نظام سلامت کارآمد نیازمند مشارکت فعالانه بین گیرندگان و ارائه کنندگان خدمات سلامت می‌باشد. ارتباط مناسب و صادقانه، احترام به ارزش‌های شخصی و حرفه‌ای و حساسیت نسبت به تفاوت‌های موجود، لازمه‌ی مراقبت مطلوب از بیمار است.

منشور حقوق بیمار با توجه به ارزشهای والای انسانی و مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی و بر پایه برابری کرامت ذاتی تمامی گیرندگان خدمات سلامت و با هدف حفظ ، ارتقا و تحکیم رابطه انسانی میان ارائه کنندگان و گیرندگان خدمات سلامت تنظیم شده است. این منشور بر پنج محور استوار است:

1. دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است.

این خدمات باید تا حد امکان محترمانه، صادقانه، عادلانه، سریع و فارغ از تبعیض باشد. شرائط خاص بیمار (اشنوا، کودک، زبان بیگانه و ... ) در نظرگرفته شود. مبتنی بر دانش روز، منافع بیمار و امکانات و شرایط مناسب و بدور از درد و رنج باشد. در شرایط اورژانس فارغ از الزام به تامین هزینه و یا همراه با فراهم سازی زمینه انتقال به مراکز مناسب دیگر باشد.

 2. اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.

اطلاعات شامل:

· هزینه های احتمالی

·  بیمه های تحت پوشش

·  نام و مسئولیت اعضای کادر درمان

·  مفاد منشور حقوق بیمار

· نقاط ضعف، قوت و عوارض احتمالی روش درمان و توضیح در خصوص درمان های جایگزین

·  نحوه دسترسی به پزشک معالج

·  آموزش های لازم در ارتباط با بیماری

·  تصاویر اطلاعات ثبت شده در پرونده

3. حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار باید محترم شمرده شود.

بیمار در موارد ذیل حق انتخاب دارد:

· درخواست برای انتخاب پزشک معالج و انجام آن در صورت امکان

· انتخاب مرکز خدمات دهنده امور تشخیصی و درمانی و نظرخواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور

· شرکت در پژوهش

· قبول یا رد درمان پیشنهادی پس از آگاهی غیر از موارد اورژانسی به صلاحدید پزشک

· زمان کافی جهت تصمیم گیری و انتخاب، در صورت عدم وجود خطر

4. اصل رازداری و احترام به حریم خصوصی بیمار رعایت شود.

باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و امکانات لازم بدین منظور فراهم شود. فقط بیمار، گروه درمانی و افراد قانونی مجاز، حق دسترسی به اطلاعات بیمار را دارند.

همراهی فرد معتمد در مراحل تشخیصی حق بیمار است مگر این که خلاف ضرورت پزشکی باشد.

5. دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.

بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود، بدون اختلال در کیفیت خدمات دریافتی به مقامات ذی صلاح شکایت کند و از نتایج شکایت خود در مراجع ذی­صلاح آگاه و پس از رسیدگی از همان طریق مطلع گردد.

جهت دریافت مقالات دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان در مراکز درمانی

چگونه پزشک بهتری باشیم؟

راز های موثر در بهبود عملکرد منشی مطب و کلینیک

نحوه اخذ تاریخچه پزشکی از بیمار