صاحبان کلینیک ها و مطب های پزشکی برای بازاریابی مرکز درمانی و جذب بیمار، حجم انبوهی از تبلیغات آنلاین و آفلاین را به شیوه های مختلف منتشر می کنند و برای افزایش مراجعین مطب یا کلینیک اقدامات ترویجی انجام می دهند یا به منظور آگاهی عموم مردم از برند مورد نظر به راه اندازی کمپین تبلیغاتی و روابط عمومی می پردازند. اما برای جذب بیمارجدید شیوه های دیگری نیز هست!!! در این مطلب شیوهایی را برای حفظ بیماران و جذب بیمارجدید و نیز چگونگی مخاطب سازی می پردازیم.

تکنیک های وجود دارد که با آموختن آنها می توانید مطب خود را مراجع کننده زیادی را به مطب خود جذب کنید. فقط کافیست بیماران و مراجعه کننده گان خود را بشناسید از نیاز های آن ها آگاه شوید  و انتظارات آن ها را بسنجید ! در ادامه تکنیک هایی برایجذب بیمار به مطب را به شما معرفی می کنیم.

بهترین پرسنل را انتخاب کنید.

اولین برخورد مراجعین  مطب یا کلینیک شما با پرسنل و کارمندان است. و این برخورد تعیین می کند که مراجعه کننده بار دیگر به مطب شما بیاید یا خیر. و برخوردی اشتباه با مراجعه کننده باعث می شود او هرگز به مطب شما مراجعه نکند. 

پس افرادی را استخدام کنید که علاوه بر آشنایی با اصول بازاریابی پزشکی با مراجعه کنندگان برخوردی ایده آل داشته باشند.

اگر در استخدام افراد مطب یا کلینیک خود دقت لازم را داشته باشید، این افراد بدون شک در پیشرفت مطب یا کلینک شما تاثیر بسیاری دارند.

استخدام افراد شایسته برای مطب یا کلینیک، مراجعه کننده را بار دیگر به مطب شما سوق می دهد و علاوه بر آن شما را به دوستان و اقوام خود معرفی می کند.

دوستان یا آشنایان را استخدام نکنید!

ممکن است استخدام دوستان یا آشنایان در مطب یا کلینیک علاوه بر کسب و کارتان به دوستی شما نیز لطمه وارد کند. البته ممکن است خلاف این مطلب شود و استخدام دوستان یا آشنایان سودمند باشد.

از بیماران قبلی خود غافل نشوید.

هرگز از بیمارانی که سالهاست به شما مراجعه می کنند و به شما وفادارند غافل نشوید.

جذب بیمار جدید برای هر مطب یا کلینیکی لازم است، اما توصیه می کنیم به بیماران قبلی احترام بگذارید و گاهی از آنها تشکر کنید. بیماران قبلی شما به نحوی بازاریاب شما هستند، آنها بیماران جدید را به مطب شما باز می کنند و باعث جذب بیمار جدید می شوند.

باید این نکته را یادآوری کنیم که نگهداشتن بیماران فعلی کم هزینه تر ازجذب بیمار جدید است.

مراجعه کننده ناراضی را با رضایت بدرقه کنید.

بی شک گاهی ممکن است یکی از بیماران ناراضی باشد. مراجعه کننده ناراضی را جدی بگیرید. یک مراجعه کننده ناراضی می تواند افرادی که هنوز به مطب شما مراجعه نکرده اند یا سایر بیماران را از مراجعه به مطب شما بازدارد. پس بهتر است هنگام مواجه با این دست مسائل به سرعت مشکل بیمار را رفع کنید تا رضایت او حاصل شود و اجازه ندهید با نارضایتی مطب شما را ترک کند.

نکته: افرادی آخرین رویدادی که هنگام مراجعه به مطب یا کلینیک که برایشان رخ داده را در ذهن خود نگه میدارند.

به مراجعان خدماتی خاص ارائه دهید!

بیماران به مراکز درمانی که خدماتی خاص متمایز از دیگران ارائه می دهند علاقه مند می شوند. مثلا تماس با بیمار و جویا شدن از احوال وی می تواند یکی از این خدمات متمایز باشد. در واقع یک مکالمه کوتاه مدت می تواند میزان رضایت بیمار را چند برابر کند و او را به یک مراجعه کننده وفادار تبدیل نماید.

سیستم ارتباط با بیمار راه اندازی کنید.

سیستم هایی جهت یادآوری نوبت بیمار که به اشکال مختلف نوبت های بیمار را به او یادآوری می کنند باعث خشنودی بیمار می شوند. بی شک این ویژگی از سری امکاناتی است که افراد را علاقه مند می کند تا خدمات شما را امتحان کنند و از طرف دیگر بیماران قبلی شما را وفادارتر می نماید.

اطلاعات کافی در اختیار بیمار قرار دهید.

بیماران تمایل زیادی دارند که به صورت کامل از بیماری خود، نحوه درمان و نتایج مطلع شوند. بهتر است اطلاعات لازم را در اختیار بیمار قرار دهید. این اقدام سبب می شود بیمار به دلیل ابهاماتی که دارد به پزشک دیگری مراجعه نکند.

مثبت اندیش باشید.

بی تردید شیوه صحبت کردن یا برخورد پزشک تاثیر زیادی بر روحیات بیمار دارد. به شیوه ای مثبت با او صحبت کنید به گونه ای که احساس مثبتی از روند درمان در بیمار شکل بگیرد.

صحبت های بیماران را پیش بینی کنید.

حتما با بیماران دکتر نما برخورد داشتید افرادی که با توجه به اطلاعات اندکی که دارند هنگام تجویز دارو سعی می کنند نظرات خود را دخالت دهند. بهتر است مخالفت ها یا اظهار نظرهای این دسته از بیماران را پیش بینی کرده و برخورد مناسب داشته باشید.

خنده رو باشید.

رفتار پزشک مهمترین اصل در جذب بیمار است. بیماران پزشک خوش اخلاق و البته ماهر و دقیق در امر طبابت را دوست دارند و علاقه زیادی به مراجعه مجدد به مطب وی دارند.

ظاهر شیک برای مطب خود بسازید.

مطب مکانی است که بیمار ساعاتی را باید در آن منتظر بماند، بنابراین حس و حال مطب شما در تجربه بیماران موثر است. با توجه به روانشناسی رنگ ها، یک رنگ آرامش بخش را انتخاب کنید تا بیمار در زمان حضور در مطب شما احساس آرامش کند. در ضمن نظافت و پاکیزگی مطب که البته یک امر بدیهی است را هم جدی بگیرید.

قیمت گذاری مناسب داشته باشید.

یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در جذب بیمار قیمت و هزینه خدمات است. سعی کنید هزینه را بهینه کنید تا بیماران بیشتری را در مطب خود پذیرا باشید.

به بیمار هدیه بدهید!!!

هنگام خروج از مطب چیزی را در اختیار بیمار قرار دهید تا همواره به یاد شما بماند.

مثلا اگر کلینیک دندانپزشکی دارید یک خمیر دندان کوچک، اگر متخصص پوست و مو هستید شامپوهای یک نفره یا کرم های ضد آفتاب که به عنوان تستر در اختیار شما قرار دارد و مورد تایید شما نیز هست و ...

گاهی خدمات رایگان ارائه دهید.

گاهی به مناسبت های مختلف روزی را به ویزیت رایگان یا نیم بها اختصاص دهید. شاید آن روز سود کمتری داشته باشید ولی این امکان وجود دارد بیماران جدیدی به مطب شما جذب شوند و البته به شما وفادار بمانند.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

مطب آنلاین راهکاری برای جذب بیمار

راهنمای ویدئو مارکتینگ برای پزشکان

تاثیر شبکه سازی در جذب بیمار

تبلیغات آزمایشگاه های تشخیص پزشکی