کلینیک شما از شبکه های اجتماعی مثل لینکدین، فیسبوک، توییتر یا شاید هم اینستاگرام استفاده می کنه؟ اگه جوابتون “بله” باشه، پس از همین الان بدون اینکه خبر داشته باشین وارد دنیای فروش اجتماعی شدین.

سوشال مدیا بهتون این قابلیت رو می ده تا کلینیک روانشناسی رو از صفر به صد برسونین؛ بدون اینکه بخواین درگیر برقراری ارتباطات خشک و سرد با مشتری هاتون بشید. یه عرصه نو و تازه هستش برای برقراری روابط به القوه.

اینجا راجع به چی صحبت می کنیم؟ اول یه نگاه میندازیم به اینکه فروش اجتماعی چیه و چرا اهمیت داره. بعد از اون میریم سراغ استراتژی های فروش اجتماعی و عوامل مهمی که توش دخیل هستن.

فروش اجتماعی یا Social Selling چیه؟
فروش اجتماعی یا همون social selling به زبان ساده یعنی استفاده از شبکه های اجتماعی و قابلیت های اون برای برقراری ارتباطات به القوه و رسیدن به هدف کسب و کار. برند شما می تونه تنها با یه صفحه لینکدین، فیسبوک یا اینستاگرام، بسته به کار و نیازتون، می تونه به هدف فروشش برسه.

ممکنه بپرسین همه شرکت ها و کسب و کارها می تونن از این روش مدرن فروش و ارتباط استفاده کنن؟ باید بگیم “بله“. چه برندی باشین که تازه پا گرفته، چه یه کارخونه و شرکت بزرگ باشین، فروش اجتماعی شما رو از روابط خشک و بی روح خارج می کنه و چشم انداز جدیدی از روابط رو بهتون نشون می ده.

فروش اجتماعی تماما به کمک مردم و مردم معنی پیدا می کنه. درسته شبکه های اجتماعی بنیه و اساس فروش اجتماعی هستن، ولی این مردم و ارتباط با اونها هستش که به برند شما رنگ و بو می ده.

آیا می دانید سیستم مدیریت کلینیک روانشناسی دکترلینک به شما در جذب مراجع کمک می کند؟
– توی فروش اجتماعی خبری از cold calling نیست
تکنولوژی و روش های نوین فروش وابسته به اون از قرن بیست و یکم روی کار آمدن. ولی قبل از اون، حدودا اواسط قرن بیستم بود که تلفن راه خودش رو به بازار باز کرد. تاجرها و شرکت های مختلف واسه اینکه بتونن محصولاتشون رو بفروشن از تکنیک cold calling توی بازار فروششون استفاده می کردن. این تکنیک اینطور بود که خود برند و شرکت پا پیش می گذاشت و با خریدران صحبت می کرد تا بلکه اونها خریدی انجام بدن.

حالا توی قرن جدید و با حضور شبکه های اجتماعی این ارتباط دیگه یک طرفه نیست. برند سعی می کنه از طریق پلتفرم های مختلف ارتباطات خودش رو قوی کنه و شناخته شه. این خودش توی سودآوری برای شرکت قدم بزرگی محسوب می شه.

– فروش اجتماعی مهم تر از چیه که فکرش رو می کنید
سوشال مدیا و شبکه های اجتماعی قبلا تنها به دید تفریح بهشون نگاه می شد. ولی حالا ورق برگشته. برندها متوجه قدرت رسانه اجتماعی شدن. روابط قوی تری برقرار شد و خریداران و مخاطب ها تونستن با برندها ارتباط بگیرن. همین باعث شد رنگ و بوی برند بیشتر به مخاطب ها نشون داده شه.

چرا باید به فروش اجتماعی اهمیت بیشتری داد؟
اگه هنوز هم به فروش اجتماعی و معجزه اون باور ندارین، یه سری از دلایل اهمیت اون رو این پایین آوردیم.

1. جواب می ده! تحقیقات زیادی در این باره صورت گرفته و نشون داده واقعا فروش اجتماعی توی فروش یا هر هدفی که شرکت داره جواب می ده. به گفته لینکدین برندهایی که از این تکنیک برای فروش استفاده می کنن، 45% موقعیت بیشتری برای فروش دارن.

2. ارتباط با رهبران صنعت خودتون آسون تر می شه. ارتباطات به القوه شما رو چندین قدم از رقباتون جلوتر می بره. شبکه های اجتماعی هم یکی از بهترین راه ها برای نشون دادن برندتون و برقراری راوابط با افراد توانمنده. حتی مشتری های آینده شما ممکنه اول شما رو از طریق این شبکه ها دنبال کنن و بعد تصمیم بگیرن از برند شما خرید کنن.

3. خبری از cold calling نیست. دیگه خبری از رفتن به دنبال مشتری نیست. شما صحنه رو طوری می چینین که اونها بیان سمت شما. درواقع ارتباط دو رفه می شه.

4. ارتباطتتون با مشتری ها بهتر می شه و نظرات و انتقاداتشون رو دریافت می کنید. یکی از مسائلی که باعث موفقیت هر کسب و کاری می شه، فیدبک مشتری های اونه. توی بازار کسی موفق هستش که به خوبی نظرات و انتقادات مشتری هاش رو در محصولات و خدمات آینده اعمال کنه.

بهترین پلتفرم ها از نگاه فروش اجتماعی در ایران
بسته به نوع فعالیت شرکت شما و خدماتی که ارائه می دید، باید پلتفرم مناسب کسب و کارتون رو انتخاب کنین.

لینکدین: شبکه رسمی و حرفه ای هستش و شما می تونین روابط حرفه ای با هدف تعیین شده در لینکدین فعالیت کنین. به گفته لینکدین 89% از کسب و کارهای B2B از لینکدین برای برقراری ارتباطات به القوه استفاده می کنن. این خودش به تنهایی اهمیت فعالیت و فروش اجتماعی از طریق لینکدین رو نشون می ده.
اینستاگرام: می شه گفت یکی از بهترین پلتفرم ها برای ارتباط با مشتری هستش. حدود 200 هزار کسب و کار در اینستاگرام فعالیت می کنن. اونقدر رسمی نیست و شما می تونین رنگ و بوی برندتون رو به مشتری ها و مخاطب ها نشون بدین.
ایکس (توییتر): این پلتفرم هم مثل اینستاگرام بهترین راه برای ارتباط صمیمانه با مخاطب هستش. فعالیت توی توییتر و اینستاگرام طوری هستش که بدون تلاش زیاد، مکالمه بین برند و مشتری به بهترین شکل برقرار می شه.

دکتر لینک بهترین نرم افزار مدیریت کلینیک های روانشناسی

استراتژی فروش اجتماعی چجوری کار می کنه؟
برای اینکه توی فروش اجتماعی خوب باشین نیازی نیست چهره خیلی معروف یا مثل قدیم تاجر خوش زبون باشین. بهترین کار استفاده از ابزارهای مناسب و شبکه های اجتماعی مرتبط با کارتون هستش که شما رو جلو می بره. یادتون باشه محتوای شما و رعایت الگوریتم اون شبکه های اجتماعی هم به رشد برندتون کمک زیادی می کنه.

این مراحل رو رعایت کنین تا توی فروش اجتماعی موفق بشین
مراحل زیر یه سری قوانین هستن که رعایت کردن اونها شما رو توی بازار و فروش کالای مورد نظرتون هدایت می کنه.

1. شبکه اجتماعی مناسب کسب و کارتون رو راه بندازین
از لینکدین و فیسبوک گرفته تا توییتر و اینستاگرام، همگی پلتفرم هایی هستن که شما رو توی فروش اجتماعی همراهی می کنن و باعث موفقیت برندتون می شن. حواستون به تفاوت های اونها باشه و یاد بگیرین کجا، چی رو منتشر کنین.

2. به تیم فروشتون آموزش بدین
بهتره اون تیمی که قراره روی فروش کار کنه، یه سری دوره های حرفه ای مدیریت شبکه های اجتماعی و نحوه ارتباط با مشتری از طریق این پلتفرم ها رو یاد بگیره. هر چند ممکنه خیلی از افرادی که با اونها کار می کنین، با لینکدین، اینستاگرام و توییتر آشنا باشن؛ ولی ممکنه مهارت لازم رو توی نشون دادن برند و ارتباط با مخاطب رو هنوز به طور کامل یاد نگرفته باشن.

3. قوانینی رو برای تیم فروش اجتماعیتون تعیین کنین
صنعتی که توی اون کار می کنین ممکنه توی بخش فروش اجتماعیتون تاثر بذاره. با توجه به اصول کار شرکت و صنعتی که توی اون کار می کنین قوانینی وضع کنین و اونها رو در اختیار تیم فروشتون قرار بدین که بر اساس اصول جلو برن.

دکتر لینک کاملترین مجموعه مدیریتی برای مراکز روانشناسی می باشد

4. یادتون نره عملکرتون رو زیر نظر بگیرین
برای اینکه ببینین کدوم راه جواب داده و کدوم نه، بهتره فروشتون رو آنالیز کنین. از این طریق حتی می تونین تکنیک هایی که قراره در آینده استفاده کنین هم بهبود پیدا کنن.

محتوا توی استراتژی فروش اجتماعی مهم تر از چیزیه که فکرش رو می کنید
وقتی وارد صفحه یه برند می شین چی توجه شما رو جلب می کنه؟ درسته، محتوای اون. این محتواست که برند شما رو نشون می ده. نوع رابطه شما با مشتری رو نشون می ده. محتوای خوب باعث می شه بتونین بهتر با مخاطب شرکتتون ارتباط برقرار کنین. حتی این محتوای خوب هستش که شما رو توی فروش اجتماعی در صنعتتون جلوتر از بقیه قرار می ده.

محتوایی که به مخاطب ارزش یا دانشی رو اضافه کنه می تونیم بهش بگیم “طلا”. اگه محتوای صفحات شبکه های اجتماعی شما مشکلی رو از مخاطب هاتون حل می کنه یا مطلب جدیدی رو به اونها یاد می ده، پس شما برنده اید. به ترندهای عرصه کاریتون توجه کنین. از مطالبی که چجور انجام دادن کاری رو هم یاد می دن قافل نشین.

سخن پایانی
فروش اجتماعی مسیری برای موفقیت برندها هستش. ولی به شرطی که همیشه به روز باشن. چون این نوع از فروش دائما در حال توسعه پیدا کردن هستش و همراه اون شدن شما رو چند قدم به موفقیت نزدیک تر می کنه.

یه برنامه فروش اجتماعی موفق تموم استراتژی های فروش رو در نظر می گیره و سعی می کنه تا جای ممکن با روش های به روز و پلتفرم های مختلف خودش رو جلو ببره.

ما در دکترلینک به کلینیک روانشناسی شما کمک میکنیم تا بهترین راهکار های مدیریتی را برای جذب مراجع روانشناسی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ و ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ تماس بگیرید.