مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۷ ثبت شده است

حفظ حریم خصوصی بیماران در مراکز درمانی

یکی از مواردی که در منشور حقوق بیمار به آن اشاره شده، ضرورت حفظ رازداری و حریم خصوصی بیماران در مراکز درمانی است؛ موضوعی که در راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای اعضای سازمان نظام پزشکی نیز مورد توجه قرار گرفته و در فصلی به نام "رازداری و حریم خصوصی" جزییات آن تشریح شده است.

در این راهنما که به مواردی همچون ارائه خدمات استاندارد و با کیفیت، صداقت و درستکاری، مدیریت خطاهای پزشکی، اولویت منافع بیمار و مواردی از این دست اشاره شده،  چگونگی حفظ حریم خصوصی بیمار نیز در 14 بند به تفصیل آمده است.

ماده یکم این  فصل تاکید می‌کند که اعضای سازمان نظام پزشکی موظف هستند به حق بیمار مبنی بر محرمانه بودن تمام اطلاعات وی احترام بگذارند. این حقوق شامل اطلاعات حساس و غیر حساسی است که به هر شکل در مراحل مختلف تشخیصی و درمانی جمع آوری می‌شود و یا به هر ترتیب در اختیار تیم درمانی قرار می‌گیرد. همچنین ارائه اطلاعات به افرادی به جز شخص بیمار و یا افرادی که از طرف او اجازه داشته باشند، ممنوع است.

طبق ماده دوم این فصل فقط آن دسته از پزشکان و سایر حرفه‌مندان سلامت که عضو تیم درمانی بیمار هستند، می‌توانند به اطلاعات مرتبط با تشخیص و درمان هر فرد دسترسی داشته باشند. افراد صرفا به دلیل پزشک بودن یا عضویت در زمره حرفه‌مندان پزشکی برای دسترسی به اطلاعات بیماران مجاز شمرده نمی‌شوند.

ماده سوم این فصل نیز به شرایطی اشاره می‌کند که در مواردی قانون اجازه می‌دهد که اصل رازداری اجرا نشود. طبق این ماده مجاز بودن نقض اصل رازداری توسط اعضا تنها محدود به مواردی است که به صراحت در قانون ذکر شده است. در چنین مواردی قبل از جمع آوری اطلاعات مربوطه، بیمار تا جایی که امکان دارد باید در جریان الزام قانونی یاد شده  قرار گیرد و سپس اطلاعات از وی دریافت  شود.

در ماده چهارم نیز تاکید شده‌ است که الزام حرفه‌ دندان پزشکی به ارائه اطلاعات بیماران به مراجع قضایی تنها محدود به استعلام رسمی دادگاه است و سایر موارد شامل این الزام نیست. 

الزام اعضای سازمان نظام پزشکی به حفظ حریم خصوصی بیماران

طبق پنجمین ماده اعضای سازمان نظام پزشکی موظف هستند به حریم خصوصی بیماران احترام بگذارند. احترام به حریم خصوصی بیماران مستلزم خودداری از همه کارهایی است که بیماران آن را نقض حریم شخصی خود تلقی می‌کنند. به همین منظور اعضای سازمان باید از اقداماتی مانند معاینه بیمار در حضور افراد دیگر، پرسیدن سوالات حساس از بیماران در حضور دیگران به نحوی که موجب شرم بیماران شود و مشاهده یا لمس غیر ضروری بیماران به ویژه در مورد غیر همجنس خودداری کنند.

ماده ششم اصل رازداری و حریم خصوصی  اعضای سازمان نظام پزشکی را  مکلف می‌کند از هر گونه تجسس در امور شخصی و خانوادگی بیماران خودداری کنند؛ به همین دلیل لازم است از پرسیدن سوالات شخصی و غیر مرتبط به تشخیص و درمان بیماری از بیماران خودداری شود. اگر پرسیدن سوالاتی که ممکن است بیماران آن را ورود به حریم خصوصی خود تلقی کنند، برای تشخیص و درمان ضروری است باید ضرورت پرسش‌ها با زبان ساده و قابل درک به بیماران اطلاع داده شود.

ماده هفتم نیز به موضوع حقوق بیمار در زمینه داشتن همراه در مراحل بیماری اشاره می‌کند. طبق این ماده در صورت درخواست بیماران لازم است اجازه داده شود که در روند تشخیص و درمان، فرد یا افراد مورد نظر بیماران آنها را همراهی کنند.  این الزام شامل حضور بر بالین بیماری که در حال احیای قلبی ریوی است هم می‌شود،  مگر اینکه این همراهی مانع از انجام استاندارد مداخلات پزشکی باشد.

مطابق ماده هشتم لازم است معاینات حساس بیمار غیر همجنس تا جایی که امکان دارد  با جلب رضایت بیمار در حضور پرسنل همجنس یا همراه بیمار انجام شود. در صورتی که انجام این معاینه توسط همکار هم جنس از لحاظ علمی و عملی مقدور باشد و  مشکلی برای بیمار ایجاد نکند، می‌توان نسبت به آن اقدام و نتیجه معاینه را دریافت  کرد.  

معاینه همزمان چند بیمار ممنوع است

یکی دیگر از تاکیدات این دستورالعمل- ماده نهم- منع پزشکان از معاینه چند بیمار است به صورت همزمان در اتاق معاینه است. این موضوع در ماده دهم فصل رازداری و حزیم خصوصی مورد توجه قرار گرفته است.  ارتباط اعضای سازمان با رسانه‌ها به هر شکلی از جمله مصاحبه خبری، حضور در برنامه‌های تلویزیونی و ارائه هر نوع اطلاعات به رسانه‌ها تنها در صورتی موجه است که به هیچ وجهی در بر دارنده نقض حریم خصوصی بیماران نباشد و منجر به فاش شدن اطلاعات پرونده سلامت آنها نشود.  در عین حال اعتماد عمومی را به حرفه و حرفهمندان سلامت  مخدوش نکند. این تاکید در بند یازدهم مد نظر قرار گرفته است. 

اطلاعات و نمونه‌های بدن بیمار حریم خصوصی است

ماده دوازدهم نیز بیان می‌کند که  آن دسته از حرفه مندان که در نظام سلامت مسئولیت مدیریتی دارند مکلف هستند در اظهار نظرهای رسانه‌ای خود درباره بیمارانی که از چهره‌های شناخته شده در جامعه به شمار می‌روند، به نحوی برخورد کنند که ضمن احترام به حریم خصوصی آنها، موجب آزردگی خانواده و نزدیکان بیمار را فراهم نکنند و اطلاعات سلامت این افراد نیز فاش نشود.

مطابق ماده سیزدهم نیز  انجام هر گونه عکس برداری و فیلم برداری از بیماران با هدف تهیه محتوای آموزشی، استفاده در فرآیند پژوهشی یا درمانی مانند عکس‌هایی که برای انجام عمل زیبایی گرفته می‌شود، تهیه برنامه سینمایی، مستند یا خبری و مانند آن تنها پس از کسب اجازه از بیماران و یا تایید کمیته اخلاق پزشکی معتبر در بیمارستان یا موسسه پزشکی مربوطه مجاز است. تصویربرداری اعضا از بیماران با هدف شوخی، کنجکاوی و سرگرمی ممنوع است.

آخرین ماده این فصل- چهاردهم- نیز درباره  اطلاعات و نمونه‌های مربوط به بدن بیمار مانند عکس‌های رادیوگرافی، نمونه‌های بافتی، خون و مایعات بیولوژیک، محتوای ژنتیکی استخراج شده از بدن است؛ این موارد بخشی از حریم خصوصی بیمار هستند و استفاده از آنها در صورتی برای مقاصد مختلف مانند اهداف پزشکی و پژوهشی مجاز است که یا رضایت صاحب آن گرفته شده باشد یا اطلاعات و نمونه‌ها به شکل غیر قابل انتساب به صاحبان آنها بی نام شده باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

نحوه جلب اعتماد بیمار جهت پذیرش طرح درمان

اشتباهات رایج در ارتباط با بیمار

پزشک با اخلاق کیست؟

آشنایی با منشور حقوق بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

نحوه جلب اعتماد بیمار جهت پذیرش طرح درمان

برای جلب اعتماد بیمار و پذیرش طرح درمان، نیاز به رویکردی است که شامل همه‌ی جوانب شخص شود: بدن، ذهن، و احساسات. علاوه بر ۳ عامل فوق، سه عامل دیگر نیز بر اینکه بیماران چگونه اطلاعات را دریافت و پردازش می‌کنند، اثر گذار است:

  • بینایی – آن‌ها نیاز دارند اطلاعات را ببینند.
  • شنوایی – آن‌ها باید اطلاعات را با کلماتی واضح بشنوند.
  • حرکتی (فیزیکی) – آن‌ها نیاز به لمس و یا تجربه کردن اطلاعات دارند.

با توجه به مطالعه دانشگاه Lake Superior ، اطلاعات بصری ۶۵ درصد ، اطلاعات شنوایی ۳۰٪ و در آخر اطلاعات حرکتی از فرایند تصمیم‌گیری را پیش می‌برد. همه‌ی این اثرات باهم به ارتباط بهتر شما با بیمارانتان کمک می‌کنند. نگه‌داشتن تمام ۶ مورد در ذهن می‌تواند پذیرش درمان شما را افزایش چشمگیری دهد.

ممکن است برای شما کاملاً آشکار باشد که بیمار نیاز به درمان دارد. اما به یاد داشته باشید که اولین واکنش انسان وقتی خبر ناخوشایندی به او می‌رسد، انکار است.

بیمارانتان در ابتدا طرح درمان شما را با توجه به ارائه‌ی بصری اطلاعاتتان، بررسی و پردازش می‌کنند. عکس‌ها و آزمایشات ضروری است. اینکه بیمارانتان ببینند در داخل بدنش چه خبر است، روی اینکه چه احساسی دارند و چه تصمیمی خواهند گرفت اثرگذار است.

همچنین صحبت کردن با آن‌ها برای پوشش دادن اطلاعات ورودی شنوایی، ضروری است. درحالی‌که تصاویر را به آن‌ها نشان می‌دهید، وضعیت پیش‌آمده که نیاز به درمان دارد را برای او توضیح دهید. از بیمارتان بپرسید بعد از پی بردن به وجود این مشکلات، چه احساسی دارد.

سؤالات نیاز به درگیری دارند و باید بیماران را به‌سوی احساساتشان هدایت کنند. به‌جای اینکه به بیماران فقط درباره‌ی بیماریشان بگویید، همیشه سؤالاتی هم از آن‌ها بپرسید.

اجازه دهید در زمانی که شما طرح درمان را شرح می‌دهید، بیمار یک عکس تمام‌ رنگی بزرگ در دست داشته باشد. وقتی بیمار عکس خود را نگه‌داشته، این کار اطلاعات را از بیرون به درون دستان خودش، منتقل می‌کند که یک‌قدم در اطلاعات حرکتی می‌باشد.  این موضوع بدون هیچ حرفی، بیمار شما را دعوت می‌کند که شرایط پیش‌آمده را از آنِ خود بداند. سپس بحث و صحبت شما برایش معنی شخصی پیدا می‌کند.

اجرای فرآیند

فرمول ۴ مرحله‌ای زیر هر ۶ مفهوم را کنار هم قرار داده و به شما کمک می‌کند که بتوانید ساده‌تر از آن‌ها استفاده کنید :

  • مشکل – با کلماتی صحبت کنید که یک دانش‌آموز کلاس هفتم هم آن‌ها را بفهمد.مشکل مشخصی که بیمار دارد را برای او توضیح و هم‌زمان با شرحِ آن، تصویری را که نشان‌دهنده‌ی بیماری موردنظر است در اختیار او قرار دهید. از بیماران خود در مورداحساسی که نسبت به آن مشکل‌دارند بپرسید و اگر آن‌ها تمایل دارند راه‌حل پیشنهادی‌تان را تعیین کنید. با اجازه خواستن دیگر شما مثل “فروشنده” نیستید، بلکه شما حل‌کننده‌ی مشکل بیمار هستید.
  • راه‌حل – راه‌حل خود را با تصاویری که نشان دهند شما این مشکل را چگونه برای بقیه‌ی بیمارانتان حل کرده‌اید، ارائه دهید. تصاویری را انتخاب کنید که بیش‌ازحد گرافیکی نباشد. برای مثال، یک پیچ را که در استخوان است برای ایمپلنت نشان ندهید. بسیاری از بیماران واقعاً نمی‌دانند روکش چیست، بنابراین عکسی از یک‌دندان خراب و بعد روکش روی دندان داشته باشید. وارد جزئیات یا توضیحات گرافیکی نشوید. از بیماران خود بپرسید که در مورد آن راه‌حل چه احساسی دارند. با پیش رفتن، توجه به احساساتشان را ادامه دهید. بیماران شما ازلحاظ روانی یا به این سوق پیدا می‌کنند که چیزی به هزینه‌ای که برای دندان‌های خود در نظر دارند بیفزایند، یا به این سوق پیدا می‌کنند که از آن چیزی بکاهند. در بحث درمان خود، هر دو را به‌حساب بیاورید.
  • سود – بیمار از تکمیل درمان چه سودی می‌برد یا چه چیزی به دست می‌آورد؟این‌جایی است که شما برای سرمایه‌گذاری بیمار ارزش خواهید ساخت. بیماران به دنبال مزایایی مانند یک لبخند زیبا، ظاهری جوان، و سلامت بهتر هستند. آن‌ها همچنین می‌خواهند بدن خود را نگه‌دارند.
  • پیامدها – اجتناب‌کنندگان باید پیامدهای امتناع از درمان را بشنوند؛ مانند از دست رفتن سلامتی،گسترش سیستماتیک عفونت، درد، و گسترش بیماری و کاهش عملکرد اندام ها. بیم دادن، محرک قدرتمندی است.

قبل از بحث در امور مالی، حتماً توقف کنید و از بیماران خود بپرسید که وقتی درمان کامل شد و دوباره سلامتی خود را بدست آوردند، چه احساسی خواهند داشت. برای حفظ بخش عاطفی، از بالاترین نگرانی‌ها و یا خواسته‌هایشان در سؤال استفاده کنید.

بیماران در مورد درمانشان با استفاده از یک سیستم پیچیده و با بدن، ذهن، و عواطف خود تصمیم‌گیری می‌کنند. بیماران اطلاعاتی را که شما با استفاده از ارتباطاتِ شنوایی، بینایی و حرکتی (فیزیکی) به آن‌ها می‌دهید، می‌گیرند و پردازش می‌کنند. در مورد این ۶ مفهوم بیشتر یاد بگیرید، و بعد می‌بینید پذیرش طرح درمان خود را چقدر بالابرده‌اید.

جهت دریافت مشاوره در زمینه جذب بیمار و فالوآپ بیمار با مشاوران دکتر لینک در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار

اشتباهات رایج در ارتباط با بیمار

ارتباط چشمی با بیماران

پزشک با اخلاق کیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چگونه با منشی که درست کار نمی‌کند برخورد کنیم؟

تقریباً همه پزشکان در دوران مدیریت مطب خود حداقل یک منشی داشته‌اند که مشکل آفرین بوده است. باید گفت که داشتن منشی که درست کار نمی‌کند بخشی جدانشدنی از تجربه دوران مدیریت مطب است. معمولاً منشی هایی هستند که وظایفشان را با دقت انجام نمی‌دهند، یا برقراری ارتباط با آن‌ها دشوار است، یا به سختی با اعضای تیم هماهنگ می‌شوند، یا … .

متاسفانه بیشتر پزشکان مجبور هستند زمان و انرژی بسیاری را صرف آموزش و انگیزه دادن به چنین کارمندانی کنند. حتی بیشتر پزشکان در بسیاری اوقات به فکر اخراج این دست از کارمندان می‌افتند، اما در نهایت به دلایل مختلف از تصمیم خود منصرف می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم روش‌هایی که پزشکان با تجربه در رویارویی با منشی که درست کار نمی‌کند اتخاذ می‌کنند را بررسی کنیم. شما نیز می‌توانید با استفاده از این راهکارها از پرت شدن منشی به گرداب ناکارآمدی و نا امیدی جلوگیری کنید. در ادامه با این راهکارها آشنا خواهیم شد.

به صحبت‌هایشان گوش کنید

معمولاً زمانی که منشی کار نمی‌کند یا کار کردن با او سخت می‌شود، او را از دایره توجه خود خارج و مسئولیت‌ها را به دیگر کارکنان واگذار می‌کنیم.

با این حال، پزشکان با تجربه در چنین شرایطی روش دیگری را در پیش می‌گیرند. آن‌ها سعی می‌کنند توجه ویژه‌ای به این منشی داشته باشند زیرا می‌دانند که تنها راه بهبود این است که درک درستی نسبت به موقعیت به دست بیاورند و حتی بتوانند خودشان را به جای ایشان تصور کنند.

در بسیاری از مواقع، تنها گوش دادن به صحبت‌های او می‌تواند مشکل را برطرف کند. شاید در لابه‌لای این صحبت‌ها متوجه شوید مشکل پیش آمده تقصیر او نیست و به راحتی قابل رفع است. به این ترتیب، منشی که تا دیروز با سختی کار می‌کرد ناگهان به کارمندی تبدیل خواهد شد که وظایفش را به موقع انجام می‌دهد.

عملکرد منشیتان را ارزیابی و نتایج را به او گزارش کنید

بیشتر پزشکان همیشه از رفتار و عملکرد کارکنانشان ناراضی هستند، اما هیچ‌وقت تلاش نمی‌کنند که این بازخورد را با کارکنان در میان بگذارند و به عملکردشان جهت ببخشند. درست است که انتقال نارضایتی به منشی کار دشوار و آزاردهنده‌ای است، اما پزشکان با تجربه می‌دانند این مسائل را چگونه باید بیان کنند که موجب ناراحتی و دلخوری نشود و در عین حال، به پیشرفت منشی نیز کمک کند.

برای چنین کاری باید در ابتدا از ویژگی‌های مثبت منشیتان تعریف کنید تا او حالتی تدافعی به خود نگیرد. سپس، آن قسمت‌هایی که نیاز به بهبود دارند را مشخص کنید. مطمئناً چنین کاری به بهبود عملکرد او کمک خواهند کرد.

مستندسازی کنید

هر زمانی که با منشی خود به مشکل برخوردید، نکات مهمی که باید به او یادآوری شود را یادداشت کنید. بسیار اتفاق افتاده که پزشکان به دلیل آنکه مدرکی علیه منشی خود ندارند، نتوانستند عذر او را بخواهند. بیشتر اوقات دلیلِ نداشتن مدارک، خیرخواهی نابه‌جای پزشک است زیرا نمی‌خواهند رویکرد منفی نسبت به منشی خود داشته باشند. آن‌ها تصور می‌کنند اگر مشکلات موجود را با کارمندان خود در میان نگذارند، این مشکلات خود به خود برطرف می‌شوند.

مدیران خوب می‌دانند که جمع‌آوری مدرک جبهه‌گیری علیه یک کارمند نیست، بلکه عملی محتاطانه است. مطمئناً اگر مشکل موجود با یک گفتگو قابل حل باشد، این مستندات اعتبار خود را از دست خواهند داد و خیال پزشک از بابت روند کار راحت می‌شود.

بر روی حرف خود پافشاری کنید

اگر از رفتار یا عملکرد خاصی نارضایتی دارید، همیشه از آن ناراضی باشید و در شرایط متفاوت نظر خود را تغییر ندهید. کارمندان بیش از آنکه به حرف‌هایتان توجه کنند، عملکردتان را زیر نظر دارند. منشیی که درست کار نمی‌کند با زیر نظر گرفتن نوع برخورد شما متوجه می‌شود که شما چندان هم نسبت نظراتتان پافشاری ندارید. به همین دلیل وظایفش را به تاخیر می‌اندازد. بهترین کار این است که برای خودتان استانداردهای خاصی تعریف کرده و آن‌ها را با دقت رعایت کنید.

ضرب‌العجل تعریف کنید

به منشی خود بگویید اگر شرایط کار را تغییر ندهد، پیامدی در انتظارش خواهد بود. اگر شرایط باز هم تغییر نکرد، به عنوان یک مدیر خوب، باید وارد جزئیات شوید. برای مثال می‌توانید به منشی خود بگویید که “من به تو ایمان دارم و می‌دانم که می‌توانی این کار را به بهترین شکل انجام دهی”، یا می‌توانید به او هشدار دهید. برای مثال به او بگویید “اگر این کار را انجام ندهی، انتظار پاداش و ترفیع شغلی را نداشته باش”. اگر منشیی که درست کار نمی‌کند باور داشته باشد که بی‌مسئولیتی‌اش عواقبی به دنبال ندارد، چرا باید عملکرد خود را اصلاح کند؟

شجاع باشید

برای یک پزشک خوب، اخراج کارمندان سخت‌ترین کار جهان است. اگر مجبور به اخراج کارمندتان شدید، آن را به درست‌ترین روش انجام دهید. نیازی به بهانه‌تراشی، به تعویق انداختن یا محول کردن آن به شخصی دیگر ندارید. بهترین مدیران، مسئولیت سخت‌ترین کارها را خودشان بر عهده می‌گیرند. و اگر شرایط به نوعی عوض شد، با شجاعت اشتباه خود را بپذیرید.

اگر در قبالِ منشیی که درست کار نمی‌کند رویکرد مدیران با تجربه را اتخاذ کنید، دیگر نگران نتیجه رفتار و نوع برخورد خود نخواهید بود زیرا می‌دانید که با تمام وجود تلاش کرده‌اید تا شرایط را تغییر دهید.

جهت دریافت مشاوره در زمینه مدیریت مطب با مشاوران دکتر لینک در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

راز های موثر در بهبود عملکرد منشی مطب و کلینیک

وظایف دستیار دندان‌پزشک

منشی ، رکن اساسی در تصمیم گیری های مطب !

وظایف و مهارت های منشی پزشک

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

اشتباهات رایج در ارتباط با بیمار

فکر می کنید چه چیزی ارتباط شما با بیمار را متوقف می کند؟ رفتار کادر درمان و یا سیستم ضعیف؟ ما شما را به چالش کشیده و می گوییم هیچ یک از این موارد دلیل اصلی نیست. آنچه باعث توقف تان می شود ، ناتوانی شما در ارتباط با بیمار و شاد کردن اوست.

بیماران، با قدرت نظر خود را اعلام کرده و در رسانه های اجتماعی منتشر می نمایند. آنها همچنین ممکن است رقبا را جایگزین شما کنند. برای حفظ بیمار و محدود کردن نظرات منفی آنان در شبکه های اجتماعی، باید به طور مداوم برای شاد کردن آنها تلاش نموده و این کار تنها با ارائه بهترین خدمات انجام می گیرد که فراتر نیازهای آنها را برطرف سازد.اما به این سادگی که به نظر می آید، نیست. اغلب پزشکان، بازخوردهای اشتباهی از بیماران خود می گیرند. در اینجا ۳ اشتباه رایج در ارتباط با بیمار را با هم بررسی کرده و خواهیم دید چگونه مطب های بیمار محور از بازخورد بیمار برای ارتباط با بیماران و ایجاد بیماران شادتر استفاده می کنند.

اشتباه رایج در ارتباط با بیمار: گوش نکردن به بیمار

بزرگترین اشتباهی که می توانید انجام دهید، نشنیده گرفتن بیماران است. بهترین های جهان به طور جادویی محصول یا خدمتی ارائه نکردند که مشتری عاشق آن باشد بلکه آنها به مشتریان خود گوش فرا دادند و برای رسیدن به جایی که اکنون قرار دارند، به طور مداوم به بهبود روندها پرداختند. گوش کردن به بیمار اهمیت بسیاری دارد، زیرا بازخورد شان به شما این ذهنیت را داده که چه چیزی را درباره خدمتتان دوست دارند و یا از آن متنفرند. برای شاد کردن بیمار باید خدماتی ارائه شود که فراتر از انتظارات آنها باشد .

فراتر رفتن از انتظارات بیمار باعث خلق طرفدارانی در بین بیمارانتان شده که به عنوان دارایی بازاریابی شما محسوب خواهند شد: زیرا طرفداران درباره شما به تمام دوستان و اطرافیان خود خواهند گفت. با ایجاد هواداران بیشتر، به راحتی درآمد و رشد بیشتری خواهید داشت، زیرا افراد بیشتری درباره خدمات شما اطلاعات به دست می آوردند. مشخص کردن بیماران ناراحت، مزیت دیگری است که از توجه به بازخوردها حاصل می شود. شما باید از بازخوردها برای برگرداندن بیماران ناراحت استفاده کرده و این رابطه را در جهت یک ارتباط خوب پرورش دهید. با این کار به کاهش اثر احتمالی جملات منفی بیماران بر تصمیم های مراجعه بیماران بالقوه، کمک خواهید کرد.

اشتباه رایج درارتباط با بیمار : درس نگرفتن از بازخوردهای بیمار

اگر چیزی بدتر از گوش نکردن به صدای بیمار باشد، درس نگرفتن از بازخوردهای آنها است. بیماران علاقه مندند از شنیده شدن توسط پزشک مطلع گردند. اگر بازخوردی دریافت کرده و آن را نادیده گرفته و یا بهبود ندهید، این احساس ایجاد می شود که به کارشان اهمیت نداده و برایشان ارزش قائل نمی شوید. کمی فکر کنید. اگر وقت بگذارید و به پزشکی بازخورد دهید اما کسی به آن اهمیتی ندهد چه احساسی به شما دست می دهد؟ احتمالاً خشمگین خواهید شد. شما کسب و کار خود را در یک دنیای رقابتی به پیش می برید. برای ادامه حضور در صحنه ی رقابت باید دائما بهبود یابید و خود را با خواسته های بیماران وفق دهید. اگر نخواهید از بازخورد بیماران درس بگیرید، از صحنه عقب خواهید افتاد و بیماران خود را در ازای پزشکان نوآورتر از دست می دهید.

اشتباه رایج در ارتباط با بیمار : عدم بهبود و عدم شاد سازی بیماران

سومین اشتباهی که پزشکان مرتکب می شوند، این است که آنها برای بهبود و ایجاد شادی بیماران از بازخورد استفاده نمی کنند. بهبود خدمات و ایجاد تجربه بهتر برای بیماران در موفقیت در این دنیای تکنولوژیک حیاتی است. تکنولوژی همه چیز را تغییر می دهد. اگر شما مداوماً در حال بهبود نباشید عقب خواهید افتاد. باید به افزایش سریع استفاده از اینترنت و به کارگیری ابزارهای مختلف توجه کرده تا ببینید تکنولوژی بر کسب و کار شما تاثیرگذار است. ۴ سال قبل، ممکن بود فراموش کنید سایت خود را سازگار با گوشی های هوشمند طراحی کنید، اما امروزه اگر این کار را نکنید با ریسک از دست دادن مشتری و فرصت های کسب و کار مواجه خواهید شد. انتظارات بیمار به طور مداوم تغییر می یابد. بیماران می خواهند از طریق گوشی هایشان وارد سایتتان شده، مقالاتتان را خوانده و به صورت اینترنتی از شما نوبت دریافت کنند. اگر در بهبود تغییرات مورد نیاز تاخیر داشته باشید، بیمارانتان را آزرده خواهید کرد. در آن سوی سکه اگر از روال جلو باشید، از انتظارات فراتر رفته و بیماران شادتری ایجاد خواهید کرد. این بیماران شاد به رشد شما نیرو بخشیده زیرا با دیگران درباره خدمات شما صحبت خواهند کرد.

جهت دریافت مشاوره در زمینه جذب بیمار و دریافت دمو تکنولوژی دکتر لینک با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

ارتباط چشمی با بیماران

35 مورد از بهترین نظریه‌های بازاریابی پزشکی

پزشک با اخلاق کیست؟

آشنایی با منشور حقوق بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

ارتباط چشمی با بیماران

ارتباط چشمی با بیمار یکی از اصولی است که در تمامی طول مصاحبه با وی می تواند قابل استفاده باشد و در صورت استفاده درست از این مهارت،ما به یک ابزار قوی در برخورد با بیماران و جذب آنها دست یافته ایم.

ارتباط چشمی با بیمار چگونه است؟

تقریبا برای همه ما پیش آمده است که برای خرید به یک فروشگاهی برویم که فروشنده در حال بازی کردن با گوشی خودش است و زمانی که متوجه حضور ما می شود اصلا سرش را از روی گوشی بلند نمی کند و در همان حالت سعی می کند تا جواب ما را بدهد. حسی که در آن لحظه داشته ایم را مسلما دوست نداریم که هیچ وقت تجربه کنیم و در برخی مواقع آن قدر ناراحت می شویم که دیگر به هیچ عنوان برای بار دوم به آن فروشگاه مراجعه نمی کنیم. یا خیلی از افراد این مشکل را دارند که  نمی دانند در زمان صحبت کردن با دیگران باید کجا را نگاه کنند! به دهان، به چشم ها و یا این که مثل برخی افراد به زمین خیره شوند. البته این مثال ها در خصوص موارد کلی بود که در جامعه با آن روبرو هستیم و این قضیه در ارتباط چشمی با بیمار نیز صادق است و در صورت عدم برقراری چنین ارتباط چشمی، امکان برخورد مناسب با بیمار و همچنین متقاعد سازی وی را کم کرده ایم. همان طور که در مثال های بالا هم مشاهده کردید،ارتباط چشمی مناسب خیلی می تواند در روابط ما موثر باشد و نتیجه دو مکالمه را که از همه جهات مشابه همدیگر هستند و فقط وفقط  تفاوت آن ها در ارتباط چشمی است را به صورت کلی متفاوت کند.

ارتباط چشمی با بیمار چه تاثییری در روابط ما دارد؟

اگر بدانیم که چه گونه ارتباط چشمی مناسبی را برقرار کنیم مسلما نتایج گفت و گو های ما دچار تغییر و تحول جدی خواهد شد البته اصلا منظور من این نیست که ارتباط چشمی همه چیز است مسلما اگر ما صحبت قابل قبول و متقاعد کننده ای نداشته باشیم هر چه قدر هم مهارت ارتباط چشمی را بلد باشید نمی توانید در آن گفت و گو موفق باشید. اما باید به این نکته هم دقت داشته باشیم که ارتباط چشمی مناسب به همراه گوش دادن موثر می تواند در نتیجه مذاکرات تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. در برخورد با بیماران نیز به همین صورت است و با برقراری ارتباط چشمی با بیمار قادر خواهیم بود میزان متقاعد سازی آنها را به میزان زیادی افزایش دهیم.

اگر ارتباط چشمی نداشته باشیم چه می شود؟

عدم ارتباط چشمی نه فقط در رابطه با بیمار بلکه در تمامی زمینه ها می تواند آسیب زا باشد اگر یک فروشنده ارتباط چشمی مناسبی برقرار نسازد مطمعنا بسیاری از مشتریان خود را برای همیشه از دست خواهد داد. اگر رئیس و یا یک مدیر باشید و در مذاکرات خودتان این ارتباط چشمی نداشته باشید مسلما شرکت شما پیشرفتی نخواهد داشت چون نمی توانید با شرکت های دیگر در تعامل باشید و مهم تر از همه این ها این است که اگر نتوانید با خانواده و دوستانتان ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید در خیلی از مواقع تنها خواهید ماند چون دیگران از گفت و گو با شما حس خوبی نخواهند داشت و ترجیح می دهند که خیلی سراغ شما نیایند.

با چه کسانی و چه مقدار باید ارتباط چشمی داشته باشیم؟

مسلما نمی توان یک قانون و دستور کلی را برای برقرار کردن ارتباط چشمی گفت چون در شرایط مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در زمان سخنرانی کردن ارتباط چشمی به طور کلی با زمانی که در حال صحبت با یک نفر هستیم متفاوت است در سخنرانی، سخنران باید بتواند تمام سالن را پوشش دهد به تمام قسمت های سالن توجه داشته باشد. ارتباط چشمی وی با حضار فقط به در حد ثانیه است مگر این که شخصی سوالی بپرسد که در آن صورت شرایط متفاوت خواهد بود. برای برقراری این ارتباط چشمی نیاز به تمرین های زیاد و مسلما سخنرانی های زیاد است زیرا در سخنرانی کردن اول از همه نیاز است که محتوایی خوبی آماده کنیم، بتوانیم آن را به خوبی ارائه کنیم و استرس خودمان را هم کنترل کنیم و این مسائل خیلی نیاز به تمرین دارد و مهارت برقرار کردن ارتباط چشمی بعد از کسب این مهارت ها به دست می آید . به طور کلی اگر مشاهده کردید که یک سخنران می تواند ارتباط چشمی خیلی خوبی برقرار کند بدانید که در کارش خبره است!

اما زمانی که در حال صحبت کردن با یک نفر هستیم باید حتما به عکس العمل شخص مقابل دقت کنیم چون برخی از افراد مخصوصا افراد درون گرا خیلی تمایل به برقراری ارتباط چشمی ندارند و اگر شما این کار را زیاد انجام دهید آن شخص حس خوبی نخواهد داشت. اما اگر با چنین اشخاصی روبرو نبودید بهتر است که یک ارتباط چشمی منطقی و معقولی داشته باشید به نحوی که نه در حد زل زدن باشد و نه این که طرف مقابل حس کند شما اصلا به او توجهی ندارید. برای این کار اول در بحث ها و گفت و گو های دوستانه تمرین کنید زیرا در مکان ها و بحث های جدی شما بیشتر تمرکزتان روی این است که چه چیز هایی را باید بگویید و این که چگونه بگویید، که شخص مقابل متقاعد شود اما زمانی که با دوستانتان هستید خیلی راحت می توانید مهارت برقرار کردن ارتباط چشمی خودتان را بهبود ببخشید. نکته مهم این است که سعی کنید همزمان با برقرار کردن ارتباط چشمی مناسب، به صورت فعال به او گوش کنید یعنی این که هر از چند گاهی سرتان را به نشانه تایید تکان دهید و یا این که بعد از چند جمله ای که او گفت شما یک خلاصه ای از صحبت های او را تکرار کنید همین کار ساده خیلی خیلی می تواند به گفت و گوی شما کمک کند چون شخص واقعا احساس می کند که شما با تمام وجودتان به او گوش می کنید البته این طور نباشد که هر چیزی که او گفت را شما عینا تکرار کنید بلکه برداشت خودتان را بگویید.

برای ارتباط چشمی با بیمار به چه نکاتی باید توجه نماییم؟

ارتباط چشمی با بیمار یکی از ارکان مهم صحبت مخصوصا در زمان پرسیدن سوالات باز می باشد. همان طور که میدانید یکی از اصول مهم در مصاحبه با بیماران پرسیدن سوالات باز و بسته است. توصیه شده است که در ابتدای گفت وگو از سوالات باز استفاده نماییم و در ادامه به سوالات بسته تغییر دهیم. در واقع در ابتدای صحبت زمانی که سوالات باز را مطرح می سازیم قادر خواهیم بود اطلاعات زیادی را به دست آوریم و سپس می توانیم با سوالات بسته دقت و صحت اطلاعات را افزایش دهیم. در زمان سوالات باز یکی از اصولی که می تواند به میزان زیادی به ترغیب شدن بیمار کمک نماید برقراری ارتباط چشمی مناسب با بیماران است.

جهت دریافت مشاوره در زمینه جذب بیمار با مشاوران دکتر لینک در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

مدیریت ارتباط با مشتریان ویژه پزشکان

روش های موثر در برخورد با بیمار

تاثیر ارتباط دو طرفه با بیمار و جامعه

رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

35 مورد از بهترین نظریه‌های بازاریابی پزشکی

35 موردازبهترین نظریه‌های بازاریابی پزشکی برای انجام شما

1.دانستن ده‌روش برای جذب‌کردن بیماران ازشرکت‌های‌محلی

2.ساختن یک نام‌تجاری(برند)باآرام‌خودتان

3.متعهد به‌بازاریابی بطورموافق

4.استفاده‌کردن‌ ازتبلیغات فیس‌بوک برای دادن خدمات‌آگهی‌پایین بصورت‌رایگان

5.اطمینان‌کنید که عملکردشما در نتایج‌جستجوی محلی نمایش‌داده‌میشود.

6.گسترش ارائه‌ی‌ رسانه‌ها برای تمرین‌پزشکی‌تان

7.تنظیم‌کردن سطح‌اعتبارمدیریت‌تان

8.پیشنهادتان به‌بیماران برای عکس‌گرفتن ازتیم‌تان،شغل‌ و"مخلوقات" به‌جای عکاسی‌موجودی

9.اطمینان کنید که تمام مشخصات‌پزشک را ادعا کنید.

10.استخدام یک‌کارشناس در برنامه‌‌های‌اجتماعی برای تمرین‌ عرضه به بازارتان

11.امتحان‌کردن یک‌پیام"مابه‌شما نیازداریم"برای تعامل دوباره‌ی بیماران‌قبلی

12.پیوستن‌به دفتربازرگانی‌محلی‌تان

13.مشغول‌کردن طرفداران فیس‌بوک بایک‌چالش تناسب‌اندام

14.میزبانی آموزش مداوم وسخنرانی روی سایت‌خود برای تمرین‌کنندگان‌خود

15.تشویق مشتریان برای نوشتن‌مقالات بصورت‌آنلاین

16.ارائه‌ی لینک‌های‌مفیدبصورت‌مستقیم روی‌ سایت‌ اینترنتی‌تان برای بازدیدکنندگان

17.دانستن هفت‌دلیل استفاده‌از رسانه‌های‌اجتماعی برای بازارتمرینات‌پزشکی‌تان

18.ترویج پیشنهاد دراینستاگرام

19.مراجعه‌گرفتن ازپزشکان‌دیگر

20.خبرنامه‌های‌بموقع را با راهنمایی‌های‌ سالم ارسال‌کنید

21.ساختن یک سایت‌اینترنتی شگفت‌انگیزِتمرین‌پزشکی

22.استفاده‌ازیک برنامه‌ی‌ارجاع‌الکترونیکی‌ برای پیگیری همکاران‌ارجاعی خود

23.یاد بگیرید چرا وچگونه‌ساختن یک‌ گروه‌ مرتبط برای بازاریابی‌ بهداشت‌ و درمان ایجادکنید.

24.بامتخصص روابط‌عمومی مشورت‌کنید

25.دریافت صد دلار دراعتبارتبلیغات"Bing"(موتورجستجوگر)

26.استفاده‌از ابزارهای‌تبلیغاتی دیجیتال‌ کمتررایج

27.به‌کارکنان‌تان یک استراژی‌بازاریابی‌کامل را آموزش‌دهید

28.ازداده‌های‌معیار درموادبازاریابی‌خود استفاده‌کنید

29.خودتان رابعنوان"HARO"باپاسخ‌دادن به پرس‌وجوهای یک‌متخصص معرفی‌کنید

30.بهینه‌سازی وب‌سایت‌خود برای کاربران‌تلفن‌همراه

31.نگه‌داشتن جریان ثابت بیماران با بازاریابی‌ایمیل

32.ازطریق ایمیل‌مستقیم به بیماران‌سابق،آنهارا به عمل تماس‌یاایمیل برانگیزانید

33.استفاده‌از تاکتیک‌های بازاریابی چریکی

34.وب‌سایت‌شمابایدیک پسوند ازدفترشماباشد وبازتاب‌مراقبت‌هایی که ارائه‌میدهید

35.استفاده‌از رسانه‌های‌اجتماعی برای تبدیل‌شدن به رهبرفکری درزمینه‌خود با به‌اشتراک‌‌گذاری محتوای مفید هوشمند

جهت دریافت مشاوره در این زمینه با مشاوران دکتر لینک در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

نقش شبکه های اجتماعی در جذب بیمار

تاکتیک‌ های تشویقی در جذب بیمار / چگونه در ارائه تخفیف نوآوری به خرج دهیم؟

فرصت های جدید برای جذب بیماران

بازاریابی ایمیلی در مطب های کوچک را چرا و چگونه پیاده کنیم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

پزشک با اخلاق کیست؟

اخلاق پزشکی‌ مجموعه‌ای از ارزش هاست که بر روابط پزشک و بیمار حاکم است. در این تعریف، کمک به بیمار به دور از هر گونه قضاوت ، و به دور از دیدگاه جنسی‌ / دینی / رنگ پوست / قومی همواره الویت نخست یک پزشک است. دانش پزشکی‌، و به تابع آن‌ رابطه ما بین پزشک و بیمار آن چنان مهم بوده که همواره در طول تاریخ، دستخوش تغییرات شگرف بوده است، چرا که در میزان اطلاعات بین بیمار و پزشک، تعادلی برقرار نیست، و به گونه‌ای یک طرفه، به سود پزشک است.

در اینجا به سیر این تحول می‌‌پردازیم، اما پیش از آن که وارد اصل بحث شویم، بهتر است نمونه‌ای از بیماری را که هر روز یک پزشک با آن سر و کار دارد، مطرح کنیم، تا همراهان بر پایه این بیمار فرضی‌، به تمرین ذهنی‌ بپردازند، و خود را جای پزشک قرار دهند. به این ترتیب، شاید همراهان غیر پزشک کمی‌ بیشتر با شرایط سخت اخلاقی‌ درمان آشنا شوند.

بیمار فرضی: بیمار خانم ۲۶ ساله، کارمند بانک، که به تازگی ازدواج کرده، در هنگام حمام کردن، متوجه توده‌ای در پستان راست خود می‌‌شود. پس از انجام آزمایش ها، و تصویربرداری‌های لازم، پزشک سرطان پستان را تشخیص می‌‌دهد. راه‌های درمانی سرطان پستان متعدد، و عبارتند از برداشتن خود توده‌، برداشتن خود پستان، برداشتن پستان و غده‌های لمفاوی زیر بغل، شیمی‌ درمانی، و پرتودرمانی هستند. شما به بیمار چه خواهید گفت، و چه برخوردی را در پیش خواهید گرفت؟ همراهان می‌‌توانند خود را پزشک این بیمار فرض کرده، آزادانه نظر دهند که چه برخوردی را مناسب تر می‌‌دانند.

الگو های روابط پزشک و بیمار

ظهور و سقوط پدرسالاری: بقراط، نخستین بنیان گذار الگوی رابطه پزشک و بیمار بود، آن چه که امروز "پدرسالاری" خوانده می‌‌شود. بر پایه این باور، این پزشک است که تصمیم می‌‌گیرد بهترین راه درمانی، و حفظ سلامتی بیمار چیست، و بیمار خود هیچ نقشی‌ در این تصمیم گیری بازی نمی‌‌کند.

در رابطه پدرسالاری، پزشک است که تصمیم می‌‌گیرد چه آزمایش‌هایی‌ انجام شوند، و پزشک تنها به مقداری که خود می‌‌داند، به بیمار اطلاعات را منتقل می‌‌کند، و بیمار را از بیماری خود آگاه می‌‌سازد. درنتیجه بیمار هیچ نقشی‌ در درمان بیماری خود ندارد. در مورد نمونه بیمار بالا، پزشک به بیمار می‌‌گوید که سرطان پستان دارد، و ا‌و صلاح می‌‌داند بیمار باید مورد شیمی‌ درمانی قرار گیرد. اگر چه در شرایطی که بیمار دچار یک بیماری حاد است، این مدل ممکن است که به کار آید، در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته این نوع رابطه پزشک و بیمار بسیار دچار تغییر شده، در مورد بیماران دچار بیماری‌های مزمن، کارایی چندانی ندارد، چرا که بیمار هیچ نقشی‌ در تصمیم گیری نحوه درمان بیماری خود ندارد.

مدل آگاهی‌ بخش یا الگوی "مهندسی‌ شده": در این مدل، پزشک همه‌ اطلاعات لازم با ذکر جزئیات برای درمان را در اختیار بیمار قرار می‌‌دهد، و این بیمار است که تصمیم می‌‌گیرد چگونه درمان شود، و پزشک هیچ نقشی‌ در تصمیم گیری برای بیمار ندارد. تنها وظیفه پزشک، ارائه اطلاعات دقیق به بیمار است، و مفهوم آزادی بیمار، دادن اختیار کامل به بیمار برای کنترل راهبرد درمانی است. چنان که بر می‌‌آید، این مدل، به واقع امر، در تضاد کامل با مدل پدرسالاری است، و پزشک تنها نقش جمع آور اطلاعات، و انتقال آن به بیمار را بازی می‌‌کند، تا بیمار به تمام جوانب بیماری خود آگاهی‌ پیدا کند.

مدل پزشک به عنوان کارگزار: در  الگوی  پزشک به مثابه یک کارگزار، پزشک مسئولیت راهبردی سلامت بیمار را بر گردن می‌‌گیرد، و پس از دادن اطلاعات به بیمار، آن چه را برای بیمار انتخاب می‌‌کند که اگر بیمار قدرت گزینش داشت، خود انتخاب می‌‌کرد. پزشک همواره سلیقه بیمار را در نظر می‌‌گیرد، و از ا‌و در مورد برنامه ا‌ش برای آینده، نحوه زندگی‌، و غیره سوال می‌‌پرسد. به عبارت دیگر، هم  ارائه اطلاعات، و هم انتخاب بهترین راه‌های درمانی بر عهده پزشک است، و پزشک است که برای بیمار تصمیم گیری می‌‌کند. در یک کلام، پزشک خود را جای بیمار می‌‌گذارد، و برای ا‌و تصمیم می‌‌گیرد، و سلیقه خود را در درمان بیمار در نظر نمی‌‌گیرد.

مدل پزشک ملاحظه گر‌: در اینجا پزشک نقش یک دوست، یا آموزگار را برای بیمار دارد، و با آگاهی‌ پیدا کردن از ارزش‌های بیمار، به ا‌و کمک می‌‌کند تا بهترین راه درمانی را پیدا کند، و از نظر اخلاقی‌، خودمختاری بیمار در انتخاب راه‌های درمانی حفظ شده است.

چنان که بر می‌‌آید، هر یک از ۴  الگوی تعریف شده، دچار مشکلاتی هستند، و پاسخگوی نیازهای بیماران در جهان پیشرفته امروز نیستند. پیشرفت‌های شگرف در دانش داروسازی، آزمایش‌های پیشرفته سلولی و مولکولی، و روش‌های درمانی پیشرفته با پزشکی‌ آن کرده است که دیگر یک پزشک به تنهایی توانایی اداره درمان بیمار را ندارد. در مورد نمونه بیمار گفته شده، کار تیمی پزشک عمومی‌، متخصص جراحی سرطان، متخصص زنان و زایمان، متخصص روانپزشکی، و متخصص پرتودرمانی نیاز است تا درمان سرطان پستان یک خانم جوان در سنّ باروری به بهترین شکل انجام شود. آشکار است که راه‌های درمانی زیادی موجود است، و باید که آنها را برای بیمار توضیح داد، و بیمار را در تصمیم گیری شریک دانست.

مدل پدرسالاری، روشی منسوخ شده در جهان پزشکی‌ است و حق انتخاب را از بیمار می‌‌گیرد، و بیمار را در تصمیم گیری برای مرگ و زندگی‌ خود، شریک نمی‌‌سازد. در مدل آگاهی‌ بخش، پزشک تنها در کار دادن آگاهی‌ به بیمار شرکت می‌‌کند، کاری که از یک نوار ویدئو یا جستجوی ساده اینترنتی هم بر می‌‌آید، و پزشک نقش حقیقی‌ یک پزشک را بازی نمی‌‌کند. در مورد پزشک به عنوان کارگزار، باز هم در نهایت این پزشک است که نقش تصمیم گیرنده را بازی می‌‌کند، و بیمار خارج از چهارچوب تصمیم گیری برای درمان بیماری خود است. در مدل پزشک ملاحظه گر نیز پزشک تنها نقش یک دوست را بر عهده دارد، نه‌ نقش فعال یک پزشک درمانگر.

چه باید کرد

پژوهش‌های بسیار بر مدل‌های رابطه پزشک و بیمار نشان داده بهترین روش دستیابی به راهکاری سازنده‌ در درمان بیماران، الگوی  "تصمیم گیری مشترک" است، چرا که اگر چه بیماران به دنبال بیشترین آگاهی‌ در مورد بیماری خود هستند، در عین حال انتظار دارند که پزشک مسئولیت درمان آنها را بر عهده داشته، نقش فعالی‌ در درمان داشته باشد. به همین دلیل پزشک باید به بیمار اجازه دهد تا در تصمیم گیری برای درمان خود شرکت داشته باشد.

شناسه‌های مدل تصمیم گیری مشترک

۱. در این مدل، حد اقل دو نفر، بیمار و پزشک، در تصمیم گیری شرکت دارند، اگر چه در جهان شتابان دانش، ساختار "چند وجهی" درمان، به شرکت چندین پزشک متخصص در تصمیم گیری درمانی منتهی شده است. شرکت اعضای خانواده بیمار اهمیت ویژه‌ای در این رویکرد دارد، چرا که از استرس‌های انجام آزمایش ها، تشخیص بیماری، و عوارض درمانی کم کند.

۲. هم پزشک، و هم بیمار فعالانه در تصمیم گیری شرکت کنند. برای نمونه، اگر بیماری مایل به شرکت در تصمیم گیری برای بیماری خود نیست، پزشک باید علت آن را جستجو کرده، کمک لازم برای بیمار را فراهم کند. از طرف دیگر، پزشک نیز خود باید حاضر به شرکت در گفتگو با بیمار، و پاسخگویی به پرسش‌های ا‌و باشد، نه‌ این که ا‌و را با کوهی از پرسش‌ها تنها رها کند.

۳. به اشتراک گذاشتن دانسته ها، پیش نیاز رویکرد تصمیم گیری مشترک است. کمترین کاری که پزشک می‌‌تواند انجام دهد، توضیح راه‌های درمانی موجود، عوارض هر یک از راه‌های درمانی، کمک خواستن از سایر گروه‌های پزشکی‌ برای کمک به درمان بیمار، و آگاهی‌ از میزان آشنایی بیمار با بیماری خود است.

۴. تصمیم گیری در مورد نحوه درمان، باید با توافق هر دو طرف، یعنی‌ پزشک، و بیمار همراه باشد. این بدان معنی‌ نیست که هم پزشک و هم بیمار با هم توافق کنند که بر سر بهترین روش درمانی  به نتیجه رسیده اند، بلکه با هم توافق می‌‌کنند که به کمک هم به این روش درمانی دست پیدا کرده اند. در نهایت امر، رسیدن به بهترین روش درمانی، تنها به کمک همکاری پزشک و بیمار در تبادل اطلاعات میسر است.

جهت دریافت مقالات مرتبط در زمینه پیگیری درمان دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

چگونه پزشک بهتری باشیم؟

نحوه اخذ تاریخچه پزشکی از بیمار

بررسی خشونت بیماران علیه پزشکان

روش های موثر در برخورد با بیمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

موفقیت در انتظار دانشجویان پزشکی

موفقیت یک کلمه بسیار انتزاعی می‌باشد و هر شخصی از این کلمه یک تصور خاصی دارد. اگر از تعدادی دانشجوی پزشکی سوال نماییم که از نظر شما موفقیت یعنی چه؟ به احتمال زیاد به تعداد همان افراد جواب‌های مختلفی به دست خواهیم آورد که خود این امر نشان‌دهنده‌‌ی انتزاعی بودن این لغت می‌باشد. بنابراین موفقیت با توجه به هر شخصی می‌تواند معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشد. بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی تعریفی را برای یک دانشجوی پزشکی موفق بیان نمود ولی مطمئنا مسائل و نکاتی هست که با رعایت نمودن این نکات می‌توانیم به موفقیتی که در ذهنیت ما موجود است دست یابیم.

به چه کسی دانشجوی پزشکی موفق می گویند؟

اول از همه باید به این نکته اشاره نماییم که موفقیت فرمول قطعی و واحدی ندارد. اگر از یک اتند موفق سوال نماییم که راز موفقیت شما چه بوده است؟ شاید پاسخ دهد: مطالعه و یادگیری تمامی دروس به کمیت و کیفیت عالی ولی اگر این سوال را از اتند دیگر مطرح نماییم،این پاسخ را دریافت کنیم که:

داشتن پایه اولیه عملی و مهم‌تر از آن توانایی برقراری ارتباط با بیماران و همچنین همکاران در محیط کار. پس همان‌طور که گفته شد برای تبدیل شدن به یک دانشجوی پزشکی موفق راهکار قطعی وجود ندارد و در این مقاله تلاش می‌کنیم تا به اکثر نکاتی که می‌تواند در موفقیت یک دانشجوی پزشکی نقش داشته باشد اشاره نماییم.

نکته: امکان دارد ما به تعدای از این موارد اشاره نکرده‌ باشیم بنابراین خیلی خوشحال می‌شویم که شما در قسمت نظرات موارد ذکر نشده را بیان نمایید.

یک دانشجوی پزشکی موفق به چه نکاتی توجه می نماید؟

۱)علاقه

مطمئنا در طول دوران پزشکی پنچره‌های متفاوتی بر روی شما باز خواهد شد و دیدگاه شما نسبت به آینده پزشکی تا حدودی تغییر خواهد کرد. به این خاطر که اغلب افراد تصور می‌کنند که هفت سال درس می‌خوانند و سپس می‌توانند به درآمد و جایگاه اجتماعی بالا دسترسی داشته باشند. البته اصلا نمی‌گوییم که این موضوع صحبت ندارد ولی زمانی که در این رشته وارد شوید متوجه خواهیم شد که قضیه به همان سادگی که در تصور ما بود نیست و شاید زمانی که سختی‌های پیش رو را ببینم تا حدودی امید و انگیزه خود را از دست دهیم. بنابراین در این شرایط سخت تنها انگیزه و علاقه است که می‌تواند کاری کند تا با قدرت این مسیر را ادامه دهید. بنابراین اغلب و شاید تمام افراد موفق حرفه‌ی خود را دوست دارند و از بودن در این شغل لذت می‌برند.

۲)مطالعه

شاید اولین و مهم‌ترین نکته در تبدیل شدن به یک دانشجوی پزشکی موفق مطالعه صحیح و اصولی باشد. مطمئنا باتوجه به حجم زیاد مطالب و همچنین کمبود فرصت تعداد افرادی که قادر به مطالعه این حجم از مطالب تخصصی هستند،کم می‌باشد و دقیقا به همین دلیل است که تعداد پزشکان موفق و مجرب زیاد نمی‌باشد. پس اولین اصل و شاید مهم‌ترین اصل مطالعه دقیق و درست منابع تخصصی است.

۳)توانایی برقراری ارتباط با بیمار

یکی دیگر از نکات مهم،ارتباط با بیماران است. مطمئنا قسمت اعظمی از یادگیری پزشکان توسط بیماران رغم خواهد خورد. به عنوان مثال مطالبی که توسط اساتید آموزش می‌بینند را باید به صورت عملی و در رابطه با بیماران نیز آموزش ببینند تا قادر باشند این مطالب را عمیق‌تر در ذهن خود به خاطر بسپارند. بنابراین توانایی برخورد مناسب با بیماران و همچنین متقاعدسازی آنها برای انجام معاینه، یکی از مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک دانشجوی پزشکی موفق خواهد بود

معیار یک دانشجوی پزشکی موفق تنها نمره است؟

البته نمره یکی از مهم‌ترین عوامل در تبدیل شدن به یک دانشجوی پزشکی موفق است، ولی مطمئنا تنها ملاک نخواهد بود. و همان‌طور که در قسمت بالا نیز ذکر کردیم سواد کافی و مناسب تنها یکی از اصول مهم خواهد بود. برای تبدیل شدن به یک دانشجوی پزشکی موفق به چه مهارت‌هایی نیازمندیم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به موارد گفته شده توجه نماییم و سپس مهارت‌های لازم برای به دست‌یابی به آنها را به دست آوریم. یکی از موارد مهم نحوه صحیح مطالعه می‌باشد. مطمئنا برای یادگیری این حجم از مطالب باید یک شیوه صحیح برای مطالعه داشته باشید در غیر این صورت مطالعه با کیفیت لازم را نخواهید داشت و یا اینکه قادر به مطالعه تمامی مطالب نخواهید بود. مورد بعدی توانایی برقراری ارتباط موثر با بیماران است. شما میتوانید مقالات رهکارهای ارتباطی با بیمار را از طریق شبکه های اجتماعی دکتر لینک دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

چگونه پزشک بهتری باشیم؟

چالش های تاسیس مطب برای پزشکان جوان

چالش های تاسیس مطب برای پزشکان جوان (قسمت دوم)

راهکارهای نجات پزشکان در بحران های اقتصادی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک