مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

چالش های تاسیس مطب برای پزشکان جوان

چه طور مطب پزشکی بزنیم سؤال خیلی از همکاران تازه‌ وارد به عرصهٔ طبابت پزشکی است. بسیاری از افرادی که تازه درسشان تمام‌شده یا در حال گذراندن مراحل پایانی تحصیلات دانشگاهی یا طرح و خدمت هستند، به دنبال این هستند که بعد از ادامهٔ کار به کار کلینیکی بپردازند و احیاناً مطب بزنند. این متن از زبان شخصی است که چند سال قبل موفق شده از شرایط صفر مطب بزند. بالطبع این تجربیات ممکن است مشمول مرور زمان شده باشند و کارایی خود را از دست داشته باشند یا برای افراد دیگر برحسب شرایطشان صدق نکند و کمک‌کننده نباشد؛ اما اگر حتی برای چند نفر هم این تجربیات نکات کمکی داشته باشد، رسالت این متن محقق شده است.

آیا همه پزشکان باید مطب بزنند؟

پاسخ به این سؤال به‌طور یقین در شرایط حاضر خیر است. امروزه همهٔ پزشکان عمومی یا متخصص قرار نیست که مطب داشته باشند. پزشکانی که تصمیم به کار کلینیکی دارند ممکن است در نظر داشته باشند در کلینیک‌هایی با چند همکار به‌صورت تیمی کار کلینیکی انجام دهند. پزشکان برحسب موقعیت و شرایط می‌توانند بنیان‌گذار، شریک یا صرفاً متقاضی کار با یک قرارداد کاری در این کلینیک‌ها باشند.

حتی ممکن است همکار پزشکی تصمیم داشته باشد به‌طورکلی کار کلینیکی انجام ندهد و درزمینهٔ تحقیقاتی یا آموزشی مسیر پزشکی را ادامه دهد. در اغلب موارد تلقی این است که حداقل در کشور ما درزمینهٔ‌های تحقیقاتی درآمد نسبت به کلینیک کمتر است؛ اما برحسب علاقه ممکن است فردی تصمیم بگیرد که در آموزش یا تحقیق مسیر خود را ادامه دهد.

برخی از اساتید دانشگاهی در کشور خود ما هستند که دست از کار کلینیکی کشیده‌اند و درزمینهٔ پژوهش یا آموزش به کار مشغول‌اند و ازقضا درزمینهٔ خود بسیار موفق هستند.

بسیاری از کلینیک‌های پزشکی امروز پیشرفته و تخصصی‌شده‌اند. خدمات این کلینیک‌های مدرن هم به نفع سهامداران کلینیک، هم بیماران و هم ‌پزشکان شاغل است و حقوق پزشکان هم در برخی از این کلینیک‌ها منصفانه ادا می‌شود!

از طرف دیگر مطب یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت تر است. بسته به محلی که شما هستید و فرهنگ مراجعه به مطب یا کلینیک غالب است نوع تبلیغات و بازاریابی، شخصیت خود شما و چندین فاکتور دیگر ممکن است مطب زدن یا کار در کلینیک برای شما مناسب باشد.

اولین قدم برای مطب زدن چیست؟

اولین قدم در دایر کردن مطب، اخذ پروانهٔ طبابت در شهر یا منطقهٔ محل موردنظر است. پروانهٔ طبابت توسط سازمان نظام پزشکی صادر می‌شود که در اصل نهادی غیردولتی است. ولی برای دایر کردن مطب شما نیاز دارید که موافقت معاونت درمان که نهادی از زیرمجموعه وزارت بهداشت دولت است را داشته باشید.

نظام پزشکی زمانی به شما پروانه (اجازه) طبابت می‌دهد که اولاً یکی از اعضای سازمان نظام پزشکی باشید (شماره نظام داشته باشید). دوم اینکه شرایط یا امتیازات لازم برای کسب جواز را در آن منطقه یا شهر داشته باشید.

شرایط قانونی و امتیازهای موردنیاز برای پروانه طبابت موضوع صحبت این مقاله نیست و برای دانستن این اطلاعات به سایت سازمان نظام پزشکی می‌توانید مراجعه کنید.

اما همین‌قدر بدانید که برای پروانه پنج شهر بزرگ (تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و حومه‌های آن‌ها که شهرهای غیرمجاز تلقی می‌شوند) نیاز به سیصد و شصت امتیاز دارید که امتیاز بسیار زیادی نسبت به شهرهای مجاز (دویست و پنجاه امتیازی) تلقی می‌شود. البته قوانین دیگر برای شرایط خاصی مثل تأهل خانم‌ها، سن چهل‌وپنج سال و … وجود دارد. در ضمن بعضی رشته‌ها یا برخی محل‌ها با توجه به نسبت ‌پزشک یا آن رشته تخصصی به جمعیت ممکن است پروانه صادر کنند که توضیح این موارد موضوع ما نیست.

بعد از اخذ پروانه طبابت چه باید کرد؟

بعدازاینکه پروانه گرفتید، شما می‌توانید بنا به متن پروانه در محدودهٔ تعیین‌شده در مطب یا کلینیک مشغول به کار شوید.

برای اینکه در مطب مشغول به کار شوید شما نیاز دارید که یک محل را برای مطب بخرید یا اجاره کنید.

محل مطب چه نوع ساختمانی می‌تواند باشد؟

ساختمان یا واحد مطب می‌تواند یک ساختمان یا واحد با کاربری اداری، تجاری و یا مسکونی باشد. بر اساس قانون شما می‌توانید حتی در منزل خود مطب دایر کنید. البته قوانینی وجود دارند که درصورتی‌که مطب شما برای بقیهٔ همسایگان ساختمان مسکونی مشکل ایجاد کنند و موجب شکایت آن‌ها شوند، مطب شما را در آن محل به تعطیلی بکشاند.

مطب شما می‌تواند اجاره‌ای باشد یا اینکه خریداری‌شده باشد.

انتخاب محل مطب فاکتور بسیار حساس و مهمی است. اگر متخصص پروتز هستید مطب شما نمی‌تواند طبقه چهارم یک ساختمان بدون آسانسور باشد! (هرچند که در زمان معاصر هیچ مطب پزشکی در این محل مناسب نیست!)

مطب شما می‌تواند در یک راسته باشد (مثلاً خیابان‌هایی که اکثر همکاران در آن متمرکز هستند) یا در یک محله و منطقهٔ خاص با تراکم کم ‌پزشکان باشد.

برحسب استراتژی کاری و تبلیغی خود انتخاب هرکدام از این موارد مزایا و معایب خود را دارد.

