کسب‌وکارهای مختلف با توجه به نیاز خود می‌توانند از سیستم‌های حسابداری استفاده کند. معمولاً ثبت تراکنش‌های تجاری، خلاصه‌سازی تراکنش‌ها به‌صورت فشرده و ایجاد گزارش‌های کاربردی از اهداف هر سیستم حسابداری مالی است که برای نظارت، تجزیه‌وتحلیل و بهبود عملیات حسابداری توسط مدیران کلینیک روانشناسی استفاده می‌شود.

به‌طورکلی تمام مراکز و کلینیک های روانشناسی برای مدیریت حسابداری خود باید مجهز به نرم افزارهای تخصصی حسابداری مخصوص روانشناسی باشند.

وظیفه سیستم‌ حسابداری چیست؟

در کلینیک های بسیار کوچک سیستم‌های حسابداری می‌توانند مبتنی بر کاغذ یا اکسل باشند. که باز هم در خیلی مواقع شاهد خطاهایی هستیم که می تواند ناراحتی زیادی بین درمانگر و مدیر کلینیک ایجاد کند.

یک نرم افزار حسابداری روانشناسی می‌تواند زمینه‌های عملکردی اصلی یک کلینیک روانشناسی شامل محاسبه سهم درمانگر و سهم کلینیک در هر ویزیت به همراه تخفیف های اعمال شده از سمت درمانگر یا کلینیک یا هردو را پوشش دهد.

یک نرم افزار حسابداری می‌تواند شامل اجزای خاصی مثل حساب‌های پرداختنی، صورت‌حساب‌ها و حساب‌های دریافتنی، هزینه های جانبی کلینیک، هزینه های برگزاری گروه درمانی یا کارگاه های روانشناسی و محاسبه سهم درمانگر و کلینیک باشد. به‌کارگیری یک یا چند حسابدار متخصص برای هر یک از ماژول‌های حسابداری به حجم معاملات در حال پردازش و زمینه گستردگی کلینیک یا یا مرکز روانشناسی بستگی دارد.

تعریف سیستم حسابداری

سیستم حسابداری شامل جمع آوری تمام اطلاعات مالی است که پس از پردازش کردن این اطلاعات، گزارش هایی به مدیران مراکز ارائه می‌دهد که در تصمیم گیری ها جهت دهد. این گزارش های ارائه شده می‌توانند بسیار ساده و در چند صفحه راهنما خلاصه شوند و یا می‌توانند بسیار پیچیده و گسترده باشند.

اهداف سیستم حسابداری

اهداف سیستم حسابداری را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود:

۱- ارائه دادن گزارشات برای فعالیت های مطابق نیاز های کلینیک

۲- ارائه گزارشاتی برای کمک کردن و جهت دادن به تصمیم گیری مدیران و ذی نفعان.

لزوم استفاده از علم حسابداری

زمانی، در گذشته‌ نه چندان دور، رسیدگی به صورت‌های مالی و در واقع دخل و خرج کلینیک های کوچک کار چندان پیچیده‌ای محسوب نمی‌شد و صاحبان کلینیک خرد معمولا با بررسی دفاتر حساب خود در دوره‌های مالی مشخص، هزینه سهم های درمانگر و کلینیک، سود و زیان کلینیک را محاسبه کرده و تدابیر لازم را برای ادامه‌ راه در پیش می‌گرفتند. اما امروزه، با پیشرفت تکنولوژی و گسترش آن در علم اقتصاد رسیدگی به نظام مالی در هر کلینیکی پیچیدگی‌های خاص خود را پیدا کرده است. استفاده از بانکداری مجازی، پرداخت‌های غیر حضوری و آنلاین، استفاده از کارتخوان‌ها برای دریافت و پرداخت وجوه و حتی ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت اینترنتی باعث شده است که تهیه‌ صورت‌های مالی نیازمند اشراف به حرفه‌ حسابداری به صورت علمی و اصولی‌تر باشد. به موارد ذکر شده باید محدودیت منابع اقتصادی، گسترش بازارهای تجاری و داغ‌تر شدن فضای رقابتی در کسب و کارهای مختلف را نیز افزود.

اهمیت نرم افزار حسابداری در کلینیک روانشناسی

گفتیم که نرم افزارهای حسابداری حاصل تلفیق علم برنامه نویسی و فناوری اطلاعات با علم حسابداری است. به کمک این محصول مشترک، انجام فعالیت خدماتی حسابداری به سیستم‌های کامپیوتری سپرده می‌شود. درواقع با وارد‌کردن اطلاعات مالی لازم به سیستم تمامی فعالیت‌های جمع‌آوری، پردازش و محاسبه های سهم کلینیک و سهم درمانگر و صورت‌های مورد نیاز انجام خواهد شد. به این ترتیب مشکلات رایج در حسابرسی‌ها مانند نوبت های بدون پرداخت روی‌ هم‌ انباشته ‌شده و صورت‌های مالی در هم‌ریخته و بلاتکلیف حل خواهد شد. در این بحث بیان خلاصه‌ خروجی‌های مهمی که این سیستم‌ها برای هر کسب و کاری می‌توانند به همراه داشته باشند بیش از هر چیز نشانگر اهمیت نرم افزار حسابداری در اداره و مدیریت کلینیک روانشناسی است. این خروجی‌ها عبارتند از:

محاسبه سهم درمانگر و سهم کلینیک

در این گزارش می توانید به صورت جز و کل همه مجموع سهم هر ویزیت را به صورت تکی و گروهی برای یک درمانگر مشاهده کنید حتی می توانید تخفیف های اعمال شده از سمت هر یک را مشاهده فرمایید

محاسبه هزینه های کارگاه ها و گروه درمانی ها

دراین گزارش شما می توانید با خیال راحت هزینه های برگزاری گروه درمانی و کارگاه های روانشناسی را مشاهده کنید و بدون نگرانی از خطاهاای محاسباتی هزینه مربی کارگاه را پرداخت کنید

استخدام یک حسابدار با حقوق ماهی حداقل ۲۰ میلیون تومان یا داشتن یک نرم افزار حسابداری روانشناسی؟

۶ دلیل به عنوان ضروری ترین دلایل خرید یک نرم افزار حسابداری کارآمد

  • کاهش استرس و تنش های آخر ماه برای محاسبه سهم کلینیک و سهم درمانگر
  • افزایش دقت در امور مالی کلینیک
  • کاهش خطا های انسانی در وارد کردن اطلاعات مالی
  • افزایش تمرکز واحد پذیرش بر روی جذب مراجع جدید
  • افزایش رضایت مراجعین از حضور در کلینیک شما
  • افزایش رضایت درمانگران برای نبود خطای مالی

سخن آخر:

یکی از بزرگترین دغدغه های مدیران کلینیک روانشناسی حسابرسی و حسابداری مالی کلینیک می باشد که سهم درمانگر و سهم کلینیک به خوبی محاسبه شود و هیچ جای نگرانی برای طرفین ایجاد نشود. ما در نرم افزار مدیریت کلینیک روانشناسی دکتر لینک همه این فرایند ها را از بدو ورود درمانجو تا محاسبه سهم های درمانگران و حتی برگزاری گروه درمانی و کارگاه های روانشناسی دارد.

آیا شما مدیر کلینیک و مرکز روانشناسی هستید؟ همین الان برای مشاهده دمو با شماره های ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ تماس بگیرید.