در گذشته تعداد بیمارستان‌های مجهز در کشور بسیار محدود بود و این بیمارستان‌ها تنها به چند مرکز اصلی در کشور محدود بودند. بیماران مجبور بودند از مناطق کمتر برخوردار برای درمان به شهرهای بزرگ مراجعه کنند. اما امروزه با افزایش جمعیت و افزایش نرخ تقاضا برای مسائل درمانی نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای دنیا، تعداد بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تخصصی روبه ازدیاد است. افزایش نرخ تقاضا موجب شده است که حوزه درمان، دارو و رسیدگی به بیماران رشد بسیار عظیمی داشته باشد.

به همین نسبت، نیاز به مدیریت ارتباط بیماران برای پاسخ مناسب به نیازهای آنان نیز گسترده تر شده است. به همین علت در صنعت درمان به برنامه‌های مدیریت ارتباط با بیماران PRM یا Patient Relationship Management بوجود آمد.

در گذشته نرم‌افزارهای بسیاری در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌ها و مراکز درمانی-بهداشتی برای مدیریت درخواست مورد استفاده قرار می‌گرفت که البته هر کدام از این برنامه‌ها نواقص خود را داشتند و کامل نبودند.

پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از معرفی نرم افزارهای CRM، این برنامه‌ی جامع که نقصان سیستم های قبلی را پوشش داده بود، به عنوان نرم افزاری کامل در مراکز درمانی و بیمارستان ها مورد استفاده قرار گرفت. 

مزیت استفاده از CRM در مراکز درمانی

نرم افزار CRM که مخفف عبارت Customer Relationship Management به معنی برنامه مدیریت ارتباط با مشتریان می باشد، یک سیستم یکپارچه مدیریتی می باشد که هدف اصلی آن بهبود ارتباط با بیماران، جذب بیماران جدید، افزایش پذیرش و وفادارسازی بیماران بوده است. اما به مرور، این نرم افزار کاملتر شده و ماژول های مختلف دیگری را در خود جای داد که تمام نیازهای یک مرکز درمانی را رفع کند. این سیستم در مراکز درمانی و بهداشتی دو نوع استفاده دارد:

  • اولین دسته ی آن بیشتر در کلینیک ها برای جذب بیماران جدید به کار می رود. پیامک های تبلیغی و تخفیف های ترغیبی مثل مراکز لیزر و یا کلینیک های ارائه خدمات بهداشتی آرایشی، همگی از دل نرم افزار CRM برخاسته اند. این سیستم امکان یادآوری به بیماران را فراهم کرده است تا نه تنها بیماران قبلی حفظ شوند، بلکه از طریق پنل تبلیغات و استفاده از بانک اطلاعاتی جامع آن، بیماران جدیدی به این مراکز مراجعه کنند. این سیستم بیماران را به کمک ابزارهای گوناگون راهی مراکز درمانی خواهند کرد. درست است که بیماران برای درمان خود مجبور هستند به یک مرکز درمانی مراجعه کنند اما در عین حال گزینه هایی برای انتخاب دارند که همین امر لزوم استفاده از سی آر ام در این مراکز را دوچندان می کند.
     
  • دومین دسته مرتبط با آن گروه پزشکانی است که برای معرفی بیماران اهمیت ویژه ای قائل هستند. به همین منظور در پرونده هر بیمار در نرم افزار CRM توانایی مشاهده کامل سوابق بیمار با جزئیات کامل از جمله “ اطلاعات فردی، سابقه بیماری ها، پزشکان معالج و پزشکان معرف و … ” وجود دارد.
     
  • علاوه بر همه ی اینها ؛ نرم افزارهای CRM به تمام فرایند های سازمانی نظارت داشته و اتوماسیون های لازم را برای بهبود پیگیری، هماهنگی ها و ارتباطات در این مراکز، جاری سازی می کنند. بدین ترتیب با افزایش بهره وری در بیمارستان ها، کاهش زمان انتظار بیماران و زمان انجام فرایندها، رضایت پرسنل و بیماران به حداکثر خواهد رسید و این مراکز بیماران همیشگی و وفاداری خواهند داشت

اهمیت CRM در مراکز درمانی

در گذشته، مشتریان اصلی بیمارستان ها را پزشکان تشکیل می دادند و بیماران در اولویت بعدی قرار داشتند. اما با تغییر سیاست های کلان، این بیماران بودند که به عنوان مشتری در مراکز درمانی و درمانگاه ها معرفی شدند و در نتیجه رقابت بر سر جذب و رضایت آنها آغاز شد.

۷ معیار اصلی برای بهره مندی از نرم‌افزارهای CRM دکتر لینک توسط بیمارستان‌ها

۱-شناسایی بیماران جدید و قدیم و همچنین نحوه ارتباط با هر گروه

۲-وجود حق انتخاب بیماران برای نحوه ارتباط با بیمارستان

۳-کسب اطمینان از دسترسی کامل و پویا به پرونده بیماران در هر زمان

۴-کسب اطمینان از استفاده صحیح و به هنگام از اطلاعات بیماران

۵-به حداقل رساندن عوامل نارضایتی بیماران مثل مدت زمان انتظار، نقص اطلاعات و …

۶-افزایش توانایی مرکز در دسترسی سریع به اطلاعات بیماران و به اشتراک گذاشتن آنها با بیمار

۷-حسن رفتار با بیماران به عنوان اولویت اول مرکز مطابق با خواسته ها و نیازهای آنان

به همین علت، پس از دریافت نتایج این تحقیق، نرم افزارهای CRM گسترش بیشتری پیدا کردند. چراکه می توان به جرات گفت این سیستم به تمامی این نیاز ها پاسخ مناسب داده و علاوه بر افزایش چابکی و انعطاف پذیری مرکز درمانی، تمامی مشاغل حوزه درمان را برای برنامه ریزی در خصوص مواجهه با شرایط گوناگون، تجهیز کرده است.

نرم افزار CRM دکتر لینک برای مطب‌ها و کلینیک‌ها

CRM دکتر لینک به عنوان جامع ترین و کامل ترین سیستم  مدیریت ارتباط با بیماران، مطابق با مطب‌ها و کلینیک‌ها ارائه دهنده‌ی بهترین نرم افزار CRM برای مراکز پزشکی است.. این مراکز اعم از کلینیک‌ها و مطب‌ها و بیمارستان… با توجه به حجم مراجعه بیماران ، نیازمند برنامه ای جامع برای مدیریت این افراد و ایجاد نظم و هماهنگی در تمام فرایندها می باشند.

به همین منظور نرم افزار CRM دکتر لینک، مزایای زیر را برای این مراکز به ارمغان خواهد آورد:

  • بالا بردن کیفیت ارائه خدمات و رسیدگی بیماران

  • کاهش زمان انتظار مراجعین و کاهش زمان انجام فرایندها

  • افزایش بهره وری در مراکز و کاهش ناکارآمدی پرسنل

  • هماهنگی واحدهای مختلف و نظم بیشتر در سیستم

  • دسترسی به اطلاعات، سوابق و پرونده های کامل بیماران جهت خدمت رسانی بهتر بصورت اتوماسیون

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و آشنایی با CRM دکتر لینک که به هدف بهبود ارتباط با بیماران، جذب بیماران جدید، افزایش پذیرش و وفادارسازی بیماران است به شما در پیشبرد اهدافتان در مدیریت ارتباط با بیماران کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

سیستم CRM دکتر لینک، راهکاری برای جذب بیماران،حفظ و وفادرسازی بیماران در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

پرسنل و سمت آنها را چگونه تعریف کنیم؟ مدیریت افراد در دکترلینک

پرونده الکترونیک سلامت بیمار دکتر لینک و کاربردهای آن

چرا سیستم مدیریت مراکز درمانی دکترلینک؟ قسمت دوم

چرا سیستم مدیریت مراکز درمانی دکترلینک؟ قسمت اول