آیا تا به حال برایتان پیش آمده بیماران مردد در پذیرش طرح درمان شما باشند؟ بررسی ها نشان می دهند. که نرخ پذیرش طرح درمان نزد بیمارانی که اولین بار به یک مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند. حدود ۲۳% است. چطور می توان این رقم را به ۷۰ تا ۸۰ درصد رساند؟

روش های زیادی برای برقراری ارتباط مؤثر بین پزشک و بیمار وجود دارد. که سبب می شود. بیمار خدمات مورد نیاز دندانپزشکی خود را بپذیرد. یکی از این شیوه ها استفاده از لغات و جملات خاصی است. که موجب افزایش میزان پذیرش درمان می شود.

بسیار حائز اهمیت است طوری با بیمار ارتباط برقرار کنید. که پیام ضرورت و اهمیت درمان دندانپزشکی را به آنها برساند. وقتی به دندانپزشکی که برای اولین بار بیماری را معاینه می کند گوش می دهیم،. کلماتی را می شنویم که در واقع اهمیت درمان های دندانپزشکی را کمرنگ می کند. در اینجا چند مثال از این کلمات و جملات را می آوریم که باعث از دست دادن بیماران می شوند.

 

– توصیه می کنم

"آقای ایکس، توصیه می کنم دندانتان را روکش کنید. "

این جمله این مفهوم را می رساند که ممکن است پزشک دیگری،. درمان متفاوتی را توصیه کند. این امر موجب خواهد شد بیمار بخواهد نظر فرد دیگری را نیز در این رابطه بپرسد. و یا فعلا صبر کند زیرا روکش دندان او تنها یک توصیه است. و نه نیاز واقعی.

 

– احتمالا…، من فکر میکنم که …، رویش فکر کنید

"آقای ایکس، احتمالا این دندان شما نیاز به روکش داشته باشد. " یا " آقای ایکس من فکر می کنم شاید نیاز باشد این دندان خود را روکش کنید. " و یا " آقای ایکس شاید بهتر باشد شما روی روکش کردن این دندان فکر کنید."

تمام این جملات احساس نیاز به درمان را در بیمار به شدت کاهش می دهد. چنین برداشت می شود که درمان دندان بیش از آنکه یک نیاز مبرم باشد یک انتخاب است.

 

– مراقبش باشید

" آقای ایکس من یک ترک روی دندان شما می بینم. بهتر است از این به بعد مراقبش باشید."

با مراقبت از این دندان چه چیزی عاید بیمار می شود؟ آیا به طرز معجزه آسایی خود به خود بهبود خواهد یافت؟ یا به تدریج بدتر خواهد شد؟ آیا بهتر است همین الآن درستش کند یا صبر کند تا بالاخره قسمتی از دندان بشکند. و بعدا به احتمال قوی آن را روت کانال کند؟

 

– کوچک یا کمی

" آقای ایکس دندان شما ترک کوچکی برداشته است." یا " دندان شما کمی پوسیدگی دارد." و یا " آقای ایکس، یک حفره (کاویتی) کوچک در این دندان شما به وجود آمده."

برداشت از این سخنان شما این است که اگر این حفره یا ترک، کوچک و ناچیز است؛ فعلا لازم نیست. کاری برایش انجام دهید. چرا صبر نکنیم که این مسئله به یک مشکل واقعی تبدیل شود و بعد درستش کنیم؟

 

– در نظر داشته باشید

" آقای ایکس در نظر داشته باشید که این دندان شما ممکن است به روکش نیاز پیدا کند."

این احساس به بیمار دست می دهد که ممکن است انتخاب های دیگری نیز داشته باشد. زیرا به نظر می رسد روکش کردن دندان چندان هم با اهمیت نیست. و دندانپزشک تنها از او می خواهد این انتخاب را نیز مد نظر داشته باشد.

 

– ممکن است…، شاید بتوانیم

" آقای ایکس ممکن است بتوانیم دندان شما را عصب کشی و سپس ترمیم یا روکش کنیم و یا شاید هم بهتر باشد آن را از اول ایمپلنت کنیم."

همانطور که همگی خوب می دانیم هنگام انتخاب یک پلن درمانی پارامترهای متعددی دخیل خواهد بود. اکثر بیماران این مسئله را نمی دانند. و فکر می کنند همه چیز یا سیاه است و یا سفید. بنابراین باید طوری با آنها ارتباط برقرار کنید. که با طرز فکر آنها مطابقت داشته باشد. اگر “بلند فکر کنید”، ممکن است طرح درمانی که در ذهن دارید غیرقطعی و نامطمئن به نظر رسد. این امر منجر می شود که بیمار با خود بیاندیشد. آیا باید به پزشکی که در روش درمانی خود مردد است، اعتماد کند یا نه.

 

– آموزش علم دندانپزشکی

" آقای ایکس آیا این نقاط تیره را روی عکس رادیوگرافی دندان خود می بینید؟ به اینها پوسیدگی های اینترپروگزیمال می گوییم. این پوسیدگی ها را پس از برداشتن با فرز، با مواد دندانی به نام کامپوزیت ترمیم می کنیم که به صورت مکانیکی و شیمیایی به دندان شما باند خواهد شد."

آیا واقعا فکر کرده اید که برای آقای ایکس اهمیتی دارد که شما به این حفره های ایجاد شده در دندان های او چه می گویید. و یا اینکه مواد دندانی چگونه کار می کنند؟ فکر می کنید پنج دقیقه بعد حتی کلمه ای از آموزش های شما در خاطر او می ماند؟ به نظرتان این جمله منطقی تر به نظر نمی رسد؟ " چند پوسیدگی در دندان شما به وجود آمده که نیاز به پر کردن دارند." اگر بیمارانتان را با آموزش های علمی دندان پزشکی گیج کنید،. معمولا هیچ تصمیمی اتخاذ نخواهند کرد. به قول یک ضرب المثل قدیمی در حوزه فروش: " مشتری های سردرگم هرگز خرید نمی کنند."

 

"با برقراری ارتباط مؤثر با بیماران، شما و تیمتان قدم بزرگی در راه افزایش پذیرش درمان نزد مراجعین مطب برداشته اید."

 

 

 

مقالات مرتبط:

به زبان مراجعین تان صحبت کنید

روش های برقراری ارتباط با بیمار

۹ راه‌ جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش

ویژگیهای یک پزشک ایده آل