مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

چطور براسترس پرسنل در محیط کلینیک غلبه کنیم؟

کار انسان، محصول متغیرهای متعدد و متنوعی است. در برخی مواقع کار متأثر از متغیرهای انسانی همانند شخصیت، انگیزه‌ها، گروه، تفاوتهای فردی، هوش، استعداد، حافظه، رغبت و غیره است و گاهی متأثر از متغیرهایی که ماهیت فیزیکی دارند. این متغیرها را شرایط محیط کار میگویند.

بدیهی است که شرایط نامطلوب محیط کار، نه تنها بازده، بلکه رضایت یا نارضایتی افراد را تحت تأثیر قرار میدهد. امروزه ثابت شده است که شرایط دیگر محیط کاری از جمله میزان روشنایی، تکنولوژی، سر و صدا، موسیقی، ساعات کار، استراحت، تعطیلی هفتگی، شرایط آب و هوایی، رنگ و طراحی و دکوراسیون محل کار، همه بر عملکرد فرد اثر دارند. با توجه به تحولات و دگرگونیهای عصر حاضر که به تناسب توسعه علوم و فنون در زندگی فردی و اجتماعی رخ می نماید،

روحیات انسان نیز به گونه‌ای است که با بروز تغییرات، خواه‌ناخواه در او استرس ایجاد می‌شود. عده‌ای از صاحبنظران رفتار سازمانی، استرس را بیماری شایع قرن نامگذاری کرده اند. شاید هم به راستی دوران ما عصر استرس و فشارهای عصبی است، دوره ای که در آن هر انسانی بیش از هر زمان دیگری در معرض عوامل موجد استرس قرار گرفته و همواره به عنوان تهدیدی برای سلامت روانی و جسمانی او به شمار می‌رود.

استرس در محیط کار چیست؟

اضطراب شغلی را می‌توان مجموعه‌ای از ترس‌ها و نگرانی‌ها دانست که به واسطه انجام وظایف در موعد مقرر، پیشرفت شغلی، لزوم آموزش مهارت‌های جدید و بسیاری موارد دیگر ایجاد می‌شوند.

میزان استرس ممکن است بر مسائلی نظیر کیفیت کار فیزیکی، بهره‌وری و پویایی تاثیرگذار باشد. متاسفانه، اخیرا موضوع شیوع ویروس کووید-19 نیز نگرانی‌های تازه‌ای را برای همگان ایجاد کرده است. براساس مطالعات، استرس به میزان قابل توجهی می‌تواند در پایین آوردن ایمنی بدن و احتمال ابتلا به بیماری کرونا موثر باشد.

ارتباط استرس با عملکرد کاری

گفتنی است برانگیختگی هیجانی ملایم (استرس در حد مطلوب)، کارکنان را در جریان اجرای کاری که برعهده دارند، هوشیار نگه داشته و موجب تقویت دقت و صحت در عملکرد شده و لزوم وجود آن برای مراقبت از بیماران ضروری است، لیکن در صورتیکه استرس از حد معینی بیشتر شود عملکرد فرد منفی شده و کادر درمان با درهم شکستگی ذهنی و فیزیکی روبرو می شوند.

عوامل ایجاد کننده استرس شغلی در میان کادر درمان

در حرفه درمان عوامل استرس زای شغلی متعددی وجود دارند. هر کدام از این عوامل به نوبه خود سهم بسیار بزرگی در ایجاد استرس در بین پرسنل درمان برعهده دارند. فشار روحی و روانی که بر پرسنل درمان وارد می شود، تبعاتی نیز به همراه دارد. افزایش خطاهای شغلی ، تنها یکی از ده ها مشکل کاری پرسنل درماناست. در نتیجه ضرر مستقیم ناشی از کمبود نیروی درمان متوجه بیماران است.

  ساعت کاری بالا:

مشاغل حوزه درمان از جمله مشاغل سخت و زیان‌بار محسوب می‌شوند. وجود ساعات کاری بالا در این مشاغل استرس زیادی را به پرسنل درمان وارد می‌کند.

  عدم امنیت شغلی:

 استخدام نشدن پرسنل درمان در بخش های خصوصی نیز می تواند اسباب تنش و نگرانی را در این قشر فراهم آورد.

 

 نبود امکانات مناسب و تجهیزان کافی:

 عدم وجود امکانات کافی برای رسیدگی به همه بیماران به طور مستقیم باعث زحمت و ایجاد فشار کاری برای کادر درمان می شود، چرا که انها باید با چنین  امکانات کمی پاسخگوی همه بیماران باشند.

 بار کاری زیاد:

تراکم زیاد بیمار و کمبود کادر درمان، حجم کاری شاغلین در این بخش را دوبرابر کرده است. کمبود پرستار حجم کاری بالایی را به کادر درمان تحمیل می‌کند و باعث استرس آنها می‌شود.

تعارض بین همکاران:

حرفه‌های درمان از جمله مشاغلی هستند که نیازمند همکاری و همدلی فراوان میان همکاران است چرا که وجود تعارض و ناسازگاری میان پرسنل کلینیک باعث می شود که آنها احساس حمایت و پشتیبانی نکرده و با مشکلات جدی در انجام فعالیت های مربوط به حرفه روبرو بوده و احساس ناکامی به آنها دست می‌دهد.

 عدم اطمینان از درمان:

نکته ای که بسیاری از مسئولان به آن توجه نمی کنند این است که کادر درمان ایران نیز باید همانند دیگر کشورهای جهان با شرکت در کلاس‌های آموزش  تخصصی با جدیدترین آموخته ‌های پزشکی آشنا شده و بیماری‌های جدید را بشناسند تا در مواقع بحران با مشکل روبرو نشوند و بتوانند مانند پزشک عمل شوند.

عوامل روحی  روانی

مسئولیت درقبال مراقبت از بیماران، رسیدگی به موقعیت های اورژانس و اخذ تصمیم درست، به ویژه در زمانی که دسترسی به سایرین غیرممکن یا مشکل است از عوامل استرس‌زا در حرفه درمان، محسوب می شوند. مواجهه با آثار شدید ناشی از تروما و حوادث (یا آثار متعاقب آنها) از عوامل استرس زای دیگر در حرفه درمان، به شمار می روند. وقوع بیماری‌های نظیر کرونا باعث می شود که در اغلب کلینیک‌ها، دوره های زمانی کاری پر از استرس و تنش توام با کار فیزیکی زیاد رخ دهد که قابل مقایسه با سایر اوقاتی که در آنها آرامش نسبی برقرار است، نیست. 

راهکارهای کاهش استرس در محیط کار

پرسنل کلینیک می‌توانند به انجام برخی اقدامات و اتخاذ برخی رویکردها نیز می‌تواند اضطراب ناشی از فشار کار را تقلیل دهند. از این جمله می‌توان به ایجاد عادات خوب ذهنی و جسمی اشاره کرد.

عمده‌ترین راهکارهای کاهش استرس در محل کار عبارتند از:

استراحت مکرر در بازه‌های زمانی تعیین شده

فارغ از نوع کار و محل انجام آن، در طول روز به طور مکرر استراحت کنید. یعنی، به ازاء هر ساعت کار، 10 تا 15 دقیقه از زمان خود را به انجام حرکات کششی و در صورت امکان، تنفس هوای تازه اختصاص دهید. این امر به ویژه در مورد افرادی مصداق دارد که کلیه ساعات روز را در پشت کامپیوتر و در حالت نشسته سپری می‌کنند. این افراد، بیش از سایرین در معرض پدیده فرسودگی شغلی و استرس ناشی از آن قرار دارند.

زمان‌بندی و برنامه‌ریزی دقیق

برنامه‌ریزی دقیق ساعات کاری به معنای تعیین اهداف واقع‌بینانه و سازمان‌دهی فعالیت‌های روزانه است. برای این منظور، لازم است اهدافی منطقی و قابل دستیابی را برای خود در نظر گرفته و انجام همه کارها را در برنامه یک روز کاری خود نگنجانید. تعیین اولویت‌ها یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در دستیابی به اهداف و تامین آرامش روان تاثیرگذار است.

تعطیلات

هر چند وقت یک‌بار، کار را تعطیل کرده و زمان خود را صرف فعالیت‌های دلخواه خود کنید. این تعطیلات، بهترین فرصت ممکن برای شارژ مجدد شما خواهد بود. پیاده‌روی، خوردن غذاهای باکیفیت و سالم، سپری کردن اوقاتی خوش با خانواده و دوستان، اجتناب از مصرف بی‌رویه الکل و دخانیات و در عین حال، جلوگیری از حضور مداوم در شبکه‌های اجتماعی از اصلی‌ترین اقداماتی است که به بازیابی توانایی‌های شما کمک خواهد کرد.

خواب کافی

این روزها، بسیاری از افراد از کمبود خواب رنج می‌برند. این امر تا حدودی از اختلالات اعصاب و روان ناشی می‌شود. کمبود خواب را می‌توان از مهم‌ترین عوامل موثر بر تشدید استرس دانست. به علاوه، این امر به شکل قابل توجهی در کاهش تمرکز تاثیرگذار بوده و تعاملات فردی و اجتماعی را دچار اختلال می‌کند. برای مقابله با این مشکل، لازم است یک یا دو ساعت قبل از خواب استفاده از گوشی و کامپیوتر را کنار گذاشته و خود را برای خوابیدن آماده کنید. دقت کنید، برای بازیابی توان جسمی و روحی خود، روزانه حداقل به 6 تا 8 ساعت خواب عمیق نیازمندید. برای کسب بهترین نتیجه، قبل از خواب از مصرف الکل و دخانیات خودداری کرده و فضای خواب خود را تاریک، خنک و ساکت نگه‌دارید.

شناخت عوامل استرس‌زا در محیط کار

به منظور کاهش استرس در محل کار، ابتدا باید دلایل موثر در به‌وجود آمدن این احساس را شناسایی کرده و سپس، در جهت کنترل آن‌ها اقدام کنید. طبیعتا، کلیه شرایط و موقعیت‌ها را نمی‌توان کنترل کرد. از این جمله می‌توان به لزوم دورکاری ناشی از همه‌گیری و اختلالاتی اشاره کرد که به واسطه این امر پدید می‌آیند. در چنین شرایطی، لازم است با رعایت بهداشت فردی و پروتکل‌های اجتماعی از گسترش بیماری جلوگیری کرده و با رعایت موارد یاد شده در سایر بندها در حفاظت از سلامت جسم و روان خود کوشا باشید. به علاوه، در مواقع لزوم باید مشکلات خود را با مدیریت کلینیک در میان گذاشته و از وی کمک بخواهند.

سخن آخر

با توجه به آن چه گفته شد، می‌توان دریافت، کاهش استرس در محیط کلینیک از راهکار واحدی برخوردار نبوده و تکنیک‌های متناسب برای این امر ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. اگر شما هم برای مدیریت اضطراب با مشکل مواجه هستید بهتر است هر چه زودتر به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کرده و از او کمک بخواهید. انجام این کار، علاوه بر بهبود وضعیت شغلی در ارتقاء سطح زندگی فردی و روابط خانوادگی شما نیز موثر خواهد بود.

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدواریم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان در مدیریت کلینیک  دندانپزشکی کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

اگر برای مدیریت کلینیک خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارین، می‌توونید با همکاران و مشاوران ما تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مقالات مرتبط:

یک کلینیک دندانپزشکی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اهمیت طرح کسب‌وکار برای مرکز درمانی

crm پزشکی

استرس شغلی در میان پزشکان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

یک کلینیک دندانپزشکی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

دندانپزشکی یکی از مراکزی است که همه افراد جامعه با آن سر‌و‌کار دارند و حداقل سالیانه یک بار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. از آنجائی که تعداد کلینیک‌های دندانپزشکی بسیار زیاد است و هر روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود، برای اینکه بتوانیم در مدیریت کلینیک دندانپزشکی و جذب بیمار موفق باشید، باید یک‌سری ویژگی‌ها را در کلینیک دندانپزشکی رعایت کنید. در این مقاله این ویژگی‌ها را برای شما بازگو می‌‌کنیم.

امکانات رفاهی کلینیک های دندانپزشکی

1- دسترسی آسان به کلینیک

کلینیک دندانپزشکی از لحاظ مکانی باید در موقعیتی  باشد که بیماران به راحتی به آن دسترسی داشته باشند، همچنین برای یکی از معضلاتی که مراجعین با آن روبه‌رو هستند یعنی جای پارک وسائل نقلیه چاره‌ای اندیشیده باشد. درنظر گرفتن فضای پارکینگ برای وسائل نقلیه بیماران، یک مزیت بسیار خوب برای بیماران محسوب می‌شود.

2-ایجاد فضای آرامش بخش برای بیماران

ایجاد یک فضای مناسب و آرامش‌بخش به عنوان اتاق انتظار برای بیماران و همراهان مسئله‌ای است که مدیریت کلینیک های دندانپزشکی باید به صورت ویژه‌ای به آن توجه کنند. به دلیل مشخص نبودن زمان موردنیاز خدمات دندانپزشکی ممکن است بیماران تا چند ساعت مجبور به انتظار برای رسیدن نوبت خویش باشند. پس درنظر گرفتن فضایی در کلینیک که موجبات آرامش و آسایش بیماران را به همراه داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است.

3- برخورداری از تهویه وسیستم سرمایشی و گرمایشی

اتاق انتظار باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که بیمار در آن احساس آرامش کند، و همچنین با توجه به بوی مواد دندانپزشکی بایستی دارای تهویه مناسبی باشد و فضا آکنده از رایحه خوش باشد. نکته دیگری که حتما بایستی مورد توجه قرار گیرد برخورداری کلینیک‌ها از سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب باشد، و همچنین فضای کلینیکی نیز بایستی بسیار بهداشتی و آکنده از هر گونه میکروب باشد.

4- امکانات سرگرمی

هرچه کلینیک از نظر امکانات رفاهی بیشتر برخوردار باشد، از اقبال بیشتری برای مراجعه بیماران برخوردار خواهد بود. برخی از امکانات رفاهی می‌تواند شامل مواردی همچون سیستم‌های صوتی و تصویری، اینترنت wifi رایگان با سرعت بالا و کتابخانه با برخورداری ار کتاب‌های مناسب برای همه سنین.

استفاده از تجهیزات و مواد با کیفیت دندانپزشکی

آنچه که یک کلینیک دندانپزشکی را از سایر کلینیک‌ها مجزا می‌کند، وجود تجهیزات مدرن و مواداولیه باکیفیت است. مجهز بودن کلینیک دندانپزشکی به تجهیزات مدرن و در سطح جهانی، مزایای بسیاری برای آن به ارمغان خواهد آورد. از مهمترین مزیت‌هایی که برای کلنییک می‌توان اشاره کرد، درد کمتر برای بیماران و همچنین سهولت در کار برای دندانپزشک در حین استفاده از این دستگاه‌ها و تجهیزات.

مورد مهم دیگری که حتما بایستی مورد توجه قرار گیرد کیفیت مواد دندانپزشکی است که در دوام و استحکام دندانی که عمل دندانپزشکی روی آن صورت گرفته شده بسیار موثر می‌باشد به طوری که در صورت استفاده از نوع نامرغوب آن حتی اگر از مدرن ترین تجهیزات روز دنیا نیز استفاده شده باشد باز هم دندان مورد نظر از دوام و استحکام چندانی برخوردار نخواهد بود.

تجربه و تخصص دندانپزشک 

بدون شک مهمترین عامل در موفقیت انجام یک عمل دندانپزشکی تخصص و تجربه شخص دندانپزشک است. دندانپزشکی موفق است که بتواند به بهترین نحو کار خود را انجام دهد.

کلینیک هایی مورد استقبال قرار می گیرند که از متخصصان با دانش و خوشنام استفاده می‌نمایند. اولین موردی که مورد توجه بیماران قرار می گیرد مدارجی است که دندانپزشک در طول سالیان در دانشگاه ها و دوره هایی که در مراکز بین المللی طی کرده است و پس یک مورد بسیار مهم که مورد توجه قرار خواهد گرفت، تجربه دندانپزشک است که در طول سالیان زیادی به صورت عملی به دست آمده است. 

امروزه با تخصصی‌تر شدن عملیات دندانپزشکی شاهد انجام تخصصی هر عمل توسط یک دندانپزشک هستیم مثلا در کلینیک‌های معتبر هر بیمار در ابتدا توسط یک دندانپزشک عمومی معاینه می‌شود و با توجه به مشکلی که تشخیص داده می‌شود جهت درمان به همکار مربوطه ارجاع داده می‌شود. هر کلینیک برای مواردی همچون ایمپلنت، درمان ریشه، لمینیت، اطفال و غیره دارای متخصصان مخصوص به خود می‌باشد.

ارتباط با بیماران

بعد از ترس از ارتفاع، ترس از دندانپزشکی شایع‌ترین فوبیا در میان افراد است.  اما مهمترین عامل برای از بین‌بردن ترس از دندانپزشکی، نحوه رفتار و گفتار دندانپزشک با بیمار است.

بسیاری از دندانپزشک معتقدند که لزومی ندارد در خصوص پروسه درمان به بیمار توضیحی داده شود، خصوصا در ایران بسیاری از دندانپزشکان به این مسئله اعتقادی ندارند. اما در یک کلینیک دندانپزشکی خوب، پزشک معالج باید از روحیات، سابقه بیمار و تجربیات خوب و بد او درخصوص درمان‌های قبلی، با او صحبت کند. مشکلات بیمار را ابتدا از زبان خود او گوش دهد. سپس به بررسی و معاینه بیمار بپردازد.

حتی یک پزشک خوب به عنوان یک همراه به صحبت‌های خارج از موضوع دندان پزشکی بیمار نیز گوش می‌سپارد تا به بیمار به بهترین نحو آرامش خاطر داده شود.

یکی از نکات مهم در پروسه درمان صبر و حوصله دندانپزشک به خصوص در کار روی دندان کودکان است. بهترین دندان پزشکان نسبت به وقتی که به بیمار اختصاص می‌دهند احساس مسئولیت می‌کنند.

نحوه برخورد کارکنان دندان پزشکی

یک کلینیک دندانپزشکی خوب جایی است که بیمار با ورود به آن احساس آرامش و امنیت داشته باشد. در چنین کلینیکی، تمام تلاش پرسنل و کارکنان در جهت آسایش و آرامش بیمار باید باشد.

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدواریم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان در مدیریت کلینیک  دندانپزشکی کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

اگر برای مدیریت کلینیک خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارین، می‌توونید با همکاران و مشاوران ما تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مقالات مرتبط:

اهمیت طرح کسب‌وکار برای مرکز درمانی

crm پزشکی

پنج نکته برای افزایش کیفیت کار پرسنل کلینیک

به پرسنل کلینیک ثابت کنید به آنها اهمیت می‌دهید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

پرسونای بیمار چیست؟ و 11 مورد ضروری در طراحی پرسونای بیمار

یک مثال:
تصور کنید شما یک کلینیک در زمینه زنان و زایمان دارید. تصمیم می‌گیرید برای تبلیغات و جذب بیمار، اقدام به تبلیغات پیامکی کنید. برای همین یک متن تبلیغاتی مناسب هم برای تبلیغات پیامکی خود آماده کرده‌اید. پیام را ارسال می‌کنید، ولی بعد از ارسال پیام نتیجه‌ایی که انتظار داشتید اتفاق نمی‌افتد!! می‌دانید چرا؟ می‌دانید مخاطبان با دیدن پیام شما چه واکنشی نشان می‌دهند؟ خیر نمی‌دانید! برای اینکه اصلا درباره مخاطبی که برای او پیام ارسال کردید چیزی نمی‌دانید؟ نمی‌دانید مخاطبانی که پیام برای آنها ارسال کرده‌اید اصلا به خدمات شما نیاز دارند یا نه؟

فکر می‌کنید مخاطبان بعد از دیدن پیام شما چه واکنشی نشان ‌می‌دهند؟ 

بیایید چند مثال با هم ببینیم:

  • ای بابا! این پیام‌ها چیه برای من میاد، آخه کلینیک زنان به من چه؟
  • چطوری می‌تونم این پیام‌هارو مسدود کنم
  • این دکترها هیچ جا دست از سر ما برنمی‌دارند.
  • کاش قبل پیام فرستادن از آدم یه اجازه‌ای بگیرن. حریم شخصی چی میشه آخه!

بله اگر بدون برنامه‌ اقدام به بازاریابی و تولید محتوا برای خدمات درمانی خود کنید، چنین واکنش‌هایی از مخاطبان خواهید دید. اما نگران نباشید، این مشکل هم راه حل داره که ما  در دکترلینک این راه حل را با شما در میان می‌گذاریم.

ساده‌ترین و مهم‌ترین راه‌‌حلی برای بازاریابی خدمات درمانی و سلامت این است که، مخاطب ما چه کسی است؟ و انتظار دارد چه چیزی به او ارائه دهیم؟ مزیت رقابتی ما چیست که مارا برگزیده است؟ چه چیزهایی قرار است ارائه دهیم که برای آن‌ها جذاب باشد؟ در واقع اگر بتوانیم یک پرسونای بیمار خوب بنویسیم می‌تواند به همه این سوالات پاسخ دهد و درنتیجه در بهبود عملکرد تیم نقش کلیدی ایفا کند.

مخاطب شما کیست؟

شما مخاطب محتوایی که تولید می‌کنید نیستید. شما مخاطب پیام‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی که طراحی می‌کنید، نیستید، پس مخاطب شما چه کسی است؟ آیا مخاطب خود را می‌شناسید؟ اگر جواب شما نه است باید بگویم که شما باخته‌اید و بخش زیادی از بیماران خود را از دست داده‌اید زیرا به جای تمرکز روی بازار هدف بیهوده پول و زمان خود را خرج می‌کنید. پس اگر می‌خواهید مطب یا کلینیک‌تان در دراز مدت به سوددهی و اعتبار دست پیدا کند همین حالا برنامه‌ای برای برداشتن قدم اول یعنی شناخت مخاطبان را بچینید. اما چگونه؟ جواب ما این است به کمک تدوین پرسونای بیمار!

پرسونای بیمار چیست؟

پرسونای شرح کاملی از تمامی خصوصیات بیمار شامل سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، علائق، اهداف، نیازها و … است. وقتی این موارد را مشخص کنید، بهتر می‌توانید بیماران خود را بشناسید.

البته پرسونا یک شخصیت خیالی است که با توجه به هدف ما انتخاب می‌شود.

هدف از نوشتن پرسونای بیماران چیست؟

در دنیای پر ازدحام امروز، مخاطبان بالقوه ما با حجم بالایی از تبلیغات محیطی، پیامک‌های تبلیغاتی، محتوای تولید شده در شبکه‌های اجتماعی از سوی برندها روبه‌رو هستند. 

به علت این ازدحام در تبلیغات و محتوا، توجه مخاطبان به میزان زیادی کاهش یافته و شما به عنوان صاحب برند، فرصت بسیار محدودی برای جلب توجه مخاطب درست برای برند خود را دارید. از سوی دیگر، به دلیل افزایش هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی، برند شما باید بتواند خودش را به گروه درستی از مخاطبان عرضه کند.

در دنیای شلوغ و پر از ازدحام امروز، داشتن یک پرسونای دقیق و درست از بیمار می‌تواند عامل موفقیت و بالعکس موجب شکست کلینیک و خدمات درمانی کلینیک باشد.

هدف از نوشتن پرسونای بیمار در اصل توصیف طیفی از بیماران و مخاطبان است که بیشتر از سایر افراد برای سوددهی مطب و کلینیک شما ارزش دارند و می‌خواهید نیازهای آن‌ها را بشناسید و متناسب با آن محتوا و محصول و خدمات ارائه کنید.

اگر بتوانید یک پرسونای بیمار خوب بنویسید در واقع موفقیت در بازاریابی پیامکی، اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و از همه مهم‌تر استراتژی محتوای خود را رقم زده‌اید.

گروه درست، آن دسته از مخاطبین هستند که احتمال تبدیل شدنشان به بیمارانتان از بقیه گروه‌ها بیشتر است. طراحی پرسونای بیمار همان کاری است که می‌تواند در فرصتی محدود و با بودجه‌ای معقول گروه مخاطبان ایده‌آل برای مطب یا کلینیک خود فراهم کنید.

پرسونای مشتری به شما کمک می‌کند تا:

  • درک عمیق‌تری نسبت به نیازهای مخاطبتان داشته باشید.
  • بتوانید مناسب‌ترین راه حل را برای مشکلات آن‌ها ارائه کنید.
  • انسجام و هماهنگی درون سازمانی را افزایش بدهید و تیم‌ها را با دیدگاه بیمارمدار رهبری کنید.
  • بتوانید خدماتتان را به نحوی چیدمان کنید که ویژگی‌های مورد نیاز بیماران برای گرفتن نتیجه دلخواهشان را داشته باشد.
  • بتوانید پروژه‌ها، کمپین‌ها و تصمیماتتان را اولویت‌بندی کنید و از منابع و سرمایه‌‌های موجود بهترین استفاده را داشته باشید.

در نتیجه‌ی طراحی دقیق و درست پرسونای بیمار، برند شما امکانات بیشتری برای خدمت‌رسانی به بیماران و ایجاد تجربه کاربری مثبت و باکیفیت خواهد داشت که باعث می‌شود بیماران به مطب یا کلینیک شما وفادار بمانند.

اما در صورتی که نتوانید پرسونای بیمار را به درستی طراحی کنید، همه جنبه‌های کسب‌وکار شما، از انتخاب و چیدمان خدمات کلینیک گرفته تا تجربه کاربری و کمپین‌های بازاریابی و ایجاد لحن مناسب برای برندتان و بازاریابی محتوایی همگی دچار اختلال می‌شوند و از این موضوع آسیب می‌بینند.

4 راهکار برای دستیابی به پرسونای بیمار

1- از تجاربتان استفاده کنید.

بیشتر از هر فرد و ابزار دیگری پزشکان و مدیران کلینیک و مطب، بیماران و مخاطبان خود را می‌شناسد. در واقع در طول دوره‌ای که برای آن‌ها خدمات ارائه کرده‌اند فرصت‌های بسیاری برای ارزیابی رفتار مخاطب و بیمار پیش آمده است که می‌تواند در نوشتن پرسونای بیمار بسیار موثر باشد.

در هنگام طراحی پرسونا، بیمار اید‌ه‌آل خود را تعریف کنید. بهتر است با توجه به تجاربتان به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • بیمار ایده‌آل شما چه کسی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • در حال حاضر بهترین بیمار شما کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • این بیماراز کجا با کلینیک شما آشنا شده است؟
  • به چه دلیل این بیمار به دنبال خدمات درمانی و سلامت شماست؟
  • به نظرتان چرا این بیمار کلینیک شما را انتخاب کرده است؟
  • به نظرتان چه مزایای نسبت به رقبا دارید که باعث شود بیمارانی از این دست به سمت شما جذب شوند؟

2-نظرسنجی را فراموش نکنید.

اگر هنوز به شناخت خوبی از بیماران خود دست پیدا نکرده‌اید، می‌توانید از خود آنها برای این کار کمک بگیرید.

شما می‌توانید با ارسال ایمیل یا پیامک ازبیماران کمک بگیرید. پیام ارسالی شما می‌تواند بصورت یک سوال نظرسنجی باشد تا افراد نظرات خود را با شما درمیان بگذارند.

می‌توانید بپرسید که چرا از بین سایر پزشکان یا کلینیک ‌ها شما را برای مراجعه انتخاب کرده‌است؟ و یا اینکه آیا تمایل دارد از شما ایمیل اطلاع‌رسانی از  خدمات دریافت کند؟ و یا برای بهبود محصول و خدمات شما چه پیشنهادی دارد؟ و هزاران سوالی که می‌تواند بخشی از پرسونای بیمار شما را تکمیل کند.

3-تحقیق کلمات کلیدی مهم است.

این کار راحتتر از نظرسنجی است. زیرا نیاز نیست شما کسی را متقاعد کنید به پرسشنامه شما پاسخ دهند. در نظرسنجی ممکن است حتی برخی افراد اطلاعات نادرست در اختیار شما انجام دهند. ولی مردم با گوگل صادق هستند. آنها جواب هر سوال یا هر مشکل و نیازشان را اول در اینترنت جستجو می‌کنند.

4- استفاده از گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتکس از جمله مهم‌ترین ابزارهایی است که بوسیله آن می‌توانید به تحلیل آمار وب سایت خود بپردازند و در نوشتن پرسونای بیمار از آن کمک بگیرید.

با دسترسی به گوگل آنالیتکس می‌توان اطلاعات ارزشمندی از فعالیت مخاطبان به دست آورد و براساس آن‌ها گام‌های بعدی را مطمئن‌تر برداشت.

بوسیله این ابزار می‌توان مشاهده کرد که چه کسانی وارد وب‌سایت شده‌اند و وارد چه قسمت‌هایی شده‌اند، اینکه از چه مسیری وارد وب سایت شده‌اند، از کدام موتور جستجو استفاده کرده‌اند، موقعیت جغرافیایی کاربر کجاست. پس از دیدن کدام صفحه از وب سایت خارج شده است و غیره.

5-آنالیز شبکه‌های اجتماعی

از آنجائی که شبکه‌های اجتماعی در دسترس هستند، می‌توانید از آن برای از آنها برای دستیابی اطلاعات مفید در رابطه با بیماران استفاده کنید.

با فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی در می‌یابید که کدام دسته از مخاطبین و بیماران به محتوای شما علاقمند هستند و چه عکس‌العملی نسبت به محصولات و محتوای شما دارند.

پس شما می‌توانید از راه‌های مختلفی مخاطبان و بیماران خود را بشناسید و تصمیم بگیرید که بازار هدف شما چه کسانی هستند و باید برای چه کسانی وقت بگذارید و ارزشی ایده‌آل ارائه دهید

آنچه برای  طراحی پرسونای بیمار ضروری است؟

برای تعیین پرسونا ابتدا باید به یک سری سوال پاسخ داده شود. پاسخ به این پرسش‌ها برای تدوین پرسونا بسیار کمک کننده هستند. ما در ادامه لیستی از پرسش‌های مهم و کلیدی را برای شما آورده‌ایم. با توجه به هدف و به دنبال آن پرسونای بیماری که درنظر دارید، ممکن است برخی از این پرسش‌ها کنار گذاشته شوند.

1-فاکتورهای مهم یا دموگرافیک

  • جنسیت مخاطبان

  • بازه سنی مخاطب
  • میزان درآمد
  • سطح تحصیلات
  • محل زندگی مخاطبان

۲- اطلاعات شغلی

  • شاغل بودن
  • نوع شغل برای مثال اکثریت گروه مخاطب شغل دولتی دارند یا در شرکت‌های خصوصی کار می‌کنند؟ آیا خودشان صاحب کسب و کاری هستند؟
  • میزان سابقه‌ی کاری
  • سمت و رده شغلی برای مثال مدیر، معاون، کارشناس ارشد، کارشناس، تکنسین و …
  • گروه مخاطب با توجه به شغلشان چه مهارت‌هایی دارند؟
  • آیا مخاطبان از وضعیت شغلی خود راضی هستند؟ آیا به دنبال پیشرفت هستند یا می‌خواهند مسیر شغلی خود را عوض کنند؟

3-وضعیت سلامتی

  • چقدر به سلامت خود اهمیت می‌دهد؟
  • آیا چکاپ‌های سالانه خود را انجام ‌می‌دهد؟
  • در حال حاضر در چه وضعیت از نظر سلامت قرار دارد؟
  • آیا بیماری خاصی دارد؟ چه نوع بیماری؟

4-سوابق بیماری

  • آیا در خانواده مخاطب سابقه بیماری فامیلی وجود دارد؟
  • مخاطب بیماری خاصی را در گذشته داشته است یا خیر؟چه نوع بیماری در گذشته داشته است؟

5- ارزش‌های مخاطب

  • ارزش‌های آنها چیست؟
  • در یک جمله خود را چگونه معرفی می‌کنند؟
  • به چه چیزهایی در زندگی افتخار می‌کنند؟
  • چه چیزهایی به آنها انرژی و انگیزه می‌دهد؟

6- هدف‌ها و آرزوها

  • چه هدفی را دنبال می‌کنند؟
  • چه آرزوها و رویاهایی در سر دارند؟
  • از چه افرادی الگو می‎گیرند؟
  • از زندگی چه می‌خواهند؟

7-مشکلات و نیازها

  • چه مشکل یا سوالی دارند که برای حل آن به سمت شما می‌آیند؟
  • چه نیازهایی دارند که خدمات یا محصولات شما آنها را برطرف می‌کنند؟

8-سبک زندگی 

  • چه لایف استایلی دارند؟ یا در واقع یک روز معمولی خود را چگونه سپری می‌کنند؟
  • چه ترجیحاتی دارند؟ کار، خانواده، دوستان؟
  • ترس‌هایشان چیست؟
  • سرگرمی و تفریحشان چیست؟
  • هزینه زندگی آنها حدودا چقدر است؟

9-منابع مورد استفاده برای کسب اطلاعات و حل مشکلات

  • آیا اهل مطالعه کتاب و مجلات هستند؟
  • اگر نیاز به اطلاعات داشته باشند از چه کانال‌هایی استفاده می‌کنند؟ سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟
  • اگر برای حل مشکلات به اینترنت رجوع می‌کنند بیشتر به چه سایت‌هایی سر می‌زنند؟ مجلات معتبر یا وب سایت‌های زرد؟

10-میزان حضور در اینترنت

  • چه میزان به اینترنت دسترسی دارند؟
  • با چه ابزاری به اینترنت دسترسی دارند؟
  • آیا محدودیتی در حجم و سرعت اینترنت دارند؟
  • چه میزان با اینترنت و تکتولوژی آشنا هستند؟
  • در روز چند ساعت در اینترنت سپری می‌کنند؟
  • چقدر در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند؟
  • آیا ایمیل دارند؟ اگر بله آیا ایمیل خود را چک می‌کنند؟
  • آیا به صورت اینترنتی خرید می‌کنند؟

11-رابطه مخاطب با خدمات درمانی کلینیک یا مطب شما

  • چرا به خدمات شما نیاز دارد؟
  • آیا نسبت به کلینیک یا خدمات درمانی شما انتقادی دارند؟
  • آیا قبل از کلینیک شما به مطب یا کلینیک دیگری مراجعه کرده است؟
  • قبلا به چه پزشک یا کلینیکی مراجعه کرده‌است؟
  • چرا شما را به رقبایتان ترجیح داده است؟
  • آیا رابطه شما و مخاطبان عمق دارد؟

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

میدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما کمک کنه، بتوانید با رعایت اصول مکالمه تلفنی در جذب بیمار موفق باشید. لطفا نظر خود را درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

اگر در کلینیک خود برای جذب بیمار نیاز به راهنمایی دارید، می‌تونید با مشاوران ما در مجموعه دکتر لینک تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان.

مقالات مرتبط:

تبدیل تماس گیرنده تلفنی به مراجعه کننده مطب

چرا به بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟

شما چطور بیماران را متقاعد می‌کنید؟

عوامل موثر جذب بیمار در دنیای مدرن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

اهمیت طرح کسب‌وکار برای مرکز درمانی

هیچکس تا امروز برنامه‌ ای برای چاق‌ شدن، شکست خوردن یا احمق بودن ننوشته است؛ زیرا این چیزها وقتی اتفاق می‌‌ افتد که شما برنامه‌ نداشته باشید!

استیو جابز

بنا به گفته استیو حابز، داشتن طرح و برنامه برای پیشرفت در هر کاری لازم است. بدون برنامه رو به جلو رفتن هرگز کمکی به داشتن موفقیت چشم گیر در هیچ زمینه ای نمی کند.

با همه این اوصاف آیا شما برای کلینیک یا مطب خود طرح کسب و کار دارید یا نه؟ یا هدف از نوشتن طرح کسب و کار را می‌دانید؟ فکر می‌کنید داشتن طرح کسب و کار برایتان ضرورتی دارد؟ یک طرح کسب و کار کاربردی به چه صورت است؟ در این مقاله به بررسی پایه و اساسی برای نوشتن یک طرح کسب و کار مفید و کارآمد برای مراکز درمانی می پردازیم.

طرح کسب‌وکار چیست؟

طرح کسب و کار یا Business Plan نوشته و توضیحی‌ست درباره آینده مرکز درمانی. در واقع طرح کسب و کار (Business Plan)، سندی‌ست درباره کارهایی که در کلینیک یا مطب انجام خواهید داد و این که چگونه آن‌ها را انجام خواهید داد.

۲ فایده مهم طرح کسب و کار برای مرکز درمانی

  • جذب سرمایه گذار:اگر به دنبال سرمایه‌گذار برای تامین اعتبار برای مرکز درمانی هستید، با کمک طرح کسب‌وکار می‌توانید اهداف و چشم‌اندازهایی که برای مرکز درمانی دارید را به خوبی به سرمایه‌گذاران ارائه کنید.
  • گم نکردن مسیرمان: همچنین طرح کسب و کار در هنگام استخدام پرسنل، معامله با تامین کنندگان و به طورکلی مدیریت کلینیک و مطب مفید است.

آن چه که در طرح کسب و کار خواهیم داشت!

به بیان ساده، طرح کسب و کار شامل این موارد می‌باشد:

  • اهداف مرکز درمانی

  • استراتژی‌هایی که برای رسیدن به اهداف مذکور دارید.

  • شناسایی مشکلات احتمالی پیش روی کلینیک یا مطب

  • راه‌های حل این مشکلات

  • چارت سازمانی مرکز درمانی (شامل عناوین پست‌ها و وظایف هر کدامشان)

  • میزان سرمایه مورد نیاز برای تامین مالی مرکز درمانی و مدل تامین اعتبار

  • شرح فعالیت‌ها و خدمات

  • شیوه کسب درآمد

برای نوشتن طرح کسب‌وکار مرکز درمانی، از کجا شروع کنیم؟

1-تحقیق بازار 

اولین گام برای نوشتن بیزینس پلن، این است که شما جایگاه فعلی مرکز درمانی خود را مشخص کنید. اینکه شما چه سهمی از بازار درمان برای مثال جراحی‌های زیبایی را در شهر خود در اختیار دارید. رقبا و همکاران شما چه جایگاه و چه سهمی از این بازار را در اختیار دارند.

برای شروع تحقیقات بازار، می‌توانید از تحلیل SWOT استفاده کنید. یعنی نقاط قوت، ضعف ، فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسید. با این روش پی‌ می‌برید کدام خدمات درمانی که توسط شما ارائه می‌شود بهتر عمل خواهد کرد یا روی کدام بخش از بازار بهتر می‌توانید تمرکز کنید.

نقاط قوت ونقاط قوت را عوامل داخلی مرکز درمانی در‌نظر بگیرید که قابلیت کنترل آنها را دارید. و فرصت‌ها و تهدیدها همان عوامل خارجی هستند که از کنترل شما خارج هستند، اما می‌توانید از آنها برای رسیدن به اهداف مرکز درمانی بهره ببرید. نقاط قوت همان مزیت‌های رقابتی کلینیک شما هستند که می‌توانند به‌صورت مزیت در قیمت‌گذاری یا تمایز با سایرین یا تمرکز بر مخاطب هدف باشند.

2-تعریف پرسونای بیمار

پرسونای بیمار یعنی اینکه ویژگی‌های جنسیتی،سنی، مالی، جغرافیایی یا حتی تحصیلات بیمار کلینیک خود را مشخص کنید. زمانی که شما بدانید مخاطب هدفتان چه کسی است، و قرار است به چه قشری خدمت درمانی ارائه کنید، از فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی برای جذب بیمار تا دکوراسیون داخلی کلینیک و فرآیندهای ارتباطی خود را بر اساس پرسونای بیمار تنظیم خواهید کرد.

برای دستیابی به پرسونای بیماران می‌توانید با بیمار فعلی یا بیماران احتمالی آینده مصاحبه کنید. یا از یک پرسشنامه آنلاین در فضای مجازی استفاده کنید.

3-تحلیل رقبا

اگر خدماتی ارائه می‌دهید که سایر همکاران نیز این خدمات را ارائه می‌دهند، پس باید مزیت‌های قدرتمندی برای خود داشته باشید تا بتوانید از آنها پیشی بگیرید. اما استراتژی بهتر، استراتژی اقیانوس آبی است، یعنی خدماتی را ارائه دهید که همکاران کمتری در ان زمینه فعالیت می‌کنند. برای اینها لازم است که دیگر مراکز درمانی و کلینیک‌ها را بررسی کنید و وضعیت و خدمات آنها را تحلیل نمائید.

مواردی که باید درباره رقبا مورد بررسی قرار گیرند:

  • خدمات درمانی که ارائه می‌دهند.

  • هزینه هر خدمت درمانی

  • شیوه‌های تبلیغات و جذب بیمار

  • فعالیت رقبا در شبکه‌های اجتماعی

  • نقاط ضعف و قوت رقبا

  • شباهت ها و تفاوت‌ خدمات درمانی رقبا با شما

  • دکوراسیون داخلی کلینیک رقبا

  • چارت سازمانی و پرسنل در خدمت کلینیک رقبا

4-برنامه ریزی برای کلینیک

بر اساس اهدافی که برای کلینیک درمانی خود درنظر گرفته‌اید باید شروع به برنامه ریزی کنید که شامل موارد زیر باشد:

  • ارزش‌ها، چشم‌اندازها و ماموریت مرکز درمانی

  • تعداد پرسنل مرکز درمانی و نقش هر یک از آنها

  • مشخص نمودن فرآیندهای مانند مدیریت کلینیک، پذیرش، خرید تجهیزات و اقلام مصرفی

  • شیوه جذب بیمار از جمله فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات پزشکی، شبکه‌سازی و ارجاع همکاران

  • سرمایه‌گذاری و بودجه بندی

5- برای امور مالی برنامه‌ریزی کنید.

در شروع یک کسب وکار کوچک به مقداری سرمایه اولیه و همچنین توانایی پوشش هزینه های جاری قبل از رسیدن به سوددهی ضروری است.
در ابتدا باید به پیش‌بینی همه هزینه‌هایی که برای شروع یک کسب وکار ضروری است بپردازید و سپس آن ها را جمع بزنید که شامل: پروانه فعالیت و مجوزها، تجهیزات، هزینه‌های قانونی، بیمه، برندینگ، تحقیقات بازار، فهرست دارایی ها، رویدادهای افتتاحیه، اجاره ملک و… می باشد. همچنین می بایست برای حداقل 12 ماه کار، هزینه‌های اجاره، خدمات رفاهی، بازاریابی و تبلیغات، تدارکات،حقوق کارکنان، حقوق خود و… را نیز پیش بینی کنید.
ترکیب همه این اعداد، سرمایه اولیه مورد نیاز شماست.

6- آموزش پرسنل

در کنار جذب پرسنل به آموزش و تربیت نیروی موردنیاز توجه کنید. یک ترکیب از پرسنل باتجربه و پرسنل تازه‌کار، مستعد امکان داشتن یک مجموعه منعطف را خواهد داد.

7-جذب بیمار

در این گام باید روش‌های جذب بیمار را با جزئیات پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنید. باید در نظر بگیرید از چه روش‌های بازاریابی و تبلیغات می‌خواهید چه میزان بیمار جدید را جذب کنید.

نتایجی که در فاز تحقیق بازار، تحلیل رقبا و تعریف پرسونای بیمار بدست‌آورده‌اید به شما کمک می‌کند که بتوانید مشخص کنید از کدام کانال‌های ارتباطی یا شبکه‌های اجتماعی قادر خواهید بیماران را جذب کنید.

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما کمک کنه، بتوانید یک بیزینس پلن برای مرکز درمانی خود تهیه کنید. لطفا نظر خود را درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

اگر در کلینیک خود برای  جذب بیمار نیاز به راهنمایی دارید، می‌توونید با مشاوران ما در مجموعه دکتر لینک تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان.

مقالات مرتبط:

تبدیل تماس‌گیرنده تلفنی به مراجعه کننده مطب

چرا به بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟

شما چطور بیماران را متقاعد می‌کنید؟

عوامل موثر جذب بیمار در دنیای مدرن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تبدیل تماس‌گیرنده تلفنی به مراجعه کننده مطب

یکی از مهارت‌هایی که منشی یک کلینیک یا مطب باید از آن بهره‌مند باشه، این هست که توانایی تبدیل تماس‌های تلفنی را به مراجعه بیمار تبدیل کنه. منشی مطب یا کلینیک باید علاوه بر مهارت‌های موردنیاز برای کار در یک کلینیک، اطلاعات خود را درباره مهارت‌های لازم برای تماس‌های تلفنی ارتقاء دهد.

تصور کنید شما تبلیغات پزشکی را به بهترین شکل انجام‌داده‌اید تا بتوانید بیماران جدیدی جذب نمایید. اما اگر منشی شما نمی‌تواند تماس‌های تلفنی از سوی بیماران را به مراجعه حضوری تبدیل کند، به این معنی است که تمام زحمات و هزینه‌های شما به هدر رفته است.

مطلب مرتبط: وظائف و مهارت‌های منشی پزشک

در نتیجه یکی از مسائل مهمی که منشی مطب یا کلینیک شما باید با آن آشنایی داشته باشد، اصول صحبت کردن و جواب دادن به تلفن بیماران است. در صورتی که منشی با چنین مهارتی آشنایی داشته باشد، قادر خواهد بود تماس‌های تلفنی را به یک مراجعه کننده تبدیل کند.

در ادامه مهمترین نکات برای صحبت کردن و پاسخ دادن به تلفن بیماران در میان می‌گذاریم تا اطلاعات شما در این زمینه افزایش یابد.

نکاتی برای تبدیل تماس تلفنی به مراجعه بیمار

برخی از مهمترین نکاتی که شما باید برای تبدیل تماس تلفنی به مراجعه بیمار انجام دهید عبارت است از:

۱- تعداد بوق های تلفن :

وقتی زنگ تلفن مطب به صدا درآمد، منشی نه خیلی زود به تلفن پاسخ بدهد و نه خیلی دیر. اجازه داده بشه 2 تا 3 بار تلفن زنگ بزنه نه کمتر نه بیشتر. چرا؟

اگر خیلی زود به تلفن جواب بدهد، تماس گیرنده تصور میکنه سر شما خیلی خلوته و مطب خالی از بیمار. اگر هم خیلی دیر جواب داده بشه، فردی که پشت خط تصور میکنه، شما نیستید و مطب یا کلینیک دیگری را برای تماس انتخاب میکنه. بنابراین وقتی 2 تا 3 بوق خورده شد باید تلفن را جواب بدهید.

2- لحن و تن صدا

زمانی که منشی تلفن را جواب میده، باید نحوه صحبت کردن او به گونه‌ای باشد که گویا بیمار را رودرو ملاقات کرده است. حالت چهره، لحن پاسخگویی، تن صدا و نحوه سلام و احوالپرسی منشی از جمله مهمترین مسائلی است که باید به آنها توجه بسیاری شود. لحن حرف زدن منشی پشت تلفن به خوبی مشخص می‌شود و بیمار متوجه حالت او می‌گردد.

3- به پرسش بیماران پاسخ منطقی داده شود.

 اگر می‌خواهید مراجعه کنندگان همواره از مطب و یا کلینیک رضایت داشته باشند باید این نکته را به منشی خود گوشزد کند، به جای اینکه به بیماران بگوید نه، برای پرسش بیماران جواب منطقی داشته باشد.

مواقعی که بیمار درخواست منطقی ندارد یا خدماتی که بیمار نیاز دارد را ارائه نمیکنید بهتر است در یک بازه زمانی مزیت‌هایی که خدمات شما دارد را به او ارائه دهید.

4-تلفن را بعد از بیمار قطع کنید.

شما هم این تجربه را داشته‌اید که وقتی با مطب پزشکی تماس می‌گیرید، منشی در انتهای مکالمه خیلی سریع تلفن را قطع کند. خیلی احساس بدی پیدا کرده‌اید. درسته؟

 یکی از اتفاقات بسیار شایعی که بیشتر منشی ها آن را انجام می دهند این است که پیش از قطع کردن تلفن توسط بیمار آنها تلفن را قطع می کنند. این روش بسیار اشتباه است و هرگز نباید این کار را انجام دهند. زمانی که تلفن زود قطع شود مراجعه کننده احساس بدی به آن کلینیک و یا مطبی که می خواهد برود خواهد داشت. زیرا تصور خواهد کرد در این مطب یا کلینیک برای او ارزش قائل نیستند و ترجیح می‌دهد به مطب یا کلینیک دیگری مراجعه کند.

5-نوبت دهی

اگر این امکان فراهم شود که بیمار در ساعاتی و روزهایی که فرصت دارد مراجعه نماید، بسیار هوشمندانه عمل کرده‌اید. ساعت نوبت دهی را باید به گونه ای تنظیم کنید که بیمار بتواند به مطب مراجعه نمایدو زمان زیادی را هم برای ملاقات پزشک منتظر نماند. و یا برای تسریع در فرآیند نویت دهی به بیماران از روش نوین نوبت دهی آنلاین استفاده نمایید.

6-پیگیری نوبت

منشی باید یک روز قبل از نوبت بیمار با او تماس گرفته و هم نوبت را به وی یادآوری کند و هم از مراجعه بیمار به مطب مطمئن گردد.

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما کمک کنه، بتوانید با رعایت اصول مکالمه تلفنی در جذب بیمار موفق باشید. لطفا نظر خود را درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

اگر در کلینیک خود برای  جذب بیمار نیاز به راهنمایی دارید، می‌توونید با مشاوران ما در مجموعه دکتر لینک تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان.

مقالات مرتبط:

چرا به بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟

شما چطور بیماران را متقاعد می‌کنید؟

عوامل موثر جذب بیمار در دنیای مدرن

چطور در بیماران حس خوب ایجاد کنیم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک