گردشگری سلامت پدیده ای بین المللی است که در آن افراد مسافت های طولانی را سفر می کنند تا به خدمات سلامتی دست پیدا کنند که به دلیل هزینه بالا، فهرست انتظار یا کمبود ظرفیت خدمات در کشور مبدا قابل دسترسی نیست.

در سال های اخیر گردشگری سلامت رشد سریعی داشته است . بر اساس اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، تعداد توریسم درمانی در سال بالغ بر ۵۰ میلیون نفر برآورد می شود

در این میان بازارهای نوظهور به واسطه برخوداری از مزیت قیمتی از موقعیت رقابتی مناسب برخودار هستند و مسافران توریسم درمانی از کشورهای توسعه یافته به کشورهایی مانند هند ، تایلند و سنگاپور با هدف صرفه جویی در هزینه های درمان قابل توجه است.

امروزه گردشگری  سلامت پدیده ای جهانی شده که بیمارستانهای چند ملیتی، قیمتهای رقابتی در سطح دنیا، کیفیت بین المللی استاندارد های جهانی و نزدیک شدن سطح تکنولوژیهای تخصصی کشورها از جمله مصادیق جهانی شدن سلامت می باشند و در این بین گردشگری  سلامت شامل توانمندی و امکانات مراکز درمانی در حوزه گردشگری سلامت(بیمارستانها، کلینکها، مراکز تشخیصی، مطبها، گیاهان دارویی- درمانی، چشمههای آبگرم و غیره)، توانمندی و امکانات مراکز خدماتی در حوزه گردشگری سلامت (حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی، آژانسها، هتلها، تورگردانها، موسسات مالی، بیمه ها، بانکها و غیره) و موانع و مشکلات موجود  در این زمینه می باشد.

در شرایط امروزی بهداشت و درمان به یک بازار جهانی تبدیل شده به طوری که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در  جذب بیمار خارجی با یکدیگر رقابت می کنند برای مثال درآمد این صنعت برای اقتصاد هند تا سال ۲۰۱۹ با ارزش ۳/۲ میلیارد پیش بینی شده است .  گردشگری سلامت  دلالت بر جذب بیمار خارجی و مسافرت افراد به خارج از کشور)مبداء( برای درمان به موقع و دسترسی ارزان به امکانات و خدمات بهداشتی و پزشکی دارد ). بنابراین جهانی شدن بهداشت و درمان شکل جدیدی از گردشگری است که عمدتاً به عنوان گردشگری سلامت شناخته میشود. همراه با توسعه گردشگری سلامت، گردشگری پزشکی نیز همگام با آن بعنوان یکی از بخشهای سریع درآمده و بسیاری از کشورها هم اکنون در حال ایجاد طرحهای کاربردی و قانونی خدمات رسانی در این زمینه هستند.

فاکتورهای گردشگران سلامت به منظور استفاده از خدمات پزشکی :

کاهش هزینه های حمل و نقل، درآمدهای بالاتر، انتقال فناوری و دانش و کاهش هزینه ها در اثر رقابت کشورهای رقیب ، همگی از فاکتورهای اساسی هستند که باعث مسافرت گردشگران درمانی به کشورهای دور به منظور استفاده از خدمات پزشکی این کشورها و  جذب بیمار  خارجی می شود .

عوامل موثر بر توسعه گردشگری سلامت

قیمت : بیماران بنابه دلایل مختلف به خارج از کشور مسافرت می کنند. یکی از دلایل آنها اختلاف در قیمت ها است. هزینۀ مراقبت درمانی در کلینیک های خارجی بسیار معدودی، گرانتر از کلینیک های کلانشهرها است . هزینۀ زیاد درمان در کشورهای پرهزینۀ جهان به ایجاد بازارهای مراقبت درمانی در کشورهایی که قیمت های رقابتی و ارزانی پیشنهاد می کنند، کمک می کند مسافرت به کشور میزبان در فصل های کم سفر به کاهش هزینه های فرد کمک می کند. برخی بیمارستانها با هتل های منطقه هماهنگی هایی جهت اسکان بیمارانشان انجام می دهند. سایر بیمارستانها مکان های خاصی برای اسکان بیماران و همراهانشان تدارک دیده اند.  

کیفیت : عامل دوم گردشگری سلامت لذت بردن از استاندار کامل خدمات است . برخی مراکز پزشکی در کشورهای مقصد بهترین مراکز دنیا می باشند البته نمی توان گفت که همه آنها در بالاترین سطح ممکن هستند .

گسترش سریع گردشگری سلامت :

گسترش سریع گردشگری سلامت با افزایش کیفیت درمان در کشورهای خارجی میزبان ممکن شده است . در غیر این صورت نگرانی های اخلاقی وجود دارد که پزشکان و پرستاران ممکن است به سختی بتوانند آنها را با تعهدات حرفه ای خود هماهنگ کنند .

تفاوت : عامل سوم گردشگری سلامت که باعث مسافرت بیماران به خارج کشور می شود موضوع تفاوت است . بعضی از بیماران به خاطر قیمت ارزانتر یا زمان انتظار کوتاهتر به خارج مسافرت می کنند . برخی به این دلیل که گزینۀ خارجی به معنای استاندارد بهتر مراقبت است آن را انتخاب می کنند. بیمارانی که از کشورهای ثروتمند هستند بیشتر به هزینه ها نگاه میکنند و بیمارانی که از مناطق رو به توسعه میآیند بیشتر به کیفیت مینگرند. البته دلیل سومی نیز وجود دارد بیماران به این دلیل به خارج میروند که راه حل خارجی هیچ شباهتی با آنچه در داخل تجربه می کنند ندارد .

جهانی شدن نظام های درمانی: درهای گردشگری سلامت به طور روز افزون بر روی رقابت و تجارت آزاد گشوده می شود. از این رو توریسم ها هر روز با گزینه های بیشتری برای خرید خدمات با قیمت و کیفیت بهتر روبه رو می شوند. جهانی شدن بازار گردشگری سلامت مجموعه ای از مشکلات پیچیده را در قانون گذاری یا تضعیف نظام سلامت در بعضی کشورها به دنبال می آورد.

سبک زندگی: ادامه تقاضا برای سبک های زندگی راحت تر، سبب افزایش تقاضا برای گردشگری سلامت خوهد شد.

مراکز یا قطب های پزشکی: جهانی شدن بازار گردشگری سلامت موجب ظهور پدیده ای به نام مرکز یا قطب شده است که طیف وسیعی از درمان ها را با پشتوانه گسترده ای از خدمات حرفه ای پزشکی و نیروی انسانی، تسهیلات تحقیق و توسعه و صنایع دارویی را پوشش می دهد. 

به طور کلی گردشگری سلامت یکی از رو به رشد ترین صنعت در دنیاست که بزرگترین فعالیت اقتصادی جهان محسوب می شود و به عنوان یک عامل اقتصادی عمده برای کشورهای با درآمد پایین سازگار یکی یافته است. با این وجود این صنعت میتواند سرمایه های مورد نیاز خارجی را به اقتصاد کشور وارد و پیامدهای مثبت زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی را برای کشور میزبان در پی داشته باشد و این  پیامدها منجر به دستیابی پایدار و اخیرا صنعت حامی کشورهای فقیر میباشد که هدف آن ایجاد منافع خالص برای  جمعیت های فقیر کشور میزبان میباشد.

راههای توسعه گردشگری سلامت عبارت است از :

توسعه زیر ساخت های بهداشت و درمان در سطوح مختلف منطقه ای با هدف پیشگیری از بیماری و افزایش بهبود سلامتی شهروندان و روستاییان

توجه ویژه به گروههای هدف جامعه و استفاده از متخصصان در بیمارستانهای دولتی به منظور کاهش تبعیض در درمان گروههای هدف

شناسائی جاذبه های طبیعی نظیر استفاده از آبهای گرم و معدنی، لجن درمانی، آفتاب درمانی و غیره به منظور توسعه گردشگری سلامت داخلی

استفاده از تشابهات فرهنگی منطقه و جذب گردشگران خارجی و کسب درآمدهای ارزی و هزینه کردن آن در توسعه زیرساختهای بهداشت و درمان

افزایش سهم رسانه بویژه رسانه ملی در ارتقای آموزش و مهارت شهروندان به منظور مراقبت از سلامت

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:

بررسی آمیخته بازاریابی در بازاریابی پزشکی

جذب بیمار از نسل هزاره سوم

برندینگ دیجیتال در حوزه جذب بیمار خارجی

گردشگری سلامت