مدیریت پرسنل برای تمام صاحبان کسب و کار جالب و البته حائز اهمیت است. هر کجا فرد یا افرادی برای شما کار می کنند، باید به شایستگی روابط کاری افراد آگاه باشید. برای اینکه بتوانید به عنوان یک پزشک بر پرسنل به نحوی کارآمد مدیریت داشته باشید باید به خوبی با آنها سازش کنید.

رمز موفقیت بهترین مدیران امروز این است که دارای هنری پرورش یافته از درک و سازش با دیگرانند و این صفات آنها همراه است با صبر، قاطعیت و اخلاق. یک بار که این حقیقت را درک کنید، شما هم میتوانید در مسیر مدیریت مطب خود گامهای مثبتی بردارید و در زمانی طولانی برای منافع خود با لذت و آرامش بیشتر بکوشید.

ایده هایی که به شما در مدیریت پرسنل یاری می رساند:

1-به پرسنل اختیار دهید.

افکار ناخودآگاه ما نقش بسیار مهمی را در اعمال و تصمیمهای ما نسبت به دیگران ایفا میکنند. اگر فردی معتقد باشد که چیزی صحیح است، بر اساس اعتقاد خود عمل میکند. افکار به اعمال تبدیل خواهند شد و این اعمال در دیگران واکنش ایجاد میکند.
یک مدیر خوب، برای موفقیت در مدیریت مطب باید تا جاییکه ممکن است تصمیمگیری نمایند. از کارهای کوچک شروع کنند و کمکم به کارهای بزرگ برسند. پزشک میتواند گاهی با پرسنل خود جلسه بگذارد و تصمیمهای آنها را تجزیه و تحلیل کند، تا کیفیت تصمیمها بهمرور افزایش یابد. این یعنی توانا ساختن کارکنان.

2-اعتماد به نفس کارمندتان را افزایش دهید.

هر مدیری که میخواهد کارمندانش را بسازد باید مطمئن شود که اعمال خودش سازنده عزت نفس کارمندانش است. او باید خالصانه معتقد باشد که کارمندانش میخواهند کار کنند و با هدف کار کنند. مچ کارمندتان را در هنگام انجام کار درست بگیرید، تنها متوجه نشوید بلکه بیان کنید و حتی به طور کتبی تقدیر کنید و در مناسبت- ها بازگو نمایید. به آنها امنیت بدهید، آموزش بدهید، تمرین دهید، پول بدهید، اجازه بدهید مبارزه کنند، و از همه اینها بالاتر و مهمتر رضایت شغلی بدهید.

3-اشتباهات کارمندان را با وقار و احترام ببخشید.

پرسنل هم انسانند. انسانها دچار ضعفهایی درونی مانند تنبلی، حرص، کم- حوصلهگی، دروغگویی، غرور و ... هستند. وقتی این ضعفها رابه عنوان یکی از عناصر درونی کارمندتان بشناسید، میتوانید آنها را در خاطر داشته باشید و از آنها به نفع اهدافتان در مدیریت مطب استفاده کنید و فاکتورهای تخفیف را در موارد لازم به کار بگیرید. اگر پرسنل تقلب میکنند- که میکنند- مدیرشان مقصر است که بستر لازم را برای تقلب فراهم کرده است. به خاطر داشته باشید که یک پرسنل یا صادق است و یا ناصادق، کمی ناصادق معنا ندارد. با این حال اگر میبینید یکی از پرسنل مطب یا کلینیک شما خوب است، برخی اشتباهات کوچک او را نادیده بگیرید.

4-واگذار کنید، اما فراموش نکنید.

کنار آمدن با دیگران برای اینکه کار توسط آنان انجام شود لازم است. اکثر کارهای ما میتواند توسط دیگران انجام شود. کارها را واگذار کنید، اما به خاطر بسپارید و با داشتن فهرست پیگیری و مرور روزانه مداوماً آنها را کنترل کنید. واگذاری یک هنر است. راحت تر است که کارهایی را که میتوانیم خود انجام دهیم تا مدیریتشان کنیم، اما بهتر است مدیریت مطب به هنگام واگذاری اهمیت موضوع را برای پرسنل روشن کنید. در کار هیجان ایجاد کنید و انتظار نداشته باشید کار بهتر از آنی انجام شود که خود انجام میدادید. با تمرین و حوصله اوضاع بهتر خواهد شد و آنوقت، وقت زیادی برای کارهای مهمتر خواهید داشت. 

5- به کارمندان بیاموزید با هم کنار بیایند .

حتی زبده ترین مدیران هم اگر نتوانند با همکارانشان بسازند، عملکرد موفقیت آمیزی نخواهند داشت. آموزش کنار آمدن پرسنل با یکدیگر بر عهده مدیریت مطب است. کارمندان باید درک کنند که همه در شرکت مهم هستند. یاد بگیرند که از کلمات متشکرم و متأسفم به فراخور موقعیت استفاده کنند. بیاموزند که در مواقع لازم «نه» بگویند، حتی به مدیریت! از انتقادات درس بگیرند و آن را به چیزی با ارزش تبدیل کنند. عصبانی نشوند، همیشه صادق باشند و صداقتشان تشویق شود. یکدیگر را تحسین کنند و بدانند که کسانی که بهدیگران لطف میکنند، پاداش خود را خواهند دید.

6-پرسنل را تشویق کنید که به نیازهای بیماران توجه نشان دهند.

سرویسدهی از بالاترین رتبه آغاز میشود. باید ذهن کارکنان مطب یا کلینیک بر توانستنها متمرکز شود نه بر نتوانستنها. برای این کار باید برای شناخت و تشویق پرسنلی که مراقب نیازهای بیماران و مراجعین هستند برنامه داشت. به پرسنلی که در این زمینه ضعف دارند آموزش دهید و فرصت نهایی برایشان تعیین کنند. اگر اصلاح نشدند تعویض یا اخراجشان کنید. اگر مدیریت مطب در نظر دارد کیفیت سرویس را بالا ببرد، باید با پرسنل خود همانطور رفتار کنند که انتظار دارند آنها با بیماران و مراجعین برخورد داشته باشند. مدیریت مطب باید در خدمت پرسنل خود باشد نه اینکه با آنها مثل رییس برخورد کنند.

7-پرسنل بد را درمان کنید.

پرسنل بد و ناسازگار از موثر بودن کار تیمی و موفقیت مدیریت مطب جلوگیری میکند. شما به عنوان یک مدیر هرگز نباید پرسنل بد را تحمل کنید. با فردی که خلاف سایر همکارانش کار میکند صحبت کنید و علت را از خودش بخواهید. اگر سریع بروز نداد صبور، ولی پایدار باشید. با کارمندان بدقلق با احتیاط و مهربانی رفتار کنید. چرا که انسانهای این- چنینی بسیار شکننده هستند. هنگامی که فردی قصد ترک مطب یا کلینیک شما را دارد با او صحبت کنید و صادقانه از او بخواهید نقاط ضعف و قدرت مطب شما را برایتان بازگو کند. و هرگز اعتماد اورا با افشاء رازهایش برای دیگران نشکنید.

8-ضرورت آموزش را درک کنیم
اهمیت یادگیری، در ارتقای عملکرد انسان نهفته است. یادگیری، آموزشی است که منجر به تغییر رفتار می شود. بنابراین آموزش، ابزاری برای رسیدن به هدف یادگیری است. انسانهای یادگیرنده افزون بر این، سرآغاز کسب و کارهای یادگیرنده هستند؛ مطب یا کلینیکی که یکایک پرسنل آن از قابلیت هایی منحصربه فرد برخوردار بوده و هر یک از ایشان از پزشک گرفته تا نیروهای پذیرش، به شکل مداوم در حال یادگیری و مهارت افزایی هستند.

9-پیشنهادات کارمندان را بشنوید
برای موفقیت در 
مدیریت مطب خود پیشنهادات را بشنوید و در گرفتن آن آزاد اندیش، سریع و عادل باشید. در همه حال به یادگیری ادامه دهید. مهمترین نکته در ارائه و گرفتن پیشنهادات این است که سیستم نسبت به مسئله حساس باشد. عادت به پیدا کردن مسئله و حل آن داشته باشد. نوآوری را تشویق کنید. کمی انگیزه یک انسان نوآور را به عمل وامیدارد. ایدههای پرسنل و کارکنان را بشنوید. هر ایده احمقانه ای هم که مطرح شد بگذارید در پس زمینه ذهن شما ثبت شود.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک به عنوان یک سیستم جامع نوبت دهی، حذب بیمار، مشاوره آنلاین، پیگیری درمان و برخوردار از پرونده الکترونیک پزشکی توانسته است فرایند نوبت‌دهی به افراد نیازمند به خدمات پزشکی  و مدیریت مطب را برای پزشکان تسهیل کند. و پزشکان از طریق این سیستم هوشمند می توانند نبض مطب خود را در دست گیرند.

مقالات مرتبط:
چالش هایی که در مدیریت مطب با آن روبرو هستید؟

راهکارهای نوین مدیریت مطب

راهکارهای مدیریت مطب برای افزایش رضایت مراجعین

بایدها و نبایدهای برخورد با نظرات بیماران