معمولاً پزشکان در انجام تبلیغات، تک بعدی عمل می‌کنند بدین معنی که تنها تبلیغات آن‌ها بر اساس حس بینایی مخاطبین است مانند تبلیغ در مجله، وب‌سایت و یا نصب تابلو یا پلاکارت در ورودی یا اطراف مطب. اگر تمایل دارید یک تأثیر قوی و بسیار مثبت در ذهن بیمار ایجاد کنید بهتر است به فکر تأثیرگذاری ۵ بعدی بر ذهن بیماران باشید. منظور از تأثیرگذاری ۵ بعدی تحریک ۵ حواس اصلی است. با مثال‌های زیر شما را به دنیای بازاریابی ۵ بعدی دعوت می‌کنم:

 

  1. حس شنوایی:

 

یک موسیقی آرام‌بخش تأثیر بسیار بالایی در ایجاد احساسات خوب در بیماران دارد. اگر بتوانیم با فراهم آوردن شرایطی ریتم نوسانات مغز بیماران را کاهش دهیم مقاومت آن‌ها در برابر بیماری‌ها افزایش‌یافته و روند بهبودی‌شان سریع‌تر می‌شود. یک موسیقی آرام دقیقاً همین کار را با ذهن بیماران می‌کند. همانند رستوران‌های لوکس در سالن انتظار مطب خود موزیک آرام‌بخش با صدای کم پخش‌کنید. بهتر است یک سیستم صوتی باکیفیت خریداری کرده تا اثربخشی موسیقی بیشتر شود.

 

ترجیحاً بهتر است موسیقی ای که پخش می‌کنید به صورت بی‌کلام و یا صدای طبیعت مانند صدای دریا یا بارش باران باشد. متأسفانه بسیار دیده‌ام که در مطب‌ها تلویزیون را با صدای بلند روشن کرده‌اند و به بیماران اخبار، سریال تلویزیونی یا آگهی بازرگانی نمایش می‌دهند. آیا می‌دانید که بیشتر مطالبی که در اخبار عنوان می‌شوند ناراحت‌کننده هستند. مردم به مطب می‌آیند که درمان شوند بنابراین بهتر است با فراهم بودن یک محیط آرام احساسات خوب به آن‌ها منتقل شود، نه اینکه صدای بلند تلویزیون و آگهی‌های ناخوشایند و اخبار گرانی و تحریم و اخبار جنگ‌های بین کشورها اعصابشان را خرد کند.

 

  1. حس بویایی:

 

اکثر مردم از بوی بیمارستان متنفرند به طوری که حتی بعضی افراد می‌گویند بیمارستان‌ها بوی مرگ می‌دهند. متأسفانه برخی از مطب‌ها نیز به همین شکل هستند. سرویس های بهداشتی به موقع نظافت نمی‌شوند و برخی اوقات حتی سالن انتظار نیز بوی خوبی ندارد. شخصاً در فصل تابستان به هنگام ورود به برخی مطب‌ها دیده‌ام که به علت نداشتن سیستم تهویه خوب و عدم دقت در نوبت دهی به بیماران، در یک فضای کوچک ۳۰ نفر بیمار ایستاده یا نشسته‌اند و به علت گرمای زیاد و تهویه نامناسب از بوی بدن همدیگر ناراحت هستند و عصبی شده‌اند. بنابراین سیستم تهویه مناسب، یک نکته بسیار کلیدی در مطب است.

 

همچنین بسیار توصیه می‌کنم از اسانس های خوشبوکننده در مطب خود استفاده کنید. البته منظورم دود کردن عودهای هندی سردرد آور نیست. اما می‌توانید اسانس هایی که بوی ملایمی دارند و حس خوبی به افراد می‌دهند استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام‌شده اسانس وانیل یک حس لذت‌بخش در خانم‌ها ایجاد می‌کند بنابراین اگر بیمارانتان بیشتر خانم هستند از وانیل غافل نشوید همچنین بوی قهوه دم کرده باعث ایجاد احساسات خوب و لذت‌بخش در اشخاص می‌شود.

 

  1. حس چشایی:

 

هیچ‌چیز بهتر از نوشیدن یک چای یا قهوه در هوای سرد زمستان و یا یک لیوان آب خنک و گوارا در گرمای تابستان نیست. پذیرایی از بیماران هزینه زیادی ندارد اما تأثیر بسیار خوبی بر ذهن آن‌ها می‌گذارد. همچنین می‌توانید پا را فراتر گذاشته و با شربت و شیرینی یا شکلات از بیماران پذیرایی کنید. پذیرایی همیشه تأثیر خوبی دارد. علاوه بر ارتباطی که جهت درمان بین پزشک و بیمار وجود دارد بهتر است مانند عزیزترین افراد زندگی از آن‌ها پذیرایی کرده و محیط مطب به یک محیط آرام‌بخش و بسیار دوست‌داشتنی برای بیماران تبدیل شود.

 

  1. حس لامسه:

 

بیمارانی که به مطب می‌آیند معمولاً دردی را متحمل هستند. بعضی اوقات سرپا ایستادن در مطب یا نشستن روی صندلی‌های پلاستیکی بی‌کیفیت آستانه صبر آن‌ها را پایین تر می‌آورد. بنابراین نسبت به تعداد، کیفیت و راحتی صندلی‌های اتاق انتظار بیماران به شدت حساس باشید. همچنین در اتاق پزشک بهتر است صندلی بیمار به صورت تمام اتوماتیک داشته باشید. گاهی اوقات به هنگام کشیدن تامپون یا بخیه، فشار بیمار می‌افتد و رنگش می‌پرد. صندلی‌های فول اتومات این قابلیت را به شما می‌دهند که با یک پدال بلافاصله صندلی را به صورت تخت در بیاورید تا بیمار به سرعت آرام شود. تمیزی محیط یک تأثیر بسیار مثبت بر حس لامسه و حس بینایی می‌گذارد. بهتر است حتماً شخصی را مختص این کار به صورت دائمی یا ساعتی استخدام کنید.

 

  1. حس بینایی:

 

مجهز بودن مطب به تجهیزات مدرن پزشکی نه تنها کار شما را در تشخیص راحت می‌کند بلکه تأثیر بسیاری بر افزایش اعتماد بیمار به شما دارد به عنوان مثال برخی دندان‌پزشکان و یا متخصصان گوش حلق و بینی به هنگام معاینه بیمار از طریق دوربین‌های پزشکی تصویر دندان یا پرده گوش را در مانیتور به خود بیمار نشان می‌دهند و علت بیماری را به او توضیح می‌دهند. وقتی شما از تجهیزات پیشرفته جهت تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنید، این حس به بیماران منتقل می‌شود که در یک مرکز درمانی بسیار حرفه‌ای هستند. همچنین برای طراحی فضای مطب می‌توانید از طراحان دکوراسیون داخلی کمک بگیرید. طراحان به شما کمک می‌کنند که رنگ‌بندی و چیدمان وسایل و تجهیزات مطب شما از یک هارمونی خوب برخوردار باشد.

 

پس از اینکه تأثیرگذاری ۵ بعدی را روی بیماران خود آغاز کردید، هر چند وقت یک‌بار بازخوردهای مثبت و منفی را از بیماران خود دریافت کرده و تدابیر جدیدی را جهت بهبود و افزایش تأثیرگذاری اقداماتتان بی اندیشید.

 

هدف تبلیغات به بیماران این نیست که بگوییم ما که هستیم، بلکه هدف این است که بگوییم چه خدمات استثنایی‌ای را به آن‌ها ارائه می‌کنیم. تبلیغاتی که باهدف خدمت بیشتر به خلق خدا انجام شود تأثیرگذاری بی‌نظیری خواهد داشت.

 

برای دریافت مقالات بیشتر، دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

 

مقالات مرتبط: 

تأثیر اولیه چگونه به یک پزشک در جذب بیمار کمک می‌کند

چگونگی جایگاه سازی برای پزشکان

دشواری های رابطه پزشک و بیمار کدامند؟

رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار