مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

چند راه ساده برای افزایش رضایتمندی بیماران (اصول مطب داری)

رضایتمندی بیماران‌تان باید اولین اولویت شما باشد، زیرا بدون بیماران شما مطبی نخواهید داشت. بیماران رضایتمند، وفادار هستند و به احتمال زیاد مطب شما را به خانواده یا دوستان‌شان معرفی می‌کنند.

 

شما باید به منظور درمان باکیفیت و ایجاد تجربه فراموش نشدنی برای بیماران‌تان، وقت صرف کنید. این موارد شروع خوبی برای جلب رضایت بیماران و ایجاد بهترین تجربه در مطب هستند:

 

مورد اول به خاطر بسپارید که آن ها چه کسی هستند

 

بیشتر مطب‌های ‌پزشکی ممکن است از سیستم نوبت‌دهی معمولی بدون زمان‌بندی دقیق استفاده کنند و این مسئله‌ای است که بیماران به خوبی متوجه آن هستند. هیچ کس نمی‌خواهد «فقط یک بیمار عادی» در صف انتظار باشد. ما برای ایجاد ارتباط با یکدیگر ساخته شده‌ایم. از زمان خود به منظور یادداشت نویسی درباره مکالمات‌تان با بیماران استفاده کنید و سعی کنید در دفعات بعدی که به شما مراجعه می‌کنند از آن استفاده کنید. از آن ها بپرسید تعطیلات را چگونه گذرانده‌اند، آیا ایام امتحانات را با موفقیت سپری کرده‌اند یا در شغل جدید خود چگونه هستند.

 

به خاطر سپردن جزئیات درباره بیماران شما به آنها احساس خاص بودن می‌دهد و چه کسی است که دوست ندارد خاص باشد؟ این ارتباط باعث ایجاد احساس وفاداری می‌شود. شما دیگر برای آنها تنها یک ‌پزشک نیستید؛ بلکه کسی هستید که به ایشان اهمیت می‌دهید. بیمارانی که با شما ارتباط برقرار می‌کنند، به احتمال بسیار زیاد شما را به خانواده و دوستان‌شان معرفی می‌کنند.

 

مورد دوم یک هفته را به عنوان هفته تقدیر از بیمار نام‌گذاری کنید

 

چه کسی دوست ندارد احساس مهم بودن و مورد تقدیر واقع شدن را تجربه کند؟ داشتن هفته تقدیر از بیمار یک راه عالی برای نشان دادن این مسئله است که به بیماران خود اهمیت می‌دهید. ممکن است یک تم روز ولنتاین انتخاب کنید. یک تابلو با متن «ما عاشق مراجعین خود هستیم» آماده کنید و با اهدای یک گل، شکلات یا بادکنک بر روی لبان آنها لبخند بنشانید. برخی دکتر‌ها حتی بلیت فیلمی در سینما یا پارک آبی را به بیماران خود تقدیم می‌کنند. این یک راه عالی برای بیماران و خانواده‌های آنها برای لذت بردن از روز خود به همراه کارمندان شماست. آنها احساس می‌کنند که به بهترین مطب می‌روند و بعد از چنین حسی بیشتر بیماران جلوی بقیه آشناهاشان از شما تعریف می‌کنند و آنها نیز ترغیب می‌شوند تا آدرس مطب شما را بپرسند!

 

مورد سوم یک مسابقه در شبکه‌های اجتماعی برگزار کنید

 

مسابقه می‌تواند به جذابیت مطب شما بیفزاید. این کار روش خوبی است که نه تنها بیماران شما را خوشحال می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا آنها در مورد مطب شما حرف‌های خوب و جالبی داشته باشند و بازاریابی دهان به دهان عالی صورت بگیرد. بیماران شما ممکن است برای بردن یک جایزه (گوشی موبایل، بلیت سینما، کارت‌های هدیه و غیره) پست اینستاگرام شما را لایک کنند یا یک نظر مثبت درباره مطب شما بنویسند. از این طریق سایر دوستان آن فرد در شبکه اجتماعی از حضور شما مطلع می‌شوند و از این راه به افراد دیگر معرفی می‌شوید. حتما از برنده‌ها عکس بگیرید و آن را در پیج خود قرار دهید تا تمام بیماران‌تان متوجه شوند که چقدر کاردرست هستید.

 

مورد چهارم تماس پیگیری از طرف دکتر بسیار مهم است

 

اگر یک دکتر بتواند زمانی را برای تماس با بیماران اختصاص دهد تا از روند بهبود آنها اطلاع یابد، این اتفاق می‌تواند برای بیماران شگفت‌انگیز باشد. تماس از طریق منشی یا دستیار ممکن است خوب باشد، اما برخی اوقات به بیماران این احساس دست می‌دهد که برای مطب، آنها تنها یک اسم در لیست تماس هستند. تماس تلفنی اگر مستقیما از طرف دکتر صورت بگیرد، باعث می‌شود تا بیماران احساس کنند که دکتر حقیقتا به آنها اهمیت می‌دهد و هر زمان که احتیاج داشته باشند شما در خدمت‌شان هستید.

 

مورد پنجم ارائه اینترنت پیشنهاد خوبی است

 

ارائه اینترنت بی‌سیم رایگان در مطب یک خدمت عالی برای بیماران شما است. امروزه، اینترنت رایگان مانند مجله‌هایی است که در گذشته در اختیار بیماران مطب قرار می‌گرفت. در حقیقت برای بیشتر افراد، نشستن بر روی صندلی در اتاق انتظار مطب می‌تواند امری خسته‌کننده باشد. با ارائه اینترنت در مطب به منظور انجام کارهای اینترنتی مانند چک کردن اینستاگرام و فیسبوک، می‌توان این وضعیت را بهبود بخشید. برخی افراد نیز در ساعات کاری به مطب مراجعه می‌کنند که ممکن است در زمان انتظار در مطب شما بخواهند به ادامه کار خود برسند.

 

مقالات مرتبط :

آداب حضور در شبکه های مجازی، برای پزشکان

راهکارهایی برای جذب بیماران جدید از طریق تبلیغات اینترنتی

مدیریت کلینیک و مدیریت مطب چیست؟

روش های برقراری ارتباط با بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

از چه روش نوبت دهی در مطب استفاده کنیم؟

ساختن “گلوگاه” پذیرش برای جذب بیشتر مریض؟!!

روش نوبت دهی در مطب شما چگونه است؟ آیا به فرایندهای آن دقت کرده اید؟ آیا به تاثیر روش نوبت دهی مطب برتعداد بیماران فکر کرده اید؟ آیا از بهترین شیوه استفاده می کنید؟

 

به نظر می رسد یکی از مهمترین و موثرترین شیوه های تبلیغی در جذب بیمار استفاده از یک روش نوبت دهی موثر در مطب است. به عبارت دیگر بسته به اینکه از چه نوع روش نوبت دهی استفاده می کنیم ، فارغ از اینکه لوکیشن مطب کجا باشد یا دکوراسیون و چیدمان مطب چگونه باشد یا اینکه مدرک و رشته تحصیلی مان چه باشد، آن چیزی که باعث رونق یا رکود مطب در کوتاه مدت مدت می شود ، روش نوبت دهی در مطب است. هر چند که در بلند مدت ، تمرکز داشتن در کار موجب پایداری و رونق مطب خواهد شد.

 

برخلاف آنچه قبلا فکر می کردم که دکوراسیون و زیبایی، پیشانی مطب است اما اکنون معتقدم که احتمالا روش نوبت دهی است که پیشانی آن است؛ زیرا مریضی که تلفن مطب را از یک معرف گرفته است، هنوز به مطب نیامده که دکوراسیون و زیبایی را ببیند پس این روش نوبت دهی است که قبل از دکوراسیون خودنمایی می کند.

 

 

سامانه هوشمند دکتر لینک نام شما را با استفاده از تخصصی که دارید در موتور های جستوجوی اینترنتی در رتبه های اول به نمایش می گذارد. مثلاً شما متخصص گوش حلق و بینی هستید. بیمار جدای از اینکه از دیگران سراغ یه متخصص را می گیرید از طریق اینترنت به جست وجوی این کلمه میگردد و خب اینجاست که تکنولوژی دکتر لینک با زیر ساخت بسیار قوی و حرفه ای که دارد نام شما را در رتبه های اول به نمایش می گذارد.

 

بله ما این را میدانیم هرکسی دسترسی و یا علم کامپیوتر ندارد و نمیتواند آنلاین نوبت بگیرد و یا به خاطر سن زیاد و عادت های قدیمی باید حضوراً نوبت بگیرد یا تلفنی و پاسخ یک شخص واقعی و حرف زدن های پشت تلفن.

 

مثال۱: “نوبت دهی ما فقط تلفنی هر روز ساعت ده تا دوازده صبحه”. مثال۲: “نوبت دهی ما فقط حضوری ساعت چهارو نیم تا پنج عصره”. مثال۳: “نام مریض شما را یادداشت می کنم اما هر کس زودتر مطب بیاد نوبت اونه”.

 

به مثالهای بالا دقت کنید! و آنها را مد نظر داشته باشید؛ زیرا پس از یک مقدمه کوتاه دوباره به آنها رجوع می کنیم.

 

با کندوکاوهایی که انجام داده ایم به این نتیجه رسیده ایم که هرچه محدودیت در هنگام پذیرش مریض بیشتر باشد اثرات آن در جذب مریض بیشتر خواهد بود. در شیوه های های نوبت دهی گوناگون ممکن است محدودیت هایی را در جاهای متفاوت آن قرار دهیم. ما این جاهایی را که محدودیت برای آن قائل شده ایم “گلوگاه” نام گذاری کرده ایم.

 

حالا دوباره به مثالهای بالا دقت کنید. در مثال اول “گلوگاه” پذیرش، در منزل بیمار و آنسوی خط تلفن قرار دارد. در مثال دوم “گلوگاه” در مطب و جلوی میز منشی قرار دارد. و در مثال سوم “گلوگاه” در مطب و پشت درب اتاق معاینه قرار دارد.

 

همچنان که قبلا نیز گفته ایم ، محدودیت ها مطب سازند. محدودیت هایی که در گلوگاه ها قرار می دهیم در کوتاه مدت باعث می شوند شیرتوشیری در مطب افزایش یافته و تبلیغات دهان به دهان بر سر زبانها بیفتد. و همچنان که قبلا در مورد نابخردیهای پیش بینی پذیر آدمی گفتیم، هرچه برای آدمی کمیاب تر شود برایش ارزشمندتر خواهد شد. هرچه سخت تر بدست آورد بیشتر قدر آن را می داند. هر چه یک دکتر نایاب تر باشد بیشتر تمایل به او نشان می دهند. هرچه مطبی شلوغتر باشد بیشتر بر سر زبانها افتاده و گران بودن ویزیتش را توجیه پذیرتر خواهد کرد ، فارغ از اینکه آیا آن دکتر سواد آکادمیک خوبی دارد یا خیر.

 

هرچند که توصیه می شود برای برنده بودن در طولانی مدت ، در یک زمینه خاص، یا منطقه خاص یا بازار خاص باید بهترین باشیم اما نباید از رونق مطب در کوتاه مدت چشم پوشی کنیم. شما بسته به اینکه در چه شهر یا منطقه یا رشته ای مشغول به کار هستید ممکن است تمایل داشته باشید به یکی از روشهای نوبت دهی یا تلفیقی از روشهای به کار خود ادامه دهید.

 

مزایای استفاده از دکتر لینک را می توان در چند آیتم ذیل خلاصه کرد:

 

  • ارائه هرچه بهتر خدمات
  • ایجاد زمینه هایی برای مراجعه مجدد مشتری
  • سرعت در برآورده کردن نیازها و درخواستهای مشتریان
  • افزایش میزان وفاداری مشتریان و مراجعین
  • صرفه جویی در میزان هزینه هایی که درتبلیغات و معرفی خدمات مرکز شما مورد استفاده قرار می گیرند.
  • بالابردن زمینه هایی برای بازاریابی که منجر به فروش بیشتر شما خواهد شد.

 

مقالات مرتبط:

سامانه نوبت دهی اینترنتی

سیستم نوبت دهی پزشکی

جامع ترین سیستم نوبت دهی پزشکان

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چرا داشتن یک نرم افزار مدیریت مطب ضروری است؟

چرا داشتن یک نرم افزار مدیریت مطب ضروری است؟ اعداد و ارقام ، داستان مطب ما را چگونه تعریف می کنند؟ آیا نرم افزار مدیریت مطب کمکی می کند؟ چگونه با یک نرم افزار مدیریت مطب، تصمیم های بهتری بگیریم؟ 

یکی از ابتدایی ترین و پایه ای ترین اصول در هر کسب و کاری داشتن حساب و کتاب دقیق در آن کار است. مطب  و حرفه پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با داشتن یک نرم افزار مدیریت مطب ، ما می توانیم تصمیم های بهتری بگیریم. پیش بینی بهتری داشته باشیم و در اصطلاح مطب در مشتمان باشد. شاید بتوان مزیتهای داشتن یک نرم افزار خوب در مطب را اینگونه دانست:

 

رصد کردن تعداد بیماران مطب:

 نرم افزار کمک می کند آمار تعداد بیماران را در روزها، هفته ها، ماهها و سالهای متمادی با هم مقایسه کنیم. اینکار باعث می شود یک پیش بینی اولیه در مورد تعداد بیماران در روزهای آتی داشته باشیم.

 

فهمیدن میزان سودآوری هر بیمار :

با یک نرم افزار مدیریت مطب ، می توانیم سوددهی یک مریض ، خانواده یا طایفه اش را بفهمیم. پیش آمده که فکر می کرده ام یکی از بیماران از جمله مریضهای خوب مطب است ؛ اما وقتی به نرم افزار رجوع کرده ام متوجه شدم که فقط یک احساس است.

 

تشکیل شجره نامه یا سازه بیماران:

 اگر نرم افزار خوبی تهیه کرده باشیم می توانیم برای هر مریض الگویی شبیه به یک شجره نامه تشکیل دهیم. به این ترتیب وفاداری و وابستگی آن خانواده یا طایفه به مطب را تفسیر کنیم. اینکه در مورد ما چه فکر می کنند و چه جایگاهی در ذهنشان داریم. با اینکار ما نیازی به پر کردن “پرسشنامه رضایت” نخواهیم داشت. یعنی بیشتر از اینکه بپرسیم ، رفتار آنها را زیر نظر می گیریم. هنگامی که یک سازه از نام بیماران به شکل شجره نامه ترسیم می کنیم می توانیم بفهمیم یک مریض چگونه و از طریق چه کسی ایجاد شده.

چه کسی وی را به ما معرفی کرده؛ از طریق تبلیغات به مطب آمده یا یک دکتر دیگر وی را فرستاده یا توسط یک “مریض بلندگو” به مطب ما ارجاع شده. هر چه سازه یا شجره نامه بیشتر و بزرگتر باشد به نگهداری بیشتری نیاز خواهد داشت. مزیت دیگر اینکار این است که اگر بخواهیم به بیماران برترمان خدمات ویژه دهیم، شناسایی آنان با اینکار به راحتی صورت می گیرد.

 

بررسی میزان سودآوری کالا یا خدمات ارائه شده در مطب:

 کدام کالا یا خدماتمان بالاترین و پایین ترین سودآوری را داشته است. با کمک نرم افزار مدیریت مطب می توانیم بفهمیم باید تمرکزمان را روی کدام کار بگذاریم و از کدام کار دست بکشیم ، مزیت ما در کدام کار است ؛ نقطه سر به سر یک کالا یا خدمت کجاست؟

 

بررسی تاثیر تورم بر روی کارکرد مطب:

آیا درآمد ما بیش از تورم رشد می کنه یا کمتر و یا مطابق با تورم پیش می رویم. هزینه های ما چطور؟ پیش آمده که فکر می کردم مطبم رشد داشته است، و خوشحال از این موضوع؛ اما وقتی بررسی کردم فهمیدم حتی کمتر از تورم رشد داشته ام ، یعنی در واقع پسرفت داشتم!؟

 

ساده سازی تصمیم گیریهای پیچیده:

یک نرم افزار مدیریت مطب اگر خوب باشد کمک می کنه تصمیم های پیچیده را ساده و سریع و دقیق بگیریم. مثلا اینکه اگر بخواهیم یک وسیله پاراکلینیکی بخریم می توانیم از چند ماه قبل تعداد درخواست هایی که ممکن است داشته باشیم شبیه به سازه بیماران ، در نرم افزار ثبت کرده و بعد آنها را آنالیز کنیم ببینیم نقطه سر به سر آن کجا خواهد بود.

آیا خرید آن مقرون به صرفه است یا خیر؟ آیا سرمایه گذاری خوبیست یا نه؟ یا به طور مثال سودآوری یک دکتری که برای ما مریض می فرستد چقدر است؟ آیا به همکاری با وی ادامه دهیم یا خیر؟ یا با تغییر دکوراسیون یا تغییر منشی یا افزایش قیمت چه تغییری در تعداد بیمار اتفاق افتاده است. یا به طور مثال بخواهیم قسمتی از مطب را به یک دکتر دیگر بدهیم. با ثبت تعداد درخواست ها می توانیم به راحتی خوب بودن این موضوع را بفهمیم.

 

کاهش دزدیهای احتمالی در مطب:

اگر در مطب فروش کالا داریم ، با نرم افزار می توانیم میزان دزدیهای احتمالی را کاهش داده یا راه انجام آن را سخت تر کنیم ؛ چندین و چند سال بود که منشی من با دزدیهایی که انجام می داد عملا با من شریک شده بود!؟ یادم می آید یکی از همکاران تعریف می کرد که من فروشنده ای داشتم که بعد از چند سال متوجه شدم برای خودش در مطب من فریم می فروخته و فقط تعویض عدسی را در دفتر یادداشت می کرده ؛ عملا عمده ی فروش فریم ها برای او بوده و تعدادکمی از فریم ها و تعویض عدسی ها برای من!!

با تعریف سطوح دسترسی متفاوت ، می توانیم ، حتی بدون اینکه در مطب حضور فیزیکی داشته باشیم کنترل خود را افزایش دهیم ، فقط شرط اصلی این است که به شدت حساس باشیم که تمام مبادلات مالی حتما در کامپیوتر مطب ثبت گردند.

 

برون سپاری حفظ اطلاعات:

به جای اینکه مسائل مختلف مطب از جمله مبادلات پولی و نوع بیماری و درمان ارائه شده به بیمار را به ذهنمان بسپاریم ، آنها را به نرم افزار مدیریت مطب سپرده و از مغزمان برای آنالیز  دیتاهای نرم افزار کمک بگیریم.

 

شکیل بودن کار:

اگر ارائه قبض ویزیت و فاکتورهای فروش کالا به صورت کامپیوتری باشد ، مطب وجه بهتری پیش بیمار خواهد داشت.

 

پیش بینی توان مالی بیمار:

اگر نوع بیمه ، شغل ، محل سکونت بیمار یا شماره تلفن همراه وی را ثبت و به دقت بررسی کنیم، می توانیم یک پیش بینی خام در مورد او داشته باشیم ، مخصوصا اگر ، به میزان خرید معرفش هم دقت کنیم احتمالا حدس اولیه ما دقیق تر خواهد بود چرا که او هم ممکن است مانند معرفش خرید کند. توصیه می کنم حتی الامکان این اطلاعات از دفترچه بیمه استخراج شده و کمتر سوال پرسیده شود.

 

  پیش بینی توان مالی مطب:

 توان مالی مطب تقریبا متناسب با آدرس سکونت هشتاد درصد بیماران است. کمک دیگری که نرم افزار مدیریت مطب می تواند انجام دهد این است که اگر آدرس بیماران را ثبت کنیم می توانیم بفهمیم هشتاد درصد بیماران ما از کجا می آیند و سبک زندگیشان چگونه است.

 

پیش بینی مطیع بودن بیمار:

اگر بیماری مراجعه قبلی داشته و اطلاعات کاملی از وی ثبت شده باشد ، مانند  اینکه چه درمانها و توصیه هایی به او کرده ایم ، و او چه میزان از کارهای گفته شده را انجام داده، تاریخ مراجعه بعدی را چه زمانی گفته ایم و وی چه زمانی آمده ، این پیش بینی اولیه را به ما می دهد که آیا او مطیع و حرف گوش کن است یا خیر.

 

تشکیل بلک لیست بیماران:

پیدا کردن بیمارانی که ما نمی خواهیم به آنان خدمات دهیم کسانی که در به هر دلیل در تعریف مشتریان ما نمی گنجند و دوست داریم جای دیگری بروند و پیش ما نیایند

 

مقالات مرتبط :

دکتر لینک از کجا شروع شد؟

آیا زمانش رسیده که به نرم افزار مدیریت مطب فکر کنم؟

مدیریت کلینیک و مدیریت مطب چیست؟

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و دوم شهریور ۱۳۹۶ساعت 9:11  توسط دکتر لینک  |  نظر بدهید

طراحی یک شبکه حرفه‌ای برای جذب بیماران

دیگر آن دوران تمام‌شده که ما به غار خود برویم و انتظار داشته باشیم که مشتریان ما را پیدا کنند. به دلیل اینکه در دنیای امروز تعداد زیادی از رقبا وجود دارند که با ارتباطات و تبلیغات قوی، بیماران را به سمت خود هدایت کرده‌اند. شاید این سؤال در ذهن برخی پزشکان پیش بیاید که چطور با توجه به اینکه بسیار متبحر‌تر از همکار خود هستند اما بیماران کمتری به آن‌ها مراجعه می‌کنندجوابش این است که بیماران علم غیب ندارند که کدام پزشک بهتر است و تنها از طریق تبلیغات و حرف‌های دیگران نتیجه‌گیری می‌کنند که به کدام پزشک مراجعه نمایند.

 

شاید در ذهن یک پزشک کارکشته این باشد که حرفه پزشکی پاک است و تبلیغات سیاه‌بازی است. اما حقیقت این است که پزشکان خوب و متعهدی که تبلیغات ندارند مدیون بیمارانی هستند که دنبال یک پزشک خوب می‌گردند اما به دلیل ضعف آن پزشک در تبلیغات نمی‌توانند او را پیدا کنند و به ناچار روانه مطب پزشکی می‌شوند که کار ضعیفی ارائه می‌کند ولی تبلیغاتش عالی است.

 

بله، تمامی افرادی که در هر کسب و کاری عالی هستند و محصولات و خدماتی خوب ارائه می‌کنند، اگر تبلیغات خوبی نداشته باشند مدیون مردم هستند. چون با ضعف خود در تبلیغات کاری می‌کنند که هم درآمدشان کمتر شود و هم مردم به سمت محصولات یا خدمات بی‌کیفیت‌تر هدایت شوند.

 

متأسفانه ما مردم ایران استاد کارهای انفرادی هستیم و در اکثر مواقع در کارهای تیمی ضعیف عمل می‌کنیم. از آنجایی که معمولاً عقب‌تر از دنیا حرکت می‌کنیم، اخیراً در ایران داریم به سمت کاری تیمی یا Team Work می‌رویم و غافل از اینکه در کشور‌های پیشرفته دنیا مردم در Team Work استاد شده‌اند و یک مرحله جلو رفته‌اند و تمرکز خود را روی فعالیت‌های شبکه‌ای یا Network گذاشته‌اند. یک جمله جالبی که در این زمینه گقته می‌شود Networking or not working است. اگر به صورت Network کار نمی‌کنید اصلا بهتر است کار نکنید.

 

وقتی یک پزشک با یک گروه فعالیت مشترک دارد و تمامی افراد گروهش به طور مستقیم از آن فعالیت بهره می‌برند به آن Team Workمی‌گویند. مثلاً برای جراحی قاعده جمجمه جراح مغز و اعصاب با جراح ENT کار Team Work انجام می‌دهد و یا در یک مطب، پزشک با منشی‌اش کار Team Work انجام می‌دهد. مسلماً هرچقدر منشی شما خوش‌اخلاق‌تر باشد بیماران بیشتری جذب مطب شما می‌شوند. اما اگر تنها به Team Work ‌ اکتفا کنید قدرت شما در جذب بیماران ضعیف خواهد بود.

 

برای افزایش قدرت تبلیغاتی باید یک شبکه‌ای از افراد را در اطراف خود ایجاد کنید که بیماران را به شما ارجاع می‌دهند. بسیار اتفاق می‌افتد که مردم، به اشتباه به یک متخصص مراجعه می‌کنند مثلاً بجای اینکه به متخصص روماتولوژیست مراجعه کند به مطب متخصص ارتوپدی می‌رود حال اگر متخصص ارتوپد به صورت رفاقتی و یا با یک توافق مالی با یک متخصص روماتولوژی در ارتباط باشد بیمار را به آن پزشک خاص ارجاع می‌دهد و به بیمار توصیه می‌کند حتماً به مطب فلان دکتر برود تا مشکلش برطرف شود. همچنین این نوع معرفی‌ها زمانی که بیمار برای درمان خود به چند متخصص در زمینه‌های مختلف نیاز دارد مفید است.

 

بنابراین در ایجاد شبکه تا می‌توانید تعداد ارتباطات خود را با پزشکانی که تخصص متفاوتی نسبت به شما دارند افزایش دهید و به صورت رفاقتی یا بر اساس یک توافق مالی با آن‌ها همکاری کنید. حتی در تخصص خود نیز می‌توانید با چند پزشک شبکه ایجاد کنید. مثلاً اگر پزشک ENT هستید که به صورت تخصصی رینوپلاستی می‌کنید با یک همکارتان که در زمینه گوش و یک همکارتان که در زمینه حنجره و یک همکارتان که در زمینه جراحی قاعده جمجمه حرفه‌ای است شبکه تشکیل دهید.

 

ایجاد شبکه را فقط به پزشکانی که اطرافتان هستند خلاصه نکنید. مثلاً یک متخصص زنان می‌تواند با تعداد زیادی ماما شبکه ایجاد کند، یک پزشک ENT با متخصص گفتاردرمانی، یک متخصص پوست با آرایشگاه‌های زنانه، یک متخصص ارتوپد با مجتمع‌های ورزشی و غیره.

 

هرچقدر که شبکه شما بزرگ‌تر باشد شما قدرتمند‌ترید بنابراین اگر تابحال هم با برخی افراد به صورت شبکه‌ای در ارتباط هستید به آن بسنده نکنید و هر روز شبکه خود را بزرگتر کرده و با افراد جدیدتر و بیشتری تعامل کنید. چه بسا نرم افزار مدیریت مطب دکتر لینک می تواند در زمینه ایجاد شبکه به پزشکان عزیز کمک کرده و آنها را در گسترش تعاملاتو جذب مشتری کمک نموده و پیمودن این راه دشوار را برای آنها سریعتر و راحتر کند

 

به امید روزی که همه‌ی پزشکانی که شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا یک خدمتی عالی به بیماران ارائه کنند انقدر در تبلیغات قوی شوند که همه‌ی بیمارانی که به آن‌ها نیاز دارند به راحتی آن‌ها را پیدا کنند.

 

مقالات مرتبط:

۱۰ راه برای جذب مشتری جدید

۹ راه‌ جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش

تکنیک های بازاریابی برای حفظ مشتری

افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

طراحی یک شبکه حرفه‌ای برای جذب بیماران

دیگر آن دوران تمام‌شده که ما به غار خود برویم و انتظار داشته باشیم که مشتریان ما را پیدا کنند. به دلیل اینکه در دنیای امروز تعداد زیادی از رقبا وجود دارند که با ارتباطات و تبلیغات قوی، بیماران را به سمت خود هدایت کرده‌اند. شاید این سؤال در ذهن برخی پزشکان پیش بیاید که چطور با توجه به اینکه بسیار متبحر‌تر از همکار خود هستند اما بیماران کمتری به آن‌ها مراجعه می‌کنند

 

شاید در ذهن یک پزشک کارکشته این باشد که حرفه پزشکی پاک است و تبلیغات سیاه‌بازی است. اما حقیقت این است که پزشکان خوب و متعهدی که تبلیغات ندارند مدیون بیمارانی هستند که دنبال یک پزشک خوب می‌گردند اما به دلیل ضعف آن پزشک در تبلیغات نمی‌توانند او را پیدا کنند و به ناچار روانه مطب پزشکی می‌شوند که کار ضعیفی ارائه می‌کند ولی تبلیغاتش عالی است

 

بله، تمامی افرادی که در هر کسب و کاری عالی هستند و محصولات و خدماتی خوب ارائه می‌کنند، اگر تبلیغات خوبی نداشته باشند مدیون مردم هستند. چون با ضعف خود در تبلیغات کاری می‌کنند که هم درآمدشان کمتر شود و هم مردم به سمت محصولات یا خدمات بی‌کیفیت‌تر هدایت شوند

 

متأسفانه ما مردم ایران استاد کارهای انفرادی هستیم و در اکثر مواقع در کارهای تیمی ضعیف عمل می‌کنیم. از آنجایی که معمولاً عقب‌تر از دنیا حرکت می‌کنیم، اخیراً در ایران داریم به سمت کاری تیمی یا

 

وقتی یک پزشک با یک گروه فعالیت مشترک دارد و تمامی افراد گروهش به طور مستقیم از آن فعالیت بهره می‌برند به آن

 

برای افزایش قدرت تبلیغاتی باید یک شبکه‌ای از افراد را در اطراف خود ایجاد کنید که بیماران را به شما ارجاع می‌دهند. بسیار اتفاق می‌افتد که مردم، به اشتباه به یک متخصص مراجعه می‌کنند مثلاً بجای اینکه به متخصص روماتولوژیست مراجعه کند به مطب متخصص ارتوپدی می‌رود حال اگر متخصص ارتوپد به صورت رفاقتی و یا با یک توافق مالی با یک متخصص روماتولوژی در ارتباط باشد بیمار را به آن پزشک خاص ارجاع می‌دهد و به بیمار توصیه می‌کند حتماً به مطب فلان دکتر برود تا مشکلش برطرف شود. همچنین این نوع معرفی‌ها زمانی که بیمار برای درمان خود به چند متخصص در زمینه‌های مختلف نیاز دارد مفید است

 

بنابراین در ایجاد شبکه تا می‌توانید تعداد ارتباطات خود را با پزشکانی که تخصص متفاوتی نسبت به شما دارند افزایش دهید و به صورت رفاقتی یا بر اساس یک توافق مالی با آن‌ها همکاری کنید. حتی در تخصص خود نیز می‌توانید با چند پزشک شبکه ایجاد کنید. مثلاً اگر پزشک

 

ایجاد شبکه را فقط به پزشکانی که اطرافتان هستند خلاصه نکنید. مثلاً یک متخصص زنان می‌تواند با تعداد زیادی ماما شبکه ایجاد کند، یک پزشک

 

هرچقدر که شبکه شما بزرگ‌تر باشد شما قدرتمند‌ترید بنابراین اگر تابحال هم با برخی افراد به صورت شبکه‌ای در ارتباط هستید به آن بسنده نکنید و هر روز شبکه خود را بزرگتر کرده و با افراد جدیدتر و بیشتری تعامل کنید. 

 

به امید روزی که همه‌ی پزشکانی که شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا یک خدمتی عالی به بیماران ارائه کنند انقدر در تبلیغات قوی شوند که همه‌ی بیمارانی که به آن‌ها نیاز دارند به راحتی آن‌ها را پیدا کنند

 

مقالات مرتبط:

۱۰ راه برای جذب مشتری جدید

۹ راه‌ جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش

تکنیک های بازاریابی برای حفظ مشتری

افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

و باز هم تکرار تحریم ها علیه کسب و کار های ایرانی

♦️باز هم تکرار تحریم ها علیه کسب و کار های ایرانی♦️


پس از ماجرای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور توسط اپل، این‌بار نوبت به گوگل رسیده تا ضربه‌ای تازه را بر پیکر کسب‌وکارهای ایرانی وارد کند. در طول روزهای گذشته عده‌ای از وب‌مسترهای ایرانی دسترسی به پنل «#گوگل_آنالیتیکس» وب‌سایت خود را از دست داده‌اند و این در حالیست که بخش پشتیبانی گوگل نیز پاسخ دقیقی به اعتراض آنها نداده، متاسفانه اکانت رسمی آنالیتیکس #دکتر_لینک هم بسته شده است. همچنان گوگل بیانیه‌ای رسمی نیز در این زمینه منتشر نکرده است.


ما باور داریم که گوگل و اپل اشتباه بزرگی مرتکب شده، چرا که این گونه تحریم ها ذره ای از #اقتدار_ایرانی بودن ما کم نمی کند و با قدرت و جدیت بیشتری به مسیر رشد ادامه می دهیم.


تکنولوژی دکتر لینک با قدرت تمام و اطمینان از قدم خود در دنیای #پزشکی و تکیه بر علم های بومی سازی شده در مرز جمهوری اسلامی ایران با افتخار اعلام می کند که توانایی رقابت با بزرگترین ERP-CRM های پزشکی روز جهان را دارد. افتخار میکنیم که با وجود تحریم های زیادی که علیه #ایران عزیزمان وجود دارد می توانیم حرکتی مستعدانه و جهادی در ایران عزیزمان داشته باشیم.

@DrLinkTech

https://www.drlink.ir/blog-again-repeat-sanctions-against-iranian-businesses/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

افزایش کیفیت خدمات، بر اساس رویکرد مدیریت ارتباط با بیمار

افزایش تعداد مراکز ارائه خدمات درمانی، رقابت بر سر جذب بیمار را افزایش داده به طوری که بیمارستان‌ها با درک این موضوع اقدام به پیاده‌سازی مدل‌هایی برای افزایش رضایت بیمار کرده‌اند. امروزه بیمارستان‌ها برای افزایش رضایت بیماران علاوه بر ارائه‌ خدمات و محیط مراقبتی مطلوب، به گسترش روابط نزدیک و مدیریت ارتباط با بیمار (Patient Relationship Managementنیازمند می‌باشند.

 

بیمارستان ها به عنوان یکی از سازمان های اصلی ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی حساسیت و اهمیت ویژه ای را در جامعه دارا می باشند. در نظام ارائه خدمات سلامت، مهم ترین بخش، بیمارستان ها است به طوری که ۴۰ تا ۷۰ درصد بودجه های سلامت به بیمارستان ها اختصاص می یابد. به همین دلیل تغییر دیدگاه نسبت به نقش و قابلیت های بیمارستان ها جهت تبدیل شدن به ساختارهای ارتقادهنده سلامت ضروری است. مأموریت اصلی بیمارستان ها تأمین مراقبت با کیفیت برای بیماران و برآوردن نیازها و انتظارات آن ها است. برآوردن این رسالت مهم مستلزم نهادینه شدن کیفیت در بیمارستان ها می باشد.

 

آنچه که امروزه در خدمات به عنوان کیفیت مطرح می شود ارائه خدمتی (محصول) مطابق با میل مشتری است .در واقع یکی از مهم ترین اهداف ارتقا کیفیت خدمات در سازمان ها افزایش رضایت مشتری می باشد. مشتری مداری علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها و ایجاد یک محیط رضایت بخش، باعث دستیابی به اثربخشی تخصصی ارائه دهندگان خدمات می شود.

 

در دنیای تجارت، مدیریت ارتباط با مشتری(CRM باعث ایجاد وفاداری مشتری به سازمان شده که سودآوری زیادی به همراه دارد. این امر در بیمارستان ها به عنوان سازمان خدماتی می توانند با ایجاد ارتباط با بیماران منفعت های بیشتر و ملموستری را داشته باشد . در بیمارستان ها که مشتریان کلیدی آن بیماران می باشند، اصطلاح CRM به مدیریت ارتباط با بیمار (PRM) تغییر می کند.

 

 PRM علاوه بر دارا بودن مزیت های CRM می توانند ارتباط دو طرفه طولانی مدت بین بیمار و بیمارستان ایجاد کند. زیرا در بیمارستان به عنوان یک سازمان خدماتی رابطه ی مستقیمی بین بیمار و ارائه دهنده ی خدمات وجود دارد و وجود کارکنانی ماهر در برخورد با بیمار می تواند وفاداری مشتری و بهبود سلامت را منجر شود. پیاده سازی سیستم   PRM ،قادر به حفظ بیماران شده و علاوه بر کسب سود و شهرت باعث ارتقا سلامت جامعه می شوند. در سازمان های خصوصی که حیاتشان رابطه ی مستقیمی به وجود مشتری داشته و بودجه ای مستقل از دولت دارا می باشند رضایت مشتری موضوعی است که این سازمان ها از روش های گوناگون به دنبال آن می باشند. از سوی دیگر نیز در گذشته بیماران برای انتخاب سازمان بهداشتی (بیمارستان) دارای انتخاب های محدودی بوده اند.

 

دو دلیل عمده آن می تواند در مرتبه اول تعداد محدود سازمان های بهداشتی و سپس کمبود درآمد اشخاص باشد. امروزه به علت پیشرفت های اقتصادی و سیاست های افزایش دهنده رفاه عمومی، تعداد سازمان های بهداشتی افزایش یافته و سیستم مراقبت بهداشتی بسیار بالغ شده است. زمانی که افراد دارای سواد و درآمد بالا باشند، دیگر قیمت نمی تواند تنها عامل انتخاب سازمان مورد نظر باشد، بلکه ایجاد ارزش و کیفیت دریافتی  سرویس های درمانی مورد توجه خواهد بود.

 

امروزه بیمارستان ها برای افزایش رضایت مشتریان نه تنها نیاز به ارائه بهترین خدمات و مناسب ترین محیط مراقبتی، بلکه به گسترش روابط نزدیک با بیمار نیازمند می باشند و بدون وجود این رابطه رقبا به سرعت مشتریان سازمان را به سوی خود جذب می کنند.

 

PRM علاوه بر ایجاد یک رابطه قوی باعث ایجاد یک رابطه برد-برد بین بیمارستان و بیمار شده بدین صورت که بیمار با مراجعه مکرر به یک بیمارستان مجهز به PRM دارای پرونده ای شده که مشخصات، نیاز ها، بیماری ها و حالات مختلف او ثبت شده و درمان او با استفاده از اطلاعات گذشته با اطمینان بیشتری انجام می شود همچنین به علت ارتباط طولانی با پزشک و پرستاران، بیمار احساس راحتی و آرامش در محیط آن بیمارستان می کند از طرف دیگر نیز بیمارستان علاوه بر کسب سود، به طور رایگان مورد تبلیغ از سوی بیماران قرار گرفته و سهم بازار بیشتری را تصاحب می کند.

 

برای آشنایی بیشتر با خدمات دکتر لینک در زمینه PRM از لینک زیر استفاده کنید:

مدیریت ارتباط با بیمار یا همان PRM چیست؟

 

مقالات مرتبط:

تعریف رضایت مشتری چیست؟

سرویس دهی عالی، لازمه موفقیت

مدیریت و کاهش هزینه های مطب و کلینیک

افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک

در این نوشته قصد داریم به ضرورت شناخت از اقتصاد، اجتماع و سیاست بپردازیم. شاید مخاطبان از خود بپرسند که چرا پزشک باید از این امور اطلاع داشته باشد و این شناخت و آگاهی‌ها در مدیریت یک مطب و کلینیک چه تأثیری می‌تواند بگذارد؟

 

در پاسخ باید گفت که به‌علت عدم آموزش نظام‌مند اقتصاد سلامت، جامعه‌شناسی پزشکی و به‌طور کلی علوم انسانی مرتبط در رشته‌های پزشکی، ‌پزشکان عموما فکر می‌کنند که علوم‌پزشکی و مهارت‌های دست آنها برای چرخاندن امور مطب کافی است و تأسیس مطب به خودی خود سودآور و مطلوب است. حال آنکه در ذیل خواهیم دید که گاه عدم تأسیس مطب و کار کردن در یک کلینیک ممکن است سودآورتر باشد.

 

شناخت از اقتصاد:

 

اقتصاد و آمار و به‌طور کل آنچه با ریاضیات سر و کار دارد در بین ‌پزشکان رشته‌های چندان محبوبی نیستند. حال آنکه از قضا مهم‌ترین رموز موفقیت در آنها نهفته است. آیا تا به حال به عنوان یک ‌پزشک اندیشیده‌اید که حرفه‌های مربوط به سلامت در کدامین بخش اقتصادی می‌گنجند؟ آیا آگاهی چندانی از بخش خدمات دارید و می‌دانید که رشد اقتصادی کشورتان بیشتر در این بخش اتفاق افتاده و یا مثلا در بخش کشاورزی و صنعت؟ آیا می‌دانید که رقبای بالقوه و بالفعل شما در این بخش چه گروه‌های شغلی هستند؟
آیا از مسایل اقتصاد کلان یعنی رشد اقتصادی و تورم و اشتغال اطلاعاتی دارید؟ مثلا می‌دانید که در دورانی که رشد اقتصادی بالا می‌رود پول زیادتری در سطح جامعه توزیع می‌شود و افراد با خوش‌بینی بیشتری پول خرج می‌کنند؟ یا می‌دانید وقتی رشد اقتصادی و ضریب اشتغال بالا می‌رود، پیدا کردن پرسنل خوب بسیار دشوار می‌شود و دستمزدها افزایش پیدا می‌کند؟ آیا متوجه هستید که در شرایط تورمی بهتر است به بانک‌ها بدهکار باشید تا از دیگران طلبکار؟ مثلا اگر در دوران تورمی ۱۳۹۰ تا ۹۲ با یک وقفه شش ماهه طلب‌های بیمه‌ای‌تان وصول می‌شد، تقریبا نیمی از ارزش خود را از دست داده بود!

 

از مسایل اقتصاد خرد اطلاع دارید؟ آیا جمعیت منطقه‌ای که در آن قصد تاسیس مطب دارید را از نظر شغل و درآمد می‌شناسید؟ آیا به آمارهای وزارت بهداشت و شهرداری محل نگاهی انداخته‌اید؟ مشاغل، درآمدها، تعداد کسب و کارهای مشغول در آن منطقه و به‌طور کلی طبقه‌ای که در آن محل زندگی می‌کنند را بررسی کرده‌اید؟ از همه مهمتر آیا درک درستی از آنچه که مردم آن ناحیه تمایل دارند که در آن هزینه کنند، دارید؟ مثلا مردم آن منطقه، شهر و… بیشتر برای لباس و ظاهر خود خرج می‌کنند و یا مثل پیوریتن‌ها خرج کردن برای خود را امری مذموم می‌دانند؟ آیا از قوانین وام‌های بانکی و قراردادهای شغلی و دیگر قوانین اقتصاد معامله و قراردادها اطلاع دارید؟ آیا از تعهداتی که در هنگام استخدام افراد و یا اخراج آنها بر گرده شما قرار می‌گیرد مطلعید؟ و… سوالات بسیاری که خود می‌توانید به این فهرست اضافه کنید.

 

شناخت از اجتماع:

 

مرحله بعدی شناخت از اجتماع است. یک ‌پزشک موفق کسی است که جامعه خود را به خوبی بشناسد. مثلا بداند که رابطه پزشک و بیمار چه تغییراتی را از سرگذرانده و اعتماد به پزشکان در چه مرتبتی است؟ آیا نیاز است که با بیماران قراردادهای سفت و سخت کتبی امضا کنیم و یا قول و قرارهای شفاهی کافی است؟ چه مسایلی باعث شکایت از پزشکان می‌شود و آیا مستندسازی به پیشگیری از آن کمک می‌کند؟

 

آیا ‌پزشک به عنوان فردی که قرار است یک کسب و کار کوچک ولی محترم را درآن جامعه بچرخاند، افراد صاحب نفوذ و تأثیرگذار در آن شهر یا منطقه را می‌شناسد؟ آیا راه‌های نزدیک شدن به این افراد و جلب همکاری و همراهی آنها را می‌شناسد؟ آیا در شرایط خاص می‌تواند روی کمک و همکاری آنها حساب کند؟
آیا ‌پزشک از ترکیب نیروهای کار در آن منطقه با خبر است؟ ‌پزشکی حرفه‌ای است که به حرفه‌های دیگر (مثل لوله‌کش، برق‌کار، تعمیرکار، پرستار، دستیار و لابراتوار پروتز و…) بسیار وابسته است. آیا افراد و نهادهای مناسب برای تأمین زیرساخت‌ها و چرخاندن امور در آن منطقه وجود دارد؟ و اگر وجود ندارد آیا امکانات بالفعل حمل و نقل برای استفاده از از خدمات افراد مناسب وجود دارد؟ و یا با نگاهی جاه‌طلبانه و دورنگرانه آیا امکان بالقوه تأسیس نهادها و تربیت نیروی کار ماهر وجود دارد؟

 

میزان تمایلات بیماران به تکنولوژی چقدر است؟ آیا استفاده از فناوری روز به افزایش درآمد کمک می کند؟ آیا استفاده از نرم افزا های مدیریت مطب و کلینیک می تواند کارایی و بازدهی را افزایش دهد؟

 

میزان جمعیت آن منطقه و شهر چقدر است و ترکیب جمعیتی آن از نظر جنسیت و سواد و سن و دیگر مولفه‌های اجتماعی چگونه است؟ آیا تمایلات و گرایش‌های جدید را می‌شناسید؟ با شبکه‌های اجتماعی دم‌خور هستید و در آنها حضور دارید؟ آیا از قوانین ناگفته و ناشنیده‌ای که در این شبکه‌ها وجود دارد و به صورت تلویحی اجرا می‌شود و تخطی از آنها مشکل ایجاد می‌کند، آگاهی دارید؟
آیا تبلیغات و بروشورها و دیگر عناصر تبلیغی خود را با توجه به سن، تحصیلات، جنسیت و طبقه مراجعان تهیه دیده و یا فقط به کپی‌برداری از نمونه‌های وطنی و یا در بهترین حالت خارجی بسنده کرده‌اید؟ آیا می‌دانید برای آن ترکیب جمعیتی خاص چه درمان‌هایی و با چه سطح کشش قیمتی نیاز است؟

 

آیا زبان مراجعان و مخاطبان خود را می‌شناسید؟ اگر در مناطقی با اکثریت آذری، ترکمن و یا … کار می کنید، تلاش کرده‌اید حساسیت‌ها، دغدغه‌ها و مسایل آن منطقه را بشناسید؟ آیا تلاش داشته‌اید که حداقلی از ضروریات زبان یا گویش محلی را فرا بگیرید تا درد و دغدغه‌های آنان را به صورت مستقیم و بدون نیاز به مترجم و میانجی بشنوید؟ آیا نحوه ارائه توضیحات شما بسته به سن و جنس و سواد مخاطب تغییر می‌کند یا برای همه همان توضیحات قبلی را تکرار می‌کنید؟ و اصلی‌ترین سوالی که می‌توان از یک پزشک پرسید: آیا به جزئیات دقت دارید؟

 

شناخت از سیاست:

 

در آخر آنکه از سیاست سر در می‌آورید و یا از سیاست و اخبار (اغلب بد!) پرهیز دارید؟ آیا تحلیلی از عوض شدن رییس جمهور آمریکا و تأثیری که آمدن رییس جمهور جدید بر زندگی روزمره می‌گذارد، دارید؟ آیا می‌دانید که سیاست‌مداران نئولیبرال با پوپولیست‌ها چه تفاوتی دارند و سیاست‌های آنها چه تأثیری بر بازار مواد و تجهیزات پزشکی، قیمت ارز، وام‌های بانکی، روابط خارجی و… می‌گذارد؟ ِ
آیا از تأثیر عمیق سیاست بر اقتصاد آگاه هستید و یا نه به علت دوری از اخبار و سیاست، ناگاه با وضعیتی مواجه می‌شوید که اصلا آمادگی رودررویی با آن را نداشته‌اید؟ به عنوان مثال اگر در سالهای ۹۰ تا ۹۲اخبار را دنبال می‌کردید و از سیاست روز با خبر بودید، آیا سرمایه‌گذاری را در دستور کار خود می‌گذاشتید و یا فرار را بر قرار ترجیح می‌دادید!؟

 

آنچه در بالا آمد ضرورت آگاهی و شناخت روزآمد و کارآمد از اقتصاد، سیاست و اجتماع است. ‌پزشکان ایرانی در دوران تحصیل یاد نمی‌گیرند که با مسایل اقتصادی و اجتماعی چگونه برخورد کنند و آنها را تجزیه و تحلیل کرده و مسیر متناسب با موفقیت را انتخاب کنند. پس بهتر است پیش از تأسیس مطب یا کلینیک آگاهی و شناخت خودمان را از جامعه و اقتصاد و سیاست بهبود ببخشیم و با نگرشی دقیق و علمی به تجزیه و تحلیل روی بیاوریم. شناخت نظام‌مند و علمی نیازمند توجه و دقت و مطالعه علوم انسانی است. شاید بهتر باشد پزشکان همانطور که به آخرین دستاوردهای تکنیکی می‌پردازند، به علوم انسانی و مدیریت یا به طور کل علوم نرم و مهارت‌های رفتاری نیز توجه کنند.

 

مقالات مرتبط:

مدیریت و کاهش هزینه های مطب و کلینیک

۶ دلیل برای مطب های کوچک و متوسط رو به رشد

مدیریت کلینیک و مدیریت مطب چیست؟

۵ نکته قانونی درباره مطب پزشکان

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

فناوری اطلاعات در پزشکی

فناوری اطلاعات در پزشکی نقش بسزایی دارد. درواقع پزشکی بدون فناوری اطلاعات یعنی هیچ. انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی کشورها تاثیراتی قابل توجه بر جای گذاشته‌است. با توسعه فناوری اطلاعات در پزشکی، به دنبال تحول عظیمی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می‌باشیم  و یکی از مهمترین حوزه‌های کـاربرد فن آوری اطلاعـات، حوزه بهداشـت و درمانی می‌باشد.

 

فناوری اطلاعات در پزشکی از روش‌های متعددی می‌تواند به این حوزه کمک نماید. نرم افزار های مدیریت مطب و کلینیک، سیستم‌های ذخیره اطلاعات بیمار، سیستم‌های اطلاعات دارویی، سیستم‌های درمانی و جراحی، سیستم‌های پیگیری درمان، سیستم‌های درمان از راه دور، سیستم‌های راهبری پرستار، رباتهای جراح و سیستم‌های پذیرش بیمار و بسیاری دیگر که در پس پرده طراحی تمام این‌ها یک هدف مشترک وجود دارد و آن تسهیل در کار درمان است.

 

با استفاده از این سیستم‌ها بیمار در کمترین زمان بهترین خدمات را دریافت می‌کند، پزشک تمام وقت از هر جای دنیا که بخواهد به بیماران خود دسترسی دارد و اطلاعات بیماران در همه جا به طور کامل در دسترس است.

 

انفورماتیک پزشکی و نقش فناوری اطلاعات در پزشکی

 

انفورماتیک پزشکی را حوزه کاربردی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در پزشکی می‌توان تعریف کرد، و به تولید و خدمات فن آوری اطلاعات در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی صنعت انفورماتیک پزشکی اطلاق می‌شود . جهت توسعه این صنعت در داخل کشور نیازمند برنامه ریزی بر اساس فرصت‌ها و تهدیدهای سر راه و نقاط قوت وضعف خود هستیم .

صــنعت انفورماتیک بصورت عام دارای ویژگی‌هایی است که کشــورهای دنیا را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخش کرده‌است. صنعت انفورماتیک پزشـکی شـامل سه بخش نرم‌افزار و ســـخت افزار و خدمات درحوزه پزشـکی است. دراین میان قسمت نرم‌افزار جایگاه ویژه‌ای جهت سرمایه گذاری دارد. همچنین حوزه‌هایی از انفورماتیک پزشکی چون کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی، خدمات پزشکی از راه دور به دلیل در مرحله تحقیق بودن، زمینه خوبی برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری در ارائه محصول در آن بخش خواهند بود .

 

با توجــه به نقش دولت‌ها در راســتای توســعه دو بخش کاربردی و تولید در حوزه انفورماتیک موظف به ایجاد موارد زیر بنایی هسـتند. بنابراین شناخت جامع از زیر ساخت‌های این بخش در بدو برنامه ریزی به شکل حیاتی لازم و ضروری می‌باشد.

 

این زیر ساخت‌ها عبارتند از :

 

  • زیرساخت امنیتی
  • زیرساخت تجاری
  • زیرساخت حقوق
  • زیرساخت اجتماعی و فرهنگی
  • زیرساخت استانداردسازی
  • زیرساخت فنی

 

تجهیزات پزشکی در کنار ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی این عصر زیرساخت فنی انفورماتیک پزشکی را تامین خواهد کرد. پیدایش ابزارهای الکترونیکی با قابلیت ثبت اطلاعات اشخاص از بدو تولد تا هنگام مرگ، بستری برای استفاده از ابزارهای توانمند پردازشی و هوشمند را فراهم خواهد آورد تا کارهای روزمره با ماهیت غیرخلاقانه بر عهده این ابزارها گذاشته شود .

 

۱- سیستم‌های اطلاعات مدیریتی بیمارستانی:

 

این سیســتم‌ها نوعی از سیســتم‌های اطلاعات مدیریت ( MIS ) هستند.

 

۲- سیستم‌های اطلاعات بالینی و مراقبت پزشکی:

 

این سیستم‌ها دارای پایگاه داده‌هایی هستند که انواع اطلاعات بیمار به صورت چند رسانه‌ای شامل موارد مختلفی از جمله پارامترهای حیاتی اشخاص، تصاویر پزشکی و… که به این وسیله قدرت تشخیص و درمان پزشـک را با وجـود ابزارهای قدرتمــند پردازش و بهــبود می‌بخشند .

 

۳- سیستم‌های اطلاعاتی بهداشتی :

 

مجموعه اجزای به هم پیوسته‌ای که برای جمع آوری و تحلیل داده‌ها و تدوین اطلاعات به کار می‌رود .

 

۴- واقعیت مجازی :

 

این بحث کلیه مفاهیم مادی اطراف ما را در بر می‌گیرد و قابلیت آن را دارد که قسمت زیادی از تعاملات دنیای مادی را شبیه سازی کند. واقعیت مجازی در پزشکی هم کابردهای گسترده‌ای دارد به طور مثال شبیه سازی آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان به عنوان یک نمونه آزمایشگاهی، قابلیت انجام هر گونه آزمایشات و تحقیقات پزشکی را فراهم خواهد ساخت.

 

مقالات مرتبط:

آیا زمانش رسیده که به نرم افزار مدیریت مطب فکر کنم؟

سلامت الکترونیک چیست و چرا مهم است؟

ضرورت افزایش امنیت سایبری مراکز بهداشت و درمان

سامانه نوبت دهی اینترنتی

#نرم_افزار #دکترلینک #دکتر_لینک #نرم_افزار_مدیریت_درمانگاه #نرم_افزار_مدیریت_مطب #نرم_افزار_مدیریت_کلینیک #بیمار #سلامتی

#برنامه_نوبت_دهی_بیمارستان

#سیستم_مرکز_پزشکی

#نرم_افزار_مدیریت_درمانگاه

#نرم_افزار_مدیریت_کلینیک

#دانشجویان_پزشکی, #سیستم_نوبت_دهی ,#مدیریت_کلینیک_و_درمانگاه ,#مدیریت_کلینیک ,#مدیریت_مطب,#مرکز_بهداشت_و_درمان ,#نرم_افزار_اتوماسیون_مطب_پزشکان, #نرم_افزار_جامع_مدیریت_پزشکان, #نرم_افزار_جامع_مدیریت_مطب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

انواع قصور پزشکی ونحوه شکایت از قصور پزشک ( قسمت دوم)

ج- رسیدگی به تخلفات پزشکان

 

 ۱– دادسرای انتظامی رسیدگی به تخلفات پزشکان

 

 مطابق مواد ۲ تا ۲۸ آیین نامه رسیدگی به تخلفات پزشکان، تکالیفی بر عهده پزشکان قرار داده شده است که چنانچه پزشکی مرتکب اعمالی از قبیل: سهل انگاری در انجام وظیفه و جذب مشتری از طریق رقابت ناسالم، یا اقدامات غیر علمی و غیر استاندارد و تبلیغات غیرواقعی و گمراه کننده و عدم رعایت اصول نسخه نویسی وموارد دیگری شود که از لحاظ قانون تخلف تلقی می گردد، هیأت های بدوی رسیدگی به تخلفات پزشکی در شهرستانها، نسبت به رسیدگی به تخلفات اقدام می نمایند. این هیأت ها حسب ماده ۲۸ به بعد قانون سازمان نظام پزشکی و ماده ۱به بعد آیین رسیدگی دادسراهاو هیأتها (مصوب ۸۴) در هر شهرستان تشکیل ودر معیت هر هیأت بدوی دادسرا استقرار می یابد. شکایت شاکی انتظامی بدواً در دادسرا مطرح خواهد شد و

 

"دادسرا پس از وصول شکایت با اقدامات مقتضی اعم از تحقیق از شاکی، ملاحظه مدارک و سوابق مربوط و استعلام از مطلعین و انجام معاینات و آزمایشات مورد لزوم و جلب نظر کارشناس، موضوع را مورد رسیدگی قرار خواهد داد."

 

در صورتی که عقیده بر تعقیب داشته باشد. پس از جلب موافقت دادستان یا معاون اول، کیفرخواست تنظیم و پرونده راجهت رسیدگی به هیأت بدوی انتظامی ارسال می نماید(ماده ۳۱). به موجب ماده ۳۳ قانون چنانچه دادسرا به علت عدم وقوع تخلف یا فقد دلیل نظر به منع تعقیب داشته باشد و دادستان با آن موافق باشد، قرار منع تعقیب صادر می نماید که این قرار از سوی ذینفع ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل شکایت درهیأت بدوی انتظامی می باشدکه در این صورت و ارجاع به هیأت بدوی، چنانچه نظر دادسرا نقض شود،خود به موضوع رسیدگی می نماید.

 

 ۲– هیأت بدوی انتظامی رسیدگی به تخلفات پزشکان

 

با صدور کیفرخواست یادر صورت اعتراض معترض به قرار منع تعقیب دادسرا، پرونده جهت رسیدگی به هیأت بدوی انتظامی ارسال می گردد که این هیأت در شهرستان ها استقرار دارد. هیأت های بدوی متشکل از ۱۳نفر با عضویت یک نفر قاضی به انتخاب و معرفی رئیس قوه قضائیه، مسئول پزشکی قانونی، پنج نفر از پزشکان شهرستان، یک نفر دندان پزشک، یک نفر دکتر داروساز، یک نفر متخصص علوم آزمایشگاهی، یک نفر کارشناس پروانه دار گروه علوم پزشکی و یک نفر پرستار و لیسانس مامایی تشکیل می گردد.

هیأت علاوه بر رسیدگی به تخلفات پزشکان و حرف وابسته، حسب کیفرخواست صادره از دادسرا، اعتراض به قرار منع تعقیب صادره از دادسرا، درخصوص استعلامات دادگاه درباره تخلفات پزشکان و صاحبان حرف پزشکی نیز اظهارنظر می نماید که در دو مورد اول در صورت احراز تخلف، حسب ماده ۲۸ قانون، اقدام به تعیین یکی از مجازاتهای ۷گانه قانونی می نمایدو مجازات های تعیین شده قابل تجدیدنظر می باشد.

 

 ۳– هیأت تجدیدنظر انتظامی استان

 

به منظور رسیدگی مجدد به پرونده هایی که پس از صدور رأی هیأت های بدوی انتظامی مورد اعتراض هر یک از طرفین قرار گیرد، هیاتی به نام هیأت تجدیدنظر انتظامی استان در شهرستان مرکز استان تشکیل می گردد و نسبت به بررسی وتجدیدنظر در آراء صادره هیأت بدوی اقدام می نماید.

 

متقاضی تجدید نظر درخواست خود را به دفتر هیأت بدوی تسلیم که پس از تکمیل ظرف یک هفته اصل پرونده به هیأت تجدید نظر ارسال می نماید.مدیر دفتر این مرجع نیز ظرف یک هفته مراتب را به تجدیدنظرخوانده اعلام تا چنانچه پاسخی دارد ظرف ده روز تسلیم نماید.پس از آن پرونده ها به نوبت به یکی از اعضا ارجاع تا گزارشی از آن تهیه به همراه اظهار عقیده کتبی در جلسه هیات مطرح گردد(ماده۷۹آیین نامه)، متعاقب آن هیأت مبادرت به صدور رأی اعم از تایید یا نقض رأی هیأت بدوی می نماید و آرا هیأت جز در مورد احکام محرومیت از اشتغال،قطعی است(ماده ۸۹ آیین نامه).

 

 ۴– هیأت عالی انتظامی

 

آراء صادره از هیأت های تجدیدنظر انتظامی پزشکی استان تا حد مجازات های بندهای الف، ب، ج تبصره ۱ ماده ۳۸ یعنی مجازات های توبیخ قطعی است وسایر موارد حسب ماده ۹۵ آیین نامه، قابل تجدیدنظر در هیأت عالی انتظامی که در تهران تشکیل می گردد،می باشد. به علاوه حسب ماده ۳۸ قانون ،هیأت عالی به کار هیأت های بدوی و تجدیدنظر نظارت داشته، بدین منظور با اعضاء مشخص در سازمان مرکزی نظام پزشکی تشکیل می گردد و می تواند به پرونده های قابل اعتراض هیأت بدوی و تجدیدنظر رسیدگی می نماید.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور نیزبه موجب ماده ۴۰ قانون می تواند آراء قطعی هیأت های بدوی و تجدیدنظر انتظامی استان را که خلاف قانون تشخیص دهد از هیأت عالی درخواست رسیدگی مجدد نماید که این رأی قطعی است.

 

۵ –رئیس کل سازمان :

 

به موجب ماده ۱۲۱آیین نامه، آراء قطعی هیأت های بدوی وتجدیدنظر انتظامی استان که به تشخیص رئیس کل سازمان خلاف قانون باشد، قابل بررسی مجدد در هیات عالی انتظامی کشور می باشد که رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور به موجب ماده ۴۰ قانون مذکور می تواند از هیأت عالی درخواست رسیدگی مجدد نماید. لذا در چنین صورتی معترض می تواند با توسل به رئیس سازمان نظام پزشکی کشور درخواست رسیدگی مجدد به رأی قطعی صادره را بنماید.هیأت عالی پس از رسیدگی های لازم،چنانچه رأی صادره را مخالف قوانین ومقررات تشخیص دهد، آن را نقض و رأی مقتضی صادر می نماید(ماده ۱۲۲ آیین نامه).

 

 ۶– دادگاه تجدیدنظر استان

 

چنانچه ذینفع بخواهد می تواند نسبت به آراء قطعی هیأت های بدوی، تجدیدنظر و هیأت عالی انتظامیٍ نظام پزشکی ، ظرف مدت یکماه از تاریخ ابلاغ در دادگاه تجدیدنظر استان محل صدور آراء هیأت های بدوی یا تجدیدنظر، تجدیدنظرخواهی نماید. که حسب تبصره ماده ۴۰ قانون، دادگاه تجدیدنظر به موضوع رسیدگی و رای لازم را صادر می نماید این رأی قطعی است. آراء صادره از دادگاه تجدیدنظر استان قابلیت طرح مجدد در هیچ مرجع دیگری را نداشته مگر اینکه شرایط فوق العاده حاکم بر رسیدگی های دادگاه تجدید نظر فراهم گردد.

 

۴برآمد:

 

ملاحظه می گردد که به منظور حفظ شأن و منزلت ،رعایت تخصص وجلوگیری از اختلال در امور مردم در مسائل پزشکی، در رسیدگی به دعاوی و تخلفات علیه شاغلان پزشکی،مقنن موارد ذیل را لحاظ نموده است:

 

  • ۱– نوع مسئولیت پزشک گرچه درقانون مجازات اسلامی از نوع به نتیجه دانسته شده است؛ اما تلاش حقوقدانان بیشتر در وسیله دانستن مسئولیت پزشک و سبک کردن تعهدات آنان به سبب نوع کار می باشد.

 

  • ۲– اعضاء هیأت های رسیدگی کننده به تخلفات پزشکی اکثراً از بین پزشکان و حرف وابسته انتخاب می گردند تا با نوع کار آشنایی داشته و در اظهارنظر ، تمام جوانب از جمله: نوع کار ،کاستی ها، نواقص ،پیچیدگی ها، تخصص وتمییز تقصیر یاقصور با توجه به رفتار متعارف این قشر خاص رعایت گردد.

 

  • ۳در مواردی نیز که جرائم مربوط به حرفه پزشکی مورد رسیدگی قرار می گیرد و اظهارنظر کارشناسی ضرورت دارد، از اعضاء هیأت بدوی انتظامی، که خود شاغل در امور پزشکی می باشند و علاوه بر آن رسیدگی های شبه قضایی نیز می نمایند، به عنوان کارشناس، استعلام می گردد.

 

  • ۴قبل ازاحضار پزشکان از سوی مقامات قضایی ، مراتب به اطلاع هیأت بدوی انتظامی می رسد تا خللی در کارهای مهم پزشکان و مردم و خصوصاً تنظیم امور درمان و حضور در اتاق عمل و سایر موارد ننماید.

 

  • ۵برای امکان طرح دعوی و رسیدگی، مرور زمان یکساله از زمان وقوع حادثه پیش بینی شده در حالیکه در سایر موارد یا مرور زمان وجود ندارد و در جرایم عمومی حداقل مرور زمان ها سه سال می باشد که کم شدن مرور زمان امکان تعقیب پزشکی را کمتر می نماید.

 

  • ۶قابلیت طرح، پیگیری و اعتراض در شش مرجع نیز در جهت حفظ اعتبار این شغل و جلوگیری از صدور آراء نادرست پیش بینی شده تا از هرگونه تضییع حقوق جلوگیری شود. به ویژه پیش بینی اعتراض به آراء هیأت ها نزد یک هیأت عالی قضایی دیگر یعنی دادگاه تجدید نظر استان مربوط، کمال توجه مقنن به پیچیدگی های احراز مسئولیت، در این مشاغل را نمایان می گرداند.

 

  • ۷با اینکه در ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری وظایف و تکالیف کارکنان اداری در ۳۸ بند به صورت عام بیان شده اما در خصوص شاغلین حرف پزشکی مواد ۲ تا ۲۸ آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات انتظامی، به دقت وظایف و تکالیف آنان را از جمله: به حداکثر تلاش برای بیماران، خوداری از سهل انگاری در انجام وظیفه، عدم افشاء اسرار ونوع بیماری، پذیرش بیماران، رعایت شئون پزشکی، عدم ایجاد ترس و هراس در بیمار و عدم تحمیل مخارج غیر ضروری و … بیان نموده است.

 

"در قانون مجازات اسلامی بند ب ماده ،۵۹ مواد ۶۰ ، ۳۲۲ ، ۳۱۹ ، ۶۱۶ ، ۶۴۸ و بند ب ماده ۲۹۵ به مسئولیت پزشک اختصاص یافته است. در این قوانین وظیفه پزشک درباره دریافت رضایت از بیمار یا خانواده اش قبل از عمل جراحی، فوریت های پزشکی و یا پرداخت دیه در زمانی که خسارت های جانی و یا نقص عضو ایجاد شده باشد، مشخص گردیده است. در چنین شرایطی اگر پزشکی مهارت کافی در طبابت نداشته باشد و یا موازین فنی، علمی و مقررات را در عمل جراحی و یا معالجه بیمار رعایت نکند، مسئول است. براین اساس، پزشک متخلف علاوه بر پرداخت دیه مشمول اجرای ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی شده و طبق قانون قاضی دادگاه می تواند وی را به حبس از یک تا ۳ سال محکوم کند."

 

نحوه رسیدگی به جرایم پزشکی

 

محمدرضا الهی منش سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ویژه جرایم پزشکی و دارویی تهران، در این باره می گوید:« ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی یک ماده واحده قانونی است که براساس آن، تمام اقشار جامعه اعم از افراد عادی حقیقی و یا حقوقی، کارفرما و یا پزشک – به غیر از موارد مربوط به حوادث رانندگی منجر به فوت- چنانچه براساس قوانین به علت بی احتیاطی و یا بی مبالاتی مرتکب قتل غیرعمد شوند به یک تا سه سال حبس و پرداخت دیه محکوم خواهند ش».

 

از سوی دیگر در صورتی که بیماری هنگام عمل جراحی یا درمان، از سوی پزشکی دچار نقص عضو شود یا فوت نماید چنانچه با شکایتی روبه رو شد گروهی از کارشناسان متشکل از ۳ ، ۵ ، ۷ و ۹ و گاهی اوقات ۱۱ پزشک متخصص و فوق تخصص که عضو هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی بوده و از طریق دانشگاه ها معرفی می شوند، به همراه کارشناسان پزشکی قانونی و دادگستری به معاینه و بررسی پرونده بالینی بیمار می پردازند و سرانجام نظر نهایی خود را به بازپرس تحقیق اعلام می کنند. بدین ترتیب محاکم قضایی، طبق رأی کارشناسان در صورت اثبات سهل انگاری یا قصور در مورد تعیین مجازات پزشک و گروه پزشکی متخلف وارد عمل می شوند.

 

مقالات مرتبط :

انواع قصور پزشکی ونحوه شکایت از قصور پزشک ( قسمت اول)

۵ نکته قانونی درباره مطب پزشکان

خطر در کمین داده‌های بخش بهداشت و سلامت

حفظ امنیت اطلاعات


 #نرم_افزار #دکترلینک #دکتر_لینک #نرم_افزار_مدیریت_درمانگاه #نرم_افزار_مدیریت_مطب #نرم_افزار_مدیریت_کلینیک #بیمار #سلامتی

#برنامه_نوبت_دهی_بیمارستان

#سیستم_مرکز_پزشکی

#نرم_افزار_مدیریت_درمانگاه

#نرم_افزار_مدیریت_کلینیک

#دانشجویان_پزشکی, #سیستم_نوبت_دهی ,#مدیریت_کلینیک_و_درمانگاه ,#مدیریت_کلینیک ,#مدیریت_مطب,#مرکز_بهداشت_و_درمان ,#نرم_افزار_اتوماسیون_مطب_پزشکان, #نرم_افزار_جامع_مدیریت_پزشکان, #نرم_افزار_جامع_مدیریت_مطب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

۱ شهریور؛ روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک

روز پزشک

 

در ایران، اول شهریور ماه، همزمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی، به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته، و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام گذاری شده‌است. در کشورهای دیگر، روزهای دیگری، با توجه به رویدادهای محلی برای این مناسبت در نظرگرفته شده‌اند

 

در فرهنگ اسلامی، ارزش دانش گرانقدر پزشکی و فعالیت حرفه ای طبیب تا بدان اندازه والا و عظیم است که طبیب مظهر اسم شریف محیی و احیاء گری معرفی شده است و همچنین در متن فرهنگ و حیات اجتماعی مردمان این مرز و بوم نیز طبیب و طبابت از جایگاه ویژه و اهمیت والایی برخوردار بوده است تابدان اندازه که بیماران و دردمندان نه فقط برای جستجوی تسکین و درمان دردهای جسمانی خویش، که بلکه در مقام مشاوره و هدایت جویی در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خود به حکیم و طبیب متوسل می گردیده اند

 

چرا که حکیم و طبیب در افق نگاه و قضاوت آنان شخصیتی مبـّرز و برخوردار از دانش فقهی و پزشکی و آراسته به فضائل والای اخلاقی بوده است و نماد برجسته و الگوی بارز چنین اندیشوران دلسوز وعالمان فرزانه در تاریخ پر فروغ این سرزمین، طبیب نامور و نابغه بزرگ ایرانی، شیخ الرئیس ابوعلی سینا بود که بدلیل ارتباطش با خدا و مکتب وحی نور حکمت الهی در دل او درخشید و به حکیم الهی تبدیل شد

 

پزشکی ابن سینا

 

ابوعلی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی که در جهان غرب به نام

ابوعلی سینا، نه تنها یکی از بزرگ ترین فیلسوفان جهان، بلکه یکی از برجسته ترین چهره های تاریخ پزشکی در همه دوران هاست. مهم ترین اثر وی در پزشکی، کتاب قانون (القانون فی الطب) است که آن را پیش از سال ۴۰۶ هجری قمری، یعنی در حدود ۳۵ سالگی تألیف کرده است. این کتاب طی چندین سده، چه در سرزمین های اسلامی و چه در اروپای سده های میانه، همه کتاب های دیگر را در سایه خود نهاده بود

 

اعتبار و شهرت کتاب قانون در محافل پزشکی جهان اسلام تا بدان جا رسیده بود که نظامی عروضی درباره آن چنین می گوید: «اگر بقراط و جالینوس زنده شوند، روا بُوَد که پیش این کتاب سجده کنند». البته ابن سینا به جز قانون، کتاب های دیگری هم در علم پزشکی نوشته است؛ کتاب هایی مانند الارجوزةٌ فی الطب که در قالب شعر نوشته شده و خلاصه مطالب کتاب قانون است، مقالة فی احکام الادویه القلبیه، رساله فی الفَصد، رساله فی القولنج و

 

ارزش پزشکی

 

هر اندازه موضوع علمی پر اهمیت و هدف آن مقدس تر باشد، آن علم هم از ارزش و اهمیت بیش تری برخوردار خواهد بود. موضوع دانش پزشکی بدن انسان، و هدف آن تأمین سلامت و تندرستی آدمی است، و اهمیت این موضوع و هدف از دیدگاه اسلام بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا اسلام تا آنجا به سلامت انسان اهمیت می دهد که اگر تکلیف واجبی به تندرستی آدمی لطمه بزند، نه تنها انجام آن از نظر شرع لازم نیست، که در چنین شرایطی انجام آن حرام خواهد بود

در اسلام، علم پزشکی همتای علم دین، ارزشمند به شمار آمده است؛ چنان که امام علی علیه السلام فرمود: «دانش بر دو نوع است: دانش دینی و دانش بدن و سلامت آن». که اولی در تعدیل و سلامت روح آدمی می کوشد و دومی برای تندرستی و صحّت جسمی انسان تلاش می کند

 

نیاز به پزشک ماهر

 

پزشکی حرفه ای است که در هیچ دوره ای، مردمان از آن بی نیاز نبوده و نیستند. تا دنیا، دنیاست، بیماری در آن فراوان یافت می شود و بیماران هم چاره ای جز مراجعه به پزشک و درمان ندارند. حضرت امام صادق علیه السلام در حدیثی گهربار، مردمان را از سه گروه بی نیاز نمی داند، ایشان می فرماید: «اهل هیچ سرزمینی از وجود سه طایفه و گروه که در کار دنیا و آخرتشان به آنان پناه برده می شود، بی نیاز نیستند و اگر آن ها را نداشته باشند، بی بهره و سرگردان می شوند: فقیه دانشمند پرهیزکار، زمامدار نیکوکارو مورد اطاعت، و پزشک ماهر و مورد اعتماد»

 

نکته جالب در این فرمایش گران قدر این است که فقیه امور آخرتی مردمان را عهده دار است، زمامدار هم امور دنیایی آن ها را سر و سامان می بخشد و پزشک با تامین سلامت جسمی مردمان، آن ها را برای امور دنیوی و اخروی آماده و سرحال نگه می دارد

 

راز داری در حرفه پزشکی

 

راز داری، از وظایف اخلاقی و دینی هر مسلمانی است. در حدیثی آمده است: «راز برادر مسلمان خود را به دیگران بازگو کردن، خیانت است». این فریضه اخلاقی در مورد پزشک، بنا به اقتضای شغلی، از اهمیت بیش تری برخوردار است؛ زیرا با ایجاد اعتماد، بیمار با خیال آسوده، بیماری خویش را بیان می کند و درمان را آسوده می سازد. حضرت علی علیه السلام در این مورد می فرماید: «کسی که زوایای پنهان بیماری اش را کتمان کند، پزشکش از معالجه وی عاجز می ماند.»

در این خصوص، در سوگندنامه پزشکی بقراط حکیم آمده است: آنچه در حین انجام دادن حرفه خود، و حتی خارج از آن، درباره زندگی مردم خواهم دید یا خواهم شنید، که نباید فاش شود، به هیچ کس نخواهم گفت؛ زیرا این قبیل مطالب را باید به گنجینه اسرار سپرد

 

نیک خلقی در حرفه پزشکی

 

چهره باز پزشک و خوش خلقی اش، نیمی از درمان است و زبان خوش او، دوای بیمار. پزشک بداخلاق، تحمّل شنیدن درد دل و سخنان بیمار را ندارد و به او فرصت سخن گفتن نمی دهد و این، باعث درمان ناموفق می شود، ولی نیک خلقی، هم باعث آرامش و راحتی پزشک است و هم بیمار او. امام علی علیه السلام در روایتی گهربار، از پزشک به عنوان رفیق نام برده و می فرماید: «به مانند پزشکی رفیق باش که دوا را آن جا و آن گونه ای قرار می دهد که مفید باشد». پس بر پزشک است که با نیک خلقی، در دل بیمار جا باز کند و خود را رفیق و همدم او بداند، تابیمار هم او را یار و دوست خود بداند و از او کمک بطلبد.

 

مقالات مرتبط :

روز جهانی بهداشت ، هفته سلامت

دکتر لینک کیست؟

ویژگیهای یک پزشک ایده آل

بهترین پزشکان در تاپ ترین کشورهای دنیا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک