استخدام حسابدار برای حسابداری و حسابرسی ارزان نیست و اگر کلینیک کوچک داشته باشید، احتمالاً وسوسه شده‌اید که به طور کلی این مورد را کنار بگذارید، اما گذشته از همه این‌ها، شما، خودتان مسئول موفقیت خویش هستید؛ آیا نباید در مسیر موفقیت، یک فرد واجد شرایط یا یک نرم افزار حسابداری روانشناسی برای برنامه‌ریزی امور مالی خود در کلینیک داشته باشید؟

خوب، هم بله و هم نه. به این معنی که شما هرگز نباید از کنترل امور مالی مرکز یا کلینیک خود چشم‌پوشی کنید، اما یک حسابدار یا نرم افزار حسابداری روانشناسی خوب در زمینه برنامه‌ریزی مالی، دانش زیادی کسب کرده و حضور او می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

در ادامه، مفاهیم ضروری در این زمینه را باز تعریف کرده و به تشریح تفاوت‌ها پرداخته‌ایم. همچنین با اشاره به ویژگی‌های یک حسابدار موفق ترتیب داده‌ایم، با ما همراه شوید.

حسابدار کیست؟

یک حسابدار یکی از مهمترین نقش‌ها را در هر شغلی بر دوش دارد، خواه یک کلینیک بزرگ باشد یا یک مطب کوچک. چرا؟ چون آن‌ها جریان پول را ردیابی و ثبت می‌کنند.

حسابدار، کارشناسی است که حسابداری را اداره می‌کند و اسناد مالی مانند محاسبه سهم کلینیک و سهم درمانگر، صورت سود و زیان، ترازنامه و موارد دیگر را تهیه می‌کند.

آن‌ها حسابرسی از اسناد و ویزیت های شما را انجام می‌دهند، گزارش‌هایی را برای اهداف پرداختی درمانگر و مالیاتی تهیه می‌کنند و تمام اطلاعات مالی را که بخشی از اداره شغل شما است، تحت مدیریت دارند. به عبارت دیگر، آن‌ها سرمایه مالی انسانی مورد نیاز شما هستند.

حسابداران با پیروی از دستورالعمل‌های به‌روز مطمئن می‌شوند که کلیه معاملات پول دقیق بوده و قانونی هستند. آن‌ها می‌توانند به صورت تمام وقت برای یک کلینیک کار کنند یا به صورت قراردادی برای دفاتر یا جهت تنظیم اظهارنامه مالیاتی یا محاسبه حقوق کارمندان کلینیک یا هزینه سهم درمانگران فعالیت کنند.

شرح وظایف حسابدار

  1. بررسی روزانه هزینه های وارد شده در کلینیک از کانال های مالی مانند: نقدی، پوز، کارت به کارت، آنلاین و اعتبار و تایید مبالغ با چک کردن با بانک مورد نظر.
  2. بررسی خطا ها و اشتباه های واحد پذیرش از ورود هزینه های مشاوره و ویزیت ها
  3. بررسی خطا ها و اشتباه های محاسباتی در ارائه تخفیف به مراجعین
  4. محاسبه سهم درمانگر و کلینیک در انتهای هر ماه
  5. گزارش گیری از هزینه های کلینیک و درمانگر بر اساس مراجعین و بر اساس خدمات مرکز یا سرویس ها
  6. یک حسابدار می‌تواند کشتی کلینیک شما را به مسیر درست هدایت کند و حتی با رسیدگی به مدارک لازم شما را به هدف درست برساند.
  7. یک حسابدار می‌تواند فاکتور صادر کند. کسب و کار شما باید به نوعی درآمد کسب کند، بنابراین باید مطمئن شوید که به موقع و به صورت حرفه‌ای برای مراجعین خود هزینه کرده و از آن‌ها پول می‌گیرید.
  8. یک حسابدار می‌تواند صورت حساب‌هایی را برای مراجعین شما ایجاد و ارسال کند تا بتوانید درآمد کسب کنید و از آن‌ها پول بگیرید.
  9. یک حسابدار می‌تواند میزان فروش را ثبت کند. یکی از عوامل موفقیت در هر کلینیکی این است که بدانید در واقع چه چیزی ارائه میدید، چه مقدار ارائه میدید و با چه سودی. یک حسابدار می‌تواند میزان فروش مشاغل کوچک شما را پیگیری کرده و گزارشات را اجرا کند.
  10. به این ترتیب می‌توانید بفهمید که بزرگترین فروش شما چیست، چه خدماتی را باید به تدریج از بین ببرید و چه مقدار موجودی برای ماه آینده نیاز دارید. یک حسابدار همچنین به سوالاتی پاسخ می‌دهد که به رشد تجارت شما کمک می‌کنند.
  11. یک حسابدار می‌تواند حقوق و دستمزد را مدیریت کند. مثلاً دستیار شما در ماه مهر چند ساعت کار کرد و حقوق او چقدر بود؟ حسابدار شما می‌تواند حقوق او را ردیابی و محاسبه کند، بعلاوه به شما می‌گوید که برای مالیات سه ماه حقوق، چه مقدار باید پرداخت کنید.
  12. یک حسابدار می‌تواند حساب‌های دریافتی را نیز ردیابی کند. شما می‌دانید که برای همه مشتری‌ها فاکتور ارسال شده است، اما آیا هیچ یک از آن‌ها پرداخت شده است؟
  13. حسابدار شما می‌داند چه کسی پرداخت کرده است و چه کسی پرداخت نکرده، بنابراین شما می‌دانید چه مقدار پول نقد در دسترس دارید. به این ترتیب در صورت لزوم می‌توانید اخطار دیررس ارسال کنید.
  14. یک حسابدار می‌تواند شما را در جریان قوانین مالیاتی و تغییرات قرار دهد. محاسبه مالیات سخت است و ممکن است برای مشاغل مختلف، پیچیدگی‌هایی داشته باشد. یک حسابدار می‌تواند با محاسبه مالیات حقوق و دستمزد کارمندان یا نگهداری از تغییرات مالیات فروش هر یک از محصولات شما را در رعایت قوانین مالیاتی حفظ کند.
  15. شما باید گزارشات هفتگی، ماهانه یا سالانه در مورد رفاه اقتصادی تجارت خود ایجاد کنید. کلینیک شما چقدر سالم است؟ چه مقدار پول نقد باید در دست داشته باشید؟ یک حسابدار تمام گزارشاتی را که برای تصمیم‌گیر‌ی صحیح مالی برای تجارت خود نیاز دارید، ایجاد می‌کند.
آیا می دانید یک ابزار حرفه ای می تواند به حسابدار شما در کلینیک روانشناسی کمک کند تا گزارشات دقیق تری در اختیار شما بگذارد؟

مهارت و دانش لازم حسابدار

  • قدرت تجزیه و تحلیل مسائل: به منظور توان تحلیل، تصمیم‌گیری و حل مشکلات در زمینه مسائل مالیاتی، بیمه و ...
  • پشتکار و وقت‌شناسی: زیرا در زمان‌هایی از سال مانند زمان بستن حساب‌ها در پایان سال یا زمان ارائه گزارش‌های قانونی در تیرماه هر سال حجم کار حسابداران بسیار زیاد است و باید کار خود را با کیفیت و در سر وقت به اتمام رسانند
  • دقت و توجه به جزئیات: با توجه به کار مداوم با اعداد و ارقام ریز و درشت!
  • مهارت ریاضیات و فناوری اطلاعات: برای کار کردن با نرم‌افزارهای مالی و حسابداری که امروز به صورت فراگیر در شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شود.
  • قدرت سازماندهی: به منظور امکان ساختار دادن و سازمان دادن به گزارش‌های مالی و در صورت ارتقاء و داشتن پست رئیس حسابداری یا مدیر مالی، داشتن قدرت کنترل و نظارت بر حسابداران
  • قابل اعتماد بودن و رازداری: به دلیل اطلاع از جرئی‌ترین درآمدها و هزینه‌های شرکت و نیاز صاحبان و سهام‌داران شرکت برای اعتماد به حسابداران

شخصیت‌های مناسب شغل حسابدار

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

  • تیپ شخصیتی ESTJ
  • تیپ شخصیتی ISTJ

آیا حسابدار مرکز یا کلینیک روانشناسی نیاز به نرم افزار مخصوص روانشناسی دارد؟

همه آدم های حرفه ای بدون ابزار تخصصی کار نمیکند، مخصوصا شغل حساس حسابداری که در کلینیک فعالیت میکند.

حساسیت حسابداری در کلینیک روانشناسی به خاطر وجود شریک تجاری نشات می گیرد. در کلینیک روانشناسی درمانگر یک شریک تجاری می باشد که حساسیت زیادی پیدا میکند. هزینه های ورودی از ویزیت ها طبق قرار اولیه که سهم ها مشخص می شود محاسبه می گردد و انتهای ما هزینه ها به حساب درمانگران واریز می شود.

این حساسیت در کلینیک با استفاده از نرم افزار حسابداری روانشناسی کاهش پیدا می کند. کلیه اطلاعات از ورود مراجعین تا حسابرسی سهم درمانگر و کلینیک می تواند همه هزینه ها را با دقت بررسی و دسته بندی می کند. این نرم افزار می تواند گزارشات دقیقی از عملکرد مالی و کاری هر درمانگر به صورت کلی و جزئی در اختیار مدیر مرکز قرار دهد.

آیا شما مدیر یا منشی یک کلینیک روانشناسی هستید؟ یا مایل هستید دموی نرم افزار حسابداری روانشناسی را مشاهده کنید؟ لطفا با شماره های ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ تماس بگیرید.