زمان انتظار برای ملاقات پزشک یکی از شاخصهای دسترسی مردم به خدمات بهداشت و درمان است زمان انتظار طولانی، موجب عدم ارایه خدمات مطلوب، اتلاف وقتبیماران و عدم رضایت آن ها می گردد. بنابراین رضایت بیمار از زمان انتظار نقش بسزایی در فرایند تضمین و مدیریت کیفیت ایفا می کند.

اولین شاخصه ی مهم در سیستم های رزرواسیون و نوبت دهی، جامعیت و چندکاره بودن آنهاست. تصور کنید یک پزشک، سیستم نوبت دهی اینترنتی را به تنهایی خریداری می نماید. در این صورت تکلیف نوبت هایی که منشی در مطب بصورت تلفنی یا حضوری ثبت می کند چیست و چطور باید تعداد بیماران را کنترل نماید؟

 

  • سیستم نوبت دهی خوب برای یک دکتر ، باید این امکان را داشته باشد که از روش های مختلف نظیر اینترنت، تلفن، نرم افزار های موبایل، کیوسک و … بتواند بصورت متمرکز نوبت دهی نماید و به همه ی این ها متصل شود تا منشی بتواند کنترل دقیقی بر نوبت های خود داشته باشد.

 

  • دومین شاخصه ی مهم یک سیستم نوبت دهی مناسب، امکان تعریف نوبت های مختلف برای یک پزشک است. تصور کنید پزشکی که روزانه تعداد زیادی مریض را ویزیت می کند و کم شدن چند نوبت ویزیت، موضوع مهمی در مطبش به حساب نمی آید. اما اگر بیماری نیاز به جراحی و عمل داشته باشد هم به لحاظ اخلاقی و انسانی و حل شدن مشکل بیمار و هم به لحاظ اقتصادی بهتر است که بیمار بتواند نوبت زودتری دریافت نماید. بنابراین سامانه نوبت دهی باید امکان تعریف انواع نوبت نظیر نوبت ویزیت، نوبت جراجی، نوبت سونوگرافی و … را داشته باشد.

 

  • همچنین سیستم نوبت دهی حرفه ای پزشکان، می بایست راهکاری برای بیماران اورژانسی و مراجعین حضوری و اصطلاحاً پشت دری نیز داشته باشد. در سیستم نوبت دهی هوشمند می بایست امکان تعریف سهمیه جداگانه برای بیماران اورژانسی و بیمارانی که بصورت حضوری و بدون نوبت قبلی به مطب مراجعه می کنند وجود داشته باشد تا رضایت تمامی بیماران فراهم گردد.

 

  • در خیلی از مواقع بیمار بدلیل مشکلات احتمالی نیاز دارد تا نوبت خود را به روز دیگری نزدیک نوبت فعلی خود منتقل نماید یا کنسلی آنرا اعلام نماید. سیستم وقت دهی دکتر می بایست هم برای بیمار و هم برای منشی این امکان را فراهم نماید که بتوانند زمان نوبت خود را تغییر دهند.

 

  • در برخی مواقع اتفاق می افتد که پزشک بدلیل عمل فوری یا هر دلیل دیگری نیاز دارد تا نوبت های یک روز یا یک بازه را کنسل و یا به تاریخ دیگری منتقل نماید. سامانه نوبت گیری پزشک باید این امکان را داشته باشد که نوبت های یک روز را به سادگی به روز دیگری منتقل نماید و به بیمار نیز بصورت اتوماتیک اطلاع رسانی لازم انجام شود. از مزایای آن کاهش زمان پرت منشی و مانع شدن از برقراری تماس تک تک به بیماران جهت اطلاع دادن به آنها و تعویض نوبت آنها است.

 

مقالات مرتبط:

سیستم نوبت دهی پزشکی

سامانه نوبت دهی اینترنتی

آیا زمانش رسیده که به نرم افزار مدیریت مطب فکر کنم؟

سرویس دهی عالی، لازمه موفقیت