مجله روانشناسی

مدیریت مراکز روانشناسی

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

تأثیر اولیه چگونه به یک پزشک در جذب بیمار کمک می‌کند

تا به حال شده از یک بیمار خوشتان نیاید ولی دلیل آن را ندانید؟ همیشه دلیل اینکه از کسی خوشمان نمی‌آید این نیست که فرد مورد نظر در حق ما بدی کرده و یا از عمد کاری علیه‌مان انجام داده که باعث شده ما از او خوشمان نیاید. برخی اوقات یک سری اتفاقات ناراحت‌کننده بسیار کوچک معیار ارزیابی ما از اشخاص می‌شود. به ویژه افرادی که قبلاً شناختی نسبت به آن‌ها نداشته‌ایم و برای اولین بار با آن‌ها مواجه می‌شویم. متخصصان روانشناسی این تأثیر را First Impression و یا تأثیر اولیهمی‌نامند.

 

نکته بسیار مهم این است که وقتی شما شخصی را برای اولین بار می‌بینید نکات مثبت و منفی بسیار ریزی که از او می‌بینید معیار ارزیابی و قضاوت شما از آن فرد خواهد شد و این اثر آن‌قدر قوی است که یک تأثیر بلندمدت از آن شخص بر ذهن شما بر جای خواهد گذاشت و پس از آن معیار قضاوت شما در مورد آن شخص تنها زمانی تغییر می‌کند که در یک بازه زمانی طولانی خلاف باوری که نسبت به او دارید بارها و بارها به شما ثابت شود.

 

فرض کنید که یک بیمار برای اولین بار می‌خواهد به مطب شما مراجعه کند. اگر تأثیر اولیه شما بر روی بیمارتان خوب نباشد او قضاوت بدی در ذهن خود نسبت به شما خواهد داشت. مهم نیست که قضاوت او درست است یا خیر! اتفاقی که می‌افتد این است که او دیگر به مطب شما مراجعه نخواهد کرد و شما دیگر فرصتی نخواهید داشت که ذهنیت او را تغییر دهید.

 

از زمانی که یک بیمار می‌خواهد برای اولین بار به مطب شما مراجعه کند تا زمانی که او قصد ترک مطب شما را دارد با شرایط مختلفی مواجه می‌شود. رعایت کردن اصول زیر به شما کمک می‌کند که تأثیر بسیار خوبی در ذهن او داشته باشید:

 

آیا در تبلیغات خود در مجله‌ها، وب‌سایت، کارت ویزیت و بنر‌های تبلیغاتی نشانی خود را طوری عنوان کرده‌اید که بیماران به راحتی مطبتان را پیدا کنند؟ همیشه نیاز نیست که نشانی دقیق پستی را اعلام کنید. گاهی اوقات برخی محله‌ها و خیابان‌ها را اگر با نام قدیمی خود بگویید بسیار راحت‌تر پیدا می‌شوند. اگر در کنار مطب چیزی هست که به راحت پیدا شدن مطبتان کمک می‌کند مانند بانک، پارک و یا یک رستوران بزرگ، حتماً نام آن را در نشانی‌تان عنوان کنید. سردرگمی در پیدا کردن نشانی مطب، بیماران را کلافه می‌کند.

 

آیا وقتی بیماران وارد ساختمان پزشکان می‌شوند تابلوی راهنمایی در ورودی ساختمان نصب شده است که نشان دهد مطب شما در کدام طبقه و چه واحدی هست. همچنین به هنگام خرید یا اجاره مطب، اگر مطب شما در طبقات بالایی هست بهتر است ساختمان مجهز به آسانسور باشد. معمولاً بیماران وضعیت جسمانی مناسبی ندارند و بالا رفتن از پله‌ها برایشان بسیار دشوار است. یکی از فاجعه‌ترین اتفاقاتی که دیده‌ام این است که یک متخصص ارتوپدی که اکثر بیمارانش با مشکلات حرکتی مواجه‌اند، مطبش در طبقات بالایی ساختمانی است که مجهز به آسانسور نیست.

 

آیا وقتی بیماران وارد مطب می‌شوند تهویه هوا مناسب است. یکی از ناخوشایندترین اتفاقات برای بیماران این است که در یک هوای نامطبوع منتظر شوند تا زمان ملاقاتشان با پزشک فرابرسد.

 

آیا منشی شما با لبخند پذیرای بیماران است؟ آیا به هنگام ورود بیماران به آن‌ها خوشامد می‌گوید؟ آیا تماس چشمی مناسبی با بیماران دارد یا درحالی‌که چشمش به صفحه مانیتور یا دفترش دوخته‌شده با بیماران صحبت می‌کند؟

 

آیا صندلی و مبل‌های سالن انتظار کثیف و پاره‌اند؟ وضعیت تمیزی سرویس بهداشتی چطور است؟

آیا طوری به بیماران وقت می‌دهید که کمترین زمان ممکن در مطب انتظار بکشند یا مجبورند چند ساعت منتظر شوند تا نوبتشان برسد؟

 

آیا به بیماران خود حریم خصوصی می‌دهید؟ یکی از بدترین اتفاقاتی که در برخی مطب‌ها دیده‌ام این است که پزشک چند بیمار را همزمان به اتاق معاینه فرامی‌خواند و نوبتی آن‌ها را ویزیت می‌کند. بیماران پزشکان را محرم مشکلات خود می‌دانند و برایشان بسیار ناراحت کننده است که در حضور افراد غریبه مشکلات جسمانی خود را برای پزشک بازگو کنند.

 

آیا بیماران پس از پایان ویزیت کاملاً مطلع می‌شوند که چه اقدامی را بایستی انجام دهند؟ اگر قرار است به آزمایشگاه، داروخانه و یا جای خاصی بروند آیا نشانی آن محل و ساعات کاری مرکز مورد نظر به خوبی به بیماران ارائه می‌شود؟

 

آیا اگر بیماران بیش از حد معطل شوند از آن‌ها عذرخواهی می‌شود؟

آیا به بیماران اجازه داده می‌شود که به طور کامل مشکلاتشان را بازگو کنند و یا به علت شلوغی مطب ویزیت‌ها خیلی سریع انجام می‌شوند؟

آیا به هنگام ورود بیمار به اتاق پزشک به او لبخند می‌زنید و احوال‌پرسی گرمی با او دارید؟

آیا به هنگام خروج بیمار از مطب از طرف منشی از او سؤال می‌شود که آیا نیاز به تاکسی تلفنی دارد تا در صورت نیاز تماس تلفنی برای او انجام شود؟

آیا به هنگام خروج بیماران منشی مطب برای او آرزوی سلامتی می‌کند؟

 

رعایت این نکات می‌تواند تجربه‌ای بسیار دلپذیر از شما و محیط مطبتان بر ذهن بیمارانی که برای اولین بار به مطب شما می‌آیند بگذارد، همچنین با توجه به تجربیات خود می‌توانید ده‌ها نکته دیگر را که بر برجای گذاری حسی خوب بر روی بیماران تأثیر دارند را اجرا نمایید. مطمئناً نتیجه شگفت‌انگیز خواهد بود. نکته جالب این است که انجام خیلی از این اقدامات حتی هزینه برای شما نخواهد داشت ولی در عوض طوری باعث وفادار سازی بیمارانتان می‌شود که در درازمدت باعث یک درآمدزایی قابل‌توجه و از آن مهم‌تر باعث افزایش محبوبیت شما نزد بیماران می‌شود.

 

برای اطلاع از سایر مقالات، دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

 

مقالات مرتبط:

دشواری های رابطه پزشک و بیمار کدامند؟

چند راه ساده برای افزایش رضایتمندی بیماران (اصول مطب داری)

آیا به مراجعه بعدی بیمار خود اهمیت می دهید؟

رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

منشی ، رکن اساسی در تصمیم گیری های مطب !

منشی و کارکنان مطب و کلینیک، بهترین منبع و رابط برای شناخت بیماران شما هستند. آن‌ها می‌دانند که خواسته‌ها و نیازهای بیماران چیست و چه سمت و سویی دارد. پس بهتر است این تیم ارزشمند را در تصمیم‌گیری‌های خود بیشتر مشارکت دهید.

 

این روزها به واسطه شبکه‌های اجتماعی، قدرت چانه‌زنی بیماران تا حد شگفت‌انگیزی ارتقا پیدا کرده است. اگر بیماری از شما ناراضی باشد، تنها با یک پست و نوشته در صفحات مجازی خود قادر خواهد بود تمام شهرت و اعتبارتان را یک شبه نابود کند.

 

در بیشتر موارد، بیماران ناراضی قصد بازپس‌گیری وجه خود را ندارند، اعتراض آن‌ها و اعلام آن بیشتر به خاطر برخورد بدی است که با آن‌ها صورت گرفته است. برخورد نامناسب از سمت منشی گناهی نابخشودنی است که اعتبار شما را خدشه‌دار خواهد کرد. پس باید بدانید که منشی یکی از مهم‌ترین اجزای ساختار مطب شما است و باید تا جایی که ممکن است تقویت شود و البته به دلیل اطلاعات دست اولی که از بیماران در برخوردهای متداوم خود با آن‌ها دارد، گنجینه اطلاعاتی ارزشمندی می باشد. 

 

شیوه تصمیم‌ گیری بیماران :

 

در گذشته و قبل از رشد همه‌گیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در تقسیم‌بندی‌هایی که برای درمان های مختلف و تصمیم‌گیری آن‌ها از سوی بیمار صورت می‌گرفت، تصمیمات بیمار برای پذیرفتن برخی از درمان ها، فوری  و چرخه تصمیم گیری برای سایر درمان هایی که با جدیت بیشتری درباره آنها فکر میشد، جدا شده بود.

 

اما این روزها با وجود اطلاعات اینترنتی گسترده، وجود سایت‌های مختلف، شیوه درمان و انتخاب پزشک به کلی دچار تغییرات شده است. دیگر فرآیند جذب بیمار مثل سابق نیست؛ در واقع این فرآیند وابسته به تحقیقات بیماران در سطح اینترنت شده است.

 

بیمار تمایل دارد تا نظرات کاربران دیگر در خصوص تجربه‌های درمان های مختلف را در سایت‌ها و صفحات مجازی دنبال کند. اعتماد افراد به نظرات واقعی کاربران خیلی بیشتر از هر توصیه و تبلیغ دیگری است. این تحقیقات تحت وب، محدود به وسایل مهم منزل یا اجناس گران‌قیمت نیست، بلکه برای انتخاب پزشک هم بهترین و دلخواه‌ترین روش تحقیق بیماران امروزی شده است. پس منشی ها باید با دقت زیادی رفتار بیمار را رصد کنند، با آن‌ها به درستی رفتار کنند و اطلاعات و داده‌هایی دقیق برای تصمیم‌گیری‌های بهتر در اختیار بگذارند.

 

رفتاری دلسورانه با بیمار :

 

عبارت همیشه حق با مشتری است، دیگر در بازاریابی جایی ندارد. رویکرد جدیدی که در هر سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزایش ارزش افزوده به فرایند خرید مشتریان است. برای رسیدن به چنین دستاورد رضایت‌بخشی، باید بیماران را مانند اعضای خانواده خودتان بدانید. یعنی رابطه‌ای که منجر به ایجاد وفاداری دوسویه می‌شود و به همان میزانی که به بیمار خدمات و ارزش افزوده ارائه می‌شود، از جانب او وفاداری و همراهی دیده خواهد شد. درست مانند خانواده‌ای که اعضای آن برای یکدیگر ارزش قائل هستند.

 

تقویت منشی:

 

بازار رقابتی امروز به شدت گسترده است و کیفیت خدمات به خاطر وجود رقابت بالا رفته است. در چنین بازاری باید اقدامات متفاوتی ترتیب بدهید. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که برای بقا در این میدان باید به آن توجه بشود، منشی است. از اقدامات مثبتی که به این منظور می‌توان صورت داد، چنین است:

 

  • تعیین مدیر بخش کارکنان

انتخاب نیروهایی که دارای ویژگی‌های رهبری و مدیریت قوی هستند برای بخش خدمات، امروزه بدل به یک ضرورت شده است. بسیاری از شاخص‌های بازاریابی مانند افزایش ترافیک مطب و افزایش میزان وفاداری بیمار در دستان مدیران بخش است.

 

  • هم‌افزایی میان کارکنان با بخش توسعه خدمات

کارکنان مطب ها و کلینیک ها، تیم هستند که در ارتباطی بی‌واسطه با بیمار قرار دارند و در نتیجه، اطلاعات بسیار دقیقی از نارضایتی‌ها، واکنش‌ها و بازخوردهای مختلف بیمار در اختیار دارند. به همین دلیل باید از کارکنان مستقیما در بخش توسعه خدمات کمک گرفت. ایجاد هم‌افزایی و تعامل میان کارکنان و تیم توسعه خدمات باعث می‌شود تا نارضایتی‌های بیماران به حداقل برسد. مدیریت هم باید پیوسته ارتباط خود را با کارکنان حفظ کند و نقطه نظرات آن‌ها و مشکلاتشان را به دقت شناسایی و رفع کند.

وقتی این تیم راضی و قوی باشند، بیمار هم رضایت بهتری خواهد داشت و بازخوردهای بهتری را از خود نشان خواهد داد.

 

  • پیوند میان اهداف اجرایی با رضایت بیمار

همه بخش‌های سازمانی باید با هدفی مشترک و یکپارچه فعالیت کنند. ارتباط بیمار با منشی، ارتباط منشی با سایر کارکنان و بخش‌ها و ارتباط سایر کارکنان و بخش‌ها با مدیریت باید در مسیری صاف و هموار در جریان باشد.

هر چقدر اهداف سازمانی مشترک بیشتر میان بخش‌های مختلف نهادینه بشود و ارتباطات باز و آزادی شکل بگیرد، اهداف اجرایی بیشتر و بهتر با رضایت بیماران گره خواهد خورد. در این صورت است که مدیریت ضمن راضی کردن کارکنان می‌تواند در جهت شناخت و احقاق نیازهای بیماران هم گامی مثبت بردارد.

 

در نهایت آنچه باعث رشد چشمگیر هر مطب و کلینیک می‌شود و به موجب آن بیمارانی وفادار و دائمی خواهید داشت، ارتباطی مؤثر و مناسب با بیماران است. منشی ها به عنوان اصلی‌ترین بازیگرانی که این ارتباط را مدیریت می‌کنند و شکل می‌دهند باید همواره مورد توجه مدیریت قرار بگیرند.

 

هر گونه کوتاهی در اقدامات منشی می‌تواند منجر به تولید عواقبی ناخوشایند برای مطب بشود. به گونه‌ای که برای جبران آن باید تاوان سختی پرداخته بشود. بهترین نوع تبلیغاتی که می‌تواند باعث خوش‌نامی و افزایش اعتبار هر مکانی در میان بیماران بشود، تبلیغات دهان به دهان است.

 

تبلیغات دهان به دهان به صورت خودجوش از سمت بیماران راضی در قالب توصیه و پیشنهاد به سایرین صورت می‌گیرد. بدیهی است که هر فرد از حرف و توصیه آشنایان خود به ویژه دوستان و خویشاوندان خود بیشتر از هر تبلیغ دیگری استقبال می‌کند. با وجود منشی دلسوز و ماهر می‌توانید به این مهم نائل شوید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بازاریابی با تکنولوژی دکتر لینک در تماس باشید

 

مقالات مرتبط : 

وظایف و مهارت های منشی پزشک

شرح وظایف منشی پزشک

۱۵ سوالات کلیدی برای استخدام منشی پزشک

مدیریت و کاهش هزینه های مطب و کلینیک


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

چگونگی جایگاه سازی برای پزشکان

وقتی مردم می‌خواهند محصولی بخرند و یا خدماتی را از شرکت و یا فردی دریافت کنند با انتخاب‌های زیادی رو به رو هستند. شاید با ده‌ها و یا صدها انتخاب روبرو باشند. اما معمولاً ۳ الی ۴ گزینه‌ای که در صدر جدول ذهنی‌شان است را بررسی می‌کنند و از بین این ۳ یا ۴ گزینه، انتخاب خود را انجام می‌دهند. به دلیل این که مغز انسان تمایل زیادی به ساده‌سازی دارد و حوصله اینکه برای انتخاب خود تعداد زیادی گزینه را بررسی کند ندارد. جایگاه سازی یعنی هنر قرار دادن نام و یا خدمات شما در ۳ الی ۴گزینه اول ذهنی مردم.

 

جایگاه سازی برای پزشکان بسیار حائز اهمیت است. فرض کنید شخصی می‌خواهد به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کند و در شهر او ۲۰ پزشک گوش حلق و بینی هستند. هیچ کس حوصله ندارد ۲۰ پزشک را بررسی کند و یکی را انتخاب کند. معمولاً مردم چند گزینه محدود در ذهن خود در نظر می‌گیرند و یکی را انتخاب می‌کنند. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که یک پزشک با استراتژی های مناسب خود را به عنوان یکی از گزینه‌های ذهنی اصلی مردم معرفی کند. حال سؤال اینجاست که چگونه می‌توان جایگاه سازی کرد؟!

 

اولین روش‌ این است که بجای اینکه در همه‌ی زمینه‌ها فعالیت کنید حوزه کاری خود را تخصصی‌تر نمایید. برای درک بهتر این مطلب به مثال زیر توجه نمایید:

 

فرض کنید می‌خواهید یک وب‌سایت برای خود داشته باشید. در ایران بیش از ۲۰۰ شرکت در این زمینه فعالیت می‌کنند. بنابراین شما حق انتخاب زیادی دارید. حال اگر ۱۹۵ شرکت به صورت کلی طراحی وب‌سایت کنند و ۵ شرکت بگویند که به صورت تخصصی تنها برای پزشکان طراحی وب‌سایت انجام می‌دهند، شما کدامیک را انتخاب می‌کنید؟ به احتمال زیاد یکی از این ۵ شرکت را. به دلیل اینکه فکر می‌کنید در زمینه کار شما، این شرکت‌ها تخصصی تر و حرفه‌ای تر هستند و حرف شما را بهتر می‌فهمند.

 

بنابراین می‌توانید یک قسمت از تخصصتان را انتخاب کرده و به صورت متمرکز و حرفه‌ای روی آن کارکنید و تبلیغات گسترده‌ای برای آن انجام دهید. مثلاً یک جراح عمومی می‌تواند فقط روی بیماری‌ها و جراحی‌های چاقی کار کند. هر چقدر که در این کار متمرکز شود بسیار حرفه‌ای تر شده و مهارتش بالا می رود و پس از آن با یک تبلیغات خوب می‌تواند کاری کند که همه‌ی افراد دارای اضافه وزن شهر به او مراجعه کنند. اگر یک فرد چاق به هنگام انتخاب پزشک، ۵ جراح عمومی در ذهنش باشد اما بداند که یکی از این ۵ جراح به طور تخصصی فقط در زمینه چاقی کار می‌کند او را به بقیه پزشکان ترجیح می‌دهد.

 

دومین روش برای جایگاه سازی این است که در استفاده از یک تکنیک جراحی خاص و یا یک تکنولوژی خاص پیش تاز باشید. یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید: The early bird,  catches the worm در حرفه پزشکی افرادی که پیشرو هستند موفقیت‌های بسیاری را کسب می‌کنند. اگر در استفاده از یک تکنیک جراحی شما پیشرو باشید جراحی‌هایی را قادر هستید انجام دهید که دیگران قادر به انجام آن نیستند و حتی اگر بعد از چندین سال دیگران نیز این تکنیک ها را یاد بگیرند باز شما به عنوان استاد در این زمینه شناخته می‌شوید که یک نوع جایگاه سازی خوب است و باعث می‌شود بیماران اعتماد بیشتری به شما داشته باشند.

به عنوان مثال انجام جراحی‌های کم تهاجمی مثل جراحی لاپاراسکوپی، نفروسکوپی، هیستروسکوپی، آرتروسکوپی و غیره. افرادی که سال‌ها پیش در انجام این‌گونه جراحی‌ها پیشرو بودند در حال حاضر اساتیدی هستند که بسیاری از مردم ما‌ه‌ها صبر می‌کنند که توسط این اساتید جراحی و درمان شوند.

 

سومین روش برای جایگاه سازی این است که ارائه خدماتتان در مطب طوری باشد که در ذهن بیماران بماند. اگر بیماران به هنگام مراجعه به مطب شما شرایطی متفاوت از مطب‌های دیگر ببینند یک جایگاه بسیار بالا از شما در ذهنشان قرار می‌دهند. پیروی از اصول کمک بسیاری در زمینه ایجاد یک تصویر خوب در ذهن بیماران خواهد نمود.

 

خوشبختانه تکنولوژی دکتر لینک می تواند در جایگاه سازی سریع و مطمئن در تخصص شما به کمکتان بیاید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. 

 

مقالات مرتبط : 

انواع روش های قیمت گذاری در مطب

چگونه به درخواست مساعده پرسنل مطب واکنش نشان دهیم؟

مطب احتیاج به بهبود مستمر دارد یا مهندسی مجدد؟

برای جذب بیمار به دنبال شرایط بیرونی هستید یا درونی؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

سیاست های قیمت گذاری در مطب و کلینیک

قیمت یکی از مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی است و باید قیمت گذاری را یک استراتژی تاثیر گذار در بازاریابی مطب بدانیم، زیرا قیمت گذاری بر بسیاری از عوامل دیگر در مطب از جمله موضع یابی، کانالهای توزیع و … تاثیر می گذارد. در واقع برای قیمت گذاری نمی توان یک دستورالعمل واحد و مشخص ارائه کرد و این کاملاً بستگی به شرایط دارد اما طی کردن مراحل زیر برای قیمت گذاری پیشنهاد می شود.

 

  1. توسعه استراتژی بازاریابی – تقسیم بندی بازار، هدفگذاری و موضع یابی اقدامات اصلی این مرحله هستند.
  2. تصمیم گیری در مورد عناصر آمیخته بازاریابی – قیمت، توزیع، ترفیع و خدمات
  3. پیش بینی وضعیت تقاضا
  4. محاسبه هزینه ها
  5.  شناسایی شرایط محیطی – وضعیت رقبا، محدودیت های قانونی
  6. تصمیم گیری پیرامون هدف از قیمت گذاری – افزایش بیمار یا افزایش سود یا تثبیت قیمت
  7. تعیین قیمت با استفاده از مراحل بالا

 

به طور کلی ۳ رویکرد عمومی برای قیمت گذاری وجود دارد، رویکرد قیمت گذاری بر اساس هزینه ها که در آن پس از محاسبه قیمت تمام شده درصدی را به آن به عنوان حاشیه سود اضافه می کنند.

 

رویکرد دوم قیمت گذاری برای بیمار است که در بیمار بر اساس پیش بینی از مبلغی که بیمار برای خدمات دریافتی حاضر به پرداخت است قیمت را تعیین می کند فارغ از آن که قیمت تمام شده چه قدر است.

 

و سومین رویکردقیمت گذاری بر اساس قیمت رقبا است که در آن پزشک با مشاهده قیمت رقبا، قیمتی رقابتی در سطح قیمت رقبا تعیین می کند.

 

اما جدای این سه رویکرد که اشاره گردید، استراتژی های قیمت گذاری موضع اصلی این مطلب هستند :

 

قیمت گذاری بالا یا  Premium Pricing

زمانی که محصول یا خدمت ما منحصر به فرد است و در بازار کمتر مشابهی دارد می توان از این روش قیمت گذاری استفاده کرد. تعیین یک قیمت بالا برای محصول با حاشیه سود زیاد، زمانی ممکن است که محصول یا خدمات باید لوکس باشد و از یک برتری ویژه نسبت سایر محصولات بازار برخوردار باشد.

 

قیمت گذاری نفوذی یا Penetrating Pricing

قیمتها به طور مصنوعی پایین تر از حد معمول تعیین می شوند تا از این طریق بیماران را جذب کنیم و در بازار نفوذ کنیم. پس از آن که به این هدف دست یافتیم، به تدریج قیمت افزایش می یابد.

 

قیمت گذاری اقتصادی یا Economy Pricing

در این روش، برخلاف قیمت گذاری نفوذی که قیمتها را به طور مصنوعی پایین می آوردیم، قیمت واقعاً پایین است ! یعنی در کار از روشهایی استفاده می کنیم که کمترین هزینه ها را در پی داشته باشد، و از این طریق خدمتی ارزان تر را در اختیار بیمار قرار می دهیم.

 

قیمت گذاری گزاف Price Skimming

در واقع این استراتژی دقیقاً برعکس قیمت گذاری نفوذی است. در این روش ابتدا یک قیمت بسیار بالا را برای محصول تعیین می کنیم و محصول را به بازار عرضه می کنیم و پس از آن که رقبا با توجه به قیمت بالا و جذابیت بازار وارد شدند و محصول را عرضه کردند، قیمت را به تدریج کاهش می دهیم. پرواضح است که این روش مربوط به زمانی است که خدمت ما در بازار یکتا است و مشابهی ندارد. طبیعتاً با ورود رقبا مجبور به استفاده از یکی دیگر از استراتژی های مذکور در این مطلب خواهیم بود. (لازم به توضیح است که Skimming در زبان انگلیسی به معنا سرشیر گیری است)

 

قیمت گذاری بالا، قیمت گذاری نفوذی، قیمت گذاری اقتصادی و قیمت گذاری گزاف اصلی ترین استراتژیهای قیمت گذاری هستند که در ماتریس زیر نیز می تواند جایگاه آنها را مشاهده فرمایید. در ادامه با برخی دیگر از استراتژیهای قیمت گذاری فرعی نیز آشنا می شوید.

قیمت گذاری روانی یا Psychological Pricing

این روش زمانی استفاده می شود که مشتری بر اساس یک احساس تصمیم بگیرد تا یک منطق. مثلاً تعیین قیمت ۴.۹۹ دلار به جای ۵ دلار مثالی برای این روش قیمت گذااری است.

 

قیمت گذاری بر اساس خط محصولات یا Product Line Pricing

در اینجا قیمت گذاری بر اساس خطی از محصولات یا خدمات که داریم تعیین می شود.

 

قیمت گذاری برای گزینه های اضافه یا Optional Product Pricing

همواره مطب ها و کلینیک ها سعی می کنند با افزودن امکانات بیشتر به خدمت اصلی، فروش خود را افزایش دهند.

 

اکنون میتوانید متناسب با نوع خدمات قابل ارائه در مطب و کلینیک خود، سیاست قیمت گذاری مناسب را انتخاب نمایید. خوشبختانه تکنولوژی دکتر لینک میتواند، در انتخاب روش قیمت گذاری مناسب برای محیط های مختلف شما را راهنمایی نماید و در نرم افزار مدیریت مطب وکلینیک خود از آن پشتیبانی کند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماسباشد.

 

مقالات مرتبط :

آیا به مراجعه بعدی بیمار خود اهمیت می دهید؟

پزشک مداری یا بیمار مداری، کدام؟

خصوصیات پرونده پزشکی در تکنولوژی دکتر لینک

شکستن تعرفه‌ها، رقابتی بدون برد

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

دشواری های رابطه پزشک و بیمار کدامند؟

در رابطه " پزشک و بیمار" فقط دانش و خلاقیت کافی نیست.  قطعا هر پزشکی تمایل دارد بهترین خدمات پزشکی را به بیمارانش ارائه دهد. بهبود بیماران و ابراز شادی و شعف و سپاسگزاری آنها، آرامش طولانی و احساس رضایت را از شغل برای پزشک به همراه دارد و محرک او برای تلاش هر چه بیشتر در ارائه خدمت حرفه ای اش است.

 

رابطه میان پزشک و بیمار، رابطه ای حساس، ظریف و در ابعاد مختلف است و می تواند نتیجه ای خوشایند و سازنده داشته باشد یا برعکس ناخوشایند و تخریبی باشد. بیمار و پزشک در قبال یکدیگر حقوق و وظایفی دارند. آشنایی طرفین و اصرار به رعایت این اصول باعث توفیق این رابطه می شود، در نتیجه بیمار از بهبودی و پزشک از احساس رضایت و آرامش شغلی بهره خواهند برد.

 

مردم به پزشکی نیاز دارند که با آنها ارتباط روحی برقرار کند و مشکلات آنها را بفهمد. هنگامی که بیماری به مطب پزشک مراجعه می‌کند، انتظار دارد با خوش‌رویی و اخلاق‌خوب مواجه شود و پزشک نیز نخستین قدم درمانی را برای بیمار بردارد.

 

پزشک یک کارشناس با تحصیلات عالی است که مسئولیت تامین سلامت مردم را دارد و بیمار، انسانی دردمند است که عضوی آسیب‌دیده دارد و از یک بیماری رنج می‌برد و به همین دلیل به پزشک مراجعه می‌کند. او همیشه با خود، گذشته افکار، اعمال، رفتار، خاطرات و شخصیتش را حمل‌ می‌کند. او یک مرد، زن یا کودک است. بیمار نه یک شماره است و نه تیروئید و یا کولیت؛ او انسانی است که گواتر یا کولیت دارد.

 

نخستین نیاز بیمار هنگام مراجعه به پزشک چیست؟

 

بیماری هرچه باشد، بیمار نیاز به آرامش دارد. مشکل اساسی اینجاست که پزشکان به علت باورهای غلط آموزشی که هنوز هم ادامه دارد، با بیماری به خوبی آشنا هستند اما مهارت آنها در برخورد با بیمار کافی نیست. اگر پزشکان این دوره آموزشی را فرا گیرند، رابطه پزشک و بیمار برقرار و محکم می‌شود.

 

 رابطه محکم پزشک و بیمار چه نتایجی به بار خواهد آورد؟

  

در نخستین مرحله مراجعه منظم بیمار به پزشک، همکاری بسیار بالای بیمار با پزشک را در برخواهد داشت و در نهایت سبب کوتاه شدن طول درمان و صرفه‌جویی در بودجه سلامت کشور می‌‌شود. آمار مراجعه به پزشکان متعدد برای یک بیماری خاص کاهش می‌یابد و در وقت مردم و پزشکان صرفه‌جویی می‌شود که با این کار میلیاردها تومان در هزینه ناشی از اعمال‌‌جراحی بی‌جا و اقدامات آزمایشگاهی بی‌مورد صرفه‌جویی خواهد شد و رنج مردم به دلیل مراجعات مکرر به پزشکان که قابل اندازه‌گیری با اعداد و ارقام نیست، کاهش می‌یابد.

 

این رابطه چه تاثیری در میزان شکایت و قصور پزشکان دارد؟

 

به‌طور قطع و یقین، روابط مناسب بین پزشک و بیمار باعث کاهش قصور پزشکی و در نتیجه کاهش شکایت‌های مردم از پزشکان می‌شود و میزان خوش‌بینی به جامعه پزشکی را ارتقا می‌دهد. همچنین عوارض بعد از عمل جراحی از جمله دیرجوش خوردن زخم‌ها و عفونت‌ها کاهش پیدا می‌کند و در حرفه روانپزشکی، زخم روان بیمار که بدتر از زخم تن اوست زودتر بهبود می‌یابد.

 

اگر هر یک از طرفین همدیگر را نفهمند، خصوصا اگر پزشک سطح اجتماعی، میزان هوش و توقعات بیمار را تخمین نزند، از همان ملاقات اول، گره های کوری در این رابطه ایجاد خواهد شد، بنابراین نمی توان همکاری خوب و مفیدی را انتظار داشت.

 

شرایط تاثیرگذار

 

اصولا پزشک خوب یا بد به طور مطلق وجود ندارد، همان طور که بیمار خوب یا بد وجود ندارد، اما رابطه خوب یا بد میان پزشک و بیمار وجود دارد. رابطه پزشک و بیمار مانند دیگر روابط انسانی تحت تاثیر عوامل و شرایط متعددی است.

 

همان طور که در رابطه های خانوادگی، فامیلی و دوستی، سعی در تقویت نقاط اشتراک و کاستن از نقاط افتراق را برای پایداری و انسجام رابطه ضروری می دانند، باید بین پزشک و بیمار این نکات نیز رعایت شود تا از تنش و عدم اعتماد احتمالی جلوگیری و در نتیجه طبابت موفق برای پزشک و بهبود برای بیمار فراهم شود.

 

گروه های مختلف بیماران

 

بیماران را می توان به گروه های مختلف طبقه بندی کرد.

 

  • گروه اول:  آنهایی هستند که رابطه با پزشک را جدی و مهم می دانند و می کوشند آن را ارتقا دهند و همواره با پزشک همکاری می کنند. معمولا بیماران پزشکان مشهوری که دیگران او را توصیه کرده اند، به دلیل اعتماد به پزشک، اینگونه هستند.

 

  • گروه دوم: بیمارانی هستند که به توصیه ها و تجویزهای پزشک اعتماد ندارند و مدام گله مند هستند، در نتیجه نمی توانند رابطه منطقی ای با پزشک برقرار کنند.

 

  • گروه سوم: برقراری رابطه مناسب با پزشک مشکل نیست، اما برخوردی خنثی و بی تفاوت دارند. این پزشک نشد، پزشک دیگر. این کلینیک نشد، کلینیک دیگر. عوامل فرعی مانند شیک بودن مطب، پارکینگ اتومبیل و نزدیکی محل مطب و… در تصمیم گیری این بیماران برای انتخاب پزشک موثر هستند.

 

رابطه هر یک از گروه های بیماران با گذشت زمان و افزایش مراجعات می تواند سرنوشت متفاوتی پیدا کند.

 

گروه اول همواره به پزشک معالج معتقد باقی می مانند و آینده سلامتی خود را به دست او می سپارند.

 

گروه دوم مستعد درگیر شدن با پزشک هستند و رابطه این بیماران با پزشک، مختل و در نهایت قطع می شود. این گسست رابطه به دو صورت اتفاق می افتد؛ یا بیمار با دعوا و قهر مطب را ترک می کند یا پزشک از بیمار می خواهد درمان را با پزشک دیگری ادامه دهد.

 

در حالت اول احساس ناخوشایند و آمیخته به شکست اخلاقی به پزشک دست می دهد و چند روزی او را مکدر می کند، اما در واقع به پالایش جو مطب و در نهایت انبساط خاطر پزشک و همکاران او در مطب می انجامد.

 

در حالت دوم پزشک می داند غرولند بیمار ارتباطی به دانش و تجربه و کیفیت درمان او ندارد، بلکه ناشی از عدم توانایی بیمار در کنار آمدن با بیماری اش است. به همین دلیل پیشنهاد تعویض پزشک معالج، برای فرصت دادن به بیمار برای به دست آوردن امیدی تازه است تا شاید با این تعویض کمتر رنج ببرد.

 

در مورد گروه سوم، رابطه پزشک و بیمار همچنان خنثی می ماند. اگر دوباره به مطب پزشک معالج مراجعه کنند، کارشان انجام می شود و اگر هم دیگر نیایند، برای طرفین چیزی تغییر نمی کند. گاهی گفته می شود مشکل از بیماران نیست و پزشک هم درشکست رابطه نقش دارد. هرچند این عقیده را نمی توان رد کرد، باید بدانیم پزشک نقش امدادگر را دارد و بیمار در واقع در جستجوی کمک و امداد است.

 

جهت بهبود هر چه بیشتر روابط پزشک و بیمار تکنولوژی دکتر لینک، نرم افزار مدیریت مطب وکلینیک خود را مجهز به پیشرفته ترین ماژول های داده کاوی نموده است، تا توسط آنها پزشکان عزیز بتوانند رابطه ای پایدار با بیمار خود داشته باشند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

 

مقالات مرتبط :

پزشک مداری یا بیمار مداری، کدام؟

ده آماری که پزشک باید از مطب خود داشته باشد

وظایف و مهارت های منشی پزشک

برای جذب بیمار به دنبال شرایط بیرونی هستید یا درونی؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

انواع روش های قیمت گذاری در مطب

استراتژی قیمت گذاری در مطب ، یعنی داشتن متد و فرمول ثابت برای تعیین قیمت انواع محصولات و خدمات. به طور مثال در مطب هایی که علاوه بر خدمات ، کالا هایی با تنوع قیمتی گوناگون ارائه می دهند، داشتن یک استراتژی و فرمول ثابت برای قیمت گذاری مزیت های گوناگونی دارد که در زیر به آن می پردازیم؛ اما قبل از آن باید سیاست قیمت گذاری در مطب مشخص گردد. سیاستِ قیمت گذاری به دو دسته تقسیم می شود: قیمت گذاری باز و قیمت گذاری بسته.

 

در قیمت گذاری باز ، بیمار، میزان پرداختی خود را تعیین می کند و مطب، دکتر یا پرسنل هیچ نقشی در تعیین قیمت ندارند. معمولا این نوع سیاستِ قیمت گذاری در انجام ویزیت های خیریه و یا ویزیتهای تبلیعاتی کاربرد دارند. اگر هدف از قیمت گذاری باز کسب سود و انتفاع باشد، پیش بینی می شود که این رویه با شکست روبرو شود زیرا که بیماران احتمالا به دلایل زیر پرداختی مناسبی نخواهند داشت:

 

اول اینکه احتمالا به دلیل پیشینه های قبلی، فکر می کنند قیمت های باز جنبه خیریه یا تبلیغاتی دارد.

 

دوم اینکه احتمالا فکر می کنند ویزیتِ بیمار، خدمتی است مانند خواندنِ یک کتاب، که می تواند مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار گیرد بدون آنکه پولی بابت آن پرداخت شود.

 

و سوم اینکه شاید بیش از اینکه به ارزش خدمت دریافتی فکر کنند به توان مالی دکتر می اندیشند و خودشان را با وی مقایسه کرده و کمتر پرداخت می کنند.

 

به هرصورت به نظر می رسد که اگر قصدِ کار خیریه یا تبلیعاتی نداریم، بهتر است به جای قیمت گذاری باز از سیاست قیمت گذاری بسته برای استراتژی قیمت گذاری استفاده کنیم.

 

پیش نیاز قیمت گذاری بسته موضوع ارزیابی و تفکر است. برای اینکه فرمول های ثابتی برای قیمت گذاری داشته باشیم نیاز داریم ارزیابی صحیحی از توان مالی بیمارانمان داشته باشیم. نیاز داریم بدانیم که بیماران مطب ما در مورد خدمات و محصولات پزشکی چه دیدگاههایی دارند. آیا قیمت های بالا را حق دکتر می دانند، پرستیژ او می دانند یا اینکه معتقدند دکتر، هزینه لوکیشن و دکوراسیون را از آنها می گیرد. در این ارزیابی ها فقط باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که چند در صد از بیماران قیمت را حق الزحمه سالها تلاش و درس خواندن می دانند و چند درصد قیمت ها را غیر منصفانه می دانند. چند درصد معتقدند که علم به روز داشتن مستلزم داشتن توان مالی است و چند درصد معتقدند که دولت باید از جیب پزشکان به سایرین سوبسید و یارانه دهد.

 

همچنین در ارزیابی هایمان برای داشتن استراتژی قیمت گذاری باید به دیدگاه رقبا نیز بیندیشیم. آیا آنها نسبت به رقابت، نگاه جوانمردانه دارند یا اینکه دیدگاه تخریب گرایانه و زیراب زدن دارند!  آیا آنها معنی تمرکز و تمایز را می فهمند؟ یا نه؛ آیا انها عواقب جنگ قیمتی را می دانند؟ یا نه؛ آیا در رقابت فقط به خود می اندیشند یا نه ، به یک رقابتی سالم که هم همکاران از آن سود ببرند و هم بیماران.

 

پس از اینکه ارزیابی ها کامل شد باید به این فکر کنیم که آیا استراتژی قیمت گذاریهای ما با استراتژی و اهداف بلند مدتِ مطب هماهنگی لازم را دارد؟ اینطور نباشد که به طور مثال استراتژی تمرکز و تمایز را انتخاب کرده باشیم،  اما همچنان قیمتها را پایین قرار داده باشیم و یا اینکه استراتژی رهبری هزینه را انتخاب کرده باشیم اما قیمتهایمان را بالا گذاشته باشیم.

 

بدترین زیان مطب ناشی از عدم هماهنگی بین استراتژی و استراتژی نیست. بلکه به نظر می رسد بدترین ضرر ناشی از تعیین استراتژی میانه است. یعنی چیزی بین رهبری هزینه و تمرکز و تمایز. یعنی خودمان هم نمی فهمیم که می خواهیم همیشه قیمتهایمان پایین باشد یا اینکه می خواهیم خدمات و محصولات بهداشتی درمانی خاص و منحصر به فردی را ارائه دهیم. عموما در این حالت در طولانی مدت، مطب ما راه به جایی نخواهد برد. زیرا ما در پی راضی کردن همه خواهیم بود و هر گونه خدمات پزشکی را به هر کسی می خواهیم ارائه کنیم.

 

مزیت داشتن استراتژی قیمت گذاری در مطب

 

  • ساده کردن رقابت و تصمیم گیری از مزیت های استراتژی قیمت گذاری است.

 

مطب با داشتن استراتژی قیمت گذاری، فکر کردن مداوم نمی خواهد. تصمیم گیری های لحظه به لحظه نمی خواهد. استراتژی فرایند تصمیم گیری در مورد قیمت را ساده می کند به طوری که تصمیم گیری می تواند توسط هر کسی و در هر زمانی انجام شود.

 

استراتژی قیمت گذاری، رقابت را نیز ساده تر می کند. با این شیوه می توان سیاست های رقبا را حدس زده و واکنشهای آنها نسبت به بقیه را پیش بینی کرد.

به کمک استراتژی قیمت گذاری همچنین می توان از قیمتهای فروش به قیمت های خرید رسید و یا اینکه خیلی سریع با توجه به فروش، میزان سود را تخمین زد.

زمانی که مطبی از استراتژی قیمت گذاری تبعیت می کند به راحتی می تواند نقاط ضعف و قوت قیمت گذاری را، نسبت به رقبا، سریعتر و دقیق تر فهمیده و آنرا اصلاح کند.

دوباره به ابتدا برمی گردیم: استراتژی قیمت گذاری ، یعنی داشتن متد و فرمول ثابت برای تعیین قیمت انواع محصولات و خدمات در مطب؛ روشی که رقابت را ساده تر و تصمیم گیری را راحت تر می کند.

 

مقاله پیش رو یک روش کاملا تجربی است، که توسط همکاران عزیز امتحان شده است. در مقالات بعدی با روش های اصولی قیمت گذاری بیشتر آشنا خواهیم شد. خوشبختانهتکنولوژی دکتر لینک برای تمامی این موارد راهکارهای مدیریتی متعددی برای شما عزیزان دارد. با ما در تماس باشید.

 

مقالات مرتبط :

چگونه به درخواست مساعده پرسنل مطب واکنش نشان دهیم؟

مدیریت و کاهش هزینه های مطب و کلینیک

شکستن تعرفه‌ها، رقابتی بدون برد

چرا داشتن یک نرم افزار مدیریت مطب ضروری است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دکتر لینک

وظایف و مهارت های منشی پزشک

انجام وظایف منشی گری با داشتن دانش خاص اصطلاحات پزشکی و راهکارهای بیمارستانی، کلینیکی و آزمایشگاهی شامل زمانبندی ملاقات ها، صدور صورت حساب برای بیماران و گردآوری اطلاعات برای جدول ها، گزارشها و نامه های پزشکی از مهمترین وظایف و مهارت های مورد نیاز یک منشی پزشکی است. در این مقاله به شرح وظایف و مهارت های منشی پزشک خواهیم پرداخت.

 

عناوین شغلی مشابه و مرتبط در این زمینه

 

ازجمله عناوین شغلی مشابه و مرتبط این حرفه می توان به پذیرش گر، مدیر دفتری، مدیر دفتر پذیرش، هماهنگ کننده واحد بهداشت، پذیرشگر پزشکی و… اشاره کرد.

 

    توانایی ها

     

    استدلال قیاسی: توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول.

     

    چابکی در استفاده از انگشتان: توانایی هماهنگ کردن حرکات انگشتان یک دست یا هر دو دست در  پاسخگویی به تلفن و وصل کردن تلفن به کارکنان مربوطه.

     

    امور دفتری: برخورداری از دانش رویه ها و سیستم های اداری و دفتری مانند پردازش واژه، مدیریت اسناد، نسخه برداری، طراحی فر مها و دیگر روش های دفتری و اصطلاحات آن ها.

     

    خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به بیماران، شناخت نیازهای بیمار، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت بیمار.

     

    ابزار و تکنولوژی به کار رفته

     

    کامپیوترهای رومیزی، سیستم های آیفون بیمارستان، کامپیوترهای نوت بوک، نرم افزار حسابداری، نرم افزار تقویم و برنامه ریزی، نرم افزار پزشکی و…از جمله ابزار و تکنولوژی به کار رفته در این حرفه است.

     

    دانش

     

    امور دفتری: برخورداری از دانش رویه ها و سیستم های اداری و دفتری مانند پردازش واژه، مدیریت اسناد و سوابق، تندنویسی، نسخه برداری، طراحی فرم ها و دیگر روش های دفتری و اصطلاحات آنها.

     

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها، تراشه ها، ابزار الکترونیکی، سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتر شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی.

     

    ارائه خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری.

     

    زبان فارسی: برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته، معنی لغات، دستور زبان و شیوه نگارش.

     

    پزشکی و دندان پزشکی: برخورداری از دانش اطلاعات و شیوه های مورد نیاز برای تشخیص و درمان آسیب ها و بیماری ها و نقص عضوهای انسان شامل علایم بیماری، شیوه های درمانی، خصوصیات و اثرات داروها و پیشگیری از بیماری ها.

     

    فعالیت های کاری

     

    کمک کردن و اهمیت دادن به دیگران: فراهم نمودن کمک به افراد، توجه پزشکی و حمایت عاطفی یا سایر مراقبت های شخصی مانند کمک به همکاران، مشتریان یا بیماران.

     

    ارتباط با افراد خارج از سازمان: ارتباط با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم، دولت و سایر منابع خارجی. این اطلاعات میتوانند به صورت رو در رو، کتباً، با تلفن یا سیستم پیام کوتاه و یا پست الکترونیک تبادل شوند.

     

    برقراری ارتباط با روسا، همکاران و زیردستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن، نامه، پست الکترونیک و یا رو در رو.

     

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات: وارد کردن، نسخه برداری، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی/ مغناطیسی.

     

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی: ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط.

     

    کسب اطلاعات: مشاهده، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط.

     

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی، وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات.

     

    سازماندهی، برنامه ریزی و اولویت بندی کارها: توسعه اهداف و طرحهای خاص برای اولویت بندی، سازماندهی و انجام کارها.

     

    انجام عملیات اجرایی: انجام روزانه وظایف اجرایی مانند نگهداری فایل های اطلاعاتی و پردازش اسناد.

     

    روابط مستقیم با مردم: کار کردن برای مردم و یا داشتن ارتباط مستقیم با آن ها.

     

    وظایف

     

    • برنامه ریزی و قطعی کردن قرار ملاقات بیمار جهت معاینه، جراحی و مشاوره پزشکی.
    • گردآوری و ثبت جدول ها، گزارشها و مکاتبه های پزشکی با کامپیوتر شخصی.
    • دریافت پیغامها و اسناد مانند نتایج آزمایشگاه و ارجاع آنها به کارکنان مربوطه.
    • خوش آمد گویی به مراجعان و مشخص کردن نوع کار آنها و ارجاع آنان به کارکنان مربوطه.
    • مصاحبه با بیماران برای تکمیل اسناد، تاریخچه بیماری و فر مهایی مانند فرم مصرف دارو و بیمه.
    • نگهداری اسناد پزشکی، تاریخچه فنی و پرونده مکاتبه ها.
    • استفاده از تجهیزات اداری مانند سیستم پیغام رسان صوتی و نرم افزارهای پردازش کلمات، صفحه گسترده و دیگر نرم افزارها برای تهیه گزارش، فاکتور، صورت وضعیت مالی، نامه ها، تاریخچه بیماری و گزارش های پزشکی.
    • ارسال مکاتبهها و اسناد پزشکی با پست، پست الکترونیکی یا فاکس.
    • کامل کردن فرم بیمه یا سایر درخواست ها.

     

    شرایط کاری

     

    تماس با دیگران: در این شغل فرد تا چه حد ملزم به برقراری تماس با سایرین (به طور حضوری، تلفنی و غیره) است؟

     

    سر و کار با مراجعان خارج از سازمان: در این شغل کار با مشتریان خارج از سازمان و عموم مردم چقدر اهمیت دارد؟

     

    قرار گرفتن در برابر بیماری ها یا عفونت ها: این شغل تا چه حد فرد را در مواجهه با بیماری ها و یا عفونت ها قرار می دهد؟

     

    گفت وگوی رو در رو: در این شغل مباحث و گفت و گوهای رو در رو بین افراد و گروه ها چقدر است؟

     

    اهمیت دقت در کار: در این شغل دقیق و مبرا از خطا بودن چقدر اهمیت دارد؟

     

    انجام حرکات تکراری: این شغل تا چه حد به انجام حرکات تکراری نیاز دارد؟

     

    کار در حالت نشسته: در این شغل فرد تا چه حد باید به حالت نشسته کار کند؟

     

    نظام بندی کارها: این حرفه چقدر برای کارکنان آن نظام بندی شده و مشخص است، به طوری که فرد خودش نمی تواند در آن زمینه ها تصمیم بگیرد و اولویت ها و اهداف را مشخص کند؟

     

    تلفن: استفاده از مکالمه های تلفنی در این شغل چقدر است؟

     

    کار گروهی: کار با افراد دیگر، در یک گروه یا تیم، در این حرفه چقدر اهمیت دارد؟

     

    حیطه کاری

     

    تجربه کلی: برای این مشاغل مقداری مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی ممکن است مفید باشد. برای مثال، یک تحصیلدار امکان دارد از داشتن تجربه کار مستقیم با مردم بهره گیرد اما شخص بدون داشتن چنین تجربه ای هم با کمی سختی می تواند یک تحصیلدار شود.

     

    کارآموزی: برای این مشاغل افراد به چند ماه تا یک سال کار با افراد باتجربه نیاز دارند.

     

    مثال هایی از این حیطه کاری: مشاغل در این حیطه به استفاده از دانش و مهارت های فرد برای کمک به دیگران سر و کار دارند. مانند آتشنشان ها، نمایندگان خدمات مشتری، تکنسین داروخانه ها، فروشندگان و تحصیلداران.

     

    میزان آمادگی خاص شغلی: مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار در مدت ۳ ماه تا کمتر از ۴ سال.

     

    تحصیلات: این مشاغل معمولاً به دیپلم دبیرستان و احتمالاً به مقداری کارآموزی و گذراندن دوره های مرتبط با شغل نیاز دارند. در برخی موارد، به دانشنامه یا مدرک کارشناسی نیاز است.

     

    ارزش های کاری

     

    ارتباطات: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیررقابتی را می دهند. نیازهای متقابل شامل همکاران، ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است.

     

    پشتیبانی: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت، روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

     

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده اینا رزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوبی کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران ، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

     

    شیوه های کاری

     

    سازگاری/ انعطاف پذیری: قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری.

     

    توجه به جزییات: دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار.

     

    توجه به دیگران: همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن دیگران.

     

    قابل اعتماد بودن: قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها.

     

    استقلال: انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها.

     

    درستکاری: درستی و صداقت.

     

    خویشتن داری: حفظ آرامش، کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسجیده و تهاجمی در هر شرایطی.

     

    جهت گیری اجتماعی: ترجیح دادن کار گروهی و تماس با سایر افراد در حین کار.

     

    تکنولوژی دکتر لینک جهت برقراری هماهنگی بین وظایف منشی پزشک، پنل هایی مرتبط با هدف آسان و سریعتر نمودن هر بیشتر وظایف، طراحی نموده است. 

    برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

     

    مقالات مرتبط : 

    ۱۵ سوالات کلیدی برای استخدام منشی پزشک

    شرح وظایف منشی پزشک

    از چه روش نوبت دهی در مطب استفاده کنیم؟

    چند راه ساده برای افزایش رضایتمندی بیماران (اصول مطب داری)

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    دکتر لینک

    پزشکی حامی محیط زیست

    پزشکی سازگار با محیط‌ زیست را می توان، دست یافتن به شیوه‌هایی از درمان که با کاهش دادن ضایعات مطب و کاهش هوشمندانه مواد شیمیایی معلق در هوا به سلامت بیمار و محیط‌ زیست کمک می‌کنند، به‌صرفه اقتصادی نزدیک هستند و از طرف دیگر می‌توان آن‌ها را به‌طور پایدار و مداوم مورداستفاده قرار داد، معرفی کرد.

     درباره‌ پزشکی سبز، یعنی آن گونه‌ای که از طریق پزشکی محیط زیست را پاس می‌دارد، دست‌کم از چهار زاویهٔ اساسی می‌توان سخن گفت:

     

    نخست اینکه دربارهٔ معنا و مصادیق روشن این مفهوم سخن بگوییم. به این پرسش بپردازیم که به راستی مقصودمان از پزشکی سبز چیست و انتظار داریم به چه پیامدهایی منجر شود. می‌توان از وضع موجود آغاز کرد و پرسید: طبابت فعلی ‌پزشکان چه آسیب‌هایی به محیط زیست وارد می‌کند که می‌خواهیم با طبابت سبز فکری به حال آن‌ها کنیم؟

     

    دومین قلمرو، اما، بحث دربارهٔ این پرسش شکاکانه است که «اساسا پزشکی سبز چه اهمیت و چه فوریتی دارد؟» میان این همه دغدغه‌های مختلف پزشکی، چرا باید ذهنمان را معطوف به چنین مساله‌ای کنیم؟ مگر ‌پزشکان تا چه اندازه می‌توانند در حفظ یا تخریب محیط زیست موثر باشند؟

     

    سومین حیطه‌ای که می‌توان دربارهٔ آن سخن گفت ادامه منطقی حیطهٔ نخست، و از این رو، بیشتر تکنیکی و اجرایی ست. چه اصلاحاتی در مطب و کلینیک، در اقدامات پزشکی، در مواد و تجهیزات و در رفتارهای همکاران و دستیاران می‌توان در پی گرفت تا کمترین آسیب از طبابت متوجه محیط زیست شود. اندیشیدن به بهبود سیستم دفع زباله و فاضلاب، و اصلاح سازوکارهای استفاده از آب نمونه‌هایی از مباحثی‌ست که در این قلمرو می‌گنجد.

     

    چهارمین قلمرو آن است که چگونه به راهکار‌هایمان برای پزشکی دوست با محیط زیست، ضمانت اجرایی ببخشیم. از منظری کلان، چه رویکردی می‌تواند طبابت سبز را به یک رویکرد غالب و عام در میان ‌پزشکان بدل کند تا این اقدامات، فرا‌تر از عده قلیلی ‌پزشکان حساس به محیط زیست، در جامعه پزشکی فراگیر شود؟ البته می‌توان تصور کرد که برای پزشکی که مطبش در یکی از مناطق برخوردار شهری واقع است تجهیز مطبی «سبز» و اعلام عمومی آن، برگ برنده‌ای در جهت اقبال مردم به آن مطب به شمار آید. اما به سختی می‌توان دغدغه‌های زیست‌محیطی را در مناطق کمتر-برخوردارِ شهری یا مناطق روستایی، دست کم در افق چندین ساله، به عنوان یک مطالبهٔ عمومی در نظر گرفت. اینگونه است که اگر قصدمان برافراشتن پرچم «پزشکی دوست با محیط زیست» در سطح کشور است بایستی به مداخله‌ای در سطح سیاستگذاری عمومی اندیشید.

     

    پیشنهاد به متولیان حیطه پزشکی در سطح وزارت بهداشت آن است که با تدوین کتابچه راهنمای (guideline) پزشکی سبز، لیستی از «ضرورت‌ها» و «ترجیحات» زیست‌محیطی در طبابت پزشکی فراهم آید. آنگاه بر اساس این کتابچه، «ضرورت‌های زیست‌محیطی» را می‌توان به عنوان یکی از معیارهای نظارتی توسط واحد نظارت بر درمان در معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مورد توجه و تاکید قرار داد. از سوی دیگر رعایت مقولاتی که در گایدلاین به عنوان «ترجیحات زیست‌محیطی» برشمرده شده، می‌تواند در زمرهٔ امتیازات لازم برای تمدید پروانهٔ مطب و کلینیک به حساب آید. چه بسا اینگونه اقدامات سیاستگذارانه شرایط را به سمتی سوق دهد که نه فقط وجدان اخلاقی ‌پزشکان، بلکه حتی منافع نسبی آن‌ها، حکم کند محیط زیستشان را پاس بدارند.

     

    اگر قرار است ‌پزشکان ایران به سوی پاسداری از محیط زیست حرکت کنند بایستی درباره ۱- چیستی، ۲- ضرورت و ۳- چگونگی پزشکی سبز، و نیز ۴- راهکارهای حقوقی در جهت تقویت آن جدی‌تر بیاندیشیم و گفتگو کنیم؛ چهار موضوعی که در این جستار به اشاره دربارهٔ آن‌ها سخن به میان آمد.

     

    در این میان تکنولوژی دکتر لینک تمام تلاش خود را در راستای حفاظت از محیط زیست در سیستم مدیریت مطب و کلینیک خود انجام داده است.

     

    سیاست های زیست محیطی دکتر لینک :

    • سیر به سمت فضای اداری بدون کاغذ اولین قدم در تغییر و پیشرفت
    • نوبت دهی الکترونیک از طریق موبایل و وب
    • مشاهده و ارسال نتایج آزمایشات بیماران در مراکز پاراکلینیک به صورت الکترونیک
    • تشکیل پرونده الکترونیک برای بیماران در بیمارستان، مطب و کلینیک به صورت یکپارچه
    • امکان برقراری ویدئو کنفرانس بین پزشک و بیمار

     

    مقالات مرتبط:

    تکنولوژی سبز دکتر لینک

    سامانه نوبت دهی اینترنتی

    سلامت الکترونیک چیست و چرا مهم است؟

    راهنمای مدیریت مطب و کلینیک

    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    دکتر لینک

    چگونه به درخواست مساعده پرسنل مطب واکنش نشان دهیم؟

    یکی از تفاوتهایی که بین مطب های کوچک با کلینیکها و بیمارستانها وجود دارد این است که ضوابط پرداخت مساعده به شکل رسمی در اینگونه فضاهای کوچک وجود ندارد. هر چه هست روابطی است سلیقه ای. که هر پرسنلی بسته به وضعیت و سلیقه اش ممکن است برای درخواست مساعده حقوقش شیوه ای را برگزیند.

     

    از تفاوت در “شیوه بیان” و “شیوه پاسخ” به آن می توان تفاسیر متفاوتی داشت.

     

    وقتی که درخواست مساعده حقوق به ندرت و غیر تکرار شونده است، یعنی اینکه می توان از پرداخت مساعده به عنوان عاملی برای انگیزه مند کردن پرسنل استفاده کرد، و یا لااقل برای از بین نبردن انگیزه از آن استفاده نمود. البته باید به این نکته دقت کنیم برای اینکه توقع و انتظار این را ایجاد نکنیم که همیشه باید پرداخت مساعده داشته باشیم، گاهی بعضی از پرداخت ها را با تاخیر صورت دهیم و یا گاهی برخی از آنها را انجام ندهیم که به انتظار نامعقول تبدیل نشود.

     

    همچنین شیوه بیان درخواست مساعده حقوق، گواه میزان اهمیت این درخواست است. وقتی که درخواست از طریق تلگرام صورت می گیرد، یعنی پرداخت اهمیت زیادی ندارد اما زمانی که با پیامک این درخواست داده می شود اهمیت آن بیشتر شده اما باز فشاری در پشت آن دیده نمی شود، در حالی که درخواست تلفنی مساعده به معنی تحت فشار بودن درخواست کننده است. در درخواست حضوری این فشار به سر حد خود رسیده است.

     

    البته بین درخواست دو جنسیت خانم و آقا تفاوت وجود دارد. معمولا پرسنل خانم در مقابل مسئول آقا درخواست خود را تا زمانی که امکان داشته باشد به تعویق می اندازند. درخواست مساعده از طرف یک پرسنل خانم یعنی اینکه فشار مالی به سرحد ممکن خود رسیده است. البته اگر خانمی به طور مکرر و خیلی راحت درخواست خود را مطرح کند به این معنی است که یا کاملا برونگرا با روابط عمومی بالاست و یا معنی دیگری می دهد که خود بهتر می دانید.

     

    درخواست های تکرار شونده مداوم یک شاخص پیش اگهی دهنده است. شاخص نابرابری دخل و خرج. هر چه درخواست مساعده ی تکرار شونده ، زودتر از موعدِ پرداختِ حقوق، داده می شود نابرابری دخل و خرج درخواست دهنده بالاتر است.

    پرسنلی که دخل و خرجش با هم نمی خواند و به طور مکرر و خیلی زود درخواست مساعده می کند احتمالا یا مترصد یافتن یک شغل بهتر است و یا اینکه برای جبران کسری بودجه اش به دنبال راهی در درون مطب می گردد. راهی که بتواند دخل را با خرج برابر کند.

     

    اگر پس از مدتهای مدید دیدیم که این درخواست قطع شده است به این معنی است که او در داخل مطب راهِ برابر کردن دخل و خرج را پیدا کرده است.

     

    اگر حضور یک پرسنل برای ما مهم است و درخواست های تکرار شونده از طرف او وجود دارد بهتر است در این مورد با او صحبت کنیم، تا شاید بتوانیم مشکل را اساسی حل کنیم اینگونه شاید کمکی به انگیزه مند کردن او کنیم.

     

    تکنولوژی دکتر لینک چگونه می تواند به ما کمک کند؟

     

    ماژول حقوق و دستمزد، در این سیستم دکتر لینک به گونه ای طراحی شده است تا به مدیریت مطب و کلینیک کمک کند، گزارش های مورد نیاز از وضعیت پرداخت ها را به آسانی در اختیار داشته باشد. همچنین این امکان را برای پرسنل فراهم می آورد، تا از قسمت مساعده، درخواست خود را در سیستم مطرح نمایند. در ادامه می توانید با امکانات قسمت حسابداری بیشتر آشنا شوید:

     

    • معرفی پرسنل با آیتم های مرتبط با حضور و غیاب و همچنین حقوق و دستمزد
    • تعریف گروه های کاری پرسنل
    • تعریف تقویم های کاری پرسنل
    • تعریف ضریب اضافه کار
    • ثبت مساعده
    • ثبت وام و دریافت خودکار اقساط از حقوق پرسنل
    • ثبت اضافه کار-کسر کار-مرخصی-ماموریت و…
    • ثبت پرداختی های بیمه تکمیلی

     

    مقالات مرتبط:

    ویژگی های جعبه داشبورد تکنولوژی دکتر لینک

    از چه روش نوبت دهی در مطب استفاده کنیم؟

    چرا داشتن یک نرم افزار مدیریت مطب ضروری است؟

    ده آماری که پزشک باید از مطب خود داشته باشد

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    دکتر لینک