مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

دو نکته اساسی برای موفقیت تبلیغات کلینیک یا مطب

نکته اول: هدف خود را از تبلیغ مشخص کنید.

فرض کنید که شما به عنوان مدیریت مطب می‌خواهید یک کمپین تبلیغاتی برای مطب یا کلینیک درمانی خود انجام دهید. بالطبع هر تبلیغی باید حاوی پیام مهمی باشد. همین پیام قرار است که کلینیک شما را به دیگران معرفی کند. حال از خود بپرسید: آیا این تبلیغ ارزش متمایزی را به بیماران بازگو می‌کند؟ همین سوال خیلی ساده و محاوره‌ای می‌تواند میلیون‌ها تومان از هزینه‌‌های تبلیغاتی شما را کاهش دهد و بازگشت بیشتر سرمایه را برای شما به همراه داشته باشد.

برای مثال مدیریت مطب و کلینیک تصمیم دارد شیوه درمانی جدیدی را که به تازگی در مطب یا کلینیک برای درمان یک بیماری خاص استفاده می شود در تبلیغات نشان دهد. قبل از اینکه تبلیغی در این زمینه ساخته شود باید از خود بپرسید: آیا بیماران تفاوت این شیوه درمان جدید را با سایر شیوه ها درک می کنند؟ آیا کارایی این روش درمانی را می دانند؟

یا اگر مدیریت مطب بخواهد تجهیزات پزشکی پیشرفته ای که به تازگی برای مطب یا کلینیک خریداری شده است در تبلیغات ذکر شود. در گام نخست باید این سوالات مطرح شود که: آیا برای بیماران مهم است که کلینیک درمانی شما چه تجهیزاتی دارد؟ آیا آنها به قیمت گران این تجهیزات اهمیت می‌دهند؟ اصلا آیا بیماران تفاوت میان دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف را درک می‌کنند؟ و آیا می‌دانند که کارایی این تجهیزات به چه صورت است؟

اگر پیام شما به این گونه باشد که برای مثال شیوه درمان جدید چگونه مشکل شما را برطرف می کند. یا کیفیت درمان با این روش چگونه خواهد بود. یا پیام تبلیغی شما برای تجهیزی به این صورت باشد که به بیماران بگوید چگونه این تجهیز در کیفیت درمان بیماران نقش خواهد داشت و حتی در این میان از تجربه بیماران نیز از نمونه ای بهره ببرید، مطمئنا مخاطبان تبلیغ شما نیز برداشت موردنظر شما را خواهند داشت.

اگر پیش از اینکه تبلیغی ساخته شود هدف شما از تبلیغ و اینکه تبلیغ چه ویژگی متمایزی از شما را بازگو می کند مشخص باشد قطعا به روند تبلیغات شما کمک خواهد کرد و به شیوه بیان پیام تبلیغاتی شما جهت خواهد داد.

نکته دوم: مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.

مخاطبان هدف خود را بشناسید. باید بدانید که برای چه کسی پیام تبلیغاتی می‌فرستید. در این صورت میزان هزینه، نوع محتوا، چارچوب طراحی و شیوه ارسال پیام شما مشخص خواهد بود. پولی که برای بیماران بالقوه شما خرج نشود، یک سرمایه‌گذاری بدون بازگشت است!

برای شناسایی  مخاطبان هدف باید نکاتی را رعایت کنید:

  • مخاطبان هدف خود را با توجه به نوع خدمت درمانی، سن، جنسیت، جایگاه اجتماعی، محل زندگی و حتی میزان هزینه‌ای که می‌پردازند،  دسته‌بندی کنید. برای هر دسته، بهترین و اثربخش‌ترین بسترهای تبلیغاتی را مشخص نمایید. سپس برای هر دسته پیام جداگانه‌ای را آماده کنید.
  • از اطلاعات قدیمی و پرونده‌های پزشکی کلینیک یا مطب خود بهره ببرید. حتما صدها پرونده پزشکی که حاوی اطلاعات ارزشمندی هستند در مطب خود دارید که می توان با یک تجزیه و تحلیل آماری دقیق می تواند در برنامه‌ریزی‌های بعدی شما برای کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی مورد استفاده قرار بگیرند.
  • مدیریت مطب نخست بداند که برای چه کسانی باید تبلیغ کند؛ سپس بودجه آن را مشخص کنید. اگر مدیریت مطب کوچکی را بر عهده دارید نیازی به تبلیغاتی در سطح ملی ندارید! شاید مدیریت مرکز درمانی مجهزی را بر عهده دارید که در محدوده کوچکی شناخته شده است و لازم است فعالیت تبلیغاتی گسترده ای داشته باشد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

چطور زمان انتظار را برای بیماران جذاب کنیم

ویژگی های یک مطب استاندارد

چطور با بیماران صحبت کنیم.

ویژگی های یک پزشک موفق

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چطور زمان انتظار را برای بیماران جذاب کنیم

تجربه بیمار شدن، تجربه ای است که همه ما داشته ایم. تجربه ای که حس ناراحتی و استرس را با خودش به همراه دارد و قطعا بعد از آن هم می توانیم به آن تجربه رفتن به مطب پزشک را هم اضافه کنیم. و ناچارا این دو تجربه زنجیروار به دنبال هم اتفاق میافتند.

تجربه بیمار شدن و پس از آن ساعاتی معطل ماندن برای ویزیت در اتاق انتظار می تواند برای هر انسانی ناخوشایند باشد. طبیعتا هیچ شخصی مایل نیست این را تجربه کند.

حال که با این چالش ها روبه رو هستیم باید تدبیری توسط مدیریت مطب اندیشه شود که استرس مراجعه به مطب و انتظار را برای مراجعین و بیماران کاهش دهیم.

1- اتاق انتطار مطب را به مکانی دلنشین تبدیل کنید.

بیشتر زمانی که بیمار به مطب پزشک مراجعه می کند، در انتظار صدا زدن نام مراجع و رسیدن نوبت او صرف می شود. پس باید طول مدتی که بیمار در اتاق انتظار حضور دارد به زمانی دلنشین تبدیل شود. مثلا صندلی های مناسب، مجلات به روز، وجود نوشیدنی برای پذیرایی، تهویه مناسب و سرگرمی برای کودکان.

2- تلویزیون برای تماشا کردن.

بهتر است در زمان حضور بیمار در اتاق انتظار بتواند با تماشای چیزی مانند تلویزیون سرگرم شود البته باید مدیریت مطب نکاتی مدنظر قرار دهد:

از پخش اخبار در اتاق انتظار مطب خودداری کنید. زمان حضور در اتاق انتظار زمان مناسبی برای شنیدن اخبار مربوط به مشکلات اقتصادی، جنگ و بحران های سیاسی نیست. حتی پخش فیلم و سریال هم ایده خوبی نیست، به جای آن می توانید یک مستند مناسب و لذت بخش درباره طبیعت را برای نمایش انتخاب کنید.

3- از سیستم روشنایی مناسب استفاده کنید.

مراجعین و بیماران شما زمانی که وارد مطب یا کلینیک شما میشوند، قبل از هر احساس دیگری، فضا را “می بینند” پس چرا بهترین صحنه و نورپردازی را برایشان ایجاد نکنیم؟ دقیقا یکی از مهمترین زمانهایی که شما میتوانید احساس خوشآیندی را برای بیمارانتان ایجاد کنید لحظه ی ورود آنها به مطب و سالن انتظار می باشد.
ترجیحا چراغ هایی که دارای نور گرم باشند برای سالن انتظار و پذیرش مناسب ترند.در این صورت مطب شما احساس گرمی و دنجی را برای بیماران القا می کند و همچنین آرامش بیشتری برای آنها دارد و به کاهش استراس آنها کمک می کند.

4- با بیماران که زیاد به شما مراجعه می کنند خاص رفتار کنید.

در همه کسب و کارها مشتریانی که به صورت مداوم مراجعه می کنند جزء مشتریان ویژه شمرده می شوند و خدمات طراز اول را دریافت می کنند. توصیه می کنیم مدیریت مطب شما نیز در هنگام مراجعه بیماران قدیمی با آنها به صورت ویژه برخورد کنید. برای مثال می توانید با او احوالپرسی گرم تری داشته باشید.

5-زمان انتظار بیمار در مطب را استاندارد کنید.

انتظار برای رسیدن نوبت و ملاقات پزشک، بخشی از پروسه درمان است. بهتر است که سیاست مدیریت مطب این باشد مدت زمانی که بیمار باید برای ملاقات پزشک در اتاق انتظار به سر ببرد را خیلی شفاف با او در میان بگذارید. برای مثال به جای اینکه به بیمار گفته شود به زودی به او بگویید یک ساعت دیگر نوبت او خواهد شد.

6- پوشش پرسنل

مدیریت مطب باید یک پوشش مناسب و ایده آل که هم جدید و زیبا باشد هم رسمیت مطلوبی داشته باشد  برای پرسنل مطب در نظر بگیرد. پوشش های غیر رسمی حس خوشایندی را به بیماران القا نمی کند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

ویژگی های یک مطب استاندارد

چطور با بیماران صحبت کنیم.

ویژگی های یک پزشک موفق

اصول و ارزش های پایه در مدیریت کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

استراتژی‌هایی برای جذب بیمار بوسیله برندینگ احساسی

امروزه مدیران بسیاری از درمانگاهها، کلینیک ها، بیمارستان می‌خواهند بیماران را از طریق احساسات جلب کنند رو به افزایش است. از آنجایی که اولین تعاملات ما با بیمار در فضای وب و یا از طریق تبلیغات است، موضوعی که به ما در برقراری ارتباط صحیح کمک خواهد کرد همان چیزی است که آن را برندینگ احساسی می‌نامند.

برندینگ احساسی یک نوع برندسازی و استراتژی‌ است که با هدف‌گیری احساس بیمار و افزایش انگیزه‌ی در او صورت می‌گیرد.

برندینگ احساسی همان چیزی است که شما را از سایر کلینیک ها و مطب ها مشابه مجزا می‌کند، یعنی داشتن تصویر و شعاری که مخاطبان را در اولین برخورد هدف قرار داده و آن‌ها را مراجعه کننده دائمی شما سازد. از طرفی به سایر پزشکان و مراکز درمانی و تشخیصی انگیزه‌ی همکاری با شما را دهد به طوری که دیگر فکر کار کردن با سایرین را نکنند.

آیا دوست دارید که بیماران طوری هیجان‌زده شوند که انگار عالی‌ترین برند در این زمینه را کشف کرده‌‌اند؟ آیا می‌خواهید با پیام‌های خود جذب بیمار کنید و خود را به راحتی به آن‌ها بشناسانید؟ برندینگ احساسی می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.

 

اولین نکته در برندینگ احساسی: نگاه از دید بیماران

جهان از دید بیماران شما چه شکلی است؟ درک این مساله بسیار مهم است شما می‌خواهید بدانید که چه چیزی آن‌ها را از نظر احساسی تحت تأثیر قرار می‌دهد. آن‌ها برای چه چیزی واقعاً ارزش قائل‌اند؟ چه تجاربی داشته‌اند؟ در برندسازی احساسی باید از نقطه نظر آن‌ها به قضیه نگاه کنید نه خودتان.

استراتژی: خود را در جایگاه بیماران حس کنید. از نقطه نظر بیماران به بیماری و درمان نگاه کنید. اینگونه به احساسات بیماران پی خواهید برد.

 

دومین نکته در برندینگ احساسی: شناخت نیازهای دقیق بیماران

این نکته نیز با تفاوت زیادی که دارد به نکته‌ی اول ارتباط دارد. آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که کسی برای شما چیزی بگیرد که از او درخواست نکرده بودید و از طرفی علاقه‌مند به داشتن آن باشید؟ این بدین دلیل است که آن فرد شما را به خوبی می‌شناخته و با احساسات شما آشنا بوده، به همین دلیل این کار او برای شما بسیار ارزشمند خواهد بود.  این کار حس خوبی به شما می‌دهد، اینطور نیست؟ به این حس، دانستن نیاز عمیق‌تر اشخاص گفته می‌شود.

بیماران شما نیز دارای نیازهای عمیق‌تری هستند. این‌ها چیزهایی‌اند که ممکن است آن‌ها را شگفت زده کند و برایشان لذت بخش باشد، یا حتی ممکن است شوکه شوند زیرا به ندرت اتفاق می‌افتد که آن‌ها این سطح از توجه و درک شدن را از سوی پزشکان تجربه کنند.

استراتژی: با شناخت بیماران و نگاه از دید آنها، به دنبال چیزهایی باشید که ممکن است نیاز عمیق‌تر آن‌ها باشد. ممکن است لازم باشد کمی با سعی و خطا این کار را پیش ببرید. به جزییات حتماً دقت کنید تا بتواند دقیقاً همان درمانی را پیش ببرید که مخاطبان نیاز دارند.

 

سومین نکته‌ در برندینگ احساسی: به صورت غیرمستقیم بازاریابی کنید

به بیماران کمک کنید که خودشان متوجه شوند، شما خدمات و درمان درستی به آن‌ها ارائه خواهید داد. شعارها و زبان بازاریابی شما باید این موضوع را به بیماران القاء کند نه گویش مستقیم شما. باید مردم را غیرمستقیم به سمت خود بکشید، درواقع جذب بیمار کنید. شما می‌بایست یک ارتباط احساسی قوی ایجاد کنید، حتی از راه دور. اشاره کنید به این‌که چه چیزی شما را از سایر پزشکان یا مراکز درمانی مجزا می‌کند. همین که بیماران متوجه خاص بودن شما شوند بلافاصله گرد شما جمع خواهند شد. این‌گونه بیماران ممکن است احساس کنند که شما را کشف کرده‌اند. جالب است بدانید هیجان ناشی از این حس در افراد باعث می‌شود که دیگران را نیز از وجود شما باخبر سازند.

استراتژی: ۷-۱۰ سؤال خودشناسی بنویسید. این سؤالات خودشناسی برای این است که خود را در جایگاه بیمار قرار دهید. این بهترین راه بازاریابی است زیرا شما به بیماران نمی‌گویید که چه کار کنند، بلکه به آن‌ها اجازه می‌دهید که خودشان را بخشی از  برند شما بدانند.

چهارمین نکته‌ در برندینگ احساسی: رهبری در حوزه‌ی فعالیتی خود

این قسمت کمی سخت‌تر از بقیه نکات است، زیرا تا کنون درباره‌ی نکاتی صحبت کردیم که درباره‌ی شناخت بیماران بود. خوب حالا، شما کاملاً بیماران خود را می‌شناسید.  شما در عین حال که باید خود را در جایگاه بیماران بگذارید و نیازها و دغدغه‌های آن‌ها را بشناسید، می‌بایست یک پزشک و متخصص خوب نیز باشید، به شکلی که مردم به راحتی به شما و تخصص‌تان اعتماد کنند. شما دو مسئولیت متفاوت خواهید داشت.

استراتژی: کار شما این است که بیماری افراد را درمان کنید که بهترین درمان موجود از نظر آنها باشد. به احتمال زیاد آن‌ها هنوز نمی‌دانند که چه چیزی برای آن‌ها بهترین است. آن‌ها روی شما و تخصص‌تان حساب باز می‌کنند.  از تک تک کلماتی که در شعارها و سخنان خود استفاده می‌کنید آگاه باشید. و سعی کنید به بهترین شکل ممکن آن‌ها را به کار برید، چرا که بیشترین تأثیر را در شغل شما خواهد داشت. شما سعی در برقراری یک ارتباط احساسی با مخاطبان خود دارید و باید به شدت در چگونگی ایجاد این ارتباط محتاط باشید.

 

پنجمین نکته‌ در برندینگ احساسی: شناخت هویت برند خود و ترویج آن

بدانید که چگونه شما و برندتان توسط بیمارانی که می خواهید درمان کنید، شناخته شده‌ است. مسئولیت‌های شخصی بسیاری در این مورد وجود دارد. اگر می‌خواهید موفق باشید  باید بدانید که شما و برندتان چگونه توسط مخاطبان‌تان درک شده است. و اگر فکر می‌کنید روش‌تان کارساز نبوده، آن‌ را تغییر دهید. اگر انعطاف‌پذیری لازم برای تغییر را نداشته باشید هیچ‌گاه در کار خود موفق نخواهید شد.

استراتژی‌: خود را بشناسید و خط فکری و مسیر را مشخص کنید. همانقدر که برای شناخت بیماران خود تلاش کردید، برای شناخت خود نیز تلاش کنید تا مخاطبان نیز بتوانند درک درستی از شما داشته باشند. شما نمی‌توانید خط فکری و برندی را انتخاب کنید که تفاوت بسیاری با شما دارد، چرا که هیچ‌گاه این‌کار شما را به موفقیت نخواهد رساند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

پیامدهای نارضایتی بیماران از مطب یا کلینیک

روش هایی ساده برای جذب بیمار جدید

مطب آنلاین راهکاری برای جذب بیمار

راهنمای ویدئو مارکتینگ برای پزشکان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

ویژگی های یک مطب استاندارد

بهترین روش برای اینکه مدیریت مطب بیماران بیشتری به مطب جذب کند یا بیماران قبلی خود را حفظ نماید و شرایط بیماران را در مطب خود درک کند، این است که خود را به جای بیماران تصور کند و سلسه تجربیات بیمار را در مطب در نظر داشته باشد.

بیماران قبل از اینکه با پزشک خود ملاقات کنند با مطب پزشک مواجه می شوند، بنابراین مهم است که مطب پزشک از شرایطی برخوردار باشد که تجربیات خوبی در ذهن بیمار شکل گیرد.

هدف اصلی پزشک، تشخیص و درمان بیماری است. اما اگر در کنار این وظیفه مهم، تجربیات خوب و دلنشینی در ذهن بیمار ثبت شود، پزشک توانسته است رسالت خود را در شغل پزشکی به بهترین شکل انجام دهد.

اما یک مطب استاندارد از چه ویژگی هایی برخوردار است:

1- برخورداری از دمای مناسب

دمای هوا در برخی از مطب ها در فصل هایی مانند تابستان و زمستان که هوا بسیار گرم یا بسیار سرد است، اصلا مناسب نیست یا تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده برای مطب مناسب نیستند.

بنابراین یک از ویژگی های مطب استاندارد برخورداری از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مناسب است. تا مدت زمانی که بیمار در مطب حضور دارد سرما یا گرما شرایط نامناسبی را ایجاد نکند.

2- صندلی های مناسب و به تعداد کافی

در برخی از مطب ها دیده شده با وجود اینکه تعداد مراجعه کنندگان بالاست اما صندلی ها مناسب نیستند. برای مثال از صندلی های پلاستیکی یا نیمکت استفاده شده است یا برخی از مطب ها صندلی کافی ندارند و تعداد قابل توجهی از بیماران مجبور به ایستادن هستند.

صندلی نامناسب یا نبود صندلی به تعداد کافی سبب می شود حضور در مطب برای بیماران خسته کننده تر باشد.

3- وجود سرویس بهداشتی برای بیماران

در مطب ها دیده می شود که یا سرویس بهداشتی ندارند یا اینکه سرویس بهداشتی فقط مخصوص پرسنل مطب است. ولی به بیماران که مجبور هستند زمان زیادی را صرف رسیدن به مطب کنند و همچنین زمانی را هم برای ملاقات پزشک منتظر بمانند، تدبیری اندیشه نشده است. در حالی که بیش از هر شخصی باید به نیازهای او توجه شود. پس باید یک سرویس بهداشتی در مطب برای استفاده بیماران حتما وجود داشته باشد.

4- بهداشت و نظافت مطب

یک مطب استاندارد باید از بهداشت و نظافت خوبی برخوردار باشد. نباید اثری از گرد و غبار، زباله در کف مطب یا میزها و صندلی ها وجود داشته باشد.

5- تمیزی تجهیزات پزشکی مورد استفاده

تجهیزاتی که پزشک برای معاینه بیماران استفاده می کند، باید همواره تمیز و به بهترین شکل ضد عفونی شوند. تجهیزات پزشکی اگر تمیز و ضد عفونی نباشند حتما ذهنیت بسیار بدی درباره پزشک و مطب در بیمار ایجاد می کنند.

6- پذیرایی از بیماران

حداقل پذیرایی که می توانید از بیماران داشته باشید این است که یک دستگاه آبسردکن که خروجی آب جوش دارد تهیه کنید و در کنار دستگاه لیوان یکبار مصرف به تعداد کافی، چای کیسه ای قرار دهید تا بیماران بتوانند زمانی که در مطب منتظر هستند، از خود پذیرایی کنند.

اگر مطب شما در مناطق بیشتر برخوردار شهر قرار دارد یا اینکه خدماتی ارائه می دهید که بصورت جداگانه محاسبه می شوند می توانید وسایل پذیرایی بیشتری برای بیماران فراهم کنید.
برای مثال پذیرایی از بیماران را به یکی از پرسنل محول نمایید. غیر از چایی چند نوع نوشیدنی مانند شربت، آبمیوه، قهوه را هم ارائه دهید.

شکلات های مرغوب را برای پذیرایی استفاده کنید.

7-تجهیز مطب به یک نرم افزار مدیریت مطب

استفاده از نرم افزارهای مدیریت مطب مانند دکتر لینک سرعت انجام بسیاری از کارها را افزایش می دهد. همچنین امکان ذخیره اطلاعات بیماران را به صورت ساختاریافته و منظم فراهم می کنند. نتیجه استفاده از نرم افزارهای مدیریت مطب این است که پزشک با سرعت بیشتری می تواند بیماران را ویزیت نماید. دلیل این امر برخورداری نرم افزارهای مدیریت مطب از پرونده الکترونیک می باشد.

پرونده الکترونیک شامل تاریخچه مراجعه بیمار به پزشک، نتایج آزمایشها، عکس های رادیولوژی، سونوگرافی،... و نسخه های تجویز شده برای بیمار است.

8-دکوراسیون مطب

زیبایی و هارمونی رنگ ها و عناصر مورد استفاده در مطب تاثیر بسیار خوبی در روحیه بیماران تان می گذارد. آراستگی و زیبایی مطب نشانه احترام به بیماران است.

به همه پارامترها توجه کنید، کاغذ دیواری یا رنگ اتاق ها، کف پوش مطب، میز منشی و پزشک، مبلمان و صندلی ها، سرویس بهداشتی، سیستم تهویه، روشنایی مطب، درب ورودی مطب، درب اتاق ها، وجود تصاویر آرامبخش همه عناصری هستند که در آراستگی مطب شما تاثیر گذارند.

9- نور مناسب مطب

در نور پردازی مطب تعادل را رعایت کنید. نه نور پردازی با شدت زیاد و لامپ های زیاد جهت روشنایی مطب مناسب است نه فضای بیش از حد تاریک و کم نور.

10- پخش موسیقی آرامبخش

پخش یک موسیقی بی کلام و البته ملایم می تواند فضایی بسیار مثبتی را در مطب شما حاکم کند.

11- استفاده از رایحه های دلپذیر در مطب

بو از جمله عواملی است که شخصیت یک برند را تعریف می کند. اگر همیشه رایحه ای دلپذیر و ثابت در مطب خود استفاده کنید علاوه بر اینکه برای بیماران دلنشین است همواره این رایحه تداعی گر شما خواهد بود.

12- کاربرد دستگاه تصفیه هوا

با توجه به اینکه امکان پخش ویروس‌ها و باکتری در فضای مطب زیاد است، بنابراین استفاده از یک دستگاه تصفیه‌کننده هوا می‌تواند نقش مؤثری در سلامتی پرسنل مطب و بیماران داشته باشد.

13- تهیه بروشور و سی دی آموزشی

در اختیار گذاشتن مطالب آموزشی درباره پیشگیری از بیماری ها در قالب بروشور و سی دی آموزشی در اختیار بیماران قرار دهید. این ترفند بسیار خوبی برای ایجاد ذهنیت خوب در بیماران است. بسیاری از بیماران مایل هستند اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و راه های پیشگیری از آن ها بدانند.

14- قرار دادن نشریات جذاب در مطب

زمان انتظار در مطب را می توانید با قرار دادن نشریات و مجلات معتبر و جذاب در ذهن بیماران کاهش دهید. البته سعی کنید این مجلات تاریخ گذشته نباشند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

چطور با بیماران صحبت کنیم.

ویژگی های یک پزشک موفق

اصول و ارزش های پایه در مدیریت کلینیک

ضرورت و اهمیت ارزش آفرینی برای بیماران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چطور با بیماران صحبت کنیم

از دلایل عمده‌ی از دست دادن یک بیمار، برخورد نادرستی است که با او می‌شود. نتیجه‌ی بی‌تفاوتی و برخورد نامناسب با بیمار، از دست دادن اوست. بیماران، نحوه‌ی برخورد شما را به خاطر می‌سپارند و این روزها به کمک فیسبوک، اینستاگرام و دیگر ابزار ارتباط جمعی، تجربیات‌شان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

اگر به عنوان یک پزشک حرفه ای میخواهید به بهترین شکل ممکن با بیماران خود برخورد کنید باید مهارت های ارتباطی خود با بیماران را تقویت کنید. فراگیری این نکته که چطور با بیماران خود صحبت کنید مهارتی است که هر پزشک به یادگیری و تقویت آن حتما نیاز دارد. 

یادگیری نحوه ارتباط کلامی با بیماران شامل نکات ظریفی است که رعایت آنها شما را نزد بیمارانتان محبوب می کند.

نکته اول: بیمار را با نام خودش صدا کنید.

اگر در تعامل با بیمار، او را با نام خودش صدا بزنید، فرصت فوق‌العاده‌ای است برای مدیریت رفتار بیمار. براساس مطالعات روان‌شناسی، شیرین‌ترین و دلپذیرترین نامی که افراد دوست دارند بشنوند، نام خودشان است. این کار ساده تأثیر بسیار عمیقی در ذهن بیماران شما بر جای می‌گذارد. 

قبل از شروع مکالمه نامش را بپرسید یا قبل از ورود بیمار به اتاق معاینه، از منشی خود بخواهید تا نام بیمار را به شما بگوید یا او را با عناوینی مانند دوست من و ... خطاب کنید.

نکته دوم: شنونده خوبی باشید.

قبل از اینکه یاد بگیریم با بیمار چطور صحبت کنید ابتدا باید تمرین کنید که یک شنونده  خوب باشید. 

برای اینکه شنونده خوبی باشید باید از بیماران خود سؤالات کافی را بپرسید!

زمانی که با بیمار صحبت می کنید باید تمام تمرکز خود را روی صحبت های بیمار بگذارید. گاهی هنگام صحبت با بیمار ناگهان به یک سفر ذهنی می روید یعنی فقط جسمتان حضور دارد و تمرکزتان جای دیگر است! 

به پرسیدن سؤالات اندک که صرفاً جواب آن‌ها بله و خیر است بسنده نکنید. هنگامی‌که بیمار شما در حال پاسخ است علاوه بر گفتار او به رفتار او توجه کامل داشته باشید.

ببینید انرژی صدای او چقدر است. به نحوه نشستن و انقباض عضلات چهره و حرکات دست‌ها و بدن او توجه کنید. برخی از این نشانه‌ها در تشخیص بیماری ممکن است کمک زیادی به شما بکند.

در پایان صحبت بیماران یک جمع‌بندی از صحبت‌های او داشته باشید و در مورد این جمع‌بندی صحبت کنید.

به هنگام صحبت، برخی از نکاتی را که خود بیمار به شما گفته مجدداً برای او بازگو کنید.

نکته سوم: شناخت ادبیات بیمار

با همان ادبیاتی با بیمار صحبت کنید که خود او استفاده می‌کند. اگر لحن بیمار شما رسمی و جدی است، شما هم باید به همان شیوه صحبت کنید و اگر از ادبیاتی غیررسمی و خودمانی استفاده می‌کند، سعی کنید با او همراه بشوید.

ممکن است حین صحبت با بیمار متوجه شوید که پایه و اساس صحبت او بر اساس اطلاعات پزشکی نادرست است. در این مواقع سعی کنید بیمار خود را آگاه سازید و نظر تخصصی خود را بگویید اما به‌هیچ‌وجه صحبت و باورهای او را مورد تمسخر و ریشخند قرار ندهید.

نکته چهارم: ساده و دور از اصطلاحات تخصصی با بیمار صحبت کنید.

به هنگام صحبت با بیماران تا آنجا که می‌شود از اصطلاحات پیچیده پزشکی استفاده نکنید و اگر مجبور به این کار شدید سعی کنید آن اصطلاح را در چند جمله به بیمار خود توضیح دهید.

نکته پنجم: تمام راه های درمان را با بیمار در میان بگذارید.

اگر برای درمان یک بیماری چندراه وجود دارد، تمامی راه‌های ممکن را با بیمار خود مطرح کنید. مزایا و معایب هر روش درمانی را به بیمار خود بگویید و درنهایت او را آزاد بگذارید تا خودش تصمیم بگیرد. چیزی را به او تحمیل نکنید.

به‌عنوان‌مثال اگر مشکل بیمار هم با دارو و هم با جراحی برطرف می‌شود در مورد مزایا و معایب هر روش با او صحبت کنید.

یا اینکه ممکن است مشکل یک بیمار از چند تکنیک جراحی مختلف قابل‌درمان باشد. اگر بیمار این روش‌ها را از شما نشنود و پس از شما نزد پزشک دیگری برود و از او بشنود، احساس می‌کند پزشکی که به او مشاوره بیشتری داده است بسیار داناتر و متخصص‌تر از شما است.

نکته ششم: اصطلاحات پیچیده پزشکی را بکار نبرید.

به هنگام صحبت با بیماران تا آنجا که می‌شود از اصطلاحات پیچیده پزشکی استفاده نکنید و اگر مجبور به این کار شدید سعی کنید آن اصطلاح را در چند جمله به بیمار خود توضیح دهید. اگر بیمار خود ساده و روان صحبت نکنید آنها بدون اینکه از مشکل خود باخبر شوند، مطب شمارا ترک می‌کنند و این حس بدی را در آن‌ها به وجود می‌آورد.

نکته هفتم: همواره پر انرژی باشید.

درست است بعضی از مواقع پزشکان به علت فشار کاری خسته شده و انرژی کمی برای فعالیت داشته باشند. ولی تمرین کنید که باوجود خستگی، انرژی کلام شما همواره حفظ شود. بیماران به همان اندازه که به تشخیص و درمان شما نیاز دارند، به انرژی و امیدی که به آن‌ها منتقل می‌کنید هم نیازمند هستند.

نکته هشتم: تمام شیوه های درمان را با بیمارتان در میان بگذارید.

امکان دارد برای درمان یک بیماری چند راه حل وجود داشته باشد؛ مثلا انجام جراحی یا مصرف دارو. تمامی راه‌های ممکن درمان را با بیمار خود مطرح کنید. مزایا و معایب هر روش درمانی را به بیمار خود بگویید و درنهایت او را آزاد بگذارید تا خودش تصمیم بگیرد. چیزی را به او تحمیل نکنید.

نکته نهم: با بیمار به صورت دستوری صحبت نکنید.

بعضی مواقع بیماری که به شما مراجعه می کند در شرایط حادی قرار دارد و شما درمان فوری را به او توصیه می کنید. مثلا از او می خواهید فردا برای بستری شدن و عمل جراحی خود را به بیمارستان معرفی کند. با این که شرایط بیمار حاد است ولی به صورت دستوری با او صحبت نکنید. شما می توانید عوارض انجام ندادن درمان فوری را فقط به او گوشزد کنید و  سپس تصمیم‌گیری را به خود او واگذار کنید.

نکته دهم: با بیماران قدیمی گرم و صمیمی باشید.

بیماری که به شما اعتماد کرده و مجدداً به شما مراجعه کرده است قطعاً باید حساب ویژه‌تری نزد شما داشته باشد؛ بنابراین سعی کنید حداقل یک دقیقه با او سلام احوال‌پرسی و خوش‌وبش کنید. این کار تأثیر بسیار عمیق و ماندگاری در ذهن و قلب بیماران وفادار شما به‌جای می‌گذارد.

نکته آخر: این بار از بیمار بخواهید!!

پس‌ازاینکه صحبت شما با بیمار به اتمام رسید، از او بخواهید در ۳۰ ثانیه، نکات کلیدی صحبت‌های شمارا به خودتان بازگو کند. این درخواست ۳ فایده دارد:

  • صحبت‌های شما در ذهن بیمار حک می‌شود.

  • اگر بیمار نکته مهمی را فراموش کرده بود، مجدداً به او یادآوری می‌کنید.

  • به‌طور غیرمستقیم به بیمار خود می‌گویید که چقدر ایشان برای شما اهمیت دارد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

ویژگی های یک پزشک موفق

اصول و ارزش های پایه در مدیریت کلینیک

ضرورت و اهمیت ارزش آفرینی برای بیماران

پروسه نوبت دهی مطب خود را ساده کنید!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

پیامدهای نارضایتی بیماران از مطب یا کلینیک

راهکارهای زیادی برای جذب بیماران جدید وجود دارد، اما در مقابل به راهکارهای حفظ بیماران موجود توجه زیادی نشده است. این مطلب بارها گفته شده است که هزینه و زمانی که صرف حفظ بیمار موجود خواهد شد به مراتب کمتر از هزینه جذب بیمار جدید است و این نکته ای است که بسیار از متخصان حوزه پزشکی نسبت به آن بی توجه هستند.

مسئله حفظ بیمار به عنوان یک عامل بسیار مهم در موفقیت پزشک همیشه وجود دارد، چه پزشک تازه فعالیت پزشکی خود را آغاز نموده باشد یا اینکه سالهای موفقیت آمیز طولانی را پشت سر گذاشته باشد.

آیا تا به حال به عنوان فردی که در حوزه درمانی فعالیت می کند به این مسئله فکر کرده اید که چرا بیماران برای دریافت خدمات درمانی به بعضی از مراکز که قبلا از آنها خدمات دریافت کرده اند، مراجعه نمی کنند؟ چرا بیماران به کرات پزشک خود را عوض می کنند؟ یا اینکه بیماران از یک پزشک متخصص چه انتظاراتی دارند؟ پاسخ همه این سوالات به تجربه بیماران در مطب یا کلینیک باز می گردد.

احتمالا شما هم به عنوان یک پزشک تمام سعی خود را می کنید که بهترین تشخیص و بهترین درمان را برای بیماران خود داشته باشید، آیا تا به حال به کیفیت ارائه خدمات در مطبتان هم فکر کرده اید؟ آیا تا به حال تجربه ای که بیماران از حضور در مطب یا کلینیک شما دریافت کرده اند توجه داشته اید؟

باید بگوییم که تاثیر تجربیاتی که بیماران از حضور در مطب یا کلینیک شما دریافت می کنند، 5 برابر قوی تر از تبلیغاتی است که مشاهده کرده اند.

بنابراین ایجاد تجربه خوب برای بیماران، بیش از هر روش دیگری می تواند باعث وفادار ماندن بیماران به شما شود.

این مطلب را هم بخوانید: مدیریت تجربه بیمار

اگر به بیماران خود توجه مناسب نداشته باشید و با ارائه خدمات با کیفیت تجربه خوب برای بیماران در مطب یا کلینیک رقم نزنید، پیامدهایی برای شما به همراه خواهد داشت. در این مطلب 4 پیامد عدم توجه به بیماران را بررسی می کنیم.

1- بیماران به پزشک یا کلینیک دیگری مراجعه می کنند.

شما هر تخصصی داشته باشید، پزشکان زیادی هستند که تخصص مشابه شما را دارند. بنابراین بیماران حق انتخاب زیادی دارند و اگر از شما و خدمات شما ناراضی باشند به پزشک یا کلینیک دیگری مراجعه می کنند.

بیماران ناراضی در خصوص پیدا کردن پزشک یا کلینیک دیگر تحقیق می کنند تا پزشک یا کلینیک دیگری را پیدا کنند که انتظارات آنها را برآورده می کند.

اما دلایلی که بیماران را وادار می کند پزشک یا کلینیک خود را تغییر دهند:

40 درصد بیماران به پزشک یا کلینیک دیگر مراجعه می کنند زیرا احساس می کنند به آن ها توجه کافی نشده است.

32 درصد به دلیل عدم همکاری یا رفتار نادرست پرسنل مطب این کار را انجام می دهند

و 28 درصد به دلیل معطلی بیش از اندازه در مطب به جای دیگری مراجعه می کنند.

2-متحمل هزینه بالایی برای جذب بیمار جدید می شوید.

اگر تعداد بیماران ناراضی از مطب یا کلینیک شما بالا باشد احتمال اینکه مجددا به شما مراجعه کنند کم می شود و این یعنی نرخ بیماران وفادار شما پایین آمده است. در نتیجه باید برای مطب یا کلینیک بیمار جدید را جذب کنید بنابراین هزینه بسیار بالایی را به شما تحمیل می کند. هزینه ای 5 تا 25 برابر بیشتر از هزینه حفظ بیمار قبلی. بنابراین اولویت بالایی به توجه به بیمارانی که به مطب یا کلینیک شما مراجعه می کنند، بدهید. اگر توجه مناسبی داشته باشید و این مسئله را به منشی و پرسنل مطب خود گوشزد نمایید، بیماران به مراجعین وفادار شما تبدیل خواهند شد.

3- نقد منفی از شما توسط بیماران در فضای آنلاین

وقتی بیماری، با احساس عدم رضایت از مطب شما خارج شود احتمال دارد در فضای آنلاین نسبت به شما نقد منفی بنویسد. اگر هزاران نفر نقد منفی بیمار شما را بخوانند خوب طبیعی است از مراجعه به شما منصرف می شوند. نقد  منفی در فضای اینترنت در مورد شما، امکان جذب بیماران جدید را برای شما سخت تر و هزینه این کار را بسیار بالاتر می برد.

4-بیماران تجربه ناخوشایندش را با دوستان و اعضای خانواده مطرح می کند.

در مقالات قبل به دفعات گفته شد معیار مردم برای انتخاب پزشک با مشورت از اعضای خانواده یا دوستانشان صورت می گیرد. بنابراین اگر بیماری تجربه خوبی از مطب یا کلینیک شما نداشته باشد، قطعا شما را به دوستان و اعضای خانواده خود پیشنهاد نمی دهد. در صورتی که یک بیمار راضی خود یک از عوامل جذب بیمار جدید است.

راضی نگه‌داشتن بیماران به عوامل متفاوتی بستگی دارد. صرفاً مهارت شما در تشخیص و درمان بیماری‌ها کافی نیست. شما نیاز داریدباید مطب مناسبی داشته باشید، منشی و پرسنل مطب شما در رابطه با برخورد با بیماران آموزش‌دیده باشند، با نرم افزار مدیریت مطب دکتر لینک سیستم مدیریت اطلاعات را در مطب خود بهینه کنید و همچنین پروسه گرفتن وقت ویزیت را برای بیماران خود تسهیل نمایید.

این مطلب را هم بخوانید: پروسه نوبت دهی مطب خود را ساده کنید!

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

روش هایی ساده برای جذب بیمار جدید

مطب آنلاین راهکاری برای جذب بیمار

راهنمای ویدئو مارکتینگ برای پزشکان

تاثیر شبکه سازی در جذب بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک