مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

انواع قصور پزشکی ونحوه شکایت از قصور پزشک ( قسمت اول)

قصور پزشکی نوعی جرم  است که بنا به تبصره ۳ ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی ایران در حکم جرم شبه عمد است . جرایم عمومی عبارتند از :

  • الف)جرم عمدی(با سوء نیت٬ قصد فعلی و قصد جرم همراه است) که مجازات آن قصاص است.
  • ب)جرم غیر عمد یا شبه عمد(بدون مسئولیت) ولی همراه با تقصیر (حرفه ای) است و قصد فعلی وجود دارد ولی قصد جرم ندارد که مجازات آن دیه است.
  • ج) خطای محض بدون سوء نیت و بدون تقصیر ٬ نه قصد فعل و نه قصد جرم دارد ٬ که مجازات آن دیه است.

“برابر ماده ۳۳۶ قانون مجازات اسلامی تقصیر مشتمل است بر بی مبالاتی ٬بی احتیاطی ٬ عدم مهرت و رعایت نکردن مقررات دولتی.”

بی مبالاتی :

شامل ترک فعلی است که از نظر علمی و فنی انتظار انجام آن از پزشک می رود ولی صورت نپذیرفته است. عدم تدارک و تهیه تمهیدات لازم مثل آزمایشها و عکس های رادیولوژی ٬ و عدم انجام مشاوره های لازم و اخذ شرح حال و معاینه دقیق قبل از عمل جراحی یا اقدام درمانی ٬ یا معاینه نکردن قلب و عدم تهیه نوار قلبی قبل از بیهوشی٬ همگی بی مبالاتی است. بنابراین در بی مبالاتی عملی باید انجام می گرفت ولی صورت نپذیرفته و جنبه منفی یا عدم انجام کار مطرح است.

بی احتیاطی :

بر خلاف بی مبالاتی جنبه مثبت و وجودی دارد یعنی اینکه فعلی انجام گرفته که از نظر علمی و اصول پزشکی نباید انجام میگرفت. لذا پزشک توجه و دقت کافی در امر درمان یا آزمایش را مبذول نداشته ٬ یا مرتکب اشتباه یا زیاده روی شده ٬ در نتیجه ضرر جسمانی یا روانی برای بیمار ایجاد کرده است.از جمله مثالهای این مورد ٬ پاره شدن روده در حین اعمال جراحی شکم٬ جاگذاشتن وسایل جراحی یا پانسمان در داخل بدن ٬ هرگونه دستکاری نابجا در اعضایی که در مجاورت عضو مورد عمل قرار دارند٬ تجویز دارو بیش از میزان لازم و نظایر آن قابل ذکر است.

عدم مهارت :

شامل مواردی است که پزشک تبحر علمی و فنی لازم را برای انجام کار بخصوصی نداشته باشد٬ مانند عدم تصمیم گیری به موقع٬ نداشتن سرعت لازم برای انجام عمل جراحی و جلوگیری از عوارض قابل پیش بینی . مهارت یک پزشک٬کارایی و توانایی او در انجام وظیفه ای است که بر عهده میگیرد و عدم مهارتش به ناتوانی او یا فقدان کارایی اش برای انجام امور تخصصی پزشکی یا جراحی وابسته است. عدم مهارت ممکن است از نوع عملی باشد و ناشی از تازه کار بودن یا بی تجربگی ٬ یا از نوع علمی باشد و حاکی از بی سوادی و عدم بهره وری کافی از دانش پزشکی ٬ که به هر صورت نمی تواند عذر موجه یا از بین برنده مسئولیت برای قصور پزشک باشد.

عدم مهارت به صورت ندانم کاری یا دست پاچگی در جراحان و متخصصان تازه کار اغلب هنگامی دیده می شود که در حین عمل جراحی یا اقدام درمانی تخصصی با واقعه ای غیر عادی روبه رو می گردند. برای مثال ٬بیماری بدنبال شکستگی چند قطعه ای و داخل مفصلی انتهای تحتانی استخوان فمور راست به دست یک متخصص ارتوپدی تحت عمل جراحی قرار می گیرد و متاسفانه پزشک معالج برای درمان این شکستگی پیچیده و مشکل از روش درست و منطقی استفاده نمی کند و این امر سبب جوش نخوردن استخوان و بروز عوارض عفونی در مفصل شده است.

به هر حال از یک پزشک انتظار نمی رود که از همه دقایق علمی و فنی رشته خویش اطلاع داشته باشد ولی در مقابل لازم است پزشک اطلاعاتی درحد معقول و متناسب از پیشرفت های مهم دانش پزشکی داشته باشد. ملاک تعیین این شناخت معقول و متناسب٬ خبرگان و کارشناسان صاحب صلاحیت و ارشد در رشته تخصصی مربوط در کشور هستند.

عدم رعایت مقررات دولتی :

یعنی عدم توجه به آیین نامه ها ٬ بخش نامه ها٬ دستورالعملهای مقامات اداری مافوق ٬ نظام پزشکی ٬ وزارت بهداشت ٬ درمان و آموزش پزشکی که حاکم بر اشتغال به حرفه پزشکی و مربوط به حرفه های گوناگون تخصصی پزشکی و رشته های وابسته به آن است٬ مانند رعایت نکردن ضوابط مربوط به تابلوی مطب یا سرنسخه های پزشکی یا خودداری از پذیرش بیماران اورژانسی و نظایر آن .

الف – طرح دعوی حقوقی:

در صورتیکه خواهان بخواهد از طریق حقوقی خسارت وارده به خود علیه پزشک رامطالبه کند همانند سایر افراد با تنظیم دادخواست در محاکم عمومی طرح دعوی می نماید و محاکم نیز مطابق قواعد عام رسیدگی ،اقدام به رسیدگی می نمایند. واز این جهت بین پزشکان و سایر افراد تفاوت وجود ندارد.

ب- طرح دعوی کیفری:

 ۱– جرایم عمومی

 در طرح دعوی کیفری و اعلام جرم در صورتی که عمل جنبه مجرمانه داشته باشد. مانند ارتکاب جرایم عمومی یا ارتکاب اعمال شغلی که جرم تلقی می گردد. متقاضی یا زیان دیده یا شاکی با طرح شکوائیه کیفری به مراجع قضایی مراجعه می نماید و طرح شکایت می نمایدچنانچه دادسرای انتظامی رسیدگی به تخلفات نیز در رسیدگی متوجه وقوع جرم گردد حسب تبصره ماده ۲۰ آیین نامه رسیدگی هیات های انتظامی مراتب را به دادسرای عمومی اعلام می نماید.

در دادسرا مقامات قضایی ابتدا باید نسبت به جمع آوری ادله مطابق ماده ۱۲۴ قانون آیین دادرسی کیفری اقدام نماید و نباید کسی را احضار یا جلب کنند، مگر اینکه دلایل کافی برای احضار یا جلب موجود باشد.پس جمع آوری ادله در خصوص جرایم عمومی همانند سایر متهمان به اتهام رسیدگی می نماید.

 ۲– جرایم ناشی از حرفه وشغل پزشکی

در صورتیکه جرم واقع شده ناشی و یامرتبط با حرفه پزشکی باشد مانند اینکه پزشکی به لحاظ قصور در جراحی موجبات صدمه یا عیب در پای بیمار را موجب گردد. زیان دیده می تواند برای طرح شکایت و مطالبه دیه یا خسارت متعلقه به دادسرا مراجعه نماید لیکن دادسرا علاوه بر جمع آوری ادله مطابق قواعد عمومی رسیدگی به امور کیفری،باید مطابق تبصره ۳ ماده ۳۵ قانون سازمان نظام پزشکی نظر کارشناسی و تخصصی هیات بدوی انتظامی پزشکی شهرستان مربوط را که یک مرجع صلاحیتدار برای اعلام نظر کارشناسی در این خصوص می باشد اخذ نماید.

اخذ نظریه این هیات به منظور احراز قصور یا تخلف پزشک و یا حرف وابسته به پزشکی در انجام امور مربوط به پزشکی می باشد که یک نظر کارشناسی تلقی می گردد. اما در خصوص میزان و نوع صدمه وارد شده به شخص ،اخذ نظریه پزشکی قانونی ضرورت دارد.

لهذا بایداین دوامر ازهم تفکیک گردد که در احراز تخلفات پزشک، نظر هیات بدوی انتظامی پزشکی شهرستانها اخذ گردد و در خصوص میزان دیه و خسارات وارده، از نظر پزشکی قانونی به عنوان کارشناس استفاده خواهد نمود. پس از احراز مسئولیت پزشک ،برخلاف عموم متهمان، که با رعایت قانون آیین دادرسی کیفری قابل احضار می باشند، پزشکان رانمی توان با وجود احراز تمام ارکان متشکله بزه احضار کرد، مگر اینکه پس از اخذ نظر هیات بدوی انتظامی پزشکی بر اساس تبصره ماده ۳۵ وماده ۴۱ قانون نظام پزشکی با توجه به تبصره ۲ ماده ۴۱، مراتب احضار یا جلب ۴۸ ساعت قبل از اقدام به اطلاع هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی شهرستان برسد.

این امر به منظور جلوگیری از ایجاد اختلال درامور مربوط به پزشکان و حرفه های وابسته ومردم می باشد تا پزشکی را که در اتاق عمل در حال جراحی بیماری سخت می باشد احظار یا جلب نکنند و از این جهت برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

ادامه مطلب در پست بعد….

مقالات مرتبط :

انواع قصور پزشکی ونحوه شکایت از قصور پزشک ( قسمت دوم)

۵ نکته قانونی درباره مطب پزشکان

خطر در کمین داده‌های بخش بهداشت و سلامت

حفظ امنیت اطلاعات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

۵ نکته قانونی درباره مطب پزشکان

تأسیس مطب مثل هر واحد صنفی دیگری ضوابط و مقررات خود را دارد. در این پست مروری می‌کنیم بر برخی از مقررات مربوط به فضای فیزیکی مطب؛

 

۱- معاینه بیماران بطور همزمان مجاز نیست و محل معاینه بیماران باید از محل انتظار کاملا جدا باشد.

 

۲- دیوارهای اتاق مربوط به واحد تزریقات و پانسمان، باید تا ارتفاع ۸۰/۱ متر از کف با کاشی،‌سرامیک یا سنگ پوشیده شده باشد. در غیر این صورت کلیه وجوه دوار با رنگ قابل شستشو نظیر رنگ روغن زده و تمیز باشد.

 

۳-  درجه حرارت اطاقها، هال و راهروها بر حسب فصول مختلف سال متعادل باشد و حتی الامکان از تهویه مناسب و نور کافی برخوردار باشد. در این صورت عدم وجود سیستم حرارت مرکزی،‌ حداقل وسیله حرارتی قابل قبول بخاری نفتی کاربراتوردار و مجهز به دودکش مناسب می باشد.

 

۴- نصب دستشویی همراه با مایع صابون در واحد تزریقات و پانسمان ضروری است.

 

۵- هر مطب پزشکی دارای مجوز تزریقات و پانسمان، می تواندعلاوه بر اتاقهای فوق، یک اتاق با حداکثر دو تخت جهت ارائه خدمات تزریقات دارو،‌سرم و انجام پانسمان تخصیص دهد.

 

مقالات مرتبط :

۱۱ راه برای داشتن یک مطب و کلینیک شاداب، زنده و خلاق 

مدیریت و کاهش هزینه های مطب و کلینیک

هفت ایده کلیدی برای دکوراسیون داخلی مطب پزشکان

شرایط تاسیس مطب پزشکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

شرح وظایف منشی پزشک

تقاضای روز افزون خدمات پزشکی و بالا رفتن تعداد بیماران مراجعه کننده به پزشکان متخصص، روز به روز نیاز به یک فرد با تجربه و آموزش دیده با ویژگی های خاص جهت ادارهنمودن این مطب ها را افزایش می دهد. منشی ها در فیلد پزشکی در کلینیک ها، بیمارستان ها، مطب ها و درمانگاه های بهداشتی درمانی مشغول به کار هستند و برای پرداختن بهاین شغل، باید علاوه بر مهار تهای خاص منشی گری، دارای برخی از اطلاعات در زمینه پزشکی و روابط عمومی باشند. زیرا به دلیل ارتباط مستقیم با بیماران باید بتوانند با آنان بهخوبی ارتباط برقرار کنند و قادر به پاسخگویی به سؤالات آنان باشند.

 

شغل منشی گری در مطب ها وظیفه ای حساس و پر زحمت است که مستلزم برخورداری از مسؤولیت و تعهد بالایی در قبال بیماران و پزشکان مطب ها می شود. لحظات اولیهبرخورد با بیمار در ادامه ارتباط با بیمار اهمیت زیادی دارد و بوجود آوردن فضای لازم برای راحتی بیمار ضروری به نظر می رسد. با توجه به این مسأله که منشی ها در مطب ها،بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی اولین کسانی هستند که به نیازهای بیماران پاسخ می دهند و همچنین پل ارتباطی میان بیماران و پزشکان به شمار می روند، می توان از آنانبه عنوان یکی از ارکان مهم و اساسی در این مراکز نام برد.

 

وظایف

  • برنامه ریزی و قطعی کردن قرار ملاقات جهت معاینه، جراحی و مشاوره پزشکی
  • گردآوری و ثبت جدول ها، گزارش ها و مکاتبه های پزشکی با ماشین تحریر یا کامپیوتر شخصی
  • دریافت پیغام ها و اسناد مانند نتایج آزمایشگاه و ارجاع آن ها به کارکنان مربوطه
  • خوش آمد گویی به مراجعان و مشخص کردن نوع کار آن ها و ارجاع آنان به کارکنان مربوطه
  • مصاحبه با بیماران برای تکمیل اسناد، تاریخچه بیماری و فرم هایی مانند فرم مصرف دارو و بیمه
  • نگهداری اسناد پزشکی، تاریخچه فنی و پرونده مکاتبه ها
  • استفاده از تجهیزات اداری مانند نرم افزار مدیریت مطب، سیستم پیغام رسان صوتی و نرم افزارهای پردازش کلمات، صفحه گسترده و دیگر نرم افزارها برای تهیه گزارش، فاکتور، صورت و وضعیت مالی، نامه ها، تاریخچه بیماری و گزارش های پزشکی
  • ارسال مکاتبه ها و اسناد پزشکی با پست، پست الکترونیکی یا فاکس
  • کامل کردن فرم بیمه یا سایر درخواست ها

 

یک منشی حرفه ای برای تأثیرگذاری بیشتر موارد زیر را رعایت میکند:

 

  • پاسخ دادن به تلفن پیش از آنکه سه بار زنگ بزند الگوی مناسبی است.
  • هنگام پاسخگویی تلفن با صدایی واضح و شاداب نام مطب را معرفی می کند و با گفتن: "بفرمایید" به گفته های طرف مقابل گوش می کند.
  • جملات خود را کوتاه بیان کند، زیرا جملات طولانی موجب سردرگمی و خستگی طرف مقابل میشود.
  • هنگام استفاده از تلفن آدامس نجود، سیگار نکشد و بهتر است لبخند بزند.
  • خود را برای شنیدن گفته های طرف مقابل مشتاق نشان دهد.
  • لحن صدای خود را همواره آرام نگاه دارد.
  • همیشه وسایلی مانند قلم و کاغذ را دم دست خود داشته باشد و مطالب مهم را یادداشت کند.
  • بیشتر از چند ثانیه کسی را پشت خط نگاه ندارد. اگر کار مهمی را باید انجام دهد دکمه موسیقی حالت انتظار تلفن را فعال کند تا طرف مقابل متوجه حالت انتظار باشد.
  • از نکات مهم در کار سؤال کردن است. سؤال کردن در کار موجب میشود مرتکب خطا نشود، پرسش در مورد یک موضوع حداقل نشان میدهد به آن اهمیت بیشتری داده است. اگر سؤال هایی بی معنا را بپرسد دیگر اشتباهاتی بی معنا را نخواهد داشت.

 

مدیریت مطب چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ روانی به عهده آنان است و واضح است که پزشکان در یک فضای توام با نظم، آراستگی و آرامش بهتر به کار خود پرداخته و بیماراننیز بدون استرس و با اطمینان و رضایت کامل به مطب مراجعه کرده و ویزیت می شوند. در نهایت این عوامل می تواند در امر تشخیص و درمان بیماران و بهبود وضعیت مطب مؤثرباشد. بنابراین در جهان پیشرفته امروزه پزشکی، منشی ها به مهارت هایی در زمینه روابط انسانی، نحوه پردازش اطلاعات، ارتباطات و نحوه اداره مطب ها نیاز دارند.

 

با توجه به موارد گفته شده علیرغم رشد و توسعه مطب پزشکان و مراکز بهداشتی و نیاز به مراقبت های بیشتر، بررسی های به عمل آمده در زمینه مراقبت های اولیه بهداشتی و نقشپزشکان، پرستاران و دیگر کارکنان کمکی نشان می دهد که کار منشی مطب کمتر شناخته و مطرح شده و گزار شهای کمی در مورد وظایف و نوع کار آنها در ارتباط با بیمار و مطب ارائهمی شود.

 

در برخی از کشورهای پیشرفته جهان مانند آمریکا، کانادا و انگلستان، دوره های آموزشی جهت اخذ مدرک منشی گری برگزار می گردد که در آن دوره ها دانش و مهارت های لازم وضروری برای این حرفه اعم از کار اثربخش، اطلاعات پایه ای پزشکی، اصول مطب داری و موارد مورد نیاز ارائه می گردد.

 

با این وجود ملاحظه می شود در اکثر کشورها از جمله ایران نه تنها دوره های آموزشی جهت این شغل وجود ندارد و اخذ مدرک منشی گری الزامی نیست بلکه شرایط خاصی جهتاحراز این شغل مطرح نمی باشد. متأسفانه حتی برخی از مطب ها بدون وجود منشی اداره می شود و یا کارکنان شاغل در این محل ها بدون برخورداری از مهارت های خاص و بدونتجربه و دانش لازم به اداره مطب می پردازند.

 

توانمند ساختن منشی ها در اداره مطب ها موجب ارائه خدمات مناسب تر به بیماران و پزشکان شده و به بهبود فرایند ویزیت بیماران و رضایت مندی آنان کمک مینماید. بنابراین بهنظر می رسد تعیین و تدوین یک ساختار شغلی برای این حرفه و همچنین طراحی دوره های آموزشی براساس آن ضروری و لازم باشد.

 

مقالات مرتبط:

۱۵ سوالات کلیدی برای استخدام منشی پزشک

۱۱ راه برای داشتن یک مطب و کلینیک شاداب، زنده و خلاق

بخش پذیرش پزشکان چگونه می توانند واقعا میزان فروش را افزایش دهند؟

مدیریت و کاهش هزینه های مطب و کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

آداب حضور در شبکه های مجازی، برای پزشکان

امروزه مشخص شده است که ابداع تکنولوژی‌های جدید به ابداع فرهنگ نو منجر می‌شود. به این صورت که وقتی وسیله ای مثل تلفن همراه وارد زندگیتان می‌شود، آداب و دستورالعملی هم برای استفاده از این ابزار شکل می‌گیرد که تا قبل از حضور تلفن همراه در جامعه وجود نداشت. مثلاً اینکه در جلسات، سینماها، کلاس درس و … تلفن همراه خود را خاموش کنیم یا در حالت بی‌صدا قرار دهیم! یا با صدای بلند در اتوبوس با موبایلمان حرف نزنیم.

مجموع این قوانین شاید نانوشته در استفاده از تلفن همراه را فرهنگ استفاده از تلفن همراه می‌گویند از ورود ما به دنیای مجازی اینترنت زمان زیادی نمی‌گذرد. ولی در همین مدت زمان کم، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در بیشتر ارکان زندگی ما نفوذ کرده‌اند و آن‌را دستخوش تغییرات شگرفی کرده‌اند.

بالطبع حضور ما در شبکه‌های اجتماعی، با مشکلاتی همراه بوده است و نیاز همیشه وجود داشته است که کاربران یک سری آداب و قوانین نانوشته و غیرمصوب را در شبکه‌های اجتماعی رعایت کنند که به این آداب “فرهنگ سایبری ” می‌گویند.

در متن زیر چند توصیه برای جامعه پزشکی برای حضور هرچه بهتر در دنیای مجازی بیان شده است.

 

  • رد پای مجازی خود را در نظر داشته باشید

تمامی آنچه می‌گویید و به اشتراک می‌گذارید و به آن علاقه نشان می‌دهید، جنبه‌های شخصیت شما را نشان می‌دهد. با یک جست وجوی ساده مخاطب می‌تواند از نگاه شما به دنیا آگاه شود؛ بنابراین سعی کنید «شخصیت» خوب مجازی داشته باشید! ردپای مجازی خود را شوخی تلقی نکنید! برخی تصور می‌کنند که چون در دنیای مجازی هستند می‌توانند که هر طور دوست دارند صحبت کنند و هر حرفی مایل‌اند بزنند. درحالی که شخصیت مجازی شما قابل تفکیک از شخصیت حقیقی شما نخواهد بود.

 

  • سرقت محتوی نکنید !

مطالب، علی الخصوص مطالب علمی و خبری را با منبع یا مآخذ به اشتراک بگذارید. همانطور که در دنیای حقیقی یک نوشته یا خبر حتماً دارای منبع، نام نویسنده یا مآخذ است، دنیای مجازی هم غیر از این نیست. مسئولیت صحت مطالب یک نوشته با نویسنده می‌باشد. اگر تولیدکننده محتوی نیستید، به تولیدکنندگان محتوی اعم از نوشته، فیلم، عکس، پادکست و … احترام بگذارید. در ضمن «حق معنوی تألیف» یک حق مسلم است و اشتراک‌گذاری یک مطلب با حذف یا جعل نام مؤلف، مترجم ویا منبع بدون شک دزدی می‌باشد. مجازی بودن این نوع دزدی، اسم آن را عوض نمی‌کند! شما اجازه ندارید با حذف نام نویسنده و یا منبع مطلبی علمی یا خبری را در یک فضای کجازی مانند گروه تلگرامی به اشتراک بگذارید.

 

  • شأن و منزلت حرفه طبابت را در نظر بگیرید

اشتراک بعضی از مطالب به شأن و اعتبار حرفه ممکن است آسیب بزند یا اینکه اشتراک بعضی موارد صنفی در میان عموم جامعه مصداقی نداشته باشد.برای مثال تماشای فیلم از اتاق عمل برای صنف علوم پزشکی ممکن است عادی باشد ولی پخش این فیلم در مقیاس عمومی ممکن است علاوه بر اینکه خلاف قانون است(افشای اسرار بیماران بر اساس ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی پیگرد قانونی دارد) به پرستیژ و شأن حرفه آسیب وارد کند. مثال دیگر انتشار تصاویری مثل سلفی‌های دانشجویان پزشکی با جسدهای آموزش درس آناتومی است که بالطبع به اشتراک‌گذاری این تصاویر غیراخلاقی بوده و شأن حرفه را زیر سؤال می‌برد.

 

  • به قوانین شبکه اجتماعی یا گروهی که در آن عضو هستید احترام بگذارید

در یک گروه علمی، جک و شعر ارسال نکنید. در یک گروه که به‌طور اختصاصی مثلاً در مورد بیماری سرطان دهان می‌باشد، تبلیغ کنگره ترمیمی و زیبایی دندان نفرستید. در گروه‌ها چت (گفت‌وگوی) خصوصی نکنید.

 

  • گاهی فقط سکوت کنید و جواب ندهید

جواب همه را قرار نیست بدهید! عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی نقش «ترول» رادارند. آن‌ها شمارا تحریک می‌کنند. حرف‌های نامربوط می‌زنند. نظر و کامنت تحریک‌کننده زیر مطالب شما قرار می‌دهند. یا فحاشی می‌کنند. هدف این عده، ‌این است که شما از کوره در بروید و به آن‌ها واکنش نشان دهید. اگر شما از جایگاه اجتماعی بالاتری برخوردار باشید (مثلاً تصور کنید که یک پزشک معروف هستید) به‌راحتی با یک واکنش از روی عصبانیت وجهه خود را خراب می‌کنید. سعی کنید در دام ترول‌ها نیفتید.

 

  • در مورد هر مطلبی اظهارنظر نکنید

از آزادی بیانی که در دنیای مجازی می‌بینید هیجان‌زده و بی‌محابا استفاده نکنید. برای صحبت خودتان اعتبار قائل شوید. اگر شخصیتی علمی هستید، علمی صحبت کنید و اگر شخصیتی فرهنگی یا هنری هستید، رویکرد خود را کماکان در شبکه‌های اجتماعی مرتبط به همان صورت اعمال کنید. واکنش سریع به همه‌چیز نشان ندهید و گاهی فقط تماشا کنید و عبور کنید!

 

  • هر مطلبی را به اشتراک نگذارید

مطلبی را که قبول ندارید برای دیگران ارسال نکنید (ارسال یک محتوی به معنی پذیرش آن محتوی و مسئولیت آن است). مطالبی که با آبروی دیگران سروکار دارد، تصاویر و محتواهایی که حریم به خصوصی دیگران تجاوز می‌کند را به اشتراک نگذارید. برای شخصیت و شأن همهٔ انسان‌ها احترام قائل شوید.

 

  • به امنیت خود در دنیای مجازی دقت بیشتری نشان دهید

رمز عبور و اکانت‌های شما، سرمایه‌های شما هستند و حتی ارزش مادی ممکن است داشته باشند. به کسانی که نمی‌شناسید در دنیای مجازی اعتماد نکنید و باکسانی هم می‌شناسید، رابطه‌ای نزدیک‌تر ازآنچه در دنیای حقیقی پتانسیل برقراری آن رادارید، برقرار نکنید.

 

  • در برابر اتهامات تهاجمی عمل نکنید

برای مثال صنف شاغل در علوم پزشکی حساسیت‌های زیادی روی حرفه خود را دارد و آن را در معرض تهدید می‌بیند. اگر در جمع‌هایی با پزشک ستیزی، توهین و اتهام به صنف خود مواجه هستید، از کوره درنروید و فضا را تقابلی نکنید. در مورد قومیت‌ها، اعتقادات و امثال آن‌ها هم ممکن است با همین مشکل مواجه شوید.

 

 

مقالات مرتبط:

حفظ امنیت اطلاعات

حریم خصوصی و خط مشی رازداری

ویژگیهای یک پزشک ایده آل

برندسازی شخصی برای پزشکان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

ده آماری که پزشک باید از مطب خود داشته باشد

۱ صندوق مطب چند درصد دستمزد درمان‌های آن روز را گرفته است؟

این رقم نباید کمتر از ۵۰ درصد باشد. تجربه نشان داده که بیمارانی که پرداخت دستمزد را به آینده موکول می‌کنند در بسیاری موارد مشکل‌ساز می‌شوند.

 

۲–  چند نفر وقت درمان خود را کنسل کرده‌اند و چند نفر بدون خبر دادن نیامده‌اند؟

اشکالات سیستم وقت‌دهی را باید اصلاح کرد.

 

۳– چند بیمار جدید ویزیت شده‌اند؟

هر مطب با ریزشی حدود ۱۰ درصد بیماران طی زمان مواجه است؛ پس برای یک رشد منطقی باید حدود ۱۵ درصد بیماران، بیمار جدید باشند.

 

۴– نسبت درمان‌های پیشنهاد شده به پذیرفته‌شده چقدر است؟

از ده نفری که نامزد درمان هستند چند نفر آن را می‌پذیرند؟ این نکته توانایی شما را در عرضه توانایی‌هایتان نشان می‌دهد!

 

۵– درآمد ساعتی مطب چقدر است؟

این امر به ویژه در مدیریت یک مرکز درمانی و به کار گیری نیرو‌ها و نسبت اشغال یونیت‌ها به درآمد مهم است.

 

۶– تعداد بیماران درمان شده در روز چقدر است؟ چندتایشان وقت بعدی گرفته‌اند؟

 

۷– چند درصد وقت مطب پر است؟

شاید لازم باشد پراکنده چیدن بیماران اصلاح شود، چراکه درمان بیماران در محدوده زمانی مشخص موجب کاهش خستگی روانی کارکنان می‌شود.

 

۸– درآمد مطب، مربوط به چه درمان‌هایی است؟

تمرکز بیشتر بر درمان‌هایی که ارزش دارند لازم است.

 

۹– بیماران جدید چگونه و از کجا آمده‌اند؟

معرفی شده‌اند، با آگهی آمده‌اند، طرف قراردادند؟ بر این مبنا روش بیماریابی خود را اصلاح کنید.

 

۱۰– چند درصد از درآمد ذخیره می‌شود؟

منطقی است که حدود ۲۰ درصد از درآمد فقط صرف سرمایه گذاری به ویژه در موضوعی غیر از طبابت گردد.

 

مقالات مرتبط:

مدیریت کلینیک و مدیریت مطب چیست؟

افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری

سیستم نوبت دهی پزشکی

۶ دلیل برای مطب های کوچک و متوسط رو به رشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

برندسازی شخصی برای پزشکان

برخی از پزشکان کمتر از توانایی‌هایشان نزد دیگران شناخته شده‌اند و درآمد کمتری دارند، برخی به اندازه تواناییشان شناخته می‌شوند و برخی بسیار بیشتر از تواناییشان کسب شهرت کرده و به موفقیت مالی رسیده‌اند.

شما دوست دارید جزو کدام دسته باشید؟ توانایی شما در برندسازی شخصی مشخص می‌کند که شما جزو کدام دسته خواهید بود.

 

در واقع برندسازی شخصی ذهنیت و تصویری از شما است که وقتی افراد به شما فکر می‌کنند به ذهنشان می‌آید. اگر علاقه دارید که نزد دیگران مقبولیت و محبوبیت پیدا کنید فقط کافیست که از چند اصل ساده پیروی کنید. بعد از آن به مرور زمان خواهید دید که هر روز افراد بیشتری شما را شناخته و به دیگران توصیه می‌کنند.

 

در دنیای امروزی در هر صنفی رقابت بسیار زیادی بوجود آمده است، رقابتی که در طول تاریخ بشریت سابقه نداشته. در شرایط امروزی اگر شما تنها به افزایش تخصص و مهارتتان بیاندیشید اما هیچ برنامه‌ای برای معرفی خود به دیگران نداشته باشید افراد کمتری شما را خواهند شناخت و بیماران کمتری به شما مراجعه خواهند کرد. بنابراین طرح یک برنامه تبلیغاتی و بکار بردن راهکارهایی برای تقویت برند شخصی از ضروریات برنامه‌های هر پزشک در دنیای امروزی می‌باشد.

 

خوشبختانه ما در عصر ارتباطات هستیم. خبر خوب این است که تکنولوژی کمک بسیار زیادی به کسب و کار‌ها و متخصصان جهت معرفی خودشان به دنیای اطراف نموده است و خبر بد این است که افراد توانمندی که از تکنولوژی عصر ارتباطات جهت معرفی خود استفاده نکنند بسیار کمتر از ظرفیت درآمدزاییشان، کسب درآمد می‌کنند.

 

بسیاری از پزشکان این موضوع را درک کرده و از روش‌های مختلفی از قبیل تبلیغ در مجله‌ها و وب‌سایت‌های مختلف، طراحی وب‌سایت شخصی، ارسال پیامک تبلیغاتی، چاپ بنر و لیفلت تبلیغاتی و غیره استفاده می‌کنند. اما از آنجایی که برای تبلیغات خود استراتژی نچیده‌اند و کمپین تبلیغاتی طراحی ننموده‌اند بسیاری از هزینه‌هایی که صرف تبلیغات نموده‌اند هدر رفته و نتیجه رضایت بخشی دریافت نمی‌کنند.

 

اگر روش‌های تبلیغاتی شما به صورت گسسته و غیر مرتبط با هم باشند اثر بخشی شان بسیار کاهش می‌یابد. طراحی کمپین تبلیغاتی به معنی انجام تبلیغات هدفمند ومرتبط به هم در بازه‌های زمانی برنامه ریزی شده می‌باشد. یک نکته بسیار مهم در تبلیغات که حتی برخی از سازمان‌های بزرگ هم در نظر نمی‌گیرند این است که برای مخاطب شما مهم نیست که شما چه کسی هستید، بلکه برایشان مهم است که وجود شما چه کمکی به آنها می‌کند.

 

شناخت بهتر مخاطبانتان به شما کمک می‌کند که نیاز‌هایشان را بهتر شناخته و تبلیغات موثرتری طراحی کنید. به عنوان مثال یک تبلیغ اشتباه که بطور مکرر از پزشکان در مجله‌ها و وب سایت‌ها می‌بینیم این است که تبلیغشان تنها تشکیل شده‌است از اسم پزشک، تخصص پزشک و آدرس و تلفن مطب. این نوع تبلیغات هیچ توجهی به مخاطب نمی‌کنند و تنها پیامشان این است که «من هستم» اما همانطور که گفته شد بیشتر از آنکه برای مخاطب مهم باشد که شما چه کسی هستید، برایش مهم است که چه خدمت ممتازی به او ارائه می‌کنید.

 

آقای جونا برگر استاد بازاریابی در دانشگاه پنسیلوانیا در کتاب جدید خود در سال ۲۰۱۳ با نام (Contagious) مُسری عنوان می‌کند که چگونه می‌توانید برای تبلیغ محصول، خدمت یا ایده‌تان سرایت اجتماعی ایجاد کنید. یعنی سرایت داوطلبانه دهان به دهان گسترده. با توجه به اینکه مردم هر روز مکالمات زیادی با یکدیگر در مورد محصولات و برند‌ها دارند بسیار مهم است که برای معرفی خود از استراتژی‌ای استفاده کنید که باعث شود برند شخصی شما در ذهن مشتری حک شده و طوری احساسات آنها را برانگیزاند که در مورد شما و خدماتتان با دیگران صحبت کنند.

 

در واقع تبلیغات از طریق مجله، وب‌سایت و بنر برای پزشکان تنها گام اول بشمار می‌رود و بهتر است برای گام‌های بلندترتان جهت ساخت یک برند قوی شخصی استراتژی داشته باشید. اگر شما برنامه‌ای طراحی کنید که یک بیمار پس از اولین حضور در مطب شما نه تنها مشتری دائمی شما شده بلکه شما را به افراد بسیاری از اطرافیانش معرفی کند، به طور تصاعدی بر تعداد بیماران، محبوبیت و شهرت شما افزوده خواهد شد. اما اگر پس از تبلیغات هیچ اقدام دیگری انجام ندهید شانس شما در رشد شهرت و محبوبیت بسیار کاهش‌ یافته و همچنین تمامی هزینه‌هایی که برای تبلیغات کرده‌اید هدر می‌رود.

 

 

مقالات مرتبط:

مؤثرترین عوامل در تبلیغات پزشکی

راهکارهایی برای جذب بیماران جدید از طریق تبلیغات اینترنتی

افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری

چگونه یک برند موفق شویم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

جامع ترین سیستم نوبت دهی پزشکان

زمان انتظار برای ملاقات پزشک یکی از شاخصهای دسترسی مردم به خدمات بهداشت و درمان است زمان انتظار طولانی، موجب عدم ارایه خدمات مطلوب، اتلاف وقتبیماران و عدم رضایت آن ها می گردد. بنابراین رضایت بیمار از زمان انتظار نقش بسزایی در فرایند تضمین و مدیریت کیفیت ایفا می کند.

اولین شاخصه ی مهم در سیستم های رزرواسیون و نوبت دهی، جامعیت و چندکاره بودن آنهاست. تصور کنید یک پزشک، سیستم نوبت دهی اینترنتی را به تنهایی خریداری می نماید. در این صورت تکلیف نوبت هایی که منشی در مطب بصورت تلفنی یا حضوری ثبت می کند چیست و چطور باید تعداد بیماران را کنترل نماید؟

 

  • سیستم نوبت دهی خوب برای یک دکتر ، باید این امکان را داشته باشد که از روش های مختلف نظیر اینترنت، تلفن، نرم افزار های موبایل، کیوسک و … بتواند بصورت متمرکز نوبت دهی نماید و به همه ی این ها متصل شود تا منشی بتواند کنترل دقیقی بر نوبت های خود داشته باشد.

 

  • دومین شاخصه ی مهم یک سیستم نوبت دهی مناسب، امکان تعریف نوبت های مختلف برای یک پزشک است. تصور کنید پزشکی که روزانه تعداد زیادی مریض را ویزیت می کند و کم شدن چند نوبت ویزیت، موضوع مهمی در مطبش به حساب نمی آید. اما اگر بیماری نیاز به جراحی و عمل داشته باشد هم به لحاظ اخلاقی و انسانی و حل شدن مشکل بیمار و هم به لحاظ اقتصادی بهتر است که بیمار بتواند نوبت زودتری دریافت نماید. بنابراین سامانه نوبت دهی باید امکان تعریف انواع نوبت نظیر نوبت ویزیت، نوبت جراجی، نوبت سونوگرافی و … را داشته باشد.

 

  • همچنین سیستم نوبت دهی حرفه ای پزشکان، می بایست راهکاری برای بیماران اورژانسی و مراجعین حضوری و اصطلاحاً پشت دری نیز داشته باشد. در سیستم نوبت دهی هوشمند می بایست امکان تعریف سهمیه جداگانه برای بیماران اورژانسی و بیمارانی که بصورت حضوری و بدون نوبت قبلی به مطب مراجعه می کنند وجود داشته باشد تا رضایت تمامی بیماران فراهم گردد.

 

  • در خیلی از مواقع بیمار بدلیل مشکلات احتمالی نیاز دارد تا نوبت خود را به روز دیگری نزدیک نوبت فعلی خود منتقل نماید یا کنسلی آنرا اعلام نماید. سیستم وقت دهی دکتر می بایست هم برای بیمار و هم برای منشی این امکان را فراهم نماید که بتوانند زمان نوبت خود را تغییر دهند.

 

  • در برخی مواقع اتفاق می افتد که پزشک بدلیل عمل فوری یا هر دلیل دیگری نیاز دارد تا نوبت های یک روز یا یک بازه را کنسل و یا به تاریخ دیگری منتقل نماید. سامانه نوبت گیری پزشک باید این امکان را داشته باشد که نوبت های یک روز را به سادگی به روز دیگری منتقل نماید و به بیمار نیز بصورت اتوماتیک اطلاع رسانی لازم انجام شود. از مزایای آن کاهش زمان پرت منشی و مانع شدن از برقراری تماس تک تک به بیماران جهت اطلاع دادن به آنها و تعویض نوبت آنها است.

 

مقالات مرتبط:

سیستم نوبت دهی پزشکی

سامانه نوبت دهی اینترنتی

آیا زمانش رسیده که به نرم افزار مدیریت مطب فکر کنم؟

سرویس دهی عالی، لازمه موفقیت


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک