مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی برای درمانگران و درمانجویان

مشاوره آنلاین روانشناسی، نوعی جدیدی از مشاوره روانشناسی است که امروزه بر اساس نیاز و شرایط مراجعین، تعریف و طراحی شده است. کمبود زمان، مسائل مالی، شرم از مراجعه حضوری یا واکنش‌های اجتماعی به مراکز روانشناسی باعث شده است تا بسیاری از افراد از مراجعه به درمانگر یا روانشناس اجتناب کنند.
با مشاوره آنلاین روانشناسی، دغدغه بسیاری از افراد برای مراجعه حضوری از بین رفته است و هر کسی در هر جایی می‌تواند به راحتی از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کند.

مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی برای درمانگران

1-جذب مراجع/درمانجو بیشتر
یکی از مزایایی مشاوره آنلاین روانشناسی، جذب درمانجو یا مراجع است. دلیل اصلی این مزیت، به واسطه این موضوع است که فراهم نمودن امکاناتی نظیر مشاوره آنلاین روانشناسی، این احساس را به مراجعین القاء می‌کند که کلینیک جهت رفاه حال آن‌ها انواع امکانات را فراهم نموده است. همچنین این امکان به ارتقاء سطح تجربه کاربر از خدمات کلینیک کمک می‌کند. در نتیجه مراجعین فعلی به درمانجویان وفادار تبدیل شده و مراجعین دیگری را به کلینیک معرفی می‌کنند.

2- عدم نیاز به حضور در کلینیک
درمانگر برای ارائه مشاوره به درمانجویان لازم نیست حتما در کلینیک یا مرکز روانشناسی حضور داشته باشد. در خارج از کلینیک یا در سفرهای کاری نیز می‌تواند خدمات مشاوره آنلاین را به درمانجویان ارائه کند.

مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی برای درمانگران

مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی برای درمانجویان

1-حل مشکل عدم علاقه به جلسه حضوری
برخی افراد به دلایل عرفی یا به دلیل ذات مشکل یا شخصیت خود نمی‌توانند به صورت حضوری مسئله خود را بیان کنند. و همین دلایل مانع حل اساسی مشکلات آن‌ها می‌شود. اما با مشاوره آنلاین روانشناسی فراهم کردن این امکان است که هر مشکلی را در هر زمینه با یک درمانگر مطرح کنند.

2-حل مشکل حمل و نقل

امروزه ترافیک و ازدحام یکی از معضلات لاینفک در شهرها به ویژه شهرهای بزرگ است. و همین مسئله مراجعه حضوری را برای بسیاری از درمانجویان که از لحاظ فیزیکی با مرکز روانشناسی فاصله زیادی دارند، دشوار می‌کند. اما با وجود خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین، دغدغه رفت‌وآمد از بین می‌رود و درمانجو می‌‌تواند به راحتی در جلسات روانشناسی آنلاین شرکت کند.
3-حل مشکل اتلاف وقت
این روزها افراد به واسطه شغل، مشغله‌های زندگی شخصی، وقت بسیار کمی دارند. بطوری که با وجود مشکلات روحی و روانی، فرصت کافی برای مراجعه به مراکز روانشناسی را ندارند. از طرف دیگر مراجعه حضوری نیز وقت زیادی لازم دارد، که همین عامل هم سبب می‌شود، افراد از مراجعه به مراکز روانشناسی سر باز زنند. اما در مشاوره آنلاین روانشناسی، بدون نیاز به وقت زیاد و همینطور اتلاف وقت، با روانشناس خود به صورت آنلاین ارتباط برقرار کرده و مشکل خود را برطرف می‌کنند.

4-حل مشکل هزینه بالای جلسات حضوری
هزینه جلسات حضوری معمولا بیشتر از جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی است. علاوه بر این هزینه‌های دیگر مانند هزینه رفت‌وآمد نیز به آن افزوده می‌شود، و این مورد می‌تواند برای فرد دغدغه و چالش مالی ایجاد کند. اما مزیت جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی این است که نسبت به جلسات حضوری هزینه کمتری دارد.

5- دریافت مشاوره فوری
برخی بحران‌ها به صورت غیرمنتظره در زندگی رخ می‌دهند که فرد در لحظه نیاز به گفتگو با درمانگر و دریافت مشاوره دارد. در حالی که مشاوره حضوری چنین امکانی را برای درمانجویان فراهم نمی‌کند. چرا که مراجعه کننده باید زمانی زیادی را برای ملاقات درمانگران متخصص و حاذق منتظر بمانند. و فردی که دچار بحرانی غیرمنتظره و ناگهانی شده است چنین فرصتی را ندارد. اما مشاوره آنلاین روانشناسی امکان مشاوره فوری را برای مراجعین فراهم می‌کنند و آن‌ها می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با روانشناس آنلاین گفتگو کنند.

مزایای مشاوره روانشناسی آنلاین برای درمانجویان

6- مشاوره روانشناسی از راه دور
بسیاری از افراد در شهرها یا روستاهایی هستند که امکان دسترسی به یک روانشناس خوب برای آن‌ها وجود ندارد. در این موارد روانشناسی آنلاین می‌تواند مشکل این افراد را حل کند. در مشاوره آنلاین روانشناسی، امکان مشاوره از راه دور امکان‌پذیر است و درمانجو از هر کجا می‌تواند در جلسات شرکت کند.

7- ارتباط در اسرع وقت با درمانگر
در مشاوره آنلاین روانشناسی، فواصل میان جلسات مشاوره بسیار کوتاه است، بنابراین در صورت بروز مسائل یا مشکلات ناگهانی، درمانجو می‌تواند فورا با درمانگر آنلاین خود ارتباط برقرار کند. در صورتی که در جلسات حضوری، درمانگر تا جلسه بعدی هیچ ارتباطی با درمانگر خود ندارد یا ارتباط بسیار اندکی دارد.

8- افزایش صداقت درمانجو با درمانگر
یکی از نکاتی که کلید حل مشکلات در جلسات روان‌درمانی، صداقت است. به این دلیل که برای فردی که مسئله‌ای را پنهان می‌کند یا دروغ می‌گوید، نمی‌توان راهکاری درستی پیشنهاد داد. بسیاری در مراجعات حضوری به دلیل خجالت یا شرم از گفتن بسیاری از حقایق اجتناب می‌کنند. اما یکی از مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی این است که درمانجو تقریبا تمامی حقایق را به درمانگر آنلاین می‌گوید. و این چنین درمانگر می‌تواند بهترین راهکار را برای درمان درمانجو ارائه کند.

9-قابل استفاده برای افراد با ناتوانی جسمی
برخی از افراد با ناتوانی جسمی، ممکن است تحت تاثیر مشکل جسمی، دچار بحران‌ها و مشکلات روحی و روانی گردند، اما با وجود ناتوانی جسمی نمی‌توانند از خانه بیرون بروند. اما مشاوره آنلاین روانشناسی این امکان را فراهم می‌کند که این افراد نیز بتوانند از مشاوره آنلاین روانشناسی بهره بسیاری ببرند.

اگر شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب درمانجو نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای دریافت مشاوره اینجا کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

آشنایی با کارگاه‌های روانشناسی و پروسه برگزاری آن‌ها طبق نظر سازمان نظام روانشناسی

ورکشاپ یا کارگاه چیست ؟

ورکشاپ، یک کارگاه آموزشی است که طی آن یک مهارت خاص به صورت فشرده به افراد شرکت کننده در آن آموزش داده می شود. ورکشاپ‌ها می توانند به صورت آنلاین و یا حضوری برگزار شوند. از آن‌جایی که معمولا ورکشاپ‌ها برای تعداد افراد محدودی برگزار می‌شوند، بازدهی بالایی دارند. ورکشاپ‌ها در حوزه‌های مختلفی برگزار می‌شوند که به طور مثال می‌توان به حوزه‌هایی مانند روانشناسی، هنر، بازیگری، نقاشی و عکاسی و... اشاره کرد.

آیا تا به حال واژه ورکشاپ روانشناسی یا کارگاه روانشناسی شنیده‌اید؟
آیا با اهداف کارگاه روانشناسی آشنایی دارید؟

هر کارگاه هدف و رویکرد منحصر و مخاطب خود را دارد. ممکن است یک کارگاه برای درمانجویانی که دارای اختلالات روانی هستند برگزار شود و در برخی کارگاه‌ها شاهد حضور روانشناسان و دانشجویان نیز باشیم. در این پست قصد داریم به آشنایی و بررسی انواع کارگاه‌های روانشناسی، کاربرد و اهداف آنان بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

کارگاه روانشناسی چیست؟

کارگاه روانشناسی چیست؟

"برگزاری کارگاه‌های روانشناسی قدمی مثبت و موثر در علم روانشناسی است. "

یک کارگاه روانشناسی معولا از 5 تا 20 نفر شرکت کننده دارد. در کارگاه‌های روانشناسی افراد به صورت جمعی گرد هم آمده و به طور مستقیم با یکدیگر به تعامل می‌پردازند که در این مسیر مهارت‌های لازم را با تمرین و تکرار مداوم به دست می‌آورند. پس هر کارگاه روانشناسی باید سه ویژگی مهم داشته باشد:

  • به صورت تعاملی باشد.
  • مربی کارگاه دارای روحیه برونگرا برای ارتباط موثر با مخاطب باشد
  • افراد برای بیان نظرات خود و کسب مهارت فرصت کافی داشته باشند.

پیشنهاد می‌شود: تاثیر برگزاری کارگاه‌های روانشناسی در جذب درمانجو

علاوه بر آن هر کارگاه روانشناسی معمولا چند ساعت در روز به طول می‌انجامد و موضوع کاملا مشخصی را دنبال می‌کند که نیازمند صبر و حوصله شرکت‌ کنندگان است.

تفاوت کارگاه روانشناسی با کلاس‌های روانشناسی

تفاوت کارگاه روانشناسی با کلاس‌های روانشناسی چیست؟

کارگاه‌های روانشناسی تفاوتی زیادی با کلاس‌ های روانشناسی دانشگاه دارند؛ زیرا اصولا مطالبی که دانشجو در دانشگاه می‌آموزد تئوری بوده و جنبه عملی در اکثر مواقع ندارد. اما در کارگاه روانشناسی مخاطب یا درمانجو مهارت کسب کرده و بسیار عملی‌تر و کاربردی‌تر از کلاس‌های دانشگاه می‌باشد. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که کارگاه‌های روانشناسی دانشگاه نیز در برخی موارد بسیار مفید و موثر واقع می‌شود. برخی از تفاوت‌های کلاس‌های دانشگاه و کارگاه‌های نظام روانشناسی به شرح زیر است:

در کارگاه مهارت کسب می‌کنید و مشغول به کار می‌شوید.

همان‌طور که در این پست توضیح دادیم، مطالبی که در دانشگاه بیان می‌شود بسیار کلی و سطحی است و جنبه عملی ندارد. در نتیجه اغلب دانشجویان پس از اتمام درس، برای ورود به حوزه کاری با مشکل روبه‌رو می‌شوند که کارگاه‌های روانشناسی به آن‌ها کمک شایانی می‌کنند.

انتخاب موضوع کارگاه و مدرس آن بر عهده خودتان است.

در کارگاه روانشناسی می‌توانید در کارگاهی شرکت کنید که به موضوع آن علاقع دارید مانند کارگاه اختلالات شخصیتی یا کارگاه‌های آموزشی روانشناسی کودک. علاوه بر آن مجبور نیستید سر کلاس استادی بنشینید که مایل به شرکت در کلاسش نیستید. در کارگاه‌های روانشناسی انتخاب اساتید با شرکت‌کنندگان است و چه از این بهتر؟!

تعداد شرکت کنندگان کمتر و در نتیجه یادگیری بیشتر است.

در کلاس‌های دانشگاه هستند افرادی که هدفشان درس نیست و فرصت یادگیری را نیز از بقیه می‌گیرند. در نتیجه کسانی که داوطلبانه در کارگاه روانشناسی شرکت می‌کنند آنقدر علاقه‌مند و مشتاق هستند که نخواهند جو آن را بر هم بزنند.

کارگاه‌های روانشناسی مناسب چه افرادی است

کارگاه‌های روانشناسی برای چه افرادی مناسب است؟

کارگاه‌های روانشناسی که توسط افراد یا کلینیک های روانشناسی برگزار می‌شود می‌تواند مناسب تمام گروه‌های سنی باشد. به عنوان مثال برخی کارگاه‌های روانشناسی مخصوص کودکان است که در آن مشکلات رفتاری آن‌ها بررسی شده و درمان مناسب آن‌ها ارائه می‌گردد. برخی کارگاه‌ها نیز برای نوجوانان به دلیل مشکلات تحصیلی، شغلی و یا اعتیاد آنان برگزار می‌شود. کارگاه‌های زناشویی، خانوادگی و… که بزرگسالان می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند و به همین صورت کارگاه‌‌هایی با موضوعات متنوع برای تمام اقشار جامعه.

انواع کارگاه‌‌های روانشناسی

به طور کلی کارگاه‌های روانشناسی به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم می‌شوند که هر یک را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

کارگاه روانشناسی تخصصی

همان‌طور که از نام این کارگاه روانشناسی پیداست باید افرادی مانند روانشناسان، دانشجویان، مشاوران بالینی و… در این کارگاه‌ها شرکت کنند و برای عموم نیست. در نتیجه متخصصان روانشناسی که در کار خود ماهر هستند لازم دارند

دوره روانشناسی تخصصی ویژه دانش آموختگان رشته‌های روانشناسی و مشاوره است. از جمله این کارگاه ها عبارتند از:

  • کارگاه هیپنوتیزم
  • کارگاه درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • کارگاه تکنیک های رفتار درمانی
  • کارگاه روان درمانی تحلیلی
  • روان پویشی کوتاه مدت ISTDP
  • کارگاه روانکاوی
  • کارگاه تربیت درمانگر
  • کارگاه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT
  • کارگاه زوج درمانی
  • کارگاه تربیت درمانگر جنسی
  • کارگاه طرحواره درمانی
  • کارگاه دارو شناسی روانپزشکی
  • کارگاه مشاوره پیش از ازدواج
  • کارگاه تربیت درمانگر کودک و...

کارگاه روانشناسی عمومی

کارگاه‌های روانشناسی برای عموم برای هر قشر از جامعه کاربرد دارد و باعث افزایش سطح سلامت روان آن‌ها و به طور کلی جامعه می‌شود. لیست کارگاه‌های روانشناسی که برای عموم افراد مناسب است عبارت است از:

  • کارگاه اعتماد بنفس
  • کارگاه مهارت‌های فرزندپروری
  • کارگاه مهارت‌های جنسی
  • کارگاه مهارت‌های ارتباطی
  • کارگاه عزت نفس
  • کارگاه کنترل پرخاشگری و خشم
  • کارگاه مدیریت و کاهش استرس و اضطراب
  • کارگاه پیش از ازدواج
  • کارگاه ازدواج و ...

جالب است بدانید که کارگاه‌های روانشناسی عمومی نیز ممکن است به دو صورت برگزار شود که هر یک را به طور مختصر توضیح می‌‌دهیم.

کارگاه روانشناسی عمومی که برای مردم و درمانجویان برگزار می‌گردد.

در برخی موارد ممکن است درمانگر از مراجعین خود که با آنان مشاوره فردی داشته است و بهبودی در وضعیتشان حاصل شده است بخواهد تا در یک گروه تعاملی قرار بگیرند. در نتیجه با قرار گرفتن این افراد در این کارگاه روانشناسی سبب می‌شود افراد تجربیات خود و یا تمرینات و صحبت‌‌های جلسات فردی را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و مرور کنند. این کارگاه روانشناسی می‌تواند در قالب کارگاه‌‌های موسیقی و هنری برگزار گردد.

کارگاه روانشناسی عمومی که در قالب همایش برگزار می‌گردد.

گاهی برای یک کارگاه روانشناسی با یک موضوع مشخص فراخوان داده می‌شود و از افراد علاقه‌مند دعوت به عمل می‌آید که بیشتر شبیه به یک همایش روانشناسی خواهد بود و فرصت تعامل کمی میان شرکت‌کنندگان وجود خواهد داشت.

هزینه کارگاه‌های روانشناسی چقدر است؟

هزینه کارگاه های روانشناسی یکی از مهمترین دغدغه‌های داوطلبان شرکت در این دوره‌ها و کارگاه‌ها می‌باشد. به دلیل اهمیت این موضوع، سازمان‌ها و مراجع ذیربط بر میزان هزینه‌ها و شهریه‌های مربوط به این کارگاه‌ها‌، نظارت می‌کنند، تا تمام داوطلبان بتوانند در این کارگاه‌ها شرکت نمایند.
 در واقع هزینه کارگاه‌های روانشناسی از قبل، توسط سازمان‌های مربوطه همچون سازمان روانشناسی و مشاوره تعیین شده است. و دریافت هزینه‌های بیشتر از مقدار مصوب‌، تخلف محسوب می‌شود. به همین دلیل توجه به میزان هزینه کارگاه‌های روانشناسی و اطلاع از قیمت‌های مصوب از سوی سازمان‌های مربوطه، برای شرکت در این کارگاه‌ها الزامی می‌باشد. باید این نکته را بیان کرد که هزینه‌ی مربوط به هر کارگاه روانشناسی با توجه به زمان و طول دوره‌ها و همچنین نوع کارگاه‌ها متفاوت می‌باشد.

استقبال مردم و دانشجویان از کارگاه‌های روانشناسی

امروزه کارگاه‌های آموزشی سازمان نظام روانشناسی به دلیل استقبال مردم، بیش از گذشته برگزار می‌شوند. همین امر نقش مهمی در افزایش سلامت روان جامعه دارد. این کارگاه‌ها با ارائه خدمات تخصصی نیز برای بسیاری از روانشناسان و دانشجویان این رشته مفید خواهد بود و زمینه ورود آن‌ها را به بازار کار فراهم خواهد کرد.
همچنین برگزاری کارگاه‌های روانشناسی از این جنبه که می‌تواند منجر به جذب درمانجو برای کلینیک یا مرکز روانشناسی گردد، می‌تواند برای این مراکز مفید باشد.

پینشهاد می‌شود: 14 تکنیک جذب و حفظ درمانجو در مراکز روانشناسی

شرایط برگزاری کارگاه‌های معتبر روانشناسی

یکی از بخش‌های نرم‌افزار مدیریت کلینیک روانشناسی دکترلینک، برگزاری سمینارهای آنلاین می‌باشد، که به روانشناسان و درمانگران در امر برگزاری کارگاه‌های آموزشی کمک شایانی می‌نماید. برای آشنایی با سیستم برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی دکترلینک، اینجا کلیک کنید.

شرایط برگزاری کارگاه‌های معتبر روانشناسی از نظر سازمان نظام روانشناسی

هر گونه آموزش مهارتی و کاربردی در حیطه روان‌شناسی و مشاوره که توسط دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره مصوب وزارت‌های علوم و بهداشت، مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره مورد تایید سازمان و سایر مراکز و موسسات مرتبط منوط به تایید معاونت آموزشی سازمان که قراراست بصورت کارگاه‌های تخصصی برگزار گردد می‌بایست نکات زیر را لحاظ نمایند:

با توجه به سیاست‌ها و تصمیمات اخیر شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، دال بر حذف ارائه گواهی کارورزی که با هدف افزایش توان علمی و مهارتی دانشجویان و دانش آموختگان رشته‌های روانشناسی و مشاوره کشور صورت گرفته است، هرگز ضرورت و الزامی به اخذ گواهی کارورزی، مدرک کارگاهی اعم از قابل ترجمه، مورد قبول وزرات علوم و بهداشت و... نخواهد بود و در تمامی مراحل عضویت و یا مصاحبه برای دریافت پروانه فعالیت حرفه‌ای و همچنین مجوز تاسیس مرکز روانشناختی و مشاوره، الزامی وجود نخواهد داشت لذا انتظار می‌رود از این پس داوطلبان، فارغ البال  تحت تاثیر تبلیغات فریبنده و کاسبکارانه برخی موسسات،مراکز، سازمان‌ها، نهاد‌ها و انجمن‌ها و... که در جهت سودجویی گام برمی‌دارند قرار نگیرند و  در صورت تمایل نیز فقط با توجه به تحقیقات خود و در جهت افزایش سطح دانش و تقویت مهارتی خود نسبت به شرکت در کارگاه‌های تخصصی معتبر، اقدام نمایند و از این بابت نیز اطمینان حاصل کنند که تنها کارگاه‌هایی که دارای امتیاز بازآموزی از طرف سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می‌باشند مورد قبول و پذیرش معاونت آموزشی می‌باشد که برای داوطلبین عضو سازمان نظام؛ امتیاز هم به همراه دارد(هر کارگاه 2 امتیاز)

سوال: چرا فقط کارگاه های دارای امتیاز بازآموزی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، که از سطح بالایی از نظر اعتبار و دانش افزایی و مهارتی برخوردارند می تواند گزینه مناسب برای شرکت دانشجویان، همکاران و متقاضیان باشد؟
می توان به دلایل زیر اشاره کرد:
* پروسه کسب امتیاز بازآموزی برای یک کارگاه مولفه های بسیاری دارد از جمله:
- مدرس کارگاه حتما دارای مدرک دکتری و عضو سازمان نظام باشد
- مرکز برگزار کننده می بایست دارای مجوز فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باشد
- سقف پرداختی متقاضیان نیز مشخص و مصوب باشد(بالاترین پرداختی برای یک کارگاه 8 ساعته با تدریس استاد تمام 150 هزار تومان می‌باشد)
- سقف تعداد شرکت کنندگان حداکثر 25نفر می باشد.
- موضوع تشکیل کارگاه، مدرس کارگاه، مرکز برگزار کننده کارگاه، سرفصل ها، مخاطبین کارگاه، و...همگی با ارسال مدارک و مستندات از طرف معاونت آموزش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با دقت فراوان مورد برسی قرار می‌گیرد و در صورت واجد بودن تمامی شرایط و در یک پروسه تقریبا یک ماهه مجوز برگزاری کارگاه با رعایت تمامی ضوابط و مقررات صادر می‌شود.
- سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بعد از صدور مجوز، همچنان بعنوان ناظر بر روزتشکیل و تا اتمام کارگاه می‌باشد و مستندات و مدارک را از برگزار کننده مطالبه می‌نماید .

اگر شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب درمانجو نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای دریافت مشاوره اینجا کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تاثیر فهم زبان بدن درمانجویان در روند جلسات روان‌درمانی

هنگامی که درمانجو برای اولین بار به ملاقات درمانگر خود می‌رود، قبل از این که ارتباطی شکل بگیرد و صحبتی رد و بدل شود رفتار و حالات یکدیگر را می‌بینند. و در وهله اول از طریق زبان بدن یکدیگر را مورد قضاوت قرار می‌دهند.

برقراری ارتباط موثر با درمانجو یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است یک درمانگر به آن نیاز دارد. یک ارتباط موثر و مطلوب با درمانجو بیش از هر درمانی بر درمانجو اثر می‌گذارد. با این وجود برقراری ارتباط موثر از آنچه به نظر می‌رسد پیچیده‌تر است. به ویژه اینکه ارتباط کلامی تنها بخشی از پیام اصلی را منتقل می‌کند و زبان بدن نیز می‌تواند بر کیفیت تعاملات با درمانجو تاثیر بسزایی داشته باشد.

امروزه محققان بر این امر توافق نظر دارند که واژه‌ها و کلمات عمدتا برای انتقال اطلاعات هستند در حالی که زبان بدن برای ارائه نگرش‌های شخصی است که در برخی موارد نیز از آن به عنوان جانشین پیام‌های شفاهی استفاده می‌شود.

زبان بدن چیست؟

فیلم‌های سینمای صامت به ویژه فیلم‌های چارلی چاپلین را به یاد دارید، آن‌ها پیشتازان ارتباطات غیرکلامی بودند. نشانه‌های غیرکلامی یا زبان بدن تنها وسیله ارتباطی در فیلم‌های صامت بود. هر بازیگر به وسیله زبان بدن احساس و حالت خود را در فیلم به نمایش در می‌آورد.

فیلم‌های صامت- چارلی چاپلین

زبان بدن یا نشانه‌های غیرکلامی یکی از روش‌های ارتباطی غیرکلامی است. زبان بدن شامل انتقال پیام‌های غیرکلامی بین افراد توسط وضعیت صورت، دست‌ها و پاها ،لحن و تماس چشمی است. زبان بدن می‌تواند بیانگر وضعیت درونی و احساسی فرد مانند خشم، ترس، استرس و اضطراب و غیره باشد. زبان بدن به این دلیل مهم است که احساسی که در پس یک صحبت وجود دارد را منتقل می‌کند.

درک نشانه‌های غیرکلامی راهی برای درمان درمانجویان

ممکن است درمانجو به شما بگوید "من خوبم" ولی واقعا اینطور نباشد. در اینجا زمانی که روان‌درمانگر شناخت کافی از درمانجوی خود داشته باشد، می‌تواند بفهمد، درمانجو به او دروغ می‌گوید. در چنین مواردی درک نشانه‌های کلامی و غیرکلامی درمانجویان برای کمک به درمانگران بسیار مهم و موثر هستند.

اما هر درمانجو با درمانجوی دیگر متفاوت است. در این مواقع چطور درمانگر می‌تواند با استفاده از هم ارتباط کلامی و هم غیرکلامی به ریشه احساسات درمانجویان دست پیدا کند؟

همه ما افرادی منحصربفرد هستیم، اما یک سبک مشابه درارتباطات غیرکلامی داریم که ذهن ناخودآگاه وگاهی هم ذهن متقابل ما می‌تواند این نشانه‌ها را دریافت کند. در ادامه به بررسی این‌که چگونه درک زبان بدن و نشانه‌های غیرکلامی در درمان به شما کمک می‌کند و چرا این امر بسیار مهم است، می‌پردازیم.

چرا توجه به زبان بدن مهم است؟

هدف شما به عنوان یک درمانگر، کمک به بهبود سلامت روانی، درمانجویان و دستیابی به کیفیت بهتر در زندگی آن‌ها است. با این حال، برقراری ارتباط با درمانجو برای این‌که او بتواند با شما احساس راحتی داشته باشد، ممکن است چالش‌ برانگیز باشد.

زمانی که شما برای نخستین بار با درمانجو ملاقات می‌کنید، او شخصی است که به تازگی با او آشنا شده‌اید، بنابراین باید جنس رابطه‌ای که با او برقرار می‌کنید به نحوی باشد که بتوانید اعتماد او را به دست آورید.

زبان بدن درمانگر

ممکن است شما کلماتی درست و به جا به کار ببرید اما زبان بدن شما ممکن است پیام دیگری را به درمانجو منتقل کند و در اینجا حساسیتی برای درمانجو نسبت به زبان بدن شما به وجود آورد.

درک زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی برای بکارگیری آن‌ها در جلسات روان‌درمانی بسیار حائز اهمیت هستند و باعث می‌شوند بیماران با شما احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

از طرف دیگر، در مواردی نیز ممکن است زمانی که از درمانجو سوالاتی راجع به احساساتش می‌پرسید، با شما کاملا صادقانه حرف نزند.در اینجا اگر شما نشانه‌های غیر کلامی یا همان زبان بدن درمانجو را نادیده بگیرید، ممکن است از جزئیات مهمی که در رابطه با مشکلاتش وجود دارند، مطلع نشوید. با درک زبان بدن درمانجویان، می‌توانید بهترین راهکارهای درمانی را به آن‌ها پیشنهاد بدهید. به عنوان مثال، درمانجو در حال حرکت دادن پاهایش است، ممکن است این حرکت نشان دهنده اضطراب و عصبانیت او باشد. در این صورت شما می‌توانید با او در مورد این احساسات صحبت کنید و راه‌هایی جهت کاهش استرس و اضطراب به او پیشنهاد دهید.

توجه به زبان بدن یک ابزار ضروری برای شما است و به شما این امکان را می‌دهد با درمانجو ارتباط عمیق‌تری برقرار کنید. یعنی شما می‌توانید درمانجوی خود را به طور موثرتری درمان کنید و تشخیص دقیق‌تری از آنچه ممکن است در حال وقوع باشد، داشته باشید.

همچنین درک زبان بدن درمانجویان به شما کمک می‌کند تا وی را در جلسات روان‌درمانی بهبود ببخشید. با بررسی نشانه‌ها و علائم غیرکلامی او ، می‌توانید متوجه شوید که آیا او به صحبت‌های شما توجه می‌کند یا نه؟ آیا او در حال حاضر احساس احترام و توجه را از شما دریافت می‌کند یا خیر؟ اگر از طریق زبان بدن و نشانه‌های غیرکلامی پی ببرید که او احساس محرومیت از احترام و توجه شما را دارد، با استفاده از نشانه‌های غیرکلامی، نشان دهید که به او احترام می‌گذارید و به مشکلاتش اهمیت می‌دهید.

درک زبان بدن چگونه به درمان درمانجویان کمک می‌کند؟

همانطور که گفتیم، درک نشانه‌های غیرکلامی یا زبان بدن درمانجویان، به شما کمک می‌کند بهترین راهکارهای روان‌درمانی را به آن‌ها پیشنهاد دهید و ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنید. برای این کار باید به دو نوع نشانه زبان بدن توجه کنید:

زبان بدن درمانجو

1-نشانه‌های بدنی در زبان بدن

نشانه‌های بدنی شامل حرکات، اعمال و نحوه قرارگیری بدن است. این نشانه‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • حرکات بدن: حرکات بدن می‌توانند نشان دهنده احساسات مختلفی مانند استرس، اضطراب، ترس، عصبانیت و غیره باشند. مثلا اگر درمانجو شما در حال لرزیدن و یا حرکت دادن پاها است، احتمالا احساس استرس و اضطراب دارد.
  • نگاه: شامل نگاه کردن به چیزی با دقت، نگاه کردن به پایین یا بالا، نگاه کردن به نواحی خاص از بدن فرد دیگر، نگاه به دیوار یا سقف
  • لبخند: لبخند واقعی، لبخند مصنوعی، لبخند باز
  • اشارات: شامل اشاره به جایی، یک شی خاص یا یک فرد خاص یا یک موضوع خاص 

2-نشانه‌های صوتی در زبان بدن

نشانه‌های صوتی زبان بدن شامل انواع صداهایی است که در زمان صحبت کردن تولید می‌شود و می‌تواند احساسات درمانجو را نشان دهد. برای نشانه‌های صوتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. لحن صدا: شامل تن صدا، بلندی و کمی صدا، تندی و آهستگی صدا، نوع تلفظ کلمات، نوع استرس و تنوع صدای گفتار می‌باشد.
  2. تنفس: شامل نوع تنفس و نحوه تنفس است. مثلا نوع تنفس آرام و عمیق یا تنفس سریع
  3. صدای تند و بلند تنفس: شامل صدایی است که در حالت‌هایی مانند اضطراب، ترس، خشم و هیجان و غیره به وجود می‌آید.
  4. صدای خلق و خو: صدایی که در حالت‌هایی مانند خوشحالی، شادی، ناراحتی و غیره به وجود می‌آید.
  5. صدای بی‌صدا: شامل صداهایی که در حالت‌هایی مانند بی‌حوصلگی، کسالت یا نارحتی به وجود می‌آید.
  6. مدت سکوت: طول مدت سکوت در زمان صحبت کردن می‌تواند نشان‌دهنده احساسات فرد باشد، احساساتی نظیر ترس، عصبانیت، تعجب.

تاثیر زبان بدن روان‌درمانگر بر درمانجو در طول جلسات روان‌درمانی

وظیفه درمانجو نیست که زبان بدن خود را تحلیل کند و زبان بدن خود را با صحبت‌هایش هماهنگ کند، اما خیلی مهم است که شما به عنوان یک روان درمانگر این کار را انجام دهید. همچنین به عنوان یک درمانگر باید مطمئن باشید که زبان بدن‌تان موجب آزار و ناراحتی درمانجو نمی‌شود. اگر درمانجو احساس خوبی نسبت به زبان بدن شما نداشته باشد، نمی‌تواند به شما اعتماد کند، و در نتیجه درباره احساسات خود با شما صحبت نمی‌کند.

ممکن است درمانجو درباره معنی نشانه‌های غیرکلامی آگاهی کافی نداشته باشد، اما از طریق ناخودآگاه خود به این نشانه‌ها واقف خواهد شد. اگر ارتباط کلامی و غیرکلامی شما با هم هماهنگ نباشد، به او می‌گویید که شما یک درمانگر قابل اعتماد نیستید. به خصوص برای درمانجویانی که بواسطه شنیدن دروغ از فرد دیگر در زندگی، تروماتیزه شده‌اند، این نشانه ممکن است باعث ایجاد ترس، کاهش اعتماد به نفس و ایجاد عدم امنیت درونی شود.

تاثیر زبان بدن درمانگر بر درمانجو

همانطور که رابطه با درمانجو را برقرار می‌کنید، ایجاد اعتماد در او نیز به همان اندازه مهم است. بنابراین، باید مطمئن شوید که زبان بدن شما با آنچه که می‌خواهید به درمانجو منتقل کنید هماهنگ باشد. چند مثال:

حرفه‌ای یا دوستانه: تماس چشمی، حرکات بدنی و فاصله شما از درمانجو باید با سطح رابطه‌ایی که با او برقرار کرده‌اید، هماهنگ باشد. برخی درمانجویان ممکن است با فاصله نزدیک و دوستانه احساس ناراحتی کنند، در حالی که دیگران به یک فاصله دوستانه و صمیمی احتیاج داشته باشند.

بازخورد یا  فاصله: نگاه و نحوه نشستن شما، باید به گونه‌ایی باشد که درمانجو به این اطمینان دست پیدا کند که شما آماده شنیدن داستان او هستید. اگر درمانجو حس کند که شما علاقه‌ای به شنیدن داستانش ندارید، او نیز تمایلی به برقراری ارتباط با شما نخواهد داشت.

تقلید از زبان بدن درمانجو: تقلید از زبان بدن یک راه موثر برای برقراری ارتباط با درمانجو به شمار می‌رود. مغز درمانجو، زبان بدن را دریافت می‌کند، و اگر زبان بدن شما با زبان بدن درمانجو همخوانی داشته باشد، مغز به طور ناخودآگاه آن را آشنا در نظر خواهد گرفت و به او اجازه می‌دهد با شما احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

زبان بدن شما نیز در ایجاد رابطه با بیمار بسیار مهم است. به زبان بدن خود توجه کنید که چطور عمل می‌کنید و مطمئن شوید که زبان بدن شما با هدف شما از حضور در کنار درمانجو یکی است.

روان‌درمانگران باید به کدام نشانه‌های غیرکلامی یا زبان بدن توجه کنند؟

افراد به روش‌‌های مختلفی خود را ابراز می‌کنند. به این معنا که حرکات آن‌ها فرد به فرد می‌تواند متفاوت باشد. با این حالت تشخیص تغییرات کوچک در وضعیت بدن، حرکات چشم و غیره می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید واقعا درمانجو به شما چه می‌گوید. برخی نشانه‌های زبان بدن عبارتند از:

 کدام نشانه‌های غیرکلامی یا زبان بدن مهم است

1-وضعیت بدن

نحوه حرکت بدن درمانجو می‌تواند نشان دهنده حالت روحی او باشد. این می‌تواند شامل احساس واقعی که او درباره خود ش دارد یا نحوه معرفی خودش به دنیا باشد. اگر او احساس ناراحتی می‌کند، ممکن است به دفعات جای خود را تغییر دهد، یا اگر عصبانی است یا احساس عدم تعادل یا ترس دارد ممکن است

  • به عقب برگردد
  • به جلو خم شود
  • بدن خود را کمی به اطراف متمایل کند. 

2-دست

حرکات دست درمانجو می‌تواند نشان‌دهنده احساسات زیر باشد:

  • اضطراب: انگشتان لزران یا بازی با دست‌ها
  • خشم: مشت‌های بسته یا چسبیدن به چیزی
  • عصبانیت: قرار دادن دست روی سر یا مالیدن سر، گردن یا ران
  • ترس: نگه داشتن چیزی به عنوان حفاظت از خود

3-وضعیت صورت

وضعیت صورت می‌تواند نشان دهنده حالت روحی شخص باشد. برای از حالات صورت که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • ابروهای بالا یا روبه‌روی هم می‌تواند نشان‌دهنده ترس یا نفرت باشند.
  • ابروهای پایین، لب‌های پر تنش و فک ثات می‌تواند نشانه عصبانیت باشد.
  • گونه‌های بالا رفته، لب‌های پهن شده و چین و چروک می‌تواند نشانه خوشحالی باشد.
  • گوشه‌های لب پایین، لب پایینی پف کرده و چین بین ابروها می‌تواند نشان‌دهنده غم و اندوه باشد.
  • گاز گرفتن لب ممکن است نشان‌دهنده عصبانیت باشد و لب‌های بسته می‌تواند نشان‌دهنده عدم توافق یا عدم تائید باشد.

4-تماس چشمی

تماس چشمی درمانجو نیز برای درک احساسات و حالت روحی او بسیار مهم است. برخی از عواملی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید عبارتند از:

  • نگاه کردن به سمت چپ و بالا: بازخوانی بصری
  • نگاه کردن به سمت چپ و مرکز: بازخوانی شنیداری
  • نگاه کردن به سمت چپ و پایین: دیالوگ داخلی شنیداری
  • نگاه کردن به سمت راست و بالا: ساخت بصری
  • نگاه کردن به سمت راست و مرکز: ساخت شنیداری
  • نگاه کردن به سمت راست و پایین: حس حرکتی

5-دست‌ها و پاها

حرکت دست‌ها و پاهای درمانجو می‌تواند نشان‌دهنده سطح راحتی او در جلسه روان‌درمانی باشد.

  • حالت دفاعی با بازوهای ضربدری
  • راحت بودن با بازوهای راحت
  • ناراحتی با پاهای ضربدری
  • بی حوصلگی، تحریک‌پذیری، بی‌قراری یا عصبی بودن با ضربه زدن یا تکان دادن پاها

6-لحن

هرچند لحن بیشتر یک نشانه کلامی است، اما نشان‌دهنده احساس واقعی فرد نیز هست. اگر درمانجو روی برخی از کلمات تاکید می‌کند، ممکن است عصبانی یا ناراحت باشد. اگر به صورت کند و آرام صحبت می‌کند می‌تواند نشان‌دهنده درد و ناراحتی باشد. در حالی‌که صدای پایین و آرام نشان‌دهنده غم و اندوه و خجالت است. صدای بلندتر می‌تواند نشانه عصبانیت، عدم صداقت یا ترس باشد. لحن درمانجو ابزاری عالی برای شما خواهد بود، هنگامی که قصد دارید حالت روحی او را در یک موقعیت ارزیابی کنید.

نحوه دریافت زبان بدن یا نشانه‌های غیرکلامی در مشاوره آنلاین

ارتباط آنلاین دشواری‌های خاص خود را جهت درک نشانه‌های غیرکلامی و زبان بدن درمانجو به همراه دارد. و تلاش برای درک زبان بدن درمانجو در زمان مشاوره آنلاین بسیار چالش برانگیز است. نکته‌ای که در اینجا باید در نظر گرفت این است که آیا درمانجو به راحتی روی صندلی نشسته یا ناراحت است.

از آنجائی که نمی‌توانید کل بدن درمانجویان را در زمان مشاوره آنلاین ببینید یعنی وضعیت دست‌ها و پاها، باید بر روی حالات چهره و تماس‌های چشمی او تمرکز کنید. اگر حالات چهره نشان‌دهنده احساسات منفی است باید وضعیت جلسه را تعدیل کنید.

زبان بدن یا نشانه‌های غیرکلامی در مشاوره‌های آنلاین

علاوه بر این اگر درمانجو به طور مکرر تماس چشمی خود را قطع کرده و به اطراف مثلا اتاقی که در آن حضور دارند نگاه می‌کند، این می‌تواند نشان‌دهنده بی‌علاقگی یا مضطرب بودن وی باشد.

نشانه‌هایی که گفته شد برای یک ارتباط کامل با درمانجو بویژه در شرایط مشاوره آنلاین حیاتی است. استفاده از نشانه‌های غیرکلامی می‌تواند به شما کمک کند بهتر رفتار درمانجویان را تحلیل کنید که اگر زبان بدن شما چگونه باشد آن‌ها راحتتر هستند.

کلام پایانی

آنچه که در جلسات روان‌درمانی به بهبود و درمان درمانجو منجر می‌شود، تنها ارتباط کلامی ما بین درمانجو و درمانگر نیست. درمانگرعلاوه بر کلماتی که بر زبان درمانجو جاری می‌شود به کمک زبان بدن درمانجو می‌تواند احساس و وضعیت روحی او را درک کند. پی ببرد کجا درمانجو صادق است یا نه. همچنین مهم است که کلام و صحبت‌های درمانجو با زبان بدن او مطابقت داشته باشد، اگر چنین انطباقی وجود نداشته باشد، درمانگر نشان می‌دهد که مشاوری قابل اعتماد نیست.

منبع :https://ravelmentalhealth.com/

اگر شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب درمانجو نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید:

۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای دریافت مشاوره اینجا کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک