مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

هفت گام برای موفقیت در برندسازی پزشکی

برندینگ تنها در ترویج نام و نشان تجاری شرکت‌های مشهوری چون اپل خلاصه نمی‎شود، یا برندینگ شخصی تنها برای دیده شدن سلبریتی‌ها نیست، بلکه مدیریت مطب و کلینیک یا هر پزشکی که تلاش می‎کند خدمات درمانی گسترده‎تری را در   اختیار جامعه‏‌ی خود قرار دهد، این بخت را دارد تا با استفاده از آموزه‎های برندینگ،‌ تصویری شفاف‎تری از حرفه و تخصص خود را به دیگران نشان دهد.

پزشکان نیز با کمک برندینگ پزشکی، عملکرد مؤثرتری در حوزه‎ی سلامت خواهند داشت. برندینگ پزشکی از جمله فواید علم مدیریت برای دسترسی آسان‌تر جامعه‎ی پزشکی به افرادی است که برای علاج نیازمندی‎های درمانی خود به دنبال طبیبانی حاذق هستند.

بنابراین اگر شما مدیریت مطب و کلینیک، پزشک عمومی، پزشک جراح، دندانپزشک یا عضوی از جامعه‎ی پزشکی باشید با کمک برندینگ قادر خواهید بود تا از دانش و تخصص‌هایتان بیشتر برای مخاطبان سخن بگویید و با برندینگ مؤثر حرفه‏‌ی خود، تصویری که به درستی قابلیت‎ها و توانایی‎های شما را به تصویر می‌کشد در جامعه به نمایش درآورید.

برای اینکه در برندسازی پزشکی به موفقیت برسیم باید با 7 گام اساس در این زمینه آشنا باشید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

گام اول: توانمند باشید.

 فهرستی از توانایی‌ها و قابلیت‎های خود خارج از حوزه‌ی درمان و سلامت پیدا کنید تا به قصد برندینگ پزشکی بیشتر روی آن‌ها تمرکز کنید، برای مثال ببینید چقدر سخنران خوبی هستید؟‌  پر رنگ بودن مواردی از این دست در فهرست قابلیت‎های شما، فرصت‌های مساعدی را برای ساخت برندی شخصی قابل اعتماد برای شما فراهم خواهند کرد.

گام دوم: منحصربفرد بودن.

با مرور فهرست قابلیت‎های خود،‌ توانمندی‎هایی که کمک می‎کنند تا شما در حرفه‎ ی پزشکی از سایر همکارانتان متمایز باشید را مشخص کنید تا برندینگ پزشکی خود را بر شانه‎ی این ویژگی‎های منحصربفرد بنا کنید. برای مثال اگر روانپزشکی هستید که اهل هنر هم هستید می توانید از هنر برای درمان برخی از بیماریهای روانی استفاده کنید و به بهترین وجه این نکته را هنگام خلق برندینگ شخصی برای مخاطبان تشریح کنید.

گام سوم: متخصص باشید.

  در اینجا لازم است تا در توانمندیهای پزشکی که سیطره‎ی برندینگ شما شده است، متخصص و صاحب‎نظر شوید. برای این منظور می‎توانید در حوزه‎ی قابلیت‎های شغلی تان (پزشکی  یا مدیریت مطب و کلینیک)‌ متخصص شوید، یا اگر متخصص هستید،‌تواضع را کنار بگذارید و با استفاده از رسانه‌‏های مختلف دیداری و شنیداری در مورد تخصصتان با مخاطبان صحبت کنید.

گام چهارم: مخاطبانتان را بشناسید.

بعد از اینکه توانمندی ها و تخصص هایتان را معرفی کردید. نوبت به این می رسد که مخاطب برند خود را بشناسید. تا بتوانید پیام های صریحتری را به او مخابره کنید. به عنوان مثال اگر متخصص بیماری‎های زنان هستید،‌ باید به برندسازی نزد مخاطبان خانم بیندیشید، یا اینکه گامی پیش‌تر بروید و در میان مخاطبان زن، زنان باردار را از زنان مجرد جدا کنید.

گام پنجم:  هماهنگی با برند

 وقتی به عنوان یک مدیریت مطب و کلینیک یا پزشک مورد اعتماد، برند  خود را ساختید،‌ باید این برند را سر لوحه‎ی  فعالیت‎های بازاریابی خود قرار دهید، یعنی در وب‎سایت خود، شبکه‏‌های اجتماعی تصویری از خود یا مطب و کلینیک مطبوع تان ارائه کنید که با این برند هماهنگ و همداستان باشد. حتما در شبکه‏‌های اجتماعی مختلف با حساب‎های متنوع مشارکت داشته باشید و متناسب با برندتان به طور منظم مطالب جدیدی را منتشر کنید.

گام ششم: فرصت ها را دریابید. 

برای اینکه برند بیشتر شناخته شود و در ذهن بیماران بیشتر توسعه پیدا کند، مدیریت مطب و کلینیک باید تا می تواند از فرصت های موجود برای ترویج برند استفاده کند. برای مثال همکاران پزشک در برنامه های تلویزیونی و رادیویی شرکت کنند و اطلاعات پزشکی سودمند را در اختیار بیماران قرار دهد. راه دیگر برای توسعه و ترویج برند این است که برای مطب یا کلینیک یک وب سایت داشته باشید. در شبکه های اجتماعی مطالب سودمند انتشار دهید. به کامنت مخاطبان پاسخ دهید. پادکست تهیه کنید.

گام هفتم: صبر پیشه کنید.

برای برند شدن در حوزه‎ی سلامت یا پزشکی نیز مانند هر حوزه‏‌ی دیگری صبور باشید و انتظار نداشته باشید تا یک شبه از طریق طراحی سایت پزشکی یا تولید پادکست و تبلیغات در شبکه‏‌های اجتماعی به تمام اهداف خود خواهید رسید، برای این مهم باید کمی شکیبا باشید و برنامه‎ی منظمی داشته باشید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

دستیابی به بهترین عملکرد برای مدیریت کلینیک

مزایای خلق یک برند

تقویت 6 عادت خوب در خدمت دهی کلینیک

اهمیت استخدام بهترین افراد برای کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

آموزش نحوه برخورد با بیماران

برقراری یک ارتباط خوب با دیگران هنر است و استفاده از آن برای پیشبرد اهداف، یک علم! نحوه برخورد با بیمار، تأثیر بسیار زیادی روی برند شما و جذب بیمار دارد. هیچ‌چیز مانند یک مکالمه‌ی دلنشین نمی‌تواند رضایت بیماران را در طولانی مدت حفظ کند.

زمانی که شما با ملاحظه و استفاده از روش خاصی اطلاعات را به بیمار منتقل می‌کنید (یا از آن‌ها فیدبک می‌گیرید!)، بازدهی بسیار بهتری را در روند درمان مشاهده خواهید کرد. مطمئن باشید 

با این اوصاف، سوال اصلی اینجاست که برقراری یک ارتباط خوب در زمان صحبت با بیماران به چه معناست؟ برای آنکه بدانیم چگونه با بیمار صحبت کنیم باید چه استراتژی را در پیش بگیریم که به جذب بیمار منجر شود؟

اولین اصل در ارائه خدمات به بیماران این است که با انسان‌ها، مانند یک انسان برخورد کنید. در حقیقت، معنی این اصل، همان جمله‌ی معروفی است که می‌گوید: "با دیگران همانطور برخورد کن که دوست داری با تو برخورد شود!". اگر این اصل را در ذهن خود و کارکنان مطب یا کلینیک جا بیاندازید، مطمئن باشید که به نتایج بسیار خوبی دست می‌یابید.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه‌ برخورد با بیمار به عنوان راهکاری برای جذب بیمار بیشتر و چگونگی گفتگو با آن‌ها صحبت کنیم. در این نوشتار خواهید آموخت که چگونه می‌توان با یک مکالمه‌ی مفید، بهترین نتیجه را در درمان بیماران خواهید گرفت. همچنین، به شما می‌گوییم که چگونه باید به سوالات آن‌ها پاسخ داده و مشکلاتشان را برطرف کنید.

نکات این مقاله در 3 بخش برای شما تنظیم شده است که هر بخش شامل نکات مهمی درباره نحوه صحبت با بیمار  هستند. این 3 بخش عبارتند از:

  1. حفظ لحن مکالمه در زمان صحبت کردن: یک لحن خاص برای صحبت کردن با بیماران خود در نظر بگیرید و سعی کنید به کارکنان خود بیاموزید همیشه از این لحن برای تمام مکالمات خود استفاده کنند.
  2. مدیریت مکالمات سخت و دشوار: گاهی اوقات ممکن است بخواهید خبر بدی را به بیماران خود انتقال دهید. در این هنگام باید بدانید با چه روش‌هایی می‌توانید خبر را به بیماران یا همراهان آنها بدهید
  3. خشنود کردن بیماران: نکات ریز و اضافی که شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسند، اما به شدت در خوشحال کردن بیماران تاثیر دارند.

حفظ لحن مکالمه در زمان صحبت کردن

همانطور که برای کارکنان خود لحن خاصی را برای برخورد با بیمار تعریف می‌کنید، بهتر است معیارهایی را هم برای مکالمات‌شان با اشخاص در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود کارکنان تیم پشتیبانی‌تان نه تنها به لحن مورد نظرتان دست پیدا کنند، بلکه بیماران شما نیز تصور نمی‌کنند که از روی یک متنِ آماده به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

۱- لحن مکالمه را یک طیف در نظر بگیرید

طیف صحبت با بیمار به گونه ای باشد که هم دوستانه باشد و هم نوع صحبت حرفه ای به نظر برسد.

۲- با لحن مثبت صحبت کنید

لحن مثبت مکالمه را به سمت جلو پیش می‌برد و از سوءتفاهم‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. کلماتی مانند نتوانستن، نشدن و باید بار منفی دارند و بهتر است در زمان صحبت با بیمار از آن‌ها استفاده نکنیم.

همیشه به خاطر داشته باشید که بر روی مشکل تمرکز کرده و به راه حل آن فکر کنید؛ به جای آنکه یک عکس‌العمل بدون فکر انجام دهید.

اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که در لحن مثبت، بر روی راه حل مشکل تمرکز شده است. همچنین صحبت کردن با لحن مثبت، میزان مأیوس شدن بیماران را نیز کاهش می‌دهد. بیماران به مشکلات شما اهمیتی نمی‌دهند و دوست دارند بدانند که مشکل خودشان چگونه رفع خواهد شد.

استفاده از لحن مثبت در شرایطی که بیمار در روند درمان باید با شما همکاری کند، بهترین راه حل است. لحن مثبت شرایط را برای تعاملات آینده مهیا می‌کند. همچنین، بیمار احساس می‌کند که زمانش را هدر نداده است.

3-همیشه نام مشتری‌ها را ذکر کنید

از نظر روان‌شناسی تأیید شده که بیماران دوست دارند نام خود را از زبان پزشک یا سایر پرسنل بشوند. این کار تأثیر فوق‌العاده زیادی روی روحیه‌ی آن‌ها خواهد گذاشت. همچنین، به یاد داشته باشید که نام آن‌ها را صحیح تلفظ کرده یا از همان روش املایی خودشان استفاده کنید. بعضی افراد روی این موضوع حساسیت دارند. بنابراین در به کار بردن نام افراد دقت کنید.

4-با لحن خودشان صحبت کنید

صحبت کردن بیماران نشان می‌دهد که شما در طرف آن‌ها قرار دارید. برای مثال اگر یک بیمار با لحن رسمی صحبت می‌کند، شما نیز همین کار را انجام دهید. اما اگر آن‌ها خیلی راحت و صمیمی صحبت می‌کنند، شما نیز با لحنی صمیمی با آن‌ها صحبت کنید.

همچنین، اگر عصبانی هستند، با آن‌ها کاملاً جدی صحبت کنید (اما عصبانی نشوید!) و اگر هیجان دارند، شما هم با انرژی با آن‌ها صحبت کنید. استفاده از لحن مشابه ارتباط عمیق‌تری میان شما و بیمار برقرار می‌کند.

در برخورد با بیمار، طیف لحنی که در بالا به آن اشاره کردیم را به یاد داشته باشید. نقطه‌ای که بیمار خوشحال می‌شود جایی است که شما با بیمار با لحن خودش صحبت می‌کنید. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که این لحن نباید حالت تمسخر به خود بگیرد!

5- پیشنهاد کمک بیشتر بدهید

هیچ موقع در پایان صحبت با بیمار، او را تنها نگذارید. بلکه از آن‌ها بخواهید هر سوالی که دارند را با شما در میان بگذارند. برای مثال در پایان مکالمه به بیمار بگویید:

اگر مشکل دیگری هم وجود دارد به من بگویید تا با کمال میل آن را برطرف کنم.

این جمله به بیمار نشان می‌دهد که شما مشتاق کمک کردن هستید و هر سوالی که داشته باشند را می‌توانند از شما بپرسند. همیشه به یاد داشته باشید که همۀ بیماران در یک سطح از آگاهی نیستند. بنابراین، طوری با بیمار برخورد نکنید که احساس احمق بودن کند.

مدیریت مکالمات سخت و دشوار

در این قسمت به شما خواهیم گفت که چگونه در شرایط سخت و دشوار با بیماران خود صحبت کنید. مطمئناً گاهی اوقات پاسخ برخی سوالات در راهنمای شما وجود ندارد یا بیمار تقاضای خدماتی را دارد که جز وظایف شما نیست یا حتی از شما تقاضایی دارد که خلاف قوانین کاری شماست. مطمئناً قرار نیست شما به تمام خواسته‌های بیمار پاسخ مثبت دهید، اما دلیلی هم وجود ندارد که با او بد رفتاری کنید.

فرقی نمی‌کند که با یک بیمار راضی طرف هستید یا بیماری که از دست شما عصبانی است. تنها چیزی که اهمیت دارد نوع برخورد با بیمار و جمله‌بندی شما در زمان گفتگو با اوست.

مدیریت موقعیت‌های سخت و دشوار در پشتیبانی خدمات، چندان کار ساده‌ای نیست. در چنین شرایطی، به ندرت می‌توان راه‌حلی کامل و جامع ارائه کرد. با این حال، با کمی تمرین می‌توانید استانداردهای خود را در شرایط سخت، بالا نگه دارید و چالش‌های موجود را پشت سر بگذارید.

این تاکتیک‌ها به شما کمک می‌کنند تا روابط خود با بیماران را قوی‌تر کنید.

6- از صمیم قلب معذرت‌خواهی کنید

شما نماینده‌ی مرکز درمانی خود هستید و در برابر احساس نارضایتی بیماران از خدمات‌تان، مسئول هستید. البته این به این معنا نیست که اشتباهات پیش آمده تقصیر شما است و بیمار اجازه دارد هر چیزی را از شما طلب کند، بلکه به معنای این است که هنگام بروز مشکل می‌توانند با یک انسان (نه یک ربات یا ماشین) در مورد آن صحبت کنند.

گفتن عبارت متأسف هستم حتی زمانی که ایراد پیش آمده از طرف شما نباشد، یک الزام است. این معذرت‌خواهی، در واقع یک پاسخ شخصی به بیمار است که انتظاراتش توسط مرکز درمانی شما برآورده نشده و به این معنی نیست که شما در بروز این مشکل مقصر هستید.

7- فقط به معذرت خواهی اکتفا نکنید

معذرت خواهی باید با عمل همراه باشد. مشکل بیمار را بپذیرید و بابت بروز آن عذرخواهی کنید، اما وقت و تمرکز خود را روی روش‌های رفع آن بگذارید. معذرت‌خواهی در نحوه‌ی برخورد با بیمار ضروری است، اما نباید تنها به آن اکتفا شود.

8- همیشه صداقت بهترین سیاست است!

همیشه بهتر است که به بیمار نه بگویید، تا اینکه بخواهید او را به اصطلاح دست به سر کنید. اگر واقعاً جواب سوال بیمار منفی است، بهتر است آن را بگویید. مثلا اگر بیمار پرسید که آیا نوبت او فرار رسیده است بهتر است که به او بگویید نه؛ تا اینکه به او بگویید نیم ساعت دیگه نوبت شماست

شاید باور نکنید، اما مردم به راحتی بی‌صداقتی را تشخیص می‌دهند. بنابراین، اگر تصور می‌کنید مشکل بیمار آنگونه که می‌خواهد حل نمی‌شود، کاری نکنید تصور کند این امکان وجود دارد. بی‌صداقتی شاید در مدت کوتاهی نتیجه‌بخش باشد، اما بالاخره گریبان‌تان را خواهد گرفت.

خشنود کردن مشتریان

9-با دانستن جزئیات شخصی بیماران با آن‌ها ارتباط برقرار کنید

گاهی اوقات ممکن است که مشکل بیمار، سوال متداول و تکراری دیگران باشد. پیش از آنکه با یک جواب کوتاه و خلاصه به مکالمه خود پایان دهید، دوباره فکر کنید. سعی کنید از این فرصت استفاده کرده و ارتباط دوستانه‌ای با بیمار خود برقرار کنید.
لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

چهار اصل استراتژی بازاریابی خدمات درمانی

5 نکته برای بازاریابی پزشکی در سال 2020

اهمیت مشتری مدار در پزشکی

5 روش برای کسب رضایت بیماران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

دستیابی به بهترین عملکرد برای مدیریت کلینیک

برای اینکه به‌عنوان مدیریت کلینیک بهترین عملکرد را داشته باشید، باید معیارهایی برای عملکرد و حتی عملکرد برتر را در کارهای حوزه مسئولیت خود مشخص کنید. افراد باید دقیقا انتظاری که از آن‌ها دارید و سطح کیفی موردنظرتان را بدانند.

این معیارها باید دقیق، قابل ارزیابی و وابسته به زمان باشند. به یاد داشته باشید «کاری که ارزیابی ‌شود، انجام خواهد شد.

وقتی از پرسنل مطب یا کلینیک می‌خواهید کاری را انجام دهند، زمان‌بندی و روش مطلوب خود و نحوه ارزیابی کار را به دقت مشخص کنید.

شاید بزرگ‌ترین جهش در کسب‌وکار در سال‌های اخیر، ظهور مفهوم «مدیریت سنجش‌محور» باشد. بر اساس این مفهوم، اعداد، شاخص‌ها و معیارهای خاصی برای هر حوزه کاری مرکز درمانی تعیین می‌شود.

در روانشناسی اصلی به نام «اثر هاثورن» وجود دارد. محققان دریافتند وقتی افراد موظف به دستیابی به عدد یا هدف خاصی می‌شوند، مدام خود را بر اساس آن عدد ارزیابی می‌کنند و عملکردشان در آن حوزه خودآگاه یا ناخودآگاه بهبود می‌‌یابد. این فرایند بهبود دائم با آگاهی شفاف مدیریت کلینیک و کارمندان از آن شاخص‌ها و اهداف آغاز می‌شود.

دستیابی به معیارهای عملکرد باید تنها مبنای پاداش‌دهی باشد. پاداش در مرکز درمانی بر اساس عملکرد، مزیت، جذب بیمار و موفقیت‌های قابل سنجش تعیین می‌شود. پاداش‌ها فقط باید بر اساس عملکرد و نتایج باشند.

 سوالی که مدیریت کلینیک باید از خود بپرسد این است که «به چه کاری باید پاداش دهد؟» آیا به عملکردی که مطلوب یا موردنیاز است پاداش داده می شود؟ 

انتظارات بررسی شود.

وقتی مدیریت کلینیک معیارهای عملکرد را تعیین کرد، باید انتظارات خود را بررسی کند. وقتی وظیفه‌ای را محول کرده و معیارهایی برای عملکرد تعیین می‌کند، مدیریت کلینیک باید ترتیبی دهد تا به‌طور منظم کارمندان را کنترل نماید و مطمئن شود که کار طبق برنامه و بر اساس معیار از پیش تعیین‌شده پیش می‌رود.

وقتی کارمندان بدانند که مدیریت کلینیک به تعیین معیارها اهمیت می‌دهد و برای اطمینان از اجرا، آن‌ها را دوباره کنترل می‌کند، اهمیت کارشان را بهتر درک می‌کنند. نقطه مقابل این کنترل منظم زمانی است که مدیریت کلینیک وظیفه‌ای را واگذار می‌کند، سراغ کارهای دیگر می‌رود و بدون سنجش یا ارائه بازخورد، کارمندان را به حال خودشان می‌گذارد.

واگذاری به معنی کناره‌گیری نیست. اگرچه کار را به شخص دیگری واگذار کرده‌اید، اما هنوز مسئول اتمام موفق آن هستید. فقط با کنترل انتظارات است که افراد باور می‌کنند کارشان مهم است و تلاش می‌کنند تا به معیارهایی که با هم تعیین کرده‌اید، دست یابند.

اهمیت شفافیت

شفافیت در کار و زندگی یکی از مهم‌ترین واژگان مرتبط با موفقیت است. در یک نظرسنجی که از هزاران کارمند به عمل آمد ویژگی‌های بهترین مدیران پرسیده شد. همه آن‌ها در سراسر جهان معتقد بودند که «همیشه می‌دانستم رئیسم چه انتظاری از من دارد».

دلیل شفافیت در نتایج کلیدی و معیارهای عملکرد این است که بدون آن‌ها نه شما و نه کارمندانتان نمی‌توانید عملکردی عالی داشته باشید. اگر نتوانید کار را به شکلی عالی انجام دهید، نمی‌توانید به شهرت و پیشرفت دست یابید. نمی‌توانید متمایز عمل کنید.

افرادی که زیردست شما کار می‌کنند نمی‌توانند بهترین آنچه در توان دارند را ارائه دهند، مگر اینکه دقیقا بدانند کارشان چیست و چگونه ارزیابی می‌شود.

مهربانانه‌ترین کار در حق کارمندان آن است که مدیریت کلینیک به آن‌ها کمک کند بفهمند دقیقا چه انتظاری از آن‌ها دارد و معیار عملکردشان چیست. وقتی افراد دیدی شفاف نسبت به هدف داشته باشند، اغلب شما را با کیفیت، کمیت خدمات و نتایج شگفت‌زده خواهند کرد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

مزایای خلق یک برند

تقویت 6 عادت خوب در خدمت دهی کلینیک

اهمیت استخدام بهترین افراد برای کلینیک

9 نکته برای جلب اعتماد بیماران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک