مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

نرم افزار ثبت مراجعین روانشناسی

نرم افزار ثبت مراجعین روانشناسی یک ابزار کاربردی و مفید برای مدیریت و پیگیری اطلاعات و سوابق مراجعین توسط روانشناسان و مشاوران است. این نرم افزار می‌تواند به روانشناسان کمک کند تا به راحتی و سرعت بالا اطلاعات شخصی، تاریخچه درمانی، نتایج تست‌ها، نقشه درمان، پیشرفت و بازخورد مراجعین را ثبت، جستجو، مرتب‌سازی، گزارش‌گیری و اشتراک گذاری کنند.

این نرم افزار همچنین می‌تواند به مراجعین کمک کند تا با روانشناسان خود در ارتباط باشند، نوبت‌های خود را رزرو یا لغو کنند، هزینه‌های درمان را پرداخت یا درخواست کنند، فایلهای صوتی یا تصویری مربوط به جلسات را دریافت یا ارسال کنند و نظرسنجی های خود را پاسخ دهند.

با نرم‌افزار ثبت مراجعین روانشناسی، مراجعین می‌توانند نوبت‌های خود را رزرو کنند.

 بیشتر بخوانید:‌ آموزش ثبت مراجعین روانشناسی در سیستم دکتر لینک

ویژگی‌های نرم‌افزار ثبت مراجعین روانشناسی

برای اینکه یک نرم افزار ثبت مراجعین روانشناسی بتواند به خوبی عمل کند و نیازهای کاربران خود را برآورده کند، باید دارای چند ویژگی اساسی باشد. در ادامه به برخی از این ویژگیها اشاره می‌کنیم:

  • امنیت و حفظ حریم خصوصی: یک نرم افزار ثبت مراجعین روانشناسی باید داده‌های حساس و محرمانه مراجعین و روانشناسان را با استفاده از رمزگذاری، تأیید هویت، دسترسی محدود و پشتیبان گیری منظم محافظت کند. همچنین باید قوانین و استانداردهای حفظ حریم خصوصی را رعایت کند و به کاربران امکان تغییر یا حذف داده‌های خود را بدهد.

بیشتر بخوانید: امنیت سیستم مدیریت مرکز روانشناسی و مشاوره دکتر لینک

  • سادگی و کاربرپسند: یک نرم افزار ثبت مراجعین روانشناسی باید دارای طراحی ساده و زیبا باشد که به کاربران اجازه دهد با حداقل تلاش و زمان به هدف خود برسند. همچنین باید دارای منوها، دکمه ها، فرم‌ها و پیام‌های شفاف و قابل فهم باشد که به کاربران راهنمایی کند.
  • قابل انطباق و سفارشی‌سازی: یک نرم افزار ثبت مراجعین روانشناسی باید قابل تغییر و تنظیم باشد تا با نظرات، سلایق و نیازهای مختلف کاربران هماهنگ شود. برای مثال، باید امکان اضافه، حذف یا ویرایش فیلدها، گروه‌ها، برچسب‌ها، الگوها، گزارش‌ها و تنظیمات را به کاربران بدهد.

    یک نرم افزار ثبت مراجعین روانشناسی باید امکان ارتباط و همکاری بین مراجعین و روانشناسان را فراهم کند
  • قابلیت ارتباط و همکاری: یک نرم افزار ثبت مراجعین روانشناسی باید امکان ارتباط و همکاری بین مراجعین و روانشناسان را فراهم کند. برای مثال، باید امکان ارسال و دریافت پیام‌های متنی، صوتی یا تصویری، تعیین و تغییر نوبت‌ها، پرداخت و درخواست هزینه‌ها، اشتراک گذاری فایل‌ها و نظرسنجی‌ها را به کاربران بدهد.
  • قابلیت استفاده در دستگاه‌های مختلف: یک نرم افزار ثبت مراجعین روانشناسی باید قابل دسترس باشد از طریق دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوتر، تبلت یا موبایل. همچنین باید دارای طراحی واکنشگرا باشد که به صورت خودکار به اندازه و نوع صفحه نمایش دستگاه تطبیق پیدا کند.

اینها فقط بخشی از ویژگیهای یک نرم افزار ثبت مراجعین روانشناسی هستند که می‌توانند به بهبود کیفیت خدمات روانشناسی و رضایت مراجعین کمک کنند. البته بسته به شرایط و اهداف هر پروژه، ممکن است ویژگی‌های دیگری هم لحاظ شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید یک نرم افزار ثبت مراجعین روانشناسی، می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ و ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ تماس بگیرید و همچنین برای آشنایی با نرم‌افزار مدیریت مرکز مشاوره دکتر لینک وارد شوید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

محدوده ارتباطی درمانگر و درمانجو| آیا درمانگر و درمانجو می‌توانند با یکدیگر دوست شوند؟

لازم است به عنوان درمانگر ارتباط امنی را با مراجع خود برقرار کنید، و به او این اطمینان را بدهید که گفته‌هایش محرمانه خواهد ماند، تا او به راحتی بتواند صحبت کند؛ یعنی بدون قضاوت به گفته های درمانجوی خود گوش کنید و با او همدلی کند تا درمانجو احساس کند درک شده است.

شما  باید به نکات ریزی از جمله دما و نور مناسب، ساکت بودن اتاق، صندلی راحت و در دسترس بودن دستمال کاغذی و سطل زباله توجه داشته باشید. نباید از تصاویر و وسایل شخصی که به نوعی سلایق شما را افشا می‌کند در اتاق درمان استفاده کنید. این محیط سنگ بنای اتحاد درمانی میان درمانجو و درمانگر است، پس بسیار با اهمیت است.

پیشنهاد می‌شود: گام به گام مدیریت درمان توسط درمانگر

قبل از هر چیز به این نکات توجه کنید:

مراجعان ممکن است عاشق درمانگر خود شوند.

برخی ممکن است همانند والدین خود، درمانگرشان را دوست داشته باشند.

در واقع، آن‌ها در کنار درمانگر خود، احساس امنیت و محافطت می‌کنند و عاشق داشتن سرپرست‌هایی هستند که نیاز‌های آن ها را برآورده کند و تقاضایی در ازایش ندارد.

و برخی دیگر، در طول جلسات روان درمانی، ممکن است وابستگی عاطفی به درمانگر پیدا کنند.

و ممکن است حتی رابطه عاشقانه و ازدواج با درمانگر خود را تصور کنند.

یکی از مسائل مهم در جلسات روانشناسی،ارتباطی است که بین مراجع و درمانگر باید شکل بگیرد.در واقع در چارچوب این ارتباط است که فرآیند روان‌ درمانی اتفاق می‌افتد.اگر این ارتباط نتواند به خوبی شکل بگیرد، روند درمان نمی تواند به صورت موفقیت آمیزی صورت بگیرد.این ارتباط حریم و مرزی دارد که هم روانشناس و هم مراجع باید آن را رعایت کنند. در این مطلب می خواهیم راجع به حریم و مرز یا محدوده ارتباطی درمانگر و درمانجو صحبت کنیم.

ارتباطی که بین درمانگر و درمانجو شکل می‌گیرد، یکی از مسائل مهم در جلسات روان‌درمانی است-دکترلینکان‌

اعتماد

یکی از فاکتورهای حیاتی ارتباط بین درمانگر و مراجع، اعتماد است.باید مراجع به درمانگر خود اعتماد کند تا بتواند حرف بزند. این اعتماد بیانگر آن است که تمام حرف هایشان در همان اتاق درمان باقی می‌ماند و قرار نیست به بیرون درز پیدا کند. اما در مبحث اعتماد، روانشناسان نوجوان معمولا با والدین مراجعانشان که نوجوانان هستند دچار چالش می‌شوند. یکی از کارهایی که والدین نوجوانان انجام می‌دهند همین است که به روانشناسان مراجعه می‌کنند و از آن ها می‌خواهند که جلسه ای که با فرزند آن‌ها داشته‌اند را شرح دهند. البته نمی توان خیلی به این والدین خرده گرفت چرا که آن‌ها اظهار می‌کنند که نگران فرزندانشان هستند و کنترل همه چیز از دست آن‌ها بیرون رفته است.آن‌ها بعد از جلسات مشاوره اصرار می‌کنند که با روانشناس فرزندشان صحبتی داشته باشند و همین مسئله باعث خدشه دار شدن اعتمادی می‌شود که مراجع نوجوان به روانشناس خود دارد.البته در این موارد روانشناس اطلاعات مراجع خود را  به والدین آن‌ها نمی دهد.

رابطه‌ی عاطفی یا جنسی بین مراجع و درمانگر

هرگونه رابطه ی عاطفی و یا جنسی بین مراجع و درمانگر ممنوع است.شکل گیری ارتباط بین مراجع و درمانگر باید خارج از چارچوب ارتباط عاطفی و جنسی باشد.اگر علائم اولیه‌ی چنین ارتباطی چه از طرف مراجع و چه از طرف درمانگر پیدا شود،باید سریعا آن ارتباط قطع گردد.
به یاد داشته باشید که برقراری رابطه‌ی جنسی بین مراجع و درمانگر به هیچ وجه جزء هیچ یک از روش‌های درمانی نیست.

پیشنهاد می‌شود: انتظارات درمانجو از درمانگر چیست؟ 9 ویژگی یک درمانگر خوب

آیا درمانگر و مراجع می‌توانند با هم دوست شوند؟ 

مراجعان اغلب ارتباط نزدیکی با درمانگران ایجاد می‌کنند. در طول جلسات روان‌درمانی، در یک اتاق، با درمانگر خود درباره مسائل شخصی خود صحبت می‌کنند، اما آیا این باعث می‌شود که درمانگر و مراجع با هم دوست شوند؟ برخی افراد فکر می کنند که قطعا چنین است، اما درمانگران آموزش دیده اند که روابط خود با مراجعان شان را به این طریق نگاه نکنند.

حقایق در مورد ارتباط درمانگر – مراجع

قاعده‌ بنیادین روان‌درمانی این است که درمانگر مرزهای مناسبی میان خودش و بیمار برقرار سازد. در واقع  روان‌‌درمانی بی‌شک بدون این محدودیت‌ها، که بعضاً به آن چارچوب می‌ گویند، موثر نخواهد بود و چه بسا آسیب هم برساند. محدودیت‌ ها این‌ ها هستند:

  • عدم تماس فیزیکی با مراجع
  • عدم ارتباط با مراجع خارج از اتاق مشاوره
  • ندادن نصیحت‌های عملی به مراجع
  • نپذیرفتن بستگان و آشنایان نزدیک مراجع برای روان‌درمانی
  • حفظ عینیت‌ گرایی و موضع خنثی در قبال مراجع و خودداری از نگرانی/فکر کردن بیش‌ از اندازه درباره‌ مراجع
  • دریافت سوپرویژن در صورت وسوسه شدن و قبل از نقض آنها
  • لمس کردن مراجع در هیچ کدام از رویکردهای روان‌درمانی به عنوان تکنیک وجود ندارد.
  • لمس‌‌ها در همان چارچوب‌ های اجتماعی قرار می‌گیرند، برای مثال دست دادن که در فرهنگ پدیده‌ رایجی است.
  • هم‌ آغوشی و رابطه‌ جنسی به هیچ عنوان در روان‌درمانی معنا ندارد. ناگفته نماند که برخی موقعیت‌‌های حساس غیر قابل گریز هستند، برای مثال ممکن است درمانجویی پس از اتمام دوره‌ درمانش و پس از حل کردن مسائلش، بخواهد برای خداحافظی نهایی درمانگرش را در آغوش بگیرد، بسته به موقعیت و قضاوت بالینی درمانگر باید در این باره تصمیم بگیرد.

روان درمانی یک رابطه نامتقارن است.

در جلسات روان‌درمانی مراجع هر گونه که بخواهد رفتار می‌کند و هرآنچه که بخواهد می‌گوید، اما درمانگر نه.
این لازمه جلسه درمان است که درمانگر روی مشکل بیمار تمرکز کند. مراجع این انتظار را از درمانگر دارد تا شنونده خوبی باشد و بتواند آزادانه و بدون محدودیتی مشکلاتش را بیان کند و درمانگر به او در حل مشکلاتش یاری برساند، اما درمانگر چنین انتظاری را ندارد.
بسته به شخصیت مراجع و درمانگر و جهت‌گیری نظری درمانگر، درمان قطعا می‌تواند یک رابطه دوستانه باشد. رابطه‌ درمانی رابطه‌ دوستانه نیست چون بیمار و درمانگر خارج از اتاق مشاوره هیچ ارتباطی ندارند. این به این معنا نیست که درمانگر هیچ احساسی در برابر بیمار ندارد. درواقع خیلی از درمانجویان واکنش‌های عاطفی شدیدی را در درمانگر برمی‌انگیزند: واکنش‌های عشق، شهوت، حسادت، رقابت و حتی انزجار و نفرت. به احساساتی که بیمار در درمانگر برمی‌انگیزد انتقال متقابل و به احساساتی که بیمار درباره‌ درمانگر دارد انتقال می‌گویند.

لازمه جلسات روان درمانی است که درمانگر روی مشکل بیمار تمرکز کند

پیشنهاد می‌شود:چالش‌های اتاق درمان| 5 دغدغه در اتاق درمان

چرا درمانگر نمی تواند دوست درمانجو باشد؟

درمانگر نمی‌تواند دوست درمانجوی خود باشد، زیرا این باعث ایجاد روابط دوگانه خواهد شد.  روابط دوگانه در روان‌درمانی زمانی است که درمانگران، با مراجعان، بیش از یک رابطه داشته باشند. مثلا، استادی که مشاور دانشجوی خود نیز هست و یا نسبت خانوادگی بین مشاور و مراجع وجود دارد. روابط دوگانه ممکن است مشکل زا باشد و زمانی که نقش‌های حرفه ای با هم تضاد پیدا می‌کنند ، ممکن است استانداردهای اخلاقی و قانونی را نقض کنند.

همچنین برای درمانگر داشتن رابطه جنسی با مراجع غیرممکن است. درمانگران از موقعیت تاثیرگذار خود در رابطه با مراجعان آگاه هستند و از امکان سوءاستفاده از اعتماد و وابستگی مراجعان اجتناب می‌کنند. درمانگران همه تلاش خود را به کار می‌برند تا از روابط دوگانه با مراجعان دوری جویند، زیرا این گونه روابط در قضاوت حرفه‌ای تاثیر منفی می گذارند یا خطر آسیب رسیدن به مراجعان را افزایش می‌دهند. 

دوستی با درمانجو یا مراجع بعد از اتمام درمان

در رویکردهای تحلیلی، یک درمانگر تا همیشه درمانگر است و یک مراجع تا همیشه مراجع. بنابراین هر ارتباطی غیر از ارتباط درمانی بی‌ معنا است. نظام‌ نامه‌ اخلاقی سازمان نظام روانشناسی کشور، برقراری رابطه پس از ۲ سال از قطع درمان را مجاز شمرده است، ولی در این مورد بین رویکردهای مختلف اختلاف نظر وجود دارد، چنان که اشاره شد در رویکردهای تحلیلی این کاملاً غیر ممکن است. همچنین درمانگران نمی‌تواند وارد هیچ ارتباط موازی با مراجعان‌شان شود، داد و ستد، مسافرت یا معرفی یک نفر برای ازدواج به مراجع، روابط غیر قابل قبولی در روان‌درمانی هستند و این اتفاق نبایستی در درمان بیافتد.

محدوده ارتباط درمانگر و درمانجو

پیشنهاد می‌شود:  تاثیر قوانین اتاق درمان بر پیشرفت مراجع

درمانگر چگونه باید با این احساس برخورد کند و شرایط را کنترل کند؟

یک درمانگر حرفه ای و دارای مهارت، از بحث و گفتگو در مورد احساسات درمانجو استقبال خواهد کرد.

روان درمانی، مکانی امن برای بحث و گفتگو در مورد فرآیند‌های بین فردی است و از این طریق رشد شخصی زیادی می‌تواند اتفاق بیفتد.

اگر مراجع نسبت به درمانگر احساساتش را بیان کند (احساس خشم، نا امیدی، قدر‌دانی وعشق) و درمانگر نتواند وجود آن احساسات را درک کند و در موردشان صحبت کند، این یک مشکل است همانند جراحی  که از خون می‌ترسد. 

رابطه درمانی مراجع و درمانگر

این بسیار مهم است که بدانید عشق مراجع به درمانگر و یا به عبارتی دیگر، رابطه عاشقانه بین درمانگر و مراجع نا‌مناسب است و شما به عنوان درمانگر وظیفه دارید این مرز را حفظ کنید.

روابط عاشقانه بین درمانگر و مراجع، حتی پس از پایان درمان نیز، گزینه درستی نیست!

روان درمانی، برخلاف بسیاری از روابط دیگر زندگی، عمدتا یک طرفه است.

درمانجو با به اشتراک گذاشتن تجربیات هیجانی یا رازهای خود با شما، حالت‌های درونی خود را برای شما می‌گشاید و به عبارتی آسیب‌پذیر می‌شود، البته اغلب این کارها برای به دست‌آوردن نتیجه بیشتراز فرآیند روان‌درمانی مهم هستند. اما اگر درمانگری از آسیب‌پذیری درمانجو خود بهره ببرد، نقص اخلاقی کاملا آشکاری را مرتکب شده‌است. اگر چنین اتفاقی در درمان بیفتد، باید فرآیند درمان فورا پایان داده شود.

 غیر اخلاقی است که:

  • روان درمانگر دوست صمیمی یا اعضای خانواده خودش را درمان کند.
  • روان درمانگر با مراجع خودش رابطه جنسی داشته باشد.
  • روان درمانگر با مراجع خودش رابطه عشقی داشته باشد.

 کلام آخر

اگر روان‌درمانگری هستید که به تازگی شروع به فعالیت کرده‌اید، بدانید که درمانجو باید بتواند با شما به راحتی صحبت کند.

اما به یاد داشته باشید که رابطه درمانی با رابطه دوستی و عاشقانه یکسان نیست.

و به طور کلی، عشق مراجع به درمانگر و داشتن رابطه عاطفی با درمانگر درست نیست، چرا که اگر نقش درمانگر را برای درمانجوی خود نداشته باشید، فرآیند روان‌درمانی برای او مفید نخواهد بود.

آیا شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب درمانجو نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای دریافت مشاوره اینجا کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

10 ویژگی یک روان‌درمانگر عالی

درمان مشکلات مربوط به سلامت روان، فرآیندی است که در آن درمانجو و درمانگر با همکاری هم بر روی چالش‌های درمانجو کار می‌کنند تا روش درمان یا حل این معضلات را بیابند.
تکنیک‌های روان‌درمانگر، نقاط قوت، امکانات و منابع درمانجو، رابطه بین درمانجو و درمانگر و انتظارات درمانجو از درمانگر، همگی بر کارآمدی جلسات مشاوره تاثیر می‌گذارند.
روان‌درمانگران طیفی از سبک‌های شخصیتی، مهارت‌های درمانی و پیشینه‌های آموزشی را که ممکن است با درمانجو مطابقت داشته باشد یا نداشته باشد، ارائه می‌کنند.
اما مهم‌ترین نکته این است که رابطه بین درمانجو و روان‌درمانگر، اساس درمان موفق است. بنابراین دریافت یک درمان عالی از یک روان‌درمانگر خوب، هدف هر درمانجویی است! مهم است که درمانجو از جلسات روان‌درمانی بهره‌برداری کامل داشته باشد.
درمانجویان می‌خواهند یک روان‌درمانگر خوب یا بهترین روان‌درمانگر را داشته باشند. آن‌ها حاضرند زمان، انرژی و پول را برای رفع چالش‌ها و مشکلات روانی خود سرمایه‌گذاری کنند و طبیعی است که می‌خواهند روان‌درمانگری داشته باشند که قادر به حمایت کامل از آن‌ها باشد.
درمانجویانی که درباره موضوعاتی حساسی از قبیل اضطراب، افسردگی، تروما، اندوه از دست دادن عزیزی و سایر داستان‌ها صحبت می‌کنند، نیاز به روان‌درمانگری دارند که با مهربانی بتواند یک رابطه مطمئن را ایجاد نماید.

زمانی که درمانجویان در پی یافتن یک روان‌درمانگر حاذق هستند، با فهرستی از روان‌درمانگران مواجه می‌شوند. و البته انتخاب یک درمانگر از این فهرست ممکن است دشوار باشد. با توجه به وجود تنوع در میان روان‌درمانگر، چگونه می‌تواند انتخاب کند که کدام روان‌درمانگر برای او مناسب‌تر است؟

در اینجا به 10 ویژگی یک روان‌درمانگر عالی اشاره می‌کنیم. شما به عنوان یک روان‌درمانگر می‌‌توانید با تقویت این خصوصیات در خود به روان‌درمانگری تبدیل شوید که از سوی درمانجو برای مشاوره انتخاب می‌شود.

10 ویژگی یک روان‌درمانگر عالی-1

10 ویژگی یک ‌روان‌درمانگر خوب

1-ارتباطات قوی

درمانجو تمایل دارد، شما بتوانید آنچه را که در ذهن دارید به صورت روشن و صریح به او بگویید. همچنین با او صادق باشید و با زبان ساده، روش درمانی خود را برای  او توضیح دهید. درمانجو می‌خواهد به صورت رو راست با او درباره مسائل صحبت کنید و زمانی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید یا می‌خواهید از مسئله‌ای مطمئن شوید از او سوال بپرسید. درمانجویان تمایل دارند از آن‌ها بپرسید چه مسئله‌ای برای آن‌ها مهم است و همچنین ایده‌ها و بازخوردهای او را نیز بخواهید، نه این که فقط درباره دیدگاه‌های خودتان صحبت کنید. درمانجو می‌خواهد روان‌درمانگر به او کمک کند تا آنچه را او احساس می‌کند پردازش نماید. در واقع برای درمانجو بسیار مهم است که در مسائل و پیچیدگی‌ها آن‌ها دخیل شوید.

2- شنونده عالی بودن

درمانجو توقع دارد شما مهارت گوش دادن به کلام و حتی نشانه‌های غیرکلامی او را داشته باشید و به طور خیلی دقیق به زبان بدن او (تنفس، قرارگیری بدن، موقعیت دست‌ها، پاها، تماس چشمی و ...) توجه کنید. شما باید یک شنونده خوب باشید و بین آنچه قبلا گفته و آنچه که در حال حاضر می‌گوید، بتوانید ارتباط برقرار کنید. شما باید بدانید چه چیزهایی برای او مهم است. شما باید به کلمات و عباراتی که درمانجویان به کار می‌برند توجه کنید و در هنگام بحث درباره مسائل از همان کلمات و عبارات درمانجو استفاده می‌کنند.

یک روان‌درمانگر باید از مهارت گوش دادن برخوردار باشد و یک شنونده عالی باشد

3- قابل اعتماد بودن

درمانجویان، مسائل حساس و پیچیده خود را با روان‌درمانگران مطرح می‌کنند، بنابراین روان‌درمانگر باید مورد اعتماد درمانجو باشد. همچنین باید در خصوص حفظ اطلاعات خصوصی پرونده الکترونیک درمانجو سیاست‌هایی را اتخاد نمائید تا مورد اعتماد درمانجو قرار گیرید.
همچنین باید از نشانه‌های کلامی و زبان بدن شما پی ببرد که با او رابطه خوبی دارید. شما باید از درمانجو درباره نحوه عملکردتان به عنوان روان درمانگر بازخورد بگیرید، تا این اطمینان را پیدا کنید که روشی مفید را برای درمان آن‌ها به کار گرفته‌اید. اگر درمانجو نیاز به بیان نگرانی‌هایش دارید باید این کار را با احساس راحتی انجام دهد، زیرا شما ارتباطی بین خود و او ساخته‌اید که هر دو طرف باید به یکدیگر اعتماد نمائید.

4- رو راست بودن

یک روان درمانگر خوب باید بتواند درباره خدمات روان‌درمانی یا هزینه‌های آن با شفافیت صحبت کند. باید با درمانجو صادق باشد و به او بگوید در صورت نیاز به شکایت به چه شخص یا سازمانی باید درخواست خود را ارسال نماید.

یک روان‌درمانگر خوب باید با درمانجوی خود روراست باشد و با شفافیت با او صحبت کند.

5- تعیین برنامه برای درمانجو

درمانجو توقع دارد، روان‌درمانگر روی مسائلی که برای او بسیار مهم است کار کند و به مشکل و مسائل از دیدگاه او نگاه کند. به همین دلیل باید از او بخواهید که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر با آن روبه‌رو است را برای شما شرح دهد، و شما هم در ادامه به شناسایی مشکل و تشخیص گام‌های ممکن برای درمان بپردازید.

یکی دیگر از مسائلی که وجود دارد این است که باید با سرعت درمانجو به ویژه زمان‌هایی که او درباره مسائل بسیار دردناک و استرس‌زا صحبت می‌کند خود را تطبیق دهید و سعی نکنید "خیلی سریع روند درمان را پیش ببرید." همچنین اگر در جلسات روان‌درمانی، درمانجو اذعان کند که برای صحبت درباره برخی مسائل هنوز آمادگی ندارد، باید به نظر او احترام بگذارید.

6-بی‌طرف بودن

یکی از ویژگی‌های یک روان‌درمانگر خوب این است، زمانی که به صحبت‌های درمانجو گوش می‌دهد و یا با او صحبت می‌کند باید به نحوی به او اعلام کند که با آنچه که می‌گوید، موافق است. شما در فرآیند روان‌درمانی در عین اینکه نظرات جایگزین درباره دیدگاه‌های درمانجو ارائه می‌دهید یا روش‌های جدیدی برای انجام کارها را به او پیشنهاد ‌کنید اما همچنان باید به او و آنچه پشت سر گذاشته به دیده احترام بنگرید. یک درمانگر خوب می‌داند درمانجو چه شرایط سختی را پشت سر گذاشته است و با همدردی با درمانجوی خود برخورد می‌کند.
نکته: رفتارها، تفکرات و احساسات درمانجو را بر اساس پیش‌داوری‌ها نگاه نکنید.
مهم‌ترین نکته این است که وقتی احساساتی موجب شرمساری او می‌شود، شما در نقش یک حمایتگر برای او باشید و بتوانید ارزش او را به عنوان یک فرد، ببینید. او باید این احساس را داشته باشد که می‌تواند اطلاعات خصوصی‌اش را با شما در میان بگذارد و شما همچنان در کنار او هستید و به او احترام می‌گذارید.

یکی دیگر از ویژگی‌های یک درمانگر خوب این است که همواره با درمانجو با احترام برخورد کند.

پیشنهاد می‌شود:چالش‌های اتاق درمان

7-رویکرد انعطاف پذیر

روان‌درمانگر باید روش درمانی خود را با شرایط منحصربفرد درمانجو سازگار کند. بله درست است، درمانجویانی که افسردگی دارند ممکن است برخی ویژگی‌های کلی مشترک مانند احساس ناامیدی، از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت‌های روزمره، تغییرات در اشتها یا خواب داشته باشند و همچنین درست است که تکنیک‌های روان‌درمانی ممکن است برای بسیاری از درمانجویان قابل استفاده باشد، اما هر درمانجو و شرایطش منحصربفرد است و نیاز به یک روش اختصاصی دارد. یک روان‌درمانگر خوب در بهترین حالت باید سعی کند مسائل خاصی که درمانجو بیان می‌کند به انضمام همه جزئیات مسئله را درک کرده و راهبردهای منحصربفرد به درمانجو ارائه دهد.

8- خوش بین بودن

روان‌درمانگر باید به این باور داشته باشد که درمان موجب بهبودی درمانجویش خواهد شد. وی باید رویکرد مثبتی نسبت به درمانجوی خود داشته باشد و به او بگوید که برای درمان راهی وجود دارد و با گذشت زمان یا با آزمودن روش‌های متفاوت، درمانجو در مسیر بهبود قرار می‌گیرد. درمانگر باید به بهبود وضعیت درمانجو و ساختن دنیای بهتر برای او امیدوار باشد.
در واقع درمانجو باید با باور مثبت نسبت به بهبود وضعیت خود در جلسات روان‌درمانی شرکت کند، و اگر انتظاری غیر از این داشته باشد، پس چرا در جلسات روان‌درمانی شرکت می‌کند؟
یک روان‌درمانگر خوب فقط روی مسائل و مشکلات استرس‌زا تمرکز نمی‌کند، بلکه به مسائلی که موجب شادی، آرامش و تسکین درمانجو می‌شود نیز می‌پردازد. این روش برای کمک به فرآیند درمان بسیار مفید است.

خوش بین بودن نسبت به درمان یکی از ویژگی‌های یک روان‌درمانگر عالی است

9- نظارت

روان‌درمانگران باید زمان مشخصی را به گفتگو با فردی که تجربه بیشتری درباره حوزه مسائل روانشناسی بالینی دارد، اختصاص دهند. نظارت، زمانی است که کیفیت کار روان‌درمانگر باید مورد ارزیابی قرار گیرد، به این جهت که ایده‌ها یا دیدگاه‌های جدیدی به آن‌ها منتقل گردد. همچنین در این گفتگوها، روان‌درمانگر باید درباره روش‌های درمانی خود در درمان درمانجویان صحبت کند.
بدون اختصاص چنین زمانی، روان‌درمانگران در معرض خطر "کار در انزوا" قرار می‌گیرند و بدون اینکه هیچکس بداند آن‌ها در حال انجام چه درمانی برای درمانجویان خود هستند. این وضعیت ناخوشایند باعث می‌شود که روان‌درمانگران قادر به یادگیری، مواجهه با چالش‌ها و حتی داشتن بازخورد درباره کار خود نباشند. به روان‌درمانگران توصیه می‌شود که به نظارت دسترسی داشته باشند. سرپرست روان‌درمانگر باید فردی با تجربه در زمینه‌هایی باشد که روان‌درمانگر در آن حیطه فعالیت می‌کند.

پیشنهاد می‌شود :انتظارات درمانجو از درمانگر چیست؟9 ویژگی یک درمانگر خوب

10- آموزش و یادگیری

لازم است روان‌درمانگر از سایر اطلاعات تکمیلی در فرآیند درمان، درمانجویان اطلاع داشته باشد. برای مثال اگر مراجعی دچار اضطراب اجتماعی است، لازم است روان‌درمانگر درباره گروه‌های اضطراب اجتماعی اطلاعاتی داشته باشد، تا در صورت تمایل، درمانجو در این گروه‌ها شرکت کند.
روان‌درمانگر خوب باید به دنبال آموزش‌های تکمیلی نیز باشد تا ایده‌های جدید در درمان مراجعین، بدست آورد. البته این چنین نیست که تحصیلات تکمیلی معیاری برای تعیین این باشد که کدام روان‌درمانگر خوب است و کدام خوب نیست، اما با تحصیلات تکمیلی، روان‌درمانگر به ابزارها و روش‌های بیشتری برای جلسات روان‌‌درمانی مجهز می‌شود.

روان‌درمانگران ممکن است در رشته‌های مربوط به مشاوره روانی، کار اجتماعی و ... دارای مدرک دانشگاهی باشند. همچنین ممکن است روان‌درمانگران با حضور در دوره‌های آموزشی مستقل مانند وبینارهای آنلاین، آموزش حضوری، خواندن کتاب یا شرکت در کنفرانس‌ها سعی کنند تا به روز بمانند و از تجارب دیگران بهره‌مند شوند. آموزشی که روان‌درمانگران را با تکنیک‌های مختلف و جدید درمانی و وضعیت درمانجویان آشنا کند، برای درمانجویان بسیار مفید است. علاوه بر این برخی از روان‌درمانگران برای کمک به یافتن راه‌حل‌ها و بررسی چالش‌های خود دریافت می‌کنند.

آیا شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب درمانجو نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای دریافت مشاوره اینجا کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک