آیا تا به حال به "افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری" فکر کرده اید. در دانشکده های پزشکی به ندرت از قوانین، اصول یا شیوه های مطب داری سخنی به میان می آید. از طرف دیگر تعداد بسیار معدودی کسب و کار وجود دارد.که بتوان آنها را معیار مقایسه ای خوبی برای کار پزشکی در نظر گرفت. در نتیجه گاهی پزشکان بدون داشتن دانش کافی در این زمینه وارد بازار کار می شوند.

فقدان الگوهای تجاری موفق و نیز عدم تخصص در حوزه مدیریت اقتصادی، سبب می شود. اکثر مطبها و کلینیکهای پزشکی پس از مدتی به سطحی از راندمان (خواه بالا و خواه پایین) برسند. و تا آخر عمر کاری در همان سطح باقی بمانند. با این حال نتایج آماری نشان می دهد که اگر از بهترین الگوی شغلی پیروی شود،. اکثر مطب ها قادر خواهند بود بازگشت مالی فوق العاده ای داشته باشند.

مفهوم داشتن بهترین الگوها (Best Models) در هر کسب و کار، اولین بار توسط دکتر پیتر دراکر (Peter Drucker) مطرح شد. به این معنی که در هر کسب و کار روش هایی اثبات شده وجود دارد. که می تواند باعث حداکثر عملکرد و حداقل استرس شغلی گردد. تنها از طریق یک سیستم مدیریتی مطلوب است. که یک مطب قادر خواهد بود به بالاترین درجه راندمان و سوددهی برسد.

 

سه فاز اصلی در عمر حرفه ای یک پزشک:

 

  • در فاز اول اکثر مطب های تازه تاسیس ظرفیتی باور نکردنی دارند. هیچ دلیلی برای پزشک وجود ندارد که نگران «ساختارها» باشد. وقت کافی برای همه بیماران در اختیار است. اما مشکل اینجاست که عادات بد خیلی زود بروز کرده و رشد می کنند. در حالی که در این زمان هیچ تمرکز و نظارتی بر نحوه عملکرد مطب و پرسنل وجود ندارد.

 

  • در فاز دوم سر پزشک حسابی شلوغ می شود. و مطب به صورت تصنعی در حداکثر ظرفیت خود به نظر می رسد. و توسعه بیشتر دشوار می گردد. متاسفانه این «ظرفیت حداکثر» بسیار کمتر از ظرفیت عملکرد واقعی مطب است. مطب بسیار شلوغ به نظر می رسد ولی این ازدحام از عدم مدیریت صحیح مطب ناشی می شود. نه از رسیدن به حداکثر ظرفیت عملکردی آن. در این هنگام پزشک وقت ندارد. تا به سیستم مدیریتی بیاندیشد که «زیرکانه تر» کار کند و نه «سخت تر». به دلیل آموزش های بسیار اندک در زمینه کسب و کار، اکثر پزشکان نمی دانند. چگونه می توان یک سیستم مدیریتی کارآمد را در مطب به کار گرفت در نتیجه قادر نیستند. تغییرات لازم را جهت به حداکثر رساندن پتانسیل مطب اعمال کنند. در فاز دوم، عملکرد مطب در حداکثر میزان خود است و تنها گه گاه پیشرفت های ناچیزی به چشم می خورد. این پیشرفت ها بیش از آنکه ناشی از اعمال سیستم های کارآمدتر باشد. به دلیل افزایش تعرفه ها و یا افزودن برخی خدمات هستند.

 

  • فاز سوم (فاز رسیدن به ساحل): این فاز آخرین مرحله در زندگی حرفه ای یک پزشک است. متاسفانه برخی پزشکان طولانی تر از حد انتظار کار می کنند. با این وجود چه آنها دوره کاری خود را افزایش دهند چه ندهند،. فاز سوم با فاصله ۵ تا ۱۵ سال از فاز دوم رخ خواهد داد. در این مرحله معمولا پزشک دیگر برای کار در مطب هیچ هیجان و نشاطی ندارد. از دلایل اصلی این امر فشارهای ناشی از کار روزمره،. وقت دهی شلوغ و بدون نظم و تغییر مدام پرسنل مطب را می توان نام برد. در این حین پزشک به جای اینکه به دنبال تاکتیک های مدیریتی،. آموزش ها و تکنولوژی های جدید برای رفع این مشکلات باشد،. تنها به کار بیشتر برای رفع نیازهای اقتصادی ادامه می دهد بدون اینکه به دنبال راهی. برای بهره وری از پتانسیل واقعی مطب خود باشد. آنچه وضعیت فاز سوم را حتی وخیم تر می سازد. این است که پزشک شروع به صرفه جویی در هزینه ها می کند. به این امید که پول کافی جهت دوران بازنشستگی خود را پس انداز نماید. سپری کردن ۵ تا ۱۵ سال در فاز سوم معمولا تجربه ای به غایت ناخوشایند است. در این دوران پزشکان به شدت کار می کنند. تا به درآمد کافی برای دوران بازنشستگی برسند. کار کردن بدون هیچ پیشرفتی در واقع قرار گرفتن در سراشیبی سقوط است. به همین علت فاز سوم تا این حد خطرناک است.

 

راه حل :

 

۱- سنجش ظرفیت واقعی یک کسب و کار:

آگاه باشید که ما در اینجا سعی نداریم بگوییمکه پزشک تنها باید به ثروت اندوزی هر چه بیشتر بیاندیشد. بدون اینکه هیچ فاکتور دیگری را در نظر بگیرد. هر پزشک فلسفه شغلی، اخلاق حرفه ای و اهداف زندگی خاص خود را دارد. آنچه ما پیشنهاد می کنیم. این است که همه پزشکان باید راهکارهایی را مد نظر قرار دهند که کسب و کارشان را به بازده حداکثری برساند.

تحقیقات انجام شده بر این امر دلالت دارد که بیش از ۹۵ درصد مطب های پزشکی،. تنها با بازسازی مجدد شیوه کاری، افزودن سیستم های مناسب و آموزش پرسنل در این سیستم ها. قادرند ۳۰ درصد افزایش راندمان داشته باشند. وقتی خوب بدان فکر کنید می بینید که این افزایش بازدهی فرصتی باورنکردنی. برای شما فراهم خواهد آورد. پزشک نه تنها لذت کار در مطب را دوباره بازمیابد، بلکه می تواند همزمان وسعت کار را افزایش دهد تا به کارایی بالاتری دست یابد. در حالی که همزمان بهترین خدمات را به بیمار ارائه می کند. آنچه جالب توجه است. این است که برخلاف سایر مشاغل، همه اینها بدون افزایش ساعت کاری پزشک و تیم وی امکان پذیر است.

 

۲- مدیریت واقعی زمان:

اولین تکنیک جهت تضمین عملکرد بهتر، زمان بندی است. تجربه  نشان می دهد که هرگونه افزایش تولید با زمان بندی آغاز می شود. تعداد بی شماری از پزشکان سعی می کنند شیوه های کاری خود را بر اساس جدیدترین آموزه های بالینی تغییر دهند. ولی در آخر، ۶۰ تا ۹۰ روز بعد خود را ناامید و درمانده در انجام آن می یابند. دلیل آن این است که زمان بندی آنها هرگز وقت کافی. برای اعمال شیوه های جدید باقی نمی گذارد. و به تدریج کار به همان شیوه های سابق بر می گردد.

زمان بندی در مفهوم بهترین الگو، به معنای کنترل زمان است. باید زمان را برای ویزیت های پربازده اختصاص داد. نظیر زمانی که بیمار برای درمان چند دندان و یا دریافت چند سرویس مراجعه می کند. اختصاص زمان برای پروسه های مهمتر بسیار حائز اهمیت است. زیرا بیماری که موارد درمانی متعددی را می پذیرد، بسیار مشتاق است.و باید کار وی طی ۷ تا ۱۰ روز آغاز گردد. تاخیر بیش از ۱۰ روز می تواند موجب «پشیمانی مشتری» شود. و یا انگیزه ای که وی را از ابتدا برای پذیرفتن درمان مشتاق کرده بود، از بین ببرد.

 

۳- توضیحات جامع به بیمار:

سیستم مهم بعدی در حرفه پزشکی توضیح دادن شرایط به بیماران است. درمانهای مورد نیاز بیماران باید به صورت treatment plan هایی. با کیفیت و ضریب موفقیت بالا به بیماران معرفی شوند. تا بتوانند حداکثر بهره اقتصادی را داشته باشد. پزشکانی که قادرند فواید خدمات جامع خود را به بیمارانشان انتقال دهند. این فرصت را دارند که ویزیت های چند منظوره. (برای دریافت چند درمان یا سرویس مختلف) بیشتری داشته باشند.

مطب ها و کلینیک ها باید تعداد خدمات خود را گسترش دهند. تا بتوانند به تمام نیازهای بیماران پاسخ گویند. اگر پزشک گزینه های خدماتی وسیع و مختلفی را به بیمار ارائه نکند. در وضعیت باخت-باخت با بیمار قرار دارد. بیمار بازنده است. زیرا بهترین سرویس ممکن را نگرفته و پزشک بازنده است. زیرا از بازدهی مالی این خدمات سودی نبرده است. یکی از مزایای مدیریت درست مطب این است. که بیمارانی که بیشترین آموزش و اطلاعات را دریافت کرده اند،. بیشترین انگیزه را برای پذیرفتن درمان خواهند داشت.

از مشکلات آموزش به بیمار هنگام توضیح، کاربرد لغات ثقیل و اصطلاحات علمی می باشد. متاسفانه بسیاری از مردم نمی دانند. که تکنیکهای پزشکی چگونه اعمال می گردند. و یا برایشان فرقی نمی کند که بدانند. اگر قرار است اطلاع رسانی به بیمار انجام شود. باید با لغات قابل فهم و زبان ساده باشد.

 

۴- بیماران و پرداخت پول:

با اینکه  به ندرت در مورد پول در حرفه پزشکی سخن می گوییم. اما در واقع صحبت اصلی ما همین است. مطب هایی که سیستمی کارآمد و محیطی مناسب. برای صحبت با بیمار درباره مبالغ درمان و روش پرداخت آن در اختیار دارند،. دارای سودهی مالی بالاتری می باشند. بسیاری از پلن های درمانی تنها به این علت که بیمار نمی تواند. پرداختی راحت و به موقع داشته باشد، رد می شوند. هنگامی که بیمار مطب را ترک کند انگیزه خود را به سرعت از دست داده. و این امر عمدتا به نپذیرفتن درمان ختم می شود.

 

مقالات مرتبط :

۹ راه‌ جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش

تکنیک های بازاریابی برای حفظ مشتری

مدیریت و کاهش هزینه های مطب و کلینیک

۱۰ راه برای جذب مشتری جدید