند. نتایج حاصل از روش مبتنی بر هوش مصنوعی ما، دقت اسکن‌های بالینی را دارند اما بر تصاویری از شبکیه تکیه می‌کنند که با ابزار معمول بینایی‌سنجی تهیه شده‌اند. افزایش سرعت و کاهش هزینه تشخیص این بیماری غیرقابل درمان، می‌تواند تغییر چشمگیری در زندگی افرادی که به این بیماری مبتلا هستند اما آن را تشخیص نداده‌اند، ایجاد کند.

نمونه دوم) تشخیص بیماری های چشم با پیکسل های روی چشم

شرکت هوش مصنوعی گوگل موسوم به "دیپ‌مایند" (DeepMind)، نوعی سیستم هوش مصنوعی طراحی کرده که می‌تواند بیش از از ۵۰ بیماری چشمی را تنها با بررسی اسکن سه‌بعدی شبکیه تشخیص دهد. این شرکت در نظر دارد با تمرکز بر هوش مصنوعی، همه مواردی که می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های خطرناک چشم شوند، تشخیص دهد و پیشنهاداتی برای انتخاب مناسب‌ترین نوع درمان به بیماران ارائه کند. بدین ترتیب، با استفاده از این سیستم، تعداد افرادی که بینایی خود را از دست می‌دهند، کاهش خواهد یافت. در این سیستم، هوش مصنوعی، پیکسل‌هایی را روی اسکن چشم مشخص می‌کند که با نشانه‌های بیماری مطابقت دارند.

تشخیص بیماری های قلبی به کمک هوش مصنوعی

نمونه اول)تشخیص بیماری های قلبی با اسکن چشم

به‌تازگی روشی برای ارزیابی ریسک ابتلا افراد به بیماری‌ قلبی با استفاده از یادگیری ماشین پیدا کرده‌اند. در این روش، اسکن لایه‌های پشتی چشم بیماران توسط یک نرم‌افزار تحلیل می‌شود و اطلاعات دقیق درباره سن، فشار خون و این‌که آیا فرد سیگار می‌کشد یا خیر به دست می‌آید. با داشتن این اطلاعات می‌توان پیش‌بینی نمود که آیا فرد در خطر سکته قلبی یا اتفاق‌های مشابه قرار دارد یا خیر. دقت این روش تقریبا برابر با روش‌های کنونی مورد استفاده در پزشکی عنوان شده است.

ایده نگاه کردن به چشمان شما برای قضاوت در مورد سلامتی قلبتان غیر عادی به نظر می‌رسد؛ اما این روش از یک تحقیق ثابت‌شده علمی به‌ دست آمده است. دیواره داخلی چشم (فوندوس) پر از عروق خونی و منعکس‌کننده سلامت کلی بدن است. پزشکان با مطالعه ظاهر آن با دوربین و میکروسکوپ می‌توانند چیزهایی مانند فشار خون فرد، سن و اینکه آیا فرد سیگار می‌کشد یا خیر را استخراج کنند که همگی پیش‌بینی‌کننده‌های مهم سلامت قلب و عروق هستند.

نمونه دوم) سیستم از نوارهای قلب الکتروکاردیوگرام(ثبت ضربان قلب به وسیله برق) برای بررسی میزان سلامت قلب استفاده می کند.

سیستم مذکور، اختلالات بطن چپ قلب را با دقت بالایی تشخیص می دهد و این در حالی است که شناسایی این نوع نارسایی ها معمولا با انجام آزمایش ها و تصویربرداری های گران قیمت و وقت گیر ممکن است.

اختلالات بطن چپ قلب می تواند باعث از کار افتادن قلب فرد و مرگ وی شود. اما نکته نگران کننده این است که اختلال یاد شده هیچ علامت مشخصی ندارد و ناگهان فرد را دچار مشکل می کند.

سیستم هوش مصنوعی جدید با بررسی نوار قلب فرد در عرض 10 ثانیه وجود یا عدم وجود این اختلال را تشخیص می دهد. سیستم مذکور با جمع آوری داده های بیش از 600 هزار مریض و بررسی نوارهای قلب آنها طراحی شده و دقت آن در حدود 85 درصد است.

ساخت دستکش برای جراحی از راه دور

این دستکش به جراحان اجازه می دهد از راه دور عمل جراحی را انجام دهند. این دستکش برای جراحی لمسی ربات ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستکش حس لامسه را برای جراحان فراهم می آورد و به آنها اجازه می دهد عمل جراحی روی بیماران را از راه دور انجام دهند. دستکش به حسگرهایی مجهز است که لمس کردن را شبیه سازی می کنند. زمانی که جراح دست خود را حرکت می دهند، اطلاعات به یک بازوی رباتیک ارسال می شود. دست رباتیک می تواند عکس العمل نشان داده و به جراح اجازه دهد که عملیات را از راه دور کنترل کند.

مأموریت تکنولوژی دکتر لینک هوشمند سازی سازماندهی، امن سازی در جهت مدیریت مطب و کلینیک می باشد.
نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:

کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی(قسمت اول)

مدیریت سنتی مطب در مقابل مدیریت مدرن

افزایش بهره وری در مدیریت مراکز درمانی

صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی(قسمت اول)

 هوش مصنوعی به سیستم هایی گفته می شود که می توانند واکنش هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه سازی فرایندهای تفکری و شیوه های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند. بیشتر نوشته ها و مقاله های مربوط به هوش مصنوعی، آن را به عنوان « دانش شناخت و طراحی عامل های هوشمند» تعریف کرده اند.

هوش مصنوعی در علم پزشکی: امروزه به دلیل گسترش دانش و پیچیده تر شدن فرایند تصمیم گیری، استفاده از سیستم های اطلاعاتی به خصوص سیستم های هوش مصنوعی در تصمیم گیری، اهمیت بیشتری یافته است. هوش مصنوعی گسترش دانش در حوزه پزشکی و پیچیدگی تصمیمات مرتبط با تشخیص و مدیریت کلینیک  به عبارتی حیات انسان توجه متخصصین را به  استفاده از سیستم های پشتیبان تصمیم گیری در امور پزشکی جلب نموده است. به همین دلیل، استفاده از انواع مختلف سیستم های هوشمند در پزشکی رو به افزایش است، به گونه ای که امروزه تأثیر انواع سیستم های هوشمند در پزشکی مورد مطالعه قرار گرفته است.

کاربردها:

کاربردهای هوش مصنوعی چنان گسترده و فراگیر شده اند که بسیاری از این کاربردها دیگر با نام هوش مصنوعی شناخته نمی شوند و نام تخصصی خود را دارند. تأثیر هوش مصنوعی را اکنون می توان در همه جهات و نقاط زندگی مردم دید.

کاربردهای عملی آن دسته از کاربردهای هوش مصنوعی هستند که عملیات خاصی را انجام داده و عمل یا تأثیر آن به وضوح توسط کاربر خواهد شد. برای مثال جستجوی خودکار گوگل که از الگوریتم های و متدهای پیچیده هوش مصنوعی استفاده می کند، پس از انجام یک عملیات پر هزینه و البته سریع نتایج مرتبط را به شما نشان خواهد داد.

اولین کاربرد: کمک هوش مصنوعی به اورژانس

هوش مصنوعی به تکنسین های اورژانس در دانمارک در تشخیص حمله قلبی کمک می کند. تکنسین های اورژانس کار سختی دارند، چرا که باید ضمن اطمینان خاطر دادن و حفظ آرامش بیمار، سوالاتی بپرسند که می تواند زندگی بیمار را نجات دهد. اما به زودی می توانند از هوش مصنوعی کمک بگیرند. در این مورد هوش مصنوعی کلمات و صداها را هنگام تماس بیماران برای تشخیص حمله قلبی آنالیز می کند و سپس تکنسین اورژانس را با سوالات مناسب برای تشخیص دقیق تر راهنمایی می کند. همچنین این سیستم با یادآوری آدرس دقیق حادثه به حرکت آمبولانس در مسیر درست کمک می کند.

ارائه روشی بهینه در اعزام آمبولانس مبتنی بر شبکه های پیچیده و هوش مصنوعی

هدف سرویس های اورژانس پزشکی کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری ها و صدمات می باشد. اعزام سریع سرویس های اورژانس و کاهش زمان پاسخ، منجر به افزایش نرخ بقاء می شود. زمان پاسخ یکی از معیارهای مهم سنجش کارایی سرویس های اورژانس پزشکی می باشد. یکی از روش هایی که اخیرا در زمینه اعزام آمبولانس بیان شده است، مبتنی بر تحلیل شبکه های پیچیده است. هدف این روش اعزام  آمبولانس مدنظر به تماسی می باشد که مرکزیت بیشتری نسبت به دیگر تماس ها دارد، که منجر به کارایی بهتر مسیر مناسب برای ماشین های سرویس دهنده می باشد که پیچیدگی زمانی این روش ها بسیار بالا می باشد. در این روش پیشنهادی، اولویت اورژانسی تماس ها نیز در نظر گرفته شده است، که متغییری مهم در تصمیم گیری ها می باشد. روش پیشنهادی نسبت به روش های قبلی از محدودیت های کمتری برخوردار بوده  و نتایج شبیه سازی گسترده نیز بهبود معنی دار این روش را در مقایسه با روش های قبلی مانند روش مرکزیت و نزدیک ترین همسایه مورد تایید قرار می گیرد.

جایگزینی هوش مصنوعی با پزشکان و پرستاران بیمارستانی

یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین بیمارستان های لندن با افزایش هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در بخش های مختلف توانسته تعداد پزشکان و پرستاران را کاهش دهد. در این بیمارستان برای تشخیص بیماری هایی نظیر سرطان نیز از هوش مصنوعی استفاده شده است. هدف از تاسیس این بیمارستان بهره گیری از هوش مصنوعی و یادگیر ماشین است و انقلابی جدید و بی سابقه را ایجاد می کند.  پیش بینی می شود که این مرکز تأثیر مهمی بر روی تشخیص و درمان بیماری های مختلف داشته باشد. در تاسیس این بیمارستان کمپانی های بزرگی نظیر آمازون و گوگل نیز همکاری داشته اند و خدمات گسترده ای را در زمینه هوش مصنوعی و یادگیر ماشین ارائه کرده اند.

در این مرکز از الگوریتم های یادگیری ماشین که روش جدیدی برای تشخیص بیماری ها و شناسایی افراد در معرض خطر هستند ارائه می شود. تمرکز اصلی این پروژه برای شروع بر روی بهبود بخش تصادفات و اورژانس بیمارستان است. با سیستم های هوش مصنوعی سرعت ویزیت و تشخیص بیماری ها افزایش خواهد یافت و شاهد عملکردی بهتر در این  مدیریت کلینیک و درمان خواهند بود. البته مدیران این مرکز اذعان کرده اند که هوش مصنوعی هرگز جای پزشکان را نخواهد گرفت و همچنان به تخصص پزشکان نیاز خواهد بود. به طور کلی روش های سنتی در این بیمارستان حذف شده است و روش های نوین عملکرد فوق العاده ای را از این مرکز ارائه کرده است. تحقیقات پزشکی نیز در این بیمارستان به طور گسترده صورت می گیرد و تحولی عظیمی در بخش درمان مشاهده می شود.

با به عهده گرفتن بخش هایی از مسئولیت پزشکان و بیمارستان، کارها سبک تر خواهد شد و مدیریت کلینیک، پزشکان زمان بیشتری را با بیماران خود سپری خواهند کرد و شاهد نتایج بهتری در بخش درمانی خواهیم بود.

مأموریت تکنولوژی دکتر لینک هوشمند سازی سازماندهی، امن سازی در جهت مدیریت مطب و کلینیک می باشد.

نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:

مدیریت سنتی مطب در مقابل مدیریت مدرن

افزایش بهره وری در مدیریت مراکز درمانی

صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت

چالش های زمانبندی در مدیریت مطب


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

پزشکی از راه دور چیست؟

امروزه علوم مختلف، وابستگی خود را به IT احساس می کنند. علم پزشکی نیز از این قانون مستثنی نیست . و اینترنت علاوه بر تأثیراتی که در پیشرفت خود آن داشته‌است در توسعه و بهبود ارائهٔ خدمات پزشکی نیز تأثیرات بسزایی داشته‌است. این دو رشته کاملا از یکدیگر جدا هستند و باید به گونه ای آنها را به یکدیگر پیوند داد. مدیریت تکنولوژی، به عنوان یک علم میان رشته ای نقش پیوند دهنده را ایفا می کند.

تله مدیسین یا پزشکی از راه دور چیست ؟

(telemedicine ) تله مدیسین در ادبیات موضوع به معنای "پزشکی از راه دور " است و این کلمه در دهه 1970 میلادی توسط فردی به نامThomas bird معرفی شده است . طبق تعریف ITU ، تله مدیسین عبارتست از " عمل مراقبت پزشکی با استفاده از ارتباطات صوتی تصویری.

