امروزه در این که داشتن شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان مانند سایر کسب‌وکارها بسیار مهم و سودمند است، هیچ شکی نیست. ولی اینکه کدام شبکه اجتماعی برای بازاریابی و تبلیغات پزشکی کارآمدتر می‌باشد، بحثی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان

شرایط حاکم در دنیای و پیشرفت تکنولوژی نیاز به بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی را برای تمام کسب‌وکارها از جمله پزشکان بیش از پیش محسوس کرده است. حضور پزشک در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند پزشکان بتوانند سوالات پزشکی مخاطبان را پاسخ دهند و آنها را راهنمایی کنند.

از طرف دیگر همین تعامل پزشک با بیمار در فضای مجازی باعث می‌شود، پزشک ابتدا در فضای مجازی و نهایتا در دنیای واقعی به شهرت برسد. شبکه‌های احتماعی نظیر لینکدین، فیسبوک، اینستاگرام و... در واقع همان کار تبلیغات دهان به دهان را که مؤثرترین شکل تبلیغات است انجام می‌دهند.

مطالعه بیشتر: نقش شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات و بازاریابی پزشکی

مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان

پیش از اینکه شبکه‌های اجتماعی مناسب برای پزشکان را معرفی کنیم باید این نکته را یادآور شویم که برندینگ و بازاریابی دیجیتال به همان راحتی که تصور می‌شود نیست. فعالیت پزشک در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همانند فردی که مخصولی را درون این شبکه‌ها تبلیغ می‌کند نیست، قطعا روش‌های متفاوتی برای بازاریابی دیجیتال پزشکان وجود دارد.

بازاریابی پزشکی نیازمند فردی است که بتواند یک چارچوب اجرایی مناسب به شما ارائه دهد. او باید شناخت درستی از رفتار مخاطب داشته باشد، ابزارهای مناسب در اختیار داشته باشد و با در پیش گرفتن یک استراتژی درست به شما در جذب بیمار بالقوه کمک کند.

به علاوه به دلیل محدود بودن وقت پزشکان و نیاز به برخوردار بودن از تخصص مربوط به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، بهتر است بازاریابی دیجیتال پزشکی برعهده متخصصین این امر گذاشته شود. آنها می‌توانند با بودجه مناسب و در بازه زمانی کوتاه مدت نتایج خوبی را برای پزشکان به ارمغان آورند و هنچنین جایگاه پزشک را نیز تقویت کنند.

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان

امروزه بیماران قبل از مراجعه به پزشک یا یک کلینیک، در شبکه‌های اجتماعی و گوگل صفحات و وب‌سایت پزشکان و مراکز درمانی را جستجو می‌کنند تا با آگاهی بیشتری به آنها مراجعه کنند و با آنها بیشتر آشنا شوند.

شبکه‌های اجتماعی بسیاری وجود دارد که برخی از آنها برای مردم ایران شناخته‌ شده تر است و برخی از آنها برای جذب بیمار خارجی مناسب‌تر است. در هر کدام از این شبکه‌های اجتماعی هم به بخش محدودی از مخاطبا ن دسترسی وجود دارد که اگر استراتژی درستی برای آنها درنظر گرفته‌شود، این کار می‌تواند به جذب بیمار برای کلینیک یا مطب بیانجامد.

مهمترین رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای جذب بیمار:

  • فیسبوک (محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در جهان)

  • اینستاگرام (زیر مجموعه کمپانی فیسبوک و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران)

  • LinkedIn (یک محیط کاملا کاری و حرفه‌ای)

  • یوتیوب (محبوب‌ترین بستر انتشار محتوای ویدیویی در جهان)

  • توییتر (یک شبکه خبررسانی)

  • پینترست (بستر مناسب برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و عکس‌ها)

  • تلگرام (یک ابزار پیام‌رسانی کارآمد و محبوب برای ایران و برخی کشورهای منطقه)

  • آپارات (بستر اشتراک گذاری ویدیو و جایگزین یوتیوب در ایران)

نکته مهم:

امروزه علاوه بر جوانان، افراد میانسال و سالمند نیز در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. با اینکه هرکدام از این گروه‌ها علایق خاص خود را دارند .و شبکه‌های اجتماعی خاصی را دنبال می‌کنند، اما حتما یکی ازمواردی که دنبال می‌کنند، پزشکان و مراکز درمانی هستند.

1-تلگرام

تلگرام در ایران تقریبا اولین رسانه اجتماعی بود که همه اقشار جامعه را جذب خود کرد. و این یعنی تعداد بسیار بالایی از مخاطب.

با فیلتر تلگرام شدن بخشی زیادی از مخاطبان که عمده آن جوانان بودند به اینستاگرام روی آورند. اما هنوز تلگرام از محبوبیت زیادی بین افراد بویژه میانسال و سالمندبرخوردار است. پس می‌توانید با یک استراتژی مناسب و استفاده از ابزارهای کاربردی تلگرام مانند بات‌ها از میان کاربران آن به جذب بیمار بپردازید.

2-فیسبوک

اگر می‌خواهید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی با بیماران خارج از کشور ارتباط برقرار کنید، فیسبوک گزینه بسیار مناسبی برای شما است. فیسبوک محبوب‌ترین رسانه اجتماعی است و بیش از یک و نیم میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد.

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که فضای فیسبوک یک فضای صمیمی و دوستانه است و افراد برای گذران اوقات فراغت خود از آن استفاده می‌کنند، بنابراین لازم است شما برای بازاریابی پزشکی به این محافل دوستانه بپیوندد.

3- اینستاگرام

اینستاگرام در بین کاربران ایرانی بهترین و موفق‌ترین پلتفرم می‌باشد و تقریبا بسیاری از تعاملات شبکه‌های اجتماعی در ایران در فضای اینستاگرام است.

بنابراین اگر قصد بازاریابی خدمات درمانی و همچنین بازاریابی کلینیک زیبایی را دارید، اینستاگرام جزء بهترین شبکه‌های اجتماعی است. زیرا بیشترین مخاطبان این شبکه اجتماعی جوانان و نوجوانان هستند که به مسائلی از جمله زیبایی بسیار اهمیت می‌‌دهند.

مطالعه بیشتر: توصیه‌هایی برای مدیریت صفحه اینستاگرام برای پزشکان

4- لینکدین

لینکدین یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای است که بیشتر افراد فعال در آن در یک حوزه به خصوص بصورت تخصصی فعالیت می‌کنند. افراد با هر تخصصی برای گسترش ارتباطات و بهبود عملکرد خود در این شبکه احتماعی بطور مداوم فعالیت می‌کنند.

پزشکان نیز لازم است در لینکدین حضور داشته باشند تا علاوه بر ارتباط با سایز متخصصین و پزشکان و تبادل تجربه با آنها بتوانند از میان کاربران این شبکه اجتماعی موفق به جذب بیمار گردند.

مطالعه بیشتر: چرا به عنوان یک پزشک حرفه‌ای حضورتان در لینکدین ضروری است؟

5-یوتیوب و آپارات

همان طور که می‌دانید اهمیت ویدیو و تبلیغات بصری بیش‌تر از سایر روش‌ها است. یوتیوب و آپارات دو بستر پرطرفدار و مهم برای بازاریابی دیجیتال پزشکی به شمار می‌رود. شما می‌توانید ویدیو‌های آموزشی، درمانی و تبلیغاتی خود را علاوه بر اینستاگرام در این دو بستر تبلیغاتی نیز قرار دهید.

میزان دیده شدن ویدیو‌های شما در آپارات و یوتیوب تضمین شده است. زیرا از پرمخاطب‌ترین بستر‌های پخش ویدیو در ایران و سراسر دنیا به شمار می‌روند.

مطالعه بیشتر: بازاریابی خدمات پزشکی با ویدئو مارکتینگ

مطالعه بیشتر: راهنمای ویدئو مارکتینگ برای پزشکان

اگر شما هم زمینه مدیریت شبکه‌های اجتماعی نیاز به مشاوره دارین، می‌توونید با همکاران و مشاوران ما تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان در جذب بیمار کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان.