جذب بیمار و حفظ آن یعنی موفقیت در شغل و بازاریابی. یکی از مهمترین راههای موفقیت و کسب درآمد، جذب بیمار جدید و حفظ بیماران قبلی است. پس باید با علم جذب بیمار پیش بروید.

ما در این مقاله به چند راهکار به شما پیشنهاد می دهیم، این راهکارها در جذب بیمار و حفظ بیماران قبلی می تواند مؤثر واقع شود.

یکی از مهمترین چالش های مدیریت مطب برای افزایش تعداد مراجعین، حفظ مراجعین فعلی است. شما می توانید با محاسبه تعداد مراجعه افراد در سال میزان سودی که هر فرد برای شما دارد را محاسبه کنید و با محاسبه این ارزش می توانید بودجه ای متناسب را به روش های مختلف تخصیص دهید تا درآمد شما بهینه گردد. در تمام روش ها داشتن نرم افزار مدیریت مطب دکتر لینک عاملی بسیار تعیین کننده است.

خیلی مهم است که خودتان و خدماتی که ارائه می دهید را طوری معرفی کنید که نه تنها بتوانید جمعیتی که می خواهید را به سمت خودتان بکشانید، بلکه تشویقشان کنید که دوباره به سمتتان برگشته و مراجعه کننده دائمی تان شوند.

برای جذب بیمار چه کنیم ؟

محل مطب یا کلینیک

احتمالاً از همه شنیده اید که یکی از نکات مهم در موفق شدن یک کسب و کار و نگه داشتن مشتریان، محل است. منظور از محل تنها مکانی که در آن مطب یا کلینیک خود را راه انداخته اید نیست، مثلا اینکه مطب شما در مجاورت چه مکانی هایی قرار دارد یا در کدام طرف خیابان می باشد.احتمالا میزان شلوغی مکان هم در این رابطه موثر است حتما مراجعین مطب یا کلینیکی که محل پارک مناسب داشته باشد را ترجیح می دهند. ممکن است خیلی از مراجعین به دلیل شلوغ بودن و نبودن جای پارک از مراجعه به کلینیک شما امتناع کنند.

ظاهر

دقیقاً درست است که می گویند تاثیر اول ماندگارترین تاثیر است. این فقط در روابط میان افراد صدق نمی کند. در دنیای کسب و کار هم همینطور است. همواره ظاهر و دکوراسیون یک کسب و کار در قضاوت افراد نسبت به آن کسب و کار دخیل است. این مسئله درباره مطب و کلینیک شما هم صدق می کند. باید ظاهری متناسب یک مطب یا کلینیک از جمله تمیزی مطب یا کلینیک، نظم و ترتیب در چیدمان تجهیزات از طرف مراجعین احساس گردد.

داشتن رفتار دوستانه

خیلی از مواقع شکایت هایی را از زبان افراد می شنوید که  منشی یا پرسنل مطب یا کلینیکی بی ادب و بد اخلاق بوده است. این مسئله، مشکل بزرگی برای مطب یا کلینیک به شمار می رود. خیلی از افراد وقتی چیزی را می شنوند، آن را باور می کنند و معمولا بدون اینکه خود آن را امتحان کرده باشند هرگز به کلینیک یا مطب مراجعه نمی کنند. با بیماران حرف بزنید، دوستانه برخورد کنید و احساسات مراجعین را همواره در نظر بگیرید.

بهینه سازی قیمت خدمات مطب

یکی از مهمترین عواملی که در جذب بیمار تاثیر گذار است نحوه قیمت گذاری خدمات است. سوال اصلی اینجاست که آیا قیمتی که خدمات شما دارند موجب کم شدن مراجعین می گردد یا خیر. آیا مراجعین شما با توجه به خدمتی که دریافت کرده اند، مبلغ پرداختی را عادلانه می دانند. برای بررسی این موضوع در کنار تجربه کارکنان و مدیریت مطب، باید از اطلاعات موجود در مطب خود استفاده نمایید. منبع مهم دیگر استفاده از نظر سنجی می باشد.

هر چقدر اطلاعاتی که از رفتار مراجعین داشته اید کاملتر باشد بهتر می توانید قیمت خدمات را تنظیم نمایید. منبع اصلی این اطلاعات مراجعین شما هستند و این اطلاعات کمک می کنند تا شما شناخت بهتری از مراجعین و سطح توقع آنان داشته باشید.

ارسال پیامک به مراجعین مطب

شما می توانید با استفاده از اطلاعات تماسی که از مراجعین داشته اید به آنها پیامک ارسال نمایید. ارسال پیام به مراجعین موجب یادآوری مجدد شما شده و همچنین به افراد احساس خوبی را منتقل می کند.این پیامک می تواند با اهداف مختلف ارسال گردد از جمله ارسال تبریک مناسبت های مختلف به مراجعین، نظر آنها را جلب می کند. یکی از بهترین مناسبت ها تاریخ تولّد افراد می باشد. ارسال پیام با هدف یادآوری اقدامی مشخصی که بیماران باید در حوزه سلامت انجام دهند برای مثال انجام آزمایش. شما با ارسال یک پیام یادآوری چند روز قبل از تاریخ مقرر، این احساس را در افراد ایجاد می کنید که برای آنها ارزش قائل هستید و رضایت آنها را از خدمات شما افزایش می دهد.

 بازاریابی دهان به دهان 

با قاطعیت می توان گفت که بهترین و شاید دشوار ترین راه برای افزایش مراجعین مطب و جذب بیمار تبلیغات دهان به دهان (تبلیغات ویروسی) می باشد. به احتمال قریب به یقین شما هم تا بحال مراجعه کننده ای داشته اید که بواسطه دوستان و یا آشنایان تعریف شما را شنیده باشد.

برای آنکه بتوانید با استفاده از این روش مراجعین بیشتری جذب نمایید باید تمامی خدمات خود را به شکلی ارائه دهید تا مراجعین مطب شما پس از خروج از مطب تجربه و احساس خوبی از استفاده از خدمات شما داشته باشند.  بنابراین باید از زمانی که مشتری اولین تماس را با شما برقرار می کند (تلفنی، حضوری و یا حتی مشاهده وبسایت شما) تا زمانی که دوره خدمت دهی به وی به اتمام رسید تجربه و احساس خوبی نسبت به شما داشته باشد.

مزیت این که شما بصورت مداوم مراجعه کننده های زیادی خواهید داشت، تمرکز هزینه شما بجای تبلیغات بیرونی بر روی خدمات درونی خواهد بود.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

تکنولوژی دکتر لینک راهکاری هوشمند برای جذب بیمار در کلینیک، مطب و بیمارستان ها

مقالات مرتبط:

جذب بیمار دندانپزشکی

بازاریابی خدمات پزشکی با ویدئو مارکتینگ

اهمیت بازاریابی در حوزه پزشکی

اشتباهات رایج در ارتباط با بیمار