مثلاً ‌پزشک متخصصی که بیمارانش متکی به ارجاع هستند منطقی است که در راستهٔ مطب‌های دیگر باشد؛ اما همکار عمومی که درمان‌های زیادی جز خدماتش است می‌تواند در یک منطقهٔ خاص، ‌پزشک خانواده و معتمد آن منطقه تبدیل شود. برحسب استراتژی کاری و درآمدی خود محل مطب را می‌توانید انتخاب کنید.

یکی از اصطلاحات عامیانه برای ساختمان مطب پاخور بودن است. امروزه با توجه به اینکه تعداد خیلی کمی از بیماران ممکن است با دیدن صرف تابلوی بیرون وارد مطب شما بشوند، این پاخور بودن مفهوم قبلی خود را ازدست‌داده است.

مراجعین امروز اغلب با جست‌وجو، پرس‌وجو و آگاهی قبلی ‌پزشکان خود را انتخاب می‌کنند.

اما درنهایت نواحی شلوغ و پر مراجعه از این بایت که مراجعین زیادی به شما دسترسی دارند، مکان‌های خوب احداث مطب هستند. در نواحی متوسط ازنظر اقتصادی، تعداد عبور و مرور عابران از خیابان‌های منتهی به مطب فاکتور مثبتی تلقی می‌شود.

اما اگر در بالا شهر مطب می‌زنید وجود پارکینگ یا دسترسی اتومبیل برای مطب شما اهمیت بالا دارد.

توجه کنید مطب در مناطق مرفه نشین الزاماً به معنای درآمد بالاتر نسبت به مطب‌های نواحی کم برخوردار نیست. بیماران یک پزشک همه نمی‌توانند صرفاً مرفه یا کم‌توان باشند. پس در این مورد گول ظواهر را نخورید!

پول خرید مطب یا تجهیزات را از چه منابعی می‌توان تأمین کرد؟

حقیقت این است که در هر رشته‌ای تحصیل‌کرده باشید و هر مهارتی که اندوخته باشید، پشتوانهٔ سرمایه (پول، اعتبار و …) پله‌های ترقی شما را تسهیل خواهد کرد. (به قول شاعر: بهترین شغل دنیا، داشتن بابای پولدارِه!)

در دنیای امروز رقابت با یک همکلاسی که از طرح و سربازی معاف بوده، مطب از خانواده به ارث رسیده و اعتبار خانوادگی از همان اول در جذب مراجعین مؤثر بوده منطقی نیست و البته غیرعادلانه هم نیست! همهٔ ما توانمندی‌ها و ناتوانی‌هایی داریم و هیچ‌کس در انتخاب آن‌ها مشارکتی نداشته بنابراین این بی‌عدالتی غیرانتخابی و عادلانه بین همه پخش‌شده است!

پس ذهن خود را با رقابت‌های این‌چنینی درگیر نکنید. این احساسات منفی درنهایت به حسادت و عقده تبدیل‌شده و لحظه‌های شیرین زندگی شمارا تباه می‌کند.

آنچه دارید را پله‌های ترقی برای به دست آوردن آنچه می‌توانید به دست آورید بکنید. از رقابت با خود برای بهتر شدن و پیشرفت کردن لذت ببرید و باور کنید حس هرروز بهتر شدن و تلاش مؤثر در مسیر پیشرفت انسان را از همهٔ نیازها بی‌نیاز می‌کند!

بالطبع برای کسانی که می‌خواهند از صفر و بدون پشتوانهٔ مالی مطب دایر کنند، مطب زدن در این شرایط اقتصادی کار آسانی نخواهد بود.

اولین چیزی که ممکن است برای تأمین منابع مالی مطب به ذهنتان برسد ممکن است که وام بانکی باشد.

وام‌های بانکی امروزه به‌راحتی توسط بانک‌ها تأمین نمی‌شوند. اصولاً تا جایی که می‌دانیم وامی با عنوان صرف خرید مطب که با آن قادر به خرید مطب باشید، تقریباً در بانک‌ها ارائه نمی‌شود! بیشتر وام‌ها عنوان تجهیز مطب رادارند و تازه زمانی به شما تعلق می‌گیرند که کارشناس بانک تائید کند که مطب شما مجهز و درآمدزاست و قسط‌هایتان روی زمین نمی‌ماند!(این هم از طنزهای نظام بانکی کشور است).

پس عملاً وام‌های بانکی بیشتر برای بعد از دایری و رونق مطب‌ها طراحی‌شده‌اند!

وام‌های مسکن هم اغلب آن‌قدر مبالغی نیستند که بتوانید در شهرهای بزرگ یا حتی متوسط روی آن‌ها به‌عنوان منبع تأمین مالی خرید مطب حساب کنید.

اجاره و رهن مطب مخاطراتی دارد. جایی را که برای مطب اجاره می‌کنید باید موردی باشد که بدانید در چند سال آینده هم می‌توانید آن را اجاره کنید یا اینکه آن را خریداری کنید.

وام‌های خانوادگی و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر گزینه‌های دیگر تأمین مالی احداث مطب هستند. ممکن است در دوستان و آشنایان فردی باشد که حاضر باشد در زدن مطب شما سرمایه‌گذاری کند و از سود سرمایه خود هم بهره‌مند شود. در این موارد نیاز به نوشتن قرارداد مکتوب با اشاره به تمام جزئیات دارید. بالطبع در این‌گونه قراردادها مطب و سود و سرمایه آن باید موضوع قرارداد باشد و نه پزشک!

ادامه مقاله در پست بعد....

شما میتوانید در جهت بازاریابی و برندینگ پزشکی از تیم مجرب دکتر لینک کمک بگیرید. با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

نکات خرید مطب برای پزشکان عمومی​

هفت ایده کلیدی برای دکوراسیون داخلی مطب

اعتماد به مطب های شلوغ عادت قدیمی مردم!

از چه روش نوبت دهی در مطب استفاده کنیم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چگونه بیماران سالم تری داشته باشیم؟(مدیریت ارتباط با بیمار)

مدیریت ارتباط با بیمار (PRM) مفهومی است که برای افراد غیر فعال در حیطه خدمات درمانی و بسیاری از متخصصان حوزه مراقبت های بهداشتی، بیگانه به نظر می رسد. تمایز و تفاوت مهم میان بیمار و مشتری در ذهن اکثر پزشکان شکل گرفته است و آن ها معقتقدند که”بیماران نیازمند درمان هستند و مشتری نیستند”.مشتریان برای خرید چیزهای مختلف به فروشگاه مراجعه می کنند، در حالی که بیماران به مراقبت های بهداشتی و درمان نیاز دارند. این دیدگاه باعث می شود مردم احساس خوبی نسبت به این حرفه داشته باشند، اما همین دیدگاه می تواند برای فرایندهای تجاری ناکارآمد بوده و منجر به هزینه های اضافی شود. سیستم های PRM بیمارستانی کمک می کند تا عملکردهای این سازمان با بازده بیشتری اجرا شود و در آن از بیمارانی سالم تر نگهداری شود.


اصل موضوع این است که  هدف یک سیستم PRM  برقراری ارتباط-منطقه ای است که در آن بسیاری از ارائه دهندگان می تواند پیشرفت داشته و عملکرد خود را بهبود بخشند. بیمارستان ها بیش از هر سازمانی نیازمند ارتباطات بهتر و کارامد هستند. به نظر می رسد اکثر بیمارستان های که در رسانه های محلی  تبلیغات انجام می دهند، برای به رسمیت شناختن نام خودشان این کار را می کنند. اما رسانه های اجتماعی و دستگاه های جدید، اثربخشی تبلیغات رسانه های سنتی را کم رنگ تر نموده اند. بیمارستان ها نیازمند تغییر روال ارتباطاتی خود و شخص سازی آن هستند.


بسیاری از سیستم های PRM می توانند در مدیریت پیام رسانی اینترنتی از طریق رسانه های اجتماعی به این مراکز کمک کنند، اما بزرگترین ضربه ای که یک سیستم PRM به آنها وارد می کند، در راستای تأمین بیماران سالم تر برای بیمارستان هاست.

افزایش تماسها با افراد خارج از بیمارستان

استفاده از سیستم PRM به معنای واقعی کلمه، حس ارائه خدمات درمانی را به شکل سنتی بیان نمی کند. اما باید توجه داشت که در دنیای امروزی اعمال برنامه های کاربردی بالینی سنتی در حدی فراتر از تصور غیر قابل تحمل شده است. سیستم PRM برای نگهداری از بیماران در شرایطی سالم تر و زمانی که آنها در خانه ، در محل کار، و یا در تعطیلات هستند، مفید است.

پیگیری وضعیت بیماران

پیگیری بیماران با سیستم های کلینیکی سنتی مشکل است. تماس با بیماران کاری وقت گیر بوده و کلینیک ها و کارکنانشان در صورت امکان از انجام وظیفه خود اجتناب می کنند. سیستم های PRM این فرایند را خودکار کرده، و با ارسال ایمیل، پیام های متنی و یا ارتباطاتی مشابه با بیماران در زمان مقرر، امر پیگیری را بسیار آسان نموده است. ممکن است پیام ارسالی متنی ساده داشته و فقط به عنوان یک یادآوری برای مصرف داروی بیماران ارسال شود و یا شامل محتوای بیشتر و پیچیده تری باشد. چنین ارتباطی به صورت تماس تلفنی شخصی انجام نمی شود، اما دربهترین زمان ممکن در دسترس بیمار قرار می گیرد.

 با سیستم PRM تماس روزانه با بیماران براحتی مدیریت شده، و هم سرویس دهندگان زمان بیشتری با بیماران صرف می کنند و هم  در خارج از چارچوب مراکز درمانی، از بیماران بهتر و اثر پذیرتر مراقبت می شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که بسیاری از بیماران دید مثبتی بر بکارگیری سیستم های ارتباطات  PRM دارند، از دید آنها وجود PRM به عنوان سمبلی از انجام عملکرد مطلوب بیمارستان در ارائه خدمات مراقبتی به بیماران محسوب می شود.

قرار ملاقات های داخلی

اغلب سرویس دهندگان PRM از یک سیستم برنامه ریزی زمانی با توانمندی برقراری ارتباطات خروجی  برخوردارند. اکثرا شبکه های ارائه دهنده PRM های بیمارستانی، فقط ارسال یادآوری رویه های کاری آتی و یا قرار ملاقات ها را برایشان فعال می کنند.

سیستم PRM برای برقراری ارتباط طراحی شده است.  بیماران می توانند اطلاعات مربوط به وضعیت جاری خود را برای بیمارستان ارسال کنند این اطلاعات به مقالات پیوند داده شده و به شکل اتوماتیک برای بیمار فرستاده می شود. معمولا ارسال مقالات و اطلاعات پزشکی و تبلیغات دارویی به بیماران، ایده های مناسبی برای مراقبت بهتر از خودشان ارائه می کند. دقیقا مانند پیام های بازرگانی که اغلب با مشاهده یا شنیدن آن احتمال بیشتری برای گرایش مردم ایجاد می شود.

کاربرد PRM برای بیماران بستری

بستری بودن بیمار فرصتی برای استفاده از سیستم PRM است. شاید این شرایط به حیله ای برای پیاده سازی سیستم بنظر برسد ، اما اجرای PRM باعث می شود از دیدگاه مراجعینی که می خواهند از وضعیت درمانی نزدیکانشان مطلع شوند، بیمارستان بسیار پیشرفته و مدرن به نظر برسد. سیستم PRM می تواند اطلاعات جزئی تا پیشرفته مانند تغییر اتاق بیمار یا سایر موارد را توسط پیام های متنی و یا پست الکترونیکی به لیستی از خویشاوندان و دوستان بیمار ارسال کند. این بدان معنی است  که در ایستگاه پرستاران ازدحام کم شده و سوالات کمتری از سوی مراجعین مطرح خواهد شد و بازدیدکنندگان راحت تر بوده و از اینکه از بیمارشان در محیطی با سیستم اطلاع رسانی قوی مراقبت می شود ، احساس امنیت خواهند کرد. بیمارستان مانند یک سازمان فن آوری های پیشرفته بنظر می آید که در بالای سر بیمار قرار گرفته و مراقبت لحظه ای از وی را به عهده دارد.

کاربردهای دیگر

قطعا کاربردهای بالقوه بسیاری از سیستم های PRM در بیمارستان ها وجود دارد. با اجرای صحیح آن، PRM می تواند مراقبت از بیماران و درمان آن ها رابه طور مستقیم  تحت تاثیر قرار دهد وروند درمان را بهبود بخشد . بیشترین استفاده PRM در قسمت درمان است، اما قطعا فرصت های بسیاری در طول دوره  بیماران بستری برای بکارگیری آن وجود دارد. برخی از بیمارستان ها در راه استفاده از PRM قرار گرفته اند که در آینده نزدیک به بهره برداری از آن خواهند پرداخت. PRM قطعا بخشی مهم از آینده است، اگر چه ممکن است با نام دیگری مطرح شود.

تکنولوژی دکتر لینک دارای ماژول مدیریت ارتباط با بیمار بوده و توانایی پشتیبانی از تمامی خدمات در این زمینه را دارا می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

مدیریت ارتباط با مشتریان ویژه پزشکان

جلب اعتماد بیمار

چرا سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک؟ ( قسمت اول)

چرا سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک؟ ( قسمت دوم)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

نقش شبکه های اجتماعی در جذب بیمار

امروزه چنان استفاده از شبکه های اجتماعی و مجازی همه گیر شده که حتی بازاریابی و جذب بیمار را هم تحت شعاع خود قرار داده است. به همین خاطر این شبکه ها فضای مهمی برای تبلیغات و فروش محصولات و خدمات می باشند.


اما موضوعی که بسیار حائز اهمیت می باشد این است که تبلیغات با این روش تا چه اندازه ماندگار است و اساساً آیا میتوان برای جذب بیمار به طور 100% به شبکه های اجتماعی تکیه کرد؟


همانطور که همه ی ما میدانیم پایه و اساس شبکه های اجتماعی بر مبنای ارتباطات فردی و گروهی و یا اشتراک گذاری اطلاعات شکل گرفته اند و برای خرید و فروش برنامه ریزی نشده اند. چرا که تنها راه ارتباطی بیماران با پزشک تنها از طریق شماره تماس و یا آدرس شبکه های اجتماعی آنهاست.

برخی معایب شبکه های اجتماعی:

1- سهولت در کلاهبرداری

می توان گفت یکی از معایب شبکه های اجتماعی عدم امکان تشخیص اصالت حساب کاربری است. سوء استفاده از عنوان یک برند و استفاده از یک حساب کاربری جعلی را میتوان به عنوان یکی از روش های کلاهبرداری از کاربران اینترنتی نام برد.

2- عدم پایداری

یکی دیگر از مشکلات شبکه های اجتماعی عدم پایداری این شبکه هاست. چرا که اکثر آنها در خارج از کشور مدیریت و کنترل میشوند بنابراین عواملی همچون شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی میتواند باعث قطع ارتباط کاربران این شبکه های در هر کشوری باشد.

3- صرف وقت زیاد

براساس تجربیات بسیاری از کسانی که در این شبکه ها فعالیت تجاری میکنند میتوان به زمان بر بودن این روش اشاره کرد. زمان زیاد مورد نیاز برای موفقیت در این روش، برای بسیاری از کسب وکارهای نوپا و برای مدیران ارشد در برندهای بزرگ، مشکل آفرین است. اگر بخواهید در این روش موفق باشید باید برای رسیدگی به فضای تجاری مجازی خود زمان بسیاری را صرف کنید در غیر این صورت تمام تلاش های شما در این راه به شکست منتهی خواهد شد.

راه حل چیست؟

در کنار مسائل ذکر شده، درصد بالای استفاده از شبکه های اجتماعی غیر قابل چشم پوشی است. شما میتوانید با انتخاب های درست و به جا قدم های استواری در این مسیر بردارید. توصیه ما به شما انتخاب دکتر لینک به عنوان مشاور جذب بیمار در شبکه های اجتماعی است. در این راه با تکیه بر تجربه و هوش تیم دکتر لینک مسیر خود را در زمینه جذب بیمار هموار نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

راه های افزایش فالوئر در شبکه های اجتماعی مختص پزشکان

کاربرد اینستاگرام برای پزشکان

 آداب حضور در شبکه های مجازی، برای پزشکان

تولید محتوای پزشکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

افزایش بهره وری در مدیریت مراکز درمانی

فاکتورهای اساسی رضایت بیماران در مراکز درمانی شامل ۳ بخش می باشد. مکانیزم های خدمت دهی مرکز درمانی، پرسنل کارآزموده از اپراتور مرکز درمانی تا پزشک، و در نهایت یک محیط کاملا محترمانه که با احترام، با مراجعین برخورد می نماید.


سیستم های نوبت دهی و مدیریت صف، کلینیک ها، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها را قادر می سازند، تا بیماران بدون دردسر نوبت خود را دریافت نموده و خدمت دهی بطور کاملا قابل قبول برای بیماران ارائه شود.


بهبود سرعت و کیفیت خدمات، بهبود ضریب عملکرد کارکنان واحد درمانی، کاهش اضطراب بیماران همه و همه با سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک قابل دستیابی است. حتی با افزایش مراجعه بیماران به مرکز درمانی خللی در انجام کار بوجود نمی آید و فشار کاری کارکنان بالا نخواهد رفت. همچنین کاهش اضطراب بیمار و به حداقل رساندن زمان انتظار بیمار با استفاده از سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک قابل دستیابی است.

سیستم نوبت دهی آنلاین شامل :  سیستم نوبت دهی تلفنی، سیستم نوبت دهی اینترنتی و سیستم نوبت دهی اپلیکیشن موبایل است، که زمان انتظار بیمار برای دریافت نوبت را کاهش داده و موجب بهبود بهره وری خواهد شد.

ایجاد یک محیط دوستانه با بهره گیری از پرسنل زبده ای که با احترام، به مراجعین خدمت میدهند نیز موجب بهبود بهره وری واحد درمانی می شود.

پروسه و مراحل خدمت دهی به بیماران و حرکت بیمار از پذیرش بیمارستان تا ویزیت و یا بستری شدن در مرکز درمانی را با استفاده از علائم نوشتاری یا راهنماهای دیجیتالی و علائم دیداری را می توان تسهیل بخشید.

در پایان خدمت دهی به بیماران با استفاده از سیستم های نظر سنجی نحوه عملکرد واحد درمانی و یا بیمارستان را ارزیابی نمایید.

با انجام موارد ذکر شده می توانید بهره وری خود در مدیریت مرکز درمانی را بالا برده و به بهترین نحوه پاسخگوی نیاز مراجعین خود باشید. جهت دریافت مشاوره در زمینه مدیریت مطب و مدیریت کلینیک با مشاوران دکتر لینک در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

مدیریت ارتباط با مشتریان ویژه پزشکان

پرسنل و سمت آنها را چگونه تعریف کنیم؟ (مدیریت افراد در دکتر لینک)

چرا باید به سیستم مدیریت مراکز درمانی دکتر لینک اعتماد کنیم؟

مدیریت نارضایتی همراه بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چرا استراتژی های بازاریابی دیجیتال شما جواب نمی دهند؟

در الگوریتم رسانه های اجتماعی همیشه تغییراتی وجود دارند که ممکن است شما را گیج کند. معمولا این تغییرات برای پزشکان چالش برانگیز می‌شوند و استراتژی بازاریابی دیجیتال آنها را دچار مشکل می‌کند.


اگر تعجب می کنید که چرا استراتژی بازاریابی دیجیتال شما کار نمی کند و تعاملی که انتظارش را داشتید کسب نمی‌کنید، ممکن است نیاز باشد دست نگه دارید، کمی از دور به ماجرا نگاه کنید تا بتوانید برنامه‌ریزی کنید که چه کاری انجام دهید تا به یک برنامه متناسب برای رسانه‌های اجتماعی خود برسید.


۱. ثابت قدم و پیوسته حرکت کنید:

ارسال پست، یک بار در ماه و یا هر زمان که دوست دارید شما را بسیار عقب می‌اندازد.خودتان را به جای مشتریتان بگذارید. اگر صفحه پزشکی را دنبال کنید و به مدت ۴ ماه هیچ فعالیتی از آن نبینید اصلا با آن احساس نزدیکی نخواهید کرد. اگر مطالبی مرتبط و به طور مرتب پست کنید، بیشتر مخاطبانتان شما آن را خواهند دید و تعامل بیشتری با شما برقرار خواهند کرد.معمولا توصیه می‌شود در اینستاگرام به صورت روزانه پست بگذارید تا شما را به کاربران بیشتر نشان دهد. ممکن است انتشار روزی یک پست زیاد به نظر برسد ولی با درست کردن یک تقویم محتوایی و برنامه‌ریزی ماهانه می‌توانید این کار را انجام بدهید.

همانطور که یک رژیم غذایی یا برنامه ورزشی بدون پیوستگی جواب نمی‌دهد استراتژی بازاریابی دیجیتال نیز بدون پیگیری جواب نخواهد داد

2. مخاطبین خود را بشناسید:

اگر حتی ندانید مخاطبین شما چه کسانی هستند می توانید با نگاه کردن به تجزیه و تحلیل کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود شروع کنید.

مثلا با بیزنس کردن صفحه اینستاگرام خود می‌توانید اطلاعات خوبی از مخاطبینتان کسب کنید مثل شهری که زندگی می‌کنند، سن، جنسیت و … اشتباه رایج بسیاری از برند‌ها صحبت کردن به زبانی است که متعلق به کسب و کارشان نیست.

اگر شما پزشک هستید و مطب دارید نباید مرتبا عکس از کارکنان و محیط مطبتان به اشتراک بگذارید. محتوایی جذاب ایجاد کنید که قابلیت این را داشته باشد که مخاطبانتان با شما تعامل بیشتری برقرار کنند. از طریق بیزینس کردن صفحه اینستاگرام‌تان می‌توانید بیشتر با مخاطبینتان آشنا شوید.

3. با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید:

بسیاری از اوقات برند‌هایی را می‌بینیم که محتوای بسیار خوبی دارند اما توجهی به کامنت‌های پست‌های خود نمی‌کنند. این نظرات چه خوب باشند و چه بد نیاز به پاسخگویی دارند. گذاشتن زمانی برای پاسخگویی به مخاطبانتان  به این معنی است که شما به مشتریان و نیازهای آن‌ها اهمیت می دهید. لازم نیست تمام روز را به دادن پاسخ‌های طولانی برای تمام نظرات اختصاص دهید، یک “متشکرم” یا “برای تجربه‌ی بدی که شما پیش آمده متاسفیم” ساده می تواند یک راه عالی برای ایجاد احساس رضایت در بیمار باشد. همچنین این را به کسانی که از شبکه های اجتماعی شما بازدید می‌کنند نشان می‌دهد که شما با مخاطبینتان در تعامل هستید و به بیماران خود گوش می دهید و نیاز‌های آن‌ها را جدی می‌گیرید.

4. شما در تمام رسانه‌های اجتماعی موجود حضور دارید:

حضور در تمام کانال‌های ارتباطی استراتژی بازاریابی دیجیتال مناسبی نیست. شما می خواهید به هر کسی در که در شبکه های اجتماعی مختلف وجود دارد دسترسی پیدا کنید اما این دلیل قانع کننده‌ای برای این کار نیست. همه ما می دانیم که زمان محدود است و بنابراین، بهترین راه برای استفاده از آن وقت گذاشتن در کانال هایی است که مخاطبان شما در آن‌جا هستند. لازم نیست در تمام رسانه‌های اجتماعی موجود در دنیا حضور داشته باشید! رسانه مناسب کسب و کار خودتان را پیدا کنید.

5. رسانه‌های دیجیتال خود را به صورت آفلاین معرفی کنید:

داشتن یک صفحه فیس بوک یا اینستاگرام به معنی رسیدن به تمام رویا‌های شما نیست. شما صفحه خود را می سازید اما دلیل نمی‌شود به محض ساختن آن طرفداران به سمت شما سرازیر شوند. برای دیده شدن در این شبکه‌ها یا باید خلاق باشید و یا از جیبتان هزینه کنید!

در ابزار‌های فیزیکی کسب و کارتان آدرس شبکه های اجتماعی خود را وارد کنید و مردم را مشتاق کنید تا کانال‌های ارتباطی با شما را دنبال کنند. می‌توانید در دکوراسیون مطب و یا کلینیک خود آیکون و آدرس شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها حضور دارید را قید کنید تا بیمارانتان بدانند از چه راه‌هایی می توانند به شما دسترسی پیدا کنند.

6. تدوین استرتژی:

فقط به این دلیل که صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید وارد این فضا نشوید. ترکیب 5 راهنمای قبلی می‌تواند کار مشکلی باشد اما شما باید آن‌ها را اعمال کنید. ما متوجه هستیم که سر شما شلوغ است و کسب و کاری دارید که باید به آن رسیدگی کنید. با این حال، با چند ابزار برای تقویت استراتژی رسانه های اجتماعی، مثلا یک تقویم محتوا و برنامه‌ریزی برای چند دقیقه در هفته می توانید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را در مسیر درست تنظیم کنید.

هیچ‌گاه بدون داشتن یک استراتژی قوی برای بازاریابی دیجیتال این کار را شروع نکنید. البته ما پیشنهاد بهتری داریم! شما می‌توانید تمام موارد مربوط به بازاریابی دیجیتالتان را با خیال راحت به ما یعنی تکنولوژی دکتر لینک بسپارید. ما با طراحی بهترین استراتژی بازاریابی دیجیتال برای شما و عملی کردن بخش اجرایی آن به شما کمک کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

طراحی وب سایت برای پزشکان

بازاریابی ایمیلی در مطب های کوچک را چرا و چگونه پیاده کنیم؟

طراحی وب سایت برای پزشکان

تولید محتوای پزشکی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

بحران های سیاسی و اقتصادی و تاثیر آن بر پزشکان

افراد بسیاری فکر می‌کنند موفقیت یا عدم موفقیت در کسب و کار به توانایی‌های فرد بستگی دارد. البته که بستگی دارد! ولی روندهای کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بر فراز سر افراد در حرکت و جریان است و بسیار نیرومندتر از خواست و آرزوهای ما حرکت می‌کند. به بیان دیگر اگرچه شهامت و توان افراد Virtue بسیار تأثیرگذار است اما زمینه‌ها و زمانه‌ها Fortune است که تعیین می‌کند این توان و شهامت به کدامین اهداف خود برسد یا نرسد! پس ما به عنوان یک پزشک باید بدانیم که در چگونه جهانی زندگی می‌کنیم و اینکه تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی با تلاش بی‌وقفه ما برای کسب درآمد هم‌راستا و هم‌خوان است یا اینکه هم‌چون باد مخالف کسب و کار کوچک ما را از ساحل امن و آرامش دور می کند و یا حتی چون طوفانی قوی به زیستگاه کوچک ما هجوم می‌آورد و چیزی از آن باقی نمی‌گذارد!

به همین دلیل ما پزشکان باید از وقایع اقتصادی و سیاسی اطرافمان مطلع باشیم و حتی اگر خود نتوانیم شاخص‌های اقتصادی را تفسیر کنیم، از تأویل اقتصاددانان و تحلیلگران نباید محروم بمانیم. در همین راستا در ذیل با تقسیم شاخص‌های تأثیرگذار به داخلی و خارجی تلاش می‌کنم که کلان‌ترین و تأثیرگذارترین شاخصه‌ها را تفسیر کرده و دورنمایی از وضعیت سرمایه‌گذاری در بازار پزشکی و سمت و سوی آن در کوتاه مدت رسم کنیم.

شاخص های برتر

رشد اقتصادی

سه شاخص رشد اقتصادی، تورم، بیکاری نقش مهمی را در زندگی یک پزشک ایفا می‌کنند! رشد اقتصادی در حقیقت به معنای بزرگ شدن اقتصاد و افزایش و تنوع تولید است. رشد اقتصادی ایران در چهار سال گذشته چندان درخشان نبوده و با کوچک شدن اقتصاد همراه بوده است. جمعیت در فاصله این چهارسال حدودا چهار میلیون نفر زیاد شده، حال آنکه درآمد سرانه کاهش یافته است. یعنی سهم افراد از کیک اقتصاد ایران کمتر شده است که می‌توان حدس زد این کاهش بیشتر در طبقات متوسط و پایین رخ داده است. زیرا طبقات بالا به واسطه دارایی، قدرت و رابطه‌ای که با مراکز قدرت دارند، از تبعات کاهش اقتصاد حداقل ضرر را می‌بینند. ادعا می‌شود که رشد اقتصادی سال گذشته 7/3% بوده است حال آنکه بانک جهانی رشد اقتصادی غیر از صنایع نفتی را فقط ۰.۹% اعلام می‌کند که نشان‌دهنده رکود و رخوت در سایر بخش‌های اقتصاد است.

ترجمه پزشکی این اطلاعات به این معناست که تولید و توزیع ثروت در ایران دچار نقصان است و احتمال اینکه افراد جدیدی به طبقات بالاتر از خود بیایند و امکان خرج پول بیشتری را داشته باشند، بسیار کم است. البته در شهرهایی که با اقتصاد نفتی درگیر است (مثل شهرهای جنوبی) وضعیت تا حدی متفاوت خواهد بود.

نرخ تورم

نرخ تورم یا میزان بالا رفتن قیمت کالاها و خدمات یکی دیگر از شاخص‌های مهم اقتصادی است که از همه بیشتر برای خوانندگان ملموس است؛ چون به‌طور روزمره با آن سر و کار دارند. نرخ تورم در پنج سال گذشته بسیار متغیر بوده اما خوشبختانه تا حدی کنترل شده است. البته نباید فراموش کرد که نرخ تورم از سوی بانک مرکزی با سنجیدن ۳۸۶ قلم کالا و خدمات در قالب ۱۲ گروه اصلی و اعمال ضریب بر این موارد تعیین می‌شود. در مقابل به علت کوچک بودن سبد خرید اکثر خانوارهای ایرانی تورمی که شهروندان حس می‌کنند از تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند به مراتب بالاتر است.

ترجمان پزشکی آن این است که بازار پیش‌رو بازار ناامنی است و ثبات قیمت‌ها در آن چندان روشن نیست. در این‌گونه موارد مقروض شدن (با وام بانکی) بهتر از طلبکار بودن است و باید تخم‌مرغ‌های سرمایه‌گذاری را در چند سبد (طلا، ارز، بیمه و ملک) پخش کرد و از نگهداری پول نقد به خصوص در شرایط پیش تورمی خودداری نمود.

نرخ اشتغال و میزان بیکاری

شاخص مهم دیگر، نرخ اشتغال و میزان بیکاری است. البته این دو شاخص اندکی با یکدیگر متفاوتند. نرخ اشتغال میزان جمعیت کار را به جمعیت فعال (بالای ۱۰ سال یا بالای ۱۵ سال) می‌سنجد ولی نرخ بیکاری میزان جمعیت جویای کار را به جمعیت فعال نشان می‌دهد. به این معنا که ممکن است بخشی از جمعیت ایران به علت مشغول به تحصیل بودن، خانه‌دار بودن، معلول بودن و دلایل دیگر اصلا جویای کار نباشد. هر دوی این آمار در ایران بسیار ناامید کننده هستند. بنا به ارقام مرکز آمار ایران میزان اشتغال مردان ۶۳.۹% و اشتغال زنان به ۱۳.۵% رسیده است. این میزان بالای بیکاری اولا کاهش توان خرید جمعیت فعال را نتیجه می‌دهد و ثانیا به معنای وابسته بودن بسیاری از زنان به درآمد مردان است. به بیان دیگر با توجه به میزان اندک رشد اقتصادی نمی‌توان انتظار داشت که نرخ اشتغال تغییر چندانی کند و اگر بیمه‌ها به این بخش وارد نشوند، در نتیجه افراد کمتری توان این را می یابند که به بازار خرید خدمات پایه پزشکی وارد شده و میزان مراجعه‌کنندگان به این بخش خدماتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت ثابت می‌ماند؛ اگر کاهش پیدا نکند.

نرخ بی‌کاری پزشکان

نکته دیگر در رابطه با مسأله اشتغال، نرخ بیکاری در میان ‌پزشکان است! با توجه به تعداد بالای دانشکده‌های ‌پزشکی و تعداد بالای فارغ‌التحصیلان داخل و خارج از کشور و اشباع مناطق مرفه‌نشین شهرهای بزرگ می‌توان نتیجه گرفت که جمعیت متقاضیان کار در میان ‌پزشکان جوان افزایش پیدا کند. از آنجا که بسیاری از این افراد توان خوداشتغالی (تأسیس مطب یا کلینیک) را ندارند و اگر هم داشته باشند ظرفیت‌های مناطق مرفه‌نشین پر شده است، لذا جمعیت مشتاقان کار در کلینیک‌ها افزایش پیدا کرده و بنا به قوانین بازار قراردادهای بدتری نصیب ‌پزشکان جوان می‌شود. گرایش به گرفتن تخصص بیشتر می‌شود و مسیرهای درآمدزایی از روش‌هایی که با اخلاق پزشکی سازگار نیست متأسفانه بیشتر خواهد شد!

جمع‌بندی:

آنچه گفته شد تنها بخش اندکی از واقعیت‌های اقتصادی ایران است. واقعیت‌های اقتصادی وقتی معنادار می‌شوند که در بستر اجتماعی و فرهنگی بررسی شوند، از شکل کلان و ملی خود به صورت خرد و محلی تفسیر شوند و در آخر آنکه پیش‌بینی ناپذیر بودن سیاست خارجی را در نظر بگیرند. تفاوت پیش‌گویی و پیش‌بینی در همین اما و اگرها و شرط‌ها و دلیل‌هاست. زیرا وارد شدن یک عنصر تعیین‌کننده به پیچیدگی یک سامانه گاه منجر به تغییر جهان آن سامانه می‌شود و تمامی پیش‌بینی‌های قبلی را نقش بر آب می‌کند!

با این‌همه به نظر می‌رسد با توجه به داده‌های، باید بر سرمایه‌گذارهای فعلی تأکید بیشتری کرد و سرمایه‌گذاری‌های جدید را تا روشن شدن دورنمای اقتصادی سیاسی به تعویق انداخت.

تلاش جمعی برای ورود بیمه‌ها به خدمات پایه دندان‌پزشکی یکی از دیگر کارهای مفید خواهد بود تا خرج از جیب out of pocket بیماران را کاهش داده و سدهای قیمتی را از پیش پای فرودستان بردارد. این مسأله به رونق مطب‌ها و کلینیک‌های طرف قرارداد منجر خواهد شد. تلاش جمعی برای بهینه کردن قراردادهای ‌پزشکان جوان با کلینیک‌ها نیز یکی دیگر از فعالیت‌های مثبت خواهد بود و باعث می‌شود فشار اقتصادی بر این قشر تا حدی کمتر شود. نقش سازمان معظم نظام پزشکی در این راستا بسیار پررنگ است.

در آخر آنکه همه ‌پزشکان و نهادهای جمعی آنها باید تلاش کنند تا در آموزش ‌پزشکی تحولی کمی و کیفی صورت گیرد. اول آنکه تعداد دانشجویان ‌پزشکی متناسب با رشد اقتصادی و نیاز بازار تعییین شود و دوم آنکه آموزش پزشکان در دانشکده‌های دور افتاده همگام با دانشکده‌های قدیمی شود تا خدمات‌رسانی به بیماران در اولویت قرار بگیرد و با نهادینه کردن اصول پزشکی مانعی در برابر تخطی‌های عامدانه از این اصول گذاشته شود.

در مجموع می‌توان گفت راه‌حل‌های جمعی برای کاهش آسیب بسیار مطمئن‌تر از راه‌حل‌های فردی برای گرفتن سهم از این بازار آشفته خواهد بود؛ بازاری که سهم‌گیری‌های فردی آن را آشفته‌تر نیز خواهد کرد.

جهت دریافت مشاوره در زمینه دیجیتال مارکتینگ پزشکی می توانید با مشاوران دکتر لینک در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

راهکارهای نجات پزشکان در بحران های اقتصادی

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک

انواع روش های قیمت گذاری در مطب​

سیاست های قیمت گذاری در مطب و کلینیک

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

مسیر رشد و پیشرفت و تله‌های شکاف آفرین

اگر رویاها، اهداف و آرزوهایی ارزنده را در نظر دارید؛ بدانید که برای دستیابی به آن ها باید بی وقفه در حال رشد و پیشرفت باشید. اما اگر شما نیز یک یا چند باور اشتباه را در سر می پرورانید شکافی را در مسیر رشد و پیشرفت تان به وجود می آورد. در اینصورت، نمی توانید رشد و پیشرفتی بی وقفه داشته باشید و توانایی های وجودتان را هرچه بیشتر و بهتر به کار بگیرید. در این مقاله به شکاف هایی که مانع پیشرفت شما میشوند میپردازیم:

۱. شکاف مربوط به حدس و گمان

در کودکی، جسم ما به طور طبیعی رشد می کند. پس از گذشت چند سال، ما به انسانی تبدیل می شویم که قامتی بلندتر دارد، نیرومندتر است، می تواند کارهای جدید را به ثمر برساند و با دشواری هایی جدید روبه رو شود. فکر می کنم بسیاری از انسان ها این باور ناخودآگاه را همچنان تا بزرگسالی در ذهنشان پرورش می دهند که رشد ذهنی، معنوی و عاطفی انسان نیز دارای ساختاری مشابه خواهد بود. ما تصور می کنیم به سادگی باگذشت زمان به انسانی بهتر و شایسته تر تبدیل می شویم. مشکل اصلی این است: ما به سادگی با گذراندن روزهای زندگی مان پیشرفت نمی کنیم. ما باید آگاهانه در این باره تصمیم بگیریم.

هیچ انسانی به صورت تصادفی پیشرفت نمی کند. رشد و پیشرفت شخصی به خودی خود اتفاق نمی افتد. وقتی در این زمینه از آموزش های رسمی بهره مند می شوید؛ خودتان باید مسئولیت کامل فرآیند رشد و پیشرفت تان را به عهده بگیرید زیرا دیگران چنین کاری را برای شما انجام نخواهند داد. اگر می خواهید وضعیت زندگی تان روزبه روز بهتر و بهتر شود؛ باید خودتان همواره رشد و پیشرفت داشته باشید. شما باید رشد و پیشرفت دایمی خودتان را به منزله ی یکی از اهداف مهم و بارز زندگی تان در نظر بگیرید.

۲. شکاف مربوط به دانش

بسیاری از انسان ها فقط از ضربه هایی سخت و محکم درس های زندگی را می آموزند. تجربه های دشوار اغلب درس های زندگی را به شیوه ای دشوار به آنان می آموزد و آنان به این ترتیب تغییر می کنند. گاهی تغییر آنان به سوی تبدیل شدن به انسانی بهتر خواهد بود و گاهی نیز تغییری وارونه اتفاق خواهد افتاد. درس های زندگی آنان به صورت نامنظم و بسیار دشوار پدیدار می شود.

شیوه ی بهتر این است که آگاهانه برای رشد و پیشرفت خودتان برنامه ریزی کنید به این ترتیب تصمیم می گیرید باید تا چه سطحی پیشرفت کنید یا خواسته ی شما دراین باره چیست؛ انتخاب می کنید که چه نکته هایی را بیاموزید و سپس تا پایان این مسیر را به شیوه ای منظم و با سرعتی می پیمایید که خودتان آن را تعیین می کنید.

۳. شکاف مربوط به زمان

“هرچه بیشتر برای انجام دادن کاری منتظر بمانید که بهتر است آن را هم اکنون انجام دهید؛ این احتمال افزایش خواهد یافت که آن کار را هرگز به معنای واقعی انجام نخواهید داد.”

شاید شما نیز هم اکنون در زندگی شخصی یا شغلی خود در وضعیتی بحرانی قرار دارید. اگر چنین است؛ شاید مشتاق هستید تا فرآیند رشد و پیشرفت تان را شروع کنید. اگر چنین نیست؛ بهتر است چه اقدامی انجام دهید؟ فرقی نمی کند که برای رشد کردن و پیشرفت داشتن انگیزه دارید یا خیر؛ درهرصورت، هم اکنون به راستی زمانی مناسب برای شروع کردن فرآیند رشد و پیشرفت تان محسوب می شود.

واقعیت این است: شما هرگز کارهایی بسیار را به ثمر نمی رسانید؛ مگر اینکه، قبل از آماده بودنتان برای انجام دادن هر کاری، بکوشید دست به کار شوید و در آن زمینه پیشروی کنید.

اگر تاکنون به خواست خودتان برای رشد کردن و پیشرفت داشتنتان تصمیم گیری نکرده اید؛ پس، باید همین امروز در این باره تصمیم بگیرید. اگر همین امروز در این باره اقدام نکنید؛ شاید به بعضی از اهدافتان در زندگی برسید و بتوانید موفق شدنتان را در آن زمینه ها جشن بگیرید، اما در پایان پی می برید رشد و پیشرفت تان بسیار کم تر از سطح توانایی های وجودتان بوده است. وقتی به خواست خودتان برای داشتن رشد و پیشرفتی دایمی تصمیم می گیرید؛ می توانید همواره در حال رشد و پیشرفت باشید و این سؤال را برای خودتان مطرح کنید: “در مرحله ی بعد چه اقدامی انجام دهم؟”

۴. شکاف مربوط به اشتباه کردن

رشد و پیشرفت ممکن است کاری پر دغدغه ای باشد. چنین حقیقتی به این معنی است که بپذیرید شما همه ی پاسخ ها را در اختیار ندارید. رشد کردن و پیشرفت داشتن مستلزم این است که بپذیرید ممکن است اشتباه کنید. شاید تصور کنید در این صورت انسانی هوشمند به نظر نمی رسید. بسیاری از انسان ها دوست ندارند اشتباه کنند. به هرحال، اگر می خواهید رشد کنید و پیشرفت داشته باشید؛ باید بهای بلیت ورودی به این عرصه را بپردازید و بهای آن نیز اشتباه کردن گاه وبی گاه خواهد بود.

اگر می خواهید رشد کنید و همواره در حال پیشرفت باشید؛ باید بر ترستان در این زمینه تسلط یابید که ممکن است اشتباه کنید. همان گونه که وارن بنیس، نویسنده و استاد دانشگاه می گوید: “اشتباه به سادگی شیوه ای دیگر از انجام دادن هر کاری محسوب می شود.” وقتی آگاهانه تصمیم می گیرید در مسیر رشد و پیشرفت گام بردارید؛ باید این حقیقت را بپذیرید که ممکن است اشتباه کنید. بهتر است اشتباهاتتان را همچون نشانه هایی در نظر بگیرید که از پیشروی شما در مسیری درست خبر می دهند.

۵. شکاف مربوط به کامل بودن

این شکاف نیز همچون شکاف مربوط به اشتباه کردن است. انسان ها اغلب گرایش دارند، قبل از شروع کردن برنامه ی رشد و پیشرفتشان، بهترین شیوه را در این زمینه بیابند.

در حالت مطلوب، اغلب دوست دارید، قبل از حرکت کردن، با کل آن جاده آشنا باشید. اما شما به تدریج در این جاده پیش می روید و آن را مشاهده می کنید. درحالی که اندکی پیشروی می کنید؛ بخشی از جاده بر شما آشکار خواهد شد. اگر می خواهید کل این جاده را مشاهده کنید؛ پس، باید همچنان به پیشروی کردنتان ادامه دهید.

۶. شکاف مربوط به انگیزه

اگر هنوز اقدامتان را برای رشد و پیشرفت شخصی تان شروع نکرده اید؛ شاید انگیزه نداشته باشید که برنامه ای ویژه را برای رشد و پیشرفت تان با تلاش و تکاپویی فراوان پیگیری کنید. اگر در چنین موقعیتی قرار دارید؛ پس به این سخن من اعتماد کنید: دلایل شما برای ادامه دادن به رشد و پیشرفت شخصی تان بسیار مهم تر از دلایلی هستند که آن ها را برای شروع کردن فرآیند رشد و پیشرفت تان در نظر دارید.

زمانی به دلایلی مهم درباره ی ادامه دادن به فرآیند رشد و پیشرفت تان پی می برید که مدتی کافی در این مسیر گام برداشته و چیدن میوه های آن را شروع کرده باشید. بنابراین، در همین لحظه با خودتان عهد و پیمان ببندید که دست کم به مدت دوازده ماه بکوشید برنامه ی رشد و پیشرفت تان را پیگیری کنید. اگر چنین کاری را انجام دهید؛ به شدت به این شیوه علاقه مند می شوید. در پایان سال نیز می توانید وضعیت یک سال گذشته ی خودتان را بررسی و ارزیابی کنید و پی ببرید که تا کجا پیشروی کرده اید.

۷. شکاف مربوط به مقایسه کردن

انسان های موفق اغلب مشتاق هستند اندیشه های خودشان را برای دیگران مطرح کنند. شما فقط زمانی می توانید نکته هایی را از دیگران بیاموزید که آنان در موقعیتی بهتر از شما قرار داشته باشند.

جهت دریافت مقالات مرتبط دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

اشتباهات مدیریت مطب که به کسب و کار شما آسیب می‌زنند

9 فاکتور اساسی جهت موفقیت تیم درمان

زمان مناسب برای افزایش نرخ خدمات پزشکی

دغدغه های پزشک در مدیریت مطب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک