نسل هزاره که در ایران حدودا متولدین دهه ۷۰ به بعد می باشند، اگر اکنون بطور مستقیم تنها مخاطب بخشی از خدمات درمانی هستند تا چندسال آینده به عنوان مخاطب اصلی درمان خواهند بود ( البته در حال حاضر بعضا به شیوه غیرمستقیم بر روی تصمیم گیری والدین خود نیز تاثیرگذار هستند ).

نسل هزاره نه تنها در تمامی امور راحتی را می خواهند بلکه در بسیاری از مواقع تصور و درک درستی از شیوه های مرسوم و یا به اصطلاح قدیمی ندارند ( بطور مثال در نظر بگیرید که آیا این نسل می تواند دوره ای را به یاد بیاورد که مردم در باجه های بانک به جای استفاده از دستگاه نوبت دهی، در صف می ایستادند )، و دنیای آینده آنها مراکز درمانی را مجبور به ارائه خدمات در سطح بالاتری خواهد کرد بطور مثال انتظار چندهفته و یا چندماهه برای مشاوره با یک پزشک در دوره ای که آنها می توانند در چند دقیقه با هر فردی از هر نقطه دنیا ارتباط بگیرند یک انگاره منطقی نیست. 

پس شما با یک گروه جدید سر و کار دارید و باید نقشه های مبتکرانه و خلاق برای جذب بیمار از این نسل داشته باشید.

این سوال برای ما مطرح می شود برای جذب بیمار یا برای تحت تاثیر قرار دادن نسل هزاره سوم چه اقداماتی باید صورت پذیرد؟

استناد به شبکه های اجتماعی

چه شما دوست داشته باشید چه دوست نداشته باشید، بیماران هر روز در حال گذاشتن نظرات خود به صورت آنلاین هستند. نظرات آنلاین در حال حاضر به شدت توسط موتورهای جستجو اولویت بندی می‌شوند و افراد هنگام جستجو برای یک مرکز درمانی به آنها دست پیدا می کنند. 

بیماران امروزه نظرات ( مثبت یا منفی ) خودشان در مورد یک مرکز درمانی و حتی یک درمان یک پزشک را به راحتی در شبکه های اجتماعی و یا وب سایت های نظردهی ثبت می کنند و این داده های اطلاعاتی به مرور و تا چندسال آینده به عنوان یک رفرنس اطلاعاتی به حساب خواهند آمد.

 امروزه با پدیده ای روبرو هستیم به نام بازاریابی ” کامنت به کامنت “، یعنی افراد با رشد شبکه های اجتماعی و وب سایت های نظردهی روزانه در معرض صدها پیام قرار می گیرند بطوریکه به مرور به آنها عادت می کنند و بعد از مدتی در ذهن آنها تبدیل به یک منبع اطلاعات می شود.

این واقعیت برای نسل هزاره که خیلی هم سابقه حضور در جمع های خانوادگی و قدیمی که محل بازارایابی دهان به دهان بودند، را ندارند شکل جدی تر و تاثیرگذار تری به خود پیدا کرده است.

نظرات موجود در شبکه های اجتماعی برای نسل هزاره سوم که Search کننده های کاملا حرفه ای هستند بسیار تاثیر گذار است و ۸۴% این افراد اعتراف می کنند که نظرات دیگران در شبکه های اجتماعی بر روی تصمیم آنها در سفارشات اثر گذار بوده. پس یکی از کارهای مهم شما این است که برای جذب بیمار در صفحات ارئه خدمات امکان نظردهی افراد را ایجاد کنید و همچنین از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر به خوبی استفاده کنید تا برند خود را با بهترین شکل جا بیاندازید.

مطالعات نشان می دهد که مردم ( عمدتا نسل هزاره ) تقریباً به اندازه یک توصیه از یک دوست به نظرات آنلاین در حال اعتماد کردن هستند و این در حالی است که شما نمی‌توانید نظرات منفی که قبلاً وجود داشته اند را از بین ببرید، پس بایستی سعی کنید با چندین نظر مثبت آنها را تعدیل کنید و راهکار آن نیز قبول این واقعیت است و سعی در نقش آفرینی در آن.

برای ایجاد و بدست آوردن نظرات مثبت تلاش کنید، کامنت های منفی می تواند به شدت به ضرر کسب و کار شما باشد.

موبایلی شوید

در مورد نسلی که با تلفن های همراه بزرگ شده اند بر کسی پوشیده نیست که این افراد زمان زیادی را صرف کار با این دستگاه ها می کنند و بسیاری از آنها از اپلیکیشن های آفر و تخفیف در موبایل ها استفاده می کنند. جالب اینکه ۸۳% نسل موبایل با گوشی های خود به رختخواب می روند.

بنابراین مرکز درمانی شما هم باید جهت جذب بیمار برای موبایل ها وقت بگذارد، پس اطمینان حاصل کنید که وب سایت مرکز درمانی شما بصورت ریسپانسیو برای دستگاه های موبایل طراحی شده باشد. اگر سایتی به سختی قابل خواندن و گشت گذار باشد بازدید کننده به آن باز نخواهد گشت. 

پیشنهاد خدمات منحصر بفرد بدهید

نسل هزاره سوم بسیار زرنگتر، تحصیلکرده تر و عاقل تر از نسل های سنتی می باشد، استایل زندگی متفاوتی دارند و خانواده های آنها نیز شرایط خاصی از نظر اختلاف سلیقه را تجربه می کنند. در تبلیغات خود از تصاویر مربوط به این نسل استفاده کنید، کالاهایی سازگار با این افراد پیشنهاد دهید و مانند آنها نامحدود تفکر کنید تا بتوانید از این نسل نیز جذب بیمار کنید.

هرجا که هستند شما هم باشید

اگر آنها به سمت شما نمی آیند شما به طرف آنها بروید! مطابق آمارها ۸۵% این افراد خریدهای خود را پس از مشاهده در شبکه های اجتماعی انجام داده اند پس لازم است که این شبکه های اجتماعی را بشناسید و در آنها فعالیت کنید. ۵ شبکه برتر عبارتند از:

  • یوتیوب ۶۴%
  • فیسبوک ۵۱%
  • اینستاگرام ۴۵%
  • اسنپ چت ۴۲%
  • توئیتر ۲۸%

همچنین باید بدانید که تبلیغات ویدئویی اثر بیشتری روی این گروه سنی دارد.

لازم نیست انیشتین بازاریابی باشید تا اهمیت شناخت مخاطبین و چگونگی ارتباط با آنها را متوجه شوید، هر نسلی استایل زندگی و خصوصیات یکتای خود را دارد. نسل هزاره سوم، نسل تکنولوژی است! برای جذب آنها باید طبق علایق آنها خود را معرفی کنید.

حامی و اسپانسر باشید

برای نسل جدید مسئولیت اجتماعی و حضور در جامعه یک نوع تعهد است، پس برای برندهایی که فعالیت های اجتماعی دارند ارزش خاصی قائل می شوند. شما نیز تلاش کنید در کارهای خیر و برگزاری مراسم مختلف حضور اسپانسری داشته باشید تا این افراد نیز از شما حمایت کنند.

به ارزش های نسل هزاره سوم توجه کنید.

مخاطبین نسل هزاره می توانند قبل از ورود به مرکز درمانی، تمامی اطلاعات آن مرکز را به همراه کیفیت خدمات و همچنین ارزش هزینه ای آنرا بصورت آنلاین جستجو کنند و این کار را یقینا برای سایر همکاران شما نیز انجام می دهند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند. حال این سهم از دسترسی به اطلاعات چه بار معنایی را برای یک مرکز درمانی می تواند داشته باشد ؟

شما باید برای جذب بیماراز این نسل مواردی همچون هزینه ارائه خدمات را شفاف بیان کنید  و یا مصادیق ارزشی آنها را پررنگ تر و واضح تر تعریف کنید چرا که برای این نسل این موضوعات اهمیت دارد و به این سادگی و صرفا بیان یک جمله ” تعرفه خدمات چنین است ” قانع نمی شوند!!!

از طرفی نسل هزاره صرفا به دنبال یک تجربه درمانی نیست و برای وی بطور مثال سرویس ارائه خدمات، پاکیزگی محیطی، رعایت بهداشت کاری توسط پرسنل، نوع رفتار و برخورد پرسنل و … همگی شاخص هایی از ارزیابی هستند و در مجموع ارزش تجربه ای که کسب کرده اند را ملاک ارزیابی هزینه ها قرار می دهند و همگی این تغییرات ناشی از انتشار بدون مرزآگاهی و اطلاعات در دنیای امروز بوده و واقعیتی است که باید نسبت به آن آگاه باشیم.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

برندینگ دیجیتال در حوزه جذب بیمار خارجی

گردشگری سلامت

بهره گیری از بازاریابی دهان به دهان در حوزه خدمات درمانی

شیوه جذب بیمار برای دندانپزشکی