مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

درآمد کلینیک‌های روانشناسی به چه عواملی بستگی دارد؟

معرفی شغل روانشناسی

 یک درمانگر یا روانشناس با توجه به نوع گرایش درمانی خود، وظیفه ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات روانی، عاطفی، رفتاری، آموزشی و رشدی درمانجویان خود را بر عهده دارد. 

معرفی شغل روانشناسی

در واقع کلینیک‌ها یا مراکز مشاوره و روانشناسی، فعالیت‌هایشان در راستای بهداشت روانی جامعه است. و به مراجعان خود در مدیریت چالش‌های روحی روانی زندگی‌شان کمک می‌کنند.

درمانگران در این حوزه ابتدا با درمانجوی خود گفتگو می‌کنند و پس از شناخت ریشه مشکلات، برنامه درمانی متناسب را تنظیم می‌نمایند. سپس بر اساس واکنش درمانجو به رویکردهای مختلف درمانی، برنامه را تغییر داده یا ادامه می‌دهند.

رشته روانشناسی دارای گرایش‌ها و شاخه‌های مختلف است. و صد البته وظایف، نقش و مسئولیت درمانگر در هر یک از این حوزه‌ها متفاوت می‌باشد. به همین دلیل نوع گرایش یکی از عوامل موثر بر میزان درآمد وی خواهد بود.

گرایش‌های مهم رشته روانشناسی

از جمله گرایش‌های روانشناسی می‌توان به

  1. روانشناسی بالینی
  2. روانشناسی شغلی
  3. روانشناسی اجتماعی
  4. روانشناسی تحول
  5. روانشناسی قانونی
  6. روانشناسی سلامت
  7. روانشناسی تربیتی
  8. عصب روانشناسی
  9. روانشناسی شناختی
  10. روانشناسی مشاوره‌ای
  11. روانشناسی شخصیت
  12. روانشناسی بین فرهنگی

بازار کار و آینده شغلی این رشته

روانشناسان می‌توانند بر اساس نوع گرایش، سطح تحصیلات، تجربه، مهارت‌ها و توانایی‌های خود در مراکز و سازمان‌های مختلفی مشغول به کار شوند.

اگر دارای تحصیلات بالاتر و تجربه و مهارت بیشتر هم باشند در جایگاه‌هایی نظیر مسئول منابع انسانی، مسئول آموزش، تحقیق و توسعه، توسعه منابع انسانی و مسئول گزینش سازمان مشغول به فعالیت باشند.

کلا باید گفت برای درآمد افراد شاغل در حوزه روانشناسی نمی‌توان عدد دقیقی را بیان کرد، چون درآمد روانشناسان تابعی از گرایش، شغل، سطح تحصیلات، تجربه و مهارت و توانایی آنان است.

میزان درآمد یک روانشناس

روانشناسی به‌عنوان یکی از 9 شغل پردرآمد دنیا شناخته می‌شود. در ایران نیز این رشته جایگاه شغلی مناسبی دارد و می‌توان از طریق آن به درآمد بالایی دست‌یافت. اما این مطلب در مورد همه موقعیت‌های شغلی این رشته صدق نمی‌کند و میزان درآمد فرصت‌های شغلی مختلف روانشناسی با یکدیگر برابر نیستند.

میزان درآمد یک روانشناس

 به عنوان مثال می‌‌توان گفت میزان درآمد مشاوره روانشناسی یا درآمد مطب روانشناسی یکسان نیست و نمی‌توان برای درآمد آن‌ها عدد و رقم دقیق و برابری در نظر گرفت. علاوه بر این، میزان درآمد این شغل به عوامل دیگری همچون سطح ارشدیت، میزان سابقه کاری، توانایی‌ها و مهارت‌ها، میزان تحصیلات، نوع سازمان و شهر و کشور بستگی دارد.

 و می‌توان گفت رشته‌ای مناسب برای مهاجرت به خارج از کشور نیز شناخته می‌شود. در نتیجه، شما می‌توانید با داشتن مدرک دانشگاهی در یکی از گرایش‌های روانشناسی با سطح زبان خوب و رزومه‌ای مناسب، در کشورهای دیگر شغل مناسبی پیدا کرده و مهاجرت کاری موفقی داشته باشید.

پیشنهاد می‌شود: شرایط تاسیس کلینیک روانشناسی چگونه است؟

عوامل موثر بر میزان درآمد روانشناس

عوامل اصلی

موقعیت جغرافیایی

مکانی که یک روانشناس به‌عنوان محل کار خود انتخاب می‌کند، نقش موثری در تعیین میزان درآمد او خواهد داشت همان‌طور که در قسمت میزان درآمد یک روانشناس در ایران اشاره شد، میزان حقوق یک روانشناس در تهران نسبت به شهرهای کوچک یا روستاها بسیار بیشتر خواهد بود.

سابقه کاری

میزان سابقه کاری یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر دستمزد یک روانشناس به شمار می‌رود. معمولا میزان درآمد روانشناسان تازه فارغ‌التحصیل شده یا افرادی که به‌تازگی فعالیت خود را در این حوزه شروع کرده‌اند، کمتر از روانشناسانی با سابقه کاری بیشتر است.

سطح تحصیلات

سطح تحصیلات نیز یکی دیگر از عوامل مهم در میزان درآمد روانشناس محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال، میزان درآمد دکتر روانشناس نسبت به یک کارشناس روانشناسی بالاتر خواهد بود. در حالت کلی، برای روانشناسان با مدرک ارشد یا دکتری، فرصت‌های شغلی مناسب‌تری وجود دارد.

توانایی‌ها و مهارت‌های فردی

توانایی‌ها و مهارت‌های فردی یک روانشناس نیز نقش موثری در میزان درآمد او خواهد داشت. این موضوع برای روانشناسانی که در مطب شخصی خود به فعالیت می‌پردازند، اهمیت بیشتری خواهد داشت؛ چرا که هرقدر توانایی‌ها و مهارت‌های این فرد در درمان مراجعین خود بیشتر باشد، تعداد مراجعین نیز افزایش می‌یابد و در نهایت، درآمد او نیز بیشتر خواهد شد.

سایر عوامل موثر در افزایش درآمد روانشناسان

1-محل حضور مخاطبان را پیدا کنید.

مخاطبان و مشتریان هر نوع کسب و کاری، گرایش‌های خاصی دارند که این باعث می‌شود علاقمندی‌های مشترکی داشته باشند. مثلا افرادی که دچار شکست عاطفی هستند ممکن است صفحاتی با این مضامین را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام دنبال کنند. روانشناسان یا مدیران بازاریابی مراکز روانشناسی باید این مخاطبان را شناسایی و به عنوان سرنخ با آن‌ها در ارتباط باشند.

2-سئو سایت.

سئو کردن سایت، همان چیزی است که باعث می‌شود وقتی کاربران در گوگل کلمات مربوط به کسب و کارتان را جستجو می‌کنند، وب سایت شما را در کنار دیگر رقبا در صفحه اول ببینند. به زبان دیگر سئو همان چیزی است که می‌توانید به کمکش در روز حتی بیشتر از هزاران مخاطب را به سایت‌تان جذب کنید.

3-نقشه گوگل را فراموش نکنید.

در بسیاری از مواقع، گوگل در نتایج جستجوی مخاطبان ابتدا نقشه کسب و کارها را نمایش می‌دهد. از این امکان برای جذب درمانجویان می‌توان بهره بسیاری برد.

پیشنهاد می‌شود: 14 تکنیک جذب و حفظ درمانجو در مراکز روانشناسی

4- برگزاری سمینارهای آموزشی

یکی از این راهکارها، برگزاری رویداد است! مثلا برگزاری یک سمینار آموزشی در مورد یکی از حوزه‌های روانشناسی. این‌ها همه چیزهایی هستند که باعث جذب مخاطبان شده و آنها را با شما آشنا می‌کند. 

برگزاری سمینار و کارگاه روانشناسی

پیشنهاد می‌شود: تاثیر برگزاری کارگاه‌های روانشناسی در جذب درمانجو

5- تهیه پادکست

خوشبختانه مخاطبان ایرانی این روزها بیشتر از قبل به پادکست روی خوش نشان داده‌اند! با توجه به این موضوع، می‌توانید روی پادکست هم برای بازاریابی حوزه مشاوره و روانشناسی حساب کنید. برای این کار ابتدا به سراغ چند پادکست معروف رفته و ببینید چطور مخاطبان را جذب می‌کنند. بعد از این ببینید که آیا رقبا هم پادکستی منتشر کرده‌اند که بتوانید از آن ایده بگیرید؟ بعد هم به مرور از انتشار اپیزودهای 5 الی 15 دقیقه‌ای شروع کنید

6- با سایر روانشناسان همکاری داشته باشید.

گاهی برخی از درمانجویان، دارای یک یا دو مشکل هستند. شما می‌توانید از سیستم ارجاع استفاده کرده و آن‌ها را برای درمان سایر مشکلات به همکاران خود ارجاع دهید.

اگر چنین رابطه‌ایی با سایر همکاران برقرار کنید به احتمال زیاد آن‌ها نیز درمانجویان خود را برای مشکلات حوزه تخصصی‌تان به شما ارجاع می‌دهند.

کلام آخر

درآمد یک روانشناسان از یک طرف تابع عواملی است که به سطح تحصیلات، گرایش، تجربه، مهارت مربوط می‌شود و از طرف دیگر به فعالیت‌های بازاریابی وی مربوط می‌شود. اگر همزمان با افزایش سابقه و مهارت به عواملی که ذکر شد توجه داشته باشید، این عوامل در افزایش درآمد شما موثر خواهند بود.

شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب درمانجو نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای دریافت مشاوره رایگان درباره سیستم مدیریت مراکز روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

هفت روش کاربردی بازاریابی و تبلیغات مراکز روانشناسی

حرفه روانشناسی و مشاوره تا حد زیادی تبدیل به یک بازار رقابتی شده است و در این فضای رقابتی، ‌توجه جدی به بازاریابی و تبلیغات مرکز روانشناسی برای تمام روانشناسان به یک ضرورت تبدیل شده است و کسانیکه در این مورد غفلت کنند به سرعت میدان را به نفع رقبا از دست خواهند داد.

از آنجائیکه امروزه روانشناسان و مشاوران نیاز به دانش، مهارت و تخصص بازاریابی و بکار بستن این شیوه‌ها را بیش از گذشته احساس می‌کنند در این مقاله به چند روش تبلیغات مراکز روانشناسی اشاره خواهدشد.

روش‌های کاربردی بازاریابی و تبلیغات مراکز روانشناسی

۱-رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی یک فضای عالی برای نشان‌ دادن فعال‌ بودن شما در حوزۀ روان‌شناسی‌ می‌باشند. تبلیغ مرکز روان‌شناسی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مخاطبان زیادی را به سمت استفاده از خدمات مراکز روانشناسی سوق دهد.

اینستاگرام می‌تواند یکی از شبکۀ اجتماعی مهم برای تبلیغات مراکز روانشناسی باشد. در این شبکۀ ‌اجتماعی به بعضی از سؤالات رایج به‌صورت روزانه پاسخ دهید و نقش یک مشاور آنلاین همیشه حاضر را برای مخاطبان خود ایفا کنید. در این شرایط، مخاطبان می‌توانند به شما اعتماد کنند و با روش مشاورۀ شما بهتر آشنا شوند. 

تبلیغ مراکز روانشناسی در شبکه‌های اجتماعی

همچنین، ویدئوهای آموزشی دربارۀ انواع مهارت‌های اجتماعی از جمله محتواهایی است که برای کاربران اینستاگرام جذاب است. دنیای امروز و در عصر تکنولوژی، افراد زمان زیادی را در فضای مجازی می‌گذرانند. به همین دلیل، تبلیغات در این بستر از بهترین روش‌های تبلیغات مرکز روان‌شناسی و مشاوره به شمار می‌رود.

 ۲- داشتن وب‌سایت

اساسی‌ترین گام برای تبلیغات مرکز روان‌شناسی و مشاوره، راه‌اندازی یک وب‌سایت است. اینگونه، هرکدام از بیماران شما می‌توانند به‌راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. آن‌ها با بررسی تمام شرایط، درنهایت برای گرفتن نوبت مشاوره اقدام می‌کنند. داشتن وب‌سایت یکی از اولین قدم‌های بازاریابی و تبلیغات مرکز روان‌شناسی و مشاوره است؛ چراکه شما بعد از داشتن یک سایت خوب می‌توانید از انواع روش‌های تبلیغات‌ اینترنتی استفاده کنید. سایت مرجعی است که مخاطبان را بعد از دیدن تبلیغات شما به سمت خود هدایت می‌کند.

۳-تبلیغات گوگل

این نوع تبلیغ  هزینۀ بیشتری نسبت به باقی گزینه‌ها دارند؛ اما بازدهی آن هم به‌شدت بیشتر است. در این روش شما مبلغی را به گوگل پرداخت می‌کنید و پس از آن، گوگل شما را در بالاترین نتایج جست‌وجوی خود نمایش می‌دهد.

تبلیغ گوگل برای مراکز روانشناسی

البته برای داشتن تبلیغات گوگل بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید و بی‌گدار به آب نزنید. این روش، در‌صورتی‌که حساب‌شده و با نظر متخصصان مورد استفاده قرار گیرد، به‌شدت تأثیرگذار است. تعداد ورودی به سایت از طریق این روش بسیار بالاست و یکی از روش‌های تبلیغات مؤثر مراکز روانشناسی به شمار می‌آید.

۴-سئو

این روزها هرگاه فردی قصد دارد به روانشناس یا مرکز روانشناسی مراجعه کند، اطلاعات موردنیاز خود را ابتدا در گوگل سرچ می‌کند. برای مثال فرض کنید یک نفر برای دریافت خدمات روانشناسی در اصفهان نیاز به کسب اطلاعات دارد.

در گوگل عبارتی مانند، مرکز روانشناسی در اصفهان، بهترین مرکز روانشناسی در اصفهان و عبارت‌هایی مشابه را سرچ می‌کند. در مرحله بعد موتور جستجو گوگل نتایجی را به این شخص نمایش می‌دهد. 

نتایج سایت مراکز روانشناسی‌ای هستند که خدمات مشاوره و روانشناسی را ارائه می‌دهند. فرد با ورود و بازدید از خدمات این سایت‌ها، در نهایت یکی از مراکز روانشناسی در اصفهان را انتخاب و جهت اخذ نوبت اقدام می‌کند. 

این یعنی اگر سایت یک مرکز روانشناسی در صفحه اول گوگل نمایش داده شود، احتمال اینکه آن مرکز از سوی درمانجو انتخاب گردد بسیار بالاتر است. و به این فرآیند سئو گفته می‌شود که باعث می‌گردد سایت مرکز روانشناسی در صفحه اول گوگل قرار گیرد.

۵-ایمیل‌مارکتینگ

شما به‌وسیلۀ ایمیل‌ها می‌توانید انواع محتوای خبری یا اطلاعات مفید را با درمانجویان خود به اشتراک بگذارید. به‌طور‌کلی، ایمیل‌ها یکی از روش‌های تبلیغات در کسب و کار  هستند که می‌توانند در تبلیغات مرکز مشاوره و روان‌شناسی هم مورد استفاده قرار بگیرند.

با ایمیل مارکتینگ می‌توانید انواع محتوا را با درمانجویان به اشتراک بگذارید

به کمک یک ایمیل می‌توانید هر چیزی را که مخاطبانتان به خواندن آن علاقه‌مندند، در اختیارشان بگذارید. این ایمیل‌ها می‌توانند نظر مخاطب برای داشتن یک جلسۀ مشاورۀ روانشناسی را جلب کنند.

۶-تولید محتوا

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای تبلیغات روان‌شناسی و مشاورۀ خود انجام دهید، نوشتن محتوای جدید در وب‌سایت است.

انواع محتوای موجود در سایت یا شبکه‌های اجتماعی برای مخاطبان جالب توجه است. شما مطالب مفیدی را در قالب این بلاگ‌ها، که شبیه به مجلات آنلاین‌اند، به بازدیدکنندگان سایت خود ارائه می‌دهید. این بلاگ‌ها باید توصیه‌های مفید و عملی به خوانندگان شما ارائه دهند، تا با ارائه دادن مطالب مفید و‌ویژگی های مثبت مراکز روانشناسی تبلیغات موثری هم صورت گیرد.

پیشنهاد می‌شود: چرا به بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟

۷-مشاورۀ آنلاین

موارد گفته‌شده از مهم‌ترین انواع روش‌های تبلیغات مشاوره و روان‌شناسی بود. یکی از پیشنهادهای ما برای رونق‌گرفتن کسب‌و‌کار شما، ایجاد امکان مشاورۀ روان‌شناسی به‌صورت آنلاین است.

پیشنهاد می‌شود:مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟

در دنیای امروز، بسیاری از افراد زمان زیادی برای جلسات حضوری ندارند. بنابراین، استفاده از این رویکرد و دادن این امکان به بیمار می‌تواند شما را بیشتر از گذشته موفق کند.

تبلیغات این مشاورۀ آنلاین هم می‌تواند به کمک روش‌هایی که در بالا گفته شد صورت بگیرد. این جلسۀ روان‌شناسی آنلاین می‌تواند از طریق گفت‌وگوی تصویری در انواع فضاهای ارتباطی صورت بگیرد. با این روش، شما در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و بیمارتان را هم راضی نگه می‌دارید. و باعث ایجاد انگیزه برای ادامه دادن جلسات مشاوره باشد و در کنار همه ی اینها باعث تبلیغات موثری هم باشد.

در این مقاله سعی شد مهم‌ترین و موثرترین روش های بازاریابی و تبلیغات مراکز روانشناسی بیان شود و باتوجه به موارد گفته‌شده، شما می‌توانید به‌راحتی کسب‌وکار خود را رونق دهید و نقش خود را به‌عنوان یک روان‌شناس در جامعه به‌خوبی ایفا کنید.

فراموش نکنید که شما برای موفق‌بودن باید هم‌زمان با تغییرات دنیای مدرن به‌روز شوید و از انواع روش‌های نوین تبلیغات استفاده کنید.

شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب درمانجو نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای دریافت مشاوره رایگان درباره سیستم مدیریت مراکز روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک