مدیریت هر کسب و کاری چه کوچک و چه بزرگ مشکلات خاص خودش را دارد. بر سر هر رشد و پیشرفتی در هر زمینه ای، چالش های ریز و درشت زیادی قرار گرفته است. اگرچه بعضی افراد از سر و کله زدن با چالش های کسب و کار لذت میبرند؛ اما هر رشدی جنبه های منفی زیادی هم دارد که در صورت کار کردن روی آنها و توسعه شان، میتوانید به اهداف بلند مدت خود و باقی ماندن در یک راه سالم و پایدار برسید.

اگر شما هم به دنبال راه اندازی و تاسیس مطب یا کلینیک خودتان هستید، مانند هر کسب و کاری با چالش هایی روبرو هستید پس لازم است با چالش ها و حقایق راه اندازی مطب آشنا شوید.

بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند که مطب خودشان را راه اندازی کنند اما این راه پر چالش و سخت خواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم به چالش هایی که با راه اندازی مطب با آن روبرو می‌شوید و باید از قبل برای آنها برنامه داشته باشید بپردازیم. با ما همراه باشید:

1- چالش اول: مردم

در حالی که شما امور مالی را چالش شماره یک مدیریت مطب میدانید، مردم مهمترین چالش شما هستند. چالش با مردم به سه دسته تقسیم می شود: استخدام، بهره وری و فرهنگ.

1-1- استخدام پرسنل:

انجام مصاحبه های شغلی برای استخدام پرسنل مطب و کلینیک، سخت و آزاردهنده است. به همین دلیل است که شما احتمالا میخواهید آن را تا زمانی که میشود به تاخیر بیندازید؛ اما این به روند مدیریت مطب شما کمک نمی کند.

حقیقت تلخ است: هر فرد قدرت خاص خودش را دارد. اگر می دانید استخدام یکی از نقاط قوت شما نیست، بهتر است اجازه دهید شخص دیگری آن را انجام دهد.

یکی از شایع ترین اشتباهات در استخدام، تصمیم گیری عاطفی است. ذهن، به صورت ناخودآگاه ما را به استخدام افرادی که با ما آشنا هستند سوق می دهد. یا بر اساس چیزهایی تصمیم میگیریم که هیچ ارتباطی با استخدام یک فرد شایسته برای آن موقعیت شغلی ندارد.

روی اینکه نقاط قوت، مجموعه مهارتها، سابقه کار و موفقیت های آنها چیست تمرکز کنید. بهتر است در مطب شما با کاندیداها مصاحبه کنند، زیرا تصمیم گیری های جمعی بهترین نتیجه را خواهد داد.

2-1- بهره وری:

یکی از مهم ترین ویژگی ها که در همه آگهی های استخدام میتوانید آنها را ببینید؛ "توانایی رسیدن به هدف نهایی" است.

شما نیاز به افرادی دارید که از زمان خود به نحوی کارآمد استفاده می کنند و برای تعهداتشان به شما ، مطب و کلینیک، ارزش قائلند. یکی از راههایی که برخی از آن استفاده میکنند این است که به موقع رسیدن فرد به قرار را مورد سنجش قرار میدهند یا از او می خواهند در ساعت مشخصی برای گرفتن نتیجه تماس بگیرد و اگر راس ساعت تماس گرفت؛ او را فردی با بهره وری بالا شناسایی میکنند.

3-1- فرهنگ:

چند سالی است که اصطلاح فرهنگ، بین مدیران خیلی رواج یافته است. اما واقعا منظور از فرهنگ در یک کسب و کار چیست؟

شما به افرادی نیاز دارید که فرهنگ کسب و کار شما را ارتقا می دهند. کسانی را استخدام کنید که به فرهنگ مطب و کلینیک شما نزدیک تر هستند. راه دیگری برای فکر کردن در مورد فرهنگ وجود دارد: در حال حاضر فرهنگ مطب یا کلینیک شما چیست و در آینده چه چیزی را می خواهید؟ وقتی که با سه یا پنج یا ده نفر از کارکنان شروع به کار می کنید؛ ممکن است احساس کنید به فرهنگ مشترکی برای کسب و کارتان رسیده اید. اما چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی که در کلینیک شما پرسنل زیادی حاضر باشند؟ چگونه می خواهید فرهنگ خود را یکدست نگه دارید؟

کارکنان اصلی خود را با دقت زیادی استخدام کنید. این سطح از کارکنان هستند که همه چیز را کنترل میکنند. همانطور که قبلا ذکر شد، اطمینان حاصل کنید که افرادی را استخدام کرده اید که در نقاطی که شما ضعف دارید قوی هستند. افرادی را که دقیقا مثل شما هستند استخدام نکنید.

 2-چالش دوم: نوآوری:

چگونه می توانید همیشه اطمینان حاصل کنید که شما در صدر بازار هدفتان و  نیازهای مراجعان هستید؟

شما باید به طور مداوم در مدیریت مطب، نوآوری ایجاد کنید.

گاهی اوقات، شما فکر میکنید که ارائه خدمات بدون یک تیم یا تنها با چند نفر به خوبی انجام می شود. این برای ابتدای مسیر عالی است، اما در مقیاس بزرگ نمی شود به این روش ادامه داد. یک تیم از پرسنل به شما کمک می کند تا طول عمر بیشتری را برای مراجعین خود به دست آورید، به مراجعین کمک کنید تا عمق نیاز به خدمات شما را درک کنند و همه خدماتی را که در مطب یا کلینیک تان وجود دارد بدست آورند. از پرسنل تان فیدبک بگیرید. آنها مثل سربازان پیاده در میدان جنگ هستند و به خوبی از خواسته های بیماران و عیب و ایرادهای خدمات و مزایای آن آگاهند و می توانند بینش فوق العاده ای برای طراحی استراتژی تغییرات خدمات به شما بدهند.

3-چالش سوم: درآمد

گاهی اوقات، درآمد اندک خوب است! اینکه ابتدا درآمد رو به رشدی داشته باشید اما بعد به شدت درامدتان افت کند؛ بسیار بدتر از این است که از همان اول درآمد کمی داشته باشید. کافی است در جریان مدیریت مطب هر سه ماه گزارشات مالی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید روند رو به رشد یا حداقل ثابتی را طی میکنید. برای این کار، با کمک تیم مالیتان به این سوالات جواب دهید:

کدام خدمات سودآور هستند؟ چه مقدار از درآمد ما سودآور نیست؟ چه میزان از مراجعین  ما سودآور نیستند؟

یادتان باشد برای رشد و پیشرفت در کسب و کار، باید با چالش های سخت و دشوار هم کنار بیایید. تنها در این صورت است که میتوانید به چیزی که میخواهید برسید.

4-چالش چهارم: دانش به تنهایی کافی نیست

اگر در رشته و زمینه کاری خود متخصص هستید، نباید تصور کنید همین برای شما کافی است و از ویژگی های ضروری برای مدیریت مطب برخوردارید. وقتی در روز اول، کار خود را شروعمی کنید، نباید انتظار داشته باشید بیماران فورا به سمت مطب یا کلینیک شما هجوم بیاورند، آن هم فقط به این دلیل که از دانش کافی برای کارتان برخوردارید. در گام نخست، به بازاریابی و آشنایی با مدیریت مطب نیاز دارید تا چرخ های کسب و کار خود را روغن کاری و آماده کنید.

اتخاذ روش هایی برای  بازاریابی.
اگر از نظر فنی در رشته خود متخصص هستید حتما از دانش و تجربه کافی در بازاریابی برخوردار نیستید، باید روش ها و راهکارهایی را برای بازاریابی مطب یا کلینیک اتخاذ کنید. بازاریابی موجب می شود بیماران برای درمان به شما مراجعه کنند. ترفند بعدی این است که بیماران مجددا به مطب یا کلینیک شما را برای مراجعه انتخاب کنند و در ضمن شما را به دوستان خود معرفی کنند.

5-چالش پنجم: نیاز به منابع مالی

شاید یکی از مهمترین چالش‌هایی که در مدیریت مطب با آن مواجه خواهید شد، تامین مالی برای مدیریت مطب است. قطعا همواره جریان ثابت درآمدی برای مطب یا کلینیک وجود ندارد و امکان دارد به دلایلی نظیر عوامل اقتصادی جریان درآمد دستخوش تغییراتی شود. یا زمانی که قصد راه اندازی مطب و کلینیک دارید  و کسب و کار شما هنوز به درآمد نرسیده است معمولا برای راه اندازی مطب باید مبلغی پس انداز در نظر بگیرید، تا در چند ماه اول برای شروع و ادامه کارتان از آن استفاده کنید. مبلغ آن با توجه به وسعت مکان، تجهیزات مورد نیاز، تعداد پرسنل می‌تواند متفاوت باشد. اما برای جلوگیری از مشکلات مالی داشتن کمی پس انداز قبل از شروع بسیار مهم است.

اگر در فکر راه اندازی مطب هستید از همین امروز خرج‌های اضافه‌تان را شناسایی و حذف کنید. هرچه پس انداز بیشتری داشته باشید با دغدغه کمتر و سرعت بیشتری پیشرفت می‌کنید. البته بعضی افراد کارشان را با قرض از دیگران شروع می‌کنند که شدیدا توصیه می‌کنم این کار را نکنید. استفاده از پس‌انداز هرچند کم بسیار بهتر از پول زیادی است که از دیگران قرض کنید.

6-چالش ششم: محدودیت زمانی

شما به عنوان یک پزشک کارهای زیادی برای انجام دادن دارید در حالی که از نظر زمانی محدود هستید. معمولا وقتی شما تصمیم به راه اندازی مطب یا کلینیک می‌گیرید، زمان یکی از چالش‌های بزرگ شما در مدیریت مطب خواهد بود. محدودیت زمان باعث می‌شود تا فشار کاری زیادی به شما وارد شود و حتی می‌تواند شما را از ادامه راه خسته و دلزده کند. راه حل این است که مطالعه کتابهایی درباره مدیریت زمان یا شرکت در دوره هایی که به این منظور طراحی شده برای برنامه‌ریزی‌های بلند مدت اطلاعات زیادی در این زمینه کسب کنید، تا با افزایش بهره وری و صرف زمان کمتر، کار بیشتری انجام دهید.

 7-چالش هفتم:بهتر دیده شدن
فعالیت درمانی و ارائه خدمات پزشکی یک خدمت است که  نیاز به شناخته شدن دارد. پزشکانی که به‌تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند و یا حتی آن‌هایی که قصد ارائه خدمت به جامعه بزرگ‌تری را دارند نیازمند بهتر دیده شدن هستند. بیماران نیازمندند تا دسترسی وسیعی به خدمات پزشکی داشته باشند و در موقع نیاز به‌آسانی بتوانند پزشک مورد نظر خود را پیدا کنند. اینکه یک ویزیت خوب ارائه شود به‌تنهایی مهم نیست، مردم باید در مورد تخصص شما بدانند. هرچه این فرایند آسان‌تر باشد خدمات درمانی بهتری از سوی پزشک داده می‌شود.

 8-چالش هشتم:هزینه ها

کاغذبازی همیشه هزینه‌بر بوده است، کاغذ یعنی هزینه، یعنی پولی که می‌تواند از خرج شدنش جلوگیری کرد. سیستم کاغذی است که هزینه‌های بی‌شماری را به همراه دارد. نیروی انسانی و تجهیزات موردنیاز استفاده از کاغذ، جزو موارد هزینه‌بردار هستند. مدیریت اسناد، طبقه‌بندی آن‌ها، گزارش‌گیری، پر کردن فرم‌ها و غیره به یک منشی نیاز دارد که برای انجام تمام این کارها به تجهیزات پرینت و اسکن دیگری هم نیازمند هست و این خود هزینه‌های زیادی را به مطب پزشک تحمیل می‌کند.  درصورتی‌که مدیریت مطب می‌تواند با تغییر این روند و استفاده از فناوری‌هایی نظیر سیستم نوبت دهی آنلاین، پرونده الکترونیک بسیاری از این هزینه­ ها را کاهش دهد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک به عنوان یک سیستم جامع نوبت دهی، حذب بیمار، مشاوره آنلاین، پیگیری درمان و برخوردار از پرونده الکترونیک پزشکی توانسته است فرایند نوبت‌دهی به افراد نیازمند به خدمات پزشکی  و مدیریت مطب را برای پزشکان تسهیل کند. و پزشکان از طریق این سیستم هوشمند می توانند نبض مطب خود را در دست گیرند.

 مقالات مرتبط:

راهکارهای نوین مدیریت مطب

راهکارهای مدیریت مطب برای افزایش رضایت مراجعین

بایدها و نبایدهای برخورد با نظرات بیماران

افزایش بهره وری در مراکز درمانی