این عمل مشتمل بر نگهداری، مراقبت، تشخیص، مشاوره و معالجه بوده ضمن اینکه در این مرحله توجه به انتقال داده های پزشکی و مسائل آموزشی نیز وجود دارد" در نگاهی جامع تر و کامل تر می توان گفت " بطور عمومی تله مدیسن به کاربرد فناوری های پزشکی و ارتباطی جهت تبادل هر گونه اطلاعات، اعم از داده ، صدا یا ارتباطات تصویری بین پزشک و بیمار یا پزشک و متخصصان بهداشت و درمان در موقعیت های مجزای جغرافیایی و به منظور ایجاد امکان تبادل جهت مقاصد پزشکی ، بهداشتی درمانی ، تحقیقاتی و آموزشی تحصیلی اطلاق می شود" انواع سرویس های تله مدیسین سرویس های تله مدیسین به 3 گروه اطلاعات داده ای ، صوتی و تصویری تقسیم می شوند:

الف) اطلاعات و سرویس های صوتی : این دسته از از سرویس ها بر مبنای اطلاع|رسانی به وسیله خطوط تلفن مهیا می شود. کم هزینه ترین نوع سرویس اطلاع رسانی پزشکی به وسیله تلفن است که در ایران هم تحت عنوان پزشک در منزل مورد استفاده قرار می گیرد. این سرویس به 2 گونه تقسیم بندی می شود:

گروه اول به صورت برون خط (off line) : به طور مثال صدای قلب بیمار برای پزشک ارسال و توسط دستگاه ضبط می شود ، تا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و گاهی هم خروجی به صورت منحنی کشیده شده و نتیجه به بیمار اعلام می شود.

گروه دوم به صورت بر خط (on line) : به طور مثال صدای بیمار از طریق خط تلفن مستقیم به پزشک می رسد و پزشک همان جا روی آن تصمیم گیری کرده و اعلام نتیجه می کند. اطلاعات و سرویس های تصویری از جمله این سرویس ها می توان به کنفرانس ویدئویی و انتقال تصاویر و دورآ پرتو نگاری اشاره کرد. این سرویس ها هزینه بر هستند ولی کاربرد فراوانی دارند.گاهی اوقات با دستگاه های اسکنر این اطلاعات به پزشک معالج می رسد و گاهی هم بوسیله پرتونگاری دیجیتالی این اتفاق رخ می دهد که بطور مستقیم تصاویر به صورت دیجیتالی تبدیل شده و انتقال می یابد. این روش امروزه در مراکز پرتونگاری رایج است.

اطلاعات و سرویس های داده ای این نوع از اطلاعات به 3 گروه تقسیم می شوند:

-1 دسترسی on-line به پایگاه های اطلاعاتی که باعث می شود پزشکان و کاربران دیگر به راحتی از آخرین وضعیت بیمار مطلع شده و سریع تجویز کرده و بلافاصله بازخورد دهند.

2- اینترنت است که برای به روز رسانی اطلاعات پزشکی به کار می رود و باعث می شود پزشکان از آخرین اخبار جهان پزشکی مطلع شده و یا حتی بوسیله اینترنت از گوشه ای به گوشه دیگر اطلاعات را رد و بدل کرده و مراقبت های پزشکی انجام دهند .

3- دورآسنجی است که به مفهوم مطالعه و نمایش عملکردهای فیزیولوژیک انسان یا حیوان از مراکز دور یا سیار است . اولین تجربه دورآسنجی توسط NASA انجام شده است که از وضعیت فیزیولوژیک فضانوردان خود مطلع بود .

کاربردهای سرویس های تله مدیسین بسیار گسترده و فراگیر است اما به 4 گروه کلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

-1 مشاوره از راه دور(tele consulation):که به وسیله ابزار گوناگونی اتفاق می افتد مثل تلفن ، پست و یا کنفرانس ویدئویی

- 2 آموزش از راه دور (tele education) : در جهان امروز این موضوع به اثبات رسیده است که توسعه هر علمی نیازمند آموزش گروه های متخصص آن علم است. tele education در 3 حوزه مطرح می شود :

- آموزش از راه دور

- دسترسی به اطلاعات از راه دور

- آموزش بهداشت از راه دور tele education دارای مزایای زیادی است از جمله اینکه به دلیل کاهش رفت و آمد بیماران و متخصصان مخارج عمومی کاهش یافته و دیگر اینکه میزان اطمینان به مراکز بهداشتی درمانی افزایش و تبادل اطلاعات بین مراکز درمانی بهبود می یابد .

-1 فوریت های پزشکی و کمک به آسیب دیدگان: به دلیل اینکه در مواقع ضروری و حساس حوادث طبیعی و غیر مترقبه ، دسترسی به فوریت های پزشکی دشوار است با وجود تله مدیسین می توان راه را کوتاه کرده و عملیات کمک را با سرعت بیشتری انجام داد .

-2 جراحی از راه دور: جراحی از راه دور توسط روبات ها و سیستم های پزشکی پیشرفته انجام می شود ولی به دلیل هزینه بر بودن این روش هنوز در کشورهای در حال توسعه انتقال مناسب نیافته و محدود به کشورهای توسعه یافته شده است. 2 مشکل اساسی در جراحی از راه دور مطرح است: یکی عدم اطمینان لازم بیماران از روش های جراحی از راه دور است که باید با آموزش صحیح این مشکل حل شود و دیگری عدم لمس کردن پزشک به صورت مستقیم است که پیش بینی می شود به زودی کیفیت لمس کردن روبات ها بالا رفته و این مشکل برطرف شود. تله مدیسین دارای چه منافعی است تله مدیسین دارای منافع اجتماعی و اقتصادی فراوانی است که لزوم وجود این تکنولوژی را پررنگ می کند .

کاهش هزینه ها، کاهش فرصت های انتظار، کاهش مسافرت ها، بهبود مشاوره ها و استفاده از نقطه نظرات ثانویه، خدمات اجتماعی و...از اهم مزایای این سیستم است.

نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

با راهکار TeleMedicine تکنولوژی دکتر لینک بستری هوشمند و امن برای مشاوره آلاین-TeleMedicine بدون تأخیر و با کیفیت بالا با بیماران خود در سراسر جهان داشته باشید.

:مقالات مرتبط

(کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت درمان(قسمت اول

(کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت درمان(قسمت دوم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

بازاریابی خدمات پزشکی با ویدئو مارکتینگ

از نظر روانشناسی اغلب مردم با محتوای دیداری ارتباط بیشتری برقرار می کنند. گزارشات به دست آمده نشان می دهد که حدود 54 درصد از بیماران ترجیح می دهند که اطلاعات مفید را در قالب فیلم های ویدیویی ببینند تا خبرنامه ها یا پست های رسانه های اجتماعی. علاوه بر آن، محتواهایی که در قالب فیلم ارائه می شوند نسبت به محتویات متنی و تصویری بیشتر در ذهن افراد می مانند. انتقال احساساتی که با یک متن امکان پذیر نیست در قالب یک فیلم فراهم می شود. تحت تأثیر قرار گرفتن احساسات افراد به احتمال زیاد به یک اقدام منجر خواهد شد، و همان اقدام یا تغییر منجر به افزایش نرخ تبدیل- نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری- می شود. همین عامل علت اصلی این مساله است که چرا سایت هایی که محتویات ویدیویی دارند نرخ تبدیل شان 80 درصد بیشتر از سایر سایت ها است.

بازاریابی ویدئویی-ویدئو مارکتینگ- فارغ از اندازه صنعت، تخصص و موقعیت آن مجموعه، نقش حیاتی ای در اکثر فعالیت های بازاریابی حوزه خدمات درمانی و پزشکی و جذب بیمار پیدا نموده است. اغلب بازاریابان حوزه خدمات درمانی به منظور برقرار کردن ارتباط با بیماران موجود و بالقوه و با هدف جذب بیمار و تبدیل نمودن آن ها به بیماران همیشگی از بازاریابی ویدیویی استفاده می کنند. بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده از کلمه ویدیو در عنوان یک ایمیل می تواند نرخ کلیک کردن افراد روی همان ایمیل را 65 در صد افزایش دهد، نرخ باز کردن همان ویدیو را تا 19 درصد افزایش می دهد. و در همین مرحله افرادی که علاقه مند و یا متقاضی موضوع این موضوع نیستند را تا 26 درصد کاهش میدهد.

برندسازی و بازاریابی محتوا همراستا با یکدیگر هستند. اگر هدف شما این است که نام برند شما بهبود یافته و ارتقا یابد و اگر دوست دارید که به عنوان یک رهبر یا آغاز کننده در حوزه خود شناخته شوید، جذب بیمار داشته باشید، باید محتویاتی را که برای مخاطبان هدفتان حدید و متقاعد کننده است فراهم آورید. محتوای پیام های شما باید طوری باشد که داستان کاری شما را بازگو نماید و منجر به افزایش ازتباطات شما شود. با توجه به پیشرفت های روز افزون پزشکی که هر روز بیشتر می شود، بسیار سخت است که صدا و پیام مجموعه خود را به گوش مخاطبان هدف خود برسانید.

ساخت تصویر برند

تحقیقات نشان می دهد، یک فیلم ویدیویی در وبلاگ ها سه برابر بیشتر از پست های متنی استاندارد، توجه افراد را به سمت خود جذب می نماید. ویدیوها مخاطبان هدف شما را مورد هدف خود قرار داده جذب بیمار نموده و بیماران را در طی سفر بیمار، راهنمایی می کند، این درحالی است که هیچ ابزار دیگری این کار را نمی کند. محتوای ویدیویی شما به افزایش ارتباطات شما کمک کرده و کمک می کند نام شما در ذهن بیما در بالاترین درجه بندی قرار گیرد. از آنجایی که اغلب افراد برای سرگرمی و آموزش به سراغ فیلم های ویدیویی می روند، بازاریابی ویدیویی یکی از موثرترین روش ها برای ساخت برند در ذهن افراد است. بازاریابی ویدیویی فرصت های شما را برای خلق یک کار جدید و تطبیق یافتن با افکار افراد بهبود می دهد و اگر به درستی اجرا شود مطمئن باشید که بودجه بازاریابی شما به هدر نخواهد رفت . با تهیه فیلم های ویدیویی، مراکز خدمات درمانی و پزشکی شما می توانند نرخ تبدیل را بهبود بهشید. ارتباطات مجازی خود و نرخ مشتریان اش را افزایش دهد. بر اساس تحقیقات 63 درصد مشاغل از بازاریابی ویدیویی استفاده می کنند و 82 درصد از این مشاغل حس می کنند که بازاریابی ویدیویی می تواند یکی از مهمترین استراتژی های بازاریابی باشد.

بی شک، بازاریابی ویدیویی یکی از جدیدترین جعبه ابزارهای اضافه شده به شیوه های بازاریابی است. در اینجا کلید واژه های ذکر شده که به شما می گوید چرا برای بازاریابی خود باید به سوی بازاریابی ویدیویی بروید.

افزایش نرخ تبدیل: قرار دادن یک فیلم ویدیویی از خدمات شما به بیماران در سایتتان باعث می شود نرخ تبدیل شما تا حدود 80 درصد افزایش یابد.

بهبود ROI: بازاریابی ویدیویی سبب می شود برگشت سرمایه خوبی داشته باشید. تولید فیلم کار ساده ای نیست، اما دست آوردهای ناشی از تولید و اجرای آن بسیار جالب است. در ضمن ابزارهای ویرایش فیلم های ویدیویی در حال بهبود هستند و بسیار مقرون به صرفه می باشند به طوری که شما می توانید حتی با یک گوشی تلفن همراه یک فیلم ویدیویی با کیفیت تولید کنید.

اعتماد سازی: اعتماد پایه و اساس هر فعالیت خدمات درمانی و پزشکی است. محتواهای ویدیویی اغلب مخاطبان و احساسات آن را با خود درگیر می کنند. اغلب افراد نسبت به پیدا کردن یک مجموعه خدمات درمانی مناسب حساس هستند و به راحتی نمی توانند به هر مجموعه پزشکی اعتماد نمایند. اما یک بازاریابی ویدیویی موثر می تواند به راحتی فعالیت و خدماتی که شما ارائه می دهید به صورت محاوره ای و راحت در اختیار افراد قرار دهید و جذب بیمار کنید.

جستجوگر گوگل محتواهای ویدیویی را در اولویت خود قرار می دهد: فیلم های ویدیویی باعث می شود مدت زمان حضور افراد در وب سایت ها بیشتر باشد و موتورهای جستجو نشان می دهند ه وب سایت شما محتواهای مرتبطی دارد. اگر کلینیک یا مطب شما بر روی سایت خود یک فیلم ویدیویی داشته باشد احتمال آنکه در صفحات اول یا دوم جستجو قرار بگیرد 53 برابر بیشتر خواهد بود. لذا با این شرایط در تلاش باشید که فیلم های ویدیویی شما در سئو در سطح خوبی قرار گیرند.

امکان تبادل اطلاعات بیشتر در شبکه های اجتماعی: بر اساس گزارشان صنعت بازاریابی شبکه های اجتماعی، 60 درصد بازارایابان اجتماعی از محتواهای ویدیویی استفاده کرده اند. آخرین ویژگی های شبکه های اجتماعی باعث شده رغبت افراد تبادل محتواهای ویدیویی افزایش یابد. در این مسیر تبادلات اجتماعی می توانند حجم مخاطبان هدف مراجعه کننده به سایت شما را افزایش دهد.

انواع محتواهای ویدیویی

آیا شما به دنبال راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی درمانی موثر هستید که باعث می شود مجموعه درمانی شما مورد توجه سایرین قرار بگیرد. ویدیوهای خلاقانه می توانند به سرعت در اینترنت پخش شود و در زمان کمی، حجم زیادی از بیننده ها را به سوی خود جذب کند. اگر یک ویدیو خوب تهیه کنیم می تواند به بهترین ابزار بازاریابی و جذب بیمار برای مجموعه درمانی شما تبدیل شود.

شما می توانید با ساخت 4 نوع فیلم ویدیویی سطح مجموعه درمانی خود را بالاتر ببرید.

1-نمایش خدمات و محصولات 2-گفته هایی از زبان بیماران درباره خدمات مجموعه درمانی شما 3-فیلم های آموزشی 4- فیلم هایی از آنچه در مجموعه شما رخ می دهد.

کلام آخر

با استفاده از محتواهای ویدیویی به ابزار کلیدی برای افراد تبدیل شوید تا به کمک شما بتوانند اطلاعات خود را تکمیل نمایند، مجموعه های درمانی ای که در حوزه کمیپن های تبلیغاتی اینترنتی ضعیف عمل می کنند در خطر هستند. ویدیو آینده بازاریابی محتوا است. و بازاریابی ویدیویی در مدت کوتاهی به قویترین استراتژی بازاریابی تبدیل می شود.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک راهکاری پیشنهادی ما برای افزایش مراجعه کنندگان به کلینیک و مطب شما

مقالات مرتبط:

اهمیت بازاریابی در حوزه پزشکی

اشتباهات رایج در ارتباط با بیمار

ارتباط چشمی با بیماران

35 مورد از بهترین نظریه ها بازاریابی پزشکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تاثیر کیفیت ارتباط با بیمار بر تصویر برند کلینیک( قسمت دوم)

تعهد و وفاداری بیمار، توسط ارزش ویژه برند ایجاد می شود. مطالعات نشان می دهند که پنج عامل اعتماد، رضایت بیمار، تعهد در رابطه، وفاداری به برند و آگاهی از برند برای ایجاد ارزش ویژه برند موفق در بازاریابی و مدیریت کلینیک و مطب اهمیت دارند. پژوهش های گذشته نشان می دهند، این عوامل مهم مربوط به ارزش ویژه برند و مدیریت ارتباطات هستند.

تأثیر وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند: در پژوهش مربوط به وفاداری به برند، چالش اصلی تعریف این مفهوم و معیار اندازه گیری آن است. آکر، وفاداری به برند را به عنوان موقعیتی تعریف می کند که نشان دهنده احتمال گرایش مشتری به یک برند دیگر است، به خصوص هنگامی که آن برند تغییری در قیمت یا سایر جنبه های کالا و خدمات خود ایجاد کند.

وفاداری به برند در قلب ارزش ویژه برند وجود دارد و با توجه به مدل آکر یک بُعد اصلی از ارزش ویژه برند است. وفاداری به برند یک اثر غالب بر روی ارزش ویژه برند است که منجر به سطح بالایی از ارزش ویژه برند می شود.. بدین سان با افزایش وفاداری به برند کلینیک، ارزش ویژه برند مربوط به آن نیز افزایش می یابد.

تأثیر آگاهی از برند بر ارزش ویژه برند: کلینیک ها در میزان قدرت و ارزشی که در بازار دارند متفاوتند. در یک طرف برندهایی هستند که توسط بیماران شناخته شده نیستند، در طرف دیگر برندهایی وجود دارند که آگاهی نسبتا بالایی به آن ها دارند. آکر آگاهی از برند را به عنوان توانایی مشتری بالقوه برای تشخیص و به خاطر آوردن این که یک برند عضوی از یک طبقه خدماتی خاص است تعریف می کند. ارزش مبتنی بر مشتری هنگامی رخ می دهد که مشتری آگاهی و آشنایی زیادی نسبت به برند داشته باشد و برخی از نشانه ها و تداعی های منحصر به فرد، قوی و مطلوب برند را به خاطر آورد.

تأثیر ارزش ویژه برند بر تصویر کلینیک و مطب: تصویر سازمان، ادراک از یک سازمان است که در ذهن مشتری نگه داشته می شود و به عنوان فیلترهایی عمل می کند که بر ادارک عملیات سازمان نیز تاثیر می گذارد. البته بر اساس پژوهش ها، عقیده مراجعان به کلینیک در مورد تصویر کیلینک نسبی است و نمی تواند مطلق باشد. همچنین تصویر کلینیک کمک شایانی به بهبود شرایط رقابتی آن از طریق فعالیت های بازاریابی استراتژیک می کند؛ زیرا بیماران هر کلینیک یا مطب قادرند تا اندک زمانی نگرش خاصی را در مورد آن کلینیک یا مطب شکل دهند. آن ها معمولا تصویری از کلینیک یا مطب را از طریق آزمایش های پزشکی و تجارب درمانی خود شکل می دهند. تصویر خوب و مناسب از کلینیک از طریق اعتماد بیماران در مراجعه و از طریق سطح دانش و تخصص کلینیک ساخته می شود؛ که می تواند تمایل یک مراجعه کننده به انتخاب آن کلینیک را در آینده ارتقا دهد. پژوهشگران ارتباطات بین چهار بُعد ازرش برند: آگاهی از برند، وفاداری به برند، ارزش ادراک شده و تصویر برند در بخش خدماتی را مورد بررسی قرار داده اند و ادارک ارزش برند را از دیدگاه مشتری ارتقاء بخشیده اند. محققان با استفاده از ابعاد کیفیت ادارک شده و بررسی آن ها به وفاداری و تصویر برند به این نتیجه رسیده اند که ابعاد ارزش ویژه برند، بر تصویر برند تاثیر گذارند.

تاثیر اعتماد بر وفاداری به برند، آگاهی از برند و تصویر کلینیک: اعتماد را به عنوان اطمینان و خیرخواهی مشاهده شده توسط شخص هدف تعریف شده است. پژوهش های اخیر نشان می دهد که به منظور درک اعتماد در حوزه مربوط به خدمات و کسب و کار، بر مشتری تاکید ویژه ای شده است؛ بدین صورت که اعتماد به برند از جانب مشری سبب ارتقای ارزش ویژه برند می شود. ارزش ویژه برند به ویژه در حوزه خدمات، با ایجاد وفاداری مشتری، باعث افزایش اعتماد مشتری می شود و بدین سان ریسک کاهش می یابد. اعتماد، ابهام را کاهش می دهد و با افزایش اعتماد، مشتری می تواند بر روی خدمت خاص با نام تجاری مورد اعتماد تکیه کند. اعتماد در زمینه نظام سلامت، منجر به ایجاد یک محیط تبادلی در کلینیک می شود که خدمات بهداشتی بهتری را برای بیماران فراهم می کند. در نتیجه بیماران به یک مشتری سودآور تبدیل می شود و بدن صورت قابلیت مدیریت مطب و کلینیک بهبود می یابد. اعتماد در واقع همان استانداردهایی است که کارکنان کلینیک به بیماران خود ارائه می دهند. لذا زمانی که بیماران در مورد خدمات شکایت می کنند، کلینیک موظف است تا برای جلب اعتماد مشریان خود، پاسخ مناسبی به این شکایت ها بدهد.
اعتماد عامل اصلی ایجاد کننده و توسعه دهنده ارتباط موفق با بیمار و وفاداری بیمار است.

تأثیر رضایت مشتری بر وفاداری به برند، آگاهی از برند و تصویر کلینیک: رضایت، از تجربیات خوب بیماران حاصل می شود. رضایت بیمار احساس یا نگرش یک بیمار نسبت به یک خدمت بعد از استفاده از آن تعریف شده است. رضایت مندی بیمار، نتیجه اصلی فعالیت بازاریاب است که به عنوان پل ارتباطی بین مراحل مختلف رفتار بیمار است. رضایت بیمار یا عدم رضایت او از تفاوت بین انتظارات مشتری و کیفیتی که او دریافت کرده است حاصل می شود. بیمار راضی باعث ایجاد ارزش ویژه برند می شوند. بنابراین رابطه و اثر مثبت و مستقیمی از رضایت بیمار نسبت ارزش ویژه برند کلینیک وجود دارد.

تأثیر تعد در رابطه بر وفاداری به برند، اگاهی از برند و تصویر کلینیک: تعهد یک مولفه کلیدی در ارتباط با موفقیت روابط بازاریابی است. روابط بر مبنای تعهد متقابل ساخته می شود. در ادبیات پزشکی درباره رابطه بیمار-پزشک بر روی بهبود دانش اینکه چه چیزی به بیماران انگیزه می دهد تا رابطه با پزشک شان را ادامه دهند، متمرکز شده است. برای جلب رضایت بیماران، پزشکان نیازمند به ایجاد رابطه ای هستند که انتظارات بیماران را از لحاظ تحت حمایت بودن و مشارکت فعالانه در تصمیم گیری برآورده کند و زمانی تعهد بیمار افزایش می یابد که روابط قدرتمندی بین بیمار و پزشک ایجاد شود.

 نظر خود را درباره این پُست در اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان تکنولوژی دکتر لینک از توانایی سازماندهی، امن سازی و در دسترس قرار دادن اطلاعات پزشکی و درمانی برخوردار است.

مقالات مرتبط:

تاثیر کیفیت ارتباط با بیمار بر تصویر برند بیمارستان با تکیه بر ارزش ویژه برند ( قسمت اول)

مدیریت سنتی مطب در مقابل مدیریت مدرن

افزایش بهره وری در مدیریت مراکز درمانی

صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک