مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

مراقبت و درمان دلسوزانه بیماران

امروزه بیماران بیشتر بر اساس تجربیاتشان رفتار می کنند، تجربیاتی که از تعامل و ارتباط با مرکز درمانی شما در ک و احساس کرده اند. بخش مهمی از این تجربه از تعامل و ارتباط با پرسنل مطب و کلینیک شما شکل می گیرد.

هیچ انسانی مایل به بیماری نیست و از اینکه بیمار شده است هم به هیچ عنوان شاد نیست و از این موضوع رنج می برد و در این شرایط انتظار اصلی بیمار این است که در کنار دریافت خدمات پرشکی و درمانی با کیفیت از برخوردی خوشایند و مراقبتی دلسوزانه نیز برخوردار گردد.

در حال حاضر بیماران انتظاراتی فراتر از دریافت خدمات پزشکی دارند. آنها می خواهند احترام، همدردی، همدلی و البته درمان و مراقبت دلسوزانه را در تعامل با پزشک و کادر درمانی مطب و کلینیک ببینند و اساساً برخورد همراه با احترام و همدردی و درمان و مراقبت دلسوزانه باعث خشنودی بیماران خواهد شد. به طور کلی درمان دلسوزانه، حس دلگرمی، احترام و راحتی را در بیماران بر می انگیزد. برای ارائه درمان و مراقبت دلسوزانه ومتعاقبا ایجاد احساس و تجربه خوشایند در بیماران شما باید احساسات بیماران را در اختیار بگیرید.

مواردی که بیماران به آن اهمیت می دهند:

دانستن نام بیمار یکی از عوامل ایجاد صمیمیت بین مرکز درمانی و بیمار می شود. واقعیت این است که این احساس صمیمیت بین مرکز درمانی و بیمار سطح اعتماد و اطمینان بیمار را بالا می برد. و نتیجه این که هم بیمار اطلاعات خود را بطور دقیق بیان می کند و هم مسیر درمان برای پزشک و کادر درمان آسوده تر خواهد بود و بیماران برای مراجعه های بعدی نیز تمایل خواهند داشت.

برندی با احساسات قوی باشید. لبخند زدن و برقراری ارتبط چشمی پزشک و پرسنل در برخورد با بیمار برند شما را برندی با احساسات قوی معرفی می کند. برندی که احساسات افراد را برانگیخته و بیماران را در مسیری که می خواهد هدایت می کند. پزشک در هنگام معاینه بیمار باید مواردی را همواره در نظر داشته باشد به عنوان مثال به طور مداوم به صفحه موبایل یا کامپیوتر خود نگاه نکند، یا در صحبت بیمار وقفه ایجاد نکند، عصبانی نباشد و بیمار را عصبانی نکند و برای وقت بیمار احترام قائل گردد.

پزشک احساس آرامش و اطمینان و همدردی را به بیماران انتقال دهد. این کار با گرفتن دست بیمار(در صورت امکان) یا صحبت و جمله ای مبنی بر اطمینان خاطر روشی موثر برای انتقال احساسات به بیمار است.

می توانید در صورتی که شرایط فراهم است در مورد یک مسئله غیر از درمان مانند یک رویداد عمومی از بیمار سوال بپرسید.

مهمترین پارامترهای درمان و مراقبت دلسوزانه

اطلاعات به صورتی قابل فهم به بیمار منتقل شود. با زبان و سطح فهم و دانش بیمار صحبت کنید. لازم است سطح شناخت خود را نسبت به روانشناسی، فرهنگ و باورهای متفاوتی که در جامعه وجود دارد بالا ببرید و برای این مساله باید مخاطبان خود را بشناسید و مطابق با فرهنگ، باورهایی آن اقداماتی را برای شناخت آنها انجام دهید.

در تصمیم گیری و روش مراقبت و درمان بیمار مشارکت کنید. بیماران مایلند طوری تحت درمان و مراقبت قرا بگیرند که با تمایلات و خواسته های آنها تا حد امکان تقابل نداشته باشد.

به گفته های بیماران با دقت توجه کنید.

با بیمار به عنوان یک انسان برخود شود. با بیماران نباید ربات گونه رفتار کرد و با فرد بیمار با همانند یک انسان تعامل شود نه از جنبه بیماری که با آن درگیر است. برندی باشید که انسان گونه رفتار می کند و با بیمار هم مانند یک انسان برخورد می کند.

پرسنل نحوه برخورد با بیمار را بدانند. فعالیت و برخورد پرسنل و همکارانتان باید همراستا با اهداف مدیریت مطب و کلینیک شما باشد. در ابتدا مقاله گفته شد بخش مهمی از تجربیاتی که بیماران از مطب و کلینیک شما درک و احساس می کنند در تعامل با پرسنل و کارکنان شما شکل می گیرد. کارکنان باید بدانند نحوه برخورد آنها یک تجربه در ذهن بیمار ایجاد می کند. و برای اینکه تجربه ای خوشایند در ذهن بیمار ایجاد کنند باید از اهداف و مأموریت شما با خبر باشند، و از نقش و جایگاه خود در مطب و کلینیک شما مطلع باشند. آنها نقش مهمی در بازاریابی کلینیک شما دارند پس بخشی از هزینه بازاریابی را باید در بخش های داخلی صرف کنید. اگر بتوانید رضایت کارکنان خود را جلب کنید، آنها این انگیزه را خواهند داشت که تلاش بیشتری در رسیدن کلینیک به اهداف خود داشته باشند.

گروههای مختلف بیماران بر این باورند که درمان و مراقبت های دلسوزانه به کاهش استرس های ذهنی آنها کمک می کند و این عامل بر رند درمان و بهبود بیماری نیز تاثیر گذار است. همچنین مراقبت دلسوزانه اعتماد بیمار را جلب می کند تا از خدمات درمان و پزشکی کلینیک و مطب شما استفاده کند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد

مقالات مرتبط:

اخلاق پزشکی در مدیریت مطب و کلینیک

راههای ساده مدیریت پرسنل مطب و کلینیک

چالش هایی که در مدیریت مطب با آن روبه رو هستید؟

مزیت های پزشکی از راه دور

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

اخلاق پزشکی در مدیریت مطب و کلینیک

اخلاق همان چیزی است که بر مبنای آن درست و غلط را تشخیص می‌دهیم. در ساده‌ترین تعریف، اخلاق یعنی اینکه چه به صورت فردی و چه در تصمیم‌گیری‌های گروهی، رفتار و اعمال ما منصفانه و صادقانه باشد. اخلاق حرفه ای به مواردی مانند رقابت سالم، عملکرد صادقانه، بدون فریب و ادعاهای نادرست و فعالیت در چارچوب قانون اشاره دارد.

اخلاق حرفه ای چیزی جز رعایت حقوق مردم در کسب و کار نیست و مهم ترین حق مردم احترام اصیل و نامشروط آن هاست. به تعبیر فوکویاما: اگر افراد تنها بر گرایش نفع فـــردی(معقول) عمـــل کنـند آن گاه چیزهای سرنوشت ساز دیگری چون تهور و سرزندگی، از خودگذشتگی، نیکوکـــاری یا هرگـــونه فضایل دیگر را که به جـــامعه قابـــلیت زیســـت و بقـــاء و تکـــامل تاریـــخی می دهـــد در مـــیان نخواهد بود.

حفظ حریم افراد و رعایت حقوق آنان، مفهومی مهم و نیازی اساسی در زندگی انسان شناخته شده است. برای حفظ حریم اطلاعاتی بیمار و پیشگیری از افشای اطلاعات، مدیران و مسؤولان بیمارستان‌ها بایستی راهکارهای جدیدی را به کار برده تا حریم بیماران کمتر به خطر افتد.

مدیریت بهداشت و درمان موجب تأمین و حفظ سلامت انسان‌ها، رعایت حقوق و حریم بیمار و پاسخگوی یک نیاز اساسی و مستمر انسان‌ها می‌باشد. همچنین از مسائل بسیار مهمی است که برکت و ثمربخشی حقیقی آن وابسته به آمیختگی آن خدمات با موازین اخلاقی و فضائل انسانی می‌باشد. بدین لحاظ پرداختن به بحث کاربرد اخلاق حرفه‌ای در بخش بهداشت و درمان علی‌الخصوص در سیستم مدیریتی آن و در جهت رعایت حقوق بیمار، بی‌گمان اقدامی ضروری و شایسته است. حقیقت این است که ویژگی‌های اخلاقی باید در رفتار آدمی به ظهور برسند تا موجب افزایش ارزش‌های اخلاقی شوند. در این مسیر، روح خدمت‌گذاری و خداجویی جایگزین خودبینی‌ها و خودخواهی‌های برخاسته از نفس و خودمحوری می‌گردد.

جایگاه اخلاق حرفه ای در پزشکی
مدیران و کارکنان حوزه بهداشت و درمان هر روزه با چالش تصمیم‌گیری اخلاقی مواجه هستند، تصمیم‌هایی که همه‌ی طرف‌های درگیر را تحت تأثیر قرار می‌دهند. هدایت و مدیریت مطب و کلینیک به روش‌های اخلاق‌مدارانه، به دلایل قانونی و کاری امری ناگزیر و آگاهی از الزامات اخلاقی برای مدیریت مطب و کلینیک ضروری است.

بیماران به عنوان مصرف کنندگان خدمات بهداشتی دارای حقوقی هستند که پرستاران، پزشکان و سایر حرف بهداشتی مسؤول حفظ و صیانت از آن می باشند. از جمله میتوان مراقبت فردی، احترام به باورها، ارزشها و حق دانستن و مشارکت در تصمیم گیریهای مراقبتی را نام برد.

انسان موجودی با ابعاد جسمی، روحی و اجتماعی بوده که در دوران سلامت و بیماری دارای حقوق خاصی است. در یک نگاه مختصر حقوق بیمار به مفهوم خدماتی است که یک انسان در دوره بیماری خود استحقاق دریافت آن را دارد. این حقوق شامل حق انتخاب و تصمیمگیری، قبول درمان یا رضایت آگاهانه از درمان، حق دریافت درمان مناسب، حق حفظ اسرار پزشکی و رازداری و حق ارزش به افراد، حق احترام، حق اعتراض، حق محافظت و مراقبت دقیق علیرغم وضعیت مالی، سیاسی، جغرافیایی، نژادی و مذهبی است. وجود بیانیه ای در زمینه حقوق بیماران میتواند نقش بسزایی در ارتقای موقعیت بیماران و کیفیت خدمات بهداشتی ـ درمانی ایجاد کند.

نقش مدیریت مطب در حفظ حقوق بیمار

با آگاه شدن بیماران از حقوق قانونی خود در مراکز درمانی و مطرح شدن خواسته ها و توقعات آنان، باید همه کسانی که به نوعی درگیر ارائه مراقبت به بیماران هستند نیز از ضوابط و مقررات مربوط به حقوق بیماران آگاه باشند تا بتوانند در جهت تحقق این خواسته ها و توقعات، همچنین ارائه مراقبت بهتر و با کیفیت زیاد همراه با عزت و احترام به بیماران گام بردارند. در این میان، آگاهی مدیریت مطب و کلینیک از جهات زیادی اهمیت دارد:

  • مدیریت مطب و کلینیک به عنوان مسؤول اجرای قوانین و مقررات در مرکز درمانی، باید ضوابط و مقررات قانونی مربوط به امور بهداشتی و درمانی را به کارکنان زیرمجموعه خود ابلاغ کند و قبل از این که این مقررات را به اطلاع کارکنان برساند، باید خود، آگاهی کاملی در آن زمینه داشته باشد.
  • آگاهی مدیریت مطب و کلینیک سبب توانایی او در انطباق خواسته ها و توقعات بیماران با ضوابط و مقررات قانونی مربوط به حقوق بیمار میشود. ممکن است بیماران خواسته هایی داشته باشند که خارج از چارچوب حقوق قانونی آنها باشد. بنابراین، مدیر با آگاهی از حقوق بیمار میتواند در مورد برآورده شدن خواسته های آنان تصمیم گیری کند.
  • مباحث مربوط به کیفیت خدمات و مراقبت های درمانی، توجه به بیمار و جلب رضایت آنها از اولویتهای اصلی و مهم است. یکی از عوامل مهم رضایتمندی بیماران، توجه به خواسته ها و رعایت حقوق آنها و ارائه مراقبت توأم با احترام است که به جلب رضایت آنها منجر خواهد شد و در نهایت، مدیریت مطب و کلینیک به مهمترین هدف خود که رضایتمندی بیمار از خدمات ارائه شده است، دست خواهد یافت. بنابراین، آگاهی مدیران از حقوق بیمار باعث تدوین اهداف و برنامه هایی برای ارائه خدمات بهتر به بیماران در جهت جلب رضایت آنها خواهد شد.

حقوق بیمار باید از سوی مدیریت مطب و کلینیک رعایت شود و تا زمانی که این حقوق برای آنها ناشناخته باشد، اجرای آن نیز ممکن نخواهد بود. در برخی مطالعات انجام گرفته در این زمینه، فقدان آگاهی کارکنان و مدیریت درباره حقوق بیمار، مهمترین دلیل تعارض بین بیمار و بیمارستان ذکر شده است.

این مسأله با توجه به آگاهی روزافزون بیماران از حقوق خود باعث ایجاد چالش های عمده ای برای مدیریت مرکز درمانی خواهد شد. بنابراین ارتقای اگاهی مدیریت مطب و کلینیک در زمینه حقوق و حریم بیمار امری ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر میرسد.

در نتیجه احترام به حقوق بیمار باید به گونه ای در برنامه ها آموزش مدیران و کارکنان گنجانده شود. یکی از تدابیری که به رسیدن به این مهم کمک می نماید، توجه به بحث اخلاقیات و حرفه ای گری و ترویج آن در محیط درمانی می باشد. حاکمیت اخلاق حرفه ای در مرکز درمانی و بین مدیران مراکز درمانی به میزان بسیار چشمگیری سازمان را در جهت کاهش تنش ها و موفقیت در تحقق اثربخش هدف یاری نماید و سازمان را پاسخگو سازد. امروزه داشتن اخلاق حرفه ای به خصوص توجه به آن و ترویج آن در مسائل مربوط به حقوق بیمار، به عنوان یک مزیت رقابتی در بیمارستانها مطرح می باشد.

اخلاق حرفه ای، تاثیر چشمگیری بر روی فعالیتها و نتابج مرکز درمانی دارد. رعایت اصل اخلاق در مدیریت مطب و کلینیک و خصوصاً در مسائل مربوط به حقوق بیمار، رضایتمندی بیماران را افزایش داده، بهره وری را افزایش می دهد،ارتباطات را بهبود می بخشد، امنیت را افزایش و درجه ریسک را کاهش میدهد، زیرا هنگامی که اخلاقیات در سازمان حاکم است، جریان اطلاعات به راحتی تسهیل میگردد و مدیریت مطب و کلینیک قبل از ایجاد حادثه، از آن مطلع میگردد.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

تکنولوژی دکتر لینک در جهت نیاز مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا که جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی باشد ارائه دهد.

مقالات مرتبط:
راههای ساده مدیریت پرسنل مطب و کلینیک

چالش هایی که در مدیریت مطب با آن روبرو هستید؟

راهکارهای نوین مدیریت مطب

راهکارهای مدیریت مطب برای افزایش رضایت مراجعین


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

راههای ساده مدیریت پرسنل مطب و کلینیک

مدیریت پرسنل برای تمام صاحبان کسب و کار جالب و البته حائز اهمیت است. هر کجا فرد یا افرادی برای شما کار می کنند، باید به شایستگی روابط کاری افراد آگاه باشید. برای اینکه بتوانید به عنوان یک پزشک بر پرسنل به نحوی کارآمد مدیریت داشته باشید باید به خوبی با آنها سازش کنید.

رمز موفقیت بهترین مدیران امروز این است که دارای هنری پرورش یافته از درک و سازش با دیگرانند و این صفات آنها همراه است با صبر، قاطعیت و اخلاق. یک بار که این حقیقت را درک کنید، شما هم میتوانید در مسیر مدیریت مطب خود گامهای مثبتی بردارید و در زمانی طولانی برای منافع خود با لذت و آرامش بیشتر بکوشید.

ایده هایی که به شما در مدیریت پرسنل یاری می رساند:

1-به پرسنل اختیار دهید.

افکار ناخودآگاه ما نقش بسیار مهمی را در اعمال و تصمیمهای ما نسبت به دیگران ایفا میکنند. اگر فردی معتقد باشد که چیزی صحیح است، بر اساس اعتقاد خود عمل میکند. افکار به اعمال تبدیل خواهند شد و این اعمال در دیگران واکنش ایجاد میکند.
یک مدیر خوب، برای موفقیت در مدیریت مطب باید تا جاییکه ممکن است تصمیمگیری نمایند. از کارهای کوچک شروع کنند و کمکم به کارهای بزرگ برسند. پزشک میتواند گاهی با پرسنل خود جلسه بگذارد و تصمیمهای آنها را تجزیه و تحلیل کند، تا کیفیت تصمیمها بهمرور افزایش یابد. این یعنی توانا ساختن کارکنان.

2-اعتماد به نفس کارمندتان را افزایش دهید.

هر مدیری که میخواهد کارمندانش را بسازد باید مطمئن شود که اعمال خودش سازنده عزت نفس کارمندانش است. او باید خالصانه معتقد باشد که کارمندانش میخواهند کار کنند و با هدف کار کنند. مچ کارمندتان را در هنگام انجام کار درست بگیرید، تنها متوجه نشوید بلکه بیان کنید و حتی به طور کتبی تقدیر کنید و در مناسبت- ها بازگو نمایید. به آنها امنیت بدهید، آموزش بدهید، تمرین دهید، پول بدهید، اجازه بدهید مبارزه کنند، و از همه اینها بالاتر و مهمتر رضایت شغلی بدهید.

3-اشتباهات کارمندان را با وقار و احترام ببخشید.

پرسنل هم انسانند. انسانها دچار ضعفهایی درونی مانند تنبلی، حرص، کم- حوصلهگی، دروغگویی، غرور و ... هستند. وقتی این ضعفها رابه عنوان یکی از عناصر درونی کارمندتان بشناسید، میتوانید آنها را در خاطر داشته باشید و از آنها به نفع اهدافتان در مدیریت مطب استفاده کنید و فاکتورهای تخفیف را در موارد لازم به کار بگیرید. اگر پرسنل تقلب میکنند- که میکنند- مدیرشان مقصر است که بستر لازم را برای تقلب فراهم کرده است. به خاطر داشته باشید که یک پرسنل یا صادق است و یا ناصادق، کمی ناصادق معنا ندارد. با این حال اگر میبینید یکی از پرسنل مطب یا کلینیک شما خوب است، برخی اشتباهات کوچک او را نادیده بگیرید.

4-واگذار کنید، اما فراموش نکنید.

کنار آمدن با دیگران برای اینکه کار توسط آنان انجام شود لازم است. اکثر کارهای ما میتواند توسط دیگران انجام شود. کارها را واگذار کنید، اما به خاطر بسپارید و با داشتن فهرست پیگیری و مرور روزانه مداوماً آنها را کنترل کنید. واگذاری یک هنر است. راحت تر است که کارهایی را که میتوانیم خود انجام دهیم تا مدیریتشان کنیم، اما بهتر است مدیریت مطب به هنگام واگذاری اهمیت موضوع را برای پرسنل روشن کنید. در کار هیجان ایجاد کنید و انتظار نداشته باشید کار بهتر از آنی انجام شود که خود انجام میدادید. با تمرین و حوصله اوضاع بهتر خواهد شد و آنوقت، وقت زیادی برای کارهای مهمتر خواهید داشت. 

5- به کارمندان بیاموزید با هم کنار بیایند .

حتی زبده ترین مدیران هم اگر نتوانند با همکارانشان بسازند، عملکرد موفقیت آمیزی نخواهند داشت. آموزش کنار آمدن پرسنل با یکدیگر بر عهده مدیریت مطب است. کارمندان باید درک کنند که همه در شرکت مهم هستند. یاد بگیرند که از کلمات متشکرم و متأسفم به فراخور موقعیت استفاده کنند. بیاموزند که در مواقع لازم «نه» بگویند، حتی به مدیریت! از انتقادات درس بگیرند و آن را به چیزی با ارزش تبدیل کنند. عصبانی نشوند، همیشه صادق باشند و صداقتشان تشویق شود. یکدیگر را تحسین کنند و بدانند که کسانی که بهدیگران لطف میکنند، پاداش خود را خواهند دید.

6-پرسنل را تشویق کنید که به نیازهای بیماران توجه نشان دهند.

سرویسدهی از بالاترین رتبه آغاز میشود. باید ذهن کارکنان مطب یا کلینیک بر توانستنها متمرکز شود نه بر نتوانستنها. برای این کار باید برای شناخت و تشویق پرسنلی که مراقب نیازهای بیماران و مراجعین هستند برنامه داشت. به پرسنلی که در این زمینه ضعف دارند آموزش دهید و فرصت نهایی برایشان تعیین کنند. اگر اصلاح نشدند تعویض یا اخراجشان کنید. اگر مدیریت مطب در نظر دارد کیفیت سرویس را بالا ببرد، باید با پرسنل خود همانطور رفتار کنند که انتظار دارند آنها با بیماران و مراجعین برخورد داشته باشند. مدیریت مطب باید در خدمت پرسنل خود باشد نه اینکه با آنها مثل رییس برخورد کنند.

7-پرسنل بد را درمان کنید.

پرسنل بد و ناسازگار از موثر بودن کار تیمی و موفقیت مدیریت مطب جلوگیری میکند. شما به عنوان یک مدیر هرگز نباید پرسنل بد را تحمل کنید. با فردی که خلاف سایر همکارانش کار میکند صحبت کنید و علت را از خودش بخواهید. اگر سریع بروز نداد صبور، ولی پایدار باشید. با کارمندان بدقلق با احتیاط و مهربانی رفتار کنید. چرا که انسانهای این- چنینی بسیار شکننده هستند. هنگامی که فردی قصد ترک مطب یا کلینیک شما را دارد با او صحبت کنید و صادقانه از او بخواهید نقاط ضعف و قدرت مطب شما را برایتان بازگو کند. و هرگز اعتماد اورا با افشاء رازهایش برای دیگران نشکنید.

8-ضرورت آموزش را درک کنیم
اهمیت یادگیری، در ارتقای عملکرد انسان نهفته است. یادگیری، آموزشی است که منجر به تغییر رفتار می شود. بنابراین آموزش، ابزاری برای رسیدن به هدف یادگیری است. انسانهای یادگیرنده افزون بر این، سرآغاز کسب و کارهای یادگیرنده هستند؛ مطب یا کلینیکی که یکایک پرسنل آن از قابلیت هایی منحصربه فرد برخوردار بوده و هر یک از ایشان از پزشک گرفته تا نیروهای پذیرش، به شکل مداوم در حال یادگیری و مهارت افزایی هستند.

9-پیشنهادات کارمندان را بشنوید
برای موفقیت در 
مدیریت مطب خود پیشنهادات را بشنوید و در گرفتن آن آزاد اندیش، سریع و عادل باشید. در همه حال به یادگیری ادامه دهید. مهمترین نکته در ارائه و گرفتن پیشنهادات این است که سیستم نسبت به مسئله حساس باشد. عادت به پیدا کردن مسئله و حل آن داشته باشد. نوآوری را تشویق کنید. کمی انگیزه یک انسان نوآور را به عمل وامیدارد. ایدههای پرسنل و کارکنان را بشنوید. هر ایده احمقانه ای هم که مطرح شد بگذارید در پس زمینه ذهن شما ثبت شود.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک به عنوان یک سیستم جامع نوبت دهی، حذب بیمار، مشاوره آنلاین، پیگیری درمان و برخوردار از پرونده الکترونیک پزشکی توانسته است فرایند نوبت‌دهی به افراد نیازمند به خدمات پزشکی  و مدیریت مطب را برای پزشکان تسهیل کند. و پزشکان از طریق این سیستم هوشمند می توانند نبض مطب خود را در دست گیرند.

مقالات مرتبط:
چالش هایی که در مدیریت مطب با آن روبرو هستید؟

راهکارهای نوین مدیریت مطب

راهکارهای مدیریت مطب برای افزایش رضایت مراجعین

بایدها و نبایدهای برخورد با نظرات بیماران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چالش هایی که در مدیریت مطب با آن روبرو هستید؟

مدیریت هر کسب و کاری چه کوچک و چه بزرگ مشکلات خاص خودش را دارد. بر سر هر رشد و پیشرفتی در هر زمینه ای، چالش های ریز و درشت زیادی قرار گرفته است. اگرچه بعضی افراد از سر و کله زدن با چالش های کسب و کار لذت میبرند؛ اما هر رشدی جنبه های منفی زیادی هم دارد که در صورت کار کردن روی آنها و توسعه شان، میتوانید به اهداف بلند مدت خود و باقی ماندن در یک راه سالم و پایدار برسید.

اگر شما هم به دنبال راه اندازی و تاسیس مطب یا کلینیک خودتان هستید، مانند هر کسب و کاری با چالش هایی روبرو هستید پس لازم است با چالش ها و حقایق راه اندازی مطب آشنا شوید.

بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند که مطب خودشان را راه اندازی کنند اما این راه پر چالش و سخت خواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم به چالش هایی که با راه اندازی مطب با آن روبرو می‌شوید و باید از قبل برای آنها برنامه داشته باشید بپردازیم. با ما همراه باشید:

1- چالش اول: مردم

در حالی که شما امور مالی را چالش شماره یک مدیریت مطب میدانید، مردم مهمترین چالش شما هستند. چالش با مردم به سه دسته تقسیم می شود: استخدام، بهره وری و فرهنگ.

1-1- استخدام پرسنل:

انجام مصاحبه های شغلی برای استخدام پرسنل مطب و کلینیک، سخت و آزاردهنده است. به همین دلیل است که شما احتمالا میخواهید آن را تا زمانی که میشود به تاخیر بیندازید؛ اما این به روند مدیریت مطب شما کمک نمی کند.

حقیقت تلخ است: هر فرد قدرت خاص خودش را دارد. اگر می دانید استخدام یکی از نقاط قوت شما نیست، بهتر است اجازه دهید شخص دیگری آن را انجام دهد.

یکی از شایع ترین اشتباهات در استخدام، تصمیم گیری عاطفی است. ذهن، به صورت ناخودآگاه ما را به استخدام افرادی که با ما آشنا هستند سوق می دهد. یا بر اساس چیزهایی تصمیم میگیریم که هیچ ارتباطی با استخدام یک فرد شایسته برای آن موقعیت شغلی ندارد.

روی اینکه نقاط قوت، مجموعه مهارتها، سابقه کار و موفقیت های آنها چیست تمرکز کنید. بهتر است در مطب شما با کاندیداها مصاحبه کنند، زیرا تصمیم گیری های جمعی بهترین نتیجه را خواهد داد.

2-1- بهره وری:

یکی از مهم ترین ویژگی ها که در همه آگهی های استخدام میتوانید آنها را ببینید؛ "توانایی رسیدن به هدف نهایی" است.

شما نیاز به افرادی دارید که از زمان خود به نحوی کارآمد استفاده می کنند و برای تعهداتشان به شما ، مطب و کلینیک، ارزش قائلند. یکی از راههایی که برخی از آن استفاده میکنند این است که به موقع رسیدن فرد به قرار را مورد سنجش قرار میدهند یا از او می خواهند در ساعت مشخصی برای گرفتن نتیجه تماس بگیرد و اگر راس ساعت تماس گرفت؛ او را فردی با بهره وری بالا شناسایی میکنند.

3-1- فرهنگ:

چند سالی است که اصطلاح فرهنگ، بین مدیران خیلی رواج یافته است. اما واقعا منظور از فرهنگ در یک کسب و کار چیست؟

شما به افرادی نیاز دارید که فرهنگ کسب و کار شما را ارتقا می دهند. کسانی را استخدام کنید که به فرهنگ مطب و کلینیک شما نزدیک تر هستند. راه دیگری برای فکر کردن در مورد فرهنگ وجود دارد: در حال حاضر فرهنگ مطب یا کلینیک شما چیست و در آینده چه چیزی را می خواهید؟ وقتی که با سه یا پنج یا ده نفر از کارکنان شروع به کار می کنید؛ ممکن است احساس کنید به فرهنگ مشترکی برای کسب و کارتان رسیده اید. اما چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی که در کلینیک شما پرسنل زیادی حاضر باشند؟ چگونه می خواهید فرهنگ خود را یکدست نگه دارید؟

کارکنان اصلی خود را با دقت زیادی استخدام کنید. این سطح از کارکنان هستند که همه چیز را کنترل میکنند. همانطور که قبلا ذکر شد، اطمینان حاصل کنید که افرادی را استخدام کرده اید که در نقاطی که شما ضعف دارید قوی هستند. افرادی را که دقیقا مثل شما هستند استخدام نکنید.

 2-چالش دوم: نوآوری:

چگونه می توانید همیشه اطمینان حاصل کنید که شما در صدر بازار هدفتان و  نیازهای مراجعان هستید؟

شما باید به طور مداوم در مدیریت مطب، نوآوری ایجاد کنید.

گاهی اوقات، شما فکر میکنید که ارائه خدمات بدون یک تیم یا تنها با چند نفر به خوبی انجام می شود. این برای ابتدای مسیر عالی است، اما در مقیاس بزرگ نمی شود به این روش ادامه داد. یک تیم از پرسنل به شما کمک می کند تا طول عمر بیشتری را برای مراجعین خود به دست آورید، به مراجعین کمک کنید تا عمق نیاز به خدمات شما را درک کنند و همه خدماتی را که در مطب یا کلینیک تان وجود دارد بدست آورند. از پرسنل تان فیدبک بگیرید. آنها مثل سربازان پیاده در میدان جنگ هستند و به خوبی از خواسته های بیماران و عیب و ایرادهای خدمات و مزایای آن آگاهند و می توانند بینش فوق العاده ای برای طراحی استراتژی تغییرات خدمات به شما بدهند.

3-چالش سوم: درآمد

گاهی اوقات، درآمد اندک خوب است! اینکه ابتدا درآمد رو به رشدی داشته باشید اما بعد به شدت درامدتان افت کند؛ بسیار بدتر از این است که از همان اول درآمد کمی داشته باشید. کافی است در جریان مدیریت مطب هر سه ماه گزارشات مالی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید روند رو به رشد یا حداقل ثابتی را طی میکنید. برای این کار، با کمک تیم مالیتان به این سوالات جواب دهید:

کدام خدمات سودآور هستند؟ چه مقدار از درآمد ما سودآور نیست؟ چه میزان از مراجعین  ما سودآور نیستند؟

یادتان باشد برای رشد و پیشرفت در کسب و کار، باید با چالش های سخت و دشوار هم کنار بیایید. تنها در این صورت است که میتوانید به چیزی که میخواهید برسید.

4-چالش چهارم: دانش به تنهایی کافی نیست

اگر در رشته و زمینه کاری خود متخصص هستید، نباید تصور کنید همین برای شما کافی است و از ویژگی های ضروری برای مدیریت مطب برخوردارید. وقتی در روز اول، کار خود را شروعمی کنید، نباید انتظار داشته باشید بیماران فورا به سمت مطب یا کلینیک شما هجوم بیاورند، آن هم فقط به این دلیل که از دانش کافی برای کارتان برخوردارید. در گام نخست، به بازاریابی و آشنایی با مدیریت مطب نیاز دارید تا چرخ های کسب و کار خود را روغن کاری و آماده کنید.

اتخاذ روش هایی برای  بازاریابی.
اگر از نظر فنی در رشته خود متخصص هستید حتما از دانش و تجربه کافی در بازاریابی برخوردار نیستید، باید روش ها و راهکارهایی را برای بازاریابی مطب یا کلینیک اتخاذ کنید. بازاریابی موجب می شود بیماران برای درمان به شما مراجعه کنند. ترفند بعدی این است که بیماران مجددا به مطب یا کلینیک شما را برای مراجعه انتخاب کنند و در ضمن شما را به دوستان خود معرفی کنند.

5-چالش پنجم: نیاز به منابع مالی

شاید یکی از مهمترین چالش‌هایی که در مدیریت مطب با آن مواجه خواهید شد، تامین مالی برای مدیریت مطب است. قطعا همواره جریان ثابت درآمدی برای مطب یا کلینیک وجود ندارد و امکان دارد به دلایلی نظیر عوامل اقتصادی جریان درآمد دستخوش تغییراتی شود. یا زمانی که قصد راه اندازی مطب و کلینیک دارید  و کسب و کار شما هنوز به درآمد نرسیده است معمولا برای راه اندازی مطب باید مبلغی پس انداز در نظر بگیرید، تا در چند ماه اول برای شروع و ادامه کارتان از آن استفاده کنید. مبلغ آن با توجه به وسعت مکان، تجهیزات مورد نیاز، تعداد پرسنل می‌تواند متفاوت باشد. اما برای جلوگیری از مشکلات مالی داشتن کمی پس انداز قبل از شروع بسیار مهم است.

اگر در فکر راه اندازی مطب هستید از همین امروز خرج‌های اضافه‌تان را شناسایی و حذف کنید. هرچه پس انداز بیشتری داشته باشید با دغدغه کمتر و سرعت بیشتری پیشرفت می‌کنید. البته بعضی افراد کارشان را با قرض از دیگران شروع می‌کنند که شدیدا توصیه می‌کنم این کار را نکنید. استفاده از پس‌انداز هرچند کم بسیار بهتر از پول زیادی است که از دیگران قرض کنید.

6-چالش ششم: محدودیت زمانی

شما به عنوان یک پزشک کارهای زیادی برای انجام دادن دارید در حالی که از نظر زمانی محدود هستید. معمولا وقتی شما تصمیم به راه اندازی مطب یا کلینیک می‌گیرید، زمان یکی از چالش‌های بزرگ شما در مدیریت مطب خواهد بود. محدودیت زمان باعث می‌شود تا فشار کاری زیادی به شما وارد شود و حتی می‌تواند شما را از ادامه راه خسته و دلزده کند. راه حل این است که مطالعه کتابهایی درباره مدیریت زمان یا شرکت در دوره هایی که به این منظور طراحی شده برای برنامه‌ریزی‌های بلند مدت اطلاعات زیادی در این زمینه کسب کنید، تا با افزایش بهره وری و صرف زمان کمتر، کار بیشتری انجام دهید.

 7-چالش هفتم:بهتر دیده شدن
فعالیت درمانی و ارائه خدمات پزشکی یک خدمت است که  نیاز به شناخته شدن دارد. پزشکانی که به‌تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند و یا حتی آن‌هایی که قصد ارائه خدمت به جامعه بزرگ‌تری را دارند نیازمند بهتر دیده شدن هستند. بیماران نیازمندند تا دسترسی وسیعی به خدمات پزشکی داشته باشند و در موقع نیاز به‌آسانی بتوانند پزشک مورد نظر خود را پیدا کنند. اینکه یک ویزیت خوب ارائه شود به‌تنهایی مهم نیست، مردم باید در مورد تخصص شما بدانند. هرچه این فرایند آسان‌تر باشد خدمات درمانی بهتری از سوی پزشک داده می‌شود.

 8-چالش هشتم:هزینه ها

کاغذبازی همیشه هزینه‌بر بوده است، کاغذ یعنی هزینه، یعنی پولی که می‌تواند از خرج شدنش جلوگیری کرد. سیستم کاغذی است که هزینه‌های بی‌شماری را به همراه دارد. نیروی انسانی و تجهیزات موردنیاز استفاده از کاغذ، جزو موارد هزینه‌بردار هستند. مدیریت اسناد، طبقه‌بندی آن‌ها، گزارش‌گیری، پر کردن فرم‌ها و غیره به یک منشی نیاز دارد که برای انجام تمام این کارها به تجهیزات پرینت و اسکن دیگری هم نیازمند هست و این خود هزینه‌های زیادی را به مطب پزشک تحمیل می‌کند.  درصورتی‌که مدیریت مطب می‌تواند با تغییر این روند و استفاده از فناوری‌هایی نظیر سیستم نوبت دهی آنلاین، پرونده الکترونیک بسیاری از این هزینه­ ها را کاهش دهد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک به عنوان یک سیستم جامع نوبت دهی، حذب بیمار، مشاوره آنلاین، پیگیری درمان و برخوردار از پرونده الکترونیک پزشکی توانسته است فرایند نوبت‌دهی به افراد نیازمند به خدمات پزشکی  و مدیریت مطب را برای پزشکان تسهیل کند. و پزشکان از طریق این سیستم هوشمند می توانند نبض مطب خود را در دست گیرند.

 مقالات مرتبط:

راهکارهای نوین مدیریت مطب

راهکارهای مدیریت مطب برای افزایش رضایت مراجعین

بایدها و نبایدهای برخورد با نظرات بیماران

افزایش بهره وری در مراکز درمانی 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

مزیت های پزشکی از راه دور

امروزه تکنولوژی مخابرات و فناوری اطلاعات به طور وسیعی در پزشکی و علوم وابسته به آن مورد استفاده است. پزشکان هر روز با تلفن ثابت یا همراه در مورد بیماران خود با هم مشورت می کنند. متخصصان به پزشکان عمومی یا دانشجویان از طریق سیستم های ویدیو کنفرانس یا سایت های اینترنتی نکـات تخصصی را آموزش می دهند. پزشکان اطلاعات پرونده بیماران را در کـامپیوترهای شخصی ذخیره و در موقـع لـزوم بـازنـمایی یـا بـرای پـزشک دیگری ارسال می کنند.

فناوری ارتباطات این امکان را فراهم می کند  تا خدمات پزشکی به مراکزی که از لـحــاظ جعـرافیـایـی از مـرکـز ارائـه دهنـده مجـزا هستند فراهم شود. ارتباط تله مدیسین معمولا از طــریــق خـطــوط تـلـفــن مـعـمــولــی بــرای انـتـقـال سیگنال‌های دیجیتالی به کمک کامپیوتر تامین مـی شـود. همچنیـن امکـانـات پیشرفته ارتباطی نظیر فیبرهای نوری، خطوط ماهواره ای و موارد مشـابـه دیگـر امکـانـات گسترده ای را در انتقال اطلاعات فراهم می کنند.

تله مدیسین ارسال خدمات درمانی، بهداشتی و سلامتی، زمانی که فاصله مساله ای بحـرانـی بـاشـد، بـا استفـاده از تخصـص هـای پـزشکـی و تکنولوژی های اطلاعات و مخابرات جهت تبادل اطلاعات ارزشمند و تشخیص، درمان و پیش گیری از بیماری ها و صدمات و آموزش پیوسته و تحقیق و پیشرفت جهت بهبود کیفیت سلامت افراد و اجتماعات است. 


آمار نشان می‌دهند، بیش از 75 درصد از افراد مراقبت‌های بهداشتی و سلامت از راه دور را به خدمات حضوری ترجیح می‌دهند. پزشک‌ها و دیگر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نیز به پزشکی از راه دور تمایل دارند. زیرا آن را به طور کلی برای کار خود مفید یافته‌اند.

پزشکی از راه دور یا تله مدیسین چه مزیت هایی برای پزشکان و بیماران دارد؟

یک. دسترسی راحت

دلیل اصلی استفاده مردم از پزشکی از راه دور، راحتی آن است. این در واقع یکی از بزرگترین مزایای تله مدیسین برای پزشکان و بیماران است. هنگامی که مراقبت‌های بهداشتی خود را از طریق برنامه‌های ویدئویی چت دریافت می‌کنید، نیازی به صرف زمان اضافه یا پول برای سفر ندارید. شما به سادگی می‌توانید رایانه خود را روشن کنید یا با گوشی‌های هوشمند خود به راحتی در منزل خود با پزشکتان صحبت کنید. به این ترتیب، مجبور نیستید ساعت‌ها در اتاق انتظار منتظر بمانید.

دو. افزایش سودآوری مراقبت‌های بهداشتی

این یکی از مزایای پزشکی تله مدیسن برای پزشکان است. با پزشکی از راه دور، تمام ساعات صرف شده در تماس‌ها محاسبه شده و در میزان هزینه‌ای که باید پرداخت شود اعمال می‌شود. علاوه بر این، بیماران بیشتری به خدمات مراقبتی سلامت از راه دور جذب می‌شوند و این می‌تواند تعداد مشتریان شما را گسترش دهد. در نتیجه، شما با پزشکی از راه دور پول بیشتری در خواهید آورد. پزشکان همچنین می‌توانند ساعات بیشتری را اضافه کاری انجام دهند، چرا که همواره می‌توانند بر روی رایانه‌های شخصی یا تلفن‌های همراه خود به بیماران رسیدگی کنند. تا زمانی که یک پزشک دارای برنامه‌ای مناسب برای ویدئو کنفرانس (Video Conference) یا وب کنفرانس (Web Conference)باشد، می‌تواند از هر نقطه از روی سیاره زمین کار کند.

با پزشکی از راه دور، تمام ساعات صرف شده در تماس‌ها به صورت دقیق و به راحتی محاسبه شده و در میزان
هزینه‌ای که باید پراخت شود اعمال می شود.

سه. مراقبت های بهداشتی بهتر

بسیاری از افراد به دلیل درگیری‌هایی که دارد انزجار دارند. پزشکی از راه دور، افراد را تشویق می‌کند که حتی در کوچک‌ترین ناراحتی‌ها و عوارض بهداشتی و سلامتی نیز از پزشک خود مشورت بگیرند. با این خدمات، مردم بیشتر و مداوم با پزشکان خود در تماس هستند. و به همین دلیل، روش و شیوه زندگی خود را بهبود می‌بخشند. افرادی که معتاد به مواد مخدر هستند یا به خوردن غذا اعتیاد دارند، تشویق خواهند شد تا با شیوه زندگی سالمتر در ارتباط با پزشکان خود ارتباط برقرار کنند.

چهار. افزایش صداقت بیماران با پزشک

یکی از مزایای غیر منتظره‌ای که پزشکی از راه دور برای پزشکان و بیماران داشته، افزایش صداقت بیماران بوده است. تحقیقات نشان داده‌است که اگر مردم با محیطی که در آن قرار دارند آشناتر باشند، با پزشک خود صادقانه‌تر و راحت‌تر خواهند بود. Telemedicine به طور فیزیکی بیماران را از پزشک جدا می‌کند، و این به آن‌ها اعتماد به نفس بیشتری افزایش می‌دهد. همه اطلاعات و یا سوالاتی که ممکن است شرم‌آور به نظر برسند و موجب خجالت بیمار شوند را می‌توان در یک برنامه ویدئو چت  راحت‌تر پرسید.

به این ترتیب، پزشک قادر است شرایط کامل بیمار را درک کند و برای حل مشکل بهتر است.

پنج. دسترسی به پزشکان بیشتر برای بیمار

افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند معمولاً به متخصصان کمتر دسترسی دارند. این به این دلیل است که خدمات بهداشتی در شهرها، شهرستان‌ها و دیگر مراکز شهری متمرکز هستند Telemedicine .اجازه می‌دهد تا افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند به حرفه‌های لازم برای شرایط مختلف دسترسی داشته باشند. بدون خدمات از راه دور
(Distance Service)، چنین افرادی مجبور خواهند شد تا فاصله زیادی را برای دیدن یک پزشک بپیمایند. اگر نیاز داشته باشند که در زمینه‌های خاصی که متخصص در آن کم است، وضعیت حتی بدتر خواهد شد.

Telemedicine همچنین، میزان مراجعه به پزشکان را بهبود داده است. موقعیت جغرافیایی پزشک شما در هنگام مراجعه شما محدودیتی برای او ایجاد نمی‌کند. به سادگی، به این معنی است که شما از دور افتاده ترین مناطق روستایی می‌توانید به بهترین پزشکان جهان دسترسی پیدا کنید.

نتیجه گیری

انواع پزشکی از راه دور به سرعت در حال توسعه در بخش سلامت است و تا زمانی که به استانداردی در تمام بیمارستان‌ها و موسسات بهداشتی تبدیل شود، رشد خواهد کرد. این به دلیل مزایای زیادی است که هم برای بیماران دارد هم برای پزشکان. مهمترین دلیل و مزیت این است که پزشکی از راه دور باعث افزایش راحتی بیماران و پزشکان می‌شود. لازم نیست کسی برای ارائه و دریافت خدمات مراقبت‌های پزشکی مسافتهای طولانی را بپیماید.

یک سرویس پزشکی از راه دور، به بیماران مشاوره یا مراقبت ویژه به بیماران ارائه می‌دهد که در آن گیرنده و ارائه‌دهنده در مکان‌های جغرافیایی مختلف قرار می‌گیرند. چنین خدماتی معمولا در بیمارستان‌ها، سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی یا گروه‌های پزشکی بزرگ استفاده می شود که طیف وسیعی از متخصصان و پزشکان را در استخدام دارند.

متخصصان از انواع فناوری اطلاعات و ارتباطات برای برقراری ارتباط با بیماران در مکان‌های جغرافیایی مختلف استفاده می‌کنند. این فناوری‌ها از ضبط و انتقال تصویر ساده برای بررسی و ذخیره‌سازی تا سیستم‌های ویدیو کنفرانس پیچیده‌ی زنده و تعاملی که از برخی دستگاه‌های معاینه مرتبط استفاده می‌کنند را در بر می‌گیرند.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تکنولوژی دکتر لینک برای شما بستری هوشمند و امن برای مشاوره آنلاین-TeleMedicine با بیماران خود در سراسر جهان بدون تاخیر و با کیفیت بالا فراهم می کند.

مقالات مرتبط:

پزشکی از راه دور چیست؟

کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان(قسمت دوم)

کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان(قسمت اول)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

راهکارهای نوین مدیریت مطب

آنچه موجب بقا سازمان ها و کسب و کارها را فراهم می آورد رعایت اصول و شیوه های صحیح و نوین انجام کارهاست که کسب و کارها در محیط رقابتی، محکوم به تمرکز و اجرای بهره وری می باشند.

راهکارهای مدیریت در کسب و کارهای امروزی تغییر یافته است و این راهکارها موجب ایجاد انگیزه در پرسنل و در نهایت افزایش بهره وری و کیفیت خدمات می گردد.علاوه بر این با گسترش تکنولوژی و فناوری عرصه فعالیت کسب و کارها نیز به طبع توسعه خواهد یافت.

از این رو بررسی شیوه های نوین مدیریت مطب در راستای بهبود رفتار پزشک و پرسنل مطب با مراجعین و بیماران در عرصه رقابت عامل حیاتی به شمار می رود که باید مورد شناخت قرار گرفته شود.

اگر شما نیز صاحب مطب یا کلینیک هستید حتما برای موفقیت در آن تلاش می کنید و مایل هستید راهکارهایی را در مدیریت مطبخود به کار گیرید که موفقیت آن را تضمین نماید.

در مدیریت مطب نباید تصور کنید برخورداری از دانش و مهارت در زمینه تخصصی برای شما کافی است، علاوه بر دانش و تخصص، باید مطب خود را به شیوه ای مدیریت کنید که در محیط رقابتی امروزی افزایش بهره وری و کیفیت خدمات و در نهایت جذب بیمار بیشتر را به همراه داشته باشد.

چند راهکار نوین در مدیریت مطب

اولین راهکار برندینگ یا برندسازی مطب یا کلینیک.

فعالیت های درمانی و تخصص پزشکی شما هم یک نوع کسب و کار است و برای رشد و توسعه به برندسازی نیاز دارد. در واقع اگر شما بر روی ساخت یک برند منحصر بفرد برای فعالیت و تخصص خود متمرکز نشوید، بیماران به جای شما این کار را انجام می دهند و ممکن است نتیجه آن چیزی که مدنظر شما است، نباشد. در یک مطب یا کلینیک، برند آن چیزی است که بیماران با دیدن شما با دیدن شما به عنوان پزشک یا مطب و مرکز درمانی شما، پس از ارتباط با شما و پرسنل تان حس می کنند، می شنوند و می بینند. این موارد شامل فعالیت های تبلیغاتی مانند بروشور، جزوات، دکوراسیون مطب، نحوه رفتار کادر درمانی، وب سایت و نحوه حضور شما در فضای آنلاین و شبکه های اجتماعی… که برای بیماران تهیه و تدوین شده است نیز می باشد.

هنگامی که شما وجه تمایز واقعی خود (نه فقط از دید خود بلکه از دید بیمارانتان) در درمان را دریافته باشید، برندسازی بیشترین سود را برای شما به همراه دارد. در مورد آنچه که شما را از دیگر رقبای مستقیم در بازار خدمات درمانی جدا می‌کند، بیندیشید؛ چه چیزی سبب می‌شود که شما در بازار خدمات درمانی محلی، جامعه مجازی آنلاین و در بین بیمارانِ مورد هدف شما به صورت مشخص شناخته شوید؟

برندسازی مناسب برای بیماران بالقوه و منابع ارجاعی، دلایل خوبی را برای انتخاب شما در مقایسه با رقبای دیگر فراهم می‌آورد.

دومین راهکار، بازاریابی

بازاریابی مطب، فرایند شناسایی و شناساندن میباشد، منظور از فاز شناساندن، فعالیت های ترویجی است که باعث آشنایی بیشتر مشتریان و افراد جامعه با مطب پزشک می شود. فعالیت های مربوط به شناساندن با مولفه ترویج (promotion) ارتباط پیدا می کند. که این عنصر در بازاریابی مطب پزشکی، به چند زیر مولفه تقسیم  می شود عنصر ترویج عناصر متفاوتی دارد مانند: تبلیغات، بازاریابی مستقیم، روابط عمومی، فروش خدمات، مشوق های فروش.

سومین راهکار، دیجیتال مارکتینگ

در دنیای امروز زمانی که افراد در رابطه با سلامتی‌شان به مشکلی برمی‌خورند یا برایشان سوالی پیش می‌آید اولین کاری که انجام می‌دهند جستجو در موتورهای جستجو و فضای مجازی است. اینجاست که دیجیتال مارکتینگ برای پزشکان و سازمان ‌های درمانی اهمیت پیدا می‌کند.

دیجیتال مارکتینگ پزشکی رویکردها و ابزاهای مختلفی دارد که می‌توان به وب سایت ها، محتواهای بهینه شده برای موتورهای جستجو، استفاده کارا و موثر از شبکه های اجتماعی و… اشاره کرد.

هر روز که می‌گذرد تعداد بیشتری از پزشکان به استفاده از شیوه‌های بازاریابی دیجیتال روی می‌آورند. افزایش استفاده از دیجیتال مارکتینگ به این دلیل است که پزشکان متوجه شده‌اند که برای رسیدن به اهدافی که دارند و همچنین برای جذب مشتریان بالقوه بهترین راه به کار بردن شیوه‌های بازاریابی دیجیتال مانند طراحی وب سایت، بهینه سازی برای موتورهای جستجو، بازاریابی شبکه های اجتماعی و تبلیغات آنلاین می باشد.

چهارمین راهکار، استفاده از نرم افزارهای مدیریت مطب و کلینیک

با توجه به گسترش و پیشرفت سیستم های کامپیوتری و جایگاه مهم و روبه رشد آنها، باید به این امر واقف بود که آنها نقش حیاتی و مهمی در زندگی ما بر عهده دارند و به طبع نمی توان نقش حیاتی نرم افزارهای مدیریت مطب و کلینیک را در حرفه پزشکان نادیده گرفت. همچنین تحول به موقع و صحیح نرم افزارها و سیستم ها با کیفیتی مطلوب، می تواند باعث بهبود روند کار پزشک و نیز جلب رضایت بیماران شود. و این امر مستلزم انتخاب صحیح نرم افزار مدیریت مطب است. از آنجایی که امروزه مردم وقت بیشتری را با گوشی های هوشمند همراه، تبلت و کامپیوتر سپری می کنند تعحب آور نیست که آنها از رزرو نوبت به صورت آنلاین و اینترنتی رضایت بسیاری داشته باشند

پنجمین راهکار، تبدیل منشی مطب به کارشناس فروش

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک پزشک در مطب، در اختیار داشتن یک منشی خوب یا بهتر بگوییم یک مدیر مطب یا برنامه ریز مطب خوب است. قطعا یک منشی مطب حرفه‌ای در موفقیت مطب تاثیرگذار است.

برای اینکه منشی مطب شما در این موفقیت تاثیر گذار باشد باید از ویژگی های یک کارشناس فروش  برخوردار گردد یعنی منشی مطب باید در ابتدا به این حرفه علاقمند بوده و نگرش مثبتی به آن داشته باشد،دارای مهارتهای ارتباطی بالایی باشد، مردم را دوست داشته و نگاه مشتری مدارانه  داشته باشد، به شدت پیگیر اوضاع مراجعان باشد و از هر موقعیتی برای جذب بیمار استفاده می کند .هر فرصتی را غنیمت شمرده و به هر کس به عنوان مشتری بالقوه نگاه می کنند.همیشه کارت ویزیت به همراه داشته باشد شاید هر زمانی خارج از مطب در تعامل با افراد بتواند مراجعین بالقوه برای مطب جذب کند.

ششمین راهکار، طراحی داخل مطب

طراحی داخلی مطب به کلیه اقداماتی گفته می شود که در آن محیط داخلی مطب از لحاظ کاربردی بهینه می شود و همچنین زیبایی بصری خاصی به مطب داده می شود، از آنجا که محیط مطب محیطی استرس زا برای بیماران است طراحی مناسب داخل مطب می تواند محیط آرامش بخشی را برای بیماران فراهم کند. بیماری که به مطب مراجعه می کند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی در شرایط مساعدی نیست یک محیط آرام و بدون استرس می تواند کمک شایانی به بیماران بکند.

در همه طراحی ها خصوصا طراحی داخلی دکوراسیون مطب بیشتر دو نوع هدف مدنظر است، یکی کاربردی کردن و دیگری زیبایی ظاهری بخشیدن به مطب است.

1-مبلمان راحت استفاده شود، از تلویزیون و رادیو نیز برای سرگرم شدن بیماران می توان استفاده کرد.

2-بهتر است که افتخارات، گواهی و دیپلم های افتخار پزشک مطب در معرض دید بیماران قرار داده شود این کار موجب خواهد شد که اعتماد بیشتر بیماران فراهم شود.

3-توجه به رنگ اتاق ها و سالن انتظار مطب نیز از مهم ترین نکات در طراحی داخلی مطب است، سعی کنید از رنگ های ملایم از جمله رنگ سبز، آبی و سفید در مطب استفاده شود.

4-نورپردازی نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که در طراحی دکوراسیون مطب باید به آن توجه شود از نورهای ملایم و نقطه ای استفاده شود، محیط پرنور در مطب آرامش بخش نخواهد بود و معمولا با استرس همراه است.

هفتمین راهکار اولویت دادن به مسائل مربوط به مدیریت امور بیمه و مالیات

مدیریت امور مالیاتی و بیمه‌ای یکی از مهمترین عوامل در پایداری کسب و کار است؛ به ویژه در ایران که قوانین و مقررات مالیاتی و بیمه‌ای گسترده، پیچیده و متغیر می‌باشند. توصیه می شود در مدیریت مطب  خود همواره با مشاوران با تجربه در خصوص بیمه و مالیات در ارتباط باشید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک دکتر لینک راهکاری هوشمند در زمینه هوشمند سازی سیستم های مدیریت مراکز بهداشت و درمان 

 مقالات مرتبط:

راهکارهای مدیریت مطب برای افزایش رضایت مراجعین

بادها و نبایدهای برخورد با نظرات بیماران

مدیریت سنتی مطب در مقابل مدیریت مدرن

افزایش بهره وردی در مدیریت مراکز درمانی


 


 

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

بهره گیری از بازاریابی دهان به دهان در حوزه خدمات درمانی

تقریبا در همه بخش های زندگی روزمره مان می توانیم ردپای بازاریابی دهان به دهان را ببینیم. از دوستان مان که همواره فهرست بلند بالایی از پیشنهادات و توصیه ها را دارند که به ما ارائه می دهند و اینکه خودمان در بیشتر موارد به توصیه های که از طرف دوستان و افراد نزدیک دریافت می کنیم اعتماد و اطمینان بیشتری داریم و به آنها عمل می کنیم.
بازاریابی دهان به دهان همواره یکی از استراتژی‌های مهم در حوزه بازاریابی برای انواع کسب وکارها بوده است،  چرا که هم هزینه چندانی ندارد و هم اثربخشی بالایی دارد. حوزه خدمات درمانی از این قاعده استثنا نیست و می توان از این نوع بازاریابی به عنوان یکی از استراتژی ها در جذب بیمار بهره برد.

بیماران نیز برای بهره‌مندی از خدمات درمانی و مراجعه به پزشکان، همواره از دوستان، نزدیکان و افراد خانواده خود پرس و جو می‌کنند. این راهنمایی‌ها در کنار جست و جوهای اینترنتی بر تصمیم‌گیری افراد بسیار اثرگذار خواهد بود. به ویژه اینکه برند یک کلینیک درمانی از سوی فرد قابل اعتمادی به بیمار پیشنهاد شود. واقعیت این است که تاثیر حرف‌ها و تجربه‌های دیگران بسیار بیش‌تر از تبلیغات یا حتی ترجیحات شخصی افراد است.

امروزه وجود حجم بالای تبلیغات در بیلبوردها و صفحه‌های مجازی منجر شده که افراد توجه کم‌تری نسبت به تبلیغات داشته باشند و به نوعی می‌توان گفت نسبت به تبلیغات حواس ‌پرتی از خود نشان می‌دهند. از طرفی به واسطه‌ی اعتماد کم مشتریان به تبلیغات و زمان محدود آن‌ها برای مقایسه کیفیت و قیمت، اغلب افراد تصمیمات خود را با پیروی از خرد جمعی می‌گیرند.  اغلب مراجعان راضی و بیماران “طرفدار”، برند شما را به دیگران پیشنهاد خواهند داد و آنان را به استفاده از خدمات کلینیک درمانی شما ترغیب می‌کنند. طرفداری در حوزه بازاریابی در واقع همان بازاریابی دهان به دهان است.

بررسی‌های بسیاری نشان می‌دهد که بیش از نیمی از بیماران، مرکز درمانی موردنظر خود را به پیشنهاد دیگران انتخاب کرده‌اند. قطعا افرادی که مراکز درمان را به بیماران معرفی کرده اند،  قطعا مشتریان راضی و وفادار مرکز درمانی هستند.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است چه عواملی در رضایت و وفاداری بیماران نسبت به مطب یا کلینیک شما تاثیر گذار است؟

همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های یک بیمارستانِ موفق برای جذب بیمار، باید شناسایی عوامل اثرگذار بر رضایتمندی و ایجاد یک احساس خوشایند برای بیماران باشد. در اینجا چند عامل موثر در این رابطه را ذکر می کنیم:

عواملی که بیشتر تاثیر را در ارتباط با رضایت بیماران در پی دارد  نحوه همکاری و هماهنگی کارکنان با یک‌دیگر ، جو و فضای مثبت بیمارستان، نحوه رسیدگی به شکایات و نارضایتی بیماران، میزان توجه‌ای که به آنها می‌شود، میزان اطلاعاتی است که پرستاران در اختیار بیماران قرار می‌دهند، شیوه برخورد پرستاران و نهایتا مهارت پرستاران می باشد.

در این جا باید ابتدا بیماران خود را بشناسیم و مطابق انتظاراتی که از پزشک و کادر درمانی دارند، رفتار کنیم.

اگر بیماران شما از دسته‌ی افراد کهن‌سال و یا مسن هستند، باید بدانید که این افراد به توصیه‌های پزشکان خود بسیار اهمیت می‌دهند و همان کاری را خواهند کرد که پزشکشان توصیه کرده است. اگر بیماران شما از قشرجوان هستند، بهتر است در شبکه های اجتماعی و فضاهای مجاری به دنبالشان بگردید. رسانه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام به افراد این امکان را می‌دهد تا تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و برای تصمیم گیری‌های خود ار دانش و خرد جمعی بهره ببرند.

همچنین بسیاری نیز بیان داشته‌اند که افراد تاثیرگذار (Influencers) در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در انتخاب آنان نقش پررنگی داشته‌اند. روشن است که شبکه‌های اجتماعی، بستر مناسبی برای بازاریابی دهان به دهان و انتقال پیام برند شما از شخصی به شخص دیگر است.

راهکارهای موثر در بازاریابی دهان به دهان

1-پیام برندتان را به گوش دیگران برسانید.

در کانال‌های مختلف ارتباطی مانند رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کسانی را بیابید که پیام برند شما را به گوش دیگران می‌رسانند. آنان را تشویق کنید و همواره اطلاعات مورد نیاز و محتوای خبری دست اول را در اختیارشان بگذارید. همچنین به کسانی که در وب‌ سایت‌ها و وبلاگ‌ها، کلینیک شما را معرفی یا پیشنهاد می‌کنند، بازخورد مثبت نشان دهید و از کارشان حمایت کنید. این افراد در ذهنیت و نهایتا تصمیم گیری دنبال کنندگان خود و در صفحه‌های اجتماعی اثر زیادی می‌گذارند و سرمایه‌گذاری روی اینان برای جذب بیمار نتیجه بخش خواهد بود.

2-فراتر از خواسته ها و انتظارات بیماران عمل کنید.

مردم به سادگی چیزهایی را هم‌رسانی خواهند کرد که متفاوت و بهتر از بقیه باشد! خلاقیت، کلید ترغیب بیماران تاثیرگذار برای گسترش دهان به دهان برندتان است.اگر کلینیک درمانی شما هیچ خدمت یا ارزش افزوده‌ای فراتر از دیگر مراکز درمانی ندارد، به‌سختی دیده خواهد شد. پس خدمات درمانی، سیاست‌ها، رویه‌های اجرایی و درمانی، تجربه‌هایی که به بیماران ارائه می‌دهید و تعاملاتی را که با دیگران دارید، به سطحی بالاتر از انتظارات عمومی و استانداردها برسانید؛ سنت‌ها را بشکنید؛ راه حل‌های نوین، خلاقانه و کارآمدتر را به‌کار بگیرید. در کنار همه‌ی این‌ها باید بدانید که بهتر از خلاقیت خود را معرض چه کسانی قرار دهید تا به آن توجه کنند.  برای مثال جوانان گزینه ای مناسب برای اینکه در معرض تبلیغات خلاقانه شما در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار بگیرند. زیرا این جوانان هم در آستانه‌ی بزرگسالی قرار دارند و مخاطب قرار دادن آن‌ها به معنی جذب بازار و به طبع جذب بیمار  برای آینده کلینیک می‌باشد. از طرفی اینان در بازار کنونی نیز بزرگترهای خود را برای مراجعه به شما ترغیب خواهند کرد. پس می‌توان گفت جوانان بازار هدف اصلی در بسیاری از مواقع شناخته می‌شوند. اگر مخاطب کلینیک‌ شما جوانان نیستند باید این دسته را نیز مخاطب قرار دهید.

3-از بیماران خود این سوال کلیدی را بپرسید: آیا مرکز درمانی ما را به دیگر پیشنهاد می کنید؟

با این پرسش بیماران راضی خود را به تبلیغ دهان به دهان کلینیک خود ترغیب خواهید کرد. همچنین در ذهن بسیاری نیز جرقه این را خواهید زد که می‌توانند تجربه‌های خوب خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. البته لازم نیست این سوال را بصورت مستقیم از بیمارتان بپرسید  اگر شما با اجازه‌ی بیمارتان تصویر و یا فیلمی از او در حین درمان در صفحه‌ی خود به اشتراک بگذارید، به او حس خوب و حس تعلق خواهید داد. در این صورت او نیز ترغیب می‌شود، آن تصویر را با دوستان خود به اشتراک بگذارد.

4-از طرفداران منفی نهراسید.

در وب‌سایت‌ها یا شبکه‌های مجازی مختلف، نظرات و مطالبی را که درباره‌ی برند و کلینیک درمانی شما مطرح می‌شود، به دقت بررسی کنید. و همینکه بدانید در مورد شما چه باوری میان عموم مخاطبانتان وجود دارد، به شما دید خوبی خواهد داد تا برای آینده خود استراتژی‌های بهتری درنظر بگیرید و روند خدمات یا بازاریابی خود را بهبود بخشید. در این بررسی ها حتما با طرفداران منفی هم رو به رو خواهید شد. از آن‌ها نهراسید. گاهی اوقات یک برند نیازمند یک طرفدار منفی برای بر انگیختن یک طرفدار مثبت می‌باشد. در واقع بسیار نادر پیش می‌آید که یک طرفدار مثبت به طور خودجوش و آگاهانه اقدام به توصیه برند نماید، باید بدانید برای فعال نمودن طرفداران مثبت و یا به اصطلاح ترویج گران برند، نیاز است آن‌ها توسط یک عامل خارجی (طرفداران منفی) برانگیخته شوند.

بازاریابی دهان‌ به دهان بیش از ۷۰% اثربخشی دارد و سرمایه‌گذاری بر این استراتژی در شبکه های اجتماعی برای جذب بیمار می‌تواند بسیار سودمند باشد. اگر بتوانید با خلق تجربه‌های خوشایند و ایجاد فضاهای شگفت انگیز در طول روند درمان و خدمات خود، بیماران خود را از سطح وفاداری به هواداری برسانید، تا آن‌ها با خواست و اراده‌ی شخصی خود به توصیه شما به اطرافیانشان بپردازند. باید به بیماران خاطرنشان کنید آن‌ها صاحبان اصلی برند شما هستند، این حس تعلق، شما را در پیشبرد اهدافتان یاری خواهد کرد. بی‌شک خواهید توانست به بازاریابی دهان به دهان برند خود، سرعت ببخشید.

دو راهبرد برای شما تجویز می کنیم:

1-فراتر از تصورات عمل کنید: مردم چندان به خدمات معمولی فکر نمی کنند. چیزی که موجب می شود آنها شما را به دیگران معرفی کنند ، عملکرد خارق العاده شماست. 

2-از آنها بپرسید: از آنها بپرسید که آیا بیمارستان شما، آزمایشگاه شما یا مطب شما را به دیگران پیشنهاد خواهند کرد؟ شما با این کار عملاً با یک تیر دو نشان می زنید. چراکه نه تنها آنها را تشویق به بازاریابی دهان به دهان و جذب بیمار می کنید بلکه اگر هم بگویند خیر، متوجه خواهید شد که بیمار از یک موضوعی ناراضی است و این فرصت مناسبی است تا علاوه بر رفع ضعف ها بتوانید آنها را به مشتریان وفادار تبدیل سازید.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

راهکارهای جذب بیمارساده است تکنولوژی هوشمند جذب بیمار دکتر لینک با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به شناسایی و هدایت بیماران را به سمت مراکز درمانی بر اساس گروه های درمانی مشخص شده دارد.

مقالات مرتبط:

چگونه مراجعین مطب خود را افزایش دهیم؟ قسمت اول

شیوه جذب بیمار برای دندانپزشکی

بازاریابی خدمات پزشکی با ویدئو مارکتینگ

اهمیت بازاریابی در حوزه پزشکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چگونه مراجعین مطب خود را افزایش دهیم؟قسمت اول

جذب بیمار و حفظ آن یعنی موفقیت در شغل و بازاریابی. یکی از مهمترین راههای موفقیت و کسب درآمد، جذب بیمار جدید و حفظ بیماران قبلی است. پس باید با علم جذب بیمار پیش بروید.

ما در این مقاله به چند راهکار به شما پیشنهاد می دهیم، این راهکارها در جذب بیمار و حفظ بیماران قبلی می تواند مؤثر واقع شود.

یکی از مهمترین چالش های مدیریت مطب برای افزایش تعداد مراجعین، حفظ مراجعین فعلی است. شما می توانید با محاسبه تعداد مراجعه افراد در سال میزان سودی که هر فرد برای شما دارد را محاسبه کنید و با محاسبه این ارزش می توانید بودجه ای متناسب را به روش های مختلف تخصیص دهید تا درآمد شما بهینه گردد. در تمام روش ها داشتن نرم افزار مدیریت مطب دکتر لینک عاملی بسیار تعیین کننده است.

خیلی مهم است که خودتان و خدماتی که ارائه می دهید را طوری معرفی کنید که نه تنها بتوانید جمعیتی که می خواهید را به سمت خودتان بکشانید، بلکه تشویقشان کنید که دوباره به سمتتان برگشته و مراجعه کننده دائمی تان شوند.

برای جذب بیمار چه کنیم ؟

محل مطب یا کلینیک

احتمالاً از همه شنیده اید که یکی از نکات مهم در موفق شدن یک کسب و کار و نگه داشتن مشتریان، محل است. منظور از محل تنها مکانی که در آن مطب یا کلینیک خود را راه انداخته اید نیست، مثلا اینکه مطب شما در مجاورت چه مکانی هایی قرار دارد یا در کدام طرف خیابان می باشد.احتمالا میزان شلوغی مکان هم در این رابطه موثر است حتما مراجعین مطب یا کلینیکی که محل پارک مناسب داشته باشد را ترجیح می دهند. ممکن است خیلی از مراجعین به دلیل شلوغ بودن و نبودن جای پارک از مراجعه به کلینیک شما امتناع کنند.

ظاهر

دقیقاً درست است که می گویند تاثیر اول ماندگارترین تاثیر است. این فقط در روابط میان افراد صدق نمی کند. در دنیای کسب و کار هم همینطور است. همواره ظاهر و دکوراسیون یک کسب و کار در قضاوت افراد نسبت به آن کسب و کار دخیل است. این مسئله درباره مطب و کلینیک شما هم صدق می کند. باید ظاهری متناسب یک مطب یا کلینیک از جمله تمیزی مطب یا کلینیک، نظم و ترتیب در چیدمان تجهیزات از طرف مراجعین احساس گردد.

داشتن رفتار دوستانه

خیلی از مواقع شکایت هایی را از زبان افراد می شنوید که  منشی یا پرسنل مطب یا کلینیکی بی ادب و بد اخلاق بوده است. این مسئله، مشکل بزرگی برای مطب یا کلینیک به شمار می رود. خیلی از افراد وقتی چیزی را می شنوند، آن را باور می کنند و معمولا بدون اینکه خود آن را امتحان کرده باشند هرگز به کلینیک یا مطب مراجعه نمی کنند. با بیماران حرف بزنید، دوستانه برخورد کنید و احساسات مراجعین را همواره در نظر بگیرید.

بهینه سازی قیمت خدمات مطب

یکی از مهمترین عواملی که در جذب بیمار تاثیر گذار است نحوه قیمت گذاری خدمات است. سوال اصلی اینجاست که آیا قیمتی که خدمات شما دارند موجب کم شدن مراجعین می گردد یا خیر. آیا مراجعین شما با توجه به خدمتی که دریافت کرده اند، مبلغ پرداختی را عادلانه می دانند. برای بررسی این موضوع در کنار تجربه کارکنان و مدیریت مطب، باید از اطلاعات موجود در مطب خود استفاده نمایید. منبع مهم دیگر استفاده از نظر سنجی می باشد.

هر چقدر اطلاعاتی که از رفتار مراجعین داشته اید کاملتر باشد بهتر می توانید قیمت خدمات را تنظیم نمایید. منبع اصلی این اطلاعات مراجعین شما هستند و این اطلاعات کمک می کنند تا شما شناخت بهتری از مراجعین و سطح توقع آنان داشته باشید.

ارسال پیامک به مراجعین مطب

شما می توانید با استفاده از اطلاعات تماسی که از مراجعین داشته اید به آنها پیامک ارسال نمایید. ارسال پیام به مراجعین موجب یادآوری مجدد شما شده و همچنین به افراد احساس خوبی را منتقل می کند.این پیامک می تواند با اهداف مختلف ارسال گردد از جمله ارسال تبریک مناسبت های مختلف به مراجعین، نظر آنها را جلب می کند. یکی از بهترین مناسبت ها تاریخ تولّد افراد می باشد. ارسال پیام با هدف یادآوری اقدامی مشخصی که بیماران باید در حوزه سلامت انجام دهند برای مثال انجام آزمایش. شما با ارسال یک پیام یادآوری چند روز قبل از تاریخ مقرر، این احساس را در افراد ایجاد می کنید که برای آنها ارزش قائل هستید و رضایت آنها را از خدمات شما افزایش می دهد.

 بازاریابی دهان به دهان 

با قاطعیت می توان گفت که بهترین و شاید دشوار ترین راه برای افزایش مراجعین مطب و جذب بیمار تبلیغات دهان به دهان (تبلیغات ویروسی) می باشد. به احتمال قریب به یقین شما هم تا بحال مراجعه کننده ای داشته اید که بواسطه دوستان و یا آشنایان تعریف شما را شنیده باشد.

برای آنکه بتوانید با استفاده از این روش مراجعین بیشتری جذب نمایید باید تمامی خدمات خود را به شکلی ارائه دهید تا مراجعین مطب شما پس از خروج از مطب تجربه و احساس خوبی از استفاده از خدمات شما داشته باشند.  بنابراین باید از زمانی که مشتری اولین تماس را با شما برقرار می کند (تلفنی، حضوری و یا حتی مشاهده وبسایت شما) تا زمانی که دوره خدمت دهی به وی به اتمام رسید تجربه و احساس خوبی نسبت به شما داشته باشد.

مزیت این که شما بصورت مداوم مراجعه کننده های زیادی خواهید داشت، تمرکز هزینه شما بجای تبلیغات بیرونی بر روی خدمات درونی خواهد بود.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

تکنولوژی دکتر لینک راهکاری هوشمند برای جذب بیمار در کلینیک، مطب و بیمارستان ها

مقالات مرتبط:

جذب بیمار دندانپزشکی

بازاریابی خدمات پزشکی با ویدئو مارکتینگ

اهمیت بازاریابی در حوزه پزشکی

اشتباهات رایج در ارتباط با بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

راهکارهای مدیریت مطب برای افزایش رضایت مراجعین

در مدیریت مطب و کلینیک خود برای اینکه پی ببریم چه عامل یا عواملی موجب افزایش رضایت بیماران می گردد، ابتدا باید بررسی کنیم مراجعین در بدو ورود به مطب تا انتها با چه مراحل و فرآیندهایی روبه رو هستند و این فرآیندها چه نقشی در میزان رضایت آنها دارد.

اولین مراجعه به مطب

اولین مرحله ای که مراجعین با مطب شما برقرار می کنند به هر شیوه ای که باشد، وب سایت، تماس تلفنی و یا مراجعه حضوری، فردی که در این مرحله پاسخگوی مراجعین می باشد در حقیقت نماینده رفتار و حرفه ای بودن کل مجموعه شما است. 

حتی وب سایت شما نیز باید دارای ظاهری مناسب و جذاب باشد تا باعث شود فرد با شما تماس بگیرد. در این مرحله یعنی پاسخگویی به مراجعینی که برای اولین بار به مطب شما مراجعه کردند احساس بدی نسبت به مطب شما پیدا نکنند. بنابراین باید عملکرد خود را در این بخش اندازه گیری کنید.

برای اندازه گیری عملکرد خود در این مرحله و گرفتن بازخورد از مراجعین می توانید بازخوردها را با استفاده از ابزارهای تحلیلی وب سایت خود مشخص کنید. پس از تحلیل اطلاعات، مدیریت مطب می تواند متوجه وضعیت حال حاضر شود و با ایجاد بهبود میزان رضایت بیماران را افزایش دهید.

گرفتن وقت قبلی و زمان انتظار

مرحله بعدی که مراجعان با آن روبه رو هستند، گرفتن وقت انتظار می باشد. این را به یاد داشته باشید در صورتی که افراد زمان زیادی در انتظار باشند، در حالی که از قبل وقت گرفته اند، احساس بدی در آنها ایجاد می شود. پس در هنگام تعیین وقت سعی کنید تا حد امکان افراد کمترن زمان انتظار را داشته باشند. هرچند که منتظر ماندن افراد در مطب ها امری غیر قابل اجتناب است.

بنابراین شما باید این وضعیت را به نحوی مدیریت کنید که کمترین تاثیر را بر روی رضایت مراجعین داشته باشد. گذاشتن مجله یا کتاب، تلویزیون از جمله راهکارهای متداول در مطب ها می باشد.

زمان ویزیت

با اهمیت ترین مرحله زمانی است که مراجعه کننده با پزشک می گذراند. در صورتی که مراحل اول و دوم به خوبی مدیریت شده باشد رفتار مراجعه کننده هم مناسب تر خواهد بود. در زمان ویزیت متخصص باید تلاش کند مراجعه کننده به او اعتماد نموده و به راحتی با متخصص ارتباط برقرار کند. ممکن است مراجعان باورها و تصورات غلطی داشته باشند. مانند ارحجیت اولویت های مالی نسبت به انسان ها، عدم تخصیص زمان لازم، عدم تخصص کافی و ...

مدیریت مطب باید با گرفتن بازخورد متوجه این تصورات و اشکالات در ذهن مراجعان گردد. بهبود اشکالات می تواند در افزایش رضایت بیماران بسیار مؤثر باشد.

مدیریت نحوه پرداخت بیماران

احساس مراجعین در زمان پرداخت بسیار حائز اهمیت است. این بخش باید با هوشمندی زیاد مدیریت گردد. به خاطر داشته باشید همواره بین رضایت بیماران و مبلغی که از آنها دریافت می کنید رابطه مستقیم وجود دارد. حالت بهینه زمانی است که مبلغ دریافتی شما از بیماران در طولانی مدت برای شما سودمند باشد. منظور از طولانی مدت، تکرار مراجعه افراد به مطب شما و بازاریابی آنها برای مطب شماست. دریافت مبلغ زیاد می تواند در طولانی مدت آسیب زیادی به مطب شما وارد کند.

پس مبلغ دریافتی را با در نظر گرفتن تاثیر طولانی مدت آن مشخص کنید و همیشه از بازخورد مراجعان برای تنظیم مبلغ بهره ببرید. حتی زمان دریافت مبلغ از مراجعین هم اهمیت دارد. باید توجه کنید در زمان رزرو نوبت، یا قبل از ورود به اتاق متخصص یا پس از ویزیت توسط پزشک مبلغ از بیمار دریافت شود. این نکته هم تاثیر بسیاری در قضاوت افراد دارد.

بهینه سازی قیمت خدمات مطب

یکی از مهمترین عواملی که در رضایت افراد تاثیر گذار است نحوه قیمت گذاری خدمات است. سوال اصلی اینجاست که آیا قیمتی که خدمات شما دارند موجب کم شدن مراجعین می گردد یا خیر. آیا مراجعین شما با توجه به خدمتی که دریافت کرده اند، مبلغ پرداختی را عادلانه می دانند. برای بررسی این موضوع در کنار تجربه کارکنان و مدیریت مطب، باید از اطلاعات موجود در مطب خود استفاده نمایید. منبع مهم دیگر استفاده از نظرسنجی می باشد.

ارسال پیامک به مراجعین مطب

شما می توانید با استفاده از اطلاعات تماسی که از مراجعین داشته اید (در نرم افزار مدیریت مطب خود) به آنها پیامک ارسال نمایید. این پیامک می تواند با اهداف مختلف ارسال گردد که در ادامه بررسی می شوند.

1-استفاده از مناسبت ها برای ارسال پیامک

شما می توانید با تبریک مناسبت های مختلف به مراجعین مطب خود، نظر آنها را جلب نمایید. ارسال پیام به مراجعین موجب یادآوری مجدد شما شده و همچنین به افراد احساس خوبی را منتقل می کند. یکی از بهترین مناسبت ها تاریخ تولّد افراد می باشد که در صورتی که شما بصورت نرم افزاری این اطلاعات را داشته باشید به آسانی و بصورت اتوماتیک کار ارسال پیام  انجام می گیرد.

2-ارسال پیام هایی با هدف یادآوری

در صورتی که مراجعین شما برای سلامتی و یا موضوع مشخصی در آینده باید کار مشخصی را انجام دهند شما می توانید چند روز قبل از آن تاریخ، به آنها پیام یادآوری ارسال نمایید. این پیام یادآوری موجب می شود تا افراد احساس کنند که شما برای آنها ارزش قائل بوده و رضایت آنها را از خدمات شما افزایش دهد.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تکنولوژی دکتر لینک در جهت مرتفع نمودن نیاز مدیریت مطب سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا که جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد به پزشکان محترم ارائه می دهد.

مقالات مرتبط:

بایدها و نبایدهای برخورد با نظرات بیماران

چگونه هزینه و درآمد مطب، کیلینک و یا بیمارستان را مدیریت کنیم؟

روش های شگفت انگیز مدیریت زمان و نوبت دهی

نقش پرونده الکترونیک بر نظام سلامت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک