مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۲ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

اهمیت ویدئو مارکتینگ در خدمات پزشکی

امروزه بیشتر پزشکان و مراکز درمانی برای جذب بیمار به سراغ ویدئو مارکتینگ یا همان بازاریابی ویدئویی می‌روند. دلیل اهمیت این نوع بازاریابی چیست؟ چرا با وجود هزینه‌بر بودن آن همچنان طرفداران خود را دارد. این مقاله را بخوانید تا با تاثیر ویدئو مارکتینگ در بازاریابی پزشکی آشنا شوید.

ویدئو مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ یکی از شاخه‌های بازاریابی اینترنتی است که در جریان آن از فیلم و ویدئو به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌شود. در ویدئو مارکتینگ، به دنبال تولید یک فیلم چند دقیقه‌ای هستند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • معرفی کلی کلینیک یا مطب و نمایش نقاط قوت و ضعف؛
  • معرفی خدمات درمانی کلینیک یا مطب؛
  • معرفی انواع بیماری‌ها مرتبط با فعالیت کلینیک و شیوه‌های درمان آن‌ها؛
  • ویدئو رضایت بیماران قبل و بعد از درمان؛
  • توضیح نکات بهداشتی یا پیشگیری از بیماری‌ها؛

ویدئو مارکتینگ را چگونه اجرائی کنیم؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود برخی از پزشکان یا مراکز درمانی از ویدئو مارکتینگ در جریان فعالیت‌های بازاریابی خود استفاده نکنند، نیاز به مهارت ساحت ویدئو و هزینه‌بر بودن این روش بازاریابی است. اما این مسئله با برون‌سپاری تهیه و ساخت ویدئو به شرکت‌های تولیدکننده فیلم تبلیغاتی میسر می‌شود. بعد از آن کافی است با شیوه‌های مختلف این ویدئو تبلیغاتی را به اشتراک بگذارید و از این طریق بیمار جدید جذب کنید.

اگر شما فضای کافی برای هاستینگ وب‌سایت خود درنظر بگیرید.می‌توانید در وب‌سایت کلینیک یا مطب خود در کنار مقالات وبلاگ، فیلم‌های آموزشی و تبلیغاتی، خدمات مطب یا کلینیک خود را معرفی کنید. 

همچنین می‌توانید از سرویس‌های اشتراک فیلم نظیر آپارت و یوتیوب برای اشتراک ویدئو استفاده کنید. اگر وب‌سایت کلینیک یا مطب شما تنها به بیماران داخلی اختصاص دارد بهتر است از سرویس آپارات استفاده کنید، اما اگر بیماران مختلفی از سراسر دنیا، ممکن است مخاطب وب‌سایت شما باشند باید از یوتیوب و سایر سرویس‌های اشتراک گذاری فیلم به صورت بین‌المللی استفاده کنید.

روش دیگری که برای اجرای ویدئو مارکتینگ باید به کار ببرید، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. فیس بوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام تنها چند مورد از این سرویس‌ها هستند، شما می‌توانید کاربران آنها را به عنوان فالوور خود جذب کنید و برنامه تبلیغاتی‌تان را بر روی‌شان پیاده‌سازی کنید.

اهمیت بازاریابی ویدیویی برای پزشکان و مراکز درمانی

1- ویدئو مارکتینگ موجب افزایش مراجعه‌کننده می‌شود.

ویدئو مارکتینگ به شدت بر نرخ تبدیل و افزایش فروش شما تاثیر می‌گذارد. زمانی که شما یک ویدئو از خدمات کلینیک خود می‌سازید یا ویدئو رضایت بیماران را به اشتراک می‌گذارید، مخاطبان با اطمینان کامل ویدئو را تماشا کرده و خدمات و اعتبار شما به او اطلاع‌رسانی می‌شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته، ویدیو می‌تواند نرخ تبدیل شما را به میزان 80 درصد افزایش دهد.

مطالعات نشان می‌دهد همچنین زمانی که  74درصد کاربران ویدئو معرفی خدمات شما را مشاهده می‌کنند، متعاقب برای دریافت خدمات اقدام می‌کنند.

2-ویدئو ایجاد اعتماد می‌کند.

اعتماد مهمترین حلقه افزایش نرخ تبدیل و همچنین افزایش نرخ فروش است. ایجاد اعتماد بین مخاطبان و پزشک یا کلینیک بسیار مهم است و باید بتوانیم  اعتماد مخاطب را برای مراجعه ایجاد کنیم. 

برای مثال زمانی که در ویدئو ساخته شده خدمات درمانی یک کلینیک زیبائی معرفی شود، مخاطب احساس می‌کند که این فیلم برای او ساخته شده و در نتیجه با علاقه بیشتری به آن نگاه می‌کند.این همین دلیل است که 57 درصد از مخاطبان اعلام کردند که ویدئوها به آنها اعتماد بیشتری برای خرید آنلاین می‌دهند.

3- ویدیو باعث بالا رفتن نرخ بازگشت سرمایه می‌شود.

 83 درصد از کسب و کارهای مختلف معتقدند که ویدیو مارکتینگ بازگشت سرمایه خوبی برای آنها به ارمغان آورده است. با وجود اینکه تولید ویدئو هنوز ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه نیست و زمان زیادی برای آماده سازی یک ویدئو صرف می‌شود، اما باید بدانید که ابزارهای ویرایش آنلاین ویدئو به طور مداوم بهبود می‌یابند و از لحاظ اقتصادی و زمانی مقرون به صرفه‌تر می‌شوند. حتی امروزه گوشی‌های هوشمند نیز می‌توانند در تولید ویدئوهای بسیار مناسب و معقول به کار گرفته شوند.

در ویدئو مارکتینگ آنچه مهم است در واقع محتواست، این یعنی قرار نیست شما یک فیلم‌ساز حرفه‌ای باشید. همین که محتوای خوبی درباره بیماری‌ها و روش‌های درمانی داشته باشید کافی است. برای مشتریان و خریداران، کیفیت پایین و طراحی ضعیفه فیلم تقریباً مهم نیست.

4-گوگل به ویدئو علاقمند است.

بله درست استف گوگل هم به ویدئو بیشتر از سایر انواع محتوا علاقمند است، حتی گوگل هم از این تغییر الگوریتم‌های متوالی خسته شده و به دنبال راهکار مناسبی برای جلوگیری از کپی شدن مطالب است.

وب سایت‌هایی که در مطالب خود فیلم و ویدیو دارند، 53 بار نسبت به سایر سایت‌ها بیشتر نشان داده شده‌اند.

5-ویدئوها با گوشی‌های هوشمند عجین هستند.

آمار نشان می‌دهد کاربران گوشی‌های هوشمند دو برابر بیشتر از بینندگان تلویزیون هستند و این آمار درباره کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها نیز صادق است. در این آمار تعداد بازدیدکنندگان ویدئوها در گوشی‌های هوشمند، 4/1 برابر تلویزیون و حتی کامپیوترهای شخصی است. این موضوع نشان می‌دهد که برندهای تجاری باید به سراغ ویدئو مارکتینگ در داخل گوشی‌های هوشمند بروند تا به دیده شدن برند تجاری خود کمک کنند.

6. ویدئو مارکتینگ به سادگی توضیح می‌دهد.

آیا می‌خواهید خدمات درمانی کلینیک یا مطب خود را معرفی کنید؟ یک ویدئو برای نوع خدمات درمانی خود آماده کنید.

آمار نشان می‌دهد 98 درصد کاربرانی بعد از تماشای ویدئو، اذعان کرده‌اند که کلیه اطلاعات کافی را از طریق همین ویدئو دریافت کرده‌اند. حتی جالب است بدانید که ویدئوهای معرفی بیش از صفحات معرفی خدمات موثر بوده‌اند.

پس اگر می‌خواهید از ویدئو برای معرفی خدمات درمانی کلینیک یا مطب خود استفاده کنید، می‌توانید از موشن‌گرافیک، انیمیشن و متحرک‌سازی نیز برای معرفی خدمات نیز بهره ببرید. زیرا مواردی مانند موشن گرافیک علاوه بر جنبه آموزشی و معرفی دارای جنبه سرگرمی نیز هستند.

7. ویدئو حتی افراد تنبل را هم جذب می‌کند.

دنیای امروز، دنیای سرعت و زندگی امروزه سرشار از مشغله است و مخاطبان ما زمان کافی برای خواندن توصیفات طولانی درباره بیماری‌ها ندارند. مخاطب امروزی ترجیح می‌دهد خدمات شما را در عمل ببینید نه اینکه متنی طولانی درباره آن بخواند. بنابراین با ویدئو مارکتینگ هم می‌توان این افراد تنبل و حتی عجول را جذب کرد.

8. ویدئو مارکتینگ به انتشار محتوا کمک می‌کند.

اگرچه مخاطبان و کاربران شبکه‌های اجتماعی از محتوای ویدئویی به عنوان سرگرمی استفاده می‌کنند اما این ویدئوها هستند که می‌توانند خدمات درمانی یک کلینیک یا یک پزشک را به خوبی معرفی کنند و به جذب بیمار برای مطب یا کلینیک کمک کنند.

مزیت‌های ویدئو مارکتینگ در خدمات پزشکی

چرا ویدئو مارکتینگ این روزها با استقبال فراوانی از سوی کسب‌‌وکارها روبه‌رو شده است:

  • ویدئو کاربر را درگیر می‌کند: یکی از بهترین امتیازاتی که ویدئوها نسبت به سایر انواع محتوا دارند این است که کاربر را با خود درگیر می‌کنند. اگر یک ویدئو تبلیغاتی به لحاظ کیفی و فنی به خوبی ساخته شده باشد و 10 ثانیه اول آن برای کاربر جذاب باشد، احتمال دیدن فیلم تا انتها وجود دارد و این بهترین فرصت برای جذب بیمار محسوب می‌شود.
  •  استفاده از ویدئو آسان است: استفاده از ویدیو برای کاربران و برای بیماران بسیار راحت است. در واقع کاربر به جای اینکه یک متن طولانی در رابطه با انواع بیماری و درمان آن‌ها یا خدمات مطب و کلینیک بخواند، با خیال راحت می‌تواند ویدئو را تماشا کرده و به آنچه نیاز دارد دست یابد. زیرا زمانی که صرف خواندن یک متن می‌شود، بسیار بیشتر از زمانی است که صرف دیدن یک فیلم می‌شود.
     
  •  ویدئو جامع و کامل است: اصولاً در ویدئو مارکتینگ از دو دسته فیلم کوتاه و بلند استفاده می‌شود. در هر دو سبک، سعی می‌گردد که نکات لازم را در آنها بگنجانند و مطلب را به طور کامل به بیننده انتقال دهند. این در حالی است که برای آشنایی با یک بیماری یا راه‌های درمان آن به شکل محتوای متنی هم با محدودیت روبه‌رو هستند و هم  برای توضیح یک بحث لازم است مطالب بیشتری استفاده کنند.
     
  • ویدئو با احساسات در ارتباط است: اگر ویدئو تبلیغاتی به خوبی ساخت شود، می‌تواند احساسات بیننده را درگیر کند. برای مثال ساخت یک ویدئو تبلیغاتی درباره رضایت بیماران از درمان می‌تواند حس اعتماد را در مخاطبان ویدئو برانگیزد.
  • ویدئو در حافظه می‌ماند: این خاصیت ویدئو است که زمانی که آن را مشاهده می‌کنید بیشتر در حافظه شما ماندگار است زیرا در زمان مشاهده مخاطب از لحاظ احساسی و عاطفی با ویدئو درگیر می‌شود.
  • ویدئو محبوبیت بالایی دارد: برای اینکه به میزان محبوبیت ویدئو پی‌ببرید کافی است به یکی از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام مراجعه کرده و میزان بازدید پست‌های ویدئویی را با محتوای نوشتاری مقایسه کنید. مشاهده خواهید کرد که میزان بازدید و بازخورد در مورد ویدئوها بیشتر است.
  • موتورهای جستجو ویدئو را ترجیح می‌دهند: یکی از خصوصیات بارز ویدئوها این است که موتورهای جستجو نیز به آنها علاقه زیادی دارد. چرا که هر ویدئو دارای فضا و قالب اختصاصی خود بوده و درصد بسیار بالایی از آنها برای اولین بار منتشر می‌شود. این موضوع دردسر موتورهای جستجو را کمتر می‌کند.

معایب ویدئو مارکتینگ در خدمات پزشکی

درست است استفاده از ویدئو مارکتینگ در بازاریابی پزشکی چندان ساده نیست و ترس شما از آن منطقی به نظر می‌رسد.  اما دلیل آنها برای این کار چیست:

  • ساخت ویدئو گرانتر از محتوای نوشتاری است: برای تهیه یک محتوای متنی، فقط به یک کامپیوتر نیاز است تا بتوانید متن خود را در آنجا تایپ کنید، به همین دلیل نه به تخصص پیچیده‌ای نیاز است و نه هزینه زیادی برای تهیه لازم دارد. در حالی که برای ساخت یک ویدئو علاوه بر اینکه به تجهیزات لازم برای ساخت نیاز دارید باید نحوه کار با نرم‌افزارهای مختلف را بدانید و یا اینکه کل فرآیند ساخت ویدئو را به یک شرکت تبلیغاتی واگذار کنید.
    به هر جال تهیه محتوای ویدئویی نیز به مطالب کاملا یونیک نیاز دارد که همین مسئله به بالا رفتن هزینه ویدئو مارکتینگ دامن می‌زند.
  • ساخت ویدئو زمان‌بر است: ساخت ویدئو کلا نسبت به تهیه محتوای متنی به زمان بیشتری نیاز دارد. برای تهیه یک ویدئو هم لازم است که ساختار فنی مهیا شود و هم محتوای کافی برای آن درنظر گرفته شود. فراهم آوردن این دو مورد و کنار هم قرار دادن آنها باعث می‌شود که زمان زیادی گرفته شود.
  • مشکلات فنی در مورد ویدئو بیشتر است: ممکن است برخی زیرساخت‌های فنی برای نمایش یا بارگذاری فیلم در برخی مناطق موجود نباشد و اینها مهمترین ایراداتی هستند که در این حوزه وجود دارد.
  • نمایش ویدئو اینترنت را مصرف می‌کند: وقتی که شما یک متن را مطالعه می‌کنید، نهایتاً با بارگذاری تصاویر ممکن است حجم اندکی از اینترنت شما استفاده شود. اما وقتی که یک ویدئو را می‌بینید، مسئله حجم اینترنت مصرف شده برای شما اهمیت پیدا می‌کند و با توجه به کیفیت آن ممکن است حجم اینترنت مصرف شده متغیر باشد. به همین دلیل کاربرانی که از اینترنت حجمی استفاده می‌کنند، شاید تمایل کمتری به دیدن ویدئو داشته باشند. به همین دلیل ویدئوهای کوتاه با حجم کم، مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

 

انواع ویدئو‌ها در ویدئو مارکتینگ

1-ویدئو معرفی خدمات: این ویدئوها بیشتر برای توصیف و معرفی خدمات کلینیک ساخته می‌شوند.

2-ویدئو معرفی برند: این ویدئوها برای معرفی یک برند درمانی خاص ساخته می‌شوند.

3-ویدئو رویدادها و وقایع: این دسته از ویدئوها برای اطلاع‌‍رسانی وقایع و رویدادهای مرکز درمانی کاربرد دارند.

4-ویدئو مربوط به مصاحبه‌های تخصصی: یک مصاحبه تخصصی در رابطه با یک بیماری یا یک شیوه درمان صورت می‌گیرد.

5-ویدئو نظرات بیماران: این ویدیوها به طور ویژه در مورد بیماران و اظهارات آنها در مورد خدمات درمانی مرکز تهیه می‌شوند.

 

نکاتی که درباره ویدئو مارکتینگ باید بدانید.

1-کاربران دیدن ویدئو را به خواندن متن ترجیح می‌دهند.

اولویت‌دهی کاربران به دیدن فیلم‌های آموزشی و تبلیغاتی باعث شده است که استفاده از فیلم در بازاریابی محتوا روند افزایشی داشته باشد. محبوبیت ویدئو بدین معنی است که بیشتر محتوا باید در قالب فیلم ارائه شود. در واقع، کاربران معتقدند که فیلم می‌تواند حقایق بسیاری به آنها نشان دهد و در عین حال تحت تأثیر تبلیغات دهان به دهان قرار نگیرند.

2-کیفیت محتوا بسیار مهم است، اما کیفیت تولید فیلم اهمیت چندانی ندارد.

باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که کیفیت تولید بهتر به اعتماد بیشتر مشتریان کمک می‌کند. اما گاهی می‌توان نبود کیفیت را با محتوای بهتر جایگزین کرد. بنابراین کسانی که به دنبال تبلیغات ویدئویی هستند، اگر امکان تولید فیلم با کیفیت را ندارند، باید تلاش کنند که محتوای ارائه شده در قالب فیلم، بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد

3- نحوه ارائه محتوا در فیلم اهمیت ویژه‌ای دارد.

این بدان معنی است که  اگر یک فیلم از لحاظ کیفیت ظاهری در سطح بالایی نباشد، گوینده متن می‌تواند این ضعف را جبران کند. در حقیقت اگرچه افراد با چشم جذب می‌شوند، اما از طریق شنوایی تصمیم می‌گیرند و مطالبی که در جریان فیلم به آنها گفته می‌شود، در تصمیم گیری نهایی آن‌ها مؤثر است.

4-فیلم‌ها باید برای سیستم عامل‌های مختلف و دستگاه‌های مختلف بهینه سازی شود.

به عنوان مثال، گاهی اوقات ما در جریان بازاریابی ویدیویی خود به فیلم‌های بدون صدا نیاز داریم. در برخی موارد دیگر لازم است که از زیر نویس یا متن بر روی صفحه نمایش استفاده کنیم. زمانی که قصد داریم بیننده تمرکز کاملی بر روی ویدیو داشته باشند، لازم است که هم صدا و هم تصویر از کیفیت خوبی برخوردار باشند. پس ما باید در آنالیزهای خود مشخص کنیم که مشتریان از طریق چه ابزارهایی فیلم‌های ما را می‌بینند و فیلم مورد نظر را با توجه به این آنالیزها بهینه سازی کنیم.

5- پخش فیلم‌های زنده باید بخش مهمی از محتوای ویدئویی مطب یا کلینیک شما باشد.

یکی از مواردی که کاربران از جهت روانشناختی به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، اجرای پخش‌های زنده در بازاریابی محتوایی است. در حقیقت، ممکن است شما برای جذب بیمار صد یا هزاران فیلم تولید کنید. اما کاربران از شما انتظار دارد که برخی مواقع آنها را به دیدن فیلم‌های زنده دعوت کنید. این بهترین فرصت است که از این طریق توانایی خود را به آنها نشان دهید.

6-نقش آپارات یا یوتیوب را در بازاریابی نادیده نگیرید.

یوتیوب جای خوبی برای سازندگان محتوا و فیلم‌های تبلیغاتی است. در واقع یوتیوب به آنها کمک می‌کند که به یک راه حل خوب برای کسب درآمد برسند. اگرچه فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی برای دیده شدن فیلم‌های تبلیغاتی مهم هستند، ما باید بپذیریم که نقش یوتیوب در بازاریابی ویدیوی انکارناپذیر است.

7- اگر به دنبال نرخ بازگشت سرمایه بالا هستید، باید به سراغ ویدئو مارکتینگ بروید.

می‌دانیم که استفاده از ویدیو در تبلیغات تا چه اندازه بر افزایش نرخ تبدیل و همچنین بر افزایش نرخ بازگشت سرمایه تأثیر گذار است. فیلم‌ها بالاترین تأثیر را در بالا بردن روند فروش را دارند. در واقع فیلم‌ها با مردم صادق هستند و ارتباط آنها با مردم قوی‌تر است.

 5راز بزرگ درباره ویدئو مارکتینگ

1-فیلم خود را بر اساس یک داستان بسازید، نه برای فروش در ویدئو به سراغ نیاز مصرف‌کنندگان و خواسته‌های پنهان آنها بروید، فیلم‌های احساسی بسازید.

2-قانون 10 ثانیه را فراموش نکنید یک پنجم بینندگان فیلم‌های ویدئویی در 10 ثانیه اول تصمیم    می‌گیرند که ببینند یا نبینند. این یعنی 10 ثانیه اول فیلم برای جذب بیمار بسیار مهم است.

3-لطفاً خسته‌کننده نباشید بدترین کاری که در جریان تولید ویدیو تبلیغاتی می‌توانید انجام دهید، تولید فیلم‌های خسته کننده و پیچیده است.

4-برای جستجو بهینه سازی کنید برگشتیم به بحث سئو! تاکتیک‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به کمک آنها اطمینان حاصل کنید که ویدیوهای شما در موتورهای جستجو آسان‌تر دیده می‌شوند.

5- آموزش ببینید و خود را قوی‌تر کنید آیا می‌دانستید که 65 درصد از مخاطبان شما یادگیرندگان بصری هستند؟ یکی از قویترین روش‌هایی که می‌توانید برای بازاریابی ویدئویی استفاده کنید، این است که مخاطبان خود را آموزش دهید.

 

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما کمک کنه، بتوانید با خواندن این مقاله به اهمیت ویدئو مارکتینگ در حوزه پزشکی پی برده باشید و در فرآیند جذب بیمار از آن استفاده کنید. لطفا نظر خود را درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

اگر در کلینیک خود برای جذب بیمار نیاز به راهنمایی دارید، می‌تونید با مشاوران ما در مجموعه دکتر لینک تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان.

مقالات مرتبط:

برای ارتباط با بیماران از این هفت راهکار غافل نشوید

چطور یک منشی می‌تواند بیمار بیشتری برای مطب با کلینیک جذب کند؟

اهمیت تفکرسیستمی در بازاریابی پزشکی و جذب بیمار

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

آنچه که درباره طراحی وب‌سایت پزشکی باید بدانید

ضرورت طراحی وب‌سایت پزشکی چیست؟

سایت پزشکی یک شیوه ارتباطی بسیار مناسب و مفید برای معرفی پزشک، مراکز پزشکی، پاراکلینیک‌ها، کلینیک‌ها و... است که روش سریعی برای ارتباط بهتر با بیماران، رزرو وقت به شیوه ای آسان و معرفی خدمات مرکز پزشکی و هزینه های آنهاست. می توان گفت طراحی سایت پزشکی یک روش مدرن بازاریابی است.

این روزها در اختیار داشتن یک وبسایت اختصاصی یک امر کاملا ضروری است. با گسترش روز‌افزون اینترنت و رسانه‌های جمعی تقریبا هر پزشکی برای معرفی خود و خدمات که ارائه می کند نیاز به یک درگاه ارتباطی دارد. طراحی وبسایت برای پزشکان امروزی از هر شیوه دیگری برای بازاریابی مهم‌تر و کارا تر است. محیطی که کاربران و بیماران را از نقاط مختلف و دور به یک هدف متصل می کند و به خواسته‌های آنها پاسخ می گوید. طراحی سایت پزشکی همانطور که از نامش بر می آید در جایگاه خود اهمیت فراوانی دارد. همانطور که می‌دانید پزشکی از مشاغل با اهمیتی است که ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد.

امروزه افراد زیادی در اینترنت به دنبال آشنایی با انواع بیماری‌ها، شیوه‌ی درمانی آنها و همچنین داروهایی که برای این بیماری‌ها تجویز می‌شوند، جستجو می‌کنند. علاوه بر این اگر وب‌سایت یک پزشک که از محتوای کامل و پرباری برخوردار باشد، می‌تواند محتوای گسترده‌ای درباره پزشکی و درمان بیماری‌ها همانند یک کتاب در اختیار بیماران و علاقمندان مباحث پزشکی قرار دهد.

یکی دیگر از کاربردهای وب‌سایت پزشکی که ضرورت داشتن وب‌سایت را برای پزشکان پررنگ می‌کند، این است که پزشکان از طریق وب‌سایت می‌توانند با بیماران ارتباط بهینه و موثرتری داشته باشند و پاسخگوی سوالاتان بیماران باشند. برای مثال پزشک اطلاعات وسیعی در حوزه تخصصی مربوط به خود در وبلاگ سایت بارگذاری نماید تا بیماران بیشتر با بیماری خود و روند درمان آشنا شوند.

از طرف دیگر یک وب‌سایت می‌تواند امکانات متفاوتی را شامل باشد و قابلیت هایی مانند مقالات پزشکی، سوالات رایج پزشکی، پرسش و پاسخ، معرفی پزشکان، رزرو وقت و انتقال دیدگاهها و نظرات و.... را فراهم می کند.

همچنین پزشک می‌تواند با انتشار مقالات و اخبار روز پزشکی محبوبیت وب‌سایت خود را بالا برده و با بهینه‌سازی رتبه وب‌سایت را در موتورهای جستجو افزایش دهد. همانطور که پیش‌تر گفته شد وب‌سایت پزشکی یک شیوه‌ی بازاریابی مدرن است.و با معرفی پزشکان، مراجعان بیشتری به مرکز پزشکی مراجعه می کنند. با طراحی سایت پزشکی در بخش معرفی سایت پزشکان می توانند مدارک و تخصص خود را معرفی کنند و اگر گواهینامه، رزومه یا افتخاراتی دارند آن را به نمایش بگذارند.

علاوه بر این ساعات کاری کلینیک یا مرکز پزشکی و درمانی و راه های ارتباطی را عنوان کنند.

از ضرورت های دیگر طراحی سایت های پزشکی این است که مردم می توانند به راحتی با تخصص های پزشکان مختلف و سابقه کاری آن ها آشنایی پیدا کنند. احتمالا خیلی از بیماران از سوابق کاری و علمی پزشک مد نظرشان اطلاعات خاصی ندارند و به این وسیله می توانند اطلاعات لازم را به دست بیاورند

در واقع طراحی سایت پزشکی یک راه حل کارآمد برای معرفی پزشکان عمومی، متخصص قلب و عروق، متخصص اعصاب و روان، متخصص پوست و زیبایی، روانشناسان، متخصصان کودک و حتی پرستاران است. با طراحی وبسایت همه متخصصان و پزشکان و افراد فعال در زمینه خدمات پزشکی می توانند با بیماران تعامل موثری ایجاد کنند.

مزیت‌های وب‌سایت پزشکی برای پزشکان

اگر پزشک یا کلینیک از وب‌سایت برخوردار باشند این امر سبب شناخته شدن بیشتر پزشک یا مرکز درمانی و در نتیجه افزایش درآمد پزشک یا مرکز درمانی می‌شود. چرا که امروزه مردم برای شناخت بیماری‌ها و درمان آنها همه سوالات خود را در گوگل جستجو می‌کنند. در این زمان پزشک یا کلینیک با داشتن یک وب‌سایت می‌توانند ضمن معرفی رزومه کاری خود، درباره بیماری‌ها و شیوه‌های درمان آنها صحبت کنند و به این روش مخاطب هدف مرتبط با حوزه تخصص خود را جذب کنند.

وب‌سایت پزشک یا کلینیک اگر مجهز به سیستم نوبت‌دهی آنلاین و تشکیل پرونده الکترونیک باشد از هدر رفتن زمان هم پزشک، بیماران و کارمندان جلوگیری می‌کند.

داشتن یک وب سایت پزشکی این امکان را به پزشکان می دهد تا نمونه هایی از درمان های انجام شده را نمایش دهند. برای مثال پزشکان جراحی پلاستیک و زیبایی با داشتن یک وب سایت می توانند بهترین نمونه کارهای خود را در قالب تصاویر متوالی به مراجعه کننده نشان دهند.

وجود یک سیستم تبادل نظر میان مراجعه کنندگان در یک وب سایت پزشکی، این امکان را به پزشک می دهد که برای بهبود عملکرد خود اقدام کند و متناسب با نیاز بیمار فعالیت وب سایت خود و مطب خویش را تنظیم کند.

همچنین می توان صفحه شخصی اینستاگرام را نیز به این وب سایت متصل کرد و با فعالیت بر حوزه شبکه اجتماعی بازدید وب سایت را افزایش داد. داشتن یک وب سایت برای پزشک پرستیژ اجتماعی بیشتری نسبت به صفحه اینستگرام دارد و مزیت دیگر اینکه برای ایجاد حس اعتماد بیشتر در بین کاربران می توان برای وب سایت نماد الکترونیکی دریافت کرد.

مزیت‌های وب‌سایت پزشکی برای بیماران

این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا، بیمارستان‌ها و مطب یکی از آلوده‌ترین مکان‌ها هستند که احتمال ابتلا به کرونا در آن‌ها زیاد است. مراجعه حضوری برای دریافت نوبت از پزشک موردنظر، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، همچنین موجب اتلاف وقت زیادی از بیماران می‌شود.

بنابراین با وجود یک وب‌سایت پزشکی هم می‌توان از خطرات احتمالی ابتلا به کرونا جلوگیری کرد و هم در زمان بیماران صرفه‌جویی کرد. بیماران می‌توانند در صورت داشتن سوال در رابطه با بیماری خود با اطمینان کامل به وب‌سایت پزشک معالج خود مراجعه کنند و جواب خود را دریافت کنند.

علاوه براین می توان  با مراجعه به یک وب سایت پزشکی و دیدن نمونه کارهای پزشک مورد نظر ، مطالعه نظرات کاربران در مورد تخصص آن پزشک و شیوه درمانی او، با اطمینان بیشتر پزشک معالج خود را انتخاب کرد.

معیارهای مهم در طراحی وب‌سایت پزشکی

1-طراحی کاربرپسند

یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب جذب مخاطبان هدف و حتی تبدیل بازدیدکنندگان بالقوه به بیماران و مراجعین بالفعل می‌شود، کاربرپسند بودن (User friendly) یک وب‌سایت است.

وب‌سایت، ویترین مجازی برند شما است. بنابراین باید به صورت حرفه‌ای طراحی‌ شود و تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان وب‌سایت ایجاد کند یا درواقع کاربرپسند باشد. یک وب‌سایت کاربرپسند می‌تواند به مزیت رقابتی برند شما تبدیل شود.

کاربرپسند بودن وب‌سایت به عوامل متعددی مانند دسترسی آسان به وب‌سایت، بارگذاری سریع، دسترسی آسان به محتوا، طراحی و رنگ‌ها جذاب و همچنین واکنش‌گرا بودن آن نسبت به تمام دستگاه‌ها از جمله موبایل بستگی دارد.

2-داشتن جستجوگر قوی

جستجوگری که امکان می دهد مراجعین از جستجوهای قبلی خود در این سایت و جستجوهای متداول که کاربران دیگر از آن‌ها بیشتر استفاده کرده‌اند استفاده کند. در ضمن موتور جستجوی چنین سایت‌هایی به حدی قوی است که دیگر نیازی به گشتن ویافتن آیکون های اصلی ندارید وکافی است کلمه یا کاماتی مشابه را در آیکون جستجو بنویسید ومنتظر نتیجه باشید.

3-تصاویر و فیلم‌های با کیفیت بالا

طراح سعی می کند برای صفحات مختلف سایت از تصاویری غنی و رنگارنگ استفاده کند. در این نوع از طراحی ایکون ها دارای رنگ بندی های متعدد هستند واز لحاظ بصری بیمار را در استفاده از سایت درگیر می کنند.

همچنین طراح سعی می کند، از پزشکان، پرستاران و نحوه ی درمان بیماران فیلم های با کیفیت در صفحه اصلی سایت بگذارد.

4-ارائه اطلاعات پزشکی

طراح سعی می کند اطلاعاتی در زمینه بیماری ها در صفحات مختلف سایت قرار دهد اطلاعاتی که کار آمد هستند وسبب تبلیغ رایگان وب سایت شما خواهند بود.

5-محتوای مرتبط با حوزه تخصصی پزشک یا کلینیک

یکی از اصول سئو استفاده از متن‌های دارای پیوستگی و هماهنگی بالا با موضوع وب‌سایت است. در طراحی یک سایت پزشکی این مطلب نیز صادق است وب‌سایت یک پزشک یا کلینیک بایستی دارای محتوای مربوط به سلامت و پزشکی و در حوزه تخصص کلینیک یا پزشک باشد.

امکانات و قابلیت‌های یک وب‌سایت پزشکی خوب

امکانات بی شماری را در طراحی وب‌سایت پزشکی با توجه به سلیقه و نیاز پزشکان در نظر گرفته و اجرا می شود که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

1- رزومه پزشک

در این بخش از یک وب‌سایت پزشکی باید به معرفی درجه و تخصص یا فوق تخصص و همچنین سوابق علمی و دانشگاهی پزشک یا پزشکان، مطالعات و مقالات علمی  منتشر شده معتبر، راهکارهای درمانی و در برخی موارد دستاوردهای پزشکی پرداخته شود.

2- مقالات و اطلاعات پزشکی

در این بخش پزشکان و مراکز درمانی می‌توانند جدیدترین اخبار مربوط به علم پزشکی و مقالاتی در این باره به کاربران ارایه کرد. لازم به ذکر است که این مقالات باید به زبانی ساده و قابل فهم برای اشخاص بدون سواد پزشکی باشند.

3- سیستم نوبت‌دهی آنلاین

از جمله موارد مهم در طراحی وب‌سایت پزشکی، سیستم نوبت‌دهی آنلاین می‌باشد. با اجرای سیستم نوبت‌دهی آنلاین این امکان در اختیار بیماران قرار داده می شود تا از زمان های خالی و روزهای ویزیت مطلع شده و به آسانی و بدون مراجعه حضوری چه در محل کار باشند چه در خانه و یا هر جای دیگری، تنها با دسترسی به اینترنت بتوانند نسبت به گرفتن نوبت در روز و ساعتی که برایشان مقدور است، اقدام نمایند.

4- تشکیل پرونده پزشکی الکترونیکی

در این بخش اطلاعات فردی، سوابق بیمار، پروسه درمان بیماری و جزئیات دیگر در پرونده پزشکی بیمار را به صورت الکترونیکی تنظیم شود تا پزشک بتواند در هر لحظه به آن دسترسی داشته و در صورت لزوم آنرا به پزشک متخصص دیگری ارجاع دهد.

5- پرسش و پاسخ‌های متداول

در بخش پرسش و پاسخ وب‌سایت پزشکی سوالات عمومی خود از جمله خدمات بیمه ای و بیمه‌های طرف قرارداد پزشک و...  را مطرح ساخته و پزشک مربوطه به آنها پاسخ می دهد.

6- معرفی امکانات و تجهیزات 

امکانات، خدمات و تجهیزات موجود در مطب و یا درمانگاه و بیمارستان با زبان تصویر و فیلم به مراجعان نمایش داده می شود. وجود ویدئو و عکس در وب‌سایت پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا باعث ایجاد حس اطمینان و اعتماد می شود.

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما کمک کنه، بتوانید با رعایت این نکات یک وب‌سایت کاربردی در حوزه پزشکی داشته باشید و در فرآیند جذب بیمار موفق باشید. لطفا نظر خود را درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

اگر در کلینیک خود برای جذب بیمار نیاز به راهنمایی دارید، می‌تونید با مشاوران ما در مجموعه دکتر لینک تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان.

مقالات مرتبط:

برای ارتباط با بیماران از این هفت راهکار غافل نشوید

چطور یک منشی می‌تواند بیمار بیشتری برای مطب با کلینیک جذب کند؟

اهمیت تفکرسیستمی در بازاریابی پزشکی و جذب بیمار

پرسونای بیمار چیست و 11 مورد ضروری در طراحی پرسونای بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک