مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۹ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

بررسی ارتباط رفتار کادر پزشکی با رضایتمندی و وفاداری بیماران

ارتباط فرایندی پویا بین انسان هاست که جهت تاثیرگذاری، کسب حمایت متقابل و کسب آنچه جهت تندرستی، رشد و بقاء ضروری است استفاده می شود. زندگی بدون ارتباط، خاموش و مرگبار خواهد بود. ارتباطات بین فردی، نقش حیاتی در زندگی انسان ها به خصوص زندگی شغلی یا حرفه ای آنها دارد. در حرفه پزشکی شیوه ای با صرفه و مطمئن برای آگاهی از مشکلات بیمار و تشخیص می باشد. مراقبت از بیماران جسمی و روانی نیاز به برقراری ارتباط دارد و با برقراری ارتباط مشکلات بیماران تعیین و به استناد آن برنامه ریزی مراقبتی درمانی تنظیم می گردد.

احساس درد و بیماری از طریق ارتباط ابراز می شود و کادر پزشکی، از این طریق احساسات درونی، نیازها و مشکلات بیمار آگاه می شوند و به مراقبت و درمان بیمار می پردازند. در حقیقت قدرت برقراری ارتباط با بیمار یکی از ضروریات حرفه پرستاری و پزشکی و در واقع بخشی از درمان بیمار است و از طریق این ارتباط بیمار احساس امنیت نموده و به تیم درمان اعتماد می کند.

با وجود اینکه تمام مشاغل مدیریت مطب و کلینیک  به مهارتهای ارتباطی نیاز دارند اما هیچ کدام از آنها به اندازه پرستاری به چنین ارتباط پیچیده ای نیاز ندارند. زیرا پرستاری حرفه ای است که ایفای نقش در آن از طریق ارتباط شکل می گیرد. پرستارانی که توانایی برقراری ارتباط میان فردی موثری دارند، بهتر می توانند در جهت ارتقای سلامتی، تغییر ایجاد کنند. برای برقراری ارتباط رضایت بخش بین بیمار و پزشک، پزشک محتاج است که بداند وقتی بدن شخص بیمار باشد چه تاثیری در روان و رفتار او خواهد داشت، بنابراین بیمار را باید با یک نگاه عمومی و همه جانبه مورد توجه قرار داد تا درمان انجام شده نیز عمومی و همه جانبه باشد.

در مدیریت مطب و کلینیک پژوهش درباره انتظارات بیمار از پزشک خود، رویکرد بنیادی تری را برای شناخت رابطه بین پزشک و بیمار امکان پذیر می سازد و سبب می گردد تا تصمیماتی که برای بیماران گرفته می شود، به طور مطلق وابسته به پزشک معالج نباشد و انتظارات  بیماران نیز در نظر گرفته شود. از سوی دیگر محدودیت های زمانی پزشک و فشارهای بیرونی برای دیدن تعداد بیشتری از بیماران در زمان کمتر، برآورده شدن انتظارات بیماران را بسیار مشکل می سازد. قابل ذکر است که نیازها، انتظارات، توقعات و تجارب بیمار از دریافت خدمات بهداشتی درمانی در پدیده پیچیده رضایت متجلی شده و نمود پیدا می نماید و در واقع رضایتمندی برداشت ذهنی بیماران از کمیت و کیفیت خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی می باشد و این شناخت در جریان فرآیند درمان و فعل و انفعالات و روابط متقابل بین بیماران و کادر پزشکی به ویژه پزشک به دست می آید.

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به شکایت بیمار، حل نمودن آن و پیگیری برای اطلاع از راضی شدن بیمار به ترتیب 90 ،7 و 3% ار مسئولیت تیم پزشکی را شامل می شود. همچنین مطالعات انجام شده در زمینه روابط پزشک و بیمار حاکی از این حقیقت است که مسئله برقراری ارتباط بین بیمار و پزشک به عنوان شالوده و سیمان عملکرد پزشکی می باشد: چرا که تنها 23% از بیماران به هنگام گفتگو با پزشک خود اجازه و فرصت کافی پیدا می کنند تا گفته های خویش را کامل بیان کنند، از حدود 51% ارتباط پزشک و بیمار فقط در یک مورد آن تمام شکایات بیمار بیان می شود، در 94% موارد قطع گفتگوهای بیمار با پزشک از جانب پزشکان یا اعضای گروه پزشکی صورت می گیرد و نیز از میان 50 مورد ویزیت پزشکی 34 مورد آن قبل از ارائه نگرانی های اولیه بیمار توسط پزشک قطع می شود.

می توان مدیریت ارتباط با بیمار را یک روش بیمار مدار برای ایجاد ارتباط بهتر برای درک نیازمندی های بیماران و سعی در کسب و کار حداکثر رضایت بیماران در مدیریت مطب و کلینیک دانست. که می توان با یک روش استراتژیک بیمار و بازار هدف خود را شناسایی نموده و با تجهیز و برنامه ریزی خدمات مراکز درمانی بیماران را به دستیابی نیازهایشان کمک کرده و رضایت آنان را کسب نماید. در مدیریت مطب و کلینیک  مدیریت ارتباط با بیمار یک نگرش همراه با تغییر استراتژیک فرایندی سازمانی و تکنیکی است که به واسطه آن یک مرکز درمانی می کوشد کسب و کارش را حول رفتار رضایت بیماران به صورت بهتری مدیریت کند.

وفاداری بیماران

در حوزه درمان وفاداری به برند به معنای ترجیح مجدد مراجعین به دریافت خدمات درمانی از یک ارائه دهنده خدمات درمان که تاثیر مثبتی بر سلامت آن دارد، می باشد.

در حوزه درمان بیماران وفادار علاوه بر این که خود برای دریافت مجدد خدمات درمانی به مطب و کلینیک مراجعه می نمایند، حتی بعد از درمان نیز از طریق دهان به دهان، امور خیریه و سایر اشکال مشارکت، منبع مالی مهمی برای کلینیک یا مطب به وجود می آورند.

در راستای شناسایی عوامل موثر بر وفاداری مشتری پژوهش های بسیاری صورت گرفته و متغیرهای مختلفی به عنوان عوامل موثر بر وفاداری پیشنهاد شده است. یکی از راههای افزایش وفاداری مشتری به برند، ایجاد عملیات بازاریابی رابطه مدار با مشتری است  که هدف آن ایجاد، توسعه و حفظ مبادلات ارتباطی موفقیت آمیز است.

در مطب، کلینیک و بیمارستان بیماران با پزشکان و پرستاران بیشتر برخورد را دارند. رفتار صحیح  پزشکان و پرستاران با بیماران و ایجاد جو مناسب عاطفی در ارتباط آنان باعث انگیزش بیمار در راستای پیروی از دستورات پزشکی در فرآیند درمان و تغییر رفتار بیمار جهت نتیجه بهتر می شود.

کیفیت رابطه پزشک- بیمار بطور قوی پیش بینی کننده وفاداری بیمار است. پژوهش ها نشان داده است که مهارت های بین فردی پزشک عامل مهمی در توصیه پزشک از سوی بیمار به دیگران است. همچنین پاسخگویی و کیفیت ارتباط پزشک و پرستاران با بیمار باعث افزایش رضایتمندی و در نتیجه افزایش وفاداری آنها می شود. یا مراقبت از بیمار به عنوان یک فرد و کمک به او برای شناخت شرایطش، در تمایل او به توصیه مرکز درمانی به دیگران تاثیر مثبت دارد.

گروهی از پژوهشگران در مطالعه ای با عنوان "مدل وفاداری بیمار" به این نتیجه دست یافتند که هنجارهای ذهنی و اعتماد بین بیمار و کارکنان تاثیر مثبتی بر وفاداری بیماران دارد. همچنین در مطالعه ای دیگر به این نتیجه دست یافته شد که مهارت عاطفی کارکنان بر ایجاد تفاهم بین مشتری و کارمند تاثیر دارد و این تفاهم خود باعث ایجاد رضایت و وفاداری مشتریان می شود. 

در مطالعاتی که جهت ارائه چارچوبی برای وفاداری بیماران انجام شده است از کیفیت تعامل پزشکان و پرستاران با بیماران و همینطور کیفیت خدمات حرفه ای توسط پزشکان و پرستاران و میزان رضایت بیمار از این عوامل به عنوان عوامل مهم وفاداری یاد شده است.

مطالعه ای توسط محققان صورت گرفت که نشان داد کیفیت رابطه بیمار با پزشک به عنوان یکی از ابعاد کیفیت خدمات به عنوان یک عامل قوی پیش بینی کننده در رفتار وفاداری بیماران است. رفتار پزشک با بیمار باید به گونه ای باشد که بیمار به ادامه مراقبت های پزشکی تشویق شود. ارتباط صحیح بین پزشک و بیمار و ایجاد جو مناسب عاطفی در ارتباط آنان باعث انگیزش بیمار در راستای پیروی از دستورات پزشکی در فرآیند درمان و تغییر رفتار بیمارجهت نتیجه بهتر می شود.

بطور کلی ارتباط بین پزشک و بیمار دو بعد ابزاری و بیانی دارد. جنبه ابزاری پزشکی مستلزم مهارت پزشک در استفاده از تکنیک های درمانی، انجام تست های تشخیصی و معاینات بدنی است و بعد بیانی آن منعکس کننده هنر طبابت است که شامل برقراری ارتباط صمیمی و گرم با بیمار و احساس همدردی با بیمار است.

همچنین رفتار مراقبتی پرستاران به عنوان بزرگترین گروه ارائه دهنده خدمت در سیستم بهداشت و درمان دارای دو بعد است. بعد اول به جنبه های جسمانی و تکنیکی مراقبت و جز دوم به موضوعات روانی- اجتماعی و نیازهای عاطفی ارتباط دارد. بعد عاطفی  مراقبت به حفظ منزلت، احترام به فرد و اهمیت دادن به بیمار اشاره دارد.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

مدیریت ارتباط با بیمار ویژه دندانپزشکان

داروخانه دیجیتال

ایجاد مزیت رقابتی پایدار در خدمات درمانی

نقش روابط عمومی در مدیریت مطب و کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

تکنولوژی های نوظهور در پزشکی

در قرن ۱۹ بود که تکنولوژی پا در دنیای پزشکی گذاشت. دستگاه تنفس سنج و دستگاه فشار خون اولین دستگاه هایی بودند که اختراع و مورد استفاده قرار گرفتند. دستگاه هایی که روز به روز بیشتر و پیشرفته تر میشدند و به لطف آن ها تشخیص های درمانی آسان تر و دقیق تر می شد.

تکنولوژی برخلاف تصورات اشتباهی که گاها به وجود میاید هیچ گاه جایگزین نیروی انسانی نشد بلکه مانند یک دستیار وقت شناس و وظیفه شانس کارهارا در کوتاه ترین زمان ممکن مدیریت کرد و اطلاعات را به دقیق ترین حالت ممکن به انسان ارائه داد. در کنار تمام تکنولوژی هایی که در درمان موثر هستند امروزه تکنولوژی های نو ظهوری نیز به عرصه پزشکی وارد شده اند. در ادامه به چند نمونه از تکنولوژی های نوظهور در عرصه پزشکی می پردازیم:

۱- قرص های هوشمندی برای انتقال دارو

این قرص‌ها به گونه‌ای برنامه ریزی می‌شوند که بدون آسیب دیدن توسط سیستم گوارش انسان، داروها را در دوزهای مشخص شده به اندام‌های بیمار برسانند. این فناوری می‌تواند در درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان کولون، مشکلات روده‌ای و التهاب راست روده مورد استفاده قرار گیرد. 

۲- گیرنده‌های تکنولوژیکی برای بررسی مسیر حرکت دارو

این طرح زیست‌پزشکی بر اساس تکنیکی کار می‌کند که با کمک آن یک سنسور کوچک را داخل قرص قرار داده با کمک آن مسیر حرکت دارو را در اندام یا بافت مورد نظر بررسی می‌کنند. این ایده می‌تواند در درمان بیماری‌های عروقی، عفونت‌ها، دیابت و اختلالات روانی نقشی موثر داشته باشد.

۳- سامانه حساس عصبی

سیستم RNSکه یک سامانه حساس عصبی تأثیرپذیر است و با نام Neuro Pace معرفی می‌شود، قادر است فعالیت‌های غیرعادی الکتریکی که از علایم مشخص در هنگام حملات و سکته های مغزی هستند را تشخیص داده و در مقابل با ارسال سیگنال‌های الکتریکی در قالب الگویی خاص و متوسط، از این حملات جلوگیری کند.

۴- لنزهای تماسی برای تشخیص بیماری آب سیاه 

دانشمندان لنزی تماسی و هوشمند با یک میکرو چیپ کار گذاشته شده در درون آن، طراحی کرده‌اند که می‌تواند فشار درون چشم را اندازه گیری کند. اگر بیمار به مدت یک روز از این لنز استفاده کند بیماری آب سیاه سریعا تشخیص داده شده و آسیب کمتری به اعصاب بینایی وارد می‌گردد.

۵- پانکراس مصنوعی برای افراد دیابتی

تحقیقات انجام شده در بیمارستان ماساچوست و نیز در دانشگاه بوستون موفقیت این طرح را بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع یک نشان داد. این پانکراس حاوی پمپ‌های انسولین، سنسورهایی برای اندازه گیری قند خون و نرم افزازهای تنظیم کننده عملکرد است.

۶- ساختن پوست جدید

محققین دانشگاه فارست کشف کردند که چگونه با استفاده از فناوری پرینت‌های جوهری، می‌توان پروتئین‌های موجود در پوست انسان را مستقیما بر روی قسمت‌های آسیب دیده پرینت کرده و فرایند التیام یافتن پوست را سرعت ببخشند.

۷- شبکیه مصنوعی

 شبکیه مصنوعی قادر است ارتباط میان سلول‌های بینایی و سلول‌های عصب که مسئول انتقال اطلاعات بصری به مغز هستند را برقرار کند.

۸- خلق بازی‌های ویدیویی در جهت افزایش مهارت‌های دانشجویان علوم پزشکی و درمانی

دانشگاه تگزاس درصدد است بازی‌های ویدیویی با زمینه‌ای واقعی ارائه دهد تا دانشجویان تازه‌کار و نیروهای متخصص را به شکلی کاملا جدی درگیر موقعیت‌های خاص کند. تا با استفاده از مشاهدات، نتایج آزمایشات و دیگر امکانات واقعی به علل بیماری‌ها پی برده بر میزان مهارت‌ها و اطلاعات‌شان افزوده شود.

۹- روبات پرستار

خرس عروسکی روباتیک که با داشتن پوستی حساس و سنسورهای الکتریکی، قادر است نقشی موثر در ارتباط با کودکان داشته باشد. با در آغوش فشردن این عروسک توسط کودک، روبات قادر است وضعیت سلامت کودک را تشخیص داده، مشخص کند کودک در حالت آشفتگی قرار داشته یا احساس آرامش می‌کند.

۱۰- آزمایشگاهی بر روی یک چیپ

آزمایشگاه کوچکی که بر روی یک چیپ قرار گرفته و قادر است بیماری ایدز را بدون نیاز به آزمایشات پیچیده و گران، در کمتر از چند ثانیه تشخیص دهد. مکانیسم عملکرد این چیپ، شمارش مولکول‌های مشخص شده و نیز سلولهای خونی بوده که از طریق این شمارش قادر است وجود یا عدم وجود ویروس ایدز را در فرد بررسی کند.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:

موفقیت در انتظار دانشجویان پزشکی

فناوری رایانش ابری در حوزه پزشکی

آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین پزشکان شود؟

افسردگی در کمین تیم درمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

برندینگ دیجیتال در حوزه جذب بیمار خارجی

در برندینگ سعی می شود، افراد ذهنیت خاصی نسبت به خدمات شما داشته باشند و آن را بر کالاهای مشابه ترجیح دهند. ما با برندینگ سعی می کنیم، احساسات و ذهنیات افراد را نسبت به یک برند جلب کرده که این امر خود باعث بالا رفتن میزان مراجع کننده و حتی افزایش هزینه خدمات شما می گردد. شما با این روش بازاریابی از رقبای خود جلو زده و نام شرکت خود را بلند آوازه می نمایید.

در واقع برندینگ یک دانش است؛ دانش بالا بردن ارزش و اعتبار یک برند.

اگر برند شما به یک برند معتبر تبدیل شود؛ به این معنی است که افراد تمایل به دریافت خدمات شما دارند .برند به شما کمک می کند که زمان و هزینه ای کمتر صرف تبدیل یک مشتری معمولی به یک مشتری دائمی نمایید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر مشتری، یک برند را از میان دیگر برند ها برگزیند یا تصور کند که با آن به مجموعه احتیاجات خود بیشتر پاسخ می دهد، می توان گفت که آن برند در بازاریابی خود موفق شده بر رقیبان خود پیشی بگیرد.

اگر بخواهید در برندینگ خود موفق شوید، گاه می توانید از ابزارهای دیجیتالی برای گسترش برند خود استفاده نمایید که در این جا مبحث برندینگ دیجیتال به میان خواهد آمد.

برندینگ دیجیتال؛ تبلیغی موثر

در واقع برندینگ دیجیتال به صاحبان مشاغل کمک می کند تا در دنیای دیجیتالی امروز محصولات و خدمات شان را به سرعت و وفور در خدمت مشتریان قرار دهند. شما با کمک برندینگ دیجیتال می توانید خدمات کلینیک و مطب تان را حتی در دورترین نقاط معرفی کرده و اقدام به جذب بیمار حتی بیمار خارجی نمایید. بسیاری از برند های معتبر از بیماران  جزئی شروع کرده و به جای کنونی شان رسیده اند.

برند و برندینگ حتی برای گسترش کسب و کارهای کوچک نیز مناسب است و برای گسترش آن ها به کمکشان می آید. شاید اگر در ابتدای کار مکانی را که برای تبلیغات برند خود انتخاب می کنید، مناسب باشد، در ادامه راه به مشکلات کمتری در بازاریابی بر خواهید خورد.

بسیار دقت کنید که توجه به عمل کردن وعده های یک برند بسیار حائز اهمیت است. در واقع یک برند با وعده های خود شناخته و متمایزمی شود و اگر وعده هایش عملی نگردد، به سرعت از دایره اذهان عمومی خارج شده و اعتماد مشتریان خود را از دست می دهد و این به معنای پایان کار تلخ یک برند است. پس در انتخاب وعده ها باید دقت بسیار به عمل آید.

در برندینگ دیجیتال برای مطب و کلینیک طرف مقابل ما، بیمار و جلب او می باشد. پس در اینجا یک برند نیز باید طوری عمل کند که افراد گمان کنند با یک انسان که دارای یک سری صفات خاص است، رو به رو هستند. بدین طریق با آن برند رابطه بهتری برقرار می کنند. در واقع برندها باید به قوانین بین انسانی پایبند باشند؛ مثلاً اگر ما از یک شخص می خواهیم که در رفتار خود ثبات داشته باشد، مسلماً از یک برند نیز چنین انتظاری خواهیم داشت.

برندینگ دیجیتال کمک می کند که یک برند مانند یک انسان به نظر برسد و جایگاه آن از نظر عاطفی و احساسی در میان افراد جامعه بالا برود. هدف اصلی یک برندینگ دیجیتال این است که با ارسال پیام های دیجیتالی یا طراحی وب سایت یا ایجاد یک وبلاگ، دائماً یک برند را در معرض دید مشتریان خود قرار دهد. به هر حال برای اینکه یک برند معتبر در میان رقیبان خود پیروز میدان باشد، باید خدمات خود را به گونه ای متمایز و متفاوت از بقیه رقبا تبلیغ نماید.

گسترش اینترنت و استفاده افراد از آن، می تواند صاحبان برند را از طریق برندینگ دیجیتال کمک نماید؛ زیرا بیماران از طریق ابزارهای دیجیتالی راحت تر و سریع تر با آن برند آشنا شده و ارتباط برقرار می کنند. البته لازم به ذکر است که مدیریت برندینگ دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال اگر شما وب سایتی برای برند خود دارید، باید در آن پاسخگوی بیماران خود باشید و به نقد و انتقادات و پرسش های آن ها رسیدگی کنید؛ زیرا بدون توجه به این نکات، داشتن یک وبسایت اثربخشی خود را از دست می دهد.

اولین گام در برندینگ دیجیتال شناسایی مشتری

نخستین اقدام برای موفقیت در برندسازی دیجیتال این است که افرادی که قرار است به مشتری تبدیل کنید را بهتر بشناسید، چرا که هرچه شناخت شما از مخاطب هدفتان بیشتر باشد، شانس بالاتری برای ارائه خدمات به منظور ارضای نیازها و خواسته هایشان خواهید داشت. یعنی قرار دادن مشتریان در نقطه مرکزی تمام فعالیت ها و برنامه های بازاریابی.

دومین گام انتخاب ابزار درست 

در مبحث برندینگ دیجیتال برای جذب بیمار خارجی باید در نظر بگیریم انتخاب ابزار مناسب در این حوزه است. پیشنهاد ما برای برندینگ در حوزه جذب بیمار خارجی استفاده از یوتیوب و فیس بوک است. با وجود اینکه در ایران شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام توسط کسب و کارها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ولی رویکرد افراد در خارج از ایران نسبت به این شبکه اجتماعی بسیار متفاوت است.

پس نیازمند هستیم که حتما نسبت به فیس بوک و یوتیوب این دو ابزار مهم جهت جذب بیمار خارجی آگاهی داشته باشیم و به این مطلب پی ببریم که فیس بوک و یوتیوب عملکردی به مراتب بیشتر و موثرتر از اینستاگرام رو در جذب بیمار خارجی ایفا می کنند.

سومین گام تولید محتوا

یک بیمار خارجی زمانی که میخواهد برای درمان به کشور دیگری مراجعه کند با دغدغه های بسیاری روبه روست. به عنوان مثال فرآیند قبل از عمل و زمانبندی آن و یا فالوآپ بعد از عمل و چگونگی این مسئله، نحوه مشورت گرفتن از دکتر، ناآگاهی نسبت به فرآیند پذیرش و پرداخت در یک کشور دیگه و غیره از جمله این دغدغه ها می باشد.

اگر در وب سایت و یا رسانه های اجتماعی مناسب، چنین پیام هایی و فرآیندهای که بیمار خارجی با آنها مواجه است را در کنار مقوله کیفیت درمان و برند پزشک اشاره می کنیم بدون شک به شدت مورد توجه قرار می گیرد و بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد.

در مورد یوتیوب در ساده ترین حالت شما می تونید ویدئوهای خودتون را به زبان انگلیسی منتشر کنید.

گام چهارم اطلاع رسانی

اگر مسئله جذب بیمار خارجی بسیار برای شما اهمیت دارد باید برای آن برنامه و مسیری داشته باشید. یعنی بعد از انتخاب ابزار درست برای برندینگ دیجیتال و تولید محتوای کاملا متناسب باید اقدام به اطلاع رسانی نمایید.

در ایران به واسطه چرخش دهان به دهان اطلاعات و یا بعضا تبلیغات آنلاینی که برای وب سایت و صفحات اینستاگرامی انجام میشه ؛ مخاطبین در جریان خدمات و یا وب سایت و صفحات اجتماعی ما قرار می گیرند در حالیکه باید فکر کنیم یک بیمار مثلا عرب زبان که کشورهای زیادی رو شامل میشه چطور باید وب سایت و رسانه اجتماعی ما رو پیدا کنه بدون اینکه ما کاری کرده باشیم. 

شما در فضای فیس بوک می تونید از تبلیغاتی که خود فیس بوک در اختیارتون قرار میده استفاده کنید و یا همچنین یوتیوب . البته راه حل ساده تر تبلیغات کلینیکی و بنری در وب سایت های خبری و پربازدید برخی کشورهایی که هدف هستند مثل عراق و یا کشورهای شمالی و … می تونه باشه.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

گردشگری سلامت

بهره گیری از بازاریابی دهان به دهان در حوزه خدمات درمانی

شیوه جذب بیمار برای دندانپزشکی

بازاریابی خدمات پزشکی با ویدئو مارکتینگ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

مدیریت ارتباط با بیمار ویژه دندانپزشکان

مدیریت ارتباط با بیمار، توانایی مدیریت مطب برای بدست آوردن بیمار، شناخت بیمار، تجدید تماس با آنها، اطمینان دادن به بیمار از اینکه مطب/کلینیک هرآنچه آنها می خواهند سرویس می دهد. با استفاده از یک CRM مناسب می توان روابط خوبی با بیماربرقرار نمود و حدمات را بهبود بخشید.

خدمات دندانپزشکی بر مبنای تعامل بین دندانپزشک و بیمار می باشد و رفتار پزشک مهم ترین فاکتور در ایجاد تصویر ذهنی برای بیمار می باشد.

نکاتی که در مدیریت ارتباط با مشتریان باید در نظر گرفت:

– خدمات دندانپزشکی بر مبنای ابزار پیچیده می باشد لازم نیست حتما موارد پیچیده که توسط دکتر گفته می شود بیمار درک بکند

– یک پزشک نمی تواند به طور کامل و صدرصد بیمار خود را راضی کند.

–  خدمات دندانپزشکان تقریبا یکسان است و نمی توانند خدمات خود را خیلی متمایز بکنند. بنابراین آنچه مهم هست کیفیت خدمات می باشد.

– کیفیت سرویس همواره به دکتر وابسته نیست بلکه به وضیعت پزشکی بیمار نیز بستگی دارد.

– فاکتور بعدی درزمینه پزشکی این می باشد که نمی توان نتیجه را به طور کامل گارانتی نمود.

– همواره به بیمار باید مزایای خدمت را بگویید و مشکلاتی را که می تواند از عدم درمان ایجاد شود به وی اطلاع رسانی بکنید.

–  از مطب خود یک تصویر مثبت بسازید تا مریض های بالقوه از آنها استفاده بکنند.

چرا دندانپزشکان نیاز به مدیریت روابط مشتری CRM  دارند

دلیل اولیه برای سرمایه گذاری بر ساختن روابط مثبت با بیماران بعلت محدودیت تعداد بیماران در بازار می باشد و تنها کلینیک ها از این موضوع اطلاع دارند.

پس باید به بیمار بچسبید و شانس ایجاد یک بازار مورد اعتماد را برای خود ایجاد کنید. تشویق بیماران به ادامه رابطه با پزشک، بسیار ارزانتر از پیدا کردن بیمار جدید می باشد. شخصی سازی روابط باعث می شود تا هر بیمار رویکرد ویژه داشته باشند که به انتظارات وی نیز پاسخ بدهد.

مهم ترین هدف ارتباط با مشتری حفظ وفاداری مشتریان می باشد.

پزشکان از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری استفاده میکنند چرا که این امر مهم ترین و با اثرترین روش حفظ بیمار می باشد.

در حال حاضر تمرکز بر بیمار می باشد و باید بدانیم که رقابت بسیار بالا می باشد و پزشکانی که خود را درگیر مدیریت ارتباط با بیمار نمی کنند امکان سقوط و از دست دادن بیمار بالاست.

مدیریت ارتباط با بیماران، مدام در حال گسترش و فراگیر شدن می باشد و واسط حفظ رابطه بین پزشک و بیمار می باشد.

مدیریت ارتباط با بیمار، برای دندانپزشکان یک استراتژی کسب و کار می باشد که:

 اصل اول شامل ساختن ارتباط با بیمار و مدیریت رابطه طولانی مدت با بیمار می باشد.

مدیریت ارتباط با بیماران نیازمند مشخص شدن فلسفه و فرهنگ کسب و کار می باشد که باید بیمار محور باشد و باید اطمینان حاصل کند که فرایندهای بازاریابی و فروش و خدمات موثر هستند.

مدیریت روابط با بیمار شامل موراد ذیل می باشد:

– به دست آوردن و به روز کردن مداوم دانش در مورد نیازها، انگیزه و رفتار  بیماران.

– اندازه گیری هزینه های بازاریابی، ارائه خدمات و سود بیماران.

– استفاده از شناخت بیمار جهت بهبود عملکرد مطب و کلینیک از روند یادگیری از شکست ها

– ادغام و یکپارچه سازی تمام فعالیتهای بازاریابی، فروش، خدمات به منظور دستیابی به اهداف مشترک

– پیاده سازی سیستم های مناسب برای حمایت از کلینیک و به اشتراک گذاری دانش در مورد بیمار و اندازه گیری اثربخشی مدیریت روابط بیمار

هدف اصلی در مدیریت روابط بیمار،  فرایندی هست که باعث ایجاد ارزش توسط بیمار می شود. بر این اساس، مهم ترین عامل نه بیشینه کردن سود از یک تراکنش بلکه همکاری با بیمار و ایجاد یک رابطه پایدار می باشد.

دندانپزشک و کلینکی که می خواهد از اصول مدیریت ارتباط با مشتری CRM  پیروی کند باید از تمام ابزار ممکن استفاده کند و تا آنجا که ممکن است در مورد فرآیند ایجاد ارزش یاد بگیرد (فرآیندی که در آن بیمار به اهداف خود می رسد) چرا که دراین حالت دندانپزشک یا کلینیک می تواند ازتوانایی های خود برای به سود رسیدن از بیمار استفاده کند.  پس برای اینکه بتوان به تمام نیازهای بیمار رسیدگی کرد باید روابط با بیمار را به صورت یک فرآیند در نظر گرفت که نه یک مرحله بلکه چندین مرحله دارد.

استفاده از مدیریت روابط مشتری CRM  در دندانپزشکی، یعنی استفاده از توانمندی های پزشک یا کلینک برای سود رساندن به مشتری و ایجاد فرآیند مدوام ایجاد ارزش.

هدف مدیریت روابط بیمار، یعنی به خدمت درآوردن توانمندی ها جهت پاسخ دهی به نیاز بیماران. اگر این پیش فرض ها را نداشته باشیم ساختن رابطه پایدار با بیمار غیر ممکن خواهد بود.

اصل دوم مدیریت روابط بیمار، دیدن این مدیریت در چارچوب فرآیند می باشد. فرآیندی که در آن بین دندانپزشک، بیمار رابطه بر مبنای ارزش ایجاد می شود.

اگر ما فرآیند را بعنوان یک محصول در نظر بگیریم، وجه تمایز دندانپزشکان یعنی وجه تمایز در فرآیندهایشان

رابطه بین بیمار و پزشک در لحظه دیدار شکل می گیرد. پزشکانی که فرآیند بهینه را پیاده میکنند توانایی کنترل شکل رابطه را با مشتری (بیمار ) دارند.

مدیریت روابط مشتری به ما اجازه می دهد تا تعداد زیادی رابطه داشته باشیم که به پزشک یک ارزش افزوده در بازار رقابتی می دهد.

اصل سوم در مدیریت ارتباطات مشتری ، مسوولیت پذیری دندانپزشک/کلینک ها می باشد. در فرآیند پیاده سازی، مدیریت ارتباط با مشتری CRM باید بدانیم که پوشش نیازهای بیماران اصل لازم و نه کافی می باشد. مدیریت کلینیک فقط وقتی می تواند یک رابطه پایدار با بیمار ایجاد کند که همواره به فکر بهبود مستمر فرصت ها برای ایجاد ارزش به منظور تقویت رابطه با بیمار باشد.

مطب یا کلینیک های دندانپزشکی که هسته اصلی فعالیت آنها بهبود روابط با بیماران و ساختن روابط با آنها می باشد می تواند حق پیدا کردن یک بیمار یا از دست دادن آن را در سه فاز طراحی کنند.

–   فاز اولیه

–   فاز بهبود

–   فاز نهایی

در فاز اولیه، بسیار مهم هست که به بیماران جدید برسیم و از استراتژی های مناسب برای بازاریابی استفاده کنیم. باید ارزش ارتباط را ارزیابی کنیم تا بتوانیم روی یک رابطه ارزشمند زمان و وقت بگذاریم که در حقیقت در آینده برای ما سود واقعی را ایجاد می کند.

مراقبت از رابطه با بیماران در قسمت فاز بهبود می باشد.

این فاز دارای بیشترین پتانسیل می باشد. فاکتورهای اصلی که بر این فاز اثر می گذارند

–   قیمت گذاری درست

–   افزایش سهم دندانپزشک در کارت خرید بیمار

–   کاهش هزینه های ارتباط

در فاز نهایی، باید تمام سیگنالهای اخطار که می تواند باعث گسست رابطه با بیمار شود را ثبت و بررسی کنیم. راهکار اصلاحی را باید فورا بعد از بدست آوردن اطلاعات و جهت جلوگیری از دست رفتن بیمار انجام دهیم.

اگر ما نتوانیم از رفتن بیمار جلوگیری کنیم باید دوباره به کل رابطه ارتباط با بیمار نگاه و آن را بررسی کنیم و دلایل را آنالیز کنیم تا بدانیم چرا بیمار رفت.

اهداف مدیریت ارتباطات با بیمار

هدف اصلی مدیریت ارتباطات با بیمار ، نگهداری مشتری و حفظ وفاداری بیمار می باشد.

نیازمندی های مدیریت ارتباط با بیمار

مشخصات بیمار ؛ برای تعیین  ریسک، جمعیت شناسی و روانشناختی

 مدیریت تبلیغات ؛ تنظیم استراتژی های تبلیغاتی متناسب با گروه های مرتبط

 مدیریت وفاداری ؛ حفظ تعادل مناسب در وفاداری بیماران

 اجرای خدمات ؛ بهینه سازی خدمات بر مبنای پارامترهای خاص

 برآورد خدمات آینده ؛ بررسی امکان ارائه خدمات آینده نگر، شناسایی فرصت های کسب و کار، شناسایی فرصت های نفوذ استفاده نشده

 پروفایل خدمات ؛ جمع آوری اطلاعات برای بازبینی خدمات، بررسی درجه پذیرش و رضایت بیمار

مزایای پیاده سازی مدیریت ارتباط با بیماران

دندانپزشکان و کلینک هایی که مدیریت ارتباط با بیماران را پیاده سازی نموده اند می دانند که کارکرد مناسب مدیریت ارتباط با بیماران می تواند به دو روش باعث افزایش سود گردد.

–   مزایای قابل اندازه گیری؛ تغییرات در فاکتورهای کلیدی همانند فروش، سود حاصل از فروش،‌ هزینه های فروش

–   مزایای نامشهود ؛ پارامترهای کیفی همانند افزایش وفاداری بیماران، رضایت کارکنان

افزایش سود مطب/کلینیک از طریق مشتری مداری می تواند به دو روش محاسبه شود:‌ با استفاده از روش های سنتی  (افزایش تعداد وقتهای درخواستی، تماس های تلفنی، و غیره) و یا به روش محاسبه سود به عنوان تفاوت درآمد و هزینه.

افزایش فروش حاصل از موارد ذیل می باشد:‌ به دست آوردن بیماران جدید، تشویق بیماران موجود برای مراجعه بیشتر، حفظ بیماران به مدت طولانی تر.

کاهش هزینه و افزایش صرفه جویی را می توان با استفاده از راه حل های مختلف بدست آورد و باید موارد زیر را در نظر گرفت : کاهش روابطی که برای مطب/کلینیک سودآور نیست و یا آینده مناسبی برای آن متصور نیستیم و ایجاد ساختار سازمانی جدید که در نهایت باعث کاهش هزینه های عملیاتی می شود.

یک مطب/کلینیک با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، بر اساس جریان اطلاعات از مشتری به مطب و از مطب به مشتری ارتباط خود را می سازد.

مشتری متوجه است که مطب از فرآیند ایجاد ارزش افزوده برای مشتری مراقبت و حمایت می کند و همین امر باعث افزایش وفاداری و رضایت بیمار می شود. او می داند که تمام نظراتش به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است و برای مراحل بعدی فرآیند در نظر گرفته می شود.

همین امر باعث نگرش مثبت در مورد مطب شده و دهان به دهان منتقل می شود. چرا که مردم دوست دارند نظرات مثبت یا منفی را با دیگران به اشتراک بگذارند.

هفت اشتباه مدیریت ارتباط با بیمار

در طول اجرای پروژه ارتباط با بیمار، هر مطب یا کلینیکی، باید از هفت خطای اصلی که می تواند باعث شکست کل برنامه شود اجتناب کنند:

۱.    شکست در فرمولاسیون استراتژی مدیریت ارتباط با بیمار ؛ باید استراتژی مدیریت ارتباط با بیماران را به خوبی فرموله کنید. دقیق و راهبردی

۲.    برآورده سازی انتظارات کارکنان ؛ مطب/کلینیک ها فراموش می کنند که در اجرای مدیریت ارتباطات با بیماران کارکنان نقش دارند و باید در توسعه استراتژی مدیریت ارتباط با بیمار دخیل باشند.

۳.    شکست در تعیین و تعریف موفقیت ؛ باید با دقت و به طور مشخص  بدانیم که چه می خواهیم و چگونه می خواهیم آن را اندازه گیری کنیم.

۴.    تصمیات شتاب زده در انتخاب ابزار مناسب برای اجرای ارتباط با بیمار، مطب باید تمام ابزار مناسب را بررسی و بهترین آن را انتخاب کند.

۵.    شکست در تعیین فرآیندهای مطب/کلینیک و هر نوع رابطه ای که بین آنها هست و همچنین بین مطب/کلینیک و بیمار.

۶.    عدم ادغام داده ها ؛ فقدان دقیق ادغام داده ها

سخن آخر

در قرن بیست و یکم، هیچ کس پنهان نمی کند که مشتری مداری جنبه بسیار مهم بازار است. این ابتکار جدید،‌ شامل یکسری عملیات و فرآیند های سخت و پیچیده و بهم پیوسته می باشد و پیاده سازی آن بر مبنای پایگاه داده ای می باشد که همواره باید به روز باشد.

اجرای مناسب سیستم و پیروی کامل از آن و ثبت اطلاعات و داده های مشتریان، ارتباط با آنها و انجام وظایف باعث می شود که خدمات بهتری به بیماران داشته باشیم و آنها را بهتر بشناسیم.

مدیریت واقعی ارتباط با مشتری یعنی شناسایی فرد به فرد بیماران، شناخت آنها و شروع و توسعه تماس های شخصی.

استفاده از CRM دندانپزشکان یعنی بدست آوردن اطلاعات مهم در مورد بیماران بالقوه و بالفعل و توانایی برای رقابت بهتر. در پیاده سازی این مفهوم، کارکنان مهم ترین عامل می باشند. نگرش و رفتار آنها به طور قابل ملاحظه ای برای ایجاد یک رابطه پایدار با بیماران ضروری است. ایجاد یک پایگاه داده از بیماران در طول مکالمات شخصی و مشاهدات کارکنان بدست می آید که این امر نه تنها باعث مراقبت از بیماران فعلی می شود بلکه باعث حل موثر و جذب مشتریان آینده و البته افزایش کیفیت خدمات دندانپزشکی می شود.


لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

داروخانه دیجیتال

ایجاد مزیت رقابتی پایدار در خدمات درمانی

نقش روابط عمومی در مدیریت مطب و کلینیک

ارتباط پزشک- بیمار و نقش آن در رضایتمندی بیمار از فرآیند درمان


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

داروخانه دیجیتال

روند فعلی تجویز و تهیه دارو از جمله مسائلی است که می تواند در برخی موارد منجر به مشکلاتی از قبیل یافتن داروخانه مناسب، جستجوی داروی خاص یا کمیاب، سوء استفاده از خدمات بیمه و اشتباه در تحویل دارو، اتلاف وقت و پرداخت نقدی مبلغ می شود. بنابراین وجود سیستمی مکانیزه که پزشک بتواند نسخه را به سیستم ارسال نموده و سیستم نسخه را به نزدیکترین داروخانه ارسال کند و نهایتا داروخانه پس از آماده سازی نسخه، دارو را به محل سکونت بیمار ارسال نماید.

پیشرفت های علمی عصر حاضر در زمنیه دسترسی، پردازش، ذخیره و انتقال اطلاعات به طور چشمگیری موجب توسعه فناوری های گوناگون اطلاعاتی شده و اطلاعات را سمبل عصر حاضر مبدل کرده است.

کاربرد گسترده فناوری های اطلاعات و ارتباطات در زندگی اجتماعی بشر به شکل گیری جوامع اطلاعاتی منجر گشته که در آن تاکید اصلی بر روی سیستم های کامپیوتری و شبکه های اطلاعاتی است.

امروزه در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر روند تهیه دارو به صورت دستی می باشد، در این روش بیمار برای تهیه دارو بعد از دریافت نسخه از پزشک ملزم می باشد برای تهیه داروها به داروخانه ای در نزدیک مراجعه کند و داروها  یا بخشی از داروها را تهیه کند، و در صورت نبود دارو این روال با مراجعه به داروخانه های دیگر ادامه خواهد یافت که منجر به ایجاد ترافیک، اتلاف هزینه می شود.

فناوری اطلاعات، به مجموعه رشته های علمی، فناورانه، مهندسی و فنون مدیریت اطلاق می شود که برای پردازش اطلاعات به کار می روند. کاربردهای گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی بشر از جمله آموزش، بهداشت و پزشکی، مدلسازی و کنترل ترافیک، کشاورزی، تجارت و .... باعث افزایش کارآمدی در این حوزه شده است. 

مسائل مرتبط

در جوامع کنونی مخصوصا در کشورهای جهان سوم برای تهیه دارو بعد از صدور نسخه پزشک، مراجعین نسخه را به نزدیک ترین داروخانه در منطقه خود برده و دارو یا داروی مشابه را در صورت وجود تهیه می کنند، این روال در صورت موجود نبودن درو به مراجعه به سایر داروخانه ها یا رفتن به داروخانه های مرکزی ادامه می یابد. اتلاف انرژی، هزینه های ترافیک شهری، هزینه های اقتصادی، به خطر افتادن جان بیمار در مواقع اورژانسی، مخصوصا مواقعی که به علت عدم وجود دارو جان بیمار به خطر می افتد، از جمله مواردی است که وجود داروخانه دیجیتال را تو جیه می کند.

در کشورهای توسعه یافته تلاش هایی برای دیجیتال سازی اطللاعات، الکترونیکی کردن نسخه ها صورت گرفته است که می توان به امنیت نسخه دستی، توسعه و سنجش تهیه نسخه الکترونیکی، برنامه های تجویز نظارت الکترونیکی، محدودیت نسخه های دستی نسبت به نسخه الکترونیکی، امنیت سوابق بیماران در نسخه های الکترونیکی اشاره دشت. خرید اینترنتی محصولات دارویی نیز از جمله روش هایی است که از مدت ها پیش در این کشورها رواج داشته است.

روش پیشنهادی

در حال حاضر، فناوری های گوناگون اطلاع رسانی پزشکی بخش مهمی از زیر ساختار سلامت جامعه را تشکیل می دهند. این فناوری ها بر ایجاد و کاربرد روش ها و سیستم هایی برای گردآوری، پردازش و تفسیر داده های بیمار به کمک اطلاعات حاصل از پژوهش های علمی پرداخته و از طریق کاهش محدودیت های زمانی و مکانی موجب افزایش امکان دسترسی مردم به خدمات پزشکی، ارتقا کیفیت مراقبت از بیمار و کاهش هزینه های این خدمات می شوند. جهت تسهیل بخشیدن به روند خدمات پزشکی با استفاده از فناوری اطلاعات می توان تغییراتی در تهیه درو ایجاد نمود. این تغییرات در جهت بهبود روند کار داروخانه ها جلوگیری از آمارهای اشتباه، اطلاع خودکار داروخانه ها از اتمام دارو یا انقضا وقت داروها ،... و بیشتر از آن به نفع بیماران می باشد.

در این سیستم پزشک بعد از ارائه نسخه کتبی به بیمار یک نمونه الکترونیکی آن را به سیستم موردنظر ارسال نموده و آدرس منزل، شماره تماس تلفن همراه را در سیستم ثبت می کند. سیستم با توجه به آدرس منزل یا محل سکونت فعلی شخص، نزدیکترین داروخانه را که به بیمار نزدیک می باشد و همچنین داروخانه ای که تمام داروهای نسخه را موجود دارد، جستجو کرده و آدرس داروخانه را به شماره تلفن شخص به شکل پیغام ارسال می کند، همچنین سیستم در مطب پزشک و بیمارستان می تواند بعد از ارسال نسخه، آدرس داروخانه را با توجه به الگوریتم های موجود به بیمار بدهد. همزمان با این روال سیستم جهت دریافت کامل داروها نسخه الکترونیکی را بعد از تایید خودکار بودن روال و پرداخت الکترونیکی به داروخانه موردنظر ارسال کرده و داروخانه نسخه را آماده و برای ارسال پستی اقدام می کند. این سیستم در چهار بخش مطب و بیمارستان، داروخانه، بیمه و سرور اصلی طراحی و پیاده سازی خواهد شد.

مطب و بیمارستان

در این سیستم در مرحله اول اطلاعات اولیه بیمار به همراه آدرس و شماره تلفن و شماره حساب بانکی به سیستم داده می شود، پزشک بعد از ویزیت نسخه بیمار را به صورت الکترونیکی ثبت می کند. سیستم با در نظر گرفتن تک تک داروها و همچنین آدرس مسکونی بیمار که به سیستم داده شده است یک داروخانه را انتخاب می کند، داروخانه منتخب هم باید تمام داروهای نسخه را داشته باشد و هم باید در صورت امکان نزدیک ترین داروخانه به محل سکونت بیمار باشد. بعد از انتخاب داروخانه سیستم تاییدیه بیمار را برای پرداخت هزینه و ارسال داروها به آدرس داده شده ارجاع می دهد. این تاییدیه می تواند توسط سیستم یا توسط پیامک صورت گیرد. برای پرداخت هزینه داروها بعد از صدور دارو و مشخص شدن داروخانه هزینه داروها مشخص شده و با وارد کردن شماره حساب و رمز اینترنتی هزینه پرداخت می شود. این پرداخت هزینه می تواند بوسیله عابر بانک یا سایر خدمات بانکی انجام پذیرد.

داروخانه

داروخانه بعد از دریافت نسخه و تایید پرداخت هزینه داروها را در صورت انتخاب پرداحت الکترونیکی نسخه را پیچیده و با خدمات پستی یا پیک به مقصد بیمار ارسال می کند. چون لیست تمام داروهای هر داروخانه در سیستم موجود می باشد با اضافه شدن دارو به داروخانه و فروش دارو، سیستم اطلاعات هر داروخانه را به روز می کند و بدین صورت آمار صحیحی از فروش، خرید و تاریخ اعتبار دارو در دسترس خواهد بود و از سوء استفاده های احتمال جلوگیری خواهد شد. می توان به این نکته نیز اشاره کرد که داروهای مشابه در داروخانه ها که از لحاظ تاریخ اعتبار نیز بررسی خواهد شد که دارویی برای فروش ارجاع داده می شود که مدت کمی از تاریخ انقضاء آن باقی مانده است تا اتلاف دارویی و هزینه ای را نیز کاهش دهیم. همچنین شناسایی داروخانه هایی که داروهای خاصی را به فروش می رسانند تسهیل می شود. با وجود آمار کلی در مورد نرخ و حجم استفاده دارو در هر منطقه از کشور می توان درخواست دارو را سریع تر و بر حسب نیاز به عمل آورد.

مراکز بیمه

در این سیستم می توان جلوی برخی از سوء استفاده های بیمه را گرفت از جمله این مسائل استفاده دفترچه بیمه بیماران توسط اشخاص دیگر که با این سیستم می توان مانع از بروز این مشکل شد و همچنین سوء استفاده های احتمالی پزشکان و داروخانه را نیز کنترل کرد. واریز آنی هزینه بیمه برای پزشکان و دارها نیز از مزایای دیگر این سیستم می باشد.

سرور اصلی 

اطلاعات بیمار از جمله اطلاعات شخصی و سوابق بیماری در چند سرور سیستم برای دسترسی در کل کشور و برای هر مطب، بیمارستان، مراکز درمانی معتبر و داروخانه ها در سطح بندی مختلف موجود می باشد.

نتیجه گیری

سیر تهیه دارو به شکل دستی و بردن نسخه به داروخانه و در نهایت تهیه دارو در برخی موارد منجر به مسائل و مشکلاتی می شود. بدین منظور با استفاده از فناوری اطلاعات سیستمی با هزینه های نسبتا کمتری پیشنهاد داده شده تا بتوان به سمت مکانیزه شده تهیه دارو حرکت کرد و در جهت تسهیل حال بیماران و تسریع خدمات پزشکان و داروخانه گامی برداشت.

از مزایای استفاده از این سیستم می توان به صرفه جویی در هزینه، کاهش ترافیک شهری، جلوگیری از سوء استفاده خدمات بیمه و در دسترس بودن سوابق بیماران اشاره کرد.

در صورت پیاده سازی داروخانه دیجیتال و همکاری سازمان ها می توان جلوی مشکلات ترافیکی و اقتصادی، بازار نامناسب دارو، اطلاع همزمان برای نبود یا موجود بودن داروهای خاص در داروخانه های محدود را گرفت. 

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:

ایجاد مزیت رقابتی پایدار در خدمات درمانی

نقش روابط عمومی در مدیریت مطب و کلینیک

ارتباط پزشک- بیمار و نقش آن در رضایتمندی بیمار از فرآیند درمان

تاکتیک‌های ارزان بازاریابی مطب و کلینیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

گردشگری سلامت

توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود یکی از مباحث جذاب در صنعت توریسم و صنعت خدمات پزشکی و زیبایی برای جذب بیمار است. هر ساله میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا برای دریافت خدمات با کیفیت‌تر و ارزان‌تر درمانی به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. تایلند، مکزیک و هند جزو مقاصد جذاب گردشگری سلامت در دنیا هستند.

توریسم درمانی چیست؟

 سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف می‌کند : استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی ، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد – که بیش از ۲۴ ساعت است – به طول می‌انجامد.

انواع گردشگری سلامت

گردشگری پزشکی

گردشگری پزشکی رایج ترین و حساس ترین زیر شاخه گردشگری سلامت است. این سفر عموما برای درمان بیماری یا انجام عمل جراحی و یا چک آپ سلامت گردشگر در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های کشوری با امکانات پزشکی بالا و هزینه‌های درمانی مناسب انجام می‌گیرد.

گردشگری پزشکی یا گردشگری درمانی حساس‌ترین نوع گردشگری در بین تمام انواع گردشگری‌ها است. زیرا به طور مستقیم با جان و سلامت گردشگر مرتبط است. گرچه بسیاری از کشورهای توریستی دنیا امروزه برای کسب درآمد و جذب بیمار، خدمات گردشگری درمانی ارائه می دهند، اما مطمئنا توانمندی یک کشور در علم پزشکی و خدمات درمانی برخلاف گردشگری تفریحی و ورزشی و … چیزی نیست که صرفا با ساخت و ساز و صرف پول بدست آید. وجود پزشکان متبحر و با تجربه، سابقه علم پزشکی، وجود زیرساخت‌های درمانی و نظارتی، وجود بیمارستان‌ها و کلینیک‌های استاندارد، تجهیزات پزشکی کامل و به روز، همچنین وجود قوانین و نظارت‌های پزشکی جزو زیرساخت‌های مهم درمانی یک کشور به شمار می‌روند، تا آن کشور بتواند در مرحله بعدی با ادغام خدمات اقامتی و گردشگری اقدام به فعالیت در زمینه گردشگری سلامت کند.

قابل ذکر است که کشور ایران دارای پیشینه پزشکی هزاران ساله است و همواره پزشکان ایرانی در سطح بین المللی شناخته شده بودند.

گردشگری طبیعت درمانی

سفر درمانی به مراکز دارای منابع و خدمات درمانی طبیعی تحت نظارت پزشک را گردشگری طبیعت درمانی می‌گویند. این منابع و خدمات طبیعی شامل چشمه‌های آب گرم، دریاچه نمک، آفتاب درخشان، لجن طبی، ماساژ طبی، حمام گیاهی و همچنین محیط زیست زیبا، پاک و آرام به منظور بهبود بیماران پوستی، تنفسی، روماتولوژی، عضلانی و یا گذراندن دوران نقاهت بعد از درمان و عمل‌های جراحی صورت می‌گیرد.

به لطف خدا، طبیعت متنوع ایران انواع و اقسام منابع طبیعت درمانی را در اختیار انسان‌ها گذاشته است. درحال حاضر در ایران مراکز بسیاری وجود دارد که در کنار منابع طبیعت درمانی امکانات اقامتی، رفاهی و نظارت پزشکی را برای گردشگران آماده کرده‌اند، تا گردشگران بتوانند در آرامش و رفاه کامل از این نعمت‌های خداوند استفاده کنند.

گردشگری تندرستی 

در این نوع سفر، گردشگر به دنبال آرامش است و برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدید قوا، بدون مداخله و نظارت پزشکی راهی سفر می‌شود. معمولا این گردشگران بیماری جسمی مشخصی ندارند و بیشتر در پی بهره‌مندی از طبیعت شفابخش و دوری از شلوغی‌ها، تنش‌ها و آلودگی‌های زندگی شهری هستند.

یکی از جاذبه‌ها و امتیازات ایران برای گردشگری درمانی در حوزه‌ی آب درمانی است، به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ چشمه آب معدنی شناسایی شده است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری تندرستی در ایران، وجود هتل‌ها و ویلاهای جنگلی، کویری، ساحلی و یا کوهستانی است. که افراد می‌توانند در آرامش کامل در محیط زیست پاک تندرستی خود را بهبود بخشند.

درباره گردشگری سلامت

 گردشگری سلامت را می توان به عنوان فرآیند سفر کردن به کشوری خارجی از محل اقامت فرد با هدف دریافت خدمات پزشکی تعریف کرد. رشد محبوبیت توریسم پزشکی توجه سیاست گذاران، محقیقن و رسانه ها را جلب کرده است. توریسم پزشکی  در گذشته به جذب بیمار از کشورهای کمتر توسعه یافته به کشورهای توسعه یافته برای دریافت درمان هایی که در سرزمین خود بیمار یافت نمی شد، اطلاق می گردید.

اما امروزه شاهد تغییرات کمی و کیفی چشمگیری در جابجایی افراد هستیم و جذب بیمار برای دسترسی به خدمات پزشکی و درمانی، از کشورهای غنی تر و ثروتمندتر به کشورهای کمتر توسعه یافته سفر می کنند. این تغییر عمدتا به دلیل هزینه های به نسبت پایین درمان در کشورهای کمتر توسعه یافته، در دسترس بودن پروازهای کم هزینه و افزایش بازاریابی و اطلاعات آنلاین برای مشتری درباره موجود بودن سرویس های پزشکی روی داده است.

آنچه به واقع منجر به قرار گرفتن کلمه "توریسم" در مفهوم توریسم پزشکی شده، آن است که بیمار اغلب پس از فرآیند درمانی در کشور مقصد می ماند. مسافرین به این ترتیب می توانند با سیاحت، سفرهای روزانه و یا شرکت در دیگر انواع فعالیت های سنتی توریسم، از سفر خود لذت و استفاده ببرند.

هزینه توریسم پزشکی

مدیکال توریسم بیانگر یک رویداد جهانی و مولتی‌میلیارد دلاری است که انتظار می‌رود طی یک دهه آینده رشد چشمگیری پیدا کند. برای افرادی که تمایل به دریافت خدمات و تسهیلات پزشکی دارند، هزینه یک عامل کلیدی تأثیرگذار در تصمیم‌گیری برای دریافت خدمات پزشکی در خارج از کشور محسوب می‌شود.

با افزایش روزافزون هزینه درمان و خدمات پزشکی در ایالات متحده و دیگر بخش‌های جهان، بسیاری از کارفرمایان و شرکت‌های بیمه شروع به استفاده از توریسم پزشکی به عنوان راهی برای کاهش این دست هزینه‌ها کرده‌اند. هر روزه کشورهای بیشتری در سرتاسر جهان اهمیت مزایای اقتصادی این بازارهای نوپا را درک کرده و بنابراین خدمات درجه یک پزشکی را با قیمت‌هایی بسیار کمتر ارائه می‌کنند.

علت اصلی اینکه کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها در کشورهای توسعه‌یافته قادر به کاهش هزینه‌های خود هستند، مستقیماً با وضعیت اقتصادی آن کشور مرتبط است. ارتباط مستقیم تولید ناخالص داخلی سرانه یک کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد که نشانگر سطح درآمد است. در نیتجه هزینه جراحی در کشورهایی که توریسم پزشکی را ترویج می‌دهند بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کمتر از هزینه آن در مقایسه با کشور آمریکا است.

کیفیت گردشگری سلامت

کیفیت خدمات در بخش خدمات درمانی، از دو مؤلفه اصلی تشکیل شده است، یکی کیفیت فنی یا مکانیکی و دیگری کیفیت عملکردی یا قابل استفاده. تجهیزات فنی هسته اصلی الگوریتم تشخیص بیماری است، در حالی که کیفیت عملکردی بر اساس خدمات ارائه شده در مراکز درمانی و پزشکی (از جمله خدمات کارکنان، پرستاران و از همه مهمتر پزشکان به بیمار و کمک و یاری آنها) می‌باشد. کیفیت خدمات در صنعت توریسم پزشکی بخشی مهم و حیاتی در جذب بیمار است.

یکی از موانع ریشه‌ای در پذیرش مدیکال توریسم ، این دیدگاه است که در این کشورها خدمات پزشکی با کیفیت مورد قبولی ارائه نمی‌شوند. کلید غلبه بر این امر، استفاده از استراتژی‌های بازاریابی قوی و ارزیابی‌های کیفیتی از طریق اعتبارسنجی از مؤسسات مقبول و معتبر بین‌المللی است. چنین اعتبارسنجی برای قدرت بخشیدن به اعتماد به خدمات پزشکی و درمانی و جذب بیمار، نقشی بسیار محوری ایفا می‌کند.

اگر به دنبال اعتبارسنجی شاهد همکاری و شراکت با بیمارستان‌ها و یا سیستم‌های خدمات درمانی معتبر در کشورهای صنعتی نیز باشیم، این اعتماد می‌تواند حتی قوی‌تر نیز بشود. زمانی که ارائه‌دهندگان خدمات درمانی و پزشکی دارای اعتبارنامه دریافت کنند و عضوی از یک شبکه ارجاعی بین‌المللی شوند، می‌توان آنها را به شکل مؤثری بر اساس ریسک‌ها درجه‌بندی نمود.

گردشگری سلامت در ایران

گردشگری سلامت در ایران با وجود کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان، به علت نبود تبلیغات مناسب، هنوز جایگاه خود را در بازار نیافته است و گام‌های نخست را طی می‌کند. در حالی‌که دولت بر اساس برنامه‌ریزی‌های خود باید تا پایان برنامه چهارم توسعه ۳۰ درصد از نیازهای درمانی کشور را از طریق صدور کالا، خدمات پزشکی و توریسم درمانی فراهم کند. دراین میان ایران رقبای مهمی نیز در منطقه دارد. از جمله رقبای مهم ایران در حوزه خلیج‌فارس می‌توان اردن و دبی را نام برد. کشور اردن سالانه ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی از توریسم درمانی دارد. دبی از چند سال پیش شهرهای سلامت را راه‌اندازی کرده و با برخی از دانشگاه‌های معتبر دنیا برای توسعه این مراکز قرارداد بسته است.

اما این آغاز راه است. طبق استراتژی‌های تعریف شده که قرار است اعتباری برابر با ۱۶ میلیارد درهم دبی به بخش توریسم درمانی اختصاص یابد. دبی می‌کوشد هسته قدرتمندی برای ارتقای این بخش ایجاد کند. این طرح شامل تقویت شبکه‌های موجود تسهیلات درمان و سلامت و نیز ایجاد زیر ساخت‌های مدرن و مرکز معتبر و بزرگی از متخصصان سلامت ومهارت‌های درمانی با اعتبار توریستی در دبی است.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

بهره گیری از بازاریابی دهان به دهان در حوزه خدمات درمانی

شیوه جذب بیمار برای دندانپزشکی

بازاریابی خدمات پزشکی با ویدئو مارکتینگ

اهمیت بازاریابی در حوزه پزشکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

ایجاد مزیت رقابتی پایدار در خدمات درمانی

مزیت رقابتی چیست و چرا اهمیت دارد؟

مزیت رقابتی به عنوان توانایی در رویارویی و غلبه بر رقابت تعریف می‌شود. معمولاً با ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبا و بررسی راهی برای پر کردن شکاف‌های موجود می‌توان راهکارهایی برای ایجاد مزیت رقابتی ایجاد کرد. کسب و کارها هنگامی‌که ویژگی‌های بهتری نسبت به رقبا کسب می‌کنند، در واقع مرزی برای رقابت‌شان ایجاد می‌کنند.

روش هایی که از طریق آن می‌توان مزیت رقابتی برای مطب و کلینیک کسب کرد:

استراتژی رهبری هزینه:

مدیریت مطب و کلینیک می‌تواند با ارائه قیمت‌های جذاب، برای مطب و کلینیک مزیت رقابتی کسب کند.  درحالی‌که این روش می‌تواند برای بعضی مؤثر باشد، اما کاهش قیمت به ندرت روشی مطلوب به حساب می‌آید، زیرا می‌تواند در نهایت بقای کسب‌وکار را تهدید کند.

استراتژی تنوع:

نام تجاری یا برند بدیهی‌ترین روش تشخیص کسب و کارها از یکدیگر به حساب می‌آید.با استفاده از برند سازی می توان به‌طور معمول موقعیتی متمایز و جدا از سایر مطب ها و کلینیک ها در ذهن مخاطبان ایجاد کرد. مدیریت مطب و کلینیک زمانی که از این روش استفاده می‌کند باید به‌دنبال یافتن مهارت و توانایی منحصربه‌فردی باشد تا از طریق همین عامل کلیدی آگاهی مشتری را نسبت به ارزش خدمت‌شان افزایش دهد. در واقع هدف این است که مرکز درمانی خدمات جدید و متنوعی را روانه بازار کند.

استراتژی نوآورانه:

مدیریت مطب و کلینیک ممکن است فعالیت‌های‌شان را با روش های جدید و نوآورانه انجام دهند. برای مثال فناوری‌های نوآورانه‌ در صنعت پزشکی که راهی برای از بین بردن تومورهای مغزی و سرطان‌ بدون نیاز به جراحی را ایجاد کرده است. بدیهی است که این روش موجب کاهش درد، ریسک و زمان بازیابی خواهد شد. از این رو مزیت رقابتی بیشتری نسبت به جراحی‌های سنتی پیدا می‌کند. افراد می‌توانند با کشف و ارائه روش‌های ابتکاری برای انجام کار، مزایای رقابتی کسب کنند.

اثربخشی عملیاتی و هوشمندی استراتژیک

بعضی از کسب و کارها فقط سراغ کاری می‌روند که بهتر از هر کس دیگری آن را انجام می‌دهند. وقتی کارهای‌تان را خوب و کارآمد انجام دهید،‌ مزیت رقابتی بیشتری نسبت به کسانی که کار را طولانی‌تر یا سریع‌تر انجام می‌دهند، کسب می‌کنید. «اثربخشی عملیات» و  «اثربخشی استراتژی» هر دو برای دستیابی به عملکرد ممتاز ضروری هستند اما کارکرد آن‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت است.

مطب و کلینیک تنها هنگامی می‌تواند بر رقبایش غلبه کند که تمایزی نسبت به آن‌ها ایجاد کرده و این تمایز را حفظ کند. «اثربخشی عملیاتی» به معنای انجام بهتر فعالیت‌های مشابه با فعالیت‌هایی است که رقبا انجام می‌دهند اما «اثربخشی استراتژی» انجام فعالیت‌هایی متفاوت نسبت به رقبا یا انجام فعالیت‌های مشابه اما به روشی متفاوت است که این نیز اکنون با هوشمندی استراتژیک ادغام و آن را به مؤلفه جدید و ممتازی به نام «هوشمندی استراتژیک» تبدیل کرده است.

استراتژی رقابتی مبتنی بر فناوری

امروزه مطب ها و کلینیک ها با بهره گیری از تکنولوژی‌های جدید، به‌دنبال مزیت رقابتی هستند. برخورداری و استفاده از تکنولوژی های جدید در مطب و کلینیک، تقریباً همیشه بازدهی یا مزیت رقابتی بیشتری نسبت به کسانی که از تکنولوژی استفاده نمی کنند یا در برابر آن مقاومت می کنند، خواهند داشت.

مزیت رقابتی سازگار و منطبق

 همان‌طور که بازارها، اقتصادها و سایر عوامل در این محیط غیر قابل پیش‌بینی تغییر می‌کنند، مطب ها و کلینیک هایی که بتوانند خود را با شرایط متغیر منطبق کنند، حتما مزیت رقابتی کسب می کنند. مدیریت مطب و کلینیک می‌توانند با پذیرفتن تغییر و سازگاری با آن، به قدرت اصلی خود برسند. باید توجه داشت در بسیاری از موارد سازگاری کاملاً ذهنی و شناختی است و به سطح ادراک افراد بستگی دارد.

مزیت اطلاعاتی

 تقریباً تمام استراتژی‌های گفته‌شده نیازمند سطح بالایی از اطلاعات هستند. در واقع مزیت رقابتی به مهارت‌هایی گفته می‌شود که به شما کمک می‌کند تا در صحنه رقابت جان سالم به در ببرید. اکثر مزیت های رقابتی از طریق سطح بالایی از دانش و اطلاعات به دست می آیند. مراکز درمانی  موفق به دنبال آخرین تکنولوژی، استراتژی‌ها و داده‌ها می‌باشند.

مدیریتی که می‌خواهند مرز رقابت خود را حفظ کنند، باید نکات فوق را جدی گرفته و اجرا کنند. برنامه‌های آموزشی متعددی وجود دارد که به شما کمک می‌کند سریع‌تر و دقیق‌تر کار کنید و ارزش بیشتری برای خود و مشتریان‌تان به ارمغان آورید.

چطور به مزیت رقابتی پایدار دست پیدا کنیم؟

فرض کیند ورزشکار حرفه ای هستید مطمئنا درخشش شما در یک فصل با درخشش در ده فصل متوالی متفاوت خواهد بود. تفاوت این دو، دقیقا تفاوت مزیت رقابتی و مزیت رقابتی پایدار است. مزیت رقابتی پایدار این مفهوم را به ما می رساند که مزیت رقابتی ناپایدار نیز وجود دارد. پس مزیت رقابتی معمولا پس از مدتی از بین می رود. این زودگذر و ناپایدار بودن مزیت های رقابتی از یک طرف برای کسب و کار ناراحت کننده است و از یک طرف صاحب کسب و کار را به این فکر وا می دارد که برای ماندگاری باید به فکر چالشی جدید باشد.

مزیت رقابتی معمولا در گذر زمان یا از سوی مشتریان معنای خود را از دست می دهد یا از سوی رقبا سریعا تقلید (کپی) می شود. در این حالت برای اینکه کسب و کار رونق خود را از دست ندهد و دوباره حرفی برای گفتن در بازار داشته باشد باید سریعا مزیت رقابتی جدیدی ارائه دهد. اگر کسب و کاری مزیت رقابتی ای ایجاد کند که با گذشت زمان نه از بین برود و نه معنای خود را در بین مشتریان از دست بدهد و از سوی دیگر قابلیت کپی برداری برای رقبا وجود نداشته باشد آن مزیت رقابتی را، مزیت رقابتی پایدار می نامند.

مدیریت مطب و کلینیک بایستی به فکر پیدا کردن مزیت های رقابتی پایدار برای خود باشد که بتواند با استفاده از آنها از رقبا پیشی گرفته و بازده خود را بالا ببرد. این بدین معناست که موقعیتی برتر نسبت به رقبا ایجاد کند که مبتنی بر ارائه ارزش به بیماران است. جهت رسیدن به عملکرد برتر یک مطب یا کلینیک، باید مزیت رقابتی را پایدار نمود. برخی از محققان معتقدند که کسب مزیت رقابتی از طریق تاکید بر ارائه خدمات و محصولات با کیفیت برتر به مشتریان حاصل می شود.

نمونه هایی از مزیت های رقابتی پایدار

از آنجا که موضوع مزیت رقابتی پایدار، گیج کننده و دشوار است، بهتر است برای درک بهتر آن چند نمونه بیان کنیم:

1- کارکنان

بی شک کارکنان خوب برای یک مطب یا کلینیک مزیت رقابتی به حساب می آیند. دانش و توانایی های کارکنان یکی از منابع اصلی مزیت رقابتی مطب و کلینیک محسوب می شود. معمولا کارکنان بزرگ ترین دارایی رقابتی یک کلینیک و مطب به شمار می روند. بیماران می آیند و می روند، ولی تیمی که بتواند بارها و بارها بیماران را در فرآیند درمان همراهی کند مزیتی پایدار است و برای شما باقی می ماند.

2-تغییر پویا و فعال

همانطور که می دانید و گفته شد مزیت رقابتی در طول زمان ماهیت خود را از دست می دهد، کلینیک که بتواند سریعا خود را با شرایط و نیازهای بیماران وفق دهد مسلما می تواند سریعتر مزیت رقابتی پایدار داشته باشد. این تغییر و پویایی نیاز به همکاری تمام افراد کلینیک دارد. اگر تمام پرسنل در جهت دستیابی به رسالتی مشترک با یکدیگر همکاری نکنند بعید است این تیم به مزیت رقابتی پایدار تبدیل نمی شود

3-بیماران راضی

همانطور که در مطالب قبل گفتیم بیمار راضی می تواند برای مطب و کلینیک مزیت به همراه داشته باشد و بخشی از مزیت رقابتی مطب و کلینیک باشد. بیمار راضی در نهایت به مطب و کلینیک وفادار خواهد شد. نسبت به قیمت حساسیت کمتری دارد و به خدمات رقبا توجه زیادی نمی کند از خدمات حدید مرکز درمانی استقبال می کند. در ضمن به کاهش هزینه بازاریابی و تبلیغات مطب و کلینیک کمک می کند زیرا با صرف هزینه کمتر در بخش ترویج می توانید از طریق همین بیماران راضی مشتری داشته باشید.

4-آگاهی و دانش

دانستن چیزی که هیچکس دیگری آن را نمی داند یک مزیت رقابتی است. دانش به شما کمک می کند تغییر کنید. دانش مزیت رقابتی پایداری به شمار می رود، البته تا زمانی که به طور مستمر در آن پیشرفت کنید.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

نقش روابط عمومی در مدیریت مطب و کلینیک

ارتباط پزشک- بیمار و نقش آن در رضایتمندی بیمار از فرآیند درمان

تاکتیک‌های ارزان بازاریابی مطب و کلینیک

مدیریت مطب و رضایت بیمار


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

موارد وابسته به تله مدیسین

تله مدیسین به  پزشک امکان می دهد تا مراقبت، تشخیص، درمان و مشورت با سایر پزشکان را از یک نقطه به نقطه ای دورتر انجام دهد. در نتیجه امکان ایجاد خدمات پزشکی به صورت تخصصی در نقاط دور از دسترس و همچنین مراقبت های ویژه در موارد حاد و اورژانس به دست آید.

تله مدیسین می تواند در حوادث طبیعی به گروه های نجات کمک کند تا با متخصصانی که الزاما در محل نیستند در ارتباط باشند. همچنین در میدان های جنگ برای کمک به مجروحان جنگی که در نجات آنان ثانیه ها نیز مؤثرند از دستاوردهای پزشکی از راه دور استفاده می شود.

در حال حاضر تعداد کاربردهای کلینیکی تله مدیسین بسیار زیاد است اما تعداد بیماران و متخصصانی که از آن بهره می برند محدود است و دلیل این امر عدم معرفی این سیستم ها به صورت اصولی و گسترده است. همچنین عدم تخصیص بودجه کافی و برنامه های مدون جهت تحقیقات از علل عدم پیشرفت آن است. در کشورهای صنعتی از تله مدیسین به عنوان دستاورد دانش و تکنولوژی در جهت حل مسائل اقتصادی و اجتماعی بهره می برند.

تله مدیسین ارسال خدمات درمانی، بهداشتی و سلامتی، زمانی که فاصله مساله ای بحـرانـی بـاشـد، بـا استفـاده از تخصـص هـای پـزشکـی و تکنولوژی های اطلاعات و مخابرات جهت تبادل اطلاعات ارزشمند و تشخیص، درمان و پیش گیری از بیماری ها و صدمات و آموزش پیوسته و تحقیق و پیشرفت جهت بهبود کیفیت سلامت افراد و اجتماعات است. 

 تله مدیسین را می توان در سه حوزه مختلف بررسی کرد:

1)کمک به تصمیم گیری

ساده ترین امکان تله مدیسین استفاده از بانک اطـلاعـاتـی مـراکز درمانی جهت تصمیم گیری صـحـیــح مـتـخـصـصــان اسـت. ایـن عملکـرد کـه قدیمی ترین کاربرد تله مدیسین است به کمک مــــوتـــورهـــای جــســتــجـــو نــتـــایـــج تــحــقــیــقـــات وروش‌های مختلف درمان را برای پزشکان در هنگام کار فراهم می کند.

2) انتقال حس

منظور از انتقال حس ، ارسال اطلاعات بیمار از یک مرکز به مرکز دیگر است. اطلاعاتی نظیر سیگنال های حیاتی بیمار به خصوص تصاویر رادیــولــوژی دیـجیتـال و حتـی تصـویـر ظـاهـری بیمار را می توان از طریق تله مدیسین منتقل کرد.

3)همکاری در مدیریت بیمار به صورت Real Time

مهم ترین و جدیدترین کاربرد تله مدیسین به کارگیری فناوری انتقال تصاویر ویدئویی بیمار اسـت کـه کـمـک مـی کـنـد پـزشکان مختلف در فرایندهای درمانی از قبیل عمل های جراحی یا فـــرایــنـــدهـــای دراز مـــدت وضـعـیــت درمــان را مــدیــریــت کـنـنـد. عـلاوه بـر تـصـاویـر ویـدئـویـی وضـعیـت ظـاهـری بیمـار، اطـلاعـات تجهیـزات گـــــونـــــاگـــــونـــــی نـــظــیــــر افتالموسکوپ ، اتوسکوپ و درماسکوپ نیز می تواند منتقل شوند.

کاربردهای بالینی پزشکی از راه دور

در تله مدیسین انتقال داده هایی  که شامل عکس های پزشکی، گزارش های دوجانبه سمعی و بصری گزارش های پزشکی بیمار، استخراج داده ها از مراکز پزشکی  ‌( شامل ا طلاعات ضروری) و فرستادن آن به صورت فایل  صورت می گیرد. 

تله مدیسین  در دنیای امروز شامل برهم کنش دو سیستم سمعی بصری بین بیمار و تخصص های پزشکی فرستادن داده های مربوط به بیمار از منزل به کلینیک یا انتقال فایل مربوط به داده های پزشکی بیمار است.  ‌به طور کلی تله مدیسین با هدف بالا بردن کیفیت درمان بهبود ارتباط میان مراکز پزشکی بهینه سازی دسترسی به متخصصان کاهش نیاز به حمل و نقل بیماران و کاهش هزینه های درمانی به کار گرفته می شود. 

امروزه بسیاری از تخصص های پزشکی از تله مدیسین به طور گسترده استفاده می‌کند. از متخصصان قلب و عروق گرفته تا متخصصان پوست، مراقبت های پزشکی‌، خانگی ، متخصصان غدد، جراحان ، رادیولوژیست ها و حتی روان پزشکان این فناوری پیشرفته را به خدمت گرفته اند. 

ثـابت شده است که تله مدیسین در مراقبت های پزشکی بهداشتی منـاطـق روستـایـی دارای بهترین فایده و تاثیر برای بیماری است که متاسفانه به علت گرانی تجهیزات نتوانست ، در گذشته گسترش یابد.

مراقبت در منزل

بـاتـوجـه بـه رشـد جمعیـت سـالمند و کمبود پزشک متخصص مراقبت در منزل از طریق تله مدیسین دارای پتانسیل روبه رشد فراوانی  است.

پاتولوژی

ثـابـت شـده اسـت کـه استفـاده از تله مدیسین جهت مبادله تصـاویر لام‌‌ها، به صورت چشمگیری از نیاز به حضور فوق تخصص های پاتولوژی در آزمایشگاه های کوچک می کاهد.

مانیتورینگ بیمار

با کمک مانیتور از راه دور بیمار که جایگزین هالتر مانیتورینگ شده است می توان اطلاعات بیمار را از خانه وی به محل کار متخصص قلب منتقل کرد.

روانپزشکی

در مناطق دور دست که روانپزشک ساکن ندارند. می توان از بیماران به طریق ویدیو کنفرانس، شرح حال بیمار را  گرفت و به این ترتیب بیمار را  تحت درمان و پیگیری توسط روانپزشک ساکن منطقه دیگر قرار داد.

رادیولوژی 

یکی از اولین موارد استفاده از تله مدیسین انتقال تصاویر پزشکی MRI,X-ray از یک مرکز به مرکز دیگر جهت تهیه گزارش عکس توسط رادیولوژیست ها است که این نوع تله مدیسین تله رادیولوژی نامیده می شود.

جراحی

موارد استفاده ویدیو کنفرانس در جراحی به صورت Pre-operative , Post - Operative و Intra- Operative است. 

می توان از بیماران با استفاده از ویدیو کنفرانس شرح حال گرفت، تا غربالگری اولیه کاندیداهای عمل صورت گیرد. این روش از مسافرت بیماران جهت مشاوره به مراکز جراحی در مناطق دیگر جلوگیری می کند. 

طی عمل جراحی ، تله مدیسین می تواند جهت ارتباط برقرار کردن با یک استاد دیگر حین عمل مورد استفاده قرار گیرد   یا می تواند جـهــت نـشــان دادن روش عـمـل بـه پـزشکـان و دانشجویان استفاده شود که در این صورت از حضور آن‌ها در اتاق عمل و شلوغی ناشی از آن جـلـوگـیری می‌شود   همچنین  می توان از تله مدیسین جهت پیگیری‌های بعد از عمل نیز  بهره گرفت. ساخت روبات های کمک کننده جراحی است که با استفاده از آن ها می توان  جراحی با حداقل میزان تهاجم‌ را از دور انجام داد.

تله مدیسین در اورژانس

بـه طـور منطقی بخش اورژانس بـهـترین جا برای استفاده از تله مدیسین است پـزشـکـان هـمواره در این بخش نیاز به مــشـــاوره انـــواع تــخــصــص هــا دارنـــــد‌.  بــــه خــصــــوص در مـــنـــــاطــــق دور افــتــــاده کــــه دسترسی به تخصص های مـخـتـلـف فـراهـم نیست. تله مدیسین امکانات گسترده ای را جــهـــت بــالابــردن کـیـفـیــت درمـــــان در بــخــــش اورژانــــس فراهم می کند. البته تاثیر کارایی تـلـه مـدیـسـیـن بـه امکانات و زیر سـاخـت هـای هـر مـرکز مربوط می شود. 

نکته قابل توجه دیگر ، تاثیر چشمگیرانه تله مدیسین در مـدیـریـت هـزیـنـه‌ها در بخش اورژانس است از یک سو هزینه معاینه بیماران به لحاظ مراجعه پزشکان تغییر می‌کند و از سویی دیـگـر تـامـیـن ارتـبـاطـات مـورد نـیاز برای مراکز درمانی هزینه براست. 

بـا ایـن حـال مـی‌تـوان بـه بـخـش عـمده ای از هـــزیـنــه‌هــای تـجـهـیــزات و زیــر ســاخــت هــای تله مدیسین به عنوان سرمایه گذاری نگاه کرد. کـاهـش هـزیـنـه پـزشـکـان مـتـخـصص مستقر در بـخـش اورژانـس نـیـز بـه طور قابل ملاحظه ای برهزینه های موجود تاثیر می گذارد. 

مسائل تکنولوژیک پزشکی از راه دور

از آنجا که تله مدیسین در روابط پزشک بیمار به کار می رود، تکنولوژی نقش بسیار مهمی در بررسی بیمار و درمان وی دارد. مسائل تکنولوژی تله مدیسین را می توان به ارتباطات راه دور تکنولوژی تصویر و صدا و شبکه تقسیم بندی کرد:

1-انتخاب نوع ارتباطات راه دور

اولین و سخت ترین گام پیش روی برنامه نویسان تله مدیسین انتخاب نوع ارتباط از راه دور است که شامل انواع مختلفی از نظر پهنای باند  و انـواع گـونـاگونی از نظر تکنولوژی  مخابراتی مانند ماهواره میکرویو ، بی سیم ، کابل ، اینترنت است. انتخاب بسته به نیازهای برنامه در دسترس بودن هزینه ها و در نظر گرفتن رویکرد تکنولوژی در آینده دارد.

2- تکنولوژی صدا و تصویر

از آنجا که عملکرد تله مدیسین بر مبنای انتقال دوطرفه اطلاعات صدا و تصویر بنا شده است، بنابراین پیشرفت  این تکنولوژی کلید موفقیت استفاده بالینی از تله مدیسین  است.

3-شبکه

ارتباط سریع و پایدار بین دو مرکز دور و بیمار جهت استفاده بالینی تله مدیسین حیاتی است‌و به همین دلیل تهیه شبکه های ارتباطی با در نظر گرفتن نکات فنی مناسب لازم است .شبکه باید دارای قابلیت پیگیری انتقال اطلاعات باشد و قابلیت اتصال به شبکه های دیگر را نیز داشته باشد. خصوصیات فنی مانند پهنای باند، پردازش اطلاعات ، امنیت اطلاعات و ترافیک اطلاعات در این زیر مجموعه است.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام


تکنولوژی دکتر لینک برای شما بستری هوشمند و امن برای مشاوره آنلاین-TeleMedicine با بیماران خود در سراسر جهان بدون تاخیر و با کیفیت بالا فراهم می کند.


مقالات مرتبط:

مزیت های پزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور چیست؟

کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان(قسمت دوم)

کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان(قسمت اول)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

نقش روابط عمومی در مدیریت مطب و کلینیک

مطب و کلینیک شامل مدیریت، کارکنان، بیماران، همراهان و .... می‌شود، عملکرد مرکز درمانی، برخورد کارکنان، شکل ظاهری و دیگر موارد مورد بحث  می‌تواند تصویری از مطب و کلینیک در ذهن سایرین ایجاد نماید.

تصویر مطلوب از مطب و کلینیک، آیتم ارزشمندی است که به راحتی به دست نمی‌آید، اما متأسفانه خیلی راحت از دست می‌رود؛ لذا مدیریت مطب و کلینیک با استفاده از روابط عمومی می‌بایست نسبت به بررسی و مدیریت تصویر مطب و کلینیک خود در اذهان بیماران و سایر مشتریان، موجبات تحقق هر چه بهتر اهداف مطب و کلینیک گردیده و رضایت ارباب رجوع را فراهم آورند.

روابط عمومی چیست؟

تلاش برنامه‌ریزی‌شده و مستمر برای ایجاد و حفظ حسن نیت و درک متقابل بین یک سازمان و افراد آن می‌باشد (تجدیدنظر شده در نوامبر ۱۹۸۷). بنابراین در انجمن روابط عمومی بریتانیا (lPR)، گرونیگ و هانت  روابط عمومی را به عنوان مدیریت ارتباط بین یک سازمان و افراد آن تعریف کرده و تأکید می‌کنند که این تعریف برابر مدیریت ارتباطات و روابط عمومی می‌باشد.

روابط عمومی عبارت است از انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت مؤسسه به مخاطبان آن و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظریات این گروه‌ها به مدیریت به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع (اسکات، ۱۹۶۵).

ایجاد تفاهم، استقرار اعتماد و شناخت متقابل یک سازمان و مخاطبان آن از طریق اطلاع یابی، اطلاع شناسی و اطلاع‌رسانی رسالت اصلی روابط عمومی است. این مهم با توجه به گستردگی ماموریتها و جایگاه بیمارستان و رویدادهای اختصاصی آن در بین جامعه و رسانه‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

تصویر اولیه از کلینیک و مطب

بیماران، خانواده بیمار، بازدیدکنندگان، شرکت‌های همکار و جامعه معمولاً تصویر ذهنی خود را از کل کلینیک با اولین برخورد در بخش درمان سرپایی، درمانگاه‌ها و یا حتی واحد پذیرش شکل می‌دهند.


اولین نکته در تماس با بیماران

شکایات بیماران از سیستم درمانی می‌تواند با شناسایی نقاط ضعف فرصت‌های بهتری را برای پاسخگویی به نیازهای بیماران به عنوان روابط عمومی فراهم آورد. شکایات شایع در مورد بیمارستان عبارتند از:

- رفتار خشن از کارکنان رده پایین.

- غفلت کارکنان در مراقبت از بیمار.

- تأخیر در ارائه خدمات و سرکشی، اطلاعات و سیستم هدایت نادرست.

- شکایت از انتظار طولانی و بی‌ادبی کارکنان

- شکایت‌های متعدد از بیمه‌ها و ساعات حضور کارشناسان بیمه

- شکایت از ساختمان، غذا، پاکیزگی کلینیک

نیاز به روابط عمومی

در کتاب مدیریت و ارزیابی مفاهیم و کاربردها برآورد شده که هشتاد درصد از مشکلات مدیریت در رابطه با مفاهیم روابط عمومی است (دکتر محمد ابراهیم اشکنانی، ۱۳۸۷). کلینیک نمی‌تواند در انزوا خدمت کند و از این رو برای کمک به جامعه و خود، باید انتظارات جامعه را برآورده ساخته و کمال رضایت افراد را فراهم سازد.

خدمات خوب همراه با شیوه‌های کار صحیح و رفتار عادلانه کارکنان و کادر پزشکی کافی نیست، مگر اینکه یک برنامه روابط عمومی کارآمد از سوی مدیریت مطب و کلینیک عملی شده و توسعه یابد.

افزایش فعالیت‌های دولتی، انفجار جمعیت که باعث مشکلات ارتباطی می‌شود، افزایش استانداردهای آموزشی و درنتیجه افزایش انتظارات، پیشرفت در فن‌های ارتباطی از مواردی است که روابط عمومی کلینیک باید در برنامه‌های خود به آن‌ها توجه کند.


مسئولیت روابط عمومی

- هر کارمند کلینیک نسبت به جلب اعتماد عمومی توسط وظایف خود به نحو احسن مسئول است.

- هر عمل کارکنان یک هنر برای موفقیت در روابط عمومی است.

- مسئولیتی سنگین بر عهده بالاترین مقام سازمان است.

- مسئولیت اصلی ترکیبی از امانت‌داری و روابط عمومی بین کارکنان و عموم افراد است.

- مسئولیت ثانویه ترکیبی استوار با تمام کارگزاران دیگر کلینیک است.

- پزشکان همچنین باید در کلینیک ها به‌طور فعال‌تر در روابط عمومی نقش داشته باشند، زیرا آن‌ها لینک ارتباطی مناسب و قابل‌مشاهده در میان بیماران، خانواده‌ها و بازدیدکنندگان و نیز با بقیه جامعه دارند.


چگونه روابط عمومی بهبود می‌یابد؟

- مراقبت از بیمار باکیفیت بالا، به‌طور هم‌زمان روابط عمومی خوب را تضمین خواهد کرد و امری ناگزیر است (عمل، شرایط یا محتوای ضروری و اساسی).

- همه آداب و معاشرت‌ها باید تصویری خوب از کلینیک برای بیماران خلق کنند.

- مسئول پذیرش باید در زمان مناسب در دسترس باشد.

- اپراتورهای تلفن باید تماس‌ها را بی‌درنگ و مؤدبانه پاسخ دهند.

- بهداشت محیط، نظافت و رفاه فیزیکی ارائه‌شده برای بیماران احساسی خوب ایجاد می‌کند. محیط اطراف خوب، ایجادکننده احساس خوب می‌باشد.

- دفتر پذیرش و محل مراجعه به کلینیک باید به‌عنوان یک واحد باشند. کارکنان برای چنین مکان‌هایی باید به‌صورت خاص انتخاب شوند.

موارد متفرقه برای بهبود روابط عمومی

- اتیکت و یونیفورم.

همه کارگزاران باید لباس مخصوص با برچسب نام خود بر تن داشته باشند. این کار ایجادکننده" یک احساس خوب اولیه برای بیماران و نشان‌دهنده مدیریت خوب است. همچنین در میان کارکنان روح غرور و افتخار و احساس تعلق به مؤسسات دمیده می‌شود. این نیز به شناسایی کارکنان و وضعیت آن‌ها کمک خواهد کرد.


- استفاده عالی از رنگ در بیمارستان و اهمیت آن.

رنگ‌ها اثرات بسیاری بر حالات و احساسات ما دارند. انتخاب مناسب رنگ می‌تواند فضای افسرده و خسته‌کننده را به فضایی دل‌انگیز و هیجان‌انگیز تبدیل کند. این باعث تحریک بهره‌وری کارکنان می‌شود. کلینیک جایی است که در آن اثرات رنگ‌ها را می‌توان نه‌تنها در ظاهر بلکه برای نشاط‌بخشی روانی سنجید که برای بیماران به ارمغان می‌آورد.


- اختصاص اولویت در پذیرش بیماران بر اساس نیاز.

اضطراب و پریشانی ناشی از تأخیر در پذیرش با توجه به لیست انتظار مسئله ای مهم  است. مدیریت مطب و کلینیک در اختصاص اولویت برای پذیرش، کلینیک ها باید وضعیت جسمانی بیماران را در نظر بگیرد و پیش‌زمینه‌های اجتماعی و درنتیجه، صبر در شرایط اضطراری اجتماعی را فراموش کنند. تسهیلات کافی در استفاده بهینه از منابع در حال حاضر می‌توانند این مشکل را تا حدودی حل کنند.

 بیماران به‌طورکلی به خاطر اضطراب آسیب‌پذیر هستند و در هنگام ورود به بخش احساس ترس دارند. احساس پذیرش از جانب محیط، برداشتی عمیق است و پذیرش سریع روحیه بیماران را بهبود می‌بخشد.


- تضمین حریم خصوصی.

به‌طورمعمول مشاهده‌شده است که اکثر بیماران از نوع حریم خصوصی ارائه‌شده ناراضی هستند. داشتن حریم خصوصی و همان زمان ارائه فرصت همدم شدن با دیگر بیماران در بخش، یک‌راه طولانی برای ایجاد احساس‌گرمی و صمیمیت است.

- نظافت ساختمان، تجهیزات و کادر درمانی.

پاکیزگی در یک مطب و کلینیک بسیار مهم است. این نه‌تنها تصویر خوبی از مطب و کلینیک نشان می‌دهد بلکه به کنترل عفونت کمک می‌کند. تمیز کردن مکرر و استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده بوی بد را از بین می‌برد.


- اطلاعات در مورد بیماری و درمان:

مهم‌ترین چیز برای یک بیمار این است که بیماری خود را بداند و اینکه از طول درمان و رسیدن به بهبودی و سلامت کامل مطمئن شود. اطلاعات در این رابطه همیشه با ترس و اضطراب همراه است و درنتیجه، در ایجاد اعتمادبه‌نفس بیمار کمک خواهد کرد. یک دکتر یا یک پرستار باید در طول ساعت ملاقات برای ارائه اطلاعات مربوط به بیماری در دسترس بیماران و بستگان آن‌ها در بخش باشد و با آموزش به بیمار و همراه با طراحی بروشورهای جذاب صورت پذیرد.

- شکایات و پیشنهادها:

بهترین راه برای مقابله با شکایت این است که هر اقدام ممکن برای جلوگیری از آن‌ها با پیش‌بینی مشکلات صورت گیرد. باوجود بهترین نیات، از جانب هر کس و در هرجایی که اتفاق می‌افتد، گاهی اوقات همه‌چیز اشتباه پیش می‌رود. به هرگونه مدیریت مطب و کلینیک شکایت و پیشنهاد‌ها باید فوری توجه نماید و اقدامات اصلاحی در هر جای ممکن اتخاذ نماید. به همان اندازه که انجام عمل مهم است، رسیدگی به شکایت‌های ابلاغ‌شده نیز اهمیت دارد.

نتیجه گیری

در بسیاری از موارد توجه بسیاری به جنبه‌های روابط عمومی در یک کلینیک می‌شود. در کشور ما، خواسته‌ها بسیار و منابع اندک هستند. به‌ویژه در بخش بهداشت و درمان، تقریباً تمام مراکز درمانی شلوغ بوده و ایجاد احساس خوب در مورد مطب یا کلینیک و در ذهن کارکنان ضروری است. ما اهمیت یک سیستم روابط عمومی خوب را به‌درستی درک نکرده‌ایم و نمی‌دانیم که این مورد کلینیک را معرفی می‌کند و به بهبود سریع بیماران کمک می‌کند. بسیار حیاتی است که تمام کارکنان کلینیک برای نتیجه گرفتن از حمایت کامل و کمک‌های فعال خود از این جنبه آگاهی داشته باشند.

 مراکز درمانی نیاز به فعالیت‌های روابط عمومی دارند تا آن‌ها را از رقبا متمایز ساخته و ارتباطی دوطرفه بین جامعه و مرکز درمانی ایجاد کنند نقش تصویر ذهنی از مراکز درمانی ، ظاهر فیزیکی آن،برخورد کارکنان و قابلیت‌های فناورانه در اطلاع‌رسانی از مواردی است که بعنوان یک آیتم در انتخاب کلینیک در نزد بیماران و خانواده آنان مورد عمل قرار می‌گیرد و این مورد اثبات می‌کند که روابط عمومی کلینیک سبکی جدا و اختصاصی در روابط عمومی می‌طلبد تا با اصلاح و بهبود ساختارها، عملکرد و خدمات کلینیک و همچنین نهادینه کردن اخلاق حرفه‌ای در این مجموعه‌های درمانی، تصویری زیبا در ذهن مردم بعنوان خدمات گیرندگان آن شکل گرفته و ساخت این ایماژه وظیفه روابط عمومی کلینیک است.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

ارتباط پزشک-بیمار ونقش آن در رضایتمندی بیماران از فرآیند درمان

تاکتیک‌های ارزان بازاریابی مطب و کلینیک

مدیریت مطب و رضایت بیمار

راههای جذب بیمار در شرایط بحرانی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک