مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۸ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

8 نکته مهم در بردینگ لوکس در پزشکی

این روزها صنعت خدمات لوکس یکی از سودآورترین بازارها را به خود اختصاص داده است؛ به طوریکه تحلیلگران بازار، رشد سالانه 12 درصد را برای این صنعت تخمین زده اند.این نرخ رشد خارق العاده توجه بسیاری از پزشکان را به خود جلب کرده است. امّا در عین حال این بازار پرسود و جذاب از پیچیدگی های بسیاری برخوردار است که نیازمند استراتژی قوی وآشنایی با تکنیک های برندینگ لوکس می باشد.در این میان بسیاری از استراتژیست ها به بیان فاکتورهای الزامی در صنعت کالاها و خدمات لوکس پرداخته اند ؛

  • عملکرد

سطح اول عملکرد به ویژگی ها، کاربرد و فایده ای که محصول یا خدمت برای بیمار ایجاد می نماید اشاره دارد. در واقع به بخش فیزیکی کالای لوکس می پردازد که شامل مواد تشکیل دهنده, کیفیت بالا، طراحی منحصربفرد، قابلیت فوق العاده محصول و فن آوری ویژه این نوع کالاها می شود. سطح دوم در واقع به تجربه بیمار اشاره دارد به عنوان مثال ارزش عاطفی که بیمار با خرید این کالا یا خدمت ها بدست می آورد بخشی از عملکرد برندینگ لوکس می باشد که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

  • اصالت وریشه

بسیاری از کالاها و خدمات لوکس پزشکی دارای شجره نامه ای تاریخی هستند که بخشی از شخصیت و داستان برند لوکس را میسازد. وقتی بیمار به سراغ کالای لوکس می رود به اصالت آن نیز توجه دارد. بنابرین باید توجه داشته باشیم که بیمارانی که سراغ برند های لوکس می روند، فقط به دنبال عملکرد محصول نیستند بلکه به اصل و ریشه غنی این برندها اهمیت می دهند پس کالای لوکس به اصالت نیازمند است.

  • کمیابی

عرضه کالاها و خدمات لوکس متفاوت از عرضه سایر کالاها و خدمات می باشدو کمیابی یکی از تاکتیک هایی است که برای افزودن ارزش به این گونه کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد. این شیوه به این صورت عمل می کند که برخی از کالاها را فقط بصورت سفارشی و یا تعداد محدود تولید می نماید تا میل طبیعی افراد برای دستیابی به کالاهای ویژه را تحریک نماید.مشتریان لوکس ترجیح می دهند از کالایی استفاده کنند که صرفا فقط خود توان دستیابی به آن را داشته باشند.

  • شخصیت

برای یک مطب با برند لوکس باید شخصیت طرح ریزی بشود و به وسیله تبلیغات به آن شکل داده شود .شخصیتی که دارای رمز و رازها و ارزش های عاطفی باشد، بطوری که هویت ایجاد شده با تصاویر, رنگ و یا حتی تن صدا قابل تشخیص و ترویج باشد. شخصیت ایجاد شده برند لوکس در عین حال که دارای شجره نامه ای اصیل است باید از تازگی نیز برخوردار باشد در واقع این هویت ساخته شده باید نسبتا پایدار بوده و در عین حال از پویایی برخوردار باشد. استفاده ازتبلیغات و ساخت فیلمهای تبلیغاتی برای ایجاد رابطه عاطفی بیمار با شخصیت برند لوکس بسیار موثر می باشد.

  • چهره های عمومی

استفاده از افراد مشهور, شخصیت های تاریخی و سرشناس جامعه همواره درجلب توجه عموم و دادن اعتبار به برند مطب و کلینیک موثر بوده است، البته بایستی به شیوه ای درست از چهره ها استفاده گردد. به طور مثال نمایش این که خانواده های سلطنتی یا چهره های مطرح سیاست و سینما از برند لوکس استفاده می کنند می تواند در ایجاد انگیزه مراجعه به مطب های لوکس بسیار موثر باشد زیرا بیماران لوکس گرا علاقمندند زندگی به سبک کمال گرایانه داشته باشند.

  • جایگاه

محل مطب و یا کلینیک نقش ویژه ای در صنعت برندینگ لوکس دارد زیرا اولین ارتباط در آنجا صورت می پذیرد و بیمار در این مکان می تواند کالا یا خدمت را از نزدیک لمس کند .محل مطب و یا کلینیک بایستی دارای تزئینات زیبا و مورد توجه باشد .استفاده از دعوتهای انحصاری در محیطی مناسب تاثیر زیادی بر روی مشتریان لوکس دارد. منشی و کارمندان بخشی از این فضا بحساب می آیند و باید از آراستگی و جلوه مناسبی برخوردار باشند.

  • روابط عمومی

نقش بسیار بزرگی در گسترش برند دارد و از توان بالایی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی برخوردار است.برای انتقال پیام ها و ویژگی های برند نیازمند روابط عمومی قوی هستیم که به ایجاد ارتباط برند با بیمار بپردازد. برند ما از طریق گفت و گوها, بحث ها و تبلیغات دهان به دهان گسترس می یابد.

  • قیمت گذاری

از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مصرف کنندگان کالاهای لوکس حاضرند ده برابر بیشتر پول بابت کالایی بپردازند که فقط سه برابر کیفیت بیشتری دارد. بنابر این این برند لوکس است که قیمت را تعیین می کند و نه کیفیت محصول.

استراتژی قیمت گذاری کالاها و خدمات لوکس همواره کانون بحث بسیاری از استراتژیست ها بوده است و نظر مشترک آنها این است که کالا و خدمت لوکس نباید قیمتی منطقی داشته باشد زیرا قیمت بالای این کالاها می تواند حس خودنمایی را در مشتریان این کالاها افزایش دهد.

جهت دریافت راهنمایی های بیشتر در زمینه برندینگ پزشکی و جذب بیمار با مشاوران دکتر لینک در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

راهکارهای تبلیغاتی برای پزشکان تازه کار

تبلیغات آفلاین در مطب: طراحی کاتالوگ

آشنایی با ایمیل مارکتینگ و اشتباهات تازه‌ کارها

اصول تبلیغات پزشکی برای میخکوب کردن بیماران

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دکتر لینک

ضرورت استفاده از نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک

با توجه به پیشرفت و گسترش سیستم های کامپیوتری و جایگاه مهم و رو به رشد آنها نمی توان نقش مهم و حیاتی نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک را در زندگی روزمره پزشکان نادیده گرفت. همچنین تحول به موقع و صحیح نرم افزارها و سیستم ها با کیفیتی مطلوب، می تواند باعث بهبود روند کار پزشک و نیز جلب رضایت بیماران شود. اما این امر مستلزم انتخاب صحیح نرم افزار مدیریت مطب است.

در این مقاله سعی بر آن است که با مد نظر قرار دادن اهمیت معیارهای نرم افزار مدیریت مطب و ضرورت نقش آن در جامعه پزشکان مزایایی که میتوان از استفاده از نرم افزار مدیریت مطب بدست آورد را عنوان نماییم:

  • صرفه جویی در وقت:

استفاده از یک نرم افزار مدیریت مطب می توانند ساعتهای زیادی از وقت ما در مقایسه با سیستم های دستی ذخیره نماید. این امر بدین دلیل است که نرم افزار مدیریت مطب ورودی های زائد و فاقد مطلوبیت لازم را کاهش داده و یا اینکه محدود می نمایند. مثلا وارد کردن مشخصات بیمار مانند آدرس در هنگام صدور فاکتور یا حتی صورتحساب، که در سیستمهای دستی مقداری از زمان صرف وارد کردن این مشخصات تکراری هنگام صدور فاکتور می شود و حال اینکه در نرم افزار مدیریت مطب این اطلاعات نیاز به وارد نمودن در هر مورد ندارد.

  • محاسبه و ثبت دقیق اطلاعات مربوط به بیمار ، پرسنل و پزشکان :

اگر شما یک پزشک تک مالکیتی برای مطب داشته باشید بدون هیچگونه پرسنل ، بدون بیمارهای زیاد و فاقد فهرستی طولانی از خدمات، ممکن است که شما هیچ گاه به یک نرم افزار مدیریت مطب نیازی نداشته باشید .

در صورتی که شما اگر فقط یک مطب کوچک با تعداد محدودی پزشک باشید که فهرستی از بیماران یا پرسنل و تعدادی خدمات در اختیار داشته باشید می توانید با استفاده از یک سیستم و نرم افزار مدیریت مطب در وقت و هزینه خود صرفه جویی نمایید و ثبتهای دقیق و درستی از اطلاعات بیمار خود داشته باشید. ( مانند جذب بیمار به واسطه بسترهای هوشمند الکترونیکی، سیستم نوبت دهی هوشمند از طریق اپلیکیشن موبایل، وب سایت و سیستم تلفنی، تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت بیماران با بالاترین ضریب امنیتی، کاهش زمان سرویس دهی به مراجعین، پنل های اختصاصی ویژه بیماران (مشاهده پرونده پزشکی خود، یادآوری دارو، نوبت گیری، جستجوی پزشک، باشگاه مشتریان)، تماس هوشمند برای یادآور دارو برای افراد با نیاز های ویژه (نابینا و مسن، معلولان) و ... )

  • کاربری آسان :

نرم افزار مدیریت مطب دکتر لینک به گونه ای طراحی شده است که دارای کاربری ساده باشد به نحوی که یک کاربر که هیچ گونه آشنایی با سیستم های مدیریت مطب ندارد و حتی اینکه به اندازه کافی دانش کامپیوتری نداشته باشد بتواند از آن استفاده کند.

  • ارزیابی و تخمین :

این ویژگی این امکان را برای پزشکان و مدیران فراهم می نماید که جریان های نقدی یا مالی خود را در آینده نزدیک تخمین و برآورد نمایید .همچنین تعداد مراجعین در روز و تخمین میزان مراجعین در روزهای آتی را برای شما انجام میدهد.

  • حداقل کردن اشتباهات :

یک مزیت مهم و اساسی که میتوان برای نرم افزار مدیریت مطب بیان کرد این است که اشتباهات محاسباتی با استفاده از این سیستم ها به حداقل می رسند .

  • گزارش :

یک مزیت دیگر برای نرم افزار مدیریت مطب گزارش هایی است که در فواصل زمانی معین می توان از سیستم تهیه نمود، این گزارشات به راحتی در نرم افزار مدیریت مطب تهیه می شود و این امکان را در اختیار پزشکان قرار می دهد که روی درمان در سیستم نظارت و کنترل دقیق داشته باشید. همچنین می توانید با استفاده از گزارشات نرم افزار مدیریت مطب با بیمارانی که در پرداختهایشان دیرکرد دارند تماس بگیرید . با استفاده از این گزارشات میتوان به راحتی زمان خود را به حداقل رساند.

چه عواملی می تواند در انتخاب یک نرم افزار مدیریت مطب مهم و تاثیرگذار باشد؟

انتخاب یک نرم افزار مدیریت مطب می تواند ویژگی هایی را شامل شود که شما با اجرای یک نرم افزار نیازمند آنها باشید. بیشتر ویژگی های مورد نظر پزشکان از یک برنامه مدیریت مطب می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • جذب بیمار
  • سیستم نوبت دهی هوشمند
  • تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت بیماران با بالاترین ضریب امنیتی
  • کاهش زمان سرویس دهی به مراجعین
  • تماس هوشمند برای یادآور دارو
  • امنیت بالا در ذخیره سازی، تفکیک و انتقال اطلاعات، سوابق بیمار و پزشکان
  • تجویز الکترونیکی پزشکان در کوتاه ترین زمان
  • دسترسی به اطلاعات از طریق اینترنت و موبایل (استفاده از تکنولوژی رایانش ابری)
  • پیگیری وضعیت بیمار در طول درمان و پس از ترخیص
  • و ....

موردی که می تواند در انتخاب یک نرم افزار بسیار حائز اهمیت باشد صحبت با حداقل 3 نفر از افرادی است که قبلا این سیستم را تهیه نموده و کار می کنند و حیطه کاریشان شبیه و یا یکسان به فعالیت شما باشد. در رابطه با اینکه آنها چه امکانی از نرم افزار مدیریت مطب را دوست دارند و چه تغییراتی را نیاز دارند بحث کنید. در هر صورت نمی توان سیستمی را یافت که فاقد هر گونه نقص یا ایرادی باشد اما میتوان با کمی مطالعه و صرف وقت سیستمی را تهیه نمود که با توجه به نوع فعالیتمان بهترین نتیجه را برای ما به ارمغان بیاورد.

تکنولوژی دکتر لینک سعی نموده با فراهم کردن تمامی مواردی که مورد نیاز پزشک در مدیریت مطب و کلینیک خود می باشد نیاز های بالقوه را برطرف نماید و با افزودن ویژگی های جانبی و کاربری آسان احساس رضایت در استفاده از سیستم را برای شما عزیزان فراهم نماید. جهت ارتباط با مشاورهای دکتر لینک با ما در تماس باشید

مقالات مرتبط:

7 شیوه غلط در مدیریت مطب و کلینیک

چگونه یک نرم افزار مدیریت جامع برای مطب یا کلینیک خود تهیه کنیم؟

انواع روش‌ها و ابزارهای مدیریت مطب

10 گام برای جلب اعتماد مراجعین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

10 گام برای جلب اعتماد مراجعین

ایجاد اطمینان در بیماران احتمالی و جلب اعتماد آنان یکی از پیچیده ترین کارها برای پزشک هایی است که کالا یا خدماتی را برای عرضه دارند. بیمار اول اعتماد می کند، بعد برای اولین بار وارد مطب می شود و منتظر می ماند تا شما حسن نیت تان را به او ثابت کنید. اگر خواهان ایجاد اعتماد و اعتبار برای بیمارانتان هستید و می خواهید آنها را حفظ کنید، چند گام در این راه کمک کننده شماست.

1) از پیشنهاد دادن راه حل هایی که به بیمار نفعی نمی رساند خودداری کنید.

گاهی اوقات شما راه حل های درست را در مکان های درست انجام نمی دهید. به جای اینکه به بیمار چیزی پیشنهاد کنید که می دانید با آن ارزشی برایش ایجاد نمی شود و بیمار به دنبالش نیست، سعی کنید همیشه با او صادق باشید.

2) هیچ گاه آینده، مزایا و منافع خودتان را پیش بینی نکنید.

بیماران به دنبال پزشکی نیستند که تا حدودی نیاز آنها را بر آورده سازد. به آنها یک روش جامع و بدون تزویر برای بیماری ارائه کنید و بگذارید خودشان تصمیم بگیرند که راه حل پیشنهادی شما گره از مشکل شان باز می کند یا خیر.

3) قول چیزی را که ندارید به بیمار ندهید.

بعضی پزشکان بر این باورند که نه گفتن به بیمار درباره درخواست شان دشوار است. به بیمار یک روش معین با ویژگی های معین پیشنهاد دهید که قادر به انتقال ارزش های آن به بیمار در یک محدوده معین باشید. اگر قادر به این کار نباشید، وعده دادن و عمل نکردن به قول تان نزد بیمار پلی برای تخریب شماست.

4) پیشنهاد هدیه یا به نوعی رشوه همیشه اخلاقی نیست.

همیشه روی اصول اخلاقی بازاریابی خود را انجام دهید و از شیوه های درست آن را به مخاطبان عرضه کنید. مرز و خطوط اخلاقی خود را مشخص کنید، چرا که بیماران به این موارد آگاهند و قصور در اخلاقیات سبب کمرنگ شدن حس اعتماد بیماران به شما می شود.

5) ثابت نگه داشتن مراحل اجرای استراتژی ها در همه بخش های یک مطب و کلینیک.

عدم شفافیت حتی منجر به سمی شدن روابط میان کارمندان می شود. اگر این عدم شفافیت ها آشکار شود، تاثیر بسیار بدی برای وجهه مطب تان دارد.

6) هنگامی که مسائلی پس از درمان به وجود می آید، عذرخواهی کنید و خود را مقصر ندانید، بهتر است اصلاح مشکلات را شروع کنید.

شما به عنوان پزشک، مسئول اجرای درمان هستید. پس سعی کنید اشتباهات خود را قبول کرده و سعی در اصلاح آنها داشته باشید.

7) اگر فکر می کنید بیمارتان درباره اخبار دروغی که از شما شنیده ناراحت است، به این فکر کنید که همیشه فضایی برای کسب اعتماد مجدد او وجود دارد.

کافی است تلاش کنید. بهتر است از این به بعد برای هر چیزی که به بیمار می گویید یک دلیل قانع کننده داشته باشید به طوری که مطمئن هستید او حرف شما را باور می کند. شما پیش از اینکه بخواهید این استراتژی را در پیش بگیرید، لازم است خیلی خوب درباره آن بیندیشید و آن را از زوایای مختلف بسنجید و امتحان کنید. خودتان را جای بیمار بگذارید: «آیا خودم این حرف را باور می کنم؟» ببینید که به سادگی خودتان می توانید قضاوت کنید که آیا من خودم این حرف را باور می کنم؟ با این شیوه مطمئن باشید که اگر خودتان، حرف خودتان را باور کنید از هر لحاظ، بیمار شما نیز حرف شما را باور می کند و به این ترتیب شما یکی از راه های جلب اعتماد مراجعین را آموخته اید.

8) اگر درمورد رقابت صحبت می کنید، همیشه به اصول آن پایبند باشید.

بعضی پزشکان فکر می کنند که بازاریابی بهتر یعنی دور زدن رقیبان برای جلو افتادن از آنها. از همه ظرفیت ها و توانایی تان و امکاناتی که مجموعه کاری به شما می دهد، در این رقابت استفاده کنید. در بهره گیری از رقابت، ویژگی ها و استعدادهای تان را بشناسید و از آنها به بهترین شکل استفاده کنید تا بتوانید برنده باشید.

9) همیشه محیطی با اعتماد میان اعضای مطب و کلینیک خود بسازید.

این حس را به بیماران خود نیز انتقال دهید.

10) قول بدهید و همیشه به قول های خود وفادار باشید.

توجه داشته باشیدکه وقتی حرفی می زنید پای حرف تان بمانید، هنگامی که مزیتی را به بیمار وعده می دهید آن را اجرایی کنید تا اسباب بی اعتمادی بیمار را فراهم نکنید. ماندن روی قول تان یکی از مهارت هایی است که به وسیله آن می توانید به مزیت رقابتی رسیده و سرتان را جلوی رقیبان بالا بگیرید.

جهت دریافت مقالات بیشتر دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

جلب اعتماد بیمار

تأثیر اولیه چگونه به یک پزشک در جذب بیمار کمک می‌کند

رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

کلیدهای طلایی شروع یک رابطه موفق با بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

7 شیوه غلط در مدیریت مطب و کلینیک

مدیریت مطب و کلینیک موفق آسان تر از آن چیزی است که نشان می دهد اما پزشکان اغلب دچار 7 اشتباه رایج می شوند و به سرعت ارزش مطب و کلینیک خود را نابود می کنند. در ادامه به شرح این شیوه ها می پردازیم .

  1.  عدم مسئولیت پذیری پزشکان

کلینیک هایی با عملکرد ضعیف فاقد حمایت مدیریت ارشد می باشد . آنها توصیف کننده عملیات خدمات خود می باشد اما ارائه گر هیچ ارزش افزوده ای برای بیمار نمی باشد . آنها دارای کم نفوذی برای کسب وکار تلقی می شوند که هیچ جائی بین یک سوم ودوسوم دارائی های کل ندارند . این بدان معناست که مطب و کلینیک هایی که فاقد حمایت مدیر ارشد از برند می باشند ناکام خواهد ماند . آنها به بیماران دلیلی برای مراجعه ارائه نمی کنند و مزیت رقابتی دربرابر رقیب از خود نشان نمی دهند . هدف، تصمیم به مراجعه از طرف بیمار است.

  1.  زمینه فعالیت مطب و یا کلینیک خیلی دور از حوزه فعالیت اصلی

این فرض ساده انگارانه است که ایجاد ضمائم برند اضافی، هزینه پایین و ریسک کمی برای بهبود دارد. حقیقت این است که هزینه بالاتر و تمرکز ضعیف پزشک به این معناست که بسیاری از مطب های فرعی برای حداکثر برند سازی فرصت است.

  1.  نادیده گرفتن عصر دیجیتال

مدیریت مطب و کلینیک مدرن از تکنیکهای کنترل مدیریت به سمت تکنیک های تاثیرگذاری و همکاری حرکت کرده است. این مستلزم شفافیت، بازبودن و حضور فعال دربین کاربران است.

  1.  تسخیر شدن به وسیله بازار

با یافتن یک برند قوی جالب است که همه پسند بودن و تغییرات نادیده گرفته شود. درحالیکه مهم است که در علم پزشکی تغییر داشته باشی اما مصیبت آور است که ورودیهای جدید را نادیده گرفته وسلیقه های مختلف بیماران را نبینیم .

  1. مطب های تازه و خام سردرگم هستند.

تغییر بسیار در مطب نه فقط بیماران را سردرگم می کند بلکه برای مطب نیز به شدت ناکاراست . مطب های ضعیف به محلی سازی بسیار بدون تقویت مبنای برند کمک می کند. این بدان معناست که یک مطب می تواند معنای متفاوتی با مخاطبین برای مخاطبین متنوع حفظ کند .

  1. عدم توانایی دربررسی بازگشت سرمایه مطب خود

زمانی که تمامی تلاشهای جذب بیمار یا بیماران شما سودآور نیستند . بسیاری از بازاریابان نمی تواند پیوند سختی بین تلاشهای بازاریابی مطب ایجاد نماید هزینه دستیابی به بیمار و حفظ آن و بازگشت سرمایه مطرح است این امر منجر به حفظ بیماران غیر سودآور بسیار یا بیمارانی می شود که ارزش برند شما را از بین می برند .

  1.  شما نمی توانید همه چیز را به همه بدهید .

شما نمی توانید از جانب همه پذیرفته شوید . شجاع باشید و مخاطب هدف خود را انتخاب کنید. بسیاری از پزشکان تلاش می کنند تا بیماران بسیاری را هدف گیری نمایند زیرا باور دارند علم آنها مشمول جهان است.

نتیجه گیری :

هر روز مدیریت مطب و کلینیک پیچیده وپیچیده ترمی شود، فناوری این فرصت را ایجاد می کند خالق امکاناتی برای مدیر مطب باشید و مهارتهای جدید و نگرش متفاوتی رانیز به وجود آورید . عوامل پیشروی مدیران مطب موقتی نیستند .مطب ها و کلینیک ها دربازار رقابتی دارای ارزش بوده و مهم تلقی خواهد شد و درنتیجه به وجود خواهند آمد .

ایرادات ویژه تغییر می کند اما مدیریت مطب و کلینیک خود به خود وفق یافته و در هنگام پذیرش چالشهای جدید به وسیله بهبود قابلیت رقابتی ازسوی مدیران کامیاب می شود.

تکنولوژی دکتر لینک همراه همیشگی شما در مدیریت مطب و کلینیک

مقالات مرتبط:

چگونه یک نرم افزار مدیریت جامع برای مطب یا کلینیک خود تهیه کنیم؟

اشتباهات مدیریت مطب که به کسب و کار شما آسیب می‌زنند

انواع روش‌ها و ابزارهای مدیریت مطب

چند راه ساده برای افزایش رضایتمندی بیماران (اصول مطب داری)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

کلیدهای طلایی شروع یک رابطه موفق با بیمار

چه اعتراف کنیم و چه نکنیم، طبیعی است همه ما به کسانی که مثل ما فکر می‌کنند علاقه داریم. آشنا بودن، ارتباط و گفت‌وگوی کلیشه‌ای را به دنبال دارد، اما شباهت داشتن به ارتباط عمیق منجر می‌شود. دانشمندان علوم اجتماعی سال‌ها مساله «شباهت‌دوستی» را در روابط مختلف انسانی بررسی کرده‌اند.

مغز ما به سرعت شیوه‌ای که هر چیزی را با هم مقایسه می‌کنیم، پردازش می‌کند. «آیا سن و جنسیت بیماربا ما یکی است؟ آیا از یک قوم یا همشهری هستیم؟»

شباهت‌دوستی در پی یک سری اهداف مفید است که از جمله آنها می‌توان به برقراری ارتباطات سریع با غریبه‌ها اشاره کرد. اما این موضوع یک جنبه منفی هم دارد و آن اینکه می‌تواند دنیاهای اجتماعی افراد را محدود کند. همچنین شباهت‌هایی که در ویژگی‌های سطحی وجود دارد – مثل نژاد و قومیت – می‌تواند اختلاف ایجاد کند.

رینا برندز، استادیار رفتار سازمانی در مدرسه کسب‌وکار لندن می‌گوید: «در ابتدا، به خاطر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مشترک با بیماران ارتباط برقرار می‌کنیم. اما هرقدر بیشتر تعامل می‌کنیم، شباهت‌های ما بیشتر می‌شود و بیشتر جذب هم می‌شویم.» این اثر دینامیک، گروه‌های متراکمی از افراد مشابه به هم را ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، ایجاد یک شبکه متنوع مزایای زیادی به همراه دارد؛ از جمله اطلاعات جدید، چشم‌اندازهای تازه، افزایش خلاقیت و تشخیص فرصت.

دکتر برندز می‌گوید: «تنوع در شبکه‌های اجتماعی پزشک می‌تواند روابط را تقویت کند. اصل شباهت‌دوستی یعنی افراد در گروه‌های منسجم با هم تعامل برقرار می‌کنند، اما تناقضی که وجود دارد این است که این گروه‌های منسجم جوامع شکننده‌ای ایجاد می‌کنند، چون هیچ پلی بین آنها وجود ندارد.»

این موضوع در محیط کار معنای بیشتری پیدا می‌کند و پزشکانی که زیر گروه‌های به هم‌ مرتبط‌تری دارند، بهتر می‌توانند از بحران‌ها عبور کنند. 

دکتر برندز سه فاکتور را که مانع تشکیل شبکه‌های متنوع در محیط کاری پزشک هستند شناسایی کرده است:

1) ساختار

 در جمعیت‌های نامتوازن که برخی گروه‌های خاص بر دیگران تسلط دارند، شباهت‌دوستی رایج‌تر است.

2) خودتان

 ارتباط برقرار کردن زمان‌بر است. اما برای داشتن یک شبکه عمیق با بیمار، به روابط قوی‌تر و نزدیک‌تر نیاز دارید. یک شبکه هسته‌ای ۸ تا ۱۰ نفر را شامل می‌شود.

3) دیگران

 توانایی پزشک برای برقراری ارتباطات تازه به واکنش بیمار هم بستگی دارد. اولویت‌های ابتدایی پزشک بر مبنای شباهت با طرف‌های مقابل است و سپس اولویت‌های افرادی که می‌خواهید با آنها ارتباط داشته باشید مطرح می‌شود.

برقراری رابطه با بیمارانی که از نظر جمعیت‌شناختی با ما شباهت ندارند، باعث می‌شود به اطلاعات جدید و چشم‌اندازهای مختلف دسترسی پیدا کنیم. اگر خواهان شبکه‌های متفاوت هستید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

پزشکان همیشه این فرصت را دارند که دینامیک‌های درون‌گروهی و برون‌گروهی را تغییر دهند. می‌توانند به جز سن و جنسیت و قومیت، از ویژگی‌های متنوع‌تری مثل عضو یک گروه بودن، دفاع کنند.

حل کردن یک موضوع. دکتر برندز می‌گوید اینکه مستقیم به افراد بگوییم با هم ارتباط برقرار کنند، چندان موثر نیست. حل کردن یک مشکل و پیوستن به یک گروه روش موثرتری برای رونمایی از شباهت‌های عمیق و شکل‌دهی روابط متنوع است.

تشکر از لطف دیگران(بیمار یا پزشک). جمله «من مدیون شما هستم» روش خوبی برای شروع یک رابطه موفق است. لطف کردن یا تشکر از لطف دیگران به فرآیند اعتمادآفرینی کمک می‌کند و نشان می‌دهد برای فردی که می‌خواهید با او ارتباط برقرار کنید، ارزش قائل هستید.

جهت دریافت مقالات دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

وفادار سازی بیماران با 8 روش اجرایی

جلب اعتماد بیمار

بیمار مداری یا بیمار پرانی؟!

جذب بیمار به کمک پیگیری درمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چگونه یک نرم افزار مدیریت جامع برای مطب یا کلینیک خود تهیه کنیم؟

چگونه نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک مناسب با مطب و یا کلینیک خود را انتخاب کنیم ؟ آیا یک نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک رایگان پاسخگوی کار است و یا می بایست مبالغی را برای یک نرم افزار مدیریت مطب هزینه کنیم ؟

واقعیت این است که هیچ کدام از این موارد به صورت مطلق درست نیست .

یک نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک مناسب می بایست مطابق با نیازها و گستردگی فعالیت های مورد نیاز یک مطب و یا کلینیک باشد .

شما ممکن است برای یک نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک مبلغ بسیار زیادی هزینه کرده و یک سیستم جامع و یکپارچه تهیه کنید ولی از آنجائیکه  ممکن است این سیستم مطابق با روند کاری مطب و یا کلینیک شما نباشد می بایست زمان و هزینه زیادی راصرف آموزش کارکنان خود کنید و نهایتا مجبور شوید که رویه کاری خود را تغییر داده و با نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک مطابقت دهید و عملا بسیاری از بخش های نرم افزار هرگز برای شما کارایی نخواهد داشت.

ویا بر عکس ممکن است شما برای اینکه برای نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک هزینه زیادی پرداخت نکنید نرم افزار ارزانتر و یا حتی رایگانی را انتخاب کنید. در این حالت نیز زمان زیادی برای ورود اطلاعات و راه اندازی سیستم صرف می کنید و نهایتا نتیجه میگرید که می بایست نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک را تغییر دهید.

پس هیچگاه ملاک اصلی خرید یک نرم افزار  گران و یا ارزان بودن یک نرم افزار نیست. هر چند قیمت یکی از عوامل موثر در خرید نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک است و می باید با امکانات آن نرم افزار مطابقت داشته باشد.

در ادامه به روندی  که شما می توانید برای تهیه و خرید بهترین نرم افزار مدیریت جامع برای مطب و یا کلینیک خودتان  در نظر داشته باشید اشاره می کنیم :

نیاز سنجی

ابتدا نیازهای مطب و یا کلینیک خود را مشخص کنید . مواردی مانند اینکه چند سیستم قرار است از این نرم افزار استفاده کنند، آیا نیاز به استفاده اینترنتی از نرم افزار را دارید ؟ آیا این نرم افزار برای زمان هایی که دور از مطب و یا کلینیک هستید نیز مورد استفاده قرار میگیرد و ... .

اگر شما دارای یک کلینیک بزرگ که دارای  قسمت های مختلف مانند پزشک عمومی و متخصص، دندانپزشکی، داروخانه، مامایی، رادیولوژی، آزمایشگاه و …  می باشد هستید، بهتر است که از مسئول هر قسمت بخواهید که روند کاری و گزارشات مورد نیاز خود را تهیه کنند.

قدم بعدی این است که شما مشخص کنید روند فعالیت مطب و یا کلینیک شما چگونه است ؟ به عنوان مثال اگر شما قسمت حسابداری و انبار دارید آیا نیاز به ماژول حسابداری ، انبار و ….. به صورت مستقل دارید و آیا فعالیت شما براساس یک چرخه کنترل شده و یکپارجه در این نرم افزار ها ثبت می شود و یا تنها نیاز دارید که گزارش های بیماران و گردش حساب خود را داشته باشید .

توجه داشته باشید که پاسخ درست به این سوالات کمک شایانی در انتخاب نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک مناسب با کار شما خواهد کرد و همچنین از صرف هزینه زیاد و یا خرید نرم افزاری که پاسخگوی کار شما نیست جلوگیری می نماید .

بررسی نرم افزار های موجود در بازار

پس از اینکه نیازهای مطب و یا کلینیک به صورت کامل بررسی و طبقه بندی شد نوبت به انتخاب نرم افزار متناسب با این نیازها میرسد.

برای اینکار میتوانید از کمک مشاوران دکتر لینک که آشنایی کاملی با نرم افزارهای مدیریت مطب و کلینیک دارندبهره بگیرید و از آنها بخواهید که حتما چند نرم افزار را برای انتخاب نهایی به شما معرفی کنند.

همچنین میتوانید در اینترنت به جستجوی نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک مورد نظر خود بپردازید و امکانات نرم افزار های موجود در بازار را با نیازهای خود مطابقت دهید.

برای اینکار بهتر است که با شرکت های دارای سابقه در این زمینه تماس گرفته و نیازهای خود را مطرح کنید و در صورت مطابقت کلیات،درخواست جلسه حضوری برای بررسی دقیق خواسته ها نمایید.

استفاده آزمایشی و تست نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک قبل از خرید

پس از جمع بندی نهایی نیازهای مطب و یا کلینیک و  بررسی نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک بهترین گزینه ممکن استفاده آزمایشی از نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک مورد نظر می باشد (در صورت امکان)، بدین شکل که شما روند کاملی از چرخه فعالیت خود را در نرم افزار مورد نظر پیدا می کنید و نهایتا” با بررسی خروجی ها و گزارشات آن نرم افزار و گرفتن تأیید از مدیران و مسئولان هر واحد اقدام به خرید نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک می نمایید .

البته باید توجه داشت که برای دوره آزمایشی کار با نرم افزار نیازی به ورود تمام اطلاعات مجموعه نیست و فقط ورود اطلاعاتی  برای  مشخص نمودن مطابقت نرم افزار  مدیریت مطب و کلینیک با روند کاری مطب و یا کلینیک کافی است.

تکنولوژی دکتر لینک همواره سعی نموده بهترین امکانات را در اختیار پزشکان عزیز قرار دهد. شما عزیزان می توانید جهت آشنایی با ماژول های دکتر لینک از دمو نرم افزار به صورت آنلاین استفاده نمایید تا با قسمت های مختلف نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک ما بیشتر آشنا شوید و بهترین تصمیم را بگیرید. در تمامی مراحل مشاوران دکتر لینک همراه شما خواهند بود. با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

اشتباهات مدیریت مطب که به کسب و کار شما آسیب می‌زنند

انواع روش‌ها و ابزارهای مدیریت مطب

چرا داشتن یک نرم افزار مدیریت مطب ضروری است؟ 

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

وفادار سازی بیماران با 8 روش اجرایی

امروزه صاحبان مطب ها و کلینک ها برای بازاریابی و جذب بیماران جدید و  وفادار سازی بیماران بودجه ای نامحدود نیاز دارند.حال اینکه کسب در آمد های پایدار به میزان 40 تا 50 درصد توسط بیماران ثابت و همیشگی تامین می گردد و پزشکان باید تمرکز خود را روی بیماران فعلی قرار دهند. و به این طریق می‌توانند درآمد خود را نیز تا حد قابل توجهی افزایش دهند.

رضایت بیمار بر پایه کیفیت خدمات ارائه شده و نحوه برخورد کارکنان تکیه می کند.برای جذب و وفادارسازی بیماران اقدامات متنوعی می توانید ارائه دهید. در اینجا 10 راه جذب بیمار  را به شما معرفی می کنیم:

1) بیمارانتان را در مرکز توجه قرار دهید

قرار دادن نظرات مثبت بیماران و پست هایی که در رابطه با برند شما در فضای مجازی منتشر می کنند در معرض دید دنبال کنندگان موجب وفادار سازی بیمار می گردد.بیماران وفادار و هواداران خود را مرکز توجه قرار دهید این کار موجب می شود برند شما را در اولویت قرار دهند و این امر خود یک روش بازاریابی برای افزایش بیمار محسوب گردد.

2) بیمارانتان را غافلگیر کنید

شما می توانید برای بیماران خود بر اساس علایق و نیازهایشان هدیه ای در نظر بگیرید.و با این روش هم وفاداری بیماران خود را بالا میبرید و هم باعث شوید آنها در شبکه های اجتماعی و در میان همکاران خود با صحبت درباره این موضوع نوعی بازاریابی برای برند شما انجام می دهند که موجب جذب بیمار می گردد.

3) به توصیه های بیماران توجه کنید و از آنها تشکر کنید

بهبود و پیشرفت از روش های افزایش و حفظ وفاداری بیماران است .بررسی کنید نیاز بیمار چیست؟ ایده خود را  به صورت نظرسنجی مطرح کنید و آن را در شبکه های اجتماعی و وبلاگ خود منتشر کنید. می توانید هدیه ای مانند کارت های تخفیف نیز برای بیمارانی که ایده ای اجرایی می دهند قرار دهید که این روش تاثیر چشمگیری در افزایش تعداد شرکت‌کنندگان خواهد داشت. درباره‌ی تغییر و پیشنهاد‌ دهنده در تمام شبکه‌های اجتماعی خود اطلاع‌رسانی و تشکر کنید.

4) خدمات جدید را ابتدا در اختیار بیماران وفادار بگذارید

بیماران وفادار و افرادی که همیشه جز دنبال کنندگان برند شما هستند بهترین گزینه برای ارائه تجربه ای جدید و کامل هستند.اگر خدمتی را به صورت جایزه ارائه می کنید برای بیماران دائمی خود امکان ویژه ای قرار دهید.شاید هزینه ای برای شما داشته باشد ولی در مقابل تأثیری که این بیمران روی دوستان، خانواده، همکاران و …. می‌گذارند ناچیز است.

5) موقع نیاز، در خدمت بیماران باشید

تعامل بیشتر با بیماران موجب وفادار سازی آنها می شود پس بیشتر حواستان به بیماران باشد. راههای زیادی برای این ارتباط و جود دارد شاید شبکه‌های اجتماعی راه اصلی ارتباط با آنها نباشند ولی یک راه ارتباطی گسترده و مدرن می باشد، بنابراین برای بررسی و کنترل بیماران و رفع نیازهای آن ها از طریق شبکه های اجتماعی و وب سایت افرادی متعهد را استخدام کنید که همراه کاربران باشند و با ارائه خدمات از سردرگمی آنها جلوگیری کنند.

در تبلیغات خود فقط از تجربیات خوب صحبت نکنید تجربه ثابت کرده احتمال صحبت درباره‌ی تجربیات بد در رابطه با خدمات به بیماران ۵۰ درصد بیشتر از این احتمال در صحبت کردن از تجربه‌های خوب است.

6) به بیمارانتان چیزی ارائه کنید که رقبا ندارند

منظور ما تنها تخفیف نیست که وفادار سازی بیمار را بالا میبرد بلکه ما درباره‌ی ویژگی، خدمات یا هر چیز دیگری که در وفادار سازی بیمار ارزش داشته باشد، صحبت می‌کنیم. در واقع مهم این است که به جای ارائه‌ی ارزش یکسان به همه‌ی بیماران، به گروه خاصی از آنان ارزشی چشمگیر ارائه کنیم. نتیجه‌ی آن را در افزایش میزان وفاداری بیمار خواهید دید. اگر خدمت شما امکان انجام این کار را نمی‌دهد، در پکیج های ویژه آن را ارائه دهید.

7) برای افزایش وفاداری بیمار، در دسترس آنها باشید

یک سال پیش ماشینم خراب بود و در همان زمان عینکم شکست. من دور از شهر بودم و زمان و موقعیت مراجعه به چشم‌ پزشک را نداشتم. بنابراین به (Warby Parker)، سایت اُپتومتری و فروش آنلاین عینک، مراجعه کردم و در زمانی کوتاه و به راحتی و با قیمتی قابل قبول صاحب عینکی نو شدم، و در نتیجه از دردسرهای بعدی خلاص شدم.

جالب است بدانید من با یک پاسخگوی تلفنی تماس نگرفتم و روزها و یا هفته‌ها در نوبت نماندم، فقط یک پیام ارسال کردم و آنها سریع‌تر از هر جای دیگری در این زمینه، با من تماس گرفتند. من تا زمانی که دلیلی منطقی برای عدم خرید از آنها نداشته باشم، از آنها خرید میکنم و آنها را به دیگران توصیه می‌کنم.

راهکار دیگر برای در دسترس بودن، روش‌های رایج خدمات بیمار مانند نوبت دهی آنلاین و صورت حساب خودکار، و همچنین سیستم یادآوری است. با این اقدامات، کار بیماران آسان تر و لذت مراجعه به شما در آنها بیشتر می‌شود.

8) کیفیت را در اولویت قرار دهید

کیفیت همیشه یکی از مسائل مهم و قابل توجه برای وفاداری بیمار است شما می توانید با داشتن بهترین دستگا ه ها و بهبود کیفیت آن، شهرت برند خود را بالا ببرید و نیز بیماران را حفظ کنید. اگراحساس می کنند که بهترین خدمت را برای ارائه در اختیار دارید، کمترین کاری که بیماران می‌کنند صحبت کردن درباره‌ی آن است.

دکترلینک همراه شما در فرآیند جذب بیمار و وفادارسازی بیماران. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط :

جلب اعتماد بیمار

جذب بیمار به کمک پیگیری درمان

رابطه ی بین کیفیت خدمات و وفاداری بیماران در بیمارستان

تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

هوش مصنوعی برای پیگیری وضعیت بیماران پس از درمان

حضور هوش مصنوعی در پزشکی جدید اجتناب ناپذیر است. البته هوش مصنوعی هرگز جایگزین پزشکان نخواهد شد بلکه با گسترش افق دید پزشک به وی آسودگی و آرامش در تشخیص و درمان را هدیه خواهد داد. تنها در این صورت است که پزشکان قادر به انجام همین امر در مورد بیماران خواهند بود.

هوش مصنوعی گوگل

پژوهشگران گوگل به دنبال تلاش برای توسعه هوش مصنوعی به منظور پیگیری وضعیت مداوای بیماران پس از بیماری هستند.

به نقل از وب سایت اندروید هدلاین، نتیجه تحقیقات بیش از ۳۴ پژوهشگر در شرکت گوگل حاکی از آن است که هوش مصنوعی توسعه یافته شده‌ای قادر است وضعیت سلامت و بهبود بیماران پس از درمان و مداوا را نشان داده و پیگیری کند .

این پژوهشگران بر این باورند که بیماران پس از مرخص شدن از بیمارستان، کلینیک‌های پزشکی و درمانگاهها نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارند چراکه ممکن است بسیاری از آنها پس از مداوای لازم در بیمارستان، بدن شان پاسخ مورد نظر پزشکان را ندهد و همین امر باعث می شود که در موارد نادری، وضعیت نامناسب آنها منجر به مرگ و رو به وخامت رفتن اوضاع سلامتی شان شود.

برخی از پژوهشگران گوگل در حوزه‌ی هوش مصنوعی در تلاش برای پیش‌بینی نتیجه‌ی مداوای بیماران، بلافاصله پس از بستری‌ شدن در بیمارستان هستند.

محققان گوگل برای انجام این پژوهش، داده‌های مربوط به ۲۱۶,۲۲۱ فرد ناشناس را با بیش از ۴۶ میلیارد نقطه‌داده‌ بین آن‌ها جمع‌آوری کرده است. داده‌های یادشده در مجموع مربوط به ۱۱ سال در دو بیمارستان، شامل مرکز درمانی دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶میلادی و دانشکده‌ علوم پزشکی دانشگاه شیکاگو  از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ میلادی هستند.

این محققان با توسعه هوش مصنوعی ویژه‌ای مدعی هستند که می‌توانند الگوها و مدل‌های مرگ و بهبود وضعیت سلامتی بیماران را پیش بینی کند و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار کادر پزشکی و پزشک مربوطه قرار دهد. این اطلاعات توسط پرستاران بخش مربوطه نیز قابل دسترسی و پیگیری است تا بدین وسیله بیماران بتوانند به وضعیت بهبود خود بعد از درمان و مداوا اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند.

 علاوه بر پیگیری وضعیت بیماران پس از درمان، این غول فناوری جهان در حال انجام آزمایش‌هایی با کمک کامپیوتر و هوش مصنوعی است که می‌تواند پیش‌بینی کند آیا بیماران پذیرش شده در بیمارستان پس از ۲۴ ساعت می‌میرند یا خیر!

هوش مصنوعی می‌تواند با دقتی بالای ۹۵ درصد این آزمایشات را انجام و زمان مرگ بیمار را پیش‌بینی کند.

هوش مصنوعی با دریافت اطلاعاتی مانند سن، جنس، نژاد و نوع بیماری می‌تواند زمان مرگ بیمار را پیش‌بینی کند. البته، این اطلاعات بعدا با اطلاعات پزشکی بیمار در بیمارستان مانند تشخیص‌های قبلی، علایم حیاتی بیمار، جواب‌های آزمایشگاهی و نظایر این‌ها ترکیب می‌شوند.

ابتدا، این سیستم هوش منصوعی توسط تیم‌ تحقیقاتی از دانشگاه‌های استنفورد، شیکاگو و UC سانفرانسیسکو توسعه داده شده ولی گوگل آن را تصاحب و با یادگیری ماشینی آموزش می‌دهد.

گوگل برای آموزش هوش مصنوعی از اطلاعات دو مرکز بزرگ پزشکی ۲۱۶ و ۲۲۱ بزرگ‌سال امریکا استفاده کرده است. این اطلاعات نزدیک به ۴۶ میلیارد رکورد بودند که توسط هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل شدند.

هوش مصنوعی گوگل به مرور توانست میان برخی واژه‌های پزشکی و بیماری‌ها با زندگی یا مرگ انسان‌ها ارتباط برقرار کند و بفهمد کدام فرد احتمال دارد زنده بماند یا اینکه بمیرد.

مدل‌سازی هر نوع اطلاعات ورودی

آنچه درباره سیستم هوش مصنوعی گوگل هیجان‌انگیز است؛ امکان استفاده کردن از هرگونه اطلاعاتی است. این سیستم می‌تواند هر نوع اطلاعاتی را به عنوان ورودی دریافت کند و مورد بررسی قرار دهد. تقریبا بیش از ۸۰ درصد زمان توسعه این سیستم صرف پیش‌بینی مدل‌هایی شده است که اطلاعات ورودی برای هوش مصنوعی تعیین می‌کنند.

چون ممکن است اطلاعات ورودی به اندازه کافی واضح و روشن نباشند یا اطلاعاتی جانبی و نامرتبط باشند ولی باز هم هوش مصنوعی سعی می‌کند براساس این اطلاعات یک پیش‌بینی دقیق بالینی را انجام دهد.

سیستم توسعه داده شده براساس یادگیری ماشینی، علاوه بر حدس زدن زمان مرگ بیمار، می‌تواند مدت زمان بستری شدن آن در بیمارستان و امکان پذیرش یا ترخیص‌اش را هم حدس بزند.

بیمارستان‌ها می‌توانند از این سیستم هوش مصنوعی برای مراقبت بهتر از بیماران استفاده کنند.

دکتر لینک پیشرو در تکنولوژی های نوین

مقالات مرتبط :

جذب بیمار به کمک پیگیری درمان

پیگیری درمان به کمک دکتر لینک

۵ استفاده ویدئو کنفرانس در پزشکی

ویژگی های جعبه داشبورد تکنولوژی دکتر لینک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک