همه ناچار هستیم کار کنیم تا خود، خانواده و نیازها و اهدافمان را تامین کنیم. آمارها نشان می‌دهند که عدم توانایی تشخیص زمانی که باید به کار خود خاتمه دهیم و استراحت کنیم و همچنین اینکه کار کردن بیش از حد چگونه بر سلامت زندگی‌مان تاثیرگذار است می‌تواند خطرآفرین باشد.

 

در اینجا به علایمی که کار بیش از حد را نشان می‌دهد اشاره می‌کنیم:

 

۱- مشکلات سلامت

بیماری‌های مربوط به سلامت مشکلات بهداشت روانی تا بیماری‌های فیزیکی مثل چاقی را در بر می‌گیرند. پرکاری ممکن است با کم‌خوری یا پرخوری همراه شود و یا مفاصل‌تان به قدری خشک شود که از انجام حرکات ورزشی ناتوان شوید.

 

۲- مشکلات شناختی

ممکن است به ضعف حافظه دچار شوید و آنچه به شما گفته می‌شود را ظرف چند دقیقه از یاد ببرید.

 

۳- روابط ضعیف

روابط‌تان با خانواده و دوستان کمرنگ می‌شود و زمان کمی برای گذران وقت با آنها دارید، زمانی هم که برای صرف شام یا تفریح با آنها همراه شوید مدام به مسائل کاری فکر می‌کنید. چنین فشاری بین شما و کسانی که دوستشان دارید فاصله ایجاد می‌کند.

 

۴- کارهای ناتمام را به خانه می‌آورید

زمانیکه حجم کارهایتان بالا میرود نمی‌توانید بین تایم کاری و اوقات استراحت و فراغتتان تفاوت ایجاد کنید. حتی در تعطیلات نیز به کار فکر می‌کنید.

 

۵- همیشه خسته هستید

می‌بینید صبح‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شوید و وابستگی بیش از حدی به اداره دارید تا حدی که تمرکزتان را از دست می‌دهید. احساس می‌کنید که ظرف یک سال ۱۰ سال پیرتر شده‌اید.

 

۶- افکار منفی به شما هجوم می‌آورند

افکارتان آشفته است. کوچکترین مساله‌ای موجب تحریک و برانگیختگی شما می‌شود.

 

۷- رضایت‌تان کم میشود

کم کم حس می‌کنید چیزهایی که قبلا به آن راضی بودید دیگر رضایت‌تان را جلب نمی‌کنند و اهمیت‌شان را برایتان از دست می‌دهند و رفته رفته نسبت به کل زندگی خود دچار ابهام می‌شوید.

 

۸- به راحتی روحیه خود را می‌بازید

به راحتی تحریک می‌شوید و امیدتان را نسبت به خیلی چیزها از دست می‌دهید

 

۹- عملکرد ضعیف در محل کار

توانایی حرفه‌ای و شغلیتان اُفت می‌کند. سخت تلاش می‌کنید اما بازده خوبی ندارید چرا که بدن شما تاب چنین حجم کاری را ندارد.

 

۱۰- کنترل خودتان را از دست می‌دهید

متوجه می‌شوید که خیلی راحت نسبت به همه چیز پرخاش می‌کنید و تندروی می‌کنید.

 

از اثبات جامعه آگاه باشید

 

امروزه اضافه‌کاری برای بسیاری پزشکان امری عادی بشمار می‌آید. شوربختانه اینکه گوشی تلفن به صدا در بیاید و دوست یا همسرتان بگوید که ناچار است زمان بیشتری در مطب بماند به موضوعی عادی تبدیل شده است. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که فشار و استرس بخش لاینفک آن بشمار می‌آید. اگر بیماری منتظر شما است، از اینکه آنرا رها کنید عذاب وجدان دارید و از اینکه دیگران بعد از شما در مطب و کلینیک بمانند و کارهای مانده را انجام دهند احساس گناه می‌کنید. به این حساسیت “اثبات جامعه”گفته می‌شود.

 

برای اجتناب از آن باید همواره از حق و حقوق‌مان و آنچه می‌خواهیم و موظف به انجامش هستیم آگاه باشیم بعنوان مثال تا آنجایی که به ما محول شده تلاش کنیم و زمانیکه به هدف مورد نظر رسیدیم دیگر دست بکشیم. این را تمرین کنید، این همان چیزی است که برایش درس خوانده اید و حالا انجامش می‌دهید.

 

بجای اینکه فشار کاری خود را بالا ببرید سعی کنید روش متفاوتی را امتحان کنید

وقتی خود را تحت فشار قرار می‌دهید دیگر از کار لذت نمی‌برید و همین سبب بیزاری از کار و تاثیر بر سلامت شما می‌شود. بجای اینکه خود را تحت فشار قرار دهید بیایید و تاکتیک‌های متفاوتی را امتحان کنید. روشی متفاوت در تایمِ کاری و نه گذاشتن وقت بیشتر در محل کار. اهداف مشخصی تعیین کنید، بجای اینکه بگویید آنقدر می‌مانم تا کارم را تمام کنم بهتر است بگویید امروز همه‌ی تلاشم را کردم و فردا روز دیگری است و کار را به پایان خواهد رساند. اینگونه است که می‌توانید کار را در زمان معقول به پایان برسانید و از وقت آزاد خود نیز نهایت استفاده را کنید.

برای دریافت مقالات بیشتر، دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

 

مقالات مرتبط:

کلیپ انگیزشی تو میتونی

مراقب ۱۲ علامت خاموش در بدن باشید

کدام ورزش ها برای درمان افسردگی مناسب هستند؟

افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری