مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

مزایای پرونده الکترونیک دکتر لینک

فناوری اطلاعات میتواند کیفیت مراقبت پزشکی را افزایش دهد که هدف بسیاری از پیشگامان در اطلاع رسانی پزشکی یا در توسعه سیستمهای بالینی می باشد. یکی از این فنآوریها، ایجاد پرونده پزشکی الکترونیکی است که به عنوان سیستمی با ارزش جهت دسترسی به اطلاعات بیمار در مراکز درمانی شناخته شده است. پرونده پزشکی الکترونیکی عبارت است از یک پرونده پزشکی به شکل الکترونیک که برای هدف اولیه ارائه مراقبت سلامت از طریق کامپیوترهای یک شبکه قابل دسترس است و تمامی واحدها از جمله اتاق معاینه، اتاق کنفرانس، اورژانس، واحد مراقبت از بیمار، ایستگاه پرستاری، اتاق جراحی، واحد ریکاوری، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه و مدارک پزشکی بایستی به آن دسترسی کامل داشته باشند. به طور حتم به کارگیری پرونده پزشکی الکترونیکی دکتر لینک، بعد تازه ای را برای مراقبت از بیمار در فعالیت بالینی ایجاد نموده و سیستم جامعی را به منظور حمایت از افراد جامعه و ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران فراهم خواهد نمود.

مزایای پرونده الکترونیک دکتر لینک :

سهولت دسترسی به اطلاعات بیمار

- افزایش دسترسی به اطلاعات یکپارچه بیماران

بدون وجود پرونده الکترونیکی دکتر لینک دسترسی به اطلاعات یکپارچه سلامت بسیار مشکل و حتی در بسیاری از موارد غیرممکن است. ازگزارشات متنوعی که می توان از اطلاعات یکپارچه سلامت بدست آورد می توان برای مقاصد مدیریتی، نظارت، و پژوهشی استفاده نمود.

- بهبود دسترسی مناطق دور افتاده و روستایی به مراقبت های سلامت

با ارائه دورا پزشکی و خدمات دیگر پرونده الکترونیکی ، سطح کیفیت مراقبتهای بهداشتی و درمانی در مناطق دورافتاده و روستاها به طور چشمگیری افزایش می یابد.

صرفه جویی در زمان بیماران و پرسنل

پرونده الکترونیکی دکتر لینک با تسریع انجام خدمات بهداشتی درمانی و جلوگیری از اقدامات تکراری و مراجعات بی مورد، درمان بیماران و پرسنل سلامت صرفه جویی می نماید.

کاهش خطاهای پزشکی

- کاهش خطا در نسخه نویسی

پرونده الکترونیکی دکتر لینک با هشدارهای به موقع به پزشک و همچنین خوانایی نسخه الکترونیکی و جلوگیری از اشتباه در تحویل دارو موجب کاهش خطا در نسخه نویسی می‌شود.

- کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایشات و تصاویر تشخیصی

با توجه به اینکه متخصصان رادیولوژی می‌توانند علاوه بر آزمایش یا تصاویر تشخیصی بیمار به سوابق بیماری های حال و گذشته وی و تصاویر و آزمایشات قبلی وی نیز دسترسی داشته باشند می‌توانند آزمایشات و تصاویر را بهتر تفسیر نمایند.

- کاهش آزمایشات و نسخه های تکراری

با پزشکان از سوابق بیماران مطلع شده و از آزمایشات و نسخه های تکراری و بی مورد پرهیز می‌نمایند. با این کار صرفه جویی در هزینه داروها و آزمایشات به طور چشمگیری صورت می‌گیرد.

نقش موثر در درمان بیماران

- بهبود نتایج درمان

با آگاهی بیشتر کادر درمانی از سوابق پزشکی بیمار تشخیص پزشکان دقیقتر شده و در نتیجه درمان مناسبتری انجام خواهد شد. همچنین با جلوگیری هوشمند از اشتباهات نسخه نویسی و تحویل دارو، نهایتا نتایج درمان بهبود خواهد یافت.

- افزایش مشارکت بیمار در مراقبت از خودش در منزل

با استفاده از زیرساخت پرونده الکترونیکی دکتر لینک و انجام خدمات مراقبت در منزل توسط این سیستم، بیماران دارای بیماری های مزمن (مانند دیابت و فشارخون بالا) می‌توانند اطلاعات مورد نظر پزشکانشان را در پرونده الکترونیکی سلامت خود قرار داده و پزشک خود را مطلع نمایند. به این ترتیب علاوه بر اینکه نیاز به مراجعه به پزشک کاهش می یابد، مشارکت بیماران در فرایندهای مراقبت از خودشان نیز افزایش می یابد.

تسهیل در آموزش و پژوهش

- تسهیل در آموزش پزشکی

پرونده الکترونیکی دکتر لینک موارد بالینی متعددی را برای اساتید پزشکی فراهم می سازد تا آنان بتوانند از این موارد برای تدریس به دانشجویان خود استفاده نمایند. به این ترتیب کیفیت آموزش پزشکی به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

-تسهیل در پژوهشهای حوزه سلامت

با ایجاد امکان یکپارچه سازی اطلاعات سلامت توسط پرونده الکترونیکی ، تسهیل زیادی در پژوهش های حوزه سلامت اتفاق می افتد بطوریکه بسیاری از پژوهش هایی که عملا بدون وجود این سیستم امکان پذیر نیستند، به راحتی میسر می‌گردد. در واقع پرونده الکترونیکی بستر اطلاعاتی بسیار مناسبی برای تولید و مدیریت دانش پزشکی به شمار می‌رود.

مدیریت و نظارت

- بهبود مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در حوزه سلامت

با استفاده از گزارشات مدیریتی پرونده الکترونیکی می توان از پرسنل و امکانات پزشکی به طرز بهینه ای استفاده نمود. به این ترتیب پرونده الکترونیکی به عنوان ابزاری مفید برای مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در نظر گرفته می شود.

- بهبود مدیریت بیماری های مسری

با استفاده از سیستمهای هشدار سریع تکنولوژی دکتر لینک و سرویس های مدیریت بحران، ‌مدیریت شیوع بیماری های مسری بهبود می یابد. موارد مورد نظر برای هشدار (مثلا مرگ یک بیمار مبتلا به انفلوانزا) در سیستم تعریف می شود تا در صورت وقوع این موارد، سیستم بطور خودکار هشدارهای لازم را به مراکز مرتبط ارسال نماید.

- بهبود نظارت بر خدمات بهداشتی درمانی

دسترسی مسولین نظارت بر خدمات بهداشتی درمانی به سیستم پرونده الکترونیکی و امکان انجام گزارشات نظارتی موجب می شود تا کیفیت نظارت بر این خدمات افزایش یابد. به این ترتیب امکان وقوع تقلب های شایع در فرایندهای بهداشتی درمانی کاهش خواهد یافت.

مقالات مرتبط:

ضرورت ایجاد پرونده های پزشکی الکترونیکی

خصوصیات پرونده پزشکی در تکنولوژی دکتر لینک

راه حل های پرونده پزشکی مبتنی بر ابر تکنولوژی دکتر لینک

آیا به مراجعه بعدی بیمار خود اهمیت می دهید؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

پزشکان چگونه درصد موفقیت درمان را برای بیماران توضیح دهند؟

آیا شما از آن دسته از پزشکانی هستید که به بیمارانتان درصدی را برای موفقیت  یا شکست درمان ذکر می‌کنید؟ مراجعین پزشکان معمولاً در پی آن هستند که از نتایج درمانی که برای آن‌ها انجام می‌شود مطمئن شوند. در این راستا درصدد آن هستند که گاهی عددی کمی را از زبان پزشک خود در مورد پیش بینی موفقیت یا شکست درمان خود بشنوند. این مطلب در مورد این که آیا باید برای بیمارانتان عددی را به عنوان درصد موفقیت یا شکست ذکر کنید، بحث می‌کند. البته واضح است که طریقه تعامل و آماده سازی ذهنی بیماران در مورد نتایج درمان امری سلیقه‌ای بوده و به تجربه‌های فردی هر درمانگر بستگی مستقیم دارد و در چنین موارد مبتنی بر سلیقه‌ای نمی‌توان یک منش و روش قطعی در تعامل با مراجعین را توصیه کرد.

چرا ارائه عدد دقیق موفقیت با شکست به مراجعین درست نیست؟

تعیین درصد موفقیت یک درمان پیچیده حتی به طور کیفی با اطمینان ممکن نیست.  پزشکان قضاوت کلینیکی کیفی دارند و تبدیل این معیار کیفی به معیاری کمی به صورت حدسی فقط به خاطر جلب رضایت بیماران نمی‌تواند امر صحیحی باشد. در شرایط عادی درصدی که به بیماران در مورد موفقیت درمان یک پروسه درمانی می‌دهند حدسی و برآوردی است و در بهترین حالت هم ارائه درصدهای موفقیت موجود در کتب رفرنس – بیشتر براساس مطالعات اپیدمیولوژیک هستند و اتکای موردی به آن‌ها در تمامی کیس‌ها، غیرعلمی است و مبتنی به روش استنتاجی علمی نیست.

درصدهای شکست و موفقیت و به طور کلی نتایج درمان (outcomes) بیشتر آماری هستند و برای “پزشکان” هستند و نه بیماران! این درصدها بدون تفسیر، درنظر گرفتن شرایط مطالعات و ویژگی‌های اختصاصی هر کیس قابل استناد کاربردی موردی نیستند! منظور این است که درصد موفقیت یا شکست درمان‌های مختلف در انتخاب طرح درمان شما بسیار مؤثر است ولی در انتخاب یا عدم انتخاب درمان توسط فردی غیرحرفه‌ای مثل بیماران، گمراه کننده و مغالطه آمیز است.

درصد موفقیت بالفرض صحیح بودن به چه کار بیمار می‌آید؟ فرض کنیم که درصد موفقیت یک درمان 99 درصد باشد و همین درصد بالا بیمار را به پذیرش طرح درمان ترغیب کند. درصورت شکست درمان چه طور توجیه امکان پذیری آن یک درصد برای بیمار قابل انجام خواهد بود؟ بیماران متخصص آمار نیستند و حتی شاید اصلاً علاقه‌ای به تفسیر آمار نداشته باشند! وظیفه شما به عنوان پزشک توضیح شفاف و صحیح “پیش آگهی ” و درمان‌های آلترناتیو متعاقب شکست یک درمان است و نه مشوش کردن ذهن بیمار با ارقام و آمار. همانطور که نتایج (results) خام یک مطالعه قابل تفسیر و تعمیم کلینیکی نبوده و درقسمت بحث (conclusion) مطالعه نتیجه گیری ماهوی صورت می‌گیرد، اعداد خام اپیدمیولوژیک که نیازمند تفسیر توسط فرد حرفه‌ای هستند به درد بیشتر بیماران ما نخواهند خورد!

پروگنوز کیفی یا پروگنوز کمی؟

پیش‌آگهی‌های کیفی به خودی خود کلماتی واضح و گویا و قابل انتقال به بیشتر بیماران هستند. واژه‌های عالی، متوسط، خوب، ضعیف، مبهم، بدون هیچ امید درمان (خلاص!) عبارت‌های روشنی هستند که خیلی راحت تر بین پزشک و بیمار قابل صحبت و توافق هستند. چیزی که در نهایت هدف درمان است و بیمار هم طالب آن است درجه کیفیتی از درمان است؛ بنابراین در مورد کیفیت باید به زبان کیفی صحبت کرد و پای اعداد را به این صحبت باز نکرد!

در برابر بیمارانی که با اصرار از ما “عدد ” می‌خواهند چه بگوییم؟

برخی از اوقات بیماران در انتخاب طرح درمان مردد هستند و از شما می خواهند که عددی را به عنوان درصد موفقیت یا شکست به آن‌ها بگوییم. در برابر این اصرار گاهی یک پزشک با اراده عالی تسلیم می‌شود و عددی را به بیمار می‌گوید. منطقی است که این عدد درصد موفقیت کمتری از میزان پیش بینی موفقیت پزشک باشد تا انتظارات بیمار تعدیل شود. اولین مشکل اخلاقی (اتیکال) از همین نقطه شروع می‌شود. بعضی از بیماران این عددها را از پزشکان مختلف به همراه قیمت درمان اخذ می‌کنند و بعد بین عددهای درصد موفقیت بالاتر و قیمت پایین تر دست به انتخاب می‌زنند! درحالی که معیارهای کیفی اغلب همپوشانی بیشتری بین کلینیسین‌ها دارن و کمتر ذهنیت اشتباه محاسبه‌ای خام را به بیماران القا می‌کنند و بیماران هم فکر می‌کنند چون درصد‌های عددی متفاوتی توسط پزشکان مختلف به آن‌ها ارائه می‌شود، اشکالی وجود دارد و همکاران شما قابل اعتماد نیستند.درحالی که فی الواقع همه مشکلات به همان روش عدد‌های ارائه شده برمیگردد.

یکی از اساتید همیشه در پاسخ به سؤال “درصد موفقیت ” بیماران؛ تاکید می‌کرد که درصد و عددهایی از این دست در”بازار” و با مشتری‌هاست و در رابطه بین پزشک و بیمار جایی ندارد. گفتمان طبیب و بیمار از این دست نبوده و نیست. هدف پزشک درمان صددرصدی است و تمام تلاش درمانگر ارائه یک درمان با بالاترین موفقیت ممکن است و نه ارائه درمان با موفقیت پنجاه یا شصت درصدی!

شغل یک پزشک اعتبار اوست، بنابراین تمامی قوه و توانش در جهت دفاع از شأن و اعتبار خویش می‌باشد. صحبت از عددها در این رابطه خیلی راهگشا نخواهد بود و به سود بیمار و درمانگرش هم نخواهد بود.

جهت دریافت مقالات مرتبط دکتر لینک را در  شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط :

9 فاکتور اساسی جهت موفقیت تیم درمان

راهکارهای افزایش اعتماد مراجعین به پزشک

آیا نباید با بیمارانمان همدردی کنیم؟

استرس شغلی در میان پزشکان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

مزایای سرویس پیام کوتاه برای بیمارستان ها

بسیاری از بیمارستان های جدید به دلایل کاملا مشخص از پیامک انبوه به عنوان یک ابزار ارتباطی استفاده می کنند. پیامک یک ابزار سریع و موثر برای دستیابی به بیماران و پرسنل بیمارستان است. نرخ خوانده شدن پیامک بالا است و اکثر پیام ها در طول چند ثانیه بعد از دریافت خوانده می شوند.

بهبود کارآیی

اغلب مواقع چند نفر از پرسنل بیمارستان درگیر مراقبت از یک بیمار می باشند. برخی اوقات پرونده های پزشکی پیچیده هستند و روند درمان نیازمند ارائه اطلاعات از جانب پرستاران و پزشکان مختلف است. روش های قدیمی تر ارتباط مانند پیجرها و دستگاه های مخابره داخل ساختمان وقتی شما به پرسنل بیمارستان های دیگر نیاز دارید ناکارآمد هستند. پیجرها معمولاً موارد را اولویت بندی نمی کنند به طوری که تشخیص میزان اضطراری بودن یک مورد پزشکی را دچار مشکل می کند یا میزان سرعت عکس العمل پرسنل به یک درخواست را مشخص نمی کند. سرویس پیام کوتاه، پرسنل بیمارستان را قادر می کند تا نسبت به موارد پیچیده مطلع و آگاه باشند و در صورت بروز موقعیت اضطراری موارد را به طور موثر اولویت بندی کنند.

افزایش دسترسی به پزشکان

بیمارستان ها تشکیلات متفاوتی دارند. اغلب، پزشکان در ساختمان ها و بخش های مختلف بیمارستان پخش می شوند و به درمان بیماران در قسمت های گوناگون می پردازند. برخی از بیمارستان ها دارای برنامه های کمکی هستند و پزشکان ممکن است در کلینیک های شهر یا مکان های خارج از بیمارستان کار کنند. سرویس پیام کوتاه دکتر لینک می تواند به پزشکان کمک کند تا با همکاران خود که در خارج از بیمارستان کار می کنند ارتباط داشته باشند. این سرویس همچنین می تواند به عنوان یک ابزار ارتباطی برای بیمارستان های دیگر نیز استفاده شود. برای مثال، پزشک یک بیمارستان در حال همکاری با پروژه ای است که به فرآهم کردن دسترسی بهتر به مراقبت های بهداشتی برای بیماران در نواحی دوردست کمک می کند. حتی اگر آن پزشک خارج از کشور کار کند باز هم سرویس پیام کوتاه می تواند به او کمک کند تا با پزشکان بیمارستان شما در تماس باشد. این سرویس یک روش کم هزینه است که می تواند به راحتی راه اندازی شده و به عنوان یک ابزار ارتباطی همیشگی و در حال پیشرفت هم به صورت بومی و هم بین المللی مورد استفاده قرار گیرد.

کاهش تعداد قرار ملاقات های از دست رفته

یکی از بزرگ ترین مزیت های راه اندازی یک سیستم ارسال پیامک انبوه برای بیمارستان این است که این سیستم می تواند به طور بالقوه میزان از دست رفتن قرارهای ملاقات بیماران را کاهش دهد. این سرویس با ارسال پیام های خودکار به بیماران زمان ویزیت ها یا چکاپ های عمومی آتی را به آنها یادآوری می کند. طبق گزارش ژورنال انگلیسی Healthcare Computing، تقریباً 50 درصد قرار ویزیت های از دست رفته صرفاً به دلیل فراموشی زمان قرار توسط بیماران اتفاق می افتد. قرار ملاقات های از دست رفته در بریتانیا میلیون ها دلار در سال برای بیمارستان های این کشور هزینه در بر دارد. راه اندازی یک سیستم پیامک انبوه می تواند برای یادآوری قرار ملاقات ها و کاهش هزینه ها سودمند باشد.

پیامک انبوه به طور رایج در صنعت بهداشت و درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم امکان برقراری ارتباطات کارآمدتر، افزایش همکاری پرسنل بیمارستان و پزشکانی که در نواحی دوردست کار می‌کنند را فرآهم می‌کند و همچنین تعداد از دست رفتن قرار ملاقات‌ها توسط بیماران را کاهش می‌هد. این سرویس حتی می‌تواند جان افراد را نجات دهد!

اگر شما علاقمند به استفاده از تکنولوژی دکتر لینک در بیمارستان خود هستید از طریق شماره ی زیر با ما در تماس باشید.

تماس با مشاورین دکتر لینک : 021284291

مقالات مرتبط:

کاربرد سیستم پیام رسان دکتر لینک برای مراکز پزشکی

اصول تبلیغات پزشکی برای میخکوب کردن بیماران

9 فاکتور اساسی جهت موفقیت تیم درمان

راهکارهای افزایش اعتماد مراجعین به پزشک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

9 فاکتور اساسی جهت موفقیت تیم درمان

تا به حال به این نکته فکر کرده‌اید که چطور برخی از گروه‌های کاری بسیار خوب و مؤثر با یکدیگر کار می‌کنند و در پیشبرد اهداف خود موفق هستند؟

اما برخی از گروه‌ها هستند که اتفاقاً باعث نابودی یک همکاری خوب می‌شوند؟

از اصلی‌ترین اصول پیشرفت، داشتن یک تیم درمان خوب است.

اگر شما وظیفه جمع آوری یک تیم برای کلینیک یا بیمارستان را بر عهده دارید باید بدانید که چگونه تیمتان را در بالانس نگاه دارید.

مهم‌ترین چیزی که شما باید در تشکیل تیم‌تان در ابتدا رعایت کنید این است که اصلاً

  • با چه نیازها و چالش‌های روبه‌رو هستید؟
  • و درجه اهمیت و اولویت برطرف کردن آن‌ها چیست؟
  • برای رفع مشکلات به چه کسانی نیاز دارید و این افراد چگونه در یک مجموعه باید در کنار هم قرار بگیرند؟

هرکدام از ما نقاط قوت و ضعف خودمان را داریم که با قرار گرفتن در یک تیم درست و رعایت 9 فاکتور مهم تیم‌های شگفت‌انگیز، قادر به خلق افسانه‌ها خواهیم بود.

فاکتور اول : درک اهداف تیم

اهداف تیمی به عنوان سر فصل شروع کار باید برای همه قابل درک باشد؛ چون این چیزی است که قرار است تیم درمان به آن دست یابد.

قبل از شروع فعالیت‌ها، همه‌ی اعضای تیم باید درباره آن صحبت کنند و هدف برای همه کاملاً روشن شود، مأموریتی که تیم قرار است انجام دهد باید مورد توافق همه اعضا قرار بگیرد.

مسئولیت ریز و دقیق هر شخص چیست.

کل تیم درمان باید محیطی را ایجاد کنند که افراد بتوانند به وظایف تعیین شده‌شان عمل کنند، نباید به خاطر مخالفت کسی مجازات شود و هرکس باید بتواند در راستای پیشرفت کار نظر خود را شفاف اعلام کند.

فاکتور دوم » ارتباطات باز، صادقانه و بر پایه احترام

شما باید محیط تیم درمان را طوری تنظیم کنید که افراد بدانند می‌توانند آزادانه تفکرات، عقاید و راه حل‌های خود را برای رفع مشکلات و پیشرفت تیم ارائه دهند؛ حتی اگر عقاید و تفکرات متضاد همدیگر باشند، باز هم لازم است که ارائه شوند – هیچ فکر یا ایده‌ای از اعضای تیم نباید ناگفته باقی بماند.

اعضای تیم باید ارتباطی مؤثر و بر پایه احترام باهم داشته باشند.

در واقع متصل کردن افراد تیم به یکدیگر بر پایه احترام و شنیدن نظر، بسیار مؤثر است و تیم شما را قوی‌تر می‌کند.

فاکتور سوم » تیم درمان باید حس کند که متعلق به گروه است و برای کار خودش تلاش می‌کند

اگر شما مدیر کلینیک یا بیمارستان هستید هیچ وقت در ارتباط خود با تیم از کلماتی مانند تیم من، کار من، بیمار من و … استفاده نکنید.

باید حسی را به گروه منتقل کنید که همه اعضا کار را کار خودشان بدانند و هدف تیم را بخشی از هدف زندگی خودشان احساس کنند.

باید وابستگی بین تیم و هدف ایجاد کنید که بخشی از مسئله او شود و موفقیت در آن را موفقیت خودش در مرحله‌ای از زندگی بداند.

 فاکتور چهارم » اعتماد به نفس تیم را بالا ببرید.

 به تیم خود به عنوان یک گروه تجاری نگاه نکنید، آن‌ها افراد با دانش و موفق هستند که قرار است با یکدیگر کار بزرگی انجام دهید. این حس را به تیم منتقل کنید.

کاری کنید که اعضا احساس کنند که شما به عنوان یک مهره کلیدی و منحصر به فرد به او نگاه می‌کنید. حس مهم بودن را به اعضای تیم منتقل کنید و به آن‌ها بگویید که خوشحالید که در تیم حضور دارد. اعتماد به نفس تیم را تا حد توان بالا ببرید

 فاکتور پنجم » خلاقیت و نوآوری را تقویت کنید.

 سعی کنید ایده‌ها را حمایت کنید، حتی اگر ایده که یکی از اعضای تیم درمان ارائه می‌دهد چندان خوب نبوده سراحتا این را نگوید، می‌توانید در جواب بگویید که: ایده‌ات خوب است اگر می‌توانی پخته‌ترش کن.

این جواب هوشمندانه‌تری است، زیرا باعث می‌شود که نفرات همچنان به دنبال ایده‌های بهتری باشند، برخورد سخت و خشک باعث می‌شود آن‌ها از تلاش بیشتر برای تأثیر گذاری در تیم خودداری کنند.

 فاکتور ششم » نقشه‌ای مشخص برای حل اختلافات داشته باشید.

 همیشه در هر مکانی امکان وجود اختلاف نظر بین اعضای تیم وجود دارد، اگر این اختلافات بالا گرفت اولاً شما به عنوان مدیر تیم سعی نکنید از کسی طرفداری کنید، یک پلن مشخص شده را ارائه دهید که در تمامی موارد اختلافی به آن رجوع کنید و مشکل را با کمک کلیه اعضا و همفکری رفع کنید.

رفع مشکل به صورت مسالمت آمیز و متهم نکردن کسی در تیم بسیار مهم است زیرا از ناراحتی، دلخوری و سرخورده نشدن اعضای جلوگیری می‌کنند.

فاکتور هفتم » رهبر باشید نه رئیس

فرق بین رهبر و رئیس بودن بسیار متفاوت است، رهبر در وسط میدان کار است، حرفی را که میزند خودش اول همه به آن عمل می‌کند و به اعضای تیم صمیمی می‌شود تا نیازهای آن‌ها را درک کند، حتی شاید با اعضا درباره حل مسائلی که به کار هم ربطی نداشته باشد صحبت کند.

وجود رهبر در گروه باعث بالا رفتن انرژی افراد می‌شود.

اعضا او را در کنار خود حس می‌کنند و نه در بالا و نقش یک دستور دهنده، وجود یک رهبر خوب هر تیمی را به هر سطح توانی می‌تواند حتماً به موفقیت برساند.

 فاکتور هشتم » شکست در صورتتان نباشد!

 جالب است بدانید وقتی مشکلی پیش می‌آید، گره‌ای در کار می‌افتد و تیم درمان کمی نا امید می‌شوند، همیشه نگاهشان به رهبر مجموعه خواهد بود، اگر آن‌ها در چهره شما ترس و شکست را ببینید خود را می‌بازند، همیشه سعی کنید مشکلات را درون خود بریزید و در ظاهر یک لبخند بزنید که گویی شما تجربه رد شدن از چنین مشکلاتی را داشته‌اید.

فاکتور نهم » سپاسگزار باشید

برای کارهایی که اعضای تیم درمان انجام می‌دهند ارزش قائل شوید و سپاس گذار باشید، از آن‌ها تشکر کنید. حتماً نشان دهید که ارزش کار آن‌ها و تلاششان را میدانید.

سعی کنید در مقاطعی دست از کار بکشید و تیم را به خوردن یک نوشیدنی و یا شام در فضایی خارج از کار دعوت کنید تا هم کل تیم به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و هم بتوانید کمی فضا را برای آن‌ها عوض کنید.

در پایان باید گفت موفق شدن تیم به قدرتمند بودن و هوشمند بودن اعضای گروه نیست. بله به گروهی است که می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، می‌توانند باهم کنار بیایند و با یکدیگر در یک راستا کار کنند.

مهم این است که تیم موقعیت را درک کرده و به هدف پایبند باشند. برخی اوقات افراد بسیار حرفه‌ای انگیزه‌ای برای انجام کار ندارند و مدام بد قلقی می‌کنند در حالی که یک فرد تازه کار اما با انگیزه بهتر می‌تواند به تیم شما کمک کند.

جهت دریافت مقالات مرتبط دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط :

تعرفه های پزشکی سال 97 اعلام شد

افسردگی در کمین تیم درمان

رابطه ی بین کیفیت خدمات و وفاداری بیماران در بیمارستان

۶ روش برای مدیریت مطب و کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تعرفه های پزشکی سال 97 اعلام شد

دبیر شورای عالی بیمه سلامت از اعلام تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷ خبر داد و گفت: در چهار بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه، تعرفه‌های پزشکی با رشد پنج درصدی همراه است.

دکتر علیرضا اولیایی منش از اعلام تعرفه های پزشکی سال ۹۷ خبر داد و گفت: تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی امسال که شامل چهار بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه است، در آبان و آذرماه سال ۹۶ در شورای عالی بیمه به تصمیم گیری رسید و به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شد که این تعرفه ها به میزان تورم اعلامی سازمان برنامه و بودجه رشد داشته باشد، اما به دلیل مشکلات مالی سازمان‌های بیمه‌گر و دولت، این بحث به تعویق افتاد و بالاخره سازمان مدیریت پیشنهاد رشد پنج درصدی را به دولت اعلام کرد و متعاقب آن دولت نیز در روزهای گذشته رشد پنج درصدی تعرفه های پزشکی در چهار بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه را مصوب کرد.

وی درخصوص جزییات رشد تعرفه های پزشکی سال ۹۷ خاطرنشان کرد: در چهار بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه، تعرفه ویزیت پزشکان رشد شش درصدی، تعرفه هتلینگ تخت های بیمارستانی در تمام بخش‌ها رشد هشت درصدی، خدمات دندانپزشکی رشد 2.5 درصدی و همچنین جزء فنی خدمات پزشکی نیز با رشد 2.5 درصدی همراه است.

دبیر شورای عالی بیمه سلامت تصریح کرد: با توجه به اینکه هتلینگ بیمارستان‌ها در تمام بخش‌ها با مشکل مواجه بود، بیشترین تمرکز بر روی رشد تعرفه هتلینگ و بعداز آن، ویزیت پزشکان است که این تغییرات در سقف پنج درصد اعمال شده است.

اولیایی منش با بیان اینکه حق سرانه بیمه خدمات درمانی ۱۰ درصد و سرانه پزشک خانواده نیز پنج درصد رشد داشته است، اظهار داشت: اقدامی که برای اولین بار انجام شد، این بود که امسال جزء فنی و جزء حرفه‌ای را از هم تفکیک کردیم و جزء فنی را جداگانه رشد دادیم؛ چراکه جزء فنی مربوط به هزینه‌های غیر دستمزدی است و این هزینه‌ها خودبه خود هرساله رشدی دارند و چنانچه بخواهیم این دو جزء را باهم افزایش دهیم، به بخش فنی ظلم می‌شود و پا به پای تورم رشد پیدا نمی‌کند، لذا این تفکیک به شفافیت موضوع می‌انجامد.

دبیر شورای عالی بیمه سلامت بیان کرد: نکته‌ای که در تعرفه‌های امسال مدنظر قرار دارد، جزء یک بند ز ماده ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ است که در این قانون ذکر شده، کلیه مراکزی که به هر نحوی از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، تعرفه‌هایشان دولتی تلقی شده و در این بند همچنین از برخی سازمان‌ها مانند سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و شهرداری‌ها به صورت اختصاصی نام برده شده است.  

بنابر اعلام وبدا، اولیایی منش، درخصوص ضریب ریالی خدمات پاراکلینیک گفت: امسال ضریب ریالی خدمات پاراکلینیک به خصوص خدمات رادیولوژی، تصویربرداری و آزمایشگاه در بخش خصوصی با ضریب ریالی سایر خدمات پزشکی یکسان شده است، یعنی از این پس در بخش خصوصی، سه ضریب ریالی وجود ندارد، بلکه تنها دو ضریب ریالی برای خدمات بستری و خدمات سرپایی درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه خدمات گلوبال نیز با رشد تعرفه پنج درصدی نیز همراه است، گفت: با توجه به مشکلات مالی سازمان های بیمه‌گر، امسال تلاش شد، تعرفه‌ها از رشد مناسبی برخوردار باشند، تا این سازمان‌ها قابلیت پرداخت داشته باشند و زمان پرداخت بدهی‌ها کم شده و مطالبات به موقع پرداخت شود.

دبیر شورای عالی بیمه سلامت یادآور شد: آنچه مسلم است، این که تمام بخش‌های کشور اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه موظف هستند که تعرفه‌های قانونی را که دولت تعیین کرده، اجرا کنند و کاملا مطابق قانون باشند. هرچند مانند سال‌های گذشته اطمینان داریم تمام مراکز ارائه خدمت و جامعه بزرگ نظام سلامت کشور، قانون را رعایت خواهند کرد و تعرفه یا عدد و رقمی متفاوت از تعرفه‌های ابلاغی هیات وزیران دریافت نخواهند کرد و قانون مو به مو اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد: رشد تعرفه‌ها و هزینه‌های تشخیصی، درمانی و دارویی در سال ۹۷ پایین‌تر از نرخ تورم عمومی کشور خواهد بود.

جهت دریافت مقالات مرتبط دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

راهکارهای افزایش اعتماد مراجعین به پزشک

آیا نباید با بیمارانمان همدردی کنیم؟

رابطه ی بین کیفیت خدمات و وفاداری بیماران در بیمارستان

تبلیغات آفلاین در مطب: طراحی کاتالوگ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

راهکارهای افزایش اعتماد مراجعین به پزشک

در این مقاله به این موضوع که چه طور اعتماد بین پزشک و بیمار را مستحکم کنیم می‌پردازیم. البته شایان‌ذکر است که بی‌اعتمادی به خدمات پزشکی پدیده جدید یا فقط مختص به ایران نیست و در کشورهای پیشرفته دنیا هم بحث‌های زیادی را دامن زده است.

طرح درمان را شفاف شرح بدهید

مراجعین پزشکی حق‌ دارند که در مورد جزئیات درمان، نحوه انجام آن‌ها، تعداد جلسات و تمام جزئیات توضیحات کافی را دریافت کنند. حتی زمانی که بیمار سؤالی نمی‌پرسد ما به‌عنوان درمانگر وظیفه‌ داریم این موارد را شرح دهیم. در واقع این قضیه در‌‌ همان فرآیند رضایت آگاهانه قرار می‌گیرد.

مسئولیت فردی پزشک را فراموش نکنیم

در بیمارستان‌ها با توجه به اینکه افراد مختلفی مسئولیت درمان را بر عهده‌ دارند، مسئولیت در مواقع قصور احتمالی هم اشتراکی است. پزشکان متخصص، پرستاران، سوپروایزر بر فرآیند درمان بیمار نظارت دارند و هر کدام می‌توانند خطای احتمالی همکار دیگر را تشخیص داده و در مراحل مختلف اصلاح کنند؛ اما در مطب پزشک تنها مسئول درمان است و مسئولیت هر خطا و اشتباهی با خود او خواهد بود.

پیشنهاد مشورت با سایر همکاران را بدهیم

برخی مراجعین ما به طرح درمان‌های ما مشکوک شده‌اند. رسانه‌ها مدام اخباری را منتشر می‌کنند که به بی‌اعتماد شدن مردم نسبت به جامعه پزشکی منجر می‌شود. از این‌رو طبیعی است مراجعین در بسیاری از موارد طرح درمان پیشنهادی ما را قبول نکنند. در مواردی که احساس می‌کنیم بیمار اظهارات ما را قبول ندارد یا آثار شک را در چهره یا بیان او می‌بینید، پیشنهاد بدهید که با همکاران دیگر مشورت کند. هرگز نباید بیمار را از مشورت با همکار دیگر بر حذر داشت.

زیر بار درمان زور نرویم

رد درمان در حیطه اختیارات پزشک است و پزشک حق دارد که بیمار جدید را که کار درمانش را شروع نکرده، به هر دلیل نپذیرد. به همین دلیل صرف درد بیمار، شرایط اورژانسی برای مبادرت به درمانی که از عهده اتمام آن برنمی‌آیید یا به هر دلیل قرار نیست تمامش کنید، ایجاب نمی‌کند.

به‌موقع ارجاع دهیم

ارجاع به‌موقع نه‌تنها نشانگر ضعف شما نیست، بلکه نشان مهارت تشخیصی شماست. هر وقت نیاز احساس کردید ارجاع دهید و ارجاع را به تعویق نیاندازید. ارجاع به‌موقع باعث اعتماد بیشتر به شما می‌شود ضمناً مسئولیت درمان‌های پیچیده را که حتی زیر دست متخصصین هم از شیوع شکست بالایی برخوردار است، از سر شما باز می‌کند!

در همه حال شان حرفه را در صحبت با بیماران رعایت کنیم

به‌ندرت با بیماران غیرمنطقی مواجه می‌شویم که پرخاشگر هستند و ممکن است به ما و کادر مطب یا کلینیک فحاشی کنند. برانگیختگی علیه جامعه پزشکی شیوع زیادی پیداکرده است و حتی در رسانه‌ها می‌بینیم که عده‌ای مردم را به ضبط صدای پزشکان تشویق می‌کنند! در تمامی شرایط وظیفه ما حفظ خونسردی و خودداری از هرگونه درگیری لفظی و فیزیکی است. متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که هر نوع واکنش خیلی ساده و طبیعی از روی خشم می‌تواند به یک ماجرای رسانه‌ای در حد کشیدن بخیه تبدیل شود.

بی‌اعتمادی بیماران را درک کنیم و بپذیریم

در مواردی بیماران «حق» دارند نسبت به ما بی‌اعتماد باشند. در بسیاری از موارد کار ما از نوعی نیست که بیماران بتوانند آن‌ها ارزیابی کنند. شکست‌های درمان‌های ما گاهی در کوتاه‌ مدت خود را نشان نمی‌دهد. مراجعین ما واقعاً نمی‌دانند که ما چه‌کاری روی آنها انجام می‌دهیم و آیا کارمان را با رعایت تمام جوانب استاندارد درمانی و بهداشتی انجام می‌دهیم یا خیر. قیاس مع‌الفارق است اما خود ما زمانی که ماشین خود را به نمایندگی می‌بریم و بعد از یک روز، با یک لیست سرویس‌ها و قطعات تعویضی مواجه می‌شویم ممکن است که حس بی‌اعتمادی در اعماق وجودمان پدیدار شود! توضیح درمان‌ها، عوارض درمان و اطمینان از قانع شدن بیمار در مورد دلیل درمان‌ها می‌تواند اعتماد بین ما و مراجعینمان را تقویت کند.

در رابطه با همکاران حرفه‌ای باشیم

دو رویکرد افراطی در مورد رابطه با همکاران پزشک، بیماران را نسبت به ما بی‌اعتماد می‌کند. یکی تائید بی‌قید و شرط همکاران و نادیده‌گیری اشتباهات آن‌ها و دیگری زیرآب زنی و بی‌اعتماد کردن بیماران نسبت به درمان پزشک قبلی. در اظهارنظر در مورد هر درمان قبلی باید بسیار محافظه‌کار و دقیق باشیم. قضاوت در مورد کار دیگران بدون در نظر گرفتن شرایط درمان امر ساده‌ای است ولی تبعات ناخوشایندی به دنبال دارد و اعتماد بیماران را از بین می‌برد. به‌عنوان یک درمانگر در مورد مشکل و درمان متمرکز شویم تا اینکه در کسوت قاضی به قضاوت بنشینیم.

نگرانی‌های بیماران را بپرسیم و برطرف کنیم

مواردی هستند که بیماران در مورد آن‌ها نگران‌اند ولی شاید از نظر ما نگرانی آن‌ها غیرمنطقی باشد. نگرانی در مورد ابتلا به ایدز، خطرات رادیوگرافی، سرطان‌زا بودن درمان‌ها، کیفیت مواد و وسیله‌ها، یک‌بارمصرف بودن یا استریلیزاسیون، درد حین کار و … گاهی نگرانی‌های عمده‌ای هستند که موجب بی‌اعتمادی مراجعین ما می‌شوند. با توضیح این موارد و پاسخ جامع به سؤالات بیماران، می‌توانیم اعتماد بیمارانمان را داشته باشیم.

مراجعین را به درمان‌های زیبایی که خودشان داوطلب انجام آن‌ها نیستند تشویق نکنیم

تشویق بیماران به انجام درمان‌های زیبایی با ذات درمانگری ما در تضاد است و در چشم بیماران هم ما را به‌صورت بیزنس‌من‌های زیبایی جلوه می‌دهد. ایجاد نیاز کاذب زیبایی زمانی که خود بیماران در مورد آن متقاضی نبوده‌اند ممکن است مردم را نسبت به ما بی‌اعتماد کند.

جهت دریافت مقالات مرتبط دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

زمان مناسب برای افزایش نرخ خدمات پزشکی

اعتماد به مطب های شلوغ عادت قدیمی مردم!

تأثیر اولیه چگونه به یک پزشک در جذب بیمار کمک می‌کند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

آیا نباید با بیمارانمان همدردی کنیم؟

بیماری و بیمار شدن به خودی خود ناراحت‌کننده است و بدتر از آن بیمار گشتن افرادی که ارتباط عاطفی قوی با آن‌ها داریم یکی از سخت‌ترین اتفاقات زندگی خواهد بود. همگی تمایل داریم اطرافیانمان را بدون هیچ گونه ناراحتی در صحت و سلامتی ببنیم و قادر به تحمل کوچکترین درد و رنج آن‌ها نخواهیم بود. بنابراین با توجه به حساسیت رابطه ما با اعضای خانواده نحوه‌ی برخورد ما با آنها در زمان بیماری بسیار حائز اهمیت است.

همدردی یا همدلی؟

این دو واژه در بسیاری از مواقع به اشتباه به جای یکدیگر به کار می‌روند در حالی که تفاوتی بنیادین با یکدیگر دارند. همدردی یعنی ابراز تاسف و ناراحتی بدون درک صحیح از موقعیت بیمار و همدلی یعنی تلاش برای دیدن دغدغه‌های بیمار از نگاه وی. همان‌طور که از تعاریف متوجه شده‌اید همدردی نمی‌تواند منجر به ایجاد یک رابطه کاربردی با بیمار گردد. ابتدا اجازه دهید تا توضیحات بیشتری را در خصوص همدردی بدهیم تا اشتباها آن را به جای همدلی به کار نبریم.

همان طور که گفته شد همدردی ناشی از درک نادرست نسبت به موقعیت بیمار است که این امر در غالب اوقات دردسرساز خواهد شد. به این معنی که با به کارگیری روش نادرست همدردی، امکان دارد در برخورد با یکی از عزیزانمان که در بستر بیماری است به صورت کاملا افراطی برخورد نماییم و به گونه‌ای رفتار کنیم که گویی خودمان بیمار شده‌ایم.

این دیدگاه شاید در کوتاه مدت تاثیر چندانی نداشته باشد ولی در دراز مدت اثر مخربی را بر سلامت ما خواهد گذاشت. این نتیجه مخرب زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که بیماری سخت و صعب‌العلاجی در میان باشد. در این مواقع در صورت عدم درک درست و افراط در ابراز احساسات با بیمار، ما نیز از شرایط روحی خوبی برخوردار نخواهیم بود که این امر بر سلامتی جسم و روان ما تاثیر منفی خواهد گذاشت. در ضمن اگر انگیزه و روحیه لازم را نداشته باشیم مطمئنا قادر نخواهیم بود تا منبع انرژی و امید به بیمار باشیم بنابراین محروم نمودن بیمار از دریافت روحیه نیز جنبه دیگر مضرات همدردی است.

پس به دو دلیل همدردی نکنیم:

1) همدردی آسیب‌های جسمی و روحی زیادی را ایجاد می‌نماید

2) بیمار را از یک منبع انگیزه محروم نموده‌ایم.

البته بعد دیگر همدردی، داشتن ارتباط سطحی با بیمار است که آن نیز به دلیل درک نادرست از شرایط بیمار ناشی می‌شود.که با توجه به صمیمیتی که در بین اعضای خانواده وجود دارد،وقوع این اتفاق نادر است.

همدلی در برخورد با بیماری اعضای خانواده چگونه باید باشد؟

پس از توضیحاتی که در خصوص همدردی داده شد به همدلی می‌پردازیم که روش ارجح در برخورد با بیماران است. همان طور که گفته شد در همدلی ما درک درستی از شرایط بیمار داریم.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که برای چنین درکی نیاز به تجربه شرایط بیمار هستیم تا قادر باشیم از دیدگاه بیمار به این دغدغه‌ها نگاه کنیم ولی در برخی مواقع اوضاع اینگونه نیست و چنین تجربه‌ی ناخوش‌آیندی را نداریم. در این صورت توانایی گوش کردن و توجه نمودن به صحبت‌های بیمار نقش کلیدی را در همدلی با وی ایجاد خواهد نمود. یعنی اگر به صحبت‌های بیمار توجه لازم را داشته باشیم و به صورت فعال به دغدغه‌های وی گوش دهیم قادر خواهیم بود همدلی موثری را صورت دهیم.

پس در همدلی نیز توجه به یک نکته ضروری است:

گوش کردن فعال و توجه به دغدغه‌های بیمار

نحوه مدیریت خشم و کم حوصلگی در برخورد با بیماران

با وجود علاقه‌ای که به بیمار داریم احتمال خستگی از مراقبت مداوم و به دنبال آن کم‌حوصلگی به میزان زیادی وجود دارد. افراد بسیاری هستند که با وجود علاقه شدید به بیمار پس از مدتی خسته می‌شوند و دیگر اخلاق خوب و خوش‌رفتاری گذشته را ندارند.

یکی از کلیدی‌‌ترین بخش‌های ارتباط با بیمار همین قسمت است. به این خاطر که اگر بیمار متوجه کم‌حوصلگی و بی‌رغبت بودن ما گردد احساس اضافه بودن و مورد تایید نبودن به وی دست خواهد داد. این احساس منفی نه تنها روحیه بیمار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد بلکه اثرات مخربی بر روند درمان و بیماری وی خواهد داشت.

پس اگر یکی از عزیزانمان مدتی است که در خانه در بستر بیماری است و این موضوع فشار زیادی را به ما تحمیل کرده،مراقب کم‌حوصلگی و خشم خود باشیم.

بهترین راهکار برای مدیریت خشم،تصور نتایج و معایب تصمیم ما خواهد بود. در این رابطه ابتدا بررسی نماییم در صورت بروز نارضایتی خود، چه منافعی به دست می‌آوریم و در کنار آن چه مضراتی متوجه خود و بیمار خواهد گشت. که البته در اغلب اوقات پس از بررسی کلیه جوانب سعی در کنترل خشم خود خواهیم نمود پس همواره تلاش کنیم تمام جوانب را بررسی نماییم.

در پایان جهت مدیریت بیماری اعضای خانواده چه اقداماتی را انجام دهیم؟

1) همواره سعی کنیم با توجه به دغدغه‌های بیمار درک درستی از شرایط وی داشته باشیم و با او رابطه همدلانه‌ای را صورت دهیم

2) از همدردی بپرهیزیم زیرا با این کار در درجه اول به خود آسیب می‌رسانیم و همچنین بیمار را از داشتن یک منبع انرژی محروم می‌نماییم.

3) قبل از بروز خشم و کم ‌حوصلگی در ابتدا دید کلی‌تری نسبت به شرایط بیمار داشته باشیم.

جهت دریافت مقالات مرتبط، دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط :

رابطه ی بین کیفیت خدمات و وفاداری بیماران در بیمارستان

۱۳ واژه‌ای که هرگز نباید در پاسخ دادن به بیمار به کار ببرید

مهارت گفتن خبر بد به بیمار

بیماران خود را شگفت‌زده کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

راهنمای استفاده از شبکه های اجتماعی برای پزشکان

شبکه‌های اجتماعی، پزشکان را قادر ساخته‌اند که به بیماران بیشتری دسترسی پیدا کنند و با آنان ارتباطی مداوم داشته باشند. البته به گفته شورای پزشکی عمومی بریتانیا ، رعایت کردن استانداردهای حرفه‌ای در استفاده از این ابزارهای سایبری ضروری است. این شورا در این راستا راهنمای استفاده از شبکه‌های مجازی را تجدید کرده است. این راهنما درخصوص وبلاگ‌ها، فروم‌ها، اجتماعات و شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، پینترست و یوتیوب تدوین شده‌ و همچنین شبکه‌های حرفه‌ای مانند لینکد-این را هم شامل می‌شوند.

 شورا در وهله اول به پزشکان یادآور می‌شود که وظیفه دارند در هر فضایی حرفه‌ای رفتار کنند. برای مثال حق ندارند اطلاعاتی که منجر به شناساییی بیمارشان می‌شود را در فضای مجازی منتشر کنند. همچنین برای ارتباط پزشک و بیمار حدودی قائل می‌شود و از پزشک می‌خواهد هرگز در هیچ‌یک از رفتارهای تحریک‌آمیز سایبری نظیر توهین نسبت به دیگران شرکت نکند. البته باید گفت این راهنماها، در اصل توصیه‌ای برای جلوگیری از به حاشیه کشیده شدن پزشکان هستند. اگر علاقه‌مند هستید به‌عنوان یک پزشک بدانید چگونه می‌توانید در فضای مجازی در وجهه حرفه‌ای خود صیانت کنید، با ما همراه باشید.

شبکه‌های اجتماعی‌، سایت‌ها و دیگر رسانه‌های اجتماعی راه‌های موثری در برقراری ارتباط با یکدیگر در سطح اجتماعی، شخصی و حرفه‌ای هستند. رسانه‌های اجتماعی تعدادی از شبکه‌های تحت اینترنت همچون وبلاگ‌ها، انجمن‌های اینترنتی‌، سایت‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر، فیس‌بوک،، لینکدین‌، اینستاگرام و پینترست را در برمی‌گیرد.

وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای که تنها با هدف ارائه خدمت در حرفه پزشکی شکل گرفته و فعالیت می‌کنند نیز از اشکال رسانه‌های اجتماعی بوده و تحت نظارت و پوشش این راهنما قرار می‌گیرند.

استانداردهای حرفه‌ای

استانداردهای تیم پزشکی بیانگر آن است که:

الف) شما نباید هیچ پست یا پیامی حاوی اطلاعات یا اظهارنظرها را در رابطه با بیماران در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌ها پخش کنید.

درصورتی که از سایت‌های حرفه‌ای برای توضیح روی اشخاص با هدف تبلیغ کار و شرایط محیط کار استفاده می‌کنید باید دقت داشته باشید که بیماران قابل شناسایی نباشند.
استانداردی که از پزشکان انتظار می‌رود تغییر نمی‌کند، چرا که برقراری ارتباط از راه رسانه‌های اجتماعی است.

به عنوان یک پزشک چه در محیط کاری خود و چه به صورت آنلاین وظیفه دارید حرفه‌ای رفتار کنید و مسئولیت‌پذیر باشید.

هر مطلبی که در رسانه‌های اجتماعی پخش می‌شود در لحظه به صورت عمومی در می‌آید و شرایط جدیدی را به وجود می‌آورد، پس استانداردها در این شرایط باید رعایت شوند.
مسئولیت‌های حرفه‌ای شما نیز چون محرمانه بودن اطلاعات بیمار و حسن نیت شما در درمان بیمار همچنان باید پایه و بنیان اصلی کار شما هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی باشد.

هنگامی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید باید:

1. از اطلاعات بیمار نگهداری کرده و هیچ گونه اطلاعاتی قرار ندهید که وی را بدون رضایتش در محیط‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی قابل شناساییی کند.
۲. حد و مرز مناسب را در روابط با بیمار و دیگر اعضای کادر پزشکی حفظ کنید.
۳. با سیاست‌های تعیین شده توسط کارفرما جهت فعالیت در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خود را هماهنگ کنید.

ب) شما باید با همکاران خود با عدالت و احترام برخورد کنید. در تمام شرایط در نحوه تعامل و ارتباط شما نباید زورگویی کرده ، آزار و اذیت کنید یا به صورتت ناعادلانه میان افراد تبعیض قائل شوید.

این مورد شامل ارتباط و برخورد در رسانه‌های اجتماعی نیز می‌شود. نباید فعالیت‌هایی که موجب ناراحتی همکاران‌تان می‌شود انجام دهید یا در هرگونهه زورگویی سایبری، تهدید یا استفاده از کلمات توهین آمیز به صورت آنلاین شرکت کنید.

در صورتی که موردی مشابه مورد فوق توسط فرد دیگری گذاشته شده و شما دوباره آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، با وجودی که شما مطلب اصلی را تهیهه نکرده‌اید، باید پاسخگو باشید.

حریم خصوصی

رسانه‌های اجتماعی مرزهای بین زندگی خصوصی و اجتماعی را کمرنگ کرده است و تصاویر آنلاین شما می‌تواند بر زندگی شخصی‌تان نیز تاثیرگذار باشد. شما نباید هرگونه اطلاعات شامل دیدگاه‌های شخصی یا تصاویر و فیلم‌هایی که می‌تواند به اعتماد عمومی شما به عنوان یک پزشک آسیب می‌زند را به اشتراک بگذارید. به اشتراک گذاشتن اطلاعات در قالب یک نام کاربری دیگر هم محرمانه بودن آن را تضمین نمی‌کند.
حتی اگر شما خود را به عنوان یک پزشک معرفی کرده‌اید همچنان باید استانداردهای این راهنما را هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی رعایت کنید. به خاطر داشته باشید هر چیزی را که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید در لحظه به صورت عمومی در می‌آید و به راحتی توسط افراد مختلف قابل دسترس می‌شود و می‌تواند بدون آگاهی شما کپی و پخش شود. باید در نظر بگیرید هر مطلبی که در فضای مجازی منتشر می‌کنید حتی اگر در آینده آن را پاک کنید، همیشه در آن فضا باقی خواهد ماند.
هر چند وقت یک بار به طور منظم باید تنظیمات حریم خصوصی (privacy setting) هر یک از شبکه‌های مجازی خود را بررسی و چک کنید. باید نسبت به محدودیت‌های حفظ حریم خصوصی در محیط مجازی آگاه باشیم و به خاطر داشته باشیم که حتی سخت‌ترین و پیشرفته‌ترین تنظیمات، امن بودن حریم شخصی شما را تضمین نمی‌کند.
در نهایت هر اطلاعاتی که شما به اشتراک می‌گذارید می‌تواند توسط هر فردی، حتی بیماران، همکاران یا کارفرمای شما مشاهده شود. به خاطر داشته باشید اطلاعات محلی که شما در آن حضور دارید ممکن است در عکس‌ها و مطالب دیگری که قرار می‌دهید مشخص و برای سایر افراد قابلل مشاهده باشد.

حفظ محرمانه بودن اطلاعات

رسانه‌های اجتماعی می‌تواند روش مفید و موثری برای انتشار اطلاعات در جهت سود رسانی به کار و فعالیت شما باشد. به عنوان مثال می‌توان از شبکه‌هایی اجتماعی برای تبلیغ موثر محصولات و خدمات استفاده کرد. گفتگوهای آنلاین در رابطه با بیماران ناشناس و بهترین طرح درمان می‌تواند سود علمی و حرفه‌ای داشته باشد. سایت‌ها و گروه‌های اجتماعی می‌تواند روش مفیدی برای دستیابی به طرح درمان مناسب در شرایط خاص باشد. بسیاری از پزشکان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که قابل دسترسی برای عموم مردم نیست و عکس‌ها و اطلاعات متخلف را مبادله و با یکدیگر مشورت می‌کنند.

البته باید به خاطر داشته باشید که بسیاری از گروه‌های اجتماعی، حتی گروه‌هایی که فقط برای پزشکان تشکیل شده، ممکن است همچنان برای افرادد عادی هم قابل دسترسی باشد.

در صورتی که تصمیم دارید اطلاعات کلینیکی همچون رادیوگرافی و فتوگرافی را در هریک از رسانه‌های اجتماعی آپلود کنید باید توجه داشته باشید چه کسی می‌تواند این اطلاعات را مشاهده کند. باید دقت داشته باشید که اطلاعاتی را که بیمار را قابل شناسایی می‌کند بدون اجازه صریح از وی منتشر نکنید.

هنگامی که می‌خواهید از بیمار خود کسب اجازه کنید باید به طور دقیق به بیمار توضیح دهید که چه اطلاعاتی از وی را در فضای مجازی منتشر خواهید کردد و این اطلاعات با چه هدفی و در چه محلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در مواردی که اطلاعات بیمار خود را به صورت ناشناس منتشر می‌کنید باید همه اقدامات احتیاطی را بررسی کنید و مطمئن شوید که بیمار قابل شناساییی نیست. اگرچه بخش‌های تفکیک‌شده از اطلاعات بیمار اطلاعات بیمار را به خودی خود محرمانه نگه داشته است، اما انتشار تعداد زیادی از این اطلاعات به صورت آنلاین می‌تواند احتمال شناسایی آنها را بالا ببرد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر دکتر لینک را دنبال کنید.

مقالات مرتبط :

تولید محتوای پزشکی

آشنایی با ایمیل مارکتینگ و اشتباهات تازه‌کارها

اشتباهات معمول بازاریابی در شبکه های اجتماعی

آداب حضور در شبکه های مجازی، برای پزشکان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

رابطه ی بین کیفیت خدمات و وفاداری بیماران در بیمارستان

اکنون در اقتصاد جهانی مشتریان بقای سازمان را رقم می زنند، و سازمانها نیز دیگر نمی توانند نسبت به مشتریان بی تفاوت باشند، سازمانها باید همه فعالیت ها و توانمندی های خود را متوجه رضایت مشتری کنند، زیرا تنها منبع برگشت سرمایه مشتریان می باشند.

سازمانها بایستی با راضی نگهداشتن دریافت کنندگان خدمات فعالیتشان را توسعه دهند، تا اینکه در محیط های رقابتی بتوانند مزایا را برای خود حفظ نمایند. از جمله مزایای وفاداری عبارت است از:

  • بهبود سودآوری سازمان
  • کاهش هزینه های بازاریابی
  • افزایش فروش سازمان با حساسیت قیمت پایین

مشتریان وفادار تبلیغات دهان به دهان بسیاری را برای سازمان فراهم می کنند و احتمالاً دفعات مراجعه آنان به سازمان بیشتر خواهد بود.

مشتریان وفادار تحت عنوان  "نیروی بازاریابی " به گونه شگفت انگیز از طریق تبلیغات دهان به دهان و توصیه کالاها، خدمات سازمان را به سایر آشنایان ارائه می دهند. در حقیقت ارائه خدمت به مشتریان هزینه کمتری را برای سازمان به همراه دارد. بسیاری از سازمانها برنامه های وفاداری مشتریان را به عنوان بخشی از فعالیت های توسعه روابط عمومی خود گسترش می دهند.

وفاداری مشتری مفهوم پیچید های است و به تمایل خرید دوباره و تحلیل قیمت دریافت کنندگان خدمت بر می گردد. رشد وفاداری مشتری درآمد آینده سازمان را با مشتریان فعلی تضمین می نماید و بر این اساس وفاداری مشتری هدف نهایی سازمانها است. سوکی در پژوهشی در سال 2008 به بررسی کیفیت خدمت درک شده، رضایت و وفاداری مشتری پرداخت. نتایج پژوهش نشان داد هر چه سطح ادراک مشتریان از خدمت افزایش یابد، از کیفیت دریافت شده نیز راضی تر می شوند و احتمال دارد تا در آینده نیز برای دریافت خدمت مراجعه نمایند و ارائه دهنده فعلی را به دیگران نیز توصیه  نمایند.

افزایش رضایت بیمار در مراکز درمانی

کیفیت خدمات بهداشتی درمانی مهمترین فاکتور بر رضایت بیماران است. همچنین بهبود کیفیت نه تنها منجر به رضایت بیماران بلکه سبب افزایش وفاداری بیماران نیز می گردد، بیماران مراقبتهای درمانی با کیفیت بهتر را دریافت می نمایند. یادآور می گردد علاوه بر این، روابط بلند مدت بیماران با بیمارستان باعث اعتبار و شهرت بیمارستان خواهد شد.

بر اساس پژوهش های انجام شده، مدیران بیمارستان ها باید با بالا بردن رضایت در میان کارکنان خود ابتدا رضایت شغلی کارکنان خود را بالا برده و سپس این امر منجر به وفاداری مشتریان خواهد شد. همچنین، مدیران بیمارستان ها با دریافت بازخورد نظام مند از بیماران می توانند نسبت به رسیدگی به شکایات بیماران موثرتر و کارآمدتر عمل نمایند.

بیمارستانها نیز مانند هر کسب و کار دیگری برای موفقیت نیاز به حفظ مشتریان و وفاداری آنها دارند. یکی از راههای بهبود وفاداری بیماران تمرکز بیمارستان ها بر ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده می باشد. در حقیقت وفاداری بیماران به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد برای بیمارستان منجر می شود. در بازار رقابتی امروز، تبلیغات دهان به دهان توسط بیماران یا خانواده های آنها اهمیت یا ارزش بیشتری را به خود اختصاص می دهد. تجربیات مثبت بیمار و خانواده او از بیمارستان دارای ارزش است، در واقع ادراک بیماران از خدمات دریافت شده ارزشمند است، زیرا تبلیغات دهان به دهان به عنوان یکی از موثرترین و قدرتمندترین روشها در انتخاب کالاها و خدمات است.

 همچنین با افزایش آگاهی مشتریان از خدمات ارائه شده توسط این سازمانها انتظارات مشتریان افزایش پیدا کرده است، به شکلی که بیماران خواستار مشارکت بیشتر در برنامه های درمانی خود می باشند. بیماران راضی از فرایند درمان جهت ادامه درمان به همان بیمارستان مراجعه می نمایند و یا درمان خود را در همان بیمارستان ادامه می دهند. در ضمن این بیماران حاضر به پرداخت هزینه های خدمات درمانی خود نیز می باشند.

پزشکان با ایجاد وفاداری در بیمار نیز قادر می باشند سود کمتر از 5 درصد را تا 25-85 درصد افزایش دهند.  از آنجا که ارائه خدماتی پایین تر از حد انتظارات همواره موجب می شود که مشتریان و بهره گیران از خدمات روز به روز از اعتبار و اعتماد کمتری به ارائه دهندگان خدمات پیدا کنند. درنتیجه، عدم رضایت مشتریان و ارباب رجوعان و تبلیغات منفی آنان موجب ضرر و زیان و نابودی سازمان مربوطه را فراهم می سازد.

چرا که تبلیغات شفاهی به عنوان یکی از موثرترین و قدرتمندترین روشها در انتخاب کالاها و خدمات است و همچنین با افزایش آگاهی مشتریان از خدمات ارائه شده توسط این سازمانها انتظارات مشتریان افزایش پیدا کرده است. به شکلی که بیماران خواستار مشارکت بیشتر در برنامه های درمانی خود می باشند.

از آنجا که ارائه خدماتی پایین تر از حد انتظارات همواره موجب می شود که مشتریان و بهره گیران از خدمات روز به روز از اعتبار و اعتماد کمتری به ارائه دهندگان خدمات پیدا کنند. درنتیجه، عدم رضایت مشتریان و ارباب رجوعان و تبلیغات منفی آنان موجب ضرر و زیان و نابودی سازمان مربوطه را فراهم می سازد.

جهت دریافت راهکارهای جذب بیمار با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط :

مزایای ارسال پیامک برای یادآوری قرار ملاقات ها

چند راه ساده برای افزایش رضایتمندی بیماران (اصول مطب داری)

افزایش کیفیت خدمات، بر اساس رویکرد مدیریت ارتباط با بیمار

زمان مناسب برای افزایش نرخ خدمات پزشکